IHIDDELBURGSGHE COURANT
I
Dinsdag 25 Septembep 1917.
160* Jaarpa^
BïOEMLAHB.
M 226
««önn. ntfl* V** kwfflöfel in Mid
delburg en bij de agenten in VHsslngen
Dn Goes f 3.55; per pest 1-1.75,
Advertenties 20 cent per regel.
Bij abonnement veel lager.
Familieberichten en dankbetuigingen
van 1—7 regels f 1.50.
DE AARDAPPELRELLETJES.
Bij de Kamer is ingekomen een nota
Van den minister van binnenlandsche za
ken betreffende de ongeregeldheden,»
welke zich in de laatste dagen van Juni
en in de eerste dagen van Juli j.l. Ie'
Amsterdam hebben voorgedaan.
Daarin wordt ten slotte over de oor
zaken liet volgende opgemerkt:
De voedsel-kwestie is, indien de aard
appelen tekort schieten, ook daarom
zoo moeilijk op te lossen, omdat de
vrouwen uit hot volk de kunst niet
verstaan van rijst een smakelijk mid
dagmaal te bereiden. Trouwens denoo-
digc ingrediënten ontbreken ook in vele
gevallen. Het gevolg was dat in de
volksgezinnen gedurende de laatste we
ken dikwerf oneeniglieid was gerezen
over liet middagmaal, waardoor van lie-
tvèriledle 'Ide ontevredenheid en prikkel
baarheid toenamen.
Nochtans zooals gewoonlijk liet geval
is, ging ook liier de hoofdoorzaak samen
met nog andere. Vooreerst moet gewe
zen worden op het feit dat de oorlogs
toestand verschijnselen in het leven heeft
geroepen, die op een belangrijke ver
mindering van het morcele weerstands
vermogen van een deel der bevolking
Wijzen Het aantal aangiften van diefstal
is in de oorlogsjaren in de hoofdstad
Sneer dan verdubbeld. Vooral komen die
voor op de uitgestrekte liandelsterreinen
waar steeds voorraden steenkolenbriket-
ten en andere artikelen opgestapeld zijn,
Al$ tweede nevenoorzaak moet ge
noemd worden een zekere prikkelbaar
heid van een belangrijk deel der bevol
king. Het zou stellig onjuist zijn te
beweren dal de groote meerderheid on
willig is onvermijdelijke ontberingen te
dragen. Maar, zoo gaat de Minister voort,
de gezichtskring der massa is beperkt en
- de moeilijkheden van productie en dis
tributie over het gelieele land en van
de internationale verhoudingen worden
wel door sommigen Degrepen, maar door
de massa niet gevoeld en men is dien
tengevolge geneigd hetzij1 aan de regee
ring hetzij aan het gemeentebestuur te
Wijten, wat inderdaad het gevolg is van
onvermijdelijke en steeds wisselende om
standigheden.
Deze prikkelbare stemming vormde
een vruchtbaren bodem voor revolulion-
naire propaganda en deze propaganda
heeft dan ook, vooral in de laatste da
gen van Juni stelselmatig en krachtig
doorgevoerd, er ongetwijfeld toe bijge
dragen, dat de ontevredenheid over de
bardappelschaarschte een hoogö spanning
kon bereiken.
Wat de samenwerking tusschen bur
gerlijk en militair gezag aangaat, deze
heeft, afgezien van een verschil van Uit
legging van ar,t. 18-4 der Gemeentewet,
niet te wenschen overgelaten. De wijze,
waarop zoowel de politie, als de mili
taire macht zich van haar uiterst moei
tevolle taak hebben gekweten, verdient
dan ook allen lof.
NEDERLAND EN DE OORLOG-
De a ur da pp el voorziening.
Het Bureau voor "Mededeelingen try-
s&ke de Voedselvoorziening meldt:
Gelijk in vroegere mededeelingen is uit
eengezet, is er ten aanzien, van deaarej-
Uppelen geen reden tot "bezorgdheid, al
fcal men wel doen zich niet aan overf-
Üreven optimisme over te geven. De
aardappeloogst laat zich zoo aanzien, Hat
gebrek aan dit voedingsmiddel niet te ver
wachten is. Niettemin zou het, ook bij
ruim voldoenden voorraad, mogelijk zijn,
dat de minder gegoede bevolking groot
te moeite zou hebben zich legen redelijke
prijzen aardappelen te verschaffen, in(-
flien de handel werd vrijgelaten. Op
dien grond heeft de Minister van L., N.
en H. besloten, dat tot distributie
van aardappelen van rijkswege
behoort te worden overgegaan.
De distributie zal gepaard gaan met
rantsoeneering In verband metlde
verlenging van den duur der broodkaart
lot 11 dagen, is het aardappelrantsoen
voorloopig bepaald op 4 K.G. p c r li o o fd
en per week, d. i. 'éón K.G. meer dan
vorig jaar. Deze hoeveelheid is meer dan
het gemiddelde gebruik per hoofd bcf-
draagt..
Wanneer later een volledig overzicht
zal verkregen zijn van de aanwezige voort
raden zal kunnen worden nagegaan, ook
in verband met andere beschikbare vocj-
dingsmiddelen, of, en met hoeveel hel
rantsoen kan worden verhoogd.
De vraag of aan particulieren gelcgeiU
lieid behoorde te worden gegeven een
zekere hoeveelheid aardappelen als wi rif
le rjjpro. visie in te slaan, ïs ampel
.pverwogen. Zelfs tegen een beperkten en
ge controleerden inslag van winterprovisie
rijzen echter zóó ernstige bezwaren, dat
de Minister gemeend heeft die niet Ie
kunnen toestaan. Indien toch, door
welke omstandigheden ook, op een be(-'
paald o ogenblik de distributie mocht hau
peren (gedacht werd o. a. aan langduri
ge, strenge vorst (of aan vervoermiddelen,)
zouden zij, die zich van winterprovisie
hudden kunnen voorzien, grootelijk be
voorrecht kunnen zijn boven de min/-
den-gegoeden, die in het algemeen niet
in s.aat zijn voorraden in huis le nej-
men. Bovendien zou een beperkte en gef-
conlroleerde gelegenheid tot het inslaan
van winterprovisie, die dan in minderng
zou beboeren te worden gebracht van de
aan deze personen te distribueereu hoep
veelheden, voor de gemeentebesturen'
groote administratieve moeilijkheden me
debrengen. Het gevaar is ook niet dönld-
beeldig, dat bij ruime bevoorrading door
particulieren, hetzij door gebrek aan ge
schikte bergruimte, hetzij door onbekendj-
heid met de verzorging van aardappelen,
belangrijke hoeveelheden zouden verloren
an.
De Minister heeft gemeend rekening te
moeten houden met de nadeelige pmslant-
dightden, ojc van invloed zullen kunnen
zijn op den beschikbaren voorraad. De
gevolgen -ran ziekte onder de aardappelen
zijn nog niet te overzien. Pok bij do
scherpste controle zal het nooit geheet te
voorkomen zijn, dat aardappelen 'worden
vervoederd aan het vee. Het lean voorts
gebeuren, dat door strenge vorst belang
rijke hoevfeëlheden voor de consumptie
verloren gaan, terwijl ondanks behoorlijke
voorzorgen, door storing in het vervoer
toch op een gegeven oogenblik op een
bepaalde plaats feitelijk een tekort aau
aardappelen zou kunnen ontstaan. Indien
onder een of meer dier omstandigheden
onverhoopt lijdelijk de aardappelvoorzie
ning mocht lijden, behoort de gfeheelo
bevolking den last daarvan te dragen, en'
dient voorkomen le worden, dat alleen zij,
iie niet in staat waren provisie m te
slaan, daarvan de nadeelen zouden ondeiV
vinden.
Op al deze gronden heeft de Minister
besloten geen particuliere bevoorrading
toe te staan. In verband biermede is hot
ve rvoer van aardappelen stop
gezet, terwijl alle aardappelen door de
regeering worden overgenomen, met uit
zondering van die, welke door de eigeuat-
ren voor eigen gebruik zijn verbouwd,
in een hoeveelheid evenredig aan Hegrooj-
te van het gezin, en rvan de pootaardapiW-
len, waarvoor een afzonderlijke regeling
zal worden gemaakt.
Voor de inbezit te nemen aardappelen
zal worden betaald f5.— per 100 K.G.
zand- en vcenaardappelen (geen
fabrieksaardappelen) en f 6.— per 100
K.G. kle ia ar dap pel en, beide soor
ten bestemd voor levering in het najaar
een en ander verhoogd met een loeslag
voor het bewaren.
Zonder speciale machtiging der regee
ring, vertegenwoordigd door de aardap"
£>el-cotamissie gullen geen aard
appelen mogen vervoederd worden
aan hel vee.
Nagegaan zal worden welke aardappe
len geschikt zijn voor do consumptie, Ten
aanzien der daarvoor niet geschikte aard
appelen zal nader worden beslist.
De consumptie-aardappelen zullen uit-
£lui|tend worden geleverd aan de ge
meentebesturen, die boven de voor
onmiddellijke distributie noodige hoeveel
heden ook zullen moeten zorgen voor een
reserve van goed houdbare aardappelen,
voldoende voor Zes Weken, waaraan alleen
in geval van nood zal mogen worden ge
raakt.
De distributie zal op 9 October a.s.
aanvangen. Begonnen wordt met ge
lijktijdige distributie van geelvleezige zand
en veenaardappelen (Eigenheimers, Gro
ninger Kronen, Roode Stars en daarmede
gelijk te stellen soorten) en eene beperkte
hoeveelheid ldei-aardappelen (Borgers,
Eigenheimers en Industrieel). Iedere toe
wijzing aan een gemeente zal ten hoogste
40 o/o kleiaardappelen omvatten<
Met het oog op de transportmoeilijkhe
den zullen naar gemeenten, die genoeg
eigen kle i-aardappelen verbouwen
geen zand- of veenaardappelen worden
geleverd.
Zoo spoedig' mogelijk zal een inventari
satie der aardappelen geschieden, die van
tijd tot tijd zal worden herhaald, om daar
door een ioverzielit le krijgen en de houden
van de beschikbare voorraden.
Het spoorwegverkeer.
Naar aanleiding van het verzoek door
de Spoorwegmaatschappijen aan den Mi-
nisier gericht, om ontheffing van de ver-'
plichting tot liet verwarmen der spoor-
wegrijluigen, gedurende de a.s. winter
maanden, heeft zich een commissie ge
vormd met het doel den Minister te1
bewegen dit verzoek niet toe te staan.
Door het plaatsen van advertenties in
de groote bladen wil men trachten van'
hen, die gedwongen zijn geregeld van
den trein gebruik te maken, adhaesie-
betuigingen hiermede te verkrijgen. De
commissie is van meening, dal het 'nict-
verwarmen der treinen alleen als uiterste
maatregel mag geschieden, daar dit voor
hen die geregeld van den trein gebruik
moeten maken niet alleen een opoffe
ring zou zijn, doch bij lange reizen de
gezondheid zo,u schaden.
De Tel. weet nog mede te deelen, dat
ook op do uieoslc stations de verwar-,
ming dezen winter achterwege zal blij
ven. Alleen op de groote stations, waar
men centraio verwarming heeft, zal men
deze handhaven, maar in de kleine sta
tions zal men, evenals in de treinen, kou
kunnen^hjden.
Van be trouwbare zijde" vernam de
„Maasbode", dat bij de spoorwegmaat
schappijen het voornemen beslaat, bin
nenkort de reizigerstreinen alleen uit
voertuigen 3e klasse samen te
stellen. In een rijtuig van laatstgenoemde
klasse kunnen niet alleen meer reizigers
vervoerd worden dan in een wagen der
andere klassen, waardoor dus de treinen
lichter en het kolenverbruik minder zou
worden, maar men hoopt "hierdoor rei
zigers, welke louter voor hun. genoegen
op reis gaan, af te schrikken.
Bevoorradingsconi missie
De Minister van Oorlog heeft gister
middag in een der zalen van zijn depar
tement de commissie geïnsLalleerd, sa
mengesteld uit het personeel van ver
schillende departementen van algemeen
bestuur, lot onderzoek van de bevoor
rading van leger en volk in tijd van oor
log en daarna.
Naar de Minister in zijn rede opmerkte,
kan het thans, nu de moeilijkheden voor
de verzekering van de voeding -en de
bestaansvoorwaarden van ons volk met
den dag toenemen, en 'de toevoer van
buiten telkens moeilijkheden ondervindt,
niet anders, of ook het leger en de be
langen der landsverdediging moeten daar
van den terugslag ondervinden.
"Waar de eischen van 's lands defensie
eenerzijds en de behoeften van de be
volking anderzijds zoo Jicht met elkan
der in noising komen, ïs het een uiterst,
netelige en moeilijke vraag, hoeverre de'
eene aan de andere kunnen, ja, moeten
worden opgeofferd. Eenzijdig is die
vraag niet te beantwoorden. Dit verklaart
de veelzijdige samenstelling der com
missie.
De vragen d:.e aan de commissie zijn
■oorgelegd komen op het volgende
neer: Welke voorraden op elk gebied
dienen als minima voor de weermacht en
voor de bevolking aanwezig to zijn, ge
let op de mogelijkheid, 'dat de aanvoer
geheel of van bepaalde zijden stil staat?
Zijn zij aanwezig, en in hoever? Welke
rantsoeneering is noodig om ze toerei
kend te doen zijn? Hoe kunnen ze nog
worden vergroot? Wat dient in elk geval
voor het leger te worden opgelegd? HoiJ
moeten zo worden beheerd; hoe dient
de samenwerking te zijn tusschen de
civiele cn militaire overheden in dit op
dicht?
Steenkolen uit Engeland.
Het Ned. Corr.-bureau meldt:
Naar wij met zekerheid vernemen, be
vinden de onderhandelingen met Enge
land inzake de kolenlevering zich nog in
hetzelfde stadium als de vorige week.
De mogelijkheid is intusschen niet uit
gesloten, dat, al mocht de Overeenkomst
waaromtrent thans wordt onderhandeld,
onverhoopt niet tot stand kunnen komen,
ons land desniettemin door Engeland in
staat zal worden gesteld, 100 000 ton
steenkolen Uit Engeland te betrekken.
Onze Limburgsche kolen.
Naar de corr- van de Tel. uit Den'
Haag verneemt, is men met man en
macht doende, om de "Capaciteit van
onze Limburgsche mijnen zoo hoog mo
gelijk op te voeren. Met behulp van
militairen is men Dezig in Zuid-Limburg
nieuwe .spoorlijntjes aan fe leggen, ten
einde het transport zoo vlug en rationeel
mogelijk le kunnen inrichten.
Het Tifrf ver voer.
De heeren Duymaer van Twist cn Van
der Voort van Zrj'p leden der Tweede
Kamer zijn Zaterdag' naar Coevordcn
gegaan om een onderzoek in le stellen
naar de verscheping van de turf uit dc
venen van Drenthe en Overijssel. Op
hun verzoek waren een aantal deskun
digen, verveners, scheepsbevrachters, enz.
samengekomen voor het houden van een
(bespreking.
De heer Van der Voort van Zijp leid
de de samenkomst en stelde drie pun"
ten aan de orde. In 't algemeen heeft
men den indruk, dat de voorraad turf
niet snel genoeg wordt verscheept. Om
dit te kunnen beoordeelen, is het wen-
scliclijk te welen, hoe groot de voor
raad is; hoe over den prijs wordt ge
dacht, en of liet vervoer goed is gc^
regeld.
Het bleek dat het vervoer veel te wen
schen overlaat. Als oorzaken werden ge
noemd: ten eerste dat de bandstoffen-
commissies niet op de hoogte zijn van
haar taak; ze bestellen vaak rechtstreeks
aan de verveners of ze bestellen heele-
maalniet, in afwachting van het kwantum
kolen, dat beschikbaar komt. Daardoor
is het voorgekomen, dat in sommige
bestellim-
veenderijen meer schepen
gen waren.
Een oorzaak van vee] grooter omvang
werd echter aangewezen in de schip
perij. De regeering heeft een contract
met den Algemeenen Scliippersbond
voor de Binnen-scheepvaart, om te allen
tijde over voldoende scheepsruiimte to
beschikken voor het vervoer van turf,
maar deze Bond liet den boel in 't
honderd loopen, doordat het bestuur
geen voldoende controle heeft over de
leden van den bond; de schippers
wachten eenvoudig de beste vrachten
af, waardoor tal van bestellingen niet
worden uitgevoerd, en het vrachttarief
wordt schromelijk opgedreven, ver bo
ven het afgesproken maximum.
Alleen te Klazienaveeu liggen meer
dan 200 schippers te wachten, terwijl
sommige gemeenten reeds maanden te
vergeefs wachten op de bestelde turf.
Een zeer ernstige klacht is de na
ijver tusschen de georganiseerde schip
pers en de zoogenaamde vrije schip
pers. In het contract is bepaald, dat
de vrije schippers zich slechts behoe
ven aan te melden om door de scliip-
persbeurzen bevracht te worden, maar
in de practjjk worden deze op allerlei
wijze achtergesteld, ze moeten soms we
ken wachten, hoewel hun order dade
lijk bij aankomst aan de beurt is, en
meermalen komt het voor, dat de houd
den vrijen schippers belet vrachten uit to
voeren, die de bondsleden niet wen
schen aan te nemen. Zelfs Ls molest
niet uilgesloten. Er zijn gevallen ge
noemd, waarbij de marechaussee be-
(sdhermend moest optreden. Toch its
hel van groot belang, dat de vrije
schippers tot de turfvaart worden toe
gelaten; tal van gemeenten stellen er
prijs op, dat zij bediend zullen worden
door de schippers, die dit voorheen
ook deden,, Die weten wat er noodig
Ls, kennen de gewenschte soorten turf
en besteden aan het vervoer de noo
dige zorg. Door het stopzetten van
strookarton- en andere fabrieken is er
een groote hoeveelheid seheepsruimle
beschikbaar, die nu niet uitkomt, uit
vrees voor molest.
Over het algemeen wordt, aldus luidt
een andere klacht, de turf door den
bond ruw verscheept en wordt er bij
de inlading veel te weinig toezicht ge
houden. De gemeente Hasselt heeft haar
eigen schipper naar het veen gezonden
en had op 60.000 turven een verlies
van 800. Hasselt was met deze uit
komst zeer tevreden. Maar Genemuiden
kwam op 60.000 er 12.000 tekort; die
moesten in den vorm van molm wor
den geaccepteerd,
Hieraan zij nog toegevoegd da! de
Minister van L., N. en H. in zijn hedeW
verschenen antwoord op vragen van den
heer Hugenhollz o. a. het volgende mee
deelt:
De medewerking zoowel van de ver
veners als van den Algemeenen Schip-
persbond is verkregen. Inmiddels valt
niet te ontkennen, dat plaatselijk met de
schippers moeilijkheden ontstaan zijn. Tot
nu toe is steeds getracht, deze moeilijk
heden in der minne nil den wfrg te rui
men, hetgeen ook "is gelukt. Aangezien
de verlading van de turf in geen geval
vertraging mag ondervinden, bestaat er
groote waarschijnlijkheid, dat van re-
geeringswege meer dwingende
maatregelen ten opzichte van de
schipperij dienen te worden genomen.
BrutnKa&r.
Naar het Tijdschrift der Mij. van Nij
verheid schrijft zijn twee groote maat-
•ehappiïen nu met de exploitatie der
bruin koolvelden bezig.
De eerste maatschappij is de Furness'
Kolen Mij te Rotterdam met liet mijn-
veld Carisborg I te Heerlen. De andere
maatschappij is de N. V. Bergerode te
Brunssnni (L.), die het mijnveld „Ener
gie' ontginnen zal.
Deze velden bevatten miljoenen ton
nen bruinkool met een brandwaarde vol
gens voorloopige onderzoekingen van
3000 tot 5000 caloriên.
Het veld Fnergie zal door een nor
maalspoorweg verbonden worden met den
mijnspoorweg van Nuth naar SM. Hen
drik". Deze aansIuUingsspoiorweg is uit
besteed en moet 1 October a s. gereed
zijn Voor dit veld zijn 5 kleinspoor-'
locomotieven besteld met bijbehoorende
sporen en kipwagens, voor vervoer van
bovengrond en kolen, verder zijn besteld
2 cxcavateurs met electrisclie beweeg
kracht, verhoogde laadbrug, krachtige
eleclrische pompen, woningen voor per
soneel, enz Een groot deel van he^
bovengenoemde is reeds op hel veld
aanwezig en aan het werk of wordt in
werkvairdigen toesLand opgesteld.
Reeds is een belangrijke hoeveelheid
kool, die in open groeven ontgonnen
wordt, blootgelegd
Men hoopt in October 100 wagons van
10 ton per dag te kunnen afleveren en
in November 200 wagons. Zonder moeite
kan dit desverlangd gebracht worden op
300 wagons per dag.
Voor het veld Carisborg II zijn 4 Idein-
spoorlocomolieven met bijbehoorend ma
terieel besteld, een grootero excavateur,
enz.
Do spoorwegaansluiting heeft hier meer
hoofdbreken gekost. De oplossing is ge
vonden doordat de hoogere autoriteiten4
het zeer groote landsbelang der kolen-
voorziening beseffende, hebben goed
gevonden den 2i/j K M. langen aanslui
tingsspoorweg van dit veld naar het sta
tion IIoensbroek te doen aanleggen door
de genie. Het station Hoensbroek der
S S. zal belangrijk worden vergroot.
Men hoopt, dat over een tweetal maan
den deze spoorweg gereed zal zijn, danj
kunnen ook van daar 100 wagons per dag
verzonden worden, binnen enkele we
ken op te voeren tot 200 wagons, welkq
productie zoo noodig is te verdubbelen.
Er is echter een groote donkere wolkj
die deze bruinkoolzon dreigt te verduis
teren en dat is het steeds grooter wor
dend wagengebrek hier te lande.
Bij besprekingen omtrent 'den afvoer
der kolen is gebleken, dat reeds Ihansj
in ons land een groot gebrek bestaat aan
goederenwagens en dat het le voorzien
is dat met het binnenkomen van denl
oogst (bieten- en aardappel vervoer enz.)
dit gebrek nog zal toenemen
Men zal dus ook op 'dit gebied wef
moeten komen tot een wagenrantsoenee-
ring, waarbij goederen als steenkool,
bruinkool, voedingsmiddelen enz. voor
rang hebben.
Ook zal men moeten overwegen om
goederen, (Re te water verzonden kun
nen worden, van het vervoer per spoor
uit te sluiten. Het is te hopen, dat men
van overheidswege een middel zal we
len te vinden om in het wagengebrek le
voorzien, opdat de bruinkolen, die op
de velden van Bergerode om zoo te zeg4
gen voor het opscheppen liggen, kunnen
medehelpen aan de vermindering van den
koleunood.
Vet.
Uit Den Haag wordt aan Het Volk get-
meld t
Naar verluidt, zullen er maatregelen
inzake het vet worden genomen in dier
voege, dat in het algemeen hot slachten
wordt verboden en alleen wordt toege
staan, op voorwaarde, dat het losse vet
aan de regeering wordt afgedragen tegjen
een bepaalden prijs. Dit geldt voor het
vet van alle dieren, zoowel van runderen
en schapen, als van paarden en varkens.
Het vet zal worden gesmolten en geheel
op dezelfde wijze behandeld als 'hot te
genwoordige bak- en braadvet. Op deze
wijze rekent men er op. met het vet, dat
de Vleesclivereemging nog heeft van de
vroegere inzouting en met de voorraden,
die bij particulieren in beslag genomen
zullen kunnen worden, in slaat le zijn
het rantsoen van bak- en braadvet te ver
dubbelen. Daaruit volgt dus, dat voor nie
mand, rijk of arm, voortaan méór vet
verkrijgbaar zal zijn. Plaltelandsbewo^
ners, die hun eigen varkens hebben,
mogen het vet daarvan behouden, maar
zijn verplicht, aangifte van het slachten te
doen bij den burgemeester, zoodat zij
dan geen vetbons krijgen. Als men on/-
verhoopt niet de vereischte hoeveelheid
vet kan krijgen, vindt er aanvulling plaaW
met boter, die in het vet wordt venvej-kt.
o
Bieren
De Minister van L. N. en H heeft
onder intrekking van zijn beschikking
van 4 September j.l.
1. met ingang van 1 October 1917
vastgesteld een maximum-kloinhan-
delprijs voor RegCeringseieren van 12
cents per stuk;
2. den gemeentebesturen in overwe
ging gegeven RegeeringSeieren ter distri
butie te verstrekken aan grossiers tegen
een prijs van f 11 per 100 stuks en
aan kleinhandelaren tegen een prijs van
f 11.25 per 100 stuks,
Door voornoemden Minister is voorts
bepaald
dat voor iedere hoeveelheid van 100
volversche kipeieren, waarvoor consent
tot uitvoer wordt afgegeven, voor do
dagen 23—29 September 1917 een hoe
veelheid van 30 eieren beschikbaar moet
worden gesteld.
dat andere eiersoorlen niet beschik
baar behoeven te worden gesteld voor
binnenlandsch verbruik
dal een deel van de beschikbaar te
stellen kipeieren, bestemd voor distribu
tie door de gemeentebesturen, zoomede
een ander deel, bestemd om te worden
geconserveerd, moeten Worden geleverd
tegen een prijs Van f 10.50 per 100
stuks.
Kaarsengebrek.
Naar St. Bavo meldt, heeft de bisschop
van Haarlem aan de pastoors, rectorenl
en kloo >ter-overstcn binnen het bisdom'
van Haarlem den volgenden brief ver
zonden
„Daar hel voor de lichtvoorziening
van ons land gedurende den as. winter,
noodzakelijk blijkt, dat bij het gebruik
van kaarsen (zoowel van bougies- als
van waskaarsen) de grootst mogelijke
zuinigheid worde betracht, verzoeken wij
hij deze, het verbruik van kaarsen hij'
uitvaarten en eerste jaargetijden zooveel