MIDDELBÜRGSCHE COURANT.
No 106.
Maandag 6 Mei 1918.
161' Jaargang
Abonn. prijg per kwartaal in Mid
delburg en bij de openten in VUtdnj£n
en Goes f 1*55; ptr pjsSl f f.75.
Advertenties 20 tent per
BJj abonnewent veel **r.
Familieberichten en
vnn 1-7 ragsls I 1.50.
Bovensthpnde hd verfcuiReprijzr vaofden
m»t 20 o/o uresbg verbepgd.
DE SPANNING GEWEKEN.
Het is dus -weer in orde! Het schrik
beeld van oorlog, dat als een dreigend
visioen zoo plotseling was verschenen,
is weer vervlogen. Voor goed? We hopen
hel van harte. Maar we Webben het ge
voel geliad dat we nog nooit zoo dicht
bij een afgrond zijn geweest. En we
hebben de les Imeegekregeu, toch altijd in
gedachten te houden, dat, zoolang de
oorlogsrazernij om ons heen woedt, we
ieder «ogenblik gevaar kunnen loopen,
ei' ook in betrokken te worden.
Hieronder vermelden we de gunstige
meedeeling van Minister Loudon over het
resultaat der onderhandelingen.
Als men dat stuk leest, dan klinkt het
biina al te eenvoudig en sober tegenover
de kenschetsing van „zeer ernstig", die
dezelfde Minister eenige dagen geleden
var den toestand gaf. Het iS alsof alles
van zelf zoo is geloopen. De heele zand
en grintlcwestie werd opgelost doordat
Duitscliland een maximum stelde, blij
vend beneden de hoeveelheid die onze
regeering bet vorig jaar aanwees als be-
noodigd voor gewoon onderhoud en her
stel der Belgische wegen; de uitvoer van
eigen grint uit ons land moest wel wor
den toegestaan, omdat niemand ons kan
beletten een eigen product uit te voe
ren; de doorvoer over het Limburg'sche
lijntje kon in geen enkel opzicht kwaad,
nu wapens, ammunitie, vliegtuigen en
legerproviand daarvan uilgesloten kon
den worden. En het onderzoek naar
smokkelwaar kan toch moeilijk ais een
ernstig' oorlogsgevaar worden beschouwd.
Maar zoo eenvoudig' is het niét gegaan.
Anders zou de Minister niet tot twee
maal toe van „zeer ernstigf' hebben ge-
sprpken, zou de regeering niet overleg)
hebben gepleegd met het seniorencon
vent, en zouden de verloven niet zijn in
gehouden.
Als we naast elkaar zetten, wat
Duitschland vroeg, en wat ten slotte de
uitslag wad, dan beseft men, dat daar
tusflehen in zéér moeilijke onderhande-'
lingen lagen.
Diuitschland "vroeg: hervatting van-dien
doorvoer van zand en grim. zonder on
derzoek naar het gebruik. Het ver
kreeg den doorvoer van een beperkte
hbeveelheid, met uitdrukkelijke toezeg
ging van een niet-militair gebruik.
Het vroeg herstel van het goederen
vervoer langs het Spoorweglijntje over
Roermond, met uitzondering van wapens1,
ammunitie en vliegtuigen. Het heeft
erin moeten berusten dat daarbij ook ge
voegd werden: legerproviand (voorwaar
geen kleinigheiden alle voorwerpen' van
wapening en uitrusting.
En ten derde is DuitScliland terug
gekomen van zijn bezwaren tegen het
Nederlandsch verbod van doorvoer van
goederen die in België buit gemaakt of
gerequireerd zijn.
Als men dat zpo leest, dan mag! men
er werkelijk verbaasd over zijn dat op
zulke belangrijke punten een terugtrek
king van de Duitsche eiöclien werd ver
kregen.
Daartegenover slaan de twee andere
tegemoetkomingen onzerzijds: de her
vatting van den uitvoer van ons oigen
grint tot een zeker maximum; en gemak
kelijker regeling van het grensonderzoek.
Maar zelfs met die concessies is het
geen Duitschland van zijn eis'chen liet
vallen van zóóveel beleekenis1, dat er van
Nederlandsche zijde wel zeer klemmende
redenen moeten zijn aangevoerd.
Is het te veel verondersteld, wanneer
we meenen dat de eer daarvoor toekomt
in het bijzonder aan Minister Loudon,
aan zijn scherp onderscheidende juridi
sche uiteenzettingen, aan zijn onwrikbaar
vasthouden aan 't recht?
We zijn daar zeker van, en na de half
verborgen aanvallen op dezen bewinds
man, gaat het ons dan ook van harte af,
om met groote erkentelijkheid te gewagen
van 't beleid waarmee hij Nederland door-
deze gevaarlijke crisis) heeft heen gehlol-
pen Als deze Minister een gebrek heeft
dan is 't bescheidenheid, want menig1
ander zou een meedeeling als die
Zaterdag in termen hebben gesteld,
waarin minder sober over een behaald
succes werd gesproken.
En nu hebben we ten eerste af te
wachten wat de andere partij zal zeggen.
Vermoedelijk niet veel goeds. Maar dat
doet minder ter zake dan de vraag of ze
er iets tegen in kan brengen dat hout
snijdt, en dat een voldoend motief op
levert voor een of ander optreden tegen
pns.
Voor zoovdr wij uit de meedeeling van
Minister Loudon de zaken kunnen beoor-
deelen, heeft ook bu Nederland zich ge
houden op zijn standpunt van stride
neutraliteit. Dok nu zal de Entente wel
komen met het betoog, dat door den
doorvoer van grint uit Duitschland cn
door uitvoer uit ons land voor vredes
werken, de Duitschersi de vrije beschik
king voor militaire werken krijgen over
hetgeen België zelf opbrengt in zijn grint-
groeven, terwijl bovendien de spoorweg-
lijnen van Duitschland naar België ontlast
worden. Maar heel terecht heeft onze
regeering zich steeds op het standpunt
gesteld dat. dit iets is, dat Duitschland
aangaat, en dat het niet aan ons ter be
oordeeling is hoe Duitschland zijn spoor
wegen en grintgroeven gebruikt.
In ieder geval behoeven wij niet reeds
uit te zoeken, wat de Entente zou kun
nen zeggen. We zullen in dat opzicht
rustig afwachten.
Maar dan is er nog één ding, dat wij,,
Nederlanders, zelf ter degfe' dienen te be
denken.
En dal is, dat de overeenkomst in
dc bovengenoemde kwesties* nog niet
beteekent, dat ook de economische over
eenkomst tot stand is/ gekomen.
In dat opzicht is er nogi geen verande
ring gekomen. En welke ernstige gevol
gen dat heeft, kan men in dit nummer
lezen in de meedeeling over nieuw
gasbesparing. De uitvoering' van dat
voorschrift zal in iedere gemeente wel
een eigen vorra krijgen, in verband met
de plaatselijke Omstandigheden. Maar
:lle gasverbruikers dienen er zich op
voor te bereiden dat ze opnieuw tot zui
nigheid gedwongen zullen worden.
BIIKBIUBB.
NEDERLAND EN DUITSCHLAND.
'Mededeeling van Minister
Loudon.
Aangezien de Tweede Kamér eerst asi.
Dinsdag bijeenkomt, en de minister van
buitenland^clie zaken dus geen gelegen
heid liad vóór dieniijd een m-ondplinge
ïntdedeelmp, aan de Kamfer te doen om
trent de moeilijkheden mét Duitschland,
heeft de minister hieromtrent Zaterdag
avond laat de volgende schriftelijke më-
dedeeling aan de Tweede Kamer doen
toekomen,, welke tevens aan de Eerstel
Kamer is toegezonden:
De spanning, die een tijdlang be
staan heeft in de verhouding tusschen
Nederland en Duitschland isge weken.
De Duitsche regeering verlangde maat
regelen, welke sljechts ten deele vo(or
inwilliging vatbaar waren. Die maatrege
len waren de volgende:
bo. De hervatting van den sedert 15
November 1917 ges taakten doorvoer van
Duitschland naar België langs de Nedler-
landsclie waterwegen van zand, grint
en steenslag, zonder handhaving door
de Nederlandsche regeering van de
harerzijds gestelde voorwaarde, dat
vóóraf door een commissie van deskun
digen een onderzoek in België zou wor
den ingesteld naar het gebruik, dat van
het vroeger doorgevoerde materiaal was
gemaakt.
Tegen zopdanigen doorvoet in onbe
perkte hoeveelheden zónder conlróle ver
zette de Nederlandsche regeering zich
aanstonds, aangezien zulks strijdig ton
wezen met liaar welbekende opvatting
van de neutraliteitsplichten. De Duit'dhe
regeering gaf daarop zelve een maxi-
mumcijfer vopr de toe te stane hoeveel
heden aan, nd. 600.000 ton per jaar.
Daarmede verviel voor de Nederlandsche
regeering het principieele bezwaar, dat
zij geopperd had.
Immers het genoemde cijfer bleef be
neden het maximum, dat zij in haar,
aan de Staten-Generaal bekende, brief
wisseling met de beide betrokken rei
geeringen had vastgesteld, als haar in1-
ziens benoodigd voor gewoon onderhoud
en herstel van de Belgische wegen. Zij
kon daarom ook zonder overwegend be
zwaar laten vervallen de door haar lit
laatste instantie gestelde voorwaarde, dat
een commissie van contröle in België
moest worden toegelaten, eer de door
voer hervat joon worden, ,een voorwaarde,
welke de Dulische regeering thans on
aanneembaar had verklaard.
Dc Nederlandsche regeering heeft deze
schikking te gereeder kunnen aanvaar
den, omdat op haar verzoek de Duitsche;
regeering zich bereid heeft verklaard,
het niet -gebruik voor militaire werken
van de dopr te voeren materialen in de
te wisselen nota's vast te leggen.
2o. Onbelemmerde uitvoer van grinl
uit Nederland naar België tot een
maximum van 250.000 ton per maand'.
Tengevolge van het sinds 'korten tijd
hier te lande bestaande vervoerverböd
was n.l. de overigens vrije uitvoer van
zand en grint zeer bemoeielijkt.
Tegen inwilliging van dit verlangen
betreffende een product van den Neder-
landschen bodem, iat aan geen uitvoer
verbod onderworpen is, had de Ne<l|er-
landsche regeering evenmin op eenigen
prlncipïeelen grpnd aanleiding zich te
verzetten.
3a. Herstel van het bij den aanvang
van den oorlog door de Duitsche regee
ring zelve gestaakte goederenver
keer per spoorweg tusschen België en
Duitschland over Roermond.
Tegen dat herstel kon van Nederland
schc zijde geen bezwaar gemaakt worden,
cjmdat Nederland krachlens het verdrag'
met Duitschland van 13 November 1874
(Stbl, Jno. 18 van 1875) verplicht is, het
bedoelde spoorwegverkeer mogelijk te
maken De Duitsche regeering verlangde
vrijen doorvoer ook langs dien spoor-
weg van alle goederen, iop drip uit>
zonderingen na, te welen: vliegtuigen,
wapenen en munitie. \'an troepen verwen
was geen sprake.
De Nederlandsche regeering mocht
echter op grond van het volkenrechte
lijk bgp/u cl, uitdrukkelijk neergelegd in
artikel 2 harer neutraliteitsproclamatie,
geen doorvoer van legerproviand tote-
ialeïi. Zij gaf derhalve aan de Duitsche
regeering le kennen, dat die vierde uit
zondering een beslist vereischte was Voor
de toelaatbaarheid van den verlangden
doorvoer.
De Duitsche regeering heeft thans ver-
klaard, met de aldus gestelde beper
kingen van den doprvoer acooord te gaan.
Ook heeft zij te kennen gegeven, zich
le vereenigen miet de door de Nederland
sche regeering gewenschte omschrijving
van hel begripwapenen, als omvattende
alle voorwerpen van wapening en uit
rusting.
4o. Vereenvoudiging en bespoe
diging van de maatregelen, dooi
de Neaerlandsche regeering genotm'en tot
wering van den frauduleuzen uit
eer aan boord van de door- cn uit
varende Rijnschepen, en die naar het
oprdeel der Duitsche regteering de vrije
vaart, door het Rijnvaartverdrag gewaar
borgd, aanmerkelijk belemmerden. De
Nederlandsche regeering, zelve van die
wenschelijkheid overtuigd, heeft op zich
gén omen het uiterste te doen om de
gewraakte belemmeringen uit den weg
te ruimen, on. door verzegeling bij dé
inlading in Duitschland (of: in Neder
land? Red.) onder toezicht van een
Nederlandsch ambtenaar, door bewaking
aan boord en door snelle uïtklaring.
Dit alles zonder in het minst afstand
te doen van haar contractueel recht van
contröle, Zij is te dier zake nog ia
nadere gedachten wisseling mét ide re
geering te Berlijn.
Ten slotte is de Duitsche regeering
op aandringen dezerzijds teruggekomen
van hare aanvankelijke bezwaren tegen
de voorschriften door de Nederlandsche
regeering aan hare consulaire ambte
naren in België verstrekt, krachtens
welke voor uit dat land In- of doop
te voeren goederen de verklaring, dót
deze niet zijn militaire voorraden, oor
logsbuit of gerequireerde goederen, niet
mag worden afgegeven ten aanzien van
goederen, die zijn onderworpen aan een
regime, gelijkstaande met requisitie.
De Duitsche regeering erkende ni.a dat
deze voorschriften tot geen klachten aan
leiding gaven.
De militaire verloven zull'en
in het begin van deze week
weer worden verleend. Ook zal
»an de troepen de gebruikelijke be
wegingsvrijheid weer worden'toegestaan.
NEDEILAND EN DE OOBLOB.
Opnieuw een gasbesiparing.
Het bureau voor mededeelingen in zake
de voedselvoorziening meldt:
De kolenpositie van ons land is op het
©ogenblik zoo, dat de Rijks Kolendistri-
butie aan de gasfabrieken heeft moeten
berichten, dal alsnog 20 pCt. op het
kolenverbruik dient te worden ge
spaard, welke besparing), naar het oor
deel der R. K. D., mogelijk is, zonder dat
de kookgasrantSoenen worden vernrn-
derd. De R. K. D. geeft daarbij als haar
nieening te kennen, dat besparing zou
kunnen worden verkregen door beperking
van de gasafgifte voor openbare en par
ticuliere verlichting en door regelingi van
den druk in het leidingsnet. Aan «1e gas
fabrieken blijve overgelaten of staking
van de gaslevering gedurende bepaalde
uren en invoering van rantsoenéeringS-
bepalingen noodig zijn. Alleen stelt de
R. K D. vast, dat, behoudens ontheffin
gen harerzijds, aan de industrie
niet meer dan 30 pCt. van haar
normaal gebruik tnag worden geleverd.
Aangezien het rantsoen voor de gasfa
brieken laatstelijk werd vastgesteld voor
zes maanden (1 April—1 October) en van
dit tijdvak reeds een maand is voorbij
gegaan, mogen dus de gasfabrieken voor
de eerstvolgende vijf maanden slechts
80 pCt. van vijf zesde van dit rantsoen
verwerken. Van dat overblijvende rant
soen zullen zij 70 pCt. in gas*- en vet-
kolen en 30 pCt. in bruinkolen ont
vangen. De aard van deze grondstoffen
brengt met zich toee, dat aan het af te
leveren gas minder hooge kwaliteitS-
eischen kunnen worden gesteld; met na
me zal de calorische waarde (warmte
kracht) tot 4000 calorieën kunnen dalen,
De R. K. D. vestigt er voorts den na
druk op, dat, ook al mocht dó buiten-
landsche kolenaanvoer binnenkort wor
den hervat, het wegéns de onzekerheid
van dien aanvoer noodig blijft, dat de
gasfabrikanten zich er met alle inspan-,
ning op blijven toeleggen, hun bedrijven
aar hel verbruik van inlandsche grond-#
stoffen aan te passen.
Daar de voor de gasfabrieken benoo-
digde vetkolen aan andere industrieën,
spoorwegen, Scheepvaart, enz., moeten
worden onthouden, niettegenstaande ook
daar dringend behoefte bestaat aan vet
kolen ter menging met magfere kolen, is
de R K. D. zoowel tegenover deze in
dustrieën, als ten behoeve van een juiste
verdeeling van de beschikbare kolen over
de gasfabrieken onderling, genoodzaakt,
op het doelmatige en zuinige gebruik
van die kolen, onder toevoeging van
zooveel mogelijk bruinkolen, toezicht
te doen uitoefenen, terwijl dittoe-
zicht tevens zal omvatten de contröle
bp de juiste invulling van de gevraagde
gegevens betreffende voorraden en ver
werkte en geproduceerde hoeveelheden.
Met dit toezicht zijn belast de heerert
J. Ph. Bruinwold Riedel, directeur van
de gasfabriek te Utrecht, in zijn hoe
danigheid van adviseur van de R. K. D.
inzake de gasfabrieken, en dr. L. J.
Temeden, fabrieksdireecteur der Zuider
gasfabriek te Amsterdam, die ook gaar
ne bereid zullen zijn, de gasfabrieken
mei raad en daad ter zijde te staan bij
het oplossen van de bedrijfsmoeilijkhe-
den, welke bij de verwerking' van bruin
kolen ongetwijfeld zullen ontstaan, maar
in liet belang van de gasinduStrie en van
hel geheele land moeten worden over
wonnen.
Dé pit voer politiek der Né|d.-
Indische regeering.
(Officiéél). De consul-generaal der
Nederlanden te Singapore heeft in op
dracht van den gouverneur-generaal van
Nederlandsch-Indië in de Straitsche en
Britsch-Indische bladen omtrent de uit-
voerpolitiek der Nederlandsch-Indisehe
regeering de volgende verklaring bekend
gemaakt
„De ordonnantie, waarbij de uitvoer
van sommige producten onder regee-
ringsfoeziebt is1 gesteld, verklaart in ha
ren aanhef uitdrukkelijk, dat haar dioel
is, aan NederlandSch-Indiê tegenover de
fóederen, die het uitvoert, een evenre
digen invoer te verzekeren. Er is in
Indië groot gebrek aan bepaalde goe
deren, voornamelijk aan levensmiddelen.
Wij waren gewoon, die vrijelijk in te
voeren uit de omliggende landen, doch
thans zijn die goederen niet meer Ie
verkrijgen als gevolg van de uitvoerver
boden, door die landen uitgevaardigd, of
de voorwaarden, die zij aan een uitvoer
vergunning verbinden en die onmogelijk
vervuld kunnen worden. Als voorbeeld
zij gewezen op de voorwaarden, ge
steld bij de overeenkomst tusschen de
Nederlandsche Scheepvaart-maatschap
pijen en het Britsch-IndiSchjé gouverne
ment, waarvan de nakoming wegens ge
brek aan scheepsruimte onmogelijk is
sedert het in beslag nemen van de Ne
derlandsche Schepen. Wij trachtten nu
de artikelen, waaraan wy behoefte heb
ben, te verkrijgen in ruil voof onze
eigen voortbrengselen. Uitvoervergunnin
gen zullen door ons worden afgegeven
invoer van die artikelen uit an
dere landen, waarheen onze producten
zullen gaan, of him koloniën".
Na raadpleging met vertegenwoordi
gers van de handels*-, bank-, en scheep*
vaartkringen heeft de gouverneur-géne
raal behalve den uitvoer van tin, kina
en kapok, ook dien van hout, tabak, sui
ker, thee, peper, koffie, copra, petrole
um, plantaardige oliën en kruiden aan
een vergunning gebonden.
Een tegenspraak.
Het Haagsche Correspondentiebureau
deelt mede-
Door de wijze waarop in verscheidene
bladen een zinsnede uit het Reufertele-
gram betreffende de antwoordnota der
Engelsche Regeering op onze protest nota
in zake de requisitie der Nederlandsche
schepen, is vertaald, is de schijn ge
wekt alsof de heer Joost van Vollenho
ven, die als gedelegeerde onzer Regee
ring in Engeland was achtergebleven, zou
hebben medegedeeld, dat de requisitie
der schepen den toestand 'zou vergemak
kelijken.
Inderdaad echter staat naar ons
gebleken is in do bedoelde zinsnede
juist hel omgekeerde te lezen. Niet de
heer Van Vollenhoven deelde öit mede
aan de leden der Britsche Regeering,
waarmede hij besprekingen hield, maar
het Werd hem (medegedeeld door bedoel
de leden.
O
Uitvoer naar Duitsichland.
De x-corfespondent van het „Hand.
schrijft;
Men heeft ons gevraagd, op welken
grond thans, nu met Duitschland nog on
derhandeld wordt over een regeling der
economische betrekkingen en dé kolen-
aanvoer geheel stil staat, nog verschil
lende artikelen, in hoofdzaak landbouw
producten, worden uitgevoerd'. Velen zien
daarin een blijk van buitengewone wel
willendheid j'egens DuiWchlaöd.
Dit echter is onjuist: van eenigeriei
bijzondere tegemoetkoming is geen
sprake. Het „Provisorium'', in 1916 tus
schen het Landbouw-Export-bureau en
Duitsche belanghebbenden gesloten, is
niet opgezegd en dus van kracht geble
ven.: de N. U. M. heeft, toen zij in wer
king trad, alle loopende verplichtingen
van dit bureau overgenomen. Op grond
van ditzelfde Provisorium levert Duitsch
land ons thans' in ruil voor verschillende
landbouwproducten, o.a. zout en kali.
0
Het verbouwen van voedings
gewassen.
De Minister van Landbouw heeft de
volgende circulaire aan de Burgemeesters
gezonden
Met verwijzing naar mijn circulaire d.d.
9 April 1.1., heb ik de eer u mede té
deelen dal, zal die circulaire aan haar
doel beantwoorden, het wenschelijk is
dal zij die in de gëlegenheïd zijn zelf
voedingsgewassen te verbouwen, niet voor
de distributie van die voedingsmiddelen
van Regeeringswcgé in aanmerking ko
men.
In verband daarmede verzoek ik U eén
lijst te doen aanleggen van de 1 andge
bruikers in uw gemeente "die geacht kun
nen worden voor zich en hun gezin
aardappelen, peulvruchten en groenten
te kunnen verbouwen.
Maximumprijzen.
De St. Crt. van Zaterdagavond bevat
nieuwe maximumprijzen voor boter, was
kaarsen en kristal soda.
Gedroogde aardappelen*
De minister van landbouw heeft be
paald, dat het vervoer van gedroogde
aardappelen en van alle productendoor
hel drogen or op andere wijze verduur
zamen van aardappelen verkregen, uit
eenig deel eener gemeente naar alle
andere deelen des Rijks, hetzij in of bui
ten die gemeente gelegen, is verboden.
Het verbod is niet van toepassing pp
hel vervoer van gedroogde aardappelen
of producten daarvan, gedekt door een
vervoerbewijs, afgegeven door de Rijks
commissie van .Toezicht op de Aardappel-
vereeniging.
Julienne voor centrale
keukens.
De Minister van Landbouw heeft aan
de gemeentebesturen medegedeeld, dat
hij" bereid is, aan gemeenten, waar cen
trale keukens bestaan, ten behoeve van
de keukens, in totaal beschikbaar te stel
len 10.000 K G. Julienne, verpakt in pak
ken van 2»/a K.G. Deze Julienne zal aan
de gemeenten geleverd worden tégen den
inkoopprijs van f 2.30 per K.G.
By si.
Dé minister van landbouw heeft aön
de lijst van artikelen, aangewezen inge
volge artikel 1 der Dislributiewet 1916,
toegevoegd „rijst, voorzoover deze dient
tot vervanging van. aardappelen.
Voorts heeft de minister voor deze
rijst vastgesteld een maximum-kleinhan-
deiprijs van 20 cent per K.G.
Scheepvaart van Ned-ïndiéhaar
Amerika.
Voor de vaart van Ned.-Indië op Ame
rika zijn, naar de N. R. Crt verneemt,
van de Stoomvaart Mij. „Nederland" rier
stoomschepen aangewezen met een
scheepsruimte van ongeveer 28,000 bruto
ton.
Door vliegers aangevallen.
Naar Reuter meldt, werd een klein
Nederlandsch zeilschip van ongeveer 100
ton door vier Duitsche vliegers, op 10
mijlen afstand van de Nederlandsche!
kust. aangevallen en gedurende twee
uren met machinegeweren beschoten.
Nadat bevel was gegeven het schip
te verlaten, zwierf de bemanning uren
lang in een kleine boot rond. Ten slotfe
wei*d zij door een Engel sch schip aan
boord genomen.
Het scheepje, dat letterlijk doorzeefd
was met galen van mitrailleurkogels is
door een Engelschen torpedobootjager
in een Engelsche haven gebracht.
Ut stfif! m Prnvijfis?,
Uit Middelburg.
Blijkens een bekendmaking in dit
nummer kunnen van heden af de inwo
ners der wijk P met inkwartiering wor
den belast.
Zaterdag werd door de politie een
inval gedaan in de bakkerij van D. aan
dc Seisstraat alhier en werd aldaar
aangetroffen een groote kist en een zak
met Amerikaanschè bloem; laatstgenoem
de was achter hout verborgen. Bovendien
werd gevonden een zak gedeelleilijlc ge-
vultt met zemels. Daar een en ander bui
ten de distributie geleverd werd, is alles
ir, beslag genomen en proces-verbaal op-
gemaakt.