M!MIU!LltUi(iS<:ilHi;Ollt\\T.
'INNEHLAND.
Dit Stad en Provincie.
Zaterdag 24 Februari 1917.
160* Jaargano.
Bé) dit nummer behoort een Bijvoegsel.
22# SCHEPEN TEGELIJK
GETORPEDEERD.
Het wordt droeve ernst "met Duitsch-
lands bedreiging. Eerst waren hel
«enige visschersbooten, die van zee op
weg uaar onze havens naar den kelder
gosoiiden werden.
Ifloeu kwamen' er langzamerhand groo,
tere- schepen bij, zoodra de vaarl weer
hervat werd;
Dinsdag de Oolmarsum en de Trorar
peuberg.
■■Woensdag de Driebergen.
Dienzelfden dag de Ambon.
Donderdag de Noorderdijk, de Z an in
dijk,, de Jacatra, de Bandoeng, de Eemi-
larüd en de Gaasterland.
Die twee van„ Dinsdag waren met een
Lading kolen voor Engeland onderweg.
Br i« daar dus niet veel over te zeggen.
De Driebergen was 20 Januari van
Rotterdam naar Baltimore (Ver. Staten)
vertrokken. Dat was dus een schip van
«e» neutraal land naar een neutraal
land.
1>e Ambon Tvas van Nederland op weg
nauar Indië, en had juist Londen verla
ten. Het voer naar onze éigen koloniën.
Su de zes die nu getorpedeerd zijn
voeren ook tussehen neutrale landen.
Ze dagen echter noodgedwongen in
Falmouth (Engeland) voor het nazien der
••heepspapieren. Ze hebben daar langen
tijd reeds gelegen, we meenen van vóór
de Duitsche proclamatie, en Lebben Doni-
derdag gezamenlijk 3en tocht aanvallva',
otqtnaar m men oop aar deze neurna/e
sebepen, die niets met aanvoer naar oi'
van Engeland te maken hebben, gespaard
«ouden worden.
Belaas, het is hun niet gelukt de vei
lige zone te bereiken. De Duitsclic be
dreiging alle verkeer ter zee mei alle midc
deJen ie zullen beletten is op brute wijze
ben uitvoer gebracht tegen schepen, die,
we herhalen liet, niets met Engeland's
to «del l«? maken hebben.
Want dat is liet kardinale punt in
dtee kwestie.
Duitschland moge honderdmaal decre-
teereu dat het 't verkeer binnen, zeker get-
bied der zee beletten zal, daarmee heetft
hei in geen honderd jaar een geldige re
den om die bedreiging ten |uitvoer lel bren'r
gen. Onze schepen met neuti-ale lading
voor neutrale landen hebben het volle
richt daar te zijn, én zelfs heeft En ge
bild het volle recht onze schepen aan
te houden en te onderzoeken.
■Ru Duitschland ook die schepen ver
nietigt, zal het voor al de gevolgen aan
sprakelijk kunnen worden gesteld.
Onze regeering heeft aan het slot van
faiar protest-nota tegen de Duitsche af-
isouiiging uitdrukkelijk gezegd.
De verantwoordelijkheid van de
eventueele vernietiging van Neder-
Jandsche schepen In de gebieden
waarvan sprake is en voor het ver-
Bes van menschenlevens, dat daar
door zal worden teweeggebracht, zal
op de Duitsche regeering terugvallen.
Hare verantwoordelijkheid
zal in h'et bijzonder zwaar
zijn in de te voorziene gevallenj
waarin die schepen zouden genood
zaakt zijn zich binnen de gevaarlijke
zone te begeven door dwang van de
zijde der oorlogsschepen van den
vijand die het onderzoekingsrecht uil-
oefent.
We zullen geen raad geven overhetr
gloen aan onze regeering nu te doen staat.
Protesteeren, schadevergoeding vra
gen, het zijn zulke weinig hatende
«taalregelen, waar onze andere schepen
blootgesteld b 1 ij v e n aan het niets ont
ziende geweld van Duitschland.
lüi we herhalen wat we reeds vroe
ger schreven: het voorbeeld van Ame
rika bewijst dat men met een daad, te
genover Duitschland verder komt dan met
«Ipn protest.
Inmiddels wordt de toestand voor ons
land, afgescheiden van de mogelijke
gevolgen van deze ramp zeer ernstig.
Onze schepen konden niet rustig in
•te Engelsche havens blijven liggen, wil
de ons land niet aan hopgersnoodi wor
den prijsgegeven. Ze móesten daar weg.
Maar Duitschland wil het anders: onze
zuiver neutrale vaart belet het met een
koele hardheid.
Zoo'n daad tegenover een mogendf
Ireid, waarmee men in vollen vrede is,
aou in gewone omstandigheden beslist
oorlog be teekenen.
De omstandigheden zijn echter zooab-
aormnal dat er nog hoop is op een an
dere oplossing. Maar er zal veePmoe-
fcen gebeuren, wil Nederland 'bevred._,d
worden.
(Het na het schrijven van het boven
staande ontvangen telegram over ie Duit-
«riie toezeggingen maakt ©enerzijds de
•bad van den onderzeeër tot een krank
zinnigheid, doch gpeft anderzijds ihoop
op een oplossing.)
HET AFTREDEN VAN
NIK. VAN GIJN
Naar aanleiding van hetgeen nu-. Van
Gijn aan het Ned. Corr. Bureau mee
deelde .over. zijn aftreden, merkt Met
„Vaderland" op, dat men in de Kamer
steeds va el de, dat bij de meest gcrcclitc
uitgaven, liij het was, die zijn medewer
king weigerde te verleenen. „Als wij,
zoo schrijft het blad, het Voorloopig Ver
slag op Hoqfdstuk V nog eens nalezen,
als wij daarin wederom zien hoeveel wat
ter verheoging van .onze geestelijke web-
aart dienen moest, werd aangevraagd
en hoe zoo goed als alles werd gewei-
jerd, en verschoven tot „nadere bespre
king', dan kunnen wij daarin niet zien
den wil van Gort van der Linden. Wat
wij dus met ons artikel hebben willen
zeggen, kunnen wij niet anders dan vol
houden, n.l. dit, dat hel Teil, dat de
heer Van Gijn, hoe gewaardeerd financier
ook, niet genoegzaam voelde voor do
vele behoeften der natie, die thans moe
ten worden vervuld, hem vroeg of laat
met zijn collega's in botsing had moeten
brebgen, en o,ok met de Kamer
De lezing van het interview van het
Corr.-Bureau heeft die overtuiging niet
verzwakt, maar veeleer versterkt en be-J
vestigd. Daaruit toch spreekt, voor ieder
een die weet te lezen, veel meer de be
heerder der schatkist dan de staatsman"
Ook de heer Marchunt merkt in de
„Vrijz. Democraat" op, dat bij de be
handeling vaif de Slaatsbegrooting 1917
meer dim eenmaal Ls gebleken, dat de
heer Van Gijn de grenzen van zijn taak
te wijd had uitgezet.
Deze opmerkingen Slëpamen trouwens
overeen met hetgeen Minister Gort van
der Linden gisteren in de Kamer zei'
over de meening van den afgetreden be
windsman, „dat hem over* de doelmatige
besteding van het toegestane crediet een
overwegende invloed toekwam".
Het is goed deze hoofdzaken in ge
dachten te houden, tegenover de theorie
an mr. Van Gijn in zijn interview. Wan
neer de Minister van Landbouw voor
zijn maatregelen geaekt is door een be
sluit van den Ministerraad, is het zeker
niet aan den Minister van Financiën, om
die maatregelen tegen te houden.
De kwestie wordt minder makkelijk
zuiver te, beoordeelen doordat iiet hier
bedoelde eredièt voor de distributie-rege
ling zoo'n enorm bedrag vordert, waar-
an niemand het juiste cijfer kan beoor
deelen. WaDl dat bedrag van 80 millioen
is maar een ruwe schatting, zoo ruw, dat
men niet weet -or het met 10 of 10 mil
lioen zal worden overschreden.
En als 't om zulke bedragen gaat, blijft
er al heel weinig over van de controle
taak van de Kamer die toch al zoo zeer
is verzwakt in den crisistijd.
Toch lijkt ons, dal mr. Van Gijn in zijn
oordeel zwak staat, omdat ook hij eerst
in liet indienen van het ontwerp had toe
gestemd, al was het „slechts noode".
De crisis Zal er echter wel toe leiden,
dat de nieuwe Minister van Financiën
reeds vóór de indiening van dergelijke
geldverslindende wetsontwerpen zich vol
komen zal uitspreken over het al of niet
aanvaarden van zijn verantwoordelijkheid
daarvoor.
NEDERLAND EN DE OORLOG.
Zes Nederlandsche schepen
getorpedeerd.
Door den Minister van Buitenl. Zaken
is een lelegram ontvangen van Hr. M's.
gezant te Londen, meldend dat deze een
telegram heeft ontvangen van de Scilly-
cilanden van kapitein De Koning van
het Nederlandsche stoomschip „Noor
derdijk 'r dat de schepen „Noorderdijk"
„Zaandijk", A,Jacatra", „Bandoeng".
„Kernland" en „Gaasterland die 22
dezer van Falmouth te zamen waren
vertrokken, te zamen 's middags van
den 22en door een Duitsche duikboot
zijn getorpedeerd.
De Minister heeft dadelijk telegrafisch
inlichtingen gevraagd omtrent het lot
oer bemanning.
Naar wij vernemen is het s.s. „Menadio"
dat op denzelfden dag als de bovenge
noemde getorpeteerde schepen uit Fal
mouth vertrok, aan het gevaar ontkomen,
doordien dit schip wegens averij aan de
machines uit zee naar de haven had
moeten terugkeeren.
Bij de Holland-Amerika-Iijn is bericht
ingekomen, dat de bemanning van de
„Noorderdijk" en de „Zaandijk" gered
zijn en geland te'St. Marie op de Scilly-
eilanden.
Wiij vernemen dat de „Menado" te
Falmoulh is binnengesleept. De „Kern
land", „Bandoeng" en „Zaandijk" moe
ien nog 'drijvende zijn. Van de bemanning
zijn 200 te Penzance geland. Ook de rest
van de bemanning moet in veiligheid zijn
gebracht.
Zoover het hedenmiddag per bulfetin
bekend gemaakte,.
We kunnen er nog het volgende aan
toevoegen
De getorpedeerde vaartuigen zijn alle
vrachtschepen.
De j,Noorderdijk" is een schip van de
Ned.-Amerika St. Mij., vim 8090 ton; de
„Zaandijk", van dezelfde iuaafcniliappij,
lelt 4189 tón.
De „Jacatra" is een schip van den
Riollerd. Lloyd van 5373 ton; de „Ban
doeng" van 5851 ton.
De „Eeroland" is een schip van den
Kon. Holl. Lloyd van 3770 ton. evenals
de „Gaasterland".
De „Bandoeng" en „Menado" waren
op de thuisreis naar Rotterdam.
De „Jacatra" en de „Noorderdijk" wa
ren op de thuisreis van Amerika naar
Rotterdam; de „Ecmiand" was op de
uitreis naar Z -Amerika. De „Gaaster
land" en „Zaandijk" op de uitreis naar
N.-Amerika.
De Directie v?.u den Rotterd. Lloyd
meldt, dat de bemanning van de „Ban
doeng op de Scilly-eilanden geland is.
De bemanning van de „Gaasterland"
en „Eemland" zijn eveneens geland.
Bij informatie in reederskringen wordt
de toestand, waarin ae scheepvaart in
Ions land tengevolge van den onbeperklen
duiKbootoorlog zich bevindt, zeer onrust-
harend geacht. Er waren tengevolge van
de geh /aden conferentie met de Regco
ring plannen beraamd om in den loop
der volgende week een 20-tal zeeschepen
uil (Rotterdam en Amsterdam naai' Ame
rika te doen vertrekken. Tot de uitvoe
ring daarvan zou hel zeker zijn gekomen,
indien deze ernstige ramp niet door de
duikbiootaeiie was veroorzaakt. Ten einde
te bespreken, wat nu zal worden gedaan,
heeft de Nederlandsche reedersverecni-
ging de Directies der groote overzeesche
stoomvaartlijnen opgeroepen tot een
spoedeischende vergadering in het hotel
„De Twee Steden" in Den Laag. Daar zal
worden overwogen of de uiffraartplanuen
zullen doorgaan.
Bij de meeste reeders bestaat het voor
nemen daarvan thans af te zien en in
elk, geval te wachten tot door de Regec-
ring van de Duitsche Admiraliteit vrije
doorvaart wordt verkregen.
Vioorts is men in scheepvaartkriugen
van meening, dat, hoe vredelievend ons
land ook zij, men m Berlijn niet meenen
moet. oat wij ons alles kunnen laten wel
gevallen.
De „Eemland" en „Gaasterland" waren
In ballast op weg naar Amerika, om in
opdracht der Regeering graan te halen.
Hel officieel communiqué omtrent de
ramp van de Nederlandsche schepen ver
meldt nog, dat de bewuste schepen die
te Faimo,ulh lagen, in slaat waren ge
bruik te mak^n van een hun van
Duitsche zijde geboden gele
genheid oju 22 Februari die haven te
verlaten, waartoe zij zich, tc zamen blij
vende, Westwaarts uit het onveilige ge
bied móesten verwijderen, en verder bui
ten 'dat gebied blijvende hun weg ver
volgen.
Overigens bevestigt het communiqué de
torpedeering door een duikboot zonder
dat de scheepspapieren werden ingezien.
De laatste berichten bevestigen ook,
dat de „Eemland", dc „Bandoeug" en dc.
„Zaandijk" nog drijvende zijn, en dat
200 leden, der bemanning te Penzance
zijn geland. Aangenomen wordt, dat ook
de rest der bemanning in veiligheid is
Nog wordt gemeld, dat de regeering bij
haar vroeger protest tegen den onbeperk
len duikbootoorlog bij de Duitsche re
geering aandrong te zorgen, dat geen
op dat oogenblik van of naar" Nederland
sche havens onderweg lijnde schepen,
slachtoffers zouden worden, waarvoor
Duitschland, onder reserve dat het geen
absoiule veiligheid kon garandeeren, zich
Dercid verklaarde tegemoet te komen.
Tot zinken gebracht.
Volgens te Rotterdam ontvangen par
ticulier bericht is de Noorsclic vicr-
masl-bark „Falls of Afton" van Buenos
Ayres met 2985 ton lijnzaad, geconsig
neerd aan de N.O.T in het Eng. Ka
naal tol zinken gebracht. De lading
was te Rotterdam verzekerd.
De ^.Sindoro."
Naar de St.ot. meldt, is de deputatie
van „Tndië Weerbaar", die met het
thans te Gibraltar liggende stoomschip
„Sindoro" uil tndië vertrok, te Genéve.
aangekomen.
Naar de. N. Crt. verneemt heeft de
minister van builenlandsche zaken op
verzoek van zijn ambtgenoot van ko
loniën pogingen in hel werk gesteld
om een regeling voor dén terugkeer vau
passagiers der „Sindoro' te treffenj
Het kaar se tirve r brui k.
Naai' aanleiding van het ook door ons
overgenomen bericht, dat de Gezond
heids-Commissie te 's Gravenliage het ge
meentebestuur gewezen heeft op het
groote nadeel, verbonden aan het veel
vuldig verbruik van kaarsen, wat den
reeds minder grooten velvoorraad In ons
land zou aanspreken, wordt door de
directie van de Stearinekaarsenfabriek
„Apollo" te Schiedam en de directie van
de Kon. Stearinekaarsenfabriek „Gouda'
te Gouda in de N. R. Gt. de aana'atiht
gevestigd op het feit, dat de grondstof
fen, welke voor de fabricage van Stea-
rinekaarsen gebruikt wordeh, volstrekt
ongeschikt zijn om daaruit eetbaar vet
te maken, en dus niet voor voedingsdocl-
einden in aanmerking komen en dat de
Slearinckaarsenfabrieken behalve Steari-
nekaarsen de volgende prpducten ver
vaardigen
Stearine gebezigd in Leder fabrieken,
Zeepfabrieken en diverse Chcmischt/In-
duslrieën
Oleine en oleïne-praducten, lioofdzake-
ïlijlc gebezigd in Wolspinnerijen, Laken
fabrieken, Zeepfabrieken en Chemische
Industrieën
Glycerine voor Dynamietfabrïcage en
pharmaceutische doeleinden
Stearinepek voor dakbedekkingen en
Isoleerdoeleïnden
Dc- directie'."» meenen hiermede ami
te toonen, dat hare producten onmis
baar zijn voor vele bedrijven hier te
lande, zoodat inkrimping van het kaar-
senverbruïk noodlottigen invloed op vele
Nederlandsche bedrijven zou hebben.
Een pseudo-hydroplaan.
De bemanning van den sloomtrei-
ler „Groningen" VI. 150) heeft,- naar
de N. R. Ct. meldt, bij aankomst te
I.Tmuiden gerapporteerd, dat ze op de
Noordzee tussehen het Maasvuurschip
en het lichtschip Schouwenhank had
aangetroffen een verankerd model van
een watervliegmachine, waarin een als
vlieger verkleedc pop was geplaatst^
Aan de machine, waarheen men zich
mei dc scheepsbool had begeven, om
dat men van meening was met een
verongelukten vlieger te doen te liebt-
ben, werd een groot aantal koperen
conlracldraden opgemerkt.
Een Duitsche onderzeeër die op
ecnigen afstand was waargenomen
welke had bemerkt, dat men van den
Ireiler een bezoek had gebracht aan
de nagemaakte vliegmachine, loste toen
ieen aantal scholen op het toestel,
dal bij het 5e schot met een hevige
ontploffing in de diepte verdween.
T)e Duitsche onderzeeër.
Zooals wij gisterenavond nog door
aanplakking op een enkele plaats in de
stad hekend maakten, werd ons gisteren
uit Vlissingen bericht, dat de bij Dom
burg gestrande Duitsche onderzeeër tc
Vlissingen was binnengebracht en onder
bewaking in de binnenhaven gemeerd.
Deze boot is ongeveer 350 ton groot
dus vrij wat kleiner van afmetingen
dan die welke eenigen tijd geleden te
Vlissingen heeft gelegen. Aan boord
stond een kanon.
Kort na aankomst weid de comman
dant der duikboot dpor den verspor-
ringscommandant op diens bureau on"
dervraagd.
-o
De goederenwagens uit Z.
Vlaanderen
Naar wij vernemen zullen de goede
renwagens van de' lijn Mechelen—Tef"
neuzen die in Zeeuwsch-Vlaanderen ge
ïnterneerd zijn, met goedvinden der
Diuitsche overheid over België naar Hol
land gebracht en niet over de "Schelde
Uit Middelburg.
Nu Maandag as. begonnen wordt
met de uitdeeling van de bonboekjes,
worden 'ons van verschillenden kant
ragen gesteld van liet hoe en wat van
dien distributie-maatregel.
We deelen daarom mee, dat het uit
reiken van de bonboekjes nog niet be
teeken t dat reeds dadelijk het stelsel
zelf tot uitvoering komt. Op de daarvoor
opgemaakte verordening is nog niet de
vereischte ministeriëele goedkeuring (Ont
vangen, maar men zal reeds met de uit
deeling der boekjes beginnen die
trouwens een volle week vordert om
gereed te zijn, zoodra de verordening is
goedgekeurd.
De bons netreffen alleen dé tegen goed
kooperen prijs beschikbaar gestelde re-
jeeringsirtikelen. Voor zoover die arti
kelen ook daarbuiten in den vrijen han
del verkrijgbaar zijn, zullen ze verkrijg
baar blijven, al is 't ook tegen hoogeren
prijs. Een bonboekje is dus voor het ver
krijgen van die artikelen niet vereischt.
Maar ieder in deze gemeente, die van
de door de regeering verkrijgbaar ge
stelde artikelen wil profiteeren, moeteen
bonboekje hebben.
Zooals men in de bekendmaking heeft
kunnen lezen, zijn er drie soorten bon
boekjes, die ieder 40 genummerde bons
bevatten Het eene boekje geldt voor rijst,
havermout of gort; het tweede voor erw
ten of bruine boonen, het derde voor
zeep
Zoo'n bon ziet er als volgt uit
GEMEENTE MIDDELBURG. 1.
Bonboekje No, 321.
Goed voor 2i/a ons RIJST, HAVERMOUT
of GORT
legen den distributieprijs.
Burg. en Weth. van Middelburg,
P. DUMON TAK, Burgemeester.
W. A. J. SNOUCK IIURGRONJE, Secr.
In het tweede bonboekje staat 2'/* ons
erwten of bruine boonen, in het derde
2i/s ons zeep.
Zooals men ziel draagt ieder bonboekje
een nummer, Boveudien komt op den om
slag te staan aan wen het is uitgereikt.
Wit een hoofd van een, gezin van die
bons gebruik maken, dan heeft hij voor
iedqr Md van zijn .gezin drie soortei
boekjes aan te vragen.
De werking van het stelsel is nu deze:
Zoodra door den burgemeester een hoe-
•eelheid van een regeeringsartikcl is ont
vangen, bijv. havermout en zoodra di©
bij de verschillende winkeliers is ge
distribueerd, maakt hij bekend, dat voor
ieder togen afgifte van bon no. 1 van het
desbetreffende bonboekje 2i/2 ons haver
mout verkrijgbaar is. Men kan zich daar
toe tot iederen kruidenier wenden. Maar
daar de hoeveelheid beperkt is, zal het
kunnen gebeuren, dat men bij oen krui
denier komt als die uitverkocht is. Mea
kan dan echter allicht bij een andere»
kruidenier terecht. Wanneer het stelsel
eenigen tijd werkt, weet men aan liet
distributie-bureau echter reeds uit de
door de kruideniers weer ingeleverde
bons, hoeveel ieder kruidenier in wer
kelijkheid noodig heeft.
Hclzeifde geldt voor de andere ar
tikelen.
Manr het geval kan zich ook voor
doen dat bijvoorbeeld de hoeveelheidl
erwten niet genoeg is voor de heole stad,
en dal dan tegelijk met erwten ook bruine
boonen worden beschikbaar gesteld. Da»
't nie' zeker dat zij, die er niet tijdig
bij zijn, allen erwten kunnen krijgen, doek
wel bruine boonen.
Dal zijn echter bijzondere gevallen, dia
allen van zelf duidelijk zullen worden,
bij de bekendmakingen van de beschik
baarstelling.
Hoofdbedoeling van het stelsel is, t«
voorkomen, dat door sommigen groote
hoeveelheden van de regeeringsartikelea
worden opgeslagen, waardoor natuurlijk
veel anderen zouden worden gedupeerd.
Ieder heeft du,s nu voor zich zelf uit
te maken of hij een of twee of alle drie
de bon boekjes wenscht le bezitten, e»
voorts of hij voor ieder lid van zijn gezil
een of meer van die boekjes denkt noodig
le hebben.
Heeft hij dal bepaald, dan gaat hg
op den voor zijn wijk aangewezen dag
naar het Stadhuis (ingang Helm) en vraagl
daar de verlangde bon boekjes met op
gave van zijn naam en van de leden va»
zijn gezin, waarvoor hij eveneens boekje»
wenschl.
Dat sneciaal de gezinshoofden worde®
opgeroepen om persoonlijk de boekjei
te komen vragen, heeft ten doel vergi*-
singeu le voorkomen, wanneer kinderen
er om vezonden worden.
Mocht het hoofd van het gezin beslist
verhinderd zijn, dan kan ook een ander
voor hem komen, mits met een duidelijke
opgave van zijn naam en van 'de gezins
leden waarvoor de hoekjes worden ;jje-
Bij hel plaatselijk Steuncomité aig
hicr (penningmeester Ilerm. Boassop)
zijn ingekomen giften van: Plaatselijk Co
mité voor Middelburg van het r-feusN»isnr
cornire i*- -S Uravennage croör ar tvi.
'J*. 79; M. 17 B., f 3; tnevr. u. R,
S.—F. fSO; X r 1; S. FT. f5; dr. S.
f 50; mej. E. v. d. B, f 25; mr. F. B,
E. f 10; mr. A. A. dl. V. MO; wekelijks
sche bijdragen f 123; onder deze laatsten
is begrepen de bijdrage over twee we
ken van P. J. B>. ad f 50 per week.
Verder werden nog toegezegd weke*-
Ujksche bijdragen van S. B. ad f2 ei
van mr. J, J. H. ad f 2.50.
Uitbetaald werd f 338.50.
De werktijd aan de fabriek ran
„The Vitrite Works" is met een paar
uur verlengd; Zaterdag wordt namelijk
in plaats van tot kwart over tien, tot één
uur doorgewerkt.
Bij S l. Laurens zijn de huize»
der waterleiding op drie plaatsen ge
sprongen. Hedenochtend zijn de breiHcen
hersteld.
Het bestuur van het departement M i dj.
«rtlbur-g van de Mij. van Nijverheid
heeft van Minister Treub de meedceling
ontvangen dat hij wegens zijn benoeming
tot Minister zijn aangekondigde vooiV
dracht voor genoemd departement niet
kan houden.
Door de politie alhier is op aan
gifte van een ingezetene proces-verbaal
opgemaakt tegen een grocntenhandelaar
uit St. Laurens, die een koolraap van 1.4
K.G. verkocht voor 10 cent, lei-wijl de
'maximumprijs 3 5 cent per K.G. is Hel