:«o. 139 Maandag 16 Juni .1919 162" Jaargang B1HNENLIN1. Uit Stad en Provisos. Aboao prijs per kwartaal te Mid delburg ©a bij de agenten in Vlissingen a Goes f 1.80, per post f 2.—. Advertentiëo 20 cent per regel Bij abonnement veel lager. Familieberichten en dankbetuigingen ze» 1—7 regels I 1.50. Bovenstaande advertentieprijzen wor den met 20 o/S toeslag verhoogd. DB VERPLAATSING VAN DE MAAT SCHAPPIJ ZEELAND". Naar aanleiding van dc plannen tot verplaatsing van den zetel der maatschap pij „Zeeland heell lxel lland. zich ge wend tot dc directie der H. IJ. S IVF. Ho* blad meldt daarvan het volgende Allereerst vroegen wij wal de eigeu- l if toe reden was van de voorglen olmen verplaatsing. Het denkbeeld om den dienst op En geland van de Mij. Zeeland ie verplaat sen van Vlissingen naar Iïook /an Hol land, berust uitsluitend op economis"hc overwegingen. De concurrentie lusschen de heide routes, aldus1 de heer Kretsch mar van Veen die voor den oorlog be stond, noopte de stoomvaartlijnen en de spoorwegmaatschappijen lot het onder houden van een zeer uilgebreiden dienst, veel uitgebreider dan voor den omvang' van het verkeer werd vercischt. Dit geldt zoowel voor do „Zeeland" als voor de Great Eastern, voor de Engelsche als voor de Nederlandsche en Duitsche spoorwe gen.. Over heide rouLes werden in 1913 291.000 reizigers vervoerd, ld. i gemiddeld 400 per dag in iedere richting. Hiervan liepen in Nederland via Vlissingen 6 Lreiueh in iedere richting of per dag 1474 K.M.. via Floelc van Holland 3 treinen in iedere richting of per dajg 1958 K.M.op het zeelraject via Vlissingen 1 dienst in ie dei v richting op Folkestone, 1 dienst in iedere richting op Queenborou'gh of per dag 754 K.M., via Hoek van Holland 1 dienst in iedere richting op Harwich of per dag 401 K.M. hi Engeland via Folkestone 1 trein in iedere richting of per dag 234 K.M via Queentorough 1 trein in iedere rich ting of per dag 168 K.M., via Harwich 1 trein in iedere richting of per dag 222 JLiJonieter. In Duitschland werden dc treinen in verschillende richtingen voortgezet. Het is duidelijk .dat bij' concentratie van het verkeer ovct 'één route een bespa ring van beteelcenis kan Worden verkre- Meent u, dal deze cijfers van vóór den inorlog op het oogenblik nog gewicht in ito scliaal lellen? vroegen wij. Bij herstel van het verkeer tot de hoogte van voor den oorlog! zou dit ge- wenecht zijn was het antwoord - bij de® aanvankelijk te verwachten geringe re® omvang van het Engelsch-Duitsche verkeer zjjhde i*ijna 70 pet. van het gofaeeï over de beide routen en de ■sterk gestegen exploitatiekosten is het, van het bedrjjfslslandpunt gezien, nood- «aketjjk voor alle daarbij, betrokken par tje» Dt belangengëjmjeeiaschap der spoor wijzen in Nederland en de drang tot vereenvoudiging en bezuiniging in alle Jamden maakt thans een oplossing in die'n «in mogelijk. Bq aangezien het hier in do eerste plaats geldt het verkeer tusschen Neder land en Engeland, ligt het voor de hand dat in hot Nederlandsche verkeersbelang de "keuze moet vallen op de kortste ver binding die de meest geriefelijke dienst regeling mogelijk maakt tusschen de groot la Nederlandsche handels- en bevolkings een tra en London, d. i. de weg via Hoek van Holland. Man de 92.000 reizigers die in 1913 tus schen Engeland en Nederland reisden, gtngen 24.000 of 26 pet. over Vlissingen cn 68.000 of 74 pet. over Hoek van Hol land. Deze voorkeur voor Hoek van Hol land spreekt nog duidelijker wanneer men heden kt dat over Vlissingen twee diensten Hepen en over Hoek van Holland slechts éón. pok dc nationale gevoelens, die op papier, vooral thans, zulk een groote rol spelen, kondeu niet beletten dal de vreemde lijn óver Hoek van Holland door bel meerendeel der reizigers verkozen werd boven den 1 an geren nationalen weg Over Vlissingen van de „Zeeland". - Kan de Maatschappij „Zeeland" ei ge»maclil^ tot een dergelijke verplanting Syvecgaan Om het plan tot uitvoering to bren ijfcs» is overeenstemming noodig tusschen de Nederlandsche Spoorwegen, de ..Zee land" en de Great Eastern Rd. Cy. Hier over wordt overleg gepleegd en dienaan gaande lean thans nog niets worden me degedeeld Het spreekt vanzelf, dat bij de onderhandelingen voeling móet wor den gehouden met de Nederlandsche Re- geerhig, die bij de zaak is botrpkken. wegens het jwjstvervoer en haar goed keu v'mg zal hebben te geven op even tueel aan den Hoek van Holland fe nraken wovkon. - Wat is uw meening omtrent de alge- meene oppositie, die tégen liet plan Ls gerezen? vroegen Wij hierop. - Zeer tegen de verwachting der Ned. Spoorwegen heeft men getracht dileen Voudige veraeersvraagistuk op te blazen tot een nationale en polilielc-intematicri nale kwestie! De bloei van de „Zeeland" en der Nederlandsche- Spoorwegen is in derdaad een nationaal belang, doch dit kan door die concentratie slechts wor den bevorderd. Doordat de 'Nederland sche Spoorwegen de grootste aandeelhou ders in de „Zeeland" zijn, gaan lrare belangen met die van deze maatschappij hand in hand. De belangen van de provincie Zeeland en de andere Zuidelijke provincies waren bij de Vlissingsche voute slechts in 'gerin ge mate en hoofdzakelijk in schijn be trokken, daar de concurrentie der beide routes noop te om /de voornaamste plaat sen door de treinen te laten voorbijrijden. Hoogstens zal de gemeente Vlissingen van de verplaatsing door hel verlies van een deel haver bevolking nadeel ondervinden. Wat denkt u intusschen over de mcening van liet buitenland ton opzichte /an de verplaatsing'' - In internationalen zin hebben,, als boven reeds aangeduid, zoowel Engeland als Duitschland bij herstel van het ver keer belang bij1 de concentratie. Bel'gié is er niet bij betrokken. Voor Noord- Duitschland biedt de Vlissingsche route jeen voordeel boven die over Hoek van Holland en voor Zuid-Duitscliland lean een klem verschil weinig invloed hebben, om dat dit verkeer ,over de Nederlandsche havens, wegens de betere Zuidelijk» ver bindingen over België en Frankrijk, altijd van ondergeschikte beleekenis was. - U stelt dus de voordeelen, die van dc concentratie te wachten zijn, hooger dan de plaatselijke ib'(ekingen van Vlis singen en de provincie Zeeland in het algemeen9 - Wanneer men weet, dat by den geheelen opzet bet behoud en szoo mo gelijk bevordering van den bloei, dit is van de beteekjaiis van de nationale stoomvaartlijn op den voorgrond staat en bedenkt dat Hoek van Holland niet min-' d"1' een nationale 'haven is 'dan yiis- singen, dan meenen wij dat met gerust heid het verdere verloop der zaak lean worden afgewacht en er niet de minste reden is om .alarm te blazen voo r de na tionale belangen. Integendeel. Intusschen zal er nog .wel eenigen lijd erloopen. aleer de zaak» haar beslag verloopcn, aleer de zaak haai' beslag heeft, en mag worden vertrouwd dat niet drogredenen en. üevoelsmotieven zouden Lelctten datgene te doen wat het nuch ter gezond verstand als het beste aan wijst. zoowel vóór het publiek qjjs voor de betrokken vervoersótndlememingen talrijke formaliteiten is heden het eerste lijk van het R. K. 'lterlcliof, dal van wijlen Men lieer Bavel, overleden in 1914, onder geleide van den heer M. Warnau, koster der R. K kerk, naar Bercltem bij Antwer pen overgebracht. De laatste voorstellingen van bel Circus Wilke "hebben zich wederom in groote belangstelling mogen verheu gen *•-* Het vlot afgewerkte programma waar in vooral de paardendressuur een be langrijke plaats inneemt, was vrijwel ge lijk aan dat van de vorige avonden. Het vertrek van hei Circus idat oor spronkelijk eerst 'hedenavond, zooals dan ook geannonceerd was, zou plaats heb ben, is ia verband met de Goesche Landbouwtentoonstelling vervroegd'. Direct na a (loop der Zondagavpndu Voorstelling was hel talrijke circusperso- neel tot laat in den nacht druk in de weer om de omvangrijke bagage in te laden opdat reeds bedjen te Goes de openingsvoorstelling kon plaats hebben, - Het Middefburgsch muziekkorp> geeft Vrijdag 20 d ezer een muziekuitvoe ring op liet Molenwater, des avond-, te 8 uur. Ö- Uit Walcheren. De tjalk „Rival", welke Donderdag middag te Westkapell© legen den d|jjk is gbslagen, is Zaterdagavond ontladen waarna het vaartuig' door een si^epbool naar Vlissingen is gesleep! LUITENANT VOGEL. Naar uit Berlijn wordt gemeld, acht de Duitsche regeerin^ geen termen aanwe zig om dc uitlevering te vragen vau den naar Nederland ontvluchten luitenantVo- gel. Men verzoekt ons bij allen, die morgen of Woensdag van een der sLaj- tions van de Zeeuwsclto lijn naar Goes gaan met de bedoeling' denzelfden dag naar het station van uitgang terug te kecren, er op aan te dringen zich di rect van een plaatsbewijs voor heen en terug te voorzien; daar des avonds bij het vertrek der treinen uit Goes een zeer groote drukte mag worden verv wacht Omtrent liet loopen van extra treinen kan medegedeeld worden, dat in de rich ting Bergen op Zoom beide dagen om ongeveer 10 uur des avonds extra treinen zullen loopen. In aansluiting met dc extratreinen vaq' Goes naar Bergen op Zoom op Dinsdag 17 en Woensdag 18 Juni 1919, zullen exlra- trams rijden van Bergen op Zoom naar Tholen. Vertrek na aankomst van iederen extra-trein ongeveer 11 uur 's avonds van Bergen op Zoom. o- Uit Middelburg In de bekendmaking botroffende do distributie van kousen enz., voorkomend in de ooiurant "van Zatprdag, staat, dat verstrekt zullen worden, kinderkousen a f 1.50 per paar. Dit is onjuist Verstrekt zullen worden jongenskousen (maat 5) a f 1.65 en mcisjcskouseji (maat 61 5 f 1.90. Zooals bekend is zijn gedurende den "oorlog alhier verschillende. Bei- gén overleden en vooral op het R K. kerkhof hebben velen een tijdelijke pf blijvende rustplaats gevonden Thans nu België van den vreemden indringer be vrijd is hebben dc betrekkingen van ver schillende dezer do oden pogingen, in het werk gosletd om het stoffelijk overschot vau hunne, familieleden paan Belgtê te doen overbrengen Na het vervullen Uit Zuid-Be vel and. Omtrent liet Koninklijk bezoek aan Goc s deelt men aan De Zeeuw van bevoegde zijde mede, dat II, M. de Kor niaigm Dinsdagmiddag Ic 12.41 uur al daar hoopt te arriyeeren. De Commissaris der Koningin en de burgemeester van Goes zullen in den Koninklijken. trein de landsvorstinne welkom heeten. H. M. blijft cenigen lijd in den trein. Na hel noenmaal, te 2 uur, zal liet hooge gezel schap in een drietal auto's van 't station naar het Rijkslandbóuwproefslatiion rijden, voor een kor Ibezoek. Vervolgens wordt een kort bezoek aan de-Groote Kerk ge-' bracht. HeL doel van hel hooge bezoek aan de Groote kerk is voornamelijk de bezich tiging van de restauratiewerken. H. M. zal liier ontvangen worden door den pre sident en den secretaris van het college van Kerkv. en den voorz. van de restau- ratiecoinmissie, resp. de heeren M. II. Ka rin ck, J. W. van de Weert en A 'üe(yn. Waarschijnlijk zal gedurende hel be zoek liet orgel door den heer .1, Kooi man bespeeld worden. De Koningin zal hier niet langer dan 20 minuten blijven. Daarna rijdL men naar het tentoonstel lingsterrein, waar men te-3 uur of 2.45 uur lioopt te arrivoeren en tot ongeveer 4.45 uur hoopt te blijven. Daarna wordt door de stad naai' liet stadhuis gereden, waar slechts het col lege van B. en W\ en de raadsleden mo gen aanwezig' zijn. Geen andere auto riteiten of particulieren zullen hier wor den toegelaten. H. M. de Koningin zal te 5.37 uur weer per trein naar de Residentie terug- keeren. Het is nog niet bekend, of Z. K. H de Prins meekomt. Waarschijnlijk wel. In de jl. Zaterdag te Baarland ge houden raadsvergadering, waarin alle le den present waren, werden de gcloofsf- brieven der gekozen raadsleden onder zocht. Zonder 'hoofdelijke slemmiug werd besloten dhr J Fraas Kz. niet toe- i© laten, op grond van eeüi onjuiste uit spraak van het centr. stembureau Dc overige gekozenen werden toege laten. o Uit Zeeuwa«h Vlaanderen O D Bevorderd, ingaande 1 Juli bij dpn dienst der directe eblastingen enz,, J C. van Dalen van rijksklerk 3de klasse te Haarlem kantoor l> g. tot rijksklcrk 2e klasse te T e r u e u z c n kantoor GEMEENTERAAD VAN MIDDELBURG. Vergadering van Zaterdag. (Vervolg. Verordening Burger wacht Ter tafel kwam tlurns het voorstel tot vaststellen van een verordening ro,or Je burgerwacht. De heer Adriaanse vraagt, welke sanctie dc verordening hebben zal, en wat er gebeuren zal, als dc burgerwacht (nu eens niet de bevelen van den burge meester opvjolgen zou. De heer Z ij 1 s t r a is van mecuing, dat de aanstelling tot onbezoldigd politie beambte noodig zal zijn om de burger wacht in een betere verhouding tot den burgemeester te plaatsen Deze verorde uitva, waarop van boven af aangespoord wordt, heeft geen ander doel, dan den burgemeester over een burgerwacht re doen beschikken,, - later zal deze. netzij in haar geheel, heizij hoofd voor hoofd, in ambtelijk verband tot dc politie ge bracht moeten worden. De voorzitter verklaart, dat hel de bedoeling is eerst de burgerwacht te doen beslaan, en dat daarna aanstelling tol onbezoldigd zou kunnen geschieden. De heer C o r n e 1 i s s e vraagt wat toch eigenlijk de bedoeling van die bur gerwacht is. Spreker meent, dat er toch ook politie in Middelburg is, cn. ziet niet in waarom dan die burgerwacht] eigenlijk noodig is. De voorzitter hoopt, en vertrouwt ook wel, dat er in Middelburg roen op stand zal komen. Waar echter de beschik king over een burgerwacht .ons metis achteruit brengt, en de gebeurtenissen in de wereld om ons heen vau dien aard zijn, dat men nooit kan weten wat er in Nederland en ook hier geschieden zal, zou spreker toch niet gaarne de verant woordelijkheid op zich nemen de be schikking over een macht ter zijde te stellen, die die heeren; kenden spr. daarvoor toch wel voldoende niet door hem zou worden misbruikt. De heer Adriaausen is toch wel een beetje geschrokken van de .mo'ge- lifkhcid, dat aan de leden van de burger wacht, onder wie zich toch ook minder góede elementen kunnen bevinden, bee voegdheden van een onbezoldigd rijks veldwachter zouden worden gegeven De heer Bo.ass.on was van mcening, dal de leden van de burgerwacht het toch wel eens be voren mochten weten wanneer zij met disciplinaire banden zul len worden gebonden, waarop dc lvcev Z ijls Ir a bemerkt, dat zij wel degelijk weten on(der discipline te staan, al is deze dan oiok niet gelijk aan de militaire. De voorzitter voegt eraan toe, dat de ieden vau de burgerwacht -steeds het recht hebben om, wanneer zij daartloe tredeneu meenen te 'hebben, wederom! er uit te gaan, welkte opmerking den heer Onder dijk deed besluiten 'tis dus juist een duiventil Het voorstel van B en, W in stem ming gebracht, werd aangenomen met filgemeene stemmen, behalve die van de heeren Cornclisse en Onderlijk, Belasting op vecmakeiijk heden. Het volgende voorstel'was dat tol vast stelling van verordeningen op heffing en invordering van een belasting op openbare vermakelijkheden Op een vraag van den heer Boas so n f B, en W. misschien met eenige mate van waarschijnlijkheid zouden kunnen op geven, welke de vermoedelijke opbrengst der voorgestelde belasting zal zijn, ant woordde de voor z i tie r, dat de raming voor f911 de som van f325 bedroeg. Sindsdien is echter veel veranderd, en waar deze belasting alle publieke ver makelijkheden, die eenigszins als weelde kunnen beschouwd worden, treffen zal, meende de voorzitter dat, alhoewel een raming zeer moeilijk, zelfs zoo .góed als onmogelijk is, de opbrenjgst der nu voorgestelde belasting minstens 4 k 5000, misschien zelfs wel f 10 000 gulden zou zijn. De hear Onder dijk is van meeniug, dal zulk een ingrijpend voorstel nis deze belasting op de publieke vermakelijk heden beter en billijker zou kunnen be handeld worden Moor den nieuwen raad, waarvan leden deel zullen uitmaken, die dichter slaan bij die categorie van per sonen, die door de belasting zullen wor den getroffen, dan door den raad van. ll!%ns, waarvan ongeveer acht leden niet meer zullen tei'ugkecren. Spreker be twijfelt of deze raad wel competent is tol het nemen van zulk een beslissing. "Wanneer de zaak zoo dringend was om den finianciëelen toestand der gemeente, die anders voor een bankroet zóu kom°n te staan, zou spreker mot de behande ling van het voorstel door den thans zitting" hebbendon raad accoord kunnen gaan, maar de opbrengst der belasting zal niet zoo veel beleckenend zijn, en een bankroet dreigt' niet Bovendien vreest spreker, dat de uitvoering der voorgestelde belastingvcrordening zeer in cc il ijk zal zijn en. veel administratieve onkosten zal medebrengen, misschien wel zoo veel, dat de gemeente er njctt mede gebaat is. Spr. geeft in overweginjg de behandeling van liet voorstel uü tc stellen tot de nieuwe raad bijeen is De voorzitter betoogt dit, waar het voorstel rijp en afgewerkt is, ,op B «en W de plicht rustte het den raad voor te leggen. Aan den raad stjaat de beslissing, of het behandeld zal worden of niet. Wat dc koeten der belasting inning betreft is de voorzitter, oie den ontvaniger en den controleur erover sprak, overtuigd dat zij zeer goring zul len zijn. De heev Van Te ijl in gen acht het een groot bezwaar, dat alles «vat kunisl is, belast zal worden en^ vreest dat vercenighi(g!en, wier doel de kunst is, door de belasting aanmerkelijk schade zullen lijden wegens verlies van con tribuanten. Tegenover een opmerking van den voorzitter, dat zulke vereeuigin&cn de belasting kunirven vermijden door de van harentwege t5e geven concerten niet voor hel publiek toegankelijk te stellen, plaatste de heer Van Te ijl in gen de meenin|g, dat heli toch niet gewen&cht kan zijn het publiek van goede concerten ivcrre te houden, maai' dat' juist njaar (hel tegendeel moet worden gestreefd, Voor groote gemeenten acht spreker het nog iets anders, maar voor gemeenten als Middelburg, waar de uitgaveu der vereenigiiiigcn toch reeds zoo groot zijn, dal zij ook -door toegankelijk stellen der ecncerleu voor niet-leden haar inkomsten moeten trachten te vermeerderen, ach Ij spr de belastingmaatregel niet bevorder lijk voor de kimsl. Dc heer A d r i a a n s e merkt hierbij1 op, dat ook in bijnp alle plaafsen ils Middelburg bel&sting op publieke ver makelijkheden en concerten beslaat. De heer On der dijk gevoelt veel voor de bezwaren van den heer -Vau- TcijÜngen en wijst op de generale repe tities van T. O. en U." en de instrumen tale, die thans legen betrekkelijk ga ringen prijs toegankelijk zijn, en waar. hel groote publiek, dal .anders daartoe uicL in staat zou zijn goede "muziek kan lm oren, hetgeen weer bezwaarlijker zon zijn, waaneer bovendien nog belasting moest worden betaald en grootendoels onmogelijk zou worden als deze repeti ties ihel meer voor het publiek loeg.ui- ketijk waren. Op een of andere wijze, kunstlievende vei'eenigingen van dc be lasting te ontheffen acht ook spr. go- wen scht. Naar aanleiding van deze opmerkin gen vraagt de voorzitter wie uil- roeken zal wat kunst is. Zou het kunst zijn, als iemand voorlezingen deed uit De Hel? Een draaiorgel, een orches trion, is dal' kuufct'? Spr. kent ontwik-' Lelde personen die mechanische- inu- ziekvoorlbrenging kunst achten. Dc prin cipekwestie is deze dat wij de verorde ning krijgen Blijkt later, dat tic kunst eronder lijdt, dan zal hel nog sleede mogelijk zijn de verordening te wijzi gen, gelijk geschiedt met iedere veror- denmjj, die in de pi'actijk blijkt met aan roede verwachtingen te voldoen. Daar intusschen de heer Oudor- d ij k het voorstel indient de behandeling aan de verordeningen "aan den nieu wen raad óver te laten, wordt dit voor stel in stemming gebracht en verwor pen. Met den, heer Oud er dijk stem den vóór dicifó voorstel de heeren Adri- annse, v d Harst. Gornelis.«c en Van Toiilingen. 9ij de artikels'gewijze behandeling van bel voorstel tot heffing der belasting trachtten na voorlezing van art 7 d<- heeren Adriaanse en Onderd ijk nog op een of andere wijze de kunst be lastingvrij te maken, en wees de voor zitter nogmaals op het moeilijk on derscheid tusschen een vermakelijkheid die kunst is, en zulke, die geen kunst zijn, terwijl de lieer Cornells se, die vreesde, dal wetenschappelijke /oor- drachten mol lichtbeelden, cursussen als anderszins ook belast zouden kunnen worden, zich zag gerustgesteld door de verklaring van den voorzitter, dat alleen zulke lezingen en voordrachten belastbaar zullen zijn die gehouden wor den uit winstbejag Tn verband met den tijd. die noodiig zal zijn voor de invoering der belasting werd op vioorstcl van den heer De V o e r bepaald, dat dc verordening niet één. doch twee maanden^ nadat de konink lijke goedkeuring daarop verkregen, zal zijn, in werking zal treden Nadat bij de arlikelsgewijzc behaiide- lin;, van dc verordening betreffende de! invordering de heer Z ijls tra gevraagd had wat er gebeuren zal als de strooken niet. gelijk art. 5 bepaalt, worden inge leverd, en dc voorzitter daarop ge antwoord heeft dat dan de vercisehte toestemming van B en W een vólgend maal zou kunnen geweigerd worden, kwa men beide verordeningen in stemming,, en werden, aangenomenTegén stemden de heeren Cor melisse. Van Teijlingen en Onderdijk Gereed maken vau het Mo 1 o n w atcr B. en W. stelden, zooals gemeld. Voor niet te voldoen aan het verzoek van de Concours Hippiquc Vcreeniging om op het Molenwater hoornen te rooien eu an dere werkzaamheden uit te voeren Nadat de heer A<Ir taan se bij do bchandèliiig van dit voorstel zeide, dal' hy wel alle toornen weg zou willen heb ben, waardoor liet ruime zicht op net MoJ- lenwater zou worden vergroot, en de licercn V e r l r e g l en Z ij I's t ra opmerk ten, dal zij el' liever nog wat boomen bij zouden zien, waardoor het Molenwater aan schoonheid zou winnen, - nadat vervolgens de voorzitter op ceil vraag van den heer V e r t v e g f had medege deeld, dat de kosten voor het in orde brengen van het terrein niet zoo erg hoog zouden zijn, en dp afzcHi ig ervan nog het duurste zou komen, waarbij ech ter in aanmerking dient genomen te wor den, dat dc gemeente dc 'beschikking krijgt over het prikkeldraad van het rijk, brengt de> heer Onderdijk de 'kwestie van eeu sportterrein ter sprake. Spreker vraagt, óf het nu niet eens tijd

Krantenbank Zeeland

Middelburgsche Courant | 1919 | | pagina 1