löBEL No 64. Zaterdag 16 Maart 1918. 464' Jaargang. Dit nummer beslaat uit TWEE bladen, BBB9TE BLAD. Abonn. prijs per icwartaal in Mid delburg en. bij de agenten in Vlissingea en Goes f 1.55; per post f 1.75. Advertenties 20 cent per regel. Bij abonnement veel lager. Familieberichten en dankbetuigingen van 1—7 regels I 1.50. Bovenstaande advertentieprijzen werden met 20 o/o toesla? verhoogd. DE ZEEVAARTKWESTIE. Na het bericht gistermiddag uit Den Haag dat men aan het Ministerie van Buitenlandsche zaken geen bericht van het mgebruik nemen on^er schepen had ontvangen, zou men nog even twijfel kunnen hebben over de bedoeling der geassocieerden, ware het niet dat de Amerikaansche en Engelsche perscom mentaren zoo duidelijk mogelijk aange ven wat men daar wil. En bovendien is er dan toch het verzoek aan onze regeering om voor 18 dezer, dus voor Maandag a.s. cene be slissing te willen nemen in zake het voorstel, waarbij ons een voorschot van honderdduizend ton tarwe in het uit zicht wordt gesteld, mits wij het gedeel te der Ncderlandsche tonnage, dat bij' een eventueele overeenkomst ter be schikking der geallieerden zou komen, thans reeds ook voor gebruik in het z.g. gevaarlijke gebied afstonden. Voor een goed begrip zullen we de achtereenvolgende fasen maar weer even aanstippen Forst de voorloopige overeenkomst te Londen waarbij wij een deel van onze scheepvaart zouden afstaan voor gebruik builen het gevaarlijke gebied, in ruil voor aanvoer van allerlei artikelen. Toen de Duilsche verklaring', die ons belette op grond van die voorloopige. overeenkomst voorstellen te doen. Maar, daarna een verzoek van ons om, vóór het tot stand komen eener de finitieve regeling voor allerlei artikelen, dü reeds dadelijk als voorschot 1000.U00 Ion tarwe te ontvangen". En dat is beantwoord met den eisch dat dan de voorloopig' in uitzicht ge stelde tonnemaat, reeds dadelijk ter beschikking der geassocieerden zou ko men maar ook b i n n! e n het gevaar lijk gebied. In de Kamer-nota van Minister Lou,- den werd gemeld! dat hij de moge lijkheid van zulk een transactie over woog. f Gisteravond wist de N. R. Crf. te ver tellen dal onze regeering eer* voorstel asn de geassocieerden zou hebben ge daan, waarin zij „zoover tegemoet zou zijn gtkomen als met dö belangen! van ons land maar eenigzinjs vereenigbaar schijnt". De inhoud van dat voorstel kennen wij niet. Misschien zal Minister Loudon het Dinsdag meedeelen. Maar hiervan kunnen wij wet over tuigd zijn dat onze regeering die( toe komst van onze handelsvloot in overwe ging zal nemen. Het belang onzer handelsvloot. Wat de kern der kwestie betreft wil len we nog' enkel© feiten in herinnering brengén. Bakens de nota van Minister Loudon was de berekening1 van bet gebruik on zer schepen bij de in December te Londen overeengekomen voorloppigen grondslag ais volgt voor Nederl[iand: voor aanvoer van Amerika ton. en vaart op Indiê 450.000. voor de vaart in Europa 100.000. voor de geassocieerden vopr uitvoer uit Tndiê 3r0.000. ,vopr ander gébruik 500 000. Dat is samen 1.400.000 ton, waarvan een miWoen ben in de havens van de geassecieerdeh liggen, en dus in him macht is, terwijl bijna 300.000 ton in Nederland ligt. Dat andere gebruik werd ear;' toe gezegd builen het z.g. gevaarlijke ge- Lied Maar blijkens de meedeel ine1 van Minister Loudon is die toezegging ;nge trokken én zouden dus die 500 090 ion, dat is bijna één derde van onze hcele tennemaat bloot slaan aan vernïe- li»g Met het onvermijdelijk resultaat dat wij na den oorlog dadelijk ten ach ter zouden raken in den economïsehen strijd; want dat de geassocieerden ons de vernielde schepen zouden terug ge ven, is zelfs bij den besten wil jijet te verwachten, omdat ze dan hun eigen dreriifk verminderd© vloot zelf veel te nocdig hebben om daar ook maar éón schip van le kunnen missen voor ond. Die hoofdfactor in de kwestie is dan ook het varen in het gevaarlijke ge h'f d geworden, en in dat opzicht mag wel ^ens gelet worden op,het gerucht «lat het het N. v. d, D. onder de aan dacht brengt n.ï. dat het er d« Fran- schcn en Italianen om te doen is hun eigen schepen tot na den oorlog te spa ren, en zooveel mogelijk neutrale sche pen te gebruiken; dat er door die lan den zelfs voorwaarden in .dien .geest zouden zijn gesteld. Maar dat daargelaten, wordt het voor enze nationale belanden een groot en blijvend gevaar, grooter dan een tijde lijke schade, als na den vrede een deel van onze handelsvloot verdwenen was. De neutraliteit kwestie. Dat is heel iets anders dan het af staan van schepen voor ae geassocieer den buiten dat gebied', en al is 'T een; droeve noodzakelijkheid, om gjedwongefr schepen af te staan die wij eigenlijk zelf niet kunnen missen, toch is 'tien slotte begrijpelijk, dat onze regeering erin toestemde een deel van onze vlcot beschikbaar te stellen voor ongje- vaarlijke reizen, in ruil voor aanvoer van allerlei artikelen. Want voor wat, hoort wat. En de geassocieerde landen hebben volkomen het recht hun voor raden te geven'of niet te geven'. Dat de' geassocieerden een recht hebben op een deel van onze schepen omdat wij naar Duitschland zooveel bin nenschepen laten varen, is onzin. Naar m Duitsche bladen heel terecht wordt opgemerkt vervoeren die binnenschepen de waren van en npar ons eigen land, terwijl het de geassocieerde landen juist te" doen is om een deel van on'ze sche pen te krijgen, niet voor aan en uitvoer naar ons land, maar voor het verkeer tusschen andere landen. Omgekeerd is liet echter even on juist, wat sommige Duilsche bladen be- weren, dat het afstaan van Nedtertand- sch schepen aan do geassocieerden een onneulrale daad zou zijn. Geen enkel oorlogsrecht verbiedt een neuteaal schip voor een oorlogvoerende te varen, mits men wel in 't oog houdt dat het, als! de andere partij het weet te pak ken, bloot staat aan vernieling! of op brenging wegens contrabande. Dat is zijn risico. Maar verboden is het niet. Duitschland heeft dan ook, blijkens de nota van Minister Loudo© niet ge zegd zich te verzetten tegen het doen gebruiken van Nederlandse!!© sJchepen door de geassocieerden, maar alleen dat het er niet toe kan meewerken de Ne- derlandsche tonnage elders te vergcoo- tea, ei dus bezwaar tegen moest maken maken dat de nog in Nederland vertoe vende schepen onze havens verlaten. Zcoals de Minister toen deed uitko men is er kans dat Duitschland geen geen bezwaar zal maken legen het uit varen uit onze havens van een schip als dit wordt geruild tegen een van de overzijde terugkeerend schip. Dat klinkt bemoedigend maarhet heole bovengenoemd plan valt er door in duigen want er liggen' nu in onze havens totaal 298.000 ton, en als er altijd hier zoo'n tonnenmaat werkeloos moot blijven liggen, dan kan die boven staande verdeeling' niet meer worden ItoegepasL En men kan er zeker van nat die met zorg' juist zoo en niet an ders is opgemaakt. Daarom zal het zoo moeilijk zijn om een bevredigende regeling te (reffen. In ieder geval zullen wij ons niet laten bang maken door de Duitsche blaaen, welke naast een scheldpartij op de geallieerden, ons reeds bij voor baat dreigen als wij' ook maar in eenig opzicht aan de wenschen van de ge associeerden tegemoet komen. We welen vel dat de redelijkheid dia werel uit is, maar het is toch telkens weer ge bleken dat een correct volkenrechtelijk, optreden ten slotte heftige protesten overwint. Er zit natuurlijk een gevaar in, dat een gebelgd Duitschland ons geen kolen meer levert Maar laten we dan toch ook nie t vergelen dat Duitschland behoefte hoeft aan onze kaas, onze boter, onze iscli, onze aardappelen, ons veo en onze zaden. De stemming in Amerika Aan den anderen kant moet men rich ook niet laten overbluffen door de buitengewoon vriendelijke tonen die uit Amerika overwaaien. Zo hebben er an ar wel reden voor om ons zooi 'goed mógelijk gezind te stemmen. In uien geest beschouwen wij dan ook het bericht, dat de geassocieerde rrg'eeringen plotseling toegestaa© heb ben, dat het stoomschip „Nieuw Am sterdam" de reis naar Nederland kan doen, beladen met rijst en koffie uit twee in Amerikaansche havens liggende Ncderlandsche schepen, zijnde voor wat de rijst betreft de „Samarinda" en ten aanzien van de koffie vermoedelijk de „Zelandia". Bovendien heeft het Nederlandsche stoomschip „Oranje" vergunning gekre gen om de Ver. Staten te verlaten na.ir Ned ladid. Aan boord zijn o. m. de ambtmaren enz., die met do ...Nieuw Amsterdam" uit Nederland zijn gegaan Na de langdurige belemmeringen aan onze schepen door Amerika in den weg gelegd, is deze plotselinge welwillend heid te bijzonder, dan dat zij oua eon doen vergeten dat dB kwestie van die enkele schepen niets is, in vergelijking met de hoofdzaak: het lot van 60 of meer andere schepen. De bemannen gen. Over die andere schepen verneemt Keuter uit Nieuw-York dat 1 miljoen ton scheepsruimte, die men van onp1 beslag wil nemen, als wij niet toe stemmen in de 'ons aangeboden overeen komst, gebruikt voor den voor het ver voer van. levensmiddelen (npar de geal lieerden; natuurlijk niet naar ons). Men verwacht, dat dé bemanningen aan boord zullen blijven, 'zoo wordt ons dan toegevoegd. Dat laatste punt zal ook reeds bij velen in gedachten zijn _gekomea. En ook deze meedeeling neemt de herinne- ing niet weg aan de enkele maanden geleden in Amerika afgekondigde rege ling voor het gebruik van neutrale schepen, waarbij o. a. aan de betrokken reederijen de verplichting wordt opge legd om als de Amerikaansche oorlogs raad hel wenscht, leden van het per soneel te ontsLaan. Waai* men, in oe Vereenigde Stalen ons volk blijkbaar •oor een Soort Duitschers houdt, lean lat voor menigten kapiLein, stuurman en machinist nog wel eens onaangename ervaringen opleveren. De Nederl'andsche sche pen te Singapore. Van den Nederlandschen gezant te Londen is bericht ontvangen,' dat van de te Singapore opgehouden schepen onmiddellijk zullen worden vrijgelaten die, welke onder contract zijn met het Brilsch-Indische gouvernement, alsook de kleine stoombooten (launchess), die tusschen Singapore en de nabijgelegen eilanden varen ere waarvan de voedsel voorziening van die eilanjdeu voor con groot deel afhankelijk is. Een nadeée verduide- 1 ij king. Reuter seint hit Londen Wij vernemen, dat het totaal der Neaerlandsche tonnage in de havens aer gteallieerden ongeveer een milüoen ton bedraagt. Daarvan ligt ongeveer 70 proc in de V S., 15 proc. 'in Groot- Britannië en 15 proc. in andere havens der geallieerden. De mededeel ing aan de Nederlandsche regeering, in welk© de meening van de geallieerden omtrent de kwestie der Nederlandsche schepen vastgelegd'was, werd de vorigte week gedaan en daar de tijd drong en de zaak geregeld moest worden, werd een antwoord verlangd tegen Maandag a.s. Dat in dit zelfde Reuterbericht dé daad dter geassocieerden wordf ver dedigd als de uitoefening van ,,een( wet tig recht", en dat „men gevoelt dat 'de tijd is gekomen, dat alle naties behoo rt-n samen te werken om Duitsch- lands poging om de wereld! uit te hon geren te verijdelen", zullen we maar zonder commentaar laten. Men seint uit Batavia aan de N. R. Crt.- Uit O o s"t-I n)id i De gouverneur-generaal en de heeren Lovink, De Kruyff, Engte! en Zeilinga/, alsmede reeders, bespreken de maat regelen, die in Tndiê zouden moeien ge- ncmen worden als gtevolg van de econo mische eischen in verband met de over- Hct publiek, niet op da hoogte vsJn tente. eenkomst tusschen Nederland er» de En- don werkelijken stand van' zaken diet telegram is 8 dezer gedateerd' 'Red.), is door de Ioopcn.de geruchten wat ze nuwachtig'. Men Is van gevoelen, dat men' zich in handelskringen tegen dei instelling van een export-centrale karif. Het stoomschip „Wilis" wordt te Ba tavia opgehouden. Geen vaartop Engeland Van heden af mogen geen Nederland sche schepen naar Engeland uitvaren. De Engelsche schepen in Nederland. De N. R. Crt. meldt, dat de Engelsche booten, die in Nederlandsche havens 'ig- gen, aanzegging hebben gekregen, onder stoom te blijven liggen om op het eer ste sein te kunnen vertrekken. B uitengje wono Ministerraad'. Naar het Ned. Corr. bureau verneemt, houdt de Ministerraad heden avond, een buitengewone bijeenkomst in' verband mot de quaeslie der onderhandelingen, met de geassociSerde Régeeringen. KAMEROVERZICHT. Tweede Kamer. Zitting van Vrijdag. Minister Posthuma is gisteren aan het eind gekomen, maar ook de/.s derde zitting heeft hij alleen bijna ge heel vol gepraat. En teen hij aan het slot was hebben ter weer bravo's geblonken Het is ook een kranige verdediging c weest. Hij heef! het gisteren gehad over de steenkolen, maar in het bijzonder over de buitenlandsche onderliandelingen, Giseu sprekender voorbeeld van de lichtzinnige wijze waarop over hem en zijn mede werkers de staf wordt gebroken dan de beweringen van den heer Duys omtrent sabotage van de N. U. M., tegenwerking van den beer Van Aalst door Krotter en van het ministerie van buitenland- sche zaken door landbouw. Evenveel be weringen, evenveel onwaarheden. En bovendien kwam de Minister o» te- gen de verdachtmaking tot den heer Kröller gericht. Hij, de Minister, had den heer Kröller verboden zich te verant woorden. Wie thans in 's lands, dienst is, weet zich aan smaad en laster bloot te stellen. Er is geen sprake van, dit hij. den aanvoer van kolen uit Engeland he MÉ bemoeilijkt. De heer Kröller, zoo deelde de Minis ter verder mee, is commissaris van 7 Engelsche, 10 Fransche, 2 Duitsche en 1 Spaansche maatschappij, naast zijn Ne derlandsche commissariaten. Zijn builen landsche belangen in scheepvaartma il- schappijen zijn van geen beteekenïs Ziin debiteuren zijn in allerlei landen. D<» heer Duys gaf een boeiende hofintrigc in den geest van een roman van Louis Mühlbach. Maar de nuchtere werkelijk heid is verfrisschend voor de vurige fan tasie., Rij de bespreking van de groote lijnen van de geheele kweslie der distributie jaf de Minister aan hoe hij zich de or ganisatie voor de komende tijden denkt. Do scheiding van distributie en uitvoer heeft geleid tot stichting van rijksbu- renux. Het ligt in de bedoeling op dezen! weg voort te gaan, doch onder vermij ding van schokken. Het ligt in de bedoe-? ling ook voor andere artikelen van com missarissen als vopr inzameling van gra nen gebruik te maken. .Meent de Kamer door instelling van ren Icvensmiddeleocommissie het ver trouwen in de Kamer bij het volk Atct versterken ca beter controleerend le kun nen optreden, dan verklaart spr. daar tegen niet het minste bezwaar te hebben. Spr, zal niet voorspellen, dat dan de taak' an den Minister op rozen zal loopen, al al de criliek dan allicht ophouwonder zijn Voorts is herziening van de Onteige-, ningswet, de Dislributiewet, de Schepen de rdcriogswet, de Jachtwet, moedig,- ook een wet op den kettinghandel enz. De. hiertoe strekkende wetsontwerpen zijn aan spr.'s departement in bewerking. Maar, en hier volgt een ernstig woord -- dit alles zal niet voldoende, balen, als men in het volk niet voldoende bedenkt, dat overtreding van distributie- maatrecelen een misdaad is. Noodig is, dat jeng en oud, hoog en Zaag, door drongen is van den plicht de regeerings- maairegelen na te komen. Spr komt op tegen de lage geldboeten, door wie rechters opgelegd aan overtre ders der distributiemaatregelen. Zijn ambtgenoot van justitie zal door afzon- derlij Ise kamers die overtredingen in kiort geding moeten laten beoordeelen. Het olk van Nederland moet echter onver deeld vertrouwen in de regeering stel len. die het heeff. Het eind van de rede was een persoon lijk woord. Men heeft alle fouten die in de af&te- loopen 32/2 jaar zijn gemaakt op den Mi nister geschoven. Dat had men niet mo gen doen, en men weet ook wel beter. Als niet meer is bereikt, was het niet aan hem te wijten Hij kan slechts het bereikbare vervullen. Meer en meer be merkt spr. de waarheid van het woord van Thorbecke: zijn plicht gedaan le hebben geeft de schoonste rust van al les Meent de Kamer, dat hij moet heengaan, spr. zal het doen. Maar vrij- illig gaat hij niet heen, omdat men S dagten lang kwaad van hem gesproken heeft. Wil de Kamer spr. weg hebben, dan doe zij dit actief en drag» daar voor de verantwóórdelijkheid'. Spr. is geen toovenaar of wonderdok ter Moet zoo iemand op zijn plaats komen, dan moet hij heengaan. Maar hij meent, dat de minister van landbouw een kalm man moet zijn, die doet wat de hand vindt om te doen. De zondebok is echter een historisch instrument geworden. Na 3'/i jaar de zwaarste taak te hebben ge torst. kunnen de mooilijkkedenj der lijden ontspanning vinden in zijn persoon Spr. is volkomen bereid heen te gban, als de Kamer daaroe eten votum uitbrengt, na dc credieten te hebben gevoteerd. Spr. is dan volkomen bereid zijn eventueel en opvolger met raad en daad van dienst ie zijn Van harte hoopt sprdat de nieuwe minister zal slagten in zijn taak cn dal dan betere tijden voor ons volk zullen aan breken Volgens het Hand. kwamen na 'de/e rede eerst minister Cort van der Linden, don heer Posthuma dö hand drukken; tóen minister Loudon en. minister Ram- bonnct, cn toen ookminister Treub. Vermelden we ten slotte nog dat de Kamer na eenigte discussïö 7. h. d* Funropzccglngswet licftTt aangenomen. NEDERLAND EN DE OORLOG. Geen benzine uit het Oosten. Bc-stunrderen der K. N. A. C. en der; K. N. M. V brengen ter kennis van be langhebbenden, dat zij hun vertegenwoor diger in Duitschland hebben opgedragen login gen in het werk te stelten, voor ïunne rekening een belangrijke hoeveel heid benzine naar Nederland te doen uit voeren. Tot hun leedwezen ontvingen zij van hem bericht dat de invoer van benzine of benzol naar Holland, hetzij uit Duitschland of het bezette gedeelte van Roemenië, beslist onmogelijk s. Het feit, dat men in Duitschland v*n den voorraad niets af kan geven, is oor-» zaak. dat dc uitvoer niet toegestaan kon worden zelfs niet tegen de mteest uitge breide compensaties. Hij is persoonlijk inet den Nederlandschen handels-a!tachö in het „Kriegsministerium" geweest en heeft daar verschillende voorstel len voorgelegd, welke alle grondig over wogen en onderzocht zijn. Zij konden helaas niet lol een vergelijk komen, of schoon juist een nieuw verdrag met Duitschland in behandeling is, zoodat» wanneer de mogelijkheid luid bestaan* de uitvoer van bovengenoemde waren in dit verdrag zou zijn opgenomen. Naar zijn meening behoeft er voorloo pig geen enkele poging meer gedaan te worden, om L - mming tot Uitvoer to verkrijgen. BIKKEMUMI DE ECONOMISCHE BOND EN HET BUITENLAND. De voorzitter van den Economische* Bond, de heer Tak schrijft, naar aanlei ding van de bewering in de „Norddeut- sche Allgjemeine Zeitung", dat mr. Jacque- son, de chef van den propagandadienst in vijandelijke landen, ten doel zou heb ben de candidaten van den ,Econ»nii- schen Bond" door een geweldige agi tatie in de pers te steunen, het volgende: „Laat ik u mogen zeggen, dat mij van eer en ander niets bekend is en du indien inderdaad de heer Jacqueson met dergelijk oogmerk naar Nederland op reis is hij goed zal doen onmiddellijk terug te keeren, daar de voorzitter van den „Eecmiomischea Bond" het beneden zijn waardigheid en vernederend zoo vin den ten zijnent vreemdelingen te ont vangen, die lust zouden toonen in onze. nationale aangelegenheden tusschenbeiajs le komen. t Gebruik van vervoerm 1 ddé-!en De Minister van L N. en H. brengt let] kennis van belanghebbenden, dal de aan vragen om ontheffingsbewijzen van ver bodsbepalingen ten aanzien van hef ge bruik van vervoermiddelen vergezeld moeten zijn van een postbewïjs, gesteld ten name van het bureau Vervoer der afdeel ing Crisiszaken van het departe ment van landbouw, nijverheid en handel. Voor nadere bijzonderheden verwijzen wij naar de St.ct. van gisterenavond. Vervoer van goederen enz. in beurtvaart. De Minister van L., N. en H. heeft ben paald, dat door hem vrachtprijzen zullen worden vastgesteld, welke door de onder nemer* van beurtboiotdienstea in tifl stoom- en motorvaart ten hoogste zullen mogen worden berekend voor het ver veer van met name te noemen artikelen en wier met name te noemen trajecten. Deze maximum-vrachtprijzen, gelijk zij voor de eerste maal zijn vastgesteld, zul len in de Nederlandsche Staatscourant worden bekend gemaakt. Een lijst houdende de vastgestelde maximum-vrachtprijzen zal op of na 15 April 1918 verkrijgbaar zijn bij de afdee- ling Crisiszaken, bureau Vervoer, van het departement van Landbouw, Nijver heid en Handel. Verzoeken tot verhooging van bedoel de maximumvrachtprijzen zullen, onder aanvoering van redenen, móeten worden gericht tot den Minister. Brandstoffen en al wat ten behoevai van de beurtvaart van rijkswege gedis tribueerd zal worden, zullen niet worde© focewezen dan aan beurtdienstonderne- mingon. van welke alle vaartuigen zijn in geschreven. liet verzoek tot inschrijving van een vaartuig in de beurt vaart wordt door de© eigenaar gericht lot de af deeling Crisisza ken, bureau Vervoer, van het departe- van landbouw, nijverheid en handel, on der opgave van de bijzonderheden va© die vaartuigen, welke door die aTdeeling zullen worden gevraagd. De inschrijving zal moeten geschieden vóór den 1ste© April 1918. Bij dit verzoek móeten worden overge legd de stukken, genoemd in «le St. CL van gisteravond, waarnaar wij belang hebbenden verwijzen. APOTHEKEN. Morgen zijn de navolgende apotheken geopend: Middelburg: J W. r. d. Qardo. Vlissingen; C. G. Bnert. 60osJ. B. V. KafcothtfOA

Krantenbank Zeeland

Middelburgsche Courant | 1918 | | pagina 1