:«o. 139
Maandag 16 Juni .1919
162" Jaargang
B1HNENLIN1.
Uit Stad en Provisos.
Aboao prijs per kwartaal te Mid
delburg ©a bij de agenten in Vlissingen
a Goes f 1.80, per post f 2.—.
Advertentiëo 20 cent per regel
Bij abonnement veel lager.
Familieberichten en dankbetuigingen
ze» 1—7 regels I 1.50.
Bovenstaande advertentieprijzen wor
den met 20 o/S toeslag verhoogd.
DB VERPLAATSING VAN DE MAAT
SCHAPPIJ ZEELAND".
Naar aanleiding van dc plannen tot
verplaatsing van den zetel der maatschap
pij „Zeeland heell lxel lland. zich ge
wend tot dc directie der H. IJ. S IVF.
Ho* blad meldt daarvan het volgende
Allereerst vroegen wij wal de eigeu-
l if toe reden was van de voorglen olmen
verplaatsing.
Het denkbeeld om den dienst op En
geland van de Mij. Zeeland ie verplaat
sen van Vlissingen naar Iïook /an Hol
land, berust uitsluitend op economis"hc
overwegingen. De concurrentie lusschen
de heide routes, aldus1 de heer Kretsch
mar van Veen die voor den oorlog be
stond, noopte de stoomvaartlijnen en de
spoorwegmaatschappijen lot het onder
houden van een zeer uilgebreiden dienst,
veel uitgebreider dan voor den omvang'
van het verkeer werd vercischt. Dit geldt
zoowel voor do „Zeeland" als voor de
Great Eastern, voor de Engelsche als voor
de Nederlandsche en Duitsche spoorwe
gen..
Over heide rouLes werden in 1913
291.000 reizigers vervoerd, ld. i gemiddeld
400 per dag in iedere richting.
Hiervan liepen
in Nederland via Vlissingen 6 Lreiueh
in iedere richting of per dag 1474 K.M..
via Floelc van Holland 3 treinen in iedere
richting of per dajg 1958 K.M.op het
zeelraject via Vlissingen 1 dienst in
ie dei v richting op Folkestone, 1 dienst in
iedere richting op Queenborou'gh of per
dag 754 K.M., via Hoek van Holland 1
dienst in iedere richting op Harwich of
per dag 401 K.M.
hi Engeland via Folkestone 1 trein
in iedere richting of per dag 234 K.M
via Queentorough 1 trein in iedere rich
ting of per dag 168 K.M., via Harwich 1
trein in iedere richting of per dag 222
JLiJonieter.
In Duitschland werden dc treinen in
verschillende richtingen voortgezet.
Het is duidelijk .dat bij' concentratie van
het verkeer ovct 'één route een bespa
ring van beteelcenis kan Worden verkre-
Meent u, dal deze cijfers van vóór
den inorlog op het oogenblik nog gewicht
in ito scliaal lellen? vroegen wij.
Bij herstel van het verkeer tot de
hoogte van voor den oorlog! zou dit ge-
wenecht zijn was het antwoord - bij
de® aanvankelijk te verwachten geringe
re® omvang van het Engelsch-Duitsche
verkeer zjjhde i*ijna 70 pet. van het
gofaeeï over de beide routen en de
■sterk gestegen exploitatiekosten is het,
van het bedrjjfslslandpunt gezien, nood-
«aketjjk voor alle daarbij, betrokken par
tje»
Dt belangengëjmjeeiaschap der spoor
wijzen in Nederland en de drang tot
vereenvoudiging en bezuiniging in alle
Jamden maakt thans een oplossing in die'n
«in mogelijk.
Bq aangezien het hier in do eerste
plaats geldt het verkeer tusschen Neder
land en Engeland, ligt het voor de hand
dat in hot Nederlandsche verkeersbelang
de "keuze moet vallen op de kortste ver
binding die de meest geriefelijke dienst
regeling mogelijk maakt tusschen de groot
la Nederlandsche handels- en bevolkings
een tra en London, d. i. de weg via
Hoek van Holland.
Man de 92.000 reizigers die in 1913 tus
schen Engeland en Nederland reisden,
gtngen 24.000 of 26 pet. over Vlissingen
cn 68.000 of 74 pet. over Hoek van Hol
land. Deze voorkeur voor Hoek van Hol
land spreekt nog duidelijker wanneer men
heden kt dat over Vlissingen twee diensten
Hepen en over Hoek van Holland slechts
éón. pok dc nationale gevoelens, die op
papier, vooral thans, zulk een groote rol
spelen, kondeu niet beletten dal de
vreemde lijn óver Hoek van Holland door
bel meerendeel der reizigers verkozen
werd boven den 1 an geren nationalen weg
Over Vlissingen van de „Zeeland".
- Kan de Maatschappij „Zeeland" ei
ge»maclil^ tot een dergelijke verplanting
Syvecgaan
Om het plan tot uitvoering to bren
ijfcs» is overeenstemming noodig tusschen
de Nederlandsche Spoorwegen, de ..Zee
land" en de Great Eastern Rd. Cy. Hier
over wordt overleg gepleegd en dienaan
gaande lean thans nog niets worden me
degedeeld Het spreekt vanzelf, dat bij
de onderhandelingen voeling móet wor
den gehouden met de Nederlandsche Re-
geerhig, die bij de zaak is botrpkken.
wegens het jwjstvervoer en haar goed
keu v'mg zal hebben te geven op even
tueel aan den Hoek van Holland fe nraken
wovkon.
- Wat is uw meening omtrent de alge-
meene oppositie, die tégen liet plan Ls
gerezen? vroegen Wij hierop.
- Zeer tegen de verwachting der Ned.
Spoorwegen heeft men getracht dileen
Voudige veraeersvraagistuk op te blazen
tot een nationale en polilielc-intematicri
nale kwestie! De bloei van de „Zeeland"
en der Nederlandsche- Spoorwegen is in
derdaad een nationaal belang, doch dit
kan door die concentratie slechts wor
den bevorderd. Doordat de 'Nederland
sche Spoorwegen de grootste aandeelhou
ders in de „Zeeland" zijn, gaan lrare
belangen met die van deze maatschappij
hand in hand.
De belangen van de provincie Zeeland
en de andere Zuidelijke provincies waren
bij de Vlissingsche voute slechts in 'gerin
ge mate en hoofdzakelijk in schijn be
trokken, daar de concurrentie der beide
routes noop te om /de voornaamste plaat
sen door de treinen te laten voorbijrijden.
Hoogstens zal de gemeente Vlissingen van
de verplaatsing door hel verlies van een
deel haver bevolking nadeel ondervinden.
Wat denkt u intusschen over de
mcening van liet buitenland ton opzichte
/an de verplaatsing''
- In internationalen zin hebben,, als
boven reeds aangeduid, zoowel Engeland
als Duitschland bij herstel van het ver
keer belang bij1 de concentratie. Bel'gié is
er niet bij betrokken. Voor Noord-
Duitschland biedt de Vlissingsche route
jeen voordeel boven die over Hoek van
Holland en voor Zuid-Duitscliland lean een
klem verschil weinig invloed hebben, om
dat dit verkeer ,over de Nederlandsche
havens, wegens de betere Zuidelijk» ver
bindingen over België en Frankrijk, altijd
van ondergeschikte beleekenis was.
- U stelt dus de voordeelen, die van
dc concentratie te wachten zijn, hooger
dan de plaatselijke ib'(ekingen van Vlis
singen en de provincie Zeeland in het
algemeen9
- Wanneer men weet, dat by den
geheelen opzet bet behoud en szoo mo
gelijk bevordering van den bloei, dit is
van de beteekjaiis van de nationale
stoomvaartlijn op den voorgrond staat en
bedenkt dat Hoek van Holland niet min-'
d"1' een nationale 'haven is 'dan yiis-
singen, dan meenen wij dat met gerust
heid het verdere verloop der zaak lean
worden afgewacht en er niet de minste
reden is om .alarm te blazen voo r de na
tionale belangen. Integendeel.
Intusschen zal er nog .wel eenigen lijd
erloopen. aleer de zaak» haar beslag
verloopcn, aleer de zaak haai' beslag
heeft, en mag worden vertrouwd dat niet
drogredenen en. üevoelsmotieven zouden
Lelctten datgene te doen wat het nuch
ter gezond verstand als het beste aan
wijst. zoowel vóór het publiek qjjs voor de
betrokken vervoersótndlememingen
talrijke formaliteiten is heden het eerste
lijk van het R. K. 'lterlcliof, dal van wijlen
Men lieer Bavel, overleden in 1914, onder
geleide van den heer M. Warnau, koster
der R. K kerk, naar Bercltem bij Antwer
pen overgebracht.
De laatste voorstellingen van bel
Circus Wilke "hebben zich wederom
in groote belangstelling mogen verheu
gen
*•-* Het vlot afgewerkte programma waar
in vooral de paardendressuur een be
langrijke plaats inneemt, was vrijwel ge
lijk aan dat van de vorige avonden.
Het vertrek van hei Circus idat oor
spronkelijk eerst 'hedenavond, zooals dan
ook geannonceerd was, zou plaats heb
ben, is ia verband met de Goesche
Landbouwtentoonstelling vervroegd'.
Direct na a (loop der Zondagavpndu
Voorstelling was hel talrijke circusperso-
neel tot laat in den nacht druk in de
weer om de omvangrijke bagage in te
laden opdat reeds bedjen te Goes de
openingsvoorstelling kon plaats hebben,
- Het Middefburgsch muziekkorp>
geeft Vrijdag 20 d ezer een muziekuitvoe
ring op liet Molenwater, des avond-, te
8 uur.
Ö-
Uit Walcheren.
De tjalk „Rival", welke Donderdag
middag te Westkapell© legen den d|jjk
is gbslagen, is Zaterdagavond ontladen
waarna het vaartuig' door een si^epbool
naar Vlissingen is gesleep!
LUITENANT VOGEL.
Naar uit Berlijn wordt gemeld, acht de
Duitsche regeerin^ geen termen aanwe
zig om dc uitlevering te vragen vau den
naar Nederland ontvluchten luitenantVo-
gel.
Men verzoekt ons bij allen, die
morgen of Woensdag van een der sLaj-
tions van de Zeeuwsclto lijn naar Goes
gaan met de bedoeling' denzelfden dag
naar het station van uitgang terug te
kecren, er op aan te dringen zich di
rect van een plaatsbewijs voor heen en
terug te voorzien; daar des avonds bij
het vertrek der treinen uit Goes een
zeer groote drukte mag worden verv
wacht
Omtrent liet loopen van extra treinen
kan medegedeeld worden, dat in de rich
ting Bergen op Zoom beide dagen om
ongeveer 10 uur des avonds extra treinen
zullen loopen.
In aansluiting met dc extratreinen vaq'
Goes naar Bergen op Zoom op Dinsdag 17
en Woensdag 18 Juni 1919, zullen exlra-
trams rijden van Bergen op Zoom naar
Tholen. Vertrek na aankomst van iederen
extra-trein ongeveer 11 uur 's avonds van
Bergen op Zoom.
o-
Uit Middelburg
In de bekendmaking botroffende do
distributie van kousen enz., voorkomend
in de ooiurant "van Zatprdag, staat, dat
verstrekt zullen worden, kinderkousen a
f 1.50 per paar. Dit is onjuist Verstrekt
zullen worden jongenskousen (maat 5)
a f 1.65 en mcisjcskouseji (maat 61 5
f 1.90.
Zooals bekend is zijn gedurende
den "oorlog alhier verschillende. Bei-
gén overleden en vooral op het R K.
kerkhof hebben velen een tijdelijke pf
blijvende rustplaats gevonden Thans nu
België van den vreemden indringer be
vrijd is hebben dc betrekkingen van ver
schillende dezer do oden pogingen, in het
werk gosletd om het stoffelijk overschot
vau hunne, familieleden paan Belgtê te
doen overbrengen Na het vervullen
Uit Zuid-Be vel and.
Omtrent liet Koninklijk bezoek aan
Goc s deelt men aan De Zeeuw van
bevoegde zijde mede, dat II, M. de Kor
niaigm Dinsdagmiddag Ic 12.41 uur al
daar hoopt te arriyeeren. De Commissaris
der Koningin en de burgemeester van
Goes zullen in den Koninklijken. trein
de landsvorstinne welkom heeten. H. M.
blijft cenigen lijd in den trein. Na hel
noenmaal, te 2 uur, zal liet hooge gezel
schap in een drietal auto's van 't station
naar het Rijkslandbóuwproefslatiion rijden,
voor een kor Ibezoek. Vervolgens wordt
een kort bezoek aan de-Groote Kerk ge-'
bracht.
HeL doel van hel hooge bezoek aan
de Groote kerk is voornamelijk de bezich
tiging van de restauratiewerken. H. M.
zal liier ontvangen worden door den pre
sident en den secretaris van het college
van Kerkv. en den voorz. van de restau-
ratiecoinmissie, resp. de heeren M. II. Ka
rin ck, J. W. van de Weert en A 'üe(yn.
Waarschijnlijk zal gedurende hel be
zoek liet orgel door den heer .1, Kooi
man bespeeld worden.
De Koningin zal hier niet langer dan
20 minuten blijven.
Daarna rijdL men naar het tentoonstel
lingsterrein, waar men te-3 uur of 2.45
uur lioopt te arrivoeren en tot ongeveer
4.45 uur hoopt te blijven.
Daarna wordt door de stad naai' liet
stadhuis gereden, waar slechts het col
lege van B. en W\ en de raadsleden mo
gen aanwezig' zijn. Geen andere auto
riteiten of particulieren zullen hier wor
den toegelaten.
H. M. de Koningin zal te 5.37 uur
weer per trein naar de Residentie terug-
keeren.
Het is nog niet bekend, of Z. K. H de
Prins meekomt. Waarschijnlijk wel.
In de jl. Zaterdag te Baarland ge
houden raadsvergadering, waarin alle le
den present waren, werden de gcloofsf-
brieven der gekozen raadsleden onder
zocht.
Zonder 'hoofdelijke slemmiug werd
besloten dhr J Fraas Kz. niet toe- i©
laten, op grond van eeüi onjuiste uit
spraak van het centr. stembureau
Dc overige gekozenen werden toege
laten.
o
Uit Zeeuwa«h Vlaanderen O D
Bevorderd, ingaande 1 Juli bij dpn
dienst der directe eblastingen enz,, J
C. van Dalen van rijksklerk 3de klasse
te Haarlem kantoor l> g. tot rijksklcrk
2e klasse te T e r u e u z c n kantoor
GEMEENTERAAD VAN MIDDELBURG.
Vergadering van Zaterdag.
(Vervolg.
Verordening Burger
wacht
Ter tafel kwam tlurns het voorstel tot
vaststellen van een verordening ro,or Je
burgerwacht.
De heer Adriaanse vraagt, welke
sanctie dc verordening hebben zal, en
wat er gebeuren zal, als dc burgerwacht
(nu eens niet de bevelen van den burge
meester opvjolgen zou.
De heer Z ij 1 s t r a is van mecuing,
dat de aanstelling tot onbezoldigd politie
beambte noodig zal zijn om de burger
wacht in een betere verhouding tot den
burgemeester te plaatsen Deze verorde
uitva, waarop van boven af aangespoord
wordt, heeft geen ander doel, dan den
burgemeester over een burgerwacht re
doen beschikken,, - later zal deze. netzij
in haar geheel, heizij hoofd voor hoofd,
in ambtelijk verband tot dc politie ge
bracht moeten worden.
De voorzitter verklaart, dat hel
de bedoeling is eerst de burgerwacht te
doen beslaan, en dat daarna aanstelling
tol onbezoldigd zou kunnen geschieden.
De heer C o r n e 1 i s s e vraagt wat
toch eigenlijk de bedoeling van die bur
gerwacht is. Spreker meent, dat er toch
ook politie in Middelburg is, cn. ziet
niet in waarom dan die burgerwacht]
eigenlijk noodig is.
De voorzitter hoopt, en vertrouwt
ook wel, dat er in Middelburg roen op
stand zal komen. Waar echter de beschik
king over een burgerwacht .ons metis
achteruit brengt, en de gebeurtenissen
in de wereld om ons heen vau dien aard
zijn, dat men nooit kan weten wat er in
Nederland en ook hier geschieden zal,
zou spreker toch niet gaarne de verant
woordelijkheid op zich nemen de be
schikking over een macht ter zijde te
stellen, die die heeren; kenden spr.
daarvoor toch wel voldoende niet door
hem zou worden misbruikt.
De heer Adriaausen is toch wel
een beetje geschrokken van de .mo'ge-
lifkhcid, dat aan de leden van de burger
wacht, onder wie zich toch ook minder
góede elementen kunnen bevinden, bee
voegdheden van een onbezoldigd rijks
veldwachter zouden worden gegeven
De heer Bo.ass.on was van mcening,
dal de leden van de burgerwacht het
toch wel eens be voren mochten weten
wanneer zij met disciplinaire banden zul
len worden gebonden, waarop dc lvcev
Z ijls Ir a bemerkt, dat zij wel degelijk
weten on(der discipline te staan, al is
deze dan oiok niet gelijk aan de militaire.
De voorzitter voegt eraan toe, dat
de ieden vau de burgerwacht -steeds het
recht hebben om, wanneer zij daartloe
tredeneu meenen te 'hebben, wederom!
er uit te gaan, welkte opmerking den
heer Onder dijk deed besluiten 'tis
dus juist een duiventil
Het voorstel van B en, W in stem
ming gebracht, werd aangenomen met
filgemeene stemmen, behalve die van de
heeren Cornclisse en Onderlijk,
Belasting op
vecmakeiijk heden.
Het volgende voorstel'was dat tol vast
stelling van verordeningen op heffing en
invordering van een belasting op openbare
vermakelijkheden
Op een vraag van den heer Boas so n
f B, en W. misschien met eenige mate
van waarschijnlijkheid zouden kunnen op
geven, welke de vermoedelijke opbrengst
der voorgestelde belasting zal zijn, ant
woordde de voor z i tie r, dat de raming
voor f911 de som van f325 bedroeg.
Sindsdien is echter veel veranderd, en
waar deze belasting alle publieke ver
makelijkheden, die eenigszins als weelde
kunnen beschouwd worden, treffen zal,
meende de voorzitter dat, alhoewel een
raming zeer moeilijk, zelfs zoo .góed
als onmogelijk is, de opbrenjgst der nu
voorgestelde belasting minstens 4 k 5000,
misschien zelfs wel f 10 000 gulden
zou zijn.
De hear Onder dijk is van meeniug,
dal zulk een ingrijpend voorstel nis deze
belasting op de publieke vermakelijk
heden beter en billijker zou kunnen be
handeld worden Moor den nieuwen raad,
waarvan leden deel zullen uitmaken, die
dichter slaan bij die categorie van per
sonen, die door de belasting zullen wor
den getroffen, dan door den raad van.
ll!%ns, waarvan ongeveer acht leden niet
meer zullen tei'ugkecren. Spreker be
twijfelt of deze raad wel competent is
tol het nemen van zulk een beslissing.
"Wanneer de zaak zoo dringend was om
den finianciëelen toestand der gemeente,
die anders voor een bankroet zóu kom°n
te staan, zou spreker mot de behande
ling van het voorstel door den thans
zitting" hebbendon raad accoord kunnen
gaan, maar de opbrengst der belasting
zal niet zoo veel beleckenend zijn, en
een bankroet dreigt' niet Bovendien
vreest spreker, dat de uitvoering der
voorgestelde belastingvcrordening zeer
in cc il ijk zal zijn en. veel administratieve
onkosten zal medebrengen, misschien
wel zoo veel, dat de gemeente er njctt
mede gebaat is. Spr. geeft in overweginjg
de behandeling van liet voorstel uü tc
stellen tot de nieuwe raad bijeen is
De voorzitter betoogt dit, waar
het voorstel rijp en afgewerkt is, ,op
B «en W de plicht rustte het den raad
voor te leggen. Aan den raad stjaat de
beslissing, of het behandeld zal worden
of niet. Wat dc koeten der belasting
inning betreft is de voorzitter, oie den
ontvaniger en den controleur erover
sprak, overtuigd dat zij zeer goring zul
len zijn.
De heev Van Te ijl in gen acht het
een groot bezwaar, dat alles «vat kunisl
is, belast zal worden en^ vreest dat
vercenighi(g!en, wier doel de kunst is,
door de belasting aanmerkelijk schade
zullen lijden wegens verlies van con
tribuanten.
Tegenover een opmerking van den
voorzitter, dat zulke vereeuigin&cn
de belasting kunirven vermijden door de
van harentwege t5e geven concerten niet
voor hel publiek toegankelijk te stellen,
plaatste de heer Van Te ijl in gen de
meenin|g, dat heli toch niet gewen&cht
kan zijn het publiek van goede concerten
ivcrre te houden, maai' dat' juist njaar
(hel tegendeel moet worden gestreefd,
Voor groote gemeenten acht spreker het
nog iets anders, maar voor gemeenten
als Middelburg, waar de uitgaveu der
vereenigiiiigcn toch reeds zoo groot zijn,
dal zij ook -door toegankelijk stellen der
ecncerleu voor niet-leden haar inkomsten
moeten trachten te vermeerderen, ach Ij
spr de belastingmaatregel niet bevorder
lijk voor de kimsl.
Dc heer A d r i a a n s e merkt hierbij1
op, dat ook in bijnp alle plaafsen ils
Middelburg bel&sting op publieke ver
makelijkheden en concerten beslaat.
De heer On der dijk gevoelt veel
voor de bezwaren van den heer -Vau-
TcijÜngen en wijst op de generale repe
tities van T. O. en U." en de instrumen
tale, die thans legen betrekkelijk ga
ringen prijs toegankelijk zijn, en waar.
hel groote publiek, dal .anders daartoe
uicL in staat zou zijn goede "muziek kan
lm oren, hetgeen weer bezwaarlijker zon
zijn, waaneer bovendien nog belasting
moest worden betaald en grootendoels
onmogelijk zou worden als deze repeti
ties ihel meer voor het publiek loeg.ui-
ketijk waren. Op een of andere wijze,
kunstlievende vei'eenigingen van dc be
lasting te ontheffen acht ook spr. go-
wen scht.
Naar aanleiding van deze opmerkin
gen vraagt de voorzitter wie uil-
roeken zal wat kunst is. Zou het kunst
zijn, als iemand voorlezingen deed uit
De Hel? Een draaiorgel, een orches
trion, is dal' kuufct'? Spr. kent ontwik-'
Lelde personen die mechanische- inu-
ziekvoorlbrenging kunst achten. Dc prin
cipekwestie is deze dat wij de verorde
ning krijgen Blijkt later, dat tic kunst
eronder lijdt, dan zal hel nog sleede
mogelijk zijn de verordening te wijzi
gen, gelijk geschiedt met iedere veror-
denmjj, die in de pi'actijk blijkt met aan
roede verwachtingen te voldoen.
Daar intusschen de heer Oudor-
d ij k het voorstel indient de behandeling
aan de verordeningen "aan den nieu
wen raad óver te laten, wordt dit voor
stel in stemming gebracht en verwor
pen. Met den, heer Oud er dijk stem
den vóór dicifó voorstel de heeren Adri-
annse, v d Harst. Gornelis.«c en Van
Toiilingen.
9ij de artikels'gewijze behandeling van
bel voorstel tot heffing der belasting
trachtten na voorlezing van art 7 d<-
heeren Adriaanse en Onderd ijk
nog op een of andere wijze de kunst be
lastingvrij te maken, en wees de voor
zitter nogmaals op het moeilijk on
derscheid tusschen een vermakelijkheid
die kunst is, en zulke, die geen kunst
zijn, terwijl de lieer Cornells se, die
vreesde, dal wetenschappelijke /oor-
drachten mol lichtbeelden, cursussen als
anderszins ook belast zouden kunnen
worden, zich zag gerustgesteld door de
verklaring van den voorzitter, dat
alleen zulke lezingen en voordrachten
belastbaar zullen zijn die gehouden wor
den uit winstbejag
Tn verband met den tijd. die noodiig
zal zijn voor de invoering der belasting
werd op vioorstcl van den heer De V o e r
bepaald, dat dc verordening niet één.
doch twee maanden^ nadat de konink
lijke goedkeuring daarop verkregen, zal
zijn, in werking zal treden
Nadat bij de arlikelsgewijzc behaiide-
lin;, van dc verordening betreffende de!
invordering de heer Z ijls tra gevraagd
had wat er gebeuren zal als de strooken
niet. gelijk art. 5 bepaalt, worden inge
leverd, en dc voorzitter daarop ge
antwoord heeft dat dan de vercisehte
toestemming van B en W een vólgend
maal zou kunnen geweigerd worden, kwa
men beide verordeningen in stemming,,
en werden, aangenomenTegén stemden
de heeren Cor melisse. Van Teijlingen en
Onderdijk
Gereed maken vau het
Mo 1 o n w atcr
B. en W. stelden, zooals gemeld. Voor
niet te voldoen aan het verzoek van de
Concours Hippiquc Vcreeniging om op
het Molenwater hoornen te rooien eu an
dere werkzaamheden uit te voeren
Nadat de heer A<Ir taan se bij do
bchandèliiig van dit voorstel zeide, dal'
hy wel alle toornen weg zou willen heb
ben, waardoor liet ruime zicht op net MoJ-
lenwater zou worden vergroot, en de
licercn V e r l r e g l en Z ij I's t ra opmerk
ten, dal zij el' liever nog wat boomen
bij zouden zien, waardoor het Molenwater
aan schoonheid zou winnen, - nadat
vervolgens de voorzitter op ceil vraag
van den heer V e r t v e g f had medege
deeld, dat de kosten voor het in orde
brengen van het terrein niet zoo erg
hoog zouden zijn, en dp afzcHi ig ervan
nog het duurste zou komen, waarbij ech
ter in aanmerking dient genomen te wor
den, dat dc gemeente dc 'beschikking
krijgt over het prikkeldraad van het
rijk, brengt de> heer Onderdijk de
'kwestie van eeu sportterrein ter sprake.
Spreker vraagt, óf het nu niet eens tijd