FEUILLETON.
thermogene
BIJ VOEGSEL
Vrijdag 22 Dec. 1922, No. 302.
DE
HOESTEN, RHEUMATIEK,
BRONCHITIS, STEKEN IN DE ZIJ, etc.,etc.
'rijs per doos fi. 1.25; per 1/2 doos Fi. 0.79
VAN DB
VAN
KUNST EN WETENSCHAPPEN,
Het bestuur der vereeniging lol in
standhouding van oude gebouwen te
Middelburg heeft door een subsi
die de uitgave mogelijk gemaakt van een
rijk geïllustreerd boekje over oude Mid-
delburgsche woonhuizen. De uitgave,
welke tegen het voorjaar zal verschijnen
wordt bezorgd dpior de firma Brusse te
Rotterdam; de tekst is van* de hand
van den gemeente-archivaris.
Concert Vereen, v.
Instr. Muziek.
't Is nu zes en een half jaar geleden,
dat Jacob Ros, uit Aardenburg, als een
bewijs van wat hij hier in zijn op
leiding 'blij den heer Cleuver geleerd had,
vóór zijn vertrek naar Amsterdam als
siolist optrad op; een concert van de
„Instrumentale" ook met het eerste
piano-concert van Chopin, hetz,elfdé dat
hij gister ten gehoore braclilt.
We zullen natuurlijk ni;et 'beweren pre
cies nog te weten hoe hij 't toen speelde
Alleen wieten we wel, dat hiji toen reeds
door zijn verzorgd en technisch zeer
ontwikkeld isipel en zijn zeer muzikale
voordracht den indruk achter liet van
een veelbelovend talent. En we herin
neren ons ook uit die dagen de uitdruk
king van hem: dal hij zou trachten niet
alleen iets te beloven maar ook iets
te zijn
Na dien tijd heeft hij een speciale op
leiding doorgemaakt, eerst bij Röntgen,
en toen bij Pembaur.
En gisterenavond hebben we kun
nen hooren wal hiji geworden is. En
dal is heel veel.
Wat ons in zijn spel bijzonder trof,
was de prachtige, weeke aanslag, ook
in de forsche gedeelten, en de verfijning
waarmee hij zijn voordracht detailleerde.
Dat het technisch!. volkomen gaaf was
och, dat is iets dat we niet anders ver-
wachtten. En zoo iets heeft voor o.ns
slechts 'betrekkelijke waarde, wanneer het
niet gepaard gaat met, gebruikt wordt
tot het uiten van wat uit het gevoel
van den speler moet komen. Daarom
hebben we gisteren veel meer genoten
van het concert van Chopin dan van
de legenden van Liszt. We vinden het
wonderbaarlijk, dat zulke moeilijkheden
als de weergave van dat vogelgekweel,
en dat golfgerol kunnen worden gespeeld,
met zoo'n duidelijkheid in de klein
ste onderdeden. Maar we luisteren nuc'h
ter, zonder warm te worden.
En dat werden we wèl bij de indruk
wekkende voordracht van Chopin's con
cert. Welk van de drie deelen daarvan
we ook in de herinnering terug roepen,
ze waren even rijp van voordracht,
ieder in zijn eigen karakter, en ieder
ook telkens momenten brengend waarin
weer een nieuwe uiting tot ons s'prak
En juist die persoonlijke suggestie op
de. toehoorders is een van de 'beste
muzikale factoren die we kennen.
Het publiek was zeer warm in zijn be-
luiging van waardeering. Eenige malen
werd de jonge pianist teruggeroepen,
wat hij beantwoordde door een toegift,
een „Hexenlanz".
De begeleiding van dal piano-concert
was een lastige taak voor liet orkest der
Instrumentale, dat we hebben er ook
hel vorig jaar reeds op gewezen
VAN RENE BAZIN,
Lid van de Fransche Academie.
36).
Wel, mijn beste jongen, vind ik je
daar! Ik ben het, herken je mij wel?
Alain? pater Alain, almoezenier bij de ja
gers? Weet je nog wel?... Je broeder?...
Hij,4die je heeft geleerd hoe je op de rot
sen van Mousterlin de krabben moest vis-
(schen?.... Herinner je maar eens. goed
Ja, nu begin je mij te herkennen.../
Kijk mij nog eens aan? Wijl zijn altijd
boste vrienden geweest... Je bent onder
eigen volk, mijn jongen. Ik ben het im
mers
Vervolgens zei hij' lot den verpleger:
-- Je kunt wel heengaan: Ik zal bij
hem waken.
Pierre lag onbewegelijk uitgestrekt on
der den grijzen deken, de handen in het
bed verborgen. Hij sloeg de oogen op bij
de klank van de woorden, maar zijn ziel
was er slechts vaag en afgebroken bij.
Het is iets vreeselijks, een wezenlooze
verscheidene van zijn geroutineerde
krachten verloren heeft, en nu gro-oten-
deels uit jongere leden bestaat. Dat was
enkele oogenblikken te merken, meer
nog in de klank dan in 't volgen. Maar
over hel algemeen sloeg hel orkest er
zicli goed door heen.
Het mooiste, dat het orkest dezen
avond ten gehoore bracht, was het Con
certo grossio. van Handel voor slrijk-
.orkkest. Wat is dat toch stoere, gezonde
muziek! En wat een mooie klank-com
binaties wist Handel uit zoo'n strijkers
ensemble le halen. De obligaat-partijen
voor le en 2e viool en cel, werden ver
dienstelijk gespeeld door de herren L.
en B. en mevr. D. v. H—N Het solor
trekje voor viool klonk wat hard.
Voorts speelde het orkest een 'Suite
im allen Stil van Max Brauer, een werk,
dat blijkens mededeeling op het program
ma hiermede zijn eerste uitvoering in
Nederland beleefde. Het is een wellui
dende compositie, niel diep gaand, en
zonder verrassende effecten. Maar het
meest merkwaardige ervan is, dat een
der vijf onderdeelen, n.l. de Gavotte, in
eens opstijgt lot een veel honger peil
dan dat der andere.
liet concert werd besloten door de
Serenade voor Strijkorkest van Elgar,
ook geen ontroerend werk, maar een dat
de goede eigenschap' heeft van bekoor
lijkheid. En daarin had het orkest bij
zonder goede ©Ogenblikken.'
De dirigent, de heer Joh. H. Caro,
heeft ook voor dit concert, wat het
orkest betreft, moeten roeien met de
riemen die hij heeft, en we wezen er
reeds op dat het meerendeels nieuwe
riemen zijn, die nog' wel eens stroef blij
ken. Maar er is alle reden tot het ver
houwen, dal dit met den tijd zal slijten.
Daarvoor getuigen de zeer levendig6,
pakkende, voordracht van de bovenbe
doelde Gavotte, en de mooie klank in
sommige deèlen van de twee andere or
kestwerken.
o-
Natuurkundig Gezelschap.
I e Middelburg.
Lezing van prof. dr. G. Jelgersma,
over „Droomen".
Hoe komt het, dat de inensch zooveel
belangstelling heeft voor het droomen?
Het antwoord op deze vraag kan luiden,
dal hel droomen als inwendig geestelijk
proces niet, zooals hel wakend geeste
lijk leven van onzen wil afhankelijk is
en met een gevoel van vrijheid gepaard
gaat. l
Het is dus heel natuurlijk het aan een
uitwendige oorzaak toe le schrij'ven, bij-
voorbeeld hel inwerken van geesten, of
schoon men hiermee de zaak naar een
nog gropter onbekende verschuift.
Wil men dit eigenaardig karakter van
het droomen verklaren, dan moet men
hel brengen lot de werking van het on
bewuste, dal een zoo gi-o-ote rol bij' psy
chose speelt, waarbij een persoon auto
matische handelingen verricht, waarvan
hij zich later niets meer herinnert, of
wanneer hij onder hypnotische suggestie
handelingen doet, waarvoor hij geen mor
Lief weel le geven. Dwanghandelingen,
autochtone denkbeelden, die uit het on
bewuste le voorschijn komen, makenden
indruk van huiten te komen.
Evenzoo de dnopmen. Dat ze dikwijls
in lichamelijke gegevens een aanleiding
vinden, kan niel als verklaring van den
inhoud dienen. Eèn psychisch proces
moet psychisch verklaard worden en de
schijnbare verwardheidstoestand van de
droomen is dan pok vooral door de be
schouwingen van Freud grootendeels op
gehelderd en wij kunnen thans met be
slistheid beweren, dat de droominhoud
in nauw verhand staat met diepliggende
emoties van het zieleleven, die achter
een schijnbaar verward uiterlijk verbor
gen liggen.
Een sprekend voorbeeld van de rol
van het onbewuste werd door spreker
aangehaald: Een knaap was psychose
lijder geworden door een hevige schrik
tengevolge van een brand. Het zien van
een 'brandende lucifer bezorgde hem toe
vallen. Nu had hij echter tevens een
beperkt gezichtsveld overgehouden, zjopr
dat het beeld van de lucifer bij' hem
alleen 'bewust werd als' het op een be
paald deel van zijn netvlies viel. Nu
bleek hij echter evengoed een toeval
le krijgen, ars dit beeld op een ander
deel van het netvlies viel en het dus
niet bewust gezien werd.
Nog enkele aardige voorbeelden wer
den door spreker gegeven van conflicten
lu:sjschen hel bewuste en onbewuste bij
normale personen. Veel versprekingen in
het dagelijkscli leven moeten aan de
werking van het onbewuste worden toe
geschreven.
Ook in het geestesleven blijkt veel wat
schijnbaar toevallig is, volstrekt geen toe
val, maar behoorlijk gedetermineerd te
zijn
Bijha zonder uitzondering zijln droo
men wenschvervullingenook hij' angst-
droomen speelt gewoonlijk een wensch
uit het onbewuste, dat echter gewoon
lijk met een verbod in het bewuste le
ven gepaard gaat, een rol.
De opvoeding heeft evengoed veel
moeien afleeren als aanleeren en de
kinderlijke verboden wenschen zijn nu
in het onderbewuste teruggedrongen,
maar komen in het ongeremde droom
leven weer voor den dag. Voor een groot
deel zijn dit sexueele emoties (vlieg-
droomen I)
De intellectualiteit is in het droom
leven gering, het gevoelsproces: sterk
vandaar dat hel gewoonlijk de elemen
tairste waarnemingsindrukken, n.l. die
van liet gezicht zijn, die in droomen
optreden. Gehoorsindrukken bèhjooren tot
een hooger geestelijk leven pn komen
minder vöor.
Hel luid spreken in den slaap is nooit
droomen, Bij droomen wordt niet hard*
op gesproken. De zoo-genaamde wekdroo-
men, die onder den invloed van een
uilwendigen prikkel plaats hebben, heb
ben een zeer korten duur, n.l. tusschen
liet ontvangen en liet bewust worden
van den prikkel (Mohammeds droom 1).
Hel is dus zeer waarschijnlijk, dat de
droom in het onderbewustzijn klaar ljgt
en door een soiort „kortsluiting" plotse
ling naar huilen treedt.
Naar sprelcer's meening hebben alle
droomen een dergelijken uiterst korten
duur. J
In diepen slaap droomt men niet, al
leen hij overgang van waken Jtot sla
pen of omgekeerd en vóór het wakker
worden, als dus de geestelijke functies
nog onvolledig werken.
Hel is nu zeer moeilijk pm de be-
leekenis van onze droomen te weten
te komen, aangezien wij' niet, zooals in
wakenden toestand, onzen gedachtengang
kunnen vervolgen en onderzoeken hoe
de eene uit de andere is ontstaan. Ten
einde nu bij' droomen ons doel te berei--
lten moeten wij onze aandacht op den
droom vestigen. Nu zijn er echter twee
soorten van aandacht: lp., de zoekende,
die met gefronst voorhoofd, half geslo
ten oogen, en gewilde geestesinspanning
een verstandelijke redeneering opz®t pn
alleen de gedachten binnenlaat na nauw
keurig onderzoek; 2o. de ontvangen
de aandacht ook wel de artistieke ge
noemd, die met wijd geopende oogen
alle gedachten zonder onderscheid bin
nen laat en het gelieele complex be
schouwt. Deze is het eigendom van den
dichter, die dan ook het gevoel heeft,
dat niet hij een vers maakt, maar een
vers in hem wordt gemaakt. Het is deze
laatste receptieve aandacht, die de psy
chonalysl noodig heeft bij' zijln onder
zoek naar de beteekenis van den droom
inhoud. De droomer moet receptief alle
gedachten mededeelen die hem inval
len naar aanleiding v-an 'den droom. Hier
hij moet veelal weerstand overwonnen
worden. Dikwijls kan, wil of durft do
persoon zich niet te uiten en komt er
ook wel een niet kunnen willen als een
niet willen kunnen tuss'chen heiden. Is
deze weerstand overwonnen dan blijkt
gewoonlijk op verrassende wïj'ze, hoe de
droom vermomd, symbolisch, Compressief
en dikwijls met accentuatieversichuiving
blik. Het lijden had het leven wegge
nomen uit dit hart, dat nog klopte en dat
nog met moeite tegen den dood worstel
de. Toch werd de broederlijke ziel nog
wakker, en kondigde zich aan door een
flikkering van licht, zij klaarde geheel op
e Pierre, tot wien men over zijn jeugd
ihad gesproken, glimlachte nu al-j een
kind tegen Alain, als ware het om hem te
bedanken.
Ben je dus wakker, mijn jongen? Je
lachl tegen mij. Hoe gaat het na?
f— Heel slecht, mijn beste. Ik ben te
vreden nu ik je weerzie... Heb je niet ge
geten?... Je moet er om vragen, weet je,
er is hier wel brood.
Zij spraken ongeveer een kwartier lang
lang samen. De gewonde trachtte le ver-
lellen, dat hij een inval had gedaan in de
de Duitsche loopgraaf en hoe op zijn te
rugtocht een granaatontploffing.... Vóór
hij kon uitspreken, had hij geen adem
meer. Hij wendde zijn hoofd af, om de
benauwdheid niet te to-onen, -die hij door
stond en toen de crisis voorbij Was,
dwong hij zichzelf voor den tweeden keer
te glimlachen en zich bij Alain verstaan
baar te maken: „Je ziet het 'is voorbij,
het is niets" Maar hij zag nu op het ge-
la-al van zijn ouderen broer zulk een in
nige deernis en zulk 'n duidelijke vrees,
dal hij verstomd bleef. Hij herstelde zidh
weer een oogenblik en vroeg toen! alsof
alsof hij aan zijn officier het -uur van
den aanval vroeg:
Denk je dan dat ik heenga?
En voordat het 'antwoord gegeven
w erd
i Ik wil nu bij jou biechten, bij
■mijn broer Alain... Ik weet wel... Ik
weet wal je mij zeggen zult... Je hebt
gelijk dat je mij' niet wilt misleiden...
Help mij dan maar....
Hij zeide nog:
Men is langer dood dan levend.
In deze hut van planken, die de wind
deed sidderen en waartegen de regen met
kuren aansloeg, Ontving de geestelijke
Alain de biecht van zijn broeder. Zij ween
den beide, hij die zichzelf kastijdde en hij'
die vergiffenis schonk. Pierre vroeg ver
volgens de IJ. Sacramenten te mogen
ontvangen en toen hem deze waren toe
gediend, had heel Bretagne zijn ziel
togend kind de kus op het voorhoofd
kannen drukken, want het was indruk
wekkend te zién, zooals hij daar lag met
zijn beide grove handen op het laken
samen gevouwen; zijn oogen gesloten en
zijn lippen, zijn arme lippen bleek onder
den rossigen snorbaard, een gebed preve
lend, dat God alleen verstond.
Het was toen ongeveer 's avonds tien
uur. Tegen kwart over tien gaf Pierr©
den priester, die op een stoel aan hel
voeteneind van het bed zat, een teeken
naderbij te komen.
Je zult imnjers Marie terugzien,
met het diepste gevoelsleven in verhand
staat.
De psychonafyse is misschien nog meel'
een kunst dan een wetenschap. De ont-
leder moet met zijn patiënt den droom
mee-'beleven om zijn taak goed le Ver
vullen. Geduld, moeite en lijd worden
dan veelal rijkelijk beloond.
Aan een aantal droomen zoo,wel van
hemzelf als van anderen demonstreerde
spreker de behandelde methode en ve
len van hel talrijke gehoor zullen do-or
toepassing van het gehoorde zich in staat
kunnen stellen hun zelfkennis belang
rijk te venneerdiejren.
Spreker heeft de aanwezigen over dit
belangrijke onderwerp-, dat met de diep
ste roerselen van het zieleleven verband
houdt, zeer onderhoudend weten te bloei
en en een hartelijk applaus vertolkte
de gevoelens van dankbaarheid voor het
gehoorde.
t Kerstnummer
De Prins.
„De Prins zond een Kerstnummer de
nvereld in, vol illustraties en verhalen,
en met eenige platen, waarvan de zeer
mooie foto's van het Muntplein te Am
sterdam en van een Veluwsche boerderij
ons beter bevallen dan de twee gekleur
de prenten van ietwat Engelsclien aard.
Ei zijn korte verhalen in wan Broede-
let, Boudier Bakker, Anna Spoor—de Sa-
vornin L-oliman, Van Rosjspm, en eenige
van bu'ilenlanidschen oorsprong. Voorts
speciale artikels over planten van Budde,
over oude militaire zaken van K. d. H.
over den eersten A'damschen schouw
burg van J. Schuitmaker, over Indië vnn
{Feber, over lichamelijke opvoeding van
Scharroo, over de schoonheid van stad
(Th land van Henri Polak, enz.
Clinge Doorenbos dichtte er liedjes
voor. en Landré teekende den omslag en
eenige. platen.
o
Kalenders.
Bij Weenenk en Snel (Den Haag) ver
schenen een heele verzameling week
kalenders, waaronder yprs-cheidene goe
de oude oekenden:
een 4de jaarg. van de Kais(teel en-
ka tenders met 53 afbeeldingen van
fkasleelenj, heerlijkheden en havezaten
uil ons land en een verdienstelijk ge-orna
menteerd schild;
een 3de jaarg. van De Huisvrouw
met pen groot aantal portretten van voor
aanstaande Nederlandsiche vrouwen uit
onzen tijd; en voorts met spreuken, re
cepten enz.
een 6de jaargang van Ons Eigen
Land, met de bekende koperdiepdruk
afbeeldingen van gezichten van stad ,en
land, met daartuss-chen een achttal inder
daad welgeslaagde gekleurde platen van
die soort drukkunst;
een 4de jaargang van de S p o r t k a
lender waarvan de naam al voldoende
aanduidt in welke kringen de liefhebbers
zullen gevonden worden, en die niet al
leen zich tot voetbal bepaalt;
en dan als eerstelingen:
een Luchlvaartkalender met
foto's van vliegers en wan vliegterreinen
maar vooral met foto's uit vliegtuigen ge
nomen
en dan naar -onze meening lest
best: een vogelkalender, met foto
grafische vogelopnafnen naar de natuur
door A. Burdett, van besiclnijving eD
toelichting voorzien door dr. Jac. Tlijjls-
se. 't Moet een zeldzaam geduld hebben
vereisCht om deze prachtige fotos, le ver
krijgen.
De Sloom ververij en Chem. Wasscherij
De Regenboog" le Tilburg maakt
ieder jaar meer werk van haai" kalen
der. Ze drukte nu op haar schild ai
een 18de eeuwsche -prent in kleuren.
(Ingez. Med.)
nietwaar?
Ongetwijfeld als ik tenminste ook
niet dopr een kogel wörd getroffen.
Zij heeft mij een brief gezonden,
weet je, een brief, waarin zij mij bij' zich
riep....,
Wat moet ik haar zeggen, Pierre?
De zoon van den pachter van Champ-
doient aarzelde een -oogenblik, wat het
noodigst was te zeggen, het voornaam
ste, het meest dringende:
Zeg haar, dat ik haar ondanks alles
betreur.
Hij scheen nog eenige woorden te wil
len zeggen. Zijn lippen bewogen zich
maar de kracht ontbrak hem. Hij Was in
gesluimerd, in die slaap vol droomen en
innerlijken strijd, die de zieken uitput.
Aan den voet wan het bed waakte -de
oudere. Hij liet zijn rozenkrans tuislschenj
de vingers glijden alsof hij het kabeltouw
van een boot, die wegvaart, laat' vieren
Honger noch koude konden hem afleiden
van het gebed en de aanschouwing van
dal gelaat, waarin de smart s,teeds dieper
voren groefde maar somtijds: als de
storm het dak deed schudden en de re
gen tegen de vensterrruiten kletterdé én
de vlam van het nachtlicht achter in
de kamer flakkerde in zijn glazen cylin
der, dacht hjj„Pierre hooirt zelfs den
hagel niet".
Met voorover gebogen lichaam, dear--
men slap neerhangend, zag hij nu in zijn
GENEEST IN ÉÉN NACHT
De doozen, bestemd voor den
verkoop in Nederland, zijn geheel voorzien
van HOLLANDSCHE etiketten, en van een
SLAUWE band aan een, sijkant. Wij
bevelen het publiek ten zeerste aan,
hierop bij aankoop goed te letten.
r
(Ingez. Med.)
RECHTZAKEN.
Kantongerecht te Middelburg.
Door het kantongerecht alhier zijn ver
oordeeld wegens overtr. der Vleesphkeu-
ringswet: W. L., Vlisisingen tot f 100 b. s.
25 d. h.; straatschenderij: I. R., Jzn,,
Koudekerke tot f 10 b. s. 10 d. h.ovetii.
leerplichtwet: J. M. F., Vlissingen tot f 1
b. s. 1 d. h.; A. Mi., Arnemuiden tot f 0.50
b. s. 1 d h.; C. H), C M heiden Vlisisin-
gen, ieder tot 'f 5 b. s. 5 d. h.; o,vertil.
Zeeuwsche stroomen visscherij'regl.M.
R., Vlissjngen tot f 1 b. s. 1 d. h1,; oivertr.
Arbeidswet: P. L., Z-outelande, tot f2 b.
is. 1 d. li.overtr. Reglement op de We
gen en voetpaden: L. de K., Oostkapelle
leut f 1 b. s. 1 dt h., J, de Kj, Nieuwland,
lol f 3 b s. 3 d. h., fietsen over wandel-,
wegen: J J. T., Middelburg, tot f 0.50 tol.
s. 1 w.l.: rijden met wagen zonder licht:
C. M., Nieuwland tot f 2 b. s. 1 iw(.k,, P B,
Nieuwland, tot teruggave aan zijne moe
der, P. D., Vlissingen tot f3 b|. s. 3 d. h'.
fietsen zonder licht: K. B., Middelburg,
G de I.., Westkapelle, ieder tot f3 b,
3 d. li.; als bestuurder wan een met paar
den bespannen wagen zonder noodzaak
de linkerzijde van den weg houden: W.
G., Serooskerke ,tot f 3 b. s. 3 d. hi
dronkenschap: S. van E., Arnemuiden,
E. de S., Vlissjngen ieder tot f3 b. s.
3 d. h.; J. van den B., F. de T, Middel-:
burs, ieder tot f 10 lx s. 10 d. h.; overig
arl. 431 Sw'b.: H. J., P. P. Lzl, I R, allen
Domburg, ieder tot f 5 b. s. 5 d. h., Li.
K., Vlissjngen tot f 1 b. s. 1 dl. h.
Arr.-Rechtb. te Zier ik zee.
Jn de zitting van 19 December werden
ue volgende vonnissen uitgesproken: J.
G. van der W., 29 jaar, grondwerker,
(jwonende te Scherpenisise, t|Ot f 5 b. s:
5 d. lx, wegens het zonder redelijk doel
opzettelijk aan een dier pijn venoorzaken.
M. A van der W., los Werkman, wonende
4e Scherpenislse, tot f 15 b. s. 15 d.
n., wegens eenvoudige beleediging, aan
gedaan aan een ambtenadr, gedurende
Me rechtmatige uitoefening zijner he
diening; A. J. M., 57 jaar, veldarbeider,
wonende te St. Annaland, tot f 30 b. s.
10 d. lx, wegens mishandeling; J. J. M.,
20 j., veldarbeider, wonende te St. Anna
land, tol 1 w. gev. straf, met een proef
tijd van 2 jaren, wegens bedreiging' met
zware mishandeling; J. van der W., 26
j., veldarbeider, wonende te Diuivendijke,
tel f 20 b. s. 20 d. h„ wegens diefstal;
F. \an B., 58 jaar, veldarbeider, wo
nende te Dreischor, tot 1 w. gev. straf,
met een proeftijd van 2 jaren, wegens
dreiging met zware mishandeling; A. B.,
'33 j., landbouwer, wonende te Kerk-
werve. in hooger beroep, tot f 5 b.
s 5 d. li.; wegens overtreding der leer.
pliehtwet, eis-ch bevestiging vonnis' kan
tonrechter, f 15 b. s. 15 d. hi; Ch. B,
35 j., gemeente-veldwachter, wonende
te St. Maartensdijk, tot f 5 b. s, i5
d. lx; wegens mishandeling; J. B., 43
j., zonder beroep, laatstelijk opperman,
\erbeelding den knappen zeeman, die in
slechte tijden zelfs! te land nooit sliep.
Tegen middernacht werd Pierre op
nieuw wakker, pijnlijk zoo-als de eerste
maal. Hij zuchtte. Hij' ontrukte zich aan
de-omarming van die duistere machten,
die ons bij het ontwaken doen vr,a-
'geTi „Waartegen heb' ik gewiorsteldi?
Waarom hen ik zoo vermoeid? Waar
zijn de gezichten van zooeven, waarvan
ik nog ontsteld ben?"
Alain, ik heb vergeten je te zeg
gen, dal in mijn ransel mijn o-o-rlogskruis
fzil. De regeering heeft het mij niel
'gezonden, neen, nog niet. Dit is van
een kameraad, die mij heeft opgezocht.
(Hij had er een en heeft het mij' gege
ven.
Aan wie Wil je dat ik het zal ge
ven, Pierre?
Aan Marie. Dat zal de gedach
tenis aan mij zijn.
Hij z'weeg n,u. Het was alsof hiji voor
zich, boven zijn bed een beeld zag,
stralend van vreugde.
Je zult ook een penne|hbudér vin
den dien ik vloior Jeanne Marie heb ge
maald uit dankbaarheid voor haar brief
en verder nog een soort fluit, die voor
Kerkudol is. Ik heb' hem er opl lee-
ren spelen. Mistschien zal h.et dan la\
Ier op Kerjan nog zijn alsof ik er ben,
wanneer hij speelt.
(Wordt vervolgd).