FEUILLETON. thermogene BIJ VOEGSEL Vrijdag 22 Dec. 1922, No. 302. DE HOESTEN, RHEUMATIEK, BRONCHITIS, STEKEN IN DE ZIJ, etc.,etc. 'rijs per doos fi. 1.25; per 1/2 doos Fi. 0.79 VAN DB VAN KUNST EN WETENSCHAPPEN, Het bestuur der vereeniging lol in standhouding van oude gebouwen te Middelburg heeft door een subsi die de uitgave mogelijk gemaakt van een rijk geïllustreerd boekje over oude Mid- delburgsche woonhuizen. De uitgave, welke tegen het voorjaar zal verschijnen wordt bezorgd dpior de firma Brusse te Rotterdam; de tekst is van* de hand van den gemeente-archivaris. Concert Vereen, v. Instr. Muziek. 't Is nu zes en een half jaar geleden, dat Jacob Ros, uit Aardenburg, als een bewijs van wat hij hier in zijn op leiding 'blij den heer Cleuver geleerd had, vóór zijn vertrek naar Amsterdam als siolist optrad op; een concert van de „Instrumentale" ook met het eerste piano-concert van Chopin, hetz,elfdé dat hij gister ten gehoore braclilt. We zullen natuurlijk ni;et 'beweren pre cies nog te weten hoe hij 't toen speelde Alleen wieten we wel, dat hiji toen reeds door zijn verzorgd en technisch zeer ontwikkeld isipel en zijn zeer muzikale voordracht den indruk achter liet van een veelbelovend talent. En we herin neren ons ook uit die dagen de uitdruk king van hem: dal hij zou trachten niet alleen iets te beloven maar ook iets te zijn Na dien tijd heeft hij een speciale op leiding doorgemaakt, eerst bij Röntgen, en toen bij Pembaur. En gisterenavond hebben we kun nen hooren wal hiji geworden is. En dal is heel veel. Wat ons in zijn spel bijzonder trof, was de prachtige, weeke aanslag, ook in de forsche gedeelten, en de verfijning waarmee hij zijn voordracht detailleerde. Dat het technisch!. volkomen gaaf was och, dat is iets dat we niet anders ver- wachtten. En zoo iets heeft voor o.ns slechts 'betrekkelijke waarde, wanneer het niet gepaard gaat met, gebruikt wordt tot het uiten van wat uit het gevoel van den speler moet komen. Daarom hebben we gisteren veel meer genoten van het concert van Chopin dan van de legenden van Liszt. We vinden het wonderbaarlijk, dat zulke moeilijkheden als de weergave van dat vogelgekweel, en dat golfgerol kunnen worden gespeeld, met zoo'n duidelijkheid in de klein ste onderdeden. Maar we luisteren nuc'h ter, zonder warm te worden. En dat werden we wèl bij de indruk wekkende voordracht van Chopin's con cert. Welk van de drie deelen daarvan we ook in de herinnering terug roepen, ze waren even rijp van voordracht, ieder in zijn eigen karakter, en ieder ook telkens momenten brengend waarin weer een nieuwe uiting tot ons s'prak En juist die persoonlijke suggestie op de. toehoorders is een van de 'beste muzikale factoren die we kennen. Het publiek was zeer warm in zijn be- luiging van waardeering. Eenige malen werd de jonge pianist teruggeroepen, wat hij beantwoordde door een toegift, een „Hexenlanz". De begeleiding van dal piano-concert was een lastige taak voor liet orkest der Instrumentale, dat we hebben er ook hel vorig jaar reeds op gewezen VAN RENE BAZIN, Lid van de Fransche Academie. 36). Wel, mijn beste jongen, vind ik je daar! Ik ben het, herken je mij wel? Alain? pater Alain, almoezenier bij de ja gers? Weet je nog wel?... Je broeder?... Hij,4die je heeft geleerd hoe je op de rot sen van Mousterlin de krabben moest vis- (schen?.... Herinner je maar eens. goed Ja, nu begin je mij te herkennen.../ Kijk mij nog eens aan? Wijl zijn altijd boste vrienden geweest... Je bent onder eigen volk, mijn jongen. Ik ben het im mers Vervolgens zei hij' lot den verpleger: -- Je kunt wel heengaan: Ik zal bij hem waken. Pierre lag onbewegelijk uitgestrekt on der den grijzen deken, de handen in het bed verborgen. Hij sloeg de oogen op bij de klank van de woorden, maar zijn ziel was er slechts vaag en afgebroken bij. Het is iets vreeselijks, een wezenlooze verscheidene van zijn geroutineerde krachten verloren heeft, en nu gro-oten- deels uit jongere leden bestaat. Dat was enkele oogenblikken te merken, meer nog in de klank dan in 't volgen. Maar over hel algemeen sloeg hel orkest er zicli goed door heen. Het mooiste, dat het orkest dezen avond ten gehoore bracht, was het Con certo grossio. van Handel voor slrijk- .orkkest. Wat is dat toch stoere, gezonde muziek! En wat een mooie klank-com binaties wist Handel uit zoo'n strijkers ensemble le halen. De obligaat-partijen voor le en 2e viool en cel, werden ver dienstelijk gespeeld door de herren L. en B. en mevr. D. v. H—N Het solor trekje voor viool klonk wat hard. Voorts speelde het orkest een 'Suite im allen Stil van Max Brauer, een werk, dat blijkens mededeeling op het program ma hiermede zijn eerste uitvoering in Nederland beleefde. Het is een wellui dende compositie, niel diep gaand, en zonder verrassende effecten. Maar het meest merkwaardige ervan is, dat een der vijf onderdeelen, n.l. de Gavotte, in eens opstijgt lot een veel honger peil dan dat der andere. liet concert werd besloten door de Serenade voor Strijkorkest van Elgar, ook geen ontroerend werk, maar een dat de goede eigenschap' heeft van bekoor lijkheid. En daarin had het orkest bij zonder goede ©Ogenblikken.' De dirigent, de heer Joh. H. Caro, heeft ook voor dit concert, wat het orkest betreft, moeten roeien met de riemen die hij heeft, en we wezen er reeds op dat het meerendeels nieuwe riemen zijn, die nog' wel eens stroef blij ken. Maar er is alle reden tot het ver houwen, dal dit met den tijd zal slijten. Daarvoor getuigen de zeer levendig6, pakkende, voordracht van de bovenbe doelde Gavotte, en de mooie klank in sommige deèlen van de twee andere or kestwerken. o- Natuurkundig Gezelschap. I e Middelburg. Lezing van prof. dr. G. Jelgersma, over „Droomen". Hoe komt het, dat de inensch zooveel belangstelling heeft voor het droomen? Het antwoord op deze vraag kan luiden, dal hel droomen als inwendig geestelijk proces niet, zooals hel wakend geeste lijk leven van onzen wil afhankelijk is en met een gevoel van vrijheid gepaard gaat. l Het is dus heel natuurlijk het aan een uitwendige oorzaak toe le schrij'ven, bij- voorbeeld hel inwerken van geesten, of schoon men hiermee de zaak naar een nog gropter onbekende verschuift. Wil men dit eigenaardig karakter van het droomen verklaren, dan moet men hel brengen lot de werking van het on bewuste, dal een zoo gi-o-ote rol bij' psy chose speelt, waarbij een persoon auto matische handelingen verricht, waarvan hij zich later niets meer herinnert, of wanneer hij onder hypnotische suggestie handelingen doet, waarvoor hij geen mor Lief weel le geven. Dwanghandelingen, autochtone denkbeelden, die uit het on bewuste le voorschijn komen, makenden indruk van huiten te komen. Evenzoo de dnopmen. Dat ze dikwijls in lichamelijke gegevens een aanleiding vinden, kan niel als verklaring van den inhoud dienen. Eèn psychisch proces moet psychisch verklaard worden en de schijnbare verwardheidstoestand van de droomen is dan pok vooral door de be schouwingen van Freud grootendeels op gehelderd en wij kunnen thans met be slistheid beweren, dat de droominhoud in nauw verhand staat met diepliggende emoties van het zieleleven, die achter een schijnbaar verward uiterlijk verbor gen liggen. Een sprekend voorbeeld van de rol van het onbewuste werd door spreker aangehaald: Een knaap was psychose lijder geworden door een hevige schrik tengevolge van een brand. Het zien van een 'brandende lucifer bezorgde hem toe vallen. Nu had hij echter tevens een beperkt gezichtsveld overgehouden, zjopr dat het beeld van de lucifer bij' hem alleen 'bewust werd als' het op een be paald deel van zijn netvlies viel. Nu bleek hij echter evengoed een toeval le krijgen, ars dit beeld op een ander deel van het netvlies viel en het dus niet bewust gezien werd. Nog enkele aardige voorbeelden wer den door spreker gegeven van conflicten lu:sjschen hel bewuste en onbewuste bij normale personen. Veel versprekingen in het dagelijkscli leven moeten aan de werking van het onbewuste worden toe geschreven. Ook in het geestesleven blijkt veel wat schijnbaar toevallig is, volstrekt geen toe val, maar behoorlijk gedetermineerd te zijn Bijha zonder uitzondering zijln droo men wenschvervullingenook hij' angst- droomen speelt gewoonlijk een wensch uit het onbewuste, dat echter gewoon lijk met een verbod in het bewuste le ven gepaard gaat, een rol. De opvoeding heeft evengoed veel moeien afleeren als aanleeren en de kinderlijke verboden wenschen zijn nu in het onderbewuste teruggedrongen, maar komen in het ongeremde droom leven weer voor den dag. Voor een groot deel zijn dit sexueele emoties (vlieg- droomen I) De intellectualiteit is in het droom leven gering, het gevoelsproces: sterk vandaar dat hel gewoonlijk de elemen tairste waarnemingsindrukken, n.l. die van liet gezicht zijn, die in droomen optreden. Gehoorsindrukken bèhjooren tot een hooger geestelijk leven pn komen minder vöor. Hel luid spreken in den slaap is nooit droomen, Bij droomen wordt niet hard* op gesproken. De zoo-genaamde wekdroo- men, die onder den invloed van een uilwendigen prikkel plaats hebben, heb ben een zeer korten duur, n.l. tusschen liet ontvangen en liet bewust worden van den prikkel (Mohammeds droom 1). Hel is dus zeer waarschijnlijk, dat de droom in het onderbewustzijn klaar ljgt en door een soiort „kortsluiting" plotse ling naar huilen treedt. Naar sprelcer's meening hebben alle droomen een dergelijken uiterst korten duur. J In diepen slaap droomt men niet, al leen hij overgang van waken Jtot sla pen of omgekeerd en vóór het wakker worden, als dus de geestelijke functies nog onvolledig werken. Hel is nu zeer moeilijk pm de be- leekenis van onze droomen te weten te komen, aangezien wij' niet, zooals in wakenden toestand, onzen gedachtengang kunnen vervolgen en onderzoeken hoe de eene uit de andere is ontstaan. Ten einde nu bij' droomen ons doel te berei-- lten moeten wij onze aandacht op den droom vestigen. Nu zijn er echter twee soorten van aandacht: lp., de zoekende, die met gefronst voorhoofd, half geslo ten oogen, en gewilde geestesinspanning een verstandelijke redeneering opz®t pn alleen de gedachten binnenlaat na nauw keurig onderzoek; 2o. de ontvangen de aandacht ook wel de artistieke ge noemd, die met wijd geopende oogen alle gedachten zonder onderscheid bin nen laat en het gelieele complex be schouwt. Deze is het eigendom van den dichter, die dan ook het gevoel heeft, dat niet hij een vers maakt, maar een vers in hem wordt gemaakt. Het is deze laatste receptieve aandacht, die de psy chonalysl noodig heeft bij' zijln onder zoek naar de beteekenis van den droom inhoud. De droomer moet receptief alle gedachten mededeelen die hem inval len naar aanleiding v-an 'den droom. Hier hij moet veelal weerstand overwonnen worden. Dikwijls kan, wil of durft do persoon zich niet te uiten en komt er ook wel een niet kunnen willen als een niet willen kunnen tuss'chen heiden. Is deze weerstand overwonnen dan blijkt gewoonlijk op verrassende wïj'ze, hoe de droom vermomd, symbolisch, Compressief en dikwijls met accentuatieversichuiving blik. Het lijden had het leven wegge nomen uit dit hart, dat nog klopte en dat nog met moeite tegen den dood worstel de. Toch werd de broederlijke ziel nog wakker, en kondigde zich aan door een flikkering van licht, zij klaarde geheel op e Pierre, tot wien men over zijn jeugd ihad gesproken, glimlachte nu al-j een kind tegen Alain, als ware het om hem te bedanken. Ben je dus wakker, mijn jongen? Je lachl tegen mij. Hoe gaat het na? f— Heel slecht, mijn beste. Ik ben te vreden nu ik je weerzie... Heb je niet ge geten?... Je moet er om vragen, weet je, er is hier wel brood. Zij spraken ongeveer een kwartier lang lang samen. De gewonde trachtte le ver- lellen, dat hij een inval had gedaan in de de Duitsche loopgraaf en hoe op zijn te rugtocht een granaatontploffing.... Vóór hij kon uitspreken, had hij geen adem meer. Hij wendde zijn hoofd af, om de benauwdheid niet te to-onen, -die hij door stond en toen de crisis voorbij Was, dwong hij zichzelf voor den tweeden keer te glimlachen en zich bij Alain verstaan baar te maken: „Je ziet het 'is voorbij, het is niets" Maar hij zag nu op het ge- la-al van zijn ouderen broer zulk een in nige deernis en zulk 'n duidelijke vrees, dal hij verstomd bleef. Hij herstelde zidh weer een oogenblik en vroeg toen! alsof alsof hij aan zijn officier het -uur van den aanval vroeg: Denk je dan dat ik heenga? En voordat het 'antwoord gegeven w erd i Ik wil nu bij jou biechten, bij ■mijn broer Alain... Ik weet wel... Ik weet wal je mij zeggen zult... Je hebt gelijk dat je mij' niet wilt misleiden... Help mij dan maar.... Hij zeide nog: Men is langer dood dan levend. In deze hut van planken, die de wind deed sidderen en waartegen de regen met kuren aansloeg, Ontving de geestelijke Alain de biecht van zijn broeder. Zij ween den beide, hij die zichzelf kastijdde en hij' die vergiffenis schonk. Pierre vroeg ver volgens de IJ. Sacramenten te mogen ontvangen en toen hem deze waren toe gediend, had heel Bretagne zijn ziel togend kind de kus op het voorhoofd kannen drukken, want het was indruk wekkend te zién, zooals hij daar lag met zijn beide grove handen op het laken samen gevouwen; zijn oogen gesloten en zijn lippen, zijn arme lippen bleek onder den rossigen snorbaard, een gebed preve lend, dat God alleen verstond. Het was toen ongeveer 's avonds tien uur. Tegen kwart over tien gaf Pierr© den priester, die op een stoel aan hel voeteneind van het bed zat, een teeken naderbij te komen. Je zult imnjers Marie terugzien, met het diepste gevoelsleven in verhand staat. De psychonafyse is misschien nog meel' een kunst dan een wetenschap. De ont- leder moet met zijn patiënt den droom mee-'beleven om zijn taak goed le Ver vullen. Geduld, moeite en lijd worden dan veelal rijkelijk beloond. Aan een aantal droomen zoo,wel van hemzelf als van anderen demonstreerde spreker de behandelde methode en ve len van hel talrijke gehoor zullen do-or toepassing van het gehoorde zich in staat kunnen stellen hun zelfkennis belang rijk te venneerdiejren. Spreker heeft de aanwezigen over dit belangrijke onderwerp-, dat met de diep ste roerselen van het zieleleven verband houdt, zeer onderhoudend weten te bloei en en een hartelijk applaus vertolkte de gevoelens van dankbaarheid voor het gehoorde. t Kerstnummer De Prins. „De Prins zond een Kerstnummer de nvereld in, vol illustraties en verhalen, en met eenige platen, waarvan de zeer mooie foto's van het Muntplein te Am sterdam en van een Veluwsche boerderij ons beter bevallen dan de twee gekleur de prenten van ietwat Engelsclien aard. Ei zijn korte verhalen in wan Broede- let, Boudier Bakker, Anna Spoor—de Sa- vornin L-oliman, Van Rosjspm, en eenige van bu'ilenlanidschen oorsprong. Voorts speciale artikels over planten van Budde, over oude militaire zaken van K. d. H. over den eersten A'damschen schouw burg van J. Schuitmaker, over Indië vnn {Feber, over lichamelijke opvoeding van Scharroo, over de schoonheid van stad (Th land van Henri Polak, enz. Clinge Doorenbos dichtte er liedjes voor. en Landré teekende den omslag en eenige. platen. o Kalenders. Bij Weenenk en Snel (Den Haag) ver schenen een heele verzameling week kalenders, waaronder yprs-cheidene goe de oude oekenden: een 4de jaarg. van de Kais(teel en- ka tenders met 53 afbeeldingen van fkasleelenj, heerlijkheden en havezaten uil ons land en een verdienstelijk ge-orna menteerd schild; een 3de jaarg. van De Huisvrouw met pen groot aantal portretten van voor aanstaande Nederlandsiche vrouwen uit onzen tijd; en voorts met spreuken, re cepten enz. een 6de jaargang van Ons Eigen Land, met de bekende koperdiepdruk afbeeldingen van gezichten van stad ,en land, met daartuss-chen een achttal inder daad welgeslaagde gekleurde platen van die soort drukkunst; een 4de jaargang van de S p o r t k a lender waarvan de naam al voldoende aanduidt in welke kringen de liefhebbers zullen gevonden worden, en die niet al leen zich tot voetbal bepaalt; en dan als eerstelingen: een Luchlvaartkalender met foto's van vliegers en wan vliegterreinen maar vooral met foto's uit vliegtuigen ge nomen en dan naar -onze meening lest best: een vogelkalender, met foto grafische vogelopnafnen naar de natuur door A. Burdett, van besiclnijving eD toelichting voorzien door dr. Jac. Tlijjls- se. 't Moet een zeldzaam geduld hebben vereisCht om deze prachtige fotos, le ver krijgen. De Sloom ververij en Chem. Wasscherij De Regenboog" le Tilburg maakt ieder jaar meer werk van haai" kalen der. Ze drukte nu op haar schild ai een 18de eeuwsche -prent in kleuren. (Ingez. Med.) nietwaar? Ongetwijfeld als ik tenminste ook niet dopr een kogel wörd getroffen. Zij heeft mij een brief gezonden, weet je, een brief, waarin zij mij bij' zich riep...., Wat moet ik haar zeggen, Pierre? De zoon van den pachter van Champ- doient aarzelde een -oogenblik, wat het noodigst was te zeggen, het voornaam ste, het meest dringende: Zeg haar, dat ik haar ondanks alles betreur. Hij scheen nog eenige woorden te wil len zeggen. Zijn lippen bewogen zich maar de kracht ontbrak hem. Hij Was in gesluimerd, in die slaap vol droomen en innerlijken strijd, die de zieken uitput. Aan den voet wan het bed waakte -de oudere. Hij liet zijn rozenkrans tuislschenj de vingers glijden alsof hij het kabeltouw van een boot, die wegvaart, laat' vieren Honger noch koude konden hem afleiden van het gebed en de aanschouwing van dal gelaat, waarin de smart s,teeds dieper voren groefde maar somtijds: als de storm het dak deed schudden en de re gen tegen de vensterrruiten kletterdé én de vlam van het nachtlicht achter in de kamer flakkerde in zijn glazen cylin der, dacht hjj„Pierre hooirt zelfs den hagel niet". Met voorover gebogen lichaam, dear-- men slap neerhangend, zag hij nu in zijn GENEEST IN ÉÉN NACHT De doozen, bestemd voor den verkoop in Nederland, zijn geheel voorzien van HOLLANDSCHE etiketten, en van een SLAUWE band aan een, sijkant. Wij bevelen het publiek ten zeerste aan, hierop bij aankoop goed te letten. r (Ingez. Med.) RECHTZAKEN. Kantongerecht te Middelburg. Door het kantongerecht alhier zijn ver oordeeld wegens overtr. der Vleesphkeu- ringswet: W. L., Vlisisingen tot f 100 b. s. 25 d. h.; straatschenderij: I. R., Jzn,, Koudekerke tot f 10 b. s. 10 d. h.ovetii. leerplichtwet: J. M. F., Vlissingen tot f 1 b. s. 1 d. h.; A. Mi., Arnemuiden tot f 0.50 b. s. 1 d h.; C. H), C M heiden Vlisisin- gen, ieder tot 'f 5 b. s. 5 d. h.; o,vertil. Zeeuwsche stroomen visscherij'regl.M. R., Vlissjngen tot f 1 b. s. 1 d. h1,; oivertr. Arbeidswet: P. L., Z-outelande, tot f2 b. is. 1 d. li.overtr. Reglement op de We gen en voetpaden: L. de K., Oostkapelle leut f 1 b. s. 1 dt h., J, de Kj, Nieuwland, lol f 3 b s. 3 d. h., fietsen over wandel-, wegen: J J. T., Middelburg, tot f 0.50 tol. s. 1 w.l.: rijden met wagen zonder licht: C. M., Nieuwland tot f 2 b. s. 1 iw(.k,, P B, Nieuwland, tot teruggave aan zijne moe der, P. D., Vlissingen tot f3 b|. s. 3 d. h'. fietsen zonder licht: K. B., Middelburg, G de I.., Westkapelle, ieder tot f3 b, 3 d. li.; als bestuurder wan een met paar den bespannen wagen zonder noodzaak de linkerzijde van den weg houden: W. G., Serooskerke ,tot f 3 b. s. 3 d. hi dronkenschap: S. van E., Arnemuiden, E. de S., Vlissjngen ieder tot f3 b. s. 3 d. h.; J. van den B., F. de T, Middel-: burs, ieder tot f 10 lx s. 10 d. h.; overig arl. 431 Sw'b.: H. J., P. P. Lzl, I R, allen Domburg, ieder tot f 5 b. s. 5 d. h., Li. K., Vlissjngen tot f 1 b. s. 1 dl. h. Arr.-Rechtb. te Zier ik zee. Jn de zitting van 19 December werden ue volgende vonnissen uitgesproken: J. G. van der W., 29 jaar, grondwerker, (jwonende te Scherpenisise, t|Ot f 5 b. s: 5 d. lx, wegens het zonder redelijk doel opzettelijk aan een dier pijn venoorzaken. M. A van der W., los Werkman, wonende 4e Scherpenislse, tot f 15 b. s. 15 d. n., wegens eenvoudige beleediging, aan gedaan aan een ambtenadr, gedurende Me rechtmatige uitoefening zijner he diening; A. J. M., 57 jaar, veldarbeider, wonende te St. Annaland, tot f 30 b. s. 10 d. lx, wegens mishandeling; J. J. M., 20 j., veldarbeider, wonende te St. Anna land, tol 1 w. gev. straf, met een proef tijd van 2 jaren, wegens bedreiging' met zware mishandeling; J. van der W., 26 j., veldarbeider, wonende te Diuivendijke, tel f 20 b. s. 20 d. h„ wegens diefstal; F. \an B., 58 jaar, veldarbeider, wo nende te Dreischor, tot 1 w. gev. straf, met een proeftijd van 2 jaren, wegens dreiging met zware mishandeling; A. B., '33 j., landbouwer, wonende te Kerk- werve. in hooger beroep, tot f 5 b. s 5 d. li.; wegens overtreding der leer. pliehtwet, eis-ch bevestiging vonnis' kan tonrechter, f 15 b. s. 15 d. hi; Ch. B, 35 j., gemeente-veldwachter, wonende te St. Maartensdijk, tot f 5 b. s, i5 d. lx; wegens mishandeling; J. B., 43 j., zonder beroep, laatstelijk opperman, \erbeelding den knappen zeeman, die in slechte tijden zelfs! te land nooit sliep. Tegen middernacht werd Pierre op nieuw wakker, pijnlijk zoo-als de eerste maal. Hij zuchtte. Hij' ontrukte zich aan de-omarming van die duistere machten, die ons bij het ontwaken doen vr,a- 'geTi „Waartegen heb' ik gewiorsteldi? Waarom hen ik zoo vermoeid? Waar zijn de gezichten van zooeven, waarvan ik nog ontsteld ben?" Alain, ik heb vergeten je te zeg gen, dal in mijn ransel mijn o-o-rlogskruis fzil. De regeering heeft het mij niel 'gezonden, neen, nog niet. Dit is van een kameraad, die mij heeft opgezocht. (Hij had er een en heeft het mij' gege ven. Aan wie Wil je dat ik het zal ge ven, Pierre? Aan Marie. Dat zal de gedach tenis aan mij zijn. Hij z'weeg n,u. Het was alsof hiji voor zich, boven zijn bed een beeld zag, stralend van vreugde. Je zult ook een penne|hbudér vin den dien ik vloior Jeanne Marie heb ge maald uit dankbaarheid voor haar brief en verder nog een soort fluit, die voor Kerkudol is. Ik heb' hem er opl lee- ren spelen. Mistschien zal h.et dan la\ Ier op Kerjan nog zijn alsof ik er ben, wanneer hij speelt. (Wordt vervolgd).

Krantenbank Zeeland

Middelburgsche Courant | 1922 | | pagina 5