Ho. 190 Vrijdag 13 Augustus 1930* 103' Jaargang BINNENLAND. Uit Stad en Provincie. DiE WIELINGEN. Men meldde uit Brussel aan de N.R.iCt Een technische afgevaardigde naar de conferentie te Versailles, dien wij Don derdag in het Parlement tegenkwamen, en aan wien wij vroegen, hoe het stond met het Ne derlandsch—Belgisch geschil over de Wielingen, zeide ons: Een Engelsch-Fransche commissie is zoo juist belast met het onderzoek van die kwestie. Zij heeft tot doel, zich in verbinding te stellen met de regee' ■ring in den Haag, Ten einde de ge 'grondheid van de Belgische stelling aan te toonen. te weten, dat de Wielingen in feite en in reehl© aan België behoorem UITVOER VAN WILDE EENDEN EN VAN WILD. De minister van L., N. en H. heeft tot nadere aankondiging dispensatie ver leend van bet verbod van uitvoer van wilde eenden en van konijnen eh" alle soorten van wild, zoowel levend als gedood. Deze beschikking treedt in werking met ingang van 16 dezer. (St.ct.) DISTRIBUTIE REGEERINGS- BLOEM EN -MEEL. ©e Minister van Landbouw, Nijverheid en Handel heeft een nieuw edistribbutie regeling vastgesteld voor legeeringsbloemi en regeeringsmeel die 4 Sept. in werking treedt. Zij bevat uitvoerige bepalingen van de volgende beginselen. 1 Dc gemeentebesturen vragen de be- noodigde hoeveelheden regeerlngsbloem! en regeeringsmeel 'aan bij het Rijksbureau voor de Distributie van Graan en Meel ip de hoeveelheden als zij noodig oordeelen en dat verdient speciaal de aandacht veel minder .trilde dan* zijn voorganger. D e gasten. Maar na dat hoofdfeit voorop gesteld te hebben, willen we een geregeld verhaal van den tocht geven. En we beginnen daarvoor met de, door beide directies uitgenoodigde gasten, die Woensdagavond te Rotterdam aan de Parkhaven aan boord kwamen. Het schip was daar Zon dag door de werf heengebracht, om in het droogdok een zorgvuldig schoonge maakte kiel te krijgen. H. M. de Koningin had van haar be langstelling in deze proefvaart 'blijk gje- geven door het zenden van haar adju-| dant kap. luit. ter zee A. ten Broeke Hoekstra. De regeering was vertegenwoordigd door den Minister van Waterstaat A. A< H. W. König, en den Minister van Land bouw, "Handel en Nijverheid H. A. van Ysselsteijn. Voorts noemen we mr. H. J. Dijck- meèster, Commissaris dér Koningin m Zeeland; E. P. Westerveld, directeur-ge neraal der Posterijen en Telegrafie; T P.. du Rieu en E. T. J. P. Neomagus, resp. directeuren van de spoorwègposb kantoren te Amsterdam en ie Rotterdam; jhr. ir. J. A. van Kretschmar van Veen, directeur der Staatsspoorwegen; C, R. T. baron Krayenhoff, afdeelingschef le klasse dienst vervoer S.S. Mr dr .G. v. d. Meulen, hoofd der afdeeling Spoorwegen van het Dep. van Waterstaat; H. van Oordt, hoofdingenieur directeur van den Rijkswaterstaat in Zee- tand. J. G. Ramaer, regeer ingsge voioiachtig- de bij de Kon. Mij. „De Schelde" (als plaatsvervanger van den heer Zandijk, die thans buitenlands is); A. de Vulder van Noiorden, regeeringscommissaris bij de Mij, Zeeland". Voorts eenjge Diptsclie vertegenwoor digers; Regierungsrat Max Brasch; Mi nisterial Direktor Dreusing; Oberposjt- De gemeentebesturen stellen de regee-1Klaus; Regjerungsiat Lütke, Ersen- ringsbloem en het regeeringmeel ter be jhahndirektor Richard; -en de Duitsche schikkins van de bakkers hunner ge j C0Ilsui te Ylissimgen Reuter. Naar wij 'hoorden waren nos meer gasten uit meente. De bakkers, wien bloem en meel van gemeentewege wordt geleverd, zijn ge houden wekelijks aan het gemeentebe stuur verantwoording af te leggen om trent de hun verstrekte hoeveelheden re geeringsbloem en regeeringsmeel. UIT OOST INDIË. U1 tiurat um van den P. F. B. De Personeel Fabrieksbond stelde een ultimatum in zake de Iooneischen aan het Suikersyndicaat. Als in 8 'dagen de eischen niet zijn 4 ingewilligd zuilen 72000 inlandsche werknemersgeorga niseerd in de communistische vakcen trale, den arbeid neerleggen. DE PROEFTOCHT VAN IIET S.S. „PRINSES JULIANA". Het wekt altijd spanning wanneer eet hieuw gebouwd stoomschip in een proef vaart langs een gemeten lijn moet bewij zen de snelheid te kunnen bereiken, waar voor het op fle werf is gebouwd. Spanning bij de directie en bij het personnel van de werf, spanning ook bij de reederij' die hel schip na de geslaagde proefvaar zal overnemen. Want och, het is wel alles berekend op die snelheid een maxi mum-snelheid die in de gewone vaart wel nooit vereischt wordt maar ma chines hebben kuren, en den tijd om die kuren te leeren kennen en verhelpen, heeft men bij zoo'n proefvaart nog nie gehad. Dat is eenreden waarom gister de proefvaart van de „Prinses"Juliana" me belangstelling werd tegemoet gezien. Maar een tweede en nog "sterker reden ■was, dat dit nieuwe schip, bestemd om de plaats in te nemen van het in 191f op een mijn geloopen Stoomschip van, denzelïden naam der Maatschappij Zee land, gebouwd was niet in'hef buitenland zooals de drie schroefschep©n, die el jaar geleden te Glasgow voor de „Zee land" gebouwd werden, doch op de werf van de Mij. „De Schelde" te Vlissingen En nu is het waar dat He werf te Glasgow welwillend de toekeningen van het ver ongelukte schip had afgestaan, maar mef een teekeihng is 'nog niet iedere werf in staat een gelijkwaardig schip te bou wen, -vooral niet wanneer het een vaartuig geldt, dal aan- zulke hooge eischen var) snelheid moet voldoen ais die van den maildiens! van lissingen op Engeland. Welnu, laten we daarom allereerst met den, dal de proef schitterend geslaagd is!, en alle verwachtingen overtroffen heeft De nieuwe „Prinses Juliana" die be stemd is gewoonlijk een snelheid van 15 knoopen per uur te loopen, en die is ge bouwd op een maximum snelheid van -2.6 knoopen, heeft in ruim twee uur tijds gemiddeld 22.8 knoopen geloopen en Soms tneer dan 23. En het merkwaardige was dat bij die hoorden waren nog meer glasten uit Duitschland verwacht, d£e echjter door paspoortmisère verhinderd waren te ko men. (Had daarvoor niet wat sneller ge werkt kunnen worden bï| Buitenland- sche Zaken?) t En voorts waren er natuurlijk direc teuren en commissarissen der beide maatschappijen, en tal van personen, die die op een!igerlei wijze bij' den bouw der bobt betrokken waren; en de pers. Het vertrek. Dal* vertrek was voor ons een verras sing. Te zes uur gisterochtend zou de boot afvaren. We waren op dat otögenblik beneden nog in onze hut, en hoordenj wel eenig'e drukte boven, waaruit we opmaakten dat men bezig was meffc de toebereidselen voor 't vertrek. Maar toep we een ©ogenblik later boven kwamen, ■«aren we al midden in de rivier. De boot was reeds varende, zonder diat we het beneden gevoeld hadden,! Rustig voer de boot ju de grauwe maar rustige ochtendsfeer de Maas af. langs het altijd zoo interessante haven bedrijf. En ruim een uuf ljater draaiden we den Nieuwen Waterweg' uit, naar heit Noorden, om eerst nog een tochjtje te ma ken langs de Zuid-Hóllandsche kust. Bui ten woei het wat meer maar nipt hin derlijk. Althans voor de meesten n;ejt. Bij ScheveEüngën werd de steven ge wend, en ging ïiet op het vuurschip Maas af, het beginpunt van d e n p r o e f t o te h t. We hadden al eenigep tijd te voren technisch personeel van de Schelde" in hun morspakje in de machine-kamer zien verdwijnen. Want onder hun leg- ding zou uit het schip gehaald worden wat er in zat. En we hadden al kunnen waarnemen dat er flinke vaart in de boot kwam. Maar bij het vuurschip be gon het eerst goed: 55.5 Engelsehe zee mijl in een rechte lijn naar het vuur schip Noord Hinder. We hebben het maar niet gewaagd een poging te doen tot een kijkje in de. machinekamer. Ten eerste "is het heter de mensehen bij dat inspannend werk maar niet te storen door nieuwsgie righeid. En ten tweede bevestigden dp later ontvangen verhalen onze vermoe dens van véél olie. Maar de dikke rook wolken uit de twee pijpen verbelden «lat daar heneden gebeurde. En bovendien hoorden we al spoe dig van de naast-betrokkenen de ver heugende meedeeling dat het schip „het deed." Natuurlijk heeft men middpn op zee geen vast punt om zich een denk beeld van een snelheid van 22 a 23 E. mijl te vormen. Maar als men "bedenkt, dat zoo'n mijl 1852 Meter is, en dat zoo'n schip dus door 't water gaat met een vjaart van 42.5 Iv.;M. per uur of ruim 700 Meter per minuut, dan krijig|t men er eenig besef van. Maar «'at wel door ieder geconsta teerd kon worden was 'de rust van, die vaart. De trilling bijl die gjroojte krachts-< aanwending' «'as zeer gering. Boven noch groot© zoelheid niets Verriedt dat er ie té. beneden had men er eënigjefn hinder vaffl. bijzonders gebeurde, dat het schip |m Z,oo ging het twee en een half uur aan een stuk voort. En in.den tusschen- tijd hebben de gjasten eerst wat rondge drenteld, verheugd over het steeds mooier «'ordende weer, en over dje goe de berichten over den proeftocht. En als ze moe van 't drentelen «'aren, gingen ze zitten; op het promonadedek, langzaam gewiegd dofor ae deining d©r zee, en rustig voior zich uitkijkend naar .het verrukkelijke watervlak, «aar overal en aldiojor de schaduw- ,en lichtvlekjes ver schenen en wegzonken in een nergens ge stremde, tot aan den gezichteinder rei kende beweeglijkheid, hier en daar he- plekt met ,de trillende glans velden van de door de wolken brekende zonnestralen. Naar het Oosten, naar dfe kust dreven de z«'are ochtendwiolken weg, maar naar het Westen en Noorden werd het aldoor lichter en trok zich steeds scherper de herizonlijn, onderbroken door het eeni- ge vaste in die beweeglijkheid, ml. dp silhouetjes van tal van visscherschuitjes. Maar toen we den Noordhinjder nader den kwam er «'eer beweging in; het ge zelschap. Overal «-erd gevraagd, gespro ken en gefeliciteerd. Enj toen Nve dicht hij het vuurschip «*aren, verzamelden al ien zich achter op het promenade-dek. Daar stonden matrozen gereed om de vlag van de Stoomvaart-Maatschappij „Zee land" te hijschen, als bewijs, dat zij het schip, dat tot nu toe onder de Mij. „De Schelde"- voer, van haar had overgeno men. Even een foto, en toen schoot de vlag naar hoven. Het ging hee] eenvoudig bij de plechtigheid toe. Minister v. IJssel- stein-,stemde nog een hoera! in maar ove rigens bleef het kalm, alleen «'erden er zeer hartelijke handdrukken en geluk- «'enschen gewisseld. Mr. E. E. van Raalte, president-commis saris der „Schelde" nam toen liet «bord om vfoiorlezing te doen van het voigend te legram dat draadloos verzonden werd. Aan de Koningin, 't Ltoso, Directeuren en Commissarissen der Maatschappijen „Schelde" en „Zee land" verheugen zich Uwe Majesteit te kunnen berichten de zoo 'juist schitterend geslaagde' proefvaart van het s.s. Prinses Juliana. Zij «'aardee- ren ten zeerste de belangstelling door Uwe Majesteit in deze aangelegen heid betoond. Noprdzee, bij het lichtschip Noord- hinder. Het vaartuig." Tusschen de bedrijven door, en ook daarna hebben «-e echter ook de ge legenheid «'aargenomen om het schip te bezien. Wie 't vorige s.s. „Prinses Juliana'-' ge kend heeft, kent ook dit, want hel is op enkele kleinigheden na, geheel eender gebouwd .als een 3000-tons vaartuig dat bovenal is ingericht op snelvervoer- van veel passagiers en van de mail. We be hoeven dus niet in "bijzonderheden £r over pit te weiden Er is slaapgelegenheid voor 270 pas sagiers eerste klas en 124 passagiers; tweede klasse. Dat die hutten ruim, en van allerlei gerieven zijn voorzien, «'eet men van vroeger. De inrichting en be timmering der hutten, is smaakvol. Voor al de z.g. Royal cabins. Van zelf trok bijzonder de aandacht de betimmering van de algemeen© ioca- iiteiten, ingericht door de Kon. Ned. Me.u- befabriek H. P. Mutters en Zonen, Den Haag ,die zich zulk een groeten njaam op dat gebied verworven heeft. Groote bree- de platen van teakhout in natuur-kieur versieren de vestibule. De eetzaal is uitge voerd in gepolitoerd mahoniehout afge zet ~met+ zwarte randen, in «relk materiaal ook het buffet en de twee dressoirs zijrt uitgevoerd. Een bijzonderheid zijd hier nog de schuifpaneeien voor de ventilatie. De rooksalon is een gezellig vertrek in eikenhout en palissander. En bij al de meubels is imet eenvoud maar zeer smaak vol gewerkt in wat «'e uu maar modernen stijl noemen. Speciaal noemen «re voorts nog de z.g. imperial cabin grijs gelakt met rooi en z«rart behang; en daarnaast de salon met mahoniehouten meubels en beschot en gobelin-behang, in «eigeslaagde ldeur- tegenstelling. Een speciaal woord over het postkan toor in het voorschip), waar zooal nicjt nu reeds, dan toch zeer spoedig de mail wtordl gesorteerd) zoodajt dit niet meer in den trein b.ehoeft te geschieden. Er zijn daar bijzondere maatregelen ge nomen voor het .gerief van het bejtr.ok- kem personeel, goede hutten, ruime «rerk- kamer, met flinke ventlÜlajtie De 1 unie h. Na de -.plechtighe(id bij den Npord Hinder werd weer ge«'end en gingen «e nu echter in langzamer vaart in de richting Noprd-Oostwaarts naar de Schomvenbank, en tegelijkertijd «'erden aan de lij-zijde op het promenadedfek ta fels gereed gemaakt voor de lunch. We behoeven daarvan niet meer te zeggen, dan dat het een lunch was uit de keu ken van de „Zeeland". Dat zegt gtenoeg. - Natuurlijk werd er aan het eind menig woord gesproken, «waarvan echter in de «-ijdte van de zee en door den groote u af-i stand veel verloren ging. We moeten daar om wel kort zijin. Mr. J. Smit, directeur van de Mij. „De Schelde'-', herinnerde in een, in 't Duitsch uitgesproken rede aan het fejt, dat de Zeeland en "de Schelde ongjeveer- te r zelf der tijd geboren zijn, en beide flen steun hadden van Prins 'Hendrik. In die jaren van hun bestaan is'de uitslag nielt altijd evenredig (geweest aan de ener gie der directies. Het is ten slotte geen wonder dat nu „De Schelde" een schip gebouwd heeft voor „De Zeeland". Maar dat is alleen mogelijk, geweest door eep schier dagelijksche samenwerking- Aan den directeur der Zeeland! bracht spr. zijn bijzonderen dank, en hij eindigde met een dronk op de welvaart van de Zeeland. Mr. E. F a k k e r, president-commissaris van de Zeeland, wees op het vele, en ve lerlei diat de Zeeland verlogen heeft. Maar één ding heeft zij behouden; de sympa thie der Nederlandsche regeering, een sympathie die zich uitte in daden, waar voor. spr. hartelijk dank bracht, evenals voor de sympathy beloond door de Volksvertegenwoordiging. De Maatschappij behield ook haar di recteur den heer De Meester, dié ér in slaagde moeilijke omstandigheden te bo ven te komen. Spreker wenschte hem toe dat hij ook de vele verdere bez«'aren zal kunnen overwinnen. Persoonlijk hebben de gasten zich kun nen overtuigen van de praetische en smaakvolle inrichting van het vaartuig. Dal het op een Nederlandsche «-erf ge bouwd werd is een reden te meer voor voldoening', en spr. eindigde met een heildronk op De Schelde. Mr. H. J. D ij ck m eester, Commis- .saris der Koningin in Zeeland, stelde in hel licht dat hoe moeilijker de omstan digheden waren die de beide maatschap pijen ondervonden, hoe meer de bevol king der provincie Zeeland toonde «'aar- deering voor beide instellingen te- heb ben. Beide maatschappijen «'enschte s'pr. met dezen dag geluk. En tevens bracht hij in herinnering het project dat jonlangs zijn sluitsteen kreeg door de beslissing der Provinciale Staten van Zeelagd,, ter verleening van een provinciale bijdrage voor het plan tot uitbreiding van! de haven te Vlissingen, een besluit waarover spr. zich verheugt. Spr. zou geen schets geven van hoog gespannen verwachtingen voor de toekomst van de Vlissingsche haven. Maar hij herinnerde er aan dat men hiep te doen heeft met de uitvoering van een plan dat door tal van deskundigen bij her-s haling is onderzocht en aanvaard, en hij hoopte dat voor bbeide maatschappijen aie uitbreiding een factor zou zijn voor verzdere ontwikkeling van hun werk. Hij dronk op den bloei der beide maat schappijen. Nog werd door den heer Brasch dank voor de ontvangst gebracht namens de aanwezige Duitschers en werd door den heer Westerveld, directeur- generaal der Posterijen de wensch' uit gesproken van een voortgezette aange name samenwerking met de Zeeland: tot jn lengte van dagen. Minister König zei dat hij zich voelde ais de vertegenwoordiger van dj© oudste, tróuwste en beste klant van de. Zeeland. Sedert 1878 heeft de Nedfer- lamdsche staat het mailvervoer toeverh trouwt aan deze maatschappij. De staaf «',as iyet altijd °de gemakkelijkste klant, speciaal «'at betreft de snelheid in de dubbeltjes. Wanneer het contract ver nieuwd moest worden zal de Zeeland zich «Tel eens (afgevraagd hebben: wat zullen er nn weer voor eischen gesteld' «mrden? Toch zullen die z«are eischen ten slotte ten goede zijn gekomen aan de maatschappij in haar concurrentie met anderen. Het Departement van Water staat heeft van zijn kant niets dan lof vo.or voor de Loyale wijze' waarop de Zeeland de contracten uitvoerde. Altijd heeft zij! er alles op gezet om de posjt over te brengen in wejeinvil van de zeer groote moeilijkheden. Er is zelfs een tijd geweest, da,t de Zeeland dg eeni- ge ver binding vormde tusschen Enge land en "Centraal Europa. Spr. eindigde niet een «'ensch voor het blijven besltaan van de goede verstandhouding tusschen de maatschappij en den Staat. De verdere tocht. trekt, vanwaar Maandag, een tocht OH zee z,al worden gemaakt met Enoelsche genood igden, en onze gez-ant te 'Londen. En daarna komt de boot in geregèldeni dienst. Uit Middelburg. Het derde abonnementsconcert lieeift zich gisterenavond in een voor deze con certen druk bezoek mogen verheugjejnj, Het «Tas gezellig in den Schuttershof tuin, want behalve dat de leden goed waren opgekomen, «-aren er pok vriji veel beta lende bezoekers, onder «rie er schil tonde der hier vertoevende vreemdelingen. Van; enkele dezer mochten wijlwoorden van «•aardeering. vernemen over he tgeen het Middelburgsch Muziekkorps presteert, men stond zelfs verbaasd niet met be roepsmusici te doen te hebben. Het pro gramma met verschillende ook voor ons tot nu toe onbekende nummers, werd dan ook weder op de bekende goediei wijze uitgevoerd. Evenals andere jaren zien «'ij' nu in onze stad enkele overblijfsels der ker mis, als een u-afelkraam, en een paar icliehojllenkramen, maar ditmaal is er nog een genot voor de jeugd hier gebleven, namelijk de zweefcanoussel, die op het Molenwater, bij de Koepoort e.en plaatsje heeft gekregen. Bij de politie is aangifte gedaan van verduistering van een motorrif«"iel ten na- deele van een rrj«'ielhandelaar. De polifle hield hedenmorgen een man aan «'egens landlooperijhij «erd aan de justitie voorgeleid. Te Gpes is door de politie aange houden en naar hier overgebracht een minderjarig meisje, dat haar ouderlijke woning 'alhier was ontloopen. Zij is onder de ouderlijke macht teruggebracht. Reeds tijdens de lunch waren we om Schomvenbank gedraaid én voeren we met prachtige zonneschijn langs de Zeemvsche kust naar huis. Domburg «erd vrij. dicht genaderd, Westkapelle no. dichter. En alle passagiers gienoten van het interessante schouwspel dat die kusit steeds oplevert. Bij Zoutelande, Valke- nisse, en het heele strand verder tott Vlis singen, overal zag men groepen men- schen en kinderen die met het fraai© «reer genoten van duin en strand. Tegen vijf uur voer de boot de buj- tenhaven binnen, «"aar de gasten aan wal gingen. Ten slotte zij nog medegedeeld, djajt <te „Prinses Juliana" die weder onder .Leiding van den gezagvoerder A. Buskop stond Zondag a.s. naar Folkestone ver U i t Walcheren. Op den nauwen bocht tusschen Steenhoven en Ter Hooge had gisteren avond een aanrijding plaats, die hijzon der goed afliep, daar beidien kalm-redfen. Een auto, komende van Steenhoven, reejd! tegen de wan Middelburg komende motor van den heer J. S. van Koude kerke, die een kleinen jongen achter op had. Dooi den schok bekwam de berijder lichte verwondingen aan de handen en hetbeejn, de jongen kwam in de sloot terecht en kwam er met een gescheurde broek af. De motor bekwam zware averij. De auto bracht den aangeredene naar zijn u'oonplaats. Dinsdagavond vergaderde de feest commissie tot het bespreken en het vast stellen van eeu programma voor de fees telijkheden op 31 Augustus a.s. te 'O.ast en West Souburg. Met verwijzing naar de advertentie in aiL nummer vojorkomende, kunnen wij nog mededeelen ,dat bet voor Walcheren tra- diLioneele ringrijden te paard op iW.est Souburg zal plaats hebben, waarbij het gebruik van alcoholische dranken niet zal «'orden toegelaten; d© commissie zal hierop streng toezien. De commissie hiervoor benoemd be staande uit de heeren M. C. v. d. Putte. L. Louverse en J. Suurmond Pz„ zal op Maandag 16 Augs. des avonds te 8 uui ten gemeentehuize aanwezig zijn om ge legenheid te geven tot inschrijving vlooc het ringrijden. Besloten «-erd dat djoor de deelnemers f 2.50 jiileggeld zal moeten «-orden betaald en de leeftijd van 20 jaar moet zijn bereikt. Op Oost Souburg zui len dan tegelijk de volksspelen iworden uitgevoerd door jongens en meisjes waar- vot. r kaarten voor deelname, van 23 tot 25 Augs. gratis verkrijgbaar zijn bij de leaen der feestcommissie. De versiering der pleinen ,zoowei als zang en muziek zullen zeker het hunne bijdragen tot ver hooging der %feestelijke stemming. Mochten nog ingezetenen niet in die ge legenheid zijn gesteld tot infeekening op de lijst, gaarne zal de feestcommissie deze alsdan nog aanbieden, terwijl gitten nok bij de leden der commissie kunnien be zorgd «lorden. Uit Z u i d-B e v e 1 a n d. Donderdagmiddag reed te 's-G r a- ven polder een heer uit Amsterdam toen hij «'ilde «ijken voor een fietser, die plotseling den weg overstak, met zijin Harley Davidson motor de sloot in. Hij onhvrichtte zijn arm, zoodat geneeskun dige hulp «-erd ingeroepen. De - motor «'as. wonder boven «'onder, vrijwel on beschadigd. KUNST EN WETENSCHAPPEN. Mil'j! Herman!. Men schrijft ons uit Domburg: Ontegenzeggelijk is Milï Herman, een jonge HongaarSche, die zich Dinsdagavond! ten huize van jhr. en mevr. yap. den

Krantenbank Zeeland

Middelburgsche Courant | 1920 | | pagina 1