•iUïOËUSÊL
TAX >1
TAK
Woensdag 18 Juni 1919, no. 141.
BUienlail.
BEN ANTYVOOUD AAN JlUt. VAN
KRITSCJDIAR VAN VEEN.
Onder het opschrift,Het blijven van de
Zeeland te Vlissingen een Landsbelang",
schrijft men uit Utrecht aan de N. R. C
Naar aanleiding van het onderhoud;
hetwelk het Hdbl. met een lid der di
rectie van de N'ederl. spoorwegen heeft
gehad, veroorloof ik mij op dat betoog
eenige kanttepk^nijngén te maken, Lejn-
ednde de daarin vervatte argumenten
in het juiste licht te plaatsen.
Wat betreft de aangehaalde cijfers het
volgende
Het totaal aantal reizigers tusschen liet
vasteland en Engeland, dus over Hoek
van Holland en Vlissingen te z,amen, be
droeg in 1913: 291.000, Het totaal aantal
locale reizigers over beide lijnen bedroeg
'92,000. Het aantal reizigers voor het fnèlk
vervoer tusschen DiuiLschland en Enge
land bedroeg dus "199,000.
Conclusie: het snelverkeer was ineen
normaal jaar voor Nederland 2 x zoo
belangrijk als het locaal verkeer. De bewe
ring van de (spoorwegdirectie, dat «le kwes
tie in de eerste plaats geldt het verkeer
tusschen Nederland en Engeland i zie ali
nea 9 van het betoog) gaat dus niet op.
Wie de kwestie van liet snelverkeer, dat
zoo belangrijk was vóór den oorlog, elimi
neert aan den vooravond van den vrede,
verwaarloost een factor van liet grootste
belangt Dit treft nog meer bij onder
staande becijfering.
Het totaal aantal reizigers met de Zee
land was in 1913 175,000. Het aantal
locale reizigers bedroeg bij die Mij. ui
dat jaar 24,000. Het aantal reizigers m
snelverkeer was dus 151,000. Het totaal
reizigers met de Harwichlijn was 116,000.
Het aantal locale reizigCrs 68,000. Het
aantal reizigers in snel verkeer was ri*.is
48.000.
Conclusie Het snelverkeer met de Zee
land over Vlissingen was in 1913 ruim 3
X zoo groot als het snelverkeer over
den Hoek van Holland en hel snelverkeer
met de Zeeland pver Vlissingen v 151,0001
was ruim 6 x zoo groot als het locaal ver
keer over die lijn '24,000). Hieruit volgt,
dat bij herstel van het Europeesche snel
verkeer de lijn Wezel—Boxtel—Vlissingen
het meest betrokken zal zijn en dus het
minst gemist kan worden. Indien nu de
lijn Wezel—Boxtel—Vlissingen uitgescha
keld wordt voor hel Europeesche snel
verkeer, zal dat verkeer voor een \leel
over Hoek van Holland gaan, voor het
grootste deel echter over Oostende, een
voudig, omdat de verbinding' tusschen
Zuid-Duitscldand en Weenen met En
geland over Oostende, evenals over Vlis
singen, belangrijk korter is dan over
Hoek van Holland en hel publiek altijd
den koristen weg verkiest, gezwegen nog
over het feit, dat de reis over Vlissingen
de veiligste route is. Men zóu zoo ver
wachten, dal nu, aan den vooravond
van den vrede, nu we weer langzamer
hand tol normale 'toestanden terug gaan
koeren en alles zich gereed maakt, om
de komende concurrentie hel hoofd le
Weden (zie ;b;ijv. de groote advertenties
over de aan [rekkelijkheden van Oosten
de in de groote bladen) geen gelegen
heid verzuimd mocht worden om 'jet rei
zigersverkeer tot ons te trekken.
liet feit, dat nu, in dit tijdsgewricht,
nu alle ondernemers zich gereed nou-;
den zoo groot mogelijk aandeel le vero-,
veren in den oeconomischeu belangan-
wedstrijd, die staatg ©streden te worden,
leiders Van een spoorwegonderneming In-
stede van uitbreiding inkrimping van het
verkeer voorstaan, doet wonderlijk nan
en werpt een zonderling licht op den
kijk, dien zij daardoor blijkt gegeven le
hebben, zoowel op hun eigen belang als
op dat van zich ontwikkelend Nederland'.
In de tweede plaats vestig ik vJe aan
dacht op de nicdedecling: „om 7iet plan
(verplaatsing van de maatschappij Zee
land naar Hoek van Holland) Lot uitvoe
ring te brengen is löVevjeejn stemming noo-
dig tusschen de Ned. Spoorwegen, de
Zeeland en de Great Eastern Itr. Cy."
Inderdaad krijgen we bij veiplaalsing van
de maatschappij Zeeland naar Hoek van
Holland twee schijnbaar concurreerendej
lijnen aan den H-oek, waarvan de Zeeland
,in handen is van de Nederlandsche Spoor
wegen en de Harwich-lijn eïgeiiclbm is
van de Great Eastern. Beide spoorweg
maatschappijen zullen zich in hun eigen
belang met elkaar verstaan een kongsie
waarvan het publiek de dupe is. We !crijf-
gen dan slechts 'één snelle verkeersraad
gelijkheid met Engeland. Van die _gene
route moet het publiek gebruik maken.
En daarvan zal «le maatschappij ook ge
bruik maken. Dat behoeft geen under
betoog. Laten zij; die in dezen te beslis
sen hebben, ook uit hoofde van dit groo
te gevaar waken tegen de trustneigingen
onzer spoorwegmaatschappijen
Ten derde wordt beweerd, dat ,de )>e-
langen van' de provincie 'Zeeland en de
andere Zuidelijke provincies bij de 'flis-
«Ugsche roiute slechte in geringe mate
en hoofdzakelijk in schijn betrokken wa
ren". Hoe onjuist deze bewering is, moge
blijken uit de volgende getallen.
In 1912 voerde Vlissingen in bjjna 1
millioen K.G. wol, bijna 1 millioeu lt.G.
manufacturen, 5y2 millioen K.G. qnbe
werkt staal, 8 millioen K.G. steenkool,
23 milluoen K.G. melasse.
In datzelfde jaar was de uitvoer uit
Vlissingen 195,000 K.G. roode en witte
bessen, 284,000 K.G. geslachte tamme ko
nijnen, 290,000 K.G. oesters, 800,000KG.
garnalen, 5,700,000 K.G. margarine,
7,100.000 K.G. cokes.
De aandacht zij nog eens bijzónder ge
vestigd op de uitvoer van bessen, itonij-
nen, oesters en garnalen, omdat die ar
tikelen rechtstreeks uil het achterland
worden betrokken en op de snelst moge
lijke manier naar de Londensche markt
moeten worden verscheept.
En de cijfers 'spreken een duidelijke taal
bovendien.
Op deze drie punten wilde ik de aan
dacht vestigen.
Samenvattende kom ik kot de conclusie
De Zeeland moet te Vlissingen blijven
le. om weder de snelle en betrouw
bare gids te zijn voor hel transtito-ver-
keer, die zij voor den oorlog was;
2e. om een monopolie in net reizi
gers vervoer tusschen Engeland en Ne
derland le voorkomen,
3e. om liet7 achterland van Vlissin
gen, met name Zeeland en Brabant in de
gelegenheid te stellen zich te ontwikke
len en die streken er voor te behoeden,
dal lal van takken van bestaan er Je niet
gaan.
Ten slotte wil ik eindigen met een Hot-
tirade van mijn tegenstander die ik gaar
ne onderschrijf:
Er raag worden vertrouwd, dal niet
drogredenen en ge voel smo tie ven zuilen
beletten datgene te doen, wat Jjel
nuchter gezond versland als hel iiesje
aanwijst.
DE ALGEMEENE VERGADERING DER
Z L. 3L
De ope n ingjsrede.
De rede waarmede de voorzitter, jhr.
van Vredenburch gister de algemeens
vergadering der Z. L. M. opende, luidde
als volgt
Mijne Heer en,
Hel is gewoonte, dat de Voorzitter bjj
de Aïgemeene Vergadering in Juni te hou
den, een beeld geeft hoe het land- en
tuinbouw, paardenfokkerij en veeteelt dat
jaar vergaan is. Met gebruikmaking van
verschillende gegevens mij wederom vrien
delijk verstrekt, wil ik u hier een over
zicht geven en daaraan vastkoppelen
eenige beschouwingen over onze werk
wijze in de toekomst, in zoover men in
deze tijden over de toekomst kan spre
ken.
Gedurende het grootste gedeelte van
hej: jaar, dat achter ons ligt, was de land
bouw nog steeds genoodzaakt zich te re
gelen naar verschillende regjeeringsvooi-
schriften, die, al was de bedoeling, waar
mede zij werden uitgevaardigd, goed te
noemen, niet altijd even opgewekt en
vno.olifk in ontvangst genomen konden
worden.
Over liet algemeen was hel akker-
bouwbedrijf loonend te noemen. De
garantieprijzen waren van dien aard, dal
de boer er wel komen kon en daardoor
niet behoeft, terug te schrikken voor
de kiOOge prijzen van kunstmeststoffen,
en verhoogde andere uilgaven.
Ongeveer 1500 H.A. grasland werd in
deze pi rovincie gescheurd, waarvan 900
H.A. reeds gescheurd waren voordat de
scheurwet was afgekondigd, en 600 ten-
gevoljje van de ischeurwet.
Dal de Minister op het verzoek der
Zeeuwsche Landbouw Maatschappij voor
deze provincie hel aantal II. A., dat eerst
3000 was, heeft verminderd tot 600. vond
bjj de landbouwers algemeen instemming.
Hierdoor is voorkomen, dal ongeschikt
weiland werd omgelegd tengevolge waar
van de scheurlasl tot een minimum werd
beperkt.
Over het algemeen kwam de vorige
oogst prachtig binnen en gaven de mees
te gewassen een goed beschot. Zeeland
is nu eenmaal een provincie, die minder
te lijden lieeft van de droogte dan andere
gedeelten van ons vaderland.
De inzameling der granen en erwten
had tengevolge van hel mooie weer een
regelmatig verloop, terwijl hel oogsten
dei- bruine booucn door de eind Augus
tus aangevangen regenperiode zeer werd1
bemoeilijkt. Het rooien en vervoeren van
aardappelen, suiker- en voederbieten
vergde groote inspanning tengevolge der
groote en aanhoudende regenval waarbij'
kwam hel groot gebrek aan arbeidskrach
ten tengevolge het in lievige mate heer-
schen der Spaanscho griep. \fIoverin(g'had
plaats ton overstaan van den regecrin,?v
commissaris, wiens optreden de goedkeu
ring der landbouwers Icon wegdragen.
De aflevering van het vlas, via liet vlas
kantoor liet veel te wensclien over en de
stemming der landbouwers tegenover dit
'Bureau was beslist vijandig "te noemen
Helaas werd hier de macht uitsluitend ge
legd in handen van dein landbouwers vij
andig gezinde handelaren en vlassers
Een zelfde verbittering heerscht tegen
jhet Rijkskantoor Voor Aardappelen Tri)
onrechte wordt de slechte afname van
aardappelen in Zeeland toegeschreven aan
verkeerde opgave van do boeren Volgens
ingekomen berichten zit echter daar de
schuld niet.
De gerecht vaardigde ontstemming die
bieipvtor heerscht, hj&eft het Dagblqfcsdi
■pestuur doen besluiten de aardappelleve»-
(ring als een speciaal punt op de agenda
te zetten, doch nu zij reeds geconstateerd
.dat geheel landbouwend Zeeland protes
teert tegen bet optreden van het Rijksi-
kantoor. voor aardappelen, waarin de han
delaar -de baas speelt wat „Ons Belang'' te
.Goes in Zeeland inzake aardappelaauge-
legènheden heer en meester doet zijn.
De provincie Zeeland werd met een
zware hopivordering belast. De Landbou
wers hebben met veel moeite' hun bedrijf
pp deze vordering ingericht Zeer velen
werden teleurgesteld toen legen het voor
gaar onverwachts bekend werd dat veel
gevorderd hooi niet zou worden afgenot
men
De handel heeft bovendien zeer veel
landbouwers laten zittpn met massa's
stroo dat in voorkoop gekocht was.
De resultaten van de fruitteelt wa
ren in het afgeloopen jaar over het al
gemeen onbevredigendde oogst van
dppels en peren was slecht, die van de
zwarte bessen uiterst onbevredigend^
Door de enorme prijzen van bestrijdings
middelen waren de meeste ziekten als
mede ongedierte, moeilijk te bestrijden.
Hel is zeer te hopen, dat de prijzen er
van zullen dalen, waar hel ten zeerste
noodzakelijk is, om niet prima waai* op de
wereldmarkt te komen.
De zwarte bessen worden meer en
meer opgeruimd, de rondknop doet ont
zaggelijk veel schade en zal als er geen
nieuw bloed in het bessepgewas komt
dit gewas spoedig geheel dpen verdwijnen.
Met zeer v'eel belangstelling vernemen
wij dat de heer Frans Kakebeeke, in de
tuinbouwwereld een welbekende 1'jguur,
in Engeland een studiereis onderneemt},
om te zien nieuwe soorten te ünporteef
ren o. m. ook van appels eu peren Met
belangstelling zien wij de resultaten van
zijn le loven arbeid te gemoel.
Tuinbouw. "Wat de groente betreft,
ging het zeer afwisselend. Vroege aard
appelen gunstig, het systeem van ver
zending en distributie over de veilingen
gaf den verbouwers wel bevrediging, meer
dan die der late aardappelen over Ons
Belang. De Voordeelen van het werk in
jjianden dier organisaties zelve te geven,
springt duidelijk in hel oog.
De rpsultalen met prei en selderij wa
ren treurig te noemen. Veel schade werd
aangericht door het in den liandel oren
gen van minderwaardig zaai en .poot-
goed.
De fruitteelt in deze provincie is uit
breidende over liet algemeen neemt de
animo der tuinders en fruittelers voor de
veilingen zeer toe, op verschillende vei
lingen word tiet verplicht veilen inge
steld en besloten werd tot uniforme ver
pakking. De veilingen hadden een groo-
len omzet voornamelijk door het zooge
naamd „gedwongen" veilen. Nu is dit
opgeheven; immers de "Minister gaf toe
can den drang van handelaarszijde eu v. n
landbouw evszijdé uitgebracht, zal de om
zet bij vele veilingen dalen. Ofschoon aan
alle sysLeemen nadeelen aankleven, meen
ik toch dal het le betreuren is, dat tiet
veilingwezen bij den doorsneelandbouwer
niet meer in tel is. Vete regeeriugismaat-
regclen werden aan de veilingen roege
schreven, terwijl deze licliamen deze
slechts uitvoerden op bevel der Regie
ring, die ze uitvaardigde tengevolge den
drang der tijden.
Het jjlaii is opgeval in Den Maag een
gnoole tentoonstelling^ te houden van
Zeeuwsch fruit. Moge deze een groot
succes zjjn en ten goede komen aan
Zeeland als t'ruitprovincie.
Het arbeidersvraagstuk is ook voorden
tuinbouw van groote hetcekenis en zullen
de organisaties hunne volle aandacht er
aan moeten wijden.
Zoowel voor de groenten- als voor de
fruitteelt dreigt een groot gevaar, waar
liet niet onwaarschijnlijk is, dat Duitsch-
land niet zal koopen. Bovendien zitten
vele conserven fabric ken met groote voor-,
raden, waar zij niet af kunuen.
Een zware lijd is den tuinders te «vach
ten.
Op een request der Z L M. heeft) de Mi
nister geantwoord dat onder bepaalde
voorwaarden jam uitgevoerd zal mogen
worden. Het oude spreekwoord is ook
hier weer van toepassing „als de nood
het hoogst is, is de redding nabij".
De veeteelt had ook moeilijker tij
den door te maken Wederom werdfcn
twee bolerfabrieken opgeheven. De boter-
mzameling heeft heel wat moeite opge
leverd. De hoogcre prijzen en de oprich
ting van het bolerinzamelmgskanl.oor had
echter een góede uitwerking op de aflev-
vering Voor metkranlsoeneering bleef ge
heel Zeeland gelukkig gespaard, behalve
Ylè.sragén en Souburg De goitenfokkerij
ging flink vooruil; 3600 leden met 600Ö
mclkgeiten zijn thans aangesloten
De tijdsomstandigheden waren ooi-zaak,
dat menigeen een geil hield wier melk
veel heeft bijgedragen tot leniging der
nooden in het gezin Het feil, dat de boe
ren een belangrijke hoeveelheid eigen
g!raan hebben mogen behouden, heeft
gunstjg' gewerkt voor de varkensfokkerij.
Slechts weinige gevallen van mondV
en klauwzeer lrwamen in de provincie
Voor
öo paardenfokker ij', in de pror
vincie nam een ongekende hooge vlucht
Volgens opgaven van den se ere tails van
de afdeeling Zeeland van het Nedcr-
landsch Trekpaarden Stamboek steeg het
aantal leden zeer aanzienlijk De zeer
hoogte prijzen hebben tengevolge ,dat er
een opgewekt leven bij de fokkers is.
Het aantal aangeboden veulens zal dit
jaar wel een 3200 bedragen. Over hm al
gemeen was de gezondheids toestand; goedi,
alleen kregen verschillende leden gevtxs-
ligfc klappen, doordat de merrién dp veu
lens verwierpen. De uiüvoer van paarden
is thans vrij, doch de vraag naar hengsten
en ruinen is niet ze©r groot Zeer gej-
vaarHfkis het zich te wagen aan toev
bomstprijzen, omdat we niet weten wat
het Buitenland wil en kan doen. Vaststaat,
dat, om met succes werkzaam te kunnen
zijn, ae fokkerij in rationeele banen ge
reid móet blijven. De tentoonstelling te
Brussel heeft ons laten zien dat de paar
denfokkerij daar zeer geleden heeft en het
jaren zal duren voor alles weer als voort
heen is
De Zeeuwsche Landbouw-
maatscbappij heeft ook in liet af-
geLoopen jaar bijzonder vóel werk te
verrichten gehad Zij was er steeds op uili,
levens in hel oog' houdende, het lauds-
belang, voor de belangen van bare leden
op te komen. Waar hare pogingen niet
slaagden, moet men wel bedenken, dat
men niet alles kan krijgen wat men wil.
De reorganisatie der Z. L M. is thans
een voldongen feit geworden, ze lelt thans
nagenoeg negenduizend ledén in eeai en
zesljg afdeelingen en enkele afdeelingen
aïgemeene lijden vereenigd Hoofd- en
Dagelijksch bestuur zijn afgetreden en
taieuw verkozenen zijn- in hun plaats ge
treden. Ik dank van deze plaats
de oude leden, dje niet meer terug
zijn gekomen, voor al wat zij hebbrii
gedaan en ik spreek de hoop uil. dat de
tegenwoordige bestuurdereu met vasten
hand en vooruitzienden blik in staat zul
len zijn te arbeiden tot heil van den
Zeeuwschen Landbouw.
Verleden jaar vierde de Maatschappij
onder een -/eer opgeweklen geest haar
vij feu zeventig jarig bestaan en thans is
er wederom een reden tevreden te zrjn
waar wij dezér dagen een tentoonstelling
zullen aanschouwen, zooals in onze pro
vincie nog niet is geweest.
Aan de Z. L. M werd de uitvoering ope
gedragen ran een groot aantal regee-
ringismaatregelen. Wij tneenden die ook
wederom te moeten aanvaarden, omdat
wij van oordeel waren nuttig te kunnen
zijn, niet alleen ten opzichte van liet al
gemeen belang, doch ook voor de land
bouwers, daar wij' reeds bij de uitvoeriug|
der regeerijü^jsfliiaatregelen ten opzichte
van de aardappelen en het vlas hadden
ondervonden wat het voor de boeren zeg
gen wilde als de handelaren de teugels in
handen kregen.
Hel voornemen beslaat om de Werk
zaamheden van het secretariaat te split
sen, zoodat de eerste secretaris speciaal
de leiding zal behouden van hel handels-
gedeelte en de tweede secretaris het eco
nomisch gedeelte zal behartigen. De taak
voor één persjoon is te zwaar, beide afdee
lingen eischen den vollen man en wij
twijfelen niet dat wij met de voortdurende
toewijding van ons personeel als hoofd
bestuur on dagelijksch besbuur in staat zul
len zijn de belangen naar belmoren te
behartigen
Voortdurend was de Z. L. M in de
weer. hetzij door requeslen, hetzij vooral
door persoonlijke bezoeken om ie aan
dacht der regeerin^op verschillende mis
standen te vestigen.
Een groot deel van onzen crisisarbeid
ligt achter den rug wat betreft verschil
lende regeeriMgfemaatregelen. De Minis
ter van Landbouw, wieu ik namens de
Z. L. M hartelijk dank betuig voor zijn
krachtig optreden, bezemt met eeu gr oo
ien bezem alle mógelijke crisiskantoren
zoo spoedig mogelijk weg. Terecht ziet
Zijne Excellentie in, dat het vrije bedrijf
zonder inmenging van den slaat de beste
waarborg is voor groote productie en
legen opdrijving van de prijzen der pro-,
ductie. Knellende banden maken de boe
ren wispelturig en wederstrevend, wij
hebben rezien, dal door het laten van
eigen graan, ö«e ibfevering veer beter
is geworden, liet was voor dezen .Minis
ter een groote iStap om hel graan te laten
en ik meen wiel te mogen èonstabeeren.
dat de landbouwers hel vertrouwen m
hen gesteld niet hebben beschaamd.
En titans het heden, mijne heeren.
We hadden zoo gehoopt het heden
te kunnèil vieren met volkomen blij
den zin, nu de nachtmerrie, die oor
log heet, voorbij is. Het zoude verkeerd
zijn niet dankbaar te zijn dat wij aan de
zen oorlogsramp ontkomen zijn, doch wij
zijn nog verre van gerust. In ieder ge
val dient een ieder niet bij "de .pakken
neer te zitten, ook de Z. L. M. heeft,
dit niet willen doen, en wil tonnen, dat
ze direct zich met volle kracht op Jen
nii uwen tijd wil werpen door arnstonds
Vi'-n groote tentoonstelling te houden
Fr, dadelijk mijne Heeren vond zij Ie mid
den barer zonen in den lering Westelijk
7nid-Bevelgnd mannen van stavast bereid
ent le tioonen dat Zeeland waakt en Zee-
1. nd wil.
Ik sprak van hel heden en dacht, danr-
1 ij aan twee zaken, die onze provincie
met zorg vervuilen.
De annexatieplannen over de grens en
do dreigende verplaatsing van de Maat
schappij „Zeeland Dat Zeeland één is
en' één wil blijven heeft het dubbel en
dwars getoond en dit zij hier nog eens
herhaald.
Waar, dank zij de bemoeiingen van
onzen Minister van Buitenlandsche za
ken. het gevaar van annexatie voor
Zct-uwsch Vlaanderen Ihans van de baan
Schijnt le zijn, zij dezen hier een woord
"an dankbare hulde gebracht.
Zeeland wil één blijven doch Zeeland
wil ook dut de „Zetland de tpaug*
Stoomvaart Maatschappij vow dit fewott
behouden blijft. Indien het juist is, <M
fcle ïinantieele belangen der spoorwerk
dit noodig zouden maken, dan meen ik
uit naam van allen te spreken, wonneen
ik zeg, dat er gnootere belangen zqti,
jdan "die der geünificeerde spqorwe^a
en dal het meer dan tijd wordt, dat de-/»
door den staat genaast worden. Zeeland
heeft als deel uitmakende vau één ge
heel Nederlandsch Vaderland, aanspraak
op gelijken rechten van den staat en mag
niet overgeleverd worden aan particulier®
belangen.
Wij leden der Z. L. M., land- «in Luin-
l-jiiwers, protesteeren tegen dergelijke
plannen.
En nu de toekomst Mijne Heeren.
Zooals zooevcn gezegd ziet deze er
n:et rooskleurig uit. Een groot deel van
Europa is failliet of is bel faillissement
nabij De productie is sterk gedaald, het
leven veel duurder geworden. Slaai aan
de eene zijde de noodzakelijkheid van
hooger loon en verdienste, aan de an
dere zjjde staat de plicht om de productie
d<xr meerdere werkkracht te verhoogen.
En nu zien wij, Mijne Heeren, het
merkwaardig verschijnsel dat wel aan
gedrongen wordt op steeds meer loon;
dot overal ontevredenheid woedt ge
zaaid, doch dat uooit een enkele aanspo
ring wordt vernomen om dubbel hard
te werken teneinde de hoognoodige pro
ductie ten top te voeren.
Zoolang de prijzen der tandbouwpro,.
duclen hoog blijven zal het voor den landj-
bouwer wol gaan, cloch veel moeilijker
wordt het vooral voor hen, die duur koch
ten of abnormaal hoog' pachtten als een
maal de kentering komt
Hechte organisatie blijkt den noodzake
lijk iets ou dubbel noodzakelijk om een
rechtmatjg tot stand gekomen Rcgeermg
te steunen tegen alle pogingen tol gel-
weid. H M de Konihgin en de Regeer,pg
zijn ten allen tijde overtuigd van de me
dewerking onzer Maatschappij
Aan de Coöperatie zullen wy onze
volle aandacht moeten wijden Hier ligf
een prachtjgf arbeidsveld open voor onze
Z. L. M. en haar kringen, zij nemen Wal
cheren tol voorbeeld. Men vergete nietj.
«dal de arbeid moet komen van ondjer op
uil de Maatschappij zelve De toenemend©
zucht tol coöperatie wordt met teede
oogen door den liandel aangezien, dpch
evenmin als wij een handelaar het recht
ontzeggen 'om landbouwer te zijn, evenmin
meenen wij dat het handelaar zijn een
privilegie is
Mei belangstelling zullen de leden der
Z. L. M kennis genomen hebben van de
voornemens der handelaren om een keu
ringsdienst le velde m le richten, hei
is voor ons een compliment «lat zij ons
trachten na le doen en een bewijs,
dat wij het goede doen.
De verschillende door de Z L M in
gestelde commissies als de coöperatief
commissie, de pacht- en v«rzekenngjSconr-
missie en de commissie voor de belast inf
gen zijn allen met ijver aan liel werk gef
togen en zullen binnenkort de resultaten
van haren arbeid bekend maken Dit
kan ik u wel zeggen, dal er door al d®
leden dier commissies niet ernst e« nauw
gezetheid gewerkt wordt.
Hel Pachtwezen
In het kort zij hier vermeid, de werkf
zaamheden van de Commissie voor liet
pachtwezen die vergaderde op 25 Mei
en 5 Juni j.l. en hare conclusion 12 Juni
daaraanvolgende kan voordragen aan dfe
Staatscommissie voor het pachtwezen.
Behoudens enkele uitzonderingen was
ook in de oorlogsjaren dc verhouding
fusschen pachter en verpachter goed In
Zeeuwsch-Vlaanderen hebben zich geval
len voorgedaan van onderhandschen ver
koop buiten weten van den pachter, met
het gevolg dat de pachter de hoeve moet
verlaten Vele boerderijen zijn verkocht
waarvan enkele in perceelen zijn ge
splitst, zoodal hel klein bedrijf m Zeeland
weer toegenomen is voor de welvaart
van de bevolking achtde commissie «Jat
evenwel geen nadeel.
De commissie heeft zich ook bezig
houden mei hel pachtwezen voor de toe
komst, en trok hel besluit, dat bij het ber
houd der vrije concurrentie lusscheni de
pachlers en het, zoover doenlijk, on aap-
ge tast laten der rechten van de eigenaarsj
de pachter bij de wel verkrijgen moei
Y r ije cultuur en b e d r ij f s z e k e i -
h e i d.
De \rije cultuur is noodig oin den
pachter gelegenheid te geven inj inten
sieve bebouwing! de hoogste opbrengsten
van den bodem te krijgen.
De bedrijfszekerheid stelt hem in staat,
datgene aan den bodem te doen wat noo
dig is voor een intensieve cultuur, terwijl
hij vastheid geeft ook de vruchten -an
zijn ondernemingslust te plukken Daar
om meent de commissie een pachttennijn
van 10 jaar niet 10 optie-jaren 1e moeten
aanbevelen, waarbij als correcliel ge
voegd wordt een herziening van ric pa-hl-
som om de 5 jaren, hetzjj ten voordeele
van den verpachter of van den pachter,
Bovendien zal onderhandsche verkoop
niet mogen plaats hebben, zonder. ,ten
pachter hel recht van voorkeur te geven
Dit zijn de hoofdzaken, in het rapport
der commissie is alles uitvoerig behan
deld. Hel zal in hel Zeeuwsch Land- en
Tuinbouwblad ten spoedigste verschijnen
Voorts wil ik nog speciaal noemen de
commissie die benoemd werd tol hel
onderzoek der klachten inzake de ::u-"d-
a ppelenafiiame.
iicn andere zaak, idïe eveneens ten zeer
ste de aandacht fwizei' organisatie «is-hl i*