MIDDELBIJRGSCHE COURANT
Nb. 174
162-j Jaargang
BINNENLAND.
Uit Stad en Fmineie.
Zaterdag 26 Juli 1919
Dit nummer bestaat uit TWEE bladen.
EERSTE BLAD
Abonn. prijs per kwartaal te MidL
delburg en bij de agenten in Vlissingen
en Goes f 1.80, per. ppst I 2—.
Adver.tentiên 20 cent per regel.
Bij abonnement veel lager.
Familieberichten en dankbetuigingen
tan 1—7 regels f 1.50.
Bovenstaande advertentieprijzen wor
den met 20 <yff toeslag verhoogd.
NEDERLAND EN
KELGIft.
De 'volgende, week beginnen le Par
de bevsprckipgiqii van de Nederlanclsrh-
Belgische kwestie voor de dtoor dén Raad
van Vier ingestelde commissie, omvat
tende ve r legen woord iger.s van Amerika
Engeland. Frankrijk, Italië, Japan, België
en Nederland.
•We brengen nog eens - tér wille van
het belang der juiste formuleering
herinnering dat de laak dezer commissie
zal zijn
„de maatregelen te bestuderen,
die uit de herziening der verdragen
van 1839 moéten voortvloeien, en
voorstellen Ic doen die niet oio gén
medebrengen overgang; van territori
ale sbuvereinileiL, noch vestiging van
internationale servituten.
België en Nederland zullen wor
den uiligtenoodlgd gemeenschappelijk©
formules bij de commissie in te die
nen met betrekking tot de bevaar
bare waterwegen, zich daarbij latende
leiden door de algemeen© beginselen,
welke de vredesconferentie beeft aan-
igenonicn
Met diplomatiek vernuft is in dez9
formiulcering nauwkeurig aangegeven wat
en hoe hel weric dor commissie zal zijp.
De herinnering aan die formuleering is!
niet overbodig, gezien het göschetter der
Belgische annexioniSlischc bladen, die re
deneerden alsof dal besluit niets betee-
keiit. En dat persigéschrijf zoiu op zi;h
zelf nog niet zoo zeer de aandacht trélc-
ken, wanneer de Belgisch© regcering zelf
loyaal dat besluit van Parijs (had xan-
vaard Maar die loyale aanvaarding \v.\si
niet Ie vinden in Ilijmans' Kamerred©.
En bovendien heeft de Belgische oqgee-
rins, evenmin als vroeger tijdens den
oorlog, iels gedaan om aan dal, voor de
vriendschap toch zekér h'oogst onge-
wenschfe gestook in de pers een eind te
maken. "Wij zijn hier niet vergelen dat
de Belgische regeerinj? Ie Havero inder
tijd met een halfslachtige verklaring ge
tracht heeft de argwaan in Nederland
over het annexiolnistisch gedrijf in slaap
te guslsen, en dai ten slotte tóch de re
geering het program der annexionisten.
yrijwel tiol het liare maakte.
Ttaen Minister van Tvamebeok 8 Juni
zijn Verklai-ing in <Je Tweede Kamer afleg
de eindigde hij met eenige woorden die
nu look nog wel naar voren gehaald mo
gen worden
„Het is mijn indruk (dus ook nog geen
volle overtuiging. Tied.) dat Nederland
op dezen voet aan den loop van het in
ternationale geding kan deelnemen.
„Op den geest die tusSchen het Ne-
derlandsclie en het Belgische volk ge
wekt wordt, zal het meer aankomen, dan
op formules die de staten verbinden. Ne
derland, dat op zijn rechten staat, heoft
getoond, dat het mét België niet anders
dan in vrede en vriendschap heeft wil
len Teven. Het begeert zulks ook in de
toekomst te doen, ondanks de bedrei
ging die uit het naburïgfe land opkwam,
en die thans ter zijd© is gesteld"
Laten we hopen, dat onze vertegen
woordigers, de Marees van 'Swinderen en
Struycken, in Parijs «$en loyaler mede
werking van België zullen ondervinden,
dan de zeer gereserveerde houding der
Belgische "rcgceriny en de lompe ophit
sing van een deel der Belgische p^rs
doen verwachten Want die houding en
ophitsing waren zekér niet bevorderlijk
voor den geest, waarvan Minister Van
Kamehcek gewaagde
*-
Tot welk een, alle redelijkheid «egee-
rende dwaasheid de anhexlonislen in Bel
gië zich opwerken, bewijst een artikel
in de Brusselsfchc „Soir", dat afkomstig
heet Ic zjjn van „een bekende politieke
persloonlijkheid in Limburg". Of dat zoo
is, belwrjcflen we, maar dal doet er
blinder toe dan dat de „Soir" zoo'n
idee lanceert.
Die schrijver doet nl. het voovstel aan
Nederlandseh-Limburg gedurende vijftien
jaar een bijzonder regime op te 'eggen,
zooals- dal van het Saarbekken.
„Men zou ons kunnen toevertrouwen
aan den bond der naties, en ons autono
mie met doorgangs- en hezeltin^isrochf
der entente kunnen geven, zegt dc Schrij
ver, en ons iii hel Belgisch douane-sy
steem doen treden. Wettelijk en politiek
zanden wij' Hollanders blijven, nraar na
vijftien jaar zouden wij' vrij over ons
Hot kunnen beslissen"
Wat rnocL het or toch raar uil zien
in de hersens van menschen dio voor
een stuk van een bevriende natie zoo
zonder blikken of blozen eenzelfde re
gime durven voorstellen als ami Duilseh-
land voor het Saarbekken is opgelegd bij
wijzevan straf voor vernieling der Fran-
sche kolenmijnen. En wat blijkt daar oen
naïeve erkenning uil, dat de, volksstem
ming thans niet de gehoopte uilslag zou
geven.
I)E INVOERING DER Villi WAPEN
WET 1919
Blijkens een circulaire van den Com
missaris der Koningin in Zeeland aan
'de burgemeesters hoeft .de Minister van.
Justitie medegedeeld, dal hel in zijn
voornemen ligt te bevorderen, dat de
VuiU'wapenwel 1919 met ingang van 6
Augustus ia.s, in werking zal treden, reilen
waarom de Minister verzoekt de daar
voor njojodige maatregelen te willen
nemen.
Onder deze valt o. a. de zorg voor tjj-
di.c aanwezigheid van de bij het Vuur-
wapenreglemenl voorgeschreven formulie
ren 'van aanvraag om' een consent, vare
ecnsenl, Van aanvraag om een geleide-
biljet voor liet vervoer van, cenïg vuur
wapen, van geleidcbiljet, van aanvraag <um
machtiging tot "het voorhanden hebben
van. een vuurwapen, en van machtiging)
en voor tijdige waarschuwing van hel
publiek en in het bijzonder van per
sonen. die van het afleveren van vuur
wapenen of van munitie aan particulieren
een beroep of eon gewoonte mïaken, dal
de Vuurwapenwet 1919 op 0 Augustus
as in werking treden zal, dal machtigin
gen tot het voorhanden hebben van vuur
wapenen kunnen worden aangevraagd hij
de hoofden van de plaatselijke politie
CONGRES VOOR DE WEERKRACHT
VAN IIET NED; VOLK
De Nedeii. Vereenigingen „Ons Iegcr'
„Onze Vloot" en „Volksweerbaarheid" heb
ben hel voornemen een tweedaagsch na
tionaal congres Ic organiseeren voor de
weei'lcrachl van het Nederlandsche volk.
Vooiloopig zijn daarvoor fyestemd, 19 en
20 September 1919 Als grondslag van
dit congres wordt aaiigékondigf. de ge
dachte, dat Nederland zijn nationaal en
onafhankelijk volksbestaan moet en ook
wil blijven handhaven en dat daartoe noo-
dig is een behoorlijk uiljcerifsle on jéoe-
fende weermacht, een waagstuk dat niet
slechts het leger en de marine aangaat,
doch dal het een aangelegenheid betrtcfl.
van groot belang voor het geheele Ne-
deriandsclie yolk, daarbij inbegrepen de
bevolking dei**koloniën.
Hot congres zal toegankelijk zijn zóo-
wel voor daartoe uilgenoodigde perso
nen als voor leden van hot congres, tot
welk lidmaatschap men tegen betaling
van e'en vast te stellen contributie rich
kan aanmelden.
scherm naar beneden «en kwam behou
den op het vliegveld, neer De officier
vorstuikle licht zijn énkel.
Gister, Vrijdagmorgen werd met dit
toestel een demonsli'alte gegeven die
aan boord meegemaakt webdj door gene
raal v. d. Voort Maarschalk en een 20
tal officieren. Ook bij: dezen tocht iie|
(op 2ui 300 meiter een der Engel sche
officieren zich met een parachute door
een luik uit Tiet toestel vallen
De inrichting van de machine js naar
we aan een verslag in de Maasb ont-
leencli, van binnen nog zeer primitief
en niet voor passagiersvervoer inge
richt, zoodat men zich behelpen moei
biet slaan. De ruimte waar 3e bestuur
der zich bevindt liceft iets van de ma;-
chine-kamer Van ceu solup 'fan is zeer
ruim Van zijn zitplaats kan hij ook de
rechter en linker voorste jgolorcn zien.
waarlegen een plaat is aangehrnchl mei
toerenlcllers. Voor in hel vlieglichaam
zit de waarnemer, terwijl ook achter in
het puntje van de staart "een zitplaats
is gemaakt.
In de lucht ligt dit groote Loeslcl zeer
vast en als bewijs daarvan kan gelden,
dal tijdens hel vliegen in rechte lijn, de
bestuurder, tol groote verwondering van
de in het toestel aanwezige yÜegeroffij-
cieren, zij'n zitplaats verliet en een
beetje rondwandelde, alle stuurinrichlimj
gen loslajend op gelijke wijze als een
.machinist op de locomotief
Op de E.L.T A zal een d,ergelijk toe
stel aanwezig zijn, dal echter voor pas
sagiersvervoer is' ingericht Mei deze reu-
vzenmachines van iïaudley Page kunnen
echter fl passagiers vervoerd wórden,
mei dit aantal heelt 'men reeds» vluch
ten boven Londen gemaakt De groote
moeilijkheid levert hel landen op Wan
neer deze machine geheel geraden is en
voorzien van benzine voor 600 K M
heeft ze ©en gewicht van "13 800 KG.
De nuttige lasL bedraagt 'djgn 500 KG
Merkwaardig is echter de zeer korte
uitloop van de machine, cjjc zeker niet
langer dan 50 bol (100 M. is
Dc gelieele demonstratie maakte ;d/en
indruk van groote veiligheid' en zal zeer
zeker op de E.LTA. ©r in groote male
toe bijdragen om liei Vertrouwen in liet
toekomstig luchtverkeer le doen Loone-»
men.
De tweedekker heeft een vleugelleng
te van "35 M., en l motoren die ieder
afzonderlijk werken, de twee achtersten
brengen ieder een vierbladige scliroer,
de twee voorsten een tWeebladigte in
beweging
DE DIENSTVOORWAARDEN VAN 'T
SPOORWEGPERSONEEL.
Door den Minister van Waterstaat is
onder voorzitterschap van mr Trcub
een staatscommis'sie ingesteld, welke kal
.onderzoeken welke wijzigingen het re
glement, bevallende de dienslvoorwaari-
den voor het spoorwegpersoneel, met
uitzondering van djé loonregeling, be
hoort te ondergaan1 en den minister van
waterstant daaromtrent van advies zal
dienen'
De commissie bestaat uit de secreta-
tarissen der spoorwegmaatschappijen', en
uit vertegenwoordigers van het 'persof-
neel der verschillende diensttakken
UITVOER VAN TURFSTROOISEL.
Bij Kon besluit van 23 Juli is ingetrok
ken een Kon besluit van 18 Februari,
liopdende verbod van uitvoer van-steen
kolen enz voor zoover betreft den uit
voer van turfstrooisel.
UITVOER VAN ZWAVELZUUR.
Bij Kon besluit van 23 Juli is ingetrok
ken het Kon. besluit van 7 Augustus! 1911,
houdende verbod van uitvoer van zwa
velzuur
LUCHTVAART.
Een o mTn. i b u s \'l i e g t ut i g in
Öns land
Donderdpg is te Socslerlxu-g cehreusf-
aehlige vliegmachine gedaakj, een Hand-
ley Pagè, met 14 passagiers, komende
uil Brussel. Aan boord waren o a. dc
Nederlandsdie diplomatieke koerier en
de Belgische gezant, beneVcns twee kin
deren van 12 en '13 jaar
Dc afstand BrusSel-Soesterbcrg werdj
'afgelegd in 5 kwartier. Op een hoogte
■van ongeveer 200 M. boven Socstcrberg
sprong een der zich aan boord' bevin
dende EngClsctie officieren met eejn val-
Uit Zuid-Beveland
Uil Kr,ab b end ij ke zal bp initia
tief van den b urge me es tor oen adres ge*
richt worden aan de S S. om den snel
trein, welke in de week om 8 uur 30 uit
Roosendaal vertrekt, 1c Krabbend ij ke te
doen stoppen.
Tevens wordl gevraagd om een tele-
phoonverbinding aan hel station, wat
vooral voor handcldrijvenden in Waarde
een groot voordeel en gemak zou geven
De burgemeester zocht medewerking bij
verschillende c orporatiês Mogen alle
belanghebbenden deze poging steunen
- Naar men vermoedt uit wraak over
hel afschaffen der kermis is te Icrscke
(nu reeds) bij een raadslid-voorstenuner
oen klokhen met zeven kuikens geworgd.
Dc daders hebben! de. doode lieren m
een zak gedaan en dezen bij een anti-
re vol ulioirair ingezetenen (geen raadslid
door een spiegelruit van zijn winkel ige-
ooid.
0
Uit Tholen.
- In de Vrijdag le S I a v e n i s se ge
houden vergadering van ingelanden van
hel waterschap Staven isse werd vastge
steld de rekening en verantwoording over
1918—19. De inkomsten hadden bedragen
f 28298.91%, de uilgaven r 23046.81%,
dus een goed slot van f 5252.10.
Vastgesteld werd. hel verslag omtrenf
den toestand van het waterschap. Be
noemd werd de lieer H. J. Dorst jjot
tegenwoordiger van het waterschap in den
dijkraad der walerkeering van de Tilam.
polders Oud-Kempenshofstede en Mogj-
gcrshil, in dc plaats van den lieer A. "ff
v. d. Slildce, die niet meel" jn aanm?r!»ing
lean komen wegens de benoeming
zijn jjohoonzoon als lid van hel bestuur
der bowngenoemde xraterkeering Aan dc
Slaventóser burgerwacht werd. behoudens
recht van derden, toeslemming verleend
bot |den aanleg van een schietbaan aan
den inlaagdijk bij hel veerhuis en nan ge
noemde wacht een som van f 50 over
dit jaar toegezegd.
Vastgesteld werd nog de pensioens-
yondslag voor de betrokken ambtenaren.
Uit Middelburg.
Tot concierge bij den Polder Wal
cheren alhier is' met ingang van 1
October benoemd d© lieer M. J Touburg
gepensiXMnoerd bootsman der mar in
thans ambtenaar hij het distributiebedrijf
alhier.
Hedentmorgcn vertoefde hier een
werkman, afkomstig uit Eindhoven, die
le. Parijs werkeloos was geworden en nu
te voet van daar vertrokken was Hij
had nu reeds negen dagen achter den rug,
en zette heden zijn tocht in de richting
•fm zijn woonplaats voort
- Gisteren reed jn het .nauwe gcdcoliej
an de Korte Noordstraat een auto achter
een boerenwagen Op het signaal van den
chauffeur week dc besluurder van den
wagen goed uit. maar pLotseling begon
{iet paard te steigeren en reed de auto
legen den wagen aan waardoor de voor
ruit word verbrijzeld.
Door de politie alhier is aange
houden de bekende H. A. Th N., vei"-
dachl van verduistering van oen hand
wagen. Hij werd de justitie voorgeleid
er. is naar het huis van bewaring over
gebracht.
Uit Walcheren,
- - Distributie te Koudckerke.
Afhalen der broodkaarten op het
Zand Vrijdag 1 Aug. in het distributie-
lokaal wijk C van 9—12 u. vra,; wijk D
an 2—4 u nm.;
op hel dorp Woensdag 30 Juli in het
distributielokaal wijkt A van 9—12 u.
v.m wijk B van 1—1' u. nm
- Donderdagavond werd te S e roos-
kerk e vanwege den kruideuiersbond c©n'
vergadering gehouden, waarin de heer
A: G van der Hooft als spreker optrad
met liet onderwerp „Waarom aangeslo
ten bij den Ncdprl ICruidjepiprSbond
lie t resultaat was, dal een vereen igin g
met "aanvankelijk 9 leden wertk opget-
richt. Hel Voorloopig bestuur beslaat uil
de heeren M Geluk, P Iloutomxan, bel
den te Serooslcerkeen W v <k Broekc
te Vrouwepolder
- Distributie te O o s t ka p el'l'c.
Van 28 Juli tojt 2 Augustas is verici-ijg-
hnar 350 gram sfiikcr op bon, 31
o
KERKNIEUWS.
Geref. Kerk.
Tweetal te Wolpliaarlsdijk F II Boer-
•;ma, te Bozurn ©n J. Bosch, te Stee'itwijk
Beroepen te Veere G. II Dijkstra te
I.ioessens
ONDERWIJS
Geslaagd voor Fngelsche liandels-
cerrespondenlie bij dc Federnlie-cxamens
dc heer C. V Minderhout, alhier.
- Bij het 1.1. gehouden examen van de
Federatie van Handels- en Kantoorbe
dienden zijn voor het diploma-foekhouden
;esliagd J. Dekker en C. Maas ,heideil
b. Mi d d e 1 bilrg
Bij Kon. besluit is boven en behalve
de bijkfrage bedoeld bjj art. 48 der wet
tol regeling van het lager onderwijs een
subsidie verleend aan de gemeen Ilea
Boschkapclle van f 2000; Clinge f 3000:
Hengstdijk f 700. Ossfenisse f 580, Over-»
slag f 400, Schore f 1600, .Serooslcerke
(Sch.) f 650. Veere I' 750. Zuiddorpc
f 750.
LANDBOUW.
In een vergadering van landarbei
ders le Axel werd cle volgende loonre-
;eling ontwoi'pcn- per uur 10 cent en
gedurende den oogst 50 cent Voor vrou
wenarbeid wordt a/1 en voor jongens-
arlicid V* van ',el veile dagloon gere
kend. Voor stukwerk werden afzonder
lijke loonen vastgesteld; voor het rooien
van hielen 10 cent per roede; voor aard
appelen f 10 per gemetvoor vlasl rekken
1 cent per bos en voo» het zwingeion
n vlas 30 tot 10 cent per kilogram
RECHTZAKEN.
Arr.-Rchtban k Zierilczee.
In de zitting van 25 Juli werden ver
oordeeld wegens
verduistering R. D., 25 j., schipper,
wonen dc te Made. na verzei legen een
verstek-vonfiis, lot f 50 s. 1 ni.
cenvioudigé beloedigin'g W'. M., 59 j„
landbouwer, Sl. Maartensdijk, tol f 25 s.
1 maand.
valsscheid in geschrift en gebruik ma
ken daarvan: J. M V., 43 j., winkelier,
Brninisse, tot 2 m
diefstal J. R 29 j., en L I R 41 j,
arbeiders. St. Pliili|>siand. ieder tot f 10
S, 11 d..
ovcrlr. Wapenwet: 1'. M. IX, 28 j
particulier rechercheur to 's Gravenhage,
liooger beroep) lot f 10 s. 10 d
diefstal gepleegd door two© personen:
J de Wz.. 18 jf.', •varensgezel en
K R. H., 17 j'. werkman, Tholon. no.
HOTEL-RESTAURANT
(Ingezonden Medodeelüxg^
1HOI1ELBUBG.
Vraag stalen en prijzen
(Ingezonden Mededeeling.)
1 bjj verst, lot 1 w. gev. no;, 2lol I' lós. 2
w. ts.;
diefstal G. Dl, 27 j., scharenslijper,
Zierilczee, bij vprstelc tol 1 maand gev.
LEGER EN VLOOT.
Door de a Reeling Middle 1 burg
van de onderoffieiersfverefcuiging ,,Onï»
Belang" is een telegram aah dcu Minister
van Oiorlng verzonden, inhoudende ©^n
verz.oek, maatregelen le willen treffen
dal de salarissen der onderofficieren, in.
hoofdzaak die der sergeanten, zoo spoe
dig mogelijk verhoogd worden, aangezien
de salarissen in den 'lniidigen toestand
onltoeroilcend zijn
De Minister van Marine kwam gis
teren tc 133 uur le Vlissingen aan.
Z Exe. begaf zich direct naar de fabriek
,De Schelde nam djanr de in aanbouw
zijnde marinevaartuigen in oogCnschouw
en had vervolgens een conferentie op
het kantoor, waarna Z Exc naar de bin-
nenlmven ging voor een bezoek aan
de schepen van d|C marine. Na afloop van
het liezoclc ging dc minister per auto
naar Middelburg
Van hieruit verlrolc minister Bijleveld
hedenmorgen per trein naar de residentie.
-o
Onbepaald (klein vorlo I van
de lichting 1918.
Ten aanzien van hel aanslaand vertrek
met onbepaald (klein) verlof van d© lich
ting 1918 is het volgende bepaald
Bij de korpsen zal men een zoo
danige beperking of samenvoeging van
bijzondere function moeten nastreven,
dal van liet op t Augustus a s vertrek
kende liohtingsdcel slechts bij hoog© uit
zondering dienstplichtigen behoeven 1©
worden achtergehouden.
Dienstplichtige sergeanten mogen,
nadat liun lichlingsdeel met onbepaald
(klein" verlof is vertrokken, niet onder
de wapenen worden gehóuden uitslui
tend Ier voorziening in hel gebrek aan
beroepskader.
3. Dienstplichtige sergeanten en min
deren m'otgen, nadat hun lichting-sdeel'
met onbepaald klein verlof is vertrok
ken. sleclils dan op grond van onmis
baarheid worden verplicht lol langer ver
blijf onder de wapenen, wanneer zij een
bijzondere bol rekking vervullen, waarin
zij voor het ©ogenblik niet gemist kun
nen worden
HANDEL, NIJVERHEID EN
VISSCHERIJ.
Het kolenge brek en dc
groote scheepvaart
In het jongsle nummer van „l)e Beurs"
wordt in een artikel van G II. K'.
Borghard! over „de groote scheepvaart"
de aandacht gevestigd, op de wijzigingen)
in hel scheepvaartverkeer als gevolg van
de steenkool moeilijkheden een van de
vele voorbeelden in onzen lijd van oen
bedrijfsvervorniing als gevolg1 van nieuw©
toestanden die een bedrijf bemoeilijken.
DcASchrijver wijst er op dat liet kolen-
gebrek in Europa het gebruik van stook
olie voor de groote scheepvaart natuurlijk
des le meer in dd hand zal werkten.
De Amerik Shipping Board' g'af orders
voor den aanbouw van een groot aantal
motorschepen van £000 ton d.w. Ook
voor Noorsclic rekening' worden op
drachten gtegeven aan Ameriknansche
werven
'Japan wijdt zich eveneens aan dei*
aanbouw v-ap motorschepen Twee be
kende werven, een I© "Tokio en ©en te
Yokohama, 1 >ouwen hooien die voorzien"
rden van Dressel-motoren van hef.