de Hofsti BUITENLAND. ADfEHTINTIEN. Caltm-Maatschappij «cblp bevonden zich twee Engel sche I moeilijkheid mee, of, gelijk de eene officieren een machinist, een telegra- partij wenschtehet kanaal aan Duitsch- fist en é©n Hollander. Het zijn vlieg tuigen van hetzelfde type als die in den oorlog patrouille-diensten hebben ver richt met zes man aan boord. Het Is een pleizirig© tocht gpwfeest» de-ze Noordzee-vlucht, waartoe de En- gclsche Regeering onze beide landge- mooten op hoffelijke wijze had uitge- - tuaodjgd; een ï*eis, die door mooi, zon nig weer werd begunstigd, al was 't aanvankelijk wat heiig aan dat kim. Met eetv vaart van zestig Engelsche mijlen per iaur schoten de vliegtuigen over hot water en gedurende zeven kwar tier leefden de passagiers tusschen wit te wolkjes of hoog daarboven, met een afstand van 3000 voet naar de aarde en den vlakken zeespiegel, met, op hooge tee, nog zoo Sporadisch; het silhouet van een stoomer. Half één omstreeks, na voortduren de vlucht in noordoostelijke richting, kwam Zandvoort in zicht, en even later vlogen _wij over de haven van IJmui- djen. Langs Hollands kust voeren bot ter» en trawlers, de bruine zeilen ge- heschen, en even bleef onze aandacht bij do wederopleving van onze vis- ■cherij. Maar dan werd al dadelijk alle attentie gevraagd voor den sterken Noordenwind en de felle hagelbuien die het vaartuig op en neerjoegien en cos heen en weer schudden. Do passagiers droegen, als beschut ting tegen den snijdenden wind een leeren pak; het zwemvest werkt auto matisch; bij een val in het water be hoeft de „schipbreukeling" slechts opeen knopje te drukken, opdat een saam- gevouwen reservoir met lucht wordt gevuld. De beid© vaartuigen zijn tijdens den overtocht voortdurend draadloos metel- - kandpr in contact gebleven. Wat de telegrafisten aan weerskanten in Morse- «chrift te lezen kregen over koersver anderingen, weersgesteldheid, het wer ken der motoren, werd door hen terstond overgebracht op papierstrooken, en den passagiers te lezen gegeven. Het zware, Aorverdjoovende geroffel der ^motoren maakte elke conversatie volkomen on weerstaanbaar. „Door dezen tocht", zeide de heer PuJ<L „is thans wel terdege bewezen, dat men ook bij vrij ongunstig weder, en gedeeltelijk zcér sterken tegenwind, den watervliegtocht Engeland—Neder land in drie uren kan maken en zeer goed kan landen. Bij alleszins gunstig weder zal zeker in den tijd van twee oren hetzelfde kunnen worden be reik!" De he©r Fuld uitte verder als zijne «mening. dat het luclitvaartverkeer voor de toekomst van groot belang kan wor den Voor de naaste toekomst gelooft hij echter niet in een geregeld dago- fijksch passagiers verkeer. Wel aan een verkeer voor goederenlicht bederf bare waar, kleine quantiteiten luxe-ar tikelen, een model japon, waarvoor een groot© mode-firma, die de „primeur" wel graag extra zal wUlen be telen Voor het transport van waardevolle artikelen (diamanten, enz.) zal men moe ten wachten, tot de Assurantie-Maat schappijen uit de praktijk de garantie hebben gekregen, dat zij lage premies kunnen vaststellen. Voor zakenlui, meeu- de onze zegsman, zal het,feit, dat bus- «tness-men en luchtvaart zóó heel ver wan elkander staan, zeker een belem mering blijken in dien zin, dat de za kenman, die zich per spoedbestelling teat over-vleugelen, althans de 'eerste keeren véél te afgemat zal zijn, om ter- tftund zaken te gaan doen. No allcsn, wat de heer Fuld in En geland heeft gezien, gelooft hij stellig, fot jaan de overzijde van het Kanaal vrij spoedig een burger vliegdienst zal worden ingericht. Men bouwt er reeds 'Ipeetellen met volkomen gesloten kajui ten en met wanden, die het afschu welijk motorgeroffel buitonhouden. land zou gelaten worden evenwel met de verplichting tot slachting van alle daaraan en daarvoor gelegen verdedi gingswerken, dan wel of het zou moe ten worden geinternatio(naliseerd. De grootste moeilijkheid, waarmede de conferentie thans le maken heeft, doch die in den oorlogsraad-bijeenkomst van Maandag niet werd besproken, is de vraag of de Volkerenbond in den vooitoopigen vrede moet worden op genomen, of niet. In deze kwestie staan Wilson en Frankrijk tegenover elkaar, en het schijnt wederom Engeland te moeten zijn, dat met zijn bekende di plomatieke handigheid de beide partij en tusschen de gevaarlijke klippen der oneenigheid leiden zal. Die diplomatieke handigheid is ech ter niet zonder gevaar. Want de toege paste methode is speeds die van ge ven en nemen, en het resultaat een min of meer verwaterde verwezenlijk king van Wilsons krachtig idealisme, Dat idealisme zit Frankrijk d w. z. dc Fransclie diplomatie a la Clemen- ceau en Pichon leelijk dwars. Want hier, in de kwestie van den volkeren bond opgenomen in den voorloopigen vrede of niet, is rechtstreeks een Fransen „belang" verscholen, het belang n.l. dat Frankrijk heeft bij zoo groot mogelijke verzwakking van Duitschland, en an nexatie van zooveel mogelijk Duitsch gebied. Wat Frankrijk wil is dit; het Saar- bekken bij zijn gebied voegen en de linker Rijnoever neutraliseeren, zoa dat de oude Duitsche stroom de mili taire grens van Duitschland zou zijn. Het neutrale gebied tusschen Rijn en Duitsche Westgrens zou dus voor Frank rijk een besclffhning legen Duitschland zijn. Dit wil Frankrijk in de voorloopige vredesbepatingen zien opgenomen. Maar Wilson zegt: neen, een dusdanige ter ritoriale regeling, die een geheel nieu we verhouding schept behoort tot de bevoegdheden van den volkerenbond.. Aan deze, die het lot van de wereld in handen krijgt, staat de beslissing over vraagstukken, die het heil van de ge heel© wereld raken, en, als de beslis sing alles door de geallieerden geno- men werd, zou hierin een toekomstig gevaar voor den vrede zijn gelegen. Een bepaling in het vredesverdrag, vaarbij aan Duitschland een verplich ting zou worden opgelegd, die het ze ker r.iet zou aanvaarden, wanneer het lid van den Volkerenbond wordt, die het misschien zelf, wanneer het tot de aanvaarding van die bepaling ge dwongen werd, zou doen besluiten nooit lot den bond toe te treden, druischt tegen- hei beginsel van den volkeren bond in. Hetgeen niet het géval is met de andere eischen, die, ofwel'al leen de geallieerden en niet de rest van de wereld raken, ofwel het ge volg zijn van het zelfbestemmingsrecht der naties. Engeland geeft in zooverre Frank rijk gelijk, dat Duitschland thans nog geen lid is van den volkenepbond en dus met volkerenbondkwesties metafile maken heeft, maar meent toch ten gunste van "Wilsons standpunt, dat er eeeu bezwaren behoeven te zijn om den bond bij het sluiten van den voor loopigen vrede, definitief op te richten. Men begrijpt, dat deze middelweg ver moedelijk geen der partijen zal kunnen bevredigen. Er zal dan ook nog wel menig woordje '#ver gesproken worden, en het is daarom, dat, gelijk wij in ons nummer van gisteren reeds berichtten, zoowG door "Wilson als Clemenceau po gingen worden gedaan het vertrek van Lloyd George naar Londen, om er me de. te werken aan de regeling der ar beidsgeschillen, uit te stellen. Zij achten de thans te Parijs hangende vraagstuk ken van het allerhoogste gewicht. slechts aan het hoofd van getrouwe troe pen worden bevochten. Een volkomen instorting van Duitschland was dan on vermijdelijk. De keizer kon zich nog naar de strijdende troepen begeven om aan htm hoofd in een laatsten aanval den dood te zoeken. Ook daardoor zou de door het volk innig verlangde wapen stilstand zijn uitgesteld ©n het leven van veel soldaten zijn opgeofferd. De keizer bon ten slotte het land verlaten. Hij koos dezen weg, in overeenstemming met zijn raadslieden, na een ontzaglijk zwaren zielsstrijd, slechts in de hoop daardoor het vaderland op de meest trouwe wijze te dienen. Duitschland verderen nood en- ellende te besparen en hel rust en orde terug te geven. Dat de keizer zich in dit geloof heeft vergist, is niet de schuld van Z. M. &B3BSQPTE MEDüDBEHINGEN. In de zitting! van 16 dezer der wa penstilstandscommissie te Spa heeft gene raal Hammerstein toestemming gevraagd óm den leeftocht uit Rotterdam overzee naar Hamburg, Stettin, War- nemuende, Rostock en Wismar te zenden, daar dit overland ten deele onmogelijk is. Op het ontwerp op den militai ren dienstplicht in Engeland was- in het Lagerhuis een amendement ingediend om het slechts tot 31 Dec. n.s. geldig te verklaren inplaats van tot 30 April 182Ö. Dit amendement is echter verworpen na een bestrijding door Minis ter Churchill, die er op wees dat er voorloopig nog geen vrijwilligersleger voor de Britsche nederzettingen bestaat, en dat het bezettingsleger in Duitschland niet door vrijwilligers kan worden ge vormd. De Duitsch-Oostenrijksclie vertegenwoordiger, dr. Hartmann, heeft voor de eerste maal deelgenomen aan de zitting' van de grondwetscommissie der Duitsche nationale vergadering,in Wei- mar. VREDE EN DEN VOLKERENBOND. Naar Reuter uit Parijs bericht is d Maandag gehouden bijeenkomst van den toppersten oorlogsraad, lang en vracht- twair geweest. Wilson en Foch namen er verscheidene malen het woord. Op leenigé bijkomstige bijzonderheden na, werden de marine- en lucht vaar t-bepa- Ungfsa, die aan Duitschland opgelegd 1?dllen worden, aangenomen gelijk de geallieerde redactie-commissie ze klaar ttemaakt beeft. De voornaamste afwij king was deze, dat het toezicht op de toe wapening in Duitschland niet uiige- Defend zal worden door een geallieerd! ooolróle-orgaan, maar door een geac crediteerd vertegenwoordiger van elk der mogendheden. Er zal- namelijk na den oorlog' geen geallieerd opperbevel meer ïxt-tsan Dat zou niet in overeentstoem- miog zijr. met de grondwet van eopige de»* geallieerde pi geassocieerde' vol keren. Over de Duitsche r telegraafkabels en het Kaiser Wilhelmkanaal kwam men «iet tót e©n resultaat, weshalve beide kwesties werden aangehouden. De raad wist niet te kiezen tusschen de beide (uiterste meenteden, waarvan de een dc kabels aan Duitschland wilde te ruggeven, d© andere echter verdeelingi onder de geallieerden bepleitte, noch Scaum hij tot de bepaling van een mid denweg Hel Kielerkanaftl br&cht de WAAROM KEIZER WILHELM DE GRENS OVERGING. Iindenburg heeft in een 17 Maart u.t het Groote Hoofdkwartier te Col burg gedateerd stuk de volgende mede- deeling gedaan De openbare meening heeft zich in den laalsten tijd meer en meer bezig gehouden met de vraag waarom de kei zer naar Nederland is gegaan. Om een onjuiste beoor deeling te voorkomen, merk ik ten opzichte dezer aangelegen heid het volgende op: Toen rijkskanselier prins Max van Ba den den 9n. November het aftreden van Z. M. den keizer en koing, zonder diens voorafgaande instemmtng in een verkla ring openbaar maakte, was het Duitsche leger niet verslagen, doch zijn krachten slonken weg, terwijl de vijand versche troepen voor verdere aanvallen gereed maakte. Het sluiten van den wapenstil stand was onmiddellijk aanstaande. In dit «ogenblik van hooge militaire span ning brak in Duitschland de revolutie uit. De opstandelingen maakten zich in den rug! van het leger van de Rijnbrug gen, gewichtige opslagplaatsen en ver keerspunten meester, waardoor do toe voer van mimitic en de verzorging van het leger in gevaar kwamen. De troe pen voorraad was nog slechts voor en kele dagen toereikend. De etappen- en vervargjjjgptroepen raakten in ontbin ding. Dezen toestand in aanmerking geno men viel aan "Pen vreedxamen terug keer vin "de-n keizer naar het vaderland niet meer te "denken. "Deze kon nog Beden overleed mijn geliefde Echtgenoot}- de Beer JOHANNES VAN DEE KL0E3, Notaris alhier, in den ouder dom van ruim 72 jaar. Wed. VAN DER KLOES— VAN DEtt MBÜLEN. EUewoutadijk, 16 Maart 1919. Eenige en algemeens kennis geving. Heden overleed sacht en kalm, na een smartelijk lijden, in het DiaconesBebuis te Breda, onze veel geliefde Zoon, Broeder en Kleinzoon, C0RNEL18 JAC0BÜ8, in den bloeienden leeftijd van ruim 20 jaar. D. PIETEESE. M. PIETEESE—-Botjohbbie on Kinderen. 0.- en W. Souburg, 17 Maart 1919. Bij deze betuigen wij ook namens wederzijdsche familie, onzen harte-" lijken daDk voor de vele blijken van belangstelling, gedurende de ziekte on by het overlydon van onzen lieven Man, Vader, Behuwd- eu Grootvader, Broeder on Zwager, den heer J. A. MALGO ondervonden, Uit aller naam, Wed. C. P. M. MALGO— Fanoij. Middelburg, 18 Maart 1919. Voor de vele blijken van deelne ming, ondervonden by het overlijden van oDze lieve Echtgenoots, Moeder, Behuwd- en Grootmoeder, NEELTJE BUZANNA DE BRUIJNE, betuigen wü onzen hnrtelijken dank. Uit aller naam L. FfiANKEN. Goes, 19 Maart 1919. Voor de deelneming mij betoond, by het overladen van mijn gelielden Broeder, JOHANNIS VEBHAGE, betuig ik mijn dank. J. M. VEEHAGE. Ketranehement, Maart 1919. Met dezen betuigen wij onzen wel- gemeenden dank voor de vele bewijzen' van deelneming, on» betoond bij het overlijden van onze geliefde Moeder, Behuwd- en Grootmoeder Mej. 0. A. POIS80NMIER, Wed. van den beer A. 8TEENBART. E. 8. DE BRAUWER— Sthnhaut. 8. A. STEENHART— Rissnuw. Iz. J. STEEN HART. 8. ErDE HULLU— Sthmeah. Iz. DE HULLU. J. J. VAN ROSS VELT. Sokooudijke. 18 Maart 1919. Ondergetcekendën betuigen hunnen dank* voor de vele be wijzen van deelneming, onder-^ vonden bij het overlijden van hunne Dochter, Zuster en Klein dochter, JOSINA PIETERNELLA. A. W. VAN IREN en Kinderen. F. J. DE MUNCK en Echtgenoote. Middelburg, 19 Maart 1919. 8ij aote den 19 Maart 1919 ten over staan vaa den Notaris W. HIOOLEN te Middelburg verleden is met ver loop van dien dag ontbonden de to Middelburg gevestigd geweest zijnde Vtnnootichap onder firaia »Middel- burgache Automobiel- en Rijwiel handel F-1 ma J. C. FAN 9ER HARST" aangegaan tuzschen de Beeren JAN COBNELI8-, JACOBUS MARINU8- en WILLEM MARINÜS VAN DER HAR8T bij acte den 15 Juni 1913 voor dien Notaris verleden. In de acte van ontbinding is bepaald dat de liquidatie zal geschieden door den Heer JAN CORNELIS VAN DER HARST te Middelburg, welke zonder eénige beperking bevoegd ea gerech tigd is tot het verrichten van alle handelingen da Vannootschap in liquidatie betreffende. Het Kantoor van Notaris H. C. ITTMANN te Middelburg is ge vestigd ROUAANSCHE KADE G 142, ingang Kuiperspoort. Onder hem berusten de minutes der act en verleden voor Notaris J. Wu VERHULST en ten deele vün die verleden voor Notaris B. A. YERHEIJ. „Salatri Plantations", GEVESTIGD TE MIDDELBURG. Van de 6 pCt. Obligatieleening groot f 350.000.dd. 4 Juni 1914, zijn heden ten overstaan van den Notaris W. HIOOLEN te Middelburg uitgeloot de Obli gaties a f 500.nummers 15, 17, 34, 44, 71, 77, 96, 105, 116, 117, 126, 128 133, 171, 172, 201, 206, .225, 227. 233, 255, 264, 269, 273r 283, 288, 333, 337, 352, 380, 393, 396, 423, 441, 442, 457, 504, 505, 520, 533, 538, 556, 604, 620, 623, 631, 642, 656, 657, 689. Bovenbedoelde Obligaties zijn vanaf 1 Juli 1919 betaalbaar met f 525.per stuk, ten kantore der Vennootschap, Houtkade H 114, en bij de Firma VAN WAESBERGHE JANSSENS te Hulst. DE DIRFCTIE. Middelburg, 17 Maart 1919. Rechthebbenden op de netto opbrengst van eenige op 17 Fe bruari 1919 te Vrouwepolder en Oostkapelle verkochte Balken en Wrakhout, kunnen zich daar* oor vervoegen bij den Burgeme-ster- Strandvonder van Vrouwepolder, ECHTPAAR, zonder Kinderen zoekt Gemeub. Zit- en Slaapkamer, liefst met medegebruik van Keuken. Liefst omtrek 't Zand. Brieven onder le'ter A, aan Boekhandel OSSE- WAARDE, Sluis. Te koop of iu ruil tegen op rui «lingsprgs 2 Veerwagenö, een Tilbury, een Dogcar, een Hontaa- raenwagen, ook bij onderdeelen te koop, en twee beate Wjplen voor driewielskar, bg P. BOONE, Sme derij Serooekerke (W.) In de veiling vau 80 Jüaart 1919 te Aagtekerke zal mede ■worden geveild 0.8810 H.A. (291 r.) Bouwland te Aagtekerke aan het wegeling van den Pebelingsohen weg. Te aanvaarden na rnoven aagat 1919. Mr. JAN LOEFF. De Notaris A. DE NEEL1NG te Middelburg, is voornemens Maandag 24 Maart 1919, des nam. te 1 */9 uur te Oostkapelle, op het dorp, bij den toren om contant geld publink te ver- koopen I bestaande uit; Deelen, w.o. gesehikt voor Dorsch- vloerdeelen, zware Platen, Battings, een pertij Palen en Damstaken, Ribben, Deuren, Brandhout, Spjjkars èn Oud IJzer. T« bezichtigen op den morgen ▼an dan verkoopdag. Te pachten gevraagd een HOFSTEDE, ter grootte van 3040 H.A., bij voorkeur in SchouwenDuive- land of N.-Beveland, om tc aan vaarden rooven oogst 1919. Brieven letter H, aan Boek handel S. OCHTMAN ZOON, Zierikzee. De Notaris J. C BLAUPOT TEN CATE zal op Donder dag den 3 April 9919, d<s namiddags te 3 uur, op de bovenzaal der Sociëteit „de Ver genoeging", aan de Groote Markt te Middelburg, in het openbaar verkoopeu genaamd „ZuSdzicht", bewoond door den Heer J G. WALRAVE, bestaande in Woon huis met annexe Schuur, Wugen- huis, Staenen Varkenshok, Kip penhok, Graanschuur, met Boom- guard, Moeriand en Weiland, staande en liggende in de gemeente Ritthem aan den straat weg bij den Watergang, met daarbij behoorende'Bouw- en Weilanden, liggende iu de ge meente Oo»t- en West-Souburg, aau den Noord Lood weg, en in de gemeenté Ritthem, aan den samen »er grootte van üet J H.A. of 17 Gemeten 263 Beueven8 3.4150 H.A. oi 8 Gemeten 210 roeden Bouw- en Welland, liggende in de ge meente Ritthem aan de a Inlaag dijk; en 64 aren of 1 Gemet 189 roeden Bouwland aldaar, aan den Ritthemschen straatweg. Gedrukte notitiën met kaart dezer veiling zjjn verkrijgbaar ten kantore van voornoemden Notaris te Middelburg. De Notaris J. C. BLAUPOT TEN CATE, zal op Vrydao 4 April 1919, des voormiddags te 10 uur, op de Hofstede „ZUIDZICHT' te fiitïhem, bewoond door den Heer C. J. WALRAVE, in het openbaar verkoopeu: Bruin Merfiepaard, geboren in 1910; 7 baatgevende Melkkoeien, w.o. 4 aan- en over de rekening; 1 Kalfvaars, 2 Runders, oud 14 maanden, 2 Vaarskalveren 2 Melkschapen, 4 Eenden en 1 Woerd 2 Men wagens op ijzeren assen en rongen, zoo goed als nienw, Veer wagen, Rolsleper, Driewiels kar, Melkhandkarretje, Maaima- chine (Dieuw), Hooihark, Rosmo len met stangen, Korfmolen (hand en paarden kiacht), Mangelmoleu, ijzeren Meste rui wagen, Rolblok, Sleepdeur, Culti«ator, E^gen in soort, Cocksploeg met bouten balk, Eéopaardsploeg, zeer goed loopend, Windmolen, Geeselstoel met steen, Watervat, Drinkbak met zink be slagen, zoo goed als nieuw, inhoud 500 L., Stampbak, Meelkist, La moen, Kelderwind, Zijladders, Kettingen, KotU en Langton wen, Wagen- en Mestputplanken, Hor den en Staken, Slijpsteen met bak, Vork n, G iepeD, Peeënrieken, Erwtenpikken, Stalgereed schap. Stal- en Rijtuiglantaarns, Zeilen, Broeiramen, Ladders, Ponger, Reepen en BI kken, partij Steen, Pannen, Si_haafbank, Bankschroef, Zagen, Mus^cbengaas, Hooi, Stroo, Mangels, Zetaa dappelen, Muts aards, Wilgen, Tronken, Paarde- want. Voorts Melkers- en Zolderga- reedscbappen alsKarn, Room- tonnen. Telen, Melkbussen, T ach ter, Jukken, Mat-n, Graanzceften eenig Huisraad alsPluimbed, Kleerkist, Kachel, Tafel, Smeten, en al hetgeen verder zal worde» gepresenteerd. Geen stalling. Bergplaats voor fietsen. Geen muziek. .Verkooping van den INSPAN op de Hofstede „HALFWEGE" in de gemeente VROUWEPOLDER, aa* den Veerschon straatweg Woensdag 9 April 1919. Notaris BLAUPOT TEN CATE. x

Krantenbank Zeeland

Middelburgsche Courant | 1919 | | pagina 3