io. 138
Maandag 14 Juni 1920.
163® Jaargang
Binnenland.
Uit Stad en Provincie.
COURANT.
'Abonnemènts prijs per kwartaal: voor
MMMBHvnrg en agjentschap Vtissingen
fA®5; per post en buitenwegen f2 25,
Advertentiên28 cent per regel* Ing|e-
iOBÖen Mededeeiingen50 cent Per re"
gë&, Bij abonnement veel lager.
Faanlieberkhten en dankbetuigingen-
Tan f—7 regels f 2.-, elk© regel meer. 28
C^llt
Kleine 'Advertentiên niet groo
ter dan vïjf regels druks en waarbij is
aangegeven, dat zij in deze rubriek moe
ien geplaatst worden, 75 cent bij vooruit
betaling. Advertentiên onder brieven of
Bdvragen bureau dezer Courant .10 cent
Bewijsnummers 5 cent per stuk.
Advertentiên moeten, willen ze nog in
ons Kad van dienzelfden dag worden
opgenomen, uiterlijk 12 uUr en 's Za
terdags uiterlijk half elf aan ons Bu
reau bezorgd zip,
Yo«r plaatsing van ffdvertentien, welke
ga <fien tijd inkomen, wordt niet inge-
RETOLKINGS-BEWEGINGEN.
Dfol Zeeland jaren achtereen een dei
róenSlchefolfeveraneiers was van de .en
kele gjroote steden vain ons land1, zooalte
«die provincies en! de meeste kleiner©
tfteden steedal maar wteer materiaal naai
die onverzadigbare oven® van men-1
schenkracht zonden, dat 'h ebben wö
dett jaar of zes geleden reeds bespro
ken aan de hand van de statistieken,
die Voor al de provincieVg|em(eenten méér.
vertrek, dan vestiging aantoonden. Toen
Wé dezer dagen bet ProV. Blad otnt-
vjngeh met bet overzicht van dten loop
'der bevolking in de gemeenten van Zee-
tand in 1919, gingen we dan ook van
«ell vergelijken met 1913. En toen bleek
bef dat die bloedaftapping het vorjg jaar
nog erger was', dan in het laatste jaar
▼óór «ten oorlog. Want toen, in 1913,
Vertrokken er 2100 meuschten meer uit
Zeeland dan er zich vestigden. En in
IÏ919 wpren dat er 3514..
Maar het curieuse is', dat bij1 het
naziet» van de statistieken ovter hethee-
lei land, bleek, dat ditmaal de groo
tte havenplaatsen, de groot© slokoppen
▼ah vroeger, daar niet van uitdijden.
Rotterdam b.vt, dat in 1913 1650 per-
jsoneia méér 'gevestigd kreteg dan er uit
vertrokken, zag hu in 1919 dat toene-
mingslciijfer 'door meerder© vestiging dar
ten tot een simpel© 428,. Er waren er
Kvei veèl heengte-stroomdnl. 27.775. Maar
eï Stroomden er weter 27.347 uit. De"
nog altijd geringe havenbedrijvigheid wad
blijkbaar ternauwernood in staat de,
meerdere bevolking te voeden. En een
dergelijke reden vaM bedrijfSverminde
ring zal ook wel de verklaring zijh, dat
'Amsterdam, dat in 1913 nog een over
schot Van 219 aan vestiging boven ver
trek had, in het vorig jaar omgekeerd
.1414 personen meer zag vertrekken dan
zich ki die gemeente vestigden.
Maar minder gemakkelijk te verkla
ren ia het waaraan Den Haag zoo'n
groot© aantrekkingskracht had, dat het
Ejjn overschot van vestiging hoven ver
trek, dat in 1913 3117 bedroeg, in! het
lafgeloopen jaar zag Stijgeh tot 5238..);
.Toch gingen er in '19 23..291 personen
Uit den Haag weg. Maar er kwamen ter
28 '529 bij. Met welk doel? We lezen
het niet in de Statistiek. W© zouden
©an ambtenaren denken, als niet in'19
reeds "de ambtenaarswfoelide van N.. O.
T. en andere tijdelijk© bureaux aan 't
tanen was geweest..
Vreemdelingen zijh htet ook niet, want
Uitdrukkelijk staat er bij Vermeld, dat
Wel, dat zal voor een deel afhangen
Van 't geboorteoverschot. En 'daarmee is
het niét gunstig gesteld, want bijl''13
vergeleken, was in 1919 alles ongunstig
Voor de toeneming der btevolking. Ten
opzichte van de vestiging en vertrek1 za
gen we het reledSL Maar er Werden in
Verhouding ook minder menschen ge.
boren, en er stierven er in verhouding
meer.
Ziehier enkel© cijfers'
1913" 1919
'<Tot. bev: 1 Jan. 6.114 300 6-778.703
Geboorten totaal 173..541 164.447
Geboorten per 1000 28.15 24.17
'Overleden, totaal 75.867 89.646
OVerlèden per 1000 12.31' 13.17
Dit, gevoegd bij die vertrekcïjfers,
fverklaart het frappante verschil, dat ia
'13 onze bevolking toenam met 16.10
per duizend, en in 1919 slechts m©t 7.751
i
In twee provincies was ze lts ©?nto
tale afneming te constateeren. De ©en^
was Gelderland!. Eni tie ander©. Zee
land. De bevolking dezer provincie ging
met 3.88 per duidend! "aTc hieruit
Zoo erg is het in tijdeW niet geweest.
Ziehier weer tefokel© cijfers Van het totaal
der bevolking van Zeeland:
i
Op 1 Jan.
li 57 5'J
if. n
n ii ii
ii. 11 ii
1* 3i 11
Totaal Verschil
1912 225.007
236!. 149
237.508
239.676
242.135
243.698
245.932
247.844
246.882
rK
rH
rH
1142
1359
2168
3459
1563
1234
1912
962
1913
1914
1915
1916
.1917
1918
1 1919
.1920
We leven in zulke abnormale lijden,
dat men goed zal' tioeW uit een dergelijk
verschijnsel iniet te spoedig algemeene.
conclusies te trekken.
We kunnen alleen constateeren, dat
Zeeland de algemeen in ons' lanld merk
bare daling der geboorten ©n stjjging der
Sterfgevallen volgt, zonder daarin bijl
zonder af te Wijken. De provinci© gteeft
niet het hoogste geboorijeWverschot,
maar ook niet het laagste. Het staat meji
een geboorteoverschot vaW 10.30 per dui
zend tegenover 18..77 in Drenthe als
hoogste en 8.91' itt N. Holland als laagste.
Maar daarentegen staat het t©n opzichte;
van het vestigingsoverschot het record:
een negatief cijfer: '14.18 per 1000! O.p
'twee na (Utrecht en Limburg) zijn dit
maal' "alle provincies negatief in dat op
zicht. Doch Zeeland overtreft h©n alle,
ten heeft re©ds jaren achtereen een
gfoot uittochtcijfer gehad.
Wie verklaart dat?
Onze provincie is niet zoo armoedig
dat daarin de verklaring van den uit
tocht is te zoeken. Ander© provincies
hebben veel m©er. armoe dan Zeeland.
En toch is de uittocht daar verhoudings
gewijze klCinen. Door ©eh Verwijzing naar
lage loonen wordt het versChijhs©! niet
afdoende verklaard. Natuurlijk lokken
ook hier de hooge lteonett in dte gr!o(oite
steden. Maar dat doen ze in and©re
provincies met meer arm<©de nog ster
ker En toch is hier de uittocht grooter,
bijha oVetal, uit bijna alle dorpen ev©n
goed als uit de steden.
Er moet nog iets anders meewerken.
Voor de vrouwen telt natuurlijk "de
dienstbotiqjrmoótl in de groote steden
mee. Onder de 1962 Vro,uw©n, die in
1919 méér vertrokken, dan er we©r te
rugkwamen, zullen zich tal van dienstboy
den bevinden. De Z©euwsche meisje®
zijin gezocht!
Maar dat geeft hog geen teerklaring
voor de 2119 mannen, die dat jaar me©r
'personen die niet in de JjeVolkingsregis- j uü Zeeland vertrokken dan ©r zich vesi
ters eener g©meente zijn ingeschreven, in tigden.
dez© opgaven niet begrepen zijn.
Indisch-gasten misschien? Het is! mo
gelijk, want in '19 begon met het herstel
der scheepvaart, de groot© terugkeer.
Maai" dan staat er nog iets anders tegen
over.
Wanneer men over -htet afgeloopen
jaavan al de gemeenten samen telt de
personen, die daaruit vertrokken, dan
krijgt men voor het heel© land een to-i
taal van 572..654. MaaT daaronder moet
men dan terug vinden de personen,,1
die zich van de eenö gemeente in een an
dere vestigden. H©t totaal daar'van was'
350.381.
Het verschil, 22.273, vertrokken maar,
niet gevestigd, moet toch èrgens heen1
zijn gegaan; en daarvoor is maar één
plaats mogelijk: het buitenland. Dat cij
fer geeft dus aan hoeveel personen er
méér naar het buitenland gingen dan
vandaar zich binnen onze grenzen vtes-
tigden, (alweer: zonder de vreemdelin
gen, die hier komen bij-eten, smokkelten
of wat ook).
En dat cijfeT! is merkwaardig, want
to tal van "jaren ging het juist omge
keerd. In het laatste jaar vóór den
oorlog was er een overSchtet van 727 aan
vestiging; in 1914 van niet minder dan
24.881. Én nu In '19 niet slechts geen
overschot, maar een afneming m©t ruim
22.000. Ons heelè land is dus nu eeh'
Stitroerland van menstehen geworden.
Of we dat buy Ven zullen?
mindering van welvaart behoeft t© be-
teekenen. Want totevloed van fabriekstar-
beiders. brengt slechts zeldebj yerhoo*
gihg van het welvaartspeil mee.
Is het grondbezit, hier te vtist in! han
den Van een deel der btevolking om' 'dte
niet-bezitters e©n uitzicht te geven op
ook een kans naast de bezitters?
Het zou ook bést kunnen zijh, dat
tie steeds afnemende grootte der gezin
nen ten opzichte van. het landgebruik
hetzelfde verschijhstel verwekt als ook
ten opzichte van den Woningnood. Wan
neer bij eett Stadsbevolking van 20..000
inwoners de gezinnen gemiddeld 10 per
sonen sterk zijn, dan zijh daarvoor noloy
dig 2000 woningen. Maar wanneer bij'
een even! sterke, bevolking de gezinnen
gemiddelde zijh gedaald op 5 personen
sterkte, dan heeft men 4000 woningen
noodig, hoewel' de bevolking niet 'toe
nam. En al's' er dan geen Tiuizen "bij!
gebouwd worden, móet eten deel' der
bevolking weg.
Gaat datzelfde ook niet op yotef het
land? De afneming van het geboorte
cijfer is ook in ohze dorpen te mer
ken, en land is niet te vermeerderen.
Alleen staan we dan weer voor de
vraag: waarom' isT't hier erger dan ih
andere provincies?
DE SUBSIDIE VOOR DEN PROV.
DIENST OP DE W. SCHELDE.
De Mem. viaan Toelichting tot het
Zaterdag vermeld wetsontwerp luidt in
haar gleheel1 als volgt:
ï-. De verbinding tusschen Zeeuwsch-
Vlaanderen eh de Zeeuwsche eilanden
en tusschen die eilanden ondjerling
wordt onderhouden doior stoombotdien-
ten welke aanhankelijk door de .pro
vincie Zeeland! wordt gesubsidieerd), doch
achtereenvolgens dteor haar in eigen be-
hèey .wérden genomen. Het bedrijf dier
provincie bestaat thans uit stoomboot-
diensten van Breskens naar Vtissingen,
van Vlissingen naar Neuzen, Van Hans-
weert naar Walsoorden, van Neuzen
tóaar Hansweert en Van Zierikzee naar
Middelburg. Bovendien wordjt een
stoomtramdiehst onderhonden van Hans-
weert naar Vlake in aansluiting aan de
treinen naar en van de overige deelen'
des lands. Door het Rijk wordt -voor
den js loom bootdien st op de Wester
schelde sedert het jaar 1873 een subsi
die van. f 4000 per jaar gegeven.
Bij het intreden van de buitengewone
tijdsomstandigheden moesten de diensten
in Verhand met den brandsfpffennood
worden beperkt. Mede in verband mejt
den beperkten dienst op de groote
spoorwegen werd de verbinding tus
schen Zeeuwsch-Vïaanderen en de ove
rige deelen van het land zooveel on
gunstiger, dat het verkeer met de
hoofdstad en met de marktplaatsen van
Zeeland en met het handeflslcjentrum!
Rotterdam daarvan ernstige nadeelten
ondervond. Meermalen werden dan ook,
mtet name uit den handel, klachten
door 'de Regeering vernomen, waarvan
de gegrondheid moest worden erkend.
Nu de bezwaren, tegen uitbreiding
van den dienst der stoombooten o.a.
door een betere brandstoffen Voorziening!
zich niet meer in die mate voordoen!
als voorheen is met de provincie Zee
land overleg gepleegd omtrent een ver
betering Van de stoombootverbindingen
De provincie zou gaarne bereid zijh
hiertoe hare medewerking tte verlee"
nen, ware het niet, dat moeilijkheden
Van financieelen aard haar daarvan te
rughielden. Immers leverden dje sboom-
boiotdienstten reeds in de jaren Vóór
1914 regelmatig verlies op. Dte tekor
ten bedroegen over de jaren 1912 en
1913 (toen de dienst tusschen Neuzen
en Hansweert nog niet was geopend
en de tram Hansweert Vlake; juist in
exploitatie was gebracht) gemiddeld!
f 55.000, ,welk verlies1 zonder over
wegend bezwaar door d© provinciale
kas kon worden gedragen. Hoewel de
tarieven inmiddels tot dje 'grens van het
toelaatbare zijh verhoogd, wordt het te
kort Voor dit jaar voforden tegteniwoordi?
gen beperkten dienst, tengevolge van
de iaunzienlijke hoogtere; kosten van
'steenkolen, van onderhond en van loiöi-
nen, geraamd op f 227.000, welk' ver
lies bij' verdere uitbreiding Van het aah-
tal vaaiten tot op dat van vóór den
oorlog zal stijgen tot rond f 500.000.
Het ligt voor de hand, djat dit verlieisl
niet uitsluitend kan worden gebracht
ten laste van de provincie Zeeland!,
wier begroeting voor 1920, niettegen
staande hare belastingten tot de bijl d©
wet toegestane maxima zijh opgevoerd,-
reeds sluit met een ongedekt tekort
van omstreeks f 190.000, Aangezien de
dienst op 'de Westerschelde mede een
algemeen belang dient, in tegenstelling
met die op de Oosterstehelde, waarbij'
het provinciaal' belang meer op den
voorgrond treedt, is er aanleiding vopr
eerStbedoelden dienst e©n bijdrage uit
's Lands kas te verleenen. V-oongestel'd
wordt 'daaxoml een subsidie te verlee
nen tot 80 pet. Van de door de pro
vincie op de diensten op d© Westjer-
schelde met inbegrip van de tram Hans
weertVliake te lijden, verliezen. Voor
het jaar 1920, waarin met het opg op
den zomerdienst der spoorwegen niet
vóór Juli een volledig©, dienst zal kun
nen worden ingevoerd, zal het sub
sidie bedragen f 215.000, terwijl' voor
volgende jaren ware te rekenen pp
een bedrag van f 29Ó.000. Het subsi
die van f 4.000, hetwelkl sedert 1873
door de provincie wordt ^■•oten en
voor 1920 zou gekweten worden .uit
artikel 116 van het IXde hoofdstuk
der Staatsbtegrooting van het loopendte
dienstjaar, komt daartegenover t© ver-
Overigens ligt het in de bedoeling
van den ondergeteekendte om! voor de
vaststelling van de tekorten regelen te
Stellen, Voorts zullen de tarieven aan
de goedkeuring van djen Minister van
■Waterstaat moeten worden onderworpen
en door dezen verhoo.ginjg! of veria-
ging mOeten kunnen bevolen worden.
Eindelijk zal het provinciaal bestuur
moeten gedoogen, dat een Reigeeririgts-
comtnissaris toezichl houdt, voor wien
op eten vergjoedinjg van f 1000 ware
te rekenjen. 1 i
Bijl de Voorgesteld© verinindering van
artikel 116 met f 4000 is rektening |g|e-
'houden met de bereid(s aangevnaiajgjdej
verhopginlgi van genoemd artikel met
f 380.000 bij het wetsontwerp tot ver-
hoogin|g en aanvulling van het IXde
hoofdstuk der Staatsbegrooting voor het
dienstjaar 1920 Gedrukte Stukken, Zit
ting 1919—1920. no,.!422). I
De verbeteringen in den
dienst.
Aan het bovenstaande kunnen we nog
(d.e volgende bijzonderheden toevhegen
over de eerdaags af te kondigen uitbrei
ding van dten Prov. Stoomblbotdienst, in
ghan 1 Juli a. s.
Op de Wiesterschelde:
Dte dienst' zal' ongeveer hersteld wor
den zooals bij was: in 1916. Er zullen
dan luitgevoerd worden op dte werkdagen:
Vlissingen—Breskens 7 diensten per
heen eh weer (thans1 heeft men er
'5 diensten);
Wissingen—Neuzen 3 diensten per dag
heen en weer (nu 2 diensten);
Neuzen-Hoedekenskerke-Hansweert 3
diiensteh per d)ag heen en weer (nu 2
diensten)
iWalsoorden-Hansweert 5 diensten per
heen en weer (nh 4 diensten)..-
Op Zon- eh feestdagen wordt die/e
dienstregelmg. als naar gewoonte bteperkt.
Door deze .uitbreiding van den stojom-
bootiiienst wordt aansluiting gegeven fop
alle treinen van den 1 Juli in t© voeren
spoorwegdienst; en zal o. a. verkregen
worden dat men te ongeveer 4 uur uit
Amsterdam vertrekkend' 's avonds om 10
u.ur te Hulst en Neuzen kan zijn.
Op de Oos'tei-SGhlelde r
Hoewel' voor dezen ditehs't, als! zijhdte
meer een provinciaal' belang, geen rijks
subsidie wordt voorgesteld ,worden er
toch verbeteringen van beteektenis inge
bracht. Wegens de hooge kosten is het
gebruik van tWee booten nog niet mp-
metijk. De dienst is geschoeid op de te
genwoordige leest, nl. met één boiot.
Maar iederen dag (behalve Donderdags
en Zondags) wordt er een middagdienst
ingelegd' van Zierikzee naar Catsche veer
en terug. De omnibusdienst Catsche veer-
Goes wordt, naar 'bekend is; met 1 Juli
vervangen door een autodienst.
Op die wijze wordt telkens te Goesi
aansluiting gegeven op treinen in beidle
richtingen, en zoo wordt het mjogelijk
op 'één dag van uit Z.-Vlaanderen heen
en weer naar Zierikzee te gaan, en om
gekeerd, en wordt het mogelijk van uit
Zierikzee ©en vergadering te Goes' of tej
Mididelburg te bezoeken, en denzelfden
dag weer thuis' te komen; en omgekeerd'.
Donderdags worden zofoals thans de
beide markten ,te 'Zierikzee en MiddelJ
burg bediend
Zondags wordt de eene week eten
dienst inglelegd 's ochtend vertrekkend
uit Middelburg naar Zierikzee en van
'daar weer 's middags terugkeerend naar
Middelburg. En den volgenden Zondag
een diergelijke dienst omgekeerd van Zie
rikzee naar Middelburg en terug. Zoo
doende krijgt men gelegenheid den eenejnl
Zondag in Zierikzee en dten anderen
Zondag jn Middelburg een groot gtedeelte
van den dag te vertoeven.
werkt dat bederf der rijpere jeugcï in
de hand. Helaas' geldt dit alles zoowel
de meisjes ai® de jongens. En dat ge
schiedt op een leeftijid; die .gelijk
ik straks zejtë© op zichzelf reed® zoo
vele jgevaren met zich' brengf. Waar
lik, het behoeft ons nitet te verbazen,
dat in allerlei kringen dit probleem!
naai* voren treedt.
In nog sterker miate is dit het geval
geworden tijdens en na den ooriojgr
Vooral op jeugdige gemoederen hebben
de (gruwelijke volkehkrijjg; 'de verwij
dering v,an vele gezagsorganen, de wis-
selwerking tusschen armoede en rijk
dom, een onbeschrijfelijken indruk ge
maakt. Gedachten, gewaarwordingen, ver
wachtingen eïjh opgewekt, die vroeger
zoo goed als Onbekend waren. Rustiigte
krachtsinspanning maakte bij vel© jóng©
menschen plaats voor wild gedoe. Tijy
dens de mobilisatie hteeft menig jotngp
menöch, losgerukt uit zijh natuurlijke
onigeviMgj, zijn moreel' standpunt ver
loren, en na de mobilisatie werden ve
len het slachtoffer van het ontwendt
zijn aan hun vroeger werk, zoodat zqj
nu én zedelijk én maatschappelijk drei
gen verloren te gaan. Tsl het wonder,
djat de criminaliteit en Öe tuchteioois-
heid op schrikbarende w'jze toenemen,
en zich bijzonder döen gfoldten ondier
de strafrechtel'ijkUminiderjarigen, isi
onder de benedten-achttien-jarigen? f
Neen vooral met het oog op dien
reeds op zichzeïf zoo- 'gtevaailijken leef
tijd van dé zoogenaamde 'rijpere j"engk|
verbaast dit niet. Maar waar dit zoo ïs,
Cgt het 'in den aard 9er zaak, dat dte
drang steeds sterker wordt om', niet
alleen ter wille van het opkomend (ge
slacht zelf, maar ook terwille van het
algemeen belang, maatregelen te nemen,
die den stroom der jeug|cK. in better
bedding kan leiden. Een woordl, van
warmen dank mag hierbij niet ont
breken aan die rijk-glescbakeerde jeugjef-
ongaanisaties, vooral van glodsdienstigen
aard, die zich' in de laatste tientailenj
Van jaren hebben beijverd, een zegen
voor onze jongelingschap te zijn. Daar
bij denk' ik met sympathie aan de pae-
dagogen en psychologen, die in Mem-
mende betoogen op het toenemend' ge
wicht vgn het vraagstuk dei* vorming
van de rijpere jeugd hebben gewezen.
En eindelijk zult gij! het met mij toe
juichen, dat de overheid begint in t©
Zien, dat ook zij op dit .gebied- een taak
tte vervullen heeft.
De Voorzitter der commissie, mr. A.-
v. Wijnbergen beantwoordde dte 'rede
van den Minister.
VOOR DE KINDEREN VAN 13 TOT 18.
Vrijdag heeft Min. De Visser dte Centr.
Jeugdraad geïnstalleerd mtet een rede
waarin hij in het bijzonder deed uitko
men welke bijzonder© moeilijkheden en
gevaren den leeftijd van 13 tot 18 jaar
voor de kinderen meebrengt, 'lichame
lijk en geestelijk.
Vooral igeldt dit in onzen tijd. Ver
schillende sociale omstandigheden heb
ben 'groot toadeel aan de rijptere jeugd
berokkend. Het is u alleB bekend hoe
zeer de massale organisatie de persoon
lijke verhouding tusschen ondernemers
en dienstbaren in djen zin hteeft gewijzigd!
dal hoe langer zoo minder van waardete-
ring voor het individu en het inlevtea jn
rijn belahigten sprake is!. Vooral Voor de
jongteren, die leiding fcehoe e
een groot verlies'. Daarbij' kWa'm, dat dte
rijpere jeugd als' goedkooptere werkkracht
gaarne werd geëxploiteerd. Zij lijdt dien
tengevolge de morteele schade, dat veelei
voor een oogetahiikkelijk voordteel de kan®
op maatschappelijke verheffing wterd prijls-
völlen. Het verband tusschen de stoorn
is het soma, omdat Zeeland cön van;
bootdien^ten ^en de spoor- en team-1 «a
Werd be
i geerd. En die moreeie schade Werd Dog
'de weinige provincies is wa^fr zich gCenwegen maakt het wensehelijk' de toe
industrieën vestigen en waar dusgteen|te kennen^ bijdrage uit te trekken on-
toevloed van fabrieksarbeiders dep uit
tocht compenseert?
We vragen slechtte. Waïlt zonder djl-
fers', blijft het gissen. Maar als die fac
tor meewerkt, dan doet dat ook hteden-
keK, dat de imeerdtere uittocht geetf'Ver
der afdeeling III, Spoorwegen.
Bijdrage in den vorm' van een per
centage is gewenscht, opdat de pro
vincie een rechtstreeks belang behon-
de om de noodig© zuinigheid te be
trachten.
Door Ged'. Staten is) de opening dter
jacht op waterwild bepaald op MaaUdfay
12 Jiüi 1920.
-
Uit Middelburg.
Er is zooveel toevlfoed van detelnë-
mers aan de algtemeene vergadering van
Vreemdelingenverkeer, 23—26 dezer al
hier, dat ze niet allen in de hotels ge
borgen kunnen worden. In een adverten
tie in dit nummer vindt men daarom een
oproeping aan particulieren ,die kamers
voor huisvesting kunnen aanbieden.
Tegen de vro uw, tii© a l h i e r werd
"aajigehouden wegen® verduistering vain
een rijwiel te KI oef Inge en die 'dtes-
weg© aan "de justitie werxï' Voorgeleid ia
ook proces-verbaal' opgemaakt wegens
diefstal van een klokje tten nadeel©
ran een inwoner onzer stad.
——O
Uit Vlissingten.
- Door Gedeputeerde Staten is mtet
ingfonjgl van 1 Juli benoemd tot stuur
man bij' den Provincialen staoïnbooff-
dienst op de Wester-Steheldte den heer
J»: Lukasse, thans' dekknecht hij gte-
noemde dienst.
De heer J. C. D. de Vries, die in dte
jongste raadsvergadering te Vlissin
gen gekozen werd tot adviseerend lid
van de commissie van toezicht op hef
lager onderwijs heeft voor die benoeming
bedankt.
Uit Wialcllhiteren.
Voor verschillende gemeenten op
■Walcheren zijn agenten voor de Vrijwil
lige ouderdomsverzekering aangesteld. IP
een advertentie vindt men hun namen.
Zaterdag werd te Souburg teen
openbare verga'derinjg gehouden ten g©-
meentehuiz'e, belegd door he;. Voorlook
pilg comité, teneinde besprekingen tte
houden om den 40sten vterjiaaxdag van
H. M. de Koningin feestelijk t© vieren.
De voorzitter den heer A. Wisse deeidja
mede dat, het volgende programmal
voorioopig «oor net comité whs; vastge
steld: "s morgens 9 uur, zingen der
grooter, waar. na raak eelntoonige arbeidschoolkinderen, rondgang djoor de gte-
's' daags, in de avonduren de belioefte taeente mtet muziek. Zo© ruogeiijk oity
aan afleiding te sterker werd gevoeld, voering zangvereenigLng, ringrijderij' rate
en straatslenteren, herberg en bioscotop-
bezoek', om van erger dingen te zwij
gen, aan de orde Van d©n öiggi kwamen,
Ook het tekort aan goed© wcmlngfen j en©-
gehuwde lieden, 2 uur volks- ten kinder
spelen zooals zakloopen, mastklimmeto,
optocht ran versierde sportwagtensi enz..
i i
I i