LAATSTE BERICHTEN. Buitenland. 'Aardbeien beloven veel. De kersen staan er slecht voor, zojojdiat van die heerlijke vrucht het beschot .tengevolge der nacht vorst, zeer miniem1 zal zijn. De pruimen ongeregeld, in de eene boomglaard hangen ze mooi, in de andere weinig of middel matig. Kruisbessen staan 'er goed voor, alhoewel in nogal hevige mate zich de luizen daarin vertoonen zwarte bessen yedelijk en ide roode (Duitsehe zure) op vele plaatsen slecht, tengevolge eener ziekte. Men schrijft (ons uit Th o l e n: Hoewel' de bloei van de fruitboomèn enorm is geweest, blijkt de vruchtzettimgj veel' minder dan het viorige jaar, zo,adat ongetwijfeld heel wat minder fruit aan de veilingten zal kjomen. Kruis- en aal bessen als toindervvucht zijn weer gloed bezet. |0iI I Het kiojopen Van hofsteden door Nederlanders in België. Een Correspondent van de „Libre Bel- gique" in de streek van Gent klaajgt er- tover. dat vele hofsteden en landbouw- gnonden in de grensstreek van Z. Vlaanderen in handen van Neder landers overgaan, die dank zij! den hoo- gen stand der gulden prijizen kunnen betalen, waartegen de Belgische land- bioiuwers niet kunnen opbieden. Het blad igeeft de regeering den raajd, om gelijk andere landen, bij! wettelijke bepalingen, te verbieden, dat vreemde lingen eigenaar wprden van grond en' huizen top het platteland. 1 HANDEL, NIJVERHEID EN VLSSCHERIJ. i Op de hooger gelegen perceelen van de Zeeuwsche Oesterbanken is, zoo meldt men on's uit Iec^eke, we«jr een dikke laag mosselzaad neergevallen, die de onderliggende oesters dreigt te ver stikken, als de mjosseltjes niet opgevangen worden. Dit zijd de pachters dan ook verplicht. Als 't algemeen gebeurt zal het eeniigszms in 't gebrek aan werk voor zien. 'Oi i S t ij gin jg' v r (a c li t p r ijl ze n. De Kamer van Koophandel te Rotter dam1 heeft zich tot den Minister van Waterstaat gericht met een adres, waar in gewezen wordt op de steeds stijgend(e vrachtprijzen Vain het goederenvervoer hier te lande. De hloogtere Loonen en kiolenprijzeii mlaken een verhooginlgl der vrach t prijs tarie ven zeker begrijpelijk'. Het is echter de vraag, tof de stijging der ta rieven niet veel gr|oioter is dan de nood zakelijkheid medebrengt. Het behloeft geen betoog, zegt het adres, dat de stijlginjgj van de vrachten te land en te water leidt fjoit toeneming van de duurte, welkte de regeering wenscht te bestrijden. Op de vracht prijzen der binnenliandsche stoomvaart lijnen heeft de reigeerin|g| geen invlloed, wel daarentegen top die der spoorwe gen. Het ligt echter vloior de hand, dat wanneer de spoorwegtarieven dalen, ook de tarieven voor bjnnenlandscli vervoer HOOG WjATER. V.l'issin'gen. Dinsdag 18 Mei n.m. 2.18 Woensdag 19 >1 i> 3.03 Donderdag 20 11 11 3.49 Vrijdag 21 <1 4.39 Zaterdag 22 u 5.29 Zonciag 23 11 i> 6.23 Maandag 24 11 v.m. 6.56 THERMOMETER EN VERWACHTING. 17 Mei. Thermomeierstand alhier: 'smiddags 9 uur 60 gr., 12 uur 62 gr., 3 uur 61 gr. Telegrafische medodeelingeu van het Meteorologisch Instituut le De Bilt Vol gens waarnemingen van hedenochtend: Hoogste barometerstand 767.2 te Ha- paranda. Laagste barometerstand 748.5 te Ya- lentia. Verwachting tot den avond van 18 Mei: zwakke tot matige wellicht toenemende Zuidelijke tot Zuid-YVeslelijke wind, meest zwaarbewolkt, waarschijnlijk regen met kans op onweer .dezelfde temperatuur. DE BEURS VAN HEDEN. AMSTERDAM, 17 Mei. 2.35 uur. 5 pCt. Nederland 86. 41/2 pCt. Nederland 76Vr; 2i/a pCt. Ned. W. Schuld 44i/2; 3 pCt. 'do. Oblig. 52»/é; 3 pCt: do. Certif. 52.1A. Gert. Ned. Hand. Mij. 278; Aand. Ned Ind. Handetsb. 348— 342i/2; Kon. Petr. Aand. 999—987; Ge cons. Hollandsche 345—339; Cult. Mij'. Torsten landen 450— 436; Aand. De!i Maatsch. 510- 508; Am- sterd. Rubber 265—268; Nederl. do. 147. Ned. Amerik. Vaart 484—487; Nederl. Scheepvaartunie 297295; Kon. Holl. Lloyd 181—180; Kon. Ned. Stoomb! Mij. 236; Aand. Paketvaart 248 nominaal. 4 pCt. Oostenrijk "Jan.—Juli 5i/2. Anaconda 130; Steels IO61/2; Erie 15; Southern Railway 14%Union Pacific 129 Common Marine 371/2Maxwell Land Gert. ■v. Inc. Bonds 24. Prolongatie 51/4— 5%. Russen verlaten. W i sse Ikfper sen Londen "10.51Berlijn 5.70; Weenen 11.35; Parijs 18.50. te water lager zullen wórden. De vroe gere gewone tarieven der spoorweg|en zijn met meer dan 100 pCt. verhoogd1, de speciale tarieven vjopr het vervoer van levensmiddelen mtet 400 a 500 pCt., hetgeen tot stijging van de, prijken vain alie artikelen, in het bijzónder van le vensmiddelen, het zijne heeft bijlgedra;- gen. Daar het een algemeen belang! is', dat de spoorwegtarieven niet hoojgjer zijin dan in verband met de stijlginjgj van ljoonen ert grondstoffen noodzakelijk is, zou de Ka mer den Minister in overweging willen geven (jat goedkeuring van de spoorweg tarieven niet tover, te gaan, dan ma, ad vies van een door den Minister te be noemen commissie uit den hiandel', en tevens tot verlaging van de; thans gel dende tarieven maatregelen te nemen. Dit komt de Kamer te meer gewenscht Voor, nu o,ok de onderlinge eoncurren-f tie van de spoorwegmaatschappijen een einde heeft genomen. VERKEERSWEZEN, POST EN TELEGRAFIE. Benioemd tot kantoorhouder van het hulppost- telegraaf- en telefoonkantoor te Nis se J. Slabbeküorn Jr. aldaar. Een bewijs hoe goed het telegraaf- verkeer, in casu het internationale tegen woordig werkt moge dienen, dat een tele gram, Zaterdag 15 Mei alhier werd ontvangen, terwijl op een brief, die 6 Mei van hier werd verzonden naar Weenen, reeds Zaterdag antwoord kwam. aI I i Het loodswezen en het Dep! v. Marine. In een hoofdartikel ter aanbeveling Van het Voornemen van de Departemen ten van Zeevaart en Visscherij, schrijft de „Vrijz. Democraat" o.a. het volgende: De geheele regeling v,an het Loodswe zen en Van het betonnuigs- bebakeninjgjs'. en verlichtingswezen heeft met de oor logsvloot betrekkelijk zeer weinig uit te staan. Zij zijn integendeel van veel meer gewicht voor de koopvaardij. Is er eigen lijk op zeevaartgebied wel grobter tegen stelling denkbaar dan tusschen een mi litair en een loods? Wie onze .gemoede lijke maar daarom' niet minder flinke Hollandsche! loodsen kent in Iiuji doen en laten weet dat zïj! sterke voorstanders zijn van orde en tucht, maar wars zijn van alles wat haar militair gedoe zweetnt. Hel loodswezen isi er om al wat tjot de koopvaardijvloot behoort van loodsen te voorzien en zij' zelf komen vloor een be langrijk deel uit de stuurlieden der koop vaardij voort. Slechts de hoiogere func ties bij het ïood|sWezen, dte inspecteurs en de inspecteur-generaal komen voort luit de Marine-officieren. Wij' aarzelen niet juist dit laatste een grooten misstand te noemen. Er zijn er natuurlijk onder (die hoogere functieolnarissen, die hun taak op uitmuntende wijze vervullen en de achting en de sympathie van hun ondergeschikten hebben weten te ver werven. Doch wanneer dat nu en dan gtebeurd is, dan lag dit zeker niet aan hel feit, dat zij' Marine-officier zijn ge weest. doch zal men eerder kunnen zeg gen, dat zij', ondanks hun vroegere offi ciersloopbaan, goede leiders yoor het loodswezen zijn gebleken. Dit is echter uitzondering. Dat de toestand zoo is; ligt natuurlijk niet laan de betrokkenen persoonlijk, dloch aan de omstandigheid dat nu eenmaal de officierswerkkring bij dc Mar ine en de omgang mtet het Marine-personeel van geheel anderen aard zijn dan de verhou dingen bij het Loodswezen. Het is een publiek geheim, hoe de verhoudingen bij het Loodswezen tegenwoordig vooral zoo. slecht zijn tengevolge van het optre den van den inspecteur -ge ne raai die in giee.n enkel opzicht de tact bezit om met zijn ondergeschikten om te gaan. Ook in dte Kamer is dit reeds verschillende ma len van verschillende zijden ter sprake, gebracht, doch helaas nog steeds zonder resultaat. Wil men rust en tevredenheid onder hel Loodspersoneel herstellen, dan zal men inbeten beginnen met hen los le maken van een militair departement. Het zou dus volkomen verkeerd zijn het Loodswezen onder te brengen bij het nieuwe departement van Landsverdedi ging. Het hoort daar absoluut niet thuis. Wil men het toevoegen aan een der be slaande departementen, dan ware het in ieder geval beter daarvoor liet departe ment van Landbouw, Nijverheid en Han del aan te wijzen. Onder dit departement ressorteert reeds tegenwoordig de ge heele scheepvaartinspectie en er is tüs- s/chen deze en het Loodswezen 'tellig! heel wat meer verband dan tusschen Loodswezen en Landsverdediging. De vraag rijst echter of het gewenscht is, de taak van den Minister van Land bouw nog te verzwaren. Dit departement is wel een der meest omvangrijke en men zat er dus liever op bedacht moeten zijn het te verkleinen dian het ie ver grootten. Ontwerp' Luchtvaartwet. De Minister Van Waterstaat heeft aan dé Gedeputeerde Stalen van de provin ciën de volgende circulaire gezonden Daar de mogelijkheid niet is uitgeslo ten, dat het aanhangige iontwerp-Lucht- vaarlwet in de Tweede Kamer eerst na het a.s. reces dier Kamer zal wtorden behandeld, zoodal, indien het daarna tot wet mocht worden Verheven, de daaruit voortvloeiende regelingen zeker niet eerder dan in het najaar tot uitvloe iing zullen kunnen kjotaen, terwijl het zich laat aanzien, dat gedurende dezen zomer in verschillende deelen vian het land luchtvaartVertjooninlgten zullen wor den |geh|Oiuden, acht ik' het gtewen'schl, dat, in afwachting van btovengtenoeinde: Voorzieningen, het mogelijke worde ge daan totm' de gevaren, die' aan dergelijke vterfooningen verbonden zijln, tot een mi nimum te beperken. In verband daar mede m|o|ge ik! uwe; medewerking inroe pen lom aan de ge meen Lebes turen in overweging te gtevten, bijl het verleenen van vtergunnin)g|en vfojor het houden van. mieergenjoemde vertooningten de noodige voorschriften te stellen in het belang van de Veiligheid. -01l 1 I :m I n d i s c h e s t o 0 m v a a r t i ij n e 11 „Sindoro", 15/5 v.m. v. Rotterdam! n. Java. „Jan Pieterszoon Goen" 15/5 v. IJmui- den n. Batavia. „Prins der Nederlanden" p. 15/5 Kaap St, Vincent Batavia n. Amsterdam; „Stagen" p. 14/5 Wight, Rotterdam n. Java. SPORT. 1 V o e t ba I. Voor het kampioenschap van Neder land behaalde gisteren Gp Ahead te De venter een 54 overwinning op den Zui delijkten kampioen M. V. V. uit Maastricht; Vjojor de kampioenscompetitie der 2e klaas© wan B. V. V. te 's HertoigjeMposchi mtet 31 Van D. O. S. K. O. uit Bergen) pp. Zoom'. De internationale we d s t r ij d e n. f Nederland speelde gisteren te Basel tegen Zwitserland. Onze landgenooten hadlden een nederlaag te boeken, de gast- heeren wonnen met 2—1. VERSCHILLENDE BERICHTEN. Verleden weefc; is tusschen St. Ni- eplaas en Lokeren een auto, waarin 4 persionen, onder wie ook1 een dame uit Hulst met haar zjojon, welke laatste chauffeerde, bijl het uitwijken van een vrachtauto, omgeslagen. De inzittenden werden bloedig verwond opgenomen Vooral mtevr. Thuysbaert uit Lokeren was zoo ernstig verwond, dat men Vpor haar leven vreest. MARKTBERICHT Hulst, 17 Mei. Aanvoer gering. Tarwe f 40.00, rogge f 29.00, gerst f 25.00. ha ver f 22.00, erwten f 2500, bruine bo nen f 22.00. Rotterdam, 17 Mei. Binnen!, gra nen. Tarwe veel kleiner aanbod, f' 38— f 43; Rogge hooger van f 30—f 32. Gerst, winter en zoniergerst f 26.50—27; Che valier f 27— 27.50. Haver blijkens aaiihod vaster, f 22.50—24. Bruine Boonen lager f 15—23, naar kwaliteit. Erwten kleine en kiroointerwten f 24—25.75. Schokkers niet vati beteekenis ter markt. In veiling verkocht circa 1300 ton geele la Platamais Voor f 381 per 1000 K.G. Verder is nog geveild circa 2092 ton tapiocameel gedeeltelijk' verkocht van! f 13.25—35.25, naar kwaliteit. Terwijl het hfneemsel f 11.25 per 100 K.G. bruto van netto incl. baal opbracht. Lijlnolie Sept.—Dec. 94. Lijnkoekehnoleering. N.-Amerikaansche loco 'f 21.50; leV. Juni—Aug. 22.75; lev Sept.Dec. 23.75: No 0 rd -Amer i k a a n s c he Inerk S K. loco f 23; Ind. Cocoskoekemi loco f 10, levering Aug. f 12; Katoenzaad- mee! loco f 21.50, slmd.Inlandsche voor- 'slag lijhkoeken, loco, f 21.50, Juli en Aug, lev. f 22.50; Lijnkoekschilfers f 23.75, Sept.—Dec. 'liev. f 23.50; Sesamkoeken f 18; Soyakoeken loco f 19; Cocoskfce- ken loco f 12, Aug.—Dec', lev."f 14; Raap koeken loco f 10.50; palmpittenkoeken 10. VERDUISTERING TE MIDDELBURG. Te Amsterdam is een 34 jarige man aangehouden, verdacht van verduiste ring Van f 4000 te Middelburg gepleegd. EEN DRIJVENDE MIJN. Hedennacht is door het loodswezen gerapporteerd dat in de buitenhaven te Vlissingen een mijh drijvende was. Ter waarschuwing werd de roode vlag uitge stoken. Hedenmorgen heeft de marine en de waterstaat een onderzoek ingesteld, doch de mijn werd Iniet meer gevonden, en was vermoedelijk naar buiten afgedreven. In verband! hiermede zijn de beid© provinciale booten een half uur later vertrokken, toen die directie zolo goed als zekerheid had, dat de vaart veilig was. Aan boord van cfe boot naar Ter- neuzen bevond zich o. a. de Commissaris der Koningin, die een inspectiereis in Oostelijk Zeeuwsch Vlaanderen ging ma ken. AANKOMST VAN WEENSCHE KINDEREN. Heden zijn een 130-tal IVeensche kin deren in Zeeland aangekomen. Een ge deelte van hen bleef in Schouwen, en kele stapten te Middelburg uit, maar het grootste gedteelte ging door naar Zeeuwsch Vlaanderen. Onder dé kinde ren bevond zich een elftal jongens, voor wie nog geen gezin was gevonden en die voorloopig te Vlissingen blijven. Een van de te Vlissingen aangekomen meisjes vond 'aldaar haar zusje op het perron ,die reeds langter in Vlissingen .verbleef. Het weerzien der kleintjes was aandoenlijk. STAATSLOTERIJ, (Onder voorbehoud.) Bij do trekking van hede* viel®* prjj- Eon op de navolgende nummers1: f 1000: 8033 10761 21656 f 400: 68 1062 1562 4748 6847 f 200: 8247 f 100: 1755 1901 8972 13417 13226 21096 20513 14093 a DE ONTRUIMING VAN HET MAIN- GEBIED. MAINZ, 16 Mei. V. D. Door generaal Nolet, chef van de idtengeallieierde com missie, is thans officieel 'bevestigd, dat in de Ineutlrale Zone niet meer "Duitsche troepen zijn', dan 'toegtestaan is. Generaal Foch heeft daarop bevel gegeven de troepen juit de neutrale zone terug' te roepen, waarmede 17 Mei eten aanvang zou worden gemaakt. FRANKFORT AM MAIN, 16 Mei. V. D.. Officieel is bekend gemaakt, dat de gftal- lieerde troepen in cTen morgen van 17 Mei de stad zullen ontruimen. NAGEKOMEN BERICHTEN. UIT \'LISSINGEN. De staking' onder de bouwvakarbeiders is opgeheven nadat in een Zaterdagmid dag gehouden vergadering van ;patroons ton arbeiders met de leden van de Kamer van arbeid, een overeenkomst was geslo ten, waarbij de reeds vroeger gemelde voorwaarden o. a. een Hoon van 69 cent per uur voor igeschojoïdle en 64 cent 'voor ongeschoolde arbeiders; werden vastge legd tot 31 Aug. a.s. Bepaald werd, dat geen rancune maatregelen zulten worden genomen en mocht vo(or of op 31 Augus tus het landelijk contract in werking treden, dan zal het plaatselijk contract vervallen. Het vliegtuig, dat gedurende de laat ste weken vanaf het vliegveld alhier geregeld vluchten maakte en ook gis teren nog eenige malen opsteeg, isi he den weder van hier vertrokken. De tent op het vliegterrein is weder afgebroken. HET HERSTEL VAN EUROPA EN HET VREDESVERDRAG. PARIJS, 17 Mei V. D. De volgende officieele verklaring werd Zondagnamid dag na afloop valn de conferentie te Hythe door de Fnans'che en de Brit- sche regeeringen gepubliceerd. 1.) De Britsche en de Fransche re- (gjeeriiigen erkennen dat het aan den eeneln kant een algemeen belang is, dat Jiers'tel van verliezen en schade, ver oorzaakt do.or den oorlog, zoo spoedig mogelijk wordt verzekerd; en met het oiog hierop de noodige maatregelen warden genomen, die zonder uilstel van nut zijn, aan den anderen kant wenschelijk iv, dal Duilschland in staat wordt gesteld zijn finanlien op 1e bouwen door de snelle naleving van zij'n verplichtingen. 2.) De beide regeeringen zijn daarom van meening, dat de opheffing vian den druk der economische omstandigheden die in hooge mate op den algemeenen toestand invloed heeft en om een defini tief begin te maken van vrede, het van belang is een overeenkomst tot stand te brengen welke te gelijkertijd de liqui datie der geallieerde oorlogsschulden en het herstel der Centrale mogendheden zal doorzetten. 3) D ie n o vereenk o ms ti g zullen de des kundigen van beide landen opdracht krij gen a) onmiddellijk voorstellen voor hun regeeringen voor 'te bereiden tot vaststel ling van het minimum totaal van Duilsch- lauds Ischuld, dat door de geallieerden' kan worden aanvaard, en tegelijkertijd door Duitschland kan' worden betaald; b) Vast te stellen de wijze van1 betalten én het kapitaliseeren valn Duitschlands' schuld, hetwelk het best kan worden berekend ter verztekering van het hierboven bedoel de herstel; c) voorwaarden te bepalen /betreffelnde de Verdteeling tusschen de geallieerden van de betalingen door Duitschland gedaan, overeenkomstig de/ verdragen, welke hieromtrent tusschen ze kere geallieerden rteeds tot stand zijn gekomen, en zvillen tot stand komen 'tus schen andere geallieerden landen. VESBSOOPSnuöW ZSi m 2EELAND. Datum Plaats Voorwerpen Inform 17/31 Mei. Sluis, Hotel, Mazijk. 19 Mei. Serooskerke, Huizen, De Neeling. 19 Mei. Souburg, Inventaris, v. ld. Harst. 20 Mei. Middelburg, Diversen, Struve. 21 Mei. Domburg, Huis en Blaupot Meubels, ten Gate, BURGERLIJKE STAND. Middelburg. 15—17 Mei. Ondertrouwd: J. C. Merk, jm. 28 j. met P. J. v. d. Plank ,jd. 23 j., L. R. Jansen ,jm. 30 j. met J. TL van Ham ,d. 30 j., W. F. Hurk, gesch. 26 j. met W. C. Blokpoèl, jd. 22 j., P. Plooij ,jm. 26 j. met J. N. Boom, jd. 18 j. ,M. Oele ,jm. 28 j. met \V. G. »v. Goozen ,jd. 23 j. Bevallen: E. M. van Waesberghe, geb. Hamelinck, z., M. J. Visser, geb. Van Dóngen ,d., C. Meijer», geb. Meliefste, d. Overleden: J. G. Damman, jm; 22 j. Goei. Van 11—15 Mei. OndertrtowwdP. Bak- k'er, jm. 22 j. en A. Brjouwer, jd:, -21 j. Bevallen: Ei. Brnuwer, g!eb. Verhoeven, z.; S. Ciorslanje, geb. Burger, z. AFLOOP AANBESTEDINGEN. Zaterdagmiddag' werdjen te Nieuw- ton St. JioiO s 1 and door B. en W1. de in- schrij;vingsbilje tten geopend vlo,or de ver- Vanlginjg] der bestaande hjouten waibe- schjoeiïiigi ,ajan de laad- en losplaats: door, ©en lieer-muur van betjon of paalfunflee- ring. Raming: f 7640. Negen inschrijvingen waren er n.l. van A. A. de Wilde, Middel- burg, f 7850; J. J. Janse, I Middelburg f 7900; A. Visser, Papendracht, f 8555; H. Janse Jr., Middelburg, f 8590; M. Jan sen en P. de Jonge, Veere, f 8738; P. de Voogd, Veere, f 8750; C. "de Leeuw, Nieuwd|orp, f 8885; J. N. Bijl; Vlissingen:, f 9200; A. M. Kuiper en Co., Heinkens- zand, f 9930. De gunning 'werd aangeboudeiti' tot Maandag. Bij de gehóuden aanbesteding vtojor het onderhoudswerk aan den Calaniiteu- ze* pjolder Borsselen werd ingeschre ven door: J. van 't Hof, Neuzen, f24.000; H. Tolems, Neuzen, f 24.000; J. WiolferL Htotok, f 23.900; J. C. Bunek, Krabbeudij- jke, jf 23.720, J. P. de Vlois; Neuzien; f 23.590; Jph. Elenbaas, St. Annalfliid1, f 23.400; W. J. Kites, Scherpenisse, f 23.300; J. Verheyke, Ellewioutsdijik, f 23.225; A. Karelse, Borssele, f 22860; A. Wiiskterke, Hlpek, f 22.800; J. de Bree, Neuzen, f 22.240; J. Wjolse, Ellewnuts- dijk, f 21940 en J. vian de Linde, Scha- rendijke, f 21.100. De beslissing tover de gunning is vbior- 1'OiOpig aanigehouden. TUSSCHEN OORLOG EN VREDE. D e clan f er entie van S.p at Milterand en Lloyd George hebben in Engeland geconfereerd pver de aan staande bijteenkjomst te Spa. Volgens de' toifficieele mededeelingen betreffende djeze vjoorbereidende besprekinigten uitgegeven, mlededeeiingten, die z|ao. sober zjjn als! 'zulks aan pfficieele communiqué's be taamt, zijln de Fransche en Britsche! eerste ministers tjot overeenstemming ge komen betreffende het uitstel der confe rentie te Spa tfot na de Duitstohe ver kiezingen. Of daarvan het Igtevjolg zal zijn, dat deze clonferentie ook werkelijk uitge steld wjordf, is daarom! nog niet absoluut zeker, maar kan toch gevoegelijk worden' aangenfotmen. Omtrent andere beslissingen, die fus- Stehen de beide eerste ministers genomen zijn, wtordt slechts gesproken over „voor- l|o|opige" overeenstemming. Wat daarme de bedjoeld worldt, is niet zoo heel 'dtii-1 delijk: ,vo;orlo.opigt is vastgesteld het ver drag Van Versailles in vjollen omvang ge stand te dloen, vooral wat betreft de kwestie der ontwapening van Duitsch land, waarover trouwens te Spai niet zial1 wiorden gesproken." Of daaruit mlag wor den afgeleid, dat het Vredesverdrag met Duitschland slechts voorloopig in vollen (omvang, zal worden gehandhaafd, zöotdat èn Frankrijk èn Engeland de mjqgélij'kbeidj erkennen van latere wijziging, z$l het' dan laok niet wat betreft de ontwapening Van Duitschland, kan uit den tekst der. pfficieele mededeeling niet ontkennend Worden beantwoord. Wat de financieele zijde van het vraagstuk der vredesvoorwaarden betreft! is, (alweer even voorloopig, deze over eenstemming bereikt, dat een vaste, djoor Duitschland te betalen sjom zal worden' betaald, maar dat Frankrijk als tegemoet koming in de daarmede gedane conces sie, het recht zal krijgen in zekere» zin preferent in de te eischen schadever goeding te worden erkend. Ondertus- ischen trachten de Fran scire en de Ebgel- sche bladen. Vooral de Temps en de Ti mes, de publieke ppinie ervan te overtui gen dat, aan den eenen kant, Frankrijk en België, als die landen, welke hef meest van den oorlog igeleden hebben, pok recht hebben op de meeste en! vlugste schadeLo osslelILng, terwijl, aan den anderen kant, van Engeland.' en de Brit sche Dominions toch niet kan vrorden geëischt, dat zij! zich zelf te kort zulten dioten, ten belange van Frankrijk. Er is van Fransche zijlde reeds het voorstel luid ge wiorden, dat die Ententelanden; welke agn hun bondgenoplen ;geld lcenr- den, erljoe zouden moeten overgaan deze liun schuld kwijlt te schlelden in de zelfde verhouding als hun minder scha devergoeding len bate komt, dan het vre desverdrag, waarop zulke hooggespannen verwachtingen van Duilstehjandsi plicht tot schadeloosstelling gebouwd werden', de®d hopen. Aldus zou Frankrijk 't voordeel hebben, dat wanneer het minder van Duitschland1 ontving; bet ook minder aan Engeland! ziou behoeven teruig le be falen, maar En geland het nadeel, dat het niet alleen minder schadeloosstelling van Duilschland ontvangen zou, doch tevens' ook een deel'- van heligeen Frankrijk verschuldigd is; zou zijh geannuleerd. I11 principe is dan in Hythe bij Folke stone erliehd, dat op Duitschland eens en' vooral een bepaalde zwaarte der schadte- loosistellingtaoet worden gelegd, maar te- Vens dat vóór alles Fralnkrijk recht op fiteha- devergioeding heeft. Finantieele deskun digen zouden voor een latere bespre king trachten top grond van deze over-

Krantenbank Zeeland

Middelburgsche Courant | 1920 | | pagina 2