Mo 132.
Vrijdag 1 Jjouni 1318»
ïiö* Jaargang
MET HE* OOG OP HET VROEGER
VERTREKKEN VAN VERSCHILLENDE
POSTEN MOETEN WIJ INZENDERS
VAN ADVERTENTIËN VERZOEKEN TE
ZORGEN, DAT DEZE UITERLIJK 12
Utm N.M. IN ONS BEZIT ZIJN, ANDERS
KAN VOOR PLAATSING IN HET AVOND
NUMMER NIET WORDEN INGESTAAN.
DE ADMINISTRATIE
Abonn. prijs per kwartaal in Mid
delburg en bij de agenten in Vlissinj^en
eu Goes f 1.55; per post T 1.75.
Advertenties 20 cent per reSgel.
Bij abonnement veel lager.
Familie bench ten en
van t—7 regels f 1.50.
Bovenstaande advertentieprijEen worden
met 20 o/o toeslag
KAMEROVERZICm-.
SB woede Kamer.
Zitting1 van Donderdag.
„De grenzelooze bevoegdheden" die de
voorgestelde wijziging! van de Distributie
net aan den Minister van Landbouw geeft,
lokte gister onheilspellende verklaringen
uit van verschillende zijden.
De heer De Savornin lohman
zou 't liefst in geen geval vóór de wet
stemmen, maar voelde zich als lid >lei
Comm. van Rapporteurs, verplicht te
trachten door amendementen de bevoegd
heden van den Minister te beperken
De heer Gerretson idenj. De heer
Van der Malen had zooveel ervarin
gen in Rotterdam opgedaan van de «Iroeve
gëvolgen van onvoldoend regeeringsbe-
heer van goederen, dat hij geen stap ver
der wilde gaan om aan deze regeering1
nog meer ongecontroleerde macht te ge
ven. De wet was voor hem ïn meest vol
strekten zin onaannemelijk. De heer
Juten had ook zooveel grieven dat hij
weinig lust voelde om voor de wet te
stemmen. Maar deze afgevaardigde was
niet» heel gelukkig, want zijn vele klachten
zonder namen, brachten den Minister tot
de aanmaning om namen te noemen. Hei
Onderzoek van de vroeger door den heer
Juten genoemde gevallen met namen liad
tot niets geleid zei de Minister.
De heer Wiij k e r s 1 o o t h had zooveel
klachten over excessen van de administra
tie dat hij er niet toe kan medewerken
dat zulk een exorbitante macht aan de re
giering gegeven wordt. „Wiij hebben onze
onafhankelijkheid liever dan ons ieven,
Onze vrijheid lie ftot aan den hongerl'hfll-
dus was zijn pathetische uitroep.
Er waren echter ook enkele andere
stemtaen.
De heer v.- B e r e s t e ij n was van oor
deel dat de Minister bevoegdheden moet
hebben die ver gaan, wil er iets van 't
productie-vraagstuk terecht komen. De
Minister zou z.i. meer hebben aan de
qude distributie wet dan aan die volgens
de amendementen der Comm. van Rap
porteurs, iets wat de Minister doof
hoofdknikken beaamde. Ook de heer
S a n n e s meende dat men door krachtig
ingrijpen ons volk moet behoeden tegen
kwade lijden, en de heer Teens tra
meende dat het in de praktijk met de be
zwaren wel zou meeloopen. De ontevre
denheid is over 't algemeen gevolg van de
slechte uitvoering. Tegenover den produc-
tie-dwang stond hij echter zeer sceptisch,
zooals trouwens ook de heer Rapp/ird
had aangeraden leelldwang te vermijden
Minister Posthuma was van
clordeel dat de aangehaalde foulen niets
met deze wet te.maken hadden. Hij ging
er daarom niet op in.
De C. v R. heeft overleg gepleegd met
den Minister en hij heeft zich bereid
verklaard te bepalen, dat niets gedaan
mag worden, dal niet noodzakelijk is
door de omstandigheden. Maar de C v
R. wil den minister alleen de bevoegd
heid geven naar aard en hoeveelheid der
■goederen te vragen, omdat hij ook wel
eeüs kan vragón naar andere dingen, mis
schien ook naar fabrieksgeheimen. Maar
spr. zou-, toch ook ten minste moeten
-kunnen vragen naar de hprkom'st, den
kostprijs, we bestemming der .goederen
,en naar nog lal van dingen meer. Wilde
pien deze in de °wet opsommen, dan zou
Jnen allicht toch niet volledig zijn
Spr. breekt hier zijn rede af, die hij
heden zal voortzetten.
f M I rJ f
VERBETERING VAN DE HAVEN TE
VLISSINGEN.
Het afdeelingsverslag van de Tweede
K imer over dit wetsontwerp luidt .aldu
Sommige leden waren van meening,
dal de ervaringen, tot dusverre opgedaan
mei de haven van Vlissïngsn, tot groote
omzichtigheid noopten, alvorens- opnieuw
gelden v i*r de verbetering en d|e uitbrei
ding van die haven Loie te staarj
Toen bij den aanleg der Staatsspoor*
wegen aan het eindpunt der Zecuwseh©
lijn len koste van belangrijke uitgaven
•op ruime schaal aangelegde havens wer
den tot stgnd gebracht, koesterdie' m'en
een hoogten dunk van de ylucht, welke
Missingen als havenstad zou riemen. Die
verwachtingen bleken intusschen ïjdel.
Ook de later gevolgde overdracht der
exploitatie aan de Maatschappij de
Schelde vermocht niet in den toestand;
eunigie wijziging tc brengen. Gedurende,
al de jaren, dat ds Missingsche haven
werken voor het gebruik waren open-
geSield. bleek maar al te zeer, dat eenl
ligging" vlak aan zee, aan 'jen mondi
van een uitnemend vaarwater, ruime
haveninrichtingen en een goede spoor
wegverbinding geen voldoende factoren
zijn om een havenstad tot bloei te bren
gen, indien niet hetzij de aanwezigheid
van plaatselijke handelshuizen, of wel
de gemakkelijke verbinding met een in
dustrieel ;ot handeldrijvend achterland,
waardoor het Iransitoverkeer wordt be
vorderd, daartoe mede het hare bijdra
gen Thans wordt de proef genomen met
de in 1913 tot stand gekomen overdracht
der havenexploilatie aan de gemeente^
maai- de spoedig daarop uitgebroken oor
log heeft tot dusverre verhinderdj dat
over het slagjen of mislukken ook van
deze proefneming/ een op ervaring ge
grond oerdeel kan wordlpn gevormd.
Blijkens de eerste bladzijde der Memorie
van Toelichting vrerd in 1913 „ver
wacht", dat de scheiding van je werf
en dc havleuexpLoitatie den bloei v,an
beide het best zou bevorderen. Intus
schen werden omtrent den bloei van dezei
haven reeds al te dikwijls gunstige ver-,
waehtingen gekoesterd, dan dpt men daar
op veilig zou mogen afgaan.
Door de totstandkoming van dit wets
ontwerp wordt hulp verleend aan dje
Maatschappij de Schelde en aan de Maat
schappij Zeeland. Waarom, zoo werd
door enkele leden gevraagd, worden juist
deze beide induslrieëele ondernemingen1
gesteund?
Zou, indien de regeering nijverheid en
scheepvaart wil hielpen, meer plgemeene
steunverleening niel wenschelijker zijn?
Ten aanzien vpn d'e maatschappij de
Schelde wordt op bladz. 3 der Memorie
van Toelichting opgemerkt, dat het voor
genomen werk geacht wordt „in zekeren
zin" in haar belang te zijn. Dit schijnt
aldus te moeten worden verstaan, dat
vloor het oogenblik en misschien nog
voor langen lijd de nieuwe buitenhaven
vloor die maatschappij van geen belang
zal zijn. Deze overweegt nog slechts,
of zij wellicht een deel van haar bedrijf
tiaar de buitenhaven zal overbrengen.
Aan de stichting van een wej-f aan dj
nieuwe ontworpen haven zijn echter ern
stige defensie bezwaren verbonden, zoo
dat die inrichting dan eenige kilometers
londwaartsin, aan het eind van een daar-
voor speciaal tfe graven en natuurlijk kost
baar liavenkanaal, een plaats zou moeten
vinden. De fcarsten van een en ander zul
len dus, naast de bezwaren uit jej
aard aan de splitsing van het werfbedrijf
verbeidden, vermoedelijk nog lang van de
verwezenlijking van deze plannen terug
houden.
Met het nut, dat de nieuwe buitenha
ven voer de marine zal kunnen hebben,
schijnt het al niet beter gesteld. Op de
tcekening is in aansluiting aan de nieuwe
haven eene ontworpen marinehaven ge-
teek'cnd. Volgens de Memorie van Toe
lichting zou aan zulk een haven behoef
te bestaan, maar van Wet voornemen om
tot aanleg daarvan binnen, afzienbaren
tijd over te gaan, wordt voorzichtiglijk
gezwegen?
Blijfl dus over het gewone havenver-
keer. Dat de Minister zelf zich daarom
trent geen illusies maakt, blijkt duidelijk
-uit de omschrijving van de inrichting,
die aan dc haven zal worden gegeven.
Immers daarin zullen ligplaatsen worden
gemaakt voor de maatschappij Zeeland,
voor den provincialen veerdienst en, voor
den loodsdienst, welke diensten alle ook
in de tegenwoordige buitenhaven onder
gebracht zijn. Verder wordt er gerekend
op „ongeregelde schepen en jachten".
Indien men in aanmerking neemt, da1! in
de Tegenwoordige binnenhavens, die vol
gens de Memorie van Toelichling „zeer
beperkt" zijn, sleeds plaats te over is
voor zulke schepen, welke Vlissingen
slechts bij uitzondering aandoen, da a
blijkt ook uit dien hoofde hel voorgestel
de werk onvoldoende gemotiveerd.
Door andere Jfeden werd het plan lot
uitbreiding van de buitenhaven toege
juicht, immers' achtten zij het niet ge-
wenscht de binnenhavens in open havens
om tc zetten. Evenwel werd de opmer
king gemaakt, dal bij hot ing|ediendp
wetsontwerp weinig was overgebleven
van hel rapport der commissie'van ad
vies, althhns voior zooverrjs was op te
maken* uil het uiët al te duidelijke
kaai'tje, dat bij dc Miemlorie van Toe
lichting was gevoegd.
,VeIe föden waren van mecning, dal)
thans allerminst liet oogenbiik gekomen
was om tot den aanleg van dit werk
lover te gaan, al wterd door sommige
leden de noodzakelijkheid van hel werk
zelf» eraetid Men wees in dit verband;
op de duurte 'dpr materialen en op
de omstandigheid, dat er voorloopig
toch geen gebruik van zal worden ge
maakt. Daarenboven is de haven van
Vlissingen zoowel van militaire- als van
liandelsbeteekcnis. Waar de eerstge
noemde beleekenis in de tegenwoordigs
tijdsomstandigheden nog niet voldoende
beoordeeld kan wordpn, meenden die
leden, die hierop dc aandacht vestig
den, dat het onverstandig en onoordeel;
kundig zoiu zijn nu gedeeltelijke ver
anderingen in de haven aan te brengen
zij achtten het beter, indien men wachtte
tot na den oorlog, wannefer men het'
geheel beier zou kunnen overzien. An,1-'
dere leden wareri van mcening, dat met
het voorstel veilig gewacht had kunnen
worden tot de plannen van die maat
schappij „de Schelde" en van de marine,
lof althans van een van bp id en, mfeeij
vasten vorm hadden aangenomen. Als
•een noodzakelijk compliment van liet con
tract van 1913 is dit wetsontwerp, dat
eersL vijf jaren later werd ingediend,
bezwaarlijk te beschouwen. Men vroeg
van den Minister ,een pertinente en duide
lijke''verklaring van de omstandigheden,
welke hem genoopt hadden thans tot
de indiening daarvan ovpr te gaan.
Voort-' werd opgemerkt, dat geen vol
ledig overzicht wordt gjegeven van dje
kosten, die er voor het Rijk uit zui
len voortvloeien. Immers wordt wel mel
ding gemaakt van de ,/>vterige" kosten
ad f 2,700,000, maai' van de kosten van
•grondaankoop wordt geenerlei raming
verstrekt Aanvulling der raming met bc
trekking tot dit punt werd noodzakelijk
geacht. Gevraagd word ook, of dp raming
van f 2,700,000 berusl op de thans gel
dende prijzten, of evenals dp raming,
Op bladzijde 2 der Memorie van Toe
lichting vernield, pp dc prijzen van vóór
den loorlof. Is dit laatste lfpt geval,,
dan komt de Minister m;et den eisch4
dal de belanghebbenden f 900,000 zul
len bijdragen, in strijd m[et den d,o,or
hem zelf aangenomen regei, dat die bij
dragen 1/5 van de bosten zullen moeien
bedragieu. Hop dit zij, met zijn aandeel
in de vooraf gefileerde kosten is het
Rijk er niet af; bij dtp -uitvoering van
lier werk zullen allicht door belangheb
benden, inzonderheid gemeente- en pol
derbesturen, nog allerlei eicchen naar
voren worden gebracht. Zou het met
het oog op epn en ander daarom nief
de voorkeur verdienen, indien bepaald!
werdj dat door belanghebbenden i/s van
de werkelijke kosten, met uitzondering
van die voor grondaankoop, zal moeten
worden bijgedragen. Door andere leden
werd echter aangevoerd, dat daarvan!
wellicht cene stijging der kosten het
gevic-lg zou zijn, omdat het Rijk dai$
minder belang zou hebben om bij del
uitvoering zooveel mogelijk binnen de
raming te blijven.
Ten slotte werd opgemerkt, dat de be
reidverklaring van de provincie en d'e
gemeente om naar vermogen in de kosten
bij te dragen, weinig uitzicht opent, da;
de gevorderde f900.000 inderdaad bij
een zullen komen. De ervaring teu op
zichte van dit punt bij andere havenwer
ken in de provincie Zeeland men
dacht aan die van Terneuzen - werd
niet aanmoedigend geacht, terwijl ook
op de gemeente Vlissingen, die met het
oog op haar finahciëelen toestand jaren
lang machtiging behoefde tot heffing vau
accijns op het gedistilleerd, niet te
hooge verwachtingen mogen worden ge
bouwd.
Rapporteurs waren tie heeren Bichón
van IJsselmonde, Scheurer, Schimmel-
pemhrick, Jansen en Dc Montó .Vpij
Lorein.
NEDERLAND EN ©E DQRLDfl.
De ramp vajn de Koningin
Regen tes.
De heer J, P. Kreischer, administr-i
teur van van de Sindoro, heeft aan dc
N. R- Crt. aangaande het verongelukken
van het hospitaalschip Koningin Regentes
het volgende verteld
Ruim één uur gistermiddag gebeurde
het. Wij waren ongeveer 20 mijl ten
Oosten van het Lexnasbanklichtschip. De
Zeeland voer. voorop, dan voigdp dc Sin
doro,, terwijl dc Koningin Regentes het
laatste schip was.
Te ruim één uur zat ik in mijn hut
en voelde een schok.- Dadelijk djaarop,
toen ik geloop hoorde;* snelde ik naar
het achterschip, van waar ik de Re
gentes zag, die blijkbaar door midden
gebroken was, het achterschip in de
hoogte en het voorschip snel zinkende.
Aan boord van de Sindoro wendde men
onmiddellijk om zoo dfcht mogelijk bij
het snel zinkende schip te komen. Twee
minuien- later was het onder de gitven
verdwenen. Op dat oogenblik w*s
Sindorro ongeveer 100 meter'van liet
zinkende schip verwijderd. Er werden
sloepen uitgezet en men roeide naar de
plaats des. onheils om ronddrijvende en
zwemmende menschen op te yisschen
Toen deze sloepen ter plaatse kwamen,
waren de drenkelingen aL gered door de
sloepen van dc Regentes -./elf. Op één
na zijn de booten van de Regentes nam
de Sindoro gekomen, dije eene boot ging
naar de Zeeland, Aan die valreep van <!e
Sindoro bebben wij toen '17 menschen
geredde menschen van de Koningin de
gen tes, geteld. Bij hen waren 0,0k ka
pitein Redeker en de administrateur Smit
die nog leefde toen hij' op dc Sindoro
gebracht werd, maar spoedig overleed,
Eenige gewonden werden in liet liospitaal
van de Sindoro gebracht. Ondier deze
gewonden zijn menschen, die zich >p
het oogenblik van den schok in dcme,u-
rooui bevonden. Door den schok sloeg
de trap van de messróom weg; zij zijn
door een gat aan dek gekropen. Vallen
de stukken hout hebben verschillende,
verwondingen veroorzaakt.
Na ongeveer vijf kwartier in de Nabij
heid gebleven te zijn van de plaats waar
de Koningin Regentes is gezonken, zijn
de beide overgebleven hospitaalscüepen
paar Rotterdam doorgestoomd^
Kapitein Redeker is later van' de Sin
doro naar de Zeeland gegaan, omdat de
de beer De Meester, dien hij wenschte te
spreken, zich daar aan boord bevond.
Nadat zekert was dat er geen men
schen meer te redden war^n, bleken
er vermist de volkskok D. Smit, de olie
man W. Luwema en de stoker G Offen-
beek, allen - uit Vlissingen, de olie
man J. Wesdorp uit M i d d e 1 b u r g, de
stoker M. van der Endt cn P. Wissekerke
uit Souburg. Zij zijn verdronken.
Het lijk van den administrateur, den
heer W. Smit uit Vlissingen. is met
de Sindoro naar-. Rotterdam gebracht.
Licht gewond zijn de le stuurman
B. Kjoens, de 2e machinist J J.
den Broeke, de 4e machinist H. R. van
Rosevelt, de marconist C. Tegelaar, «le
stokers B. Scliuurbiers en J- Goedhart,
de koksjongen C. van der "Star en do
Engelsche loods D. Sutherland.
Dr. De Roock, die met de 2usters Ver
maas, Doorenbos en Kühiemeijer op de
Koningin Regentes was vertelt als volgt
Omstreeks 1 uur gistermiddag voelde
ik een vrceselijken scholc, toen ik op
het bovendek .achter de brug ondier het
zeil stond. Ik" werd een paar meier In de
hoogle geslingerd, viel op het dek terug
en werd 'onder het zeil bedlplven. Daar
onderuit te kruipen en zoo spoedig mo
gelijk naar het achterschip te 'oopen.
was liet werk van een oogenblik. Do
Koningin Regentes was als 't ware in
tweeën gebroken. Het schip was vóór
de brug getroffen aan het voorschip En
kele menschen van de equipage - wij'
hadden behalve dje lieer De Meester geen
passagiers aan bolord zag ik op het
zinkende voorschip, anderen spartelden
reeds in de zee. Ik sprong van het
achterschip in een van de "booten van
de Regentes, waarvan er drie te water
waren gelaten en had nog het geluk, den
administrateur W. Smit op te pikken. Hij
was reeds bewusteloos. In de boot heb
ben wij nog getracht de levensgeesten
op te wekken, maar het was reeds te
laat. De man was al overleden.
De toestand der gewonden is vrij rfe-
delijk. De 4de machinist Van Roseveu
is het ergste en well aan het hoofd en
het gelaat gewond. De meesje verwond, n-
ȑn betreffen de hoofden, enkele laieu-
zingen en een gebroken sleutelbeen. Le
vensgevaarlijk is nieiriand gekwetst.
Een van de gereddie zusters verteld',
dat zij zich juist alle drie op het ach
terschip bevonden boven de roosters en
toen de schok gebeurd was, lagen zij
onder de roosters. Het geheel bood oen
vreeselijken aanblik, stukken hout vlogen
rond, menschen spartelden in zee. Een
van de zusters is langs een touwladder m
de reddingsboot gekomen. Van een andere
boot, die in de davids hing, heeft iemand
de touwen doorgesneden, waardoor zij
van een groote hoogle met de menschen
die er in zaten in zee plofte.
Toen dc ontploffing plaats had, stoad
kapitein Redeker op de brug.
De scheepstimmerman C. Baan uit
Missingen vertelde onder getuigen, dgt
hij op het sloependek staande, waar li ij
eenige werkzaamheden verrichtte, plot
seling aan bakboordzijde van dp Konin
gin Regentes in schuine richting met
roote snelheid een voorwerp
op het schrp zag aankomen, het
geen hij voor een grdbte visch hield en
waarop hij den malroós Ph. van der
Est, die bij hem stond, opmerkzaam
maakte. Toen dit voorwerp het schip be
reikte, -volgde onmiddpllijk een geweldig
ontploffing. Een onderzeeboot heeft hij
niej gezien.
Kapitein W. Redeker en de heer die
Meester wenschten zich niet over het
gebeurde mei de Koningin Regentes uit
te laten vóór hen door de militaire
autoriteit, die aan boord was gekomen,
een verhoor is afgenomen.
Te middernacht is het hospitaalsc'uip
Zeeland eri>een half uur later de Sin
doro voor de Llovdkade te Ilotler'IaTi
aangekomen. De vlag hing halfstok.
Aan boord van doZeeland bevonden
zich 19 Duilsche burgers, aan die van
de Sindoro 17 Duitsche officier-"!, 7an
wie de oudste is de kapitein de: artil
lerie "W. Ottens, 25 man hospitaal-per
soneel bestemd voor Duitschland en zes
krankzinnigen, onder wie een officier.
De geredden van het gezonken hospi
taalschip Koningin Regentes waren meest
allen op de Sindoro.
Aan boord van de Zeeland, waren kapi
tein W. Redeker van dat gezonken schip
en de lieer de Meester, dp directeur van
de Maatschappij Zeeland, die met het ver
ongelukte schip op thuisreis was. De
heer de Meester is licht aan de linker
hand gewond.
We brengen hierbij in herinnering dat
de maatschappij Zeeland op 1 Febi".
1SI1G het schroefstoomschip „Prinses
Juliana'-' verloor, en op 28 Februari van
hetzelfde jaar het zusterschip „Meck
lenburg".
Den 31 Juli 1916 liep de raderboot
„Koningin Wilhelnuna" op een mijn, en
nu is de raderboot „Koningin Regentes"-
v^ruield.
De viool der Maatschappij bestaat
thans nóg uit: het schroefstoomschip
„Oranje Nassau", en de raderbóoten
„Prins Hendrik" en „Zeeland".
We kunnen hier nog de droeve bijzon
derheid bij vermelden, dat de hier lep
stede woonachtige vrouw van den om
gekomen J. Wesdorp de zuster is van
M van der Endt uit Souburg, zoodat zij
bij deze ramp haar man en haar broer
verloor.
De bommen uit Britse he
vliegtuigen.
(Officieel). Het Ministerie van Buiten-
landsciie Zaken deelt het volgende mede.
In den nacht van 20 op 21 Mei ;1. te
11.25 namiddag zijn door een onbekend
vliegtuig, dat zich in Zuidelijke richting
over Sas van Gent bewoog, zeven bom
men geworpen, waarvan drie op Nedar-
landsch gebied terecht gekomen zijn zon
der persoonlijke ongelukken le veroorza
ken. In dien zelfden nacht wierp le 1 30
namiddag een vliegtuig' tien bommen na
bij Koewacht, wederom zonder persoon
lijke ongelukken teweeg le brengen, doch
waarvan één aanzienlijke schade aan
richtte aan gebouwen en gereedschappen.
Het onderzoek der gevonden scherven
heeft uitgemaakt, dat de bommen in bei
de gevallen van Britscli maaksel waren.
Aangtezien hieruit blijkt dat eenige der
Britsche vliegtuigen, welke in den bewus-
ten nacht een aanval op het bezette ge
deelte van België uitvoerden, zich aan dit
werpen van bommen hebben schuldig
gemaakt, heeft Harer Majesteit's Gezant
te Londen opdracht ontvangen bij de
Britsche Regecring met nadruk te pro
testeeren tegen deze ernstige schendin
gen van Nederlandsch gebied, welke
steeds in aantal toenemen en welke de
Britsche Regeering door de meest stren
ge orders dient te voorkomen.
In een aantal andere gevallen, waarin
eenigen tijd geleden bommenovan Brits«*b
maaksel uit vliegtuigen op Nederlandsch
gebied werden geworpen, heeft de
Britsche regeering tol dusver ontkend, dat
Britsche vliegtuigen de schuldigen wa
ren. De gedachten wisseling daarover,
wordt mlusschen voortgezet.
De vaart van Indië op Amerika
hersteld.
Het passagiersschip „Rembrandt" van
de Stoom vaart-Mij. Nederland, is 25 Mei
van Batavia en 28 Mei van Singapore naar
San Francisco vertrokken.
De Lloydboot „Wilis" zou eveneens
op 29 Mei uit Indië naar Amerika ver
trekken, hoofdzakelijk om de met het
stoomschip „Nieuw-Amsterdam" ver
wachte passagiers af te halen.
0
Broodkaart.
De directeur van het Centraal Brood
kantoor maakl bekend, dat de brood
kaart van het 53e tijdvak loopt van 8
tot en met 14 Juni.
-0—
V e r b 1 ij f b e p a 1 i«n g e n.
De opperbevelhebber van land- en zee
macht heeft den toegang tot en het ver
blijf binnen de in staat vau beleg' ver
klaarde» gemeenten, behoorende o. a. tot
de werken van de Westerschelde, ont
zegd aan Albert Knol, geboren 17 No
vember 1894 te Coevorden, wonende te
Dalen.
De commandant der stelling van de
monden der Maas en der Scheldp heeft
het verblijf in zijn gezagsgebied ontzegd
aan Jacobus Dieleman Pz., geboren 7
April 1884 te Axel, wonende aldaar;
Jozias Faas, geboren 5 December 1890
te Zaamslag', wonende te Axel; Jean Bap
tist Gijsel, geboren 21 November 891
tc Sas van Gent, wonende aldaar; Pru
dent Wjllaert, geboren 17 December 1878
te Westdorpe, wonende te Sas van Gent.
P Plï fir; PpftVjEp';:
Uit Middelburg,
De Middelburgsche Vereeniging' van
winkel- en magazynpersoneel D. E. V.
heelt zich aangesloten bij den Algemee-
nen Nederlandschen Bond van Handels-
en Kantoorbedienden.