FEUILLETON.
Ingezonden Stukken.
Zuster Brettan's Liefde.
HET VERLOSSENDE WOORD?
RECHTZAKEN.
Eagelsch van
LEONARD MERRICK,
ülftoe E. H. (NadTuk verttokSen$.
BURGERLIJKEN STAND.
Vfissinge n.
BRIEVEN UIT BERLIJN.
m
meente Middelburg in Sectie F No. 2729
gedeeltelijk, en gelegen aan de achter
zijde van de woningen aan den Noorde
lijken Havendijk, worden uitgenoodigd
daarvan vóór 3 October 1922 schrifte
lijk kennis te geven aan Burgemeester
en Wethouders.
Middelburg, den 19 September 1922
Burgemeester en Wethouders van
Middelburg,
P. DUMON TAK, Voorzitter
M. VAN DER VEUR. Secretaris.
Mijnheer de Hoofdredacteur!
Weer hebben de meeste bladen het
Uwe maakt een gunstige uitzondering
kolommen gewijd aan de walgelijke ver
tooning die men gelieft te noemen een
bokswedstrijd tusschen Siki en Carpen-
tier. Zij hebben ons de weerzinwekkende
bijzonderheden van deze match, in wer
kelijkheid een gruwzame vechtpartij tus
schen twee spierproleten, waarbij de
minst proletige tot bloederige pap ge
stompt is, opgedischt. Zij hebben ons ver
teld van het enthousiasme van het pu
bliek, dat in deze berooide wereld we
derom honderdduizenden beschikbaar
had voor deze kannibalen-vertooning. Ja,
een wereld waarin de groote geesten
voor hongerloontjes arbeiden, en de
grootste kunstenaars honger lijden.
Waarin het schoone en goede verkracht
worden om dienstbaar te zijn aan mate-
rieele belangen, en waarin slechts geld
beschikbaar is voor „sport" en oorlogs
werktuigen om op andere wijze het
menschdom tot bloederige pap te ver
werken.
Waarschijnlijk worden in de toekomst
maatschappij aller bicepsen en kuiten ge
meten en de winnaar tot heerscher ge
proclameerd.
Och sportsmen, gaat in je clownpakjes
voor den spiegel staan en schaam je!
Reuzenathleet, een ezel is sterker, reu-
zenzwemmer, een schelvisch doet het
veel beter, reuzenhardlooper, een muis
is sneller!
De mensch werd geen heer der chep-
ping door zijn kracht en zijn snelheid.
Neen, de geest is het, die ons de wereld
deed beheerschen. Ja de geest gaat bui
ten de wereld uit, meet de afstanden
naar zon en maan, bereikt de sterren,
gaat daar verre voorbij, verdiept zich
in de oneindigheid, waar hem door een
goddelijke stem de eeuwige waarheden
van godsdienst, kunst en wetenschap ge
openbaard worden.
En ondertusschen juichen tienduizen
den over het feit, dat op ons aard
bolletje een paar kaffers elkaar hun body
stuk slaan of wat jóngens een bal in
een netje schoppen.
Daar lees ik in de ochtendbladen dat
Carpentier's manager gezegd heeft, dat
Siki een aapmensch is, waarschijnlijk
zeer terecht, en dat de ideaal-bokser
zou zijn een „goed gedresseerde aap".
Ziezoo, daar hebben we in enkele
woorden van onverwachte zijde de
waarheid.
Hoor, hoe we op 't hellend vlak zijn,
de aap is het ideaal van de tegenwoor
dige menschheid.
Nog zijn we er niet, er zijn nog en
kele groote geesten. Laat ze verhon
geren of boks hen heer en haal een
gorilla uit het bosch en maak dien tot
koning der aarde!
AUG. K. DE JONG.
Kantongerecht te Middelburg
Dootr het kantongerecht zijn veroor
deeld wegens overtr. der Iluurcomimissie-
wet: J. A. P. van W., Vlissingen tot f200
b s. 100 d. h.; overtr. arbeidswet: A. G.
Geau tori seerde vertaling near het
O
49). i.
Om zijn woord jegens liaar niet ge
stand te doen en toch tot haar te
spreken, was iets', waar hij enkel toe
7.on kunnen overgaan, als hij overtuigd
was, als zij vol geluk naar hem luisteren
zou. Als hij zich echter vergiste en te
gauw sprak, dan bejgjing: hij daarmee
niet alleeij een onrecht, maar verbrak
ook den eenigèn band, die nog) tusschen
hen was, doordal hij hel haar onmogelijk
maakte, om verder te blijven. En tóch,
hoe dat nu te raden'? Hóe, zonder spreken
er zich zekerheid van te versohaffen,
oi' ze hem' nu mtel andere glevoelens zou
aanhooren. Wat zou hij weten op1 te
maken uit de diepsgrijZe ootje n, uit dat
ernstig gelaat, de slanke gestalte in haar
verpleegsteroos t u urn; als hij zoo af en toe
naast haar stond, blik en stem in be
dwang houdend? Hoe kon hij nu op een
andere manier weten, of zij voor hem!
voelde, dan door het haar te vragen? En
boe kon hij het hlaar vragen, eer hij
reden had, om te vermoeden, dat het
J. D., Haarlem, tot f 50 bi s. 25 d. h., Gj
B. van Z., Vlissingen tot f 25 b. s. 25 d.
h C. van S., Middelburg, tot 5 b. s. 5
d. h.; overti'. Jachtwet: F. B., Rilthem',
tot 120 b. s. 20 d. h.verbeurdverkla
ring vap 't geweer of te betalen f 30 s. 10
d. h.; overtr. art. 455 te lid nioi 4 SWb.
F. K.. Souburg; tot f 10 b. s. 10 d. h.zit
ten op een hondenkar: T. 'de V., 's-He<\-
renhoek tot f 0.50 b. s. 1 w. t.vuilnis
op verboden plaatsen storten: B. D., Vlis
singen tot f 1 b. si. 1 d. h.; vrijgesproken
zijn- A. D., Vlissingen, overtr. jachtwet
II. L., Vlissingen, overtr. boter wet: i. z.
B. Mam H., den Haag', overtr. art. ,424 Swb.
is de dagvaarding' nietig verklaard.
Overtr. Drankwet: P. M., wed. P. P.,
Vlissingen, tot 2 maal f25 b'. s. 2 toiaat'
25 d. h..; overtr. Motor en R. R.: P. J.
Q., Middelburg', tot f 10 b. s. 10 d. h
ketsen zonder licht en 't fopgèven van een
valschen naam': J. G., Middelburg), tot
f 0.50 plus f 10 b'. s. 1 plus 10 d. li.,;
overtr. Visscherijwet: C, M., Vlissingen,
tot f3 b. s. 3 d. h.; op verboden plaat
sen schelpdieren rapen: C. van B., J. van
B., 1 ei den Arnemluidcn, ieder lot 0.50 b.
js. 1 d. h., A. J., K. M., beiden Middel-
blug, J .vpn B., K. H. J. de V., allen
Ameanuiden, W. van B., J. J., J. de N., Ji.
de N., allen aldaar, allen tot f 1 b. s. 1
d. h.; overtr. at.r 4275 SWb1.: C. Ji., Bigj-
(gekerke, K. de W., A. B., beiden Kou.de-
kerke, ieder tot f 3 b. s. 3 d'. h.; de
Schelde bevisschen zonder doosent: W.
K., VliSsingen tot f 1 b. si. 1 d. h., K. v.
d. K., Vlissingen tot f 0.50 'b. s. 1 w. 1
F. B. V., Vlissingen tot f 3 b'. s. 3 d. h'
de wegen in verboden richting berijden:
J. T„ Middelb'urgf, tot fl b. s. t w. tl'.
L. do W., S. C., beiden Middelburg,
ieder tot f2 'b. s. 2 d. h.; overtr. Leer
plichtwet: C. de M., Middelburg tot f 0.50
b. s. 1 d. h.overtr. Verkeersverordeniag
Vlissingen: P. de K., Oostkapele, W. A.,
Koudekerke, ieder tot f2 bi s. 2 d. li.;
zitten op den keermluur van het droog
dok; K. M., Middelburg, 'tot f 0.50 b.
S'. 1 d. li.overtr. art. 460 Swb.J. B.,
Bitthem' tot f3 bi s. 3 d. hi; overtr art
'314 Swb.J. M., Vlissingen, tot f3 b. s.
3 d. h.; overtr. IJkwet: A. 'd'e M., Zaan.
daim tot 5 tolaal fb. s. 5 m'aal 1 id'. h.
zich op de belwerken buiten de paden
bevinden: J. M., Domburg', tot f0.50 b.
s. 1 w. t.op senaat toet geld spelen:
P. V A. M., W. A. S.., allen Vlislsjngen
allen tol teruggave aan ouders'; op verbo
den plaatsen 't voetbalspel beoefenen:
Th. S., A. de K., beiden Middelburg no.
1 lot lerugjgiave aan zijn vader, not 2 tot
f 1 b' s. i wit.; fietsen over wandelwe
gen: P. J. H. v. d. V., Middelburg' tot
f 1 b. s. 1 wi. t.
Op straat vuilnis werpen: C. B., Vlis
sing'en tot f 2 b. s. 2 d'. h.; een h;ond niet
voorzien doen zijn v,an een mluilkorf: C.
J. M. L„ Middelb., tot f 2 b. s. 2d. hlzicli
terwijl men op een rijreviel gezeten is; door
een in beweging zijnd voertuig) laten
voorttrekkenM. de L., Middelburg', tol
f' 3 b sl 3 d. h.; fietsen over klinker
paden M. H. de L., Middelburg tot 1' 1 b.
1st. 1 d. lil, R. E. J. BI, Vlissingen f 0.50
jbt. s. 1 twj.t.rijden toet een rijwiel zonder
stuurstang vast te houden: .T. G., Middel
burg tot f2 b. s. 2 d. h.; fietsen zonder
licht: L. W. IJ., P. B., M. 01., C A G,
lallen Middeburg', D. V., P. E., J. A. J.,
allen Vissingen, C. IJ., H. S., A. M., allen
DombUrg. .T. L., Sermosk'erke, allen tot
f3 b'. ,s. 3 d. h.; I. J. H. P D, IJ ,M 'H
E. de Z., hvr. van VVL. C. van 'der P.,
beiden Vlissingen, J. A. d'e R., A. C. S.,
Wed. N. de Iv., beiden Middelburg', ial_
len tot f,2 fol. s. 2 d'. hfietsen zonder bel:
F. H. L., Wolphlaartsdijk tot f 1 b. g. 1
wil-, G. H. M., Vlissingen tot f 2 b'. s
2d. h.' dronkenscbjap: J. S., Vlissingen lol
f 3 b. s. 3d. li., Wi. Bf, Vlisfs. tot f 5ib.is' 5
d. h.; A. F. I„ 'Middelburg tot f 10 b. is
10 d. h., W. R., Nieuwland, L. S., Ar-
netoaiden ieder tot f 15 bi s. 15 d. li.,
I>. M., Middelburg', tot 7 d. hechtenis.
\jan M. D. P. L. H., Middelburg, overtr.
pol.-verord. is op grond van de lichtheid
van 't feit, geen straf opgelegd
tmmwn—imi—mu
zoo was.
Het leek hem, dat de aard van hun
samenzijn een onoverkomelijke scheids
muur tusschen lien vormde. Hadden ze
vrijer uit kunnen spreken, dan zou er
toch althans een straaltje van waaTheid
te onderscheiden vallen; en, toen zij er
een jaar geweest was, besloot hij' nu toch
eens een gelegenheid te zoeken, om' haar
alleen te sprekenom1 m'et haar te
spreken, al was het dan niet over da
dingen, die hem' het naaste aan het hart
lagen, dan toch niet over zulke zakelijke
onderwerpen, als waartoe hun conver
satie in het ziekenhuis zich bepaalde.
Zulk eeng elegjenheid deed zich echter
niel makkelijk voor. Het was heel lastig
om zoom plannetje te beramten, zonder
zich te Vei-raden; en als hij zagj.de
moeilijkheden, die er nu aan verbonden
waren, dan leek hij vroeger toch al in
con veel beter conditie verkeerd te heb
ben, zoodal hij er zich met recht over
verwonderde, dat hij' er toen niet veel
meer gebruik van had gemaakt. Hun om-
g!an(g op de villa, nog gedurende het leven
van zijn moeder, scheen vergelijkender
wijs, hem alle gelegenheid geboden te
hebben, die hij nu miste en dikwijls dacht
hij niet hartstochtelijk verlangen teru$
man dien lijd, zich' verwijtende, dat hij
dien toen niet naar waarde had geschal.
Het huis was nu verhuurd aan een
dame met Lwee kinderen. Mary kwam
er dikwijls voorbij en z'if herdacht dan
ook die periode, ofsicholon met niet zoo
groote melancholie. Op een oebtend^toen
Van 21 27 Sept. Ondertrouwd: J. de
Nooijer 29 j. en N. Marinissen 28 j.;
A. DusterWald 29 j. en M. J. iSieptaann
24 j.; F. JI. P. Snijders 42 jf en Ct
M. Freijser 43 j.; A. van Asperen 29 j.
en A. Winters 22 j.; M. Brunke 30 f.
en J. Grootjans. 29 j.; A. Uaringa 26
fj. en P. Minderhoud 19 j.; C. fclc Jonge
'24 j. en M. J. Jansen 295.
Getrouwd: C. M. J. Molijn 26 j. en
M. D.' t Jaeckse 22 j.; C. J. Ardewijh
25 j. en .L. de Nooijer 23 j. 0
Bevallen: M. W. Plasse geb. de Vriesz.
P. [Wittekataip igleb. Pape z.; C. P'. Ml.
Gorveleijn geb. Coppijh z.; M. de Reg't
geb. de Kok d.; P. Üe RijCke gjeb. -'Roose
z.; K. C. Kentin geb. Geluk z.J. M.
,Grool geb. Homburg z.; P. de Jonge
geb. Buijs z.; J. Krol geb. Keersemaker
d.; W. E .Geeve igeb. Buisman d.S.
F. de Vuij'St geb. Verplanke d.; .1. ide i'Vries
geb. Bostelaar d. (levenloos); J. Wijnands
geb. de Nooijer ld.J. de Vries geb. ide
Bad d.; H. A. Versteeg geb. V. df^(Leeuwiz:.
OverledenW-. K. M. Götte, man van
•T. W. v. d. Stok 72 j.'A! Gel jon, 'man van
E. de Kam 73 j.; J. B. Renier, to'an ivan
M. S. C. Janssens, 60 j.; S. J., NI v(.
de Meulen jd. 17 j.
Roes.
Van 2628 Sept. Ondertrouwd: J.
Reijerse jm. 32 j. mót J. R. 'L. Maas
jd. 26 j.;
'Getrouwd: J. IJol jm. 25 j. met J.
C. Baarends jd. 28 j.
Bevallen: E. C. Voois gjeb. Geluk d.;
M. M. Th. Simons geb. Borghjgraef d.;
M. E. Penning's geb'. ten Dam' z.
Zierlkzee.
Van 15—29 Sept. Getrouwd: L. Jonker
jm. 27 j. en J. H. Fritzius 'jd. 23
J. Tb v. Wessenbrug^je -jtai. 27 j. en
J. P. Peitte jd. 25 j. 1
Bevallen: A. A. Kou wen berg! gjeb. Du-
son z.
Overleden: J. de Bakker 29 j. ongjeh.
d.; P. van der Werve 84 j., 'weduWe 'van
M. Willem'se.
Buitenland.
No. 63.
De sprekende film.
Berlijn, 19 September.
Sedert de bewegende beelden der ci-
nematographische apparaten over het
doek trekken, hebben tallooze men-
schen zich met het probleem bezig ge
houden, hoe men de film, die zich aan
het oog vertoont, atfoustisch zou kun
nen aanvullen. Het geluidlooze bewe
gingsbeeld werd altijd als iets onvol
komens gevoeld, en reeds bij de eerste
projecties nam men de muziekbegelei
ding te hulp. Maar als ideaal stond toch
altijd voor oogen een uitvinding, waar
door het mogelijk zou zijn tegelijk met
het optische beeld ook de klanken van
't voorgevallene, de spraak der optre
dende menschen op te vangen en weer
te geven.
Eerst probeerde men het daardoor, dat
een gramaphoon met de cinematograph
in verbinding werd gebracht. Wij allen
herinneren ons reeds voor jaren terug
dergelijke proefnamen, die tenslotte niet
doorgezet konden worden, omdat de lint
vormige beeldenreeks en de plaat van
den geluidgever het tot geen „synch-
roniteit", geen gelijktijdigheid van weer
gave der gebeurtenissen konden bren
gen. Op deze manier ging het dus niet;
en de uitvinders zochten naar nieuwe
meer betrouwbare methodes. Thans
schijnt men het doel eindelijk nabij te
komen. Eenige maanden geleden trad
in Zweden de ingenieur Sven Berglund
met zijn „Photophon" op, en zoojuist
zij er lanjgs ging, stond de deur open:
de kinderen kwamen ei* uit en ze kon
zoo even de ball binnenzien. Ze ginglen
den stoep af, met schopjes' en emtoertjes
zeker .op weg naar het strand; net
als zij'. De oudste zal een jaar of neigen
zijn geweest, en, omdat zij' uit dit haar
zoo 'bekende huis kwamen, voelde Mary
een soort droeve belangstelling Jn hen.
Terwijl zij zoo voor haar uit liepen qp
het trottoir, overlegde ze bij' zïchzelve,
in welke kamers ze wel zouden slapen
en of die ei- nu dooi* de andere inrichting
ook heel anders uitzagen. Ze zou eens
probeexen, dat ze ze even aansprak, als
ze eenmaal op het strand waren. Maal
loon. men weet, hoe dat gpat, als
men, door een drukke straat loopende, op
eens een galaat ziet, dat zoodanig1 de
blikken boeit, dal al het andere er voor
wegvaltWant ze zag' Seaton
GarewHet hai't klopte haar tot in de
keel en ze kon de oogen niet van
hem afhouden; ze moest he'm blijven aan-
slaren. Ze kwamen steeds dichter naar
elkaar toe en hij keek haar ook aan. 'Ze
zag, dat hij 81 aar Jierkepcje en wendde
hel- hoofd af. De mènschen rechts en links
gingen wat uil den weg en ze wais hem'
voorbij, 't Had juist vijftien seconden ge
duurd; maai" toch kon ze zich in het
geheel niet meer herinneren, waaraan ze
had gedacht, toen ze iie>m' zag'. Die vijftien
f seconden hadden haar meer ontroering
bezorgd dan heel hi et vorigie jaar! De
knieën knikten haar. Ze meende, dat hij
die week in den schouwburg, möest zijn;
hebben in Berlijn 3 jonge Duitschers,
de heeren Hans Vogt, dr. Io Erigl en
Joseph Masolle het resultaat van lang
jarige proefnemingen naar buiten be
kend gemaakt. Op een matinée demon
streerden zij hun uitvinding en verwek
ten algemeene verbazing bij de genoo-
digden, uit p.Ile kringen der Duitsche
hoofdstad, waaronder Albert Einstein
met gespannen aandacht de merkwaar
dige gebeurtenis volgde, die zich hier
afspeelde.
Het doek gaat opzij en een bekende
Berlijnsche tooneelspeelster wordt zicht
baar. Zij spreekt een proloog, en nauw
keurig overeenkomstig de bewegingen
van den mond en van het geheele gelaat
worden de woorden, zinnen en verzen
hoorbaar. Nog is de absoluut natuurge
trouwe weergave van de menschelijke
spraak niet bereikt. De woorden klinken
alsof men een valsch gebit of een paar
steentjes in den mond heeft, de sis
klanken komen nog niet goed tot hun
recht. Maar men verkrijgt niettemin den
indruk van een volkomen samentreffen
van beeld en klank en na! weinige se
conden gelooft men niet meer een pho-
tographische gestalte te zien, maar een
levend mensch te hooren spreken Veel
beter gelukt 't experiment nog met in
strumentale muziek. Weliswaar niet bij
alle instrumenten. Het klavier b.v. klinkt
nog wat dun en metaalachtig. Maar een
cello-voordracht, een vioolstuk, een kla
rinet-solo of een voordracht met de
xylophoon werd zonder eenige fout, met
verbluffende echtheid en bedriegelijke
natuurlijkheid weergegeven.
Het is niet te veel gezegd: men heeft
werkelijk de illusie in de concertzaal
te zitten.
Verscheidene andere vertooningen ga
ven echter minder goede resultaten Scè
nes uit een éénacter van Heyermans:
„De brand in de Jonge Jan" waren nog
niet duidelijk genoeg, hoewel men niet
slechts de woorden van den acteur, doch
ook de voetstappen, 'het toeslaan der
deuren, de bel van den rechter (want
het stuk speelt zich af voor de recht
bank) kan hooren. Bij een zangeres liet
het apparaat ons ook eens geheel en al
in den steek. Daarentegen was de uit
werking van de proloog uit de „Paljas",
die door den zanger Bronsgeest gezon
gen werd, verrassend; slechts een kleine
klankversterking bleef hier te wenschen
over. Vertooningen met dieren gaven
reden tot algemeene bewondering. Het
gepiep van een klein varkentje, dat een
man in zijn arm houdt, het geblaf van
een hond en het krassen van zijn nagels
op de houten bank, waarop hij staat,
klinkt als absolute werkelijkheid. De
onbewustheid der dieren draagt daartoe
veel bij. Hier vooral zijn beweging en
klank volkomen één geworden; deze
proefnamen leveren het bewijs, dat de
uitvinding der drie heeren niet slechts
op den goeden weg is, maar ook reeds
als met succes bekroond is te beschou
wen.
De techniek dezer uitvinding is wel is
waar gecompliceerd genoeg. De „acous-
tische film", zooals zij genoemd wordt,
had niet slechts een vraagstuk, maar een
heele serie problemen od te lossen. Al
lereerst gaat het er om, de van de scène
uitgaande geluidsgolven in electriciteit
te veranderen, om hen dan in licht om te
zetten. Tot dit doel werd een bijzondere
op een nieuw physikalisch principe be
rustende microphoon, de z.g. „kalhodo-
phon" uitgevonden. De daarin optre
dende electrische stroomen, die met de
grootste nauwkeurigheid met de geluids
golven overeenstemmen, worden dan
door een, met bijzonder geconstrueerde
kathodenleidingen uitgerusten versterker
op die sterkte gebracht, die voor de
optische lamp noodig is. De lichtwer
kingen dezer lamp worden dan door een
spleet op het loopende Rlmlint aan de
zijde der beeldenreeks geohotographeerd
waardoor de in licht omgezette geluids
golven evenals het optische beeld op
masr, toen ze bij den nuiziekliandelaar!
een affiche zag, durfde ze er toch haast
niet bij' stilstaan, uit vrees; dat hij haar
somS mocht nakijken. Opgewonden tie'p ze
verder. Ze was Vervuld vlan een tril
lende vreugde, waar ze rzich geen reken
schap vanjg af, nóch ze Verder ontleendde.
Ze vond, dat het gelukkig was, dat ze ieen
paai' m'inuten vroeger dan gewoonlijk uit
het ziekenhuis iwias weggegaan, anders
zou ze hem' jmtaers misigfeloopen zijn.
„Misgfeloopen", zoo heette hel in haar ge
dachten. Ze was benieuwd waar hij
eigenlijk logeerde; in Welke straten zijn
iamlbtsbuurt lag'. Wat voelde zé zich toch
nog' altijd Vreemd op de plaats. Nu was
zte er lal drie jaar, en nog wist Kleldattoel.
Bij het omslaan van een hoek zag1 ze
een tweede aankondiging van den
schouwburgdatmaal op een schutting.
Het 'wlas Maandag en het papier glom
noig' van de stijfsel wa,armee liet pas
werd opgeplakt. Ze was nu voor het ge
zicht verborgen en een paar minuten
stónd ze stil, den inhoud in zich opne
mend met verslindenden 'Mik. De naam
van zijn vrou'w stond niet vermeld; hel
was ook niet hun eigen gezelschap; hij
vervulde er een plaats in.
Ze spoedde zich voort. Die ontmoeting
had zeer prikkelend op haar gewerkt.
Zonder' te weten waarom, was zij opge
togen. De lucht leek zachter; het leven
pittiger. Zij verlangde naar haar lieve*
linlgsplekje op het strand, Waar ze zich
dan geheel aan haar overpeinzingen zou
kunnen overgeven.
het negatief en het positief der fiitn
wordt uitgedrukt.
De techniek der reproductie is even
zoo kunstig gevonden: het omzetten van
de inwerking op het negatief in 'licht,
dit weer in electriciteit, en ten slotte
de electriciteit weer in geluid. Geen pho"
nograph is hierbij behulpzaam, doch een
langs electrischen weg in trilling ge
bracht membraan doet de overdracht
der klanken plaats hebben.
Men kan zich voorstellen hoeveel
moeilijke en langdurige laboratoriueaar-
beid er noodig was om al deze combi
naties niet slechts uit te vinden, doch
ook het in elkaar grijpen en nauwkeurig
functioneeren er van tot stand te bren
gen. De omvang van dezen arbeid mag
daarnaar afgemeten worden, dal de drie
uitvinders meer dan 150 Duitsche en
bijna 300 buiteplandsche patenten ttioes-
ten aanvragen om de wettelijke bescher
ming te verzekeren voor hun geheele
serie uitvindingen.
De buitengewone practische bruik
baarheid van de uitvinding berust vooral
daarop, dat beeld en klank op hetzelfde
celluloidlint gebracht zijn, waardoor zij
'dus onverbrekelijk verbonden blijven en
daardoor bij de opvoering een gelijktij
digheid waarborgen, die niet verstoord
kan worden. Het is een klein wonder,
wat hier volbracht is. Zonder meer is
het ook mogelijk de acoustische film in
elke bioscoop op fe voeren. Want overal
kan men de daarbij noodzakelijke klank
reproductie-installatie met het projectie
apparaat in verbinding brengen, overal
kan men ook achter het doek de repro
ductie-installatie opstellen, die door een.
electrische leiding met de cabine verbon
den is en elke gewenscht geluidssterkte
kan te weeg brengen. Hoewel het sys
teem in zijn geheel in vele opzichten nog
voor verbetering vatbaar is, twijfelt in
Berlijn toch geen vakman, die deze eer
ste opvoering bijgewoond heeft, er aan,
dat deze correcties ook gelukken zullen.
Men mag in de energie der uitvinders
vertrouwen stellen, en mag gelooven,
dat zij niet zullen rusten, voor de laatste
fout terzijde gesteld is. Als men terug
denkt aan de eerste cinematografische
opvoeringen en zich de slechte, onvolko
men en door wonderlijke storingen on
derbroken beelden herinnert, die daarbij
op het doek verschenen, en als men
denkt aan de grootsche ontwikkeling
der optische film in de laatste 10 jaren,
dan krijgt men de overtuiging, dat ook
de nu ten doop gehouden „sprekende
film" de kinderschoenen gauw ontwas
sen zal zijn. Dan echter beteekent de
uitvinding van Vogt, Engl en Marsolle
een omwenteling op het gebied der cine
matographic. Niet alleen dat geheel nieu
we opvoeringsmogelijkheden ontstaan,
dat bioscopen in kleine plaatsen zich
geheel en al de muzikale begeleiding
besparen kunnen, dat een nieuwe beko
ring voor deze eeuw der techniek ont
staan is maar ook voor de weten
schap en het onderzoek naar menschen
en hun kunst kan deze uitvinding onbe
rekenbare gevolgen met zich slepen, als
men later daadwerkelijk in staat is de
verschijning en de stem van een groot
man, een redenaar, een tooneelspeelster,
en zanger, gestalt en spel van een be
kend musicus tegelijkertijd documentair
vast te houden. Wellicht zal men ook op
deze wijze in de toekomst eens er toe
komen, dat men in elke kamer met de
geschikte electrische aansluiting n con
cert of een klein tooneelstuk kan doen
plaats hebben! In elk geval is het prin
cipe, waarnaar men zoolang zocht, ge
vonden. Het is gelukt de klankweergave
van alle knarsende bijgeluiden der pho-
nograaf te bevrijden, en nog maar wei
nige stappen behoeven gedaan te wor
den die nog wel zeer moeilijk kunnen
zijn of de kunst om natuurgetrouw
het werkelijke leven uit te beelden en
voor de toekomst vast te houden, heeft
een nieuwe overwinning behaald.
Dr. MAX OSBORN.
En wlat was hij weinig' veranderd! Ja,
eigenlijk in 't geheel niet. Hij: zag er
net uit lals hij gëdaan Tiad. En toch' moest
hij Veel doongem'aakt hebben sinds den
avond dat zij scheidden. Ach, hoe kón
zlij die Scheiding' toch ooit vergeten, die
staiart minder knagende gaan voelen! Het
iwlas betreurenswaardig; dat iels op het
oog'en'Mik zelf je zoo geweldig kon aan
doen, toaai* dat je er niet eens heftig door
Ig'etroffen blééf. Wal een verspilling van
opgewondenheid toch eigenlijk! Kinder-
iach(f:g gedoe: heel dat liefhebben en
haten, treuren en verblijden, dat dan toch
jz'oo sterk kon z'ijo in het leven als
het voortschrijden van den tijd. de tus-
schenkotost Van een gebeurtenis, die er
geheel buiten stond, dat ééns zoo vter-
tjerend-sterke gevoelen niet ander-; dan
tot een dorre herinnering inhakte.
Ze viel neer op de b'artk, die tegen
de helling van het strand stond. De zee
lag daar vóór haar, glad als een spiegel,
tod ar toch in een nevel 'glehuld, op één
heldere plek na aan den horizon, w*aar
het straalde van het licht. Ze vestigde
haai* blikken op de zee en zag haar
Verleden. Zijn steto trof echter haar oor,,
nog éér ze zijn voefsLap1 had vernomten.
„AJary", 2ëi hijen z'e wist dal hij
haar gevolgd itvas.
(Wordt vervolgd!;