No 97.
Donderdag 2B April 1918.
1 f\ IV HI f\
161* Jaargang,
AbOQD. Pp5* CWE ksv*rtS4l fai MH-
dalburg po. Ug d* eganhw in Vfccrfngfcn
m Goes f 15»; pe* |*k3
AdveElv»tt«« 20 «til pek tftftl.
Bg abotmttosmi reel Kge*
Familie bprieMett ea
v«* 1-7 regit* 1.60.
BoVensfrlWfii adTOKiMBeprtlte*1 Wtttü
ttdet 20 i«wfci «AiJagik
KAMEROVERZICHT.
■Tweede £ampr.
Zitting van Woensdag.
Van de lange reeks wetsontwerpen
die de Kamer op haar agenda heeft
staan, werkte zij er gister verscheidene
af, en daaronder waren er die van actu-
eele beteekenis zijn, zooals' de verleening
van een subsidie tot stichting van een
proef-veevoederfabriek, en het voorstel
tot ontginning van steenzout bij Buur&se.
Met dit laatste ontwerp waS de Ka
mer hel vorig jaar in een slop vasige-
neden. Het regeeringsvoorsiel wilde merf
niet, maar een motie voor staatsexploita
tie werd toen ook verworpen. En toch
erkenl iedereen de noodzaak van spoe
dige exploitatie. Wat de regeering mee
deelde' over de' afhankelijkheid waarin
Wij ten opzichte van het onmisbare zout
van hei buitenland verkeeren, heeft in
druk gemaakt. De zoutleverende mogend
heden kunnen ons de pen op den, neus
zetten, en allen toevoer onthouden.
Hoewel het nu aanhangige voorstel
slechts weinig verschilde van dat van
't vorig jaar, stemden alleen de soci
aal-democraten tegen. De vrijz.-democra-
ten, hoewel aan staatsexploitatie de
voorkeur gevend verklaarden hij monde
van den heer Teenstra niet aan een de
monstratief tegen stemmen te zullen deel
nemen, omdat zij niet de verantwoorde
lijkheid ervoor willen dragen dat ons
land nog l.tnger verstoken blijft van
deze industrie.
En ten slotte handelde dé Kamer ook
Tfog af liet wetsontwerp houdende bepa
lingen betreffende de Staatszorg voor
de paardenfokkerij, dat géén nieuwe be
ginselen brengt, maaT wel een andere
regeling der paardenkeuTlng met méér
centralisatie, 1
BIMI1IHI8.
Nu de Duifsche Regeering hervatting
vroeg van het verkeer, heeft onze Regee
ring daartegen dan ook niet het minste
bezwaar gemaakt, maarals van zelf
sprekende beperking vastgesteld, dat de
lijn voor geenerlei militair vervoer
mocht dienen. Waarop, tot nu toe,
van Duitsche zijde géén caplie is gemaakt.
Men voelt echter wel, dat dé zaak van
het gebruik dezer lijn er eene is, waarin
óók heel wat haken en oogen kunnen, zit
ten. Alles hangt, in deze quaestie (die
eigenlijk nóg géén „quaestie" isi) zoowel
als in die Van de zand en grind, af van de
vraag, welke bedoelingen men te
Berlijn heeft met het aanpakken van deze
zaken. Gaat het, in het eeue zoowel als
in het andere geval, alleen om de zaak
zelve, dan kan dat meer tot lastigé en
moeilijke onderhandelingen leiden, tot
wrijving misschien en ontstemming, tot
economischs nadeel voor ons, maar tot
niets ergers. Doch heeft men te Berlijn
verdere plannen, wil men het liever laten
aankomen op een oorlog1 met Nederland,
dan af te zien van eenig!y voordeel, hoe
gering Ook, in den vorm van het vervoe
ren van militaire benoodigdheden door
ons land heen, dan kunnen deze beide
punten en dAn vooral dat van den ge
noemden spoorweg uitgangspunten zijn
voor «en Duitsche actie in de richting
van liet ergste.
De bedoelingen van Duitsthiand zullen
eerlang wel duidelijk moeten worden. Wij
voor ons gélooven niet dat, zoo lang de
heer Von Kühlmann zijn handteekening'
2ou moeten géven, een tegenhanger ten
aanzien van Nederland is te vreezen van
het onrecht waartoe de heer Von Beth-
mann-Hollweg zijn medewerking ten aan
zien van België heeft verleend. Maar de
positie van den 'heer Von Kühlmaah
wordt minder sterk naar mate die van
de militaire partij wint aan kracht. Ook'
zelfs al zou hij aftreden, dan nog iS de
toestand niet hopeloos. Want men be
hoeft zelfs van de militaire partij niet
noodzakelijk het allerergste te wachten.
Maar 'een ernstige verergering van de g<
vaarlijke mogelijkheden zou het aftre
den van dien bewindsman voor onS toch
zeker zijn.
Wat dé houding' van onze Regeering
belangt, wij meenen te" weten dat zij
geen andere zal zijn dan die van het
streng vasthouden aazr de eiSchen ran
neutraliteit.
Wat er ook gjebeure.
Heeft Hr. Ms. regeering van to Voren
langs ambtelijken weg; kennis genomen
van die mijnenlegging of heeft deze pjl;»ts
gehad zonder hare voorkennis?
NEDERLAND EN DUITSCIïLAND.
Onze gezant te Berlijn, baron Gevers,
verwacht men hedenavond in Den Haag.
Omgekeerd is de leider voor Duitsch-
land bij de onderhandelingen over dje
nieuwe economische pveneenkomst, de
heer .Von Gneist, van Den Haag naar Ber
lijn gereisd.
Volgens Het -Volk had de soc. Kamér-
fractie besloten, dat Troelstra een in
terpellatie over de gerezen moeilijkheden,
zou amvragen. Deze vernam echter van
den minister president, dat de regeering
van pian is, de Kamer op de hoogte tcj
brengen, doch daarmede wacht, tot d(J
heer Gevers in Nederland is aangekomen.
Verwacht mag dus worden, dat in het
einde oer week van dje zijde djer regee
ring a,nn de Kamer meded'eeling zal wor
den gedaan van de gerezen moeilijkheden]
en van den stand der kwestie.
Th het gister bok doorons vermlelde)
Wolff-bermhl over het artikel van dd
„Norddeatsche'' is een kardinaal punt
door Wpiff ra juist overgebracht.
Ermoet slaan:
S)Bovend«en moet er een overeenkomst
Col stand komen, volgens welke Neder
land sche schepen ongehinderd uit een
Nederlandsche haven naar een overzee-
iche mogen uitvaren, als Nederlandsche
fichecpsruimte van denzelfden omvang uit
een ovevzeesche naar een Nederlandsche
haven komt."
Wat de persbeschouwingen over cn
weer oij Entente en Centralen betreft j
meenen we het veiligst te doen door er zoo
toin mogelijk aandacht aan te schenken,
omdat achter iedere vriendelijkheid, ten
slotte de bedoeling blijkt te zitten ons
tegen den ander op te stoken.
Dé Limburgsche
kwestie.
De hoefijzer-correspondent van het
„Hand." gaf in ben beschouwing over
de gerezen moeilijkheden e.en volgende
uiteenzetting van -«te kwestie van den
Limburg'schen spoorweg
Duitschland vraagt hervatting van lïet
sfe'derl den oorlog gestaalde, vervoer over
den spoorweg GladbachRoermond
Weert HamaftIleerenthals—Antwer
pen Dat vervoer was in 't begin van den
oorlog door Duitschland zelf gestaakt.
Voor ons is déze lijn, die indertijd (wij
méenen in 1874} door de Belgische
maatschappij' wasl aangelegd en later door
onzé Staatsspoorwegmaatschappij is övef-
gfenomen, van weinig of ]geen belang. "Le is
eéhter van des te ïneef bélang1 voor het
vérkeer lusschen Duitschland en België
en er is destijds dan ook bij tractadt door
Pus géwaarborgd, dat wij dit verkeet* zou
den vrijlaten (men heeft hier dus té dden
met een soort van Bjjnvanrtakte te land).
MAATREGELEN TEGEN RIJWIELDIEF
STAL.
Er worden aan het departement van
Justitie maatregelen voorbereid tot be
teugeling; van de in den- Patsten tijd
steeds meer voorkomende rijwieldief-i
stallen.
Aan de procureurs-generaal en de
officieren van justitie richtte 'de mi
nister reed een schrijven, waarbij werd
aangedrongen op een gestreng optreden
tegen rijwieldieven.
Wellicht zullen alle rijwielen m an
Wordén geregistreerd ten name van een
bepaalden eigenaar en zial daxraan don
een kenmerk van rijkswege worden fan-
gebracht, waaruit dan dadelijk zou
kunnen blijken of iemand, die in het
bezit van een rijwiel werd gevonden,
daarvan al of niet de wettige eige
naar is.
BEPERKING VAN PAPIERVERBRUIK.
De Minister van BinnenlandSche Zaken
heeft een wetsontwerp ingediend Strek
kende om in een vijftiental wetten wijzi
gingen aan te brengén in artikels waarbij
de verplichting is voorgeschreven zekere
stukken in de Staatscourant op te nemen.
Behajve de voorgestelde wetswijzigin
gen, zouden, zegt de Minister, ook nog
andere maatregelen, waarvoor geen wets
wijziging noodig zoude zijn, genomen kun
nen Worden, om tot eene zoo groot moge
lijke papierbezuiniging te geraken, waarbij
tevens een niet onbelangrijke bezuiniging
op het zet- en drukloon zou worden ver
kregen.
Bovendien ligt het in 's Ministers voor
nemen de abonnementsprijzen der ver
schillende drukwerken te herzien.
De prijs van de Handelingen zou z. i.
van f 3 per jaar Op f 6 zijn te stelled en
de prijs van het Staatsblad zijn te ver-
hoogen van f 3 tot f 5.
NEDERLAND EN DE OORLOB.
Verankerde mijnen voor den
Scheldemtond.
Het lid van de Tweede Kamer, de
heer Knobel, had, betreffende het ver
ankeren van mijden voor den toegang) tot
de Schelde, 30 Maart de volgende vragpn
ingezonden
Bevatten waarheid de berichten in de
pers houdende dat, van Engelsche zijde
mijnen zijn verankerd geworden Vóór den
toegang tot de Schelde, vQiak bij ónze ter
ritoriale zeegrens?
Luidt het antwoord hierop bevestigend
wat kan de Minister "dan mededeefea lèn
opzichte van "de volgende vragpn;
Heeft, in het ééne geval, Hr. Ms. regie
ring met 'die kennisgeving genoegen ge
nomen, en, in het ander© geval, tot "walk©
maatregelen heeft zij besloten of zal zij
besluiten tegenover bedoeld© daad van
één der Oorlogvoerenden 1
Moet of kan aan gezegde mijnen ver-
ankering worden toegeschreven het on
langs plaats gehad hebbend, met het ver
lies van ettelijke menschenlevens gepaard
gegaan, ongeluk met een loodskotter?
Het «ntwoord van den Minister v.
Marine luidt:
1. De vraag in de eerste alinea moet
bevestigend beantwoord worden.
Tot beter verstand van zaken moe
hierbij wórden opgemerkt, dat eerst' den
23sten Maart jl. het vermoeden tót ze
kerheid werd, met Engelsche veranker
de mijnen te doen te hebben, doordat op
dien datum op 'het terrein van het ongeval
een Engelsche mijn werd gpvisclit en L
Vlissingen binnengebracht.
2 'De regeering heeft van te voren
langs ambtelijken weg( geen kennis ge
kregen van het legden dezer mijnen; cl
lieefi dus plaats gevonden zonder hare
voorkennis.
3. De maatregelen, die dadelijk na
hel ongeluk met liet 6toomloodsv»artuigj
en het visschersvaartuig door de Maria
zijn genomen, bestaan in het visschen
naar mijnen, teneinde op deze wijze een
eventueel geregjie versperring op te rui
men.
Bij dat visschen zijn acht mijnen 1
ontploffing gpbracht, terwijl één veran
kerde mijn odk herkend als een En
gelsche in den gfond is geschoten.
In het geheel zijn lot nu toe lWa<Ti
mijnen gevonden; het visschen word
voortgezet.
Anderzijds heeft het departement "van
buitenlandsche zaken, toen nog niet d<
zekerheid nestond, dat de aangetróffei
mijnen van Engelsche herkomst waren
aar de Engélsche en Duitsche re^eing
kennis gegjeven van. het vinden van ver
ankerde mijnen, waarvan de plaatsing
niet bekend was gemaakt en waaraan was
toe1, te schrijven het vergaan van d
Joodsboot no. 14, waarbij 9'menschenlö-
vems verloren gfugpn. Aan deze mede-
deeling werd de vraag] vastgeknoopt of
do strijdkrachten der betrokken rede
ring daar ter plaatse verankerde mjjnen
hadden geplaatst.
De Britsche regeerinjg werd tevenv in
kennis gesteld met de gewichtige aan
wijzingen, die er op duidden, dat de mij
nen Engelsche waren,
Nadat, zooals hierboven Is vermeld., ze
kerheid was verkregén omtrent de her
komst der mijnen, heeft het depaxtem-nt
van Buitenlandsche Zaken zich opni-juv
tot de Britsche regeeringj gewend en te
harer kennis gebracht, dat het vast
stond, dat de Britsche zeestrijdkracht?n
in een der voornaamste vaarwaters v. or,
de Nederlandsche schepen en hetwelk
dazr ter plaats© voor zeeschepen den
verbindingsweg lusschen Nederlandsch
havens vormt, mijnen hadden gelegljj, zon
der dat daarvan aan de Nederlandsèhe
regeering, was kennis gegeven.
De Britsche regeeringj ïs op den ernst
van die handeling gpwezén, die een over
treding van art. 3 van het achtste Hoaüg-
sche Traktaat vormt en. met de wetten
der menschelljkheid (n strijd is; en waar
tegen de Nederlandsclie regpering d;/i
bol', allémadrukkelijkst protesteert.
Het verlies gelijktijdig] van het
loodsvaartuig no. 14 Bö het visschersvaar
tuig A. R- M. 16, waarbij' negpn men
schenlevens verloren zijn gegaan, is. een
gevolg; van 'deze verankerde mijnen.
Een boos woord uit Amerika.
De correspondent van de „Associated
Press" te "Washington bericht:
„De V. S. zijn voornemens het onlangs
gedane aanbod omtrent drie schepen
voor het vervoer van graan naar Neder
land weer in le trekken, indien de arti
kelen in de Nederlandsche pers, waarin
do V. S worden beschuldigd van dub
belhartigheid in betrekking tot de voor
waarde, dat vaartuigen van gelijken in
houd uit de Nederlandsch© havensl naar
Amerika móeten vertrekken, beschouwd
moeten worden als ecu aanwijzing1 om
trent de gevoelens van de Nederlands'che
en het volk.
Do autoriteiten uiten hun teleurstel
ling ©n verrassing over de ontvangst, te
beurt gévallen aan het Amerikaansche
aanbod, gegrond op het voorstel der Ne
derlandsche regeering om het lijden ten
gevolge van het tekort aan broodgraan
te verzachten. Het aanbod is een aan
vulling van Wilsons' verklaring van 20
Maart, dat 100.000 ton gfaan aan Neder
land zullen worden Verstrekt, mite het
schepen zendt om het te halen.
Indien Nederland het aanbod om
schepen te zenden niet wensclit te aan
vaarden, blijft het oorspronkelijk aanbod
om graan te verschaffen nog van kracht,
maar de tijd, die verloopt voor het zen
den van schepen van Nederland naar
Amerika zal ook de hulp vertragen, die
Amerika bereid is te verleenen."
(liet zou voor een democratisch volk
als 't Amerikaansche toch wel heel merk
waardig zijn, als 't uit boosheid over
een kritiek in de pérs van een ander
land, een aanbod introk. Wat de oór-
logsstemming al niet kan teweeg bren
gen.)
Dé gevolgen van den schep en-
roof voor, Indië.
Reuter seint uit Batavia dat de Neder
landsche Scheepvaart van Oost-Indië naar
Engelsche en Amerikaansche havens ge-
heel gestaakt 1st.
De uitvoerhandel naar de Straits Settle
ments, Indië en Amerika staat zoo goed
als stil, in het bijzonder wat suiker en
rubber betreft. Ook de tabak lijdt er ern
stig ouder; EngelSche firma's lijden zware
verliezen.
Reuter's correspondent te Batavia heeft
een onderhoud gehad met bestuurders
van de Nederlandsche stoomvaartmaat
schappijen. Dezen verklaarden, de inbe
slagneming van Nederlands'che schepen
t© Singapore, in Hongkong' en Australië
een inbreuk te achten op de overeen
komst, welke in Februari jl. was) aange
gaan met de Indische regeering', waarbij
een waarborg van niet in beslag genomen
le worden was gegeven ten aanzien van
de géheele vloot van den Rott. Lloyd, de
maatschappij Nederland en de Paketvaart,
in ruil voor Nederlandsche tonnage, welke
tegen lage huurprijzen fn Indië zou wor
den afgestaan. Hoewel de Indische regee
ring de lezing van de overeenkomst, gelijk
door de scheepvaartmaatschappijen gege
ven, niet deelt, gélooven deze laatste tochi,
dat de Nederlandsche Schepen, in Singa
pore, Britsch-Indië, Hongkong en Aus
tralië in beslag genomen, nan him oigé-
naars zullen worden teruggegeven, zoodra
de juiste geest en woorden van de over
eenkomst ter kennis is gekomen van de
Britsche regeering in Londen.
De rischvoorziening'.
Binnen enkele dagen zal de binnen-
landsche viS-chvoorziening belangrijk ver
beterd kunnen worden. De pogingen om
de IJmuider stoomtreilerS voor dat doel
aan de Noordzeevisscherij te doen deel
nemen hebben succes gehad.
Zeer spoedig, als nog enkele interne
aangelegenheden geregeld zullen zijn, zul
len reeds twintig stoomtreilerS zee mo
gen Iciezen. Het Rijkskolenbureau heeft
toezegging gedaan voor alle in de vaart
te brengen stoomtreilerS voldoende steen
kolen te zullen beschikbaar Stellen.
Aan de Engelsche regeering' iS kennis
gé geven, dat de IJmuider stoomtreilerS
zullen uitvaren voor de binnenlandsche
vischvoorziening, waarop von die zijde
ongevraagd bericht is ontvangen, dat zoo
danige schepen geen overlast van Engél
sche zijde zullen ondervinden. Natuur
lijk zal alle uitvoer von de door Hie
stoomlreilers gevangen pn aangevoerde
visch verboden zijn.
8
Dé JtG 11".
Aan een bergingsvaartuig1 is' het gelukt,
het achterschip van de Nederlands'che
torpedoboot „G 'll"j die eenige weken
geleden bij Terschelling op een mijn liep,
te lichten en naar Terschelling te bren
gen. Daarbij is het lijk gevonden van den
machinist der marine-reservé du Hen.
HfinnJficlurBn.
Van 15 Mei af zal het vervoer van ma
nufacturen door marktkooplieden uit hun
opslagplaatsen naar de markt en van de
markt naar de voormelde opslagplaatsen
van het restant der ten verkoop aange
boden goederen verboden zijn, tenzij bij
het vervoer door het Rijksbureau voor
Manufacturen een bewijs van ontheffing
kan worden overgelegd.
P. a ar den vleescK.
Het hoofdbestuur van den Ned. Bond
van Paardenslagérs en Vleeschhouwers
meldt, dat het in <Iè bedoeling van de
regeering ligt om de geheele paarden-
vleesehhouwerij "tof een staatsbedrijf te
maken. Bij de regeering heeft de over
tuiging post gevat, dat een gbede distri
butieregeling van paardenvleesch niet
wel mogelijk is, indien daaraan niet ver
bonden worden maximumprijzen voor
slachtpaarden.
Het moet de bedoeling' van dé régeel
zijn, dat d© paardenvleesch voorziening'
alleen zou geschieden ten behoeve'van
de stedelijke bevolking. Tevens' zaT èen
regeling worden getroffen voor een al-
gemeene rijkskeuring van paardenvleesich.
'Broodgewicht.
De Minister van Landbouw heeft tof de
gemeentebesturen dé navolgende circu
lair^ gericht:
„Naar mij is gebleken, wordt bij van
gfemeentewege gehouden contröle' op het
broodgewicht, in verschillende gevallen
proces-verhaal opgemaakt, wegens te ger
ring géwicht der birooden, terwijl kon
worden aangenomen, dat het geconsta
teerde gewichtsverSchil een gevolg' wa9
van indrogen, doordat het brood reeds
©enigen tijd de oven had verlaten
Mitsdien verzoek ik u met deze ^ge
lijkheid rekening te willen houden.
In gemeenten waar een keuringsdienst
bestaat of in de nabijheid is, verdient
het aanbeveling, het broodgewicht te be
palen naar de droge stof, waardoor de
meest juiste controle kan worden uitge
oefend".
Naaigaren.
Volgens de N. R. CL heeft de Re
geering maximum-prijzen voor, naaigaren
vastgesteld.
Goedkbppe steenen.
De Minister van Landbouw heeft aan
de Woninginspecteurs meegedeeld, dal er
plannen m voorbereiding zijn tot het ma
ken van een regeling om te komen tot
beschikbaarstelling van goedkoope stee
nen voor den woningbouw met voorschot
ingevolge de "Woningwet.
Nuchtere kalveren.
Aan belanghebbenden wordt medegé-
neeld, dat de taxatie van nuchtere kal
veren (tot een ouderdom van circa één
maand) zal geschieden naar den volgen
den maatstaf:
Klasse a: circa 40 K.G. en hooger,
f 0.60 per K G., levend géwicht; klasse b:
circa 30 tot 40 K.G., f0.55 per K.G., le
vend géwicht; klasse c heneden 30 K'.G,,
levend géwicht, f0.50 per K.G., levend
géwicht.
Ca cab.
De Minister van Landbouw heeft be
paald:
Het is verboden cacao te verwerken
lol chocolade, bonbons of in welken an
doren vorm ook.
Het fs aan fabrikanten van cacao ver
boden cacao af te leveren aan fabrikan
ten van chocolade öf bonbons.
Dit laatste verbod iS van toepassing op
iedere aflevering1 van cacao, ook op die
partijen cacao, waaromtrent reeds een
overeenkomst van koop en verkoop werd
gfesloten
Het vervoer van cacao is verboden.
Dit verbod is niet van toepassing op het
vervoer van cacao in gesloten verpak
king. bestemd en geheel gereed om nan
den verbruiker te worden verkocht.
Het kwam in den laatsten tijd veel,
vuldig wam dat groote hoeveelheden
cacao werden opgekocht voor de ver-
\aardiging van eet-chocolade en bonbons.
Het gevolg wa? dat cacaopoeder in steedis
mindere mate verkrijgbaar werd. Daar
om1 zijn thans bovengenoemde bepalingen
uitgevaardigd.
Ilt Stil n FrpHaele.
Uit Utdtlslbarg.
Ten opzichte van de gangbaarheid
van bons voor schoenen en klompen
er een wijziging; aangebracht.
Tot nu toe konden bons uit dé" een
of andere gemeente ook in een anriterfe
gemeente worden aangeboden. Ze wer
den dan door de winkeliers opgezonden
naar de gemeenten van uitgffte.
Thans ïs die gangbaarheid beperkt tóê
een aantal gemeenten.
Hier te Middelburg zullen Voior
schoenen slechts, bons van de gem "en
ten Zoutelande, Veer©, O. en iWt.
"ouburg, Meliskerke en St. Lau
rens mógen' worden aang(enomen door
de winkeliers.
Schoenen- èn klompenbons kunnen hier
worden aangenomen, natuurlijk voor Mhl-
delburg', zelf. en dan ook voor Arno
muideu.
Te Vlïssingen zullen door "de win
keliers schoenen- en kliompenhons1 kun
nen worden ingenomen, afkomstig] uit de
gemeenten Arnemuïden, Zo utelan-
e en O. en W. Sonbur g.
De betrokken schoen- en klompenwór-
keliers en -makers worden er op opmerk
zaam gemaakt, dat na 1 Mei -die dóór
hun ingenomen bons afkomstig; uitndère
gemeenten dan de bovengenoemde, niet
voor verrekening in aanmerking komen
Dé kaas komt!
■Te beginnen Zaterdag a.s; zal voor een
wéék op bon 62 van 't distributie-boekje'
voor émvten en boonen verkrijgbaar zijn
een half öns kaas tegen een prijS van
4 cent. Men zie de bekendmaking in dil
nummer.
We brengen onder de aandacht der
belangstellenden dat Zaterdag a.s. hief
eten van de Centrale Keuken aan allo
localen om 11 uur wordt uitgegeven.
Woensdag j.l. hield de Bond van
Waterb. Ambtenaren haar algémeene ver
gadering in het hotel „Du Commerce"
alhier, alwaar 27 leden tegenwoordig
waren en twee volmachten.
De voorzitter de heer P. L. Bolier gal
de noodige inlichtingen over hetgéensb-
dert de vorigte vergadering door het bé-
stuur was verricht. Hij bracht dank aan
den heer J. van 'de Velde te Scherpenissie
voor de schenking van een register van
personalia enz.
De rekeningen van Bond en Fond*