WZéÊk Binnenland. TWEEDE BLAD van de MIDDELBURGSCHE COURANT Koudekerke Nieuwlaiid v "VÊrbeteTinij. van dÊTTavên te VLI55INEEN laQa van dajfëmorie van TosLchtinó j ey 'Ontworpen werfhavens ,'Qnt,worpBn Marinahaven/ V* VLISSINGEN VFREEN1GING „ZEELAND". Hedenmiddag vergadprdp "in de Socië teit St. Jjojm da vereeniging „Zeeland" (otnder voorzitterschap van den heer mr. J. F. van Deinse, die het jaarverslag1 uil- bracht, waaraan het volgende is ont leend Hel aantal pupillen bleef in 1917 sla- tionnair. Tot zijh leedwezen zag' het be stuur zich ecliter genoodzaakt, voor een jongen aan de rechtbank plaatsing in 'Oïi tuchtschool le verzoeken, aangezien hij zich voortdurend aan ernstig wan gedrag schuldig maakt; intusschcn kan met voldoening worden geconstateerd, dal inlichtingen omtrent zijn gedrag in de tuchtschool zeer gunstig zijn. Omtrent een anderen jongen werd ver bomen, dat hij van de Koloniale Re serve is gedeserteerd; pogingen tol op sporing van dezen jongen hadden iflog niet het ^ewenschte resultaat. Overigens liet de gezondheidstoestand dei" pupillen iniel le wcnscheu over en ook him ge. drag gaf verder geen aanleiding tot era stige moeilijkheden. De financieele toestand bleef zorgelijk. In 1917 werd ontvangen f 2587, uit gegeven f 3159, zppdal een nadeelig sal do van 'l' 572 te constaleerem viel. Nog steeds worden deze nadjeelige sloten ge dekt door bijdragen van enkele leden en biedt de naastet oekomst geen rede lijke kans op verbetering van den finan- cieelen toestand. Op de in dit vereenigingsjaar gechou- den al semeené ledenvergadering werd. mr. M. Jacq de Wilt Hamer, oud-voor zitter der vereeniging lot eere-voorzitter benoemd uit erkentelijkheid voor al het geen hij als haar stichter en voorzitter in het belang der vereniging en van het door haar beoogde doel heeft ge-) daan. Het verslag en de reeds nagezien^ rekening werden goedgekeurd. De voorzitter sprak woorden van clank voor hetgeen mevrouw Geill—Marcus, die als bestuurslid bedankt heeft wegens ver trek uit de pr,ovincie, voor de vereeniging heeft gedaan. Nog kon de voorzitter medcdeelien, dat de eerste in liet verb slag bedoelde jongen dc tuchtschool ver laten heeft en als milicilen in dienst is getreden, terwijl een vrouwelijke pupil meerderjarig is geworden en de vereeni ging voor haar niet meer behoeft to zorgen. EEN VRIJ BELGIË AAN DE ZEEUWSCH VLAAJISCI1E GRENS. Men schrijft aan de „N, R Ct." Er is nog een ander „Vrij België", dan het blad van Van Cauwelaert en Hoste. Een heuSchelijk stukje "België, vlak aan de Nederlandsche grens; dat zoo'n groote mate van zelfstandigheid ge niet, dat de Zeeuwsch VlaamSclie bevol king liet „Vrij België" noemt. De electrische draad loopt in Zeeuwsch Vlaanderen niet overal precies langs de grens; hij is1, wat men bij den loop van een rivier noemt, gecorrigeerd; hier een kortoren wegi' volgend, daar een zak af snijdend, ginds teruggetrokken op een vlak hij de grensscheiding loopend ka naal. Zoo (ontstaan er strooken en stukjes land, afgesloten naar het Zuiden, open liggend naar- ons land. Het grootste stuk, dal zoo buiten den draad is komen te lig- gen is een gehucht met enkele honder den bewoners en de omgeving daarvan, dus „Vrij België". "Een eigenaardige toe stand is daar ontstaan, de Duitschers bemoeien er zich zeer zelden mede, al leen wanneer zij iets met een der „Vrije Belgen" te verrekenen hebben, komen zij er; Belgische dorps- of rijksaulorci teiten kunnen er niet komen. Natuurlijk is er een Belgisch „komi- teit", welks voorzitter nu in het gehucht den heerschersotaf zwaait, wanneer 1100- dig' met de Duitsche officieren onder handelt endie door de bewoners als „burgemeester" aangesproken wordt. Belastingbiljetten reikt „de komileit" nog niet uit en of er andere biljetten komen, is mij onbekend. De kerkgang geschiedt in de naburige Hollandsche gemeente en de jeugd gaat ter school in de loka len, die al voor den oorlog' daarvoor dienden. De burgerlijke stand wordt bij gehouden door de desbetreffende ver anderingen per brief over den draad te werpen. Medische hulp moet van Neder land uit komen. Kleeding1 is er niet te koop. "Wie in „Vrij België" woont en een blouse of een jas' noodig' heeft, komt voor een leelijk dilemma. Vraagt men aan de kominiezen een inslagbiljet, dan moeten zij dit weigeren, daar de uitvoer van kleeren verboden is. Vraagt men dit niet, dan loopt men groote risico ge pakt te worden door de belastingambte naren, zijn nieuwe kleedingstiikken kwijt te zijn en nog een proces-verbaal op den koop toe te krijgen. Als de oorlog nog eenige jaren duurt en er scherpe con- .Iró'e uilgeocfend wordt, dan keert men in Vrij België gedwongën tot den paradijs staat terug'. „Vrij België" ligt in een landbouw streek. Graan, koeien en varkens zijn er voldoende en de molenaar en slager wo nen er. Bovendien voorzag de relief hen ook nog1 "van een en ander. Oorlogsbrood en eenheidsworst zijn er onbekende za ken. En men fluistert zelfs, dat zoo nu en dan wel eens zoo'n puderwetsch, onvervalscht boerenbrood en een malsche biefstuk him weg' o'ver de grens vinden naar Nederlandsche magen. Het was een broeinest van smokke laars, toen er uit Nederland nog wat te smokkelen viel. „Vrij België", een kwel ling der kommiezen, en een „vrijplaats": deserteurs, weggeloopen Nederlanders, uit „den staat van beleg/" gezellen kon den er een veilige schuilplaats vinden. Maarhet veilige gebied was klein en de zucht huis en gezin terug te ziea sterk, eerst hij. nacht en ontij werd de üochl Nederland in gewaagd, langzamer hand al brutaler en brutaler, totdat de uitgezette of deserteur toch ten slotte den Nederlaudschcn maréchaussées in handen viel en nu goed uitgezet werd richting Rotterdam of Dordrecht. Zoo langzamerhand wordt „Vrij Bel gië" rijp voor het zelfbestemmingsrecht; met liet oude vaderland België kan liet niet meer in contact komen. Nederland houdt zich afzijdig, wil er niet mede in contact komen. Waar blijven de Vlaam- sche-Lenin en Trotzki om hief de hokje- van Zaterdag 25 Mei 1918, no. 121. (BW DE KAAKT. Wat we hierboven afdrukken is de, kaart, behoorend bij het 29 April j.l. do,or ld© regeering ingediende wetsontwerp, betreffende de verbetering van de buiten haven te VlisSingen door den aan leg van een havenkom ter lengte van €50 M. met een bodemhreedte van 200 M. en ter (diepte van 10 M. onder N.A.B. Maar er w/ordt niet méér, voorgesteld dan dat. Wat op deze kaart staat aangegeven als ontworpen werfhavens, en ontwor pen marinehaven behoort niet tot deze aanvraag'. Dat zij toch op deze kaart staan heeft alleen ten doel aan te geven, dat bij het nu voorgelegde plan voor de vergrootihg van de buitenhaven er.op gerekend is, aansluiting te geven aan; de werfhavens die ten behoeve van de maatschappij „De Schelde" ontworpen Izijn voor een hopelijk niet verre toekomst, en bovendien aan een marinehaven waaraan, volgens de Mem. van Toel<r behoefte bestaat. Thans wordt ©chter alleen aangevraagd het maken van een vergrooting van de buitenhaven volgens de dubbel gearceerde en door een zwarte lijn omgeven aan wijzing op de kaart. Als men dit gedeelte vergelijkt met de oppervlakte die thünis de Buitenhaven beslaat, ziet men dat die vergrooting reeds een aanzienlijke ver ruiming beteekent. Hoewel we reeds bij de indiening van dit wetsvoorstel een uitvoerig overzicht van de toelichting gaven, willen we thans nog' ©enige punten daaruit herhalen, die door de kaart voor velen duidelijker zul len worden. Nadat in 1913 d© exploitatie van de haven overgegaan was van de Maatseh. „De Schelde" naar de gemeente Vliss.'a- g©n, werd in onderzoek genomen, hoe. de haven te verbeteren zou zijn. De daartoe benoemde commissie van advies hield tevens rekening met het voornemen van „De Schelde" om zich toe te leggen op den bouw van grootere schepen dan thans op haar werf op stapel kunnen worden gCzet, gelet op de afmetingen van de schutsluis tusschen buiten- en binnenhaven. (Op de kaart is deze sluis niet geteekend. Iedere kenner van het terrein zal liaar zelf wel weten aan le geven ten Zuiden van het station.) De Commissie adviseerde tot het ver- grooten van de Buitenhaven, en meende dat, onafhankelijk daarvan, aan het ver langen van „de Schelde" zou kunnen worden voldaan door den bouw vim een keersluis; ten Zuiden van de bestaan de groote schutsluis. De kosten van zoo'n keersluis werden op 4 millioen geschat. Met zoo'n keersluis zou wel „De Schelde" geholpen zijn, maar zou naar het oordeel van andere geraadpleegde belanghebbenden (Ged. Staten, gemeen tebestuur van VliSsingCn, de Kamer van Kooph. te Vlissingen en te Middelburg) slechts een onvoldoende verbetering wor den verkregen. En maakte men er een' schutsluis van, dan zouden de kosten 9 millioen bedragen. Deze som schijnt, volgens den Minis ter, veel te hoog voor het daarmee te bereiken voordeel. De binnenhavens toch zijn zeer beperkt, en niet voor belang rijke uitbreiding vatbaar. De vraag rees daarom of het wellicht de voorkeur z-ou verdienen deze havens niet te bestemmen voor groote vaartuigen, doch voor deze laatste ligplaatsen te maken, door ver grooting van de buitenhavenimmers zou dan, indien daar tevens terreinen werden ingericht voor industriëele on dernemingen, de keersluis/ feitelijk ..lleen noodig zijn voor de werf van „De Schelde". Een verplaatsing van het werïbedrijf zij het wellicht gedeeltelijk zou als dan eerder in aanmerking komen. Dit denkbeeld bleek bijzondere voordeelen te geven, en de Maatschappij „De Schel de" heeft verklaard er zich in beginsel mede te kunnen vereenigen. -Thans wordt dit punt nader onder zo c h_t. Intusschen is het, naar de Mini stir van "Waterstaat verder meedeelt, mogelijk dat in verband met defensie-belangen, het nieuwe etablissement niet direct aan de buitenhaven gesticht zal kunnen wor den, djoch eenige kilometers landwaarts in zal belmoren te komen, waartoe een havenkanaal naar de verbeterde bu: ten- haven dan noodig zal zijn. Op de kaart is dit door stippellijnen aangegeven, evenals de plaats waar eventueel een ha ven ten dienste der marine zou kunnen worden aangelegd. Aangezien het Rijk bij het bedrijf van „De Schelde" ook financieel betrokken is, zal het noodig zijn dat met haar om trent de nieuwe inrichtingen en de daar voor noodig© terreinen een overeen komst worde aangegaan. Dit punt zal evenwel eerst aan de orde behoeven te komen, wanneer in beginsel is bes'oten tot verbetering van de tegenwoordige bui tenhaven. Dit laatste is de strekking van het thans ingediende wetsontwerp. Zooals we reedS vroeger meldden, zal aan de Westzijde van de nieuwe haven kom, dat is aan de zijde waar zich het station bevindt, een kaaimuur van 650 M. lengte worden gebouwd, welke een 50 M. vooruit zal springen buiten den be- slaanden Westelijken havenmuur, ten einde voldoende opslagruimte le ver krijgen. Aan de Oostzijde kan, naar de Minister! meedeelt, vooraTsnog volstaan worden met den aanleg van enkele steigers, ter wijl aldaar door ophooging een breed haventerrein zal worden gevormd. Ook zal met het oog op het gemakke lijker invaren bij stormweer of sterken stroom het landwaartsche gedeelte van den Oostelijken kavendam worden ver legd. Ten slotte zij nog herinnerd, dat de kosten op 3 millioen (eenheidsprijzen van vóór den oorlog worden geschat; daar van kpmt d© grondaankoop f 300 000 ge heel voor het Rijk, en wordt van de ove rig© kosten (dus 2,7 millioen) één derde^ of f 900.000 gevraagd van de belang hebbenden. Als het volgende stadium in de be handeling' van dit ontwerp is nu aller eerst het verslag' van het afdeeliags!- onderzoek der Tweede Kamer over de vergrooting van de Buitenliaven te ver wachten.

Krantenbank Zeeland

Middelburgsche Courant | 1918 | | pagina 5