Jl
n
ijverige AGENTEN
mam
Ingezonden Statten.
VAN NELLE'S PAKJES-KOFFIE
VAN NELLE'S PAKJES-KOFFIE
LEVERTRAAN
belasten zich met alle
T.EK0 ©P
Mi WiH&lM
Ten sinds aan de groote mag naar e» goede sn goedkoope
Koffie te voldoen, heggen wg in den handel gebracht:
„GROENMERK"
40 ets. per half gouds-pak
16 ons-pakje
naam op 'i pakje garandeert D de beste kwaliteit toer des door U
besteden prijs.
VRAAGT UWEN WINKELIER:
im
fffiNÖRIKES S Go's Banfeiers- gffeeteÉaotoor
bftaMr
11 jaar aan Isualiaeiig
Koorisen oeleden.
i
f130
per
flaccB.
tlVERTRAAI
Wonderzalf
OF STRAAT
(BOONEN EN GEMALEN)
ROODMERK 70 ets. per half ponds-pak, 28 ets. per oas-pakjg
M.V. %C.A.5CHULTE 6 C?
Bond v»o,r den geld- en effec
tenhandel i» de Provincie
In de op. 30 October te Graven-
bag^ gehouden leden vergaderjügi van den
Bond voor den Gelei- en Effectenhandel in
dB provincie werd pnder protest besloten
■fcdb neer- te leggen bijt de verh-uogingj
4)B pr.ovisiën vppr den aan- en ver-
kjopp van effecten', 'aoojalssl dito dlojor de vea>
slenjjginjgl voor die» effectenhandel te Am-
•ierdarn in haar ledenvergadering) van 27
'Appiï jl. isl vastgesteld!..
Mitsdien zullen de leden! van den Bond
xfypr den Geld- en Effectenhandel in de
provincie genoodzaakt zijn! van 1 Novem
ber 1920 af aan particulieren de volgen
de mini mum-pro visiën in rekening te
hrenjgjen:
3/16 pCt. over flijpt nominaal bedrag
voor fondsen tot en met 10 pCt. geno
teerd;
i/t pCt. over het nominaal bedrag v,oor
fondsen hoven 10 pCt. tot eai met 25
pCt. genoteerd; i
3/s pCt. Oiver het nominaal bedrag v,oor
iondsen hoven 25 pet. tot en met 105
pCt. genoteerd;
a/s pCt. over het effectief bedrag voor
fondsen hoven 105 pCt. genoteerd.
o
Een millioienfaillissement.
Uit Indië komt het bericht van bet
failliet-gaan va» een groete suikerfirma,
de „Java Oversea", een zeer grootsch op
gezette maatschappij. Een overzicht van
dB zakten is' nog niet te krijgen, aak al
niet doordat de maatschappij werkte met
zeven zelfstandige procuratiehouders.
De crediteuren zijn voornemens, een
cOmitnissie te'benoemen voor assistentie
va» de Weeskamer, aangezien de betrok
kenen vreeze», dat een enkele curator
onmogelijk dit milliioeneinfaillissement zal
kunne» mainipuleieren. De bedoeling der
commissie is, de Weeskamer van advies
dienen.
LEGER EN~FLOOT.
Bij beschikking van den Minister
van Marine a.i. zijn de navolgende plaat
singen enz. gelast:
met 3 Nov. a.s. de luitenant ter zee
2de H. J;. W|. A. A. Heydt geplaatst aan
boord Hr. Ms. „Cornelis Drebbel";
met 4 Nov. a.s. de luitenant ter ze»
2de kï. J. Houtsmuller, geplaatst aan
bioord Hr. Msj. „Cornelis Drebbel", idem
C. R. Merkus geplaatst aan boord Hr.
Ms. „Brinio".
Voorts is de aa» boord Hr. Ms. „Cor
nelis Drebbel" geplaatste luitenant tBr
zee 2de ld'. jhr(. H. P. Coertzen de Koek,
op een door den commandant der ma
rine te Middelburg te bepalen datum,
gesteld ter beschikking.
VAN HET EILAND THOLEN.
Geachte Heer Redacteur,
Reeds eenmaal waagde ik het om
Uw gastvrijheid in te roepen, e» U stond
mij toen ruimte pf in het nummer Uwer
Courant van 22 November 1919. Het
ging! n.l. over het vervoermiddel op Tho-
ten, daarbij een soort vormoproep aan
de eiland-bewoners om' de overbrugging
ter hand te nomen. Het etenig resultaat
van dat schrijve» is tot bede»' geweest,
dat jhr. Van Vredenburgh ijn het no.
Uwer Courant van 25 Nov. d.a.v. dit,
schrijven beantwoordde op een manier,
die, hoe goed ook bedjoeld', niet van
voortvarendheid getuigde. Zijn uitdrukking
alshet eiland Tholen moet geduld heb-
ben, hoort in dezen, tijd niet thuis. Het
igeduld voor ons eilandbewoners is eijgien-
lijk ;al lang ten einde, en toch men
berust te veel, men bespreekt deze
ernstige behoefte te veel in kleine»
kring, men klaagt e» raast, maar pakt
niet aan. De manier deugt niet. Wel was
er bij jhr. Van Vredenburgh een érnstige:
wil,- maar wilde hij' niet te veel? dat
wil zeggen: behoorden juist zijn wen-
sehen niet tot de onmogelijkheden op
grond van te grooie koste». Een brug als
door hem 'genoemd over de Eendracht
zou een miljoen zevenhonderd vijftig dui
zend gulden kosten. Mij dunkt, het zou
wel jets minder kunnen, en toch goed.
Een hoofdartikel in de Ier seks che en
Thoolsche Courant van 24 Januari 1920
heeft meer mijn sympathie, dan het ge
schrevene door jhr. Van Vredenburgh.
Daar althans wordt niet tot geduld aan
gemaand, maar tot aanpakken aange
spoord, en werkelijk, eilandbewoners
van ons moei het uitgaan, wijf moeten de
koe bij de hoorns vatten, en eerst dan zal
blijken, dat werkelijk wat mogelijk jjS,
dat werkelijk iets tot stand gebracht kan
worden. Wij moeten niet afwachten op
wat van builen kjomt, maar lapt opis,
zooals terecht in het genoemde hoofdar
tikel wordt gezegd, de handen uit de
mouwen stekien. De schrijver va» ge
noemd artikel, die waarschijnlijk ook
dit schrijven leest, noodig ik uit, oiml ieen
manier aan te geven, waardoor voorlnor-
pig een combinatie ka» gevormd worden,
die de eerste stappen doet vpo1' een be
langrijk werk. De middelen vpor dit pla»
kunnen en moeten gevonden wordBh. Men.
blikt slechts om zich heen en het ant
woord is er.
Men zag in de aiigeluopen week de
veerpont wegdrijven. Hij had zich va»
zijn kluisters (de reep) ontdaa», deze wa|s
gebroken. Belast en beladen (ijk mben,
dat er Oiok nog ee» auto fop stond) jg^jng de
pont stuurloos haar gang- Gelukkig kalm
iweer.
Zaterdagjmiddag: die dagelijks overgaan
de autobus reeds er rhet de voiorwifelen
op; de achterwielen evenwel duwde» de
niet vastliggende pont de diepte in. Won
der dat zooiets niet vaker gtebeurd, wan
neer men de zeer onpractiische oprit ziet;
de buitenkant (oprit) van deze pont is
voorzien van eeP! zwaren vierkanten
balk, inplaats' van; eeni schuin toeloopen!-
de brug, zonal® men die ziet aan alle
ponten elders. Een paar saamjgjebonden
takjes dienen als schokbrekers. De stuk
ken die daardoor gemaakt worden dopr
alle vervoermiddelen, zijn legio; de tal
rijke voerlieden die hier dagelijks over
komen, klagten steen en been, maar njiets
helpt.
Men bpuwt een postkantoor pp Sita-
veniisse, men zeigt va» twee ton. Dit
klon, zonder dat er behoefte aa» isl, be-
kjosfajgd worden. Maar om zonder kjou
vatten van of op het eiland te geraken,
om alle verkeer te weren, dat verdient
meer overweging dan er tot heden, aan
besteed is.
Het eiland Tholen ,dat zop'n 7 a 8 ton
O. W:-belasting betaalt en naar evenre
digheid daarvan zijn andere belastingen,i
imoet toch niet enkel1 een wingewest wé-
zen. Het moet ook zijn rechte» laten
gelden en deze zulle» beslist verhoord
worden.
Ik hoop, dat een" en ander el' toe
moge medewerken, dat een begin wprdt
gemaakt, dat tot opheffing va» de steeds
grppter w ordende moeilijkheid aanlei
ding zal geven.
Met dank voor de opname, met de
meeste hoogachting,
als vroeger X.
Eiland Tholen, Nov. '20.
(Hoewel we meenen, en zelfs juist
ómdat we meenen, dat de inzender een
verkeerden indruk gepft van spmniiigej
zakBn, hebben we dit stuk opgenomen.
Het (geeft ons de gelegenheid er een
enkele kautteekemimg bij te maken.
We hebben nog altijd méér waardee-
ring voor iemand die iets' d/bet, dan voor
iemand, die schrijft djat er iets
gedaan moet worden, zonder dat
hij op dat schrijven pok een daad laat
volgen. En hu bestaat de mogelijkheid,
dat bij de lezing van bovenstaand stuk
vergieten wprdt, dat, zoo er op Thlolen
iemand was die de handen werkelijk uit
de mouwen heeft gestoken, dit juist jhr.
Van Vredenburgh is geweest. Het is dan
ook zeker niet aan hem te wijten, dat
de brug er nog' niet is.
Bovendien zpu me'n uit het schrijven
van X. de conclusie ku»n|en trekken,
dat jhr. v. Vredenburch in dat ant
woord van 25 Nov. '19. niets had gedaan',
dan tot geduld aanmanen. Dip conclusie
iS onjuist. Jhr. vr V. heeft toen nog:
heel wrat anders gezegd. Hij heeft er pp
gewezen wat door X. geheel wordt ge
negeerd dat er van het bouwen van
een - brug zonder subsidies va» rijk en
provincie geen sprake ka» zijn, juist'
vanwege de hopgp kosten tot het doior
den inzender aangehaalde bedrag om!d|at
Rijk en provincie als onverbiddelijke voorj-
wjaarde stellen, dat die brug tevens diens)t-
baar moet zijn voor het spoprwegiver-
keer; wat ook voor de hand ligt,
want me» zou aan een spoorlijn 1
Op Tholen niets hebben, indien de wa
gens niet naar het vasteland konden kpr1
men. En omdat de oorlog e» de daardoor
ontstane schaarschte en duurte de oor-'
spronkelij'ke spoorwegplannen onuitvper-
baar hadden gemaakt vermaande de lieer
v. iV. tot geduld Men kan niet ijzer met
handen breken.
Maar dit is heel iets anders dan wat X.
daarvan schrijft. Speciaal het verwijt
dat jhr. v. V te dure plannen wenskihte,
en daardoor vertraging vero;o|rzaakte, is
'geheel ongegrond, want deze noemde
slechts het cijfer, noodjig vopr een brug,
zopals Rijk en Picav/ncie die vor
deren!
En hoe is het nu?
We meenen dat er roering in de zaken
zit. We hebben hooren verluiden, dat
in N.-Brabant een voorstel van Ged. Staten
aan de Prov. Staten van dat gewest te
wachten is; inzake de nieuwe regeling;
der subsidieering aan dje W. N. Brabant-
sch-ThooIschen spoorweg, inplaats van
de oude regeling d(ie bij de huidige prij
zen in 't geheel niet meer voldoet.
En bovendj-en hebben we nog 27 Oct.
de mededeeling kunnen publiceeren, wat
ons nadien van andere zijde bevestigd
weRIdat het streven bestaat om' aller-
eerst die brug gebouwd te krijgen. Na
tuurlijk reeds dadelijk' ingericht vopr
het later daarover te voeren spoorweg
verkeer. Zijn we goed ingelicht, da» is
(dat denkbeeld, reeds eenig®n tijd geleden
in Den Haag aanhangig gemaakt, dóch is
het daar langer blijven rusten dan dje
Tliolenaars wel wenschen. maar is er nu
toch een onderzoek naar gaande.
Nu de zakten zoo staan', zou het zeer
te betreuren zijn, wanneer de oproe
ping van X. tenlglevolge zou hebben,
dat er naast de bestaande plannen weer
andere zonden geboren worden, die toch
weer zouden stuiten op den eisch van
Rijk en Provincie: geen' brujg, die niet
levens voor't spoorwegverkeer kan die
nen. Wjanneer X. en anderen meenen dat
de zakten te langzaam' igaian, dan doen zij
't beste zich ie wenden tot de perso
nen, die reeds veel deden in deze zaak.
en die hen kunnen ophelderen, waarom
het zoo langzaam' gaat. Dan zullen zij
waarschijnlijk overtuigd worden, dat d!e
schuld daarvan voornamelijk ligt bijl de
tijdsomstandigheden, die zich niet laten
dWingBn, en bij de ingeboren langzaam
heid van departementswerk. waaraan noch
een comité-lid, noch een ander Tholenaar
zoo heel makkelijk iets verandert.
(Red.)
iDTEHTEITIEI.
©e» sedert jaren gevestigde
4c,. A vpj *7 .Vl
AdresG. M. DE BOEK KLAAS
SIN.
i, TAS I Ci. ontvangt
GELDEN DEPOSIT* met rente
vergoeding thans ft |itt-
Springende
handen,
ruwe en schrale huid.
barsten en springende lippen,
winterhanden en wintervoeten
gebruk Purol. M
In dooien van 30, 60 en 90 et
Bjj Apoth. en Drogisten
I
DE ERVEN DE WED. J. VAN NELLE.
OJCSCHUiTI A CA
van de
TE MIDDELBURG
'oldoet aan de strenge eischen
et gebruik neemt bteedstoö
BE W4LVI8CH
geneest huidziekten,
Jeukingen, Puisten,
Excema's, open bee-
nee. jeukende won
den.
Prijs f 1.25.
8. MaatU. „S A NIT A S"
Koninklijk goedgekeurd.
Middelburg Lange Delft B 130.
Vlissingen St. Jaeobatr, 1.
PA&RSMERK 65
ft
26
ZWARTMERK 60
24
G1ELMERK 50
t f
20
GROENMERK 40
■mm
M
16
kunt U zich gemakkelijk tegen de gevaren van hoest,
heeschheid en keelpijn beschermen door het gebruik
van de bekende Wybert-TablettcB.
Vraagt'Talleen Wybvrt- Tabletten.
Blauwe blikken doozen a 80 cent met
t nevenstaand fabrieksmerk.
- te
BANKZAKEN.
Een sedert jaren bekende Zaadhandel zoekt solide
voor den verkoop ran Tuin-, Bloem- en Landbouwaaden tegen booge
provisie.
Brieven onder lett. V. H. aan het bureau v. d. blad.
4 maal in het ziekenhuis geweesf.
Tlians genezen.
„Gedurende 14 ja^r heb ik aa*
Rhenmatische Koortsen en Rhen-
matiek geleden. Ik ben 4 maal ia
een ziekenhuis' geweest en hadt
daar particuliere medische hulp.
zonder echter eenigc bl'ijveude vBiD-
lichting te Voelen", zegt de heen
A. Carpenter, 39 Lambeth Walk,
Londen, S.E. „Na gedurende 6 we
ken DE WITT's NIER- EN BLAAS
PILLEN te hebben yebruikt, was
ik weder in staat te werken. IR
hoop, dat andere personen, dje aan
dezelfde "kwaal lijdien, ook eens tot
een proef met deze wonderdadige
pillen zullen overgaan. Ik ba-
schouw mijn geval als zeer merk
waardig."
Dit is slechts één van de vele
duizende gevallen, waarbij met DB
WITT's Nier- en Blaaspillen eea
absolute genezing verkregen is.
Om van een nierziekte te gene'
zen ,mtoet men beslist de oorzaak
(het vergiftige urinezuur) verwij
deren. Een werkelijk afdoend mid!-
del moet zoowel coor de nieren
als door die blaas worden opge
nomen en niet, zooals bij de meesM
te nierpillen het geval is', door diej
ingewanden. Wanneer men ate uri
ne een troebele, blauwachtige kleur
ziet aannemen een eigenaardig^
heid, die het gtóruik van DB
WITT's Nier- en Blaaspillen van
alle andere soorten onderscheidif
dan slaat het vast, dat zij hare
heilzame werking op de juiste
plaats, n.l. de nieren en de blaaa
hebben uitgeoefend. Zij zuiveren
het bloed.
Iedere lezer van deze courant
die aan pijn iu den rug, rheumalick
nier- ,en blaassteenen .spit in den!
rug jicht of aan een andere blaas -
en nierziekte lijdtmoet het onmidj-
dellijk eens met dit beproefdp mid
del probeeren. Bij iederen drogist
zijn DE WITT's Nier- en Blaas-*
pillen tegen If 1.75 en f 2.75 per
doos verkrijgbaar.
Laatstgenoemde doos is 2i/a maal
zoo [groot ais de eerste en is «iusj
veel voordeeliger.
Mocht men eenige moeilijkheden
bij het verkrijgen van de echte
DE WITT's Nier- en Bliaspillen
ondervindten ,zendit dan net geld
in aan E. C. DE WITT G«
Ltd., DEN 1IAAG, waarna U on
middellijk een fLacon word.t toege
zonden. Prijs 1.75 en f 2 75 pen
doos.
Verkrijgbaar te Middelburg bij
PAUL v. SLUIJS, Vlasmarkt H 157
en N V. v/h. C. A. SCHUI TE Co
lange Delft II 2.
Electr. drukkerij G. W. dten Boer,
Middelburg.
i'