iUiiriftlit Cnrat FEUILLETON. IK Mi II 'I B IJ VOEGSEL Binnenland. Woensdag 17 Not. 1920, usï. 272, TA» M TAS UIT DiE PERS* De kiapitaalsuitbreidin der Spoprweg Mij en. Over de onlangs gepubliceerde plan nen tot aanzienlijke uitbreiding van het kapitaal onzer spoorwegmaatschappijen, welke vermeerdering door den Staat zou Wórden opgenomen, schrijft Van Braam beek in Het Volk een beschouwing, waaraan wij het volgende ontleeinen Een der fouten is ongetwijfeld ge weest, dat voornamelijk in de laatste jaren met hunne geweldige verkeersuit- breidingen er een wanver ho uding was ontstaan tussehen de hoegrootheid van het aandeelenkiapitaal en den omvang van het bedrijf. Deze fout sprong voor al bij S.S. met zijin klein aaudeelenkian pitaal bijzonder sterk in het oog. Im- talers uit de balans over 1919 blijkt al dadelijk, dat bij een aandeelenkapi;- taal van slechts 18 millioen deze Mij. voor niet minder dan 185 millioen aan obligatieleningen heeft loopen. die na tuurlijk uit de opbrenglst van het bedrijf hunne vaststaande renten en aflossingen vorderen, zoodat zo'owat alle schomme lingen in de uil komsten van het bedrijf geheel zich zouden afspiegelen in het te betalen dividend, waardoor nu eens dernemingjen ais maatstaf neemt en re kening houdt met de gropite uitgaven, die aan het personeel, materieel ten uitbreidingswerken in; de komende tij den nog zullen moeten worden besteed:. Het igeheele risico, van het bedrijf komt dus nu op den staat ,te liggen en zal ongetwijfeld wel sporen in de waterstaats begrooting lachter laten. Even, goed echter Had de Staat kunnen ge bruik maken van de nog door Minister Lely ingediende en door de Kamer aan genomen wet, waarbij de Minister ge machtigd werd de aandeelen op te k|0i0r pen, zoolang deze niet hooger dan 80 pCt. aan de beurs genoteerd stonden! en nadat hij genoeg ervan in zijn bezit had gekregen, de 'dividend-garantie kun nen uitvaardigen, zopai's hij trouwens ook reeds gedurende den oorlog, doch slechts tot 3 pCt. deed. Maai1 vermoedelijk zijn er niet vol doende aandeelen aan de markt geko men, waardoor dit proces van vre- üeiüjeyende 'doordringing der staat in het spoorwegbedrijf te tang1 duurde. Door het nu .gevolgde stelsel ils de staat dus feitelijk geworden tot de almacht in het bedrijf en zuilen we eerstdaags volledige „staatsexploitatie door een par ticuliere maatschappij" krijgen. STUKKEN PROVINCIALE STATEN. J aarwedde-herziening. Naar aanleiding' van verschillende verb zoekschriften tot salaris- en j aarwedde- herziening, ingediend door ambtenaren en werklieden der provincie, en volg gevend aan de 'door de Staten aan genomen motie, welke in de vorige zit ting door den heer On der dijk was ingediend, strekkende tot herziening der jaarwedden van het stopmbootpersloneel, worden dpior Ged. Staten voorstellen inge diend, welke bedoelde wijzigingen op het oog; hebben. Bij hun voorstellen hebben Ged. Sta ten zich in hoofdzaak laten leiden door ©en reuzen-dividend zou moeten wor-1 een vergelijking: tussehen de jaarwed den uitgekeerd, dan weer het bedrijf geen cent dividend zou kunnen toela ten, zoo hier het reservefonds niejt diende als veiligheidsklep om steeds ©en matig dividend toe te laten. Ook bij H. S. M. viel dit verschijinL sel, schoon in mindere mate, waar te nemen; op de balans van 1919 prijkt naast het aandeelenkapitaal van f 22,5 millioen een obligatieschuld van f 161 m'illioen, een verhouding die ook ab soluut niet toelaat, dat de schoimme- lingten in de exploitatieuitkpjnsten van het bedrijf over voldoende breedte wor den uitgedijd. Wat dit kon beteekenen, blijkt bovendien nog hieruit, dat !d!e exploits lieopbrengisten der beide Mij.-en over 1919 hebben bedragen ruim f 156 millioen. Een vermeerdering of vermin dering van b.v. 20 pCt. beteeként voor dit aandeelenkapitaal een ontzaggelijke vermeerdering of vermindering van divi- dendmogjelijkheid. Ik heb daarom in het „Weekblad" der Ned. Ver. van Spoor- en Tramwegperso neel herhaaldelijk hierop die aandacht gevestigd, nadat door Minister Reglout bij een behandeling van de Waterstiaajts- begrpioting reed's was gezegd, 'dat door hem werd overwogen om door ver groe,Ling van het aandeelenkapitaal van Staatswege deze wanverhouding te ver helpen. i Inluisschen, nu de Staat 5 pCt. di vidend over het aandeelen-kapilaai ga-- •rendeert, heeft deze vergrpp.tiiug op zich zelve heel weinig beteekenis. Finan!-1 oieei iglezien blijft het vrijwel hetzelf de, of een obligatieleeniinig: van 5 pCt. werd ujtgtegeven, dan wel het aatodeeb len-kapitaal vergroot met een 5 pCt. di vidend 'garantie. Enkel in heel voor spoedige jaren, als het dividend boren 5 pCt. zou uitsteken, maakt het verschil, maar de jaren, dat het spoorwegbedrijf zoo voorspoedig boert, lijken toch wel voor goed achter ons le liggen, vooral als men daarbij de builenllandsche on- den en loionen in de provincie Zee land en die van andere provinciën, ter wijl mede rekening' gehouden is met den toestand der provinciale finantiën. De voorstellen van Ged. St. tot wij: zilging van de verordening tot regeling der bezoldiging van de ambtenaren ko nten op het volgende neer. De mi nim um-jaarwedde gaat iln op iclien dag van de maand waarop den 21-jarigen leeftijd wordt bereikt. Bij' jeugdiger per sonen wordt voor ieder jaar beneden! de 21 een bedrag van f 100 van het minimum afgetrokken. De berekening der periodieke verboogingen begint op 21- jariigen leeftijd. Griffie. De jaarwedde van klerk en bode-schrijver wordt in minimum ver hoogt met f 200, en wordt .dus 1300— 1800, met tweejaarl i.jks cbe verho|Oig|injgen van f 200. Aan d© ambtenaren der griffie worden: de dooi" hen verschuldigde bijdrajgjen voor weduwen- en weezenpensioen te rugbefcaalt. W aterstaa t. Plet maximum van op lichters |of technische ambtenaren wordt verhoogd tot f 3800 (22003800), het mi nimum van bureelaimbtenaren tweedei klasse tot 1300 (1300—1800). De bijdrage voor bureaukosten van den hoiofdinge- njieur wordt gebracht Van f 400 op f 500, W; egarbeiders. De jaarwedden van arbeiders bij de wegen worden ia mi nimum en maximum met f 200 verhoogd en gebracht op f 13001500 P r o v. Bibliotheek. De minimum jaarwedde van assistent en amanuensis wordt verhoogd met f 200. Stoomb.diensten. Jaarw. hoofdma chinist wordt vermeerderd in minimum en maximum met f 200 (25003000), die van walkapitein in minimum met 300 en maximum f 200. De jaarwedden van ide eerste en tweede klerken op het kantoor van den directeur worden gebracht Op resp. 1900 —2300 en 1200—1800 (thans 1500—2100 Een roman uit Maso®ren 'door RICHARD SKO.WRONWE®. 35) „Ea zoo", zei GujzekL Ja dat is een eigenaardige geschiedenis, die ook' be wijst, dat een man zijfn hart nooit ,op een vrouwspersoon moet zetten, als hij iets ernstigs voor heeft." Jan keek op. „Hoe dat? Ook?" Samuel Guzek hield zich van den dom- me, al zag hij het vosje, dat hij dachjt t© Vangen, reeds naar den klem toelop- pen. „Heb ik "dat gezegd? Zoo? Nu daar heb ik niets bijzonders mee ge meend, maar zoo -in 't algemeen°ja dat zal nu achttien of negentien jaar geleden zijn, heel juist weet ik het niet meer want als men ouder wordt en van allerlei beleeft vergeet men somj tijds het tellen; ja toen was ik verliefd geraakt op een meisje in Dlugossen, dat jm'ij het hart van alle kanten in 'tnauw, bracht als ik niet bij haar was ,dan ge loofde ik dial ik sterren zou, zoo ellendig was het mij te moede!" Jan igipg wat op zijn krukje verzitten, want de geschiedenis begon hem te in) teresseeren. Samuël merkte dit wil op en grinnikte in wendjg. Hij schonk ziel* een snaps je in en liet het behag©Iijk over j zijn tong glijden. „Nu verder d,an; zij' was ruim twintig jaar en ik al over de 'Veertig, maar zie. je meester, het is nu eenmaal zoo met tij?) eezls gesteld, zij worden w©l ouder, maar niet Wijzer. Ein als de liefdie hen dpn ook nog le pakken krijgt .verliezen zij ook (hel laatste restje verstand. Ik was dep tijds gewoonweg voor niets te gerbuiken en je vader schudd|e maar steeds het hoofd over mij. Zoo vaak ik kans zag van den Broekhof weg te sluipen, maakte ik mij uit de voeten naar Deugossen, posteerde mij voor de dieur van het meisje ais feen kalkbensche haan, deed een bonte halsdoek om, enkel en alleen iom haar te behagen en waar ik ging of Stond ik dacht aan niets anders dan aan haai" in den arm te hebbenJe mtoet namelijk weten, dat het een fijn meisje was. de oudste djochter van den heer Ivomossan. Nu is zij een dikke boerin long getrouwd en zij heeft vier of vijl kinderen. Destijds was zij zoo siank als een berk, een blank gezichtje als van een stadsdjame en pogen als schoteltjes! zoo groot! Het mooist waren haar (don- de, gekrulde haren, die als golfjes om haar hoofdje speelden en op dfeze krul haren was fk zoo verzot, hoewel ik zelf bekennen moest dal zij niet voor mij ge groeid waren want ik was maar een arme knecht en zij een boerendochter. Mjaar' aan zooiets denkt men in zulke tijden niet. Men beeldt zich dan in djap als metf verliefd is, alle standsverschillen op deze en 8001600. De minimam en maximum jaarwedden van kapiteins, stanrtalams, dtek- fcnecht, machinist, stoker, en conducteur, Zoowel op de Wi. «la O.-Schelde, wonden verhoogd met f 200, de stuurman aange wezen als d.d. gezagvoerder op de rester- veboot, wordt met f 100 en dat van den dekknecht, bekwaam om als stuurman op te treden, met f 50 verhoogd. De jaarwedden dei" agenten vjan den dienst op de W.-Schelde wonden in mini mum en maximum verhoogd met f 200, behalve die van Borsselen of Hoede. kenskerke voor wie die rerhooging f 100 bedraagt. De aauvangsjaarwedde der goederen klerken wondt f 1200 (thans 800) het maximum f 1800 (thans 1600). Met f200 worden de minimum en maximum jaar wedden verhoogd van: ponton- of steiger knechts, tevens bestellers te Vlissingen, Neuzen, Breskens, Hausweert (terens steenkolenwerkers), de sleenkolenwerkers en vaste werklieden te Vlissingen. De jaarwedden der pontonknechten te Bors- selen worden gebracht op 1000—1200 (thans 900—1050). Van de agenten, ver bonden aan den dienst op de Ooster- Schelde wordt voorgesteld de jaarwedde van den iaigent te Middelburg te brengen op f 1200 (thans 1100) en te Zierikzee op f 1600 (thans 1100) Ged. St. merkten daarbij op dat de agenten te Kortgene, Wclphaartsdijk, Katsche veer en Goes niet als ambtenaren kunnen worden aan gesteld, en de regeling hunner belooning derhalve niet in Vleze verordening' kan geschieden. Voorgesteld wordt de bepaling omtrent de terugbetaling van de bijdragen voor weduwen- en weezenptensioen en dat te doen ingaan op 1 Jan, 1920, de overige wijzigingen op 1 Jan. 1921. Premie vrij .Wed.- en iW e e z e n p e ns ioie n Voorgesteld wordt om in navolging van het Rijk met ingang van 1 Januari 1920 geen kortingen meer in te houden op de jaarwedden, wachtgeldjen en p©n sioenen van provinciale ambtenaren voor de pensioneering1 van weduwen ©u wee zen. Wordt dit voorstel aangenomen dan zullen in die volgende zitting voorstellen worden ingediend om in verband daar- jqiedie het desbetreffende reglement té wijzigen. Pensioen o ve r :ge nomen boot- personeel. Ingevolge verzoek van beambten bij den Prov. Stoombootdienst pp de W. Schelde, vroeger in dienst bij de firma Smit Jr., Diepeveen en v. d. Bent, stel len Ged. Staten voor wat betreft dezen alstnedfe ander personeel, dat met dl© Zeeuwsche Spoorboot Mij. eertijds wer den overgenomen, den tijd, in vasten dienst bij die Maatschappijen doorge bracht, bij de regeling van hun pensioen als diensttijd in aanmerking te nemen, en in verband hiermede ook het pensi oen van de thans gepensioneerde kapi teins H. Rademaker en A. Verdoorn te Neuzen, en te bepalen op resp. f 1043 en f 850. De bo ven zijn pensioen aan Ra ctemaker toegekende toelage zou daar mede vervallen. Deze regeling wordt voorgesteld in te gaan op 1 Januari 1921. Spoorweg op Tholen en brug over de Eendracht. Door Ged. Staten wordt voorgesteld te besluiten A. lo. voor de Provincie deel te ne men in een vennootschap, welke een een spoorweg van Tholen naar Stave- nisse zal aanleggen niet overbrugging van de Eendtoacht, en zulks met een kapitaal van ten hoogste f 1.209 000). 2o. Gedeputeerde Staten te machtigen de noodige verbintenissen, aan te gaan ter uitvoering van 'dit 'besluit. B. aan de Spoorwegmaatschappij Tho len en Weslbrabant of 'aan de maaf (schappij, welke haar mocht vervangen, voor den bouw van 'een brug over de Eendjnaoht bij Tholen, geschikt voor het spoorweg-, voertuigen- en perso nenverkeer, een renteloos voorschot uit Üe Provinciale fondsen te verleenen van een zesde der op f 1.740000 ge raamde kosten van den 'bouw1, tot een bedrag van ten hoogste f 290.000 Het voorstel is het gevolg, van een verzoek der genoemde spoorwegmaat schappij, strekkende om voor den aanleg van een spoorwegtijd van Tholen naar Stavenisse, in aansluiting mtet een in Noordbrabant te leggen spoorweglijn, een renteloos voorschot van de Provin cie te verteenen van een derde der kos ten, welke thans geraamd wondien op f 5.300 000, waaronder f 870 000 is be grepen voor de helft der kosten van de overbrugging van de Eendracht, wel;- ke helft alzoo ten laste van den spoor wegaanleg is gébracht. Naar de ïneening van den Hoofdt- ingenieur van den Provincialen water staat bestaat er geen bezwaar, om die raming als grondslag te nemen voor de bejre'kening van de bijdrage der Pipe vincie. In de kosten zou, vplgjens den opzet .worden bijgedragen door de Maatschap pij tot Exploitatie der Staatsspoorwegen, die de exploitatie van de te ontwerpen lijn op Tholen op zich zal nemen ■f 795.000, door het Rijk aan aand|eelen f 2.252 000, door de provincie Noprd Brabant f 217.500, door "Zeeland f 1.208*783 en fdoor de polders en ge- 'meenten f 826,217. Ged. Staten hebben zich (tot de S.S, gericht om deze maatschappij alsnog te bewegen tot verhooging harer bij drage, hetgeen evenwel niet 'tot een resultaat heeft geleid. Past men het voor de spoorwegen, op Zuid Beveland aangenomen percentage van de deelname der provincie ook op de spoorweg voor Tholen toe, dan zou de bijdrage der provincie 19.5 in plaats van 22.8 procent der totaal onkosten n.l f T033.'500 zijd. Een be drag van f 175.000 boven de andere nog ten laste van de streek te brengen achten Ged. Staten niet gewenscht daar deze streek reeds meer te dragen krijgt dan Zujd-Bevel and, waarbij dan nog kwam de bijdrage voor den bouw van den brug over de Eendracht. De onkosten voor deze brug, die te vens kan dienen voor rijtuigen en voet gangers, .zijin geraamd op f 1.740000, waarvan de helft ten laste van den spooraonleg wordt gebracht. De andere helft wordt, volgens den opzet, verdeeld' als volgt: Rijkssubsidie f 290.000, rente doos voorschot der provincie f 290.000, belanghebbende gemeenten en polders eveneens f 290.000 plus de terugbetaling in 50 jaren van het renteloos voorschot der provincie. Ged. St. zijn van oordeel, dat Tho,- len niet mag worden achtergesteld bij andere deelen der provincie, welke reeds geholpen zïj'n. Indien nu zo,u moeten worden aanjgtenomen, dat Tholen niet kan worden ophelpen, dan brengt, naar de meeniug van Ged. St., de billijkheid mede, dat 'die andere topzegginigea even min worden gestand gedaan, wont ook' daarvoor zullen evenzeer dé middelen nog moeten worden aangewezen. Moch ten de noodiigje bedrajgjeu onverhoopt niet gevonden kunnen Worden, dan rest al tijd nog de uitweg', dat b'iji de reigleeiimig teruggekomen wp.rdt op het versohaffen der mogelijkheid tot uitbreiding! van het pro vinciaal bel asti ngigebied De rijksste.un vppr den spoorweg iep Tholen zal thans verleend worden door het nemen van aandeelen in het benoo- di|gde kapitaal, Dit komt aan Ged. St. ppk voor de prjovincie verkieselijker vopi*r daar dan, eerder dan bij' het verteenen, van jeen renteloos voorschot, verwachjt kan worden, dat de provincie eenige veip (edinig vpor het doppr haar verleende ka pitaal ontvangt. Spoorw; Knpck'eBreskens. In afwachting' van den uitslag van de besprekingten Omtrent de wijze van Sjteun- verleening, stellen Ged. St. voor, <xve*- eenkomstig het verzoek der stoomti-jun- maafechappij Breskens—Maldeghem den termijn tot het verleenen van eten renfbe- Lons voorschot uit de provinciale fond sen voor den aanleg en de exploitatie van een electrische of stoomtram, nog maals te verlengten, en wel tot 25 Ju ni 1923. Verkeersmiddelen ia Zeeland. Bij Statenbesluit van 6 Juli j.l. werd in handen van Ged. Staten gesteld hej voorloopilg rapport van de Statencommis sie voor het instellen van. een onderzoek naar de mogelijkheid eener reorgahisa- tite der provinciale verkeersmiddelen. Dit rapport behandelt een vijftal punten, be treffende welkte Ged. St. van bericht e^ raad hebben gediend. 1. Naar aonleidirijg van de invoering teener dienstrte|gtelin|g| op de O. ten iW- Sehelde, beter of in elk' geval niet on gunstiger dan vóór den oorlog!, merken Ged. St. pp, dat ingevolge de toegezegd®! Rijkssubsidie op de Wester-Schelde reeds een betere dienstregeling werd inge voerd, ongeveer overeen komende met die van 1916. waardoor de verbinding in Zeeuwsch Vlaanderen met Holland der mate kon verbeterd wörden, dat een za kenreis van daar naar Amsterdam .op één dag mogelijk werd. Op de Ooster Schelde werd besloten! de dienst, nu het Rijk geen subsidie wilde beschikbaar stellen, met één boot te blijven uitoefenten. Evenlwel werd door de verbetering in het ver keer "Goes—Katsche Veer bij! de gunsti ger zomerdienst op 'dte treinen een betere gemeenschap van Schouwen met overig Zeeland verkregen. Met dten wiu- terdienstregeli ng werd de toestand we der m/inder gunstig:, terwijl de om standigheid, dat het .gemeenlöbesLuuC van Zierikzee ongeneigd bleef omi op den Oo.stel. dam van 'dte haven aldaar, n 'licht te plaatsen, het voor de provinciale booten onmogelijk maakt bij! duisternis de haven binnen te loopen. Op dte week dagen, waarop van Zierikzee gevaren, wordt, geschiedt dit echter zoo vroeg tijdig', dat te 7.36 u. voormiddag! ie Goes aansluiting kan verkregen worden m de richting Roosendaal. Met de beperkte geldmiddelen wordt opk op dte O os ter-Schelde de diensk ajoo goed mogelijk uitgevoerd. 2. Wat betreft de vervanging van utet S.S. "Walsoorden dienst doende tusschen Ilunsweort en Walsoorden, doorsea grooteve boot schrijven Ged. Staten dat dit punt een onderwerp van ernstige bespre ling heeft uitgemaakt. Vervaa ging door de „Luctor et Emergoi' sa oplegging van de „Walsoorden" te .Vlis singen zou ten gevolge hebben, dat op de lijn Vlissingen—Neuzen—Hanswfiert een raderboot zou moeten wórdlen ia. gelegd, Wal zeer duur Zou zijii. Ged! SK 'achten de „Walsoorden" echter zee*! voldoende om den 'dienst 'Hanswieertï— Walsoorden uit te voeren ten eindje opa bezweren te gemoet Te komen, zal iele 'vooihut van dit schip Worden (Verbouwd. 3. Tegen overneming in onderhond door ide provincie van het havenkanaal 'en de zwaaiplaats der provinciale boo ten te Zierikzee, 'bestaat bij! Ged. Sjt pverwegend bezwaar. De haven en zwaaiplaats is, op de allereerste plaats het belang van den handel van Zierik zee, en overneming is niet noodijg,' wanneer de gemeente haar plicht' doelt Bij' üe behandeling dèr gemteentjebef gl'ooting '21 van Zierikzee zal dteofr G. St. erop wpirden gelet of het bedrag van f 6500, hetwelk 'volgens ingewon nen inlichtingen op de gemteefnlttebe,- girooting voorkomen zal vfoor dte uit baggering van de haven, waarvoor op de begrooting van 1920 reeds S 2500 was geragand. ook werkelijk daarop voor komt, terwijl onderzocht zal wlordeö .of voor f 9000 het Werk naar behoipt- ren kan worden uitgevoerd'. 'Zo© nip& Üan zullen Geld'. St. de noodige maajt- regelen nemen. wereld wegvallen of dht dp lieve God in den hemel de hand: zal opheffen om een wtender te dfoen. Je hent nog te jong om( dal te begrijpen." Jan Boiginsky stoof op. .,Ho, ho, wie zegt je dat?" Samuel Guzek zette een verl>.aasd gte- zicht. „Welzoo, mijnheer, ik wist niet dal je ook al zooiets had djoorgemaakt f" En met een overdreven eerbiedige bui-, ging voegde hij er bij: ,Dan vraag jk je om vergeving ik heb je niet yviV- ien krenken".. Jan whs vuurrood geworden. Hij was' op het punt geweest zijn angstvallig ver- horgen geheim 1e verraden. Hij' dteted nu een poging er zich zoo goed mogelijk uit te redden. ..Nu zelf doorgemaakt nu wel niet, maar in de boeken gelezen, waarin dat alles zoo duidelijk beschreven staat, diat) men zich verbeelden ztou er zelf bij te zijn geweest".. „Kijk eens aa;n", zei Guzek, terwijl hij een nieuwe cigarette aanstak, dat heb ik niet geweten dat er zulke boeken zijn! Goede boeken zooals dje kalender, het a-b boek of het gezangboek, en staan daar zulke verhalen in?" „Maar natuurlijk, antwoordde Jan hef tig. ,;Er zijn boeken waann niets ander| slaat dan over de liefdje ea waai'in heel duidelijk beschreven slaat hoe de meisjes)! er uitzien en hoe men zich Voelt aisij men verliefd is. Ik heb wel een paar dof;! zijh van die boeken gelezen hoewel gij ons verboden waren. Men noeml ze ro-; mans èn de menschen, die ze schrijven heeten dichters!" Samüel Guzek schudde in eerlijk onge loof het hoofd. Nu werd! het hem zonne klaar, dat zijn heer hem beloog, want waar ter Wereld zoudten er intens'ehen zijn, die hun lieve tijd met zulke onnutte dingen verspilden? En hoe zoud|©n zij weten hoe het er in de harten va© andere menstóhen uitzaig' om het don naar waarheid weer te kunnen verteilen Neen, dat was maai" zoo'n uitvlucht il weest, omdat zijn jonge meester gemerkt had diat hij zich had verpraat. Dezen keer was hij den dans no.g gelukkig ontspron gen, maar de geschiedenis Was nog niet uit. „Zie-je mijnheel", zij was dus blond* als een niet geheel 'gaar .gebakken kemel en dat beviel mij' juist zoo goed. Uw smaak ken ik niet en ik weet dus niet of je meel' van blonde haren of vnn bruine houdt?" Jan dacht aan zijh klein liefje, dat bruin was als een rijpe hazelnoot „Blonde har en? Neen, die kunnen mij niet bekoren „Ei zoo", dacht Satouël, „zij is du® bruin!" In gedachten doorliep hij de geheete rij van jonge mteisjes in Baginsfcetn en Deugossen, waarvan hij zich kon herinne ren of zij bruin waren, maar daar was er geen bij, van wie hij! kon vermteefdlen, dat zij een jongimensch zoo kon behjeksten. „Ja, mijnheertje op dat punt zijh de* de smaken goddank zoo verschillend era en dat is (maar goed ook, want an ders zouden die arme stakkers) van die andere kleur geen man krijgen. Maar, nu verder. Haar voorniapim! w&b Maria ten van ide voor j aa r smarkt bracht ik haar een gtropt hart van marsepein hiee tujet haar naam er op, zes zijden boeken, een gouden rjntg' en ®en wit zakdoekje miet echte kant, wetet-je zpra een om toilet je toeus in te snuften miaar om naar dte kerk met het gtezangt- boek in de hand te dragen. Dat alle» legde ik 's nachts stilletjes vopr haar kkmterdieur, opdat zij het 's mtergtehK bij hel opstaan zou viindteto. Den ring bond ik in het zakdoekje ten' ckaar- bij een kleine blatokte knoop, opdal dadelijk zon weten van' wie het kwam!, want mijn haam. Guzek beteekent aoer veel als een kleine knoop, zooalfe dB' boeren aan hun vest aragien. Tioen ijt dten volgenden dag lanjgls hun hofstede kwam. zo» tegp-n den middag:, stotold zij' bij dte haag. droelg mijn iüingl aato' dien vinr ger, een van mijn! doekten om het lioofd en toen- ik haar aaimzagL kfeek zij' mij ook laan en lachte er bij. Den daarop volgiee.- den toctteht ging ik voor baar venster staan en tikte er zacht tegen. Hierojp wterd het mampje opengedaan, twee blanke armen door de bloemrekjes g®- stokBn pa ik vond een r,oodten mtend, dte mijn lippen zocht." fWopdl vervolgti)

Krantenbank Zeeland

Middelburgsche Courant | 1920 | | pagina 5