FEUIUETOL FABRIEKSROOK. Diisdag 17 Mei 1921, no. 113. BUf BSfiSIL TA* M EEN CRISISLEGENDE. De Maasbode diereedS( Zatterdagr ochtend de nederlaag; van Minister de .Vries weet aan de linkerzijde omdat de heer Dressplliuis zo;o, boosaardig' is| ge weest stemming te vragen over het veel 'bestreden art. 7 der grondbelasting publiceerde Zondag' een beschouwing „uit parlementaire kringen", waarin opnieuw beweerd wordt dat het uitgebracht vo tum „een ten eentenmale politiek karakter draagt, waardoor niet slechtte; tie Minis ter van Financiën doch geheel "het Ka binet getroffen Wordt." ,Onjdter leiding tjoeh van den Vrijheidsbond, z|ojoi zegt deze schrijver, heeft links een. aanval onder nomen tegen het Kabinet", enz. De schrijver 'dringt daarom' hanèf op Kamerontbinding'; öf op eed zakenkabi net of op. een afwerking! met den meestten' spoed van Üe Grondwetsherziening1, waar bij vanzelf Kamerontbinding1 intreedt. Blijkbaar verlangen althans deze ka tholieken naar een spóedigtei Kamerver kiezing, misschien wel in speculatie op de gevolgen van het Vrouwenkiesrecht; misschien wel omdat Wij' een langter uitsteï de onmiskenbare geschillen in de ka tholieke partij' ernstigler vormen zloudton kunnen aannemen. Zulke overwegingen maken de opmer kingen in het katholieke 'blad' begrijl- pelijker dan de malle 'bewering' dat het hier een/politiek votum' tegen het ka binet is/ geweest. De malligiheid daarvan is 'duidelijk, niet alleen (om'dat de kwestie van die vrijlstjeliy ling der zwakkere 'beurzen bijl deze belas* ting niets ïriet de kabinet|6p'0'litiek te. ma ken had, m'aiar (opk .omdat pn'der de 39 telgenaienrmers iidh vijf leden der re- gteerings-icioalitie 'betonden (3 chr. hist., 1 kath. en 1 ianti-rev.) behalve dab nog 'de heeren Staalman eni v. \1. Laar. ter wijl 1 is(olc. débi. vóór stemde. Het feit van die katholieke aanspo ring' jop Kataepontbinding is dan .opk wel' merkwaardig genoeg om te wórden ge- sïgöialeerd, o.ok al is er veel kans' op dat er (gfeen aanleiding is er naar te luisteren. •Volgens het Ned. Corr. Bureau althans, bestaat in wel ingelichte Kringen voors hands niet 'de vérwachtingi, dlat aan héb votum der Tweede Kamer politieke ge- vlollaen zullen worden verbonden. Het zal wel eenige daglen duiiejn vóór men er meer van hloort, .want Minister] De Vries is' tot 'het einde dezer week! met verlof in België. Binnenland. DE ARBEIDSWET. Bij de behandeling' van zijn begroeting zn de Eerste Kamer heeft glei Minister van Arbeid medegedeeld aan den Hjopgen Raad van Arbeid advies te zullen vragen' over „de mogelijkheid om bij' een wijf- ZigSng van de Arbeidswet afwijkingen toe ie staan bij' collectieve arbeidstoverleleiij-' komst." De Hooge Raad heeft, naar het Hdbl. mededeelt, in zijta. |gji stenen gehop- Üen vergadering dit punt behandeld. Daarbij z'ijh meerdere opvattingen tot! uiting, geKolmten. Eén streaming zal er zifchj Imee kunnen vercenigjen, indien hij qolj- Itectieve arbeidsovereenkomst binnen den thans vaststelden arbeidstijd wïj'zigM- gen zjouden worden bepaald. In 'dien zin, dat in het jglehtoel niet méér z|Oiu worden) gewerkt, maar naar e©n hnderp vjepdee(- linjg! in de verschillende seizoenen, bjijf voorbeeld in het voorjaar wat lahgler en| in het najaar wat Korter, of omgekeerd. Een andere strMminfgj wil' uitbreiding van! den arbeidstijd' mógelijk hiaken, echter binnen de re[g)eling, algemtepn vastgesteld! in Washington, dus 'binnen het raam' vah de 48-urigfö werkweek. Een derde stróor inSujg wil een rtSmere uitbreiding im(ogier lijk Snaken, terwijl een vierde weer onbef- paal'de uitbreiding, zloiu willen openstellen, alles natuurlijk te regelen bij ejojlectitojve arbeidsovereenkomst voor de Vers!chillenL de bedrijven. Bij diezen stand v,an zakein zal' |gjeen algemeen advies kuntoejn wor den vastgesteld. De verschillende sRóiot- minigën zullen echter aan den Minister van Arbeid Worden bekienid gemaakt. DE NED. It A VEN ARBEIDERS EN DE ENGELSCHE EN NOORSCHE STAKINGEN. Het hoofdbest. van den Centraien Bond jvian Transportarbeiders hieeft Zaterdag besloten, ter ondersteuning van dte m'ijh- werkerstaking in Engeland intensief te propageer/en voior een weigering der Ne- iderlands'che arbeiders' om' in Ne derlandsche havens, Fogelsche stoom schepen en stoolmlreilters vjan ladingen steenkolen vfqor Einigelund en van bun kerboten e voorzien. Waar de Belgische transportarbeiders! daartoe mcdle zeer krachtige maatregelen hebben g'e.omein (er stpmjden Zaterdag! in Antwerpen 10.000 wa,pons' Kolen voor Engeland, die nitet gelost Konden worden); werd besloten, het personeel van Neder- Landsclie slefepbofoten uit te hpodigent (geen lichli'ers of schepen met silepinkiai len te verslepen van uit België, met name uit Antwerpen en Gent naar Welke Ne- derlandsche haven ook. Ten bate van dje zeelieden van Noor wegen, óije in staking zijn in verband met e<en voorstel van de renders; tot gage verlaging, zal dien havenarbeiders in Nederland worden verzacht geen sche pen, >lie ondfer N'êoics'che vljagj varen, te liaden of te lnis'slpn. (Men zie echter voor den .omkeer in Antwerpen tonder Buitenland). W aOOTM TARUNGTRM, 37). - Na een langgerekt geluid, waardoor ze le, kennen gaf, dat haar een licht opging, zei zij„En Wat weuslclht Edith nog meer Idat je m'ij zult vragen'?'* „Ik Wil Weten wat je door de telefoon tegen Lamhorn zegt, zei hij' heftig. „Is dat alles wat Edith je opgedragen heeft te vragen? Je helbt haar gesproken toen je vanavond o'p' weg naar huis daar even aanwipte, is 't niet? Heeft zij' je toen niet gezegd, wat ik door de tele foon met mr. Lamhiopn bespreek ^„Nee, dat hóeft ze niet gedaan!" stief; hij er met luider stern' uit. Zijl zei: Zeg' aan je vrouw dat zij mr. Lamhorn, niet langer moet tele^oneeren haar te 'be zoeken, want dat hij' t och niet van plan is le komen. Dat heeft ze gezegd. En ik •wil weten, wat dat beteekent. Ik ben van plan Een dienstmeisje verscheen achter in de gang. „Het eten staat .op tafel, meiddtel ze en na een blik op het onee-nige paar geworpen te hebben, begaf zij zich zedig naar de eetkamer. Roscoe sloeg geen acht op deze stoornis. UIT DE PERS. Het Locaaltje. Onder uit opschrift gatei't de hlbef- Ijzer-correspondent v,an het „Handels^ blad" een verslag' van een reds, diet hij Treeft mee gemaakt met) den miailk trein Man V1 i s s i n gen paar dje Duitsche (grens en ilerug ,,111 laannsiuiting' op de booten vn de „Zeeland". Hyl herinnert aan de vier grote zware maillreinen, die vóór dein oorlóg' voor de internationale verbinding met idlie boot 2:orgden, nfog een Hollandschen snel trein, en vjbrteij; aati van zijn vertrek uit Vlissinren. 1 Daar stood ,,d,e m'ailtrcin" Santen- stelling als violg't: „Een dief meer gehM moderne Koeiomotic", een goederenwjaisfer.' een postwaoen en één, zegge één, persfot nenwacen. Geen sprake vpn een restau- ratiewagton zelfs. Het zag! rer uit/.wel „(sprekend" als ztoo'n „locaaltje'-, zoo'n! treintje vjan (eeo buudtspoprwtejef gelijk' er tusschen die eene of andere provincie stad en de naastliggende dlorpen wel loo- pen. Behabtp dat die meestal méér dan één personenwa en hebben. Het zou weldra blijken dat ojok de ediragingjen vten dit knusse treintje in meni;o opzicht die Aan zoo'n „locaaltjewarén. Wij ge ven het niu mbar Tn 'eenvoudige cijfers1 weer, waarbij wij opmerken dat de heen- trein (near het b'ajtcnland) nog snel treinallures htoe?t, ninar oat die "bij de terugreis gjehecu zijn lafgfele^d. „Ik wil precies wölen, wiat er gaande is geweest," verklaancfe hij!. „Ik wil prek cies weten, wat Sibyl sprong top en hem bijha aanra kend stjond ze van aangezicht tot aangef- ziclit tegenover hem'. „Nu jgia je gang!" riep zij schril. wilt precies weten, wat ik zeg? Je luis tert naar de leelijke dingen', die-je zuster van je vrouw opdischt en dan kom' je thuis en maakt een scène in het bij'zijfn der dienstboden en vtemedert mlij in hun presentie! Denk je dat dat Iersch$ meisje niet ieder woord, dat je hèjbt gfezegd, 'heeft gehoord? Ga maar naar binnen en dineer alleen want ik wil niet met je eten." En zij maakte zich los uit den stevigjeq greep, waarmfee hij haar wilde teg|©nhjpnj- den en vljo,og hijgende de trap op. Hij hoiorde haar de deur van (hpar kaimier boven dichtslaan en het scherpe igeknans van den sleutel' in het sllót. HOOFDSTUK XVIII. Toen Sheridan .om zeven uur den laat- sten mlorgen van die maand over dte bovengang liep .om' de trap ,naar de iontr bijtkamer beneden af te gjaain vlond hij een paar beschreven velletjes schrijfpa pier lop den vloer liggen. 'Een raam in Bibbs kamer had den viorigjen avonld'openj gestaanh ij haal zijn aahteekenbtoek op de vensterbank laten liggen en de vel letjes waren lips. De deur stond open en toen Bibbs binnenkwam' en die sloot bemerkte hij' niet, dat twee velletjes in 'Vertrek .Vlissingen 6.40 's ïborigenk'. j. Te Rofozendia^l 17 minuien pponthouü Er stapte, v)c'J(r zoover wij zien Konden, nientand in] of uit, 'Lr werd eenijge pfost uitgeladen. !_I i I Breda. Een pa|ar minuten joponthoUd. Sr slapten 2 menschjün in. Niemand' uit. Tilburg. Een papr minuten oponthotud. Drie ïran 'in Drie mhd' uit. Bokstel. Zes minuten. Eéh' man uiil. Twee jgjeestel'ijkè zustt-rs in. f Gennep. Eindpunt op Npderljandsch ge bied Vijf en twintig, miüujfen (pjaiVisita- tie). Hier lieten wgi den trein alleen, ver" der gaan Hjj had er, van Vlissinden najïr Gennep, 3 uren en 47 minuten ov|er ge- daan Vóór den olprlog de,dén de treineu die op de djaigbjóoit liepen er twee uren en 48 minuten iovejr en die welke) op Üe nachtbooten aahsliooten. zjelf slechts twee ui-en en 36 minuten. 's "Avonds (otai 8.11 uit Gennep terug. Het treintje dat er uit Goch 'kwam aan zetten, wias van prfecies dezelfde samen-» stelling als dpt vjan *b moroen uit .Vlis sïngen: Min of meer fejemjoiedelijke loco motief, gbedierenwgigten', postwagen lep één personenwagen (een 'overigens goede eerstie- ,en twetüiekliasse D-wag?n van te H.IJ.S.M.i) Na precies 30 'minuten opointhoui voor id|0;uane- en pasvisitatie (dat jginjg coulant de reizigers konden in den ri-ein blijven zitten) vertileb om 8.11. Boxtel. Vijf minuten oponthoud. Drie man uit, vijf man in. En nu Tilburg! l.ezer,' „Mstfert "haar ons lied van wat in' Tilburg; is' jgésjchted. Tilburg Zeven ten twiatig; minuten op- Ontbioud. Het treintje Verdween hi°r talis inlernatiotoaal liocBalltje iom, zooais nïen zien zal, na bijna eren half uur 'erug te komen els (gewone binnenlandsche snel- boemellreiu Immers, hier moet w(brd!en jgewa -hl op den trein uit Amsterdam, die via Utrecht en Den Bosch naar Vlissinglen lciopt. Aan deze binnenland,>jche hoofd zaak moet hier het inferniatLÓinale bijkom- stigheidje dat „Duitslche miailtrein heet, W(-rden aangehaakt. Van Tilburg! af is eik internationaal' ka]- rakter d.at er niolg aan het mai'l|reintje was, verdwenen. Het is achtergelaten in de duisternis; vaU het zljfepoor Waariopi het daar, zeter symbolisch, wordt wejggewerkt, Het internationale lociaaltje wordt daar. in [de donkerte, stiekum' vermoord. Eh als men deze dramatische beeldspraak zo,u willen uitwerken, dan zon men ver der kunnen zeggen Van Tilburg tot Vlis- sirigen sleept de 'moordenaar het lijk van zijn slachtoffer achter zich' aian. Maar, zonder beeldspraak: Van Tilburg af bestaat er geen internationale., afzon derlijke trein meer. Er loopt dan e(e(n gevv(one binnenlandsche snelLboem(eltreïn, die ten sllotte alleen daarom bij dte booti Ophoudt nu ja omdat er achter Vlisj- sinigen njog slechts' Noorfdzee 'is en igeen enkele Neiderlandsche stad' of g|at m|eer. Ziedaar wat wij meenen te mogen note men: de nnoorte van Tflbnrgl. Volle'digheidshalv-e zullen wij nu nog even vermelden wat er dan veridter gfej beurt nitet „het lijk", dat achter den Am stendanhner wordt mteegezeuld1: Gilzei-Rijten. Eén 'minuut opjonthond; Geen kip in pf uit. Breda. Twee minuten. Voor zooveel wij' Monden waaj-netnten (miaar bij! den nn zioo - veel iangteren Rein was' dat in de idiuist- ternis niet zuiver mteer te d'oen) stepte niemiand in of uit. Roozendaal. Dertien minuten. Vij'f Hol liandsche bootwerkers stappen in onzen wagten. Bergen-iop-Zoom. Vijf minuten .Dood sche stilte. Er gaat, zoo als men in een' splrek ziou zeggen: „een dominé vopr bij"neen, een .heele Synode. Krabbendijke. Een kleine minuut. Weje een dlominé. Vlake. Als vioren. Goes. Drie minuten. Drie dominees. Middelburg. Vijf minuten. Vijf id|oimi' nees. Een heete classis. M"En dan, (ojm' twee minuten vóór half één, komt te Vlisingfen! dte "Amisteif- damsche trein hinniejn waargan achtei^an, aks allerlaatste walgen, bet jammerlijk overschot slingtert van waf te Genlnep (alt- thans nog zelfstandig internationaal leven hald. i Zijl het dan ójo|k 'het teven van een lot- tentje. v Wat daarbinnen in idien ljaatsten wagen zit, heeft van Gennep! t)ot Vlissinjgën vier Uur en zeventien,' minuten tusstehen h" wielen ge'zeten. Vóór den oorlteg' ded,ten de mlailtreir nen van 'Gennep tot Vlis'singen er tW&e uur en 52 minuten pvpr. Voior. de naichtr b(oiottreinen was deze tijd zelfs! 2 uur 46 minuten. Men zal, na dit relaas, wel' kunnen begrijpen, dat de maildienst van dej "Zee land nog1 imaar een schaduw is( vjan haar verleden. Er zaten, in dien éénen wagen, beide malen eep 30 a 40 menschen. Moet dit nu zoo I Amsterdam naar Vlislsinjgjen ln 5 Uur 32 minuten. Nog niet genoeg kolen? „Trad- tie'Vbezwaren? Welnu, dab een anld(eg; voorbeeld, geheel uit dézten tip: Met flen gewonen middagsneltrein reist men van Den Haag naar Vtissingen in 31/2! Wte, m&t den trein die u nagr de boot rnloet brenL gen, in 4i/2. Trjouwens, boe pnd.teugldelijk 'het arjgul- mtent van „binnenlandsch vervoer" is; Kan mten zien uit d/te' icijffers omtrent 'inL en uitstappende pias'sjagiers' vjan' htet rhait- locaaltje, die wij' hierviojren hebben gel geven. Waarbij' wei njog aanteektenen dat er Ook zelfs geen goederen;-vervoer wais. Nerjgtens hebben we één -Stuk' goed ziten in- (of uittelden aap de tnssteheinstatlions. De spoiorwegdirectiesi beweren, ztojoials men weet, dat er bij' haar volstrekt |g|e|ejn htedoelinjg s 'chuilt (om' de Zeelapld-Lijh tel isja- boteeren dopr een éllendige treinHege-- ling' paar "dat er te Weinig intjprtnationaal vervoer is en dat mten daarom het mail- vervoer meteen maar dienstbaar tmlaakt aan het binnenlandsteh verkeer. Een vraagt: Als dat zooi isj, waardin w|ordt (daarvoor dan juist de Vlis'singjsdhe lijn uitgekozen en niet dej Hoeklijn waar op zich de vérminderingi van ïnternatioi- naal verkeer die er zekeK Wal zal we zen zoolang de relaties tusschen Enge land en Duitschland nog niet zijd afsf voior den oorllog' telch óók wel zai worden gemerkt. Want door Welke raadselach' tige oorzaak Ztou nu joipeehs de Har wichlijn nog wèl bloeien en de Zeer Land niet meer nadat vóór den Ptorlbg in 1913 de Zeeland 170.000 reizigers vervjoerd® tegjeu de "H-oeMijn 121.000 Wij zaten 's morgtens' in den trein met twee Ba*itten, een Zuid-Afrikaan en een Australiër. De Australiër was voor 't eerst overgestoken Bof had het vanzelf sprekend gèvorildeii, Idat hij' de Zeeland- lijn had (gekozen. Harwich of D'over- Óstende s chenen niet eens blij! hem' 'in aanmerking te zijn gekomen. Maar nu hij' merkte, hoe miserabei de trein wals (over de hojot was h'ij' verrukt) zei hij' Neen, als ik terugga, reis! ik ovter O sten- de Precies trouwens;, als, naar wijr vei- namein, de Engelsche koerier van en naar het bezette gtebied, die 'het gteruimen tijfd' over Vlis'singen heeft vplgBlhoiudten maar éindelijk zeiUw' booten 'zijp prach tig, maar uw trein is een bespotting; ik gla (over Oostende: De anderei Brit, Üi« 'mét [ons reisde, s'prak ook sldhande van den trein, m'aar was zóó gelukkig, dat hij weer met 'de Zeeland had kunnen varen (hij was sïnds den oiorlbgj niet meer over geweest, maar daarvóór zeer vaak) en dlat hij' 'liet oude, bekende persiopfeel van stewards enz. daar weer gevonden had („11 those gjoiod (old dliapsj 'fnojm! before the war") dat Tiij concludeerde: De trein) is een schandaal („ja hijg' sjhpmte?'nia|ar ik gfelloiof, dat ik, om' de bloot, tfich wepy over Vlissinjgten terug ga. Zulke oude sympathieën krijlgt men niet ineeins kaplot. Maar op den ctuur, als de Wlissingen-route harldtaekkig' blijft ftchtergtesteld bij die van Harwich en die van Ojoistende, 'dan helpt er niets' aam, dan rnloet de Zeeland naiar den keifd|e(r! En nóg! een vraag: Als1 htet intepnatii- omale verkeer via Vlissinjgten miettejen dienstbaar mjoet wordien gemaiakt aan. het binnenlandsche verkeer, waartom dian ten minste niet aian een gtoted binnenlahdjsjch' verkeer? Op dienzelfden dag! waarjop wi| waarlijk niet vioor ons. genoegen die reis Vtissingten-Gemnep heen en weer hebben |gtemaaktv hebben We óók nlogj |eyen gereisd in den trein Amsterdam1-Maas tricht via Nijtategjen. Zuiver binnen(- tandsch verkeer. Maar (gloed. Een treini met een Kanjer van een Locomotief er vloior. En met een restauratiewagen er in. Djoch »ok voor het bittnemiandschlver keer is de Vlisisingjsclhe boo:ttrein miseip bel. Vóór den oorlog reisde' men ONDERWIJS, Tot tijdelijk onderwijzeres aan de openbare lagere school te Wissenkejp- ke is benoemd Mej. J. Muis|ch uit Vtis singen. Benoemd tot londerWijzertessten aan de O. L. school te BrjoïiuWe rsJhaven de dames M. de Korte te Bruinisste en S. R Risseeuw te Schiedam1. Zaterdaglavond werd te A x e 1 in één der lokalen vain de O. L. scliopl, onder leidinig van den heer L*. J. den Hollander, hurgtemeester, een vergaderinig gehouden van belangstellende oudersf, Van wite één of mteer hinderen de O. L'. school be zoeken. Dolor den heer Dten Hollander; werd het doel en de werking van een oudercommissie uiteengezet. Bepaald werd, dat de Oudercomïnissiie voior de O!.. L". school zal bestaan uit vijf perso nen. Tot leden van de oudercfopimisteite wérden gekozen de "heeren L'. P. Oxv telé, M. Verstraten, P. Cornelisfsen, J. den Engelsman en A. H. J. Sohbter. de gjamg waren gtewajaid. Sheridan1 hen- kende het schrift en stak de velletjes in' den z«!k, mtet het Vjpornelnen,, ze aan Geiorjge of Jack te geven om ze weer aan den eiigenaar ter hand te stellen, maar hdjiv ergat dat en nam' ze mee naar de binnenstad. Toen hij zich om twaalf uur alleen in zijjn kantoor bevond en een ioiogenblik niets had te dioen, herinnerd^ hij' zich de schrifturen, haalde te voor den dag en bekeek ze. Een Mik was vol doende om te zien, dat ziji aan niemand gtericht waren. Sheridan zou gteen „par ticulieren brief', die op die manier in zijn bezil kwam, hebben gplezen ofschoon hij' h et als 'l een hiandelszaak betpof, mo gelijk als zijn plicht zpu beschouwd'héb ben, van een gelegenheid' partijl ,te trek ken, op welke wij'ze die zich ook voor deed. Nadat hij zich overtuigd hfad, dal Bibb's krabbelingten stec'hts een staal1- tje waren van den trant van stehrij'ven, idie zijn zioon boven de machinefabriek pro fereerde, stelde hij in alle oprechtheid! vast, dat hij' gerechtigd was ze te lezen. Het komt voor dat een dame vriende lijk zal knikken bij de een of andere losisb opmerking' van een metgezel en die met fde nttevSt welwillende uitdrukking' zal ac cepteeren, alsof het een wet was', bm dan dagen later, als het ding een mummie is geworden vjojor dengene die het heeft verkondigd, onverwacht te informee- ren: Waaróm' zei u, dat de menschen in de 'binnenstad niette hebben in hun teven wat een 'kip ook niet heeft? Wat bedoel de u daarmtee En zij' kan het op een ma nier zeggen, die hep gje ven van een ver standig aptwoord heel moeilijk maakt omdat je je er zioo- jover verwondert, dat ziij dat zoo; ernstig! heeft opgenomen en onthouden. En toch, Wat mist de huishaan? Hij' heeft voedsel en onderdak; hij' heeft hjet warm in dten winter, zijn vrouwen geven niet één bloeiende familie, maar dozijnen. Hij heeft een helderen hemel boven zich!, ademt lieflijke lucht in'emf wandelt in zijn April-boomgaard onder een dak van bloemen. Hij moet sterven, misschien een gewéldigen maar snellen dood. Is. Mi- das' kanker een betere maniier? D,e vroiui- wen en kinderen van den huishaan moe ten sterven. Z'ijh die van Midas> onsterfe lijk? Zijn leven is korter dan dat van Mi- das, maar Midas' 'leven is slechts een zes de zoo lang als dat van den schildpad van Galapaglos. De verdienstelijke, gteld'man neemt zijii vocantie, zoodat hij' weer verfrischt aan het zware werk kan 'gaan, dat hem niets meer oplevert, dan hetgeen ook de huis: haan krijgt. Het kantoorgebouw' heeft 'n lifl, de haan vliegt om'hoi'og mjaar den gnoioi- ten boomtak. Midas heeft een machine om hem naar z^jin werk te brengen, de haan vindt z'ijh worm' onder zijn poiot. De 1 zakenman voelt zich somtijds gte- drukt, zonder te weten waarom', en zit, na zijn dagelijksohen arbeid, laat op bij een 'glas wijn; den volgenjden morgen vervloekt hij' zijn hoofd omdat het in Een onwaar gebleken be schuldlig'ing. In de Kath. Residentiebode van 26 Maart 11. is onder het ppjsjchrift „Opize studeerende jeugd" gezinspeeld op en kele feiten, die zich zouden hebben voor gedaan met leerlingen van d|e II. Bi S, 3de van den Boschstraat in Den Haagi en werd in verband daarmee o.a. geschre ven „De poel van onzedelijkheid en hande loosheid moet wel heel utiepl z'ijh pp die school. Blovendien, alte, maar 'teen klein deel Waar is van hetgeeh verteld wordt van practijken op die school aan de Wal deck Pyrmontkade, dan, is het o(ok daar meer dan treurig!. De ouders mogen wel toezien, waar ze hun kinderen laten stu- deeren". Het raadslid Couvé heeft aan B. en SVL gevraagd wat daar van aan was, en B'. en W. hebben nu in hun antwionrd verslag gegeven van het onderzoek dat ziji da delijk instelden. De aanleiding; tot het stukje in dte Rsb. bestond in enkele geheel op zich zelf staande feiten van wangedrag, waar aan drie leerlingen der H. B. S. aan de 3de van den Boschstraat zich schuldig ge maakt hadden. De feiten warton niet van dien «ard, dat reeds van „onzedeilijkel praktijken" mócht worden gesproken. Niettemin heeft dte directeur der school na raadpleging van de 'leerartonfveirgpde1* ring, de betrokken leerlingen streng ge straft. Zoodra het stukje van dte Reisidejntifeh bode ter kennis van den wethouder van onderwijs was glekjomep;, heeft deze den hoofdredacteur van dat blad verzócht hem} nadere inlichtingen te willen géven om!- trent de gronden, waarpp' zijn ongunstig oófdeel berustte ten Ö|e hoiafdredfac'Leur deelde in z'ijh antwoord (dd.l April 1921) méde, dat hem; niets nhdersj dan „geruch ten en praatjes" 'bekend waren, volgen*! welke zich m!et leeriingtetó van de Hop- gere Burgerscholen erjnjsligte feiten zóudenl botsing komt met het 'werk hij' zweert nooit weer dat drukkend gjevoel fis zul len 'bevorderen. De haan is met gedrukt en gébruikt geen wijn; dit verschil is in zijn voordeel. De haan is afhankelijk; hij! hjangt van den landman en het weer af. Midas is afhankelijk, hïj hangt van den landman en het ,weer af. De haapj denkt slechtsj aan hel oogenblik. 'Midas zlorgt vpior den vol genden dag. Van wat voorziet fyj zich voor den vjoïgenden dag? Van niets, dat de haan niet zal' hebben zohdtor vooruit te zorgén. De haan en de gelukkige werker: Ziji worden geboren, zijl wrloefen, zij hebben lief; zij wroeten en mogen gaarne wrioe- ten; zij wroeten en zijl sterven. Geen van beiden weet iets van schoonheid af, geen van beiden bezit kennis. En bij' slot van rekening als Midas sterft en de haan sterft, heeft Midasj iets gehad wat de haan niet gekend heeft. Midas heeft de opr winding gehad van op 1e stapelen, wat hij door wrioeten heeft vtorkregjem en dat is zijn leven geweest, zijn liefde en zijn God. Hij! kan dien Go'd niet mtedepemen, als hij sterft. Ik zou wel eens willen weten, welke Godep wij wel kunnen mee nemen. Midas móet aan allen leeren te z'ijh als Midate; de jongeren móeten in zijn godsdienst Worden epgevped. 1? 1 1

Krantenbank Zeeland

Middelburgsche Courant | 1921 | | pagina 5