H F. v GELDER S Co. A AISTEBDAH "BEL Ksi^Sf I STEENHOUWWERK. Bijkantoor te Middelburg, Londensehe Uk B 54. Smetfc PUROL ABDIJSIROOP llils prima GlaBsslgfsel. STEENHOUWERIJ CQNCURREEREN9E PRIJZEN VOOR le SOORT Wfltat ALGEMEENS CENTRALEBANKVEREENIGING VOOR DEN MIDDENSTAND. geboQweo Stoomtram-Maatschappij Breskens-Malileghem". VOORSTAG GOES. P. DE VILDER, Hef HOFBERG Orgel i>e PETROF Piano de beste instrumenten tan den tegenwoordigen tyd. Catalogus wordt gaarne verstrekt. RembrantpiBinl22, Amsterdam Restaurant. 25 Logeerkamers met Badkamer. Logies met ontbljtjvanaf 2.50. Speciale gelegenheid voor Clubdiners. Aanbevelend, Q. Ch. DOON. i p.sluis. Q* «f» HOIüSKij Veersche Weg T 250, Middelburg, STEENSLAG. STORTSTEEN BASALTZUILEN. KEIEN. TROTTOIRTEGELS SO x 30 x 5 UWE SPAARBANK. SPAARRENTE 4 pCt. Mill. OP WERKDAGEN. OP ZON- en FEESTDAGEN. Klagen helpt niet Handelt I Merk EBLOUISSANT ts de beste. en arm wkrlliltir kil de Jrma E, detaü J 6. A J. J. VAR DER BARST. Hlllelborg. K. Ph. HONHEBEL Haarlem. Wrljdwg was het jopk mjopi weer, diaeh dre ven de walken laag en van ev^n be noorden Parijs twt büjha aan de Belgische grens, kleine anderhalf uur lang, voeren wij hoven een zee van schaapjeswolken, die de aarde aan tonzen blik onttrok. Voor den reiziger is dat een indrukwekkend ■grootsch schouwspel, vooral wanneer er nu en dan in die wolkenzee een opening is, als een blauw jgnoene vijver, waardoor men dan weer, ver bteneden, het land schap liggen ziet. Maar de bestuurder is met zpo'n wolkenzee minder in zijn schik Hij is dan genoodzaakt zich op de kom pas-naald te richten en ieder die wel eens gevlogen heeft kan zich voorstellen wat klit beteekent. Wanneer men eindelijk weer de aarde ziet, moét men al he6] góed den weg kennen om zich te ioriën- teeren. en staat mten vaak voor de gek ste verrassingen. Intusschen, onze pilote heeft prachtig zijn werk gedaan. Wij hadden geen twee kilometers afwijking en kwamen op de minuut af óp tijd in Brussel aan. Het zijd buitengemeen kranige jongens, deze be Istuurders ep de internationale lucht verkeerswegen, en vooral nu ik het zelf eens heb meegemaakt, heb ik liet .groot ste respect Voor ze. Hun harden, inge spannen arbeid verrichten zij, nu al sinds vele maanden achtereen, met evenveel stoere energie en bteleidvollé betrouwbaarheid als rustigen eenvoud. Achter de open ruimte voor den 'be stuurder en zijn mermdoi zitten nog acht reizigers, in vier rijen van twee, langs de zijruiten. En daar weer achter is hetj bagageruim. Geen hoekje is onbenut gelaten, natuur lijk. Ondier den stuurstpel ligt een reserve- l«n|dingsWiellegen het plafiond hangt een schroef. Vrijdag, toen we de twee plaatsen on middellijk achter den bestuurdter inna men, hadden wij n^ast ojis, aian den bui tenkant van het venster, de melkwit en hemelblauw gelakte draagvlakken en den geweldig snorkenden motor. De schroef zagen wij alleen maar wanneer de zom er op speelde en een stralend vlamimenden weerschijn schiep. Doch' den motor zagen we, en trouw gingen de zuigerstangjen der cylinders op en neer en drupte he «Re in do machine ,met de regelmaat van een uurwerk. heden, op onze kostelijke voorplaatsen zien wij van dit alles niets zoolang we niet Omkijken. Voor ons' en naast ons gaat hel oog' te 'gast in ide wijde oneindig heid, den Mauwen, paarlemloer-glanzen deorvw.gclen hemel klote pel ovter dfe nie tige aarde. De aarde is als een grillig kubistisch geweven tapijt, met rechthoe kige 'Mokken blond en blauw en gtrijs en groen. Veel rossig blfonJd is' eb van rijpende korenvelden. De wegen lijnen als Manke linten, in bizarre spinrag-teekening, de boorden meestal heel eventjes aangezet met 'n dun randje giroen. Als serpentines hangen zij, nu eens strak gespannen, dan weer gracieus gebogen, tusschen vreemde star-vormige fantaisieën, die steden en dorpen zijn. iWij zijd van dichtend uit Den Haag ver trokken in een verrukkelijke De la Haye- torpedo vah de Haagsche Automobiel- Maatschappij. Langs het weelderig groene ■Wassenaar ,het zonne-lachende SaSsen- heim, en langs de intieme, zoo echt Hol- landsche wegen van de Meer, zijn we naar Amsterdam gereden. Daar hebben we nog een paar boodschappen gedaan haring gekócht ,die men in Parijs niet vinden kan en waai' we allebei dol op zijn. We hebben genoeglijk, op ons ge mak, geluncht in Americain. Ee daarop heeft de wagen ons naar Schiphjol ge bracht. ■We kwamen op het vliegterrein aan om kwart voor tweeën,op het uiterste oogenblik. Ik hpud er van, zoto snel, te reizen, zonder een minuut te verliezen met vervelend enerveerend, onproduc tief wachten. Vliegensvlug het word is van pas even de paspoorten en plagtsr biljetten laten kijken; verklaard dat wij geen dingen in de valiesjes hebben waar van de uitvtoar verboden is. En wij klim men in het toestel, Idat dadelijk achter ons gesloten wordt. Nauwelijks den tijd lotn onze vrienden ,die ons gebracht hebben, góeden dag te zeggen! Wij wuiven hun toe dolor de ruiten. De schroef wordt aan gezet, snort met donderend geraashet gras neerdrukkend achter ons'. Dan rol len wijhotsend en 'stoföfcend gedurende een paar minuten..... daarna vrij, reeds veerend op een kussen van lucht. En wij klimtaen ,wij klim'm'en, terwijl all es óp de aarde onder ons kleiner wórdt en de horizjon zich verwijdt Nu gaat het op Parijfe aan ,in duizeling- ywekkende vaart, diestilstaan lijkt. Want het is of wij roerloos in de lucht hangen, zoo langzaam schuift h/et verre landschap beneden voort, zpo rustig vliegt •het toestel. Ik kan schrijven alsof ik in mijn ibureau achter mijn schrijftafel zit. Alleen trilt de schuit en nu en dan een enkelen keer vallen wij ejejn paar meter, omdat er tamelijk vóel, ongedurige wind staat. Er zijn „remóus", zooals dat in vliegerstaal heet. Dat vallen is een lichtelijk onaangename sensatie. Het doet denken aan een lift die wat bruusk naar bóbteden gaat, of 'deze vergelijking is nog juister: aan een montagne russe. Maar men went spoedig er aan, en dan is er pok niets wat het machtig genot ver stoort Wij gingen ditmaal op duizend meter hoogte weer óver 'den Haarlemmer- meerpolder en over het typische water land van 'Aalsmeer. Rechts, aan den hori zon, kartelde zilverig de zee. Dan Rot terdam Hollands grojote rivieren de Zeeuws'che eilanden, overzichtelijk klein, ingesloten tusschen het breeze wa ter, mët als bekroning den Moerdijk. Toen deed spoedig Antwerpen zich voor /prachtig regelmatig van teekening; en aan den anderen kant, links, Mechfe- len mët zijn sublieme gewonde kathe draal. De slag van het schroefblad ver minderde; wij gleden, langzaam, deinend, naar omlaag. En terwijl Brussel opdoem de, daalden wij -en landden, na precies anderhalf uur vliegen om kwart over drie. iWij stapten uit ,om' weer eens gras ónder de voeten të vibeieh en d!e stijve leden te strekken. Aan het buffet dron ken wij een fleschje Eau de Spa. De rei zigers vpor Brussel reden weg; anderen v namen hun plaatsen in. En na een, half nur pust, ota kwart voor vier op pnze horloges in België en in Frank rijk is de tijd 20 minuten bij ons ten achter, stegen wij weer iop; om lief traject Brussel—Parij'S te aanvaarden Juist terwijl ik deze regels schrijf, naderen wij de Fransche hoofdstad. Vóór, in de boeg van liet vliegschip, achjter de glanzende spiegelruiten als in de ka juit van een luxe-motorboot maar een moltorbóot die zweeft dóór het lucht ruim spéuren vrij uit, trachten wij met onze 'blikken den nevelenden gezichtein der te doorboren, als modfecne vero|- veraars Opeens ontdekken wij', op de hoogste golving der heuvelen: den Sacré Cioeur, en 'bteiden tegfelijkertijld jui chen wij' het uit ,M'ijl en ontroerd Nu zien wij ook den Eiffeltoren En nunu glroeit voor onze verrukte ooigen. als voortgjetooverd uit het! niet, heel de geweldige, irnmenste cité,"bijna de gansche aarde overdekkend. Het is op mijn horl'ogte, rijif minuten voor zes. Het toestel daalt, zonder vallen of stooten, kalm en rustig als een moegie- zwiorven Vogel, die terugkeert en zich neerzet, een zomeravond, op den tak bïj' zijp nest.. Reeds zien wij ónze vrien den weer andere idan die wij daar even in Amsterdam lieten wuivend a|an den uitgfeng van het terrein. 1 i LEO FAUST.. Wij houden in onze magazijnen een kerncollectie dezer instrumenten ter vrije bezichtiging. Teneinde tJ te overtuigen van de groote voordeelen dezer merken noodigen wij U uit onze magazijnen te i bezoeken en U deze instrumenten te doen voorspelen. JTelefoon N. 8541. Bekend door zijn prima Keuken. Diners vanaf f 1.75. Lunch f 1.50. VOGEL-EN - PLUIMVEEVOEDER. VAN levert uit ruimen voorraad alle soorten Speciaal adres voor GRAFWERK, in alle sty lea en prgzen voorradig tOU WSTOFFEN HANDEL Jacob Harisstraat 8. Telefoon Znid «078, AMSTERDAM. Hoofdkantoor, AMSTERDAM, Heerengraetat 508. Koopt en verkoopt vreemd Bankpapier, vreemde Munt, Cheques en Wissels. Opent RekeniDg-Courant met rente-vergoeding. Bijkantoor der ALGEMEENE SPAAR BANK voor den Middenstand. Middenstanders maakt gebruik van door kleurlooze bestrgking met BESTOL, kost weinig en heeft reeds 17 jaar houdbaarheid bewezen. Water dicht maken van kelders 1 cM. dikte bepleistering tegen drangwater voldoende Fab. A. G. YAN BEEST, Depötvoor Nederland A. A. JESSE Co., Botter dam, Weenastraat Tal. 7127. Voorgeschreven door Rijkswaterstaat, Genie en de voornaamste Architecten. en schrijnen dei* huid, zonnebrand, ontvellingen, gevoelige of stukqeloopen voeten. Gebruikt In dooien van30~60en90cé. bij apoth. en drogisten. I febr. A.MIJMHARDT. ZEIST. GEWIJZIGDE DIENSTREGELING, aanvangende 1 Juni 1921 tot nadere aankondiging (Wettelijke tijd). Breskens Groedc Schoondjjke Oostburg Draaibrug Draaibrug Aardenburg Eede Eede (D.S. Aardenborg Draai brug Draaibrug Oostburg Schoondjjke Gro°de Breskens Draaibrug Sluis Sluis Draaibrug Oostburg Zuidzande Cadzand Cadzaud Zuiixunde Oostburg A V A V A V A V A V A 5.55 6.13 5.46 6.01 6.13 6 15 6.27 6.42 6.47 7.05 7.24 7.35 7.45 6.30 6.45 6,14 t»25 6.37 6.40 6.52 7.03 7.15 7.26 7.38 8.25 8.37 8.48 9 32 9.50 10 09 10.20 10.30 8.45 9.00 9.10 9.16 8.56 9.07 9.19 6af 9.30 9.42 9.58 8.15 8.25 8.36 8.55 9.13 9.18 9.33 9.45 10.12 10.24 10.39 10.44 11.02 11 21 11.32 11.42 9.25 9 40 10.25 10.40 7af 10.00 10.11 10.23 10.37 10.49 11.00 11.00 11.10 11.21 11.40 11.58 12.03 13.18 12.30 12.10 12.20 12.31 12.50 1.08 I.08 1.26 145 1.56 2.06 12.05 12.20 12.45 1.00 II.41 11.52 12.04 12.10 12.22 12.33 3.23 3.35 3.50 4.00 4.20 4.40 4.51 5.01 3.18 3.33 3.35 3.50 8.26 3 37 3.49 3 55 4.07 4.18 2.45 2 55 3.06 3.25 3.43 3.53 4.08 4.20 5.15 5.27 5.42 5.47 6.07 6.26 6.37 6.47 3.55 4.10 5.30 5.45 4.25 4.36 4.48 5.37 5.49 6.00 5.27 5.37 5 48 6.07 6.25 6 30 6.45 6.57 6.58 7.10 7.25 7.25 7.35 7.46 8.05 8.23 8.28 8.43 8.45 9.00 8.56 9.14 6.30 6.48 7.07 7.18 7.28 7.45 7 55 8.06 8.25 8.43 8.48 9 03 9.15 8.02 8.20 11.13 11.23 11.34 1153 12.11 12.16 12 31 12 43 9.45 10.03 10.22 10.33 10.43 6 30 8 28 8.50 |11.00 6.45 8.43 9.05 11.15 8.05 8.45 10.40 11.50 8.20 9.00 10.55 12.05 6.10 8.06 8.30 11.55 6.21 8.17 8.41 12.06 6.33 8.29 8.53 12.18 7.37 8 32 10.45 2.10 7.49 8.44 10.57 2.22 8.00 8.55 11.08 2.33 2.35 2.45 2.56 3.15 3.33 3.38 3 53 4.05 10.25 10.37 10.52 10.57 11.15 11.34 11.45 11.55 12.15 12.30 2 00 2.15 3.20 3.31 3.43 4.47 4.59 5.10 3.47 3.57 4 08 4.27 4.45 6.15 6.25 6.36 6.55 7.45 7.13 8.03 7.18 7.33 1.47 4.23 1.59 4.35 7 35 2.14 4.50 7'50 2.19 4.55 5.13 5 32 5.43 5.53 3 40 5.00 7.15 3.55 5.15 7.30 4.35 6.50 7.31 4.50 7.05 7.46 2 37 2.56 3 07 3.17 5.20 5.31 5.43 6.27 6 39 6.50 6.56 7.07 7 19 7.21 7.33 7.44 Wanneer gij in wanhoop nw leven ziet verwoesten door die akelige ASTHMA BRONCHITIS BORSTZIEKTEN AFMATTENDEPHOEST waarom probeert gjj dan niet de beproefde en veel geprezen De kans op genezing verloopt met eiken dag, dat gij dat uitstelt De ABDUSIROOP kan u helpen. Per flacon f 1.90, f 3.60 en f 6.—. Eischt handteekening: L. I. ALKER. Rotterdam. Alom verkrijgbaar. TE KOOP een HEEBENHUIS met flinken Tuin. September e.k. op gebruik. Te bevragen VBANK voor ZEELAND" Groote Kade, GOES. Wanneer ge ALBA schoenpoets gebruikt spaar dan de ledige d*x>- zen. De Albafahriek te Nijinegen geeft in September a.s, cadeau, uit sluitend aan Zeeuwschfe spaarders welke de mfeeste ledige Albadioozen. hebben, acht voetWaÜen en acht paar voetbalschoenen, er ziyh du* zestien prijswinners. Tracht ook een der zlestien prijzen te bemach tigen. Als de animo om te sparen niet groot is hebt ge wjellicht reeds met enklelje doozen een prijs. Raad- pleeg onze voetbatreclame plaat, in iederen winkel, de ALBA verkoopt hangt er een. ALBA Fabriek, Nijmegen Deze wordt verkocht in platte cartonnen doosjes, inhoudende 4 roode pakjes van 2ö Gram netto. De treinen 6nf en 7at rijden alleen 's Woensdags (marktdag Oostburg). DE DIRECTEUR. Agent voor Zeeland: Eectr. Drukkerij G. W. DEN BOER, Middelburg

Krantenbank Zeeland

Middelburgsche Courant | 1921 | | pagina 6