MlDDKLBIiK(>SCHK COÜHAIT, Zaterdag 1 Augustus. H°. 179 157* Jaargang. I ill 4 Dm oomruA vtrtohijat dagelijkt, met mitzoadariag tu Zom- u Petitdtgiml Pryt per kwartaal, zoowel voor Middelburg ala voor alle plaatiea ia Nederlamd framco pp. f 1.261 Afzonderlijke nummert kotten 5 cent. Advertentie* bij abonnement op Toordeelige Toorwaarden. Proipectunen daarvan zijn aan bet bureau te bekomen* Advertentiën voor het eerttvolgende nummer moeten dei middagt vóór één uur aan het bureau bezorgd zijn. Advertentie i 20 cent per regel. Bij abonnement veel lager. Geboorte-, dood- en alle andere familieberichten en Dankbetuigingen van 17 regelt f 1.50elke regel mee 20 cent. Beolamet 40 oent per regeL Groote lettert naar de plaati, die zij innemen. Tot de plaatiing van advertentiSn en reclamee, niet afkomitdg uit Zeeland, betreffend; Handel, Nijverheid en Geldwezen, it gerechtigd het Algeaeei Advertentfe-Bireac A. DE LA MAR Ai., N.Z. ïoorbirgwnl SOU, AmiterdaH. Bij dit nummer behoort een Bijvoegsel en een Kinderblad, Het blijkt ons dat er buitengewoon •veel belangstelling wordt gesteld in opze telkens uitgegeven bulletins. Herhaaldelijk bereiken ons aanvragen van particulieren om deze bij hen aao huis te doen bezorgen I-Iieraan kan door ons slechts voldaan worden tel gen vergoeding der kosten. Zij die thans geen bulletins krijgen stellen wij in de gelegenheid deze aan huis bezorgd te krijgen tegen betaling van TWEE CENT per stuk in de stad en TWEE EN' IIALVE CENT FRANCO per post. DE ADMINISTRATIE Heutraal Nederland als land van doorvoer. Nu weer telkens de vraag rijst wat in geval van oorlog de gevolgen kunnen zijn voor Nederland als land van doorvoer naar Duitschland, veroorloven we ons over te nemen wat daarover werd opge merkt in het artikel „Handhaving onzer neutraliteit op do Westcrschelde", door J. H. Deibei, verschenen in „de Gids" van November 1910. Daarin wordt hel volgende gezegd Gesteld dat Nederland en België tijdens «en grooten Êuropeeschen oorlog, waar bij ook Duilschland betrokken is, neutraal blijven, dan lean door hun geografische ligging een zeer eigenaardige toestand ontstaan. Duilschland krijgt in aanzienlijke hoe veelheden goederen van allerlei aard, die liet zelf niet of in niet voldoende mate heeft, van over zee. In een oorlog van langen duur zal het vooral aan die goe deren welke het leger noodig heeft, een bijzondere behoefte hebben. Wat ligt nu meer voor de hand, dan dat de met Duitschlanjl oorlogvoerende mogendheid (wanneer ze er kans toe ziet, doordat ze meester op zee is geworden) zal trachten! dien toevoer van over zee te beletten; door de Duitsche havens te blokkeeren. Maar ze zou tot de overtuiging moeten! komen dat die maatregel geheel en al het doel zou missen, daar Duilschland dan het benoodigde zou kunnen krijgen over de Nederlandsche havens e n over Antwerpen, die reeds in vredestijd zulke belangrijke havens van invoer voor het Duitsche rijk zijn. Uil die omstandigheid zou dan, zoo wordt gezegd, een ernstig gevaar vooi' .onze neutraliteit geboren worden, daar die mogendheid dan wel zou zorgen dat ook de toevoer door onze havens zou op houden. Dat klinkt zorgwekkend, maar ik geloof niet dat die bezorgdheid ge rechtvaardigd is. De doorvoer, zelfs van contrabande, naar een oorlogvoerend Duitschland vormt geen schending der neutraliteit. Zoowel in de Haagsche Conventie voor zee-oorleg als in die voor Land-oorlog wordt (in. bei de in art. 7) bepaald „Een neutrale mo gendheid is niet gehouden te beletten den uitvoer of den doorvoer voor reke ning van den een of den ander der oor logvoerenden van wapens, ammunitie en, in het algemeen, van alles wat nuttig kan zijn voor een leger of voor een vloot Nu zou een mogendheid als de bedoel de kunnen trachten preventief te werk te gaan, door het blokkeeren van onze havens. Maar zij schendt daarmee de Londensche Conventie van zeeoorlogs recht van 1909, die in art. 1 bepaalt „De blokkade moet beperkt worden tot de ha vens en kusten van den vijand, of door hem bezet." En dat wordt nog aangevuld door art. 18- „De bi okkeerende mogend heden mogen niet den toegang tot neu trale havens en kusten versperren." Zij heeft echter nog een ander middel, n.l de jacht op contrabande op zee. Maai- ook al weer tengevolge van de bepalingen der Londiensche Conventie zijn aan toepassing van dat groote middpl be zwaren verbonden In die Conventie zijn drie lijsten opge nomen le een van goederen, d)ie be schouwd word|en als „absolute contra bande", id.z. die welke alleen voor oor logsdoeleinden dienen; wapens, verdedi gingsmiddelen, kampementstukken, voor den oorlog bruikbare zadel-, trek-en last-, dieren enz., 2e een van „relatieve comr trabande", 4z zaken, die zoowel voor oorlogs- als voor vredesdoeleinden kun nen worden gebruikt, zooals levensmidde len, kleeren en schoenen, paarden voer; 3e een van goederen die nooit tot 'oor- logsconlrabande kunnen worden ver klaard. Nu kunnen op zee artikelen van abso lute contrabande in beslag genomen wor den, wanneer is vastgesteld dat zij be stemd zijn voor hel land van d;en vij and, or voor een gebied d,oor hem be zet „Het maakt geen verschil", voegl het betrokken art. 30 er aan toe, „of het vervoer dier goederen direct geschiedt, of, hetzij een overlading, hetzij nog eeu vervoer over land vereischt." Dat belee- kenl dus, dat niet dp bestemming van het vaartuig beslist, maai- de bestemming van de goederen, dp huldiging vau liet beginsel van de voyage continu Houdt een vijand van Duitschland op zee aan goederen van absolute contra bande, gericht aan iemand in Rotter dam, en bestemd om in ons land le blij ven, dan kunnen ze niet in beslag genp- men worden. Kan daarentegen aange toond wordpn dpt ze bestemd zijn om in Rotterdam overgeladen te worden voor doorvoer naar Duitschland, dan kunnen ze worden prijs gemaakt. Het is niet le veel van de koopmans- liandiglieid verwacht als men voorspelt, dal veel dergelijke goederen in onze lial- vens en in Antwerpen zullen worden ingevoerd, zg beslemd om in ons land of in België le blijven, zonder dat het tegendeel te bewijzen is, en die ten slotte toch in Duitschland terecht komeu- Voor „rfelalieve contrabande" is de po sitie van de mogendheid, die den toevoer naar Duilschland zou willen belelten, nog ongunstiger, want daarvoor is hel begin sel van de voyage continu niet aange- j nomen. Ze kail alleen in beslag geno men worden, wanneer vast staat dat ze direct bestemd is voor het gebruik van de vijandelijke, in dit geval Duitsche strijdmacht. En voor de goederen der derde lijst is er in 't geheel geen ge vaar. Jacht op contrabande is dus zeker niet afdoende voor het beoogde doel; en blok kade is door d,e conventies niet geoor loofd. En dus zou zoo'n mogendheid in dien toestand berusten'? Ik zou dat niet graag voorspellen. Wie er op vertrouwt dat een oorlogvoerende mogendheid, die er kans toe ziet door macht iets zeer begeerenswaards te krijgen, dat zal na laten omdat zij er het recht niet toe heeft, zoo iemand zou wel eens bedrogen kun nen uitkomen En daarom moet er reke ning gehouden worden met twee moge lijkheden le dat zij die neutrale havens' toch blokkeert; 2e dat zij onze haven en zeegaten bezet. In het eerste geval bezitten wij zeker geen vloot sterk genoeg om dat blokkee ren te beletten. Er zijn echter nog ande re belemmeringen dan een vloot Wan neer een mogendheid onze kust blok keert, zal het eerste gevolg zijn, dat dpor haar vaartuigen worden aangehouden en opgebracht, bestemd voor onze neutrale havens. Maar daarmee is de zaak niet afgehandeld De kwestie van het nemen dier schepen zal gebracht moeten wor den voor een prij zenhof. En dan ziet hel geval er heel anders uit, vooral wan neer eenmaal hel internalionaale prijzeu- hof bestaal, tot welks oprichting beslo ten is op de Vredesconferentie van 1907. Want zoo'n prijzenhof schakelt de machtsr factor uit; het is een rechtscollege, dat vraagt naar de bepalingen der internatio nale wet, in dit geval de Londensche Conventie van 1909, waarin het blokkee ren van een neutrale kust verbode«a wordt En wanneer nu een blokkeerende mogendheid, het eene vaartuig voor, het andere na door haar is prijsgemaakt, weer moet vrij laten, zal zij dan kunnen volharden bij haar blokkade? Ik geloof van mei. Rest dan nog het tweede middel het bezetten van onze zeegaten, ongetwijfeld afdoend om den doorvoer naar Duitsch land le beletten. En juist omdat «UI middel zoo afdpend is, zou daardoor een ander gevaar dreigen, nl dat Duitsch land zou trachten den tegenstander vóór te zijn, door zelf onze havens le bezet ten, en zoo den doorvoer te verzekeren Het klinkt weer erg zorgwek kend, en in verband met dp beschouwin gen over hel strategisch belang dat het bezit van onze zeegaten voor de groote mogendheden zal hebben, zijn er in jdpt opzicht sombere voorspellingen gedaan. Over de strategische kwestie zal ik niet uitweiden. Maar inzake den doorvoer wil ik op den voorgrond stellen, dpt, mocht Duitschland onze havens willen bezetten oui den doorvoerhandel vrij te houden, het zijn eigen belangen zou benadeelen, want dan zouden onze havens in gelijke po sitie komen als de Duitsche en dus wèf geblokkeerd kunnen worden, juist wat de tegenstander wensckl. Deze beschouwingen willen we echter niet plaatsen zonder de waarschuwende toevoeging, dat er naast 't vraagstuk van den doorvoer ook nog een strategische, kant aan de kwestie zit en dat boven dien de handhaving der neutralitfcit juist aan de Wester Schelde een punt van groot gewicht voor ons is. Over de strategische kwestie zullen we niet ver uitweiden om dat we> dan in pure veronderstellingen zouden vervaleln Of de overbekende Napoleon's uitspraak dat de mond van de Wesj- ler Schelde „een pistool is, gericht op l hart van Engeland". nu nog diezelfde be- teekenis heeft in de oogen der Duitsche strategie weten we niet En ook niet of Engeland om die zelfde reden er bef lang in zal zien te trachten een legen-, stander vóór le zijn. Eu wal die neulralileitskwestie be treft is de grondslag van alle overweg gingen art 5 van de Haagsche conventie van 1907; „Een neutrale mogendheid mag op zijn gebied geen van de daden toelaten bedoeld in art 2". welk laalsl genoemd artikel luidt; „Het is aan oor^- logvoerenden verboden om door het ger bied van eeu neutrale mogendheid te doen gaan troepen, eonvooien, hetzij van ammunitie of van levensmiddelen De Wester-Schelde behoort tol Xeder- Jiandscli gebied en we hebben dus te verhinderen dat oorlogsschepen of sche pen met Iroepenlraaisporl van oorlogvoe rende staten daardoor varen. En ook; dal van .de reede van Ylissin- geu gebruik gemaild wordt door een oorlogvoerende vloot, als rustpunt, of als uilgangspunt van actie. Of een oorlogvoerende slaat er belang bij heeft oorlogsschepen in Antwerpen te brengen; of hij voor een troepentransport naar België er de voorkeur aan zal geven den moeilijken en langen weg over de Wesler-Schelde te kiezen boven de lan ding in Zee-Brugge of Ostende, we weten het niet. Maar in ieder geval is er reden te over voor ons land om le zorgen hier gereed te zijn voor tegenweer voor hel geval door een oorlogvoerende mogendheid ge tracht zou worden door bezetting van Walcheren de vrije hand te krijgen over den mond van de Wesler-Schelde Want men vergete nooit; Neutraliteitsrecliten zijn heel mooi maar krijgen eerst kracht als men zelf zorgt ze te kunnen handhaven Binnenland. NEDERLAND EN DE DREIGENDE OORLOGEN. De Algemeene Rekenkamer is heden middag in verband mel de financieele gevolgen, uit den oorlogstoestand voort vloeiende waarvoor heden consent noodig is in builengowen vergadering bijeenkomen Geheel onverwachts kwam H M. de Koningin-Moeder gislervaond te half ne gen per automobiel van Arolsen te Soest- dijk aan De vergadering van het hoofdcomité van hel Roode Kruis, die gistermiddag onder leiding van Z Iv. H. dpn Prins werd gehouden, had, ten doel te bespre ken, wat het Roode Kruis met het oog op den internationalen toestand te dpen heeft. Hand. De Eerste Kamer is bijeengeroepen le gen Dinsdagnamiddag le half twee. Gisteravond laat is een buitengewone Staatscourant verschenen waarin de Ko ningin, overwegende, dat hel oogenblik gekomen is, de algemeene voorbereiding en leiding der landsverdediging in han den le leggen van den opperbevelhebber van Land en Zeemacht, benoemt en aan stelt tot opperbevelhebber den luitenant- generaal C. J. Snijders, chef van den generalen staf. De minister van oorlog en marine zijn belast met de uilvoering van dit besluit Hel Oostenrijksche gouvernements stoomschip Arad, gekomen van Fiu- me, het laatst van Dieppe, heden te IJmuiden aangekomen, is op last van den commandant van het pantserfort aldaar, aangehouden, op de overweging, dat "het stoomschip militairen vervoert. Aan boord bevinden zich 31 leerlingen van een Oostenrijksche zeevaartschool, die door officiereu worden opgeleid lol marinematrozen De forlcommandaut lieefl hel schip on der militaire bewaking geplaatst, in af wachting van instructies van hoogerhand Later is hel schip vrijgelaten Nederlanders beschuldigd van spionnage. Reuter seint uil Londen aan het Hand. Twee Nederlanders, Jacob Eliza Marie Sineps, gekleed in de uniform van de Haagsche grenadiers, en Gerard Sineps, student le Wageningén, zijn voor den burgemeester van Newport gebracht, om dat zij bezig waren fotografische opnamen te doen aan den buitenkant van fort Freshwaterbay, waarmede zij het offi- cieele geheim geschonden hebben Zij blijven tot Zaterdag in hechtenis. In een telegram aan de N. R C. wordt gesproken van gebrs. Sweps. In Oo s t-Indi Reuter seint uil Batavia In verband met den politieken toe stand in Europa zijn ü;e Versterkingen van de haven van Batavia van projectielen voorzien, en heeft de gouverneur-gene raal een bijeenkomst van de Indische re geering mei de leger- en vloolautoriteiten belegd. DE FINANCIEELE MAATREGELEN. liet bankiersconsortium geeft de vol gende mededeeling De besprekingen der bankiers geduren de de laatste dagen hebben blijkbaar tot een bevredigende uitkomst geleid. Door de Nederlandsche Banlc wordt onder 'waarborg van een tol stand gekomen zeer krachtig bankiers-consortium .een maxi mum-bedrag van 200 millioen gulden ter beschikking van de markt gesteld. Door bemiddeling van die bankiers-combinatie kunnen daarmede voorschotten verstrekt worden op door hen goed te keuren on derpanden vau fondsen ook die, welke in gewone omstandigheden niet door de Nederlandsche Bank worden aangenomen ceêlen, wissels en andere waarden, waarbij dan een overwaarde van 30 °,'o zal moeten worden gegeven, terwijl de koersen en prijzen door de geldgevers voor ieder geval zullen worden vastge steld. De rente zal zijn aanvankelijk 1 °/o boven het tarief der Nederlandsche Bauk voor voorschotten in rekening-courant. In hel gebouw 'der Nederlandsche Bank zal daartoe een kantoor worden ingericht, waar alle aauvragen schriftelijk zullen moeten worden ingediend; daarop zal dan, zoo spoedig mogelijk, worden be schikt. Het bedoelde consortium bestaat uit Nederlandsche Handel - Maatschappij, Rotterdamsche Bankvereeniging, Amster- damsclie Bauk, De Twentsche Bankver eeniging B W Blijdenslein Co., Hope Co., Van Loon Co Nedevlandsch-In dische Handelsbank; Lippmann, Rosen thal Co., Incasso Bank, R. Mees Zoo- nen, W'ertheim Gompertz, Adolph Bois- sevain Co., Gebrs. Teixeira de Maltos, A van Hoboken Co., Internationale Cre- diel Handelsvereeniging „Rotterdam. Van Eeghen Co., Wiegman's Bank, De Wissel- Effeclenbank, Marx Co. Bank, Vermeer Co en Nederlandsch-Indische Escompto Maatschappij. Door dezen raaalregël, waaruit het so- lidariteils-gevoel der leidende financieele lichamen blijkt, hoopt men het vertrou wen te doen wederkeeren Daartoe zal echter ook noodig zijn, dat slechts voor werkelijke behoeften van deze buiten gewone crediet-hulp gebruik gemaakt wordt. o «ECONOMISCHE EN ANDERE GEVOLGEN. Gisteren en eerder reeds wezen wij op de vreeselijke oeconomische gevolgen die de huidige crisis ook voor ons land mee brengt Deze zijn door de heden plaats vindende mobilisatie nog belangrijk ver scherpt Immers duizenden en duizenden worden gerukt uit hun werkkring of be drijf, En dat is niet alleen schadelijk voor de personen die hel aangaat, groote bedrijven en tengevolge daarvan het publiek zullen er den last van onder vinden. Wij wijzen om le beginnen maar eens op de groote stedelijke bedrijven, de rei nigingsdiensten in de groote steden, de tramdiensten en zoovele andere,die alle maal door ide ontzaglijke uitbreiding die zij de laatste 10 of 20 jaren hebben ondergaan meerendeels werken met jong personeel, dat thans nog dienstplichtig! is Zoo lazen wij b v. dat de Rotterdam sche Electrische tramwegmij alleen al 200 man van haar personeel moet af slaan, waardoor lieden waarschijnlijk de dienst zou worden ingekrompen. B en W. vau Rotterdam besloten aan de opgeroepen ambtenaven en werklie den gedurende de eerste 14 dagen het volle loon uil le betalen, terwijl daarna zoo noodig, een nadere regeling zal Wor den overwogen Een voorbeeld, dat door andere gemeenten dient gevolgd le wor den en dat, naar wij hopen, ook vele particulieren er toe zal bewegen, maat regelen te nemen ter voorkoming van ontbering en ellende in de gezinnen hun ner werknemers Ook de patroonen arbcidersorganisa- lics kunnen in deze door onderlingen bij stand veel doen De barbiers- en kappers- bond, afd. Middelburg, geeft daarvan reeds hel voorbeeld. Twee barer leden, de patroons Zeijger uit de Schuitvlotstraat en Verswij veren uit de Gravenstraat zijn opgeroepen, waarop de afd. beslolenheeft dal de clientele dezer zaken door de andere patroons aan huis zal worden ge holpen voor rekening vau de afwezigen. Voor de landbouwers is de mobilisatie ook een zware slag. Juist nu den oogsttijd begonnen is worden hun zoons en knech ten opgeroepen Mocht de mobilisatie; langen tijd aanhouden. dan zal het de vraag zijn of de oogst wel kan binnenge haald worden. Ook minder direct worden groote na doelen ondervonden De Limburgsche ko lenmijnen krijgen niet voldoende wagens meer om him kolen af te voeren, die nu op groote terreinen worden uitgestort, de haringprijzen dalen aanzienlijk doordat er van transport sinds Vrijdag vrijwel geen sprake meer is, winkeliers en han delaars in garnizoensplaatsen ondervinden schade en hinder vau de opvordering van levensmiddelen, paarden enz ten behoeve van hel leger Een deel dezer nadeelen zijn echter gelukkig slechts van zeer tijdelijken aard en gelden alleen nu de spoorwegen voor de mobilisatie in beslag zijn genomen Voor zoover echter hel internationaal verkeer lie treft is er natuurlijk geen spra ke meer van dat zoolang de crisis aa'n- houdl er aan verzending over de spoor wegen lean gedacht worden Hieronder laten wij nog eenige losse berichten over dit onderwerp volgen De oeconomische toestand te IJmuiden is zeer critielt. Niet alleen dalen de prij zen doordat het vervoer zoo goed als stil staat, doch bovendien dreigt er een ko- lennood, waardoor het trawler-bedrijf na l of ti/2 week zal dienen te worden slop- gezet. Een aansclu'ijving van den minister van oorlog bepaalt, dat de niililie-plichtige- politie-beambten vrijgesteld zijn, zoolang de burgemeester ben noodig heeft Van landweerdienst zijn zij steeds vrij gesteld. De gevolgen van de thans plaats vin dende mobilisatie op oeconoraisch gèp bied zijn. niet alleen van verre strekking ook op andere maatschappelijk terrein doen zij zich gevoelen, zooals hier bij het eindexamen H. B S., waai' een der candidalen na Maandag en Dinsdag mon deling le hebben gedaan, heden, op den laatsten examendag, tengevolge der alge meene mobilisatie op moest komen. En wat voor het eindexamen H. B. S hier reeds geldt, geldt ook voor andere exa mens, ja voor akteexamens nog veel meer, xdaar daaraan over het algemeen oudere personen deelnemen Het disconto van de Engelsche bank is verdubbeld. Gisteren en heden werden wij steeds lastig gevallen door personen die vroe gen of het waar was dat de mailbooten den dienst hadden gestaakt of zouden staken Wij kunnen hun geruststellen. De dagboot is heden vertrokken en de nachtboot zal, indien er zich geen on voorziene moeilijkheden voordoen even4- eens den dienst verrichten. De laatste internationale treinen uit Duitschland naar Amsterdam zijn gisp teren le Emmerik opgehouden. De tram van de Geldersehe stoomtram, die gisterenmiddag om 4 uur van Isself- burg naar Holland verdrok is op de grens aangehouden. Hierdoor wil de Duitsche regeering de maatschappij ver-

Krantenbank Zeeland

Middelburgsche Courant | 1914 | | pagina 1