BIIIIIUll.
DE MIDDELBURGSCHE COURANT
ZAL MAANDAG A. S., DEN TWEE
DEN PAASCHDAG NIET VERSCHIJ
NEN.
AboBe. prfls per (crroffeu! in ifH-
delburg <w bij do ageoten in Rocriagea
<w Goce i 1.S8; por post f 1.75.
Advertenties 20 amt par regaL
8rj abomeeaceat vwrt fc^gsr.
Familieberichten en dbnkbeivl^e^if.
van 1—7 r*foH f 1.50.
Bovenstem*!* advertentteprijaen weeden
met 20 fatorfvs verboogtl
LIBEILALE UNIE.
De commissie uit de Liberale Unie voor
liet omlwcrp-program van actie (van wel
ke commissie de heer J. E. Heeres voor
zitter, en mr. E. E. van Raalte rap-
porteiu- is) heeft h;et on twerp-program
toegezonden aan het hoofdbestuur.
!We stippen, daar de volgende ountcn
uit aan
volledige huldiging van het beginsel
de regeering van 'het volk voor het volk;
Volstrekte verantwoordelijkheid van de
regeering tegenover hef parlement; alge-
faeele herziening der werkwijze van de
Eamer
toekenning van meer rechten 'aan vrou
wen; de weg ligt open voor 't alge
meen vrouwenkiesrecht voor alle ver
tegenwoordigende lichamen;
parlementaire commissie voor buiten-
Iandsche zaken; medewerking aan al-
gemecne ontwapening na 't eind van den
oorlog
hernieuwde strijd tegen verplichte
ouderdomsverzekering en vóór ouder
domspensioen verplichte ziekteverzeke
ring, zonder bureaucratischen omslag;
wettelijke 'bepaling van arbeidsduur; dre
ven aeav een S-urigen arbeidsdagwette
lijke regeling der collectieve arbeidsover
eenkomst; krachtige uitvoering der wo
ningwet';
hervorming van ions verouderd naddels-
en zeerecht, en van ons burgerlijk pror
cesreeht.
Ten opzichte van het onderwijs wordt
o. a. bepaald:
onbekrompen toepassing van de Snan-
dtetele gelijkstelling, waarbij gewaakt
wordt dat de overheidsschool dp leiding
houde; als bij uitzondering in eeh ge
meente geen school aanwezig is, waar
het onderwijs ieders godsdienstige begrip*"
pen eerbiedigt, worde de gelegenheid
Tan het ontvangen van zulle onderwijs
door de gemeente derwijze georganiseerd,
dat de jeugd gevrijwaard wordlt tegen
benftcleeling van gezondheid of geschikt
heid Voor 't met vrucht volgen der les
sen.
Voorts noemen we: uitbreiding van oen
leerplicht, aandringlen op instelling van
een. ministerie van onjderwijs.
Ten opzichte van landbouw, handel
en bedrijf worde na afloop van den
oorlog de uitgebreide staatsinmenging
(geleidelijk opgeheven. Vrijhandel.
Betere verkeerswegen; betere regeling
van het pachtwezen; herziening dei
jachtwet: uitbreiding der wettelijke on
gevallenverzekering tot land- en ^tuin
bouw.
Middenstandscrediet, vakopleiding led
leerlingwezen.
Ten opzichte van het leger:
Zoolang na den oorlog de Ontwape
ning geen werkelijkheid wordt: weer
macht." berustend op het beginsel van
volkslegter en algemeenen dienstplicht;
(aanzienlijke vermindering1 van beroeps
kader, verkorte dienslijd, beperkte duur
van het verblijf in de kazerne).
Financiën
Liquidatie der ooriogs- en crisïslasten
door een dekking' inééns, met daarnaast
belasting-verhooging.
Voor O.-Indiê ontwikkeling in de
richting van zelfbestuur onder Nederl.
vlag1 en leiding; kosten van, 'verdediging
(militie) te dragten. doorde Indische
taatsgtemeen sch ap.
Voor W.-Indiè voortzetting van stre
ven naar krachligten opbloei.
DE COMMISSIE VAN BIJSTAND.
*fen bevestigt ons uit Den Haag, dat
de leden der Commissie van Bijstand aan
de Koniiicin verzochten om! ontheffing
vate hun functie. De heer Schim van,
der Loeff wordt hoofd der afldieelitjjgl
Crisiszaken aan het departement van
Landbouw.
(Reeds gebulltetineehcl).
NBRSMLAN» RN »H OORLCS.
VerblyTs bepalingen.
De commandant der stelling van de
knon.Ion der Maas en der Schelde heeft
wegens het netrokken zijn bij den smok
kelhandel bet verblijf in zijn gezagsge-
bied ontzegd aanJ. de Moor, ge
boren 19 Juli 1899 te Clinge; P. Vervaetj
geboren 14 October 1899 te St. Jan-
steen; A. Vervaet, geboren 11 Februari
1897 te Sc. Jansteen; J. Vervaet, geboren
13 Maart 1898 te St. Jansteen; F. X. Ver
vaet, oeboren 18 Februari 1890, C. L.
Biommaerl, geboren 22 Januari 1880 te
Clinge; L. C. de Bruijn, geboren 1 Octo
ber 1894 te Clinge; L. C. de Bruijn, ge-»
boren 12 Maart 1893 te Clinge, allen Ne
derlanders, en J. Bosschaert, geboren 3
April 1897 te Brussel, J. E. Middelkamp,
geboren te Meerdonck; D. A. Penneman,
gekcren 2 Februari 1895 te Kieldrecht.
allen Belgen. Deze elf personen wonen
allen te Nieuwnamen. Nog werd uitge
wezen. Augusta de Smet, geboren 14 Juli
1893 te St. Laureijn.4, wonende aldaar.,
Belgische.
i De Vereenigde Staten en
Nederland.
Reuter seinde gister de volgende mede-
deeling uit Washington
Heden heeft do voorzitter van den
War Trade Board uit naam van de Ame
rikaansche regeering aan den Nederlond-
schen gezant meegedeeld, dat de twee
Nederlandsche schepen Maasjdijk en Poel
dijk over den Atlantischen Oceaan mogen
komen iom levensmiddelen in te nemen
voor Nederland. Zij zullen deze reis
mogen doen, zonder dat ze door dje
Vereenigde Stalen wol-den overgenomen
of teruggehouden.
„Deze verzekeringen, zoo zegt het be
richt verder, zijn het practisch effect
van de voorstellen van de Geassocieer
de regeeringen in verband met de over
neming van Nederlandsche tonnage ge
daan om ter beschikking van Neder
land te stellen, 100,000 ton broodkoren
ten bate van het Nederlandsche volk
en iom vrijwaring te geven voor terughou
ding of opvordering van schepen, welke
zouden worden gezonden om dit graan
naar Nederland te brengen.
„De Amerikaansche regeering is in de
zen zelfs verder gegaan dan haar (oor
spronkelijke) voorstellen, omdat de Maas
dijk en de Poeldijk, die nu in Nedterlhnfd-
sche wateren liggen, tot de stoomsche
pen behoorden, welke overeenkomstig
vroegere afspraken, naar de Vereenigde
Staten zouden komen om lading in te
nemen voor de Belgian Relief Hoewel
de regeering deze twee stoomschepen
heeft vrijgesteld van dezen dienst, hoopt
ze, dat het mogelijk is twee .-«dere
stoomschepen uit Nederland in hun plhat^
le zenden om levensmiddelen voor België
te halen, waar de bevolking nu In den
grootsten nood verkeert, als gevolg van
de moeilijkheid om sclieepsruimte te
krijgen voor de Belgian Belief, welke
nu door Nederland en Spanje gezamenlijk
wordt behartigd.
„In verband met de uitvoerige, duide
lijke verzekeringen van de Amerikaans che
regeering, dat de Maasdijk en de Poeldjjk
naar Nederland zullen mogen tarugkee-
ren met hun ladingen ltevensmiddelen,
kan Duitschland geen voorwendsel vin
den om zich te verzetten tegen hun reis
öT ze onderweg aanvallen, daar de reis
zuiver in het belang van Nederland en
niet in dat van de geassocieerde regee
ringen ondernomen wordt, zoodat de ge
volgen van eenig optreden (van Duitsch
land) uitsluitend zouden neerkomen op
de Nederlandsche bevolking, waarvan de
groote nooddruft algemeen bekend is."
(De meedeeling brengt, in weerwil van
de breedsprakige edelmoedigheid^ ingfcen
enkel opzicht iets nieuws. Reeds in de
nota van den Engelschen gezant van
23 Maart werd onder punt 7, betreffende
hel beschikbaar stellen van 100.000 ton
tarwe, te halen door schepen die uitge
zonden zouden moeten worden van de in
Nederland overgteblteven scheepsruimte,
o.^, het volgende gezegd-
„De Geassocieerde regeeringten stem
med erin toe, dat deze schepen voor
zoover het in haar vermogen ligt, geen
vertraging zullen ondervinden en niet
zullen worden vastgehouden".
Als nu Amerika dien algeraeenen waar
borg inkrimpt tot twee met name ge
noemde schepen, is dat zelfs', eerder een
beperking dan een uitbreiding van de
welwillendheid.
Dat die twee schepten in de Voorloo-
pige overeenkomst waren toegewezen
voor de Relief-vaart voor België, doet al
heel weinig ter zake, nu Amerika zelf
die voorloopige overeenkomst geheel van
de baan heeft geschoven, door de in
beslagneming van al' onze schepen in
zijn havens.
Misschien zal het met name aandui
den van de voor dat doel gebruikte!1
schepen het makkelijker maken voor ens
orn van Duitschland een toezegging te
krijgen dat die schepen ongemoeid zul
len worden gelaten. Dat is echter een
regeling, die gerust aan onze regeering
kan worden overgelaten, ten waarvoor
Amerika zich geen verdienste hoeft toe
fe rekenen. Red.).
We willen hierop nóg 'een deel laten
volgen van wat de Haagsche correspon
dent van „Het Volk" hierover meldt-
Wij hebben getracht in gewoonlijk goed:
ingelichte kringen ons licht op te stekem.
Uit heigeen ons ter core kwam, kregen,
wij den indruk, dat het niet zeer waar
schijnlijk is. dat onze regeering aan de
geassocieerden zal mededeelen, schepen
naar Amerika te zullen zenden om koren
te halen.
Een volkomen definitieve beslissing
inzake het antwoord schijnt nog niet
uoor onze regeering te zijn genomen.
Echter i», naar wij meenen, de kans niet
gering, dat net anlwoprd aan de geasso
cieerden nog vóór Paschen wordt gepu
bliceerd.
Welnu: het zal ons niet verwonderen,
indien de Nederlandsche regiering dat
antwoord in geen geval zóó zal laten
uitvallen, dat daarin gezien wordt een
bekrachtiging-achteraf van de door de
geassocieerden begane -onrechtmatigheid.
Het zou als zulk een bekrachtiging-
achteraf kunnen worden lopgtevat, als onze
regeering zonder meer inging op het
voorstel der geassocieerden, met eigen
schepen graan uit Amerika te komen ha
len. immers er liggen Nederlandsche
schepen in overvloed in de Amerikaan
sche havens. Alleenze zijn door de
Amerikaansche regeering ge...nomen,
Andere, niet minder belangrijke fakto-
ren, die in deze haar houding bepalen,
zijn dc vragen, welke houding Duitsch-
land tegenover deze schepen zou aanne
men en: of wij deze schepen inderdaad}
zouden terugkrijgen. Het gevaar, dat de
geassocieerden deze schepen, wanneer
ze eenmaal in hun havens liggen, er ook
nog bij zouden inpikken, is niet gansch,
en nl denkbeeldig.
De afwijzing door onze regeering van
het voorstel der Geassocieerden wil ech
ter niet zeggen, idat zij ons land daarmede'
de mogelijkheid om graanaanvoer uit
Amerika te krijgen, beneemt.
lnaien onze regeering het voorstel om!
schepen te sturen zal afslaan, zal zij dit
doen in de verwachting, dat daarmee de
zaak niet uit is.
Het komt hier op de wijze vali be
schikbaarstelling aan.
De ,,Nieuw-A msterdam"
vertrokken.
Reuter meldt uit New-York:
De „,N ie uw-Amsterdam" is naar Neder
land vertrokken 7>j heeft aan boord de
Nederlandsche scheepvaartcomtnissie en
honderd leden van de bemanningen der
Nederlandsche schepen, welke door de
Amerikaansche regeering zijn opgevor
derd.
Duitschland heeft vóór het schip vrij
geleide gegeven.
Blijkens telegrafisch bericht van den
Nederlandschen gezant lö Washington is
de „Nieuw Amsterdam" vertrokken met
1857 pasagïers, W. o. 58 kapiteins, 534
stuurlieden en machinisten; en 1047 le
den van de bemanning van de door
Amerika opgteëischte Nedterlandsche
schepen. Voorts bevat het schip .alleen
een lading rijst uit de „Samarinda".
Het verminderde brood,
rantsoen.
Het Bureau voor mededeelinigten inzake
de voedselvoorziening meldt:
De regteering heeft moeten besluiten
den duur der broodkaart te verlens
gen I r. f 14 dagen. Deze verlenging
treedt irt werking Zaterdag 30
Maart.
In verhand met de inbeslagneming on
zer schepen in Amerika en elders toch
laat bet zich aanzien, dat op aanvoer van
het der de regcering gekochte brood»
graan van overzee in de naaste toekomst
niet te rekenen is. Daarbij komt de ge
bleken onmogelijkheid om uit Duitsch
land graan te krijgen. Deze feiten bren
gen mede, dat met de uiterste zuinigheid
het nog aanwezige broodgraan moet wor
den verbruikt en al datgene wat nog
door den binnenlandschen landbouw kan
worden afgeleverd, tot den laatsten kor
rel moet worden ingeleverd. Ook bij de
uiterste zuinigheid en bij inlevering van
c.es, wat maar voor het bakken van
brood kan dienen, zal het zonder verlen
ging van den duur der broodkaart niet
mogelijk zijn den volgenden oogst le
halen, zoodat het noodzakelijk is den
duur aer broodkaart te verlengen.
De volgende cijfers mógen ter toelich
ting strekken:
De aanwezige voorraden broodkoren
op 23 dezer beliepen:
Buitenlandsche tarwe 39,960 ton, in-
landsche tarwe 27,790 ton, te zameri
67,750 ton; rlogge 67,900 tonAmeri-
lcaansch meel 10.000 ton; aardappelmeel
620C ton; voorraad grondstoffen bij meel
fabrikanten 10.000 ton; totaal 161.850 ton.
Daarbij is te voegen het restant van;
den mlandscben oogst, dat nog moet'
worden ingeleverd'en door de regteorings-
commissarissen wordt geschat op 17 000
ton tarwe en 45.000 ton rogge. In het
geheel zouden aldus nog beschikbaar
zijn 223.850 ton grondstoffen voor brood
bereiding.
By den be staan den (geldigheidsduur van
de broodkaart van elf dagen is de aan
wezige voorraad toereikend voor 3 eo(
teen tiende maand en met de nog te ver
wachten hoeveelheden medegerekend
voor 4 en drie tiende maand, dat is tot
1 Augustus 1918. Wordt nu de brood
kaart gebracht op 14 dagen (200 gram),
dan wordt de aanwezige voorraad toe
reikend geacht tot' 15 Juli 1918 en, rekent
men de volgens de schatting der regee-
ringscemmissarissen nog in te leveren
hoeveelheden mede, tot 1 September a s
Aan de door verlenging der broodkaart
tot 14 dagen ontstaande vermindering van
vcedsel zal getracht worden tegemoet
te komen door de wekelijksche be
schikbaarstelling van 400.000
KG. kaas met een vetgehalte van 20
pCt in de droge stof, zonder dat dit in)
de algemeene kaasdistributie eenige wij
ziging zal bezorgen wat de hoeveelheid,
•betreft. Wel zal uit deze distributie de*
20 kaas worden weggenomen om geen
moeiiijKheden bij de distributie van dd
vcornoemde hoeveelheid te krijgen. Deze
kaas zal beschikbaar gesteld worden voor
het punliek tot een prijs van 75 cent per
K.G., 37y«cent per halve K.G., 8 cent per
ens en 4 cent per half ons. h
Aan de gemeentebesturen wordt,over
gelaten de hun toegewezen hoeveelheden
te distribueeren over de bevolking, in
aanmerking nemende de gesteldheid van
•leze bevolking. Maar de minister dringt'
er bij oc gemeentebesturen op aan op de
genen, die op andere wijze in liet voed
seltekort kunnen voorzien, een krachtig
beroep te doen om van deze baas geen
gebruik te maken, doch ze ter beschik
king te laten van hun minder gunstig ge
situeerde landgenooten.
Overwogen is voorts, om, ondanks de
verschillende daaraan verbonden bezwa
ren, de banketbakkerijen en biscuitfabrie
ken geheel stop te zeiten, ter besparing
van graan voor de broodbereiding. Aam
dit voornemen is echter geen gevolg igege-
veïi op bijna eenslemmigen aandrang van
de besturen der groote gemeenten en van
hel bestuur der Yereeniging van Neder
landsche gemeenten, die van metening wa-
rcu, dat dit de voedselvoorziening van
de breede lagen der bevolking nog ver
der zou bemoeilijken.
Koffie.
Dezer dagen meldden wij, dat tusscheni,
1 en 15 April a.s. op bon 24 der th.ee-4
en koffiekaarf 1 ons koffie door de win
keliers am wordeu afgeleverd en van 16
tot en met 30 April weder 1 ons koffie'
tegen afgifte van bon 27 der nieuw©
kaart
Ilieraau kan thans noig het volgende
worden toegevoegd
De leveranciers van koffie aan detail-
lisien izullen in bet tijdvak van 1—27 April
aan detaillisten mogen afleveren en wtel
op een him door een detaillist over tcj
leggen bon no. 20 eener thee- ten koffie-
kaart 0,125 K.G. koffie, en op bon 2^
teener zoodanige kaart 0,1 K.G. koffie^
geldende deze hoeveelheden als voorzie
ning in de behoeften van den detaillist
voor de geheele tnaand.
Bons tw»3. 24 en 27 voor koffie, door
detaillisten van verbruikers in ontvangst
genomen mogen door den betreffenden
detaillist desgewenscht dadelijk aan zyn
leverancier worden afgegeven; nader zal
werden bekend gemaakt, welke hoeveel
heden de leverancier op deze 'bons n^|
30 April zal' mogen afleveren aan den de
taillist.
Wol in 1/jeSlag geno(nien.
De Wolcomraissie ontving' van zeer
betrouwbare zijde uit Engeland bericht
dal alle wol, die daar 'voor buiten
landsche (Nederlandsche rekening is op
geslagen door de regeering is ,in beslag
genomen oj in beslag genpmen zal wór
den-
Het vleeschrantspen
voor militairen.
Naar de N. R. Ct. verneemt, zal, in
verband mei de aanstaande vieeschrant-
soeneering, dezer dagen ook het vleesch-
rautsoen voor de militairen belangrijk
werden ingekrompen.
Grens gesloten en'
heropend.
Woensdag was alle verkeer van
Duitschland naar ons land verboden, niet'
echter het verkeer in omgekeerde rich
ting. Het zoogenaamde grensverkeer was
eveneens geoorloofd; diplomatieke per
sonen mochten, ook de grens passeeren.
Hem, die naar Duitschland wenschtle te
vertrekken, werd medegedeeld, dat hij do
eerstkomende dagen niet naar Nederland
mocht terugkeeren.
Gisteren waren alle verkcersbelemme-
ringten tensklaps weer opgeheven.
Naar verluidt, zal van Vrijdag' 5 April
af het reizigersverkeer van Duitschland
naar Nederland voor eenige weken wor
den stop gezet.
Duitache watervlieg
tuigen verongelukt
Evn Diülsch watervliegtuig is gisteren
ochtend voor den Nieuwen Waterweg' on
klaar geraakt, omgeslagen en gezonken.
Een man van het vliegtuig is aan boord
van eer logger opgenomen en later doon
eert stoomloodsboot te Hoek ran Holland
galand. De andere inzittende is vermoe
delijk verdronken.
Een tweede Duitsch watervliegtuig, dat
de bemanning van het andere vliegtuig
eerst wilde redden, is eveneens onklaar
geraakt en door dc bemanning in brand:
gestoken. De twee inzittenden zijn door
een Nederlandsche torpedoboot te Hoek
van Holland aangebracht.
De stoomloodsboot is met een omgesla
gen vliegmachine op sleeptouw binnen
gekomen.
vrr DE PERS.
Stellingen van de Mon
den van dp Maas en dter
S chel'tie.
In de Nieuwe Crt.. werd dezer dagten
een hoofdartikel gewijd aan dte mee
deeling van den Minister van Marinte
(dat de groote beteekenis van tonz©
Zeeuwsche slroomen voor onze inter
nationale positie het ook in normale
tijden gewenscht maakt, het komman-
do van de Stelling van dte Monden
van de Maas en der ^Scheld© voorgoed
in Zeeland inplaats van iu Hellevoet-
sluis te vestigen.
De schrijver nam met ingenomenheid
kennis van de kredietaanvraag tot aan
koop en verbouwing van een woning te
Middelburg bestemd voor huisvesting
van het Sfellingkommando
Dit voorstel ,zegt de schrijver gteeft
blijk van vertrouwen in de toekomst,
getuigt van een juiste mat© van fier-
hiod, van den wil tot handhaving onzer
positie in Zeeland. De oorlog heeft dui
delijk gtetoond, dat een slappe verdedi
ging van Zeeland gevaarlijk is.
Wij moeten onder alle omstandighe
den meester blijven in de Wester- en
Ooster-Schelde en haar mondingten.
Dc bestaande vredesorganisatie kan
geen voldoenden waarborg geven voor
hel bereiken van dit doel. Blijvend©
verplaatsing naar Zeeland van het mee-
rendeel der voor dte verdediging .van
het Zuiderfrontier beschikbare maritie
me middelen, welkte een belangrijk aan
deel moeten hebben in het afweren
van den eersten stoot, komt ons nood
zakelijk voor.
Alhoewel uit de M. v. lT. niet duide
lijk blijkt dal dit ook de bedoeling Van
don minister van Marine us iter
wordt loch alleen vermeld, dat bet aan
te schaffen gebouw aan zijn bestem
ming als bureaugebouw van den com
mandant der Marine moet beantwoor
den meenen wij toch zoowel hieruit
als uit hel in enkele 'dagbladen opgte-
ncmen bericht, dat het torpedo-instruc
tieschip Schorpioen naar Vlissingcn zaï
verplaatst worden, te mogten aflteiden
dat het inderdaad in het voornemen
ligt ook in tijd van i vrede het marine-
materieel grootendeels te VHssingen
stationneeren.
Is deze opvatting juist, dan hond!
de uitvoering' van deze voornemens ten
nauwste verband met het tot stand
komen van de in overweging zijndte
plannen tot havenverbeltering te Vlissin-
gten. Thans zullen dus alleen maatrege
len getroffen kunnen worden om de«
overgang geleidelijk te doen plaats vin
den. voor zoover dit met den bestaan-
den mobüïsatietoestand mogelijk is.
Doch het is noodig! deze maatregelen
tijdig te nemen, teneinde niet gedwon
gen te worden na den vrteide tot des
onjuisten vorigen toestand terug te
moeten koerten.
Dat de voormallgte Stelling Monden
der Maas en van het Haringvliet teen
toindere waarde heeft gekregen daö
tot nu toe, is naar de meening van
den schrijver niet het géval. Het on-
derkommando op Voorne zooals tljdtens
den oorlog is ingesteld, zal in hoofd
zaak behouden blijven, ook al >ïs voort
durende bezetting daarvan in, tijd van
vrede vermoedelijk onnoodig.
Een tweede vraag is, of Middelburg
dan wel Vlissingten de aangewezen plaats
ia voor bet Commandement der Marine.
Schijnbaar verdient Vlissingten^ de voor
keur, doch inderdaad is Middelburg te
verkiezen.
Missingen toch is voor het Stelling-
commando, dat met het Commandement
der Marine verbonden is, te veej- in
eerste lmie gelegen. Daarom zou' hel
bij mobilisatie direct verplaatst moeten
worden, een belangrijk nadeel dat bi|
vestiging te Middelburg vermeden wordt.
De afstand tusschen Middelburg en Vlïat-
singten is geen bezwaar om van eerstge
noemde plaats uit den bevel voerenden!
Vlagofficier voortdurend contact met dte
vloot te doen houden, terwijlook Mid
delburg gunstiger gelogien is ten op
zichte van Veer©, waar dte marine-rlieg-
(dienst gevestigd Is.
In alle gévallen is het noodig dal
de SteHingteommandant beschikt over
snelle transportmiddelen tte land en te
water.
Alhoewel in het ontwerp dienaan
gaande geen voorstellen zijn belichaamd
denkt de schrijver zich d© maritiem©
inrichtingen in het Zuiderfrontier onge
veer als volgt:
De werf te HeHevoetsIui» blijft be-