HOEKXaHAA I BELANGRIJKE PRIJSVERLAGING PURÓL MINERVA VER/AMGT HET BITTEPflEl J. B. HANDELAREN GENIETEN KORTING. Buit enhnd. VALKENSWA Cadeaux voor ledige doozen." Koopt en verkoopt Franseh, Belgisch, Bngelsch, Ouitsch en Oostenpijkseh Bankpapier tegen voordeelige koersen. GELDEN BESCHIKBAAR ^6EU)0/> HUID IN VOORRAAD. PRIJS f 16.500.—. S.ï. Auto Stand, Fluwealea Burgwal 4-6, Tal, Haag 4210. FIRMA J. J. DE VLIEGER WED. C. OUD Pzn. Co., - PURMEREND. giddcibirgsthi tt*ul hp SbwnarL beeld van dit „ronde" Meifeest der toe komst, dat zooveel lezers trekt? Is he|f 'i'gemot van de lectuur? We kunnen het laatste ter nauwernood aannemen, want in woordkunst geeft dit spel weinig1 of niets van het frissehe, oorspronkelijke van Adama's gedichten. Het zal dus wel de tooneel-feeërie zijn, die dan echter spe ciaal gewaardeerd kan worden door d;e partijgenooten. Voor johs' is dat niet wegj- gelegd. Het N ;a c h 11 i ch t van de Zee, door M. J. Brusse. Brusse's verhaal van zijn verblijf aan boord van een lichtschip, een verhaal dat doordrenkt ia vian de vreeselijkc eentonig heid ven het leven' op die stilligende schuiten, eenzaam midden in zee, waar weken achtereen niets gebeurd dan hot automatisch leven van de steeds gelijke dagen, vian dat mooie brok journali- tick werk is' een tweede druk verschenken bij W. L. en J. Brusse's Uitg. Mij. ENGELSCHE BRIEVEN. Londen, 7 Juni. Fen praatje over Londen Het vacantieseizoen begint weer te naderjen, en .nu het reizen met heel wat minder moeilijkheden gepaard gaat dan gedurjendc de oorlogsjaren en den tijd, die onmididfellijk daarop volgde, zijn wellicht h|eel wat landgenooten reisplans nen aan h(et maken. Waarschijnlijk zijn er velen ondfer hela, die na|g nooit Liondenl gezien hebben, en tot al dezen roep ik': klom en zfe LondenWant wat mfen ook legen deze metropolis m'oge hebben, zij is en blijft een bezoek overwaard. Parijs moge een mooie, aantrekkelijke stad zijn, Londen is ontegenzeggelijk grootscher en machtiger. Door de City dwalende met haar ontelbare bankge bouwen,. wereld-handelsondernemingen ontzettend verkeer en duizenden doon elkaar krioelende menshcen, voelt meiï dal hier livet hadl van de wereld klopt. Cijfers zijn vervelend, maar zeer illustree rend. Eu teen paar cijfers zijn hier mis schien o<p (hun plaats. Zij geven in ieder geval, hojewel onvolledig', eenigszins eeni idee van de grootschheid van de hoofd stad van het Britscbe keizerrijk. Het Amstjerdamsch politiekorps telt on- gevjeer 1200 leden; het Londensc.he korps 23.000. De organ islatie van dit lichaam is bijna volmaakt. Iedjereen die Londen be-< zoekt, zal hiet er wel over eens zijn, dat er wfeinig op deze agtenten valt aan te merkjen Het zijn, bijna zonder uitzonde ringen, flinkje pootig'e kerels, die een aan- [genamjen indruk! maken. Het enorme) verkleer hebben zij volkomen in de hand: heleff men ze voor een of ander no.odig, (en dit 'gebeurt den vreemdeling nog al e|ens) steeds staan ze u beleefd en bereid willig le Woord. En wat dien vreemdeling wel h(et meest treft, is, dalt deze man nen onjgtewapend zijn, Niettegtensltaanrie nat, komt verz(et tegen de politie haast niet voor; hun pafestige bij het publiek is zóó gr,oot, dat het machtsvertoon van de s!ab!el en revolver achterwege gelaten kan worden. En nuf het verkeer. Dit zal op iederen, vreemdeling wel den meesten indruk1 m!aJ ken. Hiet is dan ook (geweldig). Men heeft; hier ongeveer 8000 taxis', meer dan 4000 motor-bussen <en meer dan 3000 tramwa- Ige'ns. D(e nieuwste motorbussen kannen 54 personen vervoeren en in de tramwia,- Jigens, di|e van een veel grooter type z'ijln, dan 'bijj ons bekend en .allen een tweede: verdijepinfg hebben, is plajats voor 75 men- schen. Hgt aantal |groo|te en kleine vracht-' auto's is geweldig' en> wordt op ongeveer' 20.000 geschat. R(eken daar nu eens bij liet enorme laantal privé-au/to's (Londen fhq'eft er meer dan éeniig andere stad in Europa) en vrachtkarren door paarden (getrokkjen ,dan kunt uzich eenigszins: indeukten wat er zich aan voertuigen door de Londfendsche straten (beweegt. En dank zij de voortreffelijk georganiseerde poli tie len den zin voor orde, die den Engel se hen zoo ieigen is, g(aat alles geregeld en kalm zijn gang. Londen m|et zijn voorsteden heeft ruirq| 71/2 millioen btewoners1. Deze menscheh- mas!sa is opgehoopt in' leen oppervlakte, ongeveer gelijk aan onze provincie Utrecht. IIond(erderdduizenden werken in' Ihet cfsnfrale dteel van Londe'n, de Cifty, len die duizenden bus-sein en tramwafgènS (zijn lanJg niet voldoende om deze men- schcnmassa tfe vervoeren. Daarin komen de ondtergrondsche treinen (tubes) van piais Deze dienst is de meest vojim'aaklte ter -wereld, en het aantal lijden is veel groo ter dan in feenifge andere stad, New. York incluis. De' eigenlijke tubes liggen onge- ■veter 30 a40 meter onder den grond; da tunnels van d[e Metropolitan- en Distriqts- •spoorwejgen ligl^en veel minder diep. Fin zijn onjgev|ecr 200 ondergjrolndsche sta-' fions en in idje drukke uren VoIJgt de eene ■trein éten anderen inet een tusschenruim- 'le van twee minu(ten. De treinen zijn al len electrisch; de walgglons ruim en gte"" kel'ijk en beider verlicht. Olm! van het •van het 'eene eindte v'an Londen naar het anderfe te komen in de'n korst mojgelijkenj lijd is de ondlergrondsche spoorweg wel liet vervoermiddel. Met een aufto is1 men veie! meer tijd kwijt, doorda(t die door liet intense verkeer slechts langzaam vooruit komt. Wat ook wel' iederen Hollander moet opvallen is dte uitstekende toestand der» bestrating. Overal ziejt men asphalt of houtblokjes1. D/e zware keien die onze! 'HoILandsche sneden zoo ontsieren en die! door hun on/gel'ijkhjeid de straten zoioi rumoerig mlakjen, zijn hier onbekend. Fenj (goede bestrating' -zorgjt er natuurlijk ookj voor, dal (autobanden, minujer te lijden! jheb'bjenen liet rijden, vooral in de bus* sen di(e allen met massieve banden z. ijiq uitjgerdst, is veel aaniglenairier. Een andere igpopfe aantrekkelijkheid' van Londen zijn do theaters1. In "het cjenr tjrum van de stad zijn er ongeveer zestig. Voor het mteerendeet zijn die igrootejr, mooier en (geriefelijker dan ee'nig thear ter in ons land. Maar men moict er ook flink betalen, tenminste als' mten liet ver gelijkt met wat m|en in Holland voor een tjlieaterplaats bjetjajalt. De voorsellingen staan over het allgjemteen oip een tamelijk hoiojg peil. Men is in Nederland te veel geneigd te denken, dat het meloj-drama, hier den boventppn voert en dat werkelijk eerste klas-stukken niet gaat of niet ge apprecieerd worden. Laat ik dadelijk op merken, dat -dit miss'schien eens zoo ge weest is; de laatste jaren, (ikwoon al jaren in Londen) is 'dat in geen gieval zoo. Niet alleen werden hier alle stukken schitterend gemonteerd en zijd de spie- Iers in de meeste (gevallen zeer goed berekend voor hun taak, maar .pok dè kteuzle der tooneetspelen is bijna altijd een gelukkige. Het gevollgj is dan opk, idat sjoinmigte blij;- of treurspelen meer dan een jaar achter elkaar gaan. Met ope- retten en revue's is 'dat nog veel sterker. Het aller ver bazendste in 'dit oplziohtj, en een record zelfs voor Londen is wel „Chu— Chin—Chow", een sport operette, die nu al meer dan - vijf j aar in „His Ma jesty's Theatre" dag 111 dag' uit wiordjj opgevoerd en nog steeds voor volle hui zen. Zoo iets is natuurlijk alleen in een millioenenstad mogelijk. Acteurs en actri ces worden hier betaald om van te wa tertanden. Ik kan u voor de vuist weg minstens twee dozijn op noemen, die sar Krissen hfebben van 100 pond st. en meer per week. Dpor deze enorme sa larissen wordjen natuurlijk menscheh tot de planken aanigtetrokken, uit leringen, waar mten op het continent geen t|Oionee!(- menschen uit recruteert. Zijf die toonqel)- glaven hebben en tot eerste families be boeren, blijVen in Holland en bijiia overv al elders, amateurs. Hier isi dit echtlesi niet zoo, en er zijh veel personen uit a'delijke 'geslachten op de planken van' Londen. Vpor hen die Lpndlen bezoeken en w|el.- niig Engelsch verstaan, mitsdien een top- neelstuk niet ten volle 'genieten kunnen, is ook gezorgd. De „musiohall", het best te vergelijken met ons variétértjheaitier, zal hun menigten aangenomen avond bet- zojgen. De mteest bekende is' wiel het „Coliseum". Het is een maglnifiek, rijk gediocioreerde zaal tatet meer dan 6000 zitplaatsen. Het programma, dag ie|dere week afwissteltl, is gtewoonlijk het zien overwaard. Het eigenaardige in dit ge bouw is het draaibare tponeel. Zooidra een pummer is ailgèloopen, draait' het tooneel en het violgtende nummer blegint. Langle pauzes zijn hier onbekend; men krijgt hier „waar" voor zijn geld, Pn min der kans zijn buren pf andteren in hetj theater te becrit'jseeren. Zjelfs Sarah Bernhardt he'eft het niet, btenedJen zich gjeacht, in een variétéi-thejater, het Goli- seum pp te treden. Mark Hamhourg|, de beroemde pianist, vplglde haar voorbeeld en in id'eijgjeiijke theaters zijn (de gtedresSier- de apen, acrobafen enz. enz. geheel op den achtergrond gedrongen en kan mten zeer |g|opde kunst genieten. G.oede „mui- sid-halis" z'ij'n er b'ij' doizijlnen in Londen. Hoe litet komt, dajt het theater-leren in deze stad zoo bloeit en er in verhouw- ding veel th'e,aters mteier zijh d;an in eteni,- gè andere stad in Emiopa, hoop ik u in een vpl|g|enden brief te vertellen. S. LOOPUIT. BRIEVEN UIT ROME. Na de vlerkiezinigen in Italië. De vlerkiezinigen zijn afgleloopen. Gio- Litti, de krasse Italiaansche premier, heeft niet die Kamer gekregten waarop hij' gere kend had, een Kamer, die met hem' door dik' en dun zon gaan. Socialistieh en RiOomsch-kiatholieken samen vormen een meerderheid, waartegen het „btocco" der afgevaardigdlen, die vloor de tegenwoor dige Rjegteering zijn, het af moet leggen en waarschijnlijk heeft het besluiteloos optredfen, beter gezegd, he(t werkeloos! loc zien van het gouvernement bij de schandalen van „Fas'cistjen", vian de jon4 ge hurgters en dilettant-militairen, dié op hun eigien houtje tegen de communisten de lorde wilden bewaren, hier voor een groot deel schuld -aan. Tevergeefsch werd het gouvernement door gem:atigid(e en algemeen gerespec- tefcrde bladen als! de "Tribuna" aange maand, tusschenb|eide te treden; het had dan, zoowel hijer als' ginder, moeten straffen en de regeering wilde absoluut gioedje vrienden blijven met de Fascis ten, di|e over een paar weken het „blocco" zouden hielpen vormen; daar om defed ze, alsof ze niets hoorde en zag van wat er om haar gebeurde, Hoezeer die wijzle van handelen het vertrouwen in haar bel/eid schokte, ondervond ze toen de stembus geopend werd en er veel moer r.-katholieken gekozen waren dan ze gedacht had; deze reactie was onge twijfeld h|et gevolg vian' de wanorde, die door hare inactiviteit bestendigd werd. ■Wat zal Giolij(ti in dez(e kritieke tij den kunnfe'n uitvoeren met een Kamen waarvan hij zöö weinijg medewerking) verwachtien klad? 1 1 Zal hij den -slbchten fiaancieelen toe stand kunnen vfsrbeteren? Helt is waar dat de lirje minder laag sta'a't, Europa ziel wfel, dat heft bolsjewisme in Italië geen veld wint; maar alles blijft hier schrikbarend duur. Oder het algemeen zijh de prijzfen, voor de dingen, die men voor hiet daigtelijksch leven noodig heeft, vier majal zloo hoog als' vóór den oorlog. De huren vppr een appartement of enkele kamers' zijn fabuleus; voor he! volk is die tram' niet meer te beta len, hio/ewel de stad Rome, dit jaar hij de exploitatie vian de electrische niet hiinlder dan zeven miliifoen te kort kwam, diank zij de voortdurende sta- kinjgen ['van hi'et personeel, dat zijn eisch'en al lioojger stelde. Een biljet voor 'den trein kost mui Ihejt dubbele vïn twete maanden (geleden en toen was' het al vfeel duurder dan vroeger en hel gelede ren vervoer kost scha|tten, ter wijl het dan no|g 4eer de vraag' is, of het (geld in de handen koimt van den- gene, voor wien het bestem'd is. De ioorlo(g! is' allieraojoidlpttigjslt voor Ikilië igewieest. Gioliftti had het voor speld en deed! alles om hem' tegen te houden. Hij Was eerste minister in die gedenkwaardige Meidiagen van 1915, mfrar hij mloest hiet afleggen tegen de oorlogs partij, die door intfelledlueelen Was op- igezwleeptzijn leven was niet meer zeker en hij ging h;een, wel overtuigd, dat de dag z.|ou a,anbrek|en, dat ze hem weer zouden komjen vragen, op het ontred-i oerde schip van staat he(t roer in handen te nfemen. En zteo gebeurde het; 'nadalt Italië door zijn jaloersclife bondgehoiotenj zoc klein molgjelijk was gehouden en het alle voord(eelen vian den oorl(o(g bij stukjes en hfeetjes moest prijs gfeven, richtte heft weier de blikken naar D|Uitschland: Gio- litti! En daarom blijft dezfe hier voor- eierst de man, al zullen de binnenland") s'che btelangfen, met een obstructionisti- sche Kainler, ook w|eini(g( gediend worden. Giolitti heleft ronduit verklaard, dat een nauwe iaanjeens'lhiti'pg met Duitschlancü volstrekt noodig is vo[or die industrieele belangen der beide volkeren en de sympathie voor de Latijnsche zuster is er sitlelliig niet op vermeerderd sinds de Italianen in Oppler-Silezië het gelag be taald hebbten in den .strijd tegen Frank- rijk'.s' vriendlen: de Polen. In den grond van hun hiart houden ze hier van den krachtigen energieken Duits'chen geest, van de stoere eigen schappen, die ze zelf zoo missen, en, die hen toch zoo goed te pas zlouden komen. Daarom' wellicht houden ze zooi ontzaglijk veel v|an de Duitsche muziek, waarin de edelste 'kanten van den Ger man naar buiten klonie'n. 1 Hoe hebben ze Mengtelberg' deze wteëk toegejuicht! Hoe hebben ze gteno'ten van zijn vertolking v(an Beethoven's1 Vde en! IXde symfonie! De directie was dan ook schitterend; zeer Dui(tsch maar in. den besten zin van 't woord en Wagner en Beethoven vragen flat; al te vaak hooren ze hier de lia,atste uitvoeren met gen ietwat elegante, sentimenteele blij'mloiefligf- heid, die niet' hij hem past. Menjgelberg stond op het podium als een (generaai, die zijh troepen in het vuur brengt en hij' voert ze waar hij ze hebben wilde: „Ce n'est pas .ooim'me ca, mes'sieurs qu'on va la guerre riep hij pp een repetitie de orke;s[tled(en! toe, die niet heft kH|gshaftig|e/,, triom fantelijke a,an het slojt van de IXde be grepen: „droye'z vouz qu'un general dlel- (miandra: messieurs, voulez vous e' il Mous plait aller un peu en avant?" en flan su(glgtereerde hij hen hoe ze moe's- ten blazen en strijken en hoe het koor zijn subliem vreugdelied moest uitjube len, met echt Igermlaans'tóhe energie. Ónze groote orkestleider elecltriseer- Ide de musici ten heel 't publiek. Welspr'eJ- kehder en meeslepender zou er in dit millieu wel niet voor den verlaten boud- jotenioot gte pleit kunnen worden en wan-J neer er na de magistrale uitvoering Van! de „Meistersinlgter" een stem „Viva la Gcrmania" geroepen had, dan zou die kreet, door de snel (geimpressionneerde) Italianen, zeker duizendvoud' 'herhaald! zijn geworden. Nu bleef het bij' een gloeiende hulde aan den genialer. Willem Mengtelberg', een ovatie v'an igrooten dank gan de wereld vian schoonheid, die hij deze avonden voor onsi (ontsloten had. s E.THA FLES. Rome, 3 Juni '21. FfIBRiKAKTEN HALLO» WAAR BLUFT TOCH DE IjgJP^'ROLISHgL™ HILVERSUM Ons dagelgksch BEURSBERICHT, bevattend een verslag van de AM- STERDAMSCHE EFFECTEN BEURS, benevens de voornaamste biedende en latende slotprjjzen, wo'dt op aanvrage franco toe gezonden. HET NEDERL. EFFECTEN- WISSELKANTOOR GEBBOEDEK8 LEVIE. HOOFDKANTOOR Kalverstraat 121, b/d. Taksteeg. BIJKANTOOR Beursstraat 41, (naast de nieuwe Effectenbeurs). AMSTERDAM. IIDDELBUBG, Telephoon 16—367. OOSTBURe, Telephoon 24. van fijne soorten Bonbons on Luxe Doozen.(i Lange Burg C 110. Telefoon 64. Fabrikant van dn ECHTE ZEEOWSCHE BOTERBABBELk&RS voor. Hypotheken en Voorschotten. AMBTENAREN OOK ZONDER BORG. Brieven met postzegel voor antwoord Zuider-Credietbank afd. O, Maurïtsweg 3, Rotterdam. J. A. TAK Co. ontvangen GELDEN DEPOSITO, mot cente- vorgeeding thans 3 pCt. Schrijnen, Smetten, Gevoelige en door^oopen wxfen.j mo MM aOmtOB. ttu WOTn«i. 0R06liTtn föfcr. A.MIJflHABOT. Zeist. de «Migste wagen die geriisekloos is ea IliJfi LANDAULETTE DE LUXE MINERVA type 1921 4 eyl. kleploozen motor, electrisch licht, starter en hoorn, 6 zitpl. waarvan twee draaibare strapontins, Fransche velvet bekleeding genre clubfauteuil, zêer fraaie cantinea met horloge en barometer, kleur donkergroen met zwarte spatschermen en bovenbouw, geheel compleet met toebehooren en gereedschap. OU Voor Middelburg en Vlls- slngen bil «le Rotterdamsche Kade MIDDELBURG. ©UD'S is een aangenaam smakende eetlust-opwekkenden Kinawijn OUD'S wordt evenals 't bittertje voor 't eten gebruikt. OUD'S is alleen echt wanneer van ons afkomstig en herkenbaar aan de bekende flacon met origineel etiket. '"'tissingen Middelburg ien Rotter-} en tuHSohengelegen plaatse» Vervoer van Passagiers, Goeder en Vee mot de snelvarende Salonboot „KONINGIN WILHELMINA Uren van vertrek in Juni. Van Vlissingen v. Midd. v. Rol Donderd. 16 vm. 8, vm. Vrjjdag 17 Maandag 20 Dinsdag 21 Woensd. 22 Donderd. 23 Van Vlissingen wordt Woensdag en Katerdag 12 uur v.m. gevaren naar Middelburg. ïnformatiën te bekomen: te Rotterdam N.V. Transport en Ex peditie-Onderneming v/h Erven G. VOS 5 te Middelburg'B EENHOORN te VlisBingen: W. v. OOSTERBOïH te Dordrecht: GEBRS RUITENHEK 8,~ V 8.- 9.- 9. 9. Electr. drukkerij G. W, den Boe? Middelburg-

Krantenbank Zeeland

Middelburgsche Courant | 1921 | | pagina 6