V 5e. 287 Donderdag 11 Novembep 19I6« BINNENLAND. Uit Stad en Provincie, 163e Jaargiiïig |<3e 398 3«. lar- k- iW. raat linke iRK- ïevr. irdaiE rea Rott. 8.— 8.- "i*- lag en KAMEROVERZICHT. Tweede Kamer, Zitting van Woensdag. Ba eoncurreulie tusschen Antwerpen ta Rotterdam heeft gister een wetsont werp op een zijispoor doen schuiven, al, dat ter verhooging van de loodsgelden too# zeeschepen. De heer van D ij k (R. K.) begon reeds dadelij kden Minister in overweging te- geven, alsnog dit wetsontwerp niét in be- hnodeling te doen nemen en niet aan da oxide te stellen, aangezien men reke ning moet houden met de tijdsomstandig heden. De heer Dre1sselhu ys uitte een ernstig woord van protest tegen dit we)ts- outwerp. Het kjomt volgens spr. diet aan op de vraag, of de scheepsvrachten déze Terhooging der loodsgelden wel kunnen djnagen, maai" men moet er rekfejniog mee houden, dat de kosten om dé haven van Rotterdam te bereiken, niét hooger zijn dan die voor de haven van Ant werpen. Voor de Belgische havenstad bedroeg de netto tonnenmaat over de eerste 9 maanden van dit jaar bijna 8 millioen tegenover ruim 5 millioen van de Rot- lerdpmssche haven. Daarnevens staat, daf ten gevolge van den lagen franc-koers een schip van 5000 ton pl.mi. f 2000 goedko,al- per terecht kan in Antwerpen dan in Rotterdam, welke verhouding biji aanne ming van het ontwerp nog aanzienlijk in het nadeel van de Nelderiandsche ha vens zal veranderen. De vroegere tekorten "Van den loods- dienst sinds 1906 zijn, naar dé spr. ver nier uiteen zette, gewijzigd in steeds gnootére voordeeligfe saldi djo,or de meer dere opbrengst der loodsgelden, z©odat ia 1913 de baten bedroegen f 1.797.370f Boor den oorlog zijn natuurlijk wederom! 'deficitten ontstaan (voor dit jaar nog rujjn 2 millioen) maar met de wederop leving van de scheepvaart slinken dié tekjajrten en zoo, is het slechts eénj kwestie van tijd dat dé loodsidien&t \ved,er op overschotten zal kunnen wijzen. De heer Dresselhuys, drong daarom aan op schorsing der beraadslagingen tot deskundig advies zal zijh ingewonnen. Minister Pop motiveerde de ver- nooging dopr te verwijzen naar de steedis stijgende kosten van den lood'sdienst, wel'- ke stijging over de laatste jaren meerdere millioen en bedraagt. Het gaat niet aan dié kasten maar op hoop van zegen op de schatkist te verhalen. Rotterdam' zelf heeft zijn havengelden met 100 piCt. verhoogd. „Maar dat geschiedde in Antwerpen •ookl" riep de heer D r.es s^Plh uy s. De Minister hield echter vol dat dé keuze van een haven niet wordt beïn vloed door de hoegrojotheid der looKlsgel' bij de stemming bleken er. nogi 25 van de 71 leden tegen, nl'. de soc.-idem. de com munisten, de vrijzinnig-dèmocraten, de heer De Muralt en de h©er Staalman. En toen weer verder mét de huur wetten. Heel veef tijd schoot er niet meer over, en gewichtige beslissingen vielen' er nog niet. want ovèr de vorming van een centraal Bouwfonds (voor.stel-Sch.a- per) had nog geen-stemming plaats'. Die zal heden, Do nderdaga vobtl wor den gehouden, althans zoo er. ledén ge noeg zijn. Maar dan wordt ]dé behandeling der huurwetten voortgezet. Hedenmiddag begint de Kamer dan toch eindelijk toet de aigeme&ne beschou-, wingen over de begrooting, d. w z. over het algemeen regeering|s(beleid. Dat zal voor één persoon zeer span nend worden, nl. voor Minister dé Vries, al is de moeilijkheid om voor, twee jaar een opvolger te krijgen, een sterken waarborg tegen te overhaaste aandrang om hem weg te krijlgen. »E STAAT EN DE SPOORWEGEN. In een' 24. November te houden algemeene aandeelhoudersvergadering dér spoorwegima,atschappijen komt een nieu we overeenkomst met den Staat aan dé orde, waarbij' geregeld wordt een aam zienlijke kapitaaluitbreiding (bij de S.S. van 1'6 op 40 millioen, en bij de H. IJ. S. M. van 22.5 op 50 millioen), welke vermeerdering .geheel door djen Staat wordt opgenomen. Door deze wijziging krijgt de Staat als voornaamste aandeelhouder groeten in vloed op het bedrijf. Hij zal 6 van de 11 commissarissen benoemen. Voorts wordt he 1 na as'tingsrecht geregeld. DE ONTREDDERING OP DE SPOORWEGEN. In verband met de taliooze klachten over de aanzienlijke ^vertraging in het spoorwegverkeer heeft het „Vaderland" zich gewend tot den Raad van 'Toezicht. De president van den Raad, de heer van der Vegt, poogde geen ogenblik' den zeer onbevrjefdiigenden toestand' "te vergoeilijken, noch te verzwakken. Het publiekheeft alle redenen tot klagen en het heeft er recht op, dat de toch, al niet overvloedige dienstregeling stipt wordt uitgevoerd. Er zijn vier hoofdoorzaken voor den ellebjdigen toestand: lé. de islechte *ko- j v u x - j - len; 2e gebrek aan geschooLd .persjo,-. _aa:a door -Rotter- j neej. |en gevolge van den véfkortipn, diensttijd; 3e. overbelasting van het ma dam ingevoerde .yerhooging is het s^eepvaartverkeer in Rotterdam' ver-leriaal J 4'e onverschiüigheid bijl xnéerderd, m Antwerpen daarentegen) ▼enmnderd. Door verhooiging der tarieven lijdt vol gens den Minister de handel geen schade ®n daarom dringt spr. aap op aanneming ran het wetsontwerp. Minister van IJ sj s e l s t e ij n zei, dat kij als Minister van Marine ad interim! wel degelijk overleg heeft gepleegld met belanghebbenden in zijn functie vaP Mi nister van Landbouw. 'Hij verzette zich tegen een navolging van het voorbeeld ten dezen gegeven door, België, dat de schepen, die Antwerpen aandoen gratis naar Straatsburg versleept, en zkg meer heil in het rustig doortrekken der van ouds gevolge gedragslijn, waarbij' wij' niet nii het oog mogen verliezen, dat Rotter dam van nature een voorsprong behoudt doér zijp veel gunstiger ligging en daf opk het Nederlandsch loodswezen "beter is geoutilleerd dan 'f Belgische. De heer Dresselhuys hield echiter vol, en diende een motie in om dé be- paadsagingen te schlorsen, tot de Minister deskundigen zal hebben gehoord. Deze motie werd .aangenomen met 36 tegen 33 stemmen, die van rechts, behal ve van de heeren van Groependaei, db Wijkerslooth, van Sasse van Ysselt, van Dijk, en Haazevoet en van den heer Klee- r©k.oper. Ten opzichte van de overige klein© wetsontwerpen vermeldden we gisteren £eeds de aanneming zonder Wijziging van annexatie ter, uitbreiding der gfemeente Amsterdam. Nog verdient vermeld te worden de aanneming van de begrooting van ma rine voor het loopende jaar 1920 Dat is dus bijna een jaar na den. gewonen datum! Over de nieuwe begrooting voor 1921 is reeds een afdeel ingsver slag uitge- hÉnacht. Maar dat zat ten eerste in het aftre den van Minister Bijleveld, en ten tweedie in den wensch der Kamer om deze be grooting eenvoudig als een crediefwef te (beschouwen. Het diebat bepaalde zich tot eénige tamelijk onbesuisde aanvallen van den heer Staalman op de commissie van jmpporteurs ea op den Minister. Mgar het personeel. Wgt het eerste punt aangaat, Duijtsch- land heeft ons een bezending minjdér,- waardige kolen gezonden; ze zijn te^fijh en brengen te weinig stoom voort. De treinen moeten daardoor langzamer rij den, hellingen geven gedurig vertraging, van inrijden kan geen sprake meer zijn, mede in het belang van de veiligheid1.. Sneller dan 70 K.M. mag niet gereden worden. De oorlog heeft veel van het materiaal gevergd en de mogelijkheid van reparatie (beperkt. De machine heeft even goed als de mensch rust noodig. !t Is ook met de vertragingen de noodlottige cirkel1. Als b.v. een machine een traject heen en terug moet en ze komt te laat aan, dan kan voor de terugreis niets aan de ma chine worden gedaan. Ze is niet op kracht en nieuwe vertraging is het onver mijdelijk gevolg. Daarbij komt dat dé fu sie, waarvan de president op den duur voordeel voor publiek en verkeer ver wacht, nog niet volkomen tot uitwerking kan komen. De machine past niet altijd bij den machinist en de machinist niet bij de machine. Ditjaar gaf het dikwijls last als een machinist van de H.S M. een machine van den Staatsspoor be reed en omgekeerd. Ook bestond! niet altijd bij de machinisten de noodige ge neigdheid, om den collega zijh ervaring mee tejdeelen. De oude rivaliteit hield bij de (fusie niet dadelijk op. Men is druk bezig, de machines zooveel mogelijk van één typ© te maken, maar odk in dit op zicht was de goede wil niet evenredig aan bet vermogen van uitvoering. Wat hel personeel aangaat, van sa botage kan men gelukkig in de verte niet spreken, maar het bijna overal gecon stateerd verschijnsel, dat de arbeider door den verkorten werktijd niet werk- lustiger en aan zijh werk verknocht is geworden is ook onder het spoorweg personeel zichtbaar. Scheen het er vroe ger dikwijls éen. eer in t© stellen, om' door vlugger werken achterstand en vertraging in te halen, was de zaiak der directie ook hun zaak, van dat meeleven met h©t be drijf merkt men niet veel m©er. De mees ten 'kan het niet schelen en zij denkett ca' niet over om vrijwillig zich extra In te spannen, ten einde een fout goed le imaken, waaraan ze niet direct schuld hebben. Het publiek merkt dit ook op en klaagt daarover. (De ontevredejnhejfa onder het personeel zal op den werklust ook wel een schadelijken invloed hebben, onderstellen wij). Intusschen kan ik u verzekeren, ging de heer ran der Vegt voort, dat Raad en Directie feitelijk nacht en dag bezig zijn, om' middelen te beramen tot verbetering van den toestand. Wip geven Idle hoop niet op, daarin te zullen slagen. Men vergeté niet, dat alle lijd van overgang moei lijk is, en dat de amistanjdigheden daarbij! zeer» (belemmerend werken. Een troost is het, al erkennen we de "schraalheid' daarvan, dat onze inlichtingen over het spoorwegwezen in hel buitenland wer kelijk niet gunstiger zijn. In Duitsohland schijnt het nog 't baste gesteld, blaar d©zé lof gaat niet verder dan voor de interna tionale verbindingen. Het binnetnlajadsch verkeer la,at pok daar veel te wenschen'. REGEERINGSSTEUN VOOR WONINGBOUW. Ter aanvulling van het reeds gister; gemelde, wordt uit Den Haag bericht: De regeering wil trachten, door de volgende steunregeling dein bouw van woningen te bevorderen. Voor .den bouw van Woningen zullen premies worden toegekend, die per wo ning een zeker bedrag per M2 bebouwd oppêrvlak bedragen. Het bedrag zal' voor iedere gemeente, waar men op dezen voet wil bouwen, voor een baKpékkelïjk korte periode, worden vastgefsifceld. De (bedoeling is, dat de prjemies in op eenvolgende perioden geleidelijk zuilen vallen. De premies zullen in de eerste plaats wojrden gegeven aan de particuliere bouwnijverheid, (maar ook aan vereeni,- gingen, die niet duurder dan deze bou wen. De premies zullen als regel zonjder nadere voorwaarden worden verstrekt; men zal dus ijn verboopeh én verhuren van de woningen vrij' zijh. Desnoods zal door i een enkele voorwaarde evenwel eenige beperking worden gemaakt. Aangezien de ervaring» getoond heeft, dat de bouw van de particuliere nijver heid economischer is dan de aanbestede bouw, worden de premies beduidend la ger dan de subsidies, die krachtens het Kon. 'besluit van November 1919, tot dui ver werden gegéven.^ De premies worden geheel voor rijks rekening genomen. De regeering zal be vorderen, dat door dezen bfond met pre mie zoo no oiclig het rijk hypothecair cre- diet verleent, in cjien zin, dat de ge meente met het rijksvoorschot hypoi- theekhoudster wordt. Het rijk zal het crediet geven tegen een rent©, welké aan .de- hand van dyn geldtendptn rentei- staujdaard zal worden bepaaljd; vooi-sj- hands 'bedraagt zijl 7 «/o. De aflossing moet geschieden in 15 jaar. ;x De faciliteiten zullen alleen worden verleend voor deugdelijke, eenvoudige Woningen, zoowel vpor den kleinein mid denstand, als voor arbeiders, en in ge meenten waar een goede bouwpolitie deugdelijk toezicht houdt. De gevels van de woningen moeten voldoen aan redelijke eischen van wel stand. Aangezien de regeering alleen steun verleent ter verruiming van de woning markt, en zij door een aanvulling van de w onin gn o odwet om tegen te gtaan, dat woningen aan haar bestemming worden onttrokken, zulleM in 't vervolg premies of subsidies alleen worden gegeven voor woningbouw in gemeenten, welker be sturen aan de toestemming tot onttrek king van woningen aan haar bestemming de voorwaarde verbinden, dat de Wonin gen, welker bestemming veranderd wor den, op kosten van de 'belanghebbenden worden vervangen door andere. DE STANDAARD. De politiek© redactie van „De Stan daard" is in handen gelégd van een oommissie van zes personen, n.l. de hee ren H. Golijh, A. W'. F, Idenburg, A« Anéma, J. .Schouten, J. A. de Wilde eni A. Zijlstra. HET KAMERLID TREUB. De heer Treub, die wegens ernstige Tengevolge van de stoornis in het electrisch licht (men zie hier onder) is' gisterenavond - »de bezending Middel-t burgsche Couranten, bestemd voor Goes, aan het postkantoor alhier blij' ven liggen. Men zat er plotseling ui lief donker en voor men de olielampen iui orde had', was het te laat om' d£ couran ten pp den gewonen trein te bezoi;gén. Uit Middelburg. Do,or Gedeputeerde Staten is mej. P. M. van der Weel le Middelburg, thans tijdelijk tep provinciale griffie van Zeeland werkzaam', benoemd tot klerk bij genoemde griffie. Te .ongeveer kwart over vijf is .giste- reniniddagi in 'n groot deel der stad ploitse- Üng :t(electrisch lich,t uitgegaan, In 'n; ge deelte was het licht binnen een paar uuij hersteld ,maar er zijn deelen, en hieron der juist drukste winkelstraten, waar het kwart -over negen was, eer weder stroom kon worden geleverd' op normale Wijze. Natuurlijk is voor de aangeslotenen een storing van vier uur een groot ongerief niaar het gaf aan de straten wel een' aardigen aanblik, vele winkeliers en ook particulieren hadden kaarsen en petro leumlampen ontstoken; terwijl de win keliers), die alleen gas hebben of ook gas, een weinig „schadefrende" hadiden. Hedenmorgen hadden wij ,e©n onder houd met den .hoofddirecteur van (de ge meentebedrijven ©n met den opzichter van het gemeentelijk electrisch bedrijf, die ons het volgende modedeeMien. Door rantsoeneering gedurende de oorlogsjaren is het. niet wet' mogelijk» geweest in de afgeloop©n najaar- en winter periodes pa- te gaan.' hpieveei de belasting in de .verschillende weken was; bij' dé, berekening vap hetgeen men zou geven, moest dus veelal op gissingen worden afgegaan. \Men is, toen zoo ver, mogelijk gegaan, tevens" in de verwachting, dat voort ',zou worden ge gaan met eenige .-zuinigjheijd het licht 'te ontsteken, Thans is (gebleken, dat dit1 niet het geval is en toen dan ook veiei verbruikers gisteren (volle verlichting ontstaken, kwam' epf— waar is(nog: niet met juistheid te i zeggen overbe lasting, mei het bekende» gevolg. Toen de 'storing ontstond, waren de beide heeren, die -ons heiden 'te woord stonden, juist voor i de waterleiding buit ten de gemeente, maar keer(den kor ten tijd daarna terug en 'konden tot hun groot genoegen qonstateeren, dat al de werklieden, die biji het Weder in1 orde brengen van (het bedrijf noodig, konden zijn, reeds ;,op eigen initiatief ter plaatse, waar him hulp vereisclit was aanwezig waren. Direct werd aan gevangen met het trachten om het ge brek te verhelpen en vrij! spoedig kon dit geschieden voor, die gedeelten, die. niet te veel belasting hadden, voor an dere gedeelten moest worden doorge werkt. Daar werd het makkelijker, toen de ;meeste winkels! geen licht meer vroegen. ■Voor de toekomst zal men nu mét een grootere belasting rekening hou den en eigenlijk verder gaan, dan men meende uit voorzi db üglteidsoogpimt te kunnen gaan- Nu ligt het aan d© verbrui kers mede te werken niet sal te veel té belasten om erger storingen te, voor komen. Men vergete niet dat aanschaffing van nieuw materiaal met de hoogste zui nigheid moet geschieden, gezien ook de de terugloopende prijzen, die het moge lijk maken, als dezen winter blijkt dat vporzijeningiein noodig zijn, dit latei" viopr- deeltiger te doen. Wij zagen hoe steedsi ■statistieken en graphische overzichten worden bijgehouden om' de spannin gen te controleeren. In verband met de storing moeten -wij nog twee opmerkingen maken. Tén eerste dat het hij eventuéele herhaling zeer gewenscht is .dat de verbruikers zooveel mogelijk lampen en dergelijke ,uit schakelen. Men probeer© liever zoo nn en dan ,op één plaats of er weer stroom is, daar het ingeschakeld blijven van vele lichtpunten moeilijk werkt ,bij het opheffen der storing. Ten tweede brengen wij1 gaarne het verzoek over bij' storing niet van 'alle (kanten het bedrijf op te bellen; maar liever onderzoeke men even oï het gebrek plaatselijk is of over e©n be paalde uitgestrektheid. In het taaiste ge- lonigésteldheid geruimen tijkï verhinderd val, dan kan dit de leiders van het be was d© vergaderingen van de Tweede drijf niet ontgaan ,en behoeft men geen Kamer bij te wonen, was gistermiddag ©ogenblik er aan te twijfelen of direct weer in de vergaderzaal aanwezig. wordt ingegrepen. Tijdens de gisteren te Serooskerke plaats gehad hebbende brand is op twee plaatsen, bij" Serooskerke en bijl St. De Centrale Raad va^ Beroep heeft LauTens de buis van de waterleiding beslist, dat kloosterlingen niet verzeke. gesprongen door afstorten van een deel, rtogspiichtig zijnt er zake yM arbeid k<® gezorgd worden, dat toch water r 7-7 J vaaT hilncc^hinit w9« Tri vpp- DE VERZEKERING DER KLOOSTER LINGEN. vopr gestichten. voor blus selling aanwezig was. In ver band hiermede kunnen 1wïjl mededee- len dat het bekend is dat op verschil lende plaatsen de buizen slecht zjjh en als er "breuken ontstaan wordt dan ook telkens de .leiding over een vrij groot traject aan .Jbeide zijden van de breuk hersteld. De dalende matiérfraalprijzen; maken ook hier zuinigheid en geleide lijke vernieuwing gewenscht. U,it NVia.1 cha«en. Gisterenavond omstreeks 7 uur klonk de mare door de stad, dat weder, een groote brand woeddje en wel in dé richting van de Noordstraat, -waar een herige gloed de hemel rood; (kleurde. Een Kleel der brand|weer reed reeds uit in die richting' gevolgd door lalrijke nieuwsgie rigen. In de Noordstraat was echter geen brand te ontdekken, evenmin in dje Noord poortstraat, op den Sto,ael of op den Nöordweg en daar gekomen bleek dj© brand verre buiten de gemeen t© plaats; te vinden. De (brandweer keerde terug, maai* velen volgden ons voorbeeld en begaven zich) den NoordWeig op om te onderzoeken waar de brand' nu wei woedde, want de lucht bleef rood en het moest dus een brand van grooten omvang zijn. Zij, die met ons op onderzoek zijn geweest, zul len even als wij' verbaasd hebben .gestaan flioe de afstand' kan oedjriegen. Ieder oo'genblik dacht men vlak bij den brand te zijn ,-doich even later leek hij vier wég. Ten slotte waren wij1 te S e r o o s k e i" k aangekomen en wees de gioed ons dén weg naar de hofstede van A. de 'Steur, vlak tégen het dorp' aangelegen Hier was. brand uitgebroken in een klamp vlas die tegen de groote scliuur aanstond», het vuur deelde zich mede aan die schuur 'en vond daar voedsel in vlas en andere» landbouwproducten. Daar die .slooten en putten droog staan ,was men voor het fclusschingswerk aangewezen op een slang op de waterleiding én moest men zich! wel beperken tot het nathouden van de andere gebouwen in de buurt, waarbij het [gelukkig was .dat de wind» »de vlam men juist in de andere richting dtreef. Een viertal .geiten werden bijtijds uit de schuur .gehaald. Toen wij op het terrein waren was d© schuur reeds ineen gezakt, doch hout werk en veldvruchten brandkfeu er nog1 lustig op los. De schuur was van den heer De Steur, de producten ten deele van den he©r J, Goedhloed'. Verzekering dekt de schade. De oor zaak 'is1 tot heden toe onbekend. Tengevolge der Langdurige droogte heerscht ook' te Wiestkapelle groot .gebrek aan drinkwater. Zoo 'gloed als alle regenbakken zijn thans leeg, terwijl bij velen ook dé welputten (jtrpoig1 zijn. Velen voorzien zich dam ook' bij -ge brek -aan beter van slootwater, wat na tuurlijk' uit gezondtoeidsptogpunt zeker niét aan te be velen is. Dinsdag heeft een inwonen" met de tram circa 10.000 L. leidingwater laten aan voeren, jont dat aan' del imivoners tégen 111 cent per gang! te verkioopön. Van deze getejgtehhedd om' zich van goed drinkwater te voorzien werd druk ge bruik' gemaakt. De heer J. Po uwer heeft bedankt vooi* wethouder der gemeente. Arne- mulden. O Uit Zuid-Beveland. De benoeming van den heer A. van der Poest Clement tot burgemeester der gemeente Nis se werd aldaar door de .groote meerderheid der bevolking met blijdschap vernomen. Een verzoekschrift aan de Regeering om hem te benoemen was dioor zeer vele inigézetenen van ver schillende richtingen ge teekend. Niet al leen om den persoon verheugen zich velen, maar ook om het feit, dat pu weer een inwoner der gemeente het ambt van burgemeester zal bekleeden, wat sedert 1854 niet gébeurd is. Toevallig waren drie opeenvolgende functionarissen bur gemeester van Nisise, Ovezand en Driewe gen tegelijk. Door de benoeming' van den heer L. B. Wi. A. Mulder tot burge meester van Ovezand en Driewegen, kjomt 's-Heer, Abtskerke vacant. O Uit Schouwe n-D u i v e I a n d. Bij Kon. besluit van 8 November 1920 zijn benoemd tot -outvanger der di rectie belastingen en accijnzen t© Brouwershaven A. J. Vonk, rijks klerk 1ste klasse ter inspectie der di recte belastingen, invoerrechten en ac cijnzen te Rotterdam; (buitengémeeniten); en G. Woudenbergl, rijksklerk, le kl. aan het 5de kantoor der directe belas tingen te Rotterdam voor den tijd van 1 jaar belast met de waarneming der be trekking van ontvanger der directe belas tingen ,en accijnzen te Reness©,. Uit Tholen. Te O ud-Vos semeer herdacht Dinsdag de oudste ingezetene der ge meente, mej. de wed. Westmaas haar 96sten verjaardag; het oudje geniet Dog Ben uitstekende gezondheid.

Krantenbank Zeeland

Middelburgsche Courant | 1920 | | pagina 1