129
BinsiSag 3 Juni l«ï
ei 1 l i m -
BINNENLAND.
Dit Stad en Pfovlneie.
iH2' Jaarp
Abona. prijs per kwartaal te Mid-
delburg en bij de agenten in Vlissingen
sti Goes f 1.80, per post f 2.—.
Advertentie» 20 cent per re
Bij abonnement veel iager,
Familieberichten en dankbetuigingen
vaa 1—7 regels f 1.50.
Bovenstaande advertentieprijzen wor
den met 20 toeslag verhoogd.
GEDWONGEN LEENING IN ZICHT.
Waar de „N. R. Crtverneemt is bin
nenkort de indiening te verwachten van
•en wetsontwerp tot het aangaan van
•en leening ten laste van den staat ten
bedrage van '100 miljoen gulden. Do
leeaing zal ditmaal een gedwongen lee-
mnB zijn De plicht tot deelneming aan
de leening wordt opgelegd aan bezitters
van vermo(gen(S! van f20.000 en honger.
Do gelukkige bezitters van zulke vermo
gens zullen, van den ontvanger der re
gistratie een fcenjnisgeving ontvangen,
waarbij hun het bedrag dat zij in de
leening hebben te nemen, wordt mede
gedeeld.
De leenin|g zal vermoedelijk 5 pCt.
mirte dragen.
STAAL UIT ELZAS-LOTHARINGEN
NAAR INDIE.
Waar het Ncd. Gorr, Bureau van offi-
«ieele zijde meldt, zoekt Frankrijk af
zetgebied van de productie van staal uit
Hzas-Lotharmgenwelke opbrengst elf
millioen moet bedragen
Frankrijk toch kan met eigen opbrengst
Van zes millioen voldoende volstaan
Naar het Gorr. Bureau nader meldt,
sou Nederlandseh Oost-Indië reeds an
derhalf" millioen ton betrekken, voor wel
ken .uitvoer faciliteiten wel zullen wor
den verleend.
UIT OOST-INDIË.
D® uitbarsting van de Kloet
Volgens een hier ter stede bij de
directie ontvangen telegram zijn de
fcoffieondernemingea Karang Nongko en.
Banlaran, toebehoorende aan de N V
'Cultuurmaatschappij „Salalri Plantations"
xesp. N.V. Cultuurmaatschappij ,,Dje,-
nana" en welke gelegen zijn op de
Kloet, bij de jongste uitbarsting1 onbe
schadigd gebleven.
Volgens een telegram aan het Hark-
delsblad leden de oiiefabrieken van Van
Dongen en Insulinde niet ernstige schal
de. Rijst-, koffie- en suikeraanplanlfcn-
jgjen zijn vernield. Van de Onderneming
'Alassbedawang (vermoedelijk is Alasi Kë-
dawoeng een koffieland bij Blilar, bë-
boorende aan de firma A. v. Hoboken
Go., bedoeld) gingen 9000 pilcols verlof-
ïen.
De N. R. Crt. verneemt uit Soerabaja
dat de oogst der suikerondfernoiming
Sempalwodalt vermoedelijk onder ascli-
regen is vernield.
De spoorweg naar Blitar is over een
afstand van 15 mijl' verdwenen.
de ter vergadering ongeveer 150 meist-
jes en vrouwen als lid op. Besloten werd
over te gaan tot huisbezoek om daarna
een vergadering te beleggen, waarin dan
hel bestuur zal worden gekozen.
In den nacht van Zaterdag op Zon
dag heeft men zich te K1 o e ti n ge door
opschuiving van een raam en verbreking,
der binnenafsluiting toegang verschaft tot
hel hulpkantoor der posterijen en tele
grafie. Behalve een blikten troïftmel
waarin postzegels en eenig geld, wordt
niets vermist. Van de(n) dader(s) tot he
den geen spoor.
Uit Noor d-Be ve 1 ands
In de Maandag gehouden raadsver
gadering te C o 1 ij n s p 1 a a t, waar alleen
de burgemeester afwezig was, werd bc
handeld een schrijven van de spoorweg-
maatschappij' Zuid-Beveland betreffende
verhooging en verlenging der subsidie.
Op verzoek der maatschappij werd deze
bepaald op f 75 jaarlijks gedurende 50
jaren. (Oorspronkelijk was het f 50 gedu
rende 20 jaar). Een voorstel van B. en
W. tot het aankoopen van een schuur
van den heer A. Kole, welke schuur zou
moeten dienen tot bergplaats van de
brandspuit en den lijkwagen, werd niet
aangenomen. Besloten werd tot dat doel
een gebouwtje (e doen plaatsen bij de
gemeente-vuilnisbelt. Naar aanleidjng'
daarvan besLool men een geldleening aan
te gaan van f 1600, rentende ten hoogste
5'/i' "/o en af te lossen in 8 jaar.
Ten slotte werd met algemeene stem
men aangenomen een voorstel van R. en
W'. om over te gaan Lot het bijbouwen
van een lokaal bij de openbare lagere
school.
■O'
Uit Schouwe n-D u i v e I a n d
- In de Woensdag te Bruinisse
gehouden gemeenteraadsvergadering deel
de de voorzitter bij de bespreking1 qer
werkverschaffing mee, dat er met het
Algemeen Steuncomité onderhandeld
wordt over eventueele subsidie. Er was
echter bericht ingekomen, dat er nog
Niemand heeft verwacht, dat de fusie
Lusschen die maatschappijen zou leiden
tol een onverhoedschen aauval op hel
welzijn van Vlissingen, van Walcheren en
van Zeeuwsch-Vlaanderen. De plannen,
die reeds in 1918 begoninien zijn, zijn
lUilgewerkt als door een dief in den
nacht. De autoriteiten, die de zaak zou
den tegengehouden hebben, werden er
stelselmatig builen gehouden. Spr. brengt
hulde aan de mannen en vrouwen, die
op lijd de zaak publiek hebben gemaakt.
Daar men nog niets met zekerheid
weet, heeft spr. gebruik gemaakt van zijn
recht als volksvertegenwoordiger om zijn
bekende vragen, aan dfcn Minister té)
stollen.
Een tweede ernstig gevolg is, dat de
havenwerken zullen worden afgelast, spr,
meent, dat dit* wel degelijk samenhangt
mei hel eerste punt, vvanjl in de stukken
over de haven wordt wel degelijk gerept
van de aanlegplaats van de „Zeeland'
booten.
Daar niet alle leden deze materie zoo
goed kenden als spreker, was het gevaar
lijk voor hem, een debat uit te lokken,
bij het verzoek om de havenplannrnt
•an de agenda af te voeren.
Spr. verwacht als antwoord, dat de
zaak nog moet worden, onderzocht. Hij
thter overtuigd, dat, al mocht de
„Zeeland" verplaatst worden, toch de
haven verbetering noodzakelijk blijft.
Men moet zich goed rekenschap geven
wie in deze zijn tegenstanders zijn Men
moet de klemmende, juiste argumenten
erkennen.
Spr. ontkent, dat hij in zijn artikel in
dit blad Me loslippig was.
Do tegenstanders zijn geen staatslieden,
d"n zouden zij in dezen rijd, nu de
annexatie nog niet van de lucht is, root
zulke plannen niet begonnen zijn. Maart
het zijn knappe zakenlieden en da.ir moet
men njog meer mede oppassen dan met
knappe staatslieden*
Mannen als de heeren Kalf en Kretsch-
mar van Veen, dc directie van de II. IJ.
S. M en de S.S., zullen komen mot za
kelijke belangen; maar daartegenover zul
geen beslissing geaumen is. Besloten werd 'on. 0fl^ zakelijice belangen en wel de
meL de werkverschaffing voort te gaan nahona-e, provinciale en stedelijke b
cn dit vanaf heden voor rekening der «agen, die zij niet in hun argumentatie
Uit Middelburg.
De volgende week Woensdag 11 de-
ïer. zal het circus Wilke, van vroeger
hier wel bekend, de eerste van een reeks;
Worslellingen geveu op het Molenwater
alhier. Het circus heeft de vorige
maand, toen het in Apeldoorn stond nog
•en bezoek gehad dat aan den directeur
een grootc voldoening moet hebben ge-
geren, n.l. van "Prins Hendrik, die de
voorstelling tot het eind bijwoonde, en
volle tevredenheid daarover betuigde.
Uit Vlissingen.
Hel Tweede Kaïnerlid de lieer Wijn-
Ifioop heeft gisteravond in het Concert
gebouw te Vlissingen voor een stamp-
vtolle zaal gesproken over „Is Bolsj
me .vernietiging of opbouwing'?" De lieer
Wijnkoop trachtte aan te toonen dat het
bolsjewisme wel degelijk opbouwing wil,
Van de gelegenheid Lot debat werd
geen gebruik gemaakt.
o
U i I W a Iclieren.
Maandag h Leid te Se roos kerk
het stembureau zitting om te beslissen
.over den open gévallen raadszetel door
het bedanken van den heer A. Melis Pz
Tot raadslid werd aangewezen de eer
ste plaatsvervanger der a.-r. partij, de
heer Joh. Wondergem, altredend, die bij
de «lemming niet herkozen was.
o
Uit Z u i d-B e v e 1 a 11 d
Onder presidium van imevr. Vieningjsr
De Vries had Maandag tc Goes in het
«lot „Oostende" de' [Oprichtingsvergadering
■plaats van den R. K. Vrouwenbond. Mcj
Meijer, presidente van den 'R. K. Vrou
wenbond te Rotterdam, zette liet doel.
het nut en de noodzakelijkheid van den
Vrouwenbond uiteeu. Er gaven zich vtaan-
vaniaf heden voor rekenin,
IgemeenLe te dóen en niet meer door het
Steuncomité jddaar. In verband daar
mede werd liet besluit in de vorige ver
gadering gekomen, waarbij aan het plaat-
so'ijk steuncomité een subsidie van f 3000
werd verleend, ingetrokken, en bestolen
een nieuwe leening van f 3000 aan te
goan tegen ten hoogste ó»/2 pCt. mét
jnarlijkschc afLossing van f 500 te be
ginnen 1 Dec. 1920.
Bij de rondvraag vroeg de heer Wem-
mers, wat er met de modder op de kade
moet gedaan worden. Besloten werd te
trachten ze aan de landbouwers te ver-
koopen.
De heer Rrepel deelde mede, dat hij
zich in verband met de kwestie vlucht-
haven in verbinding lieeft gesteld met
enkele ambtenaren en met den lieer jhr.
dc Muralt. Zij hebben hun steun toe
gezegd om als de zaak doorgaat, le be
werken dat de haven in den Stoofpolder
komt. De Voorzitter zeide den heer Kle
pel dank voor zijn bemoeiingen.
De heer Hagie sprak de wenschelijk-
heid uit de deksels der zinkputten in
de verlengde Molenstraat iets lager te leg
gen dan' thans, wat werd toegezegd.
Uit Tholen.
Onder de bijvoegsels der Staatscou
rant van Maandag 2 Juni zijn opgenomen
dc statuten der Burgerwachl;vereeniging|
to St. Maartensdijk,
DE PROTESTVERGADERING TE
VLISSINGEN.
Zooals Le verwachten was is de gister
avond in hel Grandhotel le Vlissingen!
gehouden vergadering, belegd door liet
comité uit de burgerij legen de Verplaat
sing der Zeeland, bijzonder druk bezocht
geweest. De groole zajal was geheel ge
vuld (met belangstellenden, onder wie zich
vele vrouwen bevonden.
Te ongeveer kwart over acht heette!
dc voorzitter van het comité, de heer'ds,. 1'
H. S ie mei ink de aanwezigen welkom',
inzonderheid de leden van het dagOl. be-
sluur cn van den gemeenteraad, van wie
de burgemeester en de wethouders de
heeren Laernoes en Van Niflrik) met de
leden \'an liet comité en de sprekers op
hel podium hadden plaats genomen, en
zeide dal het doel der bijeenkomst is hel
verdedigen van de bedreigde belangen
van slad, provincie en land. Verschillende)
sprekers zouden uiteen zetten wal het
voor Vlissingen heleeldeuien zal als een
vierde deel dei' bevolking vertrekt.
De eerste spreker, dc lieer J li r. R. R
A. dc M ural t, zei met beide handen de
gelegenheid te hebben aangfcgrtepen om,
bel belangjrjjke onderwerp te behan
delen.
Spr. wees op de vroegere concurren
tie lusschen de S.S. en de II. S. M. die
do (Oorzaak is geweest 'van liet Destaan,
dei' Zeeland, al heeft ook het postcon-
Iracl daarop invloed gehad.
kunnen gebruiken, worden gesteld:
De eerste troef van dep heer Kalf
zal zijn, dat het internationaal verkeer,
zoo dood is ,als een pier. Dat is waar. Als
het waar is, dat in 10 jaar het jgrooie
verkeer niet zal terugkeeren, en ook dat
velen op zullen zien tijgen de reis naar
Vlissingen, die verder en duurder is, dat
thans 3 maal zooveel passagiers met de
Batavierdan met de „Zeeland" 111e-
degaan; dat er i/3 van. de passagier*}
vroeger met de „Zeeland" ging, gaat men
bij deze argumentatie uit van, een foe
lie ven grondslag.
De Duitscber.s zullen zich herstellen,
want hel is een energiek volk, de handel
zal herleven en ook die .op Eugeland. Als'
dil niet zoo is, Laat men, dpn de „Zeeland
maar verplaatsen-, want dan gaat zij hier
toch ook dood.
Als de „Zeeland" naar den Hoek van
Holland verplaatst wordt, zal zij de con
currentie krijgen van de zich Herstel
lende Harwich lijn, die in Engeland kan
rekenen op betere aansluiting, maar die
ook in Nederland steun zal vinden bij die
spoorwegmaatschappijen, die als goedje
Nederlanders het totaal verdwijnen van
de nationale lijn betreuren, maar die
gelijk lachen, omdat zij hun aandeelhou
ders meer kunnen uitkeercu.
De Duitschers zullen een neutrale lijn
preforeeren boven de Franschc, Belgi
sche of Engelsclie en zij zullen de Ylis-
siri.gsche lijn blijven steunen.
Spr. zal het niet hebben over de plaat
selijke belangen, die andere sprekers zul
len behandelen, maar over dc provinciale,
en nationale belangen.
Maar dan zal de regcering de zaak
grondig moeten-onderzoeken 011 too/ten
dal de bctoogingeiv tegen de annexatie;
ook in Holland gehouden, cn waar bleek,
dal men dc Zeeuwen zoo hoog acht,
xvcl degelijk zoo gemeend waren.
Spr heeft daarom den Minister ge
vraagd een onderzoek in tc stelten cn
de resultaten aam de Tweede Kamer
mede te deelen alvorens een beslissing
tc nemen,
Hel is ook ten deele waar, dat ver
plaatsing in het belang zou zijn van
postvervoer; de post kan spoediger
distrihueerd worden. Maar dat is alleen
waar voor de dagboolen, maar bij de
nachtbooten geeft bet niets, want die
komen zoo vroeg aan, te Vlissingen, dat
de post toch nog vroeg is In, die centra
van oj^s land De nachlbootcn zouden
dan oolc zeker hier moeten blijven, zulks
in liet belap/g van de buitenlau,<jschfc
postverbinding.
De zeereis is korter, liet binnenvaren
tc Vlissingen veel gemakkelijker. De mail
kon een uur eerder zijn in het Zuiden
van Duitschland en anderhalf uur eer
der te Berlijn.
Als het antwoord van den Ministci
hem niet voldoet, zal spreker een inter
pellalie in de Kamer houden; en een
motie voorstellen.
Hel opzeggen van het postconlraet is
nog geen reden om te maken dat de
regeering in deze machteloos staat, want
een Minister van Waterstaat heeft wel
100 manieren om deze zaak in de Kamer
te brengen.
Ten slotte komt spreker tot het hoofd
argument, en wel de kwestie van d»
staatsexploitatie-, en herinnerde aan zijn
motie inzake staatsexploitatie der spoor
wegen ei\ die van dien heer Heijkoop
inzake staatsexploitatie van den mail
dienst op Engeland.
Dal ook bij staatsexploitatie deze'fde
motieven gelden als nu bij dc maatschap
pijen voor verplaatsing van de „Zeeland",
ontkent spreker,vwant de staat heeft ook
le maken met de plaatselijke belangen
en met die van een streek.
Maar ook lean de staat, als de Engel-
sche treinen, geen aansluiting geven op de
„Zeeland", hetzelfde doen met de Eu-
ge'.sche zeelijn.
Een motie, waarbij wordt uitgesproken,
dat de verplaatsing moet wachten op de
invoering van de staatsexploitatie, zal in
de Kamer met algemeene stemmen wor
den aangenomen.
Hierdoor zou men tijd winnen on kan
dan worden aangetoond, of de verwach
ting over het zich niet herstellen van
het internationaal verkeer, ïs bewaar
heid
Spr. komt ten slotte tol de voJgeude
conclusies
le. Door de fusie van de Mij. lot
Expl. van S.S. met de II S. M. werd de
weg geopend pin de stoomvaartmaatschap
pij Zeeland te verplaatsen naar Hoek van
Holland of elders, zoodra dc financieels}
belangen van dc Spoorwegmaatschappijen
dit wenschelijk zouden maken.
Volgens geruchten zouden de
spoorwegdirecties, die meer dan de helft
van de aandeelen der Maatschappij in
handen hebben, van meen big zijn, (lat
dc tijdsomstandigheden thans van dien
zijn, dat lot verplaatsing van de
Zeeland naar iloelc van Holland dient te
worden overgegaan.
Voorop dient tc worden gesteld,
dal van een verplaatsing van de Zeeland,
geen sprake mag zijn, zoolang de Staten
Generaal nog geen uitspraak hebben ge
daan omtrent de al of niet wenschelijk-
heid om over te gaan tot Staatsexploi
tatie van de Spoorwegen en zulks in het
bijzonder Ln verhand met het feit, dat
de regeering, volgens de gevoerde de-
ballen in de Tweede Kamer, zich vol
strekt niet tegen de invoering van de
Staatsexploitatie heeft gekeerd, 'naar
daartegenover een neutraalstandpunt in
neemt en derhalve uivoering van Staats
exploitatie binnen afzienbaren tijd niet
onmogelijk is.
4e Het is niet voor tegenspraak vat
baar, dat de Spoorwegmaatschappijen bij
hun streven om dc verplaatsing van de
Zeeland te bevorderen of le dwingen*
zich in hoofdzaak laten leiden door
financieele overwegingen, met terzijde la-
fing van de betrokken nationale, provin-
iale en stedelijke belangen.
5e. De nationale, gewestelijke en ste
delijke fo(elangen bij een verplaatsing van
de Zeeland betrokken zijn zoo groot, dat
de regeering die verplaatsing niet hui-
Jen haar loanjmag laten gaan.
De regeering dient een verplaat
sing van de Zeeland met alle haai" ten
dienste staande middelen te verhinderen
zoolang nicL vaststaat, dat met alle bo
vengenoemde "belangen is rekening ge
houden. In verband hiermede Ynoet de
regeering, indien de spoorwegdirecties!
hun voornemen niet laten varen, een
uitgebreid onderzoek doen instellen in
binncu- en buitenland, waarbij de belang
hebbenden worden gehoord. De resulta
ten van dal onderzoek dienen aan Je Sta
ten Generaal le wordeu medegedeeld al
vorens de regeering aan de voorbereiding
van een cvenLueelc verplaatsing "haar me
dewerking verleent.
Door de Voorstanders van een ver
plaatsing van dc Zeeland wordt er 0. m.
op gewezen, dal [11 de naaste toekomyt
tc verwachten is, dat het vervoer van
niailreizigcrs uit Duitschland gcqng zal
zijn, dal er in hoofdzaak gerekend zal
moeten worden pp Nederlaudscli-En-
gclsch vervoer, dal het Ln het belang
van den Nedni'landschen postdienst is,
dal de Zeeland wordt verplaatst naar
Hoek van Holland; en dat, indien «ie ver
plaats big niet geschiedt, de spoorwegen
met grootc verliezen op de betrokken traj-
jectcn zullen hebben le kampen. Hier
tegenover kan worden aangevoerd, dat
omtrent het reizigers vervoer niets met
zekerheid kan wordeu voorspeld, dje
postdienst slechts ton deele er door kan
worden gebaat en de buitenlandsche post
verbinding er zelfs door kan worden ge
schaad. Toegegeven zal kunnen worden,
dal voor de spoorwegen een verplaatsing
voordeelig zal zijn en dat de handhaving
van den 'hestaanden toestand zelfs verlies
kan opleveren. Echter staat daartegen
jover. dat andere igröole belangen door'een
verplaatsing van iele Zeeland zoodanig "war
den geschaad, dat aan de Spoorwegmaat
schappijen op andere wijze moet worden
tegemoet gekomen.
Spreker wékte nog eens op te blijven
pnolesleercn legen dezen" aanslag op do
welvaart van Vlissingen.
(Ingezonden Medodeeling).
De tweede spreker, kapelaan Van
der Siu an, herinnerde aan de drie oor
logsjaren; aan hetgeen oolc Vlissingen van.
den vreeselijken krijg lieeft ondervonden ,-
aan de vreugde, die .ontstond bij het ein
digen van den wereldslrijd, maar ook aan
de verduistering dier vreugde, toen de
annexatie-plannen bekend werden.
En nu, terwijl Minister van Karaebèck'
onze belangen le Parijs bepleit, komt dit
plan; hij moei zich wel geschaamd hebben
als rechtgeaard "Nederlander, loen de bui
tenlandsche couranten schreven, dat ineu
dc zaken aan de Schelde alvast gaat Jiqui-
deeren voor de annexatie is gesAied.
Ofschoon spr. als geboren Rottcrdam-
er gaarne zijn geboortestad in bloei
ziet toenémen, meent liif dat dit niet gé-
beuren mag ten koste van een kleine zus
terstad, Vlissingen, waarvan hij het zich
tot een eer rekent inwoner te zijn.
Zij die met de Zeeland zouden worden
overgeplaatst, zullen een duurder laven
krijgen en voor de gemeentekas, voor de
neringdoenden, vooral voor de kleineren,
zal het een groole schade zijn. Daarom
moet de geheele bevolking .opkomen' tegen,
hel rooven van „onze Zeeland". De Zeeu
wen zijn trots op hun mpoie duinen, hun
bloeiende boomgaarden, hun 'groene wei
den, maar vooral .op „hun Zeeland", die
hen niet het buitenland verbindt, liet
nationaal belang bij de Zeeland is vooïal
dat zij de kortste route met Engeland,
geeft, nooit moest de Zeeland blijven lig
gen, nooit had zij een reizigers-ongeluk
in normale lijden te boeken. Spr. stelt
vertrouwen in het herleven van het in
ternationaal verkeer. Niet de directie van
de Zeeland is do schuld van het drei
gend gevaar, hetgeen .ook blijkt uit de
uitlating van rar, de Savomiu Lolunon,
commissaris der maatschappij. De schuld
ligt bij de (spoorwegdirecties. Spr. is geen
voorstander van staatsexploitatie in het
algemeen, maar als het particulier initia
tief tekort schiet, moet de staat ingrijpen
en moet de tweelingbroeder met den olak
hebben, waarop slaat „Staatsexploitatie".
Spreker herinnerde er aan, dat de heer
Fruijlier na een onderhoud met den Mi
nister kon seinen, dal hij niet gelooft
dat de Zeeland weggaat. De tijd, dat Lim
burg en Zeeland als Stiefkinderen van
Nederland worden behandeld moet nu
maar eens uit zijn. Spreker wekte op
te blijven strijden voor het belang van
stad, provincie en land.
De derde spreker, de heer G. F. Lin
de ij er, herinnerde aan de vele pogin
gen van het gemeentebestuur om de wel
vaart van Vlissingen tc verboogen, o. a
door liet overnemen der havenexploitatie,
het zich hier doen vestigen van nieuwe
industrieën enz. En nu komt een kleine
groep dividendmakers een aanslag doen
op die welvaart. Als verdediger van do
arbeidersbelangen steil spr. in het licht
hoe ook jje arbeiders er groot belang
lqj hebben, dat de Zeeland te Vlissingen
blijft. Wanneer er minder welvaart iS,
zijn ook de sociale verbeteringen minder,
gemakkelijk le verkrijgen en hiervan on
dervindt ook de middenstand weer de
slechte gevolgen. Spr. wijst op plaatsen
als Vecrc, cn zulk een lot zou. als het
zoo doorgaat, ook Vlissingen beschoren'
zijn. De heer Lindeijer zette uiteen, dat
de actie legen de plannen niet dezd
vergadering niet mag eindigen, men moet
blijven ageoron, lotdat liet zeker is, dat
de Zeeland te Vlissingen blijft. Dringend
roept spreker de arbeiders op ook daar
aan mede te werken.
Hiermee was de rij van aangekondigde
sprekers geëindigd, maar ook de lieer
M. L a emoes vroeg hel woord on
zeide ziju beste jaren aan de „Zeeland''
gegeven te hebben. Ilij lean niet duiden
dal zij hier weg gaat Spr. toonde aan,
dal de „Zeeland" is een concurrent-' van
de buitenlandsche .kanaflllijnen, maarniet
van de Noordzeelijnpn, waar zij wei
nig mede te maken heeft. Als de „Zee
land uil Vlissingen weggaat, zal zij zeker
geheel verdwijnen De „Bataviqr"-lijn
heeft thans' drukker vervoer, maar zij
vaart des nachts en waagt haag reizigers
aan het mijnengevaar. Als de booten
weer op Folkestone gaan varen, zullen
zij in 4 uur korter de passagiers vatï
Amsterdam in Londen brengen dan
„Batnvicr"-lijn. Dat er nog steeds gaarne
passagiers over Vlissingen reizen, blijkt
wel uit het feit, dat er Zaterdag nog 111
medekwamen. Uil deze vergadering moet
de kreet door het geheele land gaan,:
..de „Zeeland" moet te Vlissiiuen blijven".