MlDDELBLlUiSCHE COURANT. Donderdag 2 O September 1917. 160* Jaargaaa- BÏHNEHFAHD. M 'l'l'l A bona, prijs per kwartaal ïn Mid delburg en bij de agenten in Vlissingea en Goes 1.55; per post f 1.75. Advertenties 20 cent per regel. Bij abonnement veel lager. Familieberichten en dankbetuigingen van 1—7 regels f 1.50. DE VEKKEERSBEPERKING IN ONZE PROVINCIE. Toen we indertijd melding1 maakten van de plannen tot inkrimping van den spoorwegdienst op de Zeeuwsche lijn, hebben wc al er op gewezen dat wij hier wel èrg zwaar bezocht werden En nu de nieuwe dienstregeling van de provinciale stoomboot diensten op de Wester- en de Ooster-Schelder be kend zijn «n van de verschillende tram wegen, nu voelen we weer geducht dat Zeeland een moeilijk le bereizen provincie is. De lreinendienst ds nu zoo, dat iemand juiit Westelijk Z. Vlaanderen niet op een dag heen en terug naai- Goes kan. Wie van uit Walcheren naar Oostelijk Z. .Vlaanderen wil, heeft daar alleen 's mid dags gelegenheid toe; en lean dus lev- njauweraood zaken doen eir, denzelf den dag terugkeeren tenzij hij den om weg over Hansweerl neemt, die lang en duur is. En dan nog mag hi} zich niet ver builen Neuzen wagen. Schouwen (dal één dag geheel ver stoken was van boolverbinding met het Zuiden) heeft alleen 's middags een boot naar Middelburg' en daarmee kans in Goes aansluiting' te krijgen op het spoor wegnet, Van terugkeer denzelfden dag per boot is geen sprake. De omweg per tram en trein over Steenbergen is bijna niet le gebruiken, en de Verbin ding met Rotterdam is treurig. Voor Tholen dito. De inwoners van dal eiland hebben dat al eenigen tijd ondervonden door een enorme verga» ging' in de postbestellingen. Dat is nu nog veel erger geworden. Trouwens voor heel Zeeland weegt zeer zwaar de postverlraging naast de moeilijkheid in hel verkeer, vooral voor sommige deelen. Brieven voor Domburg en West Z. Vlaanderen die niet met den Ivein van twaalf uur. uit Holland hier en in Vlis'singen aankomen, blij ven tol den volgenden ochtend liggen vóór ze kunnen worden doorgezonden. We schrijven dit niet omdat we mee- .nen' dat het op grond van de voor schriften van het Kolenbureau anders kon zijn geregeld. Om dit uit te maken zijn gegevens noodigwaarover we niet beschikken. We nemen aan dat in verhouding aan alle Zeeuwsche lijnen dezelfde beper king is opgelegd, als aan die in auderet •streken, hoewel sommigen den in druk kregen dat in andere provincies het percentage vervallen treinen kleiner! is dan hier. Maar zelfs aangenomen, dat het per centage gelijk is, dan meenen we nog en daarop willen we hier in l bij zonder wijzen dat er reden is om jvjooir Zeeland een bijzoinidterfe tegemoetkoming te vragen zoo dra die maar ©enigszins mogelijk is. 'tls hier altijd een lastige provincie voor het verkeer. Als we hier op reis willen naar een ander deel der pro vincie, zijn we altijd, ook al kunnen we de plaats van bestemming' zien lig gen, lang op weg, veel langer dan in andere provincies voor denzeifden af stand. Maar het gevolg is dan ook dat een percentsgewijze gelijke beperking vanh et verkeer hier veel erger ge volgen heeft dan in 'andere streken. Wat elders slechts een inkrimping be- teekent, veroorzaakt hier maar al le Vaak een onmogelijkheid. DE REIS DER KONINGIN Uit Heerlen wordt gemeld, dat do 'Koningin heden de Limburgsche mijnen zal bezoeken. Ter inleiding van dat bezoek heeft H. M. gistermiddag van uit Sittard reeds een auiotochi gemaald naar het terrein der bruinkool-ontginning Carisborg, nabij Hoensbrock. Heden zal TIM onder meer het hoofd bureau der staatsmijnen le Heerlen be zoeken. ZEEUWSCHE WATERSTAATSPOSTEN OP DE STAATSBEGUOOTING Aan de Memorie van Toelichting op de begrooling van Waterstaat ontleenen we de volgende medcdcolinggn Voortzetting verbetering van den weg langs de westzijde van het kanaal van Sluiskil naar Terneuzen. Met de verbetering van dezen weg zal ook in' 191S zijn voort te gaan door het opbren gen van een gewalst^ deklaag van steen slag. Herstraling van deu keiweg van .Axelsclve Sassing naar Axel. De verharding van dezen keiweg laat le wenschen over. De bestrating zal zijn te herleggen onder bijlevering van eon 'gedeelte nieuwe keien. Met de uitko mende oude keien kan de keibestratïng op de losplaats bij de Axelsche Sassing' uitgebreid worden. Kanaal door Zuid-Beveland. Aanleg van een ondergrondsche sterk- stroomteiding van Hans weert naar Wemeldi.jgc. Voor den aanleg van bedoelde leiding werd in 1916 een bedrag van f 30 000 beschikbaar gesteld, In verband met de zeer hooge prijzen; voor kabels werd dit werk niet uitge-t voerd. De uitvoering kan echter thans niet langer worden uitgesteld en zal in 191S noodig zijn. De kosten worden op f 15,000 geraamd. Bouw van een transformator station te We meld in ge. Voor den bouw van bedoeld station werd in 1916 een bedrag van f 5000 beschikbaar gesteld. Daar de sterkstroomleiding van Hans weert naar Wemeldinge niet gelegd werd, bleef de bouw van hel station ook achterwege. Het is evenwel gewenscht het station in 1018 te bouwen. Maken van re serve de uren voor de derde schutsluizen Voor de derde sluizen le Hanswecrt en te Wemeldinge zijn Iwee reservedeuren noodig. Voojj het j'aar 1916 was gerekend op het ma ken van één deur, terwijl voor de tweede) deur een bedrag is uitgetrokken op de begrootin? voor 1917. Wegens de buitengewoon lioogc ijzer- prijzen is in 1916 niet tot besteding over gegaan, zoodat daarop in 1918 zal zijn te rekenen. Kanaal door Walcheren. Voorziening van den ondcrzeeschen, oever aan den kop van het Wester- hoofd der Marinebuitenhaven en ver nieuwing palen van dit hoofd. in de laatste jaren is de diepte vóór den kap van dit hoofd sterk toegenomen, zoodat een-voorziening noodig is; verder eischt, hel paalwerk van dit hoofd vernieuwing. Herstellen van de oostelijke aanleg- ponton in de buitenhaven te VI i s- s in gen. Reeds in 1916 is een bedrag voor het herstellen van deze ponton; toegestaan, doch het werk kon wegens! de buitengewone tijdsomstandigheden niet worden uitgevoerd. In verband met de prijsstijging der materialen is op een hoo- gcr bedrag gerekend dan aanvankelijk j noodig werd geacht. Herstellen van ijzeren sluisdeuren te Vlissingen. Bij een voorloopig onderzoek van de in 1916 opgelegde] deuren is gebleken, dat het bedrag van1 f 15.000, aangevraagd voor 1917, voor de herstelling niet voldoende zal zijn, zoo dal een tweede bedrag, groot f 10 000, voor 1918 moet worden aangevraagd. Vernieuwen en herstellen van rem ming werken der bruggen en sluizen. Hel .is gewenscht met het vernieuwen, en herstellen van de remmrngwerhen' der bruggen en sluizen, waarmede in 1915 werd begonnen, met kracht voort te gaan. Verlenging geleidingsremmingwerk in de buitenhaven te Veerc. Door de geringe lengte van genoemd remming- werk belemmeren de daaraan liggende, op schutting wachtende schepen de vaart uit de kleine sluis, hetgeen reeds tot schadevaringen aanleiding beeft gegeven. Door de voorgenomen verlenging zal dit bezwaar worden verholpen. Maken van twee biunenebdeuren voor de kleine schutsluis te Veere, Op de begrooting voor 1917 werd voor deze deuren een bedrag van f 6500 aan gevraagd. De deuren zullen wegens de prijsstijging der materialen vermoedelijk ongeveer f 9000 kosten. Daar de deuren niet zoo tijdig gemaakt kunnen worden, dat een deel der kisten ten laste van het dienstjaar 1917 zal kunnen worden gebracht, is in 1918 op het bedrag vani 9000 te rekenen. Kanaal van Terneuzen. Herstellen van de Oostsluis te Ter- neuzen. De hiervoor uitgetrokken som van f 40.000 is een gedeelte van het be drag, dat noodig zal zjjn voor het uitvoe ren van belangrijke herstellingen aan de Ooslsluis te Terneuzen. De geheele her stelling van do sluis wordt geraamd op rond f 100.000. Maken van" oen nieuwe sluisdeuren-' bergplaats te Terneuzen. De berg plaats voor de reservedeuren van de Oostsluis en de Middensluis te Ternepzen op het Eiland tüssehen den Oost- ep Middenkanaalann aldaar, is onvoldoende en moeilijk bereikbaar. Het terrein is drassig. De reserve-deuren liggen groo tendeels ongedekt op houten jukken, welke verteerd zijn. Een nieuwe berg plaats is gew.enscht; zij kan gemaakt worden op het terrein ten zuiden van de Irambrug over den Middcnkanaalarra' te Terneuzen. Volgens een daarvoor op gemaakt ontwerp zijn do kosten geraamd op f 18 000. Het werk is over twee jaren le verdeden, zoadat voor. 1918 te reke nen is op f 9000. Zee en oeverwerken in Zee land. Voorziening onderzceschen oever langs de havenhoofden van de W,es 1 er- ot Koopmanshaven le V lis sin gen. Blijkens de in de laatste jaren verrichte peilingen is een krachtige voortzetting van de bestorting en bezin- king van de beide havenhoofden in 1918 noodzakelijk. Voorziening van den oever langs het Blazenhoofd Lp Vlissingen Ook nabij dit hoofd heeft sterke verdie ping van den oever plaats gehad; het aanbrengen van een voorziening in', 1918 kan derhalve niet langer worden uitge steld. Onderhoud sLroomleidende dammen en eventueel baggerwerk in Veer gat en Zandkreek. De diepte in de vaargeul van het Veergat nabij de buiten haven te Veere Is achteruitgegaan, zoodat vermoedelijk in 191S de vaargeul weder op diepte zal zijn te brengen. Het bedrag voor onderhoud der dammen en voor baggerwerk is mitsdien honger geraamd dan voor 1917. Verbetering van de aanlegplaats te Veere voor het veer van Veer'® naar Camper land. De aanleg plaats van dit veer te Veere, het zooge naamde ..zuiderhoofd" is in onderhoud! bij het Rijk, die te Camperland bij do provincie Zeeland. In verband met do eischen van het verkeer en dc verbete ring van de laatstgenoemde aanlegplaats van wege de provincie is ook verbetering lan dc aanlegplaats te Veere zeer ger' wenscht. Aanleg van gen tweede havenkom te Breskens (3e gedeelte) en dempen van de AVestspuikom aldaar. Met de iiï 1916 en 1917 toegestane bedragen zal de Ooslliavetidam worden omgelegd. Het voor 1918 aangevraagde bedrag, is be stemd voor de verlenging van de be schoeiing met daarachter gelegen opslag plaats aan de oostzijde van de beslaande, haveu en het maken van een beginvan uitvoering van de tweede havenkom. Met den ,uit deze kom afkomendeu grond zal de Westspuikom worden ge dempt. De Rijksmiddelen in 1917. Do opbrengst der Rijksmiddelen (hoofdsom en opcenten) over de maand Aug 1917 be droeg ƒ19 715 526.50 s tegen 18,943.486 50s over de maand Ang- 1916. Het een twaalfde gedeelte der r.»ming over bet gehsele jaar bodraagt ƒ16.093.000,27, Wij laten hieronder volgen de inkomsten over de e- rste acht maanden van 1917, vergeleken met die over de eerste aebt maanden van 1916: Middelen. 1917, 1916. Grondbeiast f 11.852.869 fll.538.919 Personeel 8,797.312 8.805.892 Inkomstenb 38 547 818 24 623.150 nog bel. 1.523.106 1.223.441 Suiker 19 146 782 22.090 738 Wjjn 815.3S0 751 689 Gedistilleerd 19.782.192 17.147 914 Zont 1.554.471 1.491685 Bier en Aijjn 1.361 248 1.103.505 Geslacht 6.S53.539 6.J86.099 Zegelrechten 8.032.950 5.107,120 Registrator 9.318.649 6.381.698 Hypotbeekr 653.594 648.287 Successier. 14 623.738 12.325.132 Invoerrecht. 7.900.462 11.760 4 8 Formaaticg 1378 17.673 Goud, zilver 439.660 405.149 Essaailoon 489 389 8tatbtiekr. 1.270.885 Mjjnrecht. 39.163 19.895 Domeinen 2.019.106 1.5U 964 Stuwtsloterjj 436.412 436.210 Jacht, viBBch 187.277 170.023 Loodsgelden 276.467 561.517 1 Totaal t 155.434.939 f 134.308 508 De opbrengst over de maand Aug. der oorlogswinst- en verdedigingsbelastingen was f 40.629.460.88sdie over de eerste 8 maanden van 1917 van genoemde belastingen was f 138.334.416.35s. De opcenten, geheven ten bate van het Leeningfonds 1914, gaven over de eerste 8 maanden van bet jaar een opbrengst van f 25.385.999.37s. NEDERLAND EN DE OORLOG. Onze kolenvoorziening. Het Handelsblad meldt: Naar wij vernemen, is er in de voor waarden, die Duilschland voor de kolen- levering stelt, weer eenige wijziging geko men. De eisch van Duilschland, om bo ven den prijs der kolen nog voor hel', dubbele aan het Duitschc rijk crediet ld geven, werd onaannemelijk geacht. Werd één ton kolen voor f 38 gekocht, dan moest niet alleen f 88 betaald, doch nog f 76 crcdiet gegeven worden. Nu heeft Duilschland, zijn wij goed ingelicht, den eisch van het crediet laten vallen doch den kolenprijs op f 90 por ton gebracht?! En de prijs van de Engelschc kolen, na hel bete ten van vracht en assurantie, is nog hooger. Wij hoorden het cijfer, f 135 per ton noemen. De brandstofschalarschte. B en W. van den Haag h ebben een commissie benoemd, aan welke opdracht is gegeven een bezoek te brengen aan Je, in het veiligheidsmuseum te Am sterdam aangerichte tentoonstelling vau eenvoudige middelen tot besparing van brandstof. De bedoeling is, dat de com missie dc bij dit bezoek opgedane ken nis zal meedeelen aan liet overige on derwijzende personeel der gemeentescho len, aan de leerlingen, van. de hoogste klassen der lagere school, die van de mcisjes-H B. S. en de vrouwelijke leer lingen van dc jougens-H. B S. en het gymnasium, terwijl ook, de bizondere scholen in de gelegenheid zullen wor den gesteld er desgewensclit van te pro- fiteeren Het ligl in de bedoeling, (loor in ver schillende scholen te houden tentoon stellingen, ook de ouders der leerlingen m kennis Ie brengen met allerlei goed- koope en gemakkelijke kookmiddelon, enz., en op deze wijze de school dienst baar te maken aan d© besparing van brandstof. ——o Concentratie van bedrijvenf. Naar jaanleiding van het aan dc "N. R. Ct." ontleende bericht, dat binnen kort ook de meelfabrieken tot concen tratie moeten overgaan, lean het Hand. mededeelen, dat niet slechts voor de meelindustrie, maar ook voor velschil lende andere bedrijven plannon tot con centratie in onderzoek en voorbereiding zijn, zonder dat het evenwel reeds vast staat, dat 't tot zoodanige concen tratie zal komen. Daaromtrent wordt o a. nog overleg gepleegd tu&seheu de Rijks- kolendistrihnlie en den Directeur-gene raal van den arbeid. Ten aanzien van de concentratie speci aal in de meelindustrie valt het vol gende te vermelden In de vorige week hebben do meelfa brikanten in een vergadering allereerst besproken de wenschelijlcheid van ray- onneering, d. w. z. de levering door de. fabrieken in een zeker rayon rondom die fabriek, en niet daarbuiten, dit Ier voorkoming van het noodeloos heen en weer zeulen van het product. Daar na kwamen ter sprake de plannen van de Rijkskolendtstribulie, welke strekken tol centralisatie en zoo noodig, daarna, tot concentratie. De bedoeling van de centralisatie is de volgende de meelfabrieken krijgen telkens maalmatcriaal voor een breod- kaartperiode, dat is duS 11 dagen. De meeste fabrieken hebben echler een grootere capaciteit, zoodat zij slechts een gedeelte van de 11 dagen in werking zijn en de overige dagen stil liggen. Het' ligt nu in de bedoeling) van de Regee- ig den fabrieken telkens maalmaleriaal te verstrekken voor drie broodkaartpe rioden, dat dan achter elkaar moet af gemalen worden. Van elke 33 dagen zonden dus de fabrieken bijvoorbeeld een week, of zooveel korter of lan ger als de capaciteit van de fabriek me debrengt, in werking zijd- Waarschijnlijk zal deze regeling bij de eerstvolgende LarwediStribuiie ingaan. Mocht het dan blijken, dal hierdoor niet voldoende brandstof wordt bezuinigd, dan zal worden overgegaan tot concentratie van de industrie binnen enkele fabrieken. Geen voordeel voor de spoorwegen Hel Haagsch Correspondentie-Bureau meldt: Naar aanleiding van klachten over het duurder reizen per spoor en de meening, dat de verhoogingen der rei zigerstarieven van den laalsten tijd aan de spoorwegmaatschappijen een middel zouden verschaft hebben om zich bij zondere voordeden te verzekeren, ver nemen wij, dat deze indruk door de tot dusverre beschikbaar gekomen cij fers niei wordt bevestigd. De globale cijfers van inkomsten en uilgaven van S. S., H. IJ. S. en N. C. S. gedurende het eerste halfjaar 1917, d. i. dus tijdens de werking van de verJiooging van de reizigersfarieven met 20 pet., leveren in vergelijking met de cijfers over de eerste zes maanden van 1916 de volgende uitkomsten op. De totale opbrengsten en baten over dal tijdvak in 1916 bedroegen voor de drie maatschappijen f 45.029.014 en in 1917 f 48.135.611 Hiertegenover staat echter, dat de bedrijfsuitgavcn een naar verhouding sterkere vermeerdering' ondergingen. Al le materialen welke de spoorwegdienst in zoo 'groole hoeveelheden noodig heeft zijn onrustbarend in prijs gestegen, terwijl bovendien de exploitatierekening be zwaard wordt met aan het personeel toegekende duurlebijsjagen. De uitgaven, welke in het eerste half jaar van 1916 voor de drie maatschap pijen bedroegen f 42,161,236, stegen in 1917 tot f 48,340.585, zoodal daarvoor de vermeerdering van f 6.179.349 be droeg'. De stijging van de uitgaven over trof aldus die van de inkomsten met niet minder dan f 3.072.749. Terwij] dat tijdvak in 1916 een voordeelig saldo van f 2.867.778 opleverde, ontstond in 1917 een nadeelig saldo van f 204,971 Sedert kwam een nadere verhooging der •reizigerslarieven tot 50 pet. voor de drie zomermaanden Juli, Augustus en September. Over dit tijdvak staan de voorloopige cijfers uit den aard der zaak nog niet ter beschikking, doch, naar wij vernamen, bestaan in deskun dige kringen ook dienaangaande geen gunstige verwachtingen, daar deze extra verhooging aan haar doel, vermindering van het reizigersverkeer in den clrükslen lijd, schijnt te hebben beantwoord, en dus de inkomsten niét naar ver houding heeft doen stijgen, terwijl daar entegen de buitengewone stijging der exploitatiekosten evenzeer is doorge gaan,: Katoenen garens. De N. O. T. hoeft de distributie van katoenen garens ter hand genomen. o Distributie van suiker. In aansluiting met het gisteren hierom trent medegedeelde melden wij nog het volgende De handel in s uiker is alleen aan die genen geoorloofd die bij het Suiker Dis tributie lCanl|h'o)r ingeschreven, hetzij als heclworlelsuikerfabriek, hetzij als raf finaderij, hetzij als wilfabrielc, heizij als tusschenhandelaar, hetzij als winkelier. Het verwerken van suiker in of voor een bedrijf, is' slechte geoorloofd aap hen, die bij bet S. D1. K. zijn ingeschreven als induslrieelen. Het verzoek om in een dier kwaliteiten le worden ingesclireven, wordt gericht tot hel S. D. K.'en daarop wordt beslist door liet bestuur. Bij een beslissing door het bestuur, strekkende tot inschrijving in een der ge noemde kwaliteiten, bepaalt dit bestuur, voor zoover betreft de tusschenhandela- ren en winkeliers, tie ma ximum hoe veelheid suiker welke aan ieder van hen zal mogen worden afgeleverd en door ieder van hen zal mogen worden verwerkt, onverminderd de nadere be palingen welke dienaangaande zullen wor den vastgesteld. Van het bedrag van dit kwantum wordt den betrokkenen mededeel in g gedaan, het is aan ingeschrevenen verboden be- stelbiljetten ter goedkeuring aan to bie den boven het voor hen vastgestelde kwantum. Tusschenhandelaren die suiker vait de raffinaderij of witfcibriek wenschen te ontvangen, vragen een volgbrief bij liet S. D IC. aan Na akkoordbevinding van deze aanvraag wordt hun niet bekwamen spoed een volgbrief toegezonden. Alleen tegen afgifte van dit volgbriefje is de raffinaderij of witfabriek bevoegd de daarop vermelde hoeveelheid af te leveren. Volgbriefjes tot een liooger kwantum dan 1/12 van het totaal waar voor de betreffende tusschenhandelaar is ingeschreven, zullen, buitengewone om standigheden voorbehouden, niet terzelf der tijd worden afgegeven. De aflevering aan winkeliers, door den tusschenhandelaar van op bovenstaande wijze ontvangen suiker, is slechts geoor loofd voor zoover de tusschenhandelaar in het bezit is van een overeenkomstige bestelling van dien winkelier, welke door het gemeentebestuur van de plaabs ran domicilie van den winkelier is goed gekeurd en nadat de tusschenhandelaar zich overtuigd heeft, door raadpleging van de officieele naamlijst, dat de win kelier is ingeschreven, Door het S. D. K. wordt aan het be stuur eener gemeente, waar een winke lier is gevestigd, mededecling gedaan a zoodra hij dc voor hem vastgestelde' hoeveelheid heeft ontvangen; b zoodra zijn inschrijving is geschorst of geroy eerd. Aan zoodanige mededeeling voegt het S D K. het verzoek toe voor dien win kelier geen bestelbiljctteii goed tc keu ren, alvorens het S. Di IC. nader heeft doen weten dat daartegen geen bezwaar beslaat. Het is verboden suiker, bij e©nen wink keiier gekocht, te verwerken in of voor; een bedrijf. Induslrieelen die levering van suiker ter verwerking iïi htm bedrijf wenschen, vragen bij het S. D|. IC. een leveringsbe- wijs voor liet gewenschle quantum aan. M a t a H a r i Onze regeering heeft aan den gezant 1e Parijs opgedragen om, mocht het cassalie-berocp ven Mata Hari, de be kende danseres (die gelijk men weet is ter dood veroordeeld wegens spionage) worden verworpen, gratie aan te vra gen, N. R, Cl. o- Onze schepen in Amerika. Reuter seint uil Londen d.d. 18 Sep tember, dat „Daily News" uil New York! verneemt, dat te New-York aan de regee ring der Ver. Staten het voornomen wordt toegeschreven, zich binnenkort meester te zullen maken van de neu trale Schepen en hun ladingen. In het geheel liggen op het oogenblik moer dan 100.000 ton graan en andere voe dingsmiddelen te bederven In do neu trale schepen te Hew-York, Boston en Baltimore. De totale scheepsruimte dia aldus stil ligt, bedraagt 750.000 ton'. Zelfs in dien de regeering uitvoervorgun-

Krantenbank Zeeland

Middelburgsche Courant | 1917 | | pagina 1