V
5e. 287
Donderdag 11 Novembep 19I6«
BINNENLAND.
Uit Stad en Provincie,
163e Jaargiiïig
|<3e
398
3«.
lar-
k-
iW.
raat
linke
iRK-
ïevr.
irdaiE
rea
Rott.
8.—
8.-
"i*-
lag en
KAMEROVERZICHT.
Tweede Kamer,
Zitting van Woensdag.
Ba eoncurreulie tusschen Antwerpen
ta Rotterdam heeft gister een wetsont
werp op een zijispoor doen schuiven,
al, dat ter verhooging van de loodsgelden
too# zeeschepen.
De heer van D ij k (R. K.) begon reeds
dadelij kden Minister in overweging te-
geven, alsnog dit wetsontwerp niét in be-
hnodeling te doen nemen en niet aan
da oxide te stellen, aangezien men reke
ning moet houden met de tijdsomstandig
heden.
De heer Dre1sselhu ys uitte een
ernstig woord van protest tegen dit we)ts-
outwerp. Het kjomt volgens spr. diet aan
op de vraag, of de scheepsvrachten déze
Terhooging der loodsgelden wel kunnen
djnagen, maai" men moet er rekfejniog
mee houden, dat de kosten om dé haven
van Rotterdam te bereiken, niét hooger
zijn dan die voor de haven van Ant
werpen.
Voor de Belgische havenstad bedroeg
de netto tonnenmaat over de eerste 9
maanden van dit jaar bijna 8 millioen
tegenover ruim 5 millioen van de Rot-
lerdpmssche haven. Daarnevens staat, daf
ten gevolge van den lagen franc-koers een
schip van 5000 ton pl.mi. f 2000 goedko,al-
per terecht kan in Antwerpen dan in
Rotterdam, welke verhouding biji aanne
ming van het ontwerp nog aanzienlijk
in het nadeel van de Nelderiandsche ha
vens zal veranderen.
De vroegere tekorten "Van den loods-
dienst sinds 1906 zijn, naar dé spr. ver
nier uiteen zette, gewijzigd in steeds
gnootére voordeeligfe saldi djo,or de meer
dere opbrengst der loodsgelden, z©odat
ia 1913 de baten bedroegen f 1.797.370f
Boor den oorlog zijn natuurlijk wederom!
'deficitten ontstaan (voor dit jaar nog
rujjn 2 millioen) maar met de wederop
leving van de scheepvaart slinken dié
tekjajrten en zoo, is het slechts eénj
kwestie van tijd dat dé loodsidien&t \ved,er
op overschotten zal kunnen wijzen.
De heer Dresselhuys, drong daarom aan
op schorsing der beraadslagingen tot
deskundig advies zal zijh ingewonnen.
Minister Pop motiveerde de ver-
nooging dopr te verwijzen naar de steedis
stijgende kosten van den lood'sdienst, wel'-
ke stijging over de laatste jaren meerdere
millioen en bedraagt. Het gaat niet aan dié
kasten maar op hoop van zegen op de
schatkist te verhalen. Rotterdam' zelf
heeft zijn havengelden met 100 piCt.
verhoogd.
„Maar dat geschiedde in Antwerpen
•ookl" riep de heer D r.es s^Plh uy s.
De Minister hield echter vol dat dé
keuze van een haven niet wordt beïn
vloed door de hoegrojotheid der looKlsgel'
bij de stemming bleken er. nogi 25 van de
71 leden tegen, nl'. de soc.-idem. de com
munisten, de vrijzinnig-dèmocraten, de
heer De Muralt en de h©er Staalman.
En toen weer verder mét de huur
wetten.
Heel veef tijd schoot er niet meer
over, en gewichtige beslissingen vielen'
er nog niet. want ovèr de vorming van
een centraal Bouwfonds (voor.stel-Sch.a-
per) had nog geen-stemming plaats'.
Die zal heden, Do nderdaga vobtl wor
den gehouden, althans zoo er. ledén ge
noeg zijn. Maar dan wordt ]dé behandeling
der huurwetten voortgezet.
Hedenmiddag begint de Kamer dan
toch eindelijk toet de aigeme&ne beschou-,
wingen over de begrooting, d. w z. over
het algemeen regeering|s(beleid.
Dat zal voor één persoon zeer span
nend worden, nl. voor Minister dé Vries,
al is de moeilijkheid om voor, twee jaar
een opvolger te krijgen, een sterken
waarborg tegen te overhaaste aandrang
om hem weg te krijlgen.
»E STAAT EN DE SPOORWEGEN.
In een' 24. November te houden
algemeene aandeelhoudersvergadering dér
spoorwegima,atschappijen komt een nieu
we overeenkomst met den Staat aan dé
orde, waarbij' geregeld wordt een aam
zienlijke kapitaaluitbreiding (bij de S.S.
van 1'6 op 40 millioen, en bij de H. IJ.
S. M. van 22.5 op 50 millioen), welke
vermeerdering .geheel door djen Staat
wordt opgenomen.
Door deze wijziging krijgt de Staat als
voornaamste aandeelhouder groeten in
vloed op het bedrijf. Hij zal 6 van de 11
commissarissen benoemen. Voorts wordt
he 1 na as'tingsrecht geregeld.
DE ONTREDDERING OP DE
SPOORWEGEN.
In verband met de taliooze klachten
over de aanzienlijke ^vertraging in het
spoorwegverkeer heeft het „Vaderland"
zich gewend tot den Raad van 'Toezicht.
De president van den Raad, de heer
van der Vegt, poogde geen ogenblik'
den zeer onbevrjefdiigenden toestand' "te
vergoeilijken, noch te verzwakken. Het
publiekheeft alle redenen tot klagen
en het heeft er recht op, dat de toch, al
niet overvloedige dienstregeling stipt
wordt uitgevoerd.
Er zijn vier hoofdoorzaken voor den
ellebjdigen toestand: lé. de islechte *ko-
j v u x - j - len; 2e gebrek aan geschooLd .persjo,-.
_aa:a door -Rotter- j neej. |en gevolge van den véfkortipn,
diensttijd; 3e. overbelasting van het ma
dam ingevoerde .yerhooging is het
s^eepvaartverkeer in Rotterdam' ver-leriaal J 4'e onverschiüigheid bijl
xnéerderd, m Antwerpen daarentegen)
▼enmnderd.
Door verhooiging der tarieven lijdt vol
gens den Minister de handel geen schade
®n daarom dringt spr. aap op aanneming
ran het wetsontwerp.
Minister van IJ sj s e l s t e ij n zei, dat
kij als Minister van Marine ad interim!
wel degelijk overleg heeft gepleegld met
belanghebbenden in zijn functie vaP Mi
nister van Landbouw. 'Hij verzette zich
tegen een navolging van het voorbeeld
ten dezen gegeven door, België, dat de
schepen, die Antwerpen aandoen gratis
naar Straatsburg versleept, en zkg meer
heil in het rustig doortrekken der van
ouds gevolge gedragslijn, waarbij' wij' niet
nii het oog mogen verliezen, dat Rotter
dam van nature een voorsprong behoudt
doér zijp veel gunstiger ligging en daf opk
het Nederlandsch loodswezen "beter is
geoutilleerd dan 'f Belgische.
De heer Dresselhuys hield echiter
vol, en diende een motie in om dé be-
paadsagingen te schlorsen, tot de Minister
deskundigen zal hebben gehoord.
Deze motie werd .aangenomen met 36
tegen 33 stemmen, die van rechts, behal
ve van de heeren van Groependaei, db
Wijkerslooth, van Sasse van Ysselt, van
Dijk, en Haazevoet en van den heer Klee-
r©k.oper.
Ten opzichte van de overige klein©
wetsontwerpen vermeldden we gisteren
£eeds de aanneming zonder Wijziging van
annexatie ter, uitbreiding der gfemeente
Amsterdam.
Nog verdient vermeld te worden de
aanneming van de begrooting van ma
rine voor het loopende jaar 1920
Dat is dus bijna een jaar na den. gewonen
datum! Over de nieuwe begrooting voor
1921 is reeds een afdeel ingsver slag uitge-
hÉnacht.
Maar dat zat ten eerste in het aftre
den van Minister Bijleveld, en ten tweedie
in den wensch der Kamer om deze be
grooting eenvoudig als een crediefwef
te (beschouwen.
Het diebat bepaalde zich tot eénige
tamelijk onbesuisde aanvallen van den
heer Staalman op de commissie van
jmpporteurs ea op den Minister. Mgar
het personeel.
Wgt het eerste punt aangaat, Duijtsch-
land heeft ons een bezending minjdér,-
waardige kolen gezonden; ze zijn te^fijh
en brengen te weinig stoom voort. De
treinen moeten daardoor langzamer rij
den, hellingen geven gedurig vertraging,
van inrijden kan geen sprake meer zijn,
mede in het belang van de veiligheid1..
Sneller dan 70 K.M. mag niet gereden
worden.
De oorlog heeft veel van het materiaal
gevergd en de mogelijkheid van reparatie
(beperkt. De machine heeft even goed
als de mensch rust noodig. !t Is ook met
de vertragingen de noodlottige cirkel1. Als
b.v. een machine een traject heen en
terug moet en ze komt te laat aan, dan
kan voor de terugreis niets aan de ma
chine worden gedaan. Ze is niet op
kracht en nieuwe vertraging is het onver
mijdelijk gevolg. Daarbij komt dat dé fu
sie, waarvan de president op den duur
voordeel voor publiek en verkeer ver
wacht, nog niet volkomen tot uitwerking
kan komen. De machine past niet altijd
bij den machinist en de machinist niet
bij de machine. Ditjaar gaf het dikwijls
last als een machinist van de H.S M.
een machine van den Staatsspoor be
reed en omgekeerd. Ook bestond! niet
altijd bij de machinisten de noodige ge
neigdheid, om den collega zijh ervaring
mee tejdeelen. De oude rivaliteit hield bij
de (fusie niet dadelijk op. Men is druk
bezig, de machines zooveel mogelijk van
één typ© te maken, maar odk in dit op
zicht was de goede wil niet evenredig
aan bet vermogen van uitvoering.
Wat hel personeel aangaat, van sa
botage kan men gelukkig in de verte niet
spreken, maar het bijna overal gecon
stateerd verschijnsel, dat de arbeider
door den verkorten werktijd niet werk-
lustiger en aan zijh werk verknocht is
geworden is ook onder het spoorweg
personeel zichtbaar. Scheen het er vroe
ger dikwijls éen. eer in t© stellen, om' door
vlugger werken achterstand en vertraging
in te halen, was de zaiak der directie ook
hun zaak, van dat meeleven met h©t be
drijf merkt men niet veel m©er. De mees
ten 'kan het niet schelen en zij denkett
ca' niet over om vrijwillig zich extra In
te spannen, ten einde een fout goed le
imaken, waaraan ze niet direct schuld
hebben. Het publiek merkt dit ook op
en klaagt daarover. (De ontevredejnhejfa
onder het personeel zal op den werklust
ook wel een schadelijken invloed hebben,
onderstellen wij).
Intusschen kan ik u verzekeren, ging
de heer ran der Vegt voort, dat Raad en
Directie feitelijk nacht en dag bezig zijn,
om' middelen te beramen tot verbetering
van den toestand. Wip geven Idle hoop niet
op, daarin te zullen slagen. Men vergeté
niet, dat alle lijd van overgang moei
lijk is, en dat de amistanjdigheden daarbij!
zeer» (belemmerend werken. Een troost
is het, al erkennen we de "schraalheid'
daarvan, dat onze inlichtingen over het
spoorwegwezen in hel buitenland wer
kelijk niet gunstiger zijn. In Duitsohland
schijnt het nog 't baste gesteld, blaar d©zé
lof gaat niet verder dan voor de interna
tionale verbindingen. Het binnetnlajadsch
verkeer la,at pok daar veel te wenschen'.
REGEERINGSSTEUN VOOR
WONINGBOUW.
Ter aanvulling van het reeds gister;
gemelde, wordt uit Den Haag bericht:
De regeering wil trachten, door de
volgende steunregeling dein bouw van
woningen te bevorderen.
Voor .den bouw van Woningen zullen
premies worden toegekend, die per wo
ning een zeker bedrag per M2 bebouwd
oppêrvlak bedragen. Het bedrag zal' voor
iedere gemeente, waar men op dezen
voet wil bouwen, voor een baKpékkelïjk
korte periode, worden vastgefsifceld. De
(bedoeling is, dat de prjemies in op
eenvolgende perioden geleidelijk zuilen
vallen.
De premies zullen in de eerste plaats
wojrden gegeven aan de particuliere
bouwnijverheid, (maar ook aan vereeni,-
gingen, die niet duurder dan deze bou
wen.
De premies zullen als regel zonjder
nadere voorwaarden worden verstrekt;
men zal dus ijn verboopeh én verhuren
van de woningen vrij' zijh. Desnoods zal
door i een enkele voorwaarde evenwel
eenige beperking worden gemaakt.
Aangezien de ervaring» getoond heeft,
dat de bouw van de particuliere nijver
heid economischer is dan de aanbestede
bouw, worden de premies beduidend la
ger dan de subsidies, die krachtens het
Kon. 'besluit van November 1919, tot dui
ver werden gegéven.^
De premies worden geheel voor rijks
rekening genomen. De regeering zal be
vorderen, dat door dezen bfond met pre
mie zoo no oiclig het rijk hypothecair cre-
diet verleent, in cjien zin, dat de ge
meente met het rijksvoorschot hypoi-
theekhoudster wordt. Het rijk zal het
crediet geven tegen een rent©, welké
aan .de- hand van dyn geldtendptn rentei-
staujdaard zal worden bepaaljd; vooi-sj-
hands 'bedraagt zijl 7 «/o. De aflossing
moet geschieden in 15 jaar.
;x De faciliteiten zullen alleen worden
verleend voor deugdelijke, eenvoudige
Woningen, zoowel vpor den kleinein mid
denstand, als voor arbeiders, en in ge
meenten waar een goede bouwpolitie
deugdelijk toezicht houdt.
De gevels van de woningen moeten
voldoen aan redelijke eischen van wel
stand.
Aangezien de regeering alleen steun
verleent ter verruiming van de woning
markt, en zij door een aanvulling van de
w onin gn o odwet om tegen te gtaan, dat
woningen aan haar bestemming worden
onttrokken, zulleM in 't vervolg premies
of subsidies alleen worden gegeven voor
woningbouw in gemeenten, welker be
sturen aan de toestemming tot onttrek
king van woningen aan haar bestemming
de voorwaarde verbinden, dat de Wonin
gen, welker bestemming veranderd wor
den, op kosten van de 'belanghebbenden
worden vervangen door andere.
DE STANDAARD.
De politiek© redactie van „De Stan
daard" is in handen gelégd van een
oommissie van zes personen, n.l. de hee
ren H. Golijh, A. W'. F, Idenburg, A«
Anéma, J. .Schouten, J. A. de Wilde eni
A. Zijlstra.
HET KAMERLID TREUB.
De heer Treub, die wegens ernstige
Tengevolge van de stoornis in het
electrisch licht (men zie hier onder)
is' gisterenavond - »de bezending Middel-t
burgsche Couranten, bestemd voor
Goes, aan het postkantoor alhier blij'
ven liggen. Men zat er plotseling ui lief
donker en voor men de olielampen iui
orde had', was het te laat om' d£ couran
ten pp den gewonen trein te bezoi;gén.
Uit Middelburg.
Do,or Gedeputeerde Staten is mej.
P. M. van der Weel le Middelburg,
thans tijdelijk tep provinciale griffie
van Zeeland werkzaam', benoemd tot
klerk bij genoemde griffie.
Te .ongeveer kwart over vijf is .giste-
reniniddagi in 'n groot deel der stad ploitse-
Üng :t(electrisch lich,t uitgegaan, In 'n; ge
deelte was het licht binnen een paar uuij
hersteld ,maar er zijn deelen, en hieron
der juist drukste winkelstraten, waar het
kwart -over negen was, eer weder stroom
kon worden geleverd' op normale Wijze.
Natuurlijk is voor de aangeslotenen een
storing van vier uur een groot ongerief
niaar het gaf aan de straten wel een'
aardigen aanblik, vele winkeliers en ook
particulieren hadden kaarsen en petro
leumlampen ontstoken; terwijl de win
keliers), die alleen gas hebben of ook
gas, een weinig „schadefrende" hadiden.
Hedenmorgen hadden wij ,e©n onder
houd met den .hoofddirecteur van (de ge
meentebedrijven ©n met den opzichter
van het gemeentelijk electrisch bedrijf,
die ons het volgende modedeeMien.
Door rantsoeneering gedurende de
oorlogsjaren is het. niet wet' mogelijk»
geweest in de afgeloop©n najaar- en
winter periodes pa- te gaan.' hpieveei de
belasting in de .verschillende weken
was; bij' dé, berekening vap hetgeen
men zou geven, moest dus veelal op
gissingen worden afgegaan. \Men is, toen
zoo ver, mogelijk gegaan, tevens" in de
verwachting, dat voort ',zou worden ge
gaan met eenige .-zuinigjheijd het licht 'te
ontsteken, Thans is (gebleken, dat dit1
niet het geval is en toen dan ook veiei
verbruikers gisteren (volle verlichting
ontstaken, kwam' epf— waar is(nog: niet
met juistheid te i zeggen overbe
lasting, mei het bekende» gevolg.
Toen de 'storing ontstond, waren de
beide heeren, die -ons heiden 'te woord
stonden, juist voor i de waterleiding buit
ten de gemeente, maar keer(den kor
ten tijd daarna terug en 'konden tot
hun groot genoegen qonstateeren, dat
al de werklieden, die biji het Weder in1
orde brengen van (het bedrijf noodig,
konden zijn, reeds ;,op eigen initiatief
ter plaatse, waar him hulp vereisclit
was aanwezig waren. Direct werd aan
gevangen met het trachten om het ge
brek te verhelpen en vrij! spoedig kon
dit geschieden voor, die gedeelten, die.
niet te veel belasting hadden, voor an
dere gedeelten moest worden doorge
werkt. Daar werd het makkelijker, toen
de ;meeste winkels! geen licht meer
vroegen.
■Voor de toekomst zal men nu mét
een grootere belasting rekening hou
den en eigenlijk verder gaan, dan men
meende uit voorzi db üglteidsoogpimt te
kunnen gaan- Nu ligt het aan d© verbrui
kers mede te werken niet sal te veel té
belasten om erger storingen te, voor
komen.
Men vergete niet dat aanschaffing van
nieuw materiaal met de hoogste zui
nigheid moet geschieden, gezien ook de
de terugloopende prijzen, die het moge
lijk maken, als dezen winter blijkt dat
vporzijeningiein noodig zijn, dit latei" viopr-
deeltiger te doen. Wij zagen hoe steedsi
■statistieken en graphische overzichten
worden bijgehouden om' de spannin
gen te controleeren.
In verband met de storing moeten
-wij nog twee opmerkingen maken. Tén
eerste dat het hij eventuéele herhaling
zeer gewenscht is .dat de verbruikers
zooveel mogelijk lampen en dergelijke
,uit schakelen. Men probeer© liever zoo
nn en dan ,op één plaats of er weer
stroom is, daar het ingeschakeld blijven
van vele lichtpunten moeilijk werkt
,bij het opheffen der storing.
Ten tweede brengen wij1 gaarne het
verzoek over bij' storing niet van 'alle
(kanten het bedrijf op te bellen; maar
liever onderzoeke men even oï het
gebrek plaatselijk is of over e©n be
paalde uitgestrektheid. In het taaiste ge-
lonigésteldheid geruimen tijkï verhinderd val, dan kan dit de leiders van het be
was d© vergaderingen van de Tweede drijf niet ontgaan ,en behoeft men geen
Kamer bij te wonen, was gistermiddag ©ogenblik er aan te twijfelen of direct
weer in de vergaderzaal aanwezig. wordt ingegrepen.
Tijdens de gisteren te Serooskerke
plaats gehad hebbende brand is op
twee plaatsen, bij" Serooskerke en bijl St.
De Centrale Raad va^ Beroep heeft LauTens de buis van de waterleiding
beslist, dat kloosterlingen niet verzeke. gesprongen door afstorten van een deel,
rtogspiichtig zijnt er zake yM arbeid k<® gezorgd worden, dat toch water
r 7-7 J vaaT hilncc^hinit w9« Tri vpp-
DE VERZEKERING DER KLOOSTER
LINGEN.
vopr gestichten.
voor blus selling aanwezig was. In ver
band hiermede kunnen 1wïjl mededee-
len dat het bekend is dat op verschil
lende plaatsen de buizen slecht zjjh en
als er "breuken ontstaan wordt dan ook
telkens de .leiding over een vrij groot
traject aan .Jbeide zijden van de breuk
hersteld. De dalende matiérfraalprijzen;
maken ook hier zuinigheid en geleide
lijke vernieuwing gewenscht.
U,it NVia.1 cha«en.
Gisterenavond omstreeks 7 uur
klonk de mare door de stad, dat weder,
een groote brand woeddje en wel in dé
richting van de Noordstraat, -waar een
herige gloed de hemel rood; (kleurde. Een
Kleel der brand|weer reed reeds uit in die
richting' gevolgd door lalrijke nieuwsgie
rigen. In de Noordstraat was echter geen
brand te ontdekken, evenmin in dje Noord
poortstraat, op den Sto,ael of op den
Nöordweg en daar gekomen bleek dj©
brand verre buiten de gemeen t© plaats;
te vinden.
De (brandweer keerde terug, maai* velen
volgden ons voorbeeld en begaven zich)
den NoordWeig op om te onderzoeken
waar de brand' nu wei woedde, want de
lucht bleef rood en het moest dus een
brand van grooten omvang zijn. Zij, die
met ons op onderzoek zijn geweest, zul
len even als wij' verbaasd hebben .gestaan
flioe de afstand' kan oedjriegen. Ieder
oo'genblik dacht men vlak bij den brand
te zijn ,-doich even later leek hij vier wég.
Ten slotte waren wij1 te S e r o o s k e i" k
aangekomen en wees de gioed ons dén
weg naar de hofstede van A. de 'Steur,
vlak tégen het dorp' aangelegen Hier was.
brand uitgebroken in een klamp vlas
die tegen de groote scliuur aanstond», het
vuur deelde zich mede aan die schuur
'en vond daar voedsel in vlas en andere»
landbouwproducten. Daar die .slooten en
putten droog staan ,was men voor het
fclusschingswerk aangewezen op een slang
op de waterleiding én moest men zich!
wel beperken tot het nathouden van de
andere gebouwen in de buurt, waarbij
het [gelukkig was .dat de wind» »de vlam
men juist in de andere richting dtreef.
Een viertal .geiten werden bijtijds uit
de schuur .gehaald.
Toen wij op het terrein waren was d©
schuur reeds ineen gezakt, doch hout
werk en veldvruchten brandkfeu er nog1
lustig op los.
De schuur was van den heer De Steur, de
producten ten deele van den he©r J,
Goedhloed'.
Verzekering dekt de schade. De oor
zaak 'is1 tot heden toe onbekend.
Tengevolge der Langdurige droogte
heerscht ook' te Wiestkapelle groot
.gebrek aan drinkwater.
Zoo 'gloed als alle regenbakken zijn thans
leeg, terwijl bij velen ook dé welputten
(jtrpoig1 zijn.
Velen voorzien zich dam ook' bij -ge
brek -aan beter van slootwater, wat na
tuurlijk' uit gezondtoeidsptogpunt zeker
niét aan te be velen is.
Dinsdag heeft een inwonen" met de tram
circa 10.000 L. leidingwater laten aan
voeren, jont dat aan' del imivoners tégen 111
cent per gang! te verkioopön.
Van deze getejgtehhedd om' zich van goed
drinkwater te voorzien werd druk ge
bruik' gemaakt.
De heer J. Po uwer heeft bedankt
vooi* wethouder der gemeente. Arne-
mulden.
O
Uit Zuid-Beveland.
De benoeming van den heer A. van
der Poest Clement tot burgemeester der
gemeente Nis se werd aldaar door de
.groote meerderheid der bevolking met
blijdschap vernomen. Een verzoekschrift
aan de Regeering om hem te benoemen
was dioor zeer vele inigézetenen van ver
schillende richtingen ge teekend. Niet al
leen om den persoon verheugen zich
velen, maar ook om het feit, dat pu weer
een inwoner der gemeente het ambt van
burgemeester zal bekleeden, wat sedert
1854 niet gébeurd is. Toevallig waren
drie opeenvolgende functionarissen bur
gemeester van Nisise, Ovezand en Driewe
gen tegelijk. Door de benoeming' van
den heer L. B. Wi. A. Mulder tot burge
meester van Ovezand en Driewegen,
kjomt 's-Heer, Abtskerke vacant.
O
Uit Schouwe n-D u i v e I a n d.
Bij Kon. besluit van 8 November
1920 zijn benoemd tot -outvanger der di
rectie belastingen en accijnzen t©
Brouwershaven A. J. Vonk, rijks
klerk 1ste klasse ter inspectie der di
recte belastingen, invoerrechten en ac
cijnzen te Rotterdam; (buitengémeeniten);
en G. Woudenbergl, rijksklerk, le kl.
aan het 5de kantoor der directe belas
tingen te Rotterdam voor den tijd van 1
jaar belast met de waarneming der be
trekking van ontvanger der directe belas
tingen ,en accijnzen te Reness©,.
Uit Tholen.
Te O ud-Vos semeer herdacht
Dinsdag de oudste ingezetene der ge
meente, mej. de wed. Westmaas haar
96sten verjaardag; het oudje geniet Dog
Ben uitstekende gezondheid.