Op het eind van hpt jaar waren 1118 boekjes in omloop. In den loop van het boekjaar werden geen gelden bij par- SkiuKeren ppgetoomten. Brieven Buitenland Brieven. Briefkaarten. Sfé*Ë~! aaEafz SaaaW?S!i5i?KK--.W "Goes op 't tooneel. Ie den Alham'bf a-schouwburg te 'S-Gra- venhage, zoo meldt men aan de G. Crt, wordt door het „Haagsche Tooneel" van 1 April af met groot succes opgevoerd „Haar Bekentenis", een volksstuk met zang eh dans In 3 'bieldrij'ven en een voorspel Van Gerard Hissingh. Het eigen aardige van het voorspel is, dat de hande ling van het v oorspel plaats vindt te Goes op een Kermisdag in „De Prins van Oranje", De schrijver heeft gelegenheid! gevonden de mooie Zuid-Beveliandschej eofstnuml* ten, toonjeelè te brengen en ze worden daar ten zeerste bewonderd. Eén der hoofdpersonen van het dra- mik, dat zich verder in Den Haag af speelt, Leendert Verpaalen geheeten, moe! juist op dien kermisdag Goes ver baten, om naar de residentie te gaan. Het zijn echter zeer plezierige jaren geweest die hij in de hoofdplaats van Zuid-Beve land heeft mógen doorbrengen, en daar van legt hij getuigenis af in een tweetal coupletten. 'i HANDEL, NIJVERHEID EN VISSCIIRJJ. Bïrjkens het 52e jaarverslag van de Coöperatieve Voorschotver. en Spaar bank te Goes (toppende van 5 Febru ari 1920 tot 5 Februari 1921) daalde het ledental van 328 op 320 en het kapitaal der gestarte aandeelen van f 25.253.98 op 1 24428.28. Aan gestorte aandeelen werd; in den loop van het jaar terugbetaald! I 1257.07. Het reservefonds steeg van f 21484.801/2 PP f 21507.361/2. Het boekjaar werd aangevangen met eetn bedrag aan spaargelden groot f 139.489.63, in den lioop van het jaar werden ingebracht 2349 posten, met ePn totaal van f 50.688.021/2, en uitbetaald 342 ipostera, met pen totaal' vian f 53.625.34, ztopdat er op het einde van hjet jaar aan spaargelden ïn de bank overbleef f 136.563.211/2, Aan verschenen intrest werd bi) het eind van hpt boekjaar f 3951.29 bij het kapitaal' bijgeschreven, appdat het nieuwe boekjaar begonnen werd met een bedrag aan spaargelden groot 140.514.601/a. In den aanvang van het boekjaar Was Kan Voorschotten uitstaande een bedrag Vfenl 95.345; 121 voorschotten werden,' verleend tot een gezamenlijk bedrag van 1112950, zoodat de geheel© voorscjhjotbe- rekening beliep f 208.295, daarvan werd in den loop van het boekjaar afgelost I 107.695, zoodat bij het sluiten van htet boekjaar de nog onaf geloste voorschotten bedroegen f 100.600. De zuivere winst der bank bedraagt f 2789.97. Van deze zuivere winst Wordt met in achtneming van de [omstandigheid:, dat het reservefonds bij; het einde van hjet boek jaar meer dan 20 pCt. der uitgeleende) gelden bedraagt, ingevolge art 32 der sta;- tufeo, genoten: door de leden f 1978.97; 'door het bestuur f 540; door de commis sarissen f 270. N. V. The Vitrite iWo rfks'. Door de N. V. Vitrite .Works wordt over het afgeloopen jaar een dividend uitgekeerd van- 15 pet. (het vorige jaar ,13 pet.) en op de winstbewijzen f33.34 (verleden jaar f 26.70) per winstbewijd In de Dinsdag gehouden vergadering vian aandeelhouders werd als commissa ris herkozen de heer dr. H. Japikse Ie Middelburg hn werden, als zoodanig gekozen de 'heeren dr. Ir. G. L. F. Phi lips en mr. H. F. van Walsen, allen te Eindhoven. N. ,V. „FSj'nwerk" te Vliss&njgen. Het bezoek, door den Commissaris der Kjomingin gister gebracht aan de fabriek! Van fopvengenoemde- vennootschap, ver ste m* eens heelemiaal' met Links' Shermian door, van de fundamenten tot hel dak. En ik denk, dat ze de inspectie wel zullen kunnen doorstaan. „En als je dat gedaan hebt! zei zijh Vader, „ga dan eens met je meisje rij- den. Bij George! je hebt het verdiend! Zeg haar, dat jij' hoog Mj mij! staat aan geschreven I" Hem! eeni oolijk vaarwel toe wuivende, stapte hij in de auto en toen de raderen weer ini beweging warOn, keerde hij zich met een 'breed gezicht dat letterlijk van trots straalde naar zajn metgezel. „Dat is' mijn jongen Jim1- tóiel" „Een knappe jonge man ,ja" zeiHerr Fabre. gLk heb twee prachtjongens", zsei SheridSan. „Ik heb twee v,an de prach tigste jongens, die God ooit heeft ge- schapen dat is een feit mr. Fabre! Jim isi die oudste en ik zeg u dat wie hem in bed wil vinden, den vorigen d'ag' moet opstaan. Mijn andere jongen, Rjoscoe is ook ópperbest, maar Jim is een toove- naar. U heeft ze gezien de twee pakhui zen die gebouwd zijn met toepassing vian het nieuwe proces 2e zijn nagenoeg voltooid. Ik zal u daarvan vertellen mr. Fabre". En hy gaf er een verslag! van, beschreef het nieuwe proces in dten breedie, jla hij was zoo tnotsch op Jim's succes, dat hij herr Fabre meer dan eens alles daaromtrent vertelde. „Een knappe, jonge man, ja' j herbaal- schaft ions, gelegenhjeid, onze lezers een inzicht te geven in den aard dezer voor (Vlissingen nieuwe industrie1. Na verwelkoming door 'den heer M. Laernoes/ werden eerst het net te directejurskanfcoor en het ruime, zin delijke klerkenkan topr bezocht, vervolgens de teekenzaal, waar tevens een inrichting vjopr bet maken v;an zgn. blauwdrukken) staat, om dan te komen in de bergplaats van staven en platen staal, zoioals het wiordt aangevoerd voor het mjaken der werktuigen, die de fabriek levert en waarvan wi) noemen f raises, zagen, rui mers, boren, spantoejstellen (boprhow- ders, fraisehoiuders enz.), meetwerktuigen, winkelhaken, hoekmeters, waterpassen, electrische boormachines, enz. enz. In het eerst vplgende lokaal staan dei vlijmscherpe zaagmachines, die staven en platen in stokken van gewenschte grootte verdeeleo. Na een kijkje in het lokaal, van waar uit de gereedschappen voor het bedrijf worden verstrekt, werd de 80 Meter lange machinehal bezocht, waar de eigenlijke fabricage der artikelen plaats vindt. Daar zag men echtejreenvolgens in werking: draaimachines, fraise-machines, achterdraaimachfines, slijpmachines, revol- verbanken, excentricpersen en hoe de vernuftig vervaardigde machines verder mogen heeten. Men staat verbaasd pver de kracht, maar Zekerheid, waarmede h|et staal' wórdt uitgehold, zoodat de vpreu voor boor of fraisses ontstaanover het scjhjjjln- baar gemak waarmede de machines Loo- pen. Sommige loopen, na aangezet te zijn, dppr, en doen hun zwaar werkzonder dat iets moet worden verzet, alles, regelt zich van zelf. Zijin de gereedschappen fajer 'in vorm' gebracht, dan gaan ze naar het lokaal waar de ovens geplaatst zijb, in deze pvens wordt het staal op gewenschte hardheid gebracht, waarbij' de pyrometers de hitte aangeven. In daarvoor bestem de bakken wordt het staal weder afge- jkjoeld, en ten slptte komt het in hjet zandblaastioestelpm blank te worden ge schuurd. In de oontrólOkpmèr komen dei voor werpen in ieder stadium' van bewerking en Worden 'daar gecon trollee rd om' ten slotte vpor de aflevering nogmaals aan een streng onderzoek te worden onder worpen, want het doel is gereedscfajappten v'oor de gropt-industrie af te leveren, dief aan alle eischen vOldoen. In d© zaal waar de goedpren voor verzeNding worden verpakt, was evenals, in de andere afdee- •lingen. een kaartsysteem in. gebruik; do|ör deze systemen is het onmogelijk dat i©tls{ wegraakt. Na niog een bezoek aan de schaftloka len, het waschjtokaal en de verban dkamer, waarbij', evenals elders in de fabriek bleek, dat vol'daau is aan hooge eischpn van zindelijkheid en hygiëne keerde het gezelschap terug naar hpt kiantjöor van den directeur. Daar nam de heer Laemoes nogmaals, het wpord om 'den Commissaris een sou venir aan het bezoek aan te bieden, na melijk een in de fabriek gedraaide stalen flesch, volgens model van de fleschj in het wapen van Vlissingen, volgens del o,ude archieven. Op het voetstuk staat gegraveerd, 'bij welke gelegenheid ep Kan wien het gesch.enk is aangeboden. De heer Dijidkmeester bracht in ©nkele hartelijke woorden dank vo,or dit sou venir. j Kre eftvis.sljchery Men meldt uit Zeeland aau het Hand.. Seder tl April j.l. is de kreeftvissehe- rij in de Zeeuwsche stroomen weer geo pend, mlaar gunstig weer heeft die eerste week weinig gegeven; voor e©n doeltref fende uitkomlst eischt het bedrijf kalm eh zacht weer, daar de kreeft voor de tem peratuur van het Schelde-water zeer ge voelig is. Bieeds! Vóór 1900 is reeds be proefd de kreeft door teelt te vermeer deren. Waai" reeds gebleken was, dat hef Scheldewater en de zoogenaamde oester putten uitstekende voorwaarden geven voor de levensbehoeften! dezer schaal de ae goede Münchener drie kwartier tater. Zij waren toen verscheidene mijlen buiten de stad in het vrije veld. „Dat is hij!" zei Sheridan en voegde Ier, alsof hij een vertrouwelijk© mede- deelinlg deed bij: „Ik heb een kranige familie mr. Fabre prachtkinderen. Ik heb een dochter neem haar en zet haar Waar ge wilt en zij zal bij niemand afsteken. Er is beschaving en hooge vorming votop in deze stad en er zijn een massa voorname kringen en in den taatsten tijd' zijn ze daar midden ingeko komen zij en mijne schoondochter beiden. Ik bezit een bijzonder, knappe schoondochter, mr. Fabre. Voor dat u deze stad verlaat zal' ik' u 'eens vragen het middagmaal met ons te isjebrui'kei, dan kan u zelf oordeelen en, sir, naar alles wat ik hoor <fan móeten die twee zich zoo goed houden als' de besten'. Ik en mijn vrouw hadden nopit tijd voor voor zulk s(oort dingen, maar ik vind het opperbest en heel goed! vpor de kinderen en mijn dochter heeft er altijd smaak voor gehad. Ik zal u eens een gedicht Van haar voorlezen als u bij ons kpmt. Zij schreef d|at op school en behaalde er den eersten pry's voor poëzie mee. Ik zeg u ze maken er geen beter dan dat meisje mr. Fabre. Ja sir neem ons allen met el kaar, we zijn een heel gelukkige familie; ja, sir, Roscoe heeft tpt dusver nog geen kinderen en ik heb er nooit met hem en zijin vrouw over gesproken dat is dieren, is 'de mogelijkheid niet uitgeslo ten, dat men op deze wijze veredeling en ver re e nigv uldi ging van kreeften krijgt. B De u i t s 1 u i li ngi n de k l e e d i n g- i n df u s t r ie. De hoofdbesturen van den bjond in de klèedingindustrie, den federatieven bond in de kleedingindustrie maken bekend, dat Zondagavond -opnieuw door de cen trale commissie uit de werkgevers-fede ratie en de hoofdbesturen der werkne mersbonden is geconfereerd. Ter conferentie bleek ,d!at het hoofd bestuur van den Roomsch-Katholieken Naaisters- en Kleermakersbond, zich van de samenwerking had losgemaakt en reeds de voorstellen der werkgevers fe deratie voor de leden van den R. K. Bond had aanvaard. Nadat de centrale commissie uit de werkgevers-federatie nog eenige gunstige) wijzigingen in hare voorstellen had ge bracht, verzocht zij den hopfdbestorens der andere vier werknemersbonden me de te deelen ,of deze thans dé voorstellen ook vjopr de leden hunner organisaties! wilden aanvaarden. De vertegenwoordi gers van deze bonden, opik die van den Christelijken bond, verklaarden daarop uitdrukkelijk, dat zij de voorstellen eersit met hunne hoofdbesturen en leden' wil den behandelen. In verband daarmede zijn door de hoofdbesturen óp W-oensdag en uiterlijk Donderdagmorgen 10 uür in alle plaatsen van ons land vergaderingen belegd. Staangelden bij' de spoorwegen. Van industrieele zijde ontving de Nij- verheidsraad Iden taatsten tijd talrijke klachten over de thpns bi| de Nederland!-, sche Sploorwegen geldende regeling be treffende de staangelden, volgens, 'Welk© ook vpor den Zaterdagmiddag staangeld' wordt geheven, terwijl de Arbeidswet den fabrikanten Verbiedt gedurende dien tijid arbeid te doen verrichten. De Neder land sche Nijverjhipid tfotcOb. voelt biet' als een grpote pnbillijkheid dat, terwijl de 'Ar beidswet ©enerzijds verbiedt om op Za terdagmiddag te doen arbeiden een se- Jpii-pfficieel lichaam als de NedertandH sche spoorwegen .anderzijds een regeling handhaaft waardoor aan het niet Haten! wehken gedurende dien verboden ar beidstijd geldelijke nadleelen kunnen zijn verbionden. Nadat dé "Raad over deze re geling eerst met den chef der afdepling Spoorwegen van het Departement van Waterstaat van gedachten had gewisseld heeft in zijin laatste vergadering een be spreking plaats gevonden met den chef Van den goederendienst der Ned. Spoór wegen, die dlaartoe door de directie was aangewezen en toegezegd heeft ove|r 'één oplossing der 'bestaande beszWaren met de directie nader ójVejrfeg te plegen, VERKEERSWEZEN, POST EN TELEGRAFIE. Men schrijft aan de N. R, Crt., in verband met de plannen Vopr een vlieg tocht naar Ned .Indië met een Berkel! inarine-eendekker, 'dat Mts. Goedhart en Takens, die dezen toicht zullen onder nemen. Vrijdag een óefenvlucht hebben gebonden, die niet, zooals geimeid was, Óver Rottendam' voerde, dóch van hjet vlïegkgmp De Mok rechtstreeks, naar Wi e s t k a P e l 1 e op Walcheren. Vandaan ging men terug uaar De Mjoikf; zonder tus- schentanding werden óp de Zuiderzeej eenige trajecten afgelegd. Om de ge wenschte 8 uren vpl' te krijgen, werd ten slótte eenige uren in de omgeving van Nieuwèdiep rond geviógen. O-m benzine te sparen, werd de toevoer Van den mptor eenigszina geknepen, zoor dat de snelheid niet 180. d'ochl. gemiddeld 150 K.M. per uur bedróeg. Luit. Goedhart was zeer 'tevreden óver de vliegeigenschappen van -den Berkel eenjdekkfer, zómvel als o-ver den Rollsr Royce-mótor. De afgelegde weg bedroeg omstreeks 120Q K.M., hetgeen Ihngjer is een eenigszins delicate zaak maar het wordt tijd, dat mijn vrouw en ik eenige kleinkinderen om ons heen zien op groeien. Ik hunker bepaald naar viel" of vijf kleine deugnieten met krulkopjes om op mijn knie te nemen. Ik hóóp na tuurlijk «p jongens!, dat spreekt van z'elf. Jim heeft zijn oog laten vallen op een bijzonder knjap meisje; zij' wóont vlak naast ons. U heeft mij er hem daar sIrakis zeker wel mee hooren plagen. Zij'behóórt tot een der oud-adelijk© families' hier en ik geloof, dat het een bijzónder goed ge slacht was omdat het haar tot afstam melinge heeft. Zij is een van <fi,e meisjes die flinkweg rechtop staan en je aan kijken! En mooi! Zij is het móóiste meisje wat je ooit hebt gezien! Góed| groot óok; goed gezond en zeer verstan dig'. Jini zal goed af zijn als! hij' haar krijgt. Ik moet zeggen het stemt mij zoo plezierig als ik denk aan de manier waarop die jongen dat karwei daarginds heeft aangepakt. Vier eia een halve rrtóand! Ja, sir—" Hij wijdde nog eens over dat thema uit on aldus ging hij voort den vreemdeling tijdens den Hangen rit te onderhouden. De duisternis was ingevallen, voordat zij de stad op hun terugtocht bereikten en het was na vijf toen Sheridan Herr Fabre in de gelegenheid stelde bij de deur van 2ljn hotel af te stappen, waar jongens met luider stem extra edijties van het avondblad aan den man trachten te bren- dan de duizend K.M., die d© vliegers van plan zijh ris etappen te n©men. Na afloop was nog vpor 2 uur vliegen benzine aanwezig, zoodat ©en afstand van 1500 K.M. had kunnen worden afgelegd, hetgeen overeenkomt mót de berekening van den vliegtuigfabrikant. Er is een dienstregeling verschenen van de Koninklijke Luchtvaart Maatschap pij1, een dienstregeling, die door haar za kelijke mede/dteeLingen herinnert aan die van groiote stoomvaartrnuatschappijen en (of van spoorwegondernemingen. Het middenblad bevat een overzicht telijke tabel van de uren van aankomst en van vertrek der toestellen op de lucht lijnen Amsterdam—Parijs, Amsterdam—t Liomden, en Rotterdam'— Kopenhagen, met de zijlijn Bremen—BerlijU. D© dienst Rotterdam—Dortmund is nog niet Ópgenó- men, daar deze pas 17 Mei begint. In het boekje vinden wijl vports over zichtelijk ópgenoemd alles wat de lucht reiziger wil weten: d© tarieven, de wijZ© van het nemfen van passagebiljetten, hloe hij wjordt afgehaald naai" hjet vliegveld, boe hij' zich zelf en zijn bagage kan ver zekeren, de bepalingen vóór het ver zenden van goederen, de luchtpostlarie- ven. de gelegenheid tot spoedreizen en pleiziervluchten. Heel' handig is epk een kleine tabel van adressen, nóodig voor de verschillende Landen van besterhming, met daarbij vernield de duur van geldig heid der visa. ö-~- Te langzaam' rijden. Ged. Staten van Friesland hebben aan de gemeentebesturen in de pnovincié één schrijven gëziopden. waarbij! mededeling wórdt gedaan, dat dó directeur valn het provinciaal electriciteitsbe'drijlf hun aan dacht hlpeft gevtestigd óp d© bezWarÓn, dié inzonderheid zijn bedrijf ondervindt van de geringe maximum-snelheid die'in ver scheidene bebouwde kommen van gf^ meenten voor motorrijtuigen is voorge schreven. Vooral' wanneer storingen in de leiding móeten worden gezocht jejn. hersteld, werken dergelijk© ver gaandé snelheidsbejperkingen zepr belémmérénd v(oor een zoo1 spoedig mógelijke vóorzie- ning, zulks tot schade tem ongerief vjoor stroom'gebruikers. De opmerking van ,'genoefmden directeui- komt Gedeputeèrden alleszins gegrond vpor. Reeds enkele malen gaven zij ajan gemeentebesturen, die Overgingen tot hpt overschrijden Van maximum-snelhieden: vóipr linotorrijtuigen van 10, 12 of 15 K.M. per uur, ris hun meening te kennen, dat het inachitnehiten dioor autobestuur ders van dergelijke miaxima in het alge meen te bezwaarlijk is en onnoódig uit een Oogpunt van de verkeersveiligheid. Het schrijven van den directeur geeft Gedeputeerden aanleiding, dé gfómieeto- tebesturen, die tot zowlanige snelheids beperking beslóten of dat mochten wil len doen. met aandrang te verzoeken, 'de maximum^ snelheid vloór motorrijtuigen in geen geval lager te bepalen dan óp 20 K.M. per urn*. VERSCHILLENDE BERICHTEN. Zondagmórgen geraakten door 'het schrikken van een paard, gespannen voor een sjees', Waarin een bruid! en 'bruidegom waren; bij' de Bijlebrug "in de SmilderVaart. De bruid verdronk. WEGBRENGEN^VAN SCHEPEN. Verdacht van het z.g. wegbrengen van tweo schepen zijh te Hilversum1 gearres teerd A. Smidjf en F. baron Stoet tot Everlo, beiden aldaar woonachtig. Zij' zijn ter beschikking van de justitie ge steld. DE OMGESLAGEN REDDINGSBOOT. Omtrent de beid© slachtoffers' van de omslagen reddirigshojot uit Schiermonnik oog meldt het „N. v. h. N," de volgende bijzonderheden: Bruins Dubblinga was vroeger pont schipper en als1 zoodanig in wijden kring gen. „Nu goedèn avond mr. Fabre" zei Sheridan, uit de auto leunend om zijn gast de hand te schudden, „Vergeet niet, dat ik u kom- halen en u mee neem ga uit den weg jongen!" Een counantenjongen had! zich bijna tusschen hen ingedrongen, gillende: „Ex tra! Tweede extra! Extra, alles over het vreeselijke ongeluk", Extra 1" „Ga op zij", zei Sheridan lachende. „Wie wenscht over ongelukken te lezen Ga op zij!" De jongen verwijderde zich' bedaard. „Extra! Extra!" gilde hij. Drie man ge dood! Extra! Milliónair gedood! Ex tra! Extra I" „Vergeet het niet mr. Fabre", Sheri dan voltoóide zijn afgebroken afscheids woorden. „Ik Jkpm u balen om bij ons te dineeren en zal hier omstreeks half zes morgenavond' zijn. Ik hóóp dat u evenzeer van den rit genoten hóeft als ik. Goedten avond' goeden avond!" Hij leunde achterover, sprekende tegen den chauffeur. „Nu kan je mij naar den barbierswinkel midden in de stad 1 Men gen, jongen. Ik' wil mij nog Laten scheren voordat ik naar huis- toe ga." „Extra! ExtraI" schreeuwden de cou rantenjongens, zigzagsgewijs tusschen de menigte door scherend, als vleermuizen in de schemering. Extra!, alles! over bet vreeselijk© voorval! Extra!" Sheridan was van oordeel dat dó dag- bekend. Hij was 59 jaar en heeft twee volwassen zojons en een weduwe nageLa- ien. Visscher was vroeger kapitein1 op het motorbootje dat jaren tusschen Gronin gen en Schiermonnikoog voer. Hi) was weduwnaar en laat een zoonje achter, Beiden waren niet geheel onbemiddeld Toen de reddingsbojot door, de bran ding w!as omgeslagen, waren, zoó heb ben de geredden medegedeeld, rile in zittondett natuurlijk! te water geraakt, Ieder trachtte zwemmende de boot weer, te bereiken wat aan elf hunner gfelukte, waaronder pok! de kapitein Dubblinga, die zelf nog een der anderen, een oud- gezagvoerd'er, die vrijwillig meegegaan was, op d'e bóót geholpen had en hom nog aangeraden had zich goed vast te! houden. Zelf had Dubblinga, die ris „een oude Waterrot" bekend stond, zich niet zoo verzekerd, Zoodat hij' door een over slaande golf werd weggeslagen en wel 20 meter v,an de boot afraakte. Zwemmend© poogde hij de bóót weer te bereikten,, wal hem echter niet is; mogen gelukken. Men heeft hem niet om hulp hopre* schreeuwen. Viss'cher, de eenige van de bemanning der boot,i die de omgeslagen boot Uiel had kunnen 'bereiken* beeft mten wel anderhalf uur hooren schreeuwen ptt# hulp. Maar de mannen, die op de om geslagen boot zaten waren zelf hulpe loos en kónden niet helpen. Zij hebbeni hun beide makkers voor hunne oogje» zien verdrinken. Het lijk van Dubblin ga hebben zij Later nog zien drijven mei het hoofd omlaag, dat van Vislscher heb ben zij niet weer gezien. Vreeselijk! werd hun toestand toten fes een mist kwjam opzetten. Van een rieta^ diè Langs1 de zijde der boot dreef hebbel* zij een móst gemaakt, waaraan een den mannen zijn oliejas bevestigde. Dit i» hun redding geweest, daar zij andtert waarschijnlijk niet zouden zijn opgemerkt door den stoomtrawler „Delfzijl". TweSl mannen waren reeds) bewusteloos, z9 waren dóór hun makkers met touwen ajan de riem vastgebonden. Naar men uit Schiermonnikojog weia- de is het lijk van schipper DubbHjBgB op Tersjchelling aangespoeld1. BEKENDMAKINGEN. DRANKWET. Burgemeester en Wethouders vah Mid delburg brengen, ingevolge 'artikel 12 dó* Drankwet, ter algemeen© kennis, dal b|| Gedeputeerde Staten is ingekómlen tejeffll verzoek van Petrus Johannes Josepfipb Marcus alhier, óta' vergunning .tot verkooR van sterken drank in het klein, uitslui tend aan Logeergasten, in de beneden voorkamer van het perejeeï Q nr. 113 8«b het Vlissingsch; Wagenplein alhiór, en dial binnen twee weken na heden iedtejr tegéM het verieenen der gevraagde vergunning schriftelijk bezwaren bij hón, Burgenaete*- ter en Wethouders, kan inbrengen. Middelburg, den 8 April 1921. Burgemteester en Wethouders vooröotewJö. E. DUMON TAK' Vooiritter. M. .VAN DER VEUR, Secretakfe POSTERIJEN, Ljjst vam onbestelbare brieve» en briefkaarten, van welk» de aSseatier* onbekend zijn, ón die terug ontvjagnjgott zijU in de 2e helft van Maart: f BinaenlajBd. C. G. (Letters), Rotterdam'; S. Dektarst, Den Raag; Mulder, Apeldoorn; Verlaab, Rijswijk (Z.-H.); G, Wijnmalen, 'Amster dam!. Briefkaarten. J. Faber, Amsterdam; J. Hariol, Bot- teidam. j L. L". Coppejans1, Roubaix; Hiaddite ÓB Rolland Kay, Parij®. D. Baumel, Stockholm; B. vftn ffrich^ Pari®; M. Ullmer, Berlin. bladen te veel' Extra'® verspreiddeb; ril gaven Extra's voor allerlei onbeduidend^ xmisdaden en ongelukken. Dat wj»s ver keerd, vond hij. Dopr te dikwijls „vhisói' alarm" te maken, zouden zij die dingé» niet verkóopen; het waó geen gaeda manier van zaken doen. De dagbtaidea zouden op 3en duur betere zaken maken ri» ze een Extra alleen .publiceerden wanneer er werkelijk iets belangrijks ga- beurde. „Extra! Alles over het vreeselijkte on geluk! Extra" schreeuwde een jong©» onder zyn neus, toen hij uit d© «utÓ stapte. „Ga uit den weg!" zei SheridatabarstóKI ofschoon hij glimlachte. Hij mocht graag de jongens met zooveel luidruchtigheid zien werken om in de wereld voor uil te komen. Maar toen hij het trottjoir dwars over stapte naar de hel verlichte glaze» deuil van den kapperswinkel, greep een twefadte courantenjongen den arm van hem dig z§n waar aldus gillend: had aangteprexteM „Zeg Yallern" zei deze tweede heeseft' Van ontzetting „,weeit je wie djat isï' „Wie dan?" 1 Het is» Sheridjanl" „Groote goedheid!" riep de ©erisfe miril vorechrikten blilk. i (Wordt vorvO^dC Efects. SMkkNf 9. m m» mm Mtsmm

Krantenbank Zeeland

Middelburgsche Courant | 1921 | | pagina 6