B IJ VOEGSEL
Cjoed'-
Donderdag 21 Dec. 1922, No. 301.
YAN DB
.VAN
MOV. STATEN VAN ZEELAND.
(Vervolg).
Zitting van Woensdag.
Onttrekking ambte
naren Pensioenwet.
Aan de orde is het voorstel tot het
vragen van machtiging aan de kroon
tot onttrekking van ambtenaren aan de
Pensioenwet.
Het voorstel werd zonder hoofd, stem
ming aangenomen.
Hoogere pensioens-
aansprakken.
Aan de orde is het voorstel van Ged.
Staten tot het handhjaven van hoogere
pensioen s aanspraken
Het voorstel wordt zonder hoofd, stem
ming aangenomen.
Stoombootdienst
O Schelde.
Voorts het voorstel tot opheffing van
den stoombootdienst MiddelburgWol
faartsdijksche Veer.
Naar aanleiding van het afdeelingsver-
slag en de reeds gemelde adressen van
de Kamer van Koophandel voor de
Zeeuwsche Eilanden en het verzoek van
de besturen der vereenigingen Handels
belang en de Hanze, deelen Ged. Sta
ten alsnog o. a. mede, dat het goederen
vervoer Wij de betrokken gedeelten van
den dienst niet zoo groot is, als adres
santen schijnen te meenen.
In het jaar 1921 bedroeg op den ge-
heelen dienst de opbrengst van het goe
derenvervoer f 9360. Voorts wijzen Ged.
Slbaten er nog eens op, dat de hande
laren zonder eenige bezwaar gebruik kun
nen maken van verschillende stoomboo-
ten of beurtschepen.
Tegen uitstel hébben Ged. Staten be-
«waar, met het oog op de invoering
der nieuwe dienstregeling tegen den
zoimer.Anders zou die toft het voorjaar
1924 moeten worden uitgesteld, waar
door een financieel overzicht voor de
gemeente ontgaat.
Over het subsidie van den autodienst
Middelburg—Wolfaartsdijksche Veer ver
wijzen Ged. Staten nog eens naar hun
voorstel. Waar de provincie een be
staande verbinding verbreekt, behoort
op de 'belangen van daarbij betrokkenen
te worden gelet.
Voorts hoeft het subsidie niet uitbe
taald te worden wanneer Ged. Staten
het niet noodig oordeelen.
De heer Adriaanse yindt het voor
stel van de opheffing zeer betreurens-
zoodat dit niet mag wegen bij de ophef
fisjj.
Ér zijn verscheidene adressen inge
komen tegen de opheffing. De Kamer van
van Koophandel voor de Zeeuwsche
eilanden vroeg aanhouding. Waarom zou
den wij deze kwestie nog niet eens uit-
stellen? Wanneer de idienst absoluut moet
worden opgeheven, zou 't dan niet goed
zijn nog te redden wat er te redden valt
en nog een dienst in de week aan hou
den b.v. Donderdag met het oog op
de markt en de toeristen.
Spr. bepleit dit denkbeeld zeer. Te
vens wordt voorkomen dat de opgelegde
boot gaat roesten.
Spr. bepleit ten slotte aanhouding tot
de zomerzitting en deze zaak nog eens
goed te bekijkjèn. Het voorstel heeft
ons nu wat overrompeld.
De heer L i n d e ïj e r is voor het voor
stel van Ged. Staten. Van het laatste
gedeelte WolfaartsdijkMiddelburg werd
weinig meer gebruik gemaakt. Spr. ge
looft dat aan den wensch van veel rei
zigers wordt tegemoet gekomen. Ook de
toezeggingen voor 't personeel acht spr.
over het algemeen voldoende.
Het laatste gedeelte brengt f 8000 van
de f 65000 over de geheele lijn op.
Vele reizigers tusschen Zierikzee
I Middelburg reizen over Katslche Veer
—Goes, dat is veel korter. Speciaal met
de RottterdamlsChe bo often wordt voor
het goederenvervoer gébruik gemaakt.
Passagiersgoed kan toch wel op de auto
bussen. Wij zien die altijd opgepakt.
Spr. lijkt een auto Middelburg—Wol
faartsdijk niet noodig, als goed rekening
wordt gehouden met aansluitingen over
Katsche Veer en Goes. Spr. geeft eenige
verbeteringen van die aansluitingen aan.
Dan zal de reis nog korter zijn dan bij
het voorstel van Ged. Staten. Alleen zijn
de kosten iets meer. Maar kunnen Ged.
Staten de verlaging van het tarief Kat
sche Veer—Goes niet bevorderen?
Dat tarief is buitengewoon hoog in ver
gelijking met andere autobusdiensten.
Spr. vraagt die invloed op Ged. Staten
op betere dienstregeling over Goes en
Katsche veer en de tariefverlaging Kat
sche veer—Goes. Dan is er tegen de op
heffing van de stoombootdienst Wol"
faartsdijk—Middelburg geen bezwaar.
De heer Kakebeeke is eveneens
voor het voorstel van Ged. Staten wat
de opheffing betreft. Veel personen stap
pen in Katsche veer af.
De extra-doorvaart op Donderdag, zoo
als de heer Adriaanse wil, acht spr.
duur en moeilijkheden gevend met de
dienstregeling voor het personeel
Spr. is echter niet voor het subsidie
zwaar zijn voorstel in te trekken, als
Ged. Staten rekening "houden met zijn
wenséhen, en beantwoordt verder ver
schillende voorgaande sprekers.
De heer v. Rompu betoogt in de eer
ste plaats, dat Ged. Staten als bezuini
gingsmaatregel met dit voorstel zijn ge
komen. Door de besparing van f 37000
bespaart men tevens de nieuwe boot,
want de reserveboot had 40 weken dienst
gedaan. Dan begrijpt men de noodzaak
er van. De regeerings-commissaris had
deze maatregel aangeraden, ook om de
„Walzoorden" dan als reserveboot te ne
men. Het verlies zou dus veel meer wor
den. Bovendien ging de Ooster-Schelde-
dienst er op achteruit en met deze voor
stellen gaat men er mede vooruit. Schou
wen en N. Beveland worden er beter
door gebaat.
Dit bevordert dus het belang van hen,
die niet aan de spoorwegen liggen.
Men bespaart geld aan de eene zijde,
maar Ged. Staten hebben ook gemeend,
in de bezwaren tegemoet te komen. Daar-'
om moet de autodienst Wolfaartsdijkr
Middelburg bevorderd worden. Die auto
dienst vraagt een waarborg van f 6000
en de directie heeft verzekerd zeker niet
meer noodig te hebben. Deze autodienst
kpmt tegemoet tegen het isolement van
Noord- en Zuid-Beveland en geeft een
vlugge verbinding. Spr. kan geen toezeg-
school hoe langer hoe geringer. Spr.
ibetoogt zeer uitvoerig de weinige wen-
schelijkheid der sectescholen. Al die
kleine sectescholen oprichten is duur.
Hier valt nu werkelijk eens te bezuini
gen.
Spr. hoopt dat- velen zijn gevoelen
zullen deelen.
De heer Verhorst vindt ook niet
goed dat Ged. Staten mede gaan werken
aan de oprichting van dergelijke scho
len van confessioneel karakter.
De heer v. Waesberghe is voor
het voorstel. Het godsdienstonderwijs
wordt er facultatief gesteld.
De heer V i e n i n g s zegt dat het onr
loochenbaar is,dat vroeger velen onder
wijs vroegen overeenkomstig hun leven
en werèldheginsel en bestrijdt alzoo het
betoog-Overhoff. Het katholieke deel van
Zeeuwsch-Vlaanderen heeft recht op een
katholieke landbouwschool-
De heer v. Dixhoorn betreurt dit
voorstel. Waai- is het eind? Als wij be
ginnen met die confessioneele scholen
te subsidieeren, moeten wij zoo doorgaan
met alle fractiescholen. Al die fracties
scheuren het volk uiteen.
De heer v. d. P u 11 e sluit zich aan bij'
het betoog van den heer Vienings, en
zal voor de subsidie stemmen.
De heer v. N i f l r i k betreurt dit voor
stel. Het Nederlandsche volk behoort
ging geven voor den Donderdagdienst. één te zijn en hij die door een godsdien-
Daarvoor is noiodig een boot van de Wi. stige zin een splitsing in brengt, doet
Scheldedienst, die ifiet altijd beschikbaarj een misdaad. De consequentie met Hulst
is. Bovendien zou het een uitgaaf van brengt echter meer voor het voorstel
f 8000 meebrengen. f van Ged. Staten te stemmen. Dat wil
De heer L i n d e ij' e r repliceert en de billijkheid,
toont aan, dat de reisduur met de door De heer Moelker kan zich vereeni-
waardig. Wij hebben al niet-uitstekende j «eter wordt
i*tl •-oonlin
t van den autodienst Middelburg-Wol-
ï-faartsdijk en stelt voor die niet te ver-
leenen. - 1
Do heer O n d e r d ij k zegt dat het ze
ker in het belang van Middelburg zou
zijn de dienst te laten bestaan. Maar als
Statenlid vraagt spr. zich af of het nadeel
in den Middelburgschen handel opweegt
tegen hel tekort dat de stoombootdienst
heeft.
Moet er bovendien een nieuwe boot
bij komen, dan kan spr. niét zijn stem
aan het voorstel onthouden. Spr. gelooft,
dat voor het goederenvervoer zeker wel
van particuliere zijde maatregelen ge
nomen worden, dat opk die verbinding
communicaties, en het is moeilijk om
ze te vinden. Het tekort van den dienst
is niet altijd een reden om dadelijk maar
dienst op te heffen. En dit tekort voor
den dienst Middelburg—Zierikzee is wer
kelijk zeer gering. Deze dienst werkt
prachtig en voorziet in een groote be
hoefte. Gaat men dien dienst nu op
heffen,, dan is terugkomen in .tijden piet
te voorzien. Opheffen is nu eenmaal
makkelijker dan te brengen. De Provincie
moet deze zaak niet commercieel be
handelen. Een bedrag van goederenver
voer (f 5000) drukt niet uit het belang.
Wanneer deze dienst wordt opgeheven,
dan is de communicatie tusschen Mid
delburg en Zierikzee onaangenamer,
moeilijker en kostbaarder. Ged. Staten
willen een subsidie aan de autobus naar
Wolfaartsdijksche veer, die Ier tegemoet-
hem gedachte dienstregeling van de rou
te over Goes en Katsche veer het kortst
is. Spr. doet het denkbeeld aan de hand
om de autodienst-tusschen Wolfaartsdijk
sche veer en Middelburg eens een half
jaar aan te zien. Spr. gelooft- niet dat
daar veel gebruik van zal worden ge
maakt. Personen uit Wi. Z.-Vlaanderen
hebben er niets aan. Daarom ziet spr.
de noodzaak van een auto tusschen
Wolfaartsdijk en Middelburg niet in,
mits men rekening houdt met de wen-
schen voor de route over GoeS en Kat
sche Veer.
De heer v. Teij lingen zegt, dat men
nu aan den eenen kant een autobusdienst
en aan de andere zijde op Donderdag
de menschen aan dien dienst wil ont
trekken.
De heer de Me ij lijkt den dienst op
Donderdag wel toe, als overgangsmaat
regel. Blijkt die boot ook op Donderdag
niet voldoende passagiers, dan kan ook
die dienst weer worden opgeheven.
Spr. vraagt of het niet goed is, als
de directeur gehandhaafd moet blijven,
hem van Middelburg naar Zierikzee te
verplaatsen.
De heer v. B o m p u voelt weinig voor
den Donderdagschen dienst. Het zal
iedere week een wijziging brengen in het
vaarplan. Zooals de dienst nu is Voor
gesteld, zal hij mooi en goed gaan.
De heer On der dijk trekt zijn voor
stel in, dqch verzoekt Ged. Staten in
dezen diligent te blijven.
Het voorstel tot ophefing stoomboot
dienst MiddelburgWolfaartsdijk wordt
aangenomen z. h. st.
Subs. Autodienst.
De heer O n d e r d ij k vraagt of het ta
rief van den autobusdienst Middelhar:.-;
Wolfaartsdijk vaststaat.
reis in stukken en brokken en boe moet
het met het goederenveroer? Er zijn
beurtschippers enz. zeggen Ged. Staten,
maar dit heft de bezwaren niet op. Het
goederenvervoer ieen intern goeder©n("
vervoer, niet in het groot, maar meer
verbonden aan de reizigers. Hoe moeten
de fruithandelaars de goederen vervoe
ren? Ceze personen worden zeer gedu
peerd Opheffing zal een gevoelige klap
geven
Voor de subsidie van de autobus zal
spr zeker stemmen. Maar komt die er
niet. dan wordt de verbinding nog ellen
diger. Dan moeien de menschen met den
trein naar Goes, dan naar Katsche veer,
dan pas met de boot' verder. Spr. toont
met cijfers aan, dat deze verbinding voor
de passagiers veel duurder is. Ging dat
dan nog maar rechtstreeks, maar de
reis duurt bovendien ontzettend veel lan
ger. Spr. loont dit met de dienstregeling
aan Dit is een ontzettend tijdverlies
en geldverlies en bovendien ve®l moeite
bij hel overstappen.
Opheffing zal zeker een gedeelte van
den handel uit het Zierikzeesche land
overplaatsen naar Botterdam.
Wanneer men de autodienst gaat sub
sidieeren moet van het tekort van den
dienst de subsidie worden afgetrokken.
Dat is nu f (5000 maar zal het daarbij
blijven En dan is er nog de op wacht-
•(eldslelling, en hel minder reizen, dat al
les reduceert het tekort van f 37.000
Bij aanhouding zouden geen nieuwe
gezichtpunten komen.
Aan den anderen kant voelt spr. echterDe heer van B o m p u zegt, dat de
veel om den dienst op Donderdag te be- kans grooter is, dat dit wordt verlaagd.
Het voorstel van Ged. Staten wordt
aangenomen met 22 tegen 16 stemmen.
Aanvaring.
Aan de orde is het voorstel inzake de
aanvaring tusschen het s.s. „Zeeland"
en de motorboot Gidea II.
Z. h. st. goedgekeurd.
Adres,
bode v. d. Weel.
Aan de orde is het voorstel van Ged.
Staten tot afwijzing van een verzoek
van L. J. van der Weel, eervol ontslagen
bode ter Prov. Griffie; pm een Pnoiv.
toelage ook na 1 Juli 1923.
De heer Struve heeft hfet voorstel
van Ged. Staten teleurgesteld. De Sta
ten toonden steeds hun genegenheid t. p,.
van deze persoon, die eervol is ontsla
gen door bijzondere omstandigheden. Spr.
stelt voor van der Weel een jaarlijksche
toelage van f 200 toe te kennen.
De heer v. d. Putte is het hjiermèe
eens. Het gaat hier om een heel bijzon
der geval.
De heer de Me ij ondersteunt evenens
het voorstel. Spr. betoogt eveneens de
billijkheid, van der "Weele nog wat sub-
sidie te geven, van der Weele is arm
lastig en wordt door Ritthem onder
steund l
De heer Sprengei' wijst er óp,
dat 2 jaren geleden is' bepaald een toe
lage, a f te loopen binnen 2 jaar. Daar
om is het voorstel van Ged. Staten vol
houden, op den Middelburgschen markt
dag. Als Ged. Staten dit kunnen toezeg
gen, zal spr. daar zeker voor stemmen.
Spr. stelt voor die dienst op Donder
dag te laten bestaan.
De hteer Hensel zal zich met de
voorstellen van Ged. Staten vereenigen.
Vele verbindingen zullen worden ver
beterd.
Do heer S t i e g e r heeft met genoegen
hel betoog van den heer Lindeijer aange
hoord en zal diens verzoek ondersteunen
om invloed op een lager tarief vjopr den
autodienst Katsche veer—Goes.
Voorts ondersteunt spr. het voorstel
♦Kakebeeke.
koming dienen moet. Men krijgt nu een De heer Ver horst zal zeker voofüit
voorstel stemmen. Er is voor dit voorste]
in N. Bfeveland een juichkreet opgegaan.
Men vroeg zich af waarom Ged. Sta
ten niet eerder met deze voorstellen
wwaren gekomen. Ook met de subsidie
kan spr. zich vereenigen.
De heer Vienings betoogt, dat het
algemeen belang gaat boven het bijzon
der: ""jriij kunnen hiermee bezuinigen in
onze niet rooskleurige financiën. Spr.
gaat mee met het beloog van den heer
Lindeijer over de verbinding Katsche
Veer—Goes, da drover moet den dienst
worden geleid.
De voorzitter zegt dal het voor
tstel-Kakebeeke achterwege had kunnen
blijven, door eenvoudig tegen het voor
stel van Ged. Stalten te stemmen.
De. lieer Adriaanse repliceert. Spr.
zal niet nader aandringen op aanhouding.
Wanneer men de belangen van Middel
burg verdedigt, dan verdedigt men de
belangen van de Provincie. Is Qeze dienst
dus een Middelburgsch belang, dan is dat
ook een p i'o vinei ahl 'belang, want Mid
delburg is de hoofdstad. 28 pet. van
hel passsagiersvervoer is tusschen Wol
faartsdijk en Middelburg. Dit zijn toch
sprekende Cijfers
komen volgens besluit van Prov. Staten.
gen met het voorstel van de heeren Vie
nings en van Waesberghe.
De heer Kakebeeke betoogt, dat
Hulst een middelbare Landbouwschool
heeft. Nu gaat het om een lagere land-
Iboulwschiool. Dat is iets ander; men j
moet daarmee niet één lijn trekken.
Spr. betreurt de splitsing in het vak-
onderwijs en geLooft dat dit meer een
'politieke vereeaiging is. Hij .zal tegen
de subsidie stemmen.
De heer Welleman zegt, dat de
|V. D. Statenleden heel goed het ver
schil tusschen beide scholen wisten. Nu
ér eenmaal de school te Hulst staat,
geeft spr. en zijn fractie ook zijn stem
aan de lagere landbouwschool, die aan
vele mindere eischen voldoet.
De heer D i e 1 e m a n wijst er op,
dat het Nederlandsche volk is gesplitst
in groepen. En door de subsidie te
Hulst hebben wij de realiteit daarvan
erkend.
Kunnen wij ze wel de eene geven,
de andere onthouden? Deze twee ge
dachten zijn de grondgedachten tot het
voorstel aan Prov. Staten. De vraag blijft
dan: moeten we het doen? Er is geen
landere weg dan het te doen. Het ligt
in de lijn van het Nederlandsche volk
(en de opeenvolgende regeeringen om
ook op onderwijsgebied gewetensvrijheid
te erkennen.
Ook in het vakonderwijs ligt niet
alleen de opleiding tot het vak, maar
ook hel element van opvoeding. En de
•opvioeafng beweegt zich niet in neu
trale zone; de "levensbeginselen spra
ken dan wel degelijk mede, en zoioi
moeten die dan ook tot uiting komen
in het onderwijs. De scholen te Hulst
en Axel .verschillen wel eenigzins, van
karakter. In Axel en Oostburg meent
men een lagere landbouwschool voldoen
de Spr. beantwoordt de verschillende
punten, door de sprekers te berde ge-
jbrachl, en beveelt subsidie zeer aan,
ook als landbouwbelang.
De voorzitter stelt .thans voor de
discussies te sluiten.
Hel voorstel van den voorzitter wordt
aangenomen met 22 tegen 15 stemmen.
Hel voorstel van Ged. Staten wordt
aangenomen met 29 tegen 8 stemmen.
Sub'sidie lagere
landbouwschool
S c h o o n d ij k e.
Aan de orde is: het voorstel tot sub
sidie-verleening in de kosten van^oprich-
ting eener lagere landbouwschool te
iSehoondijke.
Het voorstel wordt zonder hoofd, stem
ming aangenomen.
Reglement
overzetveren
Aan de orde is het voorstel tq,t vast
stelling van een reglement op de over
zetveren in Zeeland.
Algemeene beraadslagingen worden
niet gehouden.
De heer Struve Stelt voor den leef
tijdsgrens te brengen voor gezagvoer-
ders op 20 jaar, en voor knecht 18 jaar.
De heer Gunst heeft nooit gehloord
dat gezagvoerder of knecht jn kennelijk
beschonken toestand zich bevinden, maar
wel gehoord dat als personen opi "clen
laten avond werden overgezet, de veer.
lieden wel eens slecht geluimd waren, en
godslasterlijke vloeken uitbrachten. Kan
hiertegen van Ged. Staten niet een ver
maning uitgaan?
De heer Sprenger zegt, dat Ged.
Staten het voorstel-Struve overnemen.
De heer Vienings stelt voor het
Aan van der Weele is destijds alles ge
daan om hem te laten keuren.
Het voorstelStruve wordt aangenomen
met 21 tegen 16 stemmen.
S ubs id ie Land
bouwschool Axel. artikel in den geest, als waarin de heer
Aan de orde is het voorstel tot ver- Gunst gesproken heeft met een be pa-
leening van subsidie in de oprichtings- ling aan te vullen, n.l. door geen dienst
kosten der landbouwschool te Axel. j te laten verrichten door personen, die
De heer Overhoff vraagt zich j&f zich onbetamelijk gedragen.
waarvoor al die secte-schooltjes noo- j De heer Sprenger zegt, dat gezorgd
Wat de nieuwe boot betreft De Pro- dig zijn. Was het niet beter geweest een zal worden voor personeel, dat 'de rei-
yincie heeft die toch eens noodig, en bij flinke neutrale landbouwschool in Z. zigers beleefd behandelt. Aanvulling van
het behoud van d,en dienst alleen maar Vlaanderen te krijgen zooals te Goes, hel artikel als de heer Vienings wil, lijkt
iets eerder. Spr. ondersteunt ten sterk- daar gaan ook Chr. en Kath. leerlingen, sur. moeiliik. Gevallen zullen worden
ste het voorstel-Onderdijk.
De heer Kakebeeke heef! geen be-
Door al die subsidies aan kleinere onderzocht
schooltjes wordt de kans
een groote De heer D e M e ij' waarschuwt ertegen
qfc&F is Z)N vi&ete PfA
I - - I (Ln^az. Med.)
een onbehoorlijke behandeling in een.
reglement te zetten. Dit geeft groot®
moeilijkheden. Het begrip is zeer rek
baar.
Na nog eenige discussie wordt het
amendement-Vienings aangenomen met 20
tegen 17 stemmen.
De heer Ooms vindt de tijd voor
dubbel tarief van zonsondergang tot één
uur voor zonsopgang te lang. Veel ar
beiders gaan voor en nn dien- tijd het
veer over. Spr. stelt voor die uren to
bepalen op 10 uur n.m. tot 4 uur vjn.
Bij ijsgang lijkt spr. driedubbel tarief
niet juist. Het veer op Noord-Brabant
heeft veel gewonnen bij He vroegere
ijsgang en het was toen nog dubbel ta
rief. In geval van ijsgang zou de bur
gemeester moeten uitmaken of al Krf
niet gevaren wordt.
De heer Verhorst wensöht het ver
bod tot het aannemen van fotoien to
doen vervallen. In de praktijk kunnen
fooien moeilijk achterwege worden ge
laten, en een dergelijk verbod zon toch
ontdoken worden.
De h eer De M e ij betoogt dat het be
ter was geweest de tijd voor dubbel ta
rief te bepalen van zonsondergang tot
zonsopgang met eenige uren erbij en
er af 's zomers en 's winter».
Spr. is voor het voorstel-Gunst. Een
overtreding wordt door het artikel uit
gelokt.
De beer v. Wiaesberghe zou het
fooien verbod willen behouden.
De heer Sprenger vindt den tijd
voor dubbel tarief mooi genomen, en vol
komen billijk, ook tegenover deH veer
man. Door dezen is ook het beste to
beoordeel en of er bij ijsgang al of niet
gevaren kan .worden, beter dan door
den burgemeester. Spr. is voor het ver
bod .van fooien. Men kan daar rekenen
mee houden met de tarieven, door b.v.
een bedrag te rekenen voor het b®vrijzen
van bijzondere diensten.
|Het amendement van den heer Ooms
wordt verworpen met 23 tegen 14 st.
Het onderdeel van artikel 16: Het
aannemen van fooien is verboden, wordt
aangenomen met 31 tegen 6 stemmen.
'Het geheele artikel 16 wordt aange
nomen met 30 tegen 7 stemmen.
Het geheele ontwerp wordt z. h. st.
aangenomen.
Vaststelling reglement
polder Walcheren.
Aan de orde is het voorstel van Ged.
Staten tot vaststelling van een bijzonder
jreglement op het bestuur van den ptlder
Walcheren.
De heer L a nt sheer zegt Ged. Sta
ten hartelijk dank voor de breede wijze
•waarop deze zaak is aangevat, namen»
hel polderbestuur van Walcheren.
Reglement Waterschap
j Schouwen.
Aan de orde is het voorstel tot vaststel
ling van een bijzonder reglement op het
bestuur van het waterschap Schouwen.
'Het voorstel wordt z. h. st. aangeno
men.
Calamiteusver.
klaring polders.
Aan de orde is het voorstel tot cala-
mite us verklaring der polders Ser-Lippens
en Nieuw Othene en de vaststelling van
een bijzonder reglement voor het bestuur
en beheer der waterkeering der cala-
miteuze polders Ser-Lippens, Nieuw
Otliene, Margaretha, Kleine Huis sens en
Eendragt.
De heer Dekker stelt voor het voor-
stel aan te houden tot de Zomerzitting,
namens het bestuur van den polder Ser-
Lippens. Er is nog geen overeenstem-
ming met achterliggende polders,
j De heer r. Dixhoorn ondersteunt
dit. Er is een gerucht dat er geen