MIDDELBIRGSCIIE COURANT.
No 17.
Maandag 21 Januari 1918*
161* Jaargang.
Abonn. prijs per kwartaal' in Mid-
öelburg en bij de agenten* in Vlissingen
en Goes f 1.55; per post f 1.75.
Advertenties 20 cent per regel.
Bij abonnement wet lager.
Pamifiebericbten en dfinkbetwrgmgen
san 1—7 regels f 1.50.
Bovenstaan*» advertentieprijzen werd#n
met 20 §2! toeslag verhoogd.
DE RUSSISCHE SCHULD
NIETIG VERKLAARD,
De reeds weken dreigende slag is;, nu
gevallen
Een bericht van het Petrog. Tel. Agent
schap, gedateerd 18 dezer, meldt het vol
gende
De Raad van Volkscommissarissen
heeft den Men Januari liét wetsont
werp van li December omtrent an
nuleering vaju alle buiten- en bin-
nenlandsche staaLsJeeningen aange
nomen. De December-coupon van
deze leeningen zal niet betaald wer
den.
Evenzoo worden voor nietig ver
klaard de staals-garanties^ voor
alle ondernemingen, die door het
oiude regiem waren gewaarborgd.
De verplichtingen op korten
term ij n en schatkistbewijzen blij
ven van kracht, zonder dat daarop
echter rente betaald wordt. Deze pa
pieren kunnen als bankbiljetten Sn
omloop gebracht worden.
Aan bezitters van stukken binnen-
landsche leening kot bedragen van
minder dan 10.000 roebel zal le
venslange rente op de basis, der tot
nog toe ontvangen ronte worden uit
gekeerd.
De spaarbanken zullen door dit be
sluit niet getroffen worden. Het be
stuit zal aan het uitvoerend comllé
ter goedkeuring worden voorgelegd.
Het is dus nu toch gebeurd, want die
goedkeuring door het uitvoerend comité
zal nu ook wel volgen.
Zij die voorspelden dat zelfs de botsje-
wikische regeering niet tot zoo'n uiterste
zou durven overgaan, omdat zij zich r
in Rusland ook onmogelijk zou maken
dóór het dupeeren van de kleine Deleggers
m dat land zelf en van de inleggers in
de Russische spaarbanken, die voor
spellers hebben voorloopig ongejijk gekre
gen, daar de reegering wel zoo handig is
geweest van haar diefstal uit t® zonderen
de binnenlandsche stukken beneden
10.000 roebels en de spaarbanken.
Het is leen schrale troost voor de .slacht
offers in anidere landen, dat zij op den
slag waren voorbereid. Voor talloozen 5n
ons land is 't besluit een ramp, voor ve
len een ruïneering.
Natuurlijk moet er onderscheid gemaakt
worden. Er zijn Russische staatsleningen
enier zijn spoorweg- en andere leeningen,
gewaarborgd door den Staat. Dat nu ook
de staatsgarantie is. weg gevallen, heeft
veel beteeken is voor die spoorwegen,
welkte geen voldoende baten uit de ex
ploitatie hebben. Er zijn echter lijnen die
dat wel hadden, en die zullen, misschien,
blijven betalen. Althans wanneer de re-
geèrjng het niet in haar hoofd krijgt ze te
annexeeren. In Rusland is nu alles, mo
Bslijk
En nu de vraag of dat zoo kan blijven
voortduren.
Uit financieele leringen kan men tel
kens en telkens de verzekering hooren
dat alles weer terecht zal komen, omdat
Rusland ten slotte weer geld. noodig zal
hebben en dan wel weer op de geld-
marikt móet komen, en daar niet terecht
zal kunnen vóór hel aan zijn o.ude ver
plichtingen heeft voldaan.
rWe kunnen ons echter niet ontdoen
van den indruk dat men in de financieele
kringen zoo lang gezworen heeft Dij de
soliditeit van dc Russische fondsen,
dat men er nu zich niet van die opti
mistische voorstelling kan losmaken.
Wij voor ons kunnen, in weerwil van
die adviezen de oogen aièt sluiten voor
de ongunstige factoren in deze kvyeslie.
Dal een land, hetwelk eenvoudig zijn
keele rentebetaling uit zijn begroeting
schrapt, datzelfde bedrag beschikbaar
"-houdt voor andere doeleinden, en dus
minder spoedig belioefte aan geld heeft,
is niet tegen te spreken.
Bovendien is 't de vraag of niet ón
deren dan do tegenwoordige schuldeischers
bereid zullen worden gevonden om zoo
al niet te leenen dan toch groote bestel-
lingen-^pp crediel te geven.
Eenigen tijd geleden waren de herwer
ken inAmerika, dat t minst van alle
grootc landen Russische fondsen bezit,
op het punt aan Rusland een bestelling
van spoorwegma ter iaat lc leveren tol een
bedrag yan een 700 mil li,oen, mennen wij.
Op erediel natuurlijk. Er is toen niets van
gekomen, door het verloop d®r revolutie.
Maar kan men er zoo zeker van zijn.
dat die Amerikaansche fabrieken na her
stel van de rust en met toezegging van
de n.oodige «waarborgen, zullen blijven
weigeren, zoolang de Europeesche cre
diteuren niol geheel cn al voldoening heb
ben gekregen? 'I Lijkt ons twijfelachtig.
En wat is zop'n bestelling anders; dan
een leening?
En als we dan nog denkon rxan het
uiteenvallen van Rusland in republieken
die natuurlijk er naar zullen streven, zoo
min mogelijk over le nemen van de
staatsschuld van het oude rijk, dan mee-
neu wij toch dat het verstandig is er op
voorbereid te zijd, dat, als een andere
regeenng de plaats der bolsjewiki in
neemt, ook dan toch zeker geen volledig
herstel der oude schuld te verwachten is,.
We hebben zelf in onze geschiedenis
van de Uërceering onzer schuld iloor Na
poleon, en in de daarop volgende splitsing
onzer schuld in werkelijke en uitgestelde
schuld, het droevige voorbeeld van het
geen er op 'dat gebied mogelijk is.
We zien in het zoo stevig georgani
seerde Duitschland dat tot nu toe nie
mand een oplossing heeft kunneng'even
van de vraag, hoe de staat na den oorlog
rente en aflossingen van zijn oorlogs-
leenipgCn bijeen moet krijgen. Mèar is het
dan te verwachten dat ook de best-willen
de regeering in het ontwrichte, veel min
der ontwikkelde Russische rijk ook maar
in slaat zal zijn aan de geldelijke ver
plichtingen vanhet land geheel te vol
doen?
We zeggen zeker niet dat Alles redde
loos verloren is. En wie het kan uit
zingen, zal verstandig doen af te wachten
wat er verder gebeurt. Maar het lijkt ons
verstandiger de zaken wat donker in te
zien dan te reden®eren, dat alles wel weer
terecht komt.
NIEUWE BELEM
MERINGEN.
Het langdurige dralen van de „Nï'euw-
Amsterdam" vóór zij ter vaart naar Ame
rika durft vertrekken, heeft bij menigeen
de vraag doen rijzen of er ook nog iets
anders achter zit dan het slechte weer.
dat allang voorbij is. Er is al gesproken
van het niet klaar zijn van de papieren
ter dekking van een lading pasmunt voor
Indiè, iets wat al erg zonderling leek.
gezien dal het lang genoegt duurde vóór
't schip uitvoer.
Nu kojnth et Hand. met nog ren ander
en ernstiger bericht. Naar dit blad van
doorgaans goed ingelichte zijde vernam,
komen de bezwaren tegen het vertrekken
van Huitschen kant. Men heeft inI
Duitschland bezwaar tegen het uitvaren
van het schip tenzij de directie der Hol-
land-Amerikalijn de toezegging' doet, dat
üe boot in ons land zal terug keeren.
Van Duitsche zijde is men van oordeel,
dat het laten uitvaren van het schip zon
der de verlangde bepaling beteekent do
verschaffing van laadruimte aan de vijan
den der centrale mogendheden.
We kunnen begrijpen dat men bij zoo'n
boodschap aarzelt dit schip met zijn 1500
passagiers en nog eenigje honderden man
schappen bloot te stellen aan hot ge
vaar van torpedeering door een Duilschen
onderzeeër. Het motief lijkt ons onrede
lijk, daar de zestig werkeloos in Amerika
liggende Nederlandsche schepen duidjeljjk
aantoonen. dat ons land niet van zins is
zich in dienst van Amerika te stellen,
terwijl bovendien de Nieuw-Amsterdam
haar vorige terugreis gedaan heeft voor
de American Relief, die ook door Duitsch
land ontzien wordt, en trouwens aan de
voeding der door Duitschland bezette stre
ken tegemoet komt.
Zoo worden we door de kat gebeten.
Maar tegelijkertijd dreigt van den anderen
kant de hond Ons een knauw te geven.
Volgens een Reuter-bericht uit Wa
shington zal de „War Trade Board" Dp
1 Febr. een drastische regeling 'in wer
king dioent reden betreffende de voorzie
ning met kolen van de in Amerikaansche
havens liggende schepen, door toezicht
te houden op de neutrale scheepvaart
ten einde de kanalen af te sluiten, langs
welke de vijand inlichtingen verkrijgt, en
om (tevens te voorkomen, dat 'de vijand
goederen uit Amerika ontvangt.
Om kolen te vorkrijgen moeten de rce-
ders en huurders der s.chepen er in toe
stemmen, aan den „Board" een ui tge
breid gezag toe te kennen over de
ofifcieren en bemanningen, de he stem
ming der ladingen, het gébruik de-r ra
diotoestellen en over den verkoop of de
overdracht. Wordt aan deze voorwaarden
niet voldaan, dan kunnen brandstoffen en
voorraden worden góweigerd nan alle
schepen van den betrokken persoon, de
firma of de maatschappij.
De „Board" eischt, dal de reeders,
wanneer dit gewenscht wordt, eiken ka
pitein, o ff icier of elk lid der bemanning
zuhen onlslaan,. en voorts dal alle radio
toestellen verzegeld zullen worden, zoo
dal geen bericht kan worden verzonden
zonder voorkennis - van don kapitein die
verantwoordelijk is, dat geen mededee-
ling zal worden uitgezonden aafi den vij
and en dat geen radiogrammen zullen
worden afgezonden binnen 200 mijlen af
stand van Engeland, Frankrijk, Portugal
en Italië, behalve in geval van nopd.
Neutrale schepen, varende van of naai'
de Ver. Staten naai' of van Noorwegen,
Zweden, Denemarken, IJsland, de Far-
Oerei-landen, Nederland, "Spanje of neu
trale havens aan dc Middellandsche Zee,
moeten zich aan een onderzoek onderwer
pen, wanneer de „Board"1 dit verlangt.
Verder is bepaald, dat geen schip t
reis mag ondernemen of gehuurd worden
voor een tocht of op „time charter" zon
der toestemming van den „Board"'óf van
het intergeallieerd 'uitvoerend charter-co
mité.
Alle schepen moeten „license?" bezitten
vopr kolen en voorraden aan zeilschepen,
die het duikbootgebied b®varen, zullen
gjeen voorraden of kolen worden ver
strekt.
Als men dit gelezen heeft, leze men
het nog eens overT daarbij steeds; beden
kend dat dit eiséhen zijn, gesteld, niet
aan land- of bondgenooten, maar aan
neutralen, waarover Amerika niets te
zeggen heeft.
We hebben altijd erkend dat ieder
land het recht heeft zijn steenkool te ge
ven of te weigeren aan anderen, naar
eigen keuze. En dat Engeland bijv. aan
de kolënlevering pischen verbond ten
vrachtvervoer voor de entente, was nog
altijd een handelskwestie.
Maar deze eisch van het onder cura-
leele stellen der bemanning, die zelfs ont
slagen kon worden als Amerika het
vraagt, dat is zoo'n verregaande aanma
tiging, dat men ter nauweroood kan
heseffen dat zoo iets komt van "het land
dat ter oorlog zegt te gaan om de wereld
van de dreigende licerscliappij van
Duitschland te bevrijden.
Als dit het resultaat is; van de onder
handelingen die nog altijd gaande heeten
te zijn tusschen Amerika en onsj land over'
het lot dier schepen, dan voorzien we
dat ze niet terug zullen komen. Maar dan
hopen we ook, dat ze tot het eind van den
oorlog werkeloos in de Amerikaansche ha
vens zullen bljjven liggen.
BIIREILAH1.
HUT HANDELSVERDRAG MET
DUITSCHLAND.
Onder de talrijke bijlagen van de Me
morie van Toelichting op de aanvraag
tot beschikbaarstelling van levensmidde
len is o.opgenomen do tekst van het
protocol' op 6 October 1917 le 's-Graven-
hage door Nederlardsche cn Duitsche ge
volmachtigden geteekend „tot regeling
van eenige aangelegenheden van econlo-
mischen aard."
Het werd geteekend door <le lieeren
ia. C. J. K. van Aalst, A. J. M. Ridder van
dei- Does de Bije, rnr. J. C. A, Everwijn,,
mr. dr. Wl F. J. Frowein, jhr. or. A. M,
Snouclc Ilurgronje, A. G. Kröller, mrr
L. J. A. Trip, als gevolmachtigden Vvoor.
de Nederlandsche regeering; en b. den
werkelijken legatieraad Gneist, handels-
attaché van het D;uitsche gezantschap te
's-Gravenhage, dr. Carl Melchior, als ge
volmachtigden voor de Duitsche regee
ring.
Dit protocol heeft dezen vorm, dat
daarin wordt verklaard dat omtrent de
volgende punten overeenstemming is vor
kregen
3) Duitschland is bezield door den
ernstigen wensch om den uitvoer van
steenkool uit Duitschland en het be
zette gedeelte van België naar Neder
land zooveel mogelijk te vergrooten,
teneinde de wederzijdsche economische
betrekkingen te versterken en een vol
doende voorziening van Nederland met
steenkool mogelijk te maken.
Duitschland geeft derhalve voor den
duur dezer overeenkomst uitvoervergun
ningen voor 300.000 ton (per maand.
Red.'i steenkool uit het bezette gedeelte
van België naar Nederland.
De omstandigheden van hel oogenblik
gedoogen Lntusschen slechts hel geven
van uitvoervergunningen voor .200.000
ton steenkool uit Duitschland en 50.000
ton steenkool uit het bezette gedeelte
van België per maand.
Duitschland zal, zoodra de omstan
digheden gunstiger worden, voor 40.000
ton Duitsche en 10.000 ton Belgische
steenkool meer uitvoervergunningen ver-
leenen
Dc prijs der Duitsche steenkool is
tol 31 Maart 1918 bepaald op eëne
basis van f 45 per ton aan de mijn.
inclusief steenkoolbelast ing', de prijs
voor Belgische steenkool zal nog' worden
vastgesteld.
De hoeveelheden steenkool, in Sep
tember geleverd, zullen, worden verre
kend legen den prijs van Augustus.
2) Duitschland zal van 1 October.
1917 af het tot heden bestaande con
tingent ijzer en staal op 20.000
ton per maand brengen en dienover
eenkomstig uitvoervergunningen vei'lee-
nen.
De thans geldende prijzen eii bijsla
gen 'zulten gedurende den duur der
overeenkomst niet worden verhoogd.
De levering van ijzer en staal is niet
afhankelijk van de teruglevering van
den afval. In afwachting van eén be
vredigende regeling te dezer zake zal
geen uitvoer van staal óf ijzer uit Ne
derland plaats vinden.
3) Zoolang zich gteen ingrijpende
wijziging van de omstandigheden voor
doet, blijft de geregelde toevoeir
van de artikelen die Nederland thans
uit Duitschland betrekt, verzekerd, met
name die van cement, zout, machines
en werktuigen, chemische producten,
kali, kleurstoffen, verfwaren, drogerijen),
hout, aardewerk, papier, enz.
De overeenkomst blijft va n kracht tot
31 Maart 1918.
Evenwel kan zij tusschentijds door
ieder der partijen worden opgezegd.
In. geval van opzegging eindigt de
overeenkomst den laatsten dag van de
maand, volgende op die, waarin de op
zegging geschiedde.
5. Teneinde de betalingsbalans tu-
schen de belde landen zooveel moge
lijk in evenwicht te houden, verklaart
de Nederlandsche rcgeerimgi er geen
bezwaar tegen te hebben, dat zoolang
deze overeenkomst van kracht blijft,
van Nederlandsche zijde een crediet
van ten Iiooigste llJ/i millio,;ón
gulden per maand wordt verleend.
De Duitsche regeering neemt de ver
plichting op zich, buiten dit crediet
geenerlei nieuwe credletoperaties in Ne
derland te bevorderen, zonder dat dien
aangaande vooraf overeenstemming met
de Nederlandsche regeering1 zal zijn ver
kregen.
Op het boevngeiiioemde volgt echler
nog een. zesde punt, dat althans eenige
verklaring geeft van het feit waarom nog
niet alles met den aanvoer uit Duitsch
land in orde is.
Dat zesde punt bepaalt nl.; „Omtrent
volgende punten zal nog nader
overeenstemming moeten worden
verkregen."
Die punten waren de volgende.
A. ten behoeve van Nederland.
I. De beperkende bepalingen nopens
het gebruik van Duitsch ij z e r e n staal1
voor den scheepsbouw hier te lande. --
Blijkens de M. v. A. zijn de onderhande
lingen hierover nog hangende.
II. Doorvoer van en naar Oosten
rijk en Zwitserland. Van Oosten-
rijksche zijde is deze doorvoer in beginsel
vrijgelaten. Beperking hestaai in zoo-verre.,
dat door Duitschland geen doorvoer kan
worden, toegestaan, die in strijd zoude
zijn met de tusschen dit rijk en Oosten
rijk en Zwitserland getroffen schikkin-
gen.
III. Toevoer over zee naar ons
land, Aan de Nederlandsche wen schen
is tegemoet gekomen, voor2oover zij be
troffen de verwijding van de zooge
naamde vrije vaargeul naar het Noorden.
Een ïweede wensch betreft het toestaan
van eeu veilige vaart voor Nederlandsche
schepen, die in Engeland kolen
gaan halen. Ofschoon ook op dit punt
Dfuitschland in beginsel aan onze wen-
schcn is tegemoet gekomen, stuit de uit
voering voorloopig nog op bezwaren van
practisehen aard, welke voortkomen uit
de voorwaarde, door Duitschland ge
steld, dat ieder dusdanig schip moet wor
den begeleid door eten radersto.omschip.
IV Geschilpunten over petroleum-
tankschepen onder Nederlandsche
vlag, belioorend aan een maatschappij bij
welke voor Duitschland vijandig kapitaal
is betrokken. Aangezien op het oogen
blik om audere redenen «teen aanvoer van
petroleum plaats vindt, is deze kwestie,
waaromtrent gegronde hoop op een be
vredigende regeling bestaat, blijven rusten.
V. Uitvoer tegen de oude prijzen van
een voorraad van 14.000 ton steenkool1
voor Nederlandsche rekening te Ruhrort
liggende. Nog geen overeenstemming
verkregen.
B. Ten genoegen van Duitschland
I. De nog liangende kwesties tusschen
de wederzijdsche groepen van belangheb
benden omtrent dc uitvoering van de be
staande -overeenkomst inzake levensmid
delen.
II. Een bevredigende credietovereen-
fcomsl tusschen de wederzijdsche groe
pen van belanghebbenden.
Eq eindelijk komen dan nog de vol
gende bepalingen.
De ondertcekening van de defini
tieve overeenkomst zal eerst plaats vin
den, nadat overeenstemming
zal z ij n bereikt omtrent de punten
genoemd in art. 6.
|j; lntusschen zal de uitvoering der
overeenkomsten (uitvoer van steenkolen,
ijzer, levensmiddelen, en verkenen vaVi
crediet) onmiddellijk een aanvang nemen.
HERKELTUNG DER AFGEKEURDEN.
Het afdelingsverslag' der Tweede Ka
mer is verschenen over het 4 Oct. j.t.
ingediende wetsontwerp, bepalend, dat
dc na 1885 geboren personen, die voor
den dienst ongeschild zijn verklaard, aan
herkeuring kunnen worden onderworpen,,
om bij goedkeuring bij den Landstorm ie
worden gevoegd.
Bij dit a f tl o elingson derzoek sprak men
er vrij algemeen voldoening over uil,
dat de regiering er op bedacht was dq
aflossing der lichtingen en jaarklassen
geregeld te doen plaats hebben „Sommi
ge leden" wilden daarvoor eclilor ocrsl
meer iulichtingen hebben over de aflos
sing, en „sommige leden" achtten injier-
king van het effectief volstrekt niet on
mogelijk. Cok andere leden waren van
oordeel, dat dit mogelijk was bij een re
organisatie of hergroepeering onzer strijd
krachten.
Verscheidene leden liadden er overwe
gend bezwaar tegen, dal die herkeurden,
aan de militie 1919 voorafgaan; zij meen
den, dat, zoplang de lichting 1919 be
schikbaar is, lot een zoo harden maat
regel', als in -dit wetsontwerp wordt voor
gesteld, met mag worden overgegaan.
Tegen het denkbeeld der wel werd
aangevoerd, dat zoodanige inlijving door
de belanghebbenden ongetwijfeld als een
groote hardheid zal worden gevoeld. Deze
meenden er vast op te mogen rekenen
van dienst vrij te zijn en hebben him le
ven en hun zaken daarnaar ingericht*
Voorts dat deze maatregel slachls tijde
lijk hulp lean bieden; dat bij strenge
keuring het aantal personen te 'klein zal
blijKen, dat er tegen de algemeene verla
ging der kcuringseischen ernstige bezwa
ren bestaan.
„Van andere zijde" werd liet laatste
betwist, en werd het in 't ontwerp neer
gelegde denkbeeld minder bezwaarlijk en
verwerpelijk geacht. „Verscheidene le
den" konden met de hoofdgedachte mee
gaan, maar wensckten dat men niet ver
der zou gaan dan tot het 25ste lévens-
jaar, daar mannen van 25 jaar en ouder,
meerendeels hoofden van gezinnen zijn.
NEDERLAND EN DB OORLOG.
Kabelballon in brand ge-
schoten boven Z-Vlaan-
r deren.
Dat wij in ons vorig nummer geen
molding konden maken van het bovengle-
noenid feit wijte men niet aan ons of
aan onze correspondenten. Deze laatste
hebben ons te half drie Zaterdagmiddag
eenige telegrammen gezonden. Maar deze
kwamen eerst na half zes in ons bezit,
hoewel iin Holland het bericht reeds vóór
vieren in de bladen verscheen. r
Wat er in werkelijkheid gebeurd is.
was ons na de eerste meedeehngien niet
duidelijk, jan laat ook nu, na de uitvoe
rige meeaeelingen, gelegenheid over tot
allerlei gissingen.
Wat men zag was het volgendeOn-
jeseer te twee uur kwam o-ver de
grens aandrijven nabij Aardenburg
een groote kabelballon omringd door drie
vliegmachines. Telkens als deze nabij
het gevaarte kwamen hoorde men het
mitrailleurvuur. Dat geschiedde een der -
chine kwam aanvliegen die den ballon in
brand schoot. Vlammend daalde het ge-
gevaarte neer in den Sophiapolder nabij
Oostburg', waar het schuitje wel be-
tigmaal, tot eindelijk een vierde ma-
bloed maar niet bemand bleek. Drie
vliegers keerden onmiddellijk terug1 naar
België, hevig beschoten door onze sol
daten. Een der vliegmachines daalde snel
op de plaats waar de ballon was neer
gekomen, maar steeg weer op vóór zij
op den grond was, en vloog ook naar Bel
gië terug.
Het verwarrende in de berichten,
Waarvan het eene spreekt van Engelsche
vliegmachines en het andere van Duit
sche vindt een verklaring in de volgende
meedeeling die ons uit Oostburg' gezon
den werd.
De ballon was afkomstig' uit de buurt
van Dixmuiden, tenminste de gevonden
kaarten en prachtfoto's van den geheclen
omtrek van die plaats doen zulks ver
moeden De bemanning moet nog op Bel
gisch grondgebied het schuitje verlaten
hebben, althans werd niet geconstateerd,
dal zulks op Nederlandsch gebied heeft
plaats gehad. Tal van voorwerpen tot de
uitrusting der bemanning behooronde
werden in het schuitje of bij dc plaats,
waar dit neerkwam, gevonden, zooals
een met dierenvacht gevoerd hoofddek
sel, dito handschoenen, voetbêkleediug
enz. alles evenwel doortrokken van bloed
of de sporen van bloedverloonende
voorts wezen een massa geklonterd bloed
het ontbreken van parachute's erop
dat de bemanning, zwaai- gekwetst den
ballon verlaten hadook <jc kaarten en
foto's waren erg' met bloed bevlekt.
Slechts een. deel van den ballon is
verbrand, na het in brandschieten is
de "massa brandend gas naar boven ont
snapt en is het brandend hulsel, waar
van nog wel 2/3 over is met touwwerk,
kabel enz. op den grond neergekomen-
Een groote Duitsche gevechtsmachine
kwam tot op een 30 Meter van den
grond met dc ballon mede om daarna
in de richting van België te verdwijnen.
Vermoed wordt dat de ballon bij een
bomaanval is - losgeslagen en met eenige
honderden meters staaldraad is wegge
dreven; onder dal wegdrijven moeten
Engelsche vliegers 'de bemanning be
schoten en gewónd hebben; tal van
kogelgaten werden m liet schuitje ge
vonden het in brandschieten Is waar
schijnlijk door Duitsche vliegers ge
schied om le voorkomen dat de ballon
met' inhoud, vooral de prachtige staf
kaarten waarop de gjeheele positie der
geallieerden in de buurt van Dixmuiden