MIDDELBURGSCHE COURANT No. 123 Woensdag 28 Mei 1919. 162* Jaargug BINNENLAND. (■■ram aiSi m< sas 'WKS5T Dit Stad es Provincie. i dit nummer behoort een Bijvoegsel. MORGEN, HEMELVAARTSDAG, ZAL DB „MIDDELBURGSCHE COURANT" N1JKT VERSCHIJNEN. iboDD. prijs per kwartaal te Mid delburg en bij de agenten in VUssingen en Goes f 1.80, per post f 2.—. Advertentiën 20 cent per regel. Bij abonnement veel lager. Familieberichten en dankbetuigingen van 1—7 regels f 1.50. Bovenstaande advertentieprijzen wor den met 20 o/o toeslag verhoogd. KAMEROVERZICHT. Vi Tweede Kamer. Zitting van Dinsdag, fleto heele zitting' werd weer aan de «nderwijzerssalarissen gewijd, en xijog staan er zooveel amendementen in de wachtkamer dat het de vraag is of de Kamer lieden met de afhandeling gereed aal komen. Het lot van de meeste amendementen ïs,: verwerping. Als men weet dat er alleen een van den heer O 11 Oi gisteren hel 24ste amendement afgehandeld werd, d£tn is 't begrijpelijk dat wij daar geen overzicht kunnen geven. Het belangrijkste van de zitting1 van gisteren was de wijziging door den Mjt-i bister zelf, dlie ten doel had blijkens de toelichting om met behoud van het aangenomen stelsel te gëm©et te komen aan den wensch om de belooniing voor het gebruik van bij-akten eenigszins te verruimen, en om ook eèn beLooning in uitzicht te stellen voor de onderwijzers aan M. U. L. O.-klassen wegens het bezit van middelbare akten. De nieuwe bepaling kent aan de bet- ritters van bijakten f 50 toe voor elke akte; wordt van zoo'n bevoegdheid ook in de klas gebruik gemaakt, dau komt er nog eens f 100 voor elk vak bij. Voor de kopklassen van M. U. L. O.-scholen komt er voor elk vak f 200 bijterwijl bijzonder gunstige bepalingen zijü getroffen voor leerkrachten in het bezit van middelbare akten. Vermeld Zij' voorts dal de heer Otto per motie de publicatie van de notulen der Bevredigingscommissie vroeg Bij den aanvang1 der zitting werden door den voorzitter en door den Minister van Koloniën eenige hartelijke woorden ran deelneming gesproken met de slacht- toffers van de KLoet-ui tbars t ing. IBM VLISSINGSCHE KWESTIE. (Ingezonden) 's-Gravenhage, 26 Mei 1919. 'i Aan den Heer Hoofdredacteur van de ,,Middelburgsche Courant" te Middelburg. Geachte Redactie, I> verbamd met de geruchten, dat de Directie van de Stoomvaartmaatschappij ^Zealand" al of niet daartoe door «aderen gedreven het plan zou heb ben opgevat om den maildienst, voor 2»-»rerre de uitvaart betreft, te verleggen van "Vlissingen. naar een andere Neder landsche haven, kreeg ik va» verschilA lende zijden verzoeken om te trachten ter zake nadere inlichtinigen ter bevoeg- dor plaatse in te winnen. IV heb daartoe 21 Mei jl. een aantal vreeen opgesteld en gericht tot den heer Minister van "Waterstaat. De beantwoor ding Van die vragen zal omtrent ver schillende punten wellicht eenige zeker heid kunnen verschaffen. h» elk geval verwacht ik, dat die be antwoording van, mijn vragen wel zoo-» danig zal zijn, dat den, Zeeuwen zal blijken, dat onverhoedsche aanvallen op de helangen van hun provincie door do Regeering niet zullen worden toegelaten. De Zeeuwen hebben moreel recht op medezeggenschap of althans mioreel recht om te worden gehoord in deze belangrijke materie, ook al mOcht zelfs het naticn «j*nl belang of het belanlg van Spoor-, weg- en andere maatschappijen een ver legging van de afvaart van de mailbooten wettigen. Een motie van de L. U. Kamterclub ligt op behandeling te wachten, waarin op; fttaatsexploitatie van de spoorwegen wordt aangedrongen. Een motie van den heer Heijkoop ligt ook ter tafel, waarin op staatsexploitatie ran den raaildiertst, thans door de maat schappij „Zeeland" onderhouden, wordt aangedrongen'. Zoodra de Minister mijn vragen zal hebben beantwoord, zal ik injtfien daar toe dan nog aanleiding bestaat MR do Hamer verzoeken, mij Loe te sü&B interpellatie over de zaak tot de Regie ring te richten. Het komt mij voor, dat de verontrus tende kwestie van de maatschappij „f" deze goede zijcfc? heeft, dat de nood zakelijkheid van een spoedige behande ling van onlze motie, betreffende de. staatsexploitatie van de spoorwegen, sterk naar voren is gebracht. Vóór het zomerreces van de Kjuner verwacht ik die behandfeling niet, maar stellig zal onzerzijds op een behandeling in het aanstaanfde najaar worden aan gedrongen. De door mij tot den heer Minister van) Waterstaat gerichte vragen luiden le. Weet de Minister of het juist is dal de Directies van de Spoorwegmaat schappijen het daarheen trachten te lei den dat de mailbooten van de Maat schappij „Zeeland", die van Vlissingen op Engeland varen, in den vervolge van uil een andere Nederlandsche haven don maildienst zullen onderhouden? 2e. Zoo ja, hield hét verzoek van den Minister om het Wetsontwerp tot Verbe tering' van de Haven van Vlissingen '(stuk No, 33) vloorloopig van de agenda van de. Tweede Kamer af Le voeren en waaraan! op 23 Mei jl. door de Tweede Kamer, gevolg is gegeven, verband met boven genoemd^ bedoeling vlan de Directies' van de Spoorwegmaatschappijen? 3e. Zoo ja, moet dan uit een en ander worden afgeleid, dat, indien de bedoelin gen van die Directies slagen, een. ver betering v,an de haven van Vlissingen, zooals omschreven in bovengenoemd wetsontwerp, door den Minister niet meer noodig wordt geacht? Is de Minister bereid', alvorens eenige beslissing van welken aard ook, ter zake te nemen, een' uitgebreid on derzoek te doen instellen of het inder daad wenschelijk is in verband met nationale en provinciale belangen le verhinderen dat de maildienst van de Maatschappij „Zeeland" van Vlissingen naar een andere haven wordt verlegd? Zoo ja, is de Minister dan bereid de resultaten van een dergelijk onder zoek, met toelichting, aan de Tweede Kamer mede te dleelen, alvorens ter zake eenige beslissing te nemen? Nog enkele opmerkingen jvensch ik te maken. Het staat voor mij vast, dat de direc ties van de H. IJ. S. Mv en S.S. tliauls tot „een" samengesmolten,, op de ver legging van den maildienst sterk aan dringen. Zij hebben veel macht door het grooi aandeel dat zij hebben in de Maatschappij „Zeeland". Het gaat dus niet van de Directie \an de Maatschappij „Zeeland," uil. Vroeger beconcurreerden de beide spoorwegmaatschappijen elkaar geducht. Naar ik meen liepen er 6 treinen naar Vlissingen en, 3 treinen naar Hoek van Holland. Naar Vlissingen werden 42 mailreizigers per trein vervoerd en over ILoek van Holland 61 uit Noord-Duitsch- land en 2-4 uit Zuid-Duitschland. Vóór den oorlog werden per jaar 92.000 Nederlanders naar Enigeland ver voerd (in 1913). Hiervan gingen 26 pCt. over Vlissingen en 74 pCt over Hoek] van Holland. Daar de spoorwegdirecties de eerste jaren geen belangrijk vervoer uit het achlerland (Duitschland enz.) verwach ten (m. i. ten onrechte) en dus theore tisch in hoofdzaak alleen met het reizi gers vervoer Nederland—Engeland vice- versa rekening hebben te houden, spreekt het van zelf dat zij, als zakenlieden, Irachlen den dienst te verleggen, waar door zij vele treindiensten "kunnen uit sparen, enz. Maar het spreekt eveneens van zelf, dat er nog andere belanjgen zijn dan die van de spoorwegdirecties en betrokken aandeelhouders. Zeeland (in het bijzondier heeft Wal cheren en ook Zceuwsch-Vlaanderen be lang bij het behoud van den tegenwoor- digen maildienst) behoort nog bij Ne derland en zoowel de Hooge Lands vrouwe, Hare Majesteit de Koningin, als de Regeering en het geheele Nederland sche volk hebben zich beijverd om uit bundig te toonen dat zij van vervreem ding van het Zeeuwsche Land niets wil len welen. Wat men lief heeft moet men echter ook weten te beschermen en te waardcerenl Wij zullen spoedig de proef op de som kunnen nemen in dezen. Een briefschrijver informeerde bij mij waarom ik zonder protest het wetsvoor stel voor verbetering van de haven van Vlissingen van de agenda liet afvoeren. Mij dunkt dat dit nog al duidelijk is! Stellig en zeer terecht zou bij de behandeling door verschillende sprekers er op gewezen zijd dat, in verband met de geruchten "omtrent de maatschappij Nederland het wetsontwerp niet kon w >rden aangenbmen. Niets is zoo gevaar lijk als het laten afstemmen van een webontwerp, wat m. i. zou hebben piaats gevonden. Ik ben van meening, dat zelfs al ver dween de Maatschappij „Zeeland" uit \lissingen, verbetering van de haven nog noodig is. Wij zullen hieromtrent liet antwoord van den Minister afwachten. „Tijd gewonnen is dikwijls veel gewon nen' Dit zal ook hier weer blijken. Do Regeering en de Tweede Kamer, want die moet goedkeuren heeft me- dezegjgeetschap in de heele z*tüc in ver band met de post contracten, die de Maatschappij „Zeehuid" niet missen kan. Ik kan mij" goed voorstellen, dat het over 't algemeen voordeel tg kan zijn voor de postadministratie, dat de maildienst wordt verlegd van Vlissingen naar Hoek van Holland. Voor het buitenland ïs het echter v,an groot belang, dat de post met de nachtboot (de voornaamste post) over Vlissingen gaat De post over Vlissingen is toch li/» uur eerder op een trein dan flife over Hoek van Holland, wat van groote beteekenis is. Dergelijke overwe gingen moeten m. i. worden bestudeerd. Hierop doelt onder meer mijn vierde vraag. Dat onderzoek geldt dus ook di plomatiek overleg mei het buitenland. Ik zou mij kunnen indenken, dlat dei Nederlandsche postadministratie veel voelt voor verlegging van den maildienst naar het hart Van het land; zij zal ech ter moeten erkenden dat in elk geval de naehlbooien over Vlissingen moeten blij ven gaan ten behoeve van de buiten- kindsche post. De nachtbooten, komen zóó vnoeg aan, dat de Ned postadmini stratie ruim den tijd heeft de voor Ne derland bestemde poststukken tijdig te distribueeren, ook al komt de mail niet L hart van 't land aan. Ik geef toe, dal deze zaak bij de dagbooten geheel anders staat. Deze komen vrij Laat aam en voor de distributie van de post is het dan veel waard dat die booten m,het centrum van 't lanfl aankomen. Ik heb hier slechts oen enkel punt aan- geliaald, waaruit kan blijken, dal zelfs in, het belang van den "postdienst althans de nachtbooten over Vlissingen zullen moeien blijven gaan. Te Vlissingen zal dan kunnen blijven de zetel der Maatschappij, de reparatieinrichtingen, een zeer groot deel van het personeel en verder zal ook de verbetering van de haven, (die m. i. todi noodig zal blijken) nipg even urgent blijven. Uil bovenstaande beschouwing make men niet op, dat ik er al in, toe zou kunnen stemmen, dat de dagbooten voortaan uit Rotterdam zouden varen! Hel geheele bedrijf behoort in Vlissingen te blijven. Zoodra de zaak dan in de Tweede Kamer aan de orde komt, hetzij bij een iutcrpellatie, hetzij op andere wijze, zal iK de gelegenheid wol aangrijpen dit in den breedie ,aan te too men. Wij zullen ons kruit nu maar niet verder ver schieten, en op de debatten vooruit loopen. Het zou al een zeer eigenaardig reflex van Noord-Nederland ten opzichte van de intens-gevoerde anti-annexatiebewe- ginig in het Zeeuwsche Zuiden zijn, in dien op zóó ingrijpende wijze het belang van Zeeland werd geschaad door ver legging van den maildienst van Vlissin-i gen naar elders. Zeeuwen! weest waakzaam. Laat u niet door de spoorwegdirecties in den nek zien! Met dank voor de plaatsing. Uw dw. DE MURALT. Sp.ele.ta met VuuB. (Ingezonden) 46.859 ingezetenen van Zeeland be tuigen aan H. M. de Koningin dat zjj Z.-Vlaanderen bij" Nederland willen hou den! Onophoudelijk wordt Br in dien geest gemanifesteerd. Minister Van Karnebeek put zich uit om dien wensch biji de 'geallieerden le steunen. En inlusschen wordt er gekuipt door de bekende oude vijanden dor Vliat singSche zeelui ven om den dienst der Sloomvaartmij Zeeland van Vlissingen weg te nemen en deelt tfe Minister van Waterstaat in de 2e Kamer mede dat het wetsontwerp lot uitbreidingder haven fe Vlissingen is ingetrokken Welken indruk moet dit maken op het Buitenland? En op do Zeeuwen^ speciaal op de inwoners van Zeeuwschf- Vlaanderen, wier belangen zoo nauw verbonden Zijn aan den maildienst "Vlis- singen-Engeland en een daaraan verbon den groot spoorwegverkeer met het overige Nederland? Het antwoord op deze vraag is niet moeilijk te géven. In het Buitenhuid! zal' 'men ong!ec twijfeld tot de conclusie komen Hat Nederland niet zoo bijzonder prijsstelt op de ontwikkeling van het inlernalifll-i naai verkeer in Zeeland en, in Zceuwsch Vlaanderen voelt men een keer te meer dat" hel begrip van wingewest voor dit deel van Nederland nogj iniet tot het verledene behoort. Men schijnt nog altijd maar niet in Holland te begrijpen, dat de ontwik!» keling van Zeeuwsch-Vlaanderen l;gt in de richting van aansluiting aan België, dat economisch deze aansluiting groo'e voordeeJen zou aanbrenglen, in het bij! zonder voor de havens van Terneuzcn en Breskens als eindpunten van het igroote spoorwegnet in België en Frank rijk, en dat alleen vaderlandsliefde en trouw aan het Huis van Oranje dat all ies bij" dB ingezetenen van Zeeuws clif- Vlaanderen doet voorbijzien en zij zich gaarne did vpprdoelea tóen pnlgaón Wfl toch maar bij! Nederland te blijven!) terwijl hunne eenige middelen vaiigej- taeenschap met de liavens van Terne iv zen en Breskens en Noordf-Ncderland blijven ïwee stoomtram Maatschappijen met een monopolistisch karakter en een dure provinciale stoombootdienst. Is het dan niet spelen met vuur^, wat Holland in deze dagen doet met Zeeuwsche belangen Als oud-Zeeuwsch-Vlamingl hoop jk dat de Regeering dit moge bedenken en den toeleg1 om Zeeland te beroovon van den prachtigen dienst der Mijl Zeeland den kop zal indrukken. H. 's!-Gravenhag|e 27 Mei 1919. De Kamers van Koophandel. Dinsdag a.s. zal te Vlissingen een ge combineerde vergadering worden gehóu den van de Kamers van Koophandel en Fabrieken te Vlissingen, Middel burg, Terneuzen eq Bergen op Zoom, ter bespreking van de drei gende verplaatsing van de Stoomvaart maatschappij „Zeeland". Het d wangling dd'el der vrach Iprijzejn. De Rotterdams clie correspondent van De Telegraaf zeg'L le kunnen bevestigen, dal de onderhandelingen over dc ver plaatsing in vollen gang' zijn en alle kans van slagen hebben. Voor de Maatschappij .Zeeland" is hel de eenige kans om met succes verder le werken. „Door de fusie der spoorwegen, zoo schrijft deze correspondent, vervallen allo gunstige bepalingen, die de „Zeeland" vroeger ten deel vielen. Men weel dat de Staatsspoor hoofdzakelijk de Zeeland-lijn bediende en de H. IJ. S. M. de Harwichf lijn. Ten einde de concurrente nu moge lijk te maken werden de vrachtprijzen der goederen zoo gesteld, dat do Zeer landUijn mpt de Harwich-lijn op gelijke hoogte bleef en men voor het verdere vervoer naar Vliasingen niet meer be hoefde le betalen dan voor dat naar Rotterdam. De Staatsspoor had dat geheel in de hand. Nu is echter dit gunstige ta rief vervallen en moet men voor vrachten van Noord- of Zuid-Holland, Utrecht of Gelderland naar Vlissingen beduidend) meer betalen dan naar Rotterdam, Noord- Brabant speelt voor vereznding van glee- deren slechts een kleine rol. Hoofdzake lijk was de „Zeeland" aangewezen op producten ~uit Duitschland pf Noordi-, Zuid-Holland, Utrecht en Gelderland. In het licht bezien is de verplaatsing der Zeeland-lijn voor deze maatschappij een lovenseisch 1" (Maar dan toch een leveneisch die ge schapen wordt door een opzet telijken maatregel van anderen. Red. M. C.) De Maatschappij' „Zeelaind" en ,;goede trouw". De „Nederlander", welks hoofdredac teur jhr. mr. A. F. de Savornin Lobman; commissaris der Maatschappij „Zeeland" 5s, schrijft naar aanleiding van eon beroep dat de Vliss. Crt. deed op de „góede trouw" der maatschappij', het volgende: „Het ligt niet in ons plan, noch op oni- Zen weg op deze voor geheel ons land inderdaad hoogst gewichtige kwestie in le gaan. Indien deze verplaatsing moet ge schieden, zouden ook vrij dit, om versshilt- lende redenen, ten hoogste betreuren: het ©ogenblik om deze zaak te besprekfin is echter nog niet aangebroken. „Toch willen wij reeds nu opmerken, dat indien men meent dat deze verplaat sing in den smaak zou vallen van de Maatschappij „Zeeland", of van haar bon stuurders, men zich daarin ten eenenmalo vergist. Die verplaatsing, gesteld <lat zij geschiede, wat, zijn wij wel ingelicht, nog szins vast staat zal enkel een gevolg zijn van feilen en omstandighe den, waar tegenover de maatschappij vol komen machteloos staat. Die maatschap pij heeft het nationaal belang steeds ge steld boven het privaat belang der aan deelhouders, maar de vraag ook voor h'vdr is, of Zij', bij (de algeheele omkeering waaraan op dit ©ogenblik Europa ten prooi is, (zich in baar tegónwoordigen vorm zal kunnen staande houden. „Goe- |de trouw" heeft daarmee niets te maken." BE BELGISCHE EISCHEN. De voorzitter der Tweede Kamer heeft aan den minister van binnenfamdsche tijdelijk voorzitter van den raad van ministers meegedeeld de vozende door den heer Marchant ingediende vragen Is de regeering in hel bezit van de Voorstellen der Belgische regeering be treffende de herziening van de tracta- ten 1839? Zoo ja, zal de regeerin|( thanS over- g?an tot publicatie van deze voorstel len. KOLEN lirr DUITSCHLAND. Uit Dusseldorp wordt aan het Hbld. gemeld, da thet Ruhrkolensiyndicaatmet! Nederland een overeenkomst heeft af gesloten, die aanstonds in werking treedt volgen* welke dadelijks 6000 5 7000 ton HOTÉ8. - RESTAURANT (Ingezonden MededeelingJ). Rulirkolen, met extra-treinen lof per schip zullen worden geleverd. Naarmate de productie toeneemt, zal de levering worden opgevoerd. Uit Middelburg. Op de voordracht voor penning meester van het Burgerlijk Armbestuur alhier in de vacature ontstaan doSor het bedanken van den heer H. J. G. Hartman is ais no. 1 geplaatst de heer S. Caljouw Pzt. als no. 2 de heer HLt Franken. Uit VfiissiDgen. De heer J. A. ConstandSe, wfc zaam op het kantoor van den gemeente ontvanger te Vlissingen, is benoemkf tot chef van het kantoor van, den ge meenteontvanger te Hilversum. Te Vlissingen is hedenmorgen hij enkele zaken een staking van kleer makers uitgebroken onder leiding van1' den Christelijken Bond van arbeiders in de Kleedingindustrie. De Staatscourant van 27 Mei bevat de wijzigingen in de statuten der *©if eeniging lot slichting en instandhouding van het Christelijk ziekenhuis „Bethje«jda" te V. I i s s,S n gje a. Uit Walcheren. Te Domburg worden pogingen ia t werk gesteld om te komen tot de op richting van een coöperatieven winkel. Maandagavond was de heer D. Sand-erse van 't Zand aldaar om aan een talrijke vergadering uitleg te geven. In een vol gende bijeenkomst zal een bestuur wor den gekozen. Reeds werden 36 Lede*! op de vergadering ingeschreven. Uit Zuid-Bevelanü. De heer A. van der Have verfede* weelc gekozen tot lid van den gemeen teraad te Kapelle heeft voor zijne benoeming bedankt, om dezen zetel be schikbaar te stellen 'voor den heea* G D. Vereeke die niet herkozen werd. - Te Ierseke werd uit ben vftartu|| van een visscher een wollen deken en uit een ander vlsschersvaartujg al het bedd»- goedi gestolen, en in e®n buis in den Btt- renpolder dat slechts één nacht onbei- waakt was, werd ingebroken en de li** nenkast met een inhoud van ongevefit» f 600 geheel leeggeplunderd. Geld wn» er gelukkig niet in huis. Dit alles ge schiedde binnen een. paar dagen. Dinsdagavond trad in de school te (-Graven po 1de r voor een talrijk pn- bliek op de heer Laernoes uit Vlissinge* om een rede te houden over buitecigo- wonen vrïfwilligen landstorm en burger wacht. Spreker hing een afschrikwek kend tafereel op van de gruwelen vhm het bolsjewisme en schelste wat ons to wachten staat, wanneer dit in ons latad zijn geesel mocht zwaaien. Hij riep alle oud-militairen op zich aan te sluilca bij den landstorm om in tijde van revo lutie schouder aan schouder te staan. Twee personen gaven zich op voor den landstorm ep 15 Voor de burger-» wacht. Uit Noor d-B e v I a n d. - Hoewel wat laat, werd DinsHag niet minder opgewekt djoor de school jeugd te C o 1 ij n s p 1 a a t de tiende ver jaardag van prinses Juliana gevierd. 's Middags te ongeveer half twee wertf door de kinderen der beide scholen cen( aubade gebracht aan den b urpemeester, waar een drietal vroolijke feestliederen werden gezonden do© r ongeveer 400 schoolkinderen. Daarna word een wan deling door de heele pemeenle gemaakt, begeleid door de fan fare^p zei schappen' „Wilhelmina" en „Soli Deo Gloria", diol dezen middag geheel belangloos en op Voortreffelijke wijze hun medewerking verleenden. Na dezen optocht volgde een tractatie in de scholen, waarna in del Veerstraat eenige kinderspelen, owhlT koekhappen en pakjesknippen, de jeugd aangenaam bezighielden, 't Is te begre pen, dat, waar de kinderen zoo opgs- tnaen genoten, de audferai niet bWerf thuiszitten. En toen 's avonds ^WilheF. mina" in tiaar rijkverlichte tent nog ee* concert iJaf, werd het ee» algemeen feaM),

Krantenbank Zeeland

Middelburgsche Courant | 1919 | | pagina 1