MIDDELBÜR6SCHE COURANT Maandag 25 September. Jé 226 1.19' Jaargang 1616 F: Deze courant verschijnt dagelijks, met uitzondering van Zon-en I Prijs per kwartaal te Middelburg en voor hen, die de courant bezorgd krijgen door de Agenten te Vlissingen en te Goes f 1.30. Per post f 1.50. Afzonderlijke nummers kosten 5 cent Advertentiën a 20 cent per regel. Bij abonnement veel lager. Geboorte-, dood- en alle andere familieberichten en Dankbetuigingen van 1—7 regels f 1.50 elke regel meer 20 cent. Reclames 40 cent per regel. Groote letters en randen naar de plaats die zij innemen. SM?" Advertenties vóór één nar te bezorgen. Bij dit nummer behoort een Bijvoegsel. ZU, die zich nu op ons blad atmnueeren, ontvangen de nog'in deze maand verschUnende num mers gratis, Nieuwe moeilijkheden. Onverwacht is de Duitsche marine actief opgetreden tegen de geregelde stoomvaartlijnen van'Nederland op Enge land, Die lijnen hebben vrijwel gteref- geld hun dienst onderhouden bijna zon eter cenigen hinder te ondervinden van, gfe Duitsche marine, liet èetjige voor beeld daarvaii Was de aanhouding in Maart 1915 van de „Zaanstroom' en de Batavier V'*' die naar Zeebrugge werden opgebracht wegens contrabande (levens middelen). .Gedurende dc daal'na' verloopen an derhalf jaar hebben7 die geregelde dien sten - afgezien van de mijnen die geen nationaal etiquet dragën ongemoeid kunnen 'dbor varen. En nu ineens worden de „Prins Hen drik., en de „Batavier II" aangehouden en naar Zeebrugge opgebracht. 'Misr ©dhien komt ook uit dezelfde acVity Voort het aanhouden Donderdagnacht van het geregeld tüsschen Harwich en honden Varende Engjelsche s.s. „Col chester", èn misschien ook het lot van vier Belgische lichters uit Rotterdam, die nauwelijks voorbij het. vuursClvp „De Maas" gekomen, dc Duitsche activiteit op noodlottige wijze ondervonden, er, door een onderzeeër tot zinken wer- 'len gtebraeht. Maar die laatste gevallen daargelaten is er wel reden voor de vraag: waarom nu plotseling de zoolang ongemoeid ge laten geregelde stoomvaartlijnen worden onderzocht. Uit de elders vermelde -• bijzondor heden van het aanhouden der „Prins Hendrik" weten we het waarom. Goede ren waren er niet aan boord. Van con trabande was dus geen sprake. Maar de passagiers waren hier het doel. Vol gens de Duitsche lezing vond men nan hoord een groot aantal Russische en Fransche krijgsgevangenen, die uit Duit sche kampen waren ontweken of in Ne derland geïnterneerd waren geweest, als mede blijkbaar verlof hebbende Engel- sche soldaten, evenals eenige vij'ande lijke koeriers met opdrachten. Die zijn allen van boord gehaald, en men kan slechts diep medelijden bob ben met de arme kerels die na zoovp. I moeite uit de krijgsgevangenkampen ont snapt waren naar het vrije Nederland, en die nu weer in gevangenschap zuch ten. De vraag dringt zich op, waarom eerst nu zoo door de Duitsche marine is .opgetreden Wist zij wellicht dat er zien bijzonder veel van dergelijke passagiers aan boord bevonden? De bijzonderheid dat de Duï' sche officieren onmiddellijk vroegen naar hut! no. 7 waar zich een Fransch officier met zijn dame bevond, bew'Jst wel dat er in weerwil van de eensuur een zeer snelle en betrouwbare inlioh tingsdienst tusschen Vlissingen en de Duitsche regeering bestaat. Dat vermoedde iedereen wel. Men heeft er nu echter weer het bewijs van. En we kunnen niet zeggen dat ons die wetenschap van het aanwezig zijn van zulk een spionnage-dienst prettig aandoet. Vooral niet, nu blijkt hoe nauwkeurig men op de hoogte is, en hoe snel het br stellen in Vlissingen van een hut, Eeebrugge hekend is. Wat nu de kwestie van de wettigheid volgens de tractaten betreft, brengen we het volgende in herinnering. In het verdrag van 1907 over de rechten en verplichtingen der onzijdige mogendheden en personen ingeval var. oorlog te land leest men in ari. 6 „11 verantwoordelijkheid eener onzijdige m> gendheid wordt niet gemoeid door hel feit dat afzonderlijke personen de grens overtrekken om bij een der oorlogvoe rende in dienst te treden." Die bepaling van landoorlog word ook algemeen m den huidigen strijd toe passelijk verklaard. Zoolang maar bij or geen aanwervingsbureaux zijh gevestigd, en. geen strijderskorpsen Worden grt- vonmd, is dit Vertrek van afzonden lijke personen, die bij een der legers gaan strijden, geen schennis der neu traliteit. En ook niet het vervoeren van die. personen aan boord van een" Neder- landsch vaartuig. In de zeerecht-conventie van 1909 wordt jn art. 45 bepaald, dat een onta zijdig schip mag worden geconfisceerd le wanneer het speciaal reist voor he1: vervoer van individueele passagiers beboerende tot de legermacht van den vijand, of voor het overbrengen van hef- richten in het belang van den vijand; 2e. wanneer met medeweten van den eigenaar of van hem die het schip be-' vrachtte, of van den kapitein, hel een hiih'taire afdeeling van den vijand ver voert, of een of meer personen die gedurende de reis ,een directe hulp aan de operaties van den vijand verieeneu. Geert, dezer veronderstellingen past op hetgeen hier heeft plaats gehad Het schip Ss jclan ook vrijgelaten. Er was niets op te zeggen. Anderzijds heeft Duitschland hel volle recht oorlogvoerenden van boord te ha len, op grond van art 47 der zeevechip» Conventie luidend: „Ieder persoon beu hoorendc (incorporé) tot de vijandelijke legermacht, en die bevonden wordt aan boord van een neutraal handelsvaartuig zal krijgsgevangen worden gemaakt, zelfs als er geen reden is het sphip in beslag te nemen." Het komt er dus nu op artrt te we'-i ten of de door de Duitséhers van het schip gtehaalde personert allen werke lijk tot een vijandelijke krijgsmacht be hoorden. Van dié ontsnapte krijgsgevan genen zal het Wel vast staan. Maar van die geïnterneerde Engcfc schen met verlof lijkt ons de aanhoufv ding Volkomen onwettig! Die behooren op het oogenblik niet tot de Engelsche krijgsmacht Zij zijn hier geïnterneerd er. hun reis naar Engeland geschiedde op eerewoord dat zij zullen terugkomen verwachten dan ook een ern stig verzet van onze regeering. Deze heeft voorts vroeger herhaalde lijk 'geprotesteerd tegen „de gevangenneh, ming door een der oorlogvoerende par tijen van dienstplichtigen, die niet lot de actieve strijdkrachten van de tcf- jenpartij behoorende, aan boord van een Nederlandsch handelsschip aangehouden waren geworden" (Zie Oranjeboek). Uit deze woorden blijkt, dat onze re geering het dienstplichtig zijn, niet ver" eenzelvigt met het tol de actievestrijd" kracht behooren. Belgen die naar Eni geland gaan om hun dienstplicht in hun leger le vervullen mogen volgens onze regeering niet worden aangehouden aan boord van een Nederlandsch schip. Toch schijnen nu ook Belgen van de „Prins Hendrik" gehaald. Zeer nadrukkelijk moet dan ook Vastgesteld Worden dat dit werkg) lijk Belgische militairen waren, en niet alleen dienstplichtigen. Het is waar, dat in datzelfde Oranje- boek pnze Minister van Buftenlandsche Zaken de mededeeling liet volgen. „Vrij»-' lating volgde tot lieden slechts ten aanzien van enkele gtevangen genomen personen". Maar kljat verandert niets aan hel recht'-, vaardige van de protesten onzer regeering en aan de wenschelijkheid om ook nu met klem te eischen, dat geen andere personen van boord onzer schepen ge vangen worden gehouden, dan die. wer- kc'ijk reeds behooren tol de vijandelijke strijdkrachten, en dat de anderen weer worden vrijgelaten. De in 1911 door Engeland gevangen genomen Duitsche en Oostenrijkscli-Hon- gaarsche onderdanen aan boord van de s.s Tubaulia en Zeelandia zijn trouwen^ na het protest der Nederlandsche regee ring weer vrijgelaten. De boven aangehaalde zinsnede heeft betrekking op de latere aanhoudingen zóó wel door Frankrijk en Engeland als door Duitschland. Engeland heeft echter in Jan '15 als. haar gedragslijn aangekondigd, dal alle on derdaiien van de met Gr. Brittannië in oorlog zijnde mogendheden aan 'boord van neutrale schepen in een aantal mejt name genoemde Britsche haven aan gevangenneming zouden bloot staan. Dat sloot dus uit liet gevangennemen aan boord van het schip in volle zee, zooals Duitschland nu gedaan heeft. van dezelfde lijn, die geregeld levensmid;-. -tielen naai' Engeland vervoerden, niet war ren lastig gevallen? Was het, omdat er bijzonder veel boter vervoerd werd. naar aanleiding van de. rïicuwe regeling mejt Engeland? Blijkbaar is ook hier de spionnage ijverig aan 't werk geweest, om de Duitl-, sche marine-overhekl in Zeebrugge zeer spoedig in te lichten. We herinneren er voorts aan dat. want- neer in een aangehouden neutraal schip meer dan de helft van de lading' contra band blijkt te zijn, bel schip zelf ook ver$ jjeurd verklaard lean worden. Ten aanzien van de Batavier II is nog niets bekend van de Duitsche motieven Er waren daar ook passagiers aan boord maar bovendien, had die boot een lading van 50 pCt. levensmiddelen. Hier dringt zich echter zeer slerk.de vraag naar vorenwaarom nn deze boot in eens wel, nadat zoo langen tijd booten BIN DB El li» Ml NEDERLAND EN DE OORLOG. D e a a n h onding van het s.s. „Prins Hendri k". Omtrent de aanhouding van deze boot der maatschappij „Zeeland" seint Wolff uit Berlijn de volgende bijzonderheden De Nederlandsche mailboot „Prins Hen drik" is 23 dez.er des morgens om 8 uur, op weg van Vlissingen naar de Theems, door onee marine ter hoogte van de kust van Vlaanderen aangehouden en door vecht. i i Een groot aantal Russische en Fran sche krijgsgevangenen, uit Duitsche kam pen ontvlucht, alsmede in Nederland ge ïnterneerd geweest zijnde en thans klaar blijkelijk met verlof zijnde Engelsclie sol- laten en ook eenige vijandelijke koeriers met zendingen zijn gevangen genomen. Denzelfden dag, des middags om twaalf uur, is het stoomschip mei zijn neutrale passagiers, vrouwen en kinderen weer rijgelaten. Toen de mailboot weer uitliep vei'd de -begeleiden.-te Duitsche torpedo boot door drie vijandelijke vliegtuigen, mej bommen aangevallen. Hierbij werd het stoomschip licht be schadigd en werden drie leden dpr he manning verwond. Dc lorpedobool bleef onbeschadigd. De „Prins Hendrik" zette c reis voort. De correspondent Le Londen van de ,N R. Ct." seint: De „Prins Hendrik" is Zondagochtend Gravesend aangekomen. De heer A. Nolen uit Den Ilaag, ver- lelde aan een correspondent van helt Exchange-bureau Wij bevonden ons niet ver van de Ne derlandsche territoriale wateren, toen wij 6 of 7 torpedoboolcn zagen. Wij wisten toen nog niet of dil Duitsche waren, tot dal wij bevel kregen om le stoppen en er Duitsche zeelieden en officieren «aan boord kwamen, die de paspoorten onder zochten en ons naar beneden zonden. De Duitsche officieren vroegen onmiddellijk naar hut no, 7, waar zich een Fransch officier in bevond. Nadat wij langen tijd beneden gebleve: waren, kregen de dames bevel naar bo ven le gaan en werden de' heeren naar een ander gedeelte van het dek gestuurd waar ieder ondervraagd werd I-Tet kostte den heer Nolen eenige moeite den. Duit- scheh officier te overtuigen dat hij geen Belg was. Hierop werd wederom bevolen naar beneden te gaan, hehalve de kapi tein en de hofmeester. Dc Duitschers be handelden ons met onderscheiding, be halve in één geval. Terwijl de Prins Hendrik door een Duitsche lorpedoboot begeleid werd, wer den er uit een Fransch vliegtuig bommen geworpen naar de torpedoboot. Echter is er één bom op de brug van de Prins Hendrik terecht gekomen, waardoor aan den binnenwand een scheur veroorzaakt en een Hollander «aan den neus gewond •erd Reuter's particuliere dienst seint nog Behalve schade «aan de brug van de Prins Hendrik, veroorzaakt door de bom men uit een vliegtuig, werd ook de spreekhuis voor den kapitein vernield. Fen Nederlandsch handelsreiziger werd gewond aan den neus en voorts zijn er nog twee stokers gewend. men de Duitsche officieren opnieuw aan boord met twee gearresteerde Belgische icriers, om le zoeken naai" papieren en documenten. Twee valiezen werden in be slag genomen. Maar ze zochten blijkbaar meer en boden 1000 Mark aan de passa giers'indien deze widen vertellen waar de documenleu waren. Maar niemand antwoordde. Drie Belgische dames zijn met hun chtgenoolen naar Zeebrugge gegaan. De Belgische consul F- Golïarl te VlisV singen zou met deze boot zijn vertrokken, maar bleef ten slotte toch aan wal. Batavier-boot opgebracht. Gistermorgen is de „Batavier II naar Zeebrugge opgebracht. Het schip heeft een groote vracht, aaronder ongeveer 50 pet. [evensmid delen die dus als contrabande kunnen werden beschouwd. Aan boord w.as, vol gens de „Tclegr. een bijzonder groote partij boter, een gevolg van de nieuwe •cgeiing met Engelaud inzake den uitvoer naar dat land van onze producten. Vol gens dat blad had het de aandacht ge trokken dat cr door vermoedelijke spi onnen nauwlettend werd toegezien bij het laden aan de Boompjes. Een Duitscher rd door de walbazen betrapt op het maken van aanteekeningen. --i t - j 0- I Vier lichters in den grond geboord. De Zaterdagavond 5 uur van Hoek van Holland vertrokken sleepboolen ..Gouw zee" en „Lauwerzee" met de Belgische lienters „Marie", „Rosalie", „Licht tevre den" en nog een vierden lichter op sleep touw. keerden zonder deze in den Water weg terug. De vier lichters waren door den Duif schen onderzeeër UB 6 buiten hel 'vuurschip „Maas" met bommen en handgranaten lot zinkeu gebracht. es'chui- Volgéns -den Loudenschen correspon dent van de „Telegr. zijn er 67 passa giers van boord gehaald, waaronder tien Engelsclie geïnterneerden uit Groningen, die met toestemming der Nederlandsche regeering hun betrekkingen in Engeland zouden bezoeken, en die hun woord ge geven hadden dat ze zouden terugkeeren, Voorts zouden ook aangehouden zijn con jonge Zwitser, en een Nederland? die op een Amerikaanscb paspoort reis de, en een vertegenwoordiger van de vischcontröle. Op de terugvaart van Zeebrugge Jrtva- an groenten onder ambtelijk toezicht kan geschieden, o. a. toegevoegd. Krab ben- "ijke. vli egerbedr ij vig il e i d. Zondagochtend tegen twaalf uur was te Vlissingen bijzonder zwaai" kanon gedonder hoorbaar, komende uit AVi. Z. W. richting. Door den nevel was echter niets le onderscheiden. Ook 's middags werd Herhaaldelijk zwaar kanongebulder ge hoord. Uil O o s t b u r g wordt gemeld, dal ver scheidene vliegtuigen boven de Belgische lust werden waargenomen, die door dc Duitschers druk werden beschoten. In den nacht van Zaterdag op Zondag omstreeks half 12 uur was hel boven die gemeente een geraas van belang, vermoe delijk afkomstig van een vliegtuig of Zep pelin. Door den nevel kon men echter niets waarnemen. Volgens onzen correspondent le Oosj- burg kwam liet zware kanongebulder Zon dag uit de richting van Yperen. Hedenmorgen was wederom het zware gedreun ook te Middelburg niet van de lucht. o Uitvoer appelen en peren De Minister van L„ N. en I-I. heeft be paald, dat als soorten appelen en peren. •aarvoor geen consenten zullen worden afgegeven, worden aangewezen alle soor ten zoete appelen en alle soorten stoof peren. Het percentage der aanvoeren Ier vei ling, dat voor het binnenland moei wor den geveild, wordt tot nadere beschikking tgesleld als volgt- voor zure appelen cp 10 pet.; voor maagdeperen op 10 pet Handperen met uitzondering van maag- deperen mogen geheel voor het builen land worden geveild. Appelen en peren, van alle soorten, met uitzondering van maagdeperen, waarvan ten genoege der Rijkscommissie van toe zichl wordt aangetoond, dal zij bij de uitvaardiging van het betreffende uit voerverbod reeds geplukt waren, mogen voor 100 pet. voor hel buitenland worden 'geveild, onder voorwaarde, rla! voor elke 60 K.G.. waarvoor consent wordt ge raagd, ten genoege der fruiLcentrale 40 K.G. appelen van dc soorten zure belle fleur, dubbele goudreinelte, slerappe Court Pendu of Rabauw, in prima be- waarbare qualiteit beschikbaar zulten worden gehouden, welke appelen zijn aan te koopen uil het voor het buitenland te veilen gedeelte. Als plaatsan, waar inlading van appelen n peren onder ambtelijk toezicht kan plaats vinden, worden aangewezen o. a. Bergen op Zoom, Goes, Kapelle-Bieze- linge, Krabbendijke, Kruiningen, Middel burg, Neuzen, Oostburg en Vlissingen. Uitvoer van groenten. De Minister van L., N en II heeft aan de lijs! van stations, waar inlading Uil voer ver bode n. Bij kon. besluit is de uitvoer van alle verduurzaamde vleeschwaren en levens middelen, in welke vleesch is verwerkt, rboden. Eveneens is verboden de uit- oer van runderhaar en alle daaruit of karmede vervaardigde artikelen. Wol. Op een vraag van het Kamerlid San- nes, wat geschiedt met de in beslag ge nomen scheerwol, voorzoover deze niet oor [pgordoeleinden wordt verwerkt, heeft de Minister van Oorlog geantwoord: ,Voor zoover de gevorderde wol niet geschikt blijkt voor de vervaardiging van artikelen voor hel leger, wordt deze ter beschikking gesteld van de Wolcommissie van het Koninklijk Nationaal Steuncomité 191-1 en door die Commissie aan de bin nen land sche fabrikanten van wollen goe deren verstrekt." o Melk. Officieel wordt gemeld, dat de melk in den komenden winter in den regel niet duurder aan de consumenten geleverd zal worden, dan zulks den vorigen winter geschiedde. Weekbepalingen Voor de week van 24— 30 dezer is door den Minister van L„ N- en H. de hoeveelheid ter beschikking te stel len volversche kipeïeren voor iedere 100 uitgevoerde, vastgesteld op 50. terwijl an dere ciersoorten niet beschikbaar behoe- 'cn le worden gesteld; de prijs van maïs aan gemeentebestu ren voor ruiling tegen rogge bepaald op f235 per last van 2000 K.G. of f 8;22Ya per 70 K.G.. uitsluitend te Rotterdam fe ontvangen. De ka a s-c ri s i s. Men schrijft aan „Hel Volk" Uw landbouw-mcdewerker schijnt in de meening le verkeeren, dat de regeling die betreffende den uitvoer van kaas naar Engeland, in de maand Juni getroffen is, door de Rijkscommissie van Toezicht is gesanctioneerd en dat de uitvoering dier regeling door haar moet worden gecon troleerd. Dil is onjuist en mag ook niet anders dan onjuist zijn. Opzettelijk ont houdt zich de regeering en onthouden zich <ie Rijkscommissies van Toezicht van bemoeiing met de vraag, waarheen de uit •oeren levensmiddelen zullen gaan Of naar Engeland dan wel naar Duitsch land uitgevoerd zal worden, en indien naar beide landen wordt geëxporteerd, in welke verhouding die export zal geschie den dit wordt geheel overgelaten aan de betrokken exporteurs en hunne ver- eenigïngen. Het zal wel duidelijk zijn. dat de regeering en de rijkscommissies dit standpunt wel moeten innemen, willen zij het gevaar vermijden, dal de regeering aansprakelijk wordt gesteld voor de ver- deelin-' van den uitvoer over verschil lende landen en dat langs diplomat ie - kon weg van haar wijziging klier verhou ding wordt verlangd. Het is dus geheel onbillijk de rijkscom missie een verwijt te maken van de moeilijkheden. wa«irin de kaasexporteurs zich zelf hebben gebracht. En het is totaal ongemotiveerd zoo'n verwijt te rich ten tot rar. Schim v. o Loeff, die in de zen niet anders dan loogst correct heeft gehandeld en wiens aftreden als voor zitter der rijkscommissie voor de ka.isdis- Iributie geen andere reden heeft dan zijn benoeming «als lid van de commissie van biisland voor de uitvoering der Distrlbu- tiewet. o— Gebruik van vuurwapenen. Door het legerbestuur is den builenglé- wonen militairen commiezen tast gegeven bij hef betrappen van smokkelaars, wan neer de commiezen van hun vuurwapenen gebruik maken, zorg te dragen, dat geen kogels op vreemd gebied terecht komen, daar zulks aanleiding -geeft tot gren's!- ïncidentes. (Av.p.1. 1>E ONLUSTEN IN D.VAMRI De corresponded der N. R Ct. sein de uit Soerabaja dd. 23 dezer: Gisteravond werd er in de slad Djamu bi alarm geblazen Dit veroorzaakte een paniek. De Europoesche ingezetenen stel de zich in veiligheid in de benjting en aan boord van schepen. De landingsdïvïsie ran H pantser- schip „Koningin Regentes" bezette de r

Krantenbank Zeeland

Middelburgsche Courant | 1916 | | pagina 1