Mo 132. Vrijdag 1 Jjouni 1318» ïiö* Jaargang MET HE* OOG OP HET VROEGER VERTREKKEN VAN VERSCHILLENDE POSTEN MOETEN WIJ INZENDERS VAN ADVERTENTIËN VERZOEKEN TE ZORGEN, DAT DEZE UITERLIJK 12 Utm N.M. IN ONS BEZIT ZIJN, ANDERS KAN VOOR PLAATSING IN HET AVOND NUMMER NIET WORDEN INGESTAAN. DE ADMINISTRATIE Abonn. prijs per kwartaal in Mid delburg en bij de agenten in Vlissinj^en eu Goes f 1.55; per post T 1.75. Advertenties 20 cent per reSgel. Bij abonnement veel lager. Familie bench ten en van t—7 regels f 1.50. Bovenstaande advertentieprijEen worden met 20 o/o toeslag KAMEROVERZICm-. SB woede Kamer. Zitting1 van Donderdag. „De grenzelooze bevoegdheden" die de voorgestelde wijziging! van de Distributie net aan den Minister van Landbouw geeft, lokte gister onheilspellende verklaringen uit van verschillende zijden. De heer De Savornin lohman zou 't liefst in geen geval vóór de wet stemmen, maar voelde zich als lid >lei Comm. van Rapporteurs, verplicht te trachten door amendementen de bevoegd heden van den Minister te beperken De heer Gerretson idenj. De heer Van der Malen had zooveel ervarin gen in Rotterdam opgedaan van de «Iroeve gëvolgen van onvoldoend regeeringsbe- heer van goederen, dat hij geen stap ver der wilde gaan om aan deze regeering1 nog meer ongecontroleerde macht te ge ven. De wet was voor hem ïn meest vol strekten zin onaannemelijk. De heer Juten had ook zooveel grieven dat hij weinig lust voelde om voor de wet te stemmen. Maar deze afgevaardigde was niet» heel gelukkig, want zijn vele klachten zonder namen, brachten den Minister tot de aanmaning om namen te noemen. Hei Onderzoek van de vroeger door den heer Juten genoemde gevallen met namen liad tot niets geleid zei de Minister. De heer Wiij k e r s 1 o o t h had zooveel klachten over excessen van de administra tie dat hij er niet toe kan medewerken dat zulk een exorbitante macht aan de re giering gegeven wordt. „Wiij hebben onze onafhankelijkheid liever dan ons ieven, Onze vrijheid lie ftot aan den hongerl'hfll- dus was zijn pathetische uitroep. Er waren echter ook enkele andere stemtaen. De heer v.- B e r e s t e ij n was van oor deel dat de Minister bevoegdheden moet hebben die ver gaan, wil er iets van 't productie-vraagstuk terecht komen. De Minister zou z.i. meer hebben aan de qude distributie wet dan aan die volgens de amendementen der Comm. van Rap porteurs, iets wat de Minister doof hoofdknikken beaamde. Ook de heer S a n n e s meende dat men door krachtig ingrijpen ons volk moet behoeden tegen kwade lijden, en de heer Teens tra meende dat het in de praktijk met de be zwaren wel zou meeloopen. De ontevre denheid is over 't algemeen gevolg van de slechte uitvoering. Tegenover den produc- tie-dwang stond hij echter zeer sceptisch, zooals trouwens ook de heer Rapp/ird had aangeraden leelldwang te vermijden Minister Posthuma was van clordeel dat de aangehaalde foulen niets met deze wet te.maken hadden. Hij ging er daarom niet op in. De C. v R. heeft overleg gepleegd met den Minister en hij heeft zich bereid verklaard te bepalen, dat niets gedaan mag worden, dal niet noodzakelijk is door de omstandigheden. Maar de C v R. wil den minister alleen de bevoegd heid geven naar aard en hoeveelheid der ■goederen te vragen, omdat hij ook wel eeüs kan vragón naar andere dingen, mis schien ook naar fabrieksgeheimen. Maar spr. zou-, toch ook ten minste moeten -kunnen vragen naar de hprkom'st, den kostprijs, we bestemming der .goederen ,en naar nog lal van dingen meer. Wilde pien deze in de °wet opsommen, dan zou Jnen allicht toch niet volledig zijn Spr. breekt hier zijn rede af, die hij heden zal voortzetten. f M I rJ f VERBETERING VAN DE HAVEN TE VLISSINGEN. Het afdeelingsverslag van de Tweede K imer over dit wetsontwerp luidt .aldu Sommige leden waren van meening, dal de ervaringen, tot dusverre opgedaan mei de haven van Vlissïngsn, tot groote omzichtigheid noopten, alvorens- opnieuw gelden v i*r de verbetering en d|e uitbrei ding van die haven Loie te staarj Toen bij den aanleg der Staatsspoor* wegen aan het eindpunt der Zecuwseh© lijn len koste van belangrijke uitgaven •op ruime schaal aangelegde havens wer den tot stgnd gebracht, koesterdie' m'en een hoogten dunk van de ylucht, welke Missingen als havenstad zou riemen. Die verwachtingen bleken intusschen ïjdel. Ook de later gevolgde overdracht der exploitatie aan de Maatschappij de Schelde vermocht niet in den toestand; eunigie wijziging tc brengen. Gedurende, al de jaren, dat ds Missingsche haven werken voor het gebruik waren open- geSield. bleek maar al te zeer, dat eenl ligging" vlak aan zee, aan 'jen mondi van een uitnemend vaarwater, ruime haveninrichtingen en een goede spoor wegverbinding geen voldoende factoren zijn om een havenstad tot bloei te bren gen, indien niet hetzij de aanwezigheid van plaatselijke handelshuizen, of wel de gemakkelijke verbinding met een in dustrieel ;ot handeldrijvend achterland, waardoor het Iransitoverkeer wordt be vorderd, daartoe mede het hare bijdra gen Thans wordt de proef genomen met de in 1913 tot stand gekomen overdracht der havenexploilatie aan de gemeente^ maai- de spoedig daarop uitgebroken oor log heeft tot dusverre verhinderdj dat over het slagjen of mislukken ook van deze proefneming/ een op ervaring ge grond oerdeel kan wordlpn gevormd. Blijkens de eerste bladzijde der Memorie van Toelichting vrerd in 1913 „ver wacht", dat de scheiding van je werf en dc havleuexpLoitatie den bloei v,an beide het best zou bevorderen. Intus schen werden omtrent den bloei van dezei haven reeds al te dikwijls gunstige ver-, waehtingen gekoesterd, dan dpt men daar op veilig zou mogen afgaan. Door de totstandkoming van dit wets ontwerp wordt hulp verleend aan dje Maatschappij de Schelde en aan de Maat schappij Zeeland. Waarom, zoo werd door enkele leden gevraagd, worden juist deze beide induslrieëele ondernemingen1 gesteund? Zou, indien de regeering nijverheid en scheepvaart wil hielpen, meer plgemeene steunverleening niel wenschelijker zijn? Ten aanzien vpn d'e maatschappij de Schelde wordt op bladz. 3 der Memorie van Toelichting opgemerkt, dat het voor genomen werk geacht wordt „in zekeren zin" in haar belang te zijn. Dit schijnt aldus te moeten worden verstaan, dat vloor het oogenblik en misschien nog voor langen lijd de nieuwe buitenhaven vloor die maatschappij van geen belang zal zijn. Deze overweegt nog slechts, of zij wellicht een deel van haar bedrijf tiaar de buitenhaven zal overbrengen. Aan de stichting van een wej-f aan dj nieuwe ontworpen haven zijn echter ern stige defensie bezwaren verbonden, zoo dat die inrichting dan eenige kilometers londwaartsin, aan het eind van een daar- voor speciaal tfe graven en natuurlijk kost baar liavenkanaal, een plaats zou moeten vinden. De fcarsten van een en ander zul len dus, naast de bezwaren uit jej aard aan de splitsing van het werfbedrijf verbeidden, vermoedelijk nog lang van de verwezenlijking van deze plannen terug houden. Met het nut, dat de nieuwe buitenha ven voer de marine zal kunnen hebben, schijnt het al niet beter gesteld. Op de tcekening is in aansluiting aan de nieuwe haven eene ontworpen marinehaven ge- teek'cnd. Volgens de Memorie van Toe lichting zou aan zulk een haven behoef te bestaan, maar van Wet voornemen om tot aanleg daarvan binnen, afzienbaren tijd over te gaan, wordt voorzichtiglijk gezwegen? Blijfl dus over het gewone havenver- keer. Dat de Minister zelf zich daarom trent geen illusies maakt, blijkt duidelijk -uit de omschrijving van de inrichting, die aan dc haven zal worden gegeven. Immers daarin zullen ligplaatsen worden gemaakt voor de maatschappij Zeeland, voor den provincialen veerdienst en, voor den loodsdienst, welke diensten alle ook in de tegenwoordige buitenhaven onder gebracht zijn. Verder wordt er gerekend op „ongeregelde schepen en jachten". Indien men in aanmerking neemt, da1! in de Tegenwoordige binnenhavens, die vol gens de Memorie van Toelichling „zeer beperkt" zijn, sleeds plaats te over is voor zulke schepen, welke Vlissingen slechts bij uitzondering aandoen, da a blijkt ook uit dien hoofde hel voorgestel de werk onvoldoende gemotiveerd. Door andere Jfeden werd het plan lot uitbreiding van de buitenhaven toege juicht, immers' achtten zij het niet ge- wenscht de binnenhavens in open havens om tc zetten. Evenwel werd de opmer king gemaakt, dal bij hot ing|ediendp wetsontwerp weinig was overgebleven van hel rapport der commissie'van ad vies, althhns voior zooverrjs was op te maken* uil het uiët al te duidelijke kaai'tje, dat bij dc Miemlorie van Toe lichting was gevoegd. ,VeIe föden waren van mecning, dal) thans allerminst liet oogenbiik gekomen was om tot den aanleg van dit werk lover te gaan, al wterd door sommige leden de noodzakelijkheid van hel werk zelf» eraetid Men wees in dit verband; op de duurte 'dpr materialen en op de omstandigheid, dat er voorloopig toch geen gebruik van zal worden ge maakt. Daarenboven is de haven van Vlissingen zoowel van militaire- als van liandelsbeteekcnis. Waar de eerstge noemde beleekenis in de tegenwoordigs tijdsomstandigheden nog niet voldoende beoordeeld kan wordpn, meenden die leden, die hierop dc aandacht vestig den, dat het onverstandig en onoordeel; kundig zoiu zijn nu gedeeltelijke ver anderingen in de haven aan te brengen zij achtten het beter, indien men wachtte tot na den oorlog, wannefer men het' geheel beier zou kunnen overzien. An,1-' dere leden wareri van mcening, dat met het voorstel veilig gewacht had kunnen worden tot de plannen van die maat schappij „de Schelde" en van de marine, lof althans van een van bp id en, mfeeij vasten vorm hadden aangenomen. Als •een noodzakelijk compliment van liet con tract van 1913 is dit wetsontwerp, dat eersL vijf jaren later werd ingediend, bezwaarlijk te beschouwen. Men vroeg van den Minister ,een pertinente en duide lijke''verklaring van de omstandigheden, welke hem genoopt hadden thans tot de indiening daarvan ovpr te gaan. Voort-' werd opgemerkt, dat geen vol ledig overzicht wordt gjegeven van dje kosten, die er voor het Rijk uit zui len voortvloeien. Immers wordt wel mel ding gemaakt van de ,/>vterige" kosten ad f 2,700,000, maai' van de kosten van •grondaankoop wordt geenerlei raming verstrekt Aanvulling der raming met bc trekking tot dit punt werd noodzakelijk geacht. Gevraagd word ook, of dp raming van f 2,700,000 berusl op de thans gel dende prijzten, of evenals dp raming, Op bladzijde 2 der Memorie van Toe lichting vernield, pp dc prijzen van vóór den loorlof. Is dit laatste lfpt geval,, dan komt de Minister m;et den eisch4 dal de belanghebbenden f 900,000 zul len bijdragen, in strijd m[et den d,o,or hem zelf aangenomen regei, dat die bij dragen 1/5 van de bosten zullen moeien bedragieu. Hop dit zij, met zijn aandeel in de vooraf gefileerde kosten is het Rijk er niet af; bij dtp -uitvoering van lier werk zullen allicht door belangheb benden, inzonderheid gemeente- en pol derbesturen, nog allerlei eicchen naar voren worden gebracht. Zou het met het oog op epn en ander daarom nief de voorkeur verdienen, indien bepaald! werdj dat door belanghebbenden i/s van de werkelijke kosten, met uitzondering van die voor grondaankoop, zal moeten worden bijgedragen. Door andere leden werd echter aangevoerd, dat daarvan! wellicht cene stijging der kosten het gevic-lg zou zijn, omdat het Rijk dai$ minder belang zou hebben om bij del uitvoering zooveel mogelijk binnen de raming te blijven. Ten slotte werd opgemerkt, dat de be reidverklaring van de provincie en d'e gemeente om naar vermogen in de kosten bij te dragen, weinig uitzicht opent, da; de gevorderde f900.000 inderdaad bij een zullen komen. De ervaring teu op zichte van dit punt bij andere havenwer ken in de provincie Zeeland men dacht aan die van Terneuzen - werd niet aanmoedigend geacht, terwijl ook op de gemeente Vlissingen, die met het oog op haar finahciëelen toestand jaren lang machtiging behoefde tot heffing vau accijns op het gedistilleerd, niet te hooge verwachtingen mogen worden ge bouwd. Rapporteurs waren tie heeren Bichón van IJsselmonde, Scheurer, Schimmel- pemhrick, Jansen en Dc Montó .Vpij Lorein. NEDERLAND EN ©E DQRLDfl. De ramp vajn de Koningin Regen tes. De heer J, P. Kreischer, administr-i teur van van de Sindoro, heeft aan dc N. R- Crt. aangaande het verongelukken van het hospitaalschip Koningin Regentes het volgende verteld Ruim één uur gistermiddag gebeurde het. Wij waren ongeveer 20 mijl ten Oosten van het Lexnasbanklichtschip. De Zeeland voer. voorop, dan voigdp dc Sin doro,, terwijl dc Koningin Regentes het laatste schip was. Te ruim één uur zat ik in mijn hut en voelde een schok.- Dadelijk djaarop, toen ik geloop hoorde;* snelde ik naar het achterschip, van waar ik de Re gentes zag, die blijkbaar door midden gebroken was, het achterschip in de hoogte en het voorschip snel zinkende. Aan boord van de Sindoro wendde men onmiddellijk om zoo dfcht mogelijk bij het snel zinkende schip te komen. Twee minuien- later was het onder de gitven verdwenen. Op dat oogenblik w*s Sindorro ongeveer 100 meter'van liet zinkende schip verwijderd. Er werden sloepen uitgezet en men roeide naar de plaats des. onheils om ronddrijvende en zwemmende menschen op te yisschen Toen deze sloepen ter plaatse kwamen, waren de drenkelingen aL gered door de sloepen van dc Regentes -./elf. Op één na zijn de booten van de Regentes nam de Sindoro gekomen, dije eene boot ging naar de Zeeland, Aan die valreep van <!e Sindoro bebben wij toen '17 menschen geredde menschen van de Koningin de gen tes, geteld. Bij hen waren 0,0k ka pitein Redeker en de administrateur Smit die nog leefde toen hij' op dc Sindoro gebracht werd, maar spoedig overleed, Eenige gewonden werden in liet liospitaal van de Sindoro gebracht. Ondier deze gewonden zijn menschen, die zich >p het oogenblik van den schok in dcme,u- rooui bevonden. Door den schok sloeg de trap van de messróom weg; zij zijn door een gat aan dek gekropen. Vallen de stukken hout hebben verschillende, verwondingen veroorzaakt. Na ongeveer vijf kwartier in de Nabij heid gebleven te zijn van de plaats waar de Koningin Regentes is gezonken, zijn de beide overgebleven hospitaalscüepen paar Rotterdam doorgestoomd^ Kapitein Redeker is later van' de Sin doro naar de Zeeland gegaan, omdat de de beer De Meester, dien hij wenschte te spreken, zich daar aan boord bevond. Nadat zekert was dat er geen men schen meer te redden war^n, bleken er vermist de volkskok D. Smit, de olie man W. Luwema en de stoker G Offen- beek, allen - uit Vlissingen, de olie man J. Wesdorp uit M i d d e 1 b u r g, de stoker M. van der Endt cn P. Wissekerke uit Souburg. Zij zijn verdronken. Het lijk van den administrateur, den heer W. Smit uit Vlissingen. is met de Sindoro naar-. Rotterdam gebracht. Licht gewond zijn de le stuurman B. Kjoens, de 2e machinist J J. den Broeke, de 4e machinist H. R. van Rosevelt, de marconist C. Tegelaar, «le stokers B. Scliuurbiers en J- Goedhart, de koksjongen C. van der "Star en do Engelsche loods D. Sutherland. Dr. De Roock, die met de 2usters Ver maas, Doorenbos en Kühiemeijer op de Koningin Regentes was vertelt als volgt Omstreeks 1 uur gistermiddag voelde ik een vrceselijken scholc, toen ik op het bovendek .achter de brug ondier het zeil stond. Ik" werd een paar meier In de hoogle geslingerd, viel op het dek terug en werd 'onder het zeil bedlplven. Daar onderuit te kruipen en zoo spoedig mo gelijk naar het achterschip te 'oopen. was liet werk van een oogenblik. Do Koningin Regentes was als 't ware in tweeën gebroken. Het schip was vóór de brug getroffen aan het voorschip En kele menschen van de equipage - wij' hadden behalve dje lieer De Meester geen passagiers aan bolord zag ik op het zinkende voorschip, anderen spartelden reeds in de zee. Ik sprong van het achterschip in een van de "booten van de Regentes, waarvan er drie te water waren gelaten en had nog het geluk, den administrateur W. Smit op te pikken. Hij was reeds bewusteloos. In de boot heb ben wij nog getracht de levensgeesten op te wekken, maar het was reeds te laat. De man was al overleden. De toestand der gewonden is vrij rfe- delijk. De 4de machinist Van Roseveu is het ergste en well aan het hoofd en het gelaat gewond. De meesje verwond, n- »ën betreffen de hoofden, enkele laieu- zingen en een gebroken sleutelbeen. Le vensgevaarlijk is nieiriand gekwetst. Een van de gereddie zusters verteld', dat zij zich juist alle drie op het ach terschip bevonden boven de roosters en toen de schok gebeurd was, lagen zij onder de roosters. Het geheel bood oen vreeselijken aanblik, stukken hout vlogen rond, menschen spartelden in zee. Een van de zusters is langs een touwladder m de reddingsboot gekomen. Van een andere boot, die in de davids hing, heeft iemand de touwen doorgesneden, waardoor zij van een groote hoogle met de menschen die er in zaten in zee plofte. Toen dc ontploffing plaats had, stoad kapitein Redeker op de brug. De scheepstimmerman C. Baan uit Missingen vertelde onder getuigen, dgt hij op het sloependek staande, waar li ij eenige werkzaamheden verrichtte, plot seling aan bakboordzijde van dp Konin gin Regentes in schuine richting met roote snelheid een voorwerp op het schrp zag aankomen, het geen hij voor een grdbte visch hield en waarop hij den malroós Ph. van der Est, die bij hem stond, opmerkzaam maakte. Toen dit voorwerp het schip be reikte, -volgde onmiddpllijk een geweldig ontploffing. Een onderzeeboot heeft hij niej gezien. Kapitein W. Redeker en de heer die Meester wenschten zich niet over het gebeurde mei de Koningin Regentes uit te laten vóór hen door de militaire autoriteit, die aan boord was gekomen, een verhoor is afgenomen. Te middernacht is het hospitaalsc'uip Zeeland eri>een half uur later de Sin doro voor de Llovdkade te Ilotler'IaTi aangekomen. De vlag hing halfstok. Aan boord van doZeeland bevonden zich 19 Duilsche burgers, aan die van de Sindoro 17 Duitsche officier-"!, 7an wie de oudste is de kapitein de: artil lerie "W. Ottens, 25 man hospitaal-per soneel bestemd voor Duitschland en zes krankzinnigen, onder wie een officier. De geredden van het gezonken hospi taalschip Koningin Regentes waren meest allen op de Sindoro. Aan boord van de Zeeland, waren kapi tein W. Redeker van dat gezonken schip en de lieer de Meester, dp directeur van de Maatschappij Zeeland, die met het ver ongelukte schip op thuisreis was. De heer de Meester is licht aan de linker hand gewond. We brengen hierbij in herinnering dat de maatschappij Zeeland op 1 Febi". 1SI1G het schroefstoomschip „Prinses Juliana'-' verloor, en op 28 Februari van hetzelfde jaar het zusterschip „Meck lenburg". Den 31 Juli 1916 liep de raderboot „Koningin Wilhelnuna" op een mijn, en nu is de raderboot „Koningin Regentes"- v^ruield. De viool der Maatschappij bestaat thans nóg uit: het schroefstoomschip „Oranje Nassau", en de raderbóoten „Prins Hendrik" en „Zeeland". We kunnen hier nog de droeve bijzon derheid bij vermelden, dat de hier lep stede woonachtige vrouw van den om gekomen J. Wesdorp de zuster is van M van der Endt uit Souburg, zoodat zij bij deze ramp haar man en haar broer verloor. De bommen uit Britse he vliegtuigen. (Officieel). Het Ministerie van Buiten- landsciie Zaken deelt het volgende mede. In den nacht van 20 op 21 Mei ;1. te 11.25 namiddag zijn door een onbekend vliegtuig, dat zich in Zuidelijke richting over Sas van Gent bewoog, zeven bom men geworpen, waarvan drie op Nedar- landsch gebied terecht gekomen zijn zon der persoonlijke ongelukken le veroorza ken. In dien zelfden nacht wierp le 1 30 namiddag een vliegtuig' tien bommen na bij Koewacht, wederom zonder persoon lijke ongelukken teweeg le brengen, doch waarvan één aanzienlijke schade aan richtte aan gebouwen en gereedschappen. Het onderzoek der gevonden scherven heeft uitgemaakt, dat de bommen in bei de gevallen van Britscli maaksel waren. Aangtezien hieruit blijkt dat eenige der Britsche vliegtuigen, welke in den bewus- ten nacht een aanval op het bezette ge deelte van België uitvoerden, zich aan dit werpen van bommen hebben schuldig gemaakt, heeft Harer Majesteit's Gezant te Londen opdracht ontvangen bij de Britsche Regecring met nadruk te pro testeeren tegen deze ernstige schendin gen van Nederlandsch gebied, welke steeds in aantal toenemen en welke de Britsche Regeering door de meest stren ge orders dient te voorkomen. In een aantal andere gevallen, waarin eenigen tijd geleden bommenovan Brits«*b maaksel uit vliegtuigen op Nederlandsch gebied werden geworpen, heeft de Britsche regeering tol dusver ontkend, dat Britsche vliegtuigen de schuldigen wa ren. De gedachten wisseling daarover, wordt mlusschen voortgezet. De vaart van Indië op Amerika hersteld. Het passagiersschip „Rembrandt" van de Stoom vaart-Mij. Nederland, is 25 Mei van Batavia en 28 Mei van Singapore naar San Francisco vertrokken. De Lloydboot „Wilis" zou eveneens op 29 Mei uit Indië naar Amerika ver trekken, hoofdzakelijk om de met het stoomschip „Nieuw-Amsterdam" ver wachte passagiers af te halen. 0 Broodkaart. De directeur van het Centraal Brood kantoor maakl bekend, dat de brood kaart van het 53e tijdvak loopt van 8 tot en met 14 Juni. -0— V e r b 1 ij f b e p a 1 i«n g e n. De opperbevelhebber van land- en zee macht heeft den toegang tot en het ver blijf binnen de in staat vau beleg' ver klaarde» gemeenten, behoorende o. a. tot de werken van de Westerschelde, ont zegd aan Albert Knol, geboren 17 No vember 1894 te Coevorden, wonende te Dalen. De commandant der stelling van de monden der Maas en der Scheldp heeft het verblijf in zijn gezagsgebied ontzegd aan Jacobus Dieleman Pz., geboren 7 April 1884 te Axel, wonende aldaar; Jozias Faas, geboren 5 December 1890 te Zaamslag', wonende te Axel; Jean Bap tist Gijsel, geboren 21 November 891 tc Sas van Gent, wonende aldaar; Pru dent Wjllaert, geboren 17 December 1878 te Westdorpe, wonende te Sas van Gent. P Plï fir; PpftVjEp';: Uit Middelburg, De Middelburgsche Vereeniging' van winkel- en magazynpersoneel D. E. V. heelt zich aangesloten bij den Algemee- nen Nederlandschen Bond van Handels- en Kantoorbedienden.

Krantenbank Zeeland

Middelburgsche Courant | 1918 | | pagina 1