MIDDELBURtiSCHE COURANT No. 18» Binsdag 12 Augustus 1919 162* Jaargang om vert Abonö. prij a per kwartaal te Mid delburg en by de agenten In Vlissin&en an Goes I 1.80, peB p»»t I 2.—. Adveteteütiön 20 cent pen regel. Bij abonnement veel lager. F amiiieben chten en dankbetulgngwi jan 1—7 regefc f 1.50. Bovenstaand© adverbia tteprijzen i den met 20 topslicg verhoogd. DE BELGISCHE LOODSEN TE VLISSINGEN. Ook actie van dien kant: De Algemeen© Bond van lief Bel gisch Loodswezen te Vlissingen heeft naar uit Brussel aan ïle Maasbode wordt gemeld, het violgende telegram aan de Belgische afgevaardigden te Parijs ge- „De Algleïnfeene Bond van Agenten hij het Loodswezen zetel te Vlissingen, hoopt dat door uw kranig optreden verkregen worde algeheele s'ouvereini- (teit over de Schelde en vaart van TtT- neuzen, onmisbaar vo,or de ontwikkeling van het vaderlalrtd en den bloei van' 'Anjl(werpg{n". Dat is' dus een verklaring van de mannen ter plaals'e van wie men in Parijs natuurlijk zal denken dat zij dan toch wel weten hoe liet met de zaak ge<- j&teld is. i Welnu, wij 'willen hun alle gelegenheid geven ook in deze omgeving dat nader (toe te lichten. Wiij stellen de lc o Ijommen van ons blad voor hein Open om waar te makendat een algtef- heele söuvereini^teit over de Wester .Schelde en over het kanaal van Ter- Ine uzen onmisbaar is vojor de ontwikkeling van België en den hloei van Antwerpen. Alleen 2ulleh. wij nu reeds dadelijk van onzen kant kort ^uileenzetüain. waar om wij die bewering onjuist en mislei dend vinden. Dan kunnen zij tegelijk met die uiteenzetting' van hun meening1, aantoonen wat er onjuist is in onze beweringen'. Wij beweren dat de bestaand© rege ling van de Scheepvaart op de Schelde, (gegrond op het tractaat van 1839 en uitgewerkt in de overeenkomst van 1842), van toen (af, en zeker sedert den afkoop van den Scheldetpl in 1863, tot aan de onderwerping van België 'door de Duitschers in 1914, góén be lemmering voor de ontwikkeling! van de handelsvaart van België heeft opge leverd, en idat het volkomen omvaar iS, dat voor die ontwikkeling' de Bel gische souvereiniteit over de Schelde en over het kanaal van Terneuzen „on misbaar" is. Wij beweren dat de handëlsVaart ©ver dezfe rivier naar Antwerpen en Gent, vol- Kouvereiniteit over die rivier niets meer komen vrij waS, en dat een Belgische pan die vrijheid zou kunnen toevoegen. Wij tarten de Belgische loodsen in iVliSsingfen om ook ïnaar één Feit te poe- en waardoor, tengevolge der - bestaande' fre geling teen handelsschip niet naar 'Antwerpen Of Gent voer. Voor de vredes jaren is ter niets Van dien aard te noe men, fen toen de groote oorlog kwam, waarin ook België gesleept werd, is wei floor ons', ter wille van onze eigen veilig heid de Vre'deshebakening vervangen door een oorlogsbetonning, alleen aan Neder-' landSche beambten bekend, zoodat de Belgische loodsen geen dienst meer kon den doen, maar is toch de vaart op Antwerpen en Gent voortdurend, geo pend gebleven. De Belgische loodsen weten even goed ais wij dat in Augustus en September '14 gteregeld handelssche pen naar en van Antwerpen over de W. Schelde voeren. Dat de Duitschers daarna er niet hetzelfde gebruik van maakten, lag louter aan de heerschappij1 der En tente op zee, en niet aan de begeling op de Schelde. Eén ding té waar.- wanneer Nederland ia oprlog mocht komen, dan khn het de heele s'cheepvaart op de Schelde afslui ten. Het zal echter van de ontétanldighe^ den' afhangen of het dat doen zal. Maar behalve dat: geldt dat niet voor ieder achterland' Geldt dat ook niet voor DuitSchtaud, ten opzichte van de uitwegen die langs de groote rivieren door ons land toopen? En denkt iemand er aan daarom DuitsChe souvereiniteit over die rivieren te vragen' Nog sterkergeldt dat 'pok niet voor de s'cheepvaart op de Scheï- 'de Voorzoover idic ook op Fransch gebied (bevaarbaar is', voor 't geval België in (oorlog komt? Geldt dan niet voor alle achtergelegen silalen aan een rivier aan de Elbe, aan de Donau, aan de Congoj aap. (de Plata-rivier, enzoovoorts, zoodra een vóór gelegen staat in oorlog komt? Nergens "ter wereld heeft men al'- 'leen voor. dit eene mogelijke geval een ■Volkomen souvereiniteit van dc achter gelegen staten over de heele stroom ge- 'eisteht. En bu we die andere voorbeelden! boemeh, zij nog dit gezegd: Nergens ter wereld bij dergelijke vieren die door meer dan een land stroor men, heeft men een scheepvaart-regtelmg, zoo gunstig voor het achter gelegen land, als pp de Wi. Schelde het geval is voor België. Nergens als op de Schelde heeft men teen gemeenschappelijke qommissie voor "de hebakening en liet onderhoud van het vaarwater. Nergens zijn de bepalingen zoo gunstig voor de visscherij pp de ri vier door onderdanen van liet aehter- igelegen land, oolc al wonen zij niet aan de oevers der "W. Schelde. Nergens heerscht zoo'n volkomen gelijkheid ten, opzichte van liet loodswezen. Diezelfde Belgische loodsen in Vlis singen, die nu in Parijs de( Belgische Soevereiniteit over de "Wi-Scheld© als on misbaar vorderen, bewijzen door hun Aanwezigheid in Vlissingen, dat er te hunf- nen opzichte bepalingen gelden die men elders niet vindt. We zullen niet alle verdragen nagaan betreffende de andere bovengenoemde rivieren, maar wie dat werk doen wil, zal, dit verzekeren we, tevergeefs zoeken naar een bepaling die dezelfde vrijgevigheid heeft als art. 1 van het tweede reglement van 1842, luidend: Het zal" ter leeuze staan van elk schip, heLwelk zich van uit volle zee naar België of van België naar volle zee langs de Schelde of het kanaal van Terneuzen begeeft, ©im een Nederlandsclich pi Belgischen loods te nemen, en dientengevolge zal het aan heide landen vrijstaan om Langs den g e li e e 1 e n Lo op der Schelde en aan haren mond de loodsdiensten te vestigen die voor het verschaffen der loodsen nood zakelijk zullen worden geoordeeld." En bovendien is er nog speciaal recht voor vestiging van een Belgische loodsen- administratie te Vlissingen. Durven de Belgische loodsen te -Vlis singen volhouden dat een Belgische soe vereiniteit lop de W'. Schelde hun méér rechten ten opzichte van hun dienst zou geven, dan zij1 nu al 'hebben? Laten zij het op papier- zetten en ons zenden. We zullen het dadelijk opnemen. En dan ten slotte nog iets, waarover Wij in Nederland misschien anders den ken dan de Belgen, maar. dat ons toch van het hart moet. Loodsen zijn staatsambtenaren. En nu Gaden wij- in Nederland het zeer onge- wenscht en zeer ontactvol vinden, wan neer pen ghoep Nederiandsche ambtena ren, in het buitenland gevestigd, zich openlijk ging mengen in een internati onaal geschil ten nadeel e van het land waar zij gevestigd waren. !Wat zouden de Belgen wel zegden, wanneer de Neder- landsche consuls in België een telegram naar den Haag zonden en in de pers pu bliceerden, waarin zij er op aandrongen om bijv. de Maas1 op Belgisch gebied onder Nederlandsch© souvereiniteit te brengen ten einde de wateraftapping te kunnen regelen naar óns believen? Wte gel©,oven dat er al heel gauw van de Bel gische overheid een waarschuwing aan die ambtenaren zou komen om him tot rust te manen, wilden ze gieen aanlei ding geven tot on^ewensclite wrijving. Er staat in het loodsregLement van 1842 een Voorschrift, volgens hetwelk de loodsen van heide natiën: „alle aanleiding tot botsingen alle reden tojtl gweder- zijdsche klachten zorgvuldig hehooren te vermijden." Maar laten dan de Belgi sche loodsen in Vlissingen zoo tactvol zijn, |om niet te gaan ageeren op een wij ze die voor hun Nederlandsche omgeving niet anders dan zeer hinderlijk móet zijn. De algeheele onthouding der Belgische loodsen bij het Naerebout-feest, dat dan toch in hoofdzaak een loods-feest was, leek velen kenmerkend voor de heér- schende stemming. Het is te .wenschen, dat de Belgische loodsen verder alles zullen vermijden wat die stemming slech ter kan maken. BINNENLAMD. welijk, Dp de kaart ziet men ook het kanaal Antwerpen—Rijn trekken door Nederland. „Namens "de -Wilsonsche be ginselen" svenscht men nog de vrije beschikking over de Schelde. Om aan te toonen wat men daaronder verstaat, wordt Zeeuwsch-Vlaanderen zwartge maakt Mei Luxemburg' wordt slechts nog een economisch verhond verlangd. Overal waar onze Eranschdolle politique nationale menseden met Frankrijk ia bot sing komen, trekken zij vrij spoedig' hun staart in. Hun. eenig en waarachtig va derland willen zij immens! niet benal- deel en." Mr. Van GrOenenendael, De N. 'Venl. Crt. hei blad vian den heer Nolens; schrijft: In werkelijkheid kan de Katholieke Ka merclub hem nu reeds uitstoelen. - En de geheel© Kamer kan hem boy cotten. Daar is alle reden voor. Zijn eer als Nederiandsch Volksverte genwoordiger heeft hij verbeurd. En wijzer wordt hij nooit. Dat weet ieder, die den man kent. Toch veroorloven we óns mr. (Ir Hen ri van Groenendael een raad te geven. In dc bruinkool heeft hij in een paar jaar ongeveer een paai* millioen ver diend. Hij is plotseling door den oorlog een man in bonis geworden. Wat let hem. nu om Nederland den rug toe te draaien, en it- zijn tweede vader land zijn in het domme "Nederland ver diend kapitaal productief te maken. Hij en zijn geliefd België waren er mee gebaat en wij waren hem, jgelijk dp volles- mond zegt, „met goed fatsoen" kwijt Een socialistisch Oio r deel. De Belg'is'che 'Minister Vandervelde die de socialistische conferentie te Luzern meemaakt, heeft met den verslag'gtever van Het Volk een onderhoud gehad, oven dp Nederlandsdli-Belgische kwestie. Neem voor een oogenhiik aan, zei de verslaggever, dat de kommissie niet; komt tot een positief resultaat Wat zal de Belgis'che regetring dan doen? Dat laat zich moeilijk zeggen. Daarover kan 6lechts worden beslist als de res lila ten 'iü den arbeid Her kommiSsie voor on9 liggtett. Maar ik geloof niet, voegde Van dervelde er hartelijk Jachend .rum' toe, dat wij Nederland den (oorlog zullen (Verklaren 1 Het antwoord iS hlog negatief. Kunt U niets positief g zeggen? Ik kan slechts herhalen: de verkla ring die is afgelegd tijdens de onder-! handelingen te Brus'sel tuSseheii de dele-' gaties uit de Belgische en Hollandsche Socialistische partijen f „De sociaal-democratische leden van de Belgische regeering zuilen slechts hun stem geven aan een oplossing, die de Vriendschappelijke verhpuding der heide volken niet sfcliaadt" NEDERLAND EN BELGIË. Propaganda pe'r film De BruSselsche correspondent van de N. Crt. beschrijft op de volgende wijze een film over „De eiSche'n van België-," welke in de lupScoop Palais de la Bour se te Brussel vertoond wordt: „Na de aankondiging van het onder werp wierp de lantaarn "de landkaart van West-Europa op hel doek, doch zonder landpalen. Plots ziet men bewe ging in die ieekenpig van rivieren en steden komen een lijn loopt van de Noordzee naar ide Maas' en maakt verder bochten en krommingen lot wanneer zich duidelijk liet "koninkrijk België op de omgeving1 afteelcewt. Daarna deelt de film pusf meefewat meh van België in 1815 afgerukt heeft, namelijk om het aan Pruisen te gteven. Dit gebied wordt een zwarte vlek op de kaart. Deze wij zigt zich echter zóó, dat men te zien' krijgt wat België van dien kaut heeft teruggekregenEupen en Malmédy. Ten 'slotte wordt "de gansche linker Rijnoever' als invloedssfeer' opgeëischt. Natuurlijk komen ook de (racïaten van 1839 aan de beurt De film maakt ottS 't met Limburg vergrpole België aancchou- DE EX-KEIZER. De Dondiehsche „Sunday Times" zegt, dat ondanks de verklaring van BonarLaw in het Lagerhuis; dat de geallieerden htm besluit ten aanzien Van den ex-keizer niet gewijzigd hebben, en een sterk© re den is om aan te nemen, dat de berech ting niet zal verwezenlijkt worden. Hoe meer d© zaak overwogen wordt, des te grooter schijnt d© moeilijkheid te zijn, om een rechtbank samen te stellen, welker gezag en onpar ijdiglieid niet gewraakt zou worden. Het is geen geheim, zegt het blad, dat Wij schier alleen staan in ons aandringen op berechting en dat de Ame- rikaansclie vertegenwoordigers ter con ferentie het voorstel onpolitiek en futiel achtten. Waarschijnlijk zullen de gealli eerden den schijn redden door officieel aan Nederland de uitlevering van den keizer te wagen. Nederland zal even of ficieel weigeren en daarmee zal d© zaak uit zjjn, Hdbl'. HEFFING VAN EEN RECIIT OP DE MIJNEN. Bij de Tweede Kamer is ingediend een wetsontwerp om. met afschaffing van het bestaande recht op de mijnen, onder dien naam een recht te doen heffen van de delfstoffen die door mijh-ontginping wor den gewonnen. De ontginning van mijnen was vrijge steld van patentrecht. Tijdens heft! be slaan der patentwet was er dus ^een dubbele belasting voor liet mjjnbedrijf. Thans is het anders: de uitdeelingen van Nederiondsche naamlooze vennootschap pen die het bedrijf uitoefenen, worden sedert 189-4 belast en de builen! andsche ondernemers hebben van de winst (zuive re opbrengst) van hun bedrijf in Neder land inkomstenbelasting te betalen. Nanril die algtemeene belasting van de ^consta teerde .of le verdoelen winst heeft eén bijzonder© belasting van de winst üit mijnexploitatie geen recht van bestaan meer. Hiermede is intusschen nief gezegd, dat van iedere bijzondere heffing moet worden afgezien. Integendeel, het schijnt alleszins gerechtvaardigd voor de gemeen schap een bijzondere bijdrage te vor deren van hen, die het recht hebben ge kregen mineralen bestanddeelen van den Nederlandschen bodem te hun-' nen bate uit te delven. De vorm dier bijdrage wordt door haren rechtsgrond aangewezen; het is de eenvoudige vorm Van een cijns, afhankelijk van de hoeveel heid delfstoffen die aan den grond wjor den onttrokken. Deze gledachte is in dit wetsontwerp belichaamd. COLLECTIEVE ARBEIDSOVEREEN KOMST ENZ. IN' IIET IIEERENKLEE D1NGBEBRÏJF. De verbonden werkgteversbon'den cn de werknemersbonden in bovengenoemd' bedrijf waren op 8 Mei 1919 tot voor- loopige overeenstemming gekomen betref fende de hoofdpunten cener collectieve, arbeidsovereenkomst in het heerenklee. dingbe drijf voor het geheele land. Thans eindelijk is voor het heeyenklejedingbew' drijf de definitieve overeenkomst afge sloten. Bij deze overeenkomst zijn een 1400- tal werkgevers en ongeveer 8000 werk nemers betrokken. Benige weken gele den werd door den eveneens tot «e WerkgieversTederatic toegetreden Bond van Workgevers'v-erefeinigingen in heit Dar. meskleediugbedrijf met dezelfde Werkne mersorganisaties eep. voprloopige lande lijke overeenkomst afgeslolen. De defini tieve is nog niet geheel gereed De collectieve overeenkomst voorliet heerenkleedingbedrijf bevat ©a. het vol gende Partijen verbinden zich met alle kracht de afschaffing der huisnijverheid te bevorderen. Op 17 Met 1.1. is op alle werkplaatsen de achturige arbeidsdag gevoerd. Hij stuit in sommige plaatsen, op eenige bezwaren. Het publiek kan ten deze veel doen in het belang van de goede zaak, door of tijdig' te bestellen vóór den aanvang van het drukke Set- zoen, of, bestellende in het drukke sei zoen, een behoorlijken tijd voor de af werking te laten Aldusl steunt men hen, die de huisindustrie zoo gpoedg moge lijk willen afschaffen. De uurloonen vertoonen een aiei^M,- belangrijloen vooruitgang. De onbillijk heid, dat de werknemer in het kleeding bedrijf de fournituren uit zijn loon Be taalde, is weggenomen'. De loonen van hen, die op ateliers werken, zijn liooger dan idle van de huisarbeiders. Hiermede, alsmede in andere middlelen zie! men een prikkel van werkgeverszijde, om de huisindustrie vaarwel te zeggen. Anderzijds leischten ook de werkne mers besliste Waar-borgen, 4at de werkge vers hun atelierwerkers niet door huitj- arneiders zouden 'vervangen. Een Landelijke Lo onregte lin gsf- Com missie heeft voor elk voorkomend ldeer dingstuk lot in onderdeden bepaald, hoeveel tijd de bewerking daarvan cischt de btukloonen worden op dien grond slag uitbetaald. Voor alle stukken en on derdeden zijn nauwkeurig de eïschen van afwerking voor liet geheele land vastgelegd. Deze regeling, die buitenge woon omvangrijken arbeid vorderde, is het res'ullaat van ontelbare proeven in alle deelen des lands en van vaak zeer ^moeilijk overleg tus^chen werkgevers en \verknemerSzij is reeds B/a jaar in voorbreiding. In verband met de invoe ring van den achturigen arbeidsdag op werkplaatsen, zijn bepalingen ppgtenor Jnon', fo(m het werken voor particulieren iets, dat den werkgevers scherpe me dedinging aandoet tegen te gaan. Bei de partijen zullen de ongeorganiseer de werkgevers, die zich niet aan deze collectieve overeenkomst wenschen te houden en "de guns'tigë arbeidsvoor waarden niet willen invoeren, met alle him le dienste staafde middelen lot hun plicht hreugten. De georganiseerd© VverkgeverS hebben Zich bereid verklaard in gevallen van niet-naleving der overeelnj" komst door een ongeorganiseerde, zpoi mogelijk, eenvoudig diens werknemers ©ver te nemen. Een scheidsgerecht beslecht alle ge schillen uit de overeenkomst voort vloeiende. mede te helpen aan de ontwikkeling van dc aviatische verbindingen hebben de drie landen, in afwachting van een defi nitieve overeenkomst, een van de eerste Kagen getroffen voor bet burgerlijk luchtverkeer. De water-vliegtuigen moe ten Engeland verlaten tusschen Orford Ness ©n de Naze, de gewone vliegmachi nes tusschen Folkestone en Dungq Ness. De reis zal gaan over het Kanaal, op do smalste plaats, diat wil zeggen het Nauvr van Galais, alwaar de transporten in Hollaudsche en Belgische richtingen ge leid zulten worden. Het centrum voor, de beiiziipje-voorraden zal gevestigd zijp te Evere, bij Brussel. Gistermorgen is de heer J. Tl Duysvis, directeur van de Hollandsche Draad- en Kabel fabriek le Amsterdam, voor zalcen ier vliegtuig npar Londen vertrokken. Hij naar wij vernemen, de eerste betalen de passagier, die een zakenreis met deze reisgelegenheid maakt. De Iiutenan't-vliegejder Bakker is he denmorgen te Veere opgestegen uitetj den korporaal-vliegenier Smits, met hef doel zich wederom n,aar dé „EIta'* té begeven. DE E. L. T. A. Met de Handley Page zal einde van deze en begin van de volgende week een go» fcegfelde passagiersdienst tus®fihen Londen en Amsterdam worden ingesteld. De be doeling' is 's morgens uit Londen le ver trekken eti 'den volgenden dag van het Elta-terrein paai- Engeland terug to keer keeron. De kosten zullelï bedragen '£15 per én kele rieis. Men meldt ons uit Brussel: Er hebben schikkingen plaats gehad tusschen Groot-Brilannië, België Bn Ne- derlandderlan'd le doen ontstaan, tenein de het vervoer door de lucht usschen Engeland en de luchtVoarl-tenfcoonsfllelIlng te Amsterdam le vergemakkelijken. Om (IngeWonüeü MWadaeLtog-J HU Stad m PrevïBRle. U.it Middelburg. Naar ons wordt medegedeeld ©it de in deze meest bevoegde bron zat de telepaalh Sylvain, die Donderdag avond wederom een séance houden zal Sn den Schouwburg, morgen (Woensdag)- middag alhier te,in straatdemonslratie geven. Do heer Sylvain zal een op» dracht krijgen, tot welks vervulling liij rich op straat zal moeiten begeven. - - Het Middelburgsch Muziekkorps zyi Vrijdag 13 Apgsl. des avpnds ten 8 uur een muziekuitvoering geven op het Molenwa ter. Uit Vlissingen. De Minister van L., N. ere lï. hëeff met ingang van 13 dezer voor een aan: tal gemeenten, w. o. ook Vlissin g'eü als maximumklcinhandelprija vastgesteld voor waterbrood 40 cents per K.G. en voor melkbrood 42 cents ,per K.G.. Uit Walcheren. "By deh arbeider P. He Wte ff. cwS (f Jioosland is, tijdens dat de bewoners voor een paar dagen afwezig waren, ingebroken. Toen zij Zaterdagavond thuis kwamen, ontdelcten" zij, dat 'd© linnenkast openge broken was. Voorzoover men kon nagaan, is er niets gestolen. Het geld was door de "V. voor zijn Vertrek bij een ander jgedeponeerd, Vermoedelijk is een valscbe sleutel ge bruikt om van den buitenkant te komen, want aan deuren of ramen w'as niets te bespeuren. Vpn de daderfs) niets be kend. Enkele dagen geleden heeft er ook in braak plaats gehad dicht bij1 deze gemeen te, onder Middelburg, bij den arbeider B. IC., Niemand waS thuis. Deze inbraak had 'plaats midden op den dag. Daar ia geld en eenige zaken van waardé ont vreemd, o Uit Zuid-Beveland. Naar men ons uit Schore meldt kwam gister een groote ijzeren sleeplcra-an! met een zeer gevaarlijke lading, namelijk 2.000.000 scherpe patronen, afkomstig uit Duitschland en bestemd voor België, dcor het kanaal van Zuid-Beveland. Dit schip werd echter tusschen de Postbrug en Vlake door een deurwaarder uit Mid. delburg aan den ketting gelegd, naar aan- leiding van het niet nakomen van bepalin gen uit de huurovereenkomst voor difi vaartuig. Het schip stond onder geleide van Nederlandsche en Engelscho mili tairen. Aan mej. O. B. dej Beste, tijdelijk schrijfster ter gemeente-secretarie Ca Go e s, is eervol' ontslag als zoodanig ver leend in verband met hare aanstelling tot ambtenaar bg1 den raad van arbeid al daar. De douanebeambten ïe H a n s - weprf hebben aan boord ran den hoog- aarts BRU 27 een partij ran 50 L'. oude

Krantenbank Zeeland

Middelburgsche Courant | 1919 | | pagina 1