MIDDELBURGSCHE COURANT. u>9e Jaargang Vrijdag 17 Maart. fflNHEMLAPiO. Ssatl -sa Provineie. 60 I9U» Deze courant verschijnt dagelijks, met uitzondering van Zon- en Feestdagen. Prijs per kwartaal te Middelburg en voor hen, die de courant bezorgd krijgen door de Agenten te Vlissingen en te Goes f 1.30. Per post f 1.50. Afzonderlijke nummers kosten 5 cent. Advertentiën a 20 cent per regel. Bij abonnement veel lager. Geboorte-, dood- en alle andere familieberichten en Dankbetuigingen van 17 regels f 1.50 elke regel meer 20 cent. Reclames 40 een* per regel. Groote letters en randen naar de plaats die zij innemen. Advertenties vóór één uur te bezorgen. Zy, die zien nu op »no blad abonnceren ontvaagan de nog in deze maand verschijnende no® nters gratis. NEDERLAND EN DE OOIU.OG. De Tubantia", Dat gisteren de eerste verhalen van de gereonen tegenstrijdig waren, is niet te verwonderen De meesten lagen te kooi, hel <n dus van de ontploffing niets ge zien en waren bovendien te zenuwach tig ,oni precies te weten wat er gebeurd i^. Maar nu hebben we nauwkeuriger nieuws Het departement, van Marine deelt me de, da< uit beëedigde'verklarin gen Afin den tsten en 4en officier en van den uitkijk ven de Tubantia" is gebleken, dal hei stoomschip door een torpedo is getroffen, daar de witte streep belle nbran), door een gelanceerde tor pedo veroorzaakt, duidelijk door hen is waargenomen. Toen deze streep op het midden van hel schip uitkwam, volgde de ontploffing De „Tubantia" werd getrof fen op ongeveer twee meter beneden de waterlijn aan stuurboordzijde Fr is dus het ergste gebeurd wat denk baar is. Een neutraal schip, op weg van t eene neutrale land naar het andere, is s nachts zonder eenig onderzoek of enrige waarschuwing tot zinken gebracht, zonder dal de aanvaller ook maar eenige omging heeft gedaan ionx iets voor de red ding van de opvarenden te doen Dal we dadelijk aan een Duilsche tor pedo denken, spreekt van zelf. Geen der andere oorlogvoerenden heeft de me thode toegepast van het zonder onderzoek in den grond boren van koopvaardij-sche'r pen. En dat de Duitschers zich daarbij hc haaldelijk „vergisten" in neutrale sche pen. weten we uit het gebeurde met de .Katwijk", de „Medea" en de Artemis" Een tweede kwestie is de vraag of allen gered zijn. Blijkens bij den Marinestaf ingekomen berichten is het aantal, deels te Vlissin gen en deels te Hoek van Holland, aan gebrachte schipbreukelingen van het stoomschip „Tubantia" 377: terwijl vol gens opgave van de maatschappij hel totaal aantal opvarenden was 381 liet verschil lusschen deze gelallcn zal waar schijnlijk aan kleine vergissingen bij lieL tellen* te wijten wezen, zoodat het wel is aan te nemen dat alle opvarenden ge red zijn. Tn de verhalen van de "schipbreukelin gen wordt wel gesproken van geruchten over personen die met een sloep zijn 'ongeslagen, maar blijkbaar zijn ook deze allen gered. Tol nu toe werd er althans niemand vermist. Wat nu liet gebeurde zelf betreft daar over zijn de verhalen van droeve een voudigheid: een plotselinge schok, een algemeene vlucht naar het dek, maar zon der paniek. Aan allen waren hij hel uit varen kaartjes gegeven met het nummer van de reddingboot. Maar niets kon gered worden van de bagage; de meeslen kwa men half in nachtkleeding boven. De meeste opvarenden verklaren 'dat hel schip nog voer, maar dat men op t punt was ten anker te gaan Van de verhalen, die allen op hetzelfde neerkómen, laten we er hier een volgen door een bediende aan lvel I-Iand gedaan „Ik was wakker in het logies, dal onder de le klasse salon ligt. Vergis ik me niet dan zou de timmerman naai' boven gaan om bij hel vallen van hel anker te hel pen, toen een doffe ontploffing klonk Hol schip lag dadelijk stil Toen ik naar het dek ging, zag ik, dat in de „Gumoir" de drempels ontzet waren, zware ko peren roede waren vernield. Over de verschansing kijkende, zag ik nog boven de waterlijn een scheur van een meter aan stuurboordzijde bij de bunkers, l« gen ruim 2. Ik begreep, dal wij getorpedeerd wa ren en niet op een mijn waren gjeloopcn Aan stuurboordzijde waren la 5 sloe pen in Barden geslagen en stukken hout hingen nog aan do davids. Ik hielp bij het strijken van een der sloepen aan die zjjde van hel schip. Om half vijf verlieten wij het schip. Ongeveer 20 personen, onder wie hvee vrouwen en een paar kinderen waren in de sloep Wij ontsta ken viambouwen, om de aandacht van schepen te trekken Op het oogenblik, dat de ontploffing geschiedde, waren er geen heen in de onmiddellijke nabijheid >111 ongeveer kwart voor zeven werd an wij door de „Breda" opgepikt, de houding ■var. den gezagvoerder van de Breda wu« schillerend Ilij voer naai' de plaats van het ongeluk cn pikte de meeste sloe pen op Ook de laatste waarin kapitein Woilsma, de eerste officier, marconist en nog eenigc mannen waren. Deze sloep was op eeiiigen afstand van de „Tubantia" toen eerst de kop onderdookdaarop kreeg hel slagzij, richtte zicli weer op en verdween, de tivee schoorsteeuen za gen wij nog even boven water Tevoren was het water in de groote salon binnen gedrongen De kapitein en de officieren in de sloepen stonden rechtop en ontblootten het hoofd, toen hun schip in de golven verdween Dit was een aangrijpend gezicht, dat wij nooit zuilen vergeten' Dadelijk na hel Zinken kwam een groote hoeveelheid wrakhout op liet water drij ven Op de „Breda" sprak ik den kwar tiermeester, die in het kraaiennest in de mast had gezeten Deze had duif del ijk de baan van de torpedo, die recht tegen de dwars-zijde van het schip aan kwam zetten, gezien Een der bedienden van de pantry sprong dadelijk*met een reddinggordel overhoord Later werd hij door een sloep opgepikt In Hoek van Holland zag ik hem Foor den schrik waren zijn beide boenen verlamd. Tot het laatste oogenblik werkte do draadloozc Iele grafie nog." Een tc Vlissingen aangekomen en van daar naar Amsterdam gereisde passagier uit Amsterdam vertelde nog het volgende- Om kwart voor twee werd ik door een hevigen schok wakker gemaakt. 1 k begreep onmiddellijk dal er een ongeluk gebeurd morst zijn en rende, zonder den tijd te nemen om mij te kleeden, naar dek, waar zich hel grootste deel van de passagiers bemanning reeds'bevonden. Er hecrsch- te hoegenaamd geen wanorde. Officieren cn bemanning deden kalm hunnen plicht. In hel bijzonder wil ik hier den reeds bejaarden „barman" 2e klasse, den heer Ploeg vermelden, die door zijn kalm en vastberaden optreden velen tol rust bracht Ook later, in de reddingsboot; verkle Jijj vijf ui-en aaneen met 'l roeien en beheerschte hij ook hier den toestand volkomen. Om ongeveer 7 uur kwamen wij bij den Noord-Hinder aan, waar wij met alle zorg behandeld werden. Tegen 10 uur kwamen twee te hulp geroepen Neder- landsche lorpedobooten ons van daar af halen Hierbij deed zich nog een kort incident or. Nauwelijks waren de schepen den Ncord-Hinder genaderd, ,of van de andere zijde naderde een Engelsche torpedoboot die mi ze Hollandsche oorlogsbodems voor Duilsche aanzag en „clear for action" met volle kracht kwam aanvaren Een kort gesprek was voldoende om het mis verstand uit den weg te ruimen, waarna de Fnrelschma» weder verdween. Na ons aan boord genomen te hebben voeren de torpedobooten nog eenigen lijd rond, om naar booten of schipbreukeün- cn te zoeken, zonder dal échter iels ge- onden werd. Ik vergat npg te zeggen, dat wij tijdens wij in de reddingboot zalen, zeven om- jeslagen sloepen opmerkten Te Vlissingen kan ik mij voor hel eerst weder eenigszins warmen, na uren aan een in mijne natte kleeding eerst in de eddingboot. toen op den Noord-Hinder en ten slotte op het dek van de torpedo- boot doorgebracht te hebben." De te Amsterdam aangekomen reizi gers wax-en nog voor een groot deel zeer schamel gekleed, velen met dekens om, sommigen zonder kousen zelfs. Aan hel Centraalstation le Amsterdam werden zij afgewacht door verschillende heeren van liet kantoorpersoneel der Holl. Llovd die hun van dienst waren Met ataxen wer den zij naar verschillende hotels ge bracht. Dit was goed geregeld voor de schipbreukelingen, die alles verloren had den. Persstemmen. Gisteravond reeds spraken tal van bla den hun verontwaardiging uit over hot gel eurdc Dc N Roti Crt vergeleek den oor-' log van de Duitsche marine tegen de handelsvloot met die van Don Quicholte tegen de schapen. Is hel sc-hip getorpedeerd, clan kan aan opzei, ol n.c( opzet gelijkstaande verre gaande onkunde of nalatigheid nauwelijks worden getwijfeld De Tubantia" is maar nie'. het eerste 'het (beste wachtschip. Elke ccrïogsvaarcler moest ervan op de hoogte zijn dat di' schip dién nacht bij de Noord- hinder voorbij, kwam. Wanneer dus in het donker bij N.-II. maar luk raak op een voor bijgaand groot schip een torpedo is afge- gannu 'groot schip een torpedo is afge schoten, moei degqen, die daartoe order gat. met groote waarschijnlijkheid, zoo niet met zekerheid! hebben geweten, dat liij dc meeste kans had, de Tubantia te treffen Aanroeping, onderzoek, waar schuwing. niets daarvan schijnt te heb ben plaats gehad Het is bar, erger daD lot nu loc nog lën aanzien van een Neder-' Jamlseh sclnp plaats gehad heeft Is het schip op een mijn geloopea dam toont dal plaatsen van niet verankerde mijnen een Onverschilligheid voor liet lot van de neutrale scheepvaart en een min achting voor conlraelueele verplichtingen die met opzet gelijk staan Het Vaderland wijst er op, dal indien ook nu een Duilsche duikboot het ongeval mocht hebben veroorzaakt, het gevaar toeneemt, dal Duitschland tegen zijn eigen wensch, in conflicten met neu trale Stalen zal worden gewikkeld door 'I optreden van de gezagvoerders zijner onderzeeërs. Het blad vraagt aan de Duitsche mari ne ten dezen andere, betere en "ineer bindende regelen voor de gezagvoerders der duikboolen te stellen, regelen die on besuisdheden als met de „Katwijk", de „Arlemis'' en de „Bandoeng aangaande de „Tubantia" wachten wij uog af) in de toekomst onmogelijk maken De Telegraaf gaf een blaadje uit liet „Dagboek va;i een Amsterdammer", aarin lakoniek dë'namen van vier getor pedeerde schepen worden vermeld Me dia, Katwijk, Arlemis en Tubantia, en daaronder liet versje Torpiller, Enquêler, S'excuser, Torpiller, Enqüêter, S'excuser, Torpiller, Enquêler, S'excuser, Si cette histoire vous-embète Nous allons la re.recommencer!.. Torpedeeren, onderzoeken, zicli ver ontschuldigen, enz Als deze geschiedenis 11 verveelt, beginnen we haar van voren af aan) Het Nieuws v d Dag vraagt waar het heen moet indien de Duitsche mari ne-officieren telkens opnieuw dingen doen, waar voor de Duitsche regeering achteraf verontschuldigingen aanbiedt In dien het gebeurde met de Tubantia in den nieuwen koers van Duitschland ligt, zou het vrij wel neerkomen op het stop zetten van onze geheele scheepvaart De Nieuwe Crt. schreef 0. a „Hel is zes weken geleden dat de Ne derlandsche Arlemis in de Noordzee ver zink. Het is een maand geleden, dat dé Duilsche regeering officieel tegenover de Nederlandsche erkende, „dat de lorpe- deering (van dit schip) een fout van den lorpedobool-comhiandanl is geweest, de handelwijze van dien commandant veroor deelde én dienovereenkomstig maatregelen trof; dat zij haar leed wezen over hel voorgevallene betuigde en zich bereid verklaarde do geleden schade te vergoeden. Wal zal men hier te lande ilu moe ien denken, wanneer straks, at dan niet op hel protest van onze regeering, uit Berlijn de „gebruikelijke" nota komt van erkenning', verontschuldiging, bereidver klaring, maatregelen, euzoovoorts'? Natuurlijk, voor de Duitsche regee ring is ook deze ramp, door haar marine aan een bevriend land berokkend, weer een pijnlijke gebeurtenis Beschamend te vens, omdat daaruit voor de zooveelsle maal blijkt, dat zij, bij alle voortreffe lijkheid der Duilsche organisatie, haar krijgsmacht Ler zee, de commandanten van haar oorlogsvloot, niet in de hand heeft. Die boren neutrale handelsschepen in den grond, laten zich Berispen en be straffen. slaan de maatregelen en belof ten van hun regeering in den wind en schieten in volle zee op Nederlandsche burgers, schepen en goederen -Dc anti-Duitsche stemming in ons land whs langzamerhand wat aan 'lafnemen - wij hielden dat voor een verschijnsel, hetwelk in Duitschland waardeering vond. Maar de Duitsche mhrine schiet er op los... Nog een schip', maar geen Ne- derlandsch. Men meldt ons uit Dén Haag Wij vernemen van bevoegde zijde, dat hedenochtend 6 uur vanaf hét lichtschip Noord-Hinder noodseinen zijn Waarge nomen. f it Vlissingen zijn een sleepboot en een torpedoboot daarheen vertrok ken. Meer bijzonderheden zijn niet he- end f ater meldde meu ons: In aansluiting aan het reeds g&nelde wordt door den marinestaf meegedeeld, dal hel Zweedsche stoomschip „Ask" van Stockholm een ongeval is overkomen en dat het gesleept wordt door liet Noor- sche stoomschip „Liesbelli". Van de Ne derlandsche torpedobooten werd geen as sistentie noodig geacht. Hel schip pas seerde le 9 30 het lichtschip Noord-Hin- t en koerste -om de Oost -> - Aan de grens. Lil 1 VI O Doel meldt men ons Na een paar vcrgecfsche pogingen is liet een 7eeuwsch landbouwer, wiens Inn- terijen greotendeels op Ilollandsch ge bied liggen, maar wiens hofstede op Bel gisch gebied hinnen den draad staat, ge lukt met twee zijner knechten over de af sluiting le geraken door raiddel eener dubbele ladder. Zij moesten daartoe over eh' draden, d ie tegen en op den dijk ge spannen zijn Zijre vrouw en eenige kinderen zijn op de boerderij achtergebleven Een 1 radbouwer van I I 0111 e n i s s e was e n lituial jaren geleden naar het Noorden van Frankrijk getrokken, en had er spoedig door zijn kennis en voortva rendheid cenc uitgestrekte schoone boer derij met een talrijken stal prachtige paarden cn ander vee. Het ging er den degcliikcn landbouwer naar wensch, 'ot- da' de oorlog uitbrak en zijne hoeve kwam le vallen in het door Duitschland bezette gebied, en niet ver van hef loo- neel van den strijd f angzamerliand moest hij zijn vee af stam, zijne landerijen Iconden slechts voor een zeer klein gedeelte worden bewerkt, tot ov_rmaal van ramp stierf zijne zeer /crgz&rac oclitgemoote, en het slot der droevige geschiedenis is, dat hij naar zijn geboortegrond terugkeert Zijn kroost is hier reeds eenigc dagen geleden, aangeko men; de jeugdige kinderen zijn door de Duilschers naar West Munster gebracht, vaar zij dcor familieleden konden wor den afgehaald Uitvoerverboden Bij Kon Besluit is verboden de uitvoer van peper en bindrotting. De verkoop van stoomtreilers te IJ muiden. I Schijnt met den verkoop van sloom- trritors tc IJmuidcn naar de N R. Cl. meldt niet zoo vlot te gaan, als men wel gedacht had en vreesde Van de ver kortte stoomtreilers is er nog geep naar buitenland vertrokken, met uitzon dering van de naar Denemarken verkoch te sloomlrejlCrs „Donald" eri „Silvain". waarover de onderhandelingen reeds ge voerd werden vóór er eenige actie tegen verkoop van schepen werd gevoerd Thans liggen er in het Noordzeekanaal 19 stoomtreilers en 2 stoomdrifters, wel ke schepen naai' Noorwegen verkocht heelen le zijn. De onderhandelingen over den. verkoop van al deze schepen, met uitzondering van drie van de Vigor-ma'at- sehappijen, zijn gevoerd met éón builen- landsclién koopcr Van verschillende zij den vernam liet blad nu, dat het mee- endecl van de aan de visscherij onttrok ken schepen spoodig weer in de vaart op cn van IJmuidcn gebracht zal worden, althans dat daar pogingen toe worden aangewend. De overdracht van de schepen schijnt op financiëele moeilijkheden van de zijde a den kooper te stuiten. Dat de schepen tijdens de mderhande- liu en over den verkoop uil de vaart ge nomen werden, zou begrijpelijk zijn Het •erscliil lusschen den koopprijs en de som, waarvoor de schepen verzekerd' zijn, was te groot, om de risico van een belangrijke winstderving te loopen, voor geval een schip verloren mocht gaan vóór de overdracht had plaats gehad. o Tc. veel ij ve r. Dinsdagmiddag bevonden zich twee grenswachlsoldaten en een onderofficier op de grens der gemeente Winterswijk in de buurtschap Kotten Op eenige, meters afstand staat een semwachtershuisje, waarvan de bediener, een Hollander, de soldaten uitnoodigde bij hem een buur praatje te maken. Zij gaven hieraan ge volg, zooals wellicht meermalen gebeur de, doch nauwelijks binnen, verscheen een Feldwebel en een Duilsch soldaat en arresteerden liet drietal. De sergeant zag nog kans le ontvluchten, docli de beide se Idalen werden meegenomen naar hel Duitsche grensplaatsjc Burlo Eerst *s avonds werden zc op vrije voelen ge steld, nadat de Feldwebel een standje had gekregen om zijn overdreven dienst ijver, want ook de Dtiüschers waren vaak /on der overlast le ontmoeten, op lïoi- landsch gebied beland. - i t Middeïburg In de Woensdagavond onder voorzit terschap van den heer J Vreeken gehouden vergadering van de afdeeling Midde 1- burg var den Volksbond vcreeniging te gen dankinisbruiïi, werd besloten voor lid hoofd' eshiur de candidatmir van den nee P W. van Hnssel le t'irecht te steunen Ingekomen was een schrijven van hel hoofdbestuur waarin liet mededeelt aan de jafpeelhigen geen subsidies ïneer te ge ven als dc aanvragen daartoe niet uit voerig worden toegelicht Dat het niet makkelijk gaal hulp van het hoofdbestuur tc krijgen, ondervond hel bestuur, toen het vroeg om gratis toezending van eenige exemplaren van hel werkje Goedkooper en goede voeding'de afdeeliug schafte er toen zelve eenige aan om uit le declen aan vie meisjes, die de herhaliugschool bczóeken Om fiiiantieele redenen werd beslo'en, dal de afdeeling zich niet bij den Anti Oorlogsraad zal aansluiten Medegedeeld werd, dat de heer DekJ leer, de leider vin - den eartonnagecursus ccist 11a veel moeite over de noodige materialen de beschikking heeft gekre gen en dat eerst U dagen geleden de euisns kon beginnen De rekening van de penningmeesteres mej L Backer, aanwijzend aan ontvang f 296 06 en uitgaaf f 293 721/*, alzoo een goed slot van f 2 73'werd goedgekeurd In bel jaarverslag van de secretaresse, mej G va 11 der Weel wordt herinnerd aan de gebonden huisvlijttentoonstelling cn andere door de afdeeling verrichte zaken, die vroeger reeds zijn vermeld Door de polilie alhier is aange houden de werkman F O., verdacht van diefstal van geld, 'ten nadeele van zijn patroon Na verhoor is "hij op vfije voe ten gesteld. Gisterenmiddag werd op <len Noord-, singel alhier een der zwanen, die '>nze resten sieren door een boerenwagen overreden en gedood. Gistermiddag is alhier het 3-jarig dochtertje ven den koopman in de korte Singelstraat overreden door een or- ■elwagen; bel bekwam ernstige kwetsu- en, èn werd naar hel gasthuis overge bracht Uit Vlissingen Men schrijft ons uit 'V 1 i s s i n g en Donderdagmiddag werd op hel station alhier aangehouden een 9-jarig Belgisch jongetje, dat er zijn werk van "maakt van uit Bergen op Zoom telkens kleine reis jes te maken, en dan onderweg liedjes te zingen en te bedelen, waarbij bet zich niet schijnt te ontzien pakjes en andere voorwerpen van passagiers lot zich le nemen Reeds lang werd de kleine be spied en meermalen uit den trein ver wijderd, zoo ook Donderdagmorgen te Roosendaal, doch met den volgenden rein kwam hij toch weer te Vlissingen. waar echter dezelfde conducteur, die hem fe Roosendaal uit den trein verwij der <1 had, thans als perroncontroleur dienst deed Het schijnt dat de 'lijn Roosendaal -Vlissingen tegenwoordig nog al ruim bedeeld is met dergelijke geluk zoekers én herhaaldelijk hebben de con ducteurs klachten over lastig vallen en spoorloos verdwijnen van verschillende zalven Wij' raden de reizigers daarom dringend aan goed uit te kijken. Door een tweetal personen wordt le Vlissingen. telkens bij kleine hoe veelheden. cacao en linnen opgekocht Gistermorgen bij het rnngeeren der wagons oj. het station te Vlissingen had de arbeider K het ongeluk door het breken va: den koppelstang dezen tegen het lijf te krijgen In bewusleloozen toe-

Krantenbank Zeeland

Middelburgsche Courant | 1916 | | pagina 1