de Hofsti
BUITENLAND.
ADfEHTINTIEN.
Caltm-Maatschappij
«cblp bevonden zich twee Engel sche I moeilijkheid mee, of, gelijk de eene
officieren een machinist, een telegra- partij wenschtehet kanaal aan Duitsch-
fist en é©n Hollander. Het zijn vlieg
tuigen van hetzelfde type als die in den
oorlog patrouille-diensten hebben ver
richt met zes man aan boord.
Het Is een pleizirig© tocht gpwfeest»
de-ze Noordzee-vlucht, waartoe de En-
gclsche Regeering onze beide landge-
mooten op hoffelijke wijze had uitge-
- tuaodjgd; een ï*eis, die door mooi, zon
nig weer werd begunstigd, al was 't
aanvankelijk wat heiig aan dat kim. Met
eetv vaart van zestig Engelsche mijlen
per iaur schoten de vliegtuigen over
hot water en gedurende zeven kwar
tier leefden de passagiers tusschen wit
te wolkjes of hoog daarboven, met een
afstand van 3000 voet naar de aarde en
den vlakken zeespiegel, met, op hooge
tee, nog zoo Sporadisch; het silhouet
van een stoomer.
Half één omstreeks, na voortduren
de vlucht in noordoostelijke richting,
kwam Zandvoort in zicht, en even later
vlogen _wij over de haven van IJmui-
djen. Langs Hollands kust voeren bot
ter» en trawlers, de bruine zeilen ge-
heschen, en even bleef onze aandacht
bij do wederopleving van onze vis-
■cherij. Maar dan werd al dadelijk alle
attentie gevraagd voor den sterken
Noordenwind en de felle hagelbuien
die het vaartuig op en neerjoegien en
cos heen en weer schudden.
Do passagiers droegen, als beschut
ting tegen den snijdenden wind een
leeren pak; het zwemvest werkt auto
matisch; bij een val in het water be
hoeft de „schipbreukeling" slechts opeen
knopje te drukken, opdat een saam-
gevouwen reservoir met lucht wordt
gevuld.
De beid© vaartuigen zijn tijdens den
overtocht voortdurend draadloos metel-
- kandpr in contact gebleven. Wat de
telegrafisten aan weerskanten in Morse-
«chrift te lezen kregen over koersver
anderingen, weersgesteldheid, het wer
ken der motoren, werd door hen terstond
overgebracht op papierstrooken, en den
passagiers te lezen gegeven. Het zware,
Aorverdjoovende geroffel der ^motoren
maakte elke conversatie volkomen on
weerstaanbaar.
„Door dezen tocht", zeide de heer
PuJ<L „is thans wel terdege bewezen,
dat men ook bij vrij ongunstig weder,
en gedeeltelijk zcér sterken tegenwind,
den watervliegtocht Engeland—Neder
land in drie uren kan maken en zeer
goed kan landen. Bij alleszins gunstig
weder zal zeker in den tijd van twee
oren hetzelfde kunnen worden be
reik!"
De he©r Fuld uitte verder als zijne
«mening. dat het luclitvaartverkeer voor
de toekomst van groot belang kan wor
den Voor de naaste toekomst gelooft
hij echter niet in een geregeld dago-
fijksch passagiers verkeer. Wel aan een
verkeer voor goederenlicht bederf
bare waar, kleine quantiteiten luxe-ar
tikelen, een model japon, waarvoor een
groot© mode-firma, die de „primeur"
wel graag extra zal wUlen be
telen
Voor het transport van waardevolle
artikelen (diamanten, enz.) zal men moe
ten wachten, tot de Assurantie-Maat
schappijen uit de praktijk de garantie
hebben gekregen, dat zij lage premies
kunnen vaststellen. Voor zakenlui, meeu-
de onze zegsman, zal het,feit, dat bus-
«tness-men en luchtvaart zóó heel ver
wan elkander staan, zeker een belem
mering blijken in dien zin, dat de za
kenman, die zich per spoedbestelling
teat over-vleugelen, althans de 'eerste
keeren véél te afgemat zal zijn, om ter-
tftund zaken te gaan doen.
No allcsn, wat de heer Fuld in En
geland heeft gezien, gelooft hij stellig,
fot jaan de overzijde van het Kanaal
vrij spoedig een burger vliegdienst zal
worden ingericht. Men bouwt er reeds
'Ipeetellen met volkomen gesloten kajui
ten en met wanden, die het afschu
welijk motorgeroffel buitonhouden.
land zou gelaten worden evenwel met
de verplichting tot slachting van alle
daaraan en daarvoor gelegen verdedi
gingswerken, dan wel of het zou moe
ten worden geinternatio(naliseerd.
De grootste moeilijkheid, waarmede
de conferentie thans le maken heeft,
doch die in den oorlogsraad-bijeenkomst
van Maandag niet werd besproken, is
de vraag of de Volkerenbond in den
vooitoopigen vrede moet worden op
genomen, of niet. In deze kwestie staan
Wilson en Frankrijk tegenover elkaar,
en het schijnt wederom Engeland te
moeten zijn, dat met zijn bekende di
plomatieke handigheid de beide partij
en tusschen de gevaarlijke klippen der
oneenigheid leiden zal.
Die diplomatieke handigheid is ech
ter niet zonder gevaar. Want de toege
paste methode is speeds die van ge
ven en nemen, en het resultaat een
min of meer verwaterde verwezenlijk
king van Wilsons krachtig idealisme,
Dat idealisme zit Frankrijk d w. z.
dc Fransclie diplomatie a la Clemen-
ceau en Pichon leelijk dwars. Want
hier, in de kwestie van den volkeren
bond opgenomen in den voorloopigen
vrede of niet, is rechtstreeks een Fransen
„belang" verscholen, het belang n.l. dat
Frankrijk heeft bij zoo groot mogelijke
verzwakking van Duitschland, en an
nexatie van zooveel mogelijk Duitsch
gebied.
Wat Frankrijk wil is dit; het Saar-
bekken bij zijn gebied voegen en de
linker Rijnoever neutraliseeren, zoa
dat de oude Duitsche stroom de mili
taire grens van Duitschland zou zijn.
Het neutrale gebied tusschen Rijn en
Duitsche Westgrens zou dus voor Frank
rijk een besclffhning legen Duitschland
zijn.
Dit wil Frankrijk in de voorloopige
vredesbepatingen zien opgenomen. Maar
Wilson zegt: neen, een dusdanige ter
ritoriale regeling, die een geheel nieu
we verhouding schept behoort tot de
bevoegdheden van den volkerenbond..
Aan deze, die het lot van de wereld
in handen krijgt, staat de beslissing over
vraagstukken, die het heil van de ge
heel© wereld raken, en, als de beslis
sing alles door de geallieerden geno-
men werd, zou hierin een toekomstig
gevaar voor den vrede zijn gelegen.
Een bepaling in het vredesverdrag,
vaarbij aan Duitschland een verplich
ting zou worden opgelegd, die het ze
ker r.iet zou aanvaarden, wanneer het
lid van den Volkerenbond wordt, die
het misschien zelf, wanneer het tot
de aanvaarding van die bepaling ge
dwongen werd, zou doen besluiten nooit
lot den bond toe te treden, druischt
tegen- hei beginsel van den volkeren
bond in. Hetgeen niet het géval is
met de andere eischen, die, ofwel'al
leen de geallieerden en niet de rest
van de wereld raken, ofwel het ge
volg zijn van het zelfbestemmingsrecht
der naties.
Engeland geeft in zooverre Frank
rijk gelijk, dat Duitschland thans nog
geen lid is van den volkenepbond en
dus met volkerenbondkwesties metafile
maken heeft, maar meent toch ten
gunste van "Wilsons standpunt, dat
er eeeu bezwaren behoeven te zijn om
den bond bij het sluiten van den voor
loopigen vrede, definitief op te richten.
Men begrijpt, dat deze middelweg ver
moedelijk geen der partijen zal kunnen
bevredigen. Er zal dan ook nog wel
menig woordje '#ver gesproken worden,
en het is daarom, dat, gelijk wij in ons
nummer van gisteren reeds berichtten,
zoowG door "Wilson als Clemenceau po
gingen worden gedaan het vertrek van
Lloyd George naar Londen, om er me
de. te werken aan de regeling der ar
beidsgeschillen, uit te stellen. Zij achten
de thans te Parijs hangende vraagstuk
ken van het allerhoogste gewicht.
slechts aan het hoofd van getrouwe troe
pen worden bevochten. Een volkomen
instorting van Duitschland was dan on
vermijdelijk. De keizer kon zich nog naar
de strijdende troepen begeven om aan
htm hoofd in een laatsten aanval den
dood te zoeken. Ook daardoor zou de
door het volk innig verlangde wapen
stilstand zijn uitgesteld ©n het leven van
veel soldaten zijn opgeofferd. De keizer
bon ten slotte het land verlaten. Hij koos
dezen weg, in overeenstemming met zijn
raadslieden, na een ontzaglijk zwaren
zielsstrijd, slechts in de hoop daardoor
het vaderland op de meest trouwe wijze
te dienen. Duitschland verderen nood en-
ellende te besparen en hel rust en orde
terug te geven. Dat de keizer zich in dit
geloof heeft vergist, is niet de schuld van
Z. M.
&B3BSQPTE MEDüDBEHINGEN.
In de zitting! van 16 dezer der wa
penstilstandscommissie te Spa heeft gene
raal Hammerstein toestemming gevraagd
óm den leeftocht uit Rotterdam
overzee naar Hamburg, Stettin, War-
nemuende, Rostock en Wismar te zenden,
daar dit overland ten deele onmogelijk is.
Op het ontwerp op den militai
ren dienstplicht in Engeland
was- in het Lagerhuis een amendement
ingediend om het slechts tot 31 Dec.
n.s. geldig te verklaren inplaats van tot
30 April 182Ö. Dit amendement is echter
verworpen na een bestrijding door Minis
ter Churchill, die er op wees dat er
voorloopig nog geen vrijwilligersleger
voor de Britsche nederzettingen bestaat,
en dat het bezettingsleger in Duitschland
niet door vrijwilligers kan worden ge
vormd.
De Duitsch-Oostenrijksclie
vertegenwoordiger, dr. Hartmann, heeft
voor de eerste maal deelgenomen aan de
zitting' van de grondwetscommissie der
Duitsche nationale vergadering,in Wei-
mar.
VREDE EN DEN VOLKERENBOND.
Naar Reuter uit Parijs bericht is d
Maandag gehouden bijeenkomst van den
toppersten oorlogsraad, lang en vracht-
twair geweest. Wilson en Foch namen
er verscheidene malen het woord. Op
leenigé bijkomstige bijzonderheden na,
werden de marine- en lucht vaar t-bepa-
Ungfsa, die aan Duitschland opgelegd
1?dllen worden, aangenomen gelijk de
geallieerde redactie-commissie ze klaar
ttemaakt beeft. De voornaamste afwij
king was deze, dat het toezicht op de
toe wapening in Duitschland niet uiige-
Defend zal worden door een geallieerd!
ooolróle-orgaan, maar door een geac
crediteerd vertegenwoordiger van elk der
mogendheden. Er zal- namelijk na den
oorlog' geen geallieerd opperbevel meer
ïxt-tsan Dat zou niet in overeentstoem-
miog zijr. met de grondwet van eopige
de»* geallieerde pi geassocieerde' vol
keren.
Over de Duitsche r telegraafkabels en
het Kaiser Wilhelmkanaal kwam men
«iet tót e©n resultaat, weshalve beide
kwesties werden aangehouden. De raad
wist niet te kiezen tusschen de beide
(uiterste meenteden, waarvan de een
dc kabels aan Duitschland wilde te
ruggeven, d© andere echter verdeelingi
onder de geallieerden bepleitte, noch
Scaum hij tot de bepaling van een mid
denweg Hel Kielerkanaftl br&cht de
WAAROM KEIZER WILHELM DE
GRENS OVERGING.
Iindenburg heeft in een 17 Maart
u.t het Groote Hoofdkwartier te Col
burg gedateerd stuk de volgende mede-
deeling gedaan
De openbare meening heeft zich in
den laalsten tijd meer en meer bezig
gehouden met de vraag waarom de kei
zer naar Nederland is gegaan. Om een
onjuiste beoor deeling te voorkomen,
merk ik ten opzichte dezer aangelegen
heid het volgende op:
Toen rijkskanselier prins Max van Ba
den den 9n. November het aftreden van
Z. M. den keizer en koing, zonder diens
voorafgaande instemmtng in een verkla
ring openbaar maakte, was het Duitsche
leger niet verslagen, doch zijn krachten
slonken weg, terwijl de vijand versche
troepen voor verdere aanvallen gereed
maakte. Het sluiten van den wapenstil
stand was onmiddellijk aanstaande. In
dit «ogenblik van hooge militaire span
ning brak in Duitschland de revolutie
uit. De opstandelingen maakten zich in
den rug! van het leger van de Rijnbrug
gen, gewichtige opslagplaatsen en ver
keerspunten meester, waardoor do toe
voer van mimitic en de verzorging van
het leger in gevaar kwamen. De troe
pen voorraad was nog slechts voor en
kele dagen toereikend. De etappen- en
vervargjjjgptroepen raakten in ontbin
ding.
Dezen toestand in aanmerking geno
men viel aan "Pen vreedxamen terug
keer vin "de-n keizer naar het vaderland
niet meer te "denken. "Deze kon nog
Beden overleed mijn geliefde
Echtgenoot}- de Beer
JOHANNES VAN DEE
KL0E3,
Notaris alhier, in den ouder
dom van ruim 72 jaar.
Wed. VAN DER KLOES—
VAN DEtt MBÜLEN.
EUewoutadijk, 16 Maart 1919.
Eenige en algemeens kennis
geving.
Heden overleed sacht en kalm,
na een smartelijk lijden, in het
DiaconesBebuis te Breda, onze
veel geliefde Zoon, Broeder en
Kleinzoon,
C0RNEL18 JAC0BÜ8,
in den bloeienden leeftijd van
ruim 20 jaar.
D. PIETEESE.
M. PIETEESE—-Botjohbbie
on Kinderen.
0.- en W. Souburg,
17 Maart 1919.
Bij deze betuigen wij ook namens
wederzijdsche familie, onzen harte-"
lijken daDk voor de vele blijken van
belangstelling, gedurende de ziekte
on by het overlydon van onzen
lieven Man, Vader, Behuwd- eu
Grootvader, Broeder on Zwager, den
heer J. A. MALGO ondervonden,
Uit aller naam,
Wed. C. P. M. MALGO—
Fanoij.
Middelburg, 18 Maart 1919.
Voor de vele blijken van deelne
ming, ondervonden by het overlijden
van oDze lieve Echtgenoots, Moeder,
Behuwd- en Grootmoeder,
NEELTJE BUZANNA DE
BRUIJNE,
betuigen wü onzen hnrtelijken dank.
Uit aller naam
L. FfiANKEN.
Goes, 19 Maart 1919.
Voor de deelneming mij betoond,
by het overladen van mijn gelielden
Broeder,
JOHANNIS VEBHAGE,
betuig ik mijn dank.
J. M. VEEHAGE.
Ketranehement, Maart 1919.
Met dezen betuigen wij onzen wel-
gemeenden dank voor de vele bewijzen'
van deelneming, on» betoond bij het
overlijden van onze geliefde Moeder,
Behuwd- en Grootmoeder
Mej. 0. A. POIS80NMIER,
Wed. van den beer A. 8TEENBART.
E. 8. DE BRAUWER—
Sthnhaut.
8. A. STEENHART—
Rissnuw.
Iz. J. STEEN HART.
8. ErDE HULLU—
Sthmeah.
Iz. DE HULLU.
J. J. VAN ROSS VELT.
Sokooudijke. 18 Maart 1919.
Ondergetcekendën betuigen
hunnen dank* voor de vele be
wijzen van deelneming, onder-^
vonden bij het overlijden van
hunne Dochter, Zuster en Klein
dochter,
JOSINA PIETERNELLA.
A. W. VAN IREN
en Kinderen.
F. J. DE MUNCK
en Echtgenoote.
Middelburg, 19 Maart 1919.
8ij aote den 19 Maart 1919 ten over
staan vaa den Notaris W. HIOOLEN
te Middelburg verleden is met ver
loop van dien dag ontbonden de to
Middelburg gevestigd geweest zijnde
Vtnnootichap onder firaia »Middel-
burgache Automobiel- en Rijwiel
handel F-1 ma J. C. FAN 9ER HARST"
aangegaan tuzschen de Beeren JAN
COBNELI8-, JACOBUS MARINU8-
en WILLEM MARINÜS VAN DER
HAR8T bij acte den 15 Juni 1913
voor dien Notaris verleden. In de
acte van ontbinding is bepaald dat
de liquidatie zal geschieden door den
Heer JAN CORNELIS VAN DER
HARST te Middelburg, welke zonder
eénige beperking bevoegd ea gerech
tigd is tot het verrichten van alle
handelingen da Vannootschap in
liquidatie betreffende.
Het Kantoor van Notaris H. C.
ITTMANN te Middelburg is ge
vestigd ROUAANSCHE KADE G
142, ingang Kuiperspoort.
Onder hem berusten de minutes
der act en verleden voor Notaris
J. Wu VERHULST en ten deele vün
die verleden voor Notaris B. A.
YERHEIJ.
„Salatri Plantations",
GEVESTIGD TE MIDDELBURG.
Van de 6 pCt. Obligatieleening
groot f 350.000.dd. 4 Juni
1914, zijn heden ten overstaan
van den Notaris W. HIOOLEN
te Middelburg uitgeloot de Obli
gaties a f 500.nummers
15, 17, 34, 44, 71, 77, 96,
105, 116, 117, 126, 128 133,
171, 172, 201, 206, .225, 227.
233, 255, 264, 269, 273r 283,
288, 333, 337, 352, 380, 393,
396, 423, 441, 442, 457, 504,
505, 520, 533, 538, 556, 604,
620, 623, 631, 642, 656, 657,
689.
Bovenbedoelde Obligaties zijn
vanaf 1 Juli 1919 betaalbaar met
f 525.per stuk, ten kantore
der Vennootschap, Houtkade H
114, en bij de Firma VAN
WAESBERGHE JANSSENS te
Hulst.
DE DIRFCTIE.
Middelburg, 17 Maart 1919.
Rechthebbenden op de netto
opbrengst van eenige op 17 Fe
bruari 1919 te Vrouwepolder en
Oostkapelle verkochte Balken en
Wrakhout, kunnen zich daar* oor
vervoegen bij den Burgeme-ster-
Strandvonder van Vrouwepolder,
ECHTPAAR,
zonder Kinderen zoekt Gemeub.
Zit- en Slaapkamer, liefst met
medegebruik van Keuken. Liefst
omtrek 't Zand. Brieven onder
le'ter A, aan Boekhandel OSSE-
WAARDE, Sluis.
Te koop of iu ruil tegen op
rui «lingsprgs 2 Veerwagenö, een
Tilbury, een Dogcar, een Hontaa-
raenwagen, ook bij onderdeelen te
koop, en twee beate Wjplen voor
driewielskar, bg P. BOONE, Sme
derij Serooekerke (W.)
In de veiling vau 80 Jüaart
1919 te Aagtekerke zal mede
■worden geveild
0.8810 H.A. (291 r.) Bouwland
te Aagtekerke aan het wegeling van
den Pebelingsohen weg.
Te aanvaarden na rnoven
aagat 1919.
Mr. JAN LOEFF.
De Notaris A. DE NEEL1NG
te Middelburg, is voornemens
Maandag 24 Maart 1919, des
nam. te 1 */9 uur te Oostkapelle,
op het dorp, bij den toren om
contant geld publink te ver-
koopen
I
bestaande uit;
Deelen, w.o. gesehikt voor Dorsch-
vloerdeelen, zware Platen,
Battings, een pertij Palen en
Damstaken, Ribben, Deuren,
Brandhout, Spjjkars èn Oud
IJzer.
T« bezichtigen op den morgen
▼an dan verkoopdag.
Te pachten gevraagd een
HOFSTEDE,
ter grootte van 3040 H.A., bij
voorkeur in SchouwenDuive-
land of N.-Beveland, om tc aan
vaarden rooven oogst 1919.
Brieven letter H, aan Boek
handel S. OCHTMAN ZOON,
Zierikzee.
De Notaris J. C BLAUPOT
TEN CATE zal op Donder
dag den 3 April 9919,
d<s namiddags te 3 uur, op de
bovenzaal der Sociëteit „de Ver
genoeging", aan de Groote Markt
te Middelburg, in het openbaar
verkoopeu
genaamd „ZuSdzicht",
bewoond door den Heer J G.
WALRAVE, bestaande in Woon
huis met annexe Schuur, Wugen-
huis, Staenen Varkenshok, Kip
penhok, Graanschuur, met Boom-
guard, Moeriand en Weiland,
staande en liggende in de gemeente
Ritthem aan den straat
weg bij den Watergang,
met daarbij behoorende'Bouw- en
Weilanden, liggende iu de ge
meente Oo»t- en West-Souburg,
aau den Noord Lood weg, en in
de gemeenté Ritthem, aan den
samen »er grootte van
üet J H.A. of 17 Gemeten 263
Beueven8 3.4150 H.A. oi 8
Gemeten 210 roeden Bouw- en
Welland, liggende in de ge
meente Ritthem aan de a Inlaag dijk;
en 64 aren of 1 Gemet 189
roeden Bouwland aldaar, aan
den Ritthemschen straatweg.
Gedrukte notitiën met kaart
dezer veiling zjjn verkrijgbaar ten
kantore van voornoemden Notaris
te Middelburg.
De Notaris J. C. BLAUPOT
TEN CATE, zal op
Vrydao 4 April 1919,
des voormiddags te 10 uur, op
de Hofstede „ZUIDZICHT' te
fiitïhem, bewoond door den
Heer C. J. WALRAVE, in het
openbaar verkoopeu:
Bruin Merfiepaard, geboren in
1910;
7 baatgevende Melkkoeien, w.o.
4 aan- en over de rekening;
1 Kalfvaars, 2 Runders, oud 14
maanden, 2 Vaarskalveren
2 Melkschapen, 4 Eenden en
1 Woerd
2 Men wagens op ijzeren assen
en rongen, zoo goed als nienw,
Veer wagen, Rolsleper, Driewiels
kar, Melkhandkarretje, Maaima-
chine (Dieuw), Hooihark, Rosmo
len met stangen, Korfmolen (hand
en paarden kiacht), Mangelmoleu,
ijzeren Meste rui wagen, Rolblok,
Sleepdeur, Culti«ator, E^gen in
soort, Cocksploeg met bouten balk,
Eéopaardsploeg, zeer goed loopend,
Windmolen, Geeselstoel met steen,
Watervat, Drinkbak met zink be
slagen, zoo goed als nieuw, inhoud
500 L., Stampbak, Meelkist, La
moen, Kelderwind, Zijladders,
Kettingen, KotU en Langton wen,
Wagen- en Mestputplanken, Hor
den en Staken, Slijpsteen met bak,
Vork n, G iepeD, Peeënrieken,
Erwtenpikken, Stalgereed schap.
Stal- en Rijtuiglantaarns, Zeilen,
Broeiramen, Ladders, Ponger,
Reepen en BI kken, partij Steen,
Pannen, Si_haafbank, Bankschroef,
Zagen, Mus^cbengaas, Hooi, Stroo,
Mangels, Zetaa dappelen, Muts
aards, Wilgen, Tronken, Paarde-
want.
Voorts Melkers- en Zolderga-
reedscbappen alsKarn, Room-
tonnen. Telen, Melkbussen, T ach
ter, Jukken, Mat-n, Graanzceften
eenig Huisraad alsPluimbed,
Kleerkist, Kachel, Tafel, Smeten,
en al hetgeen verder zal worde»
gepresenteerd.
Geen stalling. Bergplaats voor
fietsen. Geen muziek.
.Verkooping van den INSPAN op
de Hofstede „HALFWEGE" in de
gemeente VROUWEPOLDER, aa*
den Veerschon straatweg
Woensdag 9 April 1919.
Notaris BLAUPOT TEN CATE.
x