No 97. Donderdag 2B April 1918. 1 f\ IV HI f\ 161* Jaargang, AbOQD. Pp5* CWE ksv*rtS4l fai MH- dalburg po. Ug d* eganhw in Vfccrfngfcn m Goes f 15»; pe* |*k3 AdveElv»tt«« 20 «til pek tftftl. Bg abotmttosmi reel Kge* Familie bprieMett ea v«* 1-7 regit* 1.60. BoVensfrlWfii adTOKiMBeprtlte*1 Wtttü ttdet 20 i«wfci «AiJagik KAMEROVERZICHT. ■Tweede £ampr. Zitting van Woensdag. Van de lange reeks wetsontwerpen die de Kamer op haar agenda heeft staan, werkte zij er gister verscheidene af, en daaronder waren er die van actu- eele beteekenis zijn, zooals' de verleening van een subsidie tot stichting van een proef-veevoederfabriek, en het voorstel tot ontginning van steenzout bij Buur&se. Met dit laatste ontwerp waS de Ka mer hel vorig jaar in een slop vasige- neden. Het regeeringsvoorsiel wilde merf niet, maar een motie voor staatsexploita tie werd toen ook verworpen. En toch erkenl iedereen de noodzaak van spoe dige exploitatie. Wat de regeering mee deelde' over de' afhankelijkheid waarin Wij ten opzichte van het onmisbare zout van hei buitenland verkeeren, heeft in druk gemaakt. De zoutleverende mogend heden kunnen ons de pen op den, neus zetten, en allen toevoer onthouden. Hoewel het nu aanhangige voorstel slechts weinig verschilde van dat van 't vorig jaar, stemden alleen de soci aal-democraten tegen. De vrijz.-democra- ten, hoewel aan staatsexploitatie de voorkeur gevend verklaarden hij monde van den heer Teenstra niet aan een de monstratief tegen stemmen te zullen deel nemen, omdat zij niet de verantwoorde lijkheid ervoor willen dragen dat ons land nog l.tnger verstoken blijft van deze industrie. En ten slotte handelde dé Kamer ook Tfog af liet wetsontwerp houdende bepa lingen betreffende de Staatszorg voor de paardenfokkerij, dat géén nieuwe be ginselen brengt, maaT wel een andere regeling der paardenkeuTlng met méér centralisatie, 1 BIMI1IHI8. Nu de Duifsche Regeering hervatting vroeg van het verkeer, heeft onze Regee ring daartegen dan ook niet het minste bezwaar gemaakt, maarals van zelf sprekende beperking vastgesteld, dat de lijn voor geenerlei militair vervoer mocht dienen. Waarop, tot nu toe, van Duitsche zijde géén caplie is gemaakt. Men voelt echter wel, dat dé zaak van het gebruik dezer lijn er eene is, waarin óók heel wat haken en oogen kunnen, zit ten. Alles hangt, in deze quaestie (die eigenlijk nóg géén „quaestie" isi) zoowel als in die Van de zand en grind, af van de vraag, welke bedoelingen men te Berlijn heeft met het aanpakken van deze zaken. Gaat het, in het eeue zoowel als in het andere geval, alleen om de zaak zelve, dan kan dat meer tot lastigé en moeilijke onderhandelingen leiden, tot wrijving misschien en ontstemming, tot economischs nadeel voor ons, maar tot niets ergers. Doch heeft men te Berlijn verdere plannen, wil men het liever laten aankomen op een oorlog1 met Nederland, dan af te zien van eenig!y voordeel, hoe gering Ook, in den vorm van het vervoe ren van militaire benoodigdheden door ons land heen, dan kunnen deze beide punten en dAn vooral dat van den ge noemden spoorweg uitgangspunten zijn voor «en Duitsche actie in de richting van liet ergste. De bedoelingen van Duitsthiand zullen eerlang wel duidelijk moeten worden. Wij voor ons gélooven niet dat, zoo lang de heer Von Kühlmann zijn handteekening' 2ou moeten géven, een tegenhanger ten aanzien van Nederland is te vreezen van het onrecht waartoe de heer Von Beth- mann-Hollweg zijn medewerking ten aan zien van België heeft verleend. Maar de positie van den 'heer Von Kühlmaah wordt minder sterk naar mate die van de militaire partij wint aan kracht. Ook' zelfs al zou hij aftreden, dan nog iS de toestand niet hopeloos. Want men be hoeft zelfs van de militaire partij niet noodzakelijk het allerergste te wachten. Maar 'een ernstige verergering van de g< vaarlijke mogelijkheden zou het aftre den van dien bewindsman voor onS toch zeker zijn. Wat dé houding' van onze Regeering belangt, wij meenen te" weten dat zij geen andere zal zijn dan die van het streng vasthouden aazr de eiSchen ran neutraliteit. Wat er ook gjebeure. Heeft Hr. Ms. regeering van to Voren langs ambtelijken weg; kennis genomen van die mijnenlegging of heeft deze pjl;»ts gehad zonder hare voorkennis? NEDERLAND EN DUITSCIïLAND. Onze gezant te Berlijn, baron Gevers, verwacht men hedenavond in Den Haag. Omgekeerd is de leider voor Duitsch- land bij de onderhandelingen over dje nieuwe economische pveneenkomst, de heer .Von Gneist, van Den Haag naar Ber lijn gereisd. Volgens Het -Volk had de soc. Kamér- fractie besloten, dat Troelstra een in terpellatie over de gerezen moeilijkheden, zou amvragen. Deze vernam echter van den minister president, dat de regeering van pian is, de Kamer op de hoogte tcj brengen, doch daarmede wacht, tot d(J heer Gevers in Nederland is aangekomen. Verwacht mag dus worden, dat in het einde oer week van dje zijde djer regee ring a,nn de Kamer meded'eeling zal wor den gedaan van de gerezen moeilijkheden] en van den stand der kwestie. Th het gister bok doorons vermlelde) Wolff-bermhl over het artikel van dd „Norddeatsche'' is een kardinaal punt door Wpiff ra juist overgebracht. Ermoet slaan: S)Bovend«en moet er een overeenkomst Col stand komen, volgens welke Neder land sche schepen ongehinderd uit een Nederlandsche haven naar een overzee- iche mogen uitvaren, als Nederlandsche fichecpsruimte van denzelfden omvang uit een ovevzeesche naar een Nederlandsche haven komt." Wat de persbeschouwingen over cn weer oij Entente en Centralen betreft j meenen we het veiligst te doen door er zoo toin mogelijk aandacht aan te schenken, omdat achter iedere vriendelijkheid, ten slotte de bedoeling blijkt te zitten ons tegen den ander op te stoken. Dé Limburgsche kwestie. De hoefijzer-correspondent van het „Hand." gaf in ben beschouwing over de gerezen moeilijkheden e.en volgende uiteenzetting van -«te kwestie van den Limburg'schen spoorweg Duitschland vraagt hervatting van lïet sfe'derl den oorlog gestaalde, vervoer over den spoorweg GladbachRoermond Weert HamaftIleerenthals—Antwer pen Dat vervoer was in 't begin van den oorlog door Duitschland zelf gestaakt. Voor ons is déze lijn, die indertijd (wij méenen in 1874} door de Belgische maatschappij' wasl aangelegd en later door onzé Staatsspoorwegmaatschappij is övef- gfenomen, van weinig of ]geen belang. "Le is eéhter van des te ïneef bélang1 voor het vérkeer lusschen Duitschland en België en er is destijds dan ook bij tractadt door Pus géwaarborgd, dat wij dit verkeet* zou den vrijlaten (men heeft hier dus té dden met een soort van Bjjnvanrtakte te land). MAATREGELEN TEGEN RIJWIELDIEF STAL. Er worden aan het departement van Justitie maatregelen voorbereid tot be teugeling; van de in den- Patsten tijd steeds meer voorkomende rijwieldief-i stallen. Aan de procureurs-generaal en de officieren van justitie richtte 'de mi nister reed een schrijven, waarbij werd aangedrongen op een gestreng optreden tegen rijwieldieven. Wellicht zullen alle rijwielen m an Wordén geregistreerd ten name van een bepaalden eigenaar en zial daxraan don een kenmerk van rijkswege worden fan- gebracht, waaruit dan dadelijk zou kunnen blijken of iemand, die in het bezit van een rijwiel werd gevonden, daarvan al of niet de wettige eige naar is. BEPERKING VAN PAPIERVERBRUIK. De Minister van BinnenlandSche Zaken heeft een wetsontwerp ingediend Strek kende om in een vijftiental wetten wijzi gingen aan te brengén in artikels waarbij de verplichting is voorgeschreven zekere stukken in de Staatscourant op te nemen. Behajve de voorgestelde wetswijzigin gen, zouden, zegt de Minister, ook nog andere maatregelen, waarvoor geen wets wijziging noodig zoude zijn, genomen kun nen Worden, om tot eene zoo groot moge lijke papierbezuiniging te geraken, waarbij tevens een niet onbelangrijke bezuiniging op het zet- en drukloon zou worden ver kregen. Bovendien ligt het in 's Ministers voor nemen de abonnementsprijzen der ver schillende drukwerken te herzien. De prijs van de Handelingen zou z. i. van f 3 per jaar Op f 6 zijn te stelled en de prijs van het Staatsblad zijn te ver- hoogen van f 3 tot f 5. NEDERLAND EN DE OORLOB. Verankerde mijnen voor den Scheldemtond. Het lid van de Tweede Kamer, de heer Knobel, had, betreffende het ver ankeren van mijden voor den toegang) tot de Schelde, 30 Maart de volgende vragpn ingezonden Bevatten waarheid de berichten in de pers houdende dat, van Engelsche zijde mijnen zijn verankerd geworden Vóór den toegang tot de Schelde, vQiak bij ónze ter ritoriale zeegrens? Luidt het antwoord hierop bevestigend wat kan de Minister "dan mededeefea lèn opzichte van "de volgende vragpn; Heeft, in het ééne geval, Hr. Ms. regie ring met 'die kennisgeving genoegen ge nomen, en, in het ander© geval, tot "walk© maatregelen heeft zij besloten of zal zij besluiten tegenover bedoeld© daad van één der Oorlogvoerenden 1 Moet of kan aan gezegde mijnen ver- ankering worden toegeschreven het on langs plaats gehad hebbend, met het ver lies van ettelijke menschenlevens gepaard gegaan, ongeluk met een loodskotter? Het «ntwoord van den Minister v. Marine luidt: 1. De vraag in de eerste alinea moet bevestigend beantwoord worden. Tot beter verstand van zaken moe hierbij wórden opgemerkt, dat eerst' den 23sten Maart jl. het vermoeden tót ze kerheid werd, met Engelsche veranker de mijnen te doen te hebben, doordat op dien datum op 'het terrein van het ongeval een Engelsche mijn werd gpvisclit en L Vlissingen binnengebracht. 2 'De regeering heeft van te voren langs ambtelijken weg( geen kennis ge kregen van het legden dezer mijnen; cl lieefi dus plaats gevonden zonder hare voorkennis. 3. De maatregelen, die dadelijk na hel ongeluk met liet 6toomloodsv»artuigj en het visschersvaartuig door de Maria zijn genomen, bestaan in het visschen naar mijnen, teneinde op deze wijze een eventueel geregjie versperring op te rui men. Bij dat visschen zijn acht mijnen 1 ontploffing gpbracht, terwijl één veran kerde mijn odk herkend als een En gelsche in den gfond is geschoten. In het geheel zijn lot nu toe lWa<Ti mijnen gevonden; het visschen word voortgezet. Anderzijds heeft het departement "van buitenlandsche zaken, toen nog niet d< zekerheid nestond, dat de aangetróffei mijnen van Engelsche herkomst waren aar de Engélsche en Duitsche re^eing kennis gegjeven van. het vinden van ver ankerde mijnen, waarvan de plaatsing niet bekend was gemaakt en waaraan was toe1, te schrijven het vergaan van d Joodsboot no. 14, waarbij 9'menschenlö- vems verloren gfugpn. Aan deze mede- deeling werd de vraag] vastgeknoopt of do strijdkrachten der betrokken rede ring daar ter plaatse verankerde mjjnen hadden geplaatst. De Britsche regeerinjg werd tevenv in kennis gesteld met de gewichtige aan wijzingen, die er op duidden, dat de mij nen Engelsche waren, Nadat, zooals hierboven Is vermeld., ze kerheid was verkregén omtrent de her komst der mijnen, heeft het depaxtem-nt van Buitenlandsche Zaken zich opni-juv tot de Britsche regeeringj gewend en te harer kennis gebracht, dat het vast stond, dat de Britsche zeestrijdkracht?n in een der voornaamste vaarwaters v. or, de Nederlandsche schepen en hetwelk dazr ter plaats© voor zeeschepen den verbindingsweg lusschen Nederlandsch havens vormt, mijnen hadden gelegljj, zon der dat daarvan aan de Nederlandsèhe regeering, was kennis gegeven. De Britsche regeeringj ïs op den ernst van die handeling gpwezén, die een over treding van art. 3 van het achtste Hoaüg- sche Traktaat vormt en. met de wetten der menschelljkheid (n strijd is; en waar tegen de Nederlandsclie regpering d;/i bol', allémadrukkelijkst protesteert. Het verlies gelijktijdig] van het loodsvaartuig no. 14 Bö het visschersvaar tuig A. R- M. 16, waarbij' negpn men schenlevens verloren zijn gegaan, is. een gevolg; van 'deze verankerde mijnen. Een boos woord uit Amerika. De correspondent van de „Associated Press" te "Washington bericht: „De V. S. zijn voornemens het onlangs gedane aanbod omtrent drie schepen voor het vervoer van graan naar Neder land weer in le trekken, indien de arti kelen in de Nederlandsche pers, waarin do V. S worden beschuldigd van dub belhartigheid in betrekking tot de voor waarde, dat vaartuigen van gelijken in houd uit de Nederlandsch© havensl naar Amerika móeten vertrekken, beschouwd moeten worden als ecu aanwijzing1 om trent de gevoelens van de Nederlands'che en het volk. Do autoriteiten uiten hun teleurstel ling ©n verrassing over de ontvangst, te beurt gévallen aan het Amerikaansche aanbod, gegrond op het voorstel der Ne derlandsche regeering om het lijden ten gevolge van het tekort aan broodgraan te verzachten. Het aanbod is een aan vulling van Wilsons' verklaring van 20 Maart, dat 100.000 ton gfaan aan Neder land zullen worden Verstrekt, mite het schepen zendt om het te halen. Indien Nederland het aanbod om schepen te zenden niet wensclit te aan vaarden, blijft het oorspronkelijk aanbod om graan te verschaffen nog van kracht, maar de tijd, die verloopt voor het zen den van schepen van Nederland naar Amerika zal ook de hulp vertragen, die Amerika bereid is te verleenen." (liet zou voor een democratisch volk als 't Amerikaansche toch wel heel merk waardig zijn, als 't uit boosheid over een kritiek in de pérs van een ander land, een aanbod introk. Wat de oór- logsstemming al niet kan teweeg bren gen.) Dé gevolgen van den schep en- roof voor, Indië. Reuter seint uit Batavia dat de Neder landsche Scheepvaart van Oost-Indië naar Engelsche en Amerikaansche havens ge- heel gestaakt 1st. De uitvoerhandel naar de Straits Settle ments, Indië en Amerika staat zoo goed als stil, in het bijzonder wat suiker en rubber betreft. Ook de tabak lijdt er ern stig ouder; EngelSche firma's lijden zware verliezen. Reuter's correspondent te Batavia heeft een onderhoud gehad met bestuurders van de Nederlandsche stoomvaartmaat schappijen. Dezen verklaarden, de inbe slagneming van Nederlands'che schepen t© Singapore, in Hongkong' en Australië een inbreuk te achten op de overeen komst, welke in Februari jl. was) aange gaan met de Indische regeering', waarbij een waarborg van niet in beslag genomen le worden was gegeven ten aanzien van de géheele vloot van den Rott. Lloyd, de maatschappij Nederland en de Paketvaart, in ruil voor Nederlandsche tonnage, welke tegen lage huurprijzen fn Indië zou wor den afgestaan. Hoewel de Indische regee ring de lezing van de overeenkomst, gelijk door de scheepvaartmaatschappijen gege ven, niet deelt, gélooven deze laatste tochi, dat de Nederlandsche Schepen, in Singa pore, Britsch-Indië, Hongkong en Aus tralië in beslag genomen, nan him oigé- naars zullen worden teruggegeven, zoodra de juiste geest en woorden van de over eenkomst ter kennis is gekomen van de Britsche regeering in Londen. De rischvoorziening'. Binnen enkele dagen zal de binnen- landsche viS-chvoorziening belangrijk ver beterd kunnen worden. De pogingen om de IJmuider stoomtreilerS voor dat doel aan de Noordzeevisscherij te doen deel nemen hebben succes gehad. Zeer spoedig, als nog enkele interne aangelegenheden geregeld zullen zijn, zul len reeds twintig stoomtreilerS zee mo gen Iciezen. Het Rijkskolenbureau heeft toezegging gedaan voor alle in de vaart te brengen stoomtreilerS voldoende steen kolen te zullen beschikbaar Stellen. Aan de Engelsche regeering' iS kennis gé geven, dat de IJmuider stoomtreilerS zullen uitvaren voor de binnenlandsche vischvoorziening, waarop von die zijde ongevraagd bericht is ontvangen, dat zoo danige schepen geen overlast van Engél sche zijde zullen ondervinden. Natuur lijk zal alle uitvoer von de door Hie stoomlreilers gevangen pn aangevoerde visch verboden zijn. 8 Dé JtG 11". Aan een bergingsvaartuig1 is' het gelukt, het achterschip van de Nederlands'che torpedoboot „G 'll"j die eenige weken geleden bij Terschelling op een mijn liep, te lichten en naar Terschelling te bren gen. Daarbij is het lijk gevonden van den machinist der marine-reservé du Hen. HfinnJficlurBn. Van 15 Mei af zal het vervoer van ma nufacturen door marktkooplieden uit hun opslagplaatsen naar de markt en van de markt naar de voormelde opslagplaatsen van het restant der ten verkoop aange boden goederen verboden zijn, tenzij bij het vervoer door het Rijksbureau voor Manufacturen een bewijs van ontheffing kan worden overgelegd. P. a ar den vleescK. Het hoofdbestuur van den Ned. Bond van Paardenslagérs en Vleeschhouwers meldt, dat het in <Iè bedoeling van de regeering ligt om de geheele paarden- vleesehhouwerij "tof een staatsbedrijf te maken. Bij de regeering heeft de over tuiging post gevat, dat een gbede distri butieregeling van paardenvleesch niet wel mogelijk is, indien daaraan niet ver bonden worden maximumprijzen voor slachtpaarden. Het moet de bedoeling' van dé régeel zijn, dat d© paardenvleesch voorziening' alleen zou geschieden ten behoeve'van de stedelijke bevolking. Tevens' zaT èen regeling worden getroffen voor een al- gemeene rijkskeuring van paardenvleesich. 'Broodgewicht. De Minister van Landbouw heeft tof de gemeentebesturen dé navolgende circu lair^ gericht: „Naar mij is gebleken, wordt bij van gfemeentewege gehouden contröle' op het broodgewicht, in verschillende gevallen proces-verhaal opgemaakt, wegens te ger ring géwicht der birooden, terwijl kon worden aangenomen, dat het geconsta teerde gewichtsverSchil een gevolg' wa9 van indrogen, doordat het brood reeds ©enigen tijd de oven had verlaten Mitsdien verzoek ik u met deze ^ge lijkheid rekening te willen houden. In gemeenten waar een keuringsdienst bestaat of in de nabijheid is, verdient het aanbeveling, het broodgewicht te be palen naar de droge stof, waardoor de meest juiste controle kan worden uitge oefend". Naaigaren. Volgens de N. R. CL heeft de Re geering maximum-prijzen voor, naaigaren vastgesteld. Goedkbppe steenen. De Minister van Landbouw heeft aan de Woninginspecteurs meegedeeld, dal er plannen m voorbereiding zijn tot het ma ken van een regeling om te komen tot beschikbaarstelling van goedkoope stee nen voor den woningbouw met voorschot ingevolge de "Woningwet. Nuchtere kalveren. Aan belanghebbenden wordt medegé- neeld, dat de taxatie van nuchtere kal veren (tot een ouderdom van circa één maand) zal geschieden naar den volgen den maatstaf: Klasse a: circa 40 K.G. en hooger, f 0.60 per K G., levend géwicht; klasse b: circa 30 tot 40 K.G., f0.55 per K.G., le vend géwicht; klasse c heneden 30 K'.G,, levend géwicht, f0.50 per K.G., levend géwicht. Ca cab. De Minister van Landbouw heeft be paald: Het is verboden cacao te verwerken lol chocolade, bonbons of in welken an doren vorm ook. Het fs aan fabrikanten van cacao ver boden cacao af te leveren aan fabrikan ten van chocolade öf bonbons. Dit laatste verbod iS van toepassing op iedere aflevering1 van cacao, ook op die partijen cacao, waaromtrent reeds een overeenkomst van koop en verkoop werd gfesloten Het vervoer van cacao is verboden. Dit verbod is niet van toepassing op het vervoer van cacao in gesloten verpak king. bestemd en geheel gereed om nan den verbruiker te worden verkocht. Het kwam in den laatsten tijd veel, vuldig wam dat groote hoeveelheden cacao werden opgekocht voor de ver- \aardiging van eet-chocolade en bonbons. Het gevolg wa? dat cacaopoeder in steedis mindere mate verkrijgbaar werd. Daar om1 zijn thans bovengenoemde bepalingen uitgevaardigd. Ilt Stil n FrpHaele. Uit Utdtlslbarg. Ten opzichte van de gangbaarheid van bons voor schoenen en klompen er een wijziging; aangebracht. Tot nu toe konden bons uit dé" een of andere gemeente ook in een anriterfe gemeente worden aangeboden. Ze wer den dan door de winkeliers opgezonden naar de gemeenten van uitgffte. Thans ïs die gangbaarheid beperkt tóê een aantal gemeenten. Hier te Middelburg zullen Voior schoenen slechts, bons van de gem "en ten Zoutelande, Veer©, O. en iWt. "ouburg, Meliskerke en St. Lau rens mógen' worden aang(enomen door de winkeliers. Schoenen- èn klompenbons kunnen hier worden aangenomen, natuurlijk voor Mhl- delburg', zelf. en dan ook voor Arno muideu. Te Vlïssingen zullen door "de win keliers schoenen- en kliompenhons1 kun nen worden ingenomen, afkomstig] uit de gemeenten Arnemuïden, Zo utelan- e en O. en W. Sonbur g. De betrokken schoen- en klompenwór- keliers en -makers worden er op opmerk zaam gemaakt, dat na 1 Mei -die dóór hun ingenomen bons afkomstig; uitndère gemeenten dan de bovengenoemde, niet voor verrekening in aanmerking komen Dé kaas komt! ■Te beginnen Zaterdag a.s; zal voor een wéék op bon 62 van 't distributie-boekje' voor émvten en boonen verkrijgbaar zijn een half öns kaas tegen een prijS van 4 cent. Men zie de bekendmaking in dil nummer. We brengen onder de aandacht der belangstellenden dat Zaterdag a.s. hief eten van de Centrale Keuken aan allo localen om 11 uur wordt uitgegeven. Woensdag j.l. hield de Bond van Waterb. Ambtenaren haar algémeene ver gadering in het hotel „Du Commerce" alhier, alwaar 27 leden tegenwoordig waren en twee volmachten. De voorzitter de heer P. L. Bolier gal de noodige inlichtingen over hetgéensb- dert de vorigte vergadering door het bé- stuur was verricht. Hij bracht dank aan den heer J. van 'de Velde te Scherpenissie voor de schenking van een register van personalia enz. De rekeningen van Bond en Fond*

Krantenbank Zeeland

Middelburgsche Courant | 1918 | | pagina 1