löBEL
No 64.
Zaterdag 16 Maart 1918.
464' Jaargang.
Dit nummer beslaat uit TWEE bladen,
BBB9TE BLAD.
Abonn. prijs per icwartaal in Mid
delburg en. bij de agenten in Vlissingea
en Goes f 1.55; per post f 1.75.
Advertenties 20 cent per regel.
Bij abonnement veel lager.
Familieberichten en dankbetuigingen
van 1—7 regels I 1.50.
Bovenstaande advertentieprijzen werden
met 20 o/o toesla? verhoogd.
DE ZEEVAARTKWESTIE.
Na het bericht gistermiddag uit Den
Haag dat men aan het Ministerie van
Buitenlandsche zaken geen bericht van
het mgebruik nemen on^er schepen had
ontvangen, zou men nog even twijfel
kunnen hebben over de bedoeling der
geassocieerden, ware het niet dat de
Amerikaansche en Engelsche perscom
mentaren zoo duidelijk mogelijk aange
ven wat men daar wil.
En bovendien is er dan toch het
verzoek aan onze regeering om voor 18
dezer, dus voor Maandag a.s. cene be
slissing te willen nemen in zake het
voorstel, waarbij ons een voorschot van
honderdduizend ton tarwe in het uit
zicht wordt gesteld, mits wij het gedeel
te der Ncderlandsche tonnage, dat bij'
een eventueele overeenkomst ter be
schikking der geallieerden zou komen,
thans reeds ook voor gebruik in het
z.g. gevaarlijke gebied afstonden.
Voor een goed begrip zullen we de
achtereenvolgende fasen maar weer even
aanstippen
Forst de voorloopige overeenkomst te
Londen waarbij wij een deel van onze
scheepvaart zouden afstaan voor gebruik
builen het gevaarlijke gebied, in ruil
voor aanvoer van allerlei artikelen.
Toen de Duilsche verklaring', die ons
belette op grond van die voorloopige.
overeenkomst voorstellen te doen.
Maar, daarna een verzoek van ons
om, vóór het tot stand komen eener de
finitieve regeling voor allerlei artikelen,
dü reeds dadelijk als voorschot 1000.U00
Ion tarwe te ontvangen".
En dat is beantwoord met den eisch
dat dan de voorloopig' in uitzicht ge
stelde tonnemaat, reeds dadelijk ter
beschikking der geassocieerden zou ko
men maar ook b i n n! e n het gevaar
lijk gebied.
In de Kamer-nota van Minister Lou,-
den werd gemeld! dat hij de moge
lijkheid van zulk een transactie over
woog. f
Gisteravond wist de N. R. Crf. te ver
tellen dal onze regeering eer* voorstel
asn de geassocieerden zou hebben ge
daan, waarin zij „zoover tegemoet zou
zijn gtkomen als met dö belangen! van
ons land maar eenigzinjs vereenigbaar
schijnt".
De inhoud van dat voorstel kennen
wij niet. Misschien zal Minister Loudon
het Dinsdag meedeelen.
Maar hiervan kunnen wij wet over
tuigd zijn dat onze regeering die( toe
komst van onze handelsvloot in overwe
ging zal nemen.
Het belang onzer
handelsvloot.
Wat de kern der kwestie betreft wil
len we nog' enkel© feiten in herinnering
brengén.
Bakens de nota van Minister Loudon
was de berekening1 van bet gebruik on
zer schepen bij de in December te
Londen overeengekomen voorloppigen
grondslag ais volgt
voor Nederl[iand:
voor aanvoer van Amerika ton.
en vaart op Indiê 450.000.
voor de vaart in Europa 100.000.
voor de geassocieerden
vopr uitvoer uit Tndiê 3r0.000.
,vopr ander gébruik 500 000.
Dat is samen 1.400.000 ton, waarvan
een miWoen ben in de havens van de
geassecieerdeh liggen, en dus in him
macht is, terwijl bijna 300.000 ton in
Nederland ligt.
Dat andere gebruik werd ear;' toe
gezegd builen het z.g. gevaarlijke ge-
Lied Maar blijkens de meedeel ine1 van
Minister Loudon is die toezegging ;nge
trokken én zouden dus die 500 090 ion,
dat is bijna één derde van onze
hcele tennemaat bloot slaan aan vernïe-
li»g Met het onvermijdelijk resultaat
dat wij na den oorlog dadelijk ten ach
ter zouden raken in den economïsehen
strijd; want dat de geassocieerden ons
de vernielde schepen zouden terug ge
ven, is zelfs bij den besten wil jijet
te verwachten, omdat ze dan hun eigen
dreriifk verminderd© vloot zelf veel te
nocdig hebben om daar ook maar éón
schip van le kunnen missen voor ond.
Die hoofdfactor in de kwestie is dan
ook het varen in het gevaarlijke ge
h'f d geworden, en in dat opzicht mag
wel ^ens gelet worden op,het gerucht
«lat het het N. v. d, D. onder de aan
dacht brengt n.ï. dat het er d« Fran-
schcn en Italianen om te doen is hun
eigen schepen tot na den oorlog te spa
ren, en zooveel mogelijk neutrale sche
pen te gebruiken; dat er door die lan
den zelfs voorwaarden in .dien .geest
zouden zijn gesteld.
Maar dat daargelaten, wordt het voor
enze nationale belanden een groot en
blijvend gevaar, grooter dan een tijde
lijke schade, als na den vrede een deel
van onze handelsvloot verdwenen was.
De neutraliteit
kwestie.
Dat is heel iets anders dan het af
staan van schepen voor ae geassocieer
den buiten dat gebied', en al is 'T een;
droeve noodzakelijkheid, om gjedwongefr
schepen af te staan die wij eigenlijk
zelf niet kunnen missen, toch is 'tien
slotte begrijpelijk, dat onze regeering
erin toestemde een deel van onze
vlcot beschikbaar te stellen voor ongje-
vaarlijke reizen, in ruil voor aanvoer
van allerlei artikelen. Want voor wat,
hoort wat. En de geassocieerde landen
hebben volkomen het recht hun voor
raden te geven'of niet te geven'.
Dat de' geassocieerden een recht
hebben op een deel van onze schepen
omdat wij naar Duitschland zooveel bin
nenschepen laten varen, is onzin. Naar
m Duitsche bladen heel terecht wordt
opgemerkt vervoeren die binnenschepen
de waren van en npar ons eigen land,
terwijl het de geassocieerde landen juist
te" doen is om een deel van on'ze sche
pen te krijgen, niet voor aan en uitvoer
naar ons land, maar voor het verkeer
tusschen andere landen.
Omgekeerd is liet echter even on
juist, wat sommige Duilsche bladen be-
weren, dat het afstaan van Nedtertand-
sch schepen aan do geassocieerden een
onneulrale daad zou zijn. Geen enkel
oorlogsrecht verbiedt een neuteaal schip
voor een oorlogvoerende te varen, mits
men wel in 't oog houdt dat het, als!
de andere partij het weet te pak
ken, bloot staat aan vernieling! of op
brenging wegens contrabande. Dat is
zijn risico. Maar verboden is het niet.
Duitschland heeft dan ook, blijkens
de nota van Minister Loudo© niet ge
zegd zich te verzetten tegen het doen
gebruiken van Nederlandse!!© sJchepen
door de geassocieerden, maar alleen dat
het er niet toe kan meewerken de Ne-
derlandsche tonnage elders te vergcoo-
tea, ei dus bezwaar tegen moest maken
maken dat de nog in Nederland vertoe
vende schepen onze havens verlaten.
Zcoals de Minister toen deed uitko
men is er kans dat Duitschland geen
geen bezwaar zal maken legen het uit
varen uit onze havens van een schip
als dit wordt geruild tegen een van de
overzijde terugkeerend schip.
Dat klinkt bemoedigend maarhet
heole bovengenoemd plan valt er door
in duigen want er liggen' nu in onze
havens totaal 298.000 ton, en als er
altijd hier zoo'n tonnenmaat werkeloos
moot blijven liggen, dan kan die boven
staande verdeeling' niet meer worden
ItoegepasL En men kan er zeker van
nat die met zorg' juist zoo en niet an
ders is opgemaakt.
Daarom zal het zoo moeilijk zijn om
een bevredigende regeling te (reffen.
In ieder geval zullen wij ons niet
laten bang maken door de Duitsche
blaaen, welke naast een scheldpartij
op de geallieerden, ons reeds bij voor
baat dreigen als wij' ook maar in eenig
opzicht aan de wenschen van de ge
associeerden tegemoet komen. We welen
vel dat de redelijkheid dia werel uit
is, maar het is toch telkens weer ge
bleken dat een correct volkenrechtelijk,
optreden ten slotte heftige protesten
overwint.
Er zit natuurlijk een gevaar in, dat een
gebelgd Duitschland ons geen kolen meer
levert Maar laten we dan toch ook
nie t vergelen dat Duitschland behoefte
hoeft aan onze kaas, onze boter, onze
iscli, onze aardappelen, ons veo en
onze zaden.
De stemming in Amerika
Aan den anderen kant moet men
rich ook niet laten overbluffen door
de buitengewoon vriendelijke tonen die
uit Amerika overwaaien. Zo hebben er
an ar wel reden voor om ons zooi 'goed
mógelijk gezind te stemmen.
In uien geest beschouwen wij dan
ook het bericht, dat de geassocieerde
rrg'eeringen plotseling toegestaa© heb
ben, dat het stoomschip „Nieuw Am
sterdam" de reis naar Nederland kan
doen, beladen met rijst en koffie uit
twee in Amerikaansche havens liggende
Ncderlandsche schepen, zijnde voor wat
de rijst betreft de „Samarinda" en ten
aanzien van de koffie vermoedelijk de
„Zelandia".
Bovendien heeft het Nederlandsche
stoomschip „Oranje" vergunning gekre
gen om de Ver. Staten te verlaten na.ir
Ned ladid. Aan boord zijn o. m. de
ambtmaren enz., die met do ...Nieuw
Amsterdam" uit Nederland zijn gegaan
Na de langdurige belemmeringen aan
onze schepen door Amerika in den weg
gelegd, is deze plotselinge welwillend
heid te bijzonder, dan dat zij oua eon
doen vergeten dat dB kwestie van die
enkele schepen niets is, in vergelijking
met de hoofdzaak: het lot van 60 of
meer andere schepen.
De bemannen gen.
Over die andere schepen verneemt
Keuter uit Nieuw-York dat 1 miljoen
ton scheepsruimte, die men van onp1
beslag wil nemen, als wij niet toe
stemmen in de 'ons aangeboden overeen
komst, gebruikt voor den voor het ver
voer van. levensmiddelen (npar de geal
lieerden; natuurlijk niet naar ons).
Men verwacht, dat dé bemanningen
aan boord zullen blijven, 'zoo wordt
ons dan toegevoegd.
Dat laatste punt zal ook reeds bij
velen in gedachten zijn _gekomea. En
ook deze meedeeling neemt de herinne-
ing niet weg aan de enkele maanden
geleden in Amerika afgekondigde rege
ling voor het gebruik van neutrale
schepen, waarbij o. a. aan de betrokken
reederijen de verplichting wordt opge
legd om als de Amerikaansche oorlogs
raad hel wenscht, leden van het per
soneel te ontsLaan. Waai* men, in oe
Vereenigde Stalen ons volk blijkbaar
•oor een Soort Duitschers houdt, lean
lat voor menigten kapiLein, stuurman en
machinist nog wel eens onaangename
ervaringen opleveren.
De Nederl'andsche sche
pen te Singapore.
Van den Nederlandschen gezant te
Londen is bericht ontvangen,' dat van
de te Singapore opgehouden schepen
onmiddellijk zullen worden vrijgelaten
die, welke onder contract zijn met het
Brilsch-Indische gouvernement, alsook
de kleine stoombooten (launchess), die
tusschen Singapore en de nabijgelegen
eilanden varen ere waarvan de voedsel
voorziening van die eilanjdeu voor con
groot deel afhankelijk is.
Een nadeée verduide-
1 ij king.
Reuter seint hit Londen
Wij vernemen, dat het totaal der
Neaerlandsche tonnage in de havens
aer gteallieerden ongeveer een milüoen
ton bedraagt. Daarvan ligt ongeveer 70
proc in de V S., 15 proc. 'in Groot-
Britannië en 15 proc. in andere havens
der geallieerden.
De mededeel ing aan de Nederlandsche
regeering, in welk© de meening van
de geallieerden omtrent de kwestie der
Nederlandsche schepen vastgelegd'was,
werd de vorigte week gedaan en daar de
tijd drong en de zaak geregeld moest
worden, werd een antwoord verlangd
tegen Maandag a.s.
Dat in dit zelfde Reuterbericht dé
daad dter geassocieerden wordf ver
dedigd als de uitoefening van ,,een( wet
tig recht", en dat „men gevoelt dat 'de
tijd is gekomen, dat alle naties behoo
rt-n samen te werken om Duitsch-
lands poging om de wereld! uit te hon
geren te verijdelen", zullen we maar
zonder commentaar laten.
Men seint uit Batavia aan de N. R.
Crt.-
Uit O o s"t-I n)id i
De gouverneur-generaal en de heeren
Lovink, De Kruyff, Engte! en Zeilinga/,
alsmede reeders, bespreken de maat
regelen, die in Tndiê zouden moeien ge-
ncmen worden als gtevolg van de econo
mische eischen in verband met de over-
Hct publiek, niet op da hoogte vsJn
tente.
eenkomst tusschen Nederland er» de En-
don werkelijken stand van' zaken diet
telegram is 8 dezer gedateerd' 'Red.),
is door de Ioopcn.de geruchten wat ze
nuwachtig'.
Men Is van gevoelen, dat men' zich
in handelskringen tegen dei instelling
van een export-centrale karif.
Het stoomschip „Wilis" wordt te Ba
tavia opgehouden.
Geen vaartop Engeland
Van heden af mogen geen Nederland
sche schepen naar Engeland uitvaren.
De Engelsche schepen in
Nederland.
De N. R. Crt. meldt, dat de Engelsche
booten, die in Nederlandsche havens 'ig-
gen, aanzegging hebben gekregen, onder
stoom te blijven liggen om op het eer
ste sein te kunnen vertrekken.
B uitengje wono
Ministerraad'.
Naar het Ned. Corr. bureau verneemt,
houdt de Ministerraad heden avond, een
buitengewone bijeenkomst in' verband
mot de quaeslie der onderhandelingen,
met de geassociSerde Régeeringen.
KAMEROVERZICHT.
Tweede Kamer.
Zitting van Vrijdag.
Minister Posthuma is gisteren
aan het eind gekomen, maar ook de/.s
derde zitting heeft hij alleen bijna ge
heel vol gepraat. En teen hij aan het slot
was hebben ter weer bravo's geblonken
Het is ook een kranige verdediging c
weest.
Hij heef! het gisteren gehad over de
steenkolen, maar in het bijzonder over
de buitenlandsche onderliandelingen, Giseu
sprekender voorbeeld van de lichtzinnige
wijze waarop over hem en zijn mede
werkers de staf wordt gebroken dan de
beweringen van den heer Duys omtrent
sabotage van de N. U. M., tegenwerking
van den beer Van Aalst door Krotter
en van het ministerie van buitenland-
sche zaken door landbouw. Evenveel be
weringen, evenveel onwaarheden.
En bovendien kwam de Minister o» te-
gen de verdachtmaking tot den heer
Kröller gericht. Hij, de Minister, had den
heer Kröller verboden zich te verant
woorden. Wie thans in 's lands, dienst
is, weet zich aan smaad en laster bloot
te stellen. Er is geen sprake van, dit hij.
den aanvoer van kolen uit Engeland he MÉ
bemoeilijkt.
De heer Kröller, zoo deelde de Minis
ter verder mee, is commissaris van 7
Engelsche, 10 Fransche, 2 Duitsche en
1 Spaansche maatschappij, naast zijn Ne
derlandsche commissariaten. Zijn builen
landsche belangen in scheepvaartma il-
schappijen zijn van geen beteekenïs Ziin
debiteuren zijn in allerlei landen. D<»
heer Duys gaf een boeiende hofintrigc
in den geest van een roman van Louis
Mühlbach. Maar de nuchtere werkelijk
heid is verfrisschend voor de vurige fan
tasie.,
Rij de bespreking van de groote lijnen
van de geheele kweslie der distributie
jaf de Minister aan hoe hij zich de or
ganisatie voor de komende tijden denkt.
Do scheiding van distributie en uitvoer
heeft geleid tot stichting van rijksbu-
renux. Het ligt in de bedoeling op dezen!
weg voort te gaan, doch onder vermij
ding van schokken. Het ligt in de bedoe-?
ling ook voor andere artikelen van com
missarissen als vopr inzameling van gra
nen gebruik te maken.
.Meent de Kamer door instelling van
ren Icvensmiddeleocommissie het ver
trouwen in de Kamer bij het volk Atct
versterken ca beter controleerend le kun
nen optreden, dan verklaart spr. daar
tegen niet het minste bezwaar te hebben.
Spr, zal niet voorspellen, dat dan de taak'
an den Minister op rozen zal loopen, al
al de criliek dan allicht ophouwonder
zijn
Voorts is herziening van de Onteige-,
ningswet, de Dislributiewet, de Schepen
de rdcriogswet, de Jachtwet, moedig,- ook
een wet op den kettinghandel enz. De.
hiertoe strekkende wetsontwerpen zijn
aan spr.'s departement in bewerking.
Maar, en hier volgt een ernstig
woord -- dit alles zal niet voldoende,
balen, als men in het volk niet voldoende
bedenkt, dat overtreding van distributie-
maatrecelen een misdaad is. Noodig is,
dat jeng en oud, hoog en Zaag, door
drongen is van den plicht de regeerings-
maairegelen na te komen.
Spr komt op tegen de lage geldboeten,
door wie rechters opgelegd aan overtre
ders der distributiemaatregelen. Zijn
ambtgenoot van justitie zal door afzon-
derlij Ise kamers die overtredingen in kiort
geding moeten laten beoordeelen. Het
olk van Nederland moet echter onver
deeld vertrouwen in de regeering stel
len. die het heeff.
Het eind van de rede was een persoon
lijk woord.
Men heeft alle fouten die in de af&te-
loopen 32/2 jaar zijn gemaakt op den Mi
nister geschoven. Dat had men niet mo
gen doen, en men weet ook wel beter.
Als niet meer is bereikt, was het niet
aan hem te wijten Hij kan slechts het
bereikbare vervullen. Meer en meer be
merkt spr. de waarheid van het woord
van Thorbecke: zijn plicht gedaan le
hebben geeft de schoonste rust van al
les Meent de Kamer, dat hij moet
heengaan, spr. zal het doen. Maar vrij-
illig gaat hij niet heen, omdat men S
dagten lang kwaad van hem gesproken
heeft. Wil de Kamer spr. weg hebben,
dan doe zij dit actief en drag» daar
voor de verantwóórdelijkheid'.
Spr. is geen toovenaar of wonderdok
ter Moet zoo iemand op zijn plaats
komen, dan moet hij heengaan. Maar hij
meent, dat de minister van landbouw een
kalm man moet zijn, die doet wat de hand
vindt om te doen. De zondebok is echter
een historisch instrument geworden. Na
3'/i jaar de zwaarste taak te hebben ge
torst. kunnen de mooilijkkedenj der lijden
ontspanning vinden in zijn persoon
Spr. is volkomen bereid heen te gban,
als de Kamer daaroe eten votum uitbrengt,
na dc credieten te hebben gevoteerd. Spr.
is dan volkomen bereid zijn eventueel en
opvolger met raad en daad van dienst ie
zijn Van harte hoopt sprdat de nieuwe
minister zal slagten in zijn taak cn dal dan
betere tijden voor ons volk zullen aan
breken
Volgens het Hand. kwamen na 'de/e
rede eerst minister Cort van der Linden,
don heer Posthuma dö hand drukken;
tóen minister Loudon en. minister Ram-
bonnct, cn toen ookminister Treub.
Vermelden we ten slotte nog dat de
Kamer na eenigte discussïö 7. h. d*
Funropzccglngswet licftTt aangenomen.
NEDERLAND EN DE OORLOG.
Geen benzine uit het Oosten.
Bc-stunrderen der K. N. A. C. en der;
K. N. M. V brengen ter kennis van be
langhebbenden, dat zij hun vertegenwoor
diger in Duitschland hebben opgedragen
login gen in het werk te stelten, voor
ïunne rekening een belangrijke hoeveel
heid benzine naar Nederland te doen uit
voeren. Tot hun leedwezen ontvingen
zij van hem bericht dat de invoer van
benzine of benzol naar Holland, hetzij
uit Duitschland of het bezette gedeelte
van Roemenië, beslist onmogelijk
s. Het feit, dat men in Duitschland v*n
den voorraad niets af kan geven, is oor-»
zaak. dat dc uitvoer niet toegestaan kon
worden zelfs niet tegen de mteest uitge
breide compensaties. Hij is persoonlijk
inet den Nederlandschen handels-a!tachö
in het „Kriegsministerium" geweest en
heeft daar verschillende voorstel
len voorgelegd, welke alle grondig over
wogen en onderzocht zijn. Zij konden
helaas niet lol een vergelijk komen, of
schoon juist een nieuw verdrag met
Duitschland in behandeling is, zoodat»
wanneer de mogelijkheid luid bestaan* de
uitvoer van bovengenoemde waren in dit
verdrag zou zijn opgenomen.
Naar zijn meening behoeft er voorloo
pig geen enkele poging meer gedaan te
worden, om L - mming tot Uitvoer to
verkrijgen.
BIKKEMUMI
DE ECONOMISCHE BOND EN HET
BUITENLAND.
De voorzitter van den Economische*
Bond, de heer Tak schrijft, naar aanlei
ding van de bewering in de „Norddeut-
sche Allgjemeine Zeitung", dat mr. Jacque-
son, de chef van den propagandadienst
in vijandelijke landen, ten doel zou heb
ben de candidaten van den ,Econ»nii-
schen Bond" door een geweldige agi
tatie in de pers te steunen, het volgende:
„Laat ik u mogen zeggen, dat mij van
eer en ander niets bekend is en du
indien inderdaad de heer Jacqueson met
dergelijk oogmerk naar Nederland op
reis is hij goed zal doen onmiddellijk
terug te keeren, daar de voorzitter van
den „Eecmiomischea Bond" het beneden
zijn waardigheid en vernederend zoo vin
den ten zijnent vreemdelingen te ont
vangen, die lust zouden toonen in onze.
nationale aangelegenheden tusschenbeiajs
le komen. t
Gebruik van vervoerm 1 ddé-!en
De Minister van L N. en H. brengt let]
kennis van belanghebbenden, dal de aan
vragen om ontheffingsbewijzen van ver
bodsbepalingen ten aanzien van hef ge
bruik van vervoermiddelen vergezeld
moeten zijn van een postbewïjs, gesteld
ten name van het bureau Vervoer der
afdeel ing Crisiszaken van het departe
ment van landbouw, nijverheid en handel.
Voor nadere bijzonderheden verwijzen
wij naar de St.ct. van gisterenavond.
Vervoer van goederen enz.
in beurtvaart.
De Minister van L., N. en H. heeft ben
paald, dat door hem vrachtprijzen zullen
worden vastgesteld, welke door de onder
nemer* van beurtboiotdienstea in tifl
stoom- en motorvaart ten hoogste zullen
mogen worden berekend voor het ver
veer van met name te noemen artikelen en
wier met name te noemen trajecten.
Deze maximum-vrachtprijzen, gelijk zij
voor de eerste maal zijn vastgesteld, zul
len in de Nederlandsche Staatscourant
worden bekend gemaakt.
Een lijst houdende de vastgestelde
maximum-vrachtprijzen zal op of na 15
April 1918 verkrijgbaar zijn bij de afdee-
ling Crisiszaken, bureau Vervoer, van
het departement van Landbouw, Nijver
heid en Handel.
Verzoeken tot verhooging van bedoel
de maximumvrachtprijzen zullen, onder
aanvoering van redenen, móeten worden
gericht tot den Minister.
Brandstoffen en al wat ten behoevai
van de beurtvaart van rijkswege gedis
tribueerd zal worden, zullen niet worde©
focewezen dan aan beurtdienstonderne-
mingon. van welke alle vaartuigen zijn in
geschreven.
liet verzoek tot inschrijving van een
vaartuig in de beurt vaart wordt door de©
eigenaar gericht lot de af deeling Crisisza
ken, bureau Vervoer, van het departe-
van landbouw, nijverheid en handel, on
der opgave van de bijzonderheden va©
die vaartuigen, welke door die aTdeeling
zullen worden gevraagd. De inschrijving
zal moeten geschieden vóór den 1ste©
April 1918.
Bij dit verzoek móeten worden overge
legd de stukken, genoemd in «le St. CL
van gisteravond, waarnaar wij belang
hebbenden verwijzen.
APOTHEKEN.
Morgen zijn de navolgende apotheken
geopend:
Middelburg: J W. r. d. Qardo.
Vlissingen; C. G. Bnert.
60osJ. B. V. KafcothtfOA