129 BinsiSag 3 Juni l«ï ei 1 l i m - BINNENLAND. Dit Stad en Pfovlneie. iH2' Jaarp Abona. prijs per kwartaal te Mid- delburg en bij de agenten in Vlissingen sti Goes f 1.80, per post f 2.—. Advertentie» 20 cent per re Bij abonnement veel iager, Familieberichten en dankbetuigingen vaa 1—7 regels f 1.50. Bovenstaande advertentieprijzen wor den met 20 toeslag verhoogd. GEDWONGEN LEENING IN ZICHT. Waar de „N. R. Crtverneemt is bin nenkort de indiening te verwachten van •en wetsontwerp tot het aangaan van •en leening ten laste van den staat ten bedrage van '100 miljoen gulden. Do leeaing zal ditmaal een gedwongen lee- mnB zijn De plicht tot deelneming aan de leening wordt opgelegd aan bezitters van vermo(gen(S! van f20.000 en honger. Do gelukkige bezitters van zulke vermo gens zullen, van den ontvanger der re gistratie een fcenjnisgeving ontvangen, waarbij hun het bedrag dat zij in de leening hebben te nemen, wordt mede gedeeld. De leenin|g zal vermoedelijk 5 pCt. mirte dragen. STAAL UIT ELZAS-LOTHARINGEN NAAR INDIE. Waar het Ncd. Gorr, Bureau van offi- «ieele zijde meldt, zoekt Frankrijk af zetgebied van de productie van staal uit Hzas-Lotharmgenwelke opbrengst elf millioen moet bedragen Frankrijk toch kan met eigen opbrengst Van zes millioen voldoende volstaan Naar het Gorr. Bureau nader meldt, sou Nederlandseh Oost-Indië reeds an derhalf" millioen ton betrekken, voor wel ken .uitvoer faciliteiten wel zullen wor den verleend. UIT OOST-INDIË. D® uitbarsting van de Kloet Volgens een hier ter stede bij de directie ontvangen telegram zijn de fcoffieondernemingea Karang Nongko en. Banlaran, toebehoorende aan de N V 'Cultuurmaatschappij „Salalri Plantations" xesp. N.V. Cultuurmaatschappij ,,Dje,- nana" en welke gelegen zijn op de Kloet, bij de jongste uitbarsting1 onbe schadigd gebleven. Volgens een telegram aan het Hark- delsblad leden de oiiefabrieken van Van Dongen en Insulinde niet ernstige schal de. Rijst-, koffie- en suikeraanplanlfcn- jgjen zijn vernield. Van de Onderneming 'Alassbedawang (vermoedelijk is Alasi Kë- dawoeng een koffieland bij Blilar, bë- boorende aan de firma A. v. Hoboken Go., bedoeld) gingen 9000 pilcols verlof- ïen. De N. R. Crt. verneemt uit Soerabaja dat de oogst der suikerondfernoiming Sempalwodalt vermoedelijk onder ascli- regen is vernield. De spoorweg naar Blitar is over een afstand van 15 mijl' verdwenen. de ter vergadering ongeveer 150 meist- jes en vrouwen als lid op. Besloten werd over te gaan tot huisbezoek om daarna een vergadering te beleggen, waarin dan hel bestuur zal worden gekozen. In den nacht van Zaterdag op Zon dag heeft men zich te K1 o e ti n ge door opschuiving van een raam en verbreking, der binnenafsluiting toegang verschaft tot hel hulpkantoor der posterijen en tele grafie. Behalve een blikten troïftmel waarin postzegels en eenig geld, wordt niets vermist. Van de(n) dader(s) tot he den geen spoor. Uit Noor d-Be ve 1 ands In de Maandag gehouden raadsver gadering te C o 1 ij n s p 1 a a t, waar alleen de burgemeester afwezig was, werd bc handeld een schrijven van de spoorweg- maatschappij' Zuid-Beveland betreffende verhooging en verlenging der subsidie. Op verzoek der maatschappij werd deze bepaald op f 75 jaarlijks gedurende 50 jaren. (Oorspronkelijk was het f 50 gedu rende 20 jaar). Een voorstel van B. en W. tot het aankoopen van een schuur van den heer A. Kole, welke schuur zou moeten dienen tot bergplaats van de brandspuit en den lijkwagen, werd niet aangenomen. Besloten werd tot dat doel een gebouwtje (e doen plaatsen bij de gemeente-vuilnisbelt. Naar aanleidjng' daarvan besLool men een geldleening aan te gaan van f 1600, rentende ten hoogste 5'/i' "/o en af te lossen in 8 jaar. Ten slotte werd met algemeene stem men aangenomen een voorstel van R. en W'. om over te gaan Lot het bijbouwen van een lokaal bij de openbare lagere school. ■O' Uit Schouwe n-D u i v e I a n d - In de Woensdag te Bruinisse gehouden gemeenteraadsvergadering deel de de voorzitter bij de bespreking1 qer werkverschaffing mee, dat er met het Algemeen Steuncomité onderhandeld wordt over eventueele subsidie. Er was echter bericht ingekomen, dat er nog Niemand heeft verwacht, dat de fusie Lusschen die maatschappijen zou leiden tol een onverhoedschen aauval op hel welzijn van Vlissingen, van Walcheren en van Zeeuwsch-Vlaanderen. De plannen, die reeds in 1918 begoninien zijn, zijn lUilgewerkt als door een dief in den nacht. De autoriteiten, die de zaak zou den tegengehouden hebben, werden er stelselmatig builen gehouden. Spr. brengt hulde aan de mannen en vrouwen, die op lijd de zaak publiek hebben gemaakt. Daar men nog niets met zekerheid weet, heeft spr. gebruik gemaakt van zijn recht als volksvertegenwoordiger om zijn bekende vragen, aan dfcn Minister té) stollen. Een tweede ernstig gevolg is, dat de havenwerken zullen worden afgelast, spr, meent, dat dit* wel degelijk samenhangt mei hel eerste punt, vvanjl in de stukken over de haven wordt wel degelijk gerept van de aanlegplaats van de „Zeeland' booten. Daar niet alle leden deze materie zoo goed kenden als spreker, was het gevaar lijk voor hem, een debat uit te lokken, bij het verzoek om de havenplannrnt •an de agenda af te voeren. Spr. verwacht als antwoord, dat de zaak nog moet worden, onderzocht. Hij thter overtuigd, dat, al mocht de „Zeeland" verplaatst worden, toch de haven verbetering noodzakelijk blijft. Men moet zich goed rekenschap geven wie in deze zijn tegenstanders zijn Men moet de klemmende, juiste argumenten erkennen. Spr. ontkent, dat hij in zijn artikel in dit blad Me loslippig was. Do tegenstanders zijn geen staatslieden, d"n zouden zij in dezen rijd, nu de annexatie nog niet van de lucht is, root zulke plannen niet begonnen zijn. Maart het zijn knappe zakenlieden en da.ir moet men njog meer mede oppassen dan met knappe staatslieden* Mannen als de heeren Kalf en Kretsch- mar van Veen, dc directie van de II. IJ. S. M en de S.S., zullen komen mot za kelijke belangen; maar daartegenover zul geen beslissing geaumen is. Besloten werd 'on. 0fl^ zakelijice belangen en wel de meL de werkverschaffing voort te gaan nahona-e, provinciale en stedelijke b cn dit vanaf heden voor rekening der «agen, die zij niet in hun argumentatie Uit Middelburg. De volgende week Woensdag 11 de- ïer. zal het circus Wilke, van vroeger hier wel bekend, de eerste van een reeks; Worslellingen geveu op het Molenwater alhier. Het circus heeft de vorige maand, toen het in Apeldoorn stond nog •en bezoek gehad dat aan den directeur een grootc voldoening moet hebben ge- geren, n.l. van "Prins Hendrik, die de voorstelling tot het eind bijwoonde, en volle tevredenheid daarover betuigde. Uit Vlissingen. Hel Tweede Kaïnerlid de lieer Wijn- Ifioop heeft gisteravond in het Concert gebouw te Vlissingen voor een stamp- vtolle zaal gesproken over „Is Bolsj me .vernietiging of opbouwing'?" De lieer Wijnkoop trachtte aan te toonen dat het bolsjewisme wel degelijk opbouwing wil, Van de gelegenheid Lot debat werd geen gebruik gemaakt. o U i I W a Iclieren. Maandag h Leid te Se roos kerk het stembureau zitting om te beslissen .over den open gévallen raadszetel door het bedanken van den heer A. Melis Pz Tot raadslid werd aangewezen de eer ste plaatsvervanger der a.-r. partij, de heer Joh. Wondergem, altredend, die bij de «lemming niet herkozen was. o Uit Z u i d-B e v e 1 a 11 d Onder presidium van imevr. Vieningjsr De Vries had Maandag tc Goes in het «lot „Oostende" de' [Oprichtingsvergadering ■plaats van den R. K. Vrouwenbond. Mcj Meijer, presidente van den 'R. K. Vrou wenbond te Rotterdam, zette liet doel. het nut en de noodzakelijkheid van den Vrouwenbond uiteeu. Er gaven zich vtaan- vaniaf heden voor rekenin, IgemeenLe te dóen en niet meer door het Steuncomité jddaar. In verband daar mede werd liet besluit in de vorige ver gadering gekomen, waarbij aan het plaat- so'ijk steuncomité een subsidie van f 3000 werd verleend, ingetrokken, en bestolen een nieuwe leening van f 3000 aan te goan tegen ten hoogste ó»/2 pCt. mét jnarlijkschc afLossing van f 500 te be ginnen 1 Dec. 1920. Bij de rondvraag vroeg de heer Wem- mers, wat er met de modder op de kade moet gedaan worden. Besloten werd te trachten ze aan de landbouwers te ver- koopen. De heer Rrepel deelde mede, dat hij zich in verband met de kwestie vlucht- haven in verbinding lieeft gesteld met enkele ambtenaren en met den lieer jhr. dc Muralt. Zij hebben hun steun toe gezegd om als de zaak doorgaat, le be werken dat de haven in den Stoofpolder komt. De Voorzitter zeide den heer Kle pel dank voor zijn bemoeiingen. De heer Hagie sprak de wenschelijk- heid uit de deksels der zinkputten in de verlengde Molenstraat iets lager te leg gen dan' thans, wat werd toegezegd. Uit Tholen. Onder de bijvoegsels der Staatscou rant van Maandag 2 Juni zijn opgenomen dc statuten der Burgerwachl;vereeniging| to St. Maartensdijk, DE PROTESTVERGADERING TE VLISSINGEN. Zooals Le verwachten was is de gister avond in hel Grandhotel le Vlissingen! gehouden vergadering, belegd door liet comité uit de burgerij legen de Verplaat sing der Zeeland, bijzonder druk bezocht geweest. De groole zajal was geheel ge vuld (met belangstellenden, onder wie zich vele vrouwen bevonden. Te ongeveer kwart over acht heette! dc voorzitter van het comité, de heer'ds,. 1' H. S ie mei ink de aanwezigen welkom', inzonderheid de leden van het dagOl. be- sluur cn van den gemeenteraad, van wie de burgemeester en de wethouders de heeren Laernoes en Van Niflrik) met de leden \'an liet comité en de sprekers op hel podium hadden plaats genomen, en zeide dal het doel der bijeenkomst is hel verdedigen van de bedreigde belangen van slad, provincie en land. Verschillende) sprekers zouden uiteen zetten wal het voor Vlissingen heleeldeuien zal als een vierde deel dei' bevolking vertrekt. De eerste spreker, dc lieer J li r. R. R A. dc M ural t, zei met beide handen de gelegenheid te hebben aangfcgrtepen om, bel belangjrjjke onderwerp te behan delen. Spr. wees op de vroegere concurren tie lusschen de S.S. en de II. S. M. die do (Oorzaak is geweest 'van liet Destaan, dei' Zeeland, al heeft ook het postcon- Iracl daarop invloed gehad. kunnen gebruiken, worden gesteld: De eerste troef van dep heer Kalf zal zijn, dat het internationaal verkeer, zoo dood is ,als een pier. Dat is waar. Als het waar is, dat in 10 jaar het jgrooie verkeer niet zal terugkeeren, en ook dat velen op zullen zien tijgen de reis naar Vlissingen, die verder en duurder is, dat thans 3 maal zooveel passagiers met de Batavierdan met de „Zeeland" 111e- degaan; dat er i/3 van. de passagier*} vroeger met de „Zeeland" ging, gaat men bij deze argumentatie uit van, een foe lie ven grondslag. De Duitscber.s zullen zich herstellen, want hel is een energiek volk, de handel zal herleven en ook die .op Eugeland. Als' dil niet zoo is, Laat men, dpn de „Zeeland maar verplaatsen-, want dan gaat zij hier toch ook dood. Als de „Zeeland" naar den Hoek van Holland verplaatst wordt, zal zij de con currentie krijgen van de zich Herstel lende Harwich lijn, die in Engeland kan rekenen op betere aansluiting, maar die ook in Nederland steun zal vinden bij die spoorwegmaatschappijen, die als goedje Nederlanders het totaal verdwijnen van de nationale lijn betreuren, maar die gelijk lachen, omdat zij hun aandeelhou ders meer kunnen uitkeercu. De Duitschers zullen een neutrale lijn preforeeren boven de Franschc, Belgi sche of Engelsclie en zij zullen de Ylis- siri.gsche lijn blijven steunen. Spr. zal het niet hebben over de plaat selijke belangen, die andere sprekers zul len behandelen, maar over dc provinciale, en nationale belangen. Maar dan zal de regcering de zaak grondig moeten-onderzoeken 011 too/ten dal de bctoogingeiv tegen de annexatie; ook in Holland gehouden, cn waar bleek, dal men dc Zeeuwen zoo hoog acht, xvcl degelijk zoo gemeend waren. Spr heeft daarom den Minister ge vraagd een onderzoek in tc stelten cn de resultaten aam de Tweede Kamer mede te deelen alvorens een beslissing tc nemen, Hel is ook ten deele waar, dat ver plaatsing in het belang zou zijn van postvervoer; de post kan spoediger distrihueerd worden. Maar dat is alleen waar voor de dagboolen, maar bij de nachtbooten geeft bet niets, want die komen zoo vroeg aan, te Vlissingen, dat de post toch nog vroeg is In, die centra van oj^s land De nachlbootcn zouden dan oolc zeker hier moeten blijven, zulks in liet belap/g van de buitenlau,<jschfc postverbinding. De zeereis is korter, liet binnenvaren tc Vlissingen veel gemakkelijker. De mail kon een uur eerder zijn in het Zuiden van Duitschland en anderhalf uur eer der te Berlijn. Als het antwoord van den Ministci hem niet voldoet, zal spreker een inter pellalie in de Kamer houden; en een motie voorstellen. Hel opzeggen van het postconlraet is nog geen reden om te maken dat de regeering in deze machteloos staat, want een Minister van Waterstaat heeft wel 100 manieren om deze zaak in de Kamer te brengen. Ten slotte komt spreker tot het hoofd argument, en wel de kwestie van d» staatsexploitatie-, en herinnerde aan zijn motie inzake staatsexploitatie der spoor wegen ei\ die van dien heer Heijkoop inzake staatsexploitatie van den mail dienst op Engeland. Dal ook bij staatsexploitatie deze'fde motieven gelden als nu bij dc maatschap pijen voor verplaatsing van de „Zeeland", ontkent spreker,vwant de staat heeft ook le maken met de plaatselijke belangen en met die van een streek. Maar ook lean de staat, als de Engel- sche treinen, geen aansluiting geven op de „Zeeland", hetzelfde doen met de Eu- ge'.sche zeelijn. Een motie, waarbij wordt uitgesproken, dat de verplaatsing moet wachten op de invoering van de staatsexploitatie, zal in de Kamer met algemeene stemmen wor den aangenomen. Hierdoor zou men tijd winnen on kan dan worden aangetoond, of de verwach ting over het zich niet herstellen van het internationaal verkeer, ïs bewaar heid Spr. komt ten slotte tol de voJgeude conclusies le. Door de fusie van de Mij. lot Expl. van S.S. met de II S. M. werd de weg geopend pin de stoomvaartmaatschap pij Zeeland te verplaatsen naar Hoek van Holland of elders, zoodra dc financieels} belangen van dc Spoorwegmaatschappijen dit wenschelijk zouden maken. Volgens geruchten zouden de spoorwegdirecties, die meer dan de helft van de aandeelen der Maatschappij in handen hebben, van meen big zijn, (lat dc tijdsomstandigheden thans van dien zijn, dat lot verplaatsing van de Zeeland naar iloelc van Holland dient te worden overgegaan. Voorop dient tc worden gesteld, dal van een verplaatsing van de Zeeland, geen sprake mag zijn, zoolang de Staten Generaal nog geen uitspraak hebben ge daan omtrent de al of niet wenschelijk- heid om over te gaan tot Staatsexploi tatie van de Spoorwegen en zulks in het bijzonder Ln verhand met het feit, dat de regeering, volgens de gevoerde de- ballen in de Tweede Kamer, zich vol strekt niet tegen de invoering van de Staatsexploitatie heeft gekeerd, 'naar daartegenover een neutraalstandpunt in neemt en derhalve uivoering van Staats exploitatie binnen afzienbaren tijd niet onmogelijk is. 4e Het is niet voor tegenspraak vat baar, dat de Spoorwegmaatschappijen bij hun streven om dc verplaatsing van de Zeeland te bevorderen of le dwingen* zich in hoofdzaak laten leiden door financieele overwegingen, met terzijde la- fing van de betrokken nationale, provin- iale en stedelijke belangen. 5e. De nationale, gewestelijke en ste delijke fo(elangen bij een verplaatsing van de Zeeland betrokken zijn zoo groot, dat de regeering die verplaatsing niet hui- Jen haar loanjmag laten gaan. De regeering dient een verplaat sing van de Zeeland met alle haai" ten dienste staande middelen te verhinderen zoolang nicL vaststaat, dat met alle bo vengenoemde "belangen is rekening ge houden. In verband hiermede Ynoet de regeering, indien de spoorwegdirecties! hun voornemen niet laten varen, een uitgebreid onderzoek doen instellen in binncu- en buitenland, waarbij de belang hebbenden worden gehoord. De resulta ten van dal onderzoek dienen aan Je Sta ten Generaal le wordeu medegedeeld al vorens de regeering aan de voorbereiding van een cvenLueelc verplaatsing "haar me dewerking verleent. Door de Voorstanders van een ver plaatsing van dc Zeeland wordt er 0. m. op gewezen, dal [11 de naaste toekomyt tc verwachten is, dat het vervoer van niailreizigcrs uit Duitschland gcqng zal zijn, dal er in hoofdzaak gerekend zal moeten worden pp Nederlaudscli-En- gclsch vervoer, dal het Ln het belang van den Nedni'landschen postdienst is, dal de Zeeland wordt verplaatst naar Hoek van Holland; en dat, indien «ie ver plaats big niet geschiedt, de spoorwegen met grootc verliezen op de betrokken traj- jectcn zullen hebben le kampen. Hier tegenover kan worden aangevoerd, dat omtrent het reizigers vervoer niets met zekerheid kan wordeu voorspeld, dje postdienst slechts ton deele er door kan worden gebaat en de buitenlandsche post verbinding er zelfs door kan worden ge schaad. Toegegeven zal kunnen worden, dal voor de spoorwegen een verplaatsing voordeelig zal zijn en dat de handhaving van den 'hestaanden toestand zelfs verlies kan opleveren. Echter staat daartegen jover. dat andere igröole belangen door'een verplaatsing van iele Zeeland zoodanig "war den geschaad, dat aan de Spoorwegmaat schappijen op andere wijze moet worden tegemoet gekomen. Spreker wékte nog eens op te blijven pnolesleercn legen dezen" aanslag op do welvaart van Vlissingen. (Ingezonden Medodeeling). De tweede spreker, kapelaan Van der Siu an, herinnerde aan de drie oor logsjaren; aan hetgeen oolc Vlissingen van. den vreeselijken krijg lieeft ondervonden ,- aan de vreugde, die .ontstond bij het ein digen van den wereldslrijd, maar ook aan de verduistering dier vreugde, toen de annexatie-plannen bekend werden. En nu, terwijl Minister van Karaebèck' onze belangen le Parijs bepleit, komt dit plan; hij moei zich wel geschaamd hebben als rechtgeaard "Nederlander, loen de bui tenlandsche couranten schreven, dat ineu dc zaken aan de Schelde alvast gaat Jiqui- deeren voor de annexatie is gesAied. Ofschoon spr. als geboren Rottcrdam- er gaarne zijn geboortestad in bloei ziet toenémen, meent liif dat dit niet gé- beuren mag ten koste van een kleine zus terstad, Vlissingen, waarvan hij het zich tot een eer rekent inwoner te zijn. Zij die met de Zeeland zouden worden overgeplaatst, zullen een duurder laven krijgen en voor de gemeentekas, voor de neringdoenden, vooral voor de kleineren, zal het een groole schade zijn. Daarom moet de geheele bevolking .opkomen' tegen, hel rooven van „onze Zeeland". De Zeeu wen zijn trots op hun mpoie duinen, hun bloeiende boomgaarden, hun 'groene wei den, maar vooral .op „hun Zeeland", die hen niet het buitenland verbindt, liet nationaal belang bij de Zeeland is vooïal dat zij de kortste route met Engeland, geeft, nooit moest de Zeeland blijven lig gen, nooit had zij een reizigers-ongeluk in normale lijden te boeken. Spr. stelt vertrouwen in het herleven van het in ternationaal verkeer. Niet de directie van de Zeeland is do schuld van het drei gend gevaar, hetgeen .ook blijkt uit de uitlating van rar, de Savomiu Lolunon, commissaris der maatschappij. De schuld ligt bij de (spoorwegdirecties. Spr. is geen voorstander van staatsexploitatie in het algemeen, maar als het particulier initia tief tekort schiet, moet de staat ingrijpen en moet de tweelingbroeder met den olak hebben, waarop slaat „Staatsexploitatie". Spreker herinnerde er aan, dat de heer Fruijlier na een onderhoud met den Mi nister kon seinen, dal hij niet gelooft dat de Zeeland weggaat. De tijd, dat Lim burg en Zeeland als Stiefkinderen van Nederland worden behandeld moet nu maar eens uit zijn. Spreker wekte op te blijven strijden voor het belang van stad, provincie en land. De derde spreker, de heer G. F. Lin de ij er, herinnerde aan de vele pogin gen van het gemeentebestuur om de wel vaart van Vlissingen tc verboogen, o. a door liet overnemen der havenexploitatie, het zich hier doen vestigen van nieuwe industrieën enz. En nu komt een kleine groep dividendmakers een aanslag doen op die welvaart. Als verdediger van do arbeidersbelangen steil spr. in het licht hoe ook jje arbeiders er groot belang lqj hebben, dat de Zeeland te Vlissingen blijft. Wanneer er minder welvaart iS, zijn ook de sociale verbeteringen minder, gemakkelijk le verkrijgen en hiervan on dervindt ook de middenstand weer de slechte gevolgen. Spr. wijst op plaatsen als Vecrc, cn zulk een lot zou. als het zoo doorgaat, ook Vlissingen beschoren' zijn. De heer Lindeijer zette uiteen, dat de actie legen de plannen niet dezd vergadering niet mag eindigen, men moet blijven ageoron, lotdat liet zeker is, dat de Zeeland te Vlissingen blijft. Dringend roept spreker de arbeiders op ook daar aan mede te werken. Hiermee was de rij van aangekondigde sprekers geëindigd, maar ook de lieer M. L a emoes vroeg hel woord on zeide ziju beste jaren aan de „Zeeland'' gegeven te hebben. Ilij lean niet duiden dal zij hier weg gaat Spr. toonde aan, dal de „Zeeland" is een concurrent-' van de buitenlandsche .kanaflllijnen, maarniet van de Noordzeelijnpn, waar zij wei nig mede te maken heeft. Als de „Zee land uil Vlissingen weggaat, zal zij zeker geheel verdwijnen De „Bataviqr"-lijn heeft thans' drukker vervoer, maar zij vaart des nachts en waagt haag reizigers aan het mijnengevaar. Als de booten weer op Folkestone gaan varen, zullen zij in 4 uur korter de passagiers vatï Amsterdam in Londen brengen dan „Batnvicr"-lijn. Dat er nog steeds gaarne passagiers over Vlissingen reizen, blijkt wel uit het feit, dat er Zaterdag nog 111 medekwamen. Uil deze vergadering moet de kreet door het geheele land gaan,: ..de „Zeeland" moet te Vlissiiuen blijven".

Krantenbank Zeeland

Middelburgsche Courant | 1919 | | pagina 1