MIlIhKLltl IMiSCIIE COI RANT. 160* Jaarpa g. M 174. Donderdag 26 Juli 1S17. Abona. prfli PPE kwartaal in Mid- fielbnrg en bij rte agenten in Klissingen pn Goes f 1.55; per post 21.75. Advertenties 20 cent per regei. /Jij abonnement vee! lager. Familieberichten en dankbetuigingen -an 1—7 rsgeb 1.50. KAMEROVERZICHT. Tweede Kamer Zitting van Woensdag. Tot 's nachts half een heeft de Kamer üoor vergaderd, en toen was zij nog niet door het algemeen debat over de Export-Centrale heen. Toch was het een vergadering van beieekenis want, nadat eerst de heeren Van Doorn, Nierslrasz en Rut gers nog tal van vragen hadden ge stold zonder zich echter tegen het onL- worp ie verklaren, zijn de Ministers Poslh urn a en T re u b aan het woord, gekomen. 1 Ze hadden hun verdedigingstaak ver deeld; eerstgenoemde behandelde de'eco nomische onderdeden en. den vorm, laatstgenoemde de belangen der schot- kist en het bui(lenlandsch credietpapier. Minister P o s t h um a constateerde dat allen het eens waren over de wensche'- lijkhcid van concentratie van den ex port. Dal is ook het hoofddoel van de export centrale, en daarbij zal men allereerst trachten te bereiken de railing Ivan waren tegen waren. Welke invoer tegenover den uitvoer moet staan? De export treedt eerst op als de distributie verzorgd is, als voor de consumenten gezorgd is. 'Maar als !men van consumenten spreekt, dient toen daaronder ook te verstaan de industrie, die aanvoer van buitenaf noioi- dig heeft. Nu is In den laatsten tijd als nieuw ste eet-lheorie gehoord; beter /eten en geen werk, dan werk en,geen eten. Maar als men dat eerste kiest,1 dan zou toen hier spoedig in practijk zien 'dat ledigheid des duivels oorkussen is'. Spr hoopt dim ook in de toekomst de in dustrie zooveel mogelijk aau den. gang te houden; maar het Nederlandsche volk moet goed weten dat wjf ons daarvoor soms opofferingen zullen moe ten getroosten, om werk te krijgen en te houden. Men spanne echter zijn ver wachtingen nipt hoog, in geen geval verwachtte men van de Export-Centrale gjrootere hoeveelheden voedingsin iylde.- len. Stel dat er moeilijkheden komen met een mogendheid, di^ ons grond- en hulpstoffen voor de industrie lever|t. Dan moet liieri|n opgetreden woraen met zeer veel takt. Spreker is er voir strekt niet terstond aan toe om te zeggen - Laat onze producten maar eeuige weken rotten. Maar als het daartoe moet komen, is het een staatsbelang'b en moet voor die waren een productie prijs, plus een matige winst worden be taald. En op de vraag, waar de natuurlijke1 grens tussclien uit- en invoer ligt, wees de Minister nog op 'l volgende Een buitenlandsche mogendheid, die ons in normale omstandigheden grond- en hulpstoffen verschaft, kan dit door eenige omstandigheden niet doen; moe ten we dit dan beantwoorden met star king van den uitvoer? Spreker meent, dal wij moeten trachten waren voor waren te krijgen, doch dal, als het niet anders kan, we moeten gedoogen', dat de uitvoer den invoer overtreft. En nu de veel aangevochten v,orm van een naamlooze vennootschap. De Minister achtte dat den aange wezen vorm vo,or de door allen ge- wenschtc concentratie. De hoofdtaak van die centrale zal zijn haar medewerkïng te verleeneu om aan de uit te voeren goederen .een concent te verleenen. Dat is de regel. Maar het kan noodig zijn, zij 't bij uitzondering, dat zij zelf proi- duclen moei koopen. Van inouopol^- seering van den handel is echter geen sprake. De Minister Was evenwel bereid tot een concessie aan de oppositieals het mogelijk mocht blijken tot over eenstemming te komen door de op richting van een vereeniging overeen komstig de wet van 1855, dan zal spr. ker er zich niet tegen verzetten, al kan hij niet verhelen, dat ziteli ook daardoor bezwaren zullen voordoen. Slechts één vorm kan hij niet accep teeren: een regeeringsbureau. Op den arbeid di(e noodig! is, is geen regee ringsbureau ingericht. Bovendien verlie zen de verdedigers van een regeerings bureau geheel uit liet oog dat de ver antwoordelijkheid ook onder andere om standigheden door den Minister van I. N. en H gedragen wordt. M i n)i.s Ccr Treub bestreed alleH- eerst de bewwering dat liet heffen van rechten op de consenten van uilvoe zou zijn liet h'cffen van een belasting, •in strijd met de grondwet. Die voorstelling wordt niet door de regcering aanvaard, Het gaat hierom -dal aan het geven van consenten tot uitvoer worden en dat geschiedt al lang verbonden zekere voorwaarden Uit de practijk heeft zich ontwikkeld de voorwaarde, dat men wel een consent voor uitvoer kan krijgen, mits men zekere hoeveelheid van het zelfde artikel beschikbaar stelt voor hel binnenlandsch verbruik. Betrof het nu een artikel waaraan voor het bin nenland geen behoefte bestond, dan vroeg men een retributie in geld. Dal werd dan geheven door de commissip van toezicht. Van zulke heffingen kent ons /echt tal van voorbeelden (bijv. heffingen bij concessies) en er is geen aanleiding om deze zaak formeel of staatsrechter lijk onder te brengen onder liet be lastingwezen. Vervolgeus de financiieele kwesties. De Minister zei geen aanleiding te vinden om, na hetgeen hij Vrijdag reeds opmerkte, op de rede van den heer Teenstra in 't bijzonder terug' te komen. Hij (de Minister) is niet afkce- rig van' krachtijge uitdrukkingen. D' Kamer weet dat ook wel. Maar spreker meent, dat krachtige uitdrukkingen moeten komen ter souligneering van ar gumenten en niet in de plaats vun jargumenten. De rede van den heer Teenstra was gekruid, maar het was; lawaaisaus met veel peper waarin hier en daar een verloren aardappeltje lag te zwemmen. De heer Marchant: Zijn dit ar gumenten? Minister Treub: Op zich zelf is: dit: geen argument. Ik heb dit alleen gebruikt om te verklaren, waarom ik op de rede van den heer Teenstra heel weinig heb te zeggen. "Wat nu het credietpapijer betreft, ontkende de Minister niet, dat daarin een niet, gewenschte handel zal ontstaan. Maar hoe aan dat worden tegenge gaan? Men heeft nu eenmaal te doen met incourant papier en spreker kan zich zeer goed voorstellen, dat hoewel dat papier zeer soliede is, 'er zich omstan-i digheden kunnen voordoen, dat zij on soliede worden Maar als dat gebeurt komen wij met alleen met dit papier m een debacle. Onder de omstandigheden echter gelijk wij ze thans kunnen zien en, voorzien, is dil papier volkomen soliede en vöiko'men gedekt. Niettegenstaande dal kan liet wel zijn en het zal hel lichtst gebeuren bij den kleinen, man dat iemand zulk een schuldbrief ad f 1000 dien men tegen 700 gulden kan belee- nen, liever vo.or dat bedrag1 verkoopt. Maar hoe is het op het oogenblik? Dd kleine man is er op het oogienblilc nog slechter aan toe. De groote exporteurs, komen bij de groote banken en zijn heelfe- maal gedekt. Maar de kleinen krijgen dat waardelcoze papier, waarlegen zoo her haaldelijk is gewaarschuwd De heer P a t ij nDie kleine exporteurs krijgen gewoon geld van 'de Einkaufge- sellschafl, die credietpapier geeft op de gewone banken. Minister Treub. Als het waai' was, wal de heer Patijn zei, dan zou spre ker wel eens van hem de verklaring willen vragen, hoe hel dan komt, da|t- hel algemeen bekend is als een gevaar waartegen de president der Nederland sche Bank bij circulaire waarschuwde, wat hij in liet verslag herhaalde, dait er zooveel van dat papier in omloop was buiten de groote banken, buiten de Einkaufs-Vereim om De heer Pa lijn Omdat dil door speculatie over de grens komt. Minister Tr cub: Dat er gespecu leerd wordt in papier is zonder eenigen twijfel. Maai- spreker zou den heer Palijn willen vragen of hij niet weejl dal er .veel van 'dit papier is bij Raiffeisenbanlcen en Boerenleenbanken De heer Pa lijn: U vergist u. Minister T re u bAls ik me vergis dan vergis ik me in commissie met Iden president van de Nederlandsche Bank. Bovendien zit dit papier inhoeken en gaten waar in den regel niet gespecur leerd wordt; het beloog van den heer Patijn geeft dus geen verklaring van de hoofdzaak. Aan hel slot van zijn rede gaf te Minister nog een toelichting omtrent twee uitdrukkingen die hij te voren ge bezigd heeft. Ten eerste zijn 'opmerking over de verlaging van de exportprijzen. Spreker heeft niet betoogd, dat die een gevo'g zal zijn van de Export-Centrale, maar win den geheelen toestand Een marqitant voorbeeld zijn de veeprijzen. We slaan voor de noodzaak van ver mindering van den veestapel. Als dit vee, binnenslands moet blijven, zal dit aanlei ding geven tot groote prijsverlaging bin nenslands, maar aan den anderen kan} zeggen deskundigen op veetejellglebied, dat een deel kan worden uitgevoerd In zui.ve gevallen zal door liet werken van de Export-Centrale, speciaal dojor het finnnciecle gedeelte, worden veroorzaakt, dat dil invloed zal hebben op de exporty pjijz.m, waardoor deze, omgezet in Ne- derlindscli geld, niet zullen worden ver hoogd. Dal dit geen voordeel is voor ons, land Dchocft geen betoog; maar wat wel een voordeel is voor ons land, is dat daardoor de prijzen voor het binnenland zullen dalen En voorts kwam hij op tegen de voor- steihr.g of hij in de Eerste Kamer had gezegd van de centraliseering. van den ex port zeer groote voordeelen voor de; schnlkLl te verwachten Het is heel ander.» gezegd. Bijna ;ian het slot van 's Ministers betoog zei de beer van Nierop bij wijze van interruptie „dus dan wordt de Slaat O.W-.er." Op die interruptie heeft spreker toen geantwoord „daardoor zal de Staat dan misschien; gemaakt worden tot OWer. Ho,e eer dal gebeurt, hoe aangenamer het mij zal zijn." Spreker gelooft inderdaad niet, dat hij eenige honderden millioenen zal krij gen, maar wel eenige millioenen en dia kunnen we beit gebruiken. Avondzitti ng. 's Avonds de replieken, waarover we echter met 't oog op onze plaatsruimte kort zullen zijn. Er oleeit o.a, uit dat er veel bezwaren; door de toelichtingen waren opgehelderd o.a. die tegen do vorm 'van een naainl. \ennootschap. De heer Van B e r e s Leijn die zoor als men weel met den heer Marchant een amendement had ingediend om in- plaals van een vennootschap een re geeringsbureau te vormen, deelde ma» dal hij, nu de Minister zich legen een regeeringsbureau verklaard had, zijn- amendement wijzigde in dien zin dat er zal komen een privaatrechterlijk lichaam onder het gezag der regeeriaig, en dal de bevoegdheid daarvan zich zal bepalen tot uitvoeringshandelingen, maar dat zij zich zal onthouden van handel drijven, Voorts heeft de heer Patijn geant woord op heel wat kalmer wijze dau in eersten aanleg1. Hij1 zei trouwens zi:ch zoo kras te hebben uitgelaten niet om den Minister te treffen, maar om over de régeering heen het groote publiek te bereiken en te waarschuwen. In hoofdzaak hield lvij1 zijn betoog' vol, daar hijbij hel voortduren van den oorlog, mogelijk achtte dat sommige oorlogvoerende mogendheden buiten staal zouden geraken hun schuld integraal te betalen. Over Zijn bezwaren tegen de naam looze vennootschap kan spr. tenslotte heenstappen, maar niet 'over die tegen de bevoegdheid der exportbank om 125 mil- lioen schuldbrieven uit te geven met 5 millipen kapitaal. Schrapt de minister dat, dan kan spr. ten slotte zijn stem nog aan dil ontwerp geven. Dat de heer Teens tra zich zeer ontstemd loonde over de weigering van minister Treub om op zijn rede in te gaan, ligt voor de hand. De Minister maakte op hem den indruk van iemand die in verlegenheid zat en daarom grof werd. De voorzitter; Dat zegt men nfpl van een minister I De heer Teenstra Is de minister dan niet grof geweest? De voorzitter: Daarover laatik mij niet uit. De heer Teenstra: Dat doet mij genoegen voor den' minister. En dal gaat tusschen gewezen vrien den en parlijgenooten! Zit daarin ook een oorzaak van diep heftigheid? Nadat nog enkele sprekers aan Jti woord waren geweest', kwam de Minis ter van L., maar die spreekt heden,. BIÜNENiiiB. NOG MEI5R BELASTINGEN Geen uieuw.e ontwerpen, Dat is zoo. Maar van het lange belasting-menu waar mee Minister Treub in het najaar van 1915 het land ontstelde, en waarvan nu reeds verscheidene gerechten zijn opgediend en afgewerkt, zijn er nu weer eenige aangesneden, blijkens de verschij ning van de afdeelingsverslagen der Tweede Kamer, en wel over: de effectenbelasting; en de grondbelasting; waarbij beliooren. de vaststelling van de waarde van ge bouwde eigendommen, en de schatting van die der bngebouwde. We zullen eerlang nog weer eens in herinnering brengen, wat deze voorstel" len beteekenen, speciaal dat laatste. We deelen nu alleen mee, dat bij de behandeling der grondbelasting weer de gelieele financiëele politiek is aange roerd, en datyer nadere inlichtingen zijn gevraagd over de plannen van den Mi nister o a. ten aanzien der pensioen belasting. BEIIOUD EN ONTEIGENING VAN BOSSCIIEN. De Minister van L., N. en H. heeft een wetsontwerp ingediend houdende bepa lingen betreffende het behoud 'en de onteigening- van bosschen en andere hou (opstanden. Bedoeling is gelegenheid te geven om hel te sterk aanspreken van onzen hout- voorraad tegen te gamy en levens er voor te zorgen, dat. wanneer in het ^alge meen belang het van Rijkswege ont eigenen van hout om te worden geveld noodig is, daartoe de bevoegdheid wordjt gegeven. Het wetsontwerp bevat mitsdien in hoofdzaak twee bepalingen, namelijk die van artikel 1 houdende toekenning van de bevoegdheid óm het vellen van bos schen en andere hontopstanden al of niet voorwaardelijk te verbieden, en die van art 2, strekkende om zoodanige ob jecten te kunnen onteigenen om té wor den geveld De bepaling van artikel 2 zegl de minister staat, voor zoover zij betreft de voorziening in de behoefte aan brand stoffen, mijnhout, heipalen en werlchoul, mede in verband met die van artikel 1 en kan te dien aanzien preventief werken te verhinderen, dat hpulopstanden worden geveld, tot wier onmiddellijke onteigening nog niet kan worden overge gaan, doch waarvoor de mogelijkheid be staat, dat zoodanige handeling later zal plaats moeten hebben. Het ligt in de bedoeling van den mi nister voor de uitvoering dezer wel de krachtige hulp van de gemeentebesturen in te roepen. De minister is voornemens, inzonder heid wat betreft het uitvaardigen van een Rapverbod in het algemeen, rekening te houden met de gewone boschexploitatie en met de vraag in hoever zoodanig ver bod practisch uitvoerbaar is OPHEFFING BORGTOCHTEN REKEN- PLICIÏTIGE AMBTENAREN. B. en W, van Amsterdam deelden dezer dagen hot volgende mee De let nu toe in Nederland heerschen- de gewoonte, om van rekenplïchtige amb tenaren, tot meerderen waarborg voor hel Rijk en de andere publiekrechtelijke lichamen, ca,ulie voor de richtige waar neming hunner betrekking le eischen, wordt sinds eenige jaren niet meer ge volgd nij de gemeente 's-Gravenhage en zai ook vermoedelijk door Haarlem wor den verlaten. Die eisch wordt tot nu toe gesteld alleen bij beheerien van eenig ge wicht; bij kasbeheer van gel-inge betee- kenis wordt geen borgtocht gevraagd. Ontegenzeggelijk biedt het bestaande slelsei voor de Gemeente voordeelen. Immers, al bezit zij in het salaris van den: ambtenaar een middel lot verhaal voor niet te groote kastekorten, waarvoor de ambtenaar is aansprakelijk te stellen, bij groote tekorten als gevolg van fraude is dut verhaal van weinig beteekenis. Het verhaal op den borgtocht is dan het middel, om althans binflen veel ruimere grenzen de dreigende schade te voorko men liet brengt verder weinig kosten; voor de Gemeente mede; alleen de ad ministratie van do waarden vordert uit gaven Tegen het stelsel gaan echter steeds meerdere stemmen op; het veroorzaakt den ambtenaren veel zorg en dikwijls tamelijk groote kosten. Voor degenen on der lien, die effecten 'bezitten en de cau tie dus door afzondering -van een deel daarvan kunnen bewerkstelligen, zal de eisch slechts last en geen uitgaven be zorgen, voor hen, die geen effecten, maar onroerenden eigendom hebben, zal hypo theek nemen uilkomst moeten brengen, wal wè! uitgaven zal veroorzaken; terwijl do nict-vermogendc lot vóór eenige jaren bij vrienden of familie terechtkomen moest, om dc cautie te kunnen stellen Laatstbedoelde bezwaren zijn door de Ge- meenteborgtochtenwet vrijwel ondervan gen, door aan de ambtenaren toe te staan, in plaats van een zakelijke zeker heid een persoonlijke te verschaffen, waarbij als borg optreedt een zedelijk lichaam, dal aan zekere bij de wet ge noemde voorwaarden voIdoeL. Daarbij heeft de .ambtenaar jaarlijks oen premie te I.dalen, waartegenover de instelling voor hem borg blijft. Voor de Gemeente brengt de bestaaude toesfand veel zorg en administratie. Im mers, het bedrag der cautie moet hij Raadsbesluit vastgesteld en voortdurend in het oog gehouden worden, om liet verband tusschen de grootte der zeker heid eu hel risico le bewaren; de veran derlijke waarde van hel onderpand, effec ten, grond, huizen, moet eveneens zoo aoen en zoo kwaad als het lean gevolgd worden, om c q suppletie van zekérheid te runnen vorderen; de bewoordingen in de betrekkelijke aklen moeten nauwkeu rig worden nagegaan, wil niet de verbin tenis Dij conflict waardeloos blijken, en eindelijk moeten de coupons van effecten geknipL, Dewaard.cn aan den eigenaar uit gereikt worden, waarbij ook de mogelijk heid lot hel maken van abuizen niet uitgesloten is. De persoonlijke borgtoch ten, waarhij de geschetste bezwaren niet gelden, door de vorenbedoelde zedelijke lichamen gesteld, geven aanleiding tot liceL wat administratie en correspon dentie. In Duitschland en Oostenrijk is al sinds vele jaren met het borgtochtenstelsel ge breken, zonder dat de schade voor de publiekrechtelijke lichamen door dc op heffing der borgtochten grooter is ge worden. In de voordracht van 30 Januari j.l. No. 91 werd medegedeeld, aal van de amntenaren aan- het Girokantoor geen zekerheid zou worden gevorderd, en daarmede werd de eerste stap gezet in de richting van afschaffing der bedoelde borgtochten. De vraag kan worden gesteld, of het niel gewcnscht zou zijn, om in de plaats) van het borgtochtemtetsel dat der verze kering tegen diefstal of te loor gaan van gelden of waarden le stellen en dus daar voor een contract met een verzekerings maatschappij aan te gaan. De gemeente 's-Gravenhage heeft de quaeslie op die wijze opgelost, welke ook naar '1 schijnt door Haarlem zal worden gevolgd. Hierbij is dude idee van de zekerheidss tolling door den ambtenaar volkomen verlaten; de Gemeento assureerL zich tegen risico's, die. zij kan loopen en de ambtenaar staat geheet huilen dc zaak. De Gemeente kan zich dan ook voor verliezen dekken, indien deze door dórden wordien ver oorzaakt. Bij het onderzoeken van het vóór en legen is B. en W. van Amsterdam geble ken, dat de door de Gemeente daarvoor, te betalen premie een vrij belangrijk bedrag zou vormen, dat, gelet op de ge ringe verliezen, die de Gemeente in de laatste 20 jaren uil dezen hoofde heeft geleden, niet gemotiveerd schijnt Zelfs het vormen van een eigen fonds, om die verliezen te dekkenschijnt overbodig. Bij B. en W. bestaan dan ook geen be zwaren, voort le gaan op den ingeslagen weg der afschaffing, zonder iels daarvoor in de plaats Le stellen en zij stellen daarom voor, het borgtoehtenstelset voor de 'unDtenaren, belast met comptabel be heer, geheel te verlaten en daartoe in te trekken de beslaande bepalingen, waarbij borgtochten worden geregeld Aangezien art 109 en volgende der Gemeentewet de zekerheidsstelliug van den gemeente ontvanger regelt,- dient deze te worden bestendigd. NEDERLAND EN DE OORLOG. Onze scheepvaart De correspondent le Rotterdam van) het Hand. schrijft: Een maand geleden is een bericht van onzen gezant le Londen gekomen over de uilDreiding v;m de Engelsohe' gevaarlijke zóne, waarop de minister van landoouw dadelijk aan alle Nederlandsche schepen die van de vrije vaargeul ge bruik moeten maken, het uitvaren heeft verboden inet het gevolg dat in onze havens tal van schepen, gedeeltelijk be laden, sinds 'i Juli zijn blijven liggen De consequentie van het bevel was ook, dat elk schip, dat binnenkwam, eveneens in onze havens werd opge sloten. Nu zou dit begrepen kunnen worden als er inderdaad geen vrije vaar geul meer was Men ziet intusschen de schepen van de Reliefcommissie binnen komen en uitvaren, zonder dat er een vuiltje aan de lucht blijkt te zijn, zelfsi nog meer. In de laatste dagen zijn enkele Ne derlandsche schepen van Zweden hier hhmenpekomen, die van de vaargeul' ge bruik hebben gemaakt en bij onze infor matie is gebleken, dat de gezagvoer ders niel het minste hebben kunnen ont dekken waaruit zou blijken, dat de vrije vaargeul niel vrij meer is. Nu ligt het' voor de hand, dat onze regeermg over andere gegevens zou kunnen beschikken, die aan het „profanum vulgus" worden onthouden, maar kan daarvan op gee- ner'ei wijze keunis worden geven? Ze ker is, dat er op de bureaux in Den< Haa die meer in hel bijzonder bekend zijn met het uitvaren onzer sphepen, de meest volstrekte onwetendheid heersclit omtrent de redenen, die nopen Lol het handhaven van het verbod van uitvaart. De reeders weten evenmin iets. Al hun vragen ora inlichtingen per brief of lelegram blijven onbeantwoord, zoo dal ook zij in hel duister rondta.stenJ omtrent de adviezen die zij aan hun, afladers hebben te geven. En inmiddels ligl alles stil, terwijl beweging voor de' voorziening onzer bevolking een eerste vereischle zou kunnen heelcn. Evenmin wordt trouwens iels vernomen omtrent onze schepen, die reeds lang in Amerika' zijn en waarvan met goedkeuring van dc regeering er eenigte aan de Relief vercharterd zijn Dit zou er op wijzen, dal de vroeger uitgezonden schepen niet alle in Amerika graan kunnen krijgen voor Nederland, hoewel men had mogen verwachten, dat voor de Uitgezonden schepen ook werkelijk ladin^n gereed lagen. Zou echter ook daaromtrent het Nederlandsche volk niet eens nader in gelicht mogen worden? De met den bok Montevideo 188 van Rotterdam naar Londen vertrokken sleep boot' „Oostzee" is door een Duilsche duikboot met bommen tot zinken ge bracht. De bemanningen van sleepboot en bok werden opgenomen'door den log ger Seh. 12G en later voor der Waterweg door de sleepboot „Rozenburg" overge nomen. die de schipbreukelingen naar Maassluis' brachl. Blijkens in den Haag onlvangen ambte-

Krantenbank Zeeland

Middelburgsche Courant | 1917 | | pagina 1