iUiiriftlit Cnrat
FEUILLETON.
IK Mi II 'I
B IJ VOEGSEL
Binnenland.
Woensdag 17 Not. 1920, usï. 272,
TA» M
TAS
UIT DiE PERS*
De kiapitaalsuitbreidin
der Spoprweg Mij en.
Over de onlangs gepubliceerde plan
nen tot aanzienlijke uitbreiding van het
kapitaal onzer spoorwegmaatschappijen,
welke vermeerdering door den Staat zou
Wórden opgenomen, schrijft Van Braam
beek in Het Volk een beschouwing,
waaraan wij het volgende ontleeinen
Een der fouten is ongetwijfeld ge
weest, dat voornamelijk in de laatste
jaren met hunne geweldige verkeersuit-
breidingen er een wanver ho uding was
ontstaan tussehen de hoegrootheid van
het aandeelenkiapitaal en den omvang
van het bedrijf. Deze fout sprong voor
al bij S.S. met zijin klein aaudeelenkian
pitaal bijzonder sterk in het oog. Im-
talers uit de balans over 1919 blijkt
al dadelijk, dat bij een aandeelenkapi;-
taal van slechts 18 millioen deze Mij.
voor niet minder dan 185 millioen aan
obligatieleningen heeft loopen. die na
tuurlijk uit de opbrenglst van het bedrijf
hunne vaststaande renten en aflossingen
vorderen, zoodat zo'owat alle schomme
lingen in de uil komsten van het bedrijf
geheel zich zouden afspiegelen in het
te betalen dividend, waardoor nu eens
dernemingjen ais maatstaf neemt en re
kening houdt met de gropite uitgaven,
die aan het personeel, materieel ten
uitbreidingswerken in; de komende tij
den nog zullen moeten worden besteed:.
Het igeheele risico, van het bedrijf
komt dus nu op den staat ,te liggen
en zal ongetwijfeld wel sporen in de
waterstaats begrooting lachter laten. Even,
goed echter Had de Staat kunnen ge
bruik maken van de nog door Minister
Lely ingediende en door de Kamer aan
genomen wet, waarbij de Minister ge
machtigd werd de aandeelen op te k|0i0r
pen, zoolang deze niet hooger dan 80
pCt. aan de beurs genoteerd stonden!
en nadat hij genoeg ervan in zijn bezit
had gekregen, de 'dividend-garantie kun
nen uitvaardigen, zopai's hij trouwens
ook reeds gedurende den oorlog, doch
slechts tot 3 pCt. deed.
Maai1 vermoedelijk zijn er niet vol
doende aandeelen aan de markt geko
men, waardoor dit proces van vre-
üeiüjeyende 'doordringing der staat in
het spoorwegbedrijf te tang1 duurde. Door
het nu .gevolgde stelsel ils de staat dus
feitelijk geworden tot de almacht in
het bedrijf en zuilen we eerstdaags
volledige „staatsexploitatie door een par
ticuliere maatschappij" krijgen.
STUKKEN PROVINCIALE STATEN.
J aarwedde-herziening.
Naar aanleiding' van verschillende verb
zoekschriften tot salaris- en j aarwedde-
herziening, ingediend door ambtenaren
en werklieden der provincie, en
volg gevend aan de 'door de Staten aan
genomen motie, welke in de vorige zit
ting door den heer On der dijk was
ingediend, strekkende tot herziening der
jaarwedden van het stopmbootpersloneel,
worden dpior Ged. Staten voorstellen inge
diend, welke bedoelde wijzigingen op
het oog; hebben.
Bij hun voorstellen hebben Ged. Sta
ten zich in hoofdzaak laten leiden door
©en reuzen-dividend zou moeten wor-1 een vergelijking: tussehen de jaarwed
den uitgekeerd, dan weer het bedrijf
geen cent dividend zou kunnen toela
ten, zoo hier het reservefonds niejt
diende als veiligheidsklep om steeds
©en matig dividend toe te laten.
Ook bij H. S. M. viel dit verschijinL
sel, schoon in mindere mate, waar
te nemen; op de balans van 1919 prijkt
naast het aandeelenkapitaal van f 22,5
millioen een obligatieschuld van f 161
m'illioen, een verhouding die ook ab
soluut niet toelaat, dat de schoimme-
lingten in de exploitatieuitkpjnsten van
het bedrijf over voldoende breedte wor
den uitgedijd. Wat dit kon beteekenen,
blijkt bovendien nog hieruit, dat !d!e
exploits lieopbrengisten der beide Mij.-en
over 1919 hebben bedragen ruim f 156
millioen. Een vermeerdering of vermin
dering van b.v. 20 pCt. beteeként voor
dit aandeelenkapitaal een ontzaggelijke
vermeerdering of vermindering van divi-
dendmogjelijkheid.
Ik heb daarom in het „Weekblad" der
Ned. Ver. van Spoor- en Tramwegperso
neel herhaaldelijk hierop die aandacht
gevestigd, nadat door Minister Reglout
bij een behandeling van de Waterstiaajts-
begrpioting reed's was gezegd, 'dat door
hem werd overwogen om door ver
groe,Ling van het aandeelenkapitaal van
Staatswege deze wanverhouding te ver
helpen. i
Inluisschen, nu de Staat 5 pCt. di
vidend over het aandeelen-kapilaai ga--
•rendeert, heeft deze vergrpp.tiiug op zich
zelve heel weinig beteekenis. Finan!-1
oieei iglezien blijft het vrijwel hetzelf
de, of een obligatieleeniinig: van 5 pCt.
werd ujtgtegeven, dan wel het aatodeeb
len-kapitaal vergroot met een 5 pCt. di
vidend 'garantie. Enkel in heel voor
spoedige jaren, als het dividend boren 5
pCt. zou uitsteken, maakt het verschil,
maar de jaren, dat het spoorwegbedrijf
zoo voorspoedig boert, lijken toch wel
voor goed achter ons le liggen, vooral
als men daarbij de builenllandsche on-
den en loionen in de provincie Zee
land en die van andere provinciën, ter
wijl mede rekening' gehouden is met
den toestand der provinciale finantiën.
De voorstellen van Ged. St. tot wij:
zilging van de verordening tot regeling
der bezoldiging van de ambtenaren ko
nten op het volgende neer.
De mi nim um-jaarwedde gaat iln op iclien
dag van de maand waarop den 21-jarigen
leeftijd wordt bereikt. Bij' jeugdiger per
sonen wordt voor ieder jaar beneden!
de 21 een bedrag van f 100 van het
minimum afgetrokken. De berekening der
periodieke verboogingen begint op 21-
jariigen leeftijd.
Griffie. De jaarwedde van klerk en
bode-schrijver wordt in minimum ver
hoogt met f 200, en wordt .dus 1300—
1800, met tweejaarl i.jks cbe verho|Oig|injgen
van f 200.
Aan d© ambtenaren der griffie worden:
de dooi" hen verschuldigde bijdrajgjen
voor weduwen- en weezenpensioen te
rugbefcaalt.
W aterstaa t. Plet maximum van op
lichters |of technische ambtenaren wordt
verhoogd tot f 3800 (22003800), het mi
nimum van bureelaimbtenaren tweedei
klasse tot 1300 (1300—1800). De bijdrage
voor bureaukosten van den hoiofdinge-
njieur wordt gebracht Van f 400 op f 500,
W; egarbeiders. De jaarwedden van
arbeiders bij de wegen worden ia mi
nimum en maximum met f 200 verhoogd
en gebracht op f 13001500
P r o v. Bibliotheek. De minimum
jaarwedde van assistent en amanuensis
wordt verhoogd met f 200.
Stoomb.diensten. Jaarw. hoofdma
chinist wordt vermeerderd in minimum
en maximum met f 200 (25003000),
die van walkapitein in minimum met 300
en maximum f 200.
De jaarwedden van ide eerste en
tweede klerken op het kantoor van den
directeur worden gebracht Op resp. 1900
—2300 en 1200—1800 (thans 1500—2100
Een roman uit Maso®ren
'door RICHARD SKO.WRONWE®.
35)
„Ea zoo", zei GujzekL Ja dat is een
eigenaardige geschiedenis, die ook' be
wijst, dat een man zijfn hart nooit ,op
een vrouwspersoon moet zetten, als hij
iets ernstigs voor heeft."
Jan keek op. „Hoe dat? Ook?"
Samuel Guzek hield zich van den dom-
me, al zag hij het vosje, dat hij dachjt
t© Vangen, reeds naar den klem toelop-
pen. „Heb ik "dat gezegd? Zoo? Nu
daar heb ik niets bijzonders mee ge
meend, maar zoo -in 't algemeen°ja
dat zal nu achttien of negentien jaar
geleden zijn, heel juist weet ik het niet
meer want als men ouder wordt en
van allerlei beleeft vergeet men somj
tijds het tellen; ja toen was ik verliefd
geraakt op een meisje in Dlugossen, dat
jm'ij het hart van alle kanten in 'tnauw,
bracht als ik niet bij haar was ,dan ge
loofde ik dial ik sterren zou, zoo ellendig
was het mij te moede!"
Jan igipg wat op zijn krukje verzitten,
want de geschiedenis begon hem te in)
teresseeren. Samuël merkte dit wil op
en grinnikte in wendjg. Hij schonk ziel*
een snaps je in en liet het behag©Iijk over j
zijn tong glijden.
„Nu verder d,an; zij' was ruim twintig
jaar en ik al over de 'Veertig, maar zie.
je meester, het is nu eenmaal zoo met tij?)
eezls gesteld, zij worden w©l ouder, maar
niet Wijzer. Ein als de liefdie hen dpn ook
nog le pakken krijgt .verliezen zij ook
(hel laatste restje verstand. Ik was dep
tijds gewoonweg voor niets te gerbuiken
en je vader schudd|e maar steeds het
hoofd over mij. Zoo vaak ik kans zag
van den Broekhof weg te sluipen, maakte
ik mij uit de voeten naar Deugossen,
posteerde mij voor de dieur van het
meisje ais feen kalkbensche haan, deed
een bonte halsdoek om, enkel en alleen
iom haar te behagen en waar ik ging of
Stond ik dacht aan niets anders dan aan
haai" in den arm te hebbenJe mtoet
namelijk weten, dat het een fijn meisje
was. de oudste djochter van den heer
Ivomossan. Nu is zij een dikke boerin
long getrouwd en zij heeft vier of vijl
kinderen. Destijds was zij zoo siank als
een berk, een blank gezichtje als van
een stadsdjame en pogen als schoteltjes!
zoo groot! Het mooist waren haar (don-
de, gekrulde haren, die als golfjes om
haar hoofdje speelden en op dfeze krul
haren was fk zoo verzot, hoewel ik zelf
bekennen moest dal zij niet voor mij ge
groeid waren want ik was maar een arme
knecht en zij een boerendochter. Mjaar'
aan zooiets denkt men in zulke tijden
niet. Men beeldt zich dan in djap als metf
verliefd is, alle standsverschillen op deze
en 8001600. De minimam en maximum
jaarwedden van kapiteins, stanrtalams, dtek-
fcnecht, machinist, stoker, en conducteur,
Zoowel op de Wi. «la O.-Schelde, wonden
verhoogd met f 200, de stuurman aange
wezen als d.d. gezagvoerder op de rester-
veboot, wordt met f 100 en dat van den
dekknecht, bekwaam om als stuurman
op te treden, met f 50 verhoogd.
De jaarwedden dei" agenten vjan den
dienst op de W.-Schelde wonden in mini
mum en maximum verhoogd met f 200,
behalve die van Borsselen of Hoede.
kenskerke voor wie die rerhooging f 100
bedraagt.
De aauvangsjaarwedde der goederen
klerken wondt f 1200 (thans 800) het
maximum f 1800 (thans 1600). Met f200
worden de minimum en maximum jaar
wedden verhoogd van: ponton- of steiger
knechts, tevens bestellers te Vlissingen,
Neuzen, Breskens, Hausweert (terens
steenkolenwerkers), de sleenkolenwerkers
en vaste werklieden te Vlissingen. De
jaarwedden der pontonknechten te Bors-
selen worden gebracht op 1000—1200
(thans 900—1050). Van de agenten, ver
bonden aan den dienst op de Ooster-
Schelde wordt voorgesteld de jaarwedde
van den iaigent te Middelburg te brengen
op f 1200 (thans 1100) en te Zierikzee
op f 1600 (thans 1100) Ged. St. merkten
daarbij op dat de agenten te Kortgene,
Wclphaartsdijk, Katsche veer en Goes
niet als ambtenaren kunnen worden aan
gesteld, en de regeling hunner belooning
derhalve niet in Vleze verordening' kan
geschieden.
Voorgesteld wordt de bepaling omtrent
de terugbetaling van de bijdragen voor
weduwen- en weezenptensioen en dat te
doen ingaan op 1 Jan, 1920, de overige
wijzigingen op 1 Jan. 1921.
Premie vrij .Wed.- en
iW e e z e n p e ns ioie n
Voorgesteld wordt om in navolging
van het Rijk met ingang van 1 Januari
1920 geen kortingen meer in te houden
op de jaarwedden, wachtgeldjen en p©n
sioenen van provinciale ambtenaren voor
de pensioneering1 van weduwen ©u wee
zen.
Wordt dit voorstel aangenomen dan
zullen in die volgende zitting voorstellen
worden ingediend om in verband daar-
jqiedie het desbetreffende reglement té
wijzigen.
Pensioen o ve r :ge
nomen boot-
personeel.
Ingevolge verzoek van beambten bij
den Prov. Stoombootdienst pp de W.
Schelde, vroeger in dienst bij de firma
Smit Jr., Diepeveen en v. d. Bent, stel
len Ged. Staten voor wat betreft dezen
alstnedfe ander personeel, dat met dl©
Zeeuwsche Spoorboot Mij. eertijds wer
den overgenomen, den tijd, in vasten
dienst bij die Maatschappijen doorge
bracht, bij de regeling van hun pensioen
als diensttijd in aanmerking te nemen,
en in verband hiermede ook het pensi
oen van de thans gepensioneerde kapi
teins H. Rademaker en A. Verdoorn te
Neuzen, en te bepalen op resp. f 1043
en f 850. De bo ven zijn pensioen aan Ra
ctemaker toegekende toelage zou daar
mede vervallen.
Deze regeling wordt voorgesteld in
te gaan op 1 Januari 1921.
Spoorweg op Tholen
en brug over de Eendracht.
Door Ged. Staten wordt voorgesteld
te besluiten
A. lo. voor de Provincie deel te ne
men in een vennootschap, welke een
een spoorweg van Tholen naar Stave-
nisse zal aanleggen niet overbrugging
van de Eendtoacht, en zulks met een
kapitaal van ten hoogste f 1.209 000).
2o. Gedeputeerde Staten te machtigen
de noodige verbintenissen, aan te gaan
ter uitvoering van 'dit 'besluit.
B. aan de Spoorwegmaatschappij Tho
len en Weslbrabant of 'aan de maaf
(schappij, welke haar mocht vervangen,
voor den bouw van 'een brug over de
Eendjnaoht bij Tholen, geschikt voor
het spoorweg-, voertuigen- en perso
nenverkeer, een renteloos voorschot uit
Üe Provinciale fondsen te verleenen
van een zesde der op f 1.740000 ge
raamde kosten van den 'bouw1, tot een
bedrag van ten hoogste f 290.000
Het voorstel is het gevolg, van een
verzoek der genoemde spoorwegmaat
schappij, strekkende om voor den aanleg
van een spoorwegtijd van Tholen naar
Stavenisse, in aansluiting mtet een in
Noordbrabant te leggen spoorweglijn,
een renteloos voorschot van de Provin
cie te verteenen van een derde der kos
ten, welke thans geraamd wondien op
f 5.300 000, waaronder f 870 000 is be
grepen voor de helft der kosten van
de overbrugging van de Eendracht, wel;-
ke helft alzoo ten laste van den spoor
wegaanleg is gébracht.
Naar de ïneening van den Hoofdt-
ingenieur van den Provincialen water
staat bestaat er geen bezwaar, om die
raming als grondslag te nemen voor de
bejre'kening van de bijdrage der Pipe
vincie.
In de kosten zou, vplgjens den opzet
.worden bijgedragen door de Maatschap
pij tot Exploitatie der Staatsspoorwegen,
die de exploitatie van de te ontwerpen
lijn op Tholen op zich zal nemen
■f 795.000, door het Rijk aan aand|eelen
f 2.252 000, door de provincie Noprd
Brabant f 217.500, door "Zeeland
f 1.208*783 en fdoor de polders en ge-
'meenten f 826,217.
Ged. Staten hebben zich (tot de S.S,
gericht om deze maatschappij alsnog
te bewegen tot verhooging harer bij
drage, hetgeen evenwel niet 'tot een
resultaat heeft geleid.
Past men het voor de spoorwegen,
op Zuid Beveland aangenomen percentage
van de deelname der provincie ook op
de spoorweg voor Tholen toe, dan
zou de bijdrage der provincie 19.5
in plaats van 22.8 procent der totaal
onkosten n.l f T033.'500 zijd. Een be
drag van f 175.000 boven de andere
nog ten laste van de streek te brengen
achten Ged. Staten niet gewenscht daar
deze streek reeds meer te dragen krijgt
dan Zujd-Bevel and, waarbij dan nog
kwam de bijdrage voor den bouw van
den brug over de Eendracht.
De onkosten voor deze brug, die te
vens kan dienen voor rijtuigen en voet
gangers, .zijin geraamd op f 1.740000,
waarvan de helft ten laste van den
spooraonleg wordt gebracht. De andere
helft wordt, volgens den opzet, verdeeld'
als volgt: Rijkssubsidie f 290.000, rente
doos voorschot der provincie f 290.000,
belanghebbende gemeenten en polders
eveneens f 290.000 plus de terugbetaling
in 50 jaren van het renteloos voorschot
der provincie.
Ged. St. zijn van oordeel, dat Tho,-
len niet mag worden achtergesteld bij
andere deelen der provincie, welke reeds
geholpen zïj'n. Indien nu zo,u moeten
worden aanjgtenomen, dat Tholen niet
kan worden ophelpen, dan brengt, naar
de meeniug van Ged. St., de billijkheid
mede, dat 'die andere topzegginigea even
min worden gestand gedaan, wont ook'
daarvoor zullen evenzeer dé middelen
nog moeten worden aangewezen. Moch
ten de noodiigje bedrajgjeu onverhoopt niet
gevonden kunnen Worden, dan rest al
tijd nog de uitweg', dat b'iji de reigleeiimig
teruggekomen wp.rdt op het versohaffen
der mogelijkheid tot uitbreiding! van het
pro vinciaal bel asti ngigebied
De rijksste.un vppr den spoorweg iep
Tholen zal thans verleend worden door
het nemen van aandeelen in het benoo-
di|gde kapitaal, Dit komt aan Ged. St.
ppk voor de prjovincie verkieselijker vopi*r
daar dan, eerder dan bij' het verteenen,
van jeen renteloos voorschot, verwachjt
kan worden, dat de provincie eenige veip
(edinig vpor het doppr haar verleende ka
pitaal ontvangt.
Spoorw; Knpck'eBreskens.
In afwachting' van den uitslag van de
besprekingten Omtrent de wijze van Sjteun-
verleening, stellen Ged. St. voor, <xve*-
eenkomstig het verzoek der stoomti-jun-
maafechappij Breskens—Maldeghem den
termijn tot het verleenen van eten renfbe-
Lons voorschot uit de provinciale fond
sen voor den aanleg en de exploitatie
van een electrische of stoomtram, nog
maals te verlengten, en wel tot 25 Ju
ni 1923.
Verkeersmiddelen ia
Zeeland.
Bij Statenbesluit van 6 Juli j.l. werd
in handen van Ged. Staten gesteld hej
voorloopilg rapport van de Statencommis
sie voor het instellen van. een onderzoek
naar de mogelijkheid eener reorgahisa-
tite der provinciale verkeersmiddelen. Dit
rapport behandelt een vijftal punten, be
treffende welkte Ged. St. van bericht e^
raad hebben gediend.
1. Naar aonleidirijg van de invoering
teener dienstrte|gtelin|g| op de O. ten iW-
Sehelde, beter of in elk' geval niet on
gunstiger dan vóór den oorlog!, merken
Ged. St. pp, dat ingevolge de toegezegd®!
Rijkssubsidie op de Wester-Schelde reeds
een betere dienstregeling werd inge
voerd, ongeveer overeen komende met
die van 1916. waardoor de verbinding
in Zeeuwsch Vlaanderen met Holland der
mate kon verbeterd wörden, dat een za
kenreis van daar naar Amsterdam .op één
dag mogelijk werd.
Op de Ooster Schelde werd besloten!
de dienst, nu het Rijk geen subsidie
wilde beschikbaar stellen, met één
boot te blijven uitoefenten. Evenlwel
werd door de verbetering in het ver
keer "Goes—Katsche Veer bij! de gunsti
ger zomerdienst op 'dte treinen een
betere gemeenschap van Schouwen met
overig Zeeland verkregen. Met dten wiu-
terdienstregeli ng werd de toestand we
der m/inder gunstig:, terwijl de om
standigheid, dat het .gemeenlöbesLuuC
van Zierikzee ongeneigd bleef omi op
den Oo.stel. dam van 'dte haven aldaar, n
'licht te plaatsen, het voor de provinciale
booten onmogelijk maakt bij! duisternis
de haven binnen te loopen. Op dte week
dagen, waarop van Zierikzee gevaren,
wordt, geschiedt dit echter zoo vroeg
tijdig', dat te 7.36 u. voormiddag! ie
Goes aansluiting kan verkregen worden
m de richting Roosendaal.
Met de beperkte geldmiddelen wordt
opk op dte O os ter-Schelde de diensk ajoo
goed mogelijk uitgevoerd.
2. Wat betreft de vervanging van utet
S.S. "Walsoorden dienst doende tusschen
Ilunsweort en Walsoorden, doorsea
grooteve boot schrijven Ged. Staten dat
dit punt een onderwerp van ernstige
bespre ling heeft uitgemaakt. Vervaa
ging door de „Luctor et Emergoi' sa
oplegging van de „Walsoorden" te .Vlis
singen zou ten gevolge hebben, dat op
de lijn Vlissingen—Neuzen—Hanswfiert
een raderboot zou moeten wórdlen ia.
gelegd, Wal zeer duur Zou zijii. Ged! SK
'achten de „Walsoorden" echter zee*!
voldoende om den 'dienst 'Hanswieertï—
Walsoorden uit te voeren ten eindje opa
bezweren te gemoet Te komen, zal iele
'vooihut van dit schip Worden (Verbouwd.
3. Tegen overneming in onderhond
door ide provincie van het havenkanaal
'en de zwaaiplaats der provinciale boo
ten te Zierikzee, 'bestaat bij! Ged. Sjt
pverwegend bezwaar. De haven en
zwaaiplaats is, op de allereerste plaats
het belang van den handel van Zierik
zee, en overneming is niet noodijg,'
wanneer de gemeente haar plicht' doelt
Bij' üe behandeling dèr gemteentjebef
gl'ooting '21 van Zierikzee zal dteofr
G. St. erop wpirden gelet of het bedrag
van f 6500, hetwelk 'volgens ingewon
nen inlichtingen op de gemteefnlttebe,-
girooting voorkomen zal vfoor dte uit
baggering van de haven, waarvoor op
de begrooting van 1920 reeds S 2500
was geragand. ook werkelijk daarop voor
komt, terwijl onderzocht zal wlordeö
.of voor f 9000 het Werk naar behoipt-
ren kan worden uitgevoerd'. 'Zo© nip&
Üan zullen Geld'. St. de noodige maajt-
regelen nemen.
wereld wegvallen of dht dp lieve God in
den hemel de hand: zal opheffen om een
wtender te dfoen. Je hent nog te jong om(
dal te begrijpen."
Jan Boiginsky stoof op. .,Ho, ho, wie
zegt je dat?"
Samuel Guzek zette een verl>.aasd gte-
zicht. „Welzoo, mijnheer, ik wist niet
dal je ook al zooiets had djoorgemaakt f"
En met een overdreven eerbiedige bui-,
ging voegde hij er bij: ,Dan vraag jk
je om vergeving ik heb je niet yviV-
ien krenken"..
Jan whs vuurrood geworden. Hij was'
op het punt geweest zijn angstvallig ver-
horgen geheim 1e verraden. Hij' dteted nu
een poging er zich zoo goed mogelijk
uit te redden.
..Nu zelf doorgemaakt nu wel niet,
maar in de boeken gelezen, waarin dat
alles zoo duidelijk beschreven staat, diat)
men zich verbeelden ztou er zelf bij te zijn
geweest"..
„Kijk eens aa;n", zei Guzek, terwijl hij
een nieuwe cigarette aanstak, dat heb ik
niet geweten dat er zulke boeken zijn!
Goede boeken zooals dje kalender, het
a-b boek of het gezangboek, en staan daar
zulke verhalen in?"
„Maar natuurlijk, antwoordde Jan hef
tig. ,;Er zijn boeken waann niets ander|
slaat dan over de liefdje ea waai'in heel
duidelijk beschreven slaat hoe de meisjes)!
er uitzien en hoe men zich Voelt aisij
men verliefd is. Ik heb wel een paar dof;!
zijh van die boeken gelezen hoewel gij
ons verboden waren. Men noeml ze ro-;
mans èn de menschen, die ze schrijven
heeten dichters!"
Samüel Guzek schudde in eerlijk onge
loof het hoofd. Nu werd! het hem zonne
klaar, dat zijn heer hem beloog, want
waar ter Wereld zoudten er intens'ehen
zijn, die hun lieve tijd met zulke onnutte
dingen verspilden? En hoe zoud|©n zij
weten hoe het er in de harten va©
andere menstóhen uitzaig' om het don naar
waarheid weer te kunnen verteilen
Neen, dat was maai" zoo'n uitvlucht il
weest, omdat zijn jonge meester gemerkt
had diat hij zich had verpraat. Dezen keer
was hij den dans no.g gelukkig ontspron
gen, maar de geschiedenis Was nog niet
uit.
„Zie-je mijnheel", zij was dus blond*
als een niet geheel 'gaar .gebakken kemel
en dat beviel mij' juist zoo goed. Uw
smaak ken ik niet en ik weet dus niet
of je meel' van blonde haren of vnn
bruine houdt?"
Jan dacht aan zijh klein liefje, dat
bruin was als een rijpe hazelnoot
„Blonde har en? Neen, die kunnen mij
niet bekoren
„Ei zoo", dacht Satouël, „zij is du®
bruin!"
In gedachten doorliep hij de geheete
rij van jonge mteisjes in Baginsfcetn en
Deugossen, waarvan hij zich kon herinne
ren of zij bruin waren, maar daar was er
geen bij, van wie hij! kon vermteefdlen, dat
zij een jongimensch zoo kon behjeksten.
„Ja, mijnheertje op dat punt zijh de*
de smaken goddank zoo verschillend era
en dat is (maar goed ook, want an
ders zouden die arme stakkers) van
die andere kleur geen man krijgen.
Maar, nu verder. Haar voorniapim! w&b
Maria ten van ide voor j aa r smarkt bracht
ik haar een gtropt hart van marsepein
hiee tujet haar naam er op, zes zijden
boeken, een gouden rjntg' en ®en wit
zakdoekje miet echte kant, wetet-je zpra
een om toilet je toeus in te snuften
miaar om naar dte kerk met het gtezangt-
boek in de hand te dragen. Dat alle»
legde ik 's nachts stilletjes vopr haar
kkmterdieur, opdat zij het 's mtergtehK
bij hel opstaan zou viindteto. Den ring
bond ik in het zakdoekje ten' ckaar-
bij een kleine blatokte knoop, opdal
dadelijk zon weten van' wie het kwam!,
want mijn haam. Guzek beteekent aoer
veel als een kleine knoop, zooalfe dB'
boeren aan hun vest aragien. Tioen ijt
dten volgenden dag lanjgls hun hofstede
kwam. zo» tegp-n den middag:, stotold zij'
bij dte haag. droelg mijn iüingl aato' dien vinr
ger, een van mijn! doekten om het lioofd
en toen- ik haar aaimzagL kfeek zij' mij ook
laan en lachte er bij. Den daarop volgiee.-
den toctteht ging ik voor baar venster
staan en tikte er zacht tegen. Hierojp
wterd het mampje opengedaan, twee
blanke armen door de bloemrekjes g®-
stokBn pa ik vond een r,oodten mtend,
dte mijn lippen zocht."
fWopdl vervolgti)