io. 138 Maandag 14 Juni 1920. 163® Jaargang Binnenland. Uit Stad en Provincie. COURANT. 'Abonnemènts prijs per kwartaal: voor MMMBHvnrg en agjentschap Vtissingen fA®5; per post en buitenwegen f2 25, Advertentiên28 cent per regel* Ing|e- iOBÖen Mededeeiingen50 cent Per re" gë&, Bij abonnement veel lager. Faanlieberkhten en dankbetuigingen- Tan f—7 regels f 2.-, elk© regel meer. 28 C^llt Kleine 'Advertentiên niet groo ter dan vïjf regels druks en waarbij is aangegeven, dat zij in deze rubriek moe ien geplaatst worden, 75 cent bij vooruit betaling. Advertentiên onder brieven of Bdvragen bureau dezer Courant .10 cent Bewijsnummers 5 cent per stuk. Advertentiên moeten, willen ze nog in ons Kad van dienzelfden dag worden opgenomen, uiterlijk 12 uUr en 's Za terdags uiterlijk half elf aan ons Bu reau bezorgd zip, Yo«r plaatsing van ffdvertentien, welke ga <fien tijd inkomen, wordt niet inge- RETOLKINGS-BEWEGINGEN. Dfol Zeeland jaren achtereen een dei róenSlchefolfeveraneiers was van de .en kele gjroote steden vain ons land1, zooalte «die provincies en! de meeste kleiner© tfteden steedal maar wteer materiaal naai die onverzadigbare oven® van men-1 schenkracht zonden, dat 'h ebben wö dett jaar of zes geleden reeds bespro ken aan de hand van de statistieken, die Voor al de provincieVg|em(eenten méér. vertrek, dan vestiging aantoonden. Toen Wé dezer dagen bet ProV. Blad otnt- vjngeh met bet overzicht van dten loop 'der bevolking in de gemeenten van Zee- tand in 1919, gingen we dan ook van «ell vergelijken met 1913. En toen bleek bef dat die bloedaftapping het vorjg jaar nog erger was', dan in het laatste jaar ▼óór «ten oorlog. Want toen, in 1913, Vertrokken er 2100 meuschten meer uit Zeeland dan er zich vestigden. En in IÏ919 wpren dat er 3514.. Maar het curieuse is', dat bij1 het naziet» van de statistieken ovter hethee- lei land, bleek, dat ditmaal de groo tte havenplaatsen, de groot© slokoppen ▼ah vroeger, daar niet van uitdijden. Rotterdam b.vt, dat in 1913 1650 per- jsoneia méér 'gevestigd kreteg dan er uit vertrokken, zag hu in 1919 dat toene- mingslciijfer 'door meerder© vestiging dar ten tot een simpel© 428,. Er waren er Kvei veèl heengte-stroomdnl. 27.775. Maar eï Stroomden er weter 27.347 uit. De" nog altijd geringe havenbedrijvigheid wad blijkbaar ternauwernood in staat de, meerdere bevolking te voeden. En een dergelijke reden vaM bedrijfSverminde ring zal ook wel de verklaring zijh, dat 'Amsterdam, dat in 1913 nog een over schot Van 219 aan vestiging boven ver trek had, in het vorig jaar omgekeerd .1414 personen meer zag vertrekken dan zich ki die gemeente vestigden. Maar minder gemakkelijk te verkla ren ia het waaraan Den Haag zoo'n groot© aantrekkingskracht had, dat het Ejjn overschot van vestiging hoven ver trek, dat in 1913 3117 bedroeg, in! het lafgeloopen jaar zag Stijgeh tot 5238..); .Toch gingen er in '19 23..291 personen Uit den Haag weg. Maar er kwamen ter 28 '529 bij. Met welk doel? We lezen het niet in de Statistiek. W© zouden ©an ambtenaren denken, als niet in'19 reeds "de ambtenaarswfoelide van N.. O. T. en andere tijdelijk© bureaux aan 't tanen was geweest.. Vreemdelingen zijh htet ook niet, want Uitdrukkelijk staat er bij Vermeld, dat Wel, dat zal voor een deel afhangen Van 't geboorteoverschot. En 'daarmee is het niét gunstig gesteld, want bijl''13 vergeleken, was in 1919 alles ongunstig Voor de toeneming der btevolking. Ten opzichte van de vestiging en vertrek1 za gen we het reledSL Maar er Werden in Verhouding ook minder menschen ge. boren, en er stierven er in verhouding meer. Ziehier enkel© cijfers' 1913" 1919 '<Tot. bev: 1 Jan. 6.114 300 6-778.703 Geboorten totaal 173..541 164.447 Geboorten per 1000 28.15 24.17 'Overleden, totaal 75.867 89.646 OVerlèden per 1000 12.31' 13.17 Dit, gevoegd bij die vertrekcïjfers, fverklaart het frappante verschil, dat ia '13 onze bevolking toenam met 16.10 per duizend, en in 1919 slechts m©t 7.751 i In twee provincies was ze lts ©?nto tale afneming te constateeren. De ©en^ was Gelderland!. Eni tie ander©. Zee land. De bevolking dezer provincie ging met 3.88 per duidend! "aTc hieruit Zoo erg is het in tijdeW niet geweest. Ziehier weer tefokel© cijfers Van het totaal der bevolking van Zeeland: i Op 1 Jan. li 57 5'J if. n n ii ii ii. 11 ii 1* 3i 11 Totaal Verschil 1912 225.007 236!. 149 237.508 239.676 242.135 243.698 245.932 247.844 246.882 rK rH rH 1142 1359 2168 3459 1563 1234 1912 962 1913 1914 1915 1916 .1917 1918 1 1919 .1920 We leven in zulke abnormale lijden, dat men goed zal' tioeW uit een dergelijk verschijnsel iniet te spoedig algemeene. conclusies te trekken. We kunnen alleen constateeren, dat Zeeland de algemeen in ons' lanld merk bare daling der geboorten ©n stjjging der Sterfgevallen volgt, zonder daarin bijl zonder af te Wijken. De provinci© gteeft niet het hoogste geboorijeWverschot, maar ook niet het laagste. Het staat meji een geboorteoverschot vaW 10.30 per dui zend tegenover 18..77 in Drenthe als hoogste en 8.91' itt N. Holland als laagste. Maar daarentegen staat het t©n opzichte; van het vestigingsoverschot het record: een negatief cijfer: '14.18 per 1000! O.p 'twee na (Utrecht en Limburg) zijn dit maal' "alle provincies negatief in dat op zicht. Doch Zeeland overtreft h©n alle, ten heeft re©ds jaren achtereen een gfoot uittochtcijfer gehad. Wie verklaart dat? Onze provincie is niet zoo armoedig dat daarin de verklaring van den uit tocht is te zoeken. Ander© provincies hebben veel m©er. armoe dan Zeeland. En toch is de uittocht daar verhoudings gewijze klCinen. Door ©eh Verwijzing naar lage loonen wordt het versChijhs©! niet afdoende verklaard. Natuurlijk lokken ook hier de hooge lteonett in dte gr!o(oite steden. Maar dat doen ze in and©re provincies met meer arm<©de nog ster ker En toch is hier de uittocht grooter, bijha oVetal, uit bijna alle dorpen ev©n goed als uit de steden. Er moet nog iets anders meewerken. Voor de vrouwen telt natuurlijk "de dienstbotiqjrmoótl in de groote steden mee. Onder de 1962 Vro,uw©n, die in 1919 méér vertrokken, dan er we©r te rugkwamen, zullen zich tal van dienstboy den bevinden. De Z©euwsche meisje® zijin gezocht! Maar dat geeft hog geen teerklaring voor de 2119 mannen, die dat jaar me©r 'personen die niet in de JjeVolkingsregis- j uü Zeeland vertrokken dan ©r zich vesi ters eener g©meente zijn ingeschreven, in tigden. dez© opgaven niet begrepen zijn. Indisch-gasten misschien? Het is! mo gelijk, want in '19 begon met het herstel der scheepvaart, de groot© terugkeer. Maai" dan staat er nog iets anders tegen over. Wanneer men over -htet afgeloopen jaavan al de gemeenten samen telt de personen, die daaruit vertrokken, dan krijgt men voor het heel© land een to-i taal van 572..654. MaaT daaronder moet men dan terug vinden de personen,,1 die zich van de eenö gemeente in een an dere vestigden. H©t totaal daar'van was' 350.381. Het verschil, 22.273, vertrokken maar, niet gevestigd, moet toch èrgens heen1 zijn gegaan; en daarvoor is maar één plaats mogelijk: het buitenland. Dat cij fer geeft dus aan hoeveel personen er méér naar het buitenland gingen dan vandaar zich binnen onze grenzen vtes- tigden, (alweer: zonder de vreemdelin gen, die hier komen bij-eten, smokkelten of wat ook). En dat cijfeT! is merkwaardig, want to tal van "jaren ging het juist omge keerd. In het laatste jaar vóór den oorlog was er een overSchtet van 727 aan vestiging; in 1914 van niet minder dan 24.881. Én nu In '19 niet slechts geen overschot, maar een afneming m©t ruim 22.000. Ons heelè land is dus nu eeh' Stitroerland van menstehen geworden. Of we dat buy Ven zullen? mindering van welvaart behoeft t© be- teekenen. Want totevloed van fabriekstar- beiders. brengt slechts zeldebj yerhoo* gihg van het welvaartspeil mee. Is het grondbezit, hier te vtist in! han den Van een deel der btevolking om' 'dte niet-bezitters e©n uitzicht te geven op ook een kans naast de bezitters? Het zou ook bést kunnen zijh, dat tie steeds afnemende grootte der gezin nen ten opzichte van. het landgebruik hetzelfde verschijhstel verwekt als ook ten opzichte van den Woningnood. Wan neer bij eett Stadsbevolking van 20..000 inwoners de gezinnen gemiddeld 10 per sonen sterk zijn, dan zijh daarvoor noloy dig 2000 woningen. Maar wanneer bij' een even! sterke, bevolking de gezinnen gemiddelde zijh gedaald op 5 personen sterkte, dan heeft men 4000 woningen noodig, hoewel' de bevolking niet 'toe nam. En al's' er dan geen Tiuizen "bij! gebouwd worden, móet eten deel' der bevolking weg. Gaat datzelfde ook niet op yotef het land? De afneming van het geboorte cijfer is ook in ohze dorpen te mer ken, en land is niet te vermeerderen. Alleen staan we dan weer voor de vraag: waarom' isT't hier erger dan ih andere provincies? DE SUBSIDIE VOOR DEN PROV. DIENST OP DE W. SCHELDE. De Mem. viaan Toelichting tot het Zaterdag vermeld wetsontwerp luidt in haar gleheel1 als volgt: ï-. De verbinding tusschen Zeeuwsch- Vlaanderen eh de Zeeuwsche eilanden en tusschen die eilanden ondjerling wordt onderhouden doior stoombotdien- ten welke aanhankelijk door de .pro vincie Zeeland! wordt gesubsidieerd), doch achtereenvolgens dteor haar in eigen be- hèey .wérden genomen. Het bedrijf dier provincie bestaat thans uit stoomboot- diensten van Breskens naar Vtissingen, van Vlissingen naar Neuzen, Van Hans- weert naar Walsoorden, van Neuzen tóaar Hansweert en Van Zierikzee naar Middelburg. Bovendien wordjt een stoomtramdiehst onderhonden van Hans- weert naar Vlake in aansluiting aan de treinen naar en van de overige deelen' des lands. Door het Rijk wordt -voor den js loom bootdien st op de Wester schelde sedert het jaar 1873 een subsi die van. f 4000 per jaar gegeven. Bij het intreden van de buitengewone tijdsomstandigheden moesten de diensten in Verhand met den brandsfpffennood worden beperkt. Mede in verband mejt den beperkten dienst op de groote spoorwegen werd de verbinding tus schen Zeeuwsch-Vïaanderen en de ove rige deelen van het land zooveel on gunstiger, dat het verkeer met de hoofdstad en met de marktplaatsen van Zeeland en met het handeflslcjentrum! Rotterdam daarvan ernstige nadeelten ondervond. Meermalen werden dan ook, mtet name uit den handel, klachten door 'de Regeering vernomen, waarvan de gegrondheid moest worden erkend. Nu de bezwaren, tegen uitbreiding van den dienst der stoombooten o.a. door een betere brandstoffen Voorziening! zich niet meer in die mate voordoen! als voorheen is met de provincie Zee land overleg gepleegd omtrent een ver betering Van de stoombootverbindingen De provincie zou gaarne bereid zijh hiertoe hare medewerking tte verlee" nen, ware het niet, dat moeilijkheden Van financieelen aard haar daarvan te rughielden. Immers leverden dje sboom- boiotdienstten reeds in de jaren Vóór 1914 regelmatig verlies op. Dte tekor ten bedroegen over de jaren 1912 en 1913 (toen de dienst tusschen Neuzen en Hansweert nog niet was geopend en de tram Hansweert Vlake; juist in exploitatie was gebracht) gemiddeld! f 55.000, ,welk verlies1 zonder over wegend bezwaar door d© provinciale kas kon worden gedragen. Hoewel de tarieven inmiddels tot dje 'grens van het toelaatbare zijh verhoogd, wordt het te kort Voor dit jaar voforden tegteniwoordi? gen beperkten dienst, tengevolge van de iaunzienlijke hoogtere; kosten van 'steenkolen, van onderhond en van loiöi- nen, geraamd op f 227.000, welk' ver lies bij' verdere uitbreiding Van het aah- tal vaaiten tot op dat van vóór den oorlog zal stijgen tot rond f 500.000. Het ligt voor de hand, djat dit verlieisl niet uitsluitend kan worden gebracht ten laste van de provincie Zeeland!, wier begroeting voor 1920, niettegen staande hare belastingten tot de bijl d© wet toegestane maxima zijh opgevoerd,- reeds sluit met een ongedekt tekort van omstreeks f 190.000, Aangezien de dienst op 'de Westerschelde mede een algemeen belang dient, in tegenstelling met die op de Oosterstehelde, waarbij' het provinciaal' belang meer op den voorgrond treedt, is er aanleiding vopr eerStbedoelden dienst e©n bijdrage uit 's Lands kas te verleenen. V-oongestel'd wordt 'daaxoml een subsidie te verlee nen tot 80 pet. Van de door de pro vincie op de diensten op d© Westjer- schelde met inbegrip van de tram Hans weertVliake te lijden, verliezen. Voor het jaar 1920, waarin met het opg op den zomerdienst der spoorwegen niet vóór Juli een volledig©, dienst zal kun nen worden ingevoerd, zal het sub sidie bedragen f 215.000, terwijl' voor volgende jaren ware te rekenen pp een bedrag van f 29Ó.000. Het subsi die van f 4.000, hetwelkl sedert 1873 door de provincie wordt ^■•oten en voor 1920 zou gekweten worden .uit artikel 116 van het IXde hoofdstuk der Staatsbtegrooting van het loopendte dienstjaar, komt daartegenover t© ver- Overigens ligt het in de bedoeling van den ondergeteekendte om! voor de vaststelling van de tekorten regelen te Stellen, Voorts zullen de tarieven aan de goedkeuring van djen Minister van ■Waterstaat moeten worden onderworpen en door dezen verhoo.ginjg! of veria- ging mOeten kunnen bevolen worden. Eindelijk zal het provinciaal bestuur moeten gedoogen, dat een Reigeeririgts- comtnissaris toezichl houdt, voor wien op eten vergjoedinjg van f 1000 ware te rekenjen. 1 i Bijl de Voorgesteld© verinindering van artikel 116 met f 4000 is rektening |g|e- 'houden met de bereid(s aangevnaiajgjdej verhopginlgi van genoemd artikel met f 380.000 bij het wetsontwerp tot ver- hoogin|g en aanvulling van het IXde hoofdstuk der Staatsbegrooting voor het dienstjaar 1920 Gedrukte Stukken, Zit ting 1919—1920. no,.!422). I De verbeteringen in den dienst. Aan het bovenstaande kunnen we nog (d.e volgende bijzonderheden toevhegen over de eerdaags af te kondigen uitbrei ding van dten Prov. Stoomblbotdienst, in ghan 1 Juli a. s. Op de Wiesterschelde: Dte dienst' zal' ongeveer hersteld wor den zooals bij was: in 1916. Er zullen dan luitgevoerd worden op dte werkdagen: Vlissingen—Breskens 7 diensten per heen eh weer (thans1 heeft men er '5 diensten); Wissingen—Neuzen 3 diensten per dag heen en weer (nu 2 diensten); Neuzen-Hoedekenskerke-Hansweert 3 diiensteh per d)ag heen en weer (nu 2 diensten) iWalsoorden-Hansweert 5 diensten per heen en weer (nh 4 diensten)..- Op Zon- eh feestdagen wordt die/e dienstregelmg. als naar gewoonte bteperkt. Door deze .uitbreiding van den stojom- bootiiienst wordt aansluiting gegeven fop alle treinen van den 1 Juli in t© voeren spoorwegdienst; en zal o. a. verkregen worden dat men te ongeveer 4 uur uit Amsterdam vertrekkend' 's avonds om 10 u.ur te Hulst en Neuzen kan zijn. Op de Oos'tei-SGhlelde r Hoewel' voor dezen ditehs't, als! zijhdte meer een provinciaal' belang, geen rijks subsidie wordt voorgesteld ,worden er toch verbeteringen van beteektenis inge bracht. Wegens de hooge kosten is het gebruik van tWee booten nog niet mp- metijk. De dienst is geschoeid op de te genwoordige leest, nl. met één boiot. Maar iederen dag (behalve Donderdags en Zondags) wordt er een middagdienst ingelegd' van Zierikzee naar Catsche veer en terug. De omnibusdienst Catsche veer- Goes wordt, naar 'bekend is; met 1 Juli vervangen door een autodienst. Op die wijze wordt telkens te Goesi aansluiting gegeven op treinen in beidle richtingen, en zoo wordt het mjogelijk op 'één dag van uit Z.-Vlaanderen heen en weer naar Zierikzee te gaan, en om gekeerd, en wordt het mogelijk van uit Zierikzee ©en vergadering te Goes' of tej Mididelburg te bezoeken, en denzelfden dag weer thuis' te komen; en omgekeerd'. Donderdags worden zofoals thans de beide markten ,te 'Zierikzee en MiddelJ burg bediend Zondags wordt de eene week eten dienst inglelegd 's ochtend vertrekkend uit Middelburg naar Zierikzee en van 'daar weer 's middags terugkeerend naar Middelburg. En den volgenden Zondag een diergelijke dienst omgekeerd van Zie rikzee naar Middelburg en terug. Zoo doende krijgt men gelegenheid den eenejnl Zondag in Zierikzee en dten anderen Zondag jn Middelburg een groot gtedeelte van den dag te vertoeven. werkt dat bederf der rijpere jeugcï in de hand. Helaas' geldt dit alles zoowel de meisjes ai® de jongens. En dat ge schiedt op een leeftijid; die .gelijk ik straks zejtë© op zichzelf reed® zoo vele jgevaren met zich' brengf. Waar lik, het behoeft ons nitet te verbazen, dat in allerlei kringen dit probleem! naai* voren treedt. In nog sterker miate is dit het geval geworden tijdens en na den ooriojgr Vooral op jeugdige gemoederen hebben de (gruwelijke volkehkrijjg; 'de verwij dering v,an vele gezagsorganen, de wis- selwerking tusschen armoede en rijk dom, een onbeschrijfelijken indruk ge maakt. Gedachten, gewaarwordingen, ver wachtingen eïjh opgewekt, die vroeger zoo goed als Onbekend waren. Rustiigte krachtsinspanning maakte bij vel© jóng© menschen plaats voor wild gedoe. Tijy dens de mobilisatie hteeft menig jotngp menöch, losgerukt uit zijh natuurlijke onigeviMgj, zijn moreel' standpunt ver loren, en na de mobilisatie werden ve len het slachtoffer van het ontwendt zijn aan hun vroeger werk, zoodat zqj nu én zedelijk én maatschappelijk drei gen verloren te gaan. Tsl het wonder, djat de criminaliteit en Öe tuchteioois- heid op schrikbarende w'jze toenemen, en zich bijzonder döen gfoldten ondier de strafrechtel'ijkUminiderjarigen, isi onder de benedten-achttien-jarigen? f Neen vooral met het oog op dien reeds op zichzeïf zoo- 'gtevaailijken leef tijd van dé zoogenaamde 'rijpere j"engk| verbaast dit niet. Maar waar dit zoo ïs, Cgt het 'in den aard 9er zaak, dat dte drang steeds sterker wordt om', niet alleen ter wille van het opkomend (ge slacht zelf, maar ook terwille van het algemeen belang, maatregelen te nemen, die den stroom der jeug|cK. in better bedding kan leiden. Een woordl, van warmen dank mag hierbij niet ont breken aan die rijk-glescbakeerde jeugjef- ongaanisaties, vooral van glodsdienstigen aard, die zich' in de laatste tientailenj Van jaren hebben beijverd, een zegen voor onze jongelingschap te zijn. Daar bij denk' ik met sympathie aan de pae- dagogen en psychologen, die in Mem- mende betoogen op het toenemend' ge wicht vgn het vraagstuk dei* vorming van de rijpere jeugd hebben gewezen. En eindelijk zult gij! het met mij toe juichen, dat de overheid begint in t© Zien, dat ook zij op dit .gebied- een taak tte vervullen heeft. De Voorzitter der commissie, mr. A.- v. Wijnbergen beantwoordde dte 'rede van den Minister. VOOR DE KINDEREN VAN 13 TOT 18. Vrijdag heeft Min. De Visser dte Centr. Jeugdraad geïnstalleerd mtet een rede waarin hij in het bijzonder deed uitko men welke bijzonder© moeilijkheden en gevaren den leeftijd van 13 tot 18 jaar voor de kinderen meebrengt, 'lichame lijk en geestelijk. Vooral igeldt dit in onzen tijd. Ver schillende sociale omstandigheden heb ben 'groot toadeel aan de rijptere jeugd berokkend. Het is u alleB bekend hoe zeer de massale organisatie de persoon lijke verhouding tusschen ondernemers en dienstbaren in djen zin hteeft gewijzigd! dal hoe langer zoo minder van waardete- ring voor het individu en het inlevtea jn rijn belahigten sprake is!. Vooral Voor de jongteren, die leiding fcehoe e een groot verlies'. Daarbij' kWa'm, dat dte rijpere jeugd als' goedkooptere werkkracht gaarne werd geëxploiteerd. Zij lijdt dien tengevolge de morteele schade, dat veelei voor een oogetahiikkelijk voordteel de kan® op maatschappelijke verheffing wterd prijls- völlen. Het verband tusschen de stoorn is het soma, omdat Zeeland cön van; bootdien^ten ^en de spoor- en team-1 «a Werd be i geerd. En die moreeie schade Werd Dog 'de weinige provincies is wa^fr zich gCenwegen maakt het wensehelijk' de toe industrieën vestigen en waar dusgteen|te kennen^ bijdrage uit te trekken on- toevloed van fabrieksarbeiders dep uit tocht compenseert? We vragen slechtte. Waïlt zonder djl- fers', blijft het gissen. Maar als die fac tor meewerkt, dan doet dat ook hteden- keK, dat de imeerdtere uittocht geetf'Ver der afdeeling III, Spoorwegen. Bijdrage in den vorm' van een per centage is gewenscht, opdat de pro vincie een rechtstreeks belang behon- de om de noodig© zuinigheid te be trachten. Door Ged'. Staten is) de opening dter jacht op waterwild bepaald op MaaUdfay 12 Jiüi 1920. - Uit Middelburg. Er is zooveel toevlfoed van detelnë- mers aan de algtemeene vergadering van Vreemdelingenverkeer, 23—26 dezer al hier, dat ze niet allen in de hotels ge borgen kunnen worden. In een adverten tie in dit nummer vindt men daarom een oproeping aan particulieren ,die kamers voor huisvesting kunnen aanbieden. Tegen de vro uw, tii© a l h i e r werd "aajigehouden wegen® verduistering vain een rijwiel te KI oef Inge en die 'dtes- weg© aan "de justitie werxï' Voorgeleid ia ook proces-verbaal' opgemaakt wegens diefstal van een klokje tten nadeel© ran een inwoner onzer stad. ——O Uit Vlissingten. - Door Gedeputeerde Staten is mtet ingfonjgl van 1 Juli benoemd tot stuur man bij' den Provincialen staoïnbooff- dienst op de Wester-Steheldte den heer J»: Lukasse, thans' dekknecht hij gte- noemde dienst. De heer J. C. D. de Vries, die in dte jongste raadsvergadering te Vlissin gen gekozen werd tot adviseerend lid van de commissie van toezicht op hef lager onderwijs heeft voor die benoeming bedankt. Uit Wialcllhiteren. Voor verschillende gemeenten op ■Walcheren zijn agenten voor de Vrijwil lige ouderdomsverzekering aangesteld. IP een advertentie vindt men hun namen. Zaterdag werd te Souburg teen openbare verga'derinjg gehouden ten g©- meentehuiz'e, belegd door he;. Voorlook pilg comité, teneinde besprekingen tte houden om den 40sten vterjiaaxdag van H. M. de Koningin feestelijk t© vieren. De voorzitter den heer A. Wisse deeidja mede dat, het volgende programmal voorioopig «oor net comité whs; vastge steld: "s morgens 9 uur, zingen der grooter, waar. na raak eelntoonige arbeidschoolkinderen, rondgang djoor de gte- 's' daags, in de avonduren de belioefte taeente mtet muziek. Zo© ruogeiijk oity aan afleiding te sterker werd gevoeld, voering zangvereenigLng, ringrijderij' rate en straatslenteren, herberg en bioscotop- bezoek', om van erger dingen te zwij gen, aan de orde Van d©n öiggi kwamen, Ook het tekort aan goed© wcmlngfen j en©- gehuwde lieden, 2 uur volks- ten kinder spelen zooals zakloopen, mastklimmeto, optocht ran versierde sportwagtensi enz.. i i I i

Krantenbank Zeeland

Middelburgsche Courant | 1920 | | pagina 1