HOEKXaHAA
I
BELANGRIJKE PRIJSVERLAGING
PURÓL
MINERVA
VER/AMGT HET BITTEPflEl
J. B.
HANDELAREN GENIETEN KORTING.
Buit enhnd.
VALKENSWA
Cadeaux voor ledige doozen."
Koopt en verkoopt Franseh,
Belgisch, Bngelsch, Ouitsch en
Oostenpijkseh Bankpapier
tegen voordeelige koersen.
GELDEN BESCHIKBAAR
^6EU)0/>
HUID
IN VOORRAAD.
PRIJS f 16.500.—.
S.ï. Auto Stand, Fluwealea Burgwal 4-6, Tal, Haag 4210.
FIRMA J. J. DE VLIEGER
WED. C. OUD Pzn. Co., - PURMEREND.
giddcibirgsthi tt*ul hp
SbwnarL
beeld van dit „ronde" Meifeest der toe
komst, dat zooveel lezers trekt? Is he|f
'i'gemot van de lectuur? We kunnen het
laatste ter nauwernood aannemen, want
in woordkunst geeft dit spel weinig1 of
niets van het frissehe, oorspronkelijke van
Adama's gedichten. Het zal dus wel de
tooneel-feeërie zijn, die dan echter spe
ciaal gewaardeerd kan worden door d;e
partijgenooten. Voor johs' is dat niet wegj-
gelegd.
Het N ;a c h 11 i ch t van
de Zee, door M. J. Brusse.
Brusse's verhaal van zijn verblijf aan
boord van een lichtschip, een verhaal dat
doordrenkt ia vian de vreeselijkc eentonig
heid ven het leven' op die stilligende
schuiten, eenzaam midden in zee, waar
weken achtereen niets gebeurd dan hot
automatisch leven van de steeds gelijke
dagen, vian dat mooie brok journali-
tick werk is' een tweede druk verschenken
bij W. L. en J. Brusse's Uitg. Mij.
ENGELSCHE BRIEVEN.
Londen, 7 Juni.
Fen praatje over Londen
Het vacantieseizoen begint weer te
naderjen, en .nu het reizen met heel
wat minder moeilijkheden gepaard gaat
dan gedurjendc de oorlogsjaren en den
tijd, die onmididfellijk daarop volgde, zijn
wellicht h|eel wat landgenooten reisplans
nen aan h(et maken. Waarschijnlijk zijn
er velen ondfer hela, die na|g nooit Liondenl
gezien hebben, en tot al dezen roep ik':
klom en zfe LondenWant wat mfen
ook legen deze metropolis m'oge hebben,
zij is en blijft een bezoek overwaard.
Parijs moge een mooie, aantrekkelijke
stad zijn, Londen is ontegenzeggelijk
grootscher en machtiger. Door de City
dwalende met haar ontelbare bankge
bouwen,. wereld-handelsondernemingen
ontzettend verkeer en duizenden doon
elkaar krioelende menshcen, voelt meiï
dal hier livet hadl van de wereld klopt.
Cijfers zijn vervelend, maar zeer illustree
rend. Eu teen paar cijfers zijn hier mis
schien o<p (hun plaats. Zij geven in ieder
geval, hojewel onvolledig', eenigszins eeni
idee van de grootschheid van de hoofd
stad van het Britscbe keizerrijk.
Het Amstjerdamsch politiekorps telt on-
gevjeer 1200 leden; het Londensc.he korps
23.000. De organ islatie van dit lichaam is
bijna volmaakt. Iedjereen die Londen be-<
zoekt, zal hiet er wel over eens zijn, dat
er wfeinig op deze agtenten valt aan te
merkjen Het zijn, bijna zonder uitzonde
ringen, flinkje pootig'e kerels, die een aan-
[genamjen indruk! maken. Het enorme)
verkleer hebben zij volkomen in de hand:
heleff men ze voor een of ander no.odig,
(en dit 'gebeurt den vreemdeling nog al
e|ens) steeds staan ze u beleefd en bereid
willig le Woord. En wat dien vreemdeling
wel h(et meest treft, is, dalt deze man
nen onjgtewapend zijn, Niettegtensltaanrie
nat, komt verz(et tegen de politie haast
niet voor; hun pafestige bij het publiek
is zóó gr,oot, dat het machtsvertoon van
de s!ab!el en revolver achterwege gelaten
kan worden.
En nuf het verkeer. Dit zal op iederen,
vreemdeling wel den meesten indruk1 m!aJ
ken. Hiet is dan ook (geweldig). Men heeft;
hier ongeveer 8000 taxis', meer dan 4000
motor-bussen <en meer dan 3000 tramwa-
Ige'ns. D(e nieuwste motorbussen kannen
54 personen vervoeren en in de tramwia,-
Jigens, di|e van een veel grooter type z'ijln,
dan 'bijj ons bekend en .allen een tweede:
verdijepinfg hebben, is plajats voor 75 men-
schen. Hgt aantal |groo|te en kleine vracht-'
auto's is geweldig' en> wordt op ongeveer'
20.000 geschat. R(eken daar nu eens bij
liet enorme laantal privé-au/to's (Londen
fhq'eft er meer dan éeniig andere stad in
Europa) en vrachtkarren door paarden
(getrokkjen ,dan kunt uzich eenigszins:
indeukten wat er zich aan voertuigen door
de Londfendsche straten (beweegt. En dank
zij de voortreffelijk georganiseerde poli
tie len den zin voor orde, die den Engel
se hen zoo ieigen is, g(aat alles geregeld en
kalm zijn gang.
Londen m|et zijn voorsteden heeft ruirq|
71/2 millioen btewoners1. Deze menscheh-
mas!sa is opgehoopt in' leen oppervlakte,
ongeveer gelijk aan onze provincie
Utrecht. IIond(erderdduizenden werken in'
Ihet cfsnfrale dteel van Londe'n, de Cifty,
len die duizenden bus-sein en tramwafgènS
(zijn lanJg niet voldoende om deze men-
schcnmassa tfe vervoeren. Daarin komen
de ondtergrondsche treinen (tubes) van
piais Deze dienst is de meest vojim'aaklte ter
-wereld, en het aantal lijden is veel groo
ter dan in feenifge andere stad, New. York
incluis. De' eigenlijke tubes liggen onge-
■veter 30 a40 meter onder den grond; da
tunnels van d[e Metropolitan- en Distriqts-
•spoorwejgen ligl^en veel minder diep. Fin
zijn onjgev|ecr 200 ondergjrolndsche sta-'
fions en in idje drukke uren VoIJgt de eene
■trein éten anderen inet een tusschenruim-
'le van twee minu(ten. De treinen zijn al
len electrisch; de walgglons ruim en gte""
kel'ijk en beider verlicht. Olm! van het
•van het 'eene eindte v'an Londen naar het
anderfe te komen in de'n korst mojgelijkenj
lijd is de ondlergrondsche spoorweg wel
liet vervoermiddel. Met een aufto is1 men
veie! meer tijd kwijt, doorda(t die door liet
intense verkeer slechts langzaam vooruit
komt.
Wat ook wel' iederen Hollander moet
opvallen is dte uitstekende toestand der»
bestrating. Overal ziejt men asphalt of
houtblokjes1. D/e zware keien die onze!
'HoILandsche sneden zoo ontsieren en die!
door hun on/gel'ijkhjeid de straten zoioi
rumoerig mlakjen, zijn hier onbekend. Fenj
(goede bestrating' -zorgjt er natuurlijk ookj
voor, dal (autobanden, minujer te lijden!
jheb'bjenen liet rijden, vooral in de bus*
sen di(e allen met massieve banden z. ijiq
uitjgerdst, is veel aaniglenairier.
Een andere igpopfe aantrekkelijkheid'
van Londen zijn do theaters1. In "het cjenr
tjrum van de stad zijn er ongeveer zestig.
Voor het mteerendeet zijn die igrootejr,
mooier en (geriefelijker dan ee'nig thear
ter in ons land. Maar men moict er ook
flink betalen, tenminste als' mten liet ver
gelijkt met wat m|en in Holland voor een
tjlieaterplaats bjetjajalt. De voorsellingen
staan over het allgjemteen oip een tamelijk
hoiojg peil. Men is in Nederland te veel
geneigd te denken, dat het meloj-drama,
hier den boventppn voert en dat werkelijk
eerste klas-stukken niet gaat of niet ge
apprecieerd worden. Laat ik dadelijk op
merken, dat -dit miss'schien eens zoo ge
weest is; de laatste jaren, (ikwoon al
jaren in Londen) is 'dat in geen gieval zoo.
Niet alleen werden hier alle stukken
schitterend gemonteerd en zijd de spie-
Iers in de meeste (gevallen zeer goed
berekend voor hun taak, maar .pok dè
kteuzle der tooneetspelen is bijna altijd
een gelukkige. Het gevollgj is dan opk, idat
sjoinmigte blij;- of treurspelen meer dan
een jaar achter elkaar gaan. Met ope-
retten en revue's is 'dat nog veel sterker.
Het aller ver bazendste in 'dit oplziohtj, en
een record zelfs voor Londen is wel
„Chu— Chin—Chow", een sport operette,
die nu al meer dan - vijf j aar in „His Ma
jesty's Theatre" dag 111 dag' uit wiordjj
opgevoerd en nog steeds voor volle hui
zen. Zoo iets is natuurlijk alleen in een
millioenenstad mogelijk. Acteurs en actri
ces worden hier betaald om van te wa
tertanden. Ik kan u voor de vuist weg
minstens twee dozijn op noemen, die sar
Krissen hfebben van 100 pond st. en
meer per week. Dpor deze enorme sa
larissen wordjen natuurlijk menscheh tot
de planken aanigtetrokken, uit leringen,
waar mten op het continent geen t|Oionee!(-
menschen uit recruteert. Zijf die toonqel)-
glaven hebben en tot eerste families be
boeren, blijVen in Holland en bijiia overv
al elders, amateurs. Hier isi dit echtlesi
niet zoo, en er zijh veel personen uit
a'delijke 'geslachten op de planken van'
Londen.
Vpor hen die Lpndlen bezoeken en w|el.-
niig Engelsch verstaan, mitsdien een top-
neelstuk niet ten volle 'genieten kunnen,
is ook gezorgd. De „musiohall", het best
te vergelijken met ons variétértjheaitier,
zal hun menigten aangenomen avond bet-
zojgen. De mteest bekende is' wiel het
„Coliseum". Het is een maglnifiek, rijk
gediocioreerde zaal tatet meer dan 6000
zitplaatsen. Het programma, dag ie|dere
week afwissteltl, is gtewoonlijk het zien
overwaard. Het eigenaardige in dit ge
bouw is het draaibare tponeel. Zooidra
een pummer is ailgèloopen, draait' het
tooneel en het violgtende nummer blegint.
Langle pauzes zijn hier onbekend; men
krijgt hier „waar" voor zijn geld, Pn min
der kans zijn buren pf andteren in hetj
theater te becrit'jseeren. Zjelfs Sarah
Bernhardt he'eft het niet, btenedJen zich
gjeacht, in een variétéi-thejater, het Goli-
seum pp te treden. Mark Hamhourg|, de
beroemde pianist, vplglde haar voorbeeld
en in id'eijgjeiijke theaters zijn (de gtedresSier-
de apen, acrobafen enz. enz. geheel op
den achtergrond gedrongen en kan mten
zeer |g|opde kunst genieten. G.oede „mui-
sid-halis" z'ij'n er b'ij' doizijlnen in Londen.
Hoe litet komt, dajt het theater-leren
in deze stad zoo bloeit en er in verhouw-
ding veel th'e,aters mteier zijh d;an in eteni,-
gè andere stad in Emiopa, hoop ik u in
een vpl|g|enden brief te vertellen.
S. LOOPUIT.
BRIEVEN UIT ROME.
Na de vlerkiezinigen in Italië.
De vlerkiezinigen zijn afgleloopen. Gio-
Litti, de krasse Italiaansche premier, heeft
niet die Kamer gekregten waarop hij' gere
kend had, een Kamer, die met hem'
door dik' en dun zon gaan. Socialistieh en
RiOomsch-kiatholieken samen vormen een
meerderheid, waartegen het „btocco" der
afgevaardigdlen, die vloor de tegenwoor
dige Rjegteering zijn, het af moet leggen
en waarschijnlijk heeft het besluiteloos
optredfen, beter gezegd, he(t werkeloos!
loc zien van het gouvernement bij de
schandalen van „Fas'cistjen", vian de jon4
ge hurgters en dilettant-militairen, dié op
hun eigien houtje tegen de communisten
de lorde wilden bewaren, hier voor een
groot deel schuld -aan.
Tevergeefsch werd het gouvernement
door gem:atigid(e en algemeen gerespec-
tefcrde bladen als! de "Tribuna" aange
maand, tusschenb|eide te treden; het
had dan, zoowel hijer als' ginder, moeten
straffen en de regeering wilde absoluut
gioedje vrienden blijven met de Fascis
ten, di|e over een paar weken het
„blocco" zouden hielpen vormen; daar
om defed ze, alsof ze niets hoorde en zag
van wat er om haar gebeurde, Hoezeer
die wijzle van handelen het vertrouwen
in haar bel/eid schokte, ondervond ze
toen de stembus geopend werd en er veel
moer r.-katholieken gekozen waren dan
ze gedacht had; deze reactie was onge
twijfeld h|et gevolg vian' de wanorde, die
door hare inactiviteit bestendigd werd.
■Wat zal Giolij(ti in dez(e kritieke tij
den kunnfe'n uitvoeren met een Kamen
waarvan hij zöö weinijg medewerking)
verwachtien klad? 1 1
Zal hij den -slbchten fiaancieelen toe
stand kunnen vfsrbeteren? Helt is waar
dat de lirje minder laag sta'a't, Europa
ziel wfel, dat heft bolsjewisme in Italië
geen veld wint; maar alles blijft hier
schrikbarend duur. Oder het algemeen
zijh de prijzfen, voor de dingen, die
men voor hiet daigtelijksch leven noodig
heeft, vier majal zloo hoog als' vóór den
oorlog. De huren vppr een appartement
of enkele kamers' zijn fabuleus; voor
he! volk is die tram' niet meer te beta
len, hio/ewel de stad Rome, dit jaar hij
de exploitatie vian de electrische niet
hiinlder dan zeven miliifoen te kort
kwam, diank zij de voortdurende sta-
kinjgen ['van hi'et personeel, dat zijn
eisch'en al lioojger stelde. Een biljet
voor 'den trein kost mui Ihejt dubbele
vïn twete maanden (geleden en toen was'
het al vfeel duurder dan vroeger en
hel gelede ren vervoer kost scha|tten, ter
wijl het dan no|g 4eer de vraag' is, of
het (geld in de handen koimt van den-
gene, voor wien het bestem'd is.
De ioorlo(g! is' allieraojoidlpttigjslt voor
Ikilië igewieest. Gioliftti had het voor
speld en deed! alles om hem' tegen te
houden. Hij Was eerste minister in die
gedenkwaardige Meidiagen van 1915, mfrar
hij mloest hiet afleggen tegen de oorlogs
partij, die door intfelledlueelen Was op-
igezwleeptzijn leven was niet meer zeker
en hij ging h;een, wel overtuigd, dat de
dag z.|ou a,anbrek|en, dat ze hem weer
zouden komjen vragen, op het ontred-i
oerde schip van staat he(t roer in handen
te nfemen. En zteo gebeurde het; 'nadalt
Italië door zijn jaloersclife bondgehoiotenj
zoc klein molgjelijk was gehouden en het
alle voord(eelen vian den oorl(o(g bij stukjes
en hfeetjes moest prijs gfeven, richtte heft
weier de blikken naar D|Uitschland: Gio-
litti! En daarom blijft dezfe hier voor-
eierst de man, al zullen de binnenland")
s'che btelangfen, met een obstructionisti-
sche Kainler, ook w|eini(g( gediend worden.
Giolitti heleft ronduit verklaard, dat een
nauwe iaanjeens'lhiti'pg met Duitschlancü
volstrekt noodig is vo[or die industrieele
belangen der beide volkeren en de
sympathie voor de Latijnsche zuster is
er sitlelliig niet op vermeerderd sinds de
Italianen in Oppler-Silezië het gelag be
taald hebbten in den .strijd tegen Frank-
rijk'.s' vriendlen: de Polen.
In den grond van hun hiart houden
ze hier van den krachtigen energieken
Duits'chen geest, van de stoere eigen
schappen, die ze zelf zoo missen, en,
die hen toch zoo goed te pas zlouden
komen. Daarom' wellicht houden ze zooi
ontzaglijk veel v|an de Duitsche muziek,
waarin de edelste 'kanten van den Ger
man naar buiten klonie'n. 1
Hoe hebben ze Mengtelberg' deze wteëk
toegejuicht! Hoe hebben ze gteno'ten van
zijn vertolking v(an Beethoven's1 Vde en!
IXde symfonie! De directie was dan ook
schitterend; zeer Dui(tsch maar in. den
besten zin van 't woord en Wagner en
Beethoven vragen flat; al te vaak hooren
ze hier de lia,atste uitvoeren met gen
ietwat elegante, sentimenteele blij'mloiefligf-
heid, die niet' hij hem past.
Menjgelberg stond op het podium als
een (generaai, die zijh troepen in het
vuur brengt en hij' voert ze waar hij ze
hebben wilde: „Ce n'est pas .ooim'me
ca, mes'sieurs qu'on va la guerre
riep hij pp een repetitie de orke;s[tled(en!
toe, die niet heft kH|gshaftig|e/,, triom
fantelijke a,an het slojt van de IXde be
grepen: „droye'z vouz qu'un general dlel-
(miandra: messieurs, voulez vous e' il
Mous plait aller un peu en avant?" en
flan su(glgtereerde hij hen hoe ze moe's-
ten blazen en strijken en hoe het koor
zijn subliem vreugdelied moest uitjube
len, met echt Igermlaans'tóhe energie.
Ónze groote orkestleider elecltriseer-
Ide de musici ten heel 't publiek. Welspr'eJ-
kehder en meeslepender zou er in dit
millieu wel niet voor den verlaten boud-
jotenioot gte pleit kunnen worden en wan-J
neer er na de magistrale uitvoering Van!
de „Meistersinlgter" een stem „Viva la
Gcrmania" geroepen had, dan zou die
kreet, door de snel (geimpressionneerde)
Italianen, zeker duizendvoud' 'herhaald!
zijn geworden.
Nu bleef het bij' een gloeiende hulde
aan den genialer. Willem Mengtelberg',
een ovatie v'an igrooten dank gan de
wereld vian schoonheid, die hij deze
avonden voor onsi (ontsloten had. s
E.THA FLES.
Rome, 3 Juni '21.
FfIBRiKAKTEN
HALLO» WAAR BLUFT TOCH DE
IjgJP^'ROLISHgL™ HILVERSUM
Ons dagelgksch BEURSBERICHT,
bevattend een verslag van de AM-
STERDAMSCHE EFFECTEN
BEURS, benevens de voornaamste
biedende en latende slotprjjzen,
wo'dt op aanvrage franco toe
gezonden.
HET NEDERL. EFFECTEN-
WISSELKANTOOR
GEBBOEDEK8 LEVIE.
HOOFDKANTOOR
Kalverstraat 121, b/d. Taksteeg.
BIJKANTOOR
Beursstraat 41,
(naast de nieuwe Effectenbeurs).
AMSTERDAM.
IIDDELBUBG,
Telephoon 16—367.
OOSTBURe,
Telephoon 24.
van fijne soorten
Bonbons on Luxe Doozen.(i
Lange Burg C 110. Telefoon 64.
Fabrikant van dn ECHTE ZEEOWSCHE BOTERBABBELk&RS
voor. Hypotheken en Voorschotten.
AMBTENAREN OOK ZONDER BORG.
Brieven met postzegel voor antwoord
Zuider-Credietbank afd. O, Maurïtsweg 3, Rotterdam.
J. A. TAK Co. ontvangen
GELDEN DEPOSITO, mot cente-
vorgeeding thans 3 pCt.
Schrijnen, Smetten,
Gevoelige en door^oopen
wxfen.j
mo
MM aOmtOB. ttu WOTn«i. 0R06liTtn
föfcr. A.MIJflHABOT. Zeist.
de «Migste wagen die geriisekloos is ea IliJfi
LANDAULETTE DE LUXE MINERVA type 1921 4 eyl. kleploozen motor,
electrisch licht, starter en hoorn, 6 zitpl. waarvan twee draaibare strapontins,
Fransche velvet bekleeding genre clubfauteuil, zêer fraaie cantinea met horloge
en barometer, kleur donkergroen met zwarte spatschermen en bovenbouw,
geheel compleet met toebehooren en gereedschap.
OU
Voor Middelburg en Vlls-
slngen bil «le
Rotterdamsche Kade
MIDDELBURG.
©UD'S is een aangenaam smakende eetlust-opwekkenden Kinawijn
OUD'S wordt evenals 't bittertje voor 't eten gebruikt.
OUD'S is alleen echt wanneer van ons afkomstig en herkenbaar aan de
bekende flacon met origineel etiket.
'"'tissingen Middelburg ien Rotter-}
en tuHSohengelegen plaatse»
Vervoer van Passagiers, Goeder
en Vee
mot de snelvarende Salonboot
„KONINGIN WILHELMINA
Uren van vertrek in Juni.
Van Vlissingen v. Midd. v. Rol
Donderd. 16 vm. 8, vm.
Vrjjdag 17
Maandag 20
Dinsdag 21
Woensd. 22
Donderd. 23
Van Vlissingen wordt Woensdag en
Katerdag 12 uur v.m. gevaren naar
Middelburg.
ïnformatiën te bekomen:
te Rotterdam N.V. Transport en Ex
peditie-Onderneming v/h Erven G.
VOS 5
te Middelburg'B EENHOORN
te VlisBingen: W. v. OOSTERBOïH
te Dordrecht: GEBRS RUITENHEK
8,~
V
8.-
9.-
9.
9.
Electr. drukkerij G. W, den Boe?
Middelburg-