B IJ VOEGSEL Cjoed'- Donderdag 21 Dec. 1922, No. 301. YAN DB .VAN MOV. STATEN VAN ZEELAND. (Vervolg). Zitting van Woensdag. Onttrekking ambte naren Pensioenwet. Aan de orde is het voorstel tot het vragen van machtiging aan de kroon tot onttrekking van ambtenaren aan de Pensioenwet. Het voorstel werd zonder hoofd, stem ming aangenomen. Hoogere pensioens- aansprakken. Aan de orde is het voorstel van Ged. Staten tot het handhjaven van hoogere pensioen s aanspraken Het voorstel wordt zonder hoofd, stem ming aangenomen. Stoombootdienst O Schelde. Voorts het voorstel tot opheffing van den stoombootdienst MiddelburgWol faartsdijksche Veer. Naar aanleiding van het afdeelingsver- slag en de reeds gemelde adressen van de Kamer van Koophandel voor de Zeeuwsche Eilanden en het verzoek van de besturen der vereenigingen Handels belang en de Hanze, deelen Ged. Sta ten alsnog o. a. mede, dat het goederen vervoer Wij de betrokken gedeelten van den dienst niet zoo groot is, als adres santen schijnen te meenen. In het jaar 1921 bedroeg op den ge- heelen dienst de opbrengst van het goe derenvervoer f 9360. Voorts wijzen Ged. Slbaten er nog eens op, dat de hande laren zonder eenige bezwaar gebruik kun nen maken van verschillende stoomboo- ten of beurtschepen. Tegen uitstel hébben Ged. Staten be- «waar, met het oog op de invoering der nieuwe dienstregeling tegen den zoimer.Anders zou die toft het voorjaar 1924 moeten worden uitgesteld, waar door een financieel overzicht voor de gemeente ontgaat. Over het subsidie van den autodienst Middelburg—Wolfaartsdijksche Veer ver wijzen Ged. Staten nog eens naar hun voorstel. Waar de provincie een be staande verbinding verbreekt, behoort op de 'belangen van daarbij betrokkenen te worden gelet. Voorts hoeft het subsidie niet uitbe taald te worden wanneer Ged. Staten het niet noodig oordeelen. De heer Adriaanse yindt het voor stel van de opheffing zeer betreurens- zoodat dit niet mag wegen bij de ophef fisjj. Ér zijn verscheidene adressen inge komen tegen de opheffing. De Kamer van van Koophandel voor de Zeeuwsche eilanden vroeg aanhouding. Waarom zou den wij deze kwestie nog niet eens uit- stellen? Wanneer de idienst absoluut moet worden opgeheven, zou 't dan niet goed zijn nog te redden wat er te redden valt en nog een dienst in de week aan hou den b.v. Donderdag met het oog op de markt en de toeristen. Spr. bepleit dit denkbeeld zeer. Te vens wordt voorkomen dat de opgelegde boot gaat roesten. Spr. bepleit ten slotte aanhouding tot de zomerzitting en deze zaak nog eens goed te bekijkjèn. Het voorstel heeft ons nu wat overrompeld. De heer L i n d e ïj e r is voor het voor stel van Ged. Staten. Van het laatste gedeelte WolfaartsdijkMiddelburg werd weinig meer gebruik gemaakt. Spr. ge looft dat aan den wensch van veel rei zigers wordt tegemoet gekomen. Ook de toezeggingen voor 't personeel acht spr. over het algemeen voldoende. Het laatste gedeelte brengt f 8000 van de f 65000 over de geheele lijn op. Vele reizigers tusschen Zierikzee I Middelburg reizen over Katslche Veer —Goes, dat is veel korter. Speciaal met de RottterdamlsChe bo often wordt voor het goederenvervoer gébruik gemaakt. Passagiersgoed kan toch wel op de auto bussen. Wij zien die altijd opgepakt. Spr. lijkt een auto Middelburg—Wol faartsdijk niet noodig, als goed rekening wordt gehouden met aansluitingen over Katsche Veer en Goes. Spr. geeft eenige verbeteringen van die aansluitingen aan. Dan zal de reis nog korter zijn dan bij het voorstel van Ged. Staten. Alleen zijn de kosten iets meer. Maar kunnen Ged. Staten de verlaging van het tarief Kat sche Veer—Goes niet bevorderen? Dat tarief is buitengewoon hoog in ver gelijking met andere autobusdiensten. Spr. vraagt die invloed op Ged. Staten op betere dienstregeling over Goes en Katsche veer en de tariefverlaging Kat sche veer—Goes. Dan is er tegen de op heffing van de stoombootdienst Wol" faartsdijk—Middelburg geen bezwaar. De heer Kakebeeke is eveneens voor het voorstel van Ged. Staten wat de opheffing betreft. Veel personen stap pen in Katsche veer af. De extra-doorvaart op Donderdag, zoo als de heer Adriaanse wil, acht spr. duur en moeilijkheden gevend met de dienstregeling voor het personeel Spr. is echter niet voor het subsidie zwaar zijn voorstel in te trekken, als Ged. Staten rekening "houden met zijn wenséhen, en beantwoordt verder ver schillende voorgaande sprekers. De heer v. Rompu betoogt in de eer ste plaats, dat Ged. Staten als bezuini gingsmaatregel met dit voorstel zijn ge komen. Door de besparing van f 37000 bespaart men tevens de nieuwe boot, want de reserveboot had 40 weken dienst gedaan. Dan begrijpt men de noodzaak er van. De regeerings-commissaris had deze maatregel aangeraden, ook om de „Walzoorden" dan als reserveboot te ne men. Het verlies zou dus veel meer wor den. Bovendien ging de Ooster-Schelde- dienst er op achteruit en met deze voor stellen gaat men er mede vooruit. Schou wen en N. Beveland worden er beter door gebaat. Dit bevordert dus het belang van hen, die niet aan de spoorwegen liggen. Men bespaart geld aan de eene zijde, maar Ged. Staten hebben ook gemeend, in de bezwaren tegemoet te komen. Daar-' om moet de autodienst Wolfaartsdijkr Middelburg bevorderd worden. Die auto dienst vraagt een waarborg van f 6000 en de directie heeft verzekerd zeker niet meer noodig te hebben. Deze autodienst kpmt tegemoet tegen het isolement van Noord- en Zuid-Beveland en geeft een vlugge verbinding. Spr. kan geen toezeg- school hoe langer hoe geringer. Spr. ibetoogt zeer uitvoerig de weinige wen- schelijkheid der sectescholen. Al die kleine sectescholen oprichten is duur. Hier valt nu werkelijk eens te bezuini gen. Spr. hoopt dat- velen zijn gevoelen zullen deelen. De heer Verhorst vindt ook niet goed dat Ged. Staten mede gaan werken aan de oprichting van dergelijke scho len van confessioneel karakter. De heer v. Waesberghe is voor het voorstel. Het godsdienstonderwijs wordt er facultatief gesteld. De heer V i e n i n g s zegt dat het onr loochenbaar is,dat vroeger velen onder wijs vroegen overeenkomstig hun leven en werèldheginsel en bestrijdt alzoo het betoog-Overhoff. Het katholieke deel van Zeeuwsch-Vlaanderen heeft recht op een katholieke landbouwschool- De heer v. Dixhoorn betreurt dit voorstel. Waai- is het eind? Als wij be ginnen met die confessioneele scholen te subsidieeren, moeten wij zoo doorgaan met alle fractiescholen. Al die fracties scheuren het volk uiteen. De heer v. d. P u 11 e sluit zich aan bij' het betoog van den heer Vienings, en zal voor de subsidie stemmen. De heer v. N i f l r i k betreurt dit voor stel. Het Nederlandsche volk behoort ging geven voor den Donderdagdienst. één te zijn en hij die door een godsdien- Daarvoor is noiodig een boot van de Wi. stige zin een splitsing in brengt, doet Scheldedienst, die ifiet altijd beschikbaarj een misdaad. De consequentie met Hulst is. Bovendien zou het een uitgaaf van brengt echter meer voor het voorstel f 8000 meebrengen. f van Ged. Staten te stemmen. Dat wil De heer L i n d e ij' e r repliceert en de billijkheid, toont aan, dat de reisduur met de door De heer Moelker kan zich vereeni- waardig. Wij hebben al niet-uitstekende j «eter wordt i*tl •-oonlin t van den autodienst Middelburg-Wol- ï-faartsdijk en stelt voor die niet te ver- leenen. - 1 Do heer O n d e r d ij k zegt dat het ze ker in het belang van Middelburg zou zijn de dienst te laten bestaan. Maar als Statenlid vraagt spr. zich af of het nadeel in den Middelburgschen handel opweegt tegen hel tekort dat de stoombootdienst heeft. Moet er bovendien een nieuwe boot bij komen, dan kan spr. niét zijn stem aan het voorstel onthouden. Spr. gelooft, dat voor het goederenvervoer zeker wel van particuliere zijde maatregelen ge nomen worden, dat opk die verbinding communicaties, en het is moeilijk om ze te vinden. Het tekort van den dienst is niet altijd een reden om dadelijk maar dienst op te heffen. En dit tekort voor den dienst Middelburg—Zierikzee is wer kelijk zeer gering. Deze dienst werkt prachtig en voorziet in een groote be hoefte. Gaat men dien dienst nu op heffen,, dan is terugkomen in .tijden piet te voorzien. Opheffen is nu eenmaal makkelijker dan te brengen. De Provincie moet deze zaak niet commercieel be handelen. Een bedrag van goederenver voer (f 5000) drukt niet uit het belang. Wanneer deze dienst wordt opgeheven, dan is de communicatie tusschen Mid delburg en Zierikzee onaangenamer, moeilijker en kostbaarder. Ged. Staten willen een subsidie aan de autobus naar Wolfaartsdijksche veer, die Ier tegemoet- hem gedachte dienstregeling van de rou te over Goes en Katsche veer het kortst is. Spr. doet het denkbeeld aan de hand om de autodienst-tusschen Wolfaartsdijk sche veer en Middelburg eens een half jaar aan te zien. Spr. gelooft- niet dat daar veel gebruik van zal worden ge maakt. Personen uit Wi. Z.-Vlaanderen hebben er niets aan. Daarom ziet spr. de noodzaak van een auto tusschen Wolfaartsdijk en Middelburg niet in, mits men rekening houdt met de wen- schen voor de route over GoeS en Kat sche Veer. De heer v. Teij lingen zegt, dat men nu aan den eenen kant een autobusdienst en aan de andere zijde op Donderdag de menschen aan dien dienst wil ont trekken. De heer de Me ij lijkt den dienst op Donderdag wel toe, als overgangsmaat regel. Blijkt die boot ook op Donderdag niet voldoende passagiers, dan kan ook die dienst weer worden opgeheven. Spr. vraagt of het niet goed is, als de directeur gehandhaafd moet blijven, hem van Middelburg naar Zierikzee te verplaatsen. De heer v. B o m p u voelt weinig voor den Donderdagschen dienst. Het zal iedere week een wijziging brengen in het vaarplan. Zooals de dienst nu is Voor gesteld, zal hij mooi en goed gaan. De heer On der dijk trekt zijn voor stel in, dqch verzoekt Ged. Staten in dezen diligent te blijven. Het voorstel tot ophefing stoomboot dienst MiddelburgWolfaartsdijk wordt aangenomen z. h. st. Subs. Autodienst. De heer O n d e r d ij k vraagt of het ta rief van den autobusdienst Middelhar:.-; Wolfaartsdijk vaststaat. reis in stukken en brokken en boe moet het met het goederenveroer? Er zijn beurtschippers enz. zeggen Ged. Staten, maar dit heft de bezwaren niet op. Het goederenvervoer ieen intern goeder©n(" vervoer, niet in het groot, maar meer verbonden aan de reizigers. Hoe moeten de fruithandelaars de goederen vervoe ren? Ceze personen worden zeer gedu peerd Opheffing zal een gevoelige klap geven Voor de subsidie van de autobus zal spr zeker stemmen. Maar komt die er niet. dan wordt de verbinding nog ellen diger. Dan moeien de menschen met den trein naar Goes, dan naar Katsche veer, dan pas met de boot' verder. Spr. toont met cijfers aan, dat deze verbinding voor de passagiers veel duurder is. Ging dat dan nog maar rechtstreeks, maar de reis duurt bovendien ontzettend veel lan ger. Spr. loont dit met de dienstregeling aan Dit is een ontzettend tijdverlies en geldverlies en bovendien ve®l moeite bij hel overstappen. Opheffing zal zeker een gedeelte van den handel uit het Zierikzeesche land overplaatsen naar Botterdam. Wanneer men de autodienst gaat sub sidieeren moet van het tekort van den dienst de subsidie worden afgetrokken. Dat is nu f (5000 maar zal het daarbij blijven En dan is er nog de op wacht- •(eldslelling, en hel minder reizen, dat al les reduceert het tekort van f 37.000 Bij aanhouding zouden geen nieuwe gezichtpunten komen. Aan den anderen kant voelt spr. echterDe heer van B o m p u zegt, dat de veel om den dienst op Donderdag te be- kans grooter is, dat dit wordt verlaagd. Het voorstel van Ged. Staten wordt aangenomen met 22 tegen 16 stemmen. Aanvaring. Aan de orde is het voorstel inzake de aanvaring tusschen het s.s. „Zeeland" en de motorboot Gidea II. Z. h. st. goedgekeurd. Adres, bode v. d. Weel. Aan de orde is het voorstel van Ged. Staten tot afwijzing van een verzoek van L. J. van der Weel, eervol ontslagen bode ter Prov. Griffie; pm een Pnoiv. toelage ook na 1 Juli 1923. De heer Struve heeft hfet voorstel van Ged. Staten teleurgesteld. De Sta ten toonden steeds hun genegenheid t. p,. van deze persoon, die eervol is ontsla gen door bijzondere omstandigheden. Spr. stelt voor van der Weel een jaarlijksche toelage van f 200 toe te kennen. De heer v. d. Putte is het hjiermèe eens. Het gaat hier om een heel bijzon der geval. De heer de Me ij ondersteunt evenens het voorstel. Spr. betoogt eveneens de billijkheid, van der "Weele nog wat sub- sidie te geven, van der Weele is arm lastig en wordt door Ritthem onder steund l De heer Sprengei' wijst er óp, dat 2 jaren geleden is' bepaald een toe lage, a f te loopen binnen 2 jaar. Daar om is het voorstel van Ged. Staten vol houden, op den Middelburgschen markt dag. Als Ged. Staten dit kunnen toezeg gen, zal spr. daar zeker voor stemmen. Spr. stelt voor die dienst op Donder dag te laten bestaan. De hteer Hensel zal zich met de voorstellen van Ged. Staten vereenigen. Vele verbindingen zullen worden ver beterd. Do heer S t i e g e r heeft met genoegen hel betoog van den heer Lindeijer aange hoord en zal diens verzoek ondersteunen om invloed op een lager tarief vjopr den autodienst Katsche veer—Goes. Voorts ondersteunt spr. het voorstel ♦Kakebeeke. koming dienen moet. Men krijgt nu een De heer Ver horst zal zeker voofüit voorstel stemmen. Er is voor dit voorste] in N. Bfeveland een juichkreet opgegaan. Men vroeg zich af waarom Ged. Sta ten niet eerder met deze voorstellen wwaren gekomen. Ook met de subsidie kan spr. zich vereenigen. De heer Vienings betoogt, dat het algemeen belang gaat boven het bijzon der: ""jriij kunnen hiermee bezuinigen in onze niet rooskleurige financiën. Spr. gaat mee met het beloog van den heer Lindeijer over de verbinding Katsche Veer—Goes, da drover moet den dienst worden geleid. De voorzitter zegt dal het voor tstel-Kakebeeke achterwege had kunnen blijven, door eenvoudig tegen het voor stel van Ged. Stalten te stemmen. De. lieer Adriaanse repliceert. Spr. zal niet nader aandringen op aanhouding. Wanneer men de belangen van Middel burg verdedigt, dan verdedigt men de belangen van de Provincie. Is Qeze dienst dus een Middelburgsch belang, dan is dat ook een p i'o vinei ahl 'belang, want Mid delburg is de hoofdstad. 28 pet. van hel passsagiersvervoer is tusschen Wol faartsdijk en Middelburg. Dit zijn toch sprekende Cijfers komen volgens besluit van Prov. Staten. gen met het voorstel van de heeren Vie nings en van Waesberghe. De heer Kakebeeke betoogt, dat Hulst een middelbare Landbouwschool heeft. Nu gaat het om een lagere land- Iboulwschiool. Dat is iets ander; men j moet daarmee niet één lijn trekken. Spr. betreurt de splitsing in het vak- onderwijs en geLooft dat dit meer een 'politieke vereeaiging is. Hij .zal tegen de subsidie stemmen. De heer Welleman zegt, dat de |V. D. Statenleden heel goed het ver schil tusschen beide scholen wisten. Nu ér eenmaal de school te Hulst staat, geeft spr. en zijn fractie ook zijn stem aan de lagere landbouwschool, die aan vele mindere eischen voldoet. De heer D i e 1 e m a n wijst er op, dat het Nederlandsche volk is gesplitst in groepen. En door de subsidie te Hulst hebben wij de realiteit daarvan erkend. Kunnen wij ze wel de eene geven, de andere onthouden? Deze twee ge dachten zijn de grondgedachten tot het voorstel aan Prov. Staten. De vraag blijft dan: moeten we het doen? Er is geen landere weg dan het te doen. Het ligt in de lijn van het Nederlandsche volk (en de opeenvolgende regeeringen om ook op onderwijsgebied gewetensvrijheid te erkennen. Ook in het vakonderwijs ligt niet alleen de opleiding tot het vak, maar ook hel element van opvoeding. En de •opvioeafng beweegt zich niet in neu trale zone; de "levensbeginselen spra ken dan wel degelijk mede, en zoioi moeten die dan ook tot uiting komen in het onderwijs. De scholen te Hulst en Axel .verschillen wel eenigzins, van karakter. In Axel en Oostburg meent men een lagere landbouwschool voldoen de Spr. beantwoordt de verschillende punten, door de sprekers te berde ge- jbrachl, en beveelt subsidie zeer aan, ook als landbouwbelang. De voorzitter stelt .thans voor de discussies te sluiten. Hel voorstel van den voorzitter wordt aangenomen met 22 tegen 15 stemmen. Hel voorstel van Ged. Staten wordt aangenomen met 29 tegen 8 stemmen. Sub'sidie lagere landbouwschool S c h o o n d ij k e. Aan de orde is: het voorstel tot sub sidie-verleening in de kosten van^oprich- ting eener lagere landbouwschool te iSehoondijke. Het voorstel wordt zonder hoofd, stem ming aangenomen. Reglement overzetveren Aan de orde is het voorstel tq,t vast stelling van een reglement op de over zetveren in Zeeland. Algemeene beraadslagingen worden niet gehouden. De heer Struve Stelt voor den leef tijdsgrens te brengen voor gezagvoer- ders op 20 jaar, en voor knecht 18 jaar. De heer Gunst heeft nooit gehloord dat gezagvoerder of knecht jn kennelijk beschonken toestand zich bevinden, maar wel gehoord dat als personen opi "clen laten avond werden overgezet, de veer. lieden wel eens slecht geluimd waren, en godslasterlijke vloeken uitbrachten. Kan hiertegen van Ged. Staten niet een ver maning uitgaan? De heer Sprenger zegt, dat Ged. Staten het voorstel-Struve overnemen. De heer Vienings stelt voor het Aan van der Weele is destijds alles ge daan om hem te laten keuren. Het voorstelStruve wordt aangenomen met 21 tegen 16 stemmen. S ubs id ie Land bouwschool Axel. artikel in den geest, als waarin de heer Aan de orde is het voorstel tot ver- Gunst gesproken heeft met een be pa- leening van subsidie in de oprichtings- ling aan te vullen, n.l. door geen dienst kosten der landbouwschool te Axel. j te laten verrichten door personen, die De heer Overhoff vraagt zich j&f zich onbetamelijk gedragen. waarvoor al die secte-schooltjes noo- j De heer Sprenger zegt, dat gezorgd Wat de nieuwe boot betreft De Pro- dig zijn. Was het niet beter geweest een zal worden voor personeel, dat 'de rei- yincie heeft die toch eens noodig, en bij flinke neutrale landbouwschool in Z. zigers beleefd behandelt. Aanvulling van het behoud van d,en dienst alleen maar Vlaanderen te krijgen zooals te Goes, hel artikel als de heer Vienings wil, lijkt iets eerder. Spr. ondersteunt ten sterk- daar gaan ook Chr. en Kath. leerlingen, sur. moeiliik. Gevallen zullen worden ste het voorstel-Onderdijk. De heer Kakebeeke heef! geen be- Door al die subsidies aan kleinere onderzocht schooltjes wordt de kans een groote De heer D e M e ij' waarschuwt ertegen qfc&F is Z)N vi&ete PfA I - - I (Ln^az. Med.) een onbehoorlijke behandeling in een. reglement te zetten. Dit geeft groot® moeilijkheden. Het begrip is zeer rek baar. Na nog eenige discussie wordt het amendement-Vienings aangenomen met 20 tegen 17 stemmen. De heer Ooms vindt de tijd voor dubbel tarief van zonsondergang tot één uur voor zonsopgang te lang. Veel ar beiders gaan voor en nn dien- tijd het veer over. Spr. stelt voor die uren to bepalen op 10 uur n.m. tot 4 uur vjn. Bij ijsgang lijkt spr. driedubbel tarief niet juist. Het veer op Noord-Brabant heeft veel gewonnen bij He vroegere ijsgang en het was toen nog dubbel ta rief. In geval van ijsgang zou de bur gemeester moeten uitmaken of al Krf niet gevaren wordt. De heer Verhorst wensöht het ver bod tot het aannemen van fotoien to doen vervallen. In de praktijk kunnen fooien moeilijk achterwege worden ge laten, en een dergelijk verbod zon toch ontdoken worden. De h eer De M e ij betoogt dat het be ter was geweest de tijd voor dubbel ta rief te bepalen van zonsondergang tot zonsopgang met eenige uren erbij en er af 's zomers en 's winter». Spr. is voor het voorstel-Gunst. Een overtreding wordt door het artikel uit gelokt. De beer v. Wiaesberghe zou het fooien verbod willen behouden. De heer Sprenger vindt den tijd voor dubbel tarief mooi genomen, en vol komen billijk, ook tegenover deH veer man. Door dezen is ook het beste to beoordeel en of er bij ijsgang al of niet gevaren kan .worden, beter dan door den burgemeester. Spr. is voor het ver bod .van fooien. Men kan daar rekenen mee houden met de tarieven, door b.v. een bedrag te rekenen voor het b®vrijzen van bijzondere diensten. |Het amendement van den heer Ooms wordt verworpen met 23 tegen 14 st. Het onderdeel van artikel 16: Het aannemen van fooien is verboden, wordt aangenomen met 31 tegen 6 stemmen. 'Het geheele artikel 16 wordt aange nomen met 30 tegen 7 stemmen. Het geheele ontwerp wordt z. h. st. aangenomen. Vaststelling reglement polder Walcheren. Aan de orde is het voorstel van Ged. Staten tot vaststelling van een bijzonder jreglement op het bestuur van den ptlder Walcheren. De heer L a nt sheer zegt Ged. Sta ten hartelijk dank voor de breede wijze •waarop deze zaak is aangevat, namen» hel polderbestuur van Walcheren. Reglement Waterschap j Schouwen. Aan de orde is het voorstel tot vaststel ling van een bijzonder reglement op het bestuur van het waterschap Schouwen. 'Het voorstel wordt z. h. st. aangeno men. Calamiteusver. klaring polders. Aan de orde is het voorstel tot cala- mite us verklaring der polders Ser-Lippens en Nieuw Othene en de vaststelling van een bijzonder reglement voor het bestuur en beheer der waterkeering der cala- miteuze polders Ser-Lippens, Nieuw Otliene, Margaretha, Kleine Huis sens en Eendragt. De heer Dekker stelt voor het voor- stel aan te houden tot de Zomerzitting, namens het bestuur van den polder Ser- Lippens. Er is nog geen overeenstem- ming met achterliggende polders, j De heer r. Dixhoorn ondersteunt dit. Er is een gerucht dat er geen

Krantenbank Zeeland

Middelburgsche Courant | 1922 | | pagina 5