HIDDELBliRGSCHË COURANT Eigen Import 2ïo- 102 Zaterdag 16 Augustus 1618 iG2e JaarpB? BINNENLAHD ROOKT Dit Stad ei ProviBsle. .guwjg» 'mjijgg A bono prijs per kwartaal le Mid delburg en bij de agenten in Vlissingen on Goes f 1.80, per post t 2.—. Advertentiên 20 cent per regel Bij abonnement reel logee. Familieberichten en dankbetuigngan ran 1—7 regels t 1.50. Bovenstaande advertentieprijzen wor den met 20 ijfö toeslag Tetiuaofld. Dit nummer bestaat uit TWEE bladen. EERSTE BLAD Een ondulfiiiare toestand. De Belgische loodsen le Vlissingen Vragen algeheele soevereiniteit van Bel gië op de Wesfter-Schelde en het ka naal van Ter Neuzen; de Belgische delegatie le Parijs heeft volgens de berichten van daar o. a,. gevraagd, dat België belast wordt met Iden geheelen loodsdienst op de Schelde. Wordt het nu geen tijd, dat er ook eens openlijk gezegd woedt wat wij aan te merken hebben op de bestaande re geling voor den loodsdienst op de Schel- )de; wat w ij naar voren hebben le bren- |gen als zeer ongunstige toestanden op een rivier die dan toch' altijd nog een 'Nederlandsch water is. toestanden die in strijd zijn zelfs met de afspraken? Als er dan toch gesproken moet wor den over herziening c}er reglementen die voortvloeiden uit de verdragen van 1839, dan mag tegelijkertijd wel eens in 't licht gesteld worden, dat ook onzerzijds klach ten bestaan, over ergerlijke wantoestan den. We bedoelen de fatale gevolgen van do zgn. gelijke concurrentie der beide lands diensten, die van Nederland en die van België. „Het slaat ter keuze van elk schip om een Hollandschen of een Belgischen loods te nemen", zoo bepaalt art. 1 van het Re glement van 1843. Jawel. Maar het is niet[ zoo l De Ne derlanders hebben overal den slechLsten kans, de Belgen zijn oppermachtig. Beide landen zijn bevoegd beschikkingen ten aanzien van zijn loodswezen le nemen, nuts die beschikkingen „geen zoodanige gunsten pf vrijdommen daarslellen, wel ke een vtoorkeur aan het eene boven het andere loodswezen zouden doen ge ven". Ald,us art. 14. Maai- de waarheid is, dat er allerlei re gelingen beslaan, lijnrecht in strijd; met dit artikel, die een grootcn voorsprong} geven aan de Belgen. De loodsen der beide diensten zullen „alle aanleiding tot botsing, en alle re den tot wederzijdsclie klachten behooren te vermijden". Aldus art. 15. Maar men behoeft slechts enkele ver halen van de loodsen te lioorenv om te weten, dal die concurrentie aanleiding geeft lot hoogst onwaardige looueelen van naijver, tot zeer ignobele middelen, tot scheldwoorden, zelfs Hot handtaste lijkheden 1 Zoo wjas1 het al Vóór dpn oorlog. Het publiek, dat vanaf den boulevard te Vlissingen met belangstelling den wed strijd' tusscclien de Belgische en Neder- Landsche loodsboolen zag, had daar wel eenig vermoeden van. Maar hel publiek kon niet hooren hoe pnwaardig daar Langszij van de zeesche pen gebedeld moest wórden om de gunst. Het hoorde niet de verwenschingen. En bovenal het wist niet dat heel vaak reeds lang te voren aan de uiteinden,: hetzij op de buitenposten ver in zee, hetzij aan den wal te Antwerpen, be slist was over de keuze van een loods, in verre en verreweg de meeste geval len ten nadeel© vian de Hollanders. IWeet ge hoe het daar huiten op zee toegaal? Daar ligt eenierzijds vioor dö schepen uit het Kanaal, bij het lichtschip de Wan delaar, en anderzijds bij de Sleenbank Voor de schepen uit het Noorden en uit het Westen, een Nederlandsch loods vaar tuig, ten einde de binnenkomende sche pen van een builenloods te voorzienen van de uitgaande schepen den buiten- loods van boord te halen. Daarvoor moet hel volgens art. 8 v,an heL Nederlandsch „hijzonder reglement" zich binnen een bepaald gebied bevinden, ook al omdat het de administratie moet houden van alle passeerende schepen, met hot' oog pp hel innen van loodsgelden van schepen die zonder loods te nemen voorbij varen. En steeds moet die kotter op aflossing wachten, voor aanvoer van nieuwe lood sen. En wal doet nu de' Belg? Wel die trekt zich van die gebondenheid aan een be perkte plaats niets aan. Als hij geen loodsen meer aan boord heeft, gaat hij eenvoudig naar binnen'. Zoo hij al ad ministratie voert, dian te liet er löch geen waarvan gebruik wordt gemaakt voor de inning der bovenbedoelde loodsgelden. Hij en dat id het voornam© punt gaat kruisen daiir waar de meeste kans is. w. 7.. eenigo mijlen van "den Hol lander af, voor hem uit in het vaarwater van de komende schepen, zoodat hij jn de meeste gevallen de eerste is. En was er eens een kans voor beiden, dan hadden daar op zee vernederende wed - strijden plaats, met veel te vol zeil, mejl te valer laling van de jol in veel te'groo- te vaart, met groote kans van botsingen, vooral 's nachts, soms met droeve toonee- len van handtastelijkheden als zij gelijk waren, waarbij de roeiriemen een ge ducht wapen waren, in eén woord! met groot gevaar van verlies van men- schenlevens. Vóór den oorlog was het bij den Wan delaar voor den Hollander nog grger, Daar hadden de Belgen, behalve him ge wone buitenvaartuig, dat zich steeds vóór den Hollander opstelde, nog een afliaal- kolter, die ook schepen beloodsle, en meestal nog een schip bij den Noordhin- der, dus drie legen een, een enkele maal tegen twee. En dan kon men het bijwonen dat een der Belgische schepen steeds, nacht en dag, bij den Hollander op den loer lag, hem li i n de r d e in zijn bewegingen, om zijn collega 'gelegenheid te geven, dc binnenkomende schepen van Belgische loodsen le voorzien. Maar ook zelfs zonder die moedwillige beiemmering: beseft ge, lezer, wat oen' landziekig gevoel het moet geven, daan dagenlang op een plaats te kruisen, met lallijd een Belg een paar mijl verder op de beste plaats, en dan telkens weer bij de komst van een schip teleurgesteld te worden Want behalve de meerdere vrijheid van de Belgen werken nog andere oorzaken mee om de gelijke concurrentie tot een paskwil te maken, n.l. da oorzaken uit Antwerpen zelf. Dat de Belgische kantoren in Antwer pen bun eigen landgenooten begunstigen, en bij Voorkeur een Belgischen lóods nemen, 't is Volkomen begrijpelijk. Dat de Belgiscche overheid de mogelijkheid opende voor vaste lijnen om een vasten loods te nemen, die in verschillends havens in Duitschland en Engeland reeds aan boord kwamen, het is jammer 'vloor de Hollanders, maar ook daar kunnen we wel inkomen. Maar erger is het met d;e kwestie van den dokloods gesteld, en met de beïn vloeding van makelaarskantoren en wa terklerken in Antwerpen ten opzichte van niel-Belgische schepen. Wanneer die Belgische staat had be paald wat nu geldt voor de dokloodsen in Antwerpen, zou het al heel duidelijk in strijd met het boven aangehaalde prt. 14 zijn. Maar het is de gjemeente Antwerpen geweest, die bepaalde, dat het een Bel gischen loods wel, en een Nederland- schen loods niet geoorloofd is een schip, dat hij de rivier opj leidde, ook in het dpk van Antwerpen tè brengen. Voor 'l loodsgeld maakt het geen verschil want de 5 franc voor den dokloods wordt van het Hollandsche loodsgeld afgetrok ken. En voor de veiligheid beteekent het ook niets, want is er geen dokloods be schikbaar, dan moet de Hollandsche loods het werk doen, die trouwens dan ook al op de riviervaart het schip in zijn bestuurbaarheid heeft leeren kenneto. Maar toch werd die toestand floor bet Belgische personeel uitgebuit om lederen kapitein toch aan het verstand te bren gen, dat het nemen van een Nederiand- schen loods nadeelig. zou zijn. Daarover werden de meest onware voorstellingen gegeven. Nog een ander verschil is fer, waardoor de Nederlandsche loods in 't nadeel komt. Ons loodswezen kent twee soorten lood sen, den buitenloiOds en den rivier- of binnenloodsdie de leiding van 't schip van elkaar overnemen op biet daarvoor aangewezen punt, de roede van Vlissin gen. De Belgische loodsen doen het als regel ook zoomaarde Belgische re geering heeft tevens aan de builenloodsen gelegenheid gegeven de bevoegdheid té verwerven voor een deel der rivier, n.l. van Vlissingen naar Neuzen, zoodat de Belgische builenloods, als 't weer wal ruw is of de kapitein haast heeft, desnoods kan doorvaren naar Neuzeus waar altijd jenioeg Belgische binnenloodsen zijn om het schip verder l© voeren. Er is blijk baar niets in 't tractaal! van 1843 dat dit verbiedt; maar dat die eenzijdige bevoor deeling overeenstemt met" de gelijkheids- bedoeling van dat traclaat, betwijfelen we sterk. concurrentie", reden waarom zij een sa menkomst der besturen verzochten, en daarna een gecombineerde vergadering der Belgische en Nederlandsche loodsen. Het bestuur der Belgische Loodsenver- eemiging antwoordde 5 Dec., „niet ge machtigd te zijn een definitief antwoord te geven" aangezien er van hun vakver- eenigjng pog vele leden en bestuursleden verhinderd waren. Zoodra 'de ontbrc- kenden weer in Vlissingen zouden zijn, zoo de uitslag meegedeeld worden. Er is tot nu to© geen nader ant woord on tvangen! Maar wel is gebleken dat de oude on waardige ooncurrentie-middelen met ver dubbelde kracht door de Belgen in het werk zijn gesteld. Dat ze circulaires zonden naar de En- gelsche scheepvaartmaatschappijen, is na tuurlijk hun recht, en ook dat ze daarin wijzen op hetgeen België heeft onder vonden door den oorlog. Maar we hebben voor ons een brief van de Belgisch© regeeringsloodsen, ge dateerd April j.l. en gericht aan een Schotsche firma, waarin na die verwij- naar hetgeen de Belgen! geleden hebben, tevens die Insinuatie volgt, dat iedereen in Engeland weel „wat de Ne derlanders gedaan hebben in deze ver schrikkelijke periode en waarin het „right" genoemd wordt dat de schepen voor Antwerpen en Gent ook een Belgi sche loods nemen Maanden en maanden was het aan hel Hollandsche personeel van dat Loodssta- tion 1e Antwerpen met mogelijk passen le krijgen om weer daarheen' le gaan. Maar wel loonden de Nederlandsche kot ters buiten op zee van 4 Dec. tot 9 April dienst doen om de Belgische lood sen af te halen, daar de Belgen geen buiten-materiaal laadden. En inmiddels werd de naijver met den dag venijniger. Het is dezer; dagen op de reede van Vlissingen gebeurd, dat een Nederlandsche roeiboot het eerst bij eon seliip was, maar brutaalweg opzij"1 ge schoven werd door de aanstuivende mo torboot der Belgen. Het is gebeurd 'dat een Belgische loods den stuurman van een schip toeriep, Wijzend op den Hollandschen loodsDon't talie that man; lie is a German (Neem dien man niet, hri is een Duilscher). Het was gelukkig een Zweedsch schip, en de kapitein haalde lachend zijn schou ders op. Een Engelsch kapitein, die een Hol landschen builenloods genomen had, om dat de Belgische kotters wegens het ruwe weer was weggevaren, en die toen in Vlissingen oolX een Hollandsche rivier- loods nam, kreeg van 'n Belgischen loods 1e hooren dat ze hem in Antwerpen wel zouden krijgen. ,Don 't get nervous (Maak je niet zenuwachtig) was hel ant woord. Maar de bedreiging is teekenend! voor de ntoestand. Voeg bij zulke voorbeelden, die makke lijk te vermeerderen zijn, de lompe hou ding der Belgen hij de Naereboutfeesten, het siouvereinileilstelegram der Belgische loodsen naar Par ijls, en de geruchten over de eisclien der Belgische gedelegeerden betreffend© een algeheel Belgischen loodsdienst; dan hebt ge een idee van een toestand die zoo niet mag blijven be staan, die vernederend is voor het Ne derlandsche gewei, en die dreigt te zul len leiden naar een nog sterkere over- heersching der Belgen op een rivier die dan toch altijd nog .Nederlandsch is. Daarover, en dan tevens over den toe stand op 't kanaal Van Temeuzen in een volgend nummer Zoo was de toestand vóór den oorlog. Toen in "November van het vorig jaar door den wapenstilstand het vooruitzicht' werd geopperd op een herleving der scheepvaart, hebben de Nederlandsche loodsen geprobeerd door minnelijke schik king een eind l© maken aan de onwaar dige tooneelen van de concurrentie. In een schrijven van 21 Nov. 1918 gaf de afdeeling Vlissingen van de Lood sen vereeniging „Nederland", aan liet be stuur van de Belgische Loodsenvereeni-" ging kennis, dpi met algemeene stemmen was besloten„tet rachten samenwerking te krijgen mei de Belgische loodsen lom te geraken tot een betere regeling inzake de EEN ULTIMATUM. Naar aanleiding van de typografensta- jü'tng te Amsterdam heeft het algemeen hoofdbestuur van de drie bonden van drukkerspalroons aan de vier hoofdbe sturen der gezellenorganisaties een 'schrijven gezonden, waarin o.a. mecdeeling voorkomt Indien het u niet gelukken zal, de stakers weder het werk le doen opvata ten en u ons niet de (verzekering ge- Ven "kimt, dat dergelijke „directe actie'" Uwer leden n et meer zal plaats hebben, zullen .wij ons gedwongen achten, af te 'era van de onlderhandtelin- ge n over het aangaan van een raieu- w e collectieve arbeidsovereenkomst Voorts e.'scht het patroonsbesjtuur vol gens de bepalingen der collectieve ar beidsovereenkomst, dat dje vakvereeni- gjingsleden die aan dp werkstakingen hebben deelgenomen, door '<i(e gezellen- besturen. lonnËddellijk zullen wordjen ver vallen verklaard van het lidmaatschap der organisaties. Voorts ïs door de patroons! te Amster dam aan de plaatselijke afdelingsbestu ren gevraagd dat dje/e besturen een schriftelijke verklaring zouden afgeven dat hel werk der slakenldp drukkerijen over de andere drukkerijen verbeeld en. daar klaar gemaakt zou mogen wor den. Deze Verklaring! is evenwel niet gegeven. Inmiddels heeft dp staking zich no; Uitgebreid, io.a. door 70 man van die „Volharding". Ook de Nieuwe GrpenJQ is niet ver schenen. Men meldt ons heden ujt Amsterdam In den stand djer slaking' van de typor grafen is geen verandering gekomen. De stakers hebbein hedenmorgen een verga dering gehouden ter bespreking van dien toestand. Meerdere personeelen hebben; evenwel tot dusver nog niet aan den strijd deelgenomen. GE». «TATEN VAN ZEELAND EN DE AMBTEN A ARSBOND. Van de zijde van den Centralen Neo. Ambtenaarsbond ontvingen wij het vol gende verslag: In verband met een intertijd djoor den Centralen Nederland^cheu ambte- taaarsbond aan Ide Provinciale Staten van "Zeeland gezonden adres, waarin werd verzocht bel provinciaal personeel een duurtebijslag over 1919 toe te ken nen van in minimum f 300, welk adres door de Provinciale Staten in handen van Ged. Staten om advies werd ge steld, hebben de heeren W Luberlji en J. A. Berger, resp. hoofdbestuurder yan genoemden bond en 2e secretaris van de afdeeling Middelburg van dien bond, Vrijdag 15 Augs. j.l. een onder houd gehad met Geidi Stalen. De heer Luberti lichtte het verzoek uitvoerig toe, waarhij hij deed uitkomen dat de rijksregeering, hoewel zelfs aanvankelijk voornemens geen duurtebij- slag te verstrekken over 1919, thans reeds aan alle gehuwd© rijksambtenaren een minimum van f 200 heeft toege kend en daarenboven li©eft toegezegd- een extra maand salaris met een mini mum van. f 100, waardoor dus het ver zoek door den Centralen Nederland- schen Bond ingediend voior het provin ciaal personeel, feitelijk voor liet rijks personeel reeds is ingewilligd. Het ver trouwen werd daarom u tgesproken, dj!»t, iook in verband met de voortdurende prijsstijging van verschillende levensbe hoeften tegen inwilliging van het ver zoek bij Ged. Staten geen bezwaar zou bestaan. Hierna werd besproken d© voorge nomen algemeen© salarisherziening voor het provinciaal personeel, en de wen- schelijkheid om deze herziening te dóen plaats hebben in overleg met" de lande lijke algemeen© amblenaarsoroanisalieS, door middel van georganiseerd overleg, zooals reeds door verschillend© publiek rechterlijke lichamen werd ingesteld. Op verzoek verstrekt© de bondsverle- tegenwoordiger verschillende inlichtinf over de werking van dit georgani seerd overleg' en deedr hij opgave van de landelijke algemeene organisaties, welke eventueel voor vertegenwoordi ging in dit overleg in aanmerking zou den moeten komen. Aan het einde van het onderhoud bracht de heer Luberti het college van Ged. Stalen dank voor d[e welwillende "wijze waarop met de organisalieverle- 'genwoordiging werd geconfereerd' DE E. L. T. A Om 4 uur gistermiddag heeft er ©en ldejn ongeluk plaats gehad. Sergeant v. d. Grient, die een Spijkertoestel bestuurde Wiel door het weigeren van den motor op ongeveer 10 M. hoogte. De neus van het toestel drong in den grond; de mo tor, de schroef en fiet landingschassis werden vermeld, en een vleugel werd beschadigd. De vlieger kreeg hoegenaamd geen letsel. De zaakgelastigde van Portugal heeft n het ministerie van builenlandsch© zaken en aan de directie van dp E. L. T. A. bericht, dat hvee vliegers van het Portugeesche leger, kapitein SousaMaia en luitenant Lelo Porteio, voornemens zijn, lusschen 18 en 21 dezer een be zoek te brengen aan d© Amsteqdamsche tentoonstelling, waartoe zij zich per vlieg tuig uit Parijs daarheen zullen begeven. Dc moedig© facilieteiten voor dezen tocht zijn hun toegezegd. Dezelfde vlegers zullen daarna een vliegtocht Parijs-Lissabon maken. NTBÜf aaasa» (Ingezonden MedËtipB&S{$. (Ingezonden Mededeeling.) volgen gemeentebeleid met de S. D. A. P. overleg wilde plegen. Besloten werd le antwoordendjat men tot het bedoelde overleg be reid ïs. Hedenmorgen hebben wij een kijkje genomen op tie Botermarkt, waar een eer ste poging werd gedaan om het pubielk aan goedkaope groente, in casu bloem kool le helpen, namelijk tegen 20 en 15 cent per stuk en dat voor werkelijk mooie kolen. Zeker er kwamen vrij geregeld kopp- sters en koopers, maar toch hadden wij. verwacht, dal er meer loop zou zijn ge weest, wellicht is er den laatsten tjijd te veel bloemkool gepresentephxl. Toch is "deze "thans gekozen weg wel een der weinige om het ónnoódig duurder worden der groenten Te bestrij den. Van de zijde van het gemeentebe stuur ïs men bereid in deze medje te werken, het is nu aan het publiek om deze pogingen te doen slagen. Uif Middelburg. In de gisteravond gehoudpn verga dering van de afdeeling Middtelburg van den Vrijzinnig Democratischen Bond werd behandeld een ingekomen schrijd ven van de afdeeling der S. D. A. P. waarin gevraagd werd of de Vrijz. Dem1 raadsfractie inzake de wethoud/erskeuzc I en hot in de eerst volgende vier jaar te) Uif Vlissingen. Te Vlissingen worden ditmaal de volgende djstribuliegoederen verier ij gf- baar gesteld 3i/a ons suiker, V» pond kin dermeel en één ons kali zeep. Uit Walcheren. Aan het badslrand te Domburg werd Donderdagmiddag het 2000ste bad gebruikt in deze week. Tot nog toe wa* het weekreoord 1402 baden. Distributie te Dostkapelle. Van 18 tot 23 Augustus is verkrijgbaar: 350 gr. suiker op bpn 34. Vit Z ai d-B e I a n d. De sleepkaan met twee millioea voor België bestemde Duitsche patronen; die Maandag onder S chore aan de ket ting gelegd werd, is thans naar Ant werpen verüpkken. Uit Zee uwseh Vlaanderen O. D. De tweede dag van het and annexa tie feest te Axel werd Donderdagmiddag gezet met het opstellen van een bloe mencorso van versierde rijwielen, auto mobielen, sportkarren, rijtuigen en wa gens, waarbij nog gevoegd waren eenig© wagens uit den stoet van den allegori- schen oplocht. Deze stoet maakte, /oor. afgegaan door het muziekgezelschap „Con. cordla", een omgang door alle straten van de stad, waarna zij ontbonden werd. Voor de versierde rijwielen bekwam den len prijs mej. P. Dey, met een prachtig© zwaan op de fiets; 2en prijs F. Oriebeke (vliegmachine); 3en prijs J. Nay (schip); 4en prijs meji A. Gosliniga (hoorn des overvloeds); 5en prijs mej. J. op tlioff; fieri prijs mej. J. Verbrugge; eervolle Vermelding mej. M. Dieleman en mej. R. van den Acker. Als prijzen werden toe- geleend verschillende kunstvoorwerpen'. Voor de versierde rijtuigen enz.: le prijs f 12.50 S Dieleman 2e prijs f7.50 J. J. Oggel; 3e prijs f5 M. Keizer; le prijs f 2.50 het personeel van den heer J. do Kraker Rz. Avonds hield de burgemeester, ecre. voorzitter van hel feestcomité, van. de pui van het stadhuis de slotrede en las het volgénde door hem ontvangen tele, gram voor „Hare Majesteit de Koningin met gnoote erkentelijkheid en belangstelling kennis} genomen hebbende van de bij hernieu wing lot uiting gekomen gevoelens vair warme vaderlandsliefde en trouw aan het Vorstenhuis uwer gemeentearen, draaglj mij op u uit te noodigen het feestcomité van het anti-annexatie feest en de Axelsch© bevolking hoogslderzelver oprechten dank te betuigen''. Het was spreker hoogst aangenaam aan deze vereerende opdracht gevolg l© geven en hij dankte dan ook allereerst} het anti-annexatiecomité, tevens feest comité, vjojor haar arbeid in het belang van dc anjti-annexatiezaak verricht en ▼oor d© werkzaamheden betreffend©

Krantenbank Zeeland

Middelburgsche Courant | 1919 | | pagina 1