RIJWIELEN.
CADEAU
alleen ecty
HEWttraSJE
HET KLAVERBLAD
HAARLEM
Advertentiën.
Die vroeg koopt, doet z||s voordeel, gaat
overal zien en komt laatst bi) mi).
Bekijk den voorraad.
Informeer naar kwaliteit.
Yraag den rijs.
Heem op de iorteerin^
Dan kan u een Rijwiel naar uw genoegen
hebben.
HOZEMOND.
Tan heden tot en met 15 April wordt aan
ieder die yoor minstens f 1.50 besteedt, Suiker uit
gezonderd, naar verkiezing
gegeven
Half pand prima Keffie of KofDtkooiu
en bovendien extra cadeau een pakje
Hatrlaiila-PoMitf,
je fijnste dessert. Op alle artikelen 3 pOt. korting.
L. LEIJNSE,
Gravenstraat, Hoek Markt.
iddeRrarpsshe laiUafi m
Sloonaari.
5
5l|
1
ÜSUUIRE
100
Vermeerdering in 1921:
f 1.188.650,
Totaal ln omloop:
rnim f 10.450.808.
met merK'
Electr. Drmkkerö 6. W. DEN ROER, Middelhui*
niet wat rn'en zpjn 'krijigten.
Thans wordt gestemd en krijgt mëj.
Wieleinaker 13 st., de heer Rosemond 2;
5 zijn m 'blaaqoi en. o.p één biljet sfoat:
„Ben man".
Huur lokaliteiten.
Zonder; discussie of hoofdelijke stem
ming wordt het voorstel aangenomen om
van het rijk te huren twee kantoorlokalen
en een archiefkamer in het Oost-Indisch
Huia voor f 60 per maand, onderhoud,
vuur en licht inbegrepen.
De sploorw'egr
tarie ve'n.
Thans brengt de heer S tof ko pier
de kwestie van de actie tegen de spoor
wegtarieven Ier sprake. Bij' het onder
houd van het comité uit de uitm|iddellp|uh(-
tige provinciën met den' minister en
den directeur der spoorwegen bleek' o.a).
dat men weinig rekent met het bezwaar*
dat door deze tariefsveriio.aging' een on
evenredig groot deel van het tekort der
spoorwegen aan de bewoners van de uit
middelpuntige en grensprovinciën te dra
gen werd gegeven. i
Duidelijk is gèbleken, diat men ook in
Zeeland tegen dezen, niaatregel gekant
is en dit terecht, want ook voor Zeeland
beteekent tariefsverhooging verder iso
lement. Het reizen van niet-geabonneer-
de zakenlieden en van particulieren neemt
dan ook zeer af. Van de hooge tarieven;
zullen geen hooge" inkomsten voor de
spoorwegen het gevolg zijd, in' andere
landen begrijpt men het beter en maakt
juist het reizen goedkoop. Vplor do be
woners der Zeeuwsche eilanden is de
verhooging zeer lastig, b'.v. ook voor de
Ierseksche viss'chers, die naar de Zui
derzee gaan vïsschen en anders bijna
iedere week thuis kwamen en nu hoog
stens eenmaal per maand. De vferhooging
is dan ook een vrij1 onrechtmatige daad,
die indruischt tegen, ook het landsbe
lang, zoowel als tegen het belang der
spoodwegen zelve, hilaar vooral zullen
de bewoners van uit het centrum' gelegen
provincies er last van ondervinden.
Het comité zal binnenkort een iadrei
aan de Tweede Kamer zenden met zeer
uitvoerige memorie van toelichting!, waar
voor aan de Kamer ladhaesie zal worden'
gewaagd. Dit adres wordt dezer dagen!
verzonden en stelt s'pr. d'an ook' voor
aan dit adres een krachtdadige adhae'-
sie te betuigen.
De voorz. vraagt een afschrift Van
het adres aan het bureau der kamer te
ztenden, er zal dan geen enkel bezwaar
zijn tegen het verleeoen van steun.
De Z eel and.
De heer J e r oi n i mj u s wijst op het
verplaatsen van de Zeeland van Fol-
kestone 'naar Harwich. Dit heeft reeds!
protest uitgelokt, de heer van Beresteijni
stelde vragen tot 'den minister, de'
vleeschhaiidelareU zonden een adres;!
mlaar spr. heeft nog iets anders gjefrapt-
peerd. Het levend begraven der maat
schappij is niet gelukt, nu tracht men
het op' een andere manier te doen. De
middagdienst zal blijken onhoudbaar te
zijn. Uit Hoek van Holland zullen er zeker,
geen passagiers meer komen, de weg zal
zijn via Hoek van, Holland. De verandering
zal de doodsteek zijn voor de Zeeland. De
kamer moet direct stappen bijl de regee
ring doen.
De voorz'. zegt, dat men eerst het
het antwoord van de regeerinig kan af
wachten, maar er zal bovendien niets
aan te doen zijn, de geel,and is toch
reeds financieel gebonden.
De heer M. Laernoes m'eent dat'^
er weinig aan te doen zal zijn, hij denkt
ook dat het het begin zal zijin van liet ein. j
de. Dit komt door het sanoteeren van
de Zeeland door de spoorwegen. Med
moet echter nog eens w'ijizen op, het be-'
lang van Zeeland bij tiet behoud der lijn
en op het feit, dat een lijn Vüssmgen-
Harwich nooit een concurrent kan zijn
van de lijn Dover-Oslende.
De regeering zal Vlissingen. zoo moge
lijk zeker niet in den steek Laten. De
kamer moet diligent blij'ven.
Het garnijzto en.
De heer de Vos' stelt nu voor tele
grammen aan de Koningin, den miister
van Oorlog en de Kamerleden Heemskerk
en de Muralt en een brief aan het comi
té te zenden als dank voor het behoud
van het garnizoen te Middelburg1, dat hij
een Zeeuwsch belang noemt.
De voor z, zegt dat men In' een
Zeeuwsche kamer is en Vlissingen zijn
garnizoen toch kwijt raakte.
De heer de V o s gaat niet verder op
zijn voorstel in..
Nadat de heer Oosterbaan is toege
zegd dat de vergaderingen tijdig zullen
worden bekend gemaakt en. de stukken
bïj de leden zullen worden rondgezon
den en besloten is steed's op' Zaterdag te
vergaderen, maar z'oo mogelijk wat vroe
ger» werd deze eerste vergadering ge
stoten.
de werkz'aamhedfenDajartoe werd be
sloten evenals tot handhaving v!an den
bode tot dien datum'. i
Vervolgens gaf de secretaris, de heer
M. van der Beke Callenfels, een over
zicht van hetgeen in het tijdperk van
hel bestaan van "de Kamer is geschied
De Kamer werd opgericht 18 Februari
1852 en wer(d op' 1 Juni 1852 door
den toenm'aligen. burgemeester, den. heer
dr. J. ,W'. Callenfels, geïnstalleerd, die
toen dank bracht aan hetgeen aan de in
1815 opgerichte en toen ontblondön Ka
mer, voor wlat dool* haar wias gepresteerd.,
Het eerste jaarverslag vian de Kamer
gewaagde van een levenidigen oester-
handel en van het bestaan van een brand-
spuitl'abriek', een stoomkoren'roolen, een
chocoladefabriek, een bierbrouwerijl en
een calicotfabriek. "Als1 verblijdend be
richt Werd gemeld', dat een verbinding'
Vlissingen-Holland drie maal per week
inplaats van éénmaal was' tot stand jgte-
jkompn.
De felle vorst van 1853 toonde, dat
dc haven daar geen hinder van onder
vond en de schepen, van de grootste char
ter ,als Hr. Ms.. Fregat, Palemhang en
een Russisch oorlogslslchi'p konden 'bin
nen komen. Door het te Vlissingen piVjvi-
andeeren van oorlogsschepen werden goe
de zaken gemaakt. In 1854 werd' dé
ingang der marinehaven verbreed, in
1858 werd een spïjkerfabriek opgericht
in 1861 de gemeentelijke gasfabriek. In
1860 wias intusscheu1 de marinewerf opl-
geheven. De handel w'as zeer gedrukt
en het uitbreken van cholera en vlektj;
zien w&s en dbjor vele gemeenten begeerd!
werd, 'blijkens1 de veelvuldige beroepin
gen top hem uitgebracht. Hij wjas' 0'.m. de
oprichter vhn de Pnot. Chr werkver
schaffing te Amsterdam. (Stand.)
BËQXXZUfil.
- Bij Kon. besluit is herbenoemd tot
kiantonrechter-plaatsvervanger in het kan
ton Goes mtr. Mj. Kegge.
Bii Kon. besluit is benoemd tot
(griffier bij het kantongerecht te Th'tot-
len imtr. J. P. H. Mulder ,waara. griffier
'bïj het kantongerecht te Amersfoort.
Aan het postkantoor Middelburg
en de daarojnd'ei' ressorteelrende hulp-
po, stkantorm werd' gedurende de maand
Maart 1922 ingelegd f 74 413t|67i/2, en te
rugbetaald f 66.091.(08. Het laatste door
dat kantoor uitgegeven boekje draagt het
nummer 29912.
D,e „Zeel'anid" in
dagdienst.
,Wiat z'al het resultaat van de verandén
ring in de vaart van d'e Zeeland zijn,
met hel oog op de aflevering "en denl
verk'oop van de Hollamds'che producten?
aldus een vraag Van 'de Londen sChe
„Central Markets Association" aan een'
phus ontmoedigden de stemming' onder j der groote Nedërlandsche vleeschexpor
de burgerij' ten zeerste. In 1867 werd'
met den aanlag van den spiooriveg begon
nen. In 1871 werd de handel weer leven
diger en werden 237 schepen in- en
uitgeklaard.
In 1872 werd de spoorweg geopend;
teurs. „Thans arriveere'ti de goederen'
in Loinden via Folkestone, en wiordfen,
terWijl zij nog in de kratten ziijh, in
de Wagens igeladlen, en den volgenden'
morgen om 1 uur in de mlarkt afgele
verd. Op' deze w'ij'ze wordt het vleesch'
gevolgd in 1873 d'oor de opening der h«r| niet aangeraiakt voordat het in' de winkels'
venwerken, in 1875 door het begin van wordt gebracht. Indien de voorgestelde
de maatschappij'en „d'e Schelde" en deverandering wordt doorgevoerd, kan bet
„Zeeland". In 1880 werd' concessie ver- vleesch op, Welken tijd de booten van
leend voor den aanleg van de stoomtram j Vlissingen ook vertrekken niet zonder
naar Middelburg en ging de gasfabriek j aanmerkelijke Vertraging worden,' lafge-
over aan de Imperial Continental Gass leverd, gevolg vian 'de opstopipng aan
Associatie te Londen. In 1883 ging de
haven in erfpacht over ajan de Schelde
in 1890 had Weder een zeer strenge vorst
het; voorgesteld nieuwe station, en het
aldaar in botsing komen met het vischr
vervoer. iWiat voor "den zender echter
en 'ijsgang plaats, en lag de haven vol n°g va:n veel igrooter belang is, is dat
schepen
Nog Wordt herinnerd' aan. den waters
nood in 1906 en het bij' de gemeente in
exploitatie komen der haven in. 1913. en
ten slotte bp de moeilijkheden v,an de
jongste oorlogsjaren.
De secretaris eindigde met te wijzen'
opi hel groote aandeel, dat de heer van
Raalte had in den bloei van de Scheldé-
stad.
het vleesch twee mlaal meer zal moeten!
aangeraiakt worden. Deze ïeiten behoo-
ren zoo spoedig mogelijk onder de aan
dacht: van de Hollandsche zenders ge
bracht te worden.
Het is de taeening van het bestuur on
zer vereenigiug', dat de ondervinding ge
leerd heeft djat bij1 den tegenwoordigeq/
dienst de aflevering, voor zoover de
zenders betreft, niet verbeterd kan wor-
Spr.. bracht dank alah "de leden voor den en ook dat de (Britsche) spoorweg
de ondervonde u steun en uitte zijh blijdL j Maatschappij in kwestie niet in staat
sc'hap. Waar zijn grootvader de Kamer in-'is om' zulke groote quantiteiteu vleesch'
stalleerde, hij' als geboren Vlissingen'e behandelen als zSjf. niaar het schijnt,
eenige jaren, als is het ook in geringej verzochi z,al worden om' te doen, tenzij'
mate, heeft mogen helpen bevorderen'en 1]adeele van. den zender. Hieronder
de belangen der stad 1 wordt verstaan dat het vleesch tweemaal
Aan dit overzicht wias een staat toe- f wordl aangeraakt, en veel later wordt
gevoegd, Waaruit blijkt diat de in de 70Mgeleverd, en niet denzelfden prijs reali-
jaar 45 personen deel hebben uitgemaakt
van de kamer, van wie 14 afvielen door
overlijden, 9 door vertrek en 15 door
bedanken. Nog 7 leden bleven over en
Wel de hef ren Jos. V,an Raalte, die sedert
1886, C. Dommisse SMzn.., die sedert
1900; J. G.. van Niftrik Jr, die sedert
1902; P. F. Auer, die sedert 1902; A',
seeren kan als vleesch dat in origineele
kratten vroeg in den! Worgen op' die markt
afgeleverd wordt
„Lange jaren hebben de zenders de
keuze gehad tussehen twee verschillende
routes naar twee havens welke ieder
door een verschillende spoorwegmaat
schappij werden geëxploiteerd, en hebben
T T TUiiberrf dip spdprt 1902- T V S het voordeel van idtezfe concurrentie onder-
LLSSlf. Uw! j 09 ««WMtóUfc ver-
noes, die sedert 1913 zitting heeft. Van|andef^ >Jwordt deze concurrentie uit-
de 45 leden, heeft de heer van Raalte j geschakeld en een (monopolie geschapen."
Wal nu komt noemt de Association een
ongezond en gevaarlijk monopolie.
KAMER VAN KOOPHANDEL TEi
VLISSINGEN.
In de gisteren gehouden lajatste verga
dering van de Kamer van Koophandel eln
Fabrieken te Vlissingen, onder voorzit
terschap van den heer Jo,s. van Raalte,
was de heer Laernoes wegens uitstedig-
heid afwezig.
Ingekomen was oi.a. de mededeeling
vjan den Minister van Landbouw enz., <!jat
de archieven der oude Kamer aan de
nieuwe moetén worden overgedragen.
De voorzitter zeide, dat de Kamer wel
ontbonden, is, maar dat de secretaris nog
tot 1 Juli zal moeten worden gehand
haafd voor de verschillende nog loopen-
liet langst zitting gehad.
De kamer heeft zes voorzitters gekend
en wel de heere'n J. B.. de Groof 1852
1854; A. Ruijsch 1854—1869; F. Wibaut
'1869—1881; W. C. van DuuremDutilh
1881—1886; J. Verkuijl Quakkelaar 1886
1902; en Jos van Raalte van. 1902 tot
heden
Door applaus brachten de leden den'
secrelaris dank voor dff verslag.
De voor z. bracht dank aan de leden!
en den secretaris voor hun arbeid in het
belang der kam'er en hoopte d'at ook de
nieuwe kamer de belangen van Vlissingen
zal kunnen behartigen.
De rekening over 1921 werd goedge
keurd.
De voorzitter betreurde' het, dat geen
kamer meer te Vlissingen zal bestaan.
De heer van Niftrik twijfelt er aan
ol' de nieuwe kamer wel voldoende de
belangen van Vlissingen zal kunne behar
tigen, en daarom lijkt het hem een geluk
kig idee thans reeds te spreken van
de oprichting eeuer vereeniging tot be
hartiging van de belangen van nij'verheid,
(Hand.)
LEGER m VLOOT
i De student in de geneeskunde J.
■W. J aoobze van Vlissingen van de
iuniversiteit te Utrecht is toegelaten tot
de verbintenis als adspirant-reserve-offi'-
cier vian gezondheid bij de landmacht.
De officier-m'ach. 2e kl. A. J. Kroon
en officier-mlach. 3e kl. G. de Jongh, zijn
met 3 dezer geplaatst a. b. van Hr .Ms.
„Zeeland" en officier-mfach. 3de kl1. J. Ju
van Eijk Menkman, dienende a. b. van
dien bodem1 ,is met 15 dezer ter beschik
king gesteld.
o
GarnizloreUein der
inf'antqrie.
Verschenen is een; ministerieele be
schikking, waarbij', in verband met het
Kon. besluit betreffende de garnizoens'
indeeling voor de infanterie, is bepaald,
handel en scheepvaart Deze vereeniging deze garnizoenen, voor zoover zij niet
zal het werk van de ontbonden kamer j reeds thans als zoodanig voor de ver-
kunnen overnemen. schillende omderdeelen gelden, op' 2 Mei
De heer Dommisse bracht als oud- zullen worden betrokken,
ste lid in jaren den voorzitter dank voiorj yoor de Vide inf.-brigade worden'
alles wat hij in het lang tijdsverloop', d!at daarbij de volgende standplaatsen aange-
hij hel presidium bekleedt, voor de be-; wezen: staf Breda; 3de reg. inf Bergen'
langen van handel en industrie heeft ge.-1 0p Zoomi; 6de reg. inf. Breda; 14e reg
daan. f inf. staf Middelburg, 1ste en 2de
Met een kort woord sloot de heer
van Raalte hierop' de vergadering.
Na afloop bood de voorzitter de leden
en den secretaris een diner aan in ho
tel Albion.
KERKNIEUWS.
schoolcompagnie Middelburg, 3de
schoolcompiagnie Bergen op Zioioim. oplei-
idingscompaghie Bergen op Zoom;
ij- De kwestie van déd 1
Kaderlandstorm'.
In verband met de ministerieele ver
klaring in de Kamer omtrent de plannen
met den kaderlandstorm, heeft de korps-
In den ouderdom van 71 jaar is' te commandant aian de afdee 1 ingscomman-
's-Gravcnha'ge overleden ds. F. H. Herf-danten medegedeeld, dat hij na verloop
kens, die als Herv. predikant o. a, gbstaan, van de zes ïnaamden der liquidatie, heen-
heeft te M i d d e i b u r g1 en Amisterdjam, gaat om teru,g te keeren in de burger
de laatste 15 jaren van zijn zeer getrouw maatschappij (uiterlijk met 1 Januari
ambtelijk leven, wlaardopr bij zeer ge-1 1923), I
AANBEVELEND,
Vlissingen, Middelburg en Rotterdam
en tussehengelegeis plaatsen.
01
2 10
OD
O
O
Verkrijgbaar te Middelburg, aan
het Bijkantoor, Koepoortstr. 27,
bij den heer H. C. REIJERS,
ten wiens kantore Pandbrieven
voor directe aflevering in voor
raad zijn.
S$«H! Iialf «Mtf voor vavtrvi:
's «molens irws-dem geeiB goe«Ses"»5i
icseer aK-ngeaoKiesj.
Vervoer van Passagiers, Goederen
en Vee
met de snelvarende Salonboot
„KONINGIN WILHELMINA"
Uren van vertrek in April,
Van Vlissingen:
Dinsdag 4
Donderdagö
Vrjjdag 7
Maandag 10 -
Dinsdag 11
Dosderd.13
v. Midd.
vm.
8.-
8.—
8.-
v. Rot
vm. 8,
8
8
Van Vlissingen wordt 's morgens IS
uur naar Miadelburg gevaren.
Informatiën te bekomen
te Rotterdam N.V. Transport en Expe
ditie-Onderneming v/h Erven G. VOS;
te Middelburg: B. EENHOORN,
te Vlissingen: W. v. OOSTERHOUT,
te Dordrecht: GEBRs BUITENHEE.
O
Vraagt Uwen Winkelier toeh vooral bp het koopen onzer groote stukken
Karnemelkzeep om een Btoemenplaatje. Albums ter verzameling deaor
Plaatjes, getiteld „DE BLOh.MEN7c.LDEN", zjjn bij eiken winkelier van
Klaverblad'» Zeepen, of aan de Fabriek, verkrijgbaar 60 cents per stuk.