mm FEUILLETON. BINNENLAND. 290 Woensdag 8 Deeember 1080# I! Hl H 'I sim. 163' vaaröigheidsdiplosïa van automobilisten e. d kameroverzicht. Zitting van Dinsdag. de achturige werkddenst en den spoordienst. MIDDELBURGSCHE COURANT De Tweede Kamer heeft dus gistere» met 30 tegfen 27 stemmen die motie v. Ra- vesteijn aangenomen,' de rejgelerinjg uitv- noodigend „zoo spoedig mogelijk wet telijke Voorzieningen te ontwerpein ten einde voor bestuurders van motorrijtui gen een vaardigheidsdïplonia verplicht te •stellen." •Of liet nu ook gebeuren zal? Bij hel debat van Vrijdag heeft Minister König uitdrukkelijk gezegd, dat hij de motie niet kon aanvaarden daar hij ge en kans ziet ze uit te voeren als ze werd aangenomen. We meenen dat de Minister gegronde reden heeft voor zijn Vetrklaring. Wil wer kelijk dat vaardigheidlsdiploma iets befeekenen, dan dient er epn flink exa men te worden afgenomen. Maar als men laan denkt ,aan de tien dOtzeiiden persp'-j nen. die daarvoor in aanmerking komen dan gelooven we dat zij gelijk zullen krij gen, die zeggen: dat loopt in die praktijk op niets uit, want er is geen tijd om £00veel danidSdaten te examineeren. En bovendien is er alle redes- voor de verzuchting van den Minister: die ha ren rijzen iemand te berge:, als men na- gaal hoeveel ambtenaren dat kost' Blijkens een publicatie van het bestuur van den .A N. W„ B. werden in Mei en Juni van het jaar resp4371 en 4353 rij bewijzen afgegeven. Stel, djat clen comb missie per dag 10 personen practised in Tweede Kamer. Minister Van IJ s s e I s t e ijn blijft dus. Hij! was er zelf wel niet om liet te zeggen, maar het bleek uit een rnedédeeH ling van den voorzitter. De Minister, zoo zei hij, had hem' be richt, dat hij zich na de aanneming van twee amendementen van den heer Mar- chant in de vergadering van 25 NovemL ber, wilde beraden', in hoeverre het mogelijk was, in het bdj'zonder na de aan neming van het tweede amendement, waarbij was voorgesteld den post voor een juridisch adviseur ie schrappen, ide zaken aan zijn departement behoorlijk te dioetn beharti(g|en. Daaromtrent deelde Ide minister spr. mede, dat reeds sedert ruim1 vier jaren zulk een iatobtenaar bij zijn departement werkzaam is,aanvankelijk uitsluitend met het loolg (op de crisis; allengs werd hem min of meer belangrijke wetge vende arbeid opgedragen. Waai- uit den aard der zaak eerstgenoemde werkzaam heden verminderen, is het idle bedoeling, dezen ambtenaar 'geleidelijk meer h©t in de tweede plaats gedoemde werk te doen verrichten, vooreerst tot ontlastin. van de lijk' ambteWaar. En in overeenstemming) fmet hetgeen de Kamfer refeds' mefermalir uitsiprak, wilde de Minister die tijde lijkheid niet te lanlg laten duren. De heer Mar chant bleef echter vol Wantrouwen. Het Was z; i. wel degelijk een nieuwe organisatie, dfife het vol gende jiaai' weer zal worden uitgebrejid. De meerderheid van de Kamer bleek niet van dat oordeelDe heeren L e 1 y en de Monté Verloren meenden wel dat de Minister de vaste aanstelling njiiet had moeten geven vóór het krediet was toejgiestaan, maar dat men er nu niet op terug kan komen. En dè Minister gaf dit eigenlijk toe. Want hiji zei zfilch te hebben laten leiden door het rapport over den rechtstoestand en dloior denaan- dratofg! uit de Kamler om de ambtenaren diet te lang tijdelijk aan te stellen. Hij zou voortaan geen enkelen vasten amb tenaar in dienst nemen, zonder eerst ide Kamer gelegenheid te gleven daarover liaar oordeel te dloen 'kénnen. De heer T r e I s t r a wees bovendien) op de onbillijkheid tegenplvter ide amblena- ren, als men op zoto'n „slordige" wijze als de heer Marehant te werk gajat, zon der eerst inlichtingen te vragen. Ten slotte fcreelgj het amtendement-Mar chant dan ook alleen de stemmen der vrij'z. demo era ten en der communisten. mtet wetgevend werk b'ij de afdeelingen werkzame ambtenaren, maar j Toen sp'oprwfegen. voornamelijk, teneinde ziooveel moigtelijkj De nieuwe overeenkomst van liet Rijk de eenheid van uitdrukking van jurlidi-:met de maatschappijen, werd op voor- WASCH «1 Uw fijne- 'stoffen, licht VOORHET crepe de chine of teere leant WASSCHEN me' Lux, het onovertioffefi-preparaat.dat VAN FIJNE alle fijne weefsels ftisch en soepel houdt ^WEEFSELS, en de kleuren niet aantast. Het is een •waar genot deze stoffen te wasschen inj hetvroomachlige Lu* zeepsop. Lux verzekert reinheid op de aange naamste wijze. Men kan het kloppen rot het een dik schuim vormt dat allea^ reinigt zonder boenen of wrijven. OVERAL» VERKRIJGBAAR'» kan examine erendat is één per uur. |fc> Dan zouden er per examencommissie per mlaand 300 personen kunnen worden af gewerkt. En dan zouden er 14 exa mencommissies noodig zijn om iedere maand, gereed te komen, mits ze dag aan dajg, ook Zondags, werkten, tien uur per 'dag'. Na weten we wel 'djat niet alle maanden zooveel rijbewijzen worden aangevraagd- Maar die cijfers -geven toch een denk beeld van het enorme werk dat d|aar- m.'ee gemoeid is. De heer v. Bet-festeijn1 noemde Vrijdag1 een aantal van 50.000 rij bewijzen per jaar In andere landen heeft men dan ook die ervaring1 opgedaan. In Duitschland is het examen een wassen neus .geworden omdat er geen tijd voor is. In Frankrijk (heeft een officieele commissie voorge steld het examen af te schaffen, omdat •-het in de praktijk van geen nut bleek te zijn. In Amerika glaat het exam'en we gens het groote aantal candidaten zoo oppervlakkig, dat het niet de minste waarborg geeft. In Engeland en België doet mennet als tot nu toe bij ons; men eischt daar geen examen. Toch is het daar niet erger dan in die andiere landejn. Dat is ook best begrijpelijk. Een onver schillige dolleman blijft gevaarlijk, ook met een diploma. De straf van intrekking yan het diplo pia. staat precies gelijk met wat nu reeds door onze wet mogeljjk is gemaakt 'door de intrekking Van het rijbewijs. En ate ongelukken worden slechts zelden veroorzaakt door gebrekkig rijden; veel ten veel meer dioor roekeloos rijden, (tenl voor een deel door onachtzaamheid van 't publiek.) We kunnen daarom niet rel 00 ven, dat fer van dat vaardigheidisdiploma vooreerst iets komt. Maar we gelooven wel, dat er door Strengere verkeersmiddelen, ©n boven- al'S door spoediger ingrjjpen van del politie en streng optreden der justitie! veel k m; bereikt worden. Met iemand die meermalfeal bewijzen igeeft van roekeloos! -ijden, of die in dronkenschap een auto of motor fiets bestuurt, hebben we geen meeleden, als bij zéér gevoelig, speciaal in zijn beurs wordt gestraft. Het door den heer r. Sas'se van IJsselt geopperd© denk beeld van verbeurdverklaring is nog zoo kwaad niet. jgleto. Afstemming van den bedoelden post, behoeft, daar 's Minister's meeniiig, bijl nttaaiu jlagi uicijg av Jjvi juncji A jjix 0 r Jr 1 L "i"11 het besturen en in technische kennis: Ische be'51I1Se,en en vormen te waarbor- stel van den voorzitter uitgeschakeld, daar "lQ,ni deze zaak later niojgl laajn de orde 'komt. Toen werd er veel geredekaveld over de regeling der Werkzaamheden, en toten nader inzien, niet de .stagnatie in dén was' men nog niet toe aan de verwachte dienst t© brengfen, die lfijl aanvankelijk Vw.emmoiwwzi. -j vreesde. Immers voorLoiopig kan de be doelde ambtenaar, zoolang' deze uit het zoo|g!enaamde jcri.sisartikfel betaald wordt, rustig' mtet zijlni arbeid voortgaan. Wiaar dus voor het iojojgjetajilik, in strijd met 's Ministers aanvankelijke meening, de aanneming van Wet amendement gfeen stremming in den dienst verooi-zaakt, heeft de Minister spreker verzocht, de voortzetting van de behandeling van bespreking der spoorwteglmisère, daar ieerst de heer T r e u b nog eten nieuwe motie in het debat binnenloodste, ujit- SiprekteWd, dat voor de lloionreigfeling het advies van den LioSnraad' zal w!o,rden gter volgd ter bevordering) van den goeden geest pnider het personeel, welkte mioti© da nog eenigi debat olok in de 'bespre-i kipjglen weid opgenomen. In dit dfebat was ook opgenomen de afgebroken interpellatie-v. Ila veste jjjn, DE LEVER'S ZEEP-MAATSCHAPPrj, VtftARDIKGÉfL, (Ingez. Med.) Het systeem van concentratie in den dienst der H. S. M. ïs. vroeger proefon dervindelijk goed 'gtehteken. Daarin zit dus geen oorzaak van vertraging. Wel echter in de groote lengte der treinen, in verband met de beperking van het aan tal. Voortreinen kunnen ook niet Worden ingelegd omdat vaak alle sporen aan ae stations bezet zijn, zlop Ö.v. aan het hoofdstuk X weder top de agenda te plaat- over het ontslag' van twee anrbtejaaxen j Centraal Station 'te Amsterdam. Geleide,- sen. Naai- aanleiding van deze mededeelingj stelt de voorzitter aaJn de Kamer vtoior de behandeling der begrooting van L., N» ten H. wfeer op ide agenda te plaatsen. Nia de hierboven; besproken aan neming van de motie-Van Ravesteijh in zakte het vaaidiigheiidsdiploma, doiok de vergafderfiliUug! weer onder in een debat over ambtoUaiarsbezuiniiginig. D© heer Marehant leidde wederom1 den aanval in. Hoewel het eerst scheep of h'ij inteer aanhanger» mfee kreeg dan bij zijd vorige: attaque, kwam' hij ten slotte mtet slechts enkele getrouwen vteprf den' muur, en kon toen gemakkelijk wioir- Ile'U (afgeslagen. De heer Marehant stelde vöor art. 145 te verminderen met f 158.000, met de bedoeling, dat bijl den dienst der land» gteb o uwen niet nieuw zullen wor den pangtesteld 2 ingenieurs, 2 ai'chitec- ten, 16 bouwkundige ambtenaren 1ste klasse, 31 bouwkundige ambtenaren 2e klasse, 8 ambtenaren voor bijzondere dien sten klasse A en 1, idem klasse B. De voorsteller Voegde eraan toe, dat de methode, welke hij bij zijn amen dementen volgde, deze is geweest, dat hij tegen het stichten van nieuwe or- Igjanisalies in den Staatsdienst is en dat Wij! opkomt tegen de uitbreiding! van de bestaande organisaties. Tot de eerste da- tfe|gO|rie beWoiort dit amendement. Spre- kèr zon dein1 Minister in overweging wilL leW geven o,wi dezen post terug1 te ne- mten en nog eens te overwegen of d©ze uitbreiding wel noodlijg! is. Uit het antwoord van Minister Könijgj bleek echter dat deze ambtenaren niet nieuw zijn, doch meest allen reeds d'ijie jaar in 's Rijks dienst werken als tijde- (wegens revolutionnaire propaganda). lijk zal "de technische inrichlting van het En van zelf kwain ook de spoorweg- net nu kunnen worden verbeterd, nu misère ter sprake, waarover de heer v. weder voldoende materialen beschiki>a«.r Ravesleijn echter slechts kort wajsj. zijn. Er wordt gewerkt uit alle macht De heer v. Bere ste ijln voegde er j aan het wegnemen der vertraging, echter neg een woordje aan toe; hij zocht j Met de mO.tie-Van Rappard kan spr. de oorzaak vooral in het gebrek aan zich uitnemfend vereenigen, overleg der directie met het personeel j 'voons naa ode Minister net over ae en het publiek. Hip drong bij' den Minis'ter op ingrijpen aan, en haalde de minder; beleefde dan typeerende uitdrukking aan, dooi- de Kamter van Koophandel te Veen- dam, gebruikt in een adres aan dfen Minister over spoorwegklach'tenwij doen een beroep op u als rechter, niet als trechter. A vondz'itting. loonregeling. jltij achtte den kindertoeslag In het belang van het personeel en cfeerde verder ihe'de, hoe het „compromis" is. tot stand gekomen. Maandag had spi nnet üe directie een conferentie gfehaldl. Het bleek hem toen e'diter, dat de Loonra,ad een nader advies had inge diend. De motie-Treub1 moet spr ont- 's Avonds werd het spoorwegdebat j rdden, omdat hij niet kan instaan voor voortgezet Het belangrijkste daarvan wasuitvoering. Hij kan thads niet mede- wel 't antwoord van den Minister. De deelen welke houding hij zal' innemen klachten over de ontreddering van den dienst brachten natuurlijk geen nieuws. Die feiten kent iedereen. Er is echter ook een mtetie over in gediend, nl. door den heer v Rap pard, die een grondig londerzoek door een deskundige commissie wenscht. De Mi Pis ter zei, dat Wij den 'chaos op de spoorwegen niet wenschte te verontschuldigen. De gróót e oorzaak der treinvertraging ligt in de tractie, maar ook in het uitstel, van sommige brugver- stèrkingen, waardoor de zWaarste machi nes bijv. niet over de Moerdijkbrug kun nen gaan. En de aanpassing aan den achturendag kan niet zoo snel .geschie den. Ook is er veel achteruitgang in arbeidslust. Van sabotage onder het per soneel is echter geen sprake. Voorts is er eenige animositeit tusj- Schen het personeel der bteide tnaatstehjap- pijen. tegenover het compromis, doch hfij' zal 'zijn besluit bespoedigen. Ook de aanne ming der motie-Kleerekooer (om de even redige vertegenwoordiging bij de samen stelling van "den Loonraad te handha ven) moet spr. Ontraden* De algetnéene 'beraadslagingten zijd 'ge sloten. Over de moties wordt heden ge stemd. Een roman uit Masoerfen door RICHARD SKOWRONNESt. 45) Daniël Boigdan stond lop ten wist niet, Wat het te doen stond. Beter dan ieder ander had hij gezien, hjpe die twee el- iklaar met de blikken gevonden hadden en had bij alle hoop opgegeven en er steeds aan igedacht, boe bij hem die hem zijn kiein engeltje bad ontstolen, het best uiüt den weg kon ruimen. En nu kwam zijn Vader zelf hem zijö. bruid opdiingjen? Botgdan verliief ziijln stem weer: „'"Waar wacht je toch op miijjnl zpon? EU laat de muzikanten de mooiste dans spelen, die zij kennen, want de jonge uiet hem, die naar haar toekwam, maar Rqgjdan wel mei zijn bruid deelenemeademand, die aan het onderste einde van de aan den dansl" i knechten bank zat. Hij was opgesprongen, Hij wicx-p d© muzikanten ■wfel meer dan] uit Zijn ©ogen sprong vuur en zijn vuis- een dozijn papieren roebels toe, die ten balden zich, als wilde hij den onge- hlij onder het spreken in de hand ge-likten beer, die daar den dansvloer over- rold had. Schmiezel, de gemeenteherder, stak den weg versperren. Htf ging uit viSng ze, behendig op, schroefde het mond- j de bank; en toen gebeurde er iets stuk weer op zijn klarinet, nadat hiji die eerst had doorgeblazen ter verhanging vani het effect en riep zijn beide mak kers toe: „Ziezoo, Wu weer dé andere, maar op Zijn Rijnlands chl" In We|t rgeheele gezelschap was opetens Weer leven en beweging gekomen. Allen rekten de halzen, de boeren uit de hee- remikanier waren in de deur van dfe groote zaal klomen staan en Daniël Bojg- dan stak nog wel wat verlogen met de plotselinge wending van zijn noodlot dwars over den dansvloer. Vrouw Holder zwol op van' trots en geluk en Leentje was opgestaan omdat haar moeder haar had aangestooiten, op baar bleekfe wangen gloeiden twee rood© vlekken, haar armen hinigen slap naast haar lichaam en met haar ©ogen zocht zij wonderbaarlijks' Kleine Leentje sloot de loogjes dicht ten 'kwam1 zoo door de kalmer naar hem i)o|e alsof liij! haar met zijln blikken naar zich toetrok. Zij vleide zich tegen hem aan, legde zijn arm om haar been en allen stonden als verstijfd, zelfs de mnzjkan ten in den hoek' hadden hun instrumen ten neergelegd want wat er nu gebeur de, w.as zeker niet in den haak. Hoogstwaarschijnlijk had deze Guzek, van wien iedereen wist, dat hij! met allerlei geheime kunsten omging, zijn heer een middel gegeven om het meisje in Zijn macht te krijgen..,..; En nu fluisterde hij helni toe „Snel mtet haar in den wagten, voor ze tot zichzelf zijn gekomen. Je weet waarheen je zult rijden en ik sta er voor in, dat hier uit de kamer Zoo gauw geen sterveling uit ktemt!" Deniël Bogdan had zijn mes 'getrokken en stortte als een stier met vooroverge bogen hoofd naar voren, de ©ogen met j bloed doorloopen. Op drie schreden van de knechtenhank werd hij door een ge- weldjgte vuist in de borst gegrepen en ide geheele kamer dborjgesliWgerd!. Zoodat „Het Nieuws jvan den Dag" had! een on derhoud met den heer W. Rauwenhteff, den chef van den dienst van het ver voer aan de Ned. Spoorwegen, die over de dienstregeling gaat en heeft hem die vraag gesteld, die thans, op veler lippen is: Hoe lang nbig De heer Rauwenhol'f kon niet veel hoop geven. Zijns inziens is! de hoioifdoorri zaak van den ongeregelden treinenloop de snelle doorvoering van 'den achtuurs- werktijd. De machines werken langer dan acht uur. Zoodra het klokje van gehoor zaamheid van den machinist slaat, moet hij worden afgelost. Een ander komt dan op zijn machine, kent diens eigenaardig heden vaak niet en weet evenmin in wel ken staat hij as m-jctii'np. overneemt In den tijd, toen een machinist zijn machine bleef rijden, zorgde bij goed voor haar vuur en vioior (gezondheid, klaar als nu het uur van aflossing nadert, 'dan Zakt de belangstelling beneden peil. Het resultaat is dat de opkomende machinist aan vertragingen vaak niet ontkomein kan. Daarbij heeft de achtuurswerkdag ©en sterke uitbreiding van personeel noodlig gemaakt. De nieuw aangestelde ntach^ nisten, hoewel theoretisch) volkomen 'be kwaam en 'bevoegd, missen nog de rou tine. die noodig is om1 uit de machine onder alle otastapdighcdenJ te kunnen halen wat er in Zit. Hun helpers, de nieuwe leerling-machinisten, zijln voor een deel vreemd aan den dienst. Dien tengevolge wreekt zich elke kleine tegen slag. Een harde tegenwind, een bijzonder slechte plok kolen, alles brengt onbe rekenbare vertraging en dus een zeer ongeregelden treinenloop. Tijdens de oorlogsjaren moesten de noodige uitbreidingswerken aan de .sta tions blijven rusten. Thans zijn ze met kracht terh add genomen. Het gevolg is, dat bij de uitbreiding, die aan den trei nenloop is gegeven, veie stations op de drukke uren tot him wile capaciteit zijn 'belast. Forensen zullen zelf wel opgemerkt hebben, dat op hun vertrekuren blijlv. in het Centraalstation allfe sporen bezet zijn met meters lange treinen. Daar kan geen spoorwegcoupé inteer tu&stehen. Eén trein, die in vertraging is, stuurt dam den geheel&n boel in de war en deze invloed zet zich urenlang Voort, omdat er hiji tot bijna voter de voeten van de muzikanten neersloeg. En nu sprong Gu zek voor de (open, deur, waardoor zijn jonge meester met het meisje verdwenen' was. Hrj liet den armdikken stok als een roede iW het rond zwaaien en riep hoontenid: „Mocht een der heeren lust hebben door deze deur te gaan, dan wordt hij1 daartoe beleefd uitgenoodigd', zij1 staat wagenwijd voor u open!" Mijnheer Bogdan trad pp zijln knechtjen toe en zwaaide biet 'de armen in de Rich®.' Voorwaarts Werpt u boven pp heuiL Een paar van voren ten de anderen.' over de plaats heen, van achtte ren, dan zul je hem wel onder krijgen. Tien tha ler geef ik aan ieder van jullie als je hem vast bindt en bier, zooveel dat je je voor een jaar zat kunt drinken I" De knechten stonden besluiteloos en Guzek lachte al maar door „Geef je jmaar geen moeite," mannetjes, aan de achterdeur 'ben ik vroeger ge weest dan jullie en ik heb haar geslo ten!" 1 Hij greep met de linkerhand in dim* Zak en baalde er teen groote Sleutpl uitt. „Komt maar hier, en haalt hjem, jul lie zijd dertig tegen één en ik zou mij' in uw plaats schamen 1" Mijnheer Bogdan rukfe zich uit woede bijtna de haren uit het hoofd. Ja, waarachtig hij" hjeeft gelijk! Jullie 'zijln vopr de bank allen lafaards! Het geheele jaar worden jullie gevoed en je verdient het hoogste loon, maar als je moet opkomen völor je meesfjer, dan- -zijln jullie niet te vinden!' Guzek begon weer ie hoonen. „Lieve Bogdan, bteldof hun toch inteer Zooveel, dat ieder voor rijd begrafenis genoeg heeft en nog een paar thaler voor zijn weduWe, want "ïevenld komt in het eerste half uur niemand door die deur, waar ik voorsta, Maar ik wil je een voorstel doen. Gaat weer dansen en lachen en laat je niet storen omdat ik hier aan de deur sta en naar jfe kijk. Wat doet het er toe, of de btruidl weg is, er zijln immers nog. genoeg) andere meis jes? En gelooft miji, ook zij' zal zich nie® bij' hem vervelen, met wien zijl" is wegge reden fWordt vervet#».

Krantenbank Zeeland

Middelburgsche Courant | 1920 | | pagina 1