BIIIIIUll. DE MIDDELBURGSCHE COURANT ZAL MAANDAG A. S., DEN TWEE DEN PAASCHDAG NIET VERSCHIJ NEN. AboBe. prfls per (crroffeu! in ifH- delburg <w bij do ageoten in Rocriagea <w Goce i 1.S8; por post f 1.75. Advertenties 20 amt par regaL 8rj abomeeaceat vwrt fc^gsr. Familieberichten en dbnkbeivl^e^if. van 1—7 r*foH f 1.50. Bovenstem*!* advertentteprijaen weeden met 20 fatorfvs verboogtl LIBEILALE UNIE. De commissie uit de Liberale Unie voor liet omlwcrp-program van actie (van wel ke commissie de heer J. E. Heeres voor zitter, en mr. E. E. van Raalte rap- porteiu- is) heeft h;et on twerp-program toegezonden aan het hoofdbestuur. !We stippen, daar de volgende ountcn uit aan volledige huldiging van het beginsel de regeering van 'het volk voor het volk; Volstrekte verantwoordelijkheid van de regeering tegenover hef parlement; alge- faeele herziening der werkwijze van de Eamer toekenning van meer rechten 'aan vrou wen; de weg ligt open voor 't alge meen vrouwenkiesrecht voor alle ver tegenwoordigende lichamen; parlementaire commissie voor buiten- Iandsche zaken; medewerking aan al- gemecne ontwapening na 't eind van den oorlog hernieuwde strijd tegen verplichte ouderdomsverzekering en vóór ouder domspensioen verplichte ziekteverzeke ring, zonder bureaucratischen omslag; wettelijke 'bepaling van arbeidsduur; dre ven aeav een S-urigen arbeidsdagwette lijke regeling der collectieve arbeidsover eenkomst; krachtige uitvoering der wo ningwet'; hervorming van ions verouderd naddels- en zeerecht, en van ons burgerlijk pror cesreeht. Ten opzichte van het onderwijs wordt o. a. bepaald: onbekrompen toepassing van de Snan- dtetele gelijkstelling, waarbij gewaakt wordt dat de overheidsschool dp leiding houde; als bij uitzondering in eeh ge meente geen school aanwezig is, waar het onderwijs ieders godsdienstige begrip*" pen eerbiedigt, worde de gelegenheid Tan het ontvangen van zulle onderwijs door de gemeente derwijze georganiseerd, dat de jeugd gevrijwaard wordlt tegen benftcleeling van gezondheid of geschikt heid Voor 't met vrucht volgen der les sen. Voorts noemen we: uitbreiding van oen leerplicht, aandringlen op instelling van een. ministerie van onjderwijs. Ten opzichte van landbouw, handel en bedrijf worde na afloop van den oorlog de uitgebreide staatsinmenging (geleidelijk opgeheven. Vrijhandel. Betere verkeerswegen; betere regeling van het pachtwezen; herziening dei jachtwet: uitbreiding der wettelijke on gevallenverzekering tot land- en ^tuin bouw. Middenstandscrediet, vakopleiding led leerlingwezen. Ten opzichte van het leger: Zoolang na den oorlog de Ontwape ning geen werkelijkheid wordt: weer macht." berustend op het beginsel van volkslegter en algemeenen dienstplicht; (aanzienlijke vermindering1 van beroeps kader, verkorte dienslijd, beperkte duur van het verblijf in de kazerne). Financiën Liquidatie der ooriogs- en crisïslasten door een dekking' inééns, met daarnaast belasting-verhooging. Voor O.-Indiê ontwikkeling in de richting van zelfbestuur onder Nederl. vlag1 en leiding; kosten van, 'verdediging (militie) te dragten. doorde Indische taatsgtemeen sch ap. Voor W.-Indiè voortzetting van stre ven naar krachligten opbloei. DE COMMISSIE VAN BIJSTAND. *fen bevestigt ons uit Den Haag, dat de leden der Commissie van Bijstand aan de Koniiicin verzochten om! ontheffing vate hun functie. De heer Schim van, der Loeff wordt hoofd der afldieelitjjgl Crisiszaken aan het departement van Landbouw. (Reeds gebulltetineehcl). NBRSMLAN» RN »H OORLCS. VerblyTs bepalingen. De commandant der stelling van de knon.Ion der Maas en der Schelde heeft wegens het netrokken zijn bij den smok kelhandel bet verblijf in zijn gezagsge- bied ontzegd aanJ. de Moor, ge boren 19 Juli 1899 te Clinge; P. Vervaetj geboren 14 October 1899 te St. Jan- steen; A. Vervaet, geboren 11 Februari 1897 te Sc. Jansteen; J. Vervaet, geboren 13 Maart 1898 te St. Jansteen; F. X. Ver vaet, oeboren 18 Februari 1890, C. L. Biommaerl, geboren 22 Januari 1880 te Clinge; L. C. de Bruijn, geboren 1 Octo ber 1894 te Clinge; L. C. de Bruijn, ge-» boren 12 Maart 1893 te Clinge, allen Ne derlanders, en J. Bosschaert, geboren 3 April 1897 te Brussel, J. E. Middelkamp, geboren te Meerdonck; D. A. Penneman, gekcren 2 Februari 1895 te Kieldrecht. allen Belgen. Deze elf personen wonen allen te Nieuwnamen. Nog werd uitge wezen. Augusta de Smet, geboren 14 Juli 1893 te St. Laureijn.4, wonende aldaar., Belgische. i De Vereenigde Staten en Nederland. Reuter seinde gister de volgende mede- deeling uit Washington Heden heeft do voorzitter van den War Trade Board uit naam van de Ame rikaansche regeering aan den Nederlond- schen gezant meegedeeld, dat de twee Nederlandsche schepen Maasjdijk en Poel dijk over den Atlantischen Oceaan mogen komen iom levensmiddelen in te nemen voor Nederland. Zij zullen deze reis mogen doen, zonder dat ze door dje Vereenigde Stalen wol-den overgenomen of teruggehouden. „Deze verzekeringen, zoo zegt het be richt verder, zijn het practisch effect van de voorstellen van de Geassocieer de regeeringen in verband met de over neming van Nederlandsche tonnage ge daan om ter beschikking van Neder land te stellen, 100,000 ton broodkoren ten bate van het Nederlandsche volk en iom vrijwaring te geven voor terughou ding of opvordering van schepen, welke zouden worden gezonden om dit graan naar Nederland te brengen. „De Amerikaansche regeering is in de zen zelfs verder gegaan dan haar (oor spronkelijke) voorstellen, omdat de Maas dijk en de Poeldijk, die nu in Nedterlhnfd- sche wateren liggen, tot de stoomsche pen behoorden, welke overeenkomstig vroegere afspraken, naar de Vereenigde Staten zouden komen om lading in te nemen voor de Belgian Relief Hoewel de regeering deze twee stoomschepen heeft vrijgesteld van dezen dienst, hoopt ze, dat het mogelijk is twee .-«dere stoomschepen uit Nederland in hun plhat^ le zenden om levensmiddelen voor België te halen, waar de bevolking nu In den grootsten nood verkeert, als gevolg van de moeilijkheid om sclieepsruimte te krijgen voor de Belgian Belief, welke nu door Nederland en Spanje gezamenlijk wordt behartigd. „In verband met de uitvoerige, duide lijke verzekeringen van de Amerikaans che regeering, dat de Maasdijk en de Poeldjjk naar Nederland zullen mogen tarugkee- ren met hun ladingen ltevensmiddelen, kan Duitschland geen voorwendsel vin den om zich te verzetten tegen hun reis öT ze onderweg aanvallen, daar de reis zuiver in het belang van Nederland en niet in dat van de geassocieerde regee ringen ondernomen wordt, zoodat de ge volgen van eenig optreden (van Duitsch land) uitsluitend zouden neerkomen op de Nederlandsche bevolking, waarvan de groote nooddruft algemeen bekend is." (De meedeeling brengt, in weerwil van de breedsprakige edelmoedigheid^ ingfcen enkel opzicht iets nieuws. Reeds in de nota van den Engelschen gezant van 23 Maart werd onder punt 7, betreffende hel beschikbaar stellen van 100.000 ton tarwe, te halen door schepen die uitge zonden zouden moeten worden van de in Nederland overgteblteven scheepsruimte, o.^, het volgende gezegd- „De Geassocieerde regeeringten stem med erin toe, dat deze schepen voor zoover het in haar vermogen ligt, geen vertraging zullen ondervinden en niet zullen worden vastgehouden". Als nu Amerika dien algeraeenen waar borg inkrimpt tot twee met name ge noemde schepen, is dat zelfs', eerder een beperking dan een uitbreiding van de welwillendheid. Dat die twee schepten in de Voorloo- pige overeenkomst waren toegewezen voor de Relief-vaart voor België, doet al heel weinig ter zake, nu Amerika zelf die voorloopige overeenkomst geheel van de baan heeft geschoven, door de in beslagneming van al' onze schepen in zijn havens. Misschien zal het met name aandui den van de voor dat doel gebruikte!1 schepen het makkelijker maken voor ens orn van Duitschland een toezegging te krijgen dat die schepen ongemoeid zul len worden gelaten. Dat is echter een regeling, die gerust aan onze regeering kan worden overgelaten, ten waarvoor Amerika zich geen verdienste hoeft toe fe rekenen. Red.). We willen hierop nóg 'een deel laten volgen van wat de Haagsche correspon dent van „Het Volk" hierover meldt- Wij hebben getracht in gewoonlijk goed: ingelichte kringen ons licht op te stekem. Uit heigeen ons ter core kwam, kregen, wij den indruk, dat het niet zeer waar schijnlijk is. dat onze regeering aan de geassocieerden zal mededeelen, schepen naar Amerika te zullen zenden om koren te halen. Een volkomen definitieve beslissing inzake het antwoord schijnt nog niet uoor onze regeering te zijn genomen. Echter i», naar wij meenen, de kans niet gering, dat net anlwoprd aan de geasso cieerden nog vóór Paschen wordt gepu bliceerd. Welnu: het zal ons niet verwonderen, indien de Nederlandsche regiering dat antwoord in geen geval zóó zal laten uitvallen, dat daarin gezien wordt een bekrachtiging-achteraf van de door de geassocieerden begane -onrechtmatigheid. Het zou als zulk een bekrachtiging- achteraf kunnen worden lopgtevat, als onze regeering zonder meer inging op het voorstel der geassocieerden, met eigen schepen graan uit Amerika te komen ha len. immers er liggen Nederlandsche schepen in overvloed in de Amerikaan sche havens. Alleenze zijn door de Amerikaansche regeering ge...nomen, Andere, niet minder belangrijke fakto- ren, die in deze haar houding bepalen, zijn dc vragen, welke houding Duitsch- land tegenover deze schepen zou aanne men en: of wij deze schepen inderdaad} zouden terugkrijgen. Het gevaar, dat de geassocieerden deze schepen, wanneer ze eenmaal in hun havens liggen, er ook nog bij zouden inpikken, is niet gansch, en nl denkbeeldig. De afwijzing door onze regeering van het voorstel der Geassocieerden wil ech ter niet zeggen, idat zij ons land daarmede' de mogelijkheid om graanaanvoer uit Amerika te krijgen, beneemt. lnaien onze regeering het voorstel om! schepen te sturen zal afslaan, zal zij dit doen in de verwachting, dat daarmee de zaak niet uit is. Het komt hier op de wijze vali be schikbaarstelling aan. De ,,Nieuw-A msterdam" vertrokken. Reuter meldt uit New-York: De „,N ie uw-Amsterdam" is naar Neder land vertrokken 7>j heeft aan boord de Nederlandsche scheepvaartcomtnissie en honderd leden van de bemanningen der Nederlandsche schepen, welke door de Amerikaansche regeering zijn opgevor derd. Duitschland heeft vóór het schip vrij geleide gegeven. Blijkens telegrafisch bericht van den Nederlandschen gezant lö Washington is de „Nieuw Amsterdam" vertrokken met 1857 pasagïers, W. o. 58 kapiteins, 534 stuurlieden en machinisten; en 1047 le den van de bemanning van de door Amerika opgteëischte Nedterlandsche schepen. Voorts bevat het schip .alleen een lading rijst uit de „Samarinda". Het verminderde brood, rantsoen. Het Bureau voor mededeelinigten inzake de voedselvoorziening meldt: De regteering heeft moeten besluiten den duur der broodkaart te verlens gen I r. f 14 dagen. Deze verlenging treedt irt werking Zaterdag 30 Maart. In verhand met de inbeslagneming on zer schepen in Amerika en elders toch laat bet zich aanzien, dat op aanvoer van het der de regcering gekochte brood» graan van overzee in de naaste toekomst niet te rekenen is. Daarbij komt de ge bleken onmogelijkheid om uit Duitsch land graan te krijgen. Deze feiten bren gen mede, dat met de uiterste zuinigheid het nog aanwezige broodgraan moet wor den verbruikt en al datgene wat nog door den binnenlandschen landbouw kan worden afgeleverd, tot den laatsten kor rel moet worden ingeleverd. Ook bij de uiterste zuinigheid en bij inlevering van c.es, wat maar voor het bakken van brood kan dienen, zal het zonder verlen ging van den duur der broodkaart niet mogelijk zijn den volgenden oogst le halen, zoodat het noodzakelijk is den duur aer broodkaart te verlengen. De volgende cijfers mógen ter toelich ting strekken: De aanwezige voorraden broodkoren op 23 dezer beliepen: Buitenlandsche tarwe 39,960 ton, in- landsche tarwe 27,790 ton, te zameri 67,750 ton; rlogge 67,900 tonAmeri- lcaansch meel 10.000 ton; aardappelmeel 620C ton; voorraad grondstoffen bij meel fabrikanten 10.000 ton; totaal 161.850 ton. Daarbij is te voegen het restant van; den mlandscben oogst, dat nog moet' worden ingeleverd'en door de regteorings- commissarissen wordt geschat op 17 000 ton tarwe en 45.000 ton rogge. In het geheel zouden aldus nog beschikbaar zijn 223.850 ton grondstoffen voor brood bereiding. By den be staan den (geldigheidsduur van de broodkaart van elf dagen is de aan wezige voorraad toereikend voor 3 eo( teen tiende maand en met de nog te ver wachten hoeveelheden medegerekend voor 4 en drie tiende maand, dat is tot 1 Augustus 1918. Wordt nu de brood kaart gebracht op 14 dagen (200 gram), dan wordt de aanwezige voorraad toe reikend geacht tot' 15 Juli 1918 en, rekent men de volgens de schatting der regee- ringscemmissarissen nog in te leveren hoeveelheden mede, tot 1 September a s Aan de door verlenging der broodkaart tot 14 dagen ontstaande vermindering van vcedsel zal getracht worden tegemoet te komen door de wekelijksche be schikbaarstelling van 400.000 KG. kaas met een vetgehalte van 20 pCt in de droge stof, zonder dat dit in) de algemeene kaasdistributie eenige wij ziging zal bezorgen wat de hoeveelheid, •betreft. Wel zal uit deze distributie de* 20 kaas worden weggenomen om geen moeiiijKheden bij de distributie van dd vcornoemde hoeveelheid te krijgen. Deze kaas zal beschikbaar gesteld worden voor het punliek tot een prijs van 75 cent per K.G., 37y«cent per halve K.G., 8 cent per ens en 4 cent per half ons. h Aan de gemeentebesturen wordt,over gelaten de hun toegewezen hoeveelheden te distribueeren over de bevolking, in aanmerking nemende de gesteldheid van •leze bevolking. Maar de minister dringt' er bij oc gemeentebesturen op aan op de genen, die op andere wijze in liet voed seltekort kunnen voorzien, een krachtig beroep te doen om van deze baas geen gebruik te maken, doch ze ter beschik king te laten van hun minder gunstig ge situeerde landgenooten. Overwogen is voorts, om, ondanks de verschillende daaraan verbonden bezwa ren, de banketbakkerijen en biscuitfabrie ken geheel stop te zeiten, ter besparing van graan voor de broodbereiding. Aam dit voornemen is echter geen gevolg igege- veïi op bijna eenslemmigen aandrang van de besturen der groote gemeenten en van hel bestuur der Yereeniging van Neder landsche gemeenten, die van metening wa- rcu, dat dit de voedselvoorziening van de breede lagen der bevolking nog ver der zou bemoeilijken. Koffie. Dezer dagen meldden wij, dat tusscheni, 1 en 15 April a.s. op bon 24 der th.ee-4 en koffiekaarf 1 ons koffie door de win keliers am wordeu afgeleverd en van 16 tot en met 30 April weder 1 ons koffie' tegen afgifte van bon 27 der nieuw© kaart Ilieraau kan thans noig het volgende worden toegevoegd De leveranciers van koffie aan detail- lisien izullen in bet tijdvak van 1—27 April aan detaillisten mogen afleveren en wtel op een him door een detaillist over tcj leggen bon no. 20 eener thee- ten koffie- kaart 0,125 K.G. koffie, en op bon 2^ teener zoodanige kaart 0,1 K.G. koffie^ geldende deze hoeveelheden als voorzie ning in de behoeften van den detaillist voor de geheele tnaand. Bons tw»3. 24 en 27 voor koffie, door detaillisten van verbruikers in ontvangst genomen mogen door den betreffenden detaillist desgewenscht dadelijk aan zyn leverancier worden afgegeven; nader zal werden bekend gemaakt, welke hoeveel heden de leverancier op deze 'bons n^| 30 April zal' mogen afleveren aan den de taillist. Wol in 1/jeSlag geno(nien. De Wolcomraissie ontving' van zeer betrouwbare zijde uit Engeland bericht dal alle wol, die daar 'voor buiten landsche (Nederlandsche rekening is op geslagen door de regeering is ,in beslag genomen oj in beslag genpmen zal wór den- Het vleeschrantspen voor militairen. Naar de N. R. Ct. verneemt, zal, in verband mei de aanstaande vieeschrant- soeneering, dezer dagen ook het vleesch- rautsoen voor de militairen belangrijk werden ingekrompen. Grens gesloten en' heropend. Woensdag was alle verkeer van Duitschland naar ons land verboden, niet' echter het verkeer in omgekeerde rich ting. Het zoogenaamde grensverkeer was eveneens geoorloofd; diplomatieke per sonen mochten, ook de grens passeeren. Hem, die naar Duitschland wenschtle te vertrekken, werd medegedeeld, dat hij do eerstkomende dagen niet naar Nederland mocht terugkeeren. Gisteren waren alle verkcersbelemme- ringten tensklaps weer opgeheven. Naar verluidt, zal van Vrijdag' 5 April af het reizigersverkeer van Duitschland naar Nederland voor eenige weken wor den stop gezet. Duitache watervlieg tuigen verongelukt Evn Diülsch watervliegtuig is gisteren ochtend voor den Nieuwen Waterweg' on klaar geraakt, omgeslagen en gezonken. Een man van het vliegtuig is aan boord van eer logger opgenomen en later doon eert stoomloodsboot te Hoek ran Holland galand. De andere inzittende is vermoe delijk verdronken. Een tweede Duitsch watervliegtuig, dat de bemanning van het andere vliegtuig eerst wilde redden, is eveneens onklaar geraakt en door dc bemanning in brand: gestoken. De twee inzittenden zijn door een Nederlandsche torpedoboot te Hoek van Holland aangebracht. De stoomloodsboot is met een omgesla gen vliegmachine op sleeptouw binnen gekomen. vrr DE PERS. Stellingen van de Mon den van dp Maas en dter S chel'tie. In de Nieuwe Crt.. werd dezer dagten een hoofdartikel gewijd aan dte mee deeling van den Minister van Marinte (dat de groote beteekenis van tonz© Zeeuwsche slroomen voor onze inter nationale positie het ook in normale tijden gewenscht maakt, het komman- do van de Stelling van dte Monden van de Maas en der ^Scheld© voorgoed in Zeeland inplaats van iu Hellevoet- sluis te vestigen. De schrijver nam met ingenomenheid kennis van de kredietaanvraag tot aan koop en verbouwing van een woning te Middelburg bestemd voor huisvesting van het Sfellingkommando Dit voorstel ,zegt de schrijver gteeft blijk van vertrouwen in de toekomst, getuigt van een juiste mat© van fier- hiod, van den wil tot handhaving onzer positie in Zeeland. De oorlog heeft dui delijk gtetoond, dat een slappe verdedi ging van Zeeland gevaarlijk is. Wij moeten onder alle omstandighe den meester blijven in de Wester- en Ooster-Schelde en haar mondingten. Dc bestaande vredesorganisatie kan geen voldoenden waarborg geven voor hel bereiken van dit doel. Blijvend© verplaatsing naar Zeeland van het mee- rendeel der voor dte verdediging .van het Zuiderfrontier beschikbare maritie me middelen, welkte een belangrijk aan deel moeten hebben in het afweren van den eersten stoot, komt ons nood zakelijk voor. Alhoewel uit de M. v. lT. niet duide lijk blijkt dal dit ook de bedoeling Van don minister van Marine us iter wordt loch alleen vermeld, dat bet aan te schaffen gebouw aan zijn bestem ming als bureaugebouw van den com mandant der Marine moet beantwoor den meenen wij toch zoowel hieruit als uit hel in enkele 'dagbladen opgte- ncmen bericht, dat het torpedo-instruc tieschip Schorpioen naar Vlissingcn zaï verplaatst worden, te mogten aflteiden dat het inderdaad in het voornemen ligt ook in tijd van i vrede het marine- materieel grootendeels te VHssingen stationneeren. Is deze opvatting juist, dan hond! de uitvoering' van deze voornemens ten nauwste verband met het tot stand komen van de in overweging zijndte plannen tot havenverbeltering te Vlissin- gten. Thans zullen dus alleen maatrege len getroffen kunnen worden om de« overgang geleidelijk te doen plaats vin den. voor zoover dit met den bestaan- den mobüïsatietoestand mogelijk is. Doch het is noodig! deze maatregelen tijdig te nemen, teneinde niet gedwon gen te worden na den vrteide tot des onjuisten vorigen toestand terug te moeten koerten. Dat de voormallgte Stelling Monden der Maas en van het Haringvliet teen toindere waarde heeft gekregen daö tot nu toe, is naar de meening van den schrijver niet het géval. Het on- derkommando op Voorne zooals tljdtens den oorlog is ingesteld, zal in hoofd zaak behouden blijven, ook al >ïs voort durende bezetting daarvan in, tijd van vrede vermoedelijk onnoodig. Een tweede vraag is, of Middelburg dan wel Vlissingten de aangewezen plaats ia voor bet Commandement der Marine. Schijnbaar verdient Vlissingten^ de voor keur, doch inderdaad is Middelburg te verkiezen. Missingen toch is voor het Stelling- commando, dat met het Commandement der Marine verbonden is, te veej- in eerste lmie gelegen. Daarom zou' hel bij mobilisatie direct verplaatst moeten worden, een belangrijk nadeel dat bi| vestiging te Middelburg vermeden wordt. De afstand tusschen Middelburg en Vlïat- singten is geen bezwaar om van eerstge noemde plaats uit den bevel voerenden! Vlagofficier voortdurend contact met dte vloot te doen houden, terwijlook Mid delburg gunstiger gelogien is ten op zichte van Veer©, waar dte marine-rlieg- (dienst gevestigd Is. In alle gévallen is het noodig dal de SteHingteommandant beschikt over snelle transportmiddelen tte land en te water. Alhoewel in het ontwerp dienaan gaande geen voorstellen zijn belichaamd denkt de schrijver zich d© maritiem© inrichtingen in het Zuiderfrontier onge veer als volgt: De werf te HeHevoetsIui» blijft be-

Krantenbank Zeeland

Middelburgsche Courant | 1918 | | pagina 1