LAATSTE BERICHTEN.
Buitenland.
'Aardbeien beloven veel. De kersen staan
er slecht voor, zojojdiat van die heerlijke
vrucht het beschot .tengevolge der nacht
vorst, zeer miniem1 zal zijn. De pruimen
ongeregeld, in de eene boomglaard hangen
ze mooi, in de andere weinig of middel
matig. Kruisbessen staan 'er goed voor,
alhoewel in nogal hevige mate zich de
luizen daarin vertoonen zwarte bessen
yedelijk en ide roode (Duitsehe zure)
op vele plaatsen slecht, tengevolge eener
ziekte.
Men schrijft (ons uit Th o l e n:
Hoewel' de bloei van de fruitboomèn
enorm is geweest, blijkt de vruchtzettimgj
veel' minder dan het viorige jaar, zo,adat
ongetwijfeld heel wat minder fruit aan
de veilingten zal kjomen. Kruis- en aal
bessen als toindervvucht zijn weer gloed
bezet.
|0iI I
Het kiojopen Van hofsteden
door Nederlanders in België.
Een Correspondent van de „Libre Bel-
gique" in de streek van Gent klaajgt er-
tover. dat vele hofsteden en landbouw-
gnonden in de grensstreek van Z.
Vlaanderen in handen van Neder
landers overgaan, die dank zij! den hoo-
gen stand der gulden prijizen kunnen
betalen, waartegen de Belgische land-
bioiuwers niet kunnen opbieden.
Het blad igeeft de regeering den raajd,
om gelijk andere landen, bij! wettelijke
bepalingen, te verbieden, dat vreemde
lingen eigenaar wprden van grond en'
huizen top het platteland. 1
HANDEL, NIJVERHEID EN
VLSSCHERIJ.
i Op de hooger gelegen perceelen
van de Zeeuwsche Oesterbanken is, zoo
meldt men on's uit Iec^eke, we«jr een
dikke laag mosselzaad neergevallen, die
de onderliggende oesters dreigt te ver
stikken, als de mjosseltjes niet opgevangen
worden. Dit zijd de pachters dan ook
verplicht. Als 't algemeen gebeurt zal het
eeniigszms in 't gebrek aan werk voor
zien.
'Oi
i S t ij gin jg' v r (a c li t p r ijl ze n.
De Kamer van Koophandel te Rotter
dam1 heeft zich tot den Minister van
Waterstaat gericht met een adres, waar
in gewezen wordt op de steeds stijgend(e
vrachtprijzen Vain het goederenvervoer
hier te lande. De hloogtere Loonen en
kiolenprijzeii mlaken een verhooginlgl der
vrach t prijs tarie ven zeker begrijpelijk'. Het
is echter de vraag, tof de stijging der ta
rieven niet veel gr|oioter is dan de nood
zakelijkheid medebrengt.
Het behloeft geen betoog, zegt het
adres, dat de stijlginjgj van de vrachten
te land en te water leidt fjoit toeneming
van de duurte, welkte de regeering
wenscht te bestrijden. Op de vracht
prijzen der binnenliandsche stoomvaart
lijnen heeft de reigeerin|g| geen invlloed,
wel daarentegen top die der spoorwe
gen. Het ligt echter vloior de hand, dat
wanneer de spoorwegtarieven dalen, ook
de tarieven voor bjnnenlandscli vervoer
HOOG WjATER.
V.l'issin'gen.
Dinsdag
18
Mei
n.m.
2.18
Woensdag
19
>1
i>
3.03
Donderdag
20
11
11
3.49
Vrijdag
21
<1
4.39
Zaterdag
22
u
5.29
Zonciag
23
11
i>
6.23
Maandag
24
11
v.m.
6.56
THERMOMETER EN VERWACHTING.
17 Mei.
Thermomeierstand alhier: 'smiddags 9
uur 60 gr., 12 uur 62 gr., 3 uur 61 gr.
Telegrafische medodeelingeu van het
Meteorologisch Instituut le De Bilt Vol
gens waarnemingen van hedenochtend:
Hoogste barometerstand 767.2 te Ha-
paranda.
Laagste barometerstand 748.5 te Ya-
lentia.
Verwachting tot den avond van 18 Mei:
zwakke tot matige wellicht toenemende
Zuidelijke tot Zuid-YVeslelijke wind, meest
zwaarbewolkt, waarschijnlijk regen met
kans op onweer .dezelfde temperatuur.
DE BEURS VAN HEDEN.
AMSTERDAM, 17 Mei. 2.35 uur.
5 pCt. Nederland 86.
41/2 pCt. Nederland 76Vr; 2i/a pCt. Ned.
W. Schuld 44i/2; 3 pCt. 'do. Oblig. 52»/é;
3 pCt: do. Certif. 52.1A.
Gert. Ned. Hand. Mij. 278; Aand. Ned
Ind. Handetsb. 348— 342i/2; Kon. Petr.
Aand. 999—987; Ge cons. Hollandsche
345—339; Cult. Mij'. Torsten landen 450—
436; Aand. De!i Maatsch. 510- 508; Am-
sterd. Rubber 265—268; Nederl. do. 147.
Ned. Amerik. Vaart 484—487; Nederl.
Scheepvaartunie 297295; Kon. Holl.
Lloyd 181—180; Kon. Ned. Stoomb! Mij.
236; Aand. Paketvaart 248 nominaal.
4 pCt. Oostenrijk "Jan.—Juli 5i/2.
Anaconda 130; Steels IO61/2; Erie 15;
Southern Railway 14%Union Pacific 129
Common Marine 371/2Maxwell Land Gert.
■v. Inc. Bonds 24.
Prolongatie 51/4— 5%.
Russen verlaten.
W i sse Ikfper sen
Londen "10.51Berlijn 5.70; Weenen
11.35; Parijs 18.50.
te water lager zullen wórden. De vroe
gere gewone tarieven der spoorweg|en
zijn met meer dan 100 pCt. verhoogd1,
de speciale tarieven vjopr het vervoer
van levensmiddelen mtet 400 a 500 pCt.,
hetgeen tot stijging van de, prijken vain
alie artikelen, in het bijzónder van le
vensmiddelen, het zijne heeft bijlgedra;-
gen.
Daar het een algemeen belang! is', dat
de spoorwegtarieven niet hoojgjer zijin dan
in verband met de stijlginjgj van ljoonen ert
grondstoffen noodzakelijk is, zou de Ka
mer den Minister in overweging willen
geven (jat goedkeuring van de spoorweg
tarieven niet tover, te gaan, dan ma, ad
vies van een door den Minister te be
noemen commissie uit den hiandel', en
tevens tot verlaging van de; thans gel
dende tarieven maatregelen te nemen.
Dit komt de Kamer te meer gewenscht
Voor, nu o,ok de onderlinge eoncurren-f
tie van de spoorwegmaatschappijen een
einde heeft genomen.
VERKEERSWEZEN, POST EN
TELEGRAFIE.
Benioemd tot kantoorhouder van het
hulppost- telegraaf- en telefoonkantoor te
Nis se J. Slabbeküorn Jr. aldaar.
Een bewijs hoe goed het telegraaf-
verkeer, in casu het internationale tegen
woordig werkt moge dienen, dat een tele
gram, Zaterdag 15 Mei alhier werd
ontvangen, terwijl op een brief, die 6 Mei
van hier werd verzonden naar Weenen,
reeds Zaterdag antwoord kwam.
aI I i
Het loodswezen en het Dep! v.
Marine.
In een hoofdartikel ter aanbeveling
Van het Voornemen van de Departemen
ten van Zeevaart en Visscherij, schrijft
de „Vrijz. Democraat" o.a. het volgende:
De geheele regeling v,an het Loodswe
zen en Van het betonnuigs- bebakeninjgjs'.
en verlichtingswezen heeft met de oor
logsvloot betrekkelijk zeer weinig uit te
staan. Zij zijn integendeel van veel meer
gewicht voor de koopvaardij. Is er eigen
lijk op zeevaartgebied wel grobter tegen
stelling denkbaar dan tusschen een mi
litair en een loods? Wie onze .gemoede
lijke maar daarom' niet minder flinke
Hollandsche! loodsen kent in Iiuji doen
en laten weet dat zïj! sterke voorstanders
zijn van orde en tucht, maar wars zijn
van alles wat haar militair gedoe zweetnt.
Hel loodswezen isi er om al wat tjot de
koopvaardijvloot behoort van loodsen te
voorzien en zij' zelf komen vloor een be
langrijk deel uit de stuurlieden der koop
vaardij voort. Slechts de hoiogere func
ties bij het ïood|sWezen, dte inspecteurs
en de inspecteur-generaal komen voort
luit de Marine-officieren. Wij' aarzelen
niet juist dit laatste een grooten misstand
te noemen. Er zijn er natuurlijk onder
(die hoogere functieolnarissen, die hun
taak op uitmuntende wijze vervullen en
de achting en de sympathie van hun
ondergeschikten hebben weten te ver
werven. Doch wanneer dat nu en dan
gtebeurd is, dan lag dit zeker niet aan
hel feit, dat zij' Marine-officier zijn ge
weest. doch zal men eerder kunnen zeg
gen, dat zij', ondanks hun vroegere offi
ciersloopbaan, goede leiders yoor het
loodswezen zijn gebleken. Dit is echter
uitzondering.
Dat de toestand zoo is; ligt natuurlijk
niet laan de betrokkenen persoonlijk, dloch
aan de omstandigheid dat nu eenmaal
de officierswerkkring bij dc Mar ine en
de omgang mtet het Marine-personeel van
geheel anderen aard zijn dan de verhou
dingen bij het Loodswezen. Het is een
publiek geheim, hoe de verhoudingen
bij het Loodswezen tegenwoordig vooral
zoo. slecht zijn tengevolge van het optre
den van den inspecteur -ge ne raai die in
giee.n enkel opzicht de tact bezit om met
zijn ondergeschikten om te gaan. Ook in
dte Kamer is dit reeds verschillende ma
len van verschillende zijden ter sprake,
gebracht, doch helaas nog steeds zonder
resultaat.
Wil men rust en tevredenheid onder
hel Loodspersoneel herstellen, dan zal
men inbeten beginnen met hen los le
maken van een militair departement.
Het zou dus volkomen verkeerd zijn het
Loodswezen onder te brengen bij het
nieuwe departement van Landsverdedi
ging. Het hoort daar absoluut niet thuis.
Wil men het toevoegen aan een der be
slaande departementen, dan ware het in
ieder geval beter daarvoor liet departe
ment van Landbouw, Nijverheid en Han
del aan te wijzen. Onder dit departement
ressorteert reeds tegenwoordig de ge
heele scheepvaartinspectie en er is tüs-
s/chen deze en het Loodswezen 'tellig!
heel wat meer verband dan tusschen
Loodswezen en Landsverdediging.
De vraag rijst echter of het gewenscht
is, de taak van den Minister van Land
bouw nog te verzwaren. Dit departement
is wel een der meest omvangrijke en men
zat er dus liever op bedacht moeten
zijn het te verkleinen dian het ie ver
grootten.
Ontwerp' Luchtvaartwet.
De Minister Van Waterstaat heeft aan
dé Gedeputeerde Stalen van de provin
ciën de volgende circulaire gezonden
Daar de mogelijkheid niet is uitgeslo
ten, dat het aanhangige iontwerp-Lucht-
vaarlwet in de Tweede Kamer eerst na
het a.s. reces dier Kamer zal wtorden
behandeld, zoodal, indien het daarna
tot wet mocht worden Verheven, de
daaruit voortvloeiende regelingen zeker
niet eerder dan in het najaar tot uitvloe
iing zullen kunnen kjotaen, terwijl het
zich laat aanzien, dat gedurende dezen
zomer in verschillende deelen vian het
land luchtvaartVertjooninlgten zullen wor
den |geh|Oiuden, acht ik' het gtewen'schl,
dat, in afwachting van btovengtenoeinde:
Voorzieningen, het mogelijke worde ge
daan totm' de gevaren, die' aan dergelijke
vterfooningen verbonden zijln, tot een mi
nimum te beperken. In verband daar
mede m|o|ge ik! uwe; medewerking inroe
pen lom aan de ge meen Lebes turen in
overweging te gtevten, bijl het verleenen
van vtergunnin)g|en vfojor het houden van.
mieergenjoemde vertooningten de noodige
voorschriften te stellen in het belang
van de Veiligheid.
-01l 1 I :m
I n d i s c h e s t o 0 m v a a r t i ij n e 11
„Sindoro", 15/5 v.m. v. Rotterdam! n.
Java.
„Jan Pieterszoon Goen" 15/5 v. IJmui-
den n. Batavia.
„Prins der Nederlanden" p. 15/5 Kaap
St, Vincent Batavia n. Amsterdam;
„Stagen" p. 14/5 Wight, Rotterdam
n. Java.
SPORT. 1
V o e t ba I.
Voor het kampioenschap van Neder
land behaalde gisteren Gp Ahead te De
venter een 54 overwinning op den Zui
delijkten kampioen M. V. V. uit Maastricht;
Vjojor de kampioenscompetitie der 2e
klaas© wan B. V. V. te 's HertoigjeMposchi
mtet 31 Van D. O. S. K. O. uit Bergen)
pp. Zoom'.
De internationale we d s t r ij d e n.
f Nederland speelde gisteren te Basel
tegen Zwitserland. Onze landgenooten
hadlden een nederlaag te boeken, de gast-
heeren wonnen met 2—1.
VERSCHILLENDE BERICHTEN.
Verleden weefc; is tusschen St. Ni-
eplaas en Lokeren een auto, waarin 4
persionen, onder wie ook1 een dame uit
Hulst met haar zjojon, welke laatste
chauffeerde, bijl het uitwijken van een
vrachtauto, omgeslagen. De inzittenden
werden bloedig verwond opgenomen
Vooral mtevr. Thuysbaert uit Lokeren
was zoo ernstig verwond, dat men Vpor
haar leven vreest.
MARKTBERICHT
Hulst, 17 Mei. Aanvoer gering. Tarwe
f 40.00, rogge f 29.00, gerst f 25.00. ha
ver f 22.00, erwten f 2500, bruine bo
nen f 22.00.
Rotterdam, 17 Mei. Binnen!, gra
nen. Tarwe veel kleiner aanbod, f' 38—
f 43; Rogge hooger van f 30—f 32. Gerst,
winter en zoniergerst f 26.50—27; Che
valier f 27— 27.50. Haver blijkens aaiihod
vaster, f 22.50—24. Bruine Boonen lager
f 15—23, naar kwaliteit. Erwten kleine
en kiroointerwten f 24—25.75. Schokkers
niet vati beteekenis ter markt.
In veiling verkocht circa 1300 ton
geele la Platamais Voor f 381 per 1000
K.G. Verder is nog geveild circa 2092
ton tapiocameel gedeeltelijk' verkocht van!
f 13.25—35.25, naar kwaliteit. Terwijl het
hfneemsel f 11.25 per 100 K.G. bruto van
netto incl. baal opbracht.
Lijlnolie Sept.—Dec. 94.
Lijnkoekehnoleering. N.-Amerikaansche
loco 'f 21.50; leV. Juni—Aug. 22.75; lev
Sept.Dec. 23.75: No 0 rd -Amer i k a a n s c he
Inerk S K. loco f 23; Ind. Cocoskoekemi
loco f 10, levering Aug. f 12; Katoenzaad-
mee! loco f 21.50, slmd.Inlandsche voor-
'slag lijhkoeken, loco, f 21.50, Juli en Aug,
lev. f 22.50; Lijnkoekschilfers f 23.75,
Sept.—Dec. 'liev. f 23.50; Sesamkoeken
f 18; Soyakoeken loco f 19; Cocoskfce-
ken loco f 12, Aug.—Dec', lev."f 14; Raap
koeken loco f 10.50; palmpittenkoeken 10.
VERDUISTERING TE MIDDELBURG.
Te Amsterdam is een 34 jarige man
aangehouden, verdacht van verduiste
ring Van f 4000 te Middelburg gepleegd.
EEN DRIJVENDE MIJN.
Hedennacht is door het loodswezen
gerapporteerd dat in de buitenhaven te
Vlissingen een mijh drijvende was. Ter
waarschuwing werd de roode vlag uitge
stoken.
Hedenmorgen heeft de marine en de
waterstaat een onderzoek ingesteld, doch
de mijn werd Iniet meer gevonden, en was
vermoedelijk naar buiten afgedreven.
In verband! hiermede zijn de beid©
provinciale booten een half uur later
vertrokken, toen die directie zolo goed
als zekerheid had, dat de vaart veilig
was. Aan boord van cfe boot naar Ter-
neuzen bevond zich o. a. de Commissaris
der Koningin, die een inspectiereis in
Oostelijk Zeeuwsch Vlaanderen ging ma
ken.
AANKOMST VAN WEENSCHE
KINDEREN.
Heden zijn een 130-tal IVeensche kin
deren in Zeeland aangekomen. Een ge
deelte van hen bleef in Schouwen, en
kele stapten te Middelburg uit, maar het
grootste gedteelte ging door naar
Zeeuwsch Vlaanderen. Onder dé kinde
ren bevond zich een elftal jongens, voor
wie nog geen gezin was gevonden en
die voorloopig te Vlissingen blijven.
Een van de te Vlissingen aangekomen
meisjes vond 'aldaar haar zusje op het
perron ,die reeds langter in Vlissingen
.verbleef. Het weerzien der kleintjes was
aandoenlijk.
STAATSLOTERIJ,
(Onder voorbehoud.)
Bij do trekking van hede* viel®* prjj-
Eon op de navolgende nummers1:
f 1000: 8033 10761 21656
f 400: 68 1062 1562 4748 6847
f 200: 8247
f 100: 1755 1901 8972 13417 13226
21096 20513 14093
a
DE ONTRUIMING VAN HET MAIN-
GEBIED.
MAINZ, 16 Mei. V. D. Door generaal
Nolet, chef van de idtengeallieierde com
missie, is thans officieel 'bevestigd, dat
in de Ineutlrale Zone niet meer "Duitsche
troepen zijn', dan 'toegtestaan is. Generaal
Foch heeft daarop bevel gegeven de
troepen juit de neutrale zone terug' te
roepen, waarmede 17 Mei eten aanvang
zou worden gemaakt.
FRANKFORT AM MAIN, 16 Mei. V. D..
Officieel is bekend gemaakt, dat de gftal-
lieerde troepen in cTen morgen van 17
Mei de stad zullen ontruimen.
NAGEKOMEN BERICHTEN.
UIT \'LISSINGEN.
De staking' onder de bouwvakarbeiders
is opgeheven nadat in een Zaterdagmid
dag gehouden vergadering van ;patroons
ton arbeiders met de leden van de Kamer
van arbeid, een overeenkomst was geslo
ten, waarbij de reeds vroeger gemelde
voorwaarden o. a. een Hoon van 69 cent
per uur voor igeschojoïdle en 64 cent 'voor
ongeschoolde arbeiders; werden vastge
legd tot 31 Aug. a.s. Bepaald werd, dat
geen rancune maatregelen zulten worden
genomen en mocht vo(or of op 31 Augus
tus het landelijk contract in werking
treden, dan zal het plaatselijk contract
vervallen.
Het vliegtuig, dat gedurende de laat
ste weken vanaf het vliegveld alhier
geregeld vluchten maakte en ook gis
teren nog eenige malen opsteeg, isi he
den weder van hier vertrokken. De tent
op het vliegterrein is weder afgebroken.
HET HERSTEL VAN EUROPA EN HET
VREDESVERDRAG.
PARIJS, 17 Mei V. D. De volgende
officieele verklaring werd Zondagnamid
dag na afloop valn de conferentie te
Hythe door de Fnans'che en de Brit-
sche regeeringen gepubliceerd.
1.) De Britsche en de Fransche re-
(gjeeriiigen erkennen dat het aan den
eeneln kant een algemeen belang is, dat
Jiers'tel van verliezen en schade, ver
oorzaakt do.or den oorlog, zoo spoedig
mogelijk wordt verzekerd; en met het oiog
hierop de noodige maatregelen warden
genomen, die zonder uilstel van nut zijn,
aan den anderen kant wenschelijk iv,
dal Duilschland in staat wordt gesteld
zijn finanlien op 1e bouwen door de
snelle naleving van zij'n verplichtingen.
2.) De beide regeeringen zijn daarom
van meening, dat de opheffing vian den
druk der economische omstandigheden
die in hooge mate op den algemeenen
toestand invloed heeft en om een defini
tief begin te maken van vrede, het van
belang is een overeenkomst tot stand te
brengen welke te gelijkertijd de liqui
datie der geallieerde oorlogsschulden en
het herstel der Centrale mogendheden zal
doorzetten.
3) D ie n o vereenk o ms ti g zullen de des
kundigen van beide landen opdracht krij
gen a) onmiddellijk voorstellen voor hun
regeeringen voor 'te bereiden tot vaststel
ling van het minimum totaal van Duilsch-
lauds Ischuld, dat door de geallieerden'
kan worden aanvaard, en tegelijkertijd
door Duitschland kan' worden betaald; b)
Vast te stellen de wijze van1 betalten én het
kapitaliseeren valn Duitschlands' schuld,
hetwelk het best kan worden berekend
ter verztekering van het hierboven bedoel
de herstel; c) voorwaarden te bepalen
/betreffelnde de Verdteeling tusschen de
geallieerden van de betalingen door
Duitschland gedaan, overeenkomstig de/
verdragen, welke hieromtrent tusschen ze
kere geallieerden rteeds tot stand zijn
gekomen, en zvillen tot stand komen 'tus
schen andere geallieerden landen.
VESBSOOPSnuöW ZSi
m 2EELAND.
Datum Plaats Voorwerpen Inform
17/31 Mei. Sluis, Hotel, Mazijk.
19 Mei. Serooskerke, Huizen, De Neeling.
19 Mei. Souburg, Inventaris, v. ld. Harst.
20 Mei. Middelburg, Diversen, Struve.
21 Mei. Domburg, Huis en Blaupot
Meubels, ten Gate,
BURGERLIJKE STAND.
Middelburg.
15—17 Mei. Ondertrouwd: J. C. Merk,
jm. 28 j. met P. J. v. d. Plank ,jd. 23
j., L. R. Jansen ,jm. 30 j. met J. TL
van Ham ,d. 30 j., W. F. Hurk, gesch.
26 j. met W. C. Blokpoèl, jd. 22 j., P.
Plooij ,jm. 26 j. met J. N. Boom, jd. 18
j. ,M. Oele ,jm. 28 j. met \V. G. »v.
Goozen ,jd. 23 j.
Bevallen: E. M. van Waesberghe, geb.
Hamelinck, z., M. J. Visser, geb. Van
Dóngen ,d., C. Meijer», geb. Meliefste, d.
Overleden: J. G. Damman, jm; 22 j.
Goei.
Van 11—15 Mei. OndertrtowwdP. Bak-
k'er, jm. 22 j. en A. Brjouwer, jd:, -21 j.
Bevallen: Ei. Brnuwer, g!eb. Verhoeven,
z.; S. Ciorslanje, geb. Burger, z.
AFLOOP AANBESTEDINGEN.
Zaterdagmiddag' werdjen te Nieuw-
ton St. JioiO s 1 and door B. en W1. de in-
schrij;vingsbilje tten geopend vlo,or de ver-
Vanlginjg] der bestaande hjouten waibe-
schjoeiïiigi ,ajan de laad- en losplaats: door,
©en lieer-muur van betjon of paalfunflee-
ring. Raming: f 7640. Negen inschrijvingen
waren er n.l. van A. A. de Wilde, Middel-
burg, f 7850; J. J. Janse, I Middelburg
f 7900; A. Visser, Papendracht, f 8555;
H. Janse Jr., Middelburg, f 8590; M. Jan
sen en P. de Jonge, Veere, f 8738; P. de
Voogd, Veere, f 8750; C. "de Leeuw,
Nieuwd|orp, f 8885; J. N. Bijl; Vlissingen:,
f 9200; A. M. Kuiper en Co., Heinkens-
zand, f 9930.
De gunning 'werd aangeboudeiti' tot
Maandag.
Bij de gehóuden aanbesteding vtojor
het onderhoudswerk aan den Calaniiteu-
ze* pjolder Borsselen werd ingeschre
ven door: J. van 't Hof, Neuzen, f24.000;
H. Tolems, Neuzen, f 24.000; J. WiolferL
Htotok, f 23.900; J. C. Bunek, Krabbeudij-
jke, jf 23.720, J. P. de Vlois; Neuzien;
f 23.590; Jph. Elenbaas, St. Annalfliid1,
f 23.400; W. J. Kites, Scherpenisse,
f 23.300; J. Verheyke, Ellewioutsdijik,
f 23.225; A. Karelse, Borssele, f 22860;
A. Wiiskterke, Hlpek, f 22.800; J. de Bree,
Neuzen, f 22.240; J. Wjolse, Ellewnuts-
dijk, f 21940 en J. vian de Linde, Scha-
rendijke, f 21.100.
De beslissing tover de gunning is vbior-
1'OiOpig aanigehouden.
TUSSCHEN OORLOG EN VREDE.
D e clan f er entie van S.p at
Milterand en Lloyd George hebben in
Engeland geconfereerd pver de aan
staande bijteenkjomst te Spa. Volgens de'
toifficieele mededeelingen betreffende djeze
vjoorbereidende besprekinigten uitgegeven,
mlededeeiingten, die z|ao. sober zjjn als!
'zulks aan pfficieele communiqué's be
taamt, zijln de Fransche en Britsche!
eerste ministers tjot overeenstemming ge
komen betreffende het uitstel der confe
rentie te Spa tfot na de Duitstohe ver
kiezingen. Of daarvan het Igtevjolg zal zijn,
dat deze clonferentie ook werkelijk uitge
steld wjordf, is daarom! nog niet absoluut
zeker, maar kan toch gevoegelijk worden'
aangenfotmen.
Omtrent andere beslissingen, die fus-
Stehen de beide eerste ministers genomen
zijn, wtordt slechts gesproken over „voor-
l|o|opige" overeenstemming. Wat daarme
de bedjoeld worldt, is niet zoo heel 'dtii-1
delijk: ,vo;orlo.opigt is vastgesteld het ver
drag Van Versailles in vjollen omvang ge
stand te dloen, vooral wat betreft de
kwestie der ontwapening van Duitsch
land, waarover trouwens te Spai niet zial1
wiorden gesproken." Of daaruit mlag wor
den afgeleid, dat het Vredesverdrag met
Duitschland slechts voorloopig in vollen
(omvang, zal worden gehandhaafd, zöotdat
èn Frankrijk èn Engeland de mjqgélij'kbeidj
erkennen van latere wijziging, z$l het'
dan laok niet wat betreft de ontwapening
Van Duitschland, kan uit den tekst der.
pfficieele mededeeling niet ontkennend
Worden beantwoord.
Wat de financieele zijde van het
vraagstuk der vredesvoorwaarden betreft!
is, (alweer even voorloopig, deze over
eenstemming bereikt, dat een vaste, djoor
Duitschland te betalen sjom zal worden'
betaald, maar dat Frankrijk als tegemoet
koming in de daarmede gedane conces
sie, het recht zal krijgen in zekere» zin
preferent in de te eischen schadever
goeding te worden erkend. Ondertus-
ischen trachten de Fran scire en de Ebgel-
sche bladen. Vooral de Temps en de Ti
mes, de publieke ppinie ervan te overtui
gen dat, aan den eenen kant, Frankrijk
en België, als die landen, welke hef
meest van den oorlog igeleden hebben,
pok recht hebben op de meeste en!
vlugste schadeLo osslelILng, terwijl, aan den
anderen kant, van Engeland.' en de Brit
sche Dominions toch niet kan vrorden
geëischt, dat zij! zich zelf te kort zulten
dioten, ten belange van Frankrijk. Er is
van Fransche zijlde reeds het voorstel
luid ge wiorden, dat die Ententelanden;
welke agn hun bondgenoplen ;geld lcenr-
den, erljoe zouden moeten overgaan deze
liun schuld kwijlt te schlelden in de
zelfde verhouding als hun minder scha
devergoeding len bate komt, dan het vre
desverdrag, waarop zulke hooggespannen
verwachtingen van Duilstehjandsi plicht tot
schadeloosstelling gebouwd werden', de®d
hopen.
Aldus zou Frankrijk 't voordeel hebben,
dat wanneer het minder van Duitschland1
ontving; bet ook minder aan Engeland!
ziou behoeven teruig le be falen, maar En
geland het nadeel, dat het niet alleen
minder schadeloosstelling van Duilschland
ontvangen zou, doch tevens' ook een deel'-
van heligeen Frankrijk verschuldigd is;
zou zijh geannuleerd.
I11 principe is dan in Hythe bij Folke
stone erliehd, dat op Duitschland eens en'
vooral een bepaalde zwaarte der schadte-
loosistellingtaoet worden gelegd, maar te-
Vens dat vóór alles Fralnkrijk recht op fiteha-
devergioeding heeft. Finantieele deskun
digen zouden voor een latere bespre
king trachten top grond van deze over-