•iUïOËUSÊL TAX >1 TAK Woensdag 18 Juni 1919, no. 141. BUienlail. BEN ANTYVOOUD AAN JlUt. VAN KRITSCJDIAR VAN VEEN. Onder het opschrift,Het blijven van de Zeeland te Vlissingen een Landsbelang", schrijft men uit Utrecht aan de N. R. C Naar aanleiding van het onderhoud; hetwelk het Hdbl. met een lid der di rectie van de N'ederl. spoorwegen heeft gehad, veroorloof ik mij op dat betoog eenige kanttepk^nijngén te maken, Lejn- ednde de daarin vervatte argumenten in het juiste licht te plaatsen. Wat betreft de aangehaalde cijfers het volgende Het totaal aantal reizigers tusschen liet vasteland en Engeland, dus over Hoek van Holland en Vlissingen te z,amen, be droeg in 1913: 291.000, Het totaal aantal locale reizigers over beide lijnen bedroeg '92,000. Het aantal reizigers voor het fnèlk vervoer tusschen DiuiLschland en Enge land bedroeg dus "199,000. Conclusie: het snelverkeer was ineen normaal jaar voor Nederland 2 x zoo belangrijk als het locaal verkeer. De bewe ring van de (spoorwegdirectie, dat «le kwes tie in de eerste plaats geldt het verkeer tusschen Nederland en Engeland i zie ali nea 9 van het betoog) gaat dus niet op. Wie de kwestie van liet snelverkeer, dat zoo belangrijk was vóór den oorlog, elimi neert aan den vooravond van den vrede, verwaarloost een factor van liet grootste belangt Dit treft nog meer bij onder staande becijfering. Het totaal aantal reizigers met de Zee land was in 1913 175,000. Het aantal locale reizigers bedroeg bij die Mij. ui dat jaar 24,000. Het aantal reizigers m snelverkeer was dus 151,000. Het totaal reizigers met de Harwichlijn was 116,000. Het aantal locale reizigCrs 68,000. Het aantal reizigers in snel verkeer was ri*.is 48.000. Conclusie Het snelverkeer met de Zee land over Vlissingen was in 1913 ruim 3 X zoo groot als het snelverkeer over den Hoek van Holland en hel snelverkeer met de Zeeland pver Vlissingen v 151,0001 was ruim 6 x zoo groot als het locaal ver keer over die lijn '24,000). Hieruit volgt, dat bij herstel van het Europeesche snel verkeer de lijn Wezel—Boxtel—Vlissingen het meest betrokken zal zijn en dus het minst gemist kan worden. Indien nu de lijn Wezel—Boxtel—Vlissingen uitgescha keld wordt voor hel Europeesche snel verkeer, zal dat verkeer voor een \leel over Hoek van Holland gaan, voor het grootste deel echter over Oostende, een voudig, omdat de verbinding' tusschen Zuid-Duitscldand en Weenen met En geland over Oostende, evenals over Vlis singen, belangrijk korter is dan over Hoek van Holland en hel publiek altijd den koristen weg verkiest, gezwegen nog over het feit, dat de reis over Vlissingen de veiligste route is. Men zóu zoo ver wachten, dal nu, aan den vooravond van den vrede, nu we weer langzamer hand tol normale 'toestanden terug gaan koeren en alles zich gereed maakt, om de komende concurrentie hel hoofd le Weden (zie ;b;ijv. de groote advertenties over de aan [rekkelijkheden van Oosten de in de groote bladen) geen gelegen heid verzuimd mocht worden om 'jet rei zigersverkeer tot ons te trekken. liet feit, dat nu, in dit tijdsgewricht, nu alle ondernemers zich gereed nou-; den zoo groot mogelijk aandeel le vero-, veren in den oeconomischeu belangan- wedstrijd, die staatg ©streden te worden, leiders Van een spoorwegonderneming In- stede van uitbreiding inkrimping van het verkeer voorstaan, doet wonderlijk nan en werpt een zonderling licht op den kijk, dien zij daardoor blijkt gegeven le hebben, zoowel op hun eigen belang als op dat van zich ontwikkelend Nederland'. In de tweede plaats vestig ik vJe aan dacht op de nicdedecling: „om 7iet plan (verplaatsing van de maatschappij Zee land naar Hoek van Holland) Lot uitvoe ring te brengen is löVevjeejn stemming noo- dig tusschen de Ned. Spoorwegen, de Zeeland en de Great Eastern Itr. Cy." Inderdaad krijgen we bij veiplaalsing van de maatschappij Zeeland naar Hoek van Holland twee schijnbaar concurreerendej lijnen aan den H-oek, waarvan de Zeeland ,in handen is van de Nederlandsche Spoor wegen en de Harwich-lijn eïgeiiclbm is van de Great Eastern. Beide spoorweg maatschappijen zullen zich in hun eigen belang met elkaar verstaan een kongsie waarvan het publiek de dupe is. We !crijf- gen dan slechts 'één snelle verkeersraad gelijkheid met Engeland. Van die _gene route moet het publiek gebruik maken. En daarvan zal «le maatschappij ook ge bruik maken. Dat behoeft geen under betoog. Laten zij; die in dezen te beslis sen hebben, ook uit hoofde van dit groo te gevaar waken tegen de trustneigingen onzer spoorwegmaatschappijen Ten derde wordt beweerd, dat ,de )>e- langen van' de provincie 'Zeeland en de andere Zuidelijke provincies bij de 'flis- «Ugsche roiute slechte in geringe mate en hoofdzakelijk in schijn betrokken wa ren". Hoe onjuist deze bewering is, moge blijken uit de volgende getallen. In 1912 voerde Vlissingen in bjjna 1 millioen K.G. wol, bijna 1 millioeu lt.G. manufacturen, 5y2 millioen K.G. qnbe werkt staal, 8 millioen K.G. steenkool, 23 milluoen K.G. melasse. In datzelfde jaar was de uitvoer uit Vlissingen 195,000 K.G. roode en witte bessen, 284,000 K.G. geslachte tamme ko nijnen, 290,000 K.G. oesters, 800,000KG. garnalen, 5,700,000 K.G. margarine, 7,100.000 K.G. cokes. De aandacht zij nog eens bijzónder ge vestigd op de uitvoer van bessen, itonij- nen, oesters en garnalen, omdat die ar tikelen rechtstreeks uil het achterland worden betrokken en op de snelst moge lijke manier naar de Londensche markt moeten worden verscheept. En de cijfers 'spreken een duidelijke taal bovendien. Op deze drie punten wilde ik de aan dacht vestigen. Samenvattende kom ik kot de conclusie De Zeeland moet te Vlissingen blijven le. om weder de snelle en betrouw bare gids te zijn voor hel transtito-ver- keer, die zij voor den oorlog was; 2e. om een monopolie in net reizi gers vervoer tusschen Engeland en Ne derland le voorkomen, 3e. om liet7 achterland van Vlissin gen, met name Zeeland en Brabant in de gelegenheid te stellen zich te ontwikke len en die streken er voor te behoeden, dal lal van takken van bestaan er Je niet gaan. Ten slotte wil ik eindigen met een Hot- tirade van mijn tegenstander die ik gaar ne onderschrijf: Er raag worden vertrouwd, dal niet drogredenen en ge voel smo tie ven zuilen beletten datgene te doen, wat Jjel nuchter gezond versland als hel iiesje aanwijst. DE ALGEMEENE VERGADERING DER Z L. 3L De ope n ingjsrede. De rede waarmede de voorzitter, jhr. van Vredenburch gister de algemeens vergadering der Z. L. M. opende, luidde als volgt Mijne Heer en, Hel is gewoonte, dat de Voorzitter bjj de Aïgemeene Vergadering in Juni te hou den, een beeld geeft hoe het land- en tuinbouw, paardenfokkerij en veeteelt dat jaar vergaan is. Met gebruikmaking van verschillende gegevens mij wederom vrien delijk verstrekt, wil ik u hier een over zicht geven en daaraan vastkoppelen eenige beschouwingen over onze werk wijze in de toekomst, in zoover men in deze tijden over de toekomst kan spre ken. Gedurende het grootste gedeelte van hej: jaar, dat achter ons ligt, was de land bouw nog steeds genoodzaakt zich te re gelen naar verschillende regjeeringsvooi- schriften, die, al was de bedoeling, waar mede zij werden uitgevaardigd, goed te noemen, niet altijd even opgewekt en vno.olifk in ontvangst genomen konden worden. Over liet algemeen was hel akker- bouwbedrijf loonend te noemen. De garantieprijzen waren van dien aard, dal de boer er wel komen kon en daardoor niet behoeft, terug te schrikken voor de kiOOge prijzen van kunstmeststoffen, en verhoogde andere uilgaven. Ongeveer 1500 H.A. grasland werd in deze pi rovincie gescheurd, waarvan 900 H.A. reeds gescheurd waren voordat de scheurwet was afgekondigd, en 600 ten- gevoljje van de ischeurwet. Dal de Minister op het verzoek der Zeeuwsche Landbouw Maatschappij voor deze provincie hel aantal II. A., dat eerst 3000 was, heeft verminderd tot 600. vond bjj de landbouwers algemeen instemming. Hierdoor is voorkomen, dal ongeschikt weiland werd omgelegd tengevolge waar van de scheurlasl tot een minimum werd beperkt. Over het algemeen kwam de vorige oogst prachtig binnen en gaven de mees te gewassen een goed beschot. Zeeland is nu eenmaal een provincie, die minder te lijden lieeft van de droogte dan andere gedeelten van ons vaderland. De inzameling der granen en erwten had tengevolge van hel mooie weer een regelmatig verloop, terwijl hel oogsten dei- bruine booucn door de eind Augus tus aangevangen regenperiode zeer werd1 bemoeilijkt. Het rooien en vervoeren van aardappelen, suiker- en voederbieten vergde groote inspanning tengevolge der groote en aanhoudende regenval waarbij' kwam hel groot gebrek aan arbeidskrach ten tengevolge het in lievige mate heer- schen der Spaanscho griep. \fIoverin(g'had plaats ton overstaan van den regecrin,?v commissaris, wiens optreden de goedkeu ring der landbouwers Icon wegdragen. De aflevering van het vlas, via liet vlas kantoor liet veel te wensclien over en de stemming der landbouwers tegenover dit 'Bureau was beslist vijandig "te noemen Helaas werd hier de macht uitsluitend ge legd in handen van dein landbouwers vij andig gezinde handelaren en vlassers Een zelfde verbittering heerscht tegen jhet Rijkskantoor Voor Aardappelen Tri) onrechte wordt de slechte afname van aardappelen in Zeeland toegeschreven aan verkeerde opgave van do boeren Volgens ingekomen berichten zit echter daar de schuld niet. De gerecht vaardigde ontstemming die bieipvtor heerscht, hj&eft het Dagblqfcsdi ■pestuur doen besluiten de aardappelleve»- (ring als een speciaal punt op de agenda te zetten, doch nu zij reeds geconstateerd .dat geheel landbouwend Zeeland protes teert tegen bet optreden van het Rijksi- kantoor. voor aardappelen, waarin de han delaar -de baas speelt wat „Ons Belang'' te .Goes in Zeeland inzake aardappelaauge- legènheden heer en meester doet zijn. De provincie Zeeland werd met een zware hopivordering belast. De Landbou wers hebben met veel moeite' hun bedrijf pp deze vordering ingericht Zeer velen werden teleurgesteld toen legen het voor gaar onverwachts bekend werd dat veel gevorderd hooi niet zou worden afgenot men De handel heeft bovendien zeer veel landbouwers laten zittpn met massa's stroo dat in voorkoop gekocht was. De resultaten van de fruitteelt wa ren in het afgeloopen jaar over het al gemeen onbevredigendde oogst van dppels en peren was slecht, die van de zwarte bessen uiterst onbevredigend^ Door de enorme prijzen van bestrijdings middelen waren de meeste ziekten als mede ongedierte, moeilijk te bestrijden. Hel is zeer te hopen, dat de prijzen er van zullen dalen, waar hel ten zeerste noodzakelijk is, om niet prima waai* op de wereldmarkt te komen. De zwarte bessen worden meer en meer opgeruimd, de rondknop doet ont zaggelijk veel schade en zal als er geen nieuw bloed in het bessepgewas komt dit gewas spoedig geheel dpen verdwijnen. Met zeer v'eel belangstelling vernemen wij dat de heer Frans Kakebeeke, in de tuinbouwwereld een welbekende 1'jguur, in Engeland een studiereis onderneemt}, om te zien nieuwe soorten te ünporteef ren o. m. ook van appels eu peren Met belangstelling zien wij de resultaten van zijn le loven arbeid te gemoel. Tuinbouw. "Wat de groente betreft, ging het zeer afwisselend. Vroege aard appelen gunstig, het systeem van ver zending en distributie over de veilingen gaf den verbouwers wel bevrediging, meer dan die der late aardappelen over Ons Belang. De Voordeelen van het werk in jjianden dier organisaties zelve te geven, springt duidelijk in hel oog. De rpsultalen met prei en selderij wa ren treurig te noemen. Veel schade werd aangericht door het in den liandel oren gen van minderwaardig zaai en .poot- goed. De fruitteelt in deze provincie is uit breidende over liet algemeen neemt de animo der tuinders en fruittelers voor de veilingen zeer toe, op verschillende vei lingen word tiet verplicht veilen inge steld en besloten werd tot uniforme ver pakking. De veilingen hadden een groo- len omzet voornamelijk door het zooge naamd „gedwongen" veilen. Nu is dit opgeheven; immers de "Minister gaf toe can den drang van handelaarszijde eu v. n landbouw evszijdé uitgebracht, zal de om zet bij vele veilingen dalen. Ofschoon aan alle sysLeemen nadeelen aankleven, meen ik toch dal het le betreuren is, dat tiet veilingwezen bij den doorsneelandbouwer niet meer in tel is. Vete regeeriugismaat- regclen werden aan de veilingen roege schreven, terwijl deze licliamen deze slechts uitvoerden op bevel der Regie ring, die ze uitvaardigde tengevolge den drang der tijden. Het jjlaii is opgeval in Den Maag een gnoole tentoonstelling^ te houden van Zeeuwsch fruit. Moge deze een groot succes zjjn en ten goede komen aan Zeeland als t'ruitprovincie. Het arbeidersvraagstuk is ook voorden tuinbouw van groote hetcekenis en zullen de organisaties hunne volle aandacht er aan moeten wijden. Zoowel voor de groenten- als voor de fruitteelt dreigt een groot gevaar, waar liet niet onwaarschijnlijk is, dat Duitsch- land niet zal koopen. Bovendien zitten vele conserven fabric ken met groote voor-, raden, waar zij niet af kunuen. Een zware lijd is den tuinders te «vach ten. Op een request der Z L M. heeft) de Mi nister geantwoord dat onder bepaalde voorwaarden jam uitgevoerd zal mogen worden. Het oude spreekwoord is ook hier weer van toepassing „als de nood het hoogst is, is de redding nabij". De veeteelt had ook moeilijker tij den door te maken Wederom werdfcn twee bolerfabrieken opgeheven. De boter- mzameling heeft heel wat moeite opge leverd. De hoogcre prijzen en de oprich ting van het bolerinzamelmgskanl.oor had echter een góede uitwerking op de aflev- vering Voor metkranlsoeneering bleef ge heel Zeeland gelukkig gespaard, behalve Ylè.sragén en Souburg De goitenfokkerij ging flink vooruil; 3600 leden met 600Ö mclkgeiten zijn thans aangesloten De tijdsomstandigheden waren ooi-zaak, dat menigeen een geil hield wier melk veel heeft bijgedragen tot leniging der nooden in het gezin Het feil, dat de boe ren een belangrijke hoeveelheid eigen g!raan hebben mogen behouden, heeft gunstjg' gewerkt voor de varkensfokkerij. Slechts weinige gevallen van mondV en klauwzeer lrwamen in de provincie Voor öo paardenfokker ij', in de pror vincie nam een ongekende hooge vlucht Volgens opgaven van den se ere tails van de afdeeling Zeeland van het Nedcr- landsch Trekpaarden Stamboek steeg het aantal leden zeer aanzienlijk De zeer hoogte prijzen hebben tengevolge ,dat er een opgewekt leven bij de fokkers is. Het aantal aangeboden veulens zal dit jaar wel een 3200 bedragen. Over hm al gemeen was de gezondheids toestand; goedi, alleen kregen verschillende leden gevtxs- ligfc klappen, doordat de merrién dp veu lens verwierpen. De uiüvoer van paarden is thans vrij, doch de vraag naar hengsten en ruinen is niet ze©r groot Zeer gej- vaarHfkis het zich te wagen aan toev bomstprijzen, omdat we niet weten wat het Buitenland wil en kan doen. Vaststaat, dat, om met succes werkzaam te kunnen zijn, ae fokkerij in rationeele banen ge reid móet blijven. De tentoonstelling te Brussel heeft ons laten zien dat de paar denfokkerij daar zeer geleden heeft en het jaren zal duren voor alles weer als voort heen is De Zeeuwsche Landbouw- maatscbappij heeft ook in liet af- geLoopen jaar bijzonder vóel werk te verrichten gehad Zij was er steeds op uili, levens in hel oog' houdende, het lauds- belang, voor de belangen van bare leden op te komen. Waar hare pogingen niet slaagden, moet men wel bedenken, dat men niet alles kan krijgen wat men wil. De reorganisatie der Z. L M. is thans een voldongen feit geworden, ze lelt thans nagenoeg negenduizend ledén in eeai en zesljg afdeelingen en enkele afdeelingen aïgemeene lijden vereenigd Hoofd- en Dagelijksch bestuur zijn afgetreden en taieuw verkozenen zijn- in hun plaats ge treden. Ik dank van deze plaats de oude leden, dje niet meer terug zijn gekomen, voor al wat zij hebbrii gedaan en ik spreek de hoop uil. dat de tegenwoordige bestuurdereu met vasten hand en vooruitzienden blik in staat zul len zijn te arbeiden tot heil van den Zeeuwschen Landbouw. Verleden jaar vierde de Maatschappij onder een -/eer opgeweklen geest haar vij feu zeventig jarig bestaan en thans is er wederom een reden tevreden te zrjn waar wij dezér dagen een tentoonstelling zullen aanschouwen, zooals in onze pro vincie nog niet is geweest. Aan de Z. L. M werd de uitvoering ope gedragen ran een groot aantal regee- ringismaatregelen. Wij tneenden die ook wederom te moeten aanvaarden, omdat wij van oordeel waren nuttig te kunnen zijn, niet alleen ten opzichte van liet al gemeen belang, doch ook voor de land bouwers, daar wij' reeds bij de uitvoeriug| der regeerijü^jsfliiaatregelen ten opzichte van de aardappelen en het vlas hadden ondervonden wat het voor de boeren zeg gen wilde als de handelaren de teugels in handen kregen. Hel voornemen beslaat om de Werk zaamheden van het secretariaat te split sen, zoodat de eerste secretaris speciaal de leiding zal behouden van hel handels- gedeelte en de tweede secretaris het eco nomisch gedeelte zal behartigen. De taak voor één persjoon is te zwaar, beide afdee lingen eischen den vollen man en wij twijfelen niet dat wij met de voortdurende toewijding van ons personeel als hoofd bestuur on dagelijksch besbuur in staat zul len zijn de belangen naar belmoren te behartigen Voortdurend was de Z. L. M in de weer. hetzij door requeslen, hetzij vooral door persoonlijke bezoeken om ie aan dacht der regeerin^op verschillende mis standen te vestigen. Een groot deel van onzen crisisarbeid ligt achter den rug wat betreft verschil lende regeeriMgfemaatregelen. De Minis ter van Landbouw, wieu ik namens de Z. L. M hartelijk dank betuig voor zijn krachtig optreden, bezemt met eeu gr oo ien bezem alle mógelijke crisiskantoren zoo spoedig mogelijk weg. Terecht ziet Zijne Excellentie in, dat het vrije bedrijf zonder inmenging van den slaat de beste waarborg is voor groote productie en legen opdrijving van de prijzen der pro-, ductie. Knellende banden maken de boe ren wispelturig en wederstrevend, wij hebben rezien, dal door het laten van eigen graan, ö«e ibfevering veer beter is geworden, liet was voor dezen .Minis ter een groote iStap om hel graan te laten en ik meen wiel te mogen èonstabeeren. dat de landbouwers hel vertrouwen m hen gesteld niet hebben beschaamd. En titans het heden, mijne heeren. We hadden zoo gehoopt het heden te kunnèil vieren met volkomen blij den zin, nu de nachtmerrie, die oor log heet, voorbij is. Het zoude verkeerd zijn niet dankbaar te zijn dat wij aan de zen oorlogsramp ontkomen zijn, doch wij zijn nog verre van gerust. In ieder ge val dient een ieder niet bij "de .pakken neer te zitten, ook de Z. L. M. heeft, dit niet willen doen, en wil tonnen, dat ze direct zich met volle kracht op Jen nii uwen tijd wil werpen door arnstonds Vi'-n groote tentoonstelling te houden Fr, dadelijk mijne Heeren vond zij Ie mid den barer zonen in den lering Westelijk 7nid-Bevelgnd mannen van stavast bereid ent le tioonen dat Zeeland waakt en Zee- 1. nd wil. Ik sprak van hel heden en dacht, danr- 1 ij aan twee zaken, die onze provincie met zorg vervuilen. De annexatieplannen over de grens en do dreigende verplaatsing van de Maat schappij „Zeeland Dat Zeeland één is en' één wil blijven heeft het dubbel en dwars getoond en dit zij hier nog eens herhaald. Waar, dank zij de bemoeiingen van onzen Minister van Buitenlandsche za ken. het gevaar van annexatie voor Zct-uwsch Vlaanderen Ihans van de baan Schijnt le zijn, zij dezen hier een woord "an dankbare hulde gebracht. Zeeland wil één blijven doch Zeeland wil ook dut de „Zetland de tpaug* Stoomvaart Maatschappij vow dit fewott behouden blijft. Indien het juist is, <M fcle ïinantieele belangen der spoorwerk dit noodig zouden maken, dan meen ik uit naam van allen te spreken, wonneen ik zeg, dat er gnootere belangen zqti, jdan "die der geünificeerde spqorwe^a en dal het meer dan tijd wordt, dat de-/» door den staat genaast worden. Zeeland heeft als deel uitmakende vau één ge heel Nederlandsch Vaderland, aanspraak op gelijken rechten van den staat en mag niet overgeleverd worden aan particulier® belangen. Wij leden der Z. L. M., land- «in Luin- l-jiiwers, protesteeren tegen dergelijke plannen. En nu de toekomst Mijne Heeren. Zooals zooevcn gezegd ziet deze er n:et rooskleurig uit. Een groot deel van Europa is failliet of is bel faillissement nabij De productie is sterk gedaald, het leven veel duurder geworden. Slaai aan de eene zijde de noodzakelijkheid van hooger loon en verdienste, aan de an dere zjjde staat de plicht om de productie d<xr meerdere werkkracht te verhoogen. En nu zien wij, Mijne Heeren, het merkwaardig verschijnsel dat wel aan gedrongen wordt op steeds meer loon; dot overal ontevredenheid woedt ge zaaid, doch dat uooit een enkele aanspo ring wordt vernomen om dubbel hard te werken teneinde de hoognoodige pro ductie ten top te voeren. Zoolang de prijzen der tandbouwpro,. duclen hoog blijven zal het voor den landj- bouwer wol gaan, cloch veel moeilijker wordt het vooral voor hen, die duur koch ten of abnormaal hoog' pachtten als een maal de kentering komt Hechte organisatie blijkt den noodzake lijk iets ou dubbel noodzakelijk om een rechtmatjg tot stand gekomen Rcgeermg te steunen tegen alle pogingen tol gel- weid. H M de Konihgin en de Regeer,pg zijn ten allen tijde overtuigd van de me dewerking onzer Maatschappij Aan de Coöperatie zullen wy onze volle aandacht moeten wijden Hier ligf een prachtjgf arbeidsveld open voor onze Z. L. M. en haar kringen, zij nemen Wal cheren tol voorbeeld. Men vergete nietj. «dal de arbeid moet komen van ondjer op uil de Maatschappij zelve De toenemend© zucht tol coöperatie wordt met teede oogen door den liandel aangezien, dpch evenmin als wij een handelaar het recht ontzeggen 'om landbouwer te zijn, evenmin meenen wij dat het handelaar zijn een privilegie is Mei belangstelling zullen de leden der Z. L. M kennis genomen hebben van de voornemens der handelaren om een keu ringsdienst le velde m le richten, hei is voor ons een compliment «lat zij ons trachten na le doen en een bewijs, dat wij het goede doen. De verschillende door de Z L M in gestelde commissies als de coöperatief commissie, de pacht- en v«rzekenngjSconr- missie en de commissie voor de belast inf gen zijn allen met ijver aan liel werk gef togen en zullen binnenkort de resultaten van haren arbeid bekend maken Dit kan ik u wel zeggen, dal er door al d® leden dier commissies niet ernst e« nauw gezetheid gewerkt wordt. Hel Pachtwezen In het kort zij hier vermeid, de werkf zaamheden van de Commissie voor liet pachtwezen die vergaderde op 25 Mei en 5 Juni j.l. en hare conclusion 12 Juni daaraanvolgende kan voordragen aan dfe Staatscommissie voor het pachtwezen. Behoudens enkele uitzonderingen was ook in de oorlogsjaren dc verhouding fusschen pachter en verpachter goed In Zeeuwsch-Vlaanderen hebben zich geval len voorgedaan van onderhandschen ver koop buiten weten van den pachter, met het gevolg dat de pachter de hoeve moet verlaten Vele boerderijen zijn verkocht waarvan enkele in perceelen zijn ge splitst, zoodal hel klein bedrijf m Zeeland weer toegenomen is voor de welvaart van de bevolking achtde commissie «Jat evenwel geen nadeel. De commissie heeft zich ook bezig houden mei hel pachtwezen voor de toe komst, en trok hel besluit, dat bij het ber houd der vrije concurrentie lusscheni de pachlers en het, zoover doenlijk, on aap- ge tast laten der rechten van de eigenaarsj de pachter bij de wel verkrijgen moei Y r ije cultuur en b e d r ij f s z e k e i - h e i d. De \rije cultuur is noodig oin den pachter gelegenheid te geven inj inten sieve bebouwing! de hoogste opbrengsten van den bodem te krijgen. De bedrijfszekerheid stelt hem in staat, datgene aan den bodem te doen wat noo dig is voor een intensieve cultuur, terwijl hij vastheid geeft ook de vruchten -an zijn ondernemingslust te plukken Daar om meent de commissie een pachttennijn van 10 jaar niet 10 optie-jaren 1e moeten aanbevelen, waarbij als correcliel ge voegd wordt een herziening van ric pa-hl- som om de 5 jaren, hetzjj ten voordeele van den verpachter of van den pachter, Bovendien zal onderhandsche verkoop niet mogen plaats hebben, zonder. ,ten pachter hel recht van voorkeur te geven Dit zijn de hoofdzaken, in het rapport der commissie is alles uitvoerig behan deld. Hel zal in hel Zeeuwsch Land- en Tuinbouwblad ten spoedigste verschijnen Voorts wil ik nog speciaal noemen de commissie die benoemd werd tol hel onderzoek der klachten inzake de ::u-"d- a ppelenafiiame. iicn andere zaak, idïe eveneens ten zeer ste de aandacht fwizei' organisatie «is-hl i*

Krantenbank Zeeland

Middelburgsche Courant | 1919 | | pagina 5