MlDDELBLlUiSCHE COURANT.
Donderdag 2 O September 1917.
160* Jaargaaa-
BÏHNEHFAHD.
M 'l'l'l
A bona, prijs per kwartaal ïn Mid
delburg en bij de agenten in Vlissingea
en Goes 1.55; per post f 1.75.
Advertenties 20 cent per regel.
Bij abonnement veel lager.
Familieberichten en dankbetuigingen
van 1—7 regels f 1.50.
DE VEKKEERSBEPERKING IN
ONZE PROVINCIE.
Toen we indertijd melding1 maakten
van de plannen tot inkrimping van den
spoorwegdienst op de Zeeuwsche lijn,
hebben wc al er op gewezen dat wij
hier wel èrg zwaar bezocht werden
En nu de nieuwe dienstregeling van
de provinciale stoomboot diensten op
de Wester- en de Ooster-Schelder be
kend zijn «n van de verschillende tram
wegen, nu voelen we weer geducht
dat Zeeland een moeilijk le bereizen
provincie is.
De lreinendienst ds nu zoo, dat iemand
juiit Westelijk Z. Vlaanderen niet op een
dag heen en terug naai- Goes kan. Wie
van uit Walcheren naar Oostelijk Z.
.Vlaanderen wil, heeft daar alleen 's mid
dags gelegenheid toe; en lean dus lev-
njauweraood zaken doen eir, denzelf
den dag terugkeeren tenzij hij den om
weg over Hansweerl neemt, die lang en
duur is. En dan nog mag hi} zich niet
ver builen Neuzen wagen.
Schouwen (dal één dag geheel ver
stoken was van boolverbinding met het
Zuiden) heeft alleen 's middags een boot
naar Middelburg' en daarmee kans in
Goes aansluiting' te krijgen op het spoor
wegnet, Van terugkeer denzelfden dag
per boot is geen sprake. De omweg
per tram en trein over Steenbergen
is bijna niet le gebruiken, en de Verbin
ding met Rotterdam is treurig.
Voor Tholen dito. De inwoners van
dal eiland hebben dat al eenigen tijd
ondervonden door een enorme verga»
ging' in de postbestellingen. Dat is nu
nog veel erger geworden.
Trouwens voor heel Zeeland weegt
zeer zwaar de postverlraging naast de
moeilijkheid in hel verkeer, vooral voor
sommige deelen. Brieven voor Domburg
en West Z. Vlaanderen die niet met
den Ivein van twaalf uur. uit Holland
hier en in Vlis'singen aankomen, blij
ven tol den volgenden ochtend liggen
vóór ze kunnen worden doorgezonden.
We schrijven dit niet omdat we mee-
.nen' dat het op grond van de voor
schriften van het Kolenbureau anders
kon zijn geregeld. Om dit uit te maken
zijn gegevens noodigwaarover we niet
beschikken.
We nemen aan dat in verhouding aan
alle Zeeuwsche lijnen dezelfde beper
king is opgelegd, als aan die in auderet
•streken, hoewel sommigen den in
druk kregen dat in andere provincies
het percentage vervallen treinen kleiner!
is dan hier.
Maar zelfs aangenomen, dat het per
centage gelijk is, dan meenen we nog
en daarop willen we hier in l bij
zonder wijzen dat er reden is om
jvjooir Zeeland een bijzoinidterfe
tegemoetkoming te vragen zoo
dra die maar ©enigszins mogelijk is.
'tls hier altijd een lastige provincie
voor het verkeer. Als we hier op reis
willen naar een ander deel der pro
vincie, zijn we altijd, ook al kunnen
we de plaats van bestemming' zien lig
gen, lang op weg, veel langer dan in
andere provincies voor denzeifden af
stand. Maar het gevolg is dan ook dat
een percentsgewijze gelijke beperking
vanh et verkeer hier veel erger ge
volgen heeft dan in 'andere streken.
Wat elders slechts een inkrimping be-
teekent, veroorzaakt hier maar al le
Vaak een onmogelijkheid.
DE REIS DER KONINGIN
Uit Heerlen wordt gemeld, dat do
'Koningin heden de Limburgsche mijnen
zal bezoeken.
Ter inleiding van dat bezoek heeft
H. M. gistermiddag van uit Sittard reeds
een auiotochi gemaald naar het terrein
der bruinkool-ontginning Carisborg, nabij
Hoensbrock.
Heden zal TIM onder meer het hoofd
bureau der staatsmijnen le Heerlen be
zoeken.
ZEEUWSCHE WATERSTAATSPOSTEN
OP DE STAATSBEGUOOTING
Aan de Memorie van Toelichting op
de begrooling van Waterstaat ontleenen
we de volgende medcdcolinggn
Voortzetting verbetering van den weg
langs de westzijde van het kanaal van
Sluiskil naar Terneuzen. Met
de verbetering van dezen weg zal ook in'
191S zijn voort te gaan door het opbren
gen van een gewalst^ deklaag van steen
slag.
Herstraling van deu keiweg van
.Axelsclve Sassing naar Axel.
De verharding van dezen keiweg laat
le wenschen over. De bestrating zal zijn
te herleggen onder bijlevering van eon
'gedeelte nieuwe keien. Met de uitko
mende oude keien kan de keibestratïng
op de losplaats bij de Axelsche Sassing'
uitgebreid worden.
Kanaal door Zuid-Beveland.
Aanleg van een ondergrondsche sterk-
stroomteiding van Hans weert naar
Wemeldi.jgc. Voor den aanleg
van bedoelde leiding werd in 1916 een
bedrag van f 30 000 beschikbaar gesteld,
In verband met de zeer hooge prijzen;
voor kabels werd dit werk niet uitge-t
voerd. De uitvoering kan echter thans
niet langer worden uitgesteld en zal in
191S noodig zijn. De kosten worden op
f 15,000 geraamd.
Bouw van een transformator station te
We meld in ge. Voor den bouw van
bedoeld station werd in 1916 een bedrag
van f 5000 beschikbaar gesteld. Daar de
sterkstroomleiding van Hans weert naar
Wemeldinge niet gelegd werd, bleef de
bouw van hel station ook achterwege.
Het is evenwel gewenscht het station in
1018 te bouwen.
Maken van re serve de uren voor
de derde schutsluizen Voor de derde
sluizen le Hanswecrt en te Wemeldinge
zijn Iwee reservedeuren noodig. Voojj
het j'aar 1916 was gerekend op het ma
ken van één deur, terwijl voor de tweede)
deur een bedrag is uitgetrokken op de
begrootin? voor 1917.
Wegens de buitengewoon lioogc ijzer-
prijzen is in 1916 niet tot besteding over
gegaan, zoodat daarop in 1918 zal zijn te
rekenen.
Kanaal door Walcheren.
Voorziening van den ondcrzeeschen,
oever aan den kop van het Wester-
hoofd der Marinebuitenhaven en ver
nieuwing palen van dit hoofd. in de
laatste jaren is de diepte vóór den kap
van dit hoofd sterk toegenomen, zoodat
een-voorziening noodig is; verder eischt,
hel paalwerk van dit hoofd vernieuwing.
Herstellen van de oostelijke aanleg-
ponton in de buitenhaven te VI i s-
s in gen. Reeds in 1916 is een bedrag
voor het herstellen van deze ponton;
toegestaan, doch het werk kon wegens!
de buitengewone tijdsomstandigheden niet
worden uitgevoerd. In verband met de
prijsstijging der materialen is op een hoo-
gcr bedrag gerekend dan aanvankelijk j
noodig werd geacht.
Herstellen van ijzeren sluisdeuren
te Vlissingen. Bij een voorloopig
onderzoek van de in 1916 opgelegde]
deuren is gebleken, dat het bedrag van1
f 15.000, aangevraagd voor 1917, voor de
herstelling niet voldoende zal zijn, zoo
dal een tweede bedrag, groot f 10 000,
voor 1918 moet worden aangevraagd.
Vernieuwen en herstellen van rem
ming werken der bruggen en sluizen.
Hel .is gewenscht met het vernieuwen,
en herstellen van de remmrngwerhen'
der bruggen en sluizen, waarmede in
1915 werd begonnen, met kracht voort
te gaan.
Verlenging geleidingsremmingwerk in
de buitenhaven te Veerc. Door
de geringe lengte van genoemd remming-
werk belemmeren de daaraan liggende,
op schutting wachtende schepen de vaart
uit de kleine sluis, hetgeen reeds tot
schadevaringen aanleiding beeft gegeven.
Door de voorgenomen verlenging zal dit
bezwaar worden verholpen.
Maken van twee biunenebdeuren voor
de kleine schutsluis te Veere,
Op de begrooting voor 1917 werd voor
deze deuren een bedrag van f 6500 aan
gevraagd. De deuren zullen wegens de
prijsstijging der materialen vermoedelijk
ongeveer f 9000 kosten. Daar de deuren
niet zoo tijdig gemaakt kunnen worden,
dat een deel der kisten ten laste van
het dienstjaar 1917 zal kunnen worden
gebracht, is in 1918 op het bedrag vani
9000 te rekenen.
Kanaal van Terneuzen.
Herstellen van de Oostsluis te Ter-
neuzen. De hiervoor uitgetrokken som
van f 40.000 is een gedeelte van het be
drag, dat noodig zal zjjn voor het uitvoe
ren van belangrijke herstellingen aan de
Ooslsluis te Terneuzen. De geheele her
stelling van do sluis wordt geraamd op
rond f 100.000.
Maken van" oen nieuwe sluisdeuren-'
bergplaats te Terneuzen. De berg
plaats voor de reservedeuren van de
Oostsluis en de Middensluis te Ternepzen
op het Eiland tüssehen den Oost- ep
Middenkanaalann aldaar, is onvoldoende
en moeilijk bereikbaar. Het terrein is
drassig. De reserve-deuren liggen groo
tendeels ongedekt op houten jukken,
welke verteerd zijn. Een nieuwe berg
plaats is gew.enscht; zij kan gemaakt
worden op het terrein ten zuiden van
de Irambrug over den Middcnkanaalarra'
te Terneuzen. Volgens een daarvoor op
gemaakt ontwerp zijn do kosten geraamd
op f 18 000. Het werk is over twee jaren
le verdeden, zoadat voor. 1918 te reke
nen is op f 9000.
Zee en oeverwerken in Zee
land. Voorziening onderzceschen
oever langs de havenhoofden van de
W,es 1 er- ot Koopmanshaven le
V lis sin gen. Blijkens de in de laatste
jaren verrichte peilingen is een krachtige
voortzetting van de bestorting en bezin-
king van de beide havenhoofden in 1918
noodzakelijk.
Voorziening van den oever langs het
Blazenhoofd Lp Vlissingen
Ook nabij dit hoofd heeft sterke verdie
ping van den oever plaats gehad; het
aanbrengen van een voorziening in', 1918
kan derhalve niet langer worden uitge
steld.
Onderhoud sLroomleidende dammen en
eventueel baggerwerk in Veer gat
en Zandkreek. De diepte in de
vaargeul van het Veergat nabij de buiten
haven te Veere Is achteruitgegaan, zoodat
vermoedelijk in 191S de vaargeul weder
op diepte zal zijn te brengen. Het bedrag
voor onderhoud der dammen en voor
baggerwerk is mitsdien honger geraamd
dan voor 1917.
Verbetering van de aanlegplaats te
Veere voor het veer van Veer'®
naar Camper land. De aanleg
plaats van dit veer te Veere, het zooge
naamde ..zuiderhoofd" is in onderhoud!
bij het Rijk, die te Camperland bij do
provincie Zeeland. In verband met do
eischen van het verkeer en dc verbete
ring van de laatstgenoemde aanlegplaats
van wege de provincie is ook verbetering
lan dc aanlegplaats te Veere zeer ger'
wenscht.
Aanleg van gen tweede havenkom
te Breskens (3e gedeelte) en dempen
van de AVestspuikom aldaar. Met de iiï
1916 en 1917 toegestane bedragen zal de
Ooslliavetidam worden omgelegd. Het
voor 1918 aangevraagde bedrag, is be
stemd voor de verlenging van de be
schoeiing met daarachter gelegen opslag
plaats aan de oostzijde van de beslaande,
haveu en het maken van een beginvan
uitvoering van de tweede havenkom.
Met den ,uit deze kom afkomendeu
grond zal de Westspuikom worden ge
dempt.
De Rijksmiddelen in 1917.
Do opbrengst der Rijksmiddelen (hoofdsom
en opcenten) over de maand Aug 1917 be
droeg ƒ19 715 526.50 s tegen 18,943.486 50s
over de maand Ang- 1916.
Het een twaalfde gedeelte der r.»ming
over bet gehsele jaar bodraagt ƒ16.093.000,27,
Wij laten hieronder volgen de inkomsten
over de e- rste acht maanden van 1917,
vergeleken met die over de eerste aebt
maanden van 1916:
Middelen. 1917, 1916.
Grondbeiast f 11.852.869 fll.538.919
Personeel 8,797.312 8.805.892
Inkomstenb 38 547 818 24 623.150
nog bel. 1.523.106 1.223.441
Suiker 19 146 782 22.090 738
Wjjn 815.3S0 751 689
Gedistilleerd 19.782.192 17.147 914
Zont 1.554.471 1.491685
Bier en Aijjn 1.361 248 1.103.505
Geslacht 6.S53.539 6.J86.099
Zegelrechten 8.032.950 5.107,120
Registrator 9.318.649 6.381.698
Hypotbeekr 653.594 648.287
Successier. 14 623.738 12.325.132
Invoerrecht. 7.900.462 11.760 4 8
Formaaticg 1378 17.673
Goud, zilver 439.660 405.149
Essaailoon 489 389
8tatbtiekr. 1.270.885
Mjjnrecht. 39.163 19.895
Domeinen 2.019.106 1.5U 964
Stuwtsloterjj 436.412 436.210
Jacht, viBBch 187.277 170.023
Loodsgelden 276.467 561.517 1
Totaal t 155.434.939 f 134.308 508
De opbrengst over de maand Aug. der
oorlogswinst- en verdedigingsbelastingen
was f 40.629.460.88sdie over de eerste 8
maanden van 1917 van genoemde belastingen
was f 138.334.416.35s.
De opcenten, geheven ten bate van het
Leeningfonds 1914, gaven over de eerste 8
maanden van bet jaar een opbrengst van
f 25.385.999.37s.
NEDERLAND EN DE OORLOG.
Onze kolenvoorziening.
Het Handelsblad meldt:
Naar wij vernemen, is er in de voor
waarden, die Duilschland voor de kolen-
levering stelt, weer eenige wijziging geko
men. De eisch van Duilschland, om bo
ven den prijs der kolen nog voor hel',
dubbele aan het Duitschc rijk crediet ld
geven, werd onaannemelijk geacht. Werd
één ton kolen voor f 38 gekocht, dan
moest niet alleen f 88 betaald, doch nog
f 76 crcdiet gegeven worden. Nu heeft
Duilschland, zijn wij goed ingelicht, den
eisch van het crediet laten vallen doch
den kolenprijs op f 90 por ton gebracht?!
En de prijs van de Engelschc kolen,
na hel bete ten van vracht en assurantie,
is nog hooger. Wij hoorden het cijfer,
f 135 per ton noemen.
De brandstofschalarschte.
B en W. van den Haag h ebben een
commissie benoemd, aan welke opdracht
is gegeven een bezoek te brengen aan
Je, in het veiligheidsmuseum te Am
sterdam aangerichte tentoonstelling vau
eenvoudige middelen tot besparing van
brandstof. De bedoeling is, dat de com
missie dc bij dit bezoek opgedane ken
nis zal meedeelen aan liet overige on
derwijzende personeel der gemeentescho
len, aan de leerlingen, van. de hoogste
klassen der lagere school, die van de
mcisjes-H B. S. en de vrouwelijke leer
lingen van dc jougens-H. B S. en het
gymnasium, terwijl ook, de bizondere
scholen in de gelegenheid zullen wor
den gesteld er desgewensclit van te pro-
fiteeren
Het ligl in de bedoeling, (loor in ver
schillende scholen te houden tentoon
stellingen, ook de ouders der leerlingen
m kennis Ie brengen met allerlei goed-
koope en gemakkelijke kookmiddelon,
enz., en op deze wijze de school dienst
baar te maken aan d© besparing van
brandstof.
——o
Concentratie van bedrijvenf.
Naar jaanleiding van het aan dc "N.
R. Ct." ontleende bericht, dat binnen
kort ook de meelfabrieken tot concen
tratie moeten overgaan, lean het Hand.
mededeelen, dat niet slechts voor de
meelindustrie, maar ook voor velschil
lende andere bedrijven plannon tot con
centratie in onderzoek en voorbereiding
zijn, zonder dat het evenwel reeds
vast staat, dat 't tot zoodanige concen
tratie zal komen. Daaromtrent wordt o a.
nog overleg gepleegd tu&seheu de Rijks-
kolendistrihnlie en den Directeur-gene
raal van den arbeid.
Ten aanzien van de concentratie speci
aal in de meelindustrie valt het vol
gende te vermelden
In de vorige week hebben do meelfa
brikanten in een vergadering allereerst
besproken de wenschelijlcheid van ray-
onneering, d. w. z. de levering door de.
fabrieken in een zeker rayon rondom
die fabriek, en niet daarbuiten, dit
Ier voorkoming van het noodeloos heen
en weer zeulen van het product. Daar
na kwamen ter sprake de plannen van
de Rijkskolendtstribulie, welke strekken
tol centralisatie en zoo noodig, daarna,
tot concentratie.
De bedoeling van de centralisatie is
de volgende de meelfabrieken krijgen
telkens maalmatcriaal voor een breod-
kaartperiode, dat is duS 11 dagen. De
meeste fabrieken hebben echler een
grootere capaciteit, zoodat zij slechts een
gedeelte van de 11 dagen in werking
zijn en de overige dagen stil liggen. Het'
ligt nu in de bedoeling) van de Regee-
ig den fabrieken telkens maalmaleriaal
te verstrekken voor drie broodkaartpe
rioden, dat dan achter elkaar moet af
gemalen worden. Van elke 33 dagen
zonden dus de fabrieken bijvoorbeeld
een week, of zooveel korter of lan
ger als de capaciteit van de fabriek me
debrengt, in werking zijd-
Waarschijnlijk zal deze regeling bij de
eerstvolgende LarwediStribuiie ingaan.
Mocht het dan blijken, dal hierdoor niet
voldoende brandstof wordt bezuinigd, dan
zal worden overgegaan tot concentratie
van de industrie binnen enkele fabrieken.
Geen voordeel voor de
spoorwegen
Hel Haagsch Correspondentie-Bureau
meldt:
Naar aanleiding van klachten over
het duurder reizen per spoor en de
meening, dat de verhoogingen der rei
zigerstarieven van den laalsten tijd aan
de spoorwegmaatschappijen een middel
zouden verschaft hebben om zich bij
zondere voordeden te verzekeren, ver
nemen wij, dat deze indruk door de
tot dusverre beschikbaar gekomen cij
fers niei wordt bevestigd.
De globale cijfers van inkomsten en
uilgaven van S. S., H. IJ. S. en N.
C. S. gedurende het eerste halfjaar
1917, d. i. dus tijdens de werking van
de verJiooging van de reizigersfarieven
met 20 pet., leveren in vergelijking met
de cijfers over de eerste zes maanden
van 1916 de volgende uitkomsten op.
De totale opbrengsten en baten over
dal tijdvak in 1916 bedroegen voor de
drie maatschappijen f 45.029.014 en in
1917 f 48.135.611
Hiertegenover staat echter, dat de
bedrijfsuitgavcn een naar verhouding
sterkere vermeerdering' ondergingen. Al
le materialen welke de spoorwegdienst
in zoo 'groole hoeveelheden noodig heeft
zijn onrustbarend in prijs gestegen, terwijl
bovendien de exploitatierekening be
zwaard wordt met aan het personeel
toegekende duurlebijsjagen.
De uitgaven, welke in het eerste half
jaar van 1916 voor de drie maatschap
pijen bedroegen f 42,161,236, stegen in
1917 tot f 48,340.585, zoodal daarvoor
de vermeerdering van f 6.179.349 be
droeg'. De stijging van de uitgaven over
trof aldus die van de inkomsten met
niet minder dan f 3.072.749. Terwij]
dat tijdvak in 1916 een voordeelig saldo
van f 2.867.778 opleverde, ontstond in
1917 een nadeelig saldo van f 204,971
Sedert kwam een nadere verhooging
der •reizigerslarieven tot 50 pet. voor de
drie zomermaanden Juli, Augustus en
September. Over dit tijdvak staan de
voorloopige cijfers uit den aard der
zaak nog niet ter beschikking, doch,
naar wij vernamen, bestaan in deskun
dige kringen ook dienaangaande geen
gunstige verwachtingen, daar deze extra
verhooging aan haar doel, vermindering
van het reizigersverkeer in den clrükslen
lijd, schijnt te hebben beantwoord,
en dus de inkomsten niét naar ver
houding heeft doen stijgen, terwijl daar
entegen de buitengewone stijging der
exploitatiekosten evenzeer is doorge
gaan,:
Katoenen garens.
De N. O. T. hoeft de distributie van
katoenen garens ter hand genomen.
o
Distributie van suiker.
In aansluiting met het gisteren hierom
trent medegedeelde melden wij nog het
volgende
De handel in s uiker is alleen aan die
genen geoorloofd die bij het Suiker Dis
tributie lCanl|h'o)r ingeschreven, hetzij
als heclworlelsuikerfabriek, hetzij als raf
finaderij, hetzij als wilfabrielc, heizij als
tusschenhandelaar, hetzij als winkelier.
Het verwerken van suiker in of voor
een bedrijf, is' slechte geoorloofd aap hen,
die bij bet S. D1. K. zijn ingeschreven als
induslrieelen.
Het verzoek om in een dier kwaliteiten
le worden ingesclireven, wordt gericht
tot hel S. D. K.'en daarop wordt beslist
door liet bestuur.
Bij een beslissing door het bestuur,
strekkende tot inschrijving in een der ge
noemde kwaliteiten, bepaalt dit bestuur,
voor zoover betreft de tusschenhandela-
ren en winkeliers, tie ma ximum hoe
veelheid suiker welke aan ieder van
hen zal mogen worden afgeleverd en
door ieder van hen zal mogen worden
verwerkt, onverminderd de nadere be
palingen welke dienaangaande zullen wor
den vastgesteld.
Van het bedrag van dit kwantum wordt
den betrokkenen mededeel in g gedaan,
het is aan ingeschrevenen verboden be-
stelbiljetten ter goedkeuring aan to bie
den boven het voor hen vastgestelde
kwantum.
Tusschenhandelaren die suiker vait de
raffinaderij of witfcibriek wenschen te
ontvangen, vragen een volgbrief bij liet
S. D IC. aan Na akkoordbevinding van
deze aanvraag wordt hun niet bekwamen
spoed een volgbrief toegezonden.
Alleen tegen afgifte van dit volgbriefje
is de raffinaderij of witfabriek bevoegd
de daarop vermelde hoeveelheid af te
leveren. Volgbriefjes tot een liooger
kwantum dan 1/12 van het totaal waar
voor de betreffende tusschenhandelaar is
ingeschreven, zullen, buitengewone om
standigheden voorbehouden, niet terzelf
der tijd worden afgegeven.
De aflevering aan winkeliers, door den
tusschenhandelaar van op bovenstaande
wijze ontvangen suiker, is slechts geoor
loofd voor zoover de tusschenhandelaar
in het bezit is van een overeenkomstige
bestelling van dien winkelier, welke
door het gemeentebestuur van de plaabs
ran domicilie van den winkelier is goed
gekeurd en nadat de tusschenhandelaar
zich overtuigd heeft, door raadpleging
van de officieele naamlijst, dat de win
kelier is ingeschreven,
Door het S. D. K. wordt aan het be
stuur eener gemeente, waar een winke
lier is gevestigd, mededecling gedaan
a zoodra hij dc voor hem vastgestelde'
hoeveelheid heeft ontvangen; b zoodra
zijn inschrijving is geschorst of geroy
eerd.
Aan zoodanige mededeeling voegt het
S D K. het verzoek toe voor dien win
kelier geen bestelbiljctteii goed tc keu
ren, alvorens het S. Di IC. nader heeft
doen weten dat daartegen geen bezwaar
beslaat.
Het is verboden suiker, bij e©nen wink
keiier gekocht, te verwerken in of voor;
een bedrijf.
Induslrieelen die levering van suiker
ter verwerking iïi htm bedrijf wenschen,
vragen bij het S. D|. IC. een leveringsbe-
wijs voor liet gewenschle quantum aan.
M a t a H a r i
Onze regeering heeft aan den gezant
1e Parijs opgedragen om, mocht het
cassalie-berocp ven Mata Hari, de be
kende danseres (die gelijk men weet
is ter dood veroordeeld wegens spionage)
worden verworpen, gratie aan te vra
gen, N. R, Cl.
o-
Onze schepen in Amerika.
Reuter seint uil Londen d.d. 18 Sep
tember, dat „Daily News" uil New York!
verneemt, dat te New-York aan de regee
ring der Ver. Staten het voornomen
wordt toegeschreven, zich binnenkort
meester te zullen maken van de neu
trale Schepen en hun ladingen. In het
geheel liggen op het oogenblik moer
dan 100.000 ton graan en andere voe
dingsmiddelen te bederven In do neu
trale schepen te Hew-York, Boston en
Baltimore. De totale scheepsruimte dia
aldus stil ligt, bedraagt 750.000 ton'.
Zelfs in dien de regeering uitvoervorgun-