MIDDELBURtiSCHE COURANT
No. 18»
Binsdag 12 Augustus 1919
162* Jaargang
om
vert
Abonö. prij a per kwartaal te Mid
delburg en by de agenten In Vlissin&en
an Goes I 1.80, peB p»»t I 2.—.
Adveteteütiön 20 cent pen regel.
Bij abonnement veel lager.
F amiiieben chten en dankbetulgngwi
jan 1—7 regefc f 1.50.
Bovenstaand© adverbia tteprijzen i
den met 20 topslicg verhoogd.
DE BELGISCHE LOODSEN
TE VLISSINGEN.
Ook actie van dien kant:
De Algemeen© Bond van lief Bel
gisch Loodswezen te Vlissingen heeft
naar uit Brussel aan ïle Maasbode wordt
gemeld, het violgende telegram aan de
Belgische afgevaardigden te Parijs ge-
„De Algleïnfeene Bond van Agenten
hij het Loodswezen zetel te Vlissingen,
hoopt dat door uw kranig optreden
verkregen worde algeheele s'ouvereini-
(teit over de Schelde en vaart van TtT-
neuzen, onmisbaar vo,or de ontwikkeling
van het vaderlalrtd en den bloei van'
'Anjl(werpg{n".
Dat is' dus een verklaring van de
mannen ter plaals'e van wie men in
Parijs natuurlijk zal denken dat zij dan
toch wel weten hoe liet met de zaak ge<-
j&teld is. i
Welnu, wij 'willen hun alle gelegenheid
geven ook in deze omgeving dat nader
(toe te lichten. Wiij stellen de lc o
Ijommen van ons blad voor hein
Open om waar te makendat een algtef-
heele söuvereini^teit over de Wester
.Schelde en over het kanaal van Ter-
Ine uzen onmisbaar is vojor de ontwikkeling
van België en den hloei van Antwerpen.
Alleen 2ulleh. wij nu reeds dadelijk
van onzen kant kort ^uileenzetüain. waar
om wij die bewering onjuist en mislei
dend vinden. Dan kunnen zij tegelijk
met die uiteenzetting' van hun meening1,
aantoonen wat er onjuist is in onze
beweringen'.
Wij beweren dat de bestaand© rege
ling van de Scheepvaart op de
Schelde, (gegrond op het tractaat van
1839 en uitgewerkt in de overeenkomst
van 1842), van toen (af, en zeker sedert
den afkoop van den Scheldetpl in 1863,
tot aan de onderwerping van België
'door de Duitschers in 1914, góén be
lemmering voor de ontwikkeling! van
de handelsvaart van België heeft opge
leverd, en idat het volkomen omvaar
iS, dat voor die ontwikkeling' de Bel
gische souvereiniteit over de Schelde
en over het kanaal van Terneuzen „on
misbaar" is.
Wij beweren dat de handëlsVaart ©ver
dezfe rivier naar Antwerpen en Gent, vol-
Kouvereiniteit over die rivier niets meer
komen vrij waS, en dat een Belgische
pan die vrijheid zou kunnen toevoegen.
Wij tarten de Belgische loodsen in
iVliSsingfen om ook ïnaar één Feit te poe-
en waardoor, tengevolge der - bestaande'
fre geling teen handelsschip niet naar
'Antwerpen Of Gent voer. Voor de vredes
jaren is ter niets Van dien aard te noe
men, fen toen de groote oorlog kwam,
waarin ook België gesleept werd, is wei
floor ons', ter wille van onze eigen veilig
heid de Vre'deshebakening vervangen door
een oorlogsbetonning, alleen aan Neder-'
landSche beambten bekend, zoodat de
Belgische loodsen geen dienst meer kon
den doen, maar is toch de vaart op
Antwerpen en Gent voortdurend, geo
pend gebleven. De Belgische loodsen
weten even goed ais wij dat in Augustus
en September '14 gteregeld handelssche
pen naar en van Antwerpen over de W.
Schelde voeren. Dat de Duitschers daarna
er niet hetzelfde gebruik van maakten,
lag louter aan de heerschappij1 der En
tente op zee, en niet aan de begeling
op de Schelde.
Eén ding té waar.- wanneer Nederland
ia oprlog mocht komen, dan khn het de
heele s'cheepvaart op de Schelde afslui
ten. Het zal echter van de ontétanldighe^
den' afhangen of het dat doen zal.
Maar behalve dat: geldt dat niet voor
ieder achterland' Geldt dat ook niet voor
DuitSchtaud, ten opzichte van de uitwegen
die langs de groote rivieren door ons
land toopen? En denkt iemand er aan
daarom DuitsChe souvereiniteit over die
rivieren te vragen' Nog sterkergeldt dat
'pok niet voor de s'cheepvaart op de Scheï-
'de Voorzoover idic ook op Fransch gebied
(bevaarbaar is', voor 't geval België in
(oorlog komt? Geldt dan niet voor alle
achtergelegen silalen aan een rivier aan de
Elbe, aan de Donau, aan de Congoj aap. (de
Plata-rivier, enzoovoorts, zoodra een
vóór gelegen staat in oorlog komt?
Nergens "ter wereld heeft men al'-
'leen voor. dit eene mogelijke geval een
■Volkomen souvereiniteit van dc achter
gelegen staten over de heele stroom ge-
'eisteht.
En bu we die andere voorbeelden!
boemeh, zij nog dit gezegd:
Nergens ter wereld bij dergelijke
vieren die door meer dan een land stroor
men, heeft men een scheepvaart-regtelmg,
zoo gunstig voor het achter gelegen land,
als pp de Wi. Schelde het geval is voor
België.
Nergens als op de Schelde heeft men
teen gemeenschappelijke qommissie voor
"de hebakening en liet onderhoud van het
vaarwater. Nergens zijn de bepalingen
zoo gunstig voor de visscherij pp de ri
vier door onderdanen van liet aehter-
igelegen land, oolc al wonen zij niet aan
de oevers der "W. Schelde. Nergens
heerscht zoo'n volkomen gelijkheid ten,
opzichte van liet loodswezen.
Diezelfde Belgische loodsen in Vlis
singen, die nu in Parijs de( Belgische
Soevereiniteit over de "Wi-Scheld© als on
misbaar vorderen, bewijzen door hun
Aanwezigheid in Vlissingen, dat er te hunf-
nen opzichte bepalingen gelden die men
elders niet vindt. We zullen niet alle
verdragen nagaan betreffende de andere
bovengenoemde rivieren, maar wie dat
werk doen wil, zal, dit verzekeren we,
tevergeefs zoeken naar een bepaling die
dezelfde vrijgevigheid heeft als art. 1 van
het tweede reglement van 1842, luidend:
Het zal" ter leeuze staan van elk
schip, heLwelk zich van uit volle
zee naar België of van België naar
volle zee langs de Schelde of het
kanaal van Terneuzen begeeft, ©im een
Nederlandsclich pi Belgischen loods
te nemen, en dientengevolge zal het
aan heide landen vrijstaan om
Langs den g e li e e 1 e n Lo op der
Schelde en aan haren mond de
loodsdiensten te vestigen die voor
het verschaffen der loodsen nood
zakelijk zullen worden geoordeeld."
En bovendien is er nog speciaal recht
voor vestiging van een Belgische loodsen-
administratie te Vlissingen.
Durven de Belgische loodsen te -Vlis
singen volhouden dat een Belgische soe
vereiniteit lop de W'. Schelde hun méér
rechten ten opzichte van hun dienst zou
geven, dan zij1 nu al 'hebben?
Laten zij het op papier- zetten en ons
zenden. We zullen het dadelijk opnemen.
En dan ten slotte nog iets, waarover
Wij in Nederland misschien anders den
ken dan de Belgen, maar. dat ons toch
van het hart moet.
Loodsen zijn staatsambtenaren. En nu
Gaden wij- in Nederland het zeer onge-
wenscht en zeer ontactvol vinden, wan
neer pen ghoep Nederiandsche ambtena
ren, in het buitenland gevestigd, zich
openlijk ging mengen in een internati
onaal geschil ten nadeel e van het land
waar zij gevestigd waren. !Wat zouden de
Belgen wel zegden, wanneer de Neder-
landsche consuls in België een telegram
naar den Haag zonden en in de pers pu
bliceerden, waarin zij er op aandrongen
om bijv. de Maas1 op Belgisch gebied
onder Nederlandsch© souvereiniteit te
brengen ten einde de wateraftapping te
kunnen regelen naar óns believen? Wte
gel©,oven dat er al heel gauw van de Bel
gische overheid een waarschuwing aan
die ambtenaren zou komen om him tot
rust te manen, wilden ze gieen aanlei
ding geven tot on^ewensclite wrijving.
Er staat in het loodsregLement van
1842 een Voorschrift, volgens hetwelk de
loodsen van heide natiën: „alle aanleiding
tot botsingen alle reden tojtl gweder-
zijdsche klachten zorgvuldig hehooren te
vermijden." Maar laten dan de Belgi
sche loodsen in Vlissingen zoo tactvol
zijn, |om niet te gaan ageeren op een wij
ze die voor hun Nederlandsche omgeving
niet anders dan zeer hinderlijk móet zijn.
De algeheele onthouding der Belgische
loodsen bij het Naerebout-feest, dat dan
toch in hoofdzaak een loods-feest was,
leek velen kenmerkend voor de heér-
schende stemming. Het is te .wenschen,
dat de Belgische loodsen verder alles
zullen vermijden wat die stemming slech
ter kan maken.
BINNENLAMD.
welijk, Dp de kaart ziet men ook het
kanaal Antwerpen—Rijn trekken door
Nederland. „Namens "de -Wilsonsche be
ginselen" svenscht men nog de vrije
beschikking over de Schelde. Om aan te
toonen wat men daaronder verstaat,
wordt Zeeuwsch-Vlaanderen zwartge
maakt Mei Luxemburg' wordt slechts
nog een economisch verhond verlangd.
Overal waar onze Eranschdolle politique
nationale menseden met Frankrijk ia bot
sing komen, trekken zij vrij spoedig' hun
staart in. Hun. eenig en waarachtig va
derland willen zij immens! niet benal-
deel en."
Mr. Van GrOenenendael,
De N. 'Venl. Crt. hei blad vian den heer
Nolens; schrijft:
In werkelijkheid kan de Katholieke Ka
merclub hem nu reeds uitstoelen.
- En de geheel© Kamer kan hem boy
cotten.
Daar is alle reden voor.
Zijn eer als Nederiandsch Volksverte
genwoordiger heeft hij verbeurd.
En wijzer wordt hij nooit.
Dat weet ieder, die den man kent.
Toch veroorloven we óns mr. (Ir Hen
ri van Groenendael een raad te geven.
In dc bruinkool heeft hij in een paar
jaar ongeveer een paai* millioen ver
diend.
Hij is plotseling door den oorlog een
man in bonis geworden.
Wat let hem. nu om Nederland den rug
toe te draaien, en it- zijn tweede vader
land zijn in het domme "Nederland ver
diend kapitaal productief te maken.
Hij en zijn geliefd België waren er mee
gebaat en wij waren hem, jgelijk dp volles-
mond zegt, „met goed fatsoen" kwijt
Een socialistisch
Oio r deel.
De Belg'is'che 'Minister Vandervelde die
de socialistische conferentie te Luzern
meemaakt, heeft met den verslag'gtever
van Het Volk een onderhoud gehad,
oven dp Nederlandsdli-Belgische kwestie.
Neem voor een oogenhiik aan, zei
de verslaggever, dat de kommissie niet;
komt tot een positief resultaat Wat zal
de Belgis'che regetring dan doen?
Dat laat zich moeilijk zeggen.
Daarover kan 6lechts worden beslist
als de res lila ten 'iü den arbeid Her
kommiSsie voor on9 liggtett.
Maar ik geloof niet, voegde Van
dervelde er hartelijk Jachend .rum' toe,
dat wij Nederland den (oorlog zullen
(Verklaren 1
Het antwoord iS hlog negatief. Kunt
U niets positief g zeggen?
Ik kan slechts herhalen: de verkla
ring die is afgelegd tijdens de onder-!
handelingen te Brus'sel tuSseheii de dele-'
gaties uit de Belgische en Hollandsche
Socialistische partijen f
„De sociaal-democratische leden van
de Belgische regeering zuilen slechts
hun stem geven aan een oplossing,
die de Vriendschappelijke verhpuding der
heide volken niet sfcliaadt"
NEDERLAND EN BELGIË.
Propaganda pe'r film
De BruSselsche correspondent van de
N. Crt. beschrijft op de volgende wijze
een film over „De eiSche'n van België-,"
welke in de lupScoop Palais de la Bour
se te Brussel vertoond wordt:
„Na de aankondiging van het onder
werp wierp de lantaarn "de landkaart
van West-Europa op hel doek, doch
zonder landpalen. Plots ziet men bewe
ging in die ieekenpig van rivieren en
steden komen een lijn loopt van de
Noordzee naar ide Maas' en maakt verder
bochten en krommingen lot wanneer
zich duidelijk liet "koninkrijk België op
de omgeving1 afteelcewt. Daarna deelt
de film pusf meefewat meh van België
in 1815 afgerukt heeft, namelijk om het
aan Pruisen te gteven. Dit gebied wordt
een zwarte vlek op de kaart. Deze wij
zigt zich echter zóó, dat men te zien'
krijgt wat België van dien kaut heeft
teruggekregenEupen en Malmédy. Ten
'slotte wordt "de gansche linker Rijnoever'
als invloedssfeer' opgeëischt.
Natuurlijk komen ook de (racïaten van
1839 aan de beurt De film maakt ottS
't met Limburg vergrpole België aancchou-
DE EX-KEIZER.
De Dondiehsche „Sunday Times" zegt,
dat ondanks de verklaring van BonarLaw
in het Lagerhuis; dat de geallieerden
htm besluit ten aanzien Van den ex-keizer
niet gewijzigd hebben, en een sterk© re
den is om aan te nemen, dat de berech
ting niet zal verwezenlijkt worden. Hoe
meer d© zaak overwogen wordt, des te
grooter schijnt d© moeilijkheid te zijn, om
een rechtbank samen te stellen, welker
gezag en onpar ijdiglieid niet gewraakt
zou worden. Het is geen geheim, zegt het
blad, dat Wij schier alleen staan in ons
aandringen op berechting en dat de Ame-
rikaansclie vertegenwoordigers ter con
ferentie het voorstel onpolitiek en futiel
achtten. Waarschijnlijk zullen de gealli
eerden den schijn redden door officieel
aan Nederland de uitlevering van den
keizer te wagen. Nederland zal even of
ficieel weigeren en daarmee zal d© zaak
uit zjjn, Hdbl'.
HEFFING VAN EEN RECIIT OP DE
MIJNEN.
Bij de Tweede Kamer is ingediend een
wetsontwerp om. met afschaffing van het
bestaande recht op de mijnen, onder dien
naam een recht te doen heffen van de
delfstoffen die door mijh-ontginping wor
den gewonnen.
De ontginning van mijnen was vrijge
steld van patentrecht. Tijdens heft! be
slaan der patentwet was er dus ^een
dubbele belasting voor liet mjjnbedrijf.
Thans is het anders: de uitdeelingen van
Nederiondsche naamlooze vennootschap
pen die het bedrijf uitoefenen, worden
sedert 189-4 belast en de builen! andsche
ondernemers hebben van de winst (zuive
re opbrengst) van hun bedrijf in Neder
land inkomstenbelasting te betalen. Nanril
die algtemeene belasting van de ^consta
teerde .of le verdoelen winst heeft eén
bijzonder© belasting van de winst üit
mijnexploitatie geen recht van bestaan
meer.
Hiermede is intusschen nief gezegd,
dat van iedere bijzondere heffing moet
worden afgezien. Integendeel, het schijnt
alleszins gerechtvaardigd voor de gemeen
schap een bijzondere bijdrage te vor
deren van hen, die het recht hebben ge
kregen mineralen bestanddeelen van
den Nederlandschen bodem te hun-'
nen bate uit te delven. De vorm dier
bijdrage wordt door haren rechtsgrond
aangewezen; het is de eenvoudige vorm
Van een cijns, afhankelijk van de hoeveel
heid delfstoffen die aan den grond wjor
den onttrokken. Deze gledachte is in dit
wetsontwerp belichaamd.
COLLECTIEVE ARBEIDSOVEREEN
KOMST ENZ. IN' IIET IIEERENKLEE
D1NGBEBRÏJF.
De verbonden werkgteversbon'den cn
de werknemersbonden in bovengenoemd'
bedrijf waren op 8 Mei 1919 tot voor-
loopige overeenstemming gekomen betref
fende de hoofdpunten cener collectieve,
arbeidsovereenkomst in het heerenklee.
dingbe drijf voor het geheele land. Thans
eindelijk is voor het heeyenklejedingbew'
drijf de definitieve overeenkomst afge
sloten.
Bij deze overeenkomst zijn een 1400-
tal werkgevers en ongeveer 8000 werk
nemers betrokken. Benige weken gele
den werd door den eveneens tot «e
WerkgieversTederatic toegetreden Bond
van Workgevers'v-erefeinigingen in heit Dar.
meskleediugbedrijf met dezelfde Werkne
mersorganisaties eep. voprloopige lande
lijke overeenkomst afgeslolen. De defini
tieve is nog niet geheel gereed
De collectieve overeenkomst voorliet
heerenkleedingbedrijf bevat ©a. het vol
gende
Partijen verbinden zich met alle
kracht de afschaffing der huisnijverheid
te bevorderen. Op 17 Met 1.1. is op alle
werkplaatsen de achturige arbeidsdag
gevoerd. Hij stuit in sommige plaatsen,
op eenige bezwaren. Het publiek kan ten
deze veel doen in het belang van de
goede zaak, door of tijdig' te bestellen
vóór den aanvang van het drukke Set-
zoen, of, bestellende in het drukke sei
zoen, een behoorlijken tijd voor de af
werking te laten Aldusl steunt men hen,
die de huisindustrie zoo gpoedg moge
lijk willen afschaffen.
De uurloonen vertoonen een aiei^M,-
belangrijloen vooruitgang. De onbillijk
heid, dat de werknemer in het kleeding
bedrijf de fournituren uit zijn loon Be
taalde, is weggenomen'. De loonen van
hen, die op ateliers werken, zijn liooger
dan idle van de huisarbeiders. Hiermede,
alsmede in andere middlelen zie! men
een prikkel van werkgeverszijde, om de
huisindustrie vaarwel te zeggen.
Anderzijds leischten ook de werkne
mers besliste Waar-borgen, 4at de werkge
vers hun atelierwerkers niet door huitj-
arneiders zouden 'vervangen.
Een Landelijke Lo onregte lin gsf- Com
missie heeft voor elk voorkomend ldeer
dingstuk lot in onderdeden bepaald,
hoeveel tijd de bewerking daarvan cischt
de btukloonen worden op dien grond
slag uitbetaald. Voor alle stukken en on
derdeden zijn nauwkeurig de eïschen
van afwerking voor liet geheele land
vastgelegd. Deze regeling, die buitenge
woon omvangrijken arbeid vorderde, is
het res'ullaat van ontelbare proeven in
alle deelen des lands en van vaak zeer
^moeilijk overleg tus^chen werkgevers en
\verknemerSzij is reeds B/a jaar in
voorbreiding. In verband met de invoe
ring van den achturigen arbeidsdag op
werkplaatsen, zijn bepalingen ppgtenor
Jnon', fo(m het werken voor particulieren
iets, dat den werkgevers scherpe me
dedinging aandoet tegen te gaan. Bei
de partijen zullen de ongeorganiseer
de werkgevers, die zich niet aan deze
collectieve overeenkomst wenschen te
houden en "de guns'tigë arbeidsvoor
waarden niet willen invoeren, met
alle him le dienste staafde middelen lot
hun plicht hreugten. De georganiseerd©
VverkgeverS hebben Zich bereid verklaard
in gevallen van niet-naleving der overeelnj"
komst door een ongeorganiseerde, zpoi
mogelijk, eenvoudig diens werknemers
©ver te nemen.
Een scheidsgerecht beslecht alle ge
schillen uit de overeenkomst voort
vloeiende.
mede te helpen aan de ontwikkeling van
dc aviatische verbindingen hebben de
drie landen, in afwachting van een defi
nitieve overeenkomst, een van de eerste
Kagen getroffen voor bet burgerlijk
luchtverkeer. De water-vliegtuigen moe
ten Engeland verlaten tusschen Orford
Ness ©n de Naze, de gewone vliegmachi
nes tusschen Folkestone en Dungq Ness.
De reis zal gaan over het Kanaal, op do
smalste plaats, diat wil zeggen het Nauvr
van Galais, alwaar de transporten in
Hollaudsche en Belgische richtingen ge
leid zulten worden. Het centrum voor,
de beiiziipje-voorraden zal gevestigd zijp
te Evere, bij Brussel.
Gistermorgen is de heer J. Tl Duysvis,
directeur van de Hollandsche Draad- en
Kabel fabriek le Amsterdam, voor zalcen
ier vliegtuig npar Londen vertrokken. Hij
naar wij vernemen, de eerste betalen
de passagier, die een zakenreis met deze
reisgelegenheid maakt.
De Iiutenan't-vliegejder Bakker is he
denmorgen te Veere opgestegen uitetj
den korporaal-vliegenier Smits, met hef
doel zich wederom n,aar dé „EIta'* té
begeven.
DE E. L. T. A.
Met de Handley Page zal einde van deze
en begin van de volgende week een go»
fcegfelde passagiersdienst tus®fihen Londen
en Amsterdam worden ingesteld. De be
doeling' is 's morgens uit Londen le ver
trekken eti 'den volgenden dag van het
Elta-terrein paai- Engeland terug to keer
keeron.
De kosten zullelï bedragen '£15 per én
kele rieis.
Men meldt ons uit Brussel:
Er hebben schikkingen plaats gehad
tusschen Groot-Brilannië, België Bn Ne-
derlandderlan'd le doen ontstaan, tenein
de het vervoer door de lucht usschen
Engeland en de luchtVoarl-tenfcoonsfllelIlng
te Amsterdam le vergemakkelijken. Om
(IngeWonüeü MWadaeLtog-J
HU Stad m PrevïBRle.
U.it Middelburg.
Naar ons wordt medegedeeld ©it
de in deze meest bevoegde bron zat
de telepaalh Sylvain, die Donderdag
avond wederom een séance houden zal
Sn den Schouwburg, morgen (Woensdag)-
middag alhier te,in straatdemonslratie
geven. Do heer Sylvain zal een op»
dracht krijgen, tot welks vervulling liij
rich op straat zal moeiten begeven.
- - Het Middelburgsch Muziekkorps zyi
Vrijdag 13 Apgsl. des avpnds ten 8 uur een
muziekuitvoering geven op het Molenwa
ter.
Uit Vlissingen.
De Minister van L., N. ere lï. hëeff
met ingang van 13 dezer voor een aan:
tal gemeenten, w. o. ook Vlissin g'eü
als maximumklcinhandelprija vastgesteld
voor waterbrood 40 cents per K.G. en
voor melkbrood 42 cents ,per K.G..
Uit Walcheren.
"By deh arbeider P. He Wte ff. cwS (f
Jioosland is, tijdens dat de bewoners
voor een paar dagen afwezig waren,
ingebroken.
Toen zij Zaterdagavond thuis kwamen,
ontdelcten" zij, dat 'd© linnenkast openge
broken was.
Voorzoover men kon nagaan, is er niets
gestolen. Het geld was door de "V. voor
zijn Vertrek bij een ander jgedeponeerd,
Vermoedelijk is een valscbe sleutel ge
bruikt om van den buitenkant te komen,
want aan deuren of ramen w'as niets te
bespeuren. Vpn de daderfs) niets be
kend.
Enkele dagen geleden heeft er ook in
braak plaats gehad dicht bij1 deze gemeen
te, onder Middelburg, bij den arbeider B.
IC., Niemand waS thuis. Deze inbraak
had 'plaats midden op den dag. Daar ia
geld en eenige zaken van waardé ont
vreemd,
o
Uit Zuid-Beveland.
Naar men ons uit Schore meldt
kwam gister een groote ijzeren sleeplcra-an!
met een zeer gevaarlijke lading, namelijk
2.000.000 scherpe patronen, afkomstig
uit Duitschland en bestemd voor België,
dcor het kanaal van Zuid-Beveland. Dit
schip werd echter tusschen de Postbrug
en Vlake door een deurwaarder uit Mid.
delburg aan den ketting gelegd, naar aan-
leiding van het niet nakomen van bepalin
gen uit de huurovereenkomst voor difi
vaartuig. Het schip stond onder geleide
van Nederlandsche en Engelscho mili
tairen.
Aan mej. O. B. dej Beste, tijdelijk
schrijfster ter gemeente-secretarie Ca
Go e s, is eervol' ontslag als zoodanig ver
leend in verband met hare aanstelling
tot ambtenaar bg1 den raad van arbeid al
daar.
De douanebeambten ïe H a n s -
weprf hebben aan boord ran den hoog-
aarts BRU 27 een partij ran 50 L'. oude