MIDDËLB CHE COURANT 160* Jaargang. 1917 Woensdag 24 Januari, Kamsmenieht. 8IKNEHLAKD. Uil Stad ns PruiïtJf. f& 20. dei- ijs. jD«zé courant verschijnt dagelijks, met uitzondering van Zon- en Feestdagen. Prijs per kwartaal te Middelburg en voor hen, die de courarft bezorgd krijgen door de Agenten te Vlissingen en te Goes f 1.30. Per post f 1,50. Afzonderlijke nummers kosten 5 cent. rijcielykfl verheuging der abonnementen met 25 ct. ft. few. wegens oorlogstoeslag. Advertentiën h 20 cent per regel. Bij abonnement veel lager. Geboorte-, dood- eic alle andere familieberichten en Dankbetuigingen van 17 regels f 1.50 elke regel meer 20 cent Reclames 40 cent per regel Groote letters en randes naar de plaats die zij innèmen. WW Advertenties vóór één uur te bezorgen. Bij dit nummer behoort een Bijvoegsel Tweede Katne r. Zitting van Din's dag. l)e belangrijke scheepvorderiugswet waarover de Kamer gister de bespreking begon, is eigenlijk slechts een uitbreiding ran wal ei- af wa* Immers de Schcpemiilvoerwcl van Maart van hel vorig jaar gaf aan den Minister reeds de gelegenheid om aan de uitvoervergunningen voorwaarden te ver binden voor hel vervoer van goederen naar Nederland. Maar dal is geheel onvoldoende ge bleken voor dc steeds" toenemende be hoefte aan vrachtruimte. Want als onze handelsschepen niet uitvaren, of tusschen andere, landen heen en weer varen, zon- tier hier terug le keepen, dan doet de Minister niet zijn Schepenuitvoerwet niets. Ufi vendien kreeg dc Minister nioeilijk- hecteu niet de reederijen die 'veel te hoogt eischen stelden voor de vracht contracten. De door hem voorgestelde som van f 5) per quarter was den reeders te laag. Later bleek den Minister dal die som nog te hoog was. Hij was dan ook achteraf blij, dat de zaak zoo lang trai neerde, want liet beeft nu een voordee- h]2 verschil voor den Staat opgeleverd van 71/2 millioen. En bijgevolg, is ei: nu een schecpvprde- ciogswcl aanhangig waarvan cle hoofd strekking is- dal de minister van landbouw van den eigenaar van een Nederlandsch zeeschip verderen kan dal le zijner beschikking worde gestold hetzij dc geheéle laadruim te van dat schip voor eeu bij de vorde ring te bepalen reis, hetzij zoodanig deel der laadruimte als benoodigd is voor het vervoer van een aan te wijzen hoeveel heid goederen voor de reis waartoe het jïcfcip bestemd is. De inbreuk op het eigendomsrecht die reeds in de Scliepenuitvoerwel lag, is nog maar een peulschilletje bij hetgeen deze nieuwe wet bepaalt. Maar oaarover werd slechts in 't voor- hijgaan gesproken. Immers iedereen er kent het enorme landsbelang dat eraan verbonden is. De vordering toch is be perkt tol het vervoer van die goederen,, welke zullen worden aangevoerd ter dis tributie. En dan komt er nog bij de later inge voegde bepaling over hel gedwongen aan monsteren, wanneer een vrijwillige aan monstering niet plaats heeft. Blijkens de medcdeeling onder kaat ste Berichten in dit nummer heeff de Minister heden dat voorstel -i n g e t ro li fe en Maar nu allereerst de hoofdkwestie: de gedwongen bevrachting. De heer Van R a a l t e wees er op, dat door den aanvoer van producten uil Noord- en Zuid-Amerika, de aanvoer uit -Ved.-Indië' wordt belemmerd of stop gezet Wanneer dif zoo blijft zal dit een gevoelige slag worden voor onze kolo niën, ook al omdat daarginds de noo- dioe opslagplaatsen ontbreken. Die be langen moeten in liet oog worden gevat en daarvoor dient gewaakt te worden. Onderlinge samenwerking zal dus drin gend noodzakelijk zijn en deze moet lei den tol een algemeene regeling, waarbij deze belangen, die veelal tegenstrijdig zijn, alle behartigd worden. En dit nu is de bedoeling van deze wet. Die goede verwachting werd niet ge deeld door den heer De Meeste r. die met het Oi->g op de Indische belangen zelfs van tegenstemmen sprak, en door den heer Boissevain, die zich ongerust looaoc over de dictatorale macht van de ui le stellen commissie, die de vracht prijzen zal le bepalen hebben. Deze laatste spreker bepleitte een"'ver- oeti'ging van de belanghebbenden onder rijkstoezieht. Daarentegen achtte de heer Klccre- koper het grootstevoordeel van .dc1 wet, dat de regeering de bevoegdheid krij 'l de vrachten te regelen. Thansi moeten de consumenten de hooge vracht prijzen betalen en zien zij aldus een ex tra-belasting ongelimiteerd gaan in de zakken van aandeelhouders. Ons volk «uiig niet dc dupe worden van winst- makerij. De Minister verklaarde ten opzichte van deze kwestie dat hij in de allereerste plaats zal trachten le komen lot een mannelijke overeenkomst tusscheai de re geering en de reeders, niet met elke®! --ceder afzonderlijk. Hetgeen de heer Boissevain wil. een vcreeniging van belanghebbenden onder Rijkstoezieht, ligt naar de meening van ucn Minister in art. 1 der wet. En daar door zullen ook alle technische quaesties worden opgelost. 1 Wat de in Indiê gewekte 'onrust be treft, wees de Minister er op, dat 36 afvaarten van fndje zijn teruggebracht op 17. maar men vergete niet, dal 9 afvaar ten van de Deutsch-Australische ver vielen. Spr. becijferde verder, dol niet de vordering van schepen de moeilijkheden veroorzaakte, maar dat deze oorzaken ergens anders zullen moeten worden ge zocht. Bij het overlegplegen tusschen spr. en oe reeders zullen juist de moeilijk heden voor Indië verminderd worden, omval de vaart vim Indië op Amerika thans vrij is van alle lasten. Men zal de schepen voor die vaart op hun plaats kunnen laten, maar de reeders in dc or ganisatie kunnen betrekken. Of aan de bezwaren van de hoeren De Meester en Boissevain door deze toe zegging voldoende werd tegemoet geko men, welen we niet. want er werd door hen niet gei-epliceerd. Reeds dadelijk kon lol dc artikelen woraen overgegaan. Daarbij kwamen o. a. aan de orde de grondslagen waarop de oommissie de ver goeding moet vaststellen Volgens hel wetsontwerp moet bij het opmaken der exp.oitalie-rekcning de waarde van het schip in geen geval liooger gesteld wor den dan 21/2 maal het bedrag dat bij gelijke berekening zou zijn gevonden, zoo de reis in Juli '14 was aangevangen Door dc heeren Bieb on, Nj er- ra sz en Kooien was nu een amen dement voorgesteld om die maximum waarde te laten vervallen, omdail die bepaling door te lage schatting tot on billijkheden zou kunnen leiden Maar dc Minister meende d(al hel 111 de wel genoemde maximunv-cij?fcr van 2i/a vi'èl juist zal zijn., waar de ree ders 3 vroegen. Ook de scheepsbouwers verecnigden zich met hét cijfer 2',^ Om echter den NedcrJnndschcn scheepsbouw niet in liet gedrang le la ten komen, voegt spreker aan liet derde lid toe „tenzij hel schip 11a 1 Januari 1917 onder Neder landache vlag' in de vaart is gebracht Het amendcment-Bichon kelderde toen met 55 legen 13 stómmen. Vandaag voortzetting. A V,o,n dzi t li. 11 g De Minister van Justitie heeft zijn rede ter - beantwoording van die algemeene beschouwingen voortgezet. We stippen uil hel lange lijstje van on derwerpen slechts hel volgende aan Omtrent hel dicnstwcigeriiigsmanifosl is in hoogste instantie de vraag der strafbaarheid bevestigend beantwoord De Minister wees op hel gevaarlijke karak ter der beweging, waarvan men de ge volgen nu nog nie,t kan overzien Het was de hoogste plicht der regeering hier in te grijpen. Wal het verschil 111 sU'afmaal betreft, verschillende, colleges hebben de .zaken behandeld en de omstandigheden waren vaak verschillend. Dergelijke afwijkingen zijn normaal De vraag, of deze perso nen voor andere diensten zijn le ge bruiken, gelijk de heer Mendels vvenschl. moei worden overwogen door de departe menten mot de defensie belast. De heer Mendels heeft ook gesproken, in dit verband, over het feit. djat de veroordeelden als misdadigers zijn be handeld. Het is de groote vraag, ql' deze personen indeivlpad politieke ge- angenen zijn, maar spr erkent, dat thans een wellicht le uniforme regeling voor alle gevangenen geldt. Een verdeè- ling in klassen zou overwogen kunnen orden. Spr. zul de zaak in sludje hou den. Over het inslituul der voorwaarde lijke veroordeeling is thans nog moeilijk te oordcelen, maar over 'l algemeen heeft spr. slechts tóvredenlieidshetuigin- gon ontvangen De heer Beumer haalde cenigle gevallen aan, waarin het. onjuist zou zijn toegepast; men dient echter alle omstandigheden tó kennen alvorens een oordeel uit tó spreken Kent men aile omstandigheden, dlan kond men. vaak lol een geheel andere conclusie, -dan djie aanvankelijk gelrokken werd De toezegging dat door den Minister zal overwogen worden in hoever aan- den wensch naar een handelsregister kan worden tegemoet gekomen, kiYü. van be- teckenis zijn Maar gewoonlijk is 7.00'n overwegingsbelofte een afdoende#- NEDERLAND EN DE OORLOG. V a 11 de grens. Wo vernemen, dat langs de grenzen Zeeuwsch-Vlaanderen op alle com'- miezenpostón vrouwelijke visiteurs zul- len,. -aangesteld worden In den Aardeiiburgscben Polder le Aardenbutg werden twee vrouwen aangehouden uit Jicde, djip een belang rijke hoeveelheid zoop onder d,e kloeren verborgen hadden. -Twee gi-enscommiezen van Philip pine hebben in den nacht van Maandag op Dinsdag nabij Bouchautsche haven een smokkelaarsbende verrast, die bezig was een groote hoeveelheid goederen, waarbij niet minder dan 600 K G zeep, over do grens te uren gen Door de commiezen werd op lien geschoten, waar- |üjojor een der smokkelaars gteltrotPfcn werd. In bedenkëlijken toestand, werd hij in de woning van A. Bonllie ge bracht Dc andere smokkelaars wisten te ontvluchten, doch de goedjeren wer den in beslag genomen De getroffene is een Belg, Th E genaamd, die zich tijdelijk to Philippine had gevestigd en an wien algemeen vermoed werd, dal hij veel smokkelde. 0 1>c b r ood vo.oir z ie nin g' v 0 o r m 11- 1.11 a 1 r e. n buiten menage De Minister van landbouw, nijverheid en handel, overwegende, djat een rege ling vereaschl is voor de brood voor ziening van het leger en de geïnterneer den, voor ZOOV& deze niet gfcschiedl hetzij door dc militaire en étappo-bak- kcrijeu, hetzij door burgcr-balcfcoi ijen, welke van mditaire zijde" de henoqdigde (grondstof ontvangen, heeft 0 a liet volgende bepaald Aan militairen, welker broodvoorzie ning niet van rijkswege geschiedt, zoo wel als aan militairen, die -in het ge- nol zijn gesteld van een verlof voor meer dan vier weken worden op hun verzoek broodkaarten uitgereikt over eenkomstig de clistl'ihulieregeling van 27 December 1916 Op verzoek van commissarissen van leger- en gein terneer de ngroepenin wel ker brood voorziening van rijkswege wordt voorzien, doch met d.oor mili taire, ótappe- of door "burgterbakkerijen, welke van militaire zijde meel ontvan gen, zullen gemeentebesturen aan daar voor aan te wijzen bakkers vergunning 'erleenen voor die groepen brood af te leveren niet op broodkaart Deze aflevering geschiedt uitsluitend op schriftelijke bestelling van den com mandant Voor militairen, ingekwartierd met Voeding, wordt een bruinbroodkaart bij liet gemeentebestuur aangevraagd door den kwartiergever Voor zoover- voor den betrokken mi litair Ion eigen behoeve een aanvullings kaart wordt noodig geacht dtoor zijn commandant, wordt <!|eze op overeen komstige wijze aangevraagd en afgeget en. Aan militairen; wien verlof voor min der dan viel' welten is verleend., 'wor den, ten einde in hun behoefte aan bróód le voorzien, door hel gemeen teL bestuur der plaats waar zij hun verlolf doorbrengen, broodkaarten uil,gereild o— Jute. Dc jujte-grondstoF ,dic sedier'l Sep tember voor dc firma Ter Horst en Co te Rijssen in Amsterdam lag, is vrijge laten en men hoopt dat binnenkort ver dere partjjen uit Engeland zullen vol gen liet plan is, dezer dagen d(e beide julle-fahriekcn der firma weer aan le zetten. Verder meldt men ons nog, dat in de' toekomst dc aanvoer van ruwe jute' en ju legoederen voor verpakking weldra zal kunnen worden hervat. Petroleum Aan liet Ildbl wordt gemeld dal ten gevolge van de geprovoceerde bespa1 ring in het gasverbruik dc vraag naar petroleum zoo is gestegen, dal. mede in verband met dc slechte aanvoeren en de stagnatie in het scheepvaartbedrijf der laatste weken, de beslaande distri butie-organisatie heeft moeten besluiten Lol beperking in dc leveranties. Deze zullen over het geheclc land tol 75 pel worden teruggebracht I® de helft djer volgende maand verwacht de American Petroleum Co weer een drietal schepen Commiezen, dood g'e s c Ji 01 e n. Het Nieuwsbl. v Einmcn verneemt uit Bargèr-O.ostervee 17dal ecrgislernachl na bij de grens twee soldaat-commiezen door Duitsche smolckelnijfs zijn doodr gestoken. Terugkeer geweigerd. Prof II, Logeman, die thans te Nij megen vertoeft en vóór den oorlog sedert tientallen jaren professor was aan de Gcnlscltó universiteit, deelt aan de Nieuwe Crt mee, 'dat <ie Duïlschers, zonder liem gehoord te hebben of hein an dc gelegenheid t,e stellen 'zich le vere dedigeh, hem op grond, van losse ge ruchten deii terugkeer 111 Gent weige- M elk prij zen Door den Minister van L N en II. zijn voor de hieronder volgendfe ge meenten de daarbij verineldp maximum melkprijzen 'consumptieprijs per L vast gesteld Krabbendijl«' 1(1 ets.; Noordglouwe en Moprdwelie 9 cjt Rilland Balli 9 cl' Sas van Gen'l 10 cl Scliorc 8 cl Aangehouden mail Do NederJandscltó mail voor en over Engeland, welke 10 November j 1 door het stoomschip „Koningin Regentes" op last van dc Duitsche militaire autoritei ten (e Zeebrug'ge is ontscheept, wordt thans na door den censor te zijn on derzocht .geleidelijk aan Nederland uit geleverd. Van do ongeveer 500 zakken, waaruit deze mail bestond, heeft 'tó Nederlandscltó djieust thans meer dan 350 zakkeii terugontvangen en naar be stemming doorgezonden zocdat' dan allicht die genomen maatre gel Weer kan Worden opgeheven Uit Middelburg. Hel was gisterenai ond weer een ge- su.ikel van-belang met de tram verbinding tusschen Vlissingen en Middelburg Van een der trammen geraakte de motore wagen og den Singel uit de rails en ta ter op den avond zijn twee beugels sluk gereden, doordat een defect was ontstaan aan den draad juist op de scheiding van den Tramsingel en den "Nieuwen Vhssingscheu weg. Een en ander bracht veel stagnatie in den dienst, Jietgeen tengevolge had. lal de reizigers in de felle koude zeer hng moesten wachten. Zoo bijv vertrok ken zij, die om half negen uit Vlissingen vertrekken wilden, 0111 kwart over negen. Bij de gevaarlijke plek moest langzaam ;crcden worden, om verder breken van beugels le voorkomen. Dc vraag koml op of hel niet zeer ge- .venscht is, dal de maatschappij over gaat lot het aanleggen van een leleplioon-- lijn Jjmgs den weg, opdal snel kennis kan orden gegeven als er iets met de tram jeheurl. Zooals wij heden door aanplakking' aan ons bureau reeds hekend maakten, heeft vandaag de keuring van 'nel ijs in dc vesten alhier plaats gehad- en is daarbij gebleken, dal liet ijs op som mige plaatsen nog niet de vereischle riiklc heeft, zoodal d^e autoriteien, pi overleg mei het bestuur der IJsve.r- eeniging beslojtón hebben, heden de vest ten nog niet open tó slellen voor len1- teniers en baanvegers, doch bij door gaand vriezend weder zulks morgen te doen. De leden der ijsvereenigdng hebben zich dus oolc heden moeten tcvref'.ien stellen met de baan in den Nadiorsl, Waar het evenals gisteren onder 'de tonen van een orgel gezellig loegiui Slcchls was de wind, gelijk trouwens ook dc vorige dagen het geval was, nogal hinderlijk Heden was hel aantal schaatsenrij ders op de vesten reedt,s aanmerkelijk grootev dan de vorige dragen, en hel ijs is er ook beslist sterk genoeg voor het dragen van enkele personen. IJot is ecliler nog le zwak voor een' volks!- m enig tc. Daarom is het een verstan dige maatregel, dat het ijs liedlen nog niet officieel werd goedgekeurd Wij hebben heden ook de vest tus schen de Noordpoort en de Koepoort bereden, dus het gedjeelte, dat dc ÏJs- vereciiiging gereserveerd heeft, en wij kwamen tot de conclusie dal voor deze vest, althans voor groote stukken ervan maar al le zeer bewaarheid is, wat wij in ons nummer van Zaterdag schre venn.l dat wij vreesden, dat de ijs- oppervlakte tengevolge van <le gevallen sneeuw nogal hobbehg en korrelig zou zijn. Dal met het koude weer de zee meeuwen landwaarts komen, is niets bui tengewoons. Maar Zoveel als er dezer dagen in de stad zwermen is wel zeld zaam. Blijven de mooie witte diertjes an- dei-s dicht bij hel water, gister streken zij bij honderden neer op Varkensmarkt en omgeving; het was daar wit van de egels. Ook langs de kade is het een lust de meeuwen te zien, vooral als er eten gestrooid wordt en ze in sierlijke ducht, schuw en snel neerdalen om de lekkernijen op te {fikken Want de honger is het bovenal die hen zoo dicht naar dc menschen drijft Bij de politie is aangifte gedaan, dat gisterenavond -de lade uit het buffet In het lokaal der Wcrkmansvereeniging ge- lichi is en ongeveer f 10 werd ontvreemd. Uit Vlissingen. De raaülooot „Prins Hendrik" is gisteren 7 uur binnengekomen met 114 passagiers, onder wie 90 Duitsche manL nen en Duitsche vrouwen. Eón der man nen weigerde naai' Dmtschland 1e gaau Hij gaat zicli nu metterwoon (c Den Haag vestigen Zijn zoon is Engclschmau en drijft dc zaken in Engeland. De boot bracht 1450 zakken pakkets- post mee en slechts 43 zakken mail Heden vertrok de „Koningin Regentes met 1000 zakken pakkelposl en 200 zak ken mail Uit Zuid-Bevetand. - Op de Weslcr-Schelde nabij Ba tb vertoont' zich drijfijs. Het kanaal door Zmd-Beveland is nog open. Uil Noord-Be vel and. I11 de gister gehouden algemeene vergadering der werklieden vereeniging Uii het volk, voor het volk" le Co- ij n s p I a a t bleek uit Jiet jaarverslag» cat de vereeniging thans 110 leden lelt. De uitgaven bedroegen f 369,50 waar onder f*3J 2,30 wegens uitkeering voor ziekte, en de ontvangsten f 587.061/3 Op dc spaarbank staat thans een bedrag van f 1613,76. I)e aftredende bestuursleden werden allen herkozen, terwijl in de ptaals van den heer C. Fortuin, die be dankt had, tol commissaris benoemd werd de heer D. Fortuin .^ingenomen werd een voorstel van het bestuur om bij langoren duur dan 12 weken der ziekte, don zieke daarna een halve uitkeering le verstrekken tot ten hoogste 12 weken* zoolang de kas f 1200 of meer bevat. Op voorstel van een dol leden werd besloten, zoo'n ziek lid gedu rende dien langoren zieklelijd verster kende middelen le verstrekken, buiten bezwaar der kas, maar die uitgaven te be>lrijdcn uit vrijwillige bijdragen der le den. Hel bestuur werd opgedragen bij voorkomende geyallen die zaak te re gelen. Uit Tholen. Te Ou <T-V o s s e ra ee r deed Dins dag de ijsgang in de Eendracht reeds iden invloed gevoelen aan het overzel- vee*-; het pontverkeer ondervond reeds Belemmering. - Op 20 Januari jl. herdacht de heer A J. Bicrens den dag waarop hij vóór 25 jaar het burgemeesterschap van 'S t A11 n a 1 a n d aanvaardde. Ilct was zijn wensch geweest dezen dag zender feestbetoon te laten voorbij gaan. Des avonds werd hij ten zijnen huize door den gemccr.teraaci en door dien secretaris toegesproken. HANDEL, NIJVERHEID EN VISSCHERIJ. Men schrijft ons uit Oud-Vos se- ineer Naar wordt medegedeeld had men deze week weer hel voornemen met de tijdelijk geslaakte ino'ssclkokerij aan te vangen. Dinsdag werd een schip met mosselen daarvoor geladen, verwacht, maar ver scheen niet. De ijsgang zal nu trouwen» wel roel in bet eten gooien. Ten gevolge van den lagen prijs dien de Einkauf Zcntrale op dit oogen- bïik geeft voor in Duitschland in te voeren mosselen zijn ook de mosselen pellerijen tó Bergfen-op-Zoom voor enke len dagen stopgezet

Krantenbank Zeeland

Middelburgsche Courant | 1917 | | pagina 1