MIDDELBURGSCHE COURANT
No. 123
Woensdag 28 Mei 1919.
162* Jaargug
BINNENLAND.
(■■ram
aiSi m< sas 'WKS5T
Dit Stad es Provincie.
i dit nummer behoort een Bijvoegsel.
MORGEN, HEMELVAARTSDAG, ZAL
DB „MIDDELBURGSCHE COURANT"
N1JKT VERSCHIJNEN.
iboDD. prijs per kwartaal te Mid
delburg en bij de agenten in VUssingen
en Goes f 1.80, per post f 2.—.
Advertentiën 20 cent per regel.
Bij abonnement veel lager.
Familieberichten en dankbetuigingen
van 1—7 regels f 1.50.
Bovenstaande advertentieprijzen wor
den met 20 o/o toeslag verhoogd.
KAMEROVERZICHT.
Vi Tweede Kamer.
Zitting van Dinsdag,
fleto heele zitting' werd weer aan de
«nderwijzerssalarissen gewijd, en xijog
staan er zooveel amendementen in de
wachtkamer dat het de vraag is of de
Kamer lieden met de afhandeling gereed
aal komen.
Het lot van de meeste amendementen
ïs,: verwerping. Als men weet dat er alleen
een van den heer O 11 Oi gisteren hel 24ste
amendement afgehandeld werd, d£tn is 't
begrijpelijk dat wij daar geen overzicht
kunnen geven.
Het belangrijkste van de zitting1 van
gisteren was de wijziging door den Mjt-i
bister zelf, dlie ten doel had blijkens
de toelichting om met behoud van het
aangenomen stelsel te gëm©et te komen
aan den wensch om de belooniing voor
het gebruik van bij-akten eenigszins te
verruimen, en om ook eèn beLooning in
uitzicht te stellen voor de onderwijzers
aan M. U. L. O.-klassen wegens het bezit
van middelbare akten.
De nieuwe bepaling kent aan de bet-
ritters van bijakten f 50 toe voor elke
akte; wordt van zoo'n bevoegdheid ook
in de klas gebruik gemaakt, dau komt er
nog eens f 100 voor elk vak bij. Voor de
kopklassen van M. U. L. O.-scholen komt
er voor elk vak f 200 bijterwijl bijzonder
gunstige bepalingen zijü getroffen voor
leerkrachten in het bezit van middelbare
akten.
Vermeld Zij' voorts dal de heer Otto
per motie de publicatie van de notulen
der Bevredigingscommissie vroeg
Bij den aanvang1 der zitting werden
door den voorzitter en door den Minister
van Koloniën eenige hartelijke woorden
ran deelneming gesproken met de slacht-
toffers van de KLoet-ui tbars t ing.
IBM VLISSINGSCHE KWESTIE.
(Ingezonden)
's-Gravenhage, 26 Mei 1919.
'i Aan
den Heer Hoofdredacteur van
de ,,Middelburgsche Courant"
te Middelburg.
Geachte Redactie,
I> verbamd met de geruchten, dat de
Directie van de Stoomvaartmaatschappij
^Zealand" al of niet daartoe door
«aderen gedreven het plan zou heb
ben opgevat om den maildienst, voor
2»-»rerre de uitvaart betreft, te verleggen
van "Vlissingen. naar een andere Neder
landsche haven, kreeg ik va» verschilA
lende zijden verzoeken om te trachten
ter zake nadere inlichtinigen ter bevoeg-
dor plaatse in te winnen.
IV heb daartoe 21 Mei jl. een aantal
vreeen opgesteld en gericht tot den heer
Minister van "Waterstaat. De beantwoor
ding Van die vragen zal omtrent ver
schillende punten wellicht eenige zeker
heid kunnen verschaffen.
h» elk geval verwacht ik, dat die be
antwoording van, mijn vragen wel zoo-»
danig zal zijn, dat den, Zeeuwen zal
blijken, dat onverhoedsche aanvallen op
de helangen van hun provincie door do
Regeering niet zullen worden toegelaten.
De Zeeuwen hebben moreel recht op
medezeggenschap of althans mioreel recht
om te worden gehoord in deze belangrijke
materie, ook al mOcht zelfs het naticn
«j*nl belang of het belanlg van Spoor-,
weg- en andere maatschappijen een ver
legging van de afvaart van de mailbooten
wettigen.
Een motie van de L. U. Kamterclub ligt
op behandeling te wachten, waarin op;
fttaatsexploitatie van de spoorwegen wordt
aangedrongen.
Een motie van den heer Heijkoop ligt
ook ter tafel, waarin op staatsexploitatie
ran den raaildiertst, thans door de maat
schappij „Zeeland" onderhouden, wordt
aangedrongen'.
Zoodra de Minister mijn vragen zal
hebben beantwoord, zal ik injtfien daar
toe dan nog aanleiding bestaat MR do
Hamer verzoeken, mij Loe te sü&B
interpellatie over de zaak tot de Regie
ring te richten.
Het komt mij voor, dat de verontrus
tende kwestie van de maatschappij „f"
deze goede zijcfc? heeft, dat de nood
zakelijkheid van een spoedige behande
ling van onlze motie, betreffende de.
staatsexploitatie van de spoorwegen, sterk
naar voren is gebracht.
Vóór het zomerreces van de Kjuner
verwacht ik die behandfeling niet, maar
stellig zal onzerzijds op een behandeling
in het aanstaanfde najaar worden aan
gedrongen.
De door mij tot den heer Minister van)
Waterstaat gerichte vragen luiden
le. Weet de Minister of het juist is
dal de Directies van de Spoorwegmaat
schappijen het daarheen trachten te lei
den dat de mailbooten van de Maat
schappij „Zeeland", die van Vlissingen
op Engeland varen, in den vervolge van
uil een andere Nederlandsche haven don
maildienst zullen onderhouden?
2e. Zoo ja, hield hét verzoek van den
Minister om het Wetsontwerp tot Verbe
tering' van de Haven van Vlissingen '(stuk
No, 33) vloorloopig van de agenda van de.
Tweede Kamer af Le voeren en waaraan!
op 23 Mei jl. door de Tweede Kamer,
gevolg is gegeven, verband met boven
genoemd^ bedoeling vlan de Directies'
van de Spoorwegmaatschappijen?
3e. Zoo ja, moet dan uit een en ander
worden afgeleid, dat, indien de bedoelin
gen van die Directies slagen, een. ver
betering v,an de haven van Vlissingen,
zooals omschreven in bovengenoemd
wetsontwerp, door den Minister niet meer
noodig wordt geacht?
Is de Minister bereid', alvorens
eenige beslissing van welken aard ook,
ter zake te nemen, een' uitgebreid on
derzoek te doen instellen of het inder
daad wenschelijk is in verband met
nationale en provinciale belangen le
verhinderen dat de maildienst van de
Maatschappij „Zeeland" van Vlissingen
naar een andere haven wordt verlegd?
Zoo ja, is de Minister dan bereid
de resultaten van een dergelijk onder
zoek, met toelichting, aan de Tweede
Kamer mede te dleelen, alvorens ter zake
eenige beslissing te nemen?
Nog enkele opmerkingen jvensch ik te
maken.
Het staat voor mij vast, dat de direc
ties van de H. IJ. S. Mv en S.S. tliauls
tot „een" samengesmolten,, op de ver
legging van den maildienst sterk aan
dringen. Zij hebben veel macht door het
grooi aandeel dat zij hebben in de
Maatschappij „Zeeland".
Het gaat dus niet van de Directie
\an de Maatschappij „Zeeland," uil.
Vroeger beconcurreerden de beide
spoorwegmaatschappijen elkaar geducht.
Naar ik meen liepen er 6 treinen naar
Vlissingen en, 3 treinen naar Hoek van
Holland. Naar Vlissingen werden 42
mailreizigers per trein vervoerd en over
ILoek van Holland 61 uit Noord-Duitsch-
land en 2-4 uit Zuid-Duitschland.
Vóór den oorlog werden per jaar
92.000 Nederlanders naar Enigeland ver
voerd (in 1913). Hiervan gingen 26 pCt.
over Vlissingen en 74 pCt over Hoek]
van Holland.
Daar de spoorwegdirecties de eerste
jaren geen belangrijk vervoer uit het
achlerland (Duitschland enz.) verwach
ten (m. i. ten onrechte) en dus theore
tisch in hoofdzaak alleen met het reizi
gers vervoer Nederland—Engeland vice-
versa rekening hebben te houden, spreekt
het van zelf dat zij, als zakenlieden,
Irachlen den dienst te verleggen, waar
door zij vele treindiensten "kunnen uit
sparen, enz.
Maar het spreekt eveneens van zelf,
dat er nog andere belanjgen zijn dan die
van de spoorwegdirecties en betrokken
aandeelhouders.
Zeeland (in het bijzondier heeft Wal
cheren en ook Zceuwsch-Vlaanderen be
lang bij het behoud van den tegenwoor-
digen maildienst) behoort nog bij Ne
derland en zoowel de Hooge Lands
vrouwe, Hare Majesteit de Koningin, als
de Regeering en het geheele Nederland
sche volk hebben zich beijverd om uit
bundig te toonen dat zij van vervreem
ding van het Zeeuwsche Land niets wil
len welen. Wat men lief heeft moet men
echter ook weten te beschermen en te
waardcerenl Wij zullen spoedig de proef
op de som kunnen nemen in dezen.
Een briefschrijver informeerde bij mij
waarom ik zonder protest het wetsvoor
stel voor verbetering van de haven van
Vlissingen van de agenda liet afvoeren.
Mij dunkt dat dit nog al duidelijk is!
Stellig en zeer terecht zou bij de
behandeling door verschillende sprekers
er op gewezen zijd dat, in verband met
de geruchten "omtrent de maatschappij
Nederland het wetsontwerp niet kon
w >rden aangenbmen. Niets is zoo gevaar
lijk als het laten afstemmen van een
webontwerp, wat m. i. zou hebben piaats
gevonden.
Ik ben van meening, dat zelfs al ver
dween de Maatschappij „Zeeland" uit
\lissingen, verbetering van de haven nog
noodig is. Wij zullen hieromtrent liet
antwoord van den Minister afwachten.
„Tijd gewonnen is dikwijls veel gewon
nen' Dit zal ook hier weer blijken.
Do Regeering en de Tweede Kamer,
want die moet goedkeuren heeft me-
dezegjgeetschap in de heele z*tüc in ver
band met de post contracten, die de
Maatschappij „Zeehuid" niet missen kan.
Ik kan mij" goed voorstellen, dat het
over 't algemeen voordeel tg kan zijn voor
de postadministratie, dat de maildienst
wordt verlegd van Vlissingen naar Hoek
van Holland. Voor het buitenland ïs het
echter v,an groot belang, dat de post met
de nachtboot (de voornaamste post) over
Vlissingen gaat De post over Vlissingen
is toch li/» uur eerder op een trein dan
flife over Hoek van Holland, wat van
groote beteekenis is. Dergelijke overwe
gingen moeten m. i. worden bestudeerd.
Hierop doelt onder meer mijn vierde
vraag. Dat onderzoek geldt dus ook di
plomatiek overleg mei het buitenland.
Ik zou mij kunnen indenken, dlat dei
Nederlandsche postadministratie veel
voelt voor verlegging van den maildienst
naar het hart Van het land; zij zal ech
ter moeten erkenden dat in elk geval de
naehlbooien over Vlissingen moeten blij
ven gaan ten behoeve van de buiten-
kindsche post. De nachtbooten, komen
zóó vnoeg aan, dat de Ned postadmini
stratie ruim den tijd heeft de voor Ne
derland bestemde poststukken tijdig te
distribueeren, ook al komt de mail niet
L hart van 't land aan. Ik geef toe,
dal deze zaak bij de dagbooten geheel
anders staat. Deze komen vrij Laat aam
en voor de distributie van de post is het
dan veel waard dat die booten m,het
centrum van 't lanfl aankomen.
Ik heb hier slechts oen enkel punt aan-
geliaald, waaruit kan blijken, dal zelfs in,
het belang van den "postdienst althans
de nachtbooten over Vlissingen zullen
moeien blijven gaan. Te Vlissingen zal dan
kunnen blijven de zetel der Maatschappij,
de reparatieinrichtingen, een zeer groot
deel van het personeel en verder zal ook
de verbetering van de haven, (die m. i.
todi noodig zal blijken) nipg even urgent
blijven.
Uil bovenstaande beschouwing make
men niet op, dat ik er al in, toe zou
kunnen stemmen, dat de dagbooten
voortaan uit Rotterdam zouden varen!
Hel geheele bedrijf behoort in
Vlissingen te blijven.
Zoodra de zaak dan in de Tweede
Kamer aan de orde komt, hetzij bij een
iutcrpellatie, hetzij op andere wijze, zal
iK de gelegenheid wol aangrijpen dit in
den breedie ,aan te too men. Wij zullen
ons kruit nu maar niet verder ver
schieten, en op de debatten vooruit
loopen.
Het zou al een zeer eigenaardig reflex
van Noord-Nederland ten opzichte van
de intens-gevoerde anti-annexatiebewe-
ginig in het Zeeuwsche Zuiden zijn, in
dien op zóó ingrijpende wijze het belang
van Zeeland werd geschaad door ver
legging van den maildienst van Vlissin-i
gen naar elders.
Zeeuwen! weest waakzaam. Laat u
niet door de spoorwegdirecties in den
nek zien!
Met dank voor de plaatsing.
Uw dw.
DE MURALT.
Sp.ele.ta met VuuB.
(Ingezonden)
46.859 ingezetenen van Zeeland be
tuigen aan H. M. de Koningin dat zjj
Z.-Vlaanderen bij" Nederland willen hou
den!
Onophoudelijk wordt Br in dien geest
gemanifesteerd.
Minister Van Karnebeek put zich uit
om dien wensch biji de 'geallieerden le
steunen.
En inlusschen wordt er gekuipt door
de bekende oude vijanden dor Vliat
singSche zeelui ven om den dienst der
Sloomvaartmij Zeeland van Vlissingen
weg te nemen en deelt tfe Minister
van Waterstaat in de 2e Kamer mede
dat het wetsontwerp lot uitbreidingder
haven fe Vlissingen is ingetrokken
Welken indruk moet dit maken op
het Buitenland? En op do Zeeuwen^
speciaal op de inwoners van Zeeuwschf-
Vlaanderen, wier belangen zoo nauw
verbonden Zijn aan den maildienst "Vlis-
singen-Engeland en een daaraan verbon
den groot spoorwegverkeer met het
overige Nederland?
Het antwoord op deze vraag is niet
moeilijk te géven.
In het Buitenhuid! zal' 'men ong!ec
twijfeld tot de conclusie komen Hat
Nederland niet zoo bijzonder prijsstelt
op de ontwikkeling van het inlernalifll-i
naai verkeer in Zeeland en, in Zceuwsch
Vlaanderen voelt men een keer te meer
dat" hel begrip van wingewest voor
dit deel van Nederland nogj iniet tot het
verledene behoort.
Men schijnt nog altijd maar niet in
Holland te begrijpen, dat de ontwik!»
keling van Zeeuwsch-Vlaanderen l;gt in
de richting van aansluiting aan België,
dat economisch deze aansluiting groo'e
voordeeJen zou aanbrenglen, in het bij!
zonder voor de havens van Terneuzcn
en Breskens als eindpunten van het
igroote spoorwegnet in België en Frank
rijk, en dat alleen vaderlandsliefde en
trouw aan het Huis van Oranje dat all
ies bij" dB ingezetenen van Zeeuws clif-
Vlaanderen doet voorbijzien en zij zich
gaarne did vpprdoelea tóen pnlgaón Wfl
toch maar bij! Nederland te blijven!)
terwijl hunne eenige middelen vaiigej-
taeenschap met de liavens van Terne iv
zen en Breskens en Noordf-Ncderland
blijven ïwee stoomtram Maatschappijen
met een monopolistisch karakter en een
dure provinciale stoombootdienst.
Is het dan niet spelen met vuur^,
wat Holland in deze dagen doet met
Zeeuwsche belangen
Als oud-Zeeuwsch-Vlamingl hoop jk dat
de Regeering dit moge bedenken en den
toeleg1 om Zeeland te beroovon van den
prachtigen dienst der Mijl Zeeland den
kop zal indrukken.
H.
's!-Gravenhag|e 27 Mei 1919.
De Kamers van Koophandel.
Dinsdag a.s. zal te Vlissingen een ge
combineerde vergadering worden gehóu
den van de Kamers van Koophandel en
Fabrieken te Vlissingen, Middel
burg, Terneuzen eq Bergen op
Zoom, ter bespreking van de drei
gende verplaatsing van de Stoomvaart
maatschappij „Zeeland".
Het d wangling dd'el der
vrach Iprijzejn.
De Rotterdams clie correspondent van
De Telegraaf zeg'L le kunnen bevestigen,
dal de onderhandelingen over dc ver
plaatsing in vollen gang' zijn en alle kans
van slagen hebben. Voor de Maatschappij
.Zeeland" is hel de eenige kans om met
succes verder le werken.
„Door de fusie der spoorwegen, zoo
schrijft deze correspondent, vervallen allo
gunstige bepalingen, die de „Zeeland"
vroeger ten deel vielen. Men weel dat de
Staatsspoor hoofdzakelijk de Zeeland-lijn
bediende en de H. IJ. S. M. de Harwichf
lijn. Ten einde de concurrente nu moge
lijk te maken werden de vrachtprijzen
der goederen zoo gesteld, dat do Zeer
landUijn mpt de Harwich-lijn op gelijke
hoogte bleef en men voor het verdere
vervoer naar Vliasingen niet meer be
hoefde le betalen dan voor dat naar
Rotterdam. De Staatsspoor had dat geheel
in de hand. Nu is echter dit gunstige ta
rief vervallen en moet men voor vrachten
van Noord- of Zuid-Holland, Utrecht of
Gelderland naar Vlissingen beduidend)
meer betalen dan naar Rotterdam, Noord-
Brabant speelt voor vereznding van glee-
deren slechts een kleine rol. Hoofdzake
lijk was de „Zeeland" aangewezen op
producten ~uit Duitschland pf Noordi-,
Zuid-Holland, Utrecht en Gelderland.
In het licht bezien is de verplaatsing
der Zeeland-lijn voor deze maatschappij
een lovenseisch 1"
(Maar dan toch een leveneisch die ge
schapen wordt door een opzet telijken
maatregel van anderen. Red. M. C.)
De Maatschappij' „Zeelaind"
en ,;goede trouw".
De „Nederlander", welks hoofdredac
teur jhr. mr. A. F. de Savornin Lobman;
commissaris der Maatschappij „Zeeland"
5s, schrijft naar aanleiding van eon beroep
dat de Vliss. Crt. deed op de „góede
trouw" der maatschappij', het volgende:
„Het ligt niet in ons plan, noch op oni-
Zen weg op deze voor geheel ons land
inderdaad hoogst gewichtige kwestie in le
gaan. Indien deze verplaatsing moet ge
schieden, zouden ook vrij dit, om versshilt-
lende redenen, ten hoogste betreuren:
het ©ogenblik om deze zaak te besprekfin
is echter nog niet aangebroken.
„Toch willen wij reeds nu opmerken,
dat indien men meent dat deze verplaat
sing in den smaak zou vallen van de
Maatschappij „Zeeland", of van haar bon
stuurders, men zich daarin ten eenenmalo
vergist. Die verplaatsing, gesteld <lat zij
geschiede, wat, zijn wij wel ingelicht, nog
szins vast staat zal enkel
een gevolg zijn van feilen en omstandighe
den, waar tegenover de maatschappij vol
komen machteloos staat. Die maatschap
pij heeft het nationaal belang steeds ge
steld boven het privaat belang der aan
deelhouders, maar de vraag ook voor
h'vdr is, of Zij', bij (de algeheele omkeering
waaraan op dit ©ogenblik Europa ten
prooi is, (zich in baar tegónwoordigen
vorm zal kunnen staande houden. „Goe-
|de trouw" heeft daarmee niets te maken."
BE BELGISCHE EISCHEN.
De voorzitter der Tweede Kamer heeft
aan den minister van binnenfamdsche
tijdelijk voorzitter van den raad van
ministers meegedeeld de vozende door
den heer Marchant ingediende vragen
Is de regeering in hel bezit van de
Voorstellen der Belgische regeering be
treffende de herziening van de tracta-
ten 1839?
Zoo ja, zal de regeerin|( thanS over-
g?an tot publicatie van deze voorstel
len.
KOLEN lirr DUITSCHLAND.
Uit Dusseldorp wordt aan het Hbld.
gemeld, da thet Ruhrkolensiyndicaatmet!
Nederland een overeenkomst heeft af
gesloten, die aanstonds in werking treedt
volgen* welke dadelijks 6000 5 7000 ton
HOTÉ8. - RESTAURANT
(Ingezonden MededeelingJ).
Rulirkolen, met extra-treinen lof per schip
zullen worden geleverd.
Naarmate de productie toeneemt, zal
de levering worden opgevoerd.
Uit Middelburg.
Op de voordracht voor penning
meester van het Burgerlijk Armbestuur
alhier in de vacature ontstaan doSor
het bedanken van den heer H. J. G.
Hartman is ais no. 1 geplaatst de heer
S. Caljouw Pzt. als no. 2 de heer HLt
Franken.
Uit VfiissiDgen.
De heer J. A. ConstandSe, wfc
zaam op het kantoor van den gemeente
ontvanger te Vlissingen, is benoemkf
tot chef van het kantoor van, den ge
meenteontvanger te Hilversum.
Te Vlissingen is hedenmorgen
hij enkele zaken een staking van kleer
makers uitgebroken onder leiding van1'
den Christelijken Bond van arbeiders in
de Kleedingindustrie.
De Staatscourant van 27 Mei bevat
de wijzigingen in de statuten der *©if
eeniging lot slichting en instandhouding
van het Christelijk ziekenhuis „Bethje«jda"
te V. I i s s,S n gje a.
Uit Walcheren.
Te Domburg worden pogingen ia
t werk gesteld om te komen tot de op
richting van een coöperatieven winkel.
Maandagavond was de heer D. Sand-erse
van 't Zand aldaar om aan een talrijke
vergadering uitleg te geven. In een vol
gende bijeenkomst zal een bestuur wor
den gekozen. Reeds werden 36 Lede*!
op de vergadering ingeschreven.
Uit Zuid-Bevelanü.
De heer A. van der Have verfede*
weelc gekozen tot lid van den gemeen
teraad te Kapelle heeft voor zijne
benoeming bedankt, om dezen zetel be
schikbaar te stellen 'voor den heea* G
D. Vereeke die niet herkozen werd.
- Te Ierseke werd uit ben vftartu||
van een visscher een wollen deken en uit
een ander vlsschersvaartujg al het bedd»-
goedi gestolen, en in e®n buis in den Btt-
renpolder dat slechts één nacht onbei-
waakt was, werd ingebroken en de li**
nenkast met een inhoud van ongevefit»
f 600 geheel leeggeplunderd. Geld wn»
er gelukkig niet in huis. Dit alles ge
schiedde binnen een. paar dagen.
Dinsdagavond trad in de school te
(-Graven po 1de r voor een talrijk pn-
bliek op de heer Laernoes uit Vlissinge*
om een rede te houden over buitecigo-
wonen vrïfwilligen landstorm en burger
wacht. Spreker hing een afschrikwek
kend tafereel op van de gruwelen vhm
het bolsjewisme en schelste wat ons to
wachten staat, wanneer dit in ons latad
zijn geesel mocht zwaaien. Hij riep alle
oud-militairen op zich aan te sluilca
bij den landstorm om in tijde van revo
lutie schouder aan schouder te staan.
Twee personen gaven zich op voor
den landstorm ep 15 Voor de burger-»
wacht.
Uit Noor d-B e v I a n d.
- Hoewel wat laat, werd DinsHag
niet minder opgewekt djoor de school
jeugd te C o 1 ij n s p 1 a a t de tiende ver
jaardag van prinses Juliana gevierd.
's Middags te ongeveer half twee wertf
door de kinderen der beide scholen cen(
aubade gebracht aan den b urpemeester,
waar een drietal vroolijke feestliederen
werden gezonden do© r ongeveer 400
schoolkinderen. Daarna word een wan
deling door de heele pemeenle gemaakt,
begeleid door de fan fare^p zei schappen'
„Wilhelmina" en „Soli Deo Gloria", diol
dezen middag geheel belangloos en op
Voortreffelijke wijze hun medewerking
verleenden. Na dezen optocht volgde een
tractatie in de scholen, waarna in del
Veerstraat eenige kinderspelen, owhlT
koekhappen en pakjesknippen, de jeugd
aangenaam bezighielden, 't Is te begre
pen, dat, waar de kinderen zoo opgs-
tnaen genoten, de audferai niet bWerf
thuiszitten. En toen 's avonds ^WilheF.
mina" in tiaar rijkverlichte tent nog ee*
concert iJaf, werd het ee» algemeen feaM),