MIDDELBIRGSCIIE COURANT. No 17. Maandag 21 Januari 1918* 161* Jaargang. Abonn. prijs per kwartaal' in Mid- öelburg en bij de agenten* in Vlissingen en Goes f 1.55; per post f 1.75. Advertenties 20 cent per regel. Bij abonnement wet lager. Pamifiebericbten en dfinkbetwrgmgen san 1—7 regels f 1.50. Bovenstaan*» advertentieprijzen werd#n met 20 §2! toeslag verhoogd. DE RUSSISCHE SCHULD NIETIG VERKLAARD, De reeds weken dreigende slag is;, nu gevallen Een bericht van het Petrog. Tel. Agent schap, gedateerd 18 dezer, meldt het vol gende De Raad van Volkscommissarissen heeft den Men Januari liét wetsont werp van li December omtrent an nuleering vaju alle buiten- en bin- nenlandsche staaLsJeeningen aange nomen. De December-coupon van deze leeningen zal niet betaald wer den. Evenzoo worden voor nietig ver klaard de staals-garanties^ voor alle ondernemingen, die door het oiude regiem waren gewaarborgd. De verplichtingen op korten term ij n en schatkistbewijzen blij ven van kracht, zonder dat daarop echter rente betaald wordt. Deze pa pieren kunnen als bankbiljetten Sn omloop gebracht worden. Aan bezitters van stukken binnen- landsche leening kot bedragen van minder dan 10.000 roebel zal le venslange rente op de basis, der tot nog toe ontvangen ronte worden uit gekeerd. De spaarbanken zullen door dit be sluit niet getroffen worden. Het be stuit zal aan het uitvoerend comllé ter goedkeuring worden voorgelegd. Het is dus nu toch gebeurd, want die goedkeuring door het uitvoerend comité zal nu ook wel volgen. Zij die voorspelden dat zelfs de botsje- wikische regeering niet tot zoo'n uiterste zou durven overgaan, omdat zij zich r in Rusland ook onmogelijk zou maken dóór het dupeeren van de kleine Deleggers m dat land zelf en van de inleggers in de Russische spaarbanken, die voor spellers hebben voorloopig ongejijk gekre gen, daar de reegering wel zoo handig is geweest van haar diefstal uit t® zonderen de binnenlandsche stukken beneden 10.000 roebels en de spaarbanken. Het is leen schrale troost voor de .slacht offers in anidere landen, dat zij op den slag waren voorbereid. Voor talloozen 5n ons land is 't besluit een ramp, voor ve len een ruïneering. Natuurlijk moet er onderscheid gemaakt worden. Er zijn Russische staatsleningen enier zijn spoorweg- en andere leeningen, gewaarborgd door den Staat. Dat nu ook de staatsgarantie is. weg gevallen, heeft veel beteeken is voor die spoorwegen, welkte geen voldoende baten uit de ex ploitatie hebben. Er zijn echter lijnen die dat wel hadden, en die zullen, misschien, blijven betalen. Althans wanneer de re- geèrjng het niet in haar hoofd krijgt ze te annexeeren. In Rusland is nu alles, mo Bslijk En nu de vraag of dat zoo kan blijven voortduren. Uit financieele leringen kan men tel kens en telkens de verzekering hooren dat alles weer terecht zal komen, omdat Rusland ten slotte weer geld. noodig zal hebben en dan wel weer op de geld- marikt móet komen, en daar niet terecht zal kunnen vóór hel aan zijn o.ude ver plichtingen heeft voldaan. rWe kunnen ons echter niet ontdoen van den indruk dat men in de financieele kringen zoo lang gezworen heeft Dij de soliditeit van dc Russische fondsen, dat men er nu zich niet van die opti mistische voorstelling kan losmaken. Wij voor ons kunnen, in weerwil van die adviezen de oogen aièt sluiten voor de ongunstige factoren in deze kvyeslie. Dal een land, hetwelk eenvoudig zijn keele rentebetaling uit zijn begroeting schrapt, datzelfde bedrag beschikbaar "-houdt voor andere doeleinden, en dus minder spoedig belioefte aan geld heeft, is niet tegen te spreken. Bovendien is 't de vraag of niet ón deren dan do tegenwoordige schuldeischers bereid zullen worden gevonden om zoo al niet te leenen dan toch groote bestel- lingen-^pp crediel te geven. Eenigen tijd geleden waren de herwer ken inAmerika, dat t minst van alle grootc landen Russische fondsen bezit, op het punt aan Rusland een bestelling van spoorwegma ter iaat lc leveren tol een bedrag yan een 700 mil li,oen, mennen wij. Op erediel natuurlijk. Er is toen niets van gekomen, door het verloop d®r revolutie. Maar kan men er zoo zeker van zijn. dat die Amerikaansche fabrieken na her stel van de rust en met toezegging van de n.oodige «waarborgen, zullen blijven weigeren, zoolang de Europeesche cre diteuren niol geheel cn al voldoening heb ben gekregen? 'I Lijkt ons twijfelachtig. En wat is zop'n bestelling anders; dan een leening? En als we dan nog denkon rxan het uiteenvallen van Rusland in republieken die natuurlijk er naar zullen streven, zoo min mogelijk over le nemen van de staatsschuld van het oude rijk, dan mee- neu wij toch dat het verstandig is er op voorbereid te zijd, dat, als een andere regeenng de plaats der bolsjewiki in neemt, ook dan toch zeker geen volledig herstel der oude schuld te verwachten is,. We hebben zelf in onze geschiedenis van de Uërceering onzer schuld iloor Na poleon, en in de daarop volgende splitsing onzer schuld in werkelijke en uitgestelde schuld, het droevige voorbeeld van het geen er op 'dat gebied mogelijk is. We zien in het zoo stevig georgani seerde Duitschland dat tot nu toe nie mand een oplossing heeft kunneng'even van de vraag, hoe de staat na den oorlog rente en aflossingen van zijn oorlogs- leenipgCn bijeen moet krijgen. Mèar is het dan te verwachten dat ook de best-willen de regeering in het ontwrichte, veel min der ontwikkelde Russische rijk ook maar in slaat zal zijn aan de geldelijke ver plichtingen vanhet land geheel te vol doen? We zeggen zeker niet dat Alles redde loos verloren is. En wie het kan uit zingen, zal verstandig doen af te wachten wat er verder gebeurt. Maar het lijkt ons verstandiger de zaken wat donker in te zien dan te reden®eren, dat alles wel weer terecht komt. NIEUWE BELEM MERINGEN. Het langdurige dralen van de „Nï'euw- Amsterdam" vóór zij ter vaart naar Ame rika durft vertrekken, heeft bij menigeen de vraag doen rijzen of er ook nog iets anders achter zit dan het slechte weer. dat allang voorbij is. Er is al gesproken van het niet klaar zijn van de papieren ter dekking van een lading pasmunt voor Indiè, iets wat al erg zonderling leek. gezien dal het lang genoegt duurde vóór 't schip uitvoer. Nu kojnth et Hand. met nog ren ander en ernstiger bericht. Naar dit blad van doorgaans goed ingelichte zijde vernam, komen de bezwaren tegen het vertrekken van Huitschen kant. Men heeft inI Duitschland bezwaar tegen het uitvaren van het schip tenzij de directie der Hol- land-Amerikalijn de toezegging' doet, dat üe boot in ons land zal terug keeren. Van Duitsche zijde is men van oordeel, dat het laten uitvaren van het schip zon der de verlangde bepaling beteekent do verschaffing van laadruimte aan de vijan den der centrale mogendheden. We kunnen begrijpen dat men bij zoo'n boodschap aarzelt dit schip met zijn 1500 passagiers en nog eenigje honderden man schappen bloot te stellen aan hot ge vaar van torpedeering door een Duilschen onderzeeër. Het motief lijkt ons onrede lijk, daar de zestig werkeloos in Amerika liggende Nederlandsche schepen duidjeljjk aantoonen. dat ons land niet van zins is zich in dienst van Amerika te stellen, terwijl bovendien de Nieuw-Amsterdam haar vorige terugreis gedaan heeft voor de American Relief, die ook door Duitsch land ontzien wordt, en trouwens aan de voeding der door Duitschland bezette stre ken tegemoet komt. Zoo worden we door de kat gebeten. Maar tegelijkertijd dreigt van den anderen kant de hond Ons een knauw te geven. Volgens een Reuter-bericht uit Wa shington zal de „War Trade Board" Dp 1 Febr. een drastische regeling 'in wer king dioent reden betreffende de voorzie ning met kolen van de in Amerikaansche havens liggende schepen, door toezicht te houden op de neutrale scheepvaart ten einde de kanalen af te sluiten, langs welke de vijand inlichtingen verkrijgt, en om (tevens te voorkomen, dat 'de vijand goederen uit Amerika ontvangt. Om kolen te vorkrijgen moeten de rce- ders en huurders der s.chepen er in toe stemmen, aan den „Board" een ui tge breid gezag toe te kennen over de ofifcieren en bemanningen, de he stem ming der ladingen, het gébruik de-r ra diotoestellen en over den verkoop of de overdracht. Wordt aan deze voorwaarden niet voldaan, dan kunnen brandstoffen en voorraden worden góweigerd nan alle schepen van den betrokken persoon, de firma of de maatschappij. De „Board" eischt, dal de reeders, wanneer dit gewenscht wordt, eiken ka pitein, o ff icier of elk lid der bemanning zuhen onlslaan,. en voorts dal alle radio toestellen verzegeld zullen worden, zoo dal geen bericht kan worden verzonden zonder voorkennis - van don kapitein die verantwoordelijk is, dat geen mededee- ling zal worden uitgezonden aafi den vij and en dat geen radiogrammen zullen worden afgezonden binnen 200 mijlen af stand van Engeland, Frankrijk, Portugal en Italië, behalve in geval van nopd. Neutrale schepen, varende van of naai' de Ver. Staten naai' of van Noorwegen, Zweden, Denemarken, IJsland, de Far- Oerei-landen, Nederland, "Spanje of neu trale havens aan dc Middellandsche Zee, moeten zich aan een onderzoek onderwer pen, wanneer de „Board"1 dit verlangt. Verder is bepaald, dat geen schip t reis mag ondernemen of gehuurd worden voor een tocht of op „time charter" zon der toestemming van den „Board"'óf van het intergeallieerd 'uitvoerend charter-co mité. Alle schepen moeten „license?" bezitten vopr kolen en voorraden aan zeilschepen, die het duikbootgebied b®varen, zullen gjeen voorraden of kolen worden ver strekt. Als men dit gelezen heeft, leze men het nog eens overT daarbij steeds; beden kend dat dit eiséhen zijn, gesteld, niet aan land- of bondgenooten, maar aan neutralen, waarover Amerika niets te zeggen heeft. We hebben altijd erkend dat ieder land het recht heeft zijn steenkool te ge ven of te weigeren aan anderen, naar eigen keuze. En dat Engeland bijv. aan de kolënlevering pischen verbond ten vrachtvervoer voor de entente, was nog altijd een handelskwestie. Maar deze eisch van het onder cura- leele stellen der bemanning, die zelfs ont slagen kon worden als Amerika het vraagt, dat is zoo'n verregaande aanma tiging, dat men ter nauweroood kan heseffen dat zoo iets komt van "het land dat ter oorlog zegt te gaan om de wereld van de dreigende licerscliappij van Duitschland te bevrijden. Als dit het resultaat is; van de onder handelingen die nog altijd gaande heeten te zijn tusschen Amerika en onsj land over' het lot dier schepen, dan voorzien we dat ze niet terug zullen komen. Maar dan hopen we ook, dat ze tot het eind van den oorlog werkeloos in de Amerikaansche ha vens zullen bljjven liggen. BIIREILAH1. HUT HANDELSVERDRAG MET DUITSCHLAND. Onder de talrijke bijlagen van de Me morie van Toelichting op de aanvraag tot beschikbaarstelling van levensmidde len is o.opgenomen do tekst van het protocol' op 6 October 1917 le 's-Graven- hage door Nederlardsche cn Duitsche ge volmachtigden geteekend „tot regeling van eenige aangelegenheden van econlo- mischen aard." Het werd geteekend door <le lieeren ia. C. J. K. van Aalst, A. J. M. Ridder van dei- Does de Bije, rnr. J. C. A, Everwijn,, mr. dr. Wl F. J. Frowein, jhr. or. A. M, Snouclc Ilurgronje, A. G. Kröller, mrr L. J. A. Trip, als gevolmachtigden Vvoor. de Nederlandsche regeering; en b. den werkelijken legatieraad Gneist, handels- attaché van het D;uitsche gezantschap te 's-Gravenhage, dr. Carl Melchior, als ge volmachtigden voor de Duitsche regee ring. Dit protocol heeft dezen vorm, dat daarin wordt verklaard dat omtrent de volgende punten overeenstemming is vor kregen 3) Duitschland is bezield door den ernstigen wensch om den uitvoer van steenkool uit Duitschland en het be zette gedeelte van België naar Neder land zooveel mogelijk te vergrooten, teneinde de wederzijdsche economische betrekkingen te versterken en een vol doende voorziening van Nederland met steenkool mogelijk te maken. Duitschland geeft derhalve voor den duur dezer overeenkomst uitvoervergun ningen voor 300.000 ton (per maand. Red.'i steenkool uit het bezette gedeelte van België naar Nederland. De omstandigheden van hel oogenblik gedoogen Lntusschen slechts hel geven van uitvoervergunningen voor .200.000 ton steenkool uit Duitschland en 50.000 ton steenkool uit het bezette gedeelte van België per maand. Duitschland zal, zoodra de omstan digheden gunstiger worden, voor 40.000 ton Duitsche en 10.000 ton Belgische steenkool meer uitvoervergunningen ver- leenen Dc prijs der Duitsche steenkool is tol 31 Maart 1918 bepaald op eëne basis van f 45 per ton aan de mijn. inclusief steenkoolbelast ing', de prijs voor Belgische steenkool zal nog' worden vastgesteld. De hoeveelheden steenkool, in Sep tember geleverd, zullen, worden verre kend legen den prijs van Augustus. 2) Duitschland zal van 1 October. 1917 af het tot heden bestaande con tingent ijzer en staal op 20.000 ton per maand brengen en dienover eenkomstig uitvoervergunningen vei'lee- nen. De thans geldende prijzen eii bijsla gen 'zulten gedurende den duur der overeenkomst niet worden verhoogd. De levering van ijzer en staal is niet afhankelijk van de teruglevering van den afval. In afwachting van eén be vredigende regeling te dezer zake zal geen uitvoer van staal óf ijzer uit Ne derland plaats vinden. 3) Zoolang zich gteen ingrijpende wijziging van de omstandigheden voor doet, blijft de geregelde toevoeir van de artikelen die Nederland thans uit Duitschland betrekt, verzekerd, met name die van cement, zout, machines en werktuigen, chemische producten, kali, kleurstoffen, verfwaren, drogerijen), hout, aardewerk, papier, enz. De overeenkomst blijft va n kracht tot 31 Maart 1918. Evenwel kan zij tusschentijds door ieder der partijen worden opgezegd. In. geval van opzegging eindigt de overeenkomst den laatsten dag van de maand, volgende op die, waarin de op zegging geschiedde. 5. Teneinde de betalingsbalans tu- schen de belde landen zooveel moge lijk in evenwicht te houden, verklaart de Nederlandsche rcgeerimgi er geen bezwaar tegen te hebben, dat zoolang deze overeenkomst van kracht blijft, van Nederlandsche zijde een crediet van ten Iiooigste llJ/i millio,;ón gulden per maand wordt verleend. De Duitsche regeering neemt de ver plichting op zich, buiten dit crediet geenerlei nieuwe credletoperaties in Ne derland te bevorderen, zonder dat dien aangaande vooraf overeenstemming met de Nederlandsche regeering1 zal zijn ver kregen. Op het boevngeiiioemde volgt echler nog een. zesde punt, dat althans eenige verklaring geeft van het feit waarom nog niet alles met den aanvoer uit Duitsch land in orde is. Dat zesde punt bepaalt nl.; „Omtrent volgende punten zal nog nader overeenstemming moeten worden verkregen." Die punten waren de volgende. A. ten behoeve van Nederland. I. De beperkende bepalingen nopens het gebruik van Duitsch ij z e r e n staal1 voor den scheepsbouw hier te lande. -- Blijkens de M. v. A. zijn de onderhande lingen hierover nog hangende. II. Doorvoer van en naar Oosten rijk en Zwitserland. Van Oosten- rijksche zijde is deze doorvoer in beginsel vrijgelaten. Beperking hestaai in zoo-verre., dat door Duitschland geen doorvoer kan worden, toegestaan, die in strijd zoude zijn met de tusschen dit rijk en Oosten rijk en Zwitserland getroffen schikkin- gen. III. Toevoer over zee naar ons land, Aan de Nederlandsche wen schen is tegemoet gekomen, voor2oover zij be troffen de verwijding van de zooge naamde vrije vaargeul naar het Noorden. Een ïweede wensch betreft het toestaan van eeu veilige vaart voor Nederlandsche schepen, die in Engeland kolen gaan halen. Ofschoon ook op dit punt Dfuitschland in beginsel aan onze wen- schcn is tegemoet gekomen, stuit de uit voering voorloopig nog op bezwaren van practisehen aard, welke voortkomen uit de voorwaarde, door Duitschland ge steld, dat ieder dusdanig schip moet wor den begeleid door eten radersto.omschip. IV Geschilpunten over petroleum- tankschepen onder Nederlandsche vlag, belioorend aan een maatschappij bij welke voor Duitschland vijandig kapitaal is betrokken. Aangezien op het oogen blik om audere redenen «teen aanvoer van petroleum plaats vindt, is deze kwestie, waaromtrent gegronde hoop op een be vredigende regeling bestaat, blijven rusten. V. Uitvoer tegen de oude prijzen van een voorraad van 14.000 ton steenkool1 voor Nederlandsche rekening te Ruhrort liggende. Nog geen overeenstemming verkregen. B. Ten genoegen van Duitschland I. De nog liangende kwesties tusschen de wederzijdsche groepen van belangheb benden omtrent dc uitvoering van de be staande -overeenkomst inzake levensmid delen. II. Een bevredigende credietovereen- fcomsl tusschen de wederzijdsche groe pen van belanghebbenden. Eq eindelijk komen dan nog de vol gende bepalingen. De ondertcekening van de defini tieve overeenkomst zal eerst plaats vin den, nadat overeenstemming zal z ij n bereikt omtrent de punten genoemd in art. 6. |j; lntusschen zal de uitvoering der overeenkomsten (uitvoer van steenkolen, ijzer, levensmiddelen, en verkenen vaVi crediet) onmiddellijk een aanvang nemen. HERKELTUNG DER AFGEKEURDEN. Het afdelingsverslag' der Tweede Ka mer is verschenen over het 4 Oct. j.t. ingediende wetsontwerp, bepalend, dat dc na 1885 geboren personen, die voor den dienst ongeschild zijn verklaard, aan herkeuring kunnen worden onderworpen,, om bij goedkeuring bij den Landstorm ie worden gevoegd. Bij dit a f tl o elingson derzoek sprak men er vrij algemeen voldoening over uil, dat de regiering er op bedacht was dq aflossing der lichtingen en jaarklassen geregeld te doen plaats hebben „Sommi ge leden" wilden daarvoor eclilor ocrsl meer iulichtingen hebben over de aflos sing, en „sommige leden" achtten injier- king van het effectief volstrekt niet on mogelijk. Cok andere leden waren van oordeel, dat dit mogelijk was bij een re organisatie of hergroepeering onzer strijd krachten. Verscheidene leden liadden er overwe gend bezwaar tegen, dal die herkeurden, aan de militie 1919 voorafgaan; zij meen den, dat, zoplang de lichting 1919 be schikbaar is, lot een zoo harden maat regel', als in -dit wetsontwerp wordt voor gesteld, met mag worden overgegaan. Tegen het denkbeeld der wel werd aangevoerd, dat zoodanige inlijving door de belanghebbenden ongetwijfeld als een groote hardheid zal worden gevoeld. Deze meenden er vast op te mogen rekenen van dienst vrij te zijn en hebben him le ven en hun zaken daarnaar ingericht* Voorts dat deze maatregel slachls tijde lijk hulp lean bieden; dat bij strenge keuring het aantal personen te 'klein zal blijKen, dat er tegen de algemeene verla ging der kcuringseischen ernstige bezwa ren bestaan. „Van andere zijde" werd liet laatste betwist, en werd het in 't ontwerp neer gelegde denkbeeld minder bezwaarlijk en verwerpelijk geacht. „Verscheidene le den" konden met de hoofdgedachte mee gaan, maar wensckten dat men niet ver der zou gaan dan tot het 25ste lévens- jaar, daar mannen van 25 jaar en ouder, meerendeels hoofden van gezinnen zijn. NEDERLAND EN DB OORLOG. Kabelballon in brand ge- schoten boven Z-Vlaan- r deren. Dat wij in ons vorig nummer geen molding konden maken van het bovengle- noenid feit wijte men niet aan ons of aan onze correspondenten. Deze laatste hebben ons te half drie Zaterdagmiddag eenige telegrammen gezonden. Maar deze kwamen eerst na half zes in ons bezit, hoewel iin Holland het bericht reeds vóór vieren in de bladen verscheen. r Wat er in werkelijkheid gebeurd is. was ons na de eerste meedeehngien niet duidelijk, jan laat ook nu, na de uitvoe rige meeaeelingen, gelegenheid over tot allerlei gissingen. Wat men zag was het volgendeOn- jeseer te twee uur kwam o-ver de grens aandrijven nabij Aardenburg een groote kabelballon omringd door drie vliegmachines. Telkens als deze nabij het gevaarte kwamen hoorde men het mitrailleurvuur. Dat geschiedde een der - chine kwam aanvliegen die den ballon in brand schoot. Vlammend daalde het ge- gevaarte neer in den Sophiapolder nabij Oostburg', waar het schuitje wel be- tigmaal, tot eindelijk een vierde ma- bloed maar niet bemand bleek. Drie vliegers keerden onmiddellijk terug1 naar België, hevig beschoten door onze sol daten. Een der vliegmachines daalde snel op de plaats waar de ballon was neer gekomen, maar steeg weer op vóór zij op den grond was, en vloog ook naar Bel gië terug. Het verwarrende in de berichten, Waarvan het eene spreekt van Engelsche vliegmachines en het andere van Duit sche vindt een verklaring in de volgende meedeeling die ons uit Oostburg' gezon den werd. De ballon was afkomstig' uit de buurt van Dixmuiden, tenminste de gevonden kaarten en prachtfoto's van den geheclen omtrek van die plaats doen zulks ver moeden De bemanning moet nog op Bel gisch grondgebied het schuitje verlaten hebben, althans werd niet geconstateerd, dal zulks op Nederlandsch gebied heeft plaats gehad. Tal van voorwerpen tot de uitrusting der bemanning behooronde werden in het schuitje of bij dc plaats, waar dit neerkwam, gevonden, zooals een met dierenvacht gevoerd hoofddek sel, dito handschoenen, voetbêkleediug enz. alles evenwel doortrokken van bloed of de sporen van bloedverloonende voorts wezen een massa geklonterd bloed het ontbreken van parachute's erop dat de bemanning, zwaai- gekwetst den ballon verlaten hadook <jc kaarten en foto's waren erg' met bloed bevlekt. Slechts een. deel van den ballon is verbrand, na het in brandschieten is de "massa brandend gas naar boven ont snapt en is het brandend hulsel, waar van nog wel 2/3 over is met touwwerk, kabel enz. op den grond neergekomen- Een groote Duitsche gevechtsmachine kwam tot op een 30 Meter van den grond met dc ballon mede om daarna in de richting van België te verdwijnen. Vermoed wordt dat de ballon bij een bomaanval is - losgeslagen en met eenige honderden meters staaldraad is wegge dreven; onder dal wegdrijven moeten Engelsche vliegers 'de bemanning be schoten en gewónd hebben; tal van kogelgaten werden m liet schuitje ge vonden het in brandschieten Is waar schijnlijk door Duitsche vliegers ge schied om le voorkomen dat de ballon met' inhoud, vooral de prachtige staf kaarten waarop de gjeheele positie der geallieerden in de buurt van Dixmuiden

Krantenbank Zeeland

Middelburgsche Courant | 1918 | | pagina 1