Op het eind van hpt jaar waren 1118
boekjes in omloop. In den loop van het
boekjaar werden geen gelden bij par-
SkiuKeren ppgetoomten.
Brieven
Buitenland
Brieven.
Briefkaarten.
Sfé*Ë~!
aaEafz
SaaaW?S!i5i?KK--.W
"Goes op 't tooneel.
Ie den Alham'bf a-schouwburg te 'S-Gra-
venhage, zoo meldt men aan de G. Crt,
wordt door het „Haagsche Tooneel" van
1 April af met groot succes opgevoerd
„Haar Bekentenis", een volksstuk met
zang eh dans In 3 'bieldrij'ven en een
voorspel Van Gerard Hissingh. Het eigen
aardige van het voorspel is, dat de hande
ling van het v oorspel plaats vindt te Goes
op een Kermisdag in „De Prins van
Oranje", De schrijver heeft gelegenheid!
gevonden de mooie Zuid-Beveliandschej
eofstnuml* ten, toonjeelè te brengen en
ze worden daar ten zeerste bewonderd.
Eén der hoofdpersonen van het dra-
mik, dat zich verder in Den Haag af
speelt, Leendert Verpaalen geheeten,
moe! juist op dien kermisdag Goes ver
baten, om naar de residentie te gaan. Het
zijn echter zeer plezierige jaren geweest
die hij in de hoofdplaats van Zuid-Beve
land heeft mógen doorbrengen, en daar
van legt hij getuigenis af in een tweetal
coupletten.
'i HANDEL, NIJVERHEID EN
VISSCIIRJJ.
Bïrjkens het 52e jaarverslag van de
Coöperatieve Voorschotver. en Spaar
bank te Goes (toppende van 5 Febru
ari 1920 tot 5 Februari 1921) daalde het
ledental van 328 op 320 en het kapitaal
der gestarte aandeelen van f 25.253.98 op
1 24428.28. Aan gestorte aandeelen werd;
in den loop van het jaar terugbetaald!
I 1257.07. Het reservefonds steeg van
f 21484.801/2 PP f 21507.361/2.
Het boekjaar werd aangevangen met
eetn bedrag aan spaargelden groot
f 139.489.63, in den lioop van het jaar
werden ingebracht 2349 posten, met ePn
totaal van f 50.688.021/2, en uitbetaald 342
ipostera, met pen totaal' vian f 53.625.34,
ztopdat er op het einde van hjet jaar aan
spaargelden ïn de bank overbleef
f 136.563.211/2, Aan verschenen intrest
werd bi) het eind van hpt boekjaar
f 3951.29 bij het kapitaal' bijgeschreven,
appdat het nieuwe boekjaar begonnen
werd met een bedrag aan spaargelden
groot 140.514.601/a.
In den aanvang van het boekjaar Was
Kan Voorschotten uitstaande een bedrag
Vfenl 95.345; 121 voorschotten werden,'
verleend tot een gezamenlijk bedrag van
1112950, zoodat de geheel© voorscjhjotbe-
rekening beliep f 208.295, daarvan werd
in den loop van het boekjaar afgelost
I 107.695, zoodat bij het sluiten van htet
boekjaar de nog onaf geloste voorschotten
bedroegen f 100.600.
De zuivere winst der bank bedraagt
f 2789.97.
Van deze zuivere winst Wordt met in
achtneming van de [omstandigheid:, dat het
reservefonds bij; het einde van hjet boek
jaar meer dan 20 pCt. der uitgeleende)
gelden bedraagt, ingevolge art 32 der sta;-
tufeo, genoten: door de leden f 1978.97;
'door het bestuur f 540; door de commis
sarissen f 270.
N. V. The Vitrite iWo rfks'.
Door de N. V. Vitrite .Works wordt
over het afgeloopen jaar een dividend
uitgekeerd van- 15 pet. (het vorige jaar
,13 pet.) en op de winstbewijzen f33.34
(verleden jaar f 26.70) per winstbewijd
In de Dinsdag gehouden vergadering
vian aandeelhouders werd als commissa
ris herkozen de heer dr. H. Japikse
Ie Middelburg hn werden, als zoodanig
gekozen de 'heeren dr. Ir. G. L. F. Phi
lips en mr. H. F. van Walsen, allen te
Eindhoven.
N. ,V. „FSj'nwerk" te Vliss&njgen.
Het bezoek, door den Commissaris der
Kjomingin gister gebracht aan de fabriek!
Van fopvengenoemde- vennootschap, ver
ste m* eens heelemiaal' met Links'
Shermian door, van de fundamenten tot
hel dak. En ik denk, dat ze de inspectie
wel zullen kunnen doorstaan.
„En als je dat gedaan hebt! zei zijh
Vader, „ga dan eens met je meisje rij-
den. Bij George! je hebt het verdiend!
Zeg haar, dat jij' hoog Mj mij! staat aan
geschreven I" Hem! eeni oolijk vaarwel toe
wuivende, stapte hij in de auto en toen
de raderen weer ini beweging warOn,
keerde hij zich met een 'breed gezicht
dat letterlijk van trots straalde naar
zajn metgezel. „Dat is' mijn jongen Jim1-
tóiel"
„Een knappe jonge man ,ja" zeiHerr
Fabre.
gLk heb twee prachtjongens", zsei
SheridSan. „Ik heb twee v,an de prach
tigste jongens, die God ooit heeft ge-
schapen dat is een feit mr. Fabre! Jim
isi die oudste en ik zeg u dat wie hem in
bed wil vinden, den vorigen d'ag' moet
opstaan. Mijn andere jongen, Rjoscoe is
ook ópperbest, maar Jim is een toove-
naar. U heeft ze gezien de twee pakhui
zen die gebouwd zijn met toepassing
vian het nieuwe proces 2e zijn nagenoeg
voltooid. Ik zal u daarvan vertellen mr.
Fabre". En hy gaf er een verslag! van,
beschreef het nieuwe proces in dten
breedie, jla hij was zoo tnotsch op Jim's
succes, dat hij herr Fabre meer dan eens
alles daaromtrent vertelde.
„Een knappe, jonge man, ja' j herbaal-
schaft ions, gelegenhjeid, onze lezers een
inzicht te geven in den aard dezer voor
(Vlissingen nieuwe industrie1.
Na verwelkoming door 'den heer M.
Laernoes/ werden eerst het net
te directejurskanfcoor en het ruime, zin
delijke klerkenkan topr bezocht, vervolgens
de teekenzaal, waar tevens een inrichting
vjopr bet maken v;an zgn. blauwdrukken)
staat, om dan te komen in de bergplaats
van staven en platen staal, zoioals het
wiordt aangevoerd voor het mjaken der
werktuigen, die de fabriek levert en
waarvan wi) noemen f raises, zagen, rui
mers, boren, spantoejstellen (boprhow-
ders, fraisehoiuders enz.), meetwerktuigen,
winkelhaken, hoekmeters, waterpassen,
electrische boormachines, enz. enz.
In het eerst vplgende lokaal staan dei
vlijmscherpe zaagmachines, die staven en
platen in stokken van gewenschte grootte
verdeeleo. Na een kijkje in het lokaal,
van waar uit de gereedschappen voor
het bedrijf worden verstrekt, werd de
80 Meter lange machinehal bezocht, waar
de eigenlijke fabricage der artikelen plaats
vindt. Daar zag men echtejreenvolgens in
werking: draaimachines, fraise-machines,
achterdraaimachfines, slijpmachines, revol-
verbanken, excentricpersen en hoe de
vernuftig vervaardigde machines verder
mogen heeten.
Men staat verbaasd pver de kracht,
maar Zekerheid, waarmede h|et staal'
wórdt uitgehold, zoodat de vpreu voor
boor of fraisses ontstaanover het scjhjjjln-
baar gemak waarmede de machines Loo-
pen. Sommige loopen, na aangezet te zijn,
dppr, en doen hun zwaar werkzonder
dat iets moet worden verzet, alles, regelt
zich van zelf.
Zijin de gereedschappen fajer 'in vorm'
gebracht, dan gaan ze naar het lokaal
waar de ovens geplaatst zijb, in deze
pvens wordt het staal op gewenschte
hardheid gebracht, waarbij' de pyrometers
de hitte aangeven. In daarvoor bestem
de bakken wordt het staal weder afge-
jkjoeld, en ten slptte komt het in hjet
zandblaastioestelpm blank te worden ge
schuurd.
In de oontrólOkpmèr komen dei voor
werpen in ieder stadium' van bewerking
en Worden 'daar gecon trollee rd om' ten
slotte vpor de aflevering nogmaals aan
een streng onderzoek te worden onder
worpen, want het doel is gereedscfajappten
v'oor de gropt-industrie af te leveren, dief
aan alle eischen vOldoen. In d© zaal waar
de goedpren voor verzeNding worden
verpakt, was evenals, in de andere afdee-
•lingen. een kaartsysteem in. gebruik; do|ör
deze systemen is het onmogelijk dat i©tls{
wegraakt.
Na niog een bezoek aan de schaftloka
len, het waschjtokaal en de verban dkamer,
waarbij', evenals elders in de fabriek
bleek, dat vol'daau is aan hooge eischpn
van zindelijkheid en hygiëne keerde het
gezelschap terug naar hpt kiantjöor van
den directeur.
Daar nam de heer Laemoes nogmaals,
het wpord om 'den Commissaris een sou
venir aan het bezoek aan te bieden, na
melijk een in de fabriek gedraaide stalen
flesch, volgens model van de fleschj in
het wapen van Vlissingen, volgens del
o,ude archieven. Op het voetstuk staat
gegraveerd, 'bij welke gelegenheid ep Kan
wien het gesch.enk is aangeboden.
De heer Dijidkmeester bracht in ©nkele
hartelijke woorden dank vo,or dit sou
venir. j
Kre eftvis.sljchery
Men meldt uit Zeeland aau het Hand..
Seder tl April j.l. is de kreeftvissehe-
rij in de Zeeuwsche stroomen weer geo
pend, mlaar gunstig weer heeft die eerste
week weinig gegeven; voor e©n doeltref
fende uitkomlst eischt het bedrijf kalm eh
zacht weer, daar de kreeft voor de tem
peratuur van het Schelde-water zeer ge
voelig is. Bieeds! Vóór 1900 is reeds be
proefd de kreeft door teelt te vermeer
deren. Waai" reeds gebleken was, dat hef
Scheldewater en de zoogenaamde oester
putten uitstekende voorwaarden geven
voor de levensbehoeften! dezer schaal
de ae goede Münchener drie kwartier
tater. Zij waren toen verscheidene mijlen
buiten de stad in het vrije veld.
„Dat is hij!" zei Sheridan en voegde
Ier, alsof hij een vertrouwelijk© mede-
deelinlg deed bij: „Ik heb een kranige
familie mr. Fabre prachtkinderen.
Ik heb een dochter neem haar en zet
haar Waar ge wilt en zij zal bij niemand
afsteken. Er is beschaving en hooge
vorming votop in deze stad en er zijn
een massa voorname kringen en in den
taatsten tijd' zijn ze daar midden ingeko
komen zij en mijne schoondochter
beiden. Ik bezit een bijzonder, knappe
schoondochter, mr. Fabre. Voor dat u
deze stad verlaat zal' ik' u 'eens vragen
het middagmaal met ons te isjebrui'kei,
dan kan u zelf oordeelen en, sir, naar
alles wat ik hoor <fan móeten die twee
zich zoo goed houden als' de besten'.
Ik en mijn vrouw hadden nopit tijd voor
voor zulk s(oort dingen, maar ik vind het
opperbest en heel goed! vpor de kinderen
en mijn dochter heeft er altijd smaak
voor gehad. Ik zal u eens een gedicht
Van haar voorlezen als u bij ons kpmt.
Zij schreef d|at op school en behaalde er
den eersten pry's voor poëzie mee. Ik zeg
u ze maken er geen beter dan dat meisje
mr. Fabre. Ja sir neem ons allen met el
kaar, we zijn een heel gelukkige familie;
ja, sir, Roscoe heeft tpt dusver nog geen
kinderen en ik heb er nooit met hem
en zijin vrouw over gesproken dat is
dieren, is 'de mogelijkheid niet uitgeslo
ten, dat men op deze wijze veredeling en
ver re e nigv uldi ging van kreeften krijgt.
B
De u i t s 1 u i li ngi n de k l e e d i n g-
i n df u s t r ie.
De hoofdbesturen van den bjond in de
klèedingindustrie, den federatieven bond
in de kleedingindustrie maken bekend,
dat Zondagavond -opnieuw door de cen
trale commissie uit de werkgevers-fede
ratie en de hoofdbesturen der werkne
mersbonden is geconfereerd.
Ter conferentie bleek ,d!at het hoofd
bestuur van den Roomsch-Katholieken
Naaisters- en Kleermakersbond, zich van
de samenwerking had losgemaakt en
reeds de voorstellen der werkgevers fe
deratie voor de leden van den R. K.
Bond had aanvaard.
Nadat de centrale commissie uit de
werkgevers-federatie nog eenige gunstige)
wijzigingen in hare voorstellen had ge
bracht, verzocht zij den hopfdbestorens
der andere vier werknemersbonden me
de te deelen ,of deze thans dé voorstellen
ook vjopr de leden hunner organisaties!
wilden aanvaarden. De vertegenwoordi
gers van deze bonden, opik die van den
Christelijken bond, verklaarden daarop
uitdrukkelijk, dat zij de voorstellen eersit
met hunne hoofdbesturen en leden' wil
den behandelen.
In verband daarmede zijn door de
hoofdbesturen óp W-oensdag en uiterlijk
Donderdagmorgen 10 uür in alle plaatsen
van ons land vergaderingen belegd.
Staangelden bij' de spoorwegen.
Van industrieele zijde ontving de Nij-
verheidsraad Iden taatsten tijd talrijke
klachten over de thpns bi| de Nederland!-,
sche Sploorwegen geldende regeling be
treffende de staangelden, volgens, 'Welk©
ook vpor den Zaterdagmiddag staangeld'
wordt geheven, terwijl de Arbeidswet den
fabrikanten Verbiedt gedurende dien tijid
arbeid te doen verrichten. De Neder
land sche Nijverjhipid tfotcOb. voelt biet' als een
grpote pnbillijkheid dat, terwijl de 'Ar
beidswet ©enerzijds verbiedt om op Za
terdagmiddag te doen arbeiden een se-
Jpii-pfficieel lichaam als de NedertandH
sche spoorwegen .anderzijds een regeling
handhaaft waardoor aan het niet Haten!
wehken gedurende dien verboden ar
beidstijd geldelijke nadleelen kunnen zijn
verbionden. Nadat dé "Raad over deze re
geling eerst met den chef der afdepling
Spoorwegen van het Departement van
Waterstaat van gedachten had gewisseld
heeft in zijin laatste vergadering een be
spreking plaats gevonden met den chef
Van den goederendienst der Ned. Spoór
wegen, die dlaartoe door de directie was
aangewezen en toegezegd heeft ove|r 'één
oplossing der 'bestaande beszWaren met
de directie nader ójVejrfeg te plegen,
VERKEERSWEZEN, POST EN
TELEGRAFIE.
Men schrijft aan de N. R, Crt., in
verband met de plannen Vopr een vlieg
tocht naar Ned .Indië met een Berkel!
inarine-eendekker, 'dat Mts. Goedhart en
Takens, die dezen toicht zullen onder
nemen. Vrijdag een óefenvlucht hebben
gebonden, die niet, zooals geimeid was,
Óver Rottendam' voerde, dóch van hjet
vlïegkgmp De Mok rechtstreeks, naar
Wi e s t k a P e l 1 e op Walcheren. Vandaan
ging men terug uaar De Mjoikf; zonder tus-
schentanding werden óp de Zuiderzeej
eenige trajecten afgelegd. Om de ge
wenschte 8 uren vpl' te krijgen, werd ten
slótte eenige uren in de omgeving van
Nieuwèdiep rond geviógen.
O-m benzine te sparen, werd de toevoer
Van den mptor eenigszina geknepen, zoor
dat de snelheid niet 180. d'ochl. gemiddeld
150 K.M. per uur bedróeg.
Luit. Goedhart was zeer 'tevreden óver
de vliegeigenschappen van -den Berkel
eenjdekkfer, zómvel als o-ver den Rollsr
Royce-mótor. De afgelegde weg bedroeg
omstreeks 120Q K.M., hetgeen Ihngjer is
een eenigszins delicate zaak maar het
wordt tijd, dat mijn vrouw en ik eenige
kleinkinderen om ons heen zien op
groeien. Ik hunker bepaald naar viel" of
vijf kleine deugnieten met krulkopjes
om op mijn knie te nemen. Ik hóóp na
tuurlijk «p jongens!, dat spreekt van z'elf.
Jim heeft zijn oog laten vallen op een
bijzonder knjap meisje; zij' wóont vlak
naast ons. U heeft mij er hem daar sIrakis
zeker wel mee hooren plagen. Zij'behóórt
tot een der oud-adelijk© families' hier en
ik geloof, dat het een bijzónder goed ge
slacht was omdat het haar tot afstam
melinge heeft. Zij is een van <fi,e meisjes
die flinkweg rechtop staan en je aan
kijken! En mooi! Zij is het móóiste
meisje wat je ooit hebt gezien! Góed|
groot óok; goed gezond en zeer verstan
dig'. Jini zal goed af zijn als! hij' haar
krijgt. Ik moet zeggen het stemt mij zoo
plezierig als ik denk aan de manier
waarop die jongen dat karwei daarginds
heeft aangepakt. Vier eia een halve
rrtóand! Ja, sir—"
Hij wijdde nog eens over dat thema uit
on aldus ging hij voort den vreemdeling
tijdens den Hangen rit te onderhouden. De
duisternis was ingevallen, voordat zij de
stad op hun terugtocht bereikten en het
was na vijf toen Sheridan Herr Fabre
in de gelegenheid stelde bij de deur van
2ljn hotel af te stappen, waar jongens
met luider stem extra edijties van het
avondblad aan den man trachten te bren-
dan de duizend K.M., die d© vliegers van
plan zijh ris etappen te n©men.
Na afloop was nog vpor 2 uur vliegen
benzine aanwezig, zoodat ©en afstand van
1500 K.M. had kunnen worden afgelegd,
hetgeen overeenkomt mót de berekening
van den vliegtuigfabrikant.
Er is een dienstregeling verschenen
van de Koninklijke Luchtvaart Maatschap
pij1, een dienstregeling, die door haar za
kelijke mede/dteeLingen herinnert aan die
van groiote stoomvaartrnuatschappijen en
(of van spoorwegondernemingen.
Het middenblad bevat een overzicht
telijke tabel van de uren van aankomst
en van vertrek der toestellen op de lucht
lijnen Amsterdam—Parijs, Amsterdam—t
Liomden, en Rotterdam'— Kopenhagen, met
de zijlijn Bremen—BerlijU. D© dienst
Rotterdam—Dortmund is nog niet Ópgenó-
men, daar deze pas 17 Mei begint.
In het boekje vinden wijl vports over
zichtelijk ópgenoemd alles wat de lucht
reiziger wil weten: d© tarieven, de wijZ©
van het nemfen van passagebiljetten, hloe
hij wjordt afgehaald naai" hjet vliegveld,
boe hij' zich zelf en zijn bagage kan ver
zekeren, de bepalingen vóór het ver
zenden van goederen, de luchtpostlarie-
ven. de gelegenheid tot spoedreizen en
pleiziervluchten. Heel' handig is epk een
kleine tabel van adressen, nóodig voor
de verschillende Landen van besterhming,
met daarbij vernield de duur van geldig
heid der visa.
ö-~-
Te langzaam' rijden.
Ged. Staten van Friesland hebben aan
de gemeentebesturen in de pnovincié één
schrijven gëziopden. waarbij! mededeling
wórdt gedaan, dat dó directeur valn het
provinciaal electriciteitsbe'drijlf hun aan
dacht hlpeft gevtestigd óp d© bezWarÓn, dié
inzonderheid zijn bedrijf ondervindt van
de geringe maximum-snelheid die'in ver
scheidene bebouwde kommen van gf^
meenten voor motorrijtuigen is voorge
schreven. Vooral' wanneer storingen in
de leiding móeten worden gezocht jejn.
hersteld, werken dergelijk© ver gaandé
snelheidsbejperkingen zepr belémmérénd
v(oor een zoo1 spoedig mógelijke vóorzie-
ning, zulks tot schade tem ongerief vjoor
stroom'gebruikers.
De opmerking van ,'genoefmden directeui-
komt Gedeputeèrden alleszins gegrond
vpor. Reeds enkele malen gaven zij ajan
gemeentebesturen, die Overgingen tot hpt
overschrijden Van maximum-snelhieden:
vóipr linotorrijtuigen van 10, 12 of 15
K.M. per uur, ris hun meening te kennen,
dat het inachitnehiten dioor autobestuur
ders van dergelijke miaxima in het alge
meen te bezwaarlijk is en onnoódig uit
een Oogpunt van de verkeersveiligheid.
Het schrijven van den directeur geeft
Gedeputeerden aanleiding, dé gfómieeto-
tebesturen, die tot zowlanige snelheids
beperking beslóten of dat mochten wil
len doen. met aandrang te verzoeken, 'de
maximum^ snelheid vloór motorrijtuigen in
geen geval lager te bepalen dan óp 20
K.M. per urn*.
VERSCHILLENDE BERICHTEN.
Zondagmórgen geraakten door 'het
schrikken van een paard, gespannen
voor een sjees', Waarin een bruid! en
'bruidegom waren; bij' de Bijlebrug "in
de SmilderVaart. De bruid verdronk.
WEGBRENGEN^VAN SCHEPEN.
Verdacht van het z.g. wegbrengen van
tweo schepen zijh te Hilversum1 gearres
teerd A. Smidjf en F. baron Stoet tot
Everlo, beiden aldaar woonachtig. Zij'
zijn ter beschikking van de justitie ge
steld.
DE OMGESLAGEN REDDINGSBOOT.
Omtrent de beid© slachtoffers' van de
omslagen reddirigshojot uit Schiermonnik
oog meldt het „N. v. h. N," de volgende
bijzonderheden:
Bruins Dubblinga was vroeger pont
schipper en als1 zoodanig in wijden kring
gen.
„Nu goedèn avond mr. Fabre" zei
Sheridan, uit de auto leunend om zijn
gast de hand te schudden, „Vergeet niet,
dat ik u kom- halen en u mee neem
ga uit den weg jongen!"
Een counantenjongen had! zich bijna
tusschen hen ingedrongen, gillende: „Ex
tra! Tweede extra! Extra, alles over
het vreeselijke ongeluk", Extra 1"
„Ga op zij", zei Sheridan lachende.
„Wie wenscht over ongelukken te lezen
Ga op zij!"
De jongen verwijderde zich' bedaard.
„Extra! Extra!" gilde hij. Drie man ge
dood! Extra! Milliónair gedood! Ex
tra! Extra I"
„Vergeet het niet mr. Fabre", Sheri
dan voltoóide zijn afgebroken afscheids
woorden. „Ik Jkpm u balen om bij ons
te dineeren en zal hier omstreeks half
zes morgenavond' zijn. Ik hóóp dat u
evenzeer van den rit genoten hóeft als
ik. Goedten avond' goeden avond!" Hij
leunde achterover, sprekende tegen den
chauffeur. „Nu kan je mij naar den
barbierswinkel midden in de stad 1 Men
gen, jongen. Ik' wil mij nog Laten scheren
voordat ik naar huis- toe ga."
„Extra! ExtraI" schreeuwden de cou
rantenjongens, zigzagsgewijs tusschen de
menigte door scherend, als vleermuizen
in de schemering. Extra!, alles! over bet
vreeselijk© voorval! Extra!"
Sheridan was van oordeel dat dó dag-
bekend. Hij was 59 jaar en heeft twee
volwassen zojons en een weduwe nageLa-
ien. Visscher was vroeger kapitein1 op het
motorbootje dat jaren tusschen Gronin
gen en Schiermonnikoog voer. Hi) was
weduwnaar en laat een zoonje achter,
Beiden waren niet geheel onbemiddeld
Toen de reddingsbojot door, de bran
ding w!as omgeslagen, waren, zoó heb
ben de geredden medegedeeld, rile in
zittondett natuurlijk! te water geraakt,
Ieder trachtte zwemmende de boot weer,
te bereiken wat aan elf hunner gfelukte,
waaronder pok! de kapitein Dubblinga,
die zelf nog een der anderen, een oud-
gezagvoerd'er, die vrijwillig meegegaan
was, op d'e bóót geholpen had en hom
nog aangeraden had zich goed vast te!
houden. Zelf had Dubblinga, die ris „een
oude Waterrot" bekend stond, zich niet
zoo verzekerd, Zoodat hij' door een over
slaande golf werd weggeslagen en wel 20
meter v,an de boot afraakte. Zwemmend©
poogde hij de bóót weer te bereikten,,
wal hem echter niet is; mogen gelukken.
Men heeft hem niet om hulp hopre*
schreeuwen.
Viss'cher, de eenige van de bemanning
der boot,i die de omgeslagen boot Uiel
had kunnen 'bereiken* beeft mten wel
anderhalf uur hooren schreeuwen ptt#
hulp. Maar de mannen, die op de om
geslagen boot zaten waren zelf hulpe
loos en kónden niet helpen. Zij hebbeni
hun beide makkers voor hunne oogje»
zien verdrinken. Het lijk van Dubblin
ga hebben zij Later nog zien drijven mei
het hoofd omlaag, dat van Vislscher heb
ben zij niet weer gezien.
Vreeselijk! werd hun toestand toten fes
een mist kwjam opzetten. Van een rieta^
diè Langs1 de zijde der boot dreef hebbel*
zij een móst gemaakt, waaraan een den
mannen zijn oliejas bevestigde. Dit i»
hun redding geweest, daar zij andtert
waarschijnlijk niet zouden zijn opgemerkt
door den stoomtrawler „Delfzijl". TweSl
mannen waren reeds) bewusteloos, z9
waren dóór hun makkers met touwen ajan
de riem vastgebonden.
Naar men uit Schiermonnikojog weia-
de is het lijk van schipper DubbHjBgB
op Tersjchelling aangespoeld1.
BEKENDMAKINGEN.
DRANKWET.
Burgemeester en Wethouders vah Mid
delburg brengen, ingevolge 'artikel 12 dó*
Drankwet, ter algemeen© kennis, dal b||
Gedeputeerde Staten is ingekómlen tejeffll
verzoek van Petrus Johannes Josepfipb
Marcus alhier, óta' vergunning .tot verkooR
van sterken drank in het klein, uitslui
tend aan Logeergasten, in de beneden
voorkamer van het perejeeï Q nr. 113 8«b
het Vlissingsch; Wagenplein alhiór, en dial
binnen twee weken na heden iedtejr tegéM
het verieenen der gevraagde vergunning
schriftelijk bezwaren bij hón, Burgenaete*-
ter en Wethouders, kan inbrengen.
Middelburg, den 8 April 1921.
Burgemteester en Wethouders vooröotewJö.
E. DUMON TAK' Vooiritter.
M. .VAN DER VEUR, Secretakfe
POSTERIJEN,
Ljjst vam onbestelbare brieve» en
briefkaarten, van welk» de aSseatier*
onbekend zijn, ón die terug ontvjagnjgott
zijU in de 2e helft van Maart: f
BinaenlajBd.
C. G. (Letters), Rotterdam'; S. Dektarst,
Den Raag; Mulder, Apeldoorn; Verlaab,
Rijswijk (Z.-H.); G, Wijnmalen, 'Amster
dam!.
Briefkaarten.
J. Faber, Amsterdam; J. Hariol, Bot-
teidam. j
L. L". Coppejans1, Roubaix; Hiaddite ÓB
Rolland Kay, Parij®.
D. Baumel, Stockholm; B. vftn ffrich^
Pari®; M. Ullmer, Berlin.
bladen te veel' Extra'® verspreiddeb; ril
gaven Extra's voor allerlei onbeduidend^
xmisdaden en ongelukken. Dat wj»s ver
keerd, vond hij. Dopr te dikwijls „vhisói'
alarm" te maken, zouden zij die dingé»
niet verkóopen; het waó geen gaeda
manier van zaken doen. De dagbtaidea
zouden op 3en duur betere zaken maken
ri» ze een Extra alleen .publiceerden
wanneer er werkelijk iets belangrijks ga-
beurde.
„Extra! Alles over het vreeselijkte on
geluk! Extra" schreeuwde een jong©»
onder zyn neus, toen hij uit d© «utÓ
stapte.
„Ga uit den weg!" zei SheridatabarstóKI
ofschoon hij glimlachte. Hij mocht graag
de jongens met zooveel luidruchtigheid
zien werken om in de wereld voor uil te
komen.
Maar toen hij het trottjoir dwars over
stapte naar de hel verlichte glaze» deuil
van den kapperswinkel, greep een twefadte
courantenjongen den arm van hem dig
z§n waar aldus gillend: had aangteprexteM
„Zeg Yallern" zei deze tweede heeseft'
Van ontzetting „,weeit je wie djat isï'
„Wie dan?" 1
Het is» Sheridjanl"
„Groote goedheid!" riep de ©erisfe miril
vorechrikten blilk. i
(Wordt vorvO^dC
Efects. SMkkNf 9. m m» mm Mtsmm