RIJWIELEN. CADEAU alleen ecty HEWttraSJE HET KLAVERBLAD HAARLEM Advertentiën. Die vroeg koopt, doet z||s voordeel, gaat overal zien en komt laatst bi) mi). Bekijk den voorraad. Informeer naar kwaliteit. Yraag den rijs. Heem op de iorteerin^ Dan kan u een Rijwiel naar uw genoegen hebben. HOZEMOND. Tan heden tot en met 15 April wordt aan ieder die yoor minstens f 1.50 besteedt, Suiker uit gezonderd, naar verkiezing gegeven Half pand prima Keffie of KofDtkooiu en bovendien extra cadeau een pakje Hatrlaiila-PoMitf, je fijnste dessert. Op alle artikelen 3 pOt. korting. L. LEIJNSE, Gravenstraat, Hoek Markt. iddeRrarpsshe laiUafi m Sloonaari. 5 5l| 1 ÜSUUIRE 100 Vermeerdering in 1921: f 1.188.650, Totaal ln omloop: rnim f 10.450.808. met merK' Electr. Drmkkerö 6. W. DEN ROER, Middelhui* niet wat rn'en zpjn 'krijigten. Thans wordt gestemd en krijgt mëj. Wieleinaker 13 st., de heer Rosemond 2; 5 zijn m 'blaaqoi en. o.p één biljet sfoat: „Ben man". Huur lokaliteiten. Zonder; discussie of hoofdelijke stem ming wordt het voorstel aangenomen om van het rijk te huren twee kantoorlokalen en een archiefkamer in het Oost-Indisch Huia voor f 60 per maand, onderhoud, vuur en licht inbegrepen. De sploorw'egr tarie ve'n. Thans brengt de heer S tof ko pier de kwestie van de actie tegen de spoor wegtarieven Ier sprake. Bij' het onder houd van het comité uit de uitm|iddellp|uh(- tige provinciën met den' minister en den directeur der spoorwegen bleek' o.a). dat men weinig rekent met het bezwaar* dat door deze tariefsveriio.aging' een on evenredig groot deel van het tekort der spoorwegen aan de bewoners van de uit middelpuntige en grensprovinciën te dra gen werd gegeven. i Duidelijk is gèbleken, diat men ook in Zeeland tegen dezen, niaatregel gekant is en dit terecht, want ook voor Zeeland beteekent tariefsverhooging verder iso lement. Het reizen van niet-geabonneer- de zakenlieden en van particulieren neemt dan ook zeer af. Van de hooge tarieven; zullen geen hooge" inkomsten voor de spoorwegen het gevolg zijd, in' andere landen begrijpt men het beter en maakt juist het reizen goedkoop. Vplor do be woners der Zeeuwsche eilanden is de verhooging zeer lastig, b'.v. ook voor de Ierseksche viss'chers, die naar de Zui derzee gaan vïsschen en anders bijna iedere week thuis kwamen en nu hoog stens eenmaal per maand. De vferhooging is dan ook een vrij1 onrechtmatige daad, die indruischt tegen, ook het landsbe lang, zoowel als tegen het belang der spoodwegen zelve, hilaar vooral zullen de bewoners van uit het centrum' gelegen provincies er last van ondervinden. Het comité zal binnenkort een iadrei aan de Tweede Kamer zenden met zeer uitvoerige memorie van toelichting!, waar voor aan de Kamer ladhaesie zal worden' gewaagd. Dit adres wordt dezer dagen! verzonden en stelt s'pr. d'an ook' voor aan dit adres een krachtdadige adhae'- sie te betuigen. De voorz. vraagt een afschrift Van het adres aan het bureau der kamer te ztenden, er zal dan geen enkel bezwaar zijn tegen het verleeoen van steun. De Z eel and. De heer J e r oi n i mj u s wijst op het verplaatsen van de Zeeland van Fol- kestone 'naar Harwich. Dit heeft reeds! protest uitgelokt, de heer van Beresteijni stelde vragen tot 'den minister, de' vleeschhaiidelareU zonden een adres;! mlaar spr. heeft nog iets anders gjefrapt- peerd. Het levend begraven der maat schappij is niet gelukt, nu tracht men het op' een andere manier te doen. De middagdienst zal blijken onhoudbaar te zijn. Uit Hoek van Holland zullen er zeker, geen passagiers meer komen, de weg zal zijn via Hoek van, Holland. De verandering zal de doodsteek zijn voor de Zeeland. De kamer moet direct stappen bijl de regee ring doen. De voorz'. zegt, dat men eerst het het antwoord van de regeerinig kan af wachten, maar er zal bovendien niets aan te doen zijn, de geel,and is toch reeds financieel gebonden. De heer M. Laernoes m'eent dat'^ er weinig aan te doen zal zijn, hij denkt ook dat het het begin zal zijin van liet ein. j de. Dit komt door het sanoteeren van de Zeeland door de spoorwegen. Med moet echter nog eens w'ijizen op, het be-' lang van Zeeland bij tiet behoud der lijn en op het feit, dat een lijn Vüssmgen- Harwich nooit een concurrent kan zijn van de lijn Dover-Oslende. De regeering zal Vlissingen. zoo moge lijk zeker niet in den steek Laten. De kamer moet diligent blij'ven. Het garnijzto en. De heer de Vos' stelt nu voor tele grammen aan de Koningin, den miister van Oorlog en de Kamerleden Heemskerk en de Muralt en een brief aan het comi té te zenden als dank voor het behoud van het garnizoen te Middelburg1, dat hij een Zeeuwsch belang noemt. De voor z, zegt dat men In' een Zeeuwsche kamer is en Vlissingen zijn garnizoen toch kwijt raakte. De heer de V o s gaat niet verder op zijn voorstel in.. Nadat de heer Oosterbaan is toege zegd dat de vergaderingen tijdig zullen worden bekend gemaakt en. de stukken bïj de leden zullen worden rondgezon den en besloten is steed's op' Zaterdag te vergaderen, maar z'oo mogelijk wat vroe ger» werd deze eerste vergadering ge stoten. de werkz'aamhedfenDajartoe werd be sloten evenals tot handhaving v!an den bode tot dien datum'. i Vervolgens gaf de secretaris, de heer M. van der Beke Callenfels, een over zicht van hetgeen in het tijdperk van hel bestaan van "de Kamer is geschied De Kamer werd opgericht 18 Februari 1852 en wer(d op' 1 Juni 1852 door den toenm'aligen. burgemeester, den. heer dr. J. ,W'. Callenfels, geïnstalleerd, die toen dank bracht aan hetgeen aan de in 1815 opgerichte en toen ontblondön Ka mer, voor wlat dool* haar wias gepresteerd., Het eerste jaarverslag vian de Kamer gewaagde van een levenidigen oester- handel en van het bestaan van een brand- spuitl'abriek', een stoomkoren'roolen, een chocoladefabriek, een bierbrouwerijl en een calicotfabriek. "Als1 verblijdend be richt Werd gemeld', dat een verbinding' Vlissingen-Holland drie maal per week inplaats van éénmaal was' tot stand jgte- jkompn. De felle vorst van 1853 toonde, dat dc haven daar geen hinder van onder vond en de schepen, van de grootste char ter ,als Hr. Ms.. Fregat, Palemhang en een Russisch oorlogslslchi'p konden 'bin nen komen. Door het te Vlissingen piVjvi- andeeren van oorlogsschepen werden goe de zaken gemaakt. In 1854 werd' dé ingang der marinehaven verbreed, in 1858 werd een spïjkerfabriek opgericht in 1861 de gemeentelijke gasfabriek. In 1860 wias intusscheu1 de marinewerf opl- geheven. De handel w'as zeer gedrukt en het uitbreken van cholera en vlektj; zien w&s en dbjor vele gemeenten begeerd! werd, 'blijkens1 de veelvuldige beroepin gen top hem uitgebracht. Hij wjas' 0'.m. de oprichter vhn de Pnot. Chr werkver schaffing te Amsterdam. (Stand.) BËQXXZUfil. - Bij Kon. besluit is herbenoemd tot kiantonrechter-plaatsvervanger in het kan ton Goes mtr. Mj. Kegge. Bii Kon. besluit is benoemd tot (griffier bij het kantongerecht te Th'tot- len imtr. J. P. H. Mulder ,waara. griffier 'bïj het kantongerecht te Amersfoort. Aan het postkantoor Middelburg en de daarojnd'ei' ressorteelrende hulp- po, stkantorm werd' gedurende de maand Maart 1922 ingelegd f 74 413t|67i/2, en te rugbetaald f 66.091.(08. Het laatste door dat kantoor uitgegeven boekje draagt het nummer 29912. D,e „Zeel'anid" in dagdienst. ,Wiat z'al het resultaat van de verandén ring in de vaart van d'e Zeeland zijn, met hel oog op de aflevering "en denl verk'oop van de Hollamds'che producten? aldus een vraag Van 'de Londen sChe „Central Markets Association" aan een' phus ontmoedigden de stemming' onder j der groote Nedërlandsche vleeschexpor de burgerij' ten zeerste. In 1867 werd' met den aanlag van den spiooriveg begon nen. In 1871 werd de handel weer leven diger en werden 237 schepen in- en uitgeklaard. In 1872 werd de spoorweg geopend; teurs. „Thans arriveere'ti de goederen' in Loinden via Folkestone, en wiordfen, terWijl zij nog in de kratten ziijh, in de Wagens igeladlen, en den volgenden' morgen om 1 uur in de mlarkt afgele verd. Op' deze w'ij'ze wordt het vleesch' gevolgd in 1873 d'oor de opening der h«r| niet aangeraiakt voordat het in' de winkels' venwerken, in 1875 door het begin van wordt gebracht. Indien de voorgestelde de maatschappij'en „d'e Schelde" en deverandering wordt doorgevoerd, kan bet „Zeeland". In 1880 werd' concessie ver- vleesch op, Welken tijd de booten van leend voor den aanleg van de stoomtram j Vlissingen ook vertrekken niet zonder naar Middelburg en ging de gasfabriek j aanmerkelijke Vertraging worden,' lafge- over aan de Imperial Continental Gass leverd, gevolg vian 'de opstopipng aan Associatie te Londen. In 1883 ging de haven in erfpacht over ajan de Schelde in 1890 had Weder een zeer strenge vorst het; voorgesteld nieuwe station, en het aldaar in botsing komen met het vischr vervoer. iWiat voor "den zender echter en 'ijsgang plaats, en lag de haven vol n°g va:n veel igrooter belang is, is dat schepen Nog Wordt herinnerd' aan. den waters nood in 1906 en het bij' de gemeente in exploitatie komen der haven in. 1913. en ten slotte bp de moeilijkheden v,an de jongste oorlogsjaren. De secretaris eindigde met te wijzen' opi hel groote aandeel, dat de heer van Raalte had in den bloei van de Scheldé- stad. het vleesch twee mlaal meer zal moeten! aangeraiakt worden. Deze ïeiten behoo- ren zoo spoedig mogelijk onder de aan dacht: van de Hollandsche zenders ge bracht te worden. Het is de taeening van het bestuur on zer vereenigiug', dat de ondervinding ge leerd heeft djat bij1 den tegenwoordigeq/ dienst de aflevering, voor zoover de zenders betreft, niet verbeterd kan wor- Spr.. bracht dank alah "de leden voor den en ook dat de (Britsche) spoorweg de ondervonde u steun en uitte zijh blijdL j Maatschappij in kwestie niet in staat sc'hap. Waar zijn grootvader de Kamer in-'is om' zulke groote quantiteiteu vleesch' stalleerde, hij' als geboren Vlissingen'e behandelen als zSjf. niaar het schijnt, eenige jaren, als is het ook in geringej verzochi z,al worden om' te doen, tenzij' mate, heeft mogen helpen bevorderen'en 1]adeele van. den zender. Hieronder de belangen der stad 1 wordt verstaan dat het vleesch tweemaal Aan dit overzicht wias een staat toe- f wordl aangeraakt, en veel later wordt gevoegd, Waaruit blijkt diat de in de 70Mgeleverd, en niet denzelfden prijs reali- jaar 45 personen deel hebben uitgemaakt van de kamer, van wie 14 afvielen door overlijden, 9 door vertrek en 15 door bedanken. Nog 7 leden bleven over en Wel de hef ren Jos. V,an Raalte, die sedert 1886, C. Dommisse SMzn.., die sedert 1900; J. G.. van Niftrik Jr, die sedert 1902; P. F. Auer, die sedert 1902; A', seeren kan als vleesch dat in origineele kratten vroeg in den! Worgen op' die markt afgeleverd wordt „Lange jaren hebben de zenders de keuze gehad tussehen twee verschillende routes naar twee havens welke ieder door een verschillende spoorwegmaat schappij werden geëxploiteerd, en hebben T T TUiiberrf dip spdprt 1902- T V S het voordeel van idtezfe concurrentie onder- LLSSlf. Uw! j 09 ««WMtóUfc ver- noes, die sedert 1913 zitting heeft. Van|andef^ >Jwordt deze concurrentie uit- de 45 leden, heeft de heer van Raalte j geschakeld en een (monopolie geschapen." Wal nu komt noemt de Association een ongezond en gevaarlijk monopolie. KAMER VAN KOOPHANDEL TEi VLISSINGEN. In de gisteren gehouden lajatste verga dering van de Kamer van Koophandel eln Fabrieken te Vlissingen, onder voorzit terschap van den heer Jo,s. van Raalte, was de heer Laernoes wegens uitstedig- heid afwezig. Ingekomen was oi.a. de mededeeling vjan den Minister van Landbouw enz., <!jat de archieven der oude Kamer aan de nieuwe moetén worden overgedragen. De voorzitter zeide, dat de Kamer wel ontbonden, is, maar dat de secretaris nog tot 1 Juli zal moeten worden gehand haafd voor de verschillende nog loopen- liet langst zitting gehad. De kamer heeft zes voorzitters gekend en wel de heere'n J. B.. de Groof 1852 1854; A. Ruijsch 1854—1869; F. Wibaut '1869—1881; W. C. van DuuremDutilh 1881—1886; J. Verkuijl Quakkelaar 1886 1902; en Jos van Raalte van. 1902 tot heden Door applaus brachten de leden den' secrelaris dank voor dff verslag. De voor z. bracht dank aan de leden! en den secretaris voor hun arbeid in het belang der kam'er en hoopte d'at ook de nieuwe kamer de belangen van Vlissingen zal kunnen behartigen. De rekening over 1921 werd goedge keurd. De voorzitter betreurde' het, dat geen kamer meer te Vlissingen zal bestaan. De heer van Niftrik twijfelt er aan ol' de nieuwe kamer wel voldoende de belangen van Vlissingen zal kunne behar tigen, en daarom lijkt het hem een geluk kig idee thans reeds te spreken van de oprichting eeuer vereeniging tot be hartiging van de belangen van nij'verheid, (Hand.) LEGER m VLOOT i De student in de geneeskunde J. ■W. J aoobze van Vlissingen van de iuniversiteit te Utrecht is toegelaten tot de verbintenis als adspirant-reserve-offi'- cier vian gezondheid bij de landmacht. De officier-m'ach. 2e kl. A. J. Kroon en officier-mlach. 3e kl. G. de Jongh, zijn met 3 dezer geplaatst a. b. van Hr .Ms. „Zeeland" en officier-mfach. 3de kl1. J. Ju van Eijk Menkman, dienende a. b. van dien bodem1 ,is met 15 dezer ter beschik king gesteld. o GarnizloreUein der inf'antqrie. Verschenen is een; ministerieele be schikking, waarbij', in verband met het Kon. besluit betreffende de garnizoens' indeeling voor de infanterie, is bepaald, handel en scheepvaart Deze vereeniging deze garnizoenen, voor zoover zij niet zal het werk van de ontbonden kamer j reeds thans als zoodanig voor de ver- kunnen overnemen. schillende omderdeelen gelden, op' 2 Mei De heer Dommisse bracht als oud- zullen worden betrokken, ste lid in jaren den voorzitter dank voiorj yoor de Vide inf.-brigade worden' alles wat hij in het lang tijdsverloop', d!at daarbij de volgende standplaatsen aange- hij hel presidium bekleedt, voor de be-; wezen: staf Breda; 3de reg. inf Bergen' langen van handel en industrie heeft ge.-1 0p Zoomi; 6de reg. inf. Breda; 14e reg daan. f inf. staf Middelburg, 1ste en 2de Met een kort woord sloot de heer van Raalte hierop' de vergadering. Na afloop bood de voorzitter de leden en den secretaris een diner aan in ho tel Albion. KERKNIEUWS. schoolcompagnie Middelburg, 3de schoolcompiagnie Bergen op Zioioim. oplei- idingscompaghie Bergen op Zoom; ij- De kwestie van déd 1 Kaderlandstorm'. In verband met de ministerieele ver klaring in de Kamer omtrent de plannen met den kaderlandstorm, heeft de korps- In den ouderdom van 71 jaar is' te commandant aian de afdee 1 ingscomman- 's-Gravcnha'ge overleden ds. F. H. Herf-danten medegedeeld, dat hij na verloop kens, die als Herv. predikant o. a, gbstaan, van de zes ïnaamden der liquidatie, heen- heeft te M i d d e i b u r g1 en Amisterdjam, gaat om teru,g te keeren in de burger de laatste 15 jaren van zijn zeer getrouw maatschappij (uiterlijk met 1 Januari ambtelijk leven, wlaardopr bij zeer ge-1 1923), I AANBEVELEND, Vlissingen, Middelburg en Rotterdam en tussehengelegeis plaatsen. 01 2 10 OD O O Verkrijgbaar te Middelburg, aan het Bijkantoor, Koepoortstr. 27, bij den heer H. C. REIJERS, ten wiens kantore Pandbrieven voor directe aflevering in voor raad zijn. S$«H! Iialf «Mtf voor vavtrvi: 's «molens irws-dem geeiB goe«Ses"»5i icseer aK-ngeaoKiesj. Vervoer van Passagiers, Goederen en Vee met de snelvarende Salonboot „KONINGIN WILHELMINA" Uren van vertrek in April, Van Vlissingen: Dinsdag 4 Donderdagö Vrjjdag 7 Maandag 10 - Dinsdag 11 Dosderd.13 v. Midd. vm. 8.- 8.— 8.- v. Rot vm. 8, 8 8 Van Vlissingen wordt 's morgens IS uur naar Miadelburg gevaren. Informatiën te bekomen te Rotterdam N.V. Transport en Expe ditie-Onderneming v/h Erven G. VOS; te Middelburg: B. EENHOORN, te Vlissingen: W. v. OOSTERHOUT, te Dordrecht: GEBRs BUITENHEE. O Vraagt Uwen Winkelier toeh vooral bp het koopen onzer groote stukken Karnemelkzeep om een Btoemenplaatje. Albums ter verzameling deaor Plaatjes, getiteld „DE BLOh.MEN7c.LDEN", zjjn bij eiken winkelier van Klaverblad'» Zeepen, of aan de Fabriek, verkrijgbaar 60 cents per stuk.

Krantenbank Zeeland

Middelburgsche Courant | 1922 | | pagina 6