Jl n ijverige AGENTEN mam Ingezonden Statten. VAN NELLE'S PAKJES-KOFFIE VAN NELLE'S PAKJES-KOFFIE LEVERTRAAN belasten zich met alle T.EK0 ©P Mi WiH&lM Ten sinds aan de groote mag naar e» goede sn goedkoope Koffie te voldoen, heggen wg in den handel gebracht: „GROENMERK" 40 ets. per half gouds-pak 16 ons-pakje naam op 'i pakje garandeert D de beste kwaliteit toer des door U besteden prijs. VRAAGT UWEN WINKELIER: im fffiNÖRIKES S Go's Banfeiers- gffeeteÉaotoor bftaMr 11 jaar aan Isualiaeiig Koorisen oeleden. i f130 per flaccB. tlVERTRAAI Wonderzalf OF STRAAT (BOONEN EN GEMALEN) ROODMERK 70 ets. per half ponds-pak, 28 ets. per oas-pakjg M.V. %C.A.5CHULTE 6 C? Bond v»o,r den geld- en effec tenhandel i» de Provincie In de op. 30 October te Graven- bag^ gehouden leden vergaderjügi van den Bond voor den Gelei- en Effectenhandel in dB provincie werd pnder protest besloten ■fcdb neer- te leggen bijt de verh-uogingj 4)B pr.ovisiën vppr den aan- en ver- kjopp van effecten', 'aoojalssl dito dlojor de vea> slenjjginjgl voor die» effectenhandel te Am- •ierdarn in haar ledenvergadering) van 27 'Appiï jl. isl vastgesteld!.. Mitsdien zullen de leden! van den Bond xfypr den Geld- en Effectenhandel in de provincie genoodzaakt zijn! van 1 Novem ber 1920 af aan particulieren de volgen de mini mum-pro visiën in rekening te hrenjgjen: 3/16 pCt. over flijpt nominaal bedrag voor fondsen tot en met 10 pCt. geno teerd; i/t pCt. over het nominaal bedrag v,oor fondsen hoven 10 pCt. tot eai met 25 pCt. genoteerd; i 3/s pCt. Oiver het nominaal bedrag v,oor iondsen hoven 25 pet. tot en met 105 pCt. genoteerd; a/s pCt. over het effectief bedrag voor fondsen hoven 105 pCt. genoteerd. o Een millioienfaillissement. Uit Indië komt het bericht van bet failliet-gaan va» een groete suikerfirma, de „Java Oversea", een zeer grootsch op gezette maatschappij. Een overzicht van dB zakten is' nog niet te krijgen, aak al niet doordat de maatschappij werkte met zeven zelfstandige procuratiehouders. De crediteuren zijn voornemens, een cOmitnissie te'benoemen voor assistentie va» de Weeskamer, aangezien de betrok kenen vreeze», dat een enkele curator onmogelijk dit milliioeneinfaillissement zal kunne» mainipuleieren. De bedoeling der commissie is, de Weeskamer van advies dienen. LEGER EN~FLOOT. Bij beschikking van den Minister van Marine a.i. zijn de navolgende plaat singen enz. gelast: met 3 Nov. a.s. de luitenant ter zee 2de H. J;. W|. A. A. Heydt geplaatst aan boord Hr. Ms. „Cornelis Drebbel"; met 4 Nov. a.s. de luitenant ter ze» 2de kï. J. Houtsmuller, geplaatst aan bioord Hr. Msj. „Cornelis Drebbel", idem C. R. Merkus geplaatst aan boord Hr. Ms. „Brinio". Voorts is de aa» boord Hr. Ms. „Cor nelis Drebbel" geplaatste luitenant tBr zee 2de ld'. jhr(. H. P. Coertzen de Koek, op een door den commandant der ma rine te Middelburg te bepalen datum, gesteld ter beschikking. VAN HET EILAND THOLEN. Geachte Heer Redacteur, Reeds eenmaal waagde ik het om Uw gastvrijheid in te roepen, e» U stond mij toen ruimte pf in het nummer Uwer Courant van 22 November 1919. Het ging! n.l. over het vervoermiddel op Tho- ten, daarbij een soort vormoproep aan de eiland-bewoners om' de overbrugging ter hand te nomen. Het etenig resultaat van dat schrijve» is tot bede»' geweest, dat jhr. Van Vredenburgh ijn het no. Uwer Courant van 25 Nov. d.a.v. dit, schrijven beantwoordde op een manier, die, hoe goed ook bedjoeld', niet van voortvarendheid getuigde. Zijn uitdrukking alshet eiland Tholen moet geduld heb- ben, hoort in dezen, tijd niet thuis. Het igeduld voor ons eilandbewoners is eijgien- lijk ;al lang ten einde, en toch men berust te veel, men bespreekt deze ernstige behoefte te veel in kleine» kring, men klaagt e» raast, maar pakt niet aan. De manier deugt niet. Wel was er bij jhr. Van Vredenburgh een érnstige: wil,- maar wilde hij' niet te veel? dat wil zeggen: behoorden juist zijn wen- sehen niet tot de onmogelijkheden op grond van te grooie koste». Een brug als door hem 'genoemd over de Eendracht zou een miljoen zevenhonderd vijftig dui zend gulden kosten. Mij dunkt, het zou wel jets minder kunnen, en toch goed. Een hoofdartikel in de Ier seks che en Thoolsche Courant van 24 Januari 1920 heeft meer mijn sympathie, dan het ge schrevene door jhr. Van Vredenburgh. Daar althans wordt niet tot geduld aan gemaand, maar tot aanpakken aange spoord, en werkelijk, eilandbewoners van ons moei het uitgaan, wijf moeten de koe bij de hoorns vatten, en eerst dan zal blijken, dat werkelijk wat mogelijk jjS, dat werkelijk iets tot stand gebracht kan worden. Wij moeten niet afwachten op wat van builen kjomt, maar lapt opis, zooals terecht in het genoemde hoofdar tikel wordt gezegd, de handen uit de mouwen stekien. De schrijver va» ge noemd artikel, die waarschijnlijk ook dit schrijven leest, noodig ik uit, oiml ieen manier aan te geven, waardoor voorlnor- pig een combinatie ka» gevormd worden, die de eerste stappen doet vpo1' een be langrijk werk. De middelen vpor dit pla» kunnen en moeten gevonden wordBh. Men. blikt slechts om zich heen en het ant woord is er. Men zag in de aiigeluopen week de veerpont wegdrijven. Hij had zich va» zijn kluisters (de reep) ontdaa», deze wa|s gebroken. Belast en beladen (ijk mben, dat er Oiok nog ee» auto fop stond) jg^jng de pont stuurloos haar gang- Gelukkig kalm iweer. Zaterdagjmiddag: die dagelijks overgaan de autobus reeds er rhet de voiorwifelen op; de achterwielen evenwel duwde» de niet vastliggende pont de diepte in. Won der dat zooiets niet vaker gtebeurd, wan neer men de zeer onpractiische oprit ziet; de buitenkant (oprit) van deze pont is voorzien van eeP! zwaren vierkanten balk, inplaats' van; eeni schuin toeloopen!- de brug, zonal® men die ziet aan alle ponten elders. Een paar saamjgjebonden takjes dienen als schokbrekers. De stuk ken die daardoor gemaakt worden dopr alle vervoermiddelen, zijn legio; de tal rijke voerlieden die hier dagelijks over komen, klagten steen en been, maar njiets helpt. Men bpuwt een postkantoor pp Sita- veniisse, men zeigt va» twee ton. Dit klon, zonder dat er behoefte aa» isl, be- kjosfajgd worden. Maar om zonder kjou vatten van of op het eiland te geraken, om alle verkeer te weren, dat verdient meer overweging dan er tot heden, aan besteed is. Het eiland Tholen ,dat zop'n 7 a 8 ton O. W:-belasting betaalt en naar evenre digheid daarvan zijn andere belastingen,i imoet toch niet enkel1 een wingewest wé- zen. Het moet ook zijn rechte» laten gelden en deze zulle» beslist verhoord worden. Ik hoop, dat een" en ander el' toe moge medewerken, dat een begin wprdt gemaakt, dat tot opheffing va» de steeds grppter w ordende moeilijkheid aanlei ding zal geven. Met dank voor de opname, met de meeste hoogachting, als vroeger X. Eiland Tholen, Nov. '20. (Hoewel we meenen, en zelfs juist ómdat we meenen, dat de inzender een verkeerden indruk gepft van spmniiigej zakBn, hebben we dit stuk opgenomen. Het (geeft ons de gelegenheid er een enkele kautteekemimg bij te maken. We hebben nog altijd méér waardee- ring voor iemand die iets' d/bet, dan voor iemand, die schrijft djat er iets gedaan moet worden, zonder dat hij op dat schrijven pok een daad laat volgen. En hu bestaat de mogelijkheid, dat bij de lezing van bovenstaand stuk vergieten wprdt, dat, zoo er op Thlolen iemand was die de handen werkelijk uit de mouwen heeft gestoken, dit juist jhr. Van Vredenburgh is geweest. Het is dan ook zeker niet aan hem te wijten, dat de brug er nog' niet is. Bovendien zpu me'n uit het schrijven van X. de conclusie ku»n|en trekken, dat jhr. v. Vredenburch in dat ant woord van 25 Nov. '19. niets had gedaan', dan tot geduld aanmanen. Dip conclusie iS onjuist. Jhr. vr V. heeft toen nog: heel wrat anders gezegd. Hij heeft er pp gewezen wat door X. geheel wordt ge negeerd dat er van het bouwen van een - brug zonder subsidies va» rijk en provincie geen sprake ka» zijn, juist' vanwege de hopgp kosten tot het doior den inzender aangehaalde bedrag om!d|at Rijk en provincie als onverbiddelijke voorj- wjaarde stellen, dat die brug tevens diens)t- baar moet zijn voor het spoprwegiver- keer; wat ook voor de hand ligt, want me» zou aan een spoorlijn 1 Op Tholen niets hebben, indien de wa gens niet naar het vasteland konden kpr1 men. En omdat de oorlog e» de daardoor ontstane schaarschte en duurte de oor-' spronkelij'ke spoorwegplannen onuitvper- baar hadden gemaakt vermaande de lieer v. iV. tot geduld Men kan niet ijzer met handen breken. Maar dit is heel iets anders dan wat X. daarvan schrijft. Speciaal het verwijt dat jhr. v. V te dure plannen wenskihte, en daardoor vertraging vero;o|rzaakte, is 'geheel ongegrond, want deze noemde slechts het cijfer, noodjig vopr een brug, zopals Rijk en Picav/ncie die vor deren! En hoe is het nu? We meenen dat er roering in de zaken zit. We hebben hooren verluiden, dat in N.-Brabant een voorstel van Ged. Staten aan de Prov. Staten van dat gewest te wachten is; inzake de nieuwe regeling; der subsidieering aan dje W. N. Brabant- sch-ThooIschen spoorweg, inplaats van de oude regeling d(ie bij de huidige prij zen in 't geheel niet meer voldoet. En bovendj-en hebben we nog 27 Oct. de mededeeling kunnen publiceeren, wat ons nadien van andere zijde bevestigd weRIdat het streven bestaat om' aller- eerst die brug gebouwd te krijgen. Na tuurlijk reeds dadelijk' ingericht vopr het later daarover te voeren spoorweg verkeer. Zijn we goed ingelicht, da» is (dat denkbeeld, reeds eenig®n tijd geleden in Den Haag aanhangig gemaakt, dóch is het daar langer blijven rusten dan dje Tliolenaars wel wenschen. maar is er nu toch een onderzoek naar gaande. Nu de zakten zoo staan', zou het zeer te betreuren zijn, wanneer de oproe ping van X. tenlglevolge zou hebben, dat er naast de bestaande plannen weer andere zonden geboren worden, die toch weer zouden stuiten op den eisch van Rijk en Provincie: geen' brujg, die niet levens voor't spoorwegverkeer kan die nen. Wjanneer X. en anderen meenen dat de zakten te langzaam' igaian, dan doen zij 't beste zich ie wenden tot de perso nen, die reeds veel deden in deze zaak. en die hen kunnen ophelderen, waarom het zoo langzaam' gaat. Dan zullen zij waarschijnlijk overtuigd worden, dat d!e schuld daarvan voornamelijk ligt bijl de tijdsomstandigheden, die zich niet laten dWingBn, en bij de ingeboren langzaam heid van departementswerk. waaraan noch een comité-lid, noch een ander Tholenaar zoo heel makkelijk iets verandert. (Red.) iDTEHTEITIEI. ©e» sedert jaren gevestigde 4c,. A vpj *7 .Vl AdresG. M. DE BOEK KLAAS SIN. i, TAS I Ci. ontvangt GELDEN DEPOSIT* met rente vergoeding thans ft |itt- Springende handen, ruwe en schrale huid. barsten en springende lippen, winterhanden en wintervoeten gebruk Purol. M In dooien van 30, 60 en 90 et Bjj Apoth. en Drogisten I DE ERVEN DE WED. J. VAN NELLE. OJCSCHUiTI A CA van de TE MIDDELBURG 'oldoet aan de strenge eischen et gebruik neemt bteedstoö BE W4LVI8CH geneest huidziekten, Jeukingen, Puisten, Excema's, open bee- nee. jeukende won den. Prijs f 1.25. 8. MaatU. „S A NIT A S" Koninklijk goedgekeurd. Middelburg Lange Delft B 130. Vlissingen St. Jaeobatr, 1. PA&RSMERK 65 ft 26 ZWARTMERK 60 24 G1ELMERK 50 t f 20 GROENMERK 40 ■mm M 16 kunt U zich gemakkelijk tegen de gevaren van hoest, heeschheid en keelpijn beschermen door het gebruik van de bekende Wybert-TablettcB. Vraagt'Talleen Wybvrt- Tabletten. Blauwe blikken doozen a 80 cent met t nevenstaand fabrieksmerk. - te BANKZAKEN. Een sedert jaren bekende Zaadhandel zoekt solide voor den verkoop ran Tuin-, Bloem- en Landbouwaaden tegen booge provisie. Brieven onder lett. V. H. aan het bureau v. d. blad. 4 maal in het ziekenhuis geweesf. Tlians genezen. „Gedurende 14 ja^r heb ik aa* Rhenmatische Koortsen en Rhen- matiek geleden. Ik ben 4 maal ia een ziekenhuis' geweest en hadt daar particuliere medische hulp. zonder echter eenigc bl'ijveude vBiD- lichting te Voelen", zegt de heen A. Carpenter, 39 Lambeth Walk, Londen, S.E. „Na gedurende 6 we ken DE WITT's NIER- EN BLAAS PILLEN te hebben yebruikt, was ik weder in staat te werken. IR hoop, dat andere personen, dje aan dezelfde "kwaal lijdien, ook eens tot een proef met deze wonderdadige pillen zullen overgaan. Ik ba- schouw mijn geval als zeer merk waardig." Dit is slechts één van de vele duizende gevallen, waarbij met DB WITT's Nier- en Blaaspillen eea absolute genezing verkregen is. Om van een nierziekte te gene' zen ,mtoet men beslist de oorzaak (het vergiftige urinezuur) verwij deren. Een werkelijk afdoend mid!- del moet zoowel coor de nieren als door die blaas worden opge nomen en niet, zooals bij de meesM te nierpillen het geval is', door diej ingewanden. Wanneer men ate uri ne een troebele, blauwachtige kleur ziet aannemen een eigenaardig^ heid, die het gtóruik van DB WITT's Nier- en Blaaspillen van alle andere soorten onderscheidif dan slaat het vast, dat zij hare heilzame werking op de juiste plaats, n.l. de nieren en de blaaa hebben uitgeoefend. Zij zuiveren het bloed. Iedere lezer van deze courant die aan pijn iu den rug, rheumalick nier- ,en blaassteenen .spit in den! rug jicht of aan een andere blaas - en nierziekte lijdtmoet het onmidj- dellijk eens met dit beproefdp mid del probeeren. Bij iederen drogist zijn DE WITT's Nier- en Blaas-* pillen tegen If 1.75 en f 2.75 per doos verkrijgbaar. Laatstgenoemde doos is 2i/a maal zoo [groot ais de eerste en is «iusj veel voordeeliger. Mocht men eenige moeilijkheden bij het verkrijgen van de echte DE WITT's Nier- en Bliaspillen ondervindten ,zendit dan net geld in aan E. C. DE WITT G« Ltd., DEN 1IAAG, waarna U on middellijk een fLacon word.t toege zonden. Prijs 1.75 en f 2 75 pen doos. Verkrijgbaar te Middelburg bij PAUL v. SLUIJS, Vlasmarkt H 157 en N V. v/h. C. A. SCHUI TE Co lange Delft II 2. Electr. drukkerij G. W. dten Boer, Middelburg. i'

Krantenbank Zeeland

Middelburgsche Courant | 1920 | | pagina 6