DENEVERS FRÈRES, Hypothecair Kapitaal beschikbaar. TROUWFEESTEN EN PARTIJEN. Wijnimporteurs - Likeurstokers, Middelburg. Goede en goedkoope Wijnen Bij partij genomen korting. Vraagt uitgebreide prijscourant. Bij levering wijnen gratis gebruik van glaswerk. ONOVERTREFBAAR h de ZWAKTE Ml A J E T waarvan iedere fcaat voer ■l**n ia van neven Ktaand Handeia- n.rk. ^sawauiiiriTMmiim m 11i«nwmi»Bi,Mfnii»»iIIwn IIIH— jjesieide veranderingen in de inrichting «neer scholen vioor Lager Onderwijl, hem het meest treft wat vcxer Üe gemeeip l© ras een groot belang is: de verande ring welke voorgesteld wordt in de leer krachten en de daaruit voortvloeiende wijteigjng in het leerplan van school G. Indien wij eens nagaan de wording der school ziooals zij' thans is, dan treedt daaruit steeds op den voorgrond dat in onze gemeente altijd gewoeld is de Jbte- hoefte aan een inrichting van onderwijs, waardoor meisjes', die geen H. B. S. of Gynmkunnen bezoeken, tot een veel zijdige ontwikkeling kunnen komen. Spr. gaat fde ontwikkeling! van de school na, kan de .oprichting tot heden, Wetoiogend, dat steeds behoefte aan deze schooi is gevoeld. Nog niet lang geleden, in 1919, is de schooi in den tegen woo rdigen vorm1 ver anderd in een Mulo-school, waardoor di ploma's kimneq behaald worden, welke toegang geven tot verschillende ibetreks- kingea. 1 i rl! j Slechts één gebrek kleefde vóórdien aan deze school, namelijk, dat zij fei telijk uitsluitend kon bezocht wprden door kinderen van de meergegoede klas se, waardoor zij in den volksmond |g|e- noem*3 werd: een jongejuffrouwen-school. De invoering van de proportioneele jschoolgeldheffing heeft daaraan echter igjejuklSg een einde gemaakt. Thans fis deze school bereikbaar voor kinderen van alle ingezetenen, zelfs voor kinde ren van die ouders, welke in het geheel geen schoolgeld kunnen betalen. En dat daarvan gebruik wordt gemaakt getuigt het (getal van 15 leerlingen, welke zonder betaling en mét verminderd schoolgeld de school bezoeken. Nu wordt door den inspecteur wel er kend het nuttig bestaan vjan deze school en dat de resultaten van dat onderwijs uitstékend zijn, met het gevolg dat het getal leerlingen steeds toeneemt, dat de school dus waL ontwikkeling betreft zich i beweegt in een opgaande lijn cn dat daar uit de behoefte aan deze school bewe zen is. Echter, tegelijkertijd dat hij het fiuti en het succes van dat onderwijs lioog roerat, wordt een maatregel vooijgesteld, waardoor het onderwijs aan school G tot een. veel lager peil zal dalen. j Het voorstel van B. en W. zal het ge- j voljg hebben, dat het zeer gewichtige j vak van de lessen in de Nederlandsche j taal- en letterkunde voortaan zal (gege- j ven móeten worden door leerkrachten die wèl de bevoegdheid hebben, maar volgens eigen erkentenis de bekwaamheid en tvooral de routine missen om feulks j imlet "voldoend succes te <i°©n. Wordt overal in den lande en vooral ook otp onze scholen geklaagd over het onvoldoend resultaat van het Lager on- .vijs wat betreft het Nederlandsch, wat j zal er dan terecht moeten komen Van net onderwijs daarin aan deze school. Maar buitendien zullen vele andere vakken door den voorgestelden maatregel in het gedrang komen. Wat blijft van scheikunde over en zulks nog wel in gecombineerde klassen, wat van 'gym"- j nastiek, een vak nog niet lang geleden i door de regeering zoo hoog geroemd en waarvoor wij door den drang! der regee- j ring vorig jaar groote financeele offers hébben gebracht. Wat zullen de gevolgen zijn en hoe moet voorzien worden in de afwezigheid van een of meer leer krachten, door ongesteldheid, of ande re omstandigheden. Spr. heeft de overtuiging ,dat biij> aan neming van het voorstel, zooals het daar ligt, de thans-opbloeiende school, welke in een behoefte voorziet, zal gaan kwij nen en eindelijk zal ondergaan, z'èèr tegen het belang van de algemeene volks ontwikkeling en tegen het materieel be lang van onze gemeente. Dit laatste wel daardoor, dat het peil van het on derwijs dalende, de vestiging van perso nen met grootere gezinnen zal tegen-j gegaan worden. Immers bij' ervaring weten Wij, dat bij verplaatsing naar de aene of andere stad door families met kinderen in de eerste plaats gevraagd wordt naar de inrichtingen van onder wijs in die- gemeente. De inspecteur zegt o. a. nog in heit rapport, dat de verandering noodig is in het financieel belang der gemeente, want, zegt de wet, indien een leerkracht volgens de wet te veel is, zullen ook de beide andere U. L. O. scholen ieder zulk een leerkracht kunnen vragen. Spr heeft wel zooveel vertrouwen in de be sturen dier andere scholen, dat zij geen leerkrachten zullen vragen, indien deze niet noodig zlijb en mocht het tegenover gestelde waar blijken te zijn, dat die daar ook noodig .^ijti, dan zou spr. niet aarzelen in het belang der volksontwik-1 keling in het algemeen zijn stem daar aan te geven. Waar onze gemeente steeds en met recht zelfs financieele offers getroost heeft voor het onderwijl in het algemeen, getuige de subsidies aan Handelschool en Industrieschool, daar mogen wij ons niet laten afschrikken door desnoods n'og eens geldelijke of- Iers te brengen tot instandhouding van een school, waaraan zufk een dringende behoefte is, en dat dit ook in andere gemeenten gevoeld wordt, getuigt het beslaan van een dergelijke school o. a. in gemeenten als Hilversum met een (schoolbevolking van 69, in Baarn met een van 42, Deventer met 47 leerlingen. Nog een krachtig argument moet spr. aanvoeren tegen het voorstel. Er be staat een ontwerp van wét om wijzi ging te brengen in het Middelbaar On derwijs, waarbij Middelbare scholen voor meisjes door het rijk zullen wor den opgericht en waarbij subsidies wor den verleend voor het oprichten en in standhouden dier scholen door gemeen ten. Dit ontwerp, hetwelk buitengewoon veel goeds bevat, zal weldra in behan deling worden gebracht: nu is het tochj duidelijk dat waar hier een dergelijke inrichting reeds bestaat het rijk gemak kelijker er toe zal overgaan om school G te hervormen tot een dusdanige en we hier zullen krijgen een Rijks Burger school voor Meisjes, waartoe wij veel kans hebben, in het oog houdende, dat bij de instelling der R. H. B. S. in 1864, onze stad behoorde tot die 4 gemeen ten waar het eerst een R. H. B. S. voor jongens door het rijk werd opgericht. En mocht zulks onverhoopt niet het geval zijd dan zullen wij zeker béter en goedkooper de school G kunnen inrich ten tot H. B. S. voor meisjes. Ofschoon ook spr. overtuigd is van de noodzakelijkheid van bezuiniging, moet spr. toch waarschuwen, deze niet in de eerste plaats toe te pass|en ten koste van de volksontwikkeling. Spr. leest hierna een stukje voor lilt „de Nederlander", bovenbedoeld wets ontwerp verdedigend. De v ooi* zittel" merkt op, dat het voorstel van den heer Paul veel ver dei- gaat dan dat van B. en W. School G wordt dan iets heel anders, krijgt een heel ander karakter. Spr. zou daarom, voorstellen, het eerst het raors'tel-Paul te behandelen. f. De heer v. S c houw en zegt dat eeTsjt dan toch mjoet w|oirden uitgemaakt de kwestie van het bestaansrecht van school G. En dan verdient het aandacht, dat het voorstel van B. en W. in wezen niets anders wil dan het voor stel-Paul. Want ook het voorstel van B. en Wi. heeft de comequenties, dat school G onherroe-i pelijk te gronde gaat; het aanlal leerlin gen daalt dan zeker beneden de 70, zocdat men weer een onderwijzeres op wachtgeld moet stellen. En zon voort. Beide voorstellen aclit spr. dan ook ver de heeren Boasson en van Schouwen, maar zich niet vereenigen met hét voor-1 stel van B. en W. Want: Ie ontstaat daar j door een verslechtering in het onder-1 wijs in de Ned. taal, 2e is het een blegin van een vernietigingsproces van schoolt G. Wat dat betreft is er géén verschil tusschen de voorstellen van ~B. en W. en van den heer Paul. Alleen bij' helt voorstel-Paul is het vernietigingsproces' vlugger. De heer Paul heeft gesproken over de oplossing, maar spr. vindt het jaui- mer, dat aan die oplossing tie grond gedachte voorzit schoot G op te heffen. Spr. vindt dat een dergelijke gedachtfje niet mag voorzitten, en zou liever een onderzoek willen instellen naar de mo gelijkheid van open'biaar gecombineerd U. L. O. onderwijs, en bij dit 'onderzoek rekening houden met de 'direct belang hebbenden, de ouders der leerlingen en de meening van het hoofd van school G, en hel hoofd van de Jongensschool. Spr. stelt derhalve voor in te stel len een commissie ad hoe bestaande uit 3 raadsleden, de hoofden van school G en school J en 2 leden van de ,oiudercomi!->' missie van school G om te overwegen op welke wijze het U. L. O. voor jongens en meisjes alhier moet worden geregeld, en hierover rapport uit te brengen. De heer Paul wil in zijn voorstel de clausule betreffende school G laten vervallen „daar de opheffing1 practis'ch uit hel eerste deel volgt. De heer Adlriaanse betoogt, dat itnjen nu twee voorstellen heeft. Het wordt nu niet mjakkelijk gemaakt wel ke weg ingeslagen moet worden. Wij jmfoeten toch eer.^t het oordeel heb ben van B. en W'.; want spr. kan zoo zijn stem biet uiitbrengen. Zoo ineens is) het (moeilijk een oordeel te vormen, j De voorzitter gelooft, dat het voor Sijel-PauJ de verste strekking heeft. De heer Adttliaanse wil de zaak j uitstellen tot hét voorstel-Paul is on- j der zocht. Than} volgt een zeer verward debat i over de strekking der voorstellen. i De voorzitter meent dat het voor-1 werpelijk. In de eersje plaats is het voor stel van B. en W. eigelijk nu ook nioigjt ontijdig. Want w'ij (maken juist een tijd-viél-Paul uitgaat van de grondgedachte J perk van bloei (tnee van deze school, j school G op te heffen, j waarop ook kinderen van buiten de stad Vers cheidene stem(meriDat op gaan. O. a. ook uit Goes, wiaar toch shoeft niet. een gecombineerde .ULO school be- l De heer Van Schouwen gelooft, staat. Er zijn daar dus ouders, die zich dat het voorstel-Boudewijnse verder gaat. Dat bestrijkt het heele terrein van het openbaar U.L.O. onderwijs, dat men wil onderzoeken. De heer Onderdijk gelooft dat een brug is te slaan tusschen de voorstellen De heer v. Scho.uwen: Neen, dsriej. j van de heeren Paul en Boudewijnse. En dan geven de cijfers door B. en j De heer Paul erkent dat tusschen W. gegeven toch ook geen juist beeldt die twee voorstellen weinig verschil is. niet mei dat gecombineerd onderwijs ver eenigen. kunnen, en hun kinderen hier heen sturen. I De heer Paul: Er is: mjaar 1 leer ling uit Goes. Want het is nog de vraag; of de bijzonde re scholen gebruik zullen maken van hun bevoegdheid om een leerkracht meer te Spr. heeft geen bezwaar tegen een der gelijke commissie, als als tenminste niet van te voren al een bepaalde richting vragen; dat staat toch nog niet vast *e voorzien is. De leden dier commissie Alleen zullen zij dit doen als ze er be hoefte aan hebben, en is er behoefte, moeten de kwestie zoo objectief moge lijk behandelen. dan is het noodig' voor het onderwijs. De heer De Veer betoogt, dat de Voor bezuiniging komt naar spr.'s meening heele kwestie voor zoover die door.B. 'deze maatregel pas in aanmerking' als en W. aanhangig is gemaakt, een finan- alle andere middelen zijn uitgeput. Maar cieele kwestie is. De beide andere voor zoover zijn we nog niet. Het is toch j stellen zijn meer onderwijs-kwesties. niet noodjg', dat men daar nu in de al- Br is bij het debat eigenlijk niets ge- lereerste plaats 'met het onderwij's mee j zegd over de financiën, begint. r Spr. voelt volkomen, dat bij aanne- fin dan is er nog' iets. Spr gelooft, dat i miug van het voorstel van B. en W. het het ,'U L. onderwij's zijn goeden tijd onderwijs wat naar beneden gehaald hecfL gehad en de vraag zich voordoet of aan het U. L. O', onderwijs noig1 zoo'n groote plaats ingeruimd moet worden. Spr wijst op de bloeiende Handelsavond school en verschillende andere inrichtin gen. Is het nu wel zoo noodig' nog allerlei maatregelen le nemen voor het U. L. O.? het Gymnasium en de wijziging in de nooduitkeering zullen zeker maken, dat onze financiën danig in de war loopen, en de voorgespiegelde verlaging der be lasting zal een luchtkasteel blijken. Bezuinigen moeten we dus. Het is maar de vraag waarop. De eene wil het op dit, de ander op dat; en nu B. en W. hierop bezuinigen willen, nu is er oppo sitie. En wanneer er dan een nieuwe U.L.O.- school zou moeten komen, dan kost dit in elk geval veel geld. Die plannen zul len zeker hooge kosten meebrengen. Wanneer we dit alles overwegen, doet de raad het verstandigst, het voorstel van B. en W. aan te nemen, die dit voorstel hebben gedaan na overleg met de schóól-inspectie. De heer Adriaanse zegt, dat wij in dit geval de luxe moeten permit- teeren. School G is een prachtschool. Spr, gelooft bij op-wachtgeld-stellxng aan een zeer spoedige verbrokkeling, en ver dedigt met de reeds bekende argumen ten, dat het leerlingbezoek minder zal worden. En dan is er nog alleen de kans, dat de beide bijzondere scholen nog een leerkracht zullen aanvragen. Daar moet dan toch eerst een reden voor zijn. School G vold'oet aan een be hoefte; laten wij die zoo houden, als ze nu is. De heer Paul zou in het voorstel- Boudewijnse liever de samenstelling an ders willen hebben, n.l. 4 leden van den raad, 1 lid oudercommissie, 2 onderwijs- specialiteiten. De heer Boudewijnse acht het niet gewenscht het aantal raadsleden uit te breiden. Spr, heeft juist het oog gehad op de drie stroomingen over deze kwestie in den raad. Na nog eenig debat wijzigt de heer Boudewijnse zijn voorstel, door het aan tal leden uit de oudercommissie te bren gen op 1. De heer Paul trekt dan zijn voor stel in. De heer De Veer zegt, dat de rech- terzijde geen prijs stelt zitting te hebben in de commissie. D. w. z. niet omdat zij lid zijn van de rechterzijde. De Voorzitter wijst er nog nog, dat de onderwijzeressen die na 1 Januari op wachtgeld komen, er veel slechter aan toe zijn, als dan de aanhangige wets wijziging mocht zijn aangenomen. Het voorstel-Boudewijnse (instelling eener commissie ad hoe, bestaande uit 3 raadsleden, het hoofd van School G en van School J, en 1 lid uit de ouder commissie, om te overwegen op welke wijze het U.L.O.-onderwijs voor jongens èn meisjes alhier moet worden geregeld en hierover rapport uit te brengen), wordt aangenomen met 11 tegen 5 sf. Links tegen Rechts. In de commissie ad hoe worden uit de raadsleden gekozen de heeren: Paul, met 9 st., Boasson, met 7 st., bij eerste stemming (5 st. blanco), en bij de tweede stemming de heer Bou dewijnse met 9 stemmen. Wering schoolverzuim. Aan de orde is het voorstel van B. en W. betreffende de belooning van den Secretaris en het presentiegeld der leden van de Commissie tot Wering van Schoolverzuim. Z, h. st. goedgekeurd. Retributie Gem. b e d r ij v e n. Aangehouden wordt 't afwijzend prae- advies op het voorstel van den heer Cornelisse c. s. tot geleidelijke afschaf fing der door de Bedrijven aan de ge meente verschuldigde retributies. Gemeente-ontvanger. Aan de orde is het voorstel betref fende de jaarwedde-regeling van den ge meente-ontvanger. Z. h, st. goedgekeurd. Oninbare posten. Vastgesteld werd de staat van onin bare posten der plaatselijke directe be lasting naar het inkomen, dienst 1920 1921, op een bedrag van f6378,19. Rondvraag, De heer Paul stelt voor B. en W. uit te noodigen tot de Tweede Kamer een protest te richten tegen de voorge stelde technische wijzigingen in de L. O, Wet 1920, inzonderheid waar die gelden het vergrooten van het aantal leerlin gen per onderwijzer, en het aan ge meente- en schoolbestuur ontnemen van het recht tot eenig initiatief tot verbe tering van het onderwijs, daar deze maatregelen een verslechtering van het onderwijs meebrengen. De heer Boasson wil daarin spe ciaal de woorden „Artikel 28" inbren gen, wat de heer Paul goed vindt. De Voorzitter zou het adres van den raad willen laten uitgaan. Ook dit vindt de heer Paul goed. De raad vereenigt zich met het voor stel. De heer Cornelisse wijst op de donkerte in het begin van de Jacob Cats- straat en verzoekt maatregelen daar tegen. De heer De Veer zal het geval on- I derzoeken. Waarschijnlijk ligt het aan j het feit, dat nog enkele kopjes van de electrische verlichting ontbreken. De heet Cornelisse vraagt hoe het komt, dat nog geen voortgang gé- maakt wordt met de bestrating der Ja cob Catsstraat, De heer Onderdijk zegt, dat een schip met steenen onderweg is en zoo gauw mogelijk zal worden voortgegaan. Hierna sluiting, te kwart vóór zes. J!TS«B3tEarejgSi3iEai -ifm A&wert&mtiêxk* wordt, en als hij het voorstel van B. en W. nochtans verdedigt, dan doet hij het niet con amore. Ook op financieele gronden bestrijdt spr, de voorstellen-Paul en Boudewijnse. Er is maar één mogelijkheid: óf er komt een gecombineerde U.L.O, School voor Spr. zou geert 'bezwaar hebben te-I jongens en meisjes, óf de tegenwoordige gen een rustige overweging van het voor-school blijft gehandhaafd. Al degenen, die stel Paul. Hij zou echter de clausule be- tot nog toe gesproken hebben, zijn voor Itreffende school G er uit willen la- het handhaven van School G., behalve len zoodat niet zoo voorop is gesteld misschien de spreker der S. D. A. P., dat school G tnioet verdwijnen. want spr. heeft den indruk, dat ook bij n - 1 den heer Boudewijnse handhaving van De voorzitter zegt, dat m den w/ raad gesproken werd over het beginnen C'K>® i-f°r°A^J nndi<s In daar- met bezuiniging bij' het onderwijs. Maar een f. e .- T j L O dan moet spr. er toch op wijteen, dat wij n\ast, heeft eerfn aff v"'L/9; door het Iiehhen van een leerkrachft sc voor jongens ge meer dan het rijk vergoedt, ruimer zijn staan. dan de wet, dat dit dus een soort luxoj |aat echter om de vraag, dat is. Het voorstel van B. en W,. is dan ook zoveel voor het onderwijs meer moet geen bezuiniging ten koste van het on- j w°ri?.ff uitgegeven, an e w der wijs, maar om de luxe te besparen, schrijft. Toen hebben .en ov g De heer Onderdijk, die eerst de gepleegd met hel Schooltoezicht en zijn kwestie der oprichting der U. L. O. ]vo°rs gekomen, school in 1918 nagaat, zegt, dat sinds Door het voorstel van en school G een school is geworden met Pe1.^ we ieJs ^a^en' maa het U. L. O. diploma, het leerlingenaan-1 m°et niet vergeten wor en, a c oo tal is uitgebreid. En nu is het een feit, een luxe-school. De bijzondere scholen dat de overgroote meerderheid, die de ëeven ^ocJ1 °°k hc* U, ttt01^6^1f klasse voor het U. L. O. diploma heeft leiden toch ook voor het U.L.O, diploma bereikt, de 5de klasse laat zitten voor°P- En bovendien kan nader an ij een wat het is. i vacature aan School G worden rekening 1 De heer Paul sprak van een middel- gehouden met het onderwijs in het Ne- fcare meisjesschool, maar spr. gelooft derlandsch. niet, dat de minister hieraan zijn goed- i In het rekest van ouders van leer- keuring zou hechlen. Daartegenover lingen aan School G wordt gesproken staat, dat volgens spr. er wel een vol- van een recht op het onderwijs van het- doend aantal leerlingen zal zijn voor zelfde gehalte. Maar dan moet niet ver een gecombineerde U. L. O. school, geten worden, dat deze school de ge en tegenwoordig zou het ook niet moei- meente veel kost, en dat „recht vol- lijttc zijn er een schoolgebouw voor te strekt niet met ae schoolgelden betaald vinden. Wij komeu in de toekomst toch wordt. Nu dwingen de tijdsomstandig- voor de vraag te "staan of school G een heden eenige wijzigingen aan te brengen. Middelbare Meisjesschool of een gecom- Dat de schade aan de volksontwikke- b'ineerde U. L. O. school moet worden, ling door het voorstel van B. en W. zou Spr. wijst er voorts op dat er hier 2 worden gebracht, acht spr. zeer over- Mjz. U. L. O. scholen zijn en geen dreven- openbare. Is dat goed? Boven alles staat dus de financieele Spr. gelooft in de bestaansreden eener kwestie. En de financiën van Middel- gecotmtiineerde U. L. O. school, als burg hangen aan een zijden draad, en het leerlingenaantal aan school G sterk het Rijk is bezig die door te snijden, afnemend wordt. Op het oogenblik heeft spr. geen over- De heer Boudewijnse kan zich zicht van de financiën van Middelburg, vereenigen met hetgeen gezegd is, door maar de wijziging in de uitkeering aan Indien gij belang stelt in ZUIVERE NATUURWIJNEN in plaats van de vele aangeboden KUNSTWIJNEN koopt dan in den ouden bekenden Wijnhandel der Firma wegens lage valuta. Fransche Tafel wijn f 1.35 Roode zoete Atrikaansche Wijnf Witte Italiaansche Wijn f Zoete Muskaatwijn f 1.65 Zoete Turksehe Wyn f 1.65 Iets t ij n s 1.50 1.60 Bloedwijn (versterkend), f 1.75 Advocaatf 2.75 Morellen op Brandewijn f 2.25 Supra Korenjenever p. L. f3 70 Supra Korenbrandew. p.L. f 3 80 Fransche Cognac p flesch f 3.75 en goedkoop. Deze e»jet munt uit door sterkte en eeh'he'd van kleur Bovenstaand handelsmerk i» in 1898 door de Firma 8 WIENER dfc Co gedeponeerd. Zie Staa'sblad ro 281 Voor weder- verkoopers uitsluitend bjj haar verkrjjg baar. De Directie Mr. S. J. VAN ZYST. Mr. J. F. VERSTEEVEN. Eleetr. Drukkerij G. W. DEN BOER, Middelburg

Krantenbank Zeeland

Middelburgsche Courant | 1922 | | pagina 6