FEUIUETOL
FABRIEKSROOK.
Diisdag 17 Mei 1921, no. 113.
BUf BSfiSIL
TA* M
EEN CRISISLEGENDE.
De Maasbode diereedS( Zatterdagr
ochtend de nederlaag; van Minister de
.Vries weet aan de linkerzijde omdat de
heer Dressplliuis zo;o, boosaardig' is| ge
weest stemming te vragen over het veel
'bestreden art. 7 der grondbelasting
publiceerde Zondag' een beschouwing „uit
parlementaire kringen", waarin opnieuw
beweerd wordt dat het uitgebracht vo
tum „een ten eentenmale politiek karakter
draagt, waardoor niet slechtte; tie Minis
ter van Financiën doch geheel "het Ka
binet getroffen Wordt." ,Onjdter leiding tjoeh
van den Vrijheidsbond, z|ojoi zegt deze
schrijver, heeft links een. aanval onder
nomen tegen het Kabinet", enz.
De schrijver 'dringt daarom' hanèf op
Kamerontbinding'; öf op eed zakenkabi
net of op. een afwerking! met den meestten'
spoed van Üe Grondwetsherziening1, waar
bij vanzelf Kamerontbinding1 intreedt.
Blijkbaar verlangen althans deze ka
tholieken naar een spóedigtei Kamerver
kiezing, misschien wel in speculatie op
de gevolgen van het Vrouwenkiesrecht;
misschien wel omdat Wij' een langter uitsteï
de onmiskenbare geschillen in de ka
tholieke partij' ernstigler vormen zloudton
kunnen aannemen.
Zulke overwegingen maken de opmer
kingen in het katholieke 'blad' begrijl-
pelijker dan de malle 'bewering' dat het
hier een/politiek votum' tegen het ka
binet is/ geweest.
De malligiheid daarvan is 'duidelijk, niet
alleen (om'dat de kwestie van die vrijlstjeliy
ling der zwakkere 'beurzen bijl deze belas*
ting niets ïriet de kabinet|6p'0'litiek te. ma
ken had, m'aiar (opk .omdat pn'der de 39
telgenaienrmers iidh vijf leden der re-
gteerings-icioalitie 'betonden (3 chr. hist.,
1 kath. en 1 ianti-rev.) behalve dab nog
'de heeren Staalman eni v. \1. Laar. ter
wijl 1 is(olc. débi. vóór stemde.
Het feit van die katholieke aanspo
ring' jop Kataepontbinding is dan .opk wel'
merkwaardig genoeg om te wórden ge-
sïgöialeerd, o.ok al is er veel kans' op
dat er (gfeen aanleiding is er naar te
luisteren.
•Volgens het Ned. Corr. Bureau althans,
bestaat in wel ingelichte Kringen voors
hands niet 'de vérwachtingi, dlat aan héb
votum der Tweede Kamer politieke ge-
vlollaen zullen worden verbonden.
Het zal wel eenige daglen duiiejn vóór
men er meer van hloort, .want Minister]
De Vries is' tot 'het einde dezer week!
met verlof in België.
Binnenland.
DE ARBEIDSWET.
Bij de behandeling' van zijn begroeting
zn de Eerste Kamer heeft glei Minister
van Arbeid medegedeeld aan den Hjopgen
Raad van Arbeid advies te zullen vragen'
over „de mogelijkheid om bij' een wijf-
ZigSng van de Arbeidswet afwijkingen toe
ie staan bij' collectieve arbeidstoverleleiij-'
komst." De Hooge Raad heeft, naar het
Hdbl. mededeelt, in zijta. |gji stenen gehop-
Üen vergadering dit punt behandeld.
Daarbij z'ijh meerdere opvattingen tot!
uiting, geKolmten. Eén streaming zal er zifchj
Imee kunnen vercenigjen, indien hij qolj-
Itectieve arbeidsovereenkomst binnen den
thans vaststelden arbeidstijd wïj'zigM-
gen zjouden worden bepaald. In 'dien zin,
dat in het jglehtoel niet méér z|Oiu worden)
gewerkt, maar naar e©n hnderp vjepdee(-
linjg! in de verschillende seizoenen, bjijf
voorbeeld in het voorjaar wat lahgler en|
in het najaar wat Korter, of omgekeerd.
Een andere strMminfgj wil' uitbreiding van!
den arbeidstijd' mógelijk hiaken, echter
binnen de re[g)eling, algemtepn vastgesteld!
in Washington, dus 'binnen het raam' vah
de 48-urigfö werkweek. Een derde stróor
inSujg wil een rtSmere uitbreiding im(ogier
lijk Snaken, terwijl een vierde weer onbef-
paal'de uitbreiding, zloiu willen openstellen,
alles natuurlijk te regelen bij ejojlectitojve
arbeidsovereenkomst voor de Vers!chillenL
de bedrijven. Bij diezen stand v,an zakein
zal' |gjeen algemeen advies kuntoejn wor
den vastgesteld. De verschillende sRóiot-
minigën zullen echter aan den Minister
van Arbeid Worden bekienid gemaakt.
DE NED. It A VEN ARBEIDERS EN DE
ENGELSCHE EN NOORSCHE
STAKINGEN.
Het hoofdbest. van den Centraien Bond
jvian Transportarbeiders hieeft Zaterdag
besloten, ter ondersteuning van dte m'ijh-
werkerstaking in Engeland intensief te
propageer/en voior een weigering der Ne-
iderlands'che arbeiders' om' in Ne
derlandsche havens, Fogelsche stoom
schepen en stoolmlreilters vjan ladingen
steenkolen vfqor Einigelund en van bun
kerboten e voorzien.
Waar de Belgische transportarbeiders!
daartoe mcdle zeer krachtige maatregelen
hebben g'e.omein (er stpmjden Zaterdag!
in Antwerpen 10.000 wa,pons' Kolen voor
Engeland, die nitet gelost Konden worden);
werd besloten, het personeel van Neder-
Landsclie slefepbofoten uit te hpodigent
(geen lichli'ers of schepen met silepinkiai
len te verslepen van uit België, met name
uit Antwerpen en Gent naar Welke Ne-
derlandsche haven ook.
Ten bate van dje zeelieden van Noor
wegen, óije in staking zijn in verband
met e<en voorstel van de renders; tot
gage verlaging, zal dien havenarbeiders in
Nederland worden verzacht geen sche
pen, >lie ondfer N'êoics'che vljagj varen, te
liaden of te lnis'slpn.
(Men zie echter voor den .omkeer in
Antwerpen tonder Buitenland).
W aOOTM TARUNGTRM,
37).
- Na een langgerekt geluid, waardoor ze
le, kennen gaf, dat haar een licht opging,
zei zij„En Wat weuslclht Edith nog meer
Idat je m'ij zult vragen'?'*
„Ik Wil Weten wat je door de telefoon
tegen Lamhorn zegt, zei hij' heftig.
„Is dat alles wat Edith je opgedragen
heeft te vragen? Je helbt haar gesproken
toen je vanavond o'p' weg naar huis daar
even aanwipte, is 't niet? Heeft zij' je
toen niet gezegd, wat ik door de tele
foon met mr. Lamhiopn bespreek
^„Nee, dat hóeft ze niet gedaan!" stief;
hij er met luider stern' uit. Zijl zei: Zeg'
aan je vrouw dat zij mr. Lamhorn, niet
langer moet tele^oneeren haar te 'be
zoeken, want dat hij' t och niet van plan
is le komen. Dat heeft ze gezegd. En ik
•wil weten, wat dat beteekent. Ik ben van
plan
Een dienstmeisje verscheen achter in
de gang. „Het eten staat .op tafel, meiddtel
ze en na een blik op het onee-nige paar
geworpen te hebben, begaf zij zich zedig
naar de eetkamer. Roscoe sloeg geen
acht op deze stoornis.
UIT DE PERS.
Het Locaaltje.
Onder uit opschrift gatei't de hlbef-
Ijzer-correspondent v,an het „Handels^
blad" een verslag' van een reds, diet
hij Treeft mee gemaakt met) den miailk
trein Man V1 i s s i n gen paar dje Duitsche
(grens en ilerug ,,111 laannsiuiting' op de
booten vn de „Zeeland".
Hyl herinnert aan de vier grote zware
maillreinen, die vóór dein oorlóg' voor
de internationale verbinding met idlie boot
2:orgden, nfog een Hollandschen snel
trein, en vjbrteij; aati van zijn vertrek
uit Vlissinren. 1
Daar stood ,,d,e m'ailtrcin" Santen-
stelling als violg't: „Een dief meer gehM
moderne Koeiomotic", een goederenwjaisfer.'
een postwaoen en één, zegge één, persfot
nenwacen. Geen sprake vpn een restau-
ratiewagton zelfs. Het zag! rer uit/.wel
„(sprekend" als ztoo'n „locaaltje'-, zoo'n!
treintje vjan (eeo buudtspoprwtejef gelijk'
er tusschen die eene of andere provincie
stad en de naastliggende dlorpen wel loo-
pen. Behabtp dat die meestal méér dan
één personenwa en hebben. Het zou
weldra blijken dat ojok de ediragingjen
vten dit knusse treintje in meni;o opzicht
die Aan zoo'n „locaaltjewarén. Wij ge
ven het niu mbar Tn 'eenvoudige cijfers1
weer, waarbij wij opmerken dat de heen-
trein (near het b'ajtcnland) nog snel
treinallures htoe?t, ninar oat die "bij de
terugreis gjehecu zijn lafgfele^d.
„Ik wil precies wölen, wiat er gaande
is geweest," verklaancfe hij!. „Ik wil prek
cies weten, wat
Sibyl sprong top en hem bijha aanra
kend stjond ze van aangezicht tot aangef-
ziclit tegenover hem'.
„Nu jgia je gang!" riep zij schril.
wilt precies weten, wat ik zeg? Je luis
tert naar de leelijke dingen', die-je zuster
van je vrouw opdischt en dan kom' je
thuis en maakt een scène in het bij'zijfn
der dienstboden en vtemedert mlij in
hun presentie! Denk je dat dat Iersch$
meisje niet ieder woord, dat je hèjbt
gfezegd, 'heeft gehoord? Ga maar naar
binnen en dineer alleen want ik wil
niet met je eten."
En zij maakte zich los uit den stevigjeq
greep, waarmfee hij haar wilde teg|©nhjpnj-
den en vljo,og hijgende de trap op. Hij
hoiorde haar de deur van (hpar kaimier
boven dichtslaan en het scherpe igeknans
van den sleutel' in het sllót.
HOOFDSTUK XVIII.
Toen Sheridan .om zeven uur den laat-
sten mlorgen van die maand over dte
bovengang liep .om' de trap ,naar de iontr
bijtkamer beneden af te gjaain vlond hij
een paar beschreven velletjes schrijfpa
pier lop den vloer liggen. 'Een raam in
Bibbs kamer had den viorigjen avonld'openj
gestaanh ij haal zijn aahteekenbtoek op
de vensterbank laten liggen en de vel
letjes waren lips. De deur stond open
en toen Bibbs binnenkwam' en die sloot
bemerkte hij' niet, dat twee velletjes in
'Vertrek .Vlissingen 6.40 's ïborigenk'. j.
Te Rofozendia^l 17 minuien pponthouü
Er stapte, v)c'J(r zoover wij zien Konden,
nientand in] of uit, 'Lr werd eenijge pfost
uitgeladen. !_I i I
Breda. Een pa|ar minuten joponthoUd.
Sr slapten 2 menschjün in. Niemand' uit.
Tilburg. Een papr minuten oponthotud.
Drie ïran 'in Drie mhd' uit.
Bokstel. Zes minuten. Eéh' man uiil.
Twee jgjeestel'ijkè zustt-rs in. f
Gennep. Eindpunt op Npderljandsch ge
bied Vijf en twintig, miüujfen (pjaiVisita-
tie). Hier lieten wgi den trein alleen, ver"
der gaan Hjj had er, van Vlissinden najïr
Gennep, 3 uren en 47 minuten ov|er ge-
daan Vóór den olprlog de,dén de treineu
die op de djaigbjóoit liepen er twee uren
en 48 minuten iovejr en die welke) op Üe
nachtbooten aahsliooten. zjelf slechts twee
ui-en en 36 minuten.
's "Avonds (otai 8.11 uit Gennep terug.
Het treintje dat er uit Goch 'kwam aan
zetten, wias van prfecies dezelfde samen-»
stelling als dpt vjan *b moroen uit .Vlis
sïngen: Min of meer fejemjoiedelijke loco
motief, gbedierenwgigten', postwagen lep één
personenwagen (een 'overigens goede
eerstie- ,en twetüiekliasse D-wag?n van te
H.IJ.S.M.i)
Na precies 30 'minuten opointhoui voor
id|0;uane- en pasvisitatie (dat jginjg coulant
de reizigers konden in den ri-ein blijven
zitten) vertileb om 8.11.
Boxtel. Vijf minuten oponthoud. Drie
man uit, vijf man in.
En nu Tilburg! l.ezer,' „Mstfert "haar
ons lied van wat in' Tilburg; is' jgésjchted.
Tilburg Zeven ten twiatig; minuten op-
Ontbioud. Het treintje Verdween hi°r talis
inlernatiotoaal liocBalltje iom, zooais nïen
zien zal, na bijna eren half uur 'erug te
komen els (gewone binnenlandsche snel-
boemellreiu
Immers, hier moet w(brd!en jgewa -hl
op den trein uit Amsterdam, die via
Utrecht en Den Bosch naar Vlissinglen
lciopt. Aan deze binnenland,>jche hoofd
zaak moet hier het inferniatLÓinale bijkom-
stigheidje dat „Duitslche miailtrein heet,
W(-rden aangehaakt.
Van Tilburg! af is eik internationaal' ka]-
rakter d.at er niolg aan het mai'l|reintje
was, verdwenen. Het is achtergelaten in
de duisternis; vaU het zljfepoor Waariopi het
daar, zeter symbolisch, wordt wejggewerkt,
Het internationale lociaaltje wordt daar.
in [de donkerte, stiekum' vermoord. Eh
als men deze dramatische beeldspraak
zo,u willen uitwerken, dan zon men ver
der kunnen zeggen Van Tilburg tot Vlis-
sirigen sleept de 'moordenaar het lijk van
zijn slachtoffer achter zich' aian.
Maar, zonder beeldspraak: Van Tilburg
af bestaat er geen internationale., afzon
derlijke trein meer. Er loopt dan e(e(n
gevv(one binnenlandsche snelLboem(eltreïn,
die ten sllotte alleen daarom bij dte booti
Ophoudt nu ja omdat er achter Vlisj-
sinigen njog slechts' Noorfdzee 'is en igeen
enkele Neiderlandsche stad' of g|at m|eer.
Ziedaar wat wij meenen te mogen note
men: de nnoorte van Tflbnrgl.
Volle'digheidshalv-e zullen wij nu nog
even vermelden wat er dan veridter gfej
beurt nitet „het lijk", dat achter den Am
stendanhner wordt mteegezeuld1:
Gilzei-Rijten. Eén 'minuut opjonthond;
Geen kip in pf uit.
Breda. Twee minuten. Voor zooveel wij'
Monden waaj-netnten (miaar bij! den nn zioo -
veel iangteren Rein was' dat in de idiuist-
ternis niet zuiver mteer te d'oen) stepte
niemiand in of uit.
Roozendaal. Dertien minuten. Vij'f Hol
liandsche bootwerkers stappen in onzen
wagten.
Bergen-iop-Zoom. Vijf minuten .Dood
sche stilte. Er gaat, zoo als men in een'
splrek ziou zeggen: „een dominé vopr
bij"neen, een .heele Synode.
Krabbendijke. Een kleine minuut. Weje
een dlominé.
Vlake. Als vioren.
Goes. Drie minuten. Drie dominees.
Middelburg. Vijf minuten. Vijf id|oimi'
nees. Een heete classis.
M"En dan, (ojm' twee minuten vóór
half één, komt te Vlisingfen! dte "Amisteif-
damsche trein hinniejn waargan achtei^an,
aks allerlaatste walgen, bet jammerlijk
overschot slingtert van waf te Genlnep (alt-
thans nog zelfstandig internationaal leven
hald. i
Zijl het dan ójo|k 'het teven van een lot-
tentje. v
Wat daarbinnen in idien ljaatsten wagen
zit, heeft van Gennep! t)ot Vlissinjgën vier
Uur en zeventien,' minuten tusstehen h"
wielen ge'zeten.
Vóór den oorlteg' ded,ten de mlailtreir
nen van 'Gennep tot Vlis'singen er tW&e
uur en 52 minuten pvpr. Voior. de naichtr
b(oiottreinen was deze tijd zelfs! 2 uur
46 minuten.
Men zal, na dit relaas, wel' kunnen
begrijpen, dat de maildienst van dej "Zee
land nog1 imaar een schaduw is( vjan haar
verleden. Er zaten, in dien éénen wagen,
beide malen eep 30 a 40 menschen.
Moet dit nu zoo I
Amsterdam naar Vlislsinjgjen ln 5 Uur 32
minuten. Nog niet genoeg kolen? „Trad-
tie'Vbezwaren? Welnu, dab een anld(eg;
voorbeeld, geheel uit dézten tip: Met flen
gewonen middagsneltrein reist men van
Den Haag naar Vtissingen in 31/2! Wte, m&t
den trein die u nagr de boot rnloet brenL
gen, in 4i/2.
Trjouwens, boe pnd.teugldelijk 'het arjgul-
mtent van „binnenlandsch vervoer" is;
Kan mten zien uit d/te' icijffers omtrent 'inL
en uitstappende pias'sjagiers' vjan' htet rhait-
locaaltje, die wij' hierviojren hebben gel
geven. Waarbij' wei njog aanteektenen dat
er Ook zelfs geen goederen;-vervoer wais.
Nerjgtens hebben we één -Stuk' goed ziten
in- (of uittelden aap de tnssteheinstatlions.
De spoiorwegdirectiesi beweren, ztojoials
men weet, dat er bij' haar volstrekt |g|e|ejn
htedoelinjg s 'chuilt (om' de Zeelapld-Lijh tel isja-
boteeren dopr een éllendige treinHege--
ling' paar "dat er te Weinig intjprtnationaal
vervoer is en dat mten daarom het mail-
vervoer meteen maar dienstbaar tmlaakt
aan het binnenlandsteh verkeer.
Een vraagt: Als dat zooi isj, waardin
w|ordt (daarvoor dan juist de Vlis'singjsdhe
lijn uitgekozen en niet dej Hoeklijn waar
op zich de vérminderingi van ïnternatioi-
naal verkeer die er zekeK Wal zal we
zen zoolang de relaties tusschen Enge
land en Duitschland nog niet zijd afsf voior
den oorllog' telch óók wel zai worden
gemerkt. Want door Welke raadselach'
tige oorzaak Ztou nu joipeehs de Har
wichlijn nog wèl bloeien en de Zeer
Land niet meer nadat vóór den Ptorlbg
in 1913 de Zeeland 170.000 reizigers
vervjoerd® tegjeu de "H-oeMijn 121.000
Wij zaten 's morgtens' in den trein
met twee Ba*itten, een Zuid-Afrikaan en
een Australiër. De Australiër was voor 't
eerst overgestoken Bof had het vanzelf
sprekend gèvorildeii, Idat hij' de Zeeland-
lijn had (gekozen. Harwich of D'over-
Óstende s chenen niet eens blij! hem' 'in
aanmerking te zijn gekomen. Maar nu hij'
merkte, hoe miserabei de trein wals
(over de hojot was h'ij' verrukt) zei hij'
Neen, als ik terugga, reis! ik ovter O sten-
de Precies trouwens;, als, naar wijr vei-
namein, de Engelsche koerier van en naar
het bezette gtebied, die 'het gteruimen
tijfd' over Vlis'singen heeft vplgBlhoiudten
maar éindelijk zeiUw' booten 'zijp prach
tig, maar uw trein is een bespotting; ik
gla (over Oostende: De anderei Brit, Üi«
'mét [ons reisde, s'prak ook sldhande van
den trein, m'aar was zóó gelukkig, dat hij
weer met 'de Zeeland had kunnen varen
(hij was sïnds den oiorlbgj niet meer over
geweest, maar daarvóór zeer vaak) en dlat
hij' 'liet oude, bekende persiopfeel van
stewards enz. daar weer gevonden had
(„11 those gjoiod (old dliapsj 'fnojm! before
the war") dat Tiij concludeerde: De trein)
is een schandaal („ja hijg' sjhpmte?'nia|ar ik
gfelloiof, dat ik, om' de bloot, tfich wepy over
Vlissinjgten terug ga.
Zulke oude sympathieën krijlgt men
niet ineeins kaplot. Maar op den ctuur,
als de Wlissingen-route harldtaekkig' blijft
ftchtergtesteld bij die van Harwich en die
van Ojoistende, 'dan helpt er niets' aam,
dan rnloet de Zeeland naiar den keifd|e(r!
En nóg! een vraag: Als1 htet intepnatii-
omale verkeer via Vlissinjgten miettejen
dienstbaar mjoet wordien gemaiakt aan. het
binnenlandsche verkeer, waartom dian ten
minste niet aian een gtoted binnenlahdjsjch'
verkeer? Op dienzelfden dag! waarjop wi|
waarlijk niet vioor ons. genoegen
die reis Vtissingten-Gemnep heen en weer
hebben |gtemaaktv hebben We óók nlogj |eyen
gereisd in den trein Amsterdam1-Maas
tricht via Nijtategjen. Zuiver binnen(-
tandsch verkeer. Maar (gloed. Een treini
met een Kanjer van een Locomotief er
vloior. En met een restauratiewagen er
in. Djoch »ok voor het bittnemiandschlver
keer is de Vlisisingjsclhe boo:ttrein miseip
bel. Vóór den oorlog reisde' men
ONDERWIJS,
Tot tijdelijk onderwijzeres aan de
openbare lagere school te Wissenkejp-
ke is benoemd Mej. J. Muis|ch uit Vtis
singen.
Benoemd tot londerWijzertessten aan
de O. L. school te BrjoïiuWe rsJhaven
de dames M. de Korte te Bruinisste en S.
R Risseeuw te Schiedam1.
Zaterdaglavond werd te A x e 1 in één
der lokalen vain de O. L. scliopl, onder
leidinig van den heer L*. J. den Hollander,
hurgtemeester, een vergaderinig gehouden
van belangstellende oudersf, Van wite één
of mteer hinderen de O. L'. school be
zoeken. Dolor den heer Dten Hollander;
werd het doel en de werking van een
oudercommissie uiteengezet. Bepaald
werd, dat de Oudercomïnissiie voior de
O!.. L". school zal bestaan uit vijf perso
nen. Tot leden van de oudercfopimisteite
wérden gekozen de "heeren L'. P. Oxv
telé, M. Verstraten, P. Cornelisfsen, J. den
Engelsman en A. H. J. Sohbter.
de gjamg waren gtewajaid. Sheridan1 hen-
kende het schrift en stak de velletjes in'
den z«!k, mtet het Vjpornelnen,, ze aan
Geiorjge of Jack te geven om ze weer aan
den eiigenaar ter hand te stellen, maar
hdjiv ergat dat en nam' ze mee naar de
binnenstad. Toen hij zich om twaalf uur
alleen in zijjn kantoor bevond en een
ioiogenblik niets had te dioen, herinnerd^
hij' zich de schrifturen, haalde te voor
den dag en bekeek ze. Een Mik was vol
doende om te zien, dat ziji aan niemand
gtericht waren. Sheridan zou gteen „par
ticulieren brief', die op die manier in
zijn bezil kwam, hebben gplezen ofschoon
hij' h et als 'l een hiandelszaak betpof, mo
gelijk als zijn plicht zpu beschouwd'héb
ben, van een gelegenheid' partijl ,te trek
ken, op welke wij'ze die zich ook voor
deed. Nadat hij zich overtuigd hfad,
dal Bibb's krabbelingten stec'hts een staal1-
tje waren van den trant van stehrij'ven, idie
zijn zioon boven de machinefabriek pro
fereerde, stelde hij in alle oprechtheid!
vast, dat hij' gerechtigd was ze te lezen.
Het komt voor dat een dame vriende
lijk zal knikken bij de een of andere losisb
opmerking' van een metgezel en die met
fde nttevSt welwillende uitdrukking' zal ac
cepteeren, alsof het een wet was', bm dan
dagen later, als het ding een mummie
is geworden vjojor dengene die het heeft
verkondigd, onverwacht te informee-
ren: Waaróm' zei u, dat de menschen in
de 'binnenstad niette hebben in hun teven
wat een 'kip ook niet heeft? Wat bedoel
de u daarmtee En zij' kan het op een ma
nier zeggen, die hep gje ven van een ver
standig aptwoord heel moeilijk maakt
omdat je je er zioo- jover verwondert,
dat ziij dat zoo; ernstig! heeft opgenomen
en onthouden.
En toch, Wat mist de huishaan? Hij'
heeft voedsel en onderdak; hij' heeft hjet
warm in dten winter, zijn vrouwen geven
niet één bloeiende familie, maar dozijnen.
Hij heeft een helderen hemel boven zich!,
ademt lieflijke lucht in'emf wandelt in
zijn April-boomgaard onder een dak van
bloemen. Hij moet sterven, misschien een
gewéldigen maar snellen dood. Is. Mi-
das' kanker een betere maniier? D,e vroiui-
wen en kinderen van den huishaan moe
ten sterven. Z'ijh die van Midas> onsterfe
lijk? Zijn leven is korter dan dat van Mi-
das, maar Midas' 'leven is slechts een zes
de zoo lang als dat van den schildpad
van Galapaglos.
De verdienstelijke, gteld'man neemt zijii
vocantie, zoodat hij' weer verfrischt aan
het zware werk kan 'gaan, dat hem niets
meer oplevert, dan hetgeen ook de huis:
haan krijgt. Het kantoorgebouw' heeft 'n
lifl, de haan vliegt om'hoi'og mjaar den gnoioi-
ten boomtak. Midas heeft een machine
om hem naar z^jin werk te brengen, de
haan vindt z'ijh worm' onder zijn poiot.
De 1 zakenman voelt zich somtijds gte-
drukt, zonder te weten waarom', en zit,
na zijn dagelijksohen arbeid, laat op bij
een 'glas wijn; den volgenjden morgen
vervloekt hij' zijn hoofd omdat het in
Een onwaar gebleken
be schuldlig'ing.
In de Kath. Residentiebode van 26
Maart 11. is onder het ppjsjchrift „Opize
studeerende jeugd" gezinspeeld op en
kele feiten, die zich zouden hebben voor
gedaan met leerlingen van d|e II. Bi S,
3de van den Boschstraat in Den Haagi en
werd in verband daarmee o.a. geschre
ven
„De poel van onzedelijkheid en hande
loosheid moet wel heel utiepl z'ijh pp die
school. Blovendien, alte, maar 'teen klein
deel Waar is van hetgeeh verteld wordt
van practijken op die school aan de Wal
deck Pyrmontkade, dan, is het o(ok daar
meer dan treurig!. De ouders mogen wel
toezien, waar ze hun kinderen laten stu-
deeren".
Het raadslid Couvé heeft aan B. en SVL
gevraagd wat daar van aan was, en B'. en
W. hebben nu in hun antwionrd verslag
gegeven van het onderzoek dat ziji da
delijk instelden.
De aanleiding; tot het stukje in dte
Rsb. bestond in enkele geheel op zich
zelf staande feiten van wangedrag, waar
aan drie leerlingen der H. B. S. aan de
3de van den Boschstraat zich schuldig ge
maakt hadden. De feiten warton niet van
dien «ard, dat reeds van „onzedeilijkel
praktijken" mócht worden gesproken.
Niettemin heeft dte directeur der school
na raadpleging van de 'leerartonfveirgpde1*
ring, de betrokken leerlingen streng ge
straft.
Zoodra het stukje van dte Reisidejntifeh
bode ter kennis van den wethouder van
onderwijs was glekjomep;, heeft deze den
hoofdredacteur van dat blad verzócht hem}
nadere inlichtingen te willen géven om!-
trent de gronden, waarpp' zijn ongunstig
oófdeel berustte ten Ö|e hoiafdredfac'Leur
deelde in z'ijh antwoord (dd.l April 1921)
méde, dat hem; niets nhdersj dan „geruch
ten en praatjes" 'bekend waren, volgen*!
welke zich m!et leeriingtetó van de Hop-
gere Burgerscholen erjnjsligte feiten zóudenl
botsing komt met het 'werk hij' zweert
nooit weer dat drukkend gjevoel fis zul
len 'bevorderen. De haan is met gedrukt
en gébruikt geen wijn; dit verschil is in
zijn voordeel.
De haan is afhankelijk; hij! hjangt van
den landman en het weer af. Midas is
afhankelijk, hïj hangt van den landman
en het ,weer af. De haapj denkt slechtsj aan
hel oogenblik. 'Midas zlorgt vpior den vol
genden dag. Van wat voorziet fyj zich
voor den vjoïgenden dag? Van niets, dat
de haan niet zal' hebben zohdtor vooruit
te zorgén.
De haan en de gelukkige werker: Ziji
worden geboren, zijl wrloefen, zij hebben
lief; zij wroeten en mogen gaarne wrioe-
ten; zij wroeten en zijl sterven. Geen van
beiden weet iets van schoonheid af, geen
van beiden bezit kennis. En bij' slot van
rekening als Midas sterft en de haan
sterft, heeft Midasj iets gehad wat de haan
niet gekend heeft. Midas heeft de opr
winding gehad van op 1e stapelen, wat
hij door wrioeten heeft vtorkregjem en dat
is zijn leven geweest, zijn liefde en zijn
God. Hij! kan dien Go'd niet mtedepemen,
als hij sterft. Ik zou wel eens willen
weten, welke Godep wij wel kunnen mee
nemen.
Midas móet aan allen leeren te z'ijh
als Midate; de jongeren móeten in zijn
godsdienst Worden epgevped.
1? 1 1