Buitenland.
vpji liet nu verdwenen duineiland van
SViong'hesant (Oriziand) en ten Zuiden het
eiland fWolptoarlsdijk.
Daarna Zeeland Beoosten Schelde.
Allereerst de toenmalige deelen vpn
wat nu Schouwen is: het aoirspinonkelijk
Smulden, Bolmknenede, I) rei schol" en Du-
velunti.
Vender de oude, toen nog niel ver
bonden kernen van Tholen.
En eindelijk Vlaanderen langs Zwin
en Honte; in het (Westelijk deel de ei
landen Ivaedsanl en Wulpen (verdwenen);
de landen tusschen Zwin en Braakman.
En dan als Oostelijk deel: de vier Am
bachten van Boechpute, Assenede, Axel
en Hulst.
Merkwaardig is het op de kaart na te
gaan hoe ver het met de zee in verbin
ding staande water doof geulen in het
land doordlpng, tol Axel en Hulst toe.
Deze aankondiging kan echter weinig
tneer geven dan een ajgemeene inhouds-
aanduiding.
Een deel van wat er in vermeld
wondt is uiteraard reeds bekend, vooral
door studies van plaatselijke gesteldheid,
w. o. opk van dezen zelfden schrijver.
Maar in dit hoek vindt men dan toch
samengevat, wat al die studies thans
pis waarschijnlijk hebben doen vast stel
len. En als dat gebeurt dool" iemand die
als dr. Beekm-an ook reeds door zijn
vroegere werken pip dit gebied een ge-
«aghebbenden naam heeft verworven,
dan is zulk een werk een groole aan
winst.
ONDERWIJS.
Wegens ongesteldheid van het hoofd
dei1 school te KI oe tinge is tot tij
delijk liooicl benoemd de heer W. van
Liere en met ingang van 1 Januari a.s.
de heer A. Blok, beiden onderwijzer
aan de O. L. school aldaar.
LANDBOUW.
Compost bereiding b ij den
Reinigingsdienst te Middel-
fa u 1' g.
De heer Hoofdredacteur heeft mij zeer
welwillend toegestaan een stukje te mo
gen plaatsen in zijn veel gelezen blad
over mestberéicling, samenstelling en ge
bruik van het »compost«, om het meer
bekend te maken onder H.H. landbou
wers en hen die in het bezit zijn van
bouwland of volkstuintjes.
Het compost is een samengestelde
niestsoort, welke blijkbaar nog niet vol
doende -zijn bekendheid heeft verworven
bij landbouwers en anderen. Toch is
het compost of gemengde mest voor den
landbouwer vau zeer veel gewicht en zij
die het gebruikt hebben of er mede bezig
zijn het te gebruiken, hoort men met lol
over deze samengestelde mest gewagen,
waarom ik vrijheid vond het verder
ter algemeene kennis te brengen. Dik
wijls wordt echter de bereiding ervan op
verkeerde wijze ten uitvoer gebracht,
zelfs zijn er boerderijen waar men niet
het minste begrip beeft van hetgeen
compost is.
Alle afval, die maar eenige mestwaarde
heeft, kan voor de bereiding van compost
in aanmerking komen. Als het op doel
matige wijze bereid wordt, kan men het
een spaarpot voor den landman noemen
en vormt het een krachtige meststof,
evenwel moet bij de bereiding er op ge
let worden, dat het compost alle voor
de voeding der planten noodige stoffen
en bovendien een voldoende hoeveelheid
>humus" moet bevatten, ook faëcaliën
zijn daarbij zeer gewenscht.
Humns of teelaarde is een donker
bruin poedervormig product ontstaan
door het vermolmen en verrotten van
organische stoffen..
Om nu tot een goed en duidelijk over
zicht te geraken wil het mij wenschelijk
voorkomen de compostbereiding in onder
deden te behandelen, nl. de bestand-
öeelen welke er voor te gebruiken zijn,
de samenstelling of bereiding en het
gebruik van compost.
De bestanddeelen van het compost
afkomstig van de boerderij. De stoffen
die bij compostbereiding worden gebruikt
zijndierlijke afval, d. w. z. vleesch,
bioed en ingewanden van gestorven ot
afges lach ten dieren, in zooverre deze niet
tot andere doeleinden worden aangewend
alle mogelijke afval van planten, als
aardappelloof, boombladeren, turfmolm,
maiskolven. kaf, alle soorten onkruid, de
menschelijke nitwerpselen en het veegsel
uit de schuren.
De bestanddeelen als afval uit de
fabrieken.
De afval van fabrieken welke voor de
compostbereiding in aanmerking kan
komen, omvat tal van stoffen, waarvan
hier eenige genoemd worden.
Afval van bierbrouwerijen. Door mout-
kiemen verstaat men die kiemen, die na
hetr drogen van de gekiemde gerst wor
den afgescheiden en welke 2.5 a 8
van de gerst vormt. Bedorven mout-
kiemen dienen tot mest, de andere tot
voedsel.
Afval uit de-suikerfabrieken. Schuim
aarde. Het sap dat uit de beetwortels
verkregen wordt, wordt ter zuivering met
kalk bewerkt. Hierbij neemt de kalk
verscheidene bestanddeelen uit het beet-
wortelsap tot zich, o.a. eiwitstoffen en
phosphorzure zouten. De achterblijvende
pap noemt men gewoonlijk schuimaarde,
die een uitstekende meststof mag worden
genoemd en dat bevat koolzure kalk,
bijtende kalk en phosphorzuur. Meestal
droogt men de schuimaarde op hoopen en
strooit het later over het land uitook
wel wordt het voor compost gebruikt.
Afval uit huizen en opveegsel van
straten, wegen, pleinen, enz. Het afval
uit huizen mitsdien gezuiverd van scher
ven, blikken en sintels of slakken.
Rioolmodder, veen, moeras en aarde.
Faëcaliën.
Samenstelling of bereiding van com
post.
Het compost mag eerst na verloop van
een.zekeren tijd gebruikt worden, die af
hangt van de stoffen waaruit het is
samengesteld. Aangezien het niet ten allen
tijde raadzaam is, eene compostbereiding
toe te passen, is het van belang, com-
posthoopen in voorraad te hebben.
In de eerste plaats moet worden ge
zorgd dat iedere composthoop als grond
slag bevat een goede bodem, welke zal
moeten bestaan uit straatopveegsel, riool-
modder, zeeslik, slootaarde of asch.
Daarna worden laagsgewijze de afval
stoffen op een hoop gezet naar gelang
welke stoffen men in zijn bezit heeft, tot
een hoogte van 1 M., daarna voorzien
van faëcaliën en ten slotte afgedekt met
straatvuil, aarde of gemengd huisvuil.
Het compost wordt flink met gier gedrenkt
en vervolgens aan zichzelf overgelaten.
Bij gebrek aan gier gebruikt men water,
want een matige vochtigheid is zeer ge
wenscht om een verrotting te bespoedigen.
Aanbeveling verdient het om het com
post in den zomer tegen zon te be
schermen en kan alsdan beplant worden
met pompoenen de bladeren beschadu
wen de hoop, terwijl de pompoenen in
den herfst dienst kunnen doen als var
kensvoeder.
Ten laatste het gebruik van compost.
Waar ik reeds in October in dit blad
over het gebruik van compost een inge
zonden stukje schreef, wil ik gaarne dit
opnieuw hieraan toevoegen.
Een op goede wijze bereide compost
bevat alle plantenvoedingsstoffen in ten
deele dadelijk opneembare toestand. Voor
alle akkers, tuinen en planten te ge-
bruikeu. Vooral op de droge weilanden,
welke dezen zomer door aanhoudende
droogte gescheurd en verschroeid zijn,
wat na vooraf met de weide-egge goed
gereinigd dient te worden, werkt het
uitstekend. Waar onze bodem uit zware
klei bestaat maakt het compost dezen
bodem lucht en poreus en bevorderd
zoodoende den groei. Ook voor tuin
vruchten, bessenstruiken, aardbeien, kool
en boomgaarden zijn de resultaten ver
rassend.
Vele landbouwers, boomkweekers en
houders van volkstuintjes in de naaste
omgeving van Middelburg zijn er dan
ook reeds toe overgegaan met het com
post kennis te maken en het te betrekken
en zij verwachten dan ook a.s. voorjaar
gunstige resultaten.
Gaarne ben ik bereid tot het geven
van inlichtingen en eveneens tot het
ontvangen van wenken, welke mochten
leiden tot vruchtbaar maken van den
grond en vergrooting van den omzet, tot
het belang der gemeenschap.
Waar nu vele landbouwers en houders
van stukjes grond niet in het bezit zijn
van vervoermiddelen, bestaat er bij den
Reinigingsdienst gelegenheid iedere mest-
soort tegen billijke conditiën bezorgd te
krijgen.
Met dank voor de plaatsing,
Hoogachtend.
J. F. VERMEULEN, Dir.
Dam N 12.
I. a n d b o u w-A r b e i «I s vv e t.
De oommissie welke door het hoofd
bestuur van den Groninger Mij. van. Land
bouw is aangewezen voior de bestudee
ring van 't vóór-ontwerp L:andbo,uw-ar-
beidswet heeft een uitvoerig rapport uit
voerig rapport uitgebracht waarin zij
tot de volgendje oonclusiën komt.
1. Hoewel bij de samenstelling van het
ontwerp naar de nood|ige soepelheid is
gestreefd, zullen uit dit wetsontwerp
werd het tot wet verheven zelfs na het
verbeteren der dipor de commissie aange
duide artikelen, nog zooveel bezwaren
voor het bedrijf voortvloeien, dat de pro
ductie er duurder en kleiner door zou
worden, met als gevolg d|at de landbouw
zal -worden gedlreven in de lichting eener
meer extensieve cultuur waardoor o.m.
de werkloosheid onder de landarbeieTs
zal toenemen.
2. De sub 1 bedoelde soepelheid kon
alleen verkregen worden dpor tal vau
zaken met het grootste gewicht aan een
reglementeering bij algemeene bestuurs
maatregel over te laten. De rechtszeker
heid die daardoor wordt veroorzaakt is
niet te aanvaarden.
3. Bij aanneming van het wetsontwerp
zal hel dagloon der arbeiders worden
verlaagd.
4. De wet zjou de aanstelling van een
zeer groot aantal nieuwe ambtenaren
noodig mskén, waarmede reeds hooge
uitgaven vöor het Rijk gepaard zouden
gaan.
5. Bovendien zouden de landbouwers
een groote massa onproductieven admi
nistratieven arbeid te verrichten krijgen.
6. De verhoudingen tusschen werkge
vers en werknemers zouden bij aanne
ming van het (but werp worden verscherpt,
omdat van arbeiderszijde opi bepaalde al
gemeene maatregelen van bestuur zal
worden aangedrongen, waartegen de
werkgevers vaak stelling zullen moeten;
nemen daar zij in strijd zijn met de be
langen van het bedrijf.
7. Bij invbering der wet zou in hel
grootste deel dezer provincie per jaar
vrijwel even lang gewerkt mógen worden
als thans gebruikelijk is.
8. De enkele voordeelen, die het ont
werp belooft (regeling1 van den kinderar.
beid, bescherming van de arbeiders te
gen ongevalllen, waarborging van de intoi-
gelijkheid om onderwijs te genieten e. d.)
zijn langs anderen weg doelmatiger te
verkrijgen.
9. Zelfs 'door ingrijpende veranderin
gen is het ontwehp niet zoodanig te wij
zigen, dal de voorldeelen de groote na-
deelen zullen overtreffen
10. De Groninger Mij. van Landbouw
wende daarom in samenwerking met alle
daarvoor in aanmerking komende orga
nisaties alle ten dienste staande gepaste
middelen aan, om (de tjotstandkiolniing der
la ndb'ouwiarb eidsweL te voorkomen.
Dr. J. Oortwijn Botjes deelt de be
zwaren,, welke door de oomtaissie legen
het voor-ontwerp zijn ingebracht, maar
hij kan zich niet met alle cjopfclutsies
vereenigen, en stelt een 7-tal ander**
cionclusies voor.
BRIEVEN UIT BERLIJN.
XXXIX
Berlijn, half December.
Niel alleen voor onze vijjanden (die
ook na een driejarigen vrede hog lang
niet onze vrienden geworden zijn), maar
ook voor iederen bezoeker van Berlijh
is het Opvallend en raadselachtig, hoe
er in (de hoofdstad van een land, dat
het zloo miserabel slecht gaat, zoovee]
plaatsen kunnen zijn, waar men zich
voortreffelijk amuseeren kan. Ik ben
staatswetenschappelijk te weinig icpitwik-
keld |om deze werkelijke óf schijnbare
tegenstrijdigheid te kunnen verklaren.
Ik kan slechts het feit vaststellen, daj,
de staal werkelijk arm is als een kerkrat,
doch dat er nochthans in Berlijn veel
menschen z'ijn, die veel geld uitgeven,
Het is echter slechts papier, waarvan
de waarde gering is. Men wil het niet
spiaren, doch liever daarmee den dag
of veeleer den avond en den nacht m
geniot doorbrengen.
Het genoegen, dat men daarmee koopt,
is (over liet algemeen leeg en schraal.
Dure restaurants 'met dwarrelende mu
ziek en dansen in krankzinnige mp-
derne rylhmen: „Likörstubem", die in
een niet te schatten 'Uantal over de
heele stad verstrooid zijn; variété-voor
stellingen van de grootste banaliteit en
geesteloosheid.
Daarnaast echter bestaat een soort
amusementskunst, die tjo'ch anders is.
Dat zijn de Berlijnsche cabareLs, die
sinds de revolutie een geheele nieuwe
fontwikkeling doorgemaakt hebben en le-
genwfoordig een zeer belangwekkend'
kunstzinnig karakter dragen.
Reeds voor twintig jaar wilde men
deze instellingen, die toen in de slecht
ste clondities waren, vanuit kunstoog
punt hervormen. "De dichter en schrij
ver Ernst vfon Wolzogen Schiep de
„Klein Kunst-Bühne", verzamelde geest-
vjolle koppen, jonge schilders en com-
plonisten rond zich, om de lichte muze
de 'opname in den kring van haar door
luchtige zusters mogelijk te maken. De
opkomst duurde ondertusschen slechts
kjorten tijd. Toen verzonk alles weer
m een afgrond vain flauwe grappen voor
weinig kunstzinnige toehoorders. Eerst
de revolutie bracht, een nieuwe verande
ring, die het geheele genre grondig om
schiep.
Dat is niet te verwonderen. Het ca
baret heelt vrijheid noodig, voor alles
vrijheid in politieke beleekenis. Het kan
alleen leven, als de satire zich over
hel geheele lopenbare leven ongehin
derd ontplooien kan. In den keizerlij
ken tijd was dat onmogelijk. Wee den
zianger. die toenmaals zijn geest cn
zijn ironie jegens de heerschende par
tij geuit zou hebben. Dat is nu anders
geworden. In deze richting bestaat er
geen dwong meer. De verzenmakers,
zangers de declamatoren kunnen zich
ongeslralt over alles vroolijk maken,
wal in Duitschland. gebeurt. Maar dat is
hel niet alleen. De geheele lucht, waarin
wc ademen is scherper geworden. El-
is meer wrijving en spanning dim vroe
ger. Met de bewogenheid! en onzeker
heid van ons beslaan is, zooals men
het overal opmerken kan, de Duitsche
geest beweeglijker geworden. De persi
flage vindt rijkelijk vioedsél, niet als
vroeger alleen naar rechts maar ook
naar links want alle partijen hebben
gelegenheid gehad, zich te blamceren.
Het inzicht in de wftnrhe.diea des levens.
diöor geen illusies meer in een roose
nevel gehuld, (dringt dieper en ziet
klaarder. Uit deze omstandigheden groei
de een nieuwe kunst van het cabareY
podium, die een litteraire- en een too-
neelrichting vormt en levendige aan
dacht verdient.
Iets is daarbij bizonder interessant.
Vroeger was het Berlijnsche cabaret
meestal een navolging van liet Parijsche
Het Voorbeeld van iMontmartre was toon
aangevend. Tegepwjoordig: heeft zich een
zeer duidelijk, zeer karaktervol Ber-
lijnsch type gevormd, dial met de taal,
mei de eigenaardig ruwheid 'feu hoekig
heid van het Noordduitsche wezen, met
den splottenden en toch weer goedmoe-
digen aard van de Berlijmers een
aparlen vbordrachtsvorm heeft opge
bouwd. Daarbij zijn eenige persoonlijk
heden naar vófen gekomen, die tegen
woordig |gt",oote populariteit genieten, en
die ik u liier éven schilderen wel.
Dee erste, dien den Berlijnsclien aard
tot uitgangspunt van haar genre maak
te, was Claïre Waldoff. Wanneer men
Yvette Guilbert de toonaangeefster van
het Parijsche cabaret kan noemen, dan
Intag men Claire Waldoff de meesteres
van het Berlijnsche genre nOemeu. Een
kleine gestalte, niet miöbi, niet elegant
Geen zangstem, maar een lieeschen toon.
Een kogelrond hoofd met kortgeknipte
dionkeiToodë haren, dat erg grappig staat.
Ernstige gezichtstrekken, maar daarlus-
schen een merkwaardig tintelend rechter
oog, dat dikwijls bij absolute rust van
het gelaat, de grap van de liederen en
gedichten alleen aanduidt en juist daar
door met des te meer resultaat! Wal
doff trad reeds voor den oorlog op' en
verwekte (opzien door de ongegeneerd
heid, waarmee ze de valsche sentimen
taliteit en innerlijke harteloosheid der
mjoderne groolestadsbevolking hekelde en
dan toch weer de zachtere en intiemere
aandoeningen, die daarin beschaamd ver
borgen zijn, op onnavolgbare wijze
weerspiegelde. Thans is Waldloff naar
het tooneel over gegaan. Zij wterkt mede
aan een voortreffelijke operette, die
lender den titel „Die Ehe im Kreise"
in het theater aan den Nollendoriplatz
wlordl opgevoerd. Lichte kunst natuurlijk,
doch met zoo veel smaak voorgedragen,
dat ook de kenner en de verwende
er oprecht van geniet.
De tekst is ver verwijderd van de
gewone dwaasheden van de operellen-
libretti. De schrijver gebruikt ongeveer
ipp de manier van Offenbach hel antieke
thema van Amphitryon, welks gemalin
•Alkmene door Jupiter in de gestalte
vaar haar gemaal, dus van Amphitryon
zelf, met zijn liefde begiftigjd wiordt. De
tekstdichter laat bij deze gelegenheid
ook de vroegere geliefden van den godenr
vader optreden, en Waldoff speelt daar
bij viooi* EuropaOverweldigend komiek.
In de laatste acte komt ze in een
aardbol op, die haar gedrongen gestalte
geheel omsluit en ternauwernood voor
hoofd, armen en voeten vrije beweging
laat. Én dan zingt ze een couplet van
het |diep gezonken werelddeel,, dal de
toehoorders doet schateren van het la
chen, maar dat d(och ook den fijnen,
■zin doet begrijpen, die de verzen bevatten
Een andere, jongere lieveling der Ber-
lijners is Paul Graelz. Een komiek van
geboorte, die in lobneelslukken gnojote
successen beleefd heeft, dfoch toch op
zijn best is fop' het klein tooneel. Hij
treedt in het cabaret bp, diat aan het
Reinbardl-theater verbonden is en den
naam „Schall und Rauch" draagt. Ach
deze naam herinnert ons aan lang
vervlogen tijden. Het was voor meer
dan twintig jaar, dat Max Reihhardt, toen
een jiong nog weinig! opgemerkt tooneel-
speler aan het Duitsche theater, onder
■dezen titel met eenige kameratien een
paar vroolijke nachtopvoeringen arran
geerde. De inkomsten waren, voor een
iongen dichter, die toen ziek in Davos
lag: het was Christian Morgenstern, de
onsterfelijke vervaardiger van „Palm-
ström" Op deze „Schall und Rauch,;-
avonden werd voor het eerst de alge
meene opmerkzaamheid op Max Rein-
tordt gericht; hier lagen de wbrtels ran
zijn opkomst en roem
Onder liet opde, geheiligde wacht
woord werd nu in het „Grosze Schaus-
spielhaus" een nieuw1 kleinkunst tooneel
geopend, waarvan de grootste aantrekke
lijkheid Paeil Graetz is, „Paule" noemen
de Berlijners hem met de zachte nuance
van ons dialect. Hij treedt op en draagt
in een of ander gehavend pakje als schil
ders, als vagebond,of ook als Berlijnsch
siouteneur prozastukken voor. Snel en
tintelend, met een temperament, dn),
voortdurend tot barstens toe opgedreven
is, In het smalle ^gezicht branden fon
kelende oogen. Ti.telend van geest wordt
alles bespot en belachelijk gemaakt, wat
in den laatsten tijd gebeurd is. In snel
tempio trekt alles voorbij, zinnen) en woor
den, als met scherp loog overgoten. De
geheele mensch is ook als met electri.-
citeit gevuld. Vlammen flikkeren «p,
merkwaardig uitgesfoolen bewegingen be
geleiden de grappen, die als pijlen in het
donker treffen. Het publiek jubelt en
höort met dezelfde ges-pannen concen
tratie toe, waarmee de voordrager zijn
innerlijk gevoel naai- buiten perst. Tot
slot eindigt alles meestal in een couplet
Razend süoces. „Paule! Paule!" roepen
de toehoorders.
Weer een andere gestalte Rpza Yaletti,
een vrotiw van de grootschheidi in de
schildering van sociale noodén en ver
langens, zteoals men bij ons nog nooit
gezien heeft. Niet meer jong. Een mas
sieve gestalte. Een wild gezicht. En nok
de zangen rijn wild; men denkt aan
de „Chansons nosses"', die voor jaren in
Parijs Aristide Bruant zfong, eji waar
mee hij zijn publiek (oproerig maakte.
Maar Valetti is alweer absbluul Ber
lijn sch. (al ziet ze er ook uit of re
van een aanplakbiljet van Toulouse Lau-
trec oï van Steinlen kwam. Zij heeft de
klank van de Berlijnsche arbeidersvrouw,
vgn hel naaimeisje, van de straatmeid,
in de keel en heeft dje ruwheid en arm
zaligheid van zulke figuren. Zij zipgt
en (spreekt zeer rustig'. De tonden bil
ven onbewogen, dikwijls in de zakken,
vau een jak verstopt. Hel hoofd beweegt
nauwelijks. En toch gaat van de heele
verschijning een fascineerende werking
uit.
En nteg van eene moet ik spreken.
Dpt is Blondine Ebinger, een heel jong'
imenschenkind, smul, bijna breekbaar.
Haar specialiteit is het Berltjhsche pr«-
letariërkinü, en zij 'kan alle tragiek ,ai
hel afschuwelijke van onzalige verhou
dingen, alle vrjoegere verdorvenheid en
alle meisjesdroomerij, die toch in zulke
meewarige schepselen leeft, tot uitdruk
king brengen. Zij treedt op in de trouw
nagemaakte kleeding Van deze halfwas
sen kinderen met magere handen, die
een duidelijke taal spreken, tenger en
bijna ondervoed. Om hiaar is Ide luchf der
„huurkazernes", muffe woningen, isacht-
looze binnenplaatsen, of van danslokalen
en oproeren der voorstad. Zij zingt, eu
uit de ellende, uil de armJoede stijgt
Hoerend een klacht opi. 'Niets pakt do
gioedgekleede toehoorders, die aandachtig
luisteren, dieper aan hun, sociaal ge
weten dan (de voordrachten van Blaü-
dine Ebinger. Wij hebben schilders, die
zulke gestallen sinds jaren geteekend
hebben: Hans Baluschek en Heinrich
Zille. Uit hun s'childerijen schijnt jpltot-
seling een figuur levend geworden te
zijn en voor ons te staan.
Men ziet, in alle htelheid en opper
vlakkigheid der Berlijnsche amusemen
ten wat in de buitenwereld zfoo weinig
vriendelijk beoordeeld wordt (en mét
recht), groeien eigenaardige en ongewone
bloemen, ran em in haar soort belang
rijke en voor de kuituurwereld van onze
stad beleekenisvfolle kunst op.
Dr. MAX OSBORN.
BEKENDMAKINGEN.
HERIJK.
Burgemeester en Wethouders vaa
Middelburg,
gezien het sehrijven van den Ijker,
chef van dienst alhier vau den
19 December 1921 no. 272, maken
bekend
A. dat voor den herijk van maten
en gewichten zal wo:den zitting ge-
houd-n in het ijkkantoor alhier, Bel-
linkstraat, hoek Bierkade, van 9 Janu
ari tot. 24 Februari a.s. op eiken
Maandag, Dinsdag, Donderdag en Vrijdag
van 9 tot 12 en van 1 tot 4 uur, met
dien verstande dat zal worden zitting
gehouden
lo. voor nieuwe len verkoop be
stemde maten en gewichten op 9, 10,
12 en 13 Januari;
2o. voor de gewichten van apothe
kers, goud- en zilversmeden en verdere
gewichten bestemd voor iijnere wegingen
op 16, 17, 19 en 20 Januari;
3o voor de maten en gewichten van
hen, wier familienaam, of naam der
firma, handelszaak of vennootsehap
begint met de letter
A, B, C of D op 23, 24, 26 «n 27
Januari
B F, G of H op 30 en 31 Jan., 2
en 3 Febr
I, J, K, L of M op 6, 7, 9 en 10
Februari
N, O, P, Q., R «f S op 13, 14, 16 en
17 Februari
T, U, V, W, X, Y ot Z op 20, 21,
23 en 24 Februari
B, dat de maten en gewiehten sehoon,
droog en roestvrij moeien worden aan-
gebodeu om onderzocht te kunnen
worden
C. dat betaald moet worden voor
het onderzoek vau maten en gewichten
(ijkloon) en voor het justeeren van
gewichten (justeerloou) en wel ten bate
van '8 Rijks schatkist;
D. dat de maten en gewichten vóór
1 October 1923 gestempeld moeten
met de letter a en dat maten en ge
wichten met het afkeuringsmerk ^|jj^
niet in winkels enz. teruggebracht u«o-
gt-n worden
E dat het ijkkantoor na 24 Febru
ari georend zal ziju op 9, 10, 30 en 31
20 en 21 April, 11 en 12 Mei,
1, 2, 22 en 23 Juni, 13 en 14 Juli,
3, 4, 17 en 18 Augustus van 9 tot 12
e» van 1 tot 4 uur eu vanaf 1 Sep
tember eiken Donderdag en Vrijdag van
9 tot 1 uur.
Middelburg, deD 20 December 1921.
Burgemeest er en Wei houders
voornoemd
P. DUMON TAK Voorzitter
M. VAN DEK VEUR, Secretaris.