Advertentiën. door hel hooger stellen van het veer geld, gebillijkt door snelleren overtocht en meer comfort, welke verhooging door Ged. Staten kon worden geregeld, die daartoe de macht bezitten In twijfel werd ook gelrokken, of hel verleenen van subsidie aan privaat-veer diensten niet tot gevolg zou hebben eene verhooging van veerpacht .waardoor adressanten dan toch niel zouden gehol pen zijn in geval van inwilliging van hel verzoek. Het verzoek zelf had groole verwon dering opgewekt bij een lid; hem viel niet te binnen, al dergelijke verzoeken in de stalen in handen te hebben gelere-, gen, waarbij wel een raming van kosten werd overgelegd, ma,ar hel grootste ge heim werd bewaard over de ontvang sten Dal lid hoopte, dat de Staten geen subsidie zullen verleenen, omdat niets van den financieeien toestand feitelijk bekend wordt gemaakt. Stellig zou, vol gens hem, zoo nog niet genoeg winst werd verkregen, die te vinden zijn in verhiO,oging van overzetgeld en in het vaststellen der keeren van overvaart, waardoor benzine- en oliebesparing kan verkregen worden. De beschouwingen hadden hel gevolg, dat eene overgroote meerderheid zich met Ged. Stalen vereenigde tot afwij'r zing van het verzoek. Ged, Staten vinden in dit verslag geene aanleiding, om wijziging te brengen in hun voorstel. Hel voorstel wordt z. h. s. aangenomen. Subsidieverzoek wegsverbete- rin g St. Philipslanjd J Alle afdeelingen kunnen zich vereeni gen met het afwijzend voorslel van Ged. Staten. Het voorstel wordt z. h. s. aangenomen. Subsidieverzoek wegsverbete- r i n g S ch o re. Afdeelingsonderzoek. Naar aanleiding van het voorslel van Ged. Staten tot afwijzing van liet verzoek van B. en W. van Schore om subsidie voor wegsverbelering bleken er in twee afdeelingen enkele leden te zijn, die het voorslel van Ged. Stalen bestreden, waar van ten slotte bij de gehouden stemmin gen slechts één lid zich daartegen ver klaarde, terwijl de anderen, hoewel noo- de, dal niet deden, omdat hel geldende beginsel inwilliging van hel verzoek niet toelaat In de nog niet genoemde af- deeling vereenigden alle leden zich met het afwijzend voorstel Een lid zou lliet wenschelijk achten, dat, evenals eenige jaren geleden aan St.-Philipslaud, thans ook aan Schore eene som In eens werd gegeven. Door een lid van Ged. Stalen wordt hiertegen aangevoerd, dal deze beide ge vallen niet met elkaar te vergelijken zijn, daar de weg van St -Philipsland een in tercommunale en de Schoorsche-Zoule- weg een gewone verkeersweg is. Meer dan één lid acht het treurig, dat de verbetering van den Zoulcweg niel kan tot stand komen De vraag werd ge steld, of de onberijdbare toestand zoo wel gedurende den winler als den zo mer moet blijven bestaan? De gemeente Schore heeft geen belang bij den weg en heeft geen geld. Wanneer tie gemeen te Schore niet mede wil werken, kunnen Ged. Staten dan niel dwingend optreden? Een lid van liet Ged. College gaf Loe, dat bedoeld stukje weg iu zeer slechten toestand verkeert; verbetering zal daar in moeten komen en hij meent ook, dat hel lijd wordt om in le' grijpen. De gemeente heeft in het laatste jaar achtereenvolgens op verschillende wijzen steun van de Provincie aangevraagd, naar aanleiding waarvan aan hel gemeente bestuur te kenueu is gegeven, dal wel een renteloos voorschot voor dien weg in uitzicht gesteld kon worden, doch geen subsidie-verleening kan plaats heb ben, voor welken wenk men doof bleef. Door een lid werd opgemerkt, dat de eischen, die in den tegenwoordigen tijd aan de wegen gesteld worden, veel ver der gaan dan vroeger, nu van de wegen veel meer gebruik gemaakt wordt dan vroeger, de te vervoeren lasten steeds grooter worden en een gedeelte van de vervoermiddelen van anderen aard zijn dan vroeger. Afdoende verbetering vau de kunstbedekking is niet alleen noodig, doch ook 'dienen vele verbindingswegen lusschen de gemeenten verbreed of ge deeltelijk verlegd te worden Waar, zoo als dat ten opzichte van den Zoulcweg het geval is, de onderhoudsplichtige zeer weinig belang heeft bij den te onderhou den weg en de gemeente tot de noodlij dende behoort, daar springt ten duide lijkste in het oog, dat het beheer over zoo'u weg niel berust bij een college, dat het onderhoud zal doen plaats hebben overeenkomstig de huidige eischen. Hij meent, dat de onderhoudsplicht voor de verbindingswegen der gemeenten en mo gelijk ook voor die, welke aansluiting geven op stations of enkele havens, ge deeltelijk inocl overgebracht worden bij hel Rijk en voor het overige bij de Pro vincie. Het zou evenwel onverantwoorde lijk zijn, om de Provincie le belasten met deze nieuwe uiLgaaf, alvorens onder zocht en gebleken is, welke baten ver kregen kunnen wortlen, om er de kosten voor liet onderhoud van hel gedachte wegennet mede le kunnen bestrijden. Waar Noord-Brabant in deze wellicht als voorbeeld kan dienen, wil dit lid de aan dacht van Ged- Staten op deze denkbeel den vestigen, in de hoop dal het lol voor- istellen, zal kunnen leiden, die bij verwezen lijking het bovendien ook mogelijk zullen doen zijn, om, onder nader vast te stel len voorwaarden, ook voor de tweede maal rentelooze voorschoten te kunnen verleenen voor wegen, dlie niet zullen vallen onder die, welke bij hel Rijk en de Provincie in beheer dienen te komen. Door een ander Lid werd de aandacht gevestigd op het feit, dat in den laat-, sten tijd uit Schouwen—Duiveland nooit aanvragen om rentelooze voorschotten in komen en toch zijn de verbindingswegen verhard Zelfs in polders, waar tot f 22, per H A. dijkgeschol betaald wordt, wor den de wegen begrind en verbeterd- Tegenover deze bemerking wordt door, den vorigen spreker de opmerking ge maakt, dal hij voornamelijk op hel oog heeft de verbindingswegen, die bij de ge meenten in onderhoud zijn, en deze kun nen geen omslag per Hectare heffen, zooals de polders doen voor de verbete ring der polderwegen Een lid van Ged. Staten geeft le ken nen;- dal dc ter sprake gebrachte denk beelden van het grootste l)elang zijn Hij is overtuigd, dat ingegrepen moet wor den, eensdeels door regleinenleering le gen wegsvernieling en anderdeels door, hetzij rechtsstreeks, hetzij middellijk, ver betering der kunstbedekking le bevorde- deren. In de ontwikkelde denkbeelden treden twee punten op den voorgrond en wel le. een voorslel, om hel beheer en onderhoud der verbindingswegen van de gemeenten over te brengen bij Rijk en Provincie; en 2e een voorslel, om voor de tweede maal financieeien steun te kunnen verlee nen voor verbetering der kunstbedekking. Ten opzichte vay hel eerste voorslel acht hij hel niel gewenschl daarop thaus dieper in te gaan, wijl de verbetering der verbindingswegen een punt uitmaakt van ernstige overweging bij hel Rijk. Wat het tweede voorstel betreft, doet hij uitkomen, dat, zoolang hel principe blijft beslaan dal voor een tweede maal geen geldelijke steun voor eenzelfden weg aan een onderhoudsplichtige wordt ge geven, Ged. Staten geen voorstel kunnen doen lol inwilliging van verzoeken als het hierbij in behandeling zijnde. Hij meent ook, dat, vóór men overgaat tot hel innemen van een ander standpunt in dezen, onderzocht dient le worden welke middelen beschikbaar kunnen ko men om de uitgaven, die zeer groot zul len zijn, mede le kunnen bestrijden. Hel lid, dal deze denkbeelden ter spra ke bracht, zegt, dat het in zijn bedoeling lag voor te stellen, le besluiten tol aan houding der subsidie- en der renlelooze- voorschol-aanvrage, om deze eerst in be handeling te nemen nadat Ged. Staten een onderzoek hebben ingesteld omtrent de uitvoerbaarheid van zijne voorstellen; doch tengevolge van de gehouden bespre kingen komt hij op dat denkbeeld terug, onder voorbehoud, indien hem dit ge wenschl blijkt deze denkbeelden bij de Stalen aanhangig te maken. Ged. Staten vinden in dit verslag geen aanleiding, om wijziging le brengen in hun voorslel. Beraadslaging. De heer Kakebeeke acht liet stel sel van 1 maal subsidieering niet houd-, baar In de najaarsvergadering werd de principekwestie mei 23 legen 17 stem men beslist in behoudenden zin. Toch zal men op den duur van standpunt moeten veranderen. De uitbreiding van hel verkeer na de openstelling van den verbindingsweg zal dit duidelijk in het licht stellen Vooral in gevallen als de ze, waai- een gemeente een weg in on derhoud heeft, waarbij zij geenerlei be lang heeft. De gemeente is te noodlij dend om zelf in verbetering le voorzien, terwijl de verbetering door hel provin ciaal belang geëischi. wordt. Eenigszins anders is het gesteld met Wissekerke (het volgend punt der agen da i. daar krijgt een gemeente geen sub sidie omdat zij ruim een halve eeuw geleden het initiatief lot een kleinere verbetering genomen heeft en daarvoor gesubsidieerd is. Spr koml veel in Brabant waai* de wegen, dank zij hel geheven weggeld, hi uitstekenden staat zijn (Stemmen: Tollen', Neen, zegt spr., geen tollen, daar stapt men in Zeeland gelukkig vau af, daar zij de duurste vorm van belas tingheffing zijn, terwijl het Brabantsche middel veel goedkooper is. Spr. geeft in overweging van het oude standpunt af te stappen en een on derzoek in te stellen naar de middelen van buitengewonen aard. die genomen kunnen worden om tot verbetering van den Loestaud te geraken. De heer Elenbaas (lid v. G S.) merkt op. dat G S. bij de overweging van de vier op deze kwestie betrek king hebbende verzoeken, zich hebben gehouden aan de principieele beslissing, die dienaangaande in 1897 is genomen en sinds dien gehandhaafd, in de laat ste najaarszilling zelfs nog eens prin cipieel is uitgemaakt. Het is echter zeer de vraag of, in dien Ged Stalen niet aan het beginsel gebonden warén geweest, zij andere voorstellen hadden gedaan. Zij zouden het niet hebben kunnen doen met het oog op den financieeien toestand van de provincie-. Op de vraag van den heer Ka kebeeke of het zoo moet blijven, ant woordt spreker bevestigend Althans zoo- Lang geen buitengewone middelen ge vonden worden om in de noodige gel den te voorzien Waren de Staten genegen een derge lijke belasting in te voeren, dan zou de zaak natuurlijk veranderen. Doch een voorstel hiertoe is niel aanhangig. Zoo lang er echter geen manier is gevonden om hel gekl te verkrijgen moeten alle aanvragen die voor de ^weede maal inko men, worden afgewezen Spr is hel ech ter met den lieer Kakebeeke eens dat de toestand onhoudbaar is, Ged. Staten zul len ongetwijfeld de zaak ernstig overwe gen, maar kunnen niet toezeggen met een bepaald voorstel te zuilen komen Bij dit verzoek van Schore moet wel in het oog worden gehouden, dat het hier geldt een aanvraag om subsidie, terwijl hqj. een vaste stelregel van de provincie is om uitsluitend renlelooze voorschotten te verleenen Ongetwijfeld is de toestand van den Schoorschen Zouleweg onhoudbaar, doch men kan, vooral per auto en rijtuig den weg ontgaan. Dat dc weg vernield is en de laatste twee jaren vrijwel onbruikbaar komt vnl doordal de haven van Schore in die jaren de plaats van de haven van Hansweerl heeft ingenomen. Doch heeft Schore geen belang bij den weg, dal mag toch geen motief zijn den weg maar zoo te laten liggen. Bovendien, zooals reeds gezegd is, is Schore te helpen als zij slechts een ren teloos voorschol wil vragen. Kan zij ae teruggaaf niel betalen dan lean zij nog al tijd geholpen worden door een subsidie in de kosten der huishouding. -»~cNadal de lieer K a Ic e b o e 1; e Ged. Sta ten voor hun toezegging dank heeft ge zegd wordt het voorstel z. li. s. aange nomen Subsidieverzoek wegsverbele ring W e s t k a p e 11 e. In alle afdeelingen vereenigden zich dc leden mei het afwijzend voorstel van Ged. Staten. De heer Van Teijlingen betreurt het dal het gemeentebestuur van West- ka p e 11 c niet den wenk van Ged. Stalen heeft willen opvolgen om een renteloos voorschol aan le vragen. Hij hoopt dat Westkapelle en Domburg nog lot andere gedachten zullen komen. Verzoek Wissekerke renteloos voorschol wegsverbelering. Afdeelingsonderzoek. In een der afdeelingen werd geen be zwaar geopperd tegen wat Ged. Staten voorstelden, in dc andere afdeelingen vonden leden, dat het een onbillijkheid zou zijn tegenover andere aanvragers, waaraan hulp is geweigerd, omdat reeds hulp voor hetzelfde doel is verleend ge worden, en die de verbetering toch lol stand brachten uit eigen middelen, om nu hel gevraagde door Wissekerke in te wil ligen, dal, zoo merkte een lid op, ook nu weer aanvroeg hulp voor een weg, des tijds mei hulp van provinciale fondsen lol stand gebracht. Verdediging van de aanvraag „Wissekerke" vond hij onge lukkig gekozen Toch werd de aanvraag door één lid sterk verdedigd, hij verklaarde alle der gelijke gevallen steeds le zullen blijven verdedigen, totdat de onbillijkheid van hel principieel bezwaar, dat geldende is, zal verdwijnen. Dal lid vond het zeer onbillijk, dat, wanneer een aanvraag in komt om financieeien steun voor wegs verbelering, al is de aanvraag voor één weg of een wegennel en tol een groot of klein bedrag, principieel geen gelden meer beschikbaar daarvoor worden ge steld, omdat vroeger, hoe klein hel be drag ook moge geweest zijn in vergelij king van dat bedrag, dat thans word? noodig geacht, daarvoor reeds gelden zijn besleed Een denkbeeld werd geopperd, wat verschillende leden prijzenswaardig von den, en welhel slichten van een „weg fonds' waaruil in de toekomst alle we gen zouden kunnen geholpen worden; men sprak den wensch uit, dat het Ged. College dienaangaande werkzaam zoude willen zijn. Men ziet over het hoofd, verklaarde een lid, dat, wanneer een persoon of een lichaam destijds financieele hulp genoot voor instandhouding of daarslelling van een kunstweg, de aanvrager, of liever de geholpene, een conlraclueele verbintenis aanging, om den weg in kwestie voorb- durend goed te blijven onderhouden. Hel algemeen gevoelen was ten slotte, dal inen moest medegaan met het voor stel van Ged. Staten, qn met groote be langstelling zullen leden afwachten, hoe de uitspraak der meeuing van Ged. Sta ten zijn zal voor het scheppen van een wegfonds. Ged Stalen vinden in dit verslag geen aanleiding, om wijziging le brengen in hun voorslel. Den. heer Van Niftr'ik komt hel onbillijk voor, om het voorschol af le wij zen. omdat in het plan van f 70.000, één weg is opgenomen, waarvoor vroeger reeds een voorschot is verleend Mep zou dien weg, of liever lie t daarvoor reeds ver leende bedrag van f 7000 af kunnen trek ken Hel komt spr. billijk voor niet apo dictisch elke tweede aanvraag af te wij zen, doch de door hem voorgestane ge dragslijnaftrek van liet reeds eenmaal verleende te volgen Spr dient een amendement in dien geest in. De heer D i e 1 e m a n verklaart hel principieel volkomen eens te zijn met den lieer Van Niflrik en met den heer Kake beeke. Spr is voorstander van de instel ling van een wegfonds, doch op de gron den zooeren door den heer Elenbaas ont vouwd meent hij, dat men thans inciden- ticel niet af kan stappen van de eenmaal aangenomen gedragslijn. Ook de heer Elenbaas bestrijdt hel amendement, vooral ook mei het oog op de konsekwenlies waarvoor men dan komt le slaan Bovendien hebben Ged Stalen de zaak niet voldoende kimnen bestudeeren, daar zij handelden naar den eens gegeven leiddraad. Daarom kan de vergadering zich thans over liet denk beeld Van Niftrik niet uitspreken De heer Kakebeeke motiveert zijn stem togen het amendement, waarna het verworpen, wordt met algm stemmen, be halve die van den voorsteller Geldleening aan polders. Zooals wij uitvoerig hebben gemeld stellen Ged. Staten voor afwijzend le beschikken op het verzoek van ingelan den van den Onrustpolder om aan pol ders geld te leenen voor de uilvoering van noodzakelijke werken en een bedrag van f 52000 voor dien polder beschik baar te stellen. Afdeelingsonderzoek. Twee afdeelingen vereenigden zich unaniem met het voorslel van Ged. Sla- ten. In ééne afdeeling werd door een der leden de meening uitgesproken, dat de inwilliging van het verzoek geen geld kost en ook weinig bezwaar voor de provincie oplevert; calamileusverklaring, wat voor rijk en provincie zeker duur der zal uitkomen zal daardoor ounoo- dig zijn. Een ander lid waarschuwde hier le gen, dal met de inwilliging van het verzoek een gevaarlijke weg zou worden betreden ,daar het eredlel der provin cie er onder zou kunnen lijden Bij stemming verklaarden zich in die afdeeling 10 leden vóór het voorslel van Ged Stalen, één tegen, en een wenschte zich zijn slem voor le behouden. Ged. Staten vinden in dit verslag geen aanleiding, om wijziging te brengen in him voorstel. Het voorstel wordt z h. s. aangenomen. Verkoop sloot weg Builenlust Groede In alle afdeelingen vereenigde men zich met liet voorstel van Ged. Staten. Subsidie Cursus hoefbeslag Alle leden vereenigden zich in de af deelingen met hel voorslel van Ged. Sta len om aan de Z L. M. voor de jaren 1914/15 een subsidie van f 150 'sjaars le verleenen voor cursussen in hoefbe slag le Aexl, Cortgene en Zierikzee Subsidie Paardenfokker ij Z L. M Zooals wij1 reeds meldden stellen Ged Staten voor voor de jaren 1915 en 1916 een crediel te openen van f 1000 's jaars, terwijl dit voor de jaren 1913 en 1911 f 3550 beliep In twee der afdeelingen ve reenigden alle leden zich met hel voorslel van Ged. Statenalleen in eene afdeeling maakten enkele leden bezwaar legen de voortdu rende stijging der subsidie Verhooging subsidie ver betering g e i t e n r a s. Alle leden vereenigden zich in de af deelingen met het voorslel van Ged. Sla- ten. Subsidie Openbare leeszalen. Zooals wij reeds meldden stellen Ged. Slalen voor afwijzend te beschikken op de verzoeken van de openb. leeszalen le Middelburg en Vlissingen om een subsi die van f 300 's jaars In de derde afdeeling merkle een dei- leden op. dat hel vroeger verleend sub sidie aan Mililaire Tehuizen de conse quentie medebrengt, om hel verzoek der Vereenigïngen toe te staan, tiaar juist deze leeszalen de gelegenheid geven aan jonge militairen, om hun vrijen tijd nuttig door te brengen zonder herbergen le bezoeken. De andere leden der drie afdeelingen kondeu zich met het voorstel van Ged. Staten vereenigen. Ged. Staten vinden in dit verslag geen aanleiding, om wijziging te brengen in hun voorstel Uitzetting en opneming van kasgeld Mei het indertijd uitvoerig vermelde voorslel van Ged. Staten tot uilzetting en opneming van kasgeld konden alle leden der drie -afdeelingen zich vereenigen. Geldleening. Naar aanleiding van het voorslel van Ged. Stalen lot sluiting eener geldleening van ten hoogste f 435,000 vroeg een lid in de eerste afdeeling, of er voortaan, geen rekening mede lean worden gehou den, dal voor de provinciale leeningen beursnoleering zal kunnen worden aan gevraagd De andere leden der drie afdeelingen konden zich met het voorstel vereenïgcn. Al deze voorstellen worden z. li s. aangenomen. Rekening 1912 Deze wordt onveranderd goedgekeurd Wijziging begrooting 1911 Deze wijziging is, zooals wij reeds meldden noodzakelijk met hel oog op de meerdere kosten voor de nieuwe boo ten voor den provincialen stoomboot^ dienst Een lid der eerste afdeeling vroeg of hel niet mogelijk is de diensten Bres- kens—Neuzen te verminderen, met het oog op de grootere kosten van den nieuwen dienst Neuzen—Hansweerl dan aanvankelijk was gedacht, en wel, door dezen nieuwen dienst uit te voeren met de reserveboot. Een lid van Ged. Stalen meent, dat dit niet mogelijk is, daar de ^eheele dienst niet uitvoerbaar is zonder een reserve boot. De andere leden der drie afdeelin gen konden zich met het voorstel ver1- eenigen Ged Staten vinden in dit verslag geen aanleiding, om wijziging te brengen in hun voorstel. Dit voorstel wordl z. h. s. aangenomen. Begroo ting 1915. Afdeelingsonderzoek In eene afdeeling geeft een lid aan Ged. Staten in overweging, dal de Staten de stukken iets vroeger zullen ontvangen, vermits de tijd wel wal kort is, om ze alle goed na le gaan, in <den korten lijd lusschen de ontvangst xler stukken en de vergadering Bij de uitgaven merkte een lid op, dat cr feitelijk slechts f 500,— beschikbaar is voor het aankoopen van boeken voor de Provinciale bibliotheek, wat voor de tal rijke vakken wel wat weinig is Hij wenschl.d al Ged. Stalen bij een volgende hegrooting met zijne opmerking zullen rekening houden. Een lid van Ged. Staten zeide dit toe. Een lid zou ook wenschen, als mis schien van praclisch nul, dat dc Provin ciale bibliotheek 's avonds open is voor bol publiek. Een lid "besprak de wenschelijkheid, dat de leden der Stalen vrijkaarten be komen op de Provinciale booten, cn dit in het belang van li unne controle op den dienst der booten, doch hij maakt er geen voorslel van. Andere leden zijn er legen. Een lid vraagt of hel waar is, dat ook chauffeurs van automobielen van Ged. Staten een vrijkaart hebben en acht dit overbodig. Andere opmerkingen werden niet ge- üiaakt. In eene afdeeling sprak een lid even eens de wenschelijkheid uil. dal zoomo gelijk de stukken een maand le voren den leden ter kennisneming worden toe gezonden Ilij achtte hel 'ook gewenschl, dal de Statenleden een vrijkaart op de Provinciale booten krijgen, ten einde de Provinciale belangen zooveel mogelijk te helpen bevorderen Andere leden ver klaarden zich hiertegen, en achten dat de taak der leden van de Commissie, uit Ged Staten daarvoor aangewezen Een lid van Ged. Staten zeide gaarne persoonlijk te willen medewerken om zoo mogelijk een maand vóór de verg de stuk ken te zenden aan de leden Aan het verlee nen van vrijkaarten aan de leden acht ditzelfde lid bezwaren verbonden Ook tegenover de aan de bemanning in be perkte male uitgereikte vrijkaarten zou het zijns inziens minder gewenscht zijn, dat de Statenleden doorgaande vrijkaar ten ontvingen Het denkbeeld van vrij kaarten in stemming gebracht, verklaar den er zich 5 leden vóór en 9 leden le gen. Een lid betreurt, dal de goedkoope relourkaarteu zijn afgeschaft. Hij zou die die gaarne weer ingevoerd zien, zij het niet op Zondag, dan op een weekdag, wat hij in t financieel belang der Provincie acht. Een lid van Ged Staten zeide, dat deze kwestie veel hoofdbreken heeft ge kost aan Ged Staten. De diensten op Oos- ler- en Wester-Schelde dienen gelijkelijk behandeld te worden; en'voor die op de Westerschelde zouden rctourkaarlen een groole schadepost kunnen worden met hel oog op de .Belgen Voorts vereenigden zich de leden met het voorstel van Ged Stalen In eene afdeeling vroeg een lid of Ged. Staten al een onderzoek hebben in gesteld naar den aanleg van een fietspad van IJzendijke naar de Belgische grens Opgemerkt werd van de zijde van Ged. Staten, dal dit nog in| onderzoek is. Een ander lid acht een fietspad eerder noodig van Biervliet naar Philippine Ook dit zal in overweging genomen worden. Op spoed werd aangedrongen naar het onderzoek naar het aanleggen van een fietspad Hulst-Walzoorden Een lid merkle op, dal het tarief lus schen Hansweert en Walzoorden te hoog is, vergeleken met de tarieven Neuzen- Vlissingen-Breskens Hel lid drong aan op onderzoek, vooral ook om eerder goe derenvervoer te krijgen met dc tram Vlake-Hansweert, die op zich zelf ook te duur is. Van Ged Staten werd me degedeeld, dal hel wel in de bedoeling schijnt te liggen eenige verandering aan te brengen Een lid merkte op, dat het gewenscht is, dat er te Zierikzee een paardentrap gemaakt wordt- Van de zijde van Ged Staten werd medegedeeld, dal dit al in onderzoek is Ook werd door bedoeld: lid opgemerkt, dat de tarieven voor schoolkinderen van Zierikzee naar Mid delburg veel le hoog zijn. Ged. Staten deelden mede, dat er reeds een reductie is toegepast en dal men nu weer reductie op de reductie wil en men toch niet tel kens voor één geval uitzonderingen kan gaan malcen. Een ander lid meende, dat toch een meer commercieel optreden wel ge wenscht is Hij betreurt het, dal de bij zondere kaarten op Zon- en feestdagen zijn afgeschaft, waardoor men op die dagen goedkooper naar Rotterdam kan gaan, hetgeen niet in het belang der Pro vincie is. Een lid vroeg, of Ged. Stalen hun ge voelen niet zouden willen mededeelen om aan de Statenleden vrijkaarten te ver strekken (Voor hel vervolg zie men het hoofd blad) BURGEMEESTER EN WETHOUDERS van NIDDELBÜRG breng'n 'er algemeene ken nis, dat, krachtens Raadsbesluit van 27 Mei j.l, bet Gemeenteljjk Electrisch Belrjjf gereeh. tigd is tot den aanleg *an installatiën, op voor- doelige afbetalingsvoorwaarden, in woningen, waarvan de kadastrale huurwaarde minder dan f 350. bedraagt. Voor nadere inlichtingen bobben belangj hebbenden zich te vervoegen des morgens tns- schon 9 en tl uur aan de Stads9chuur. Middelburg, den 16 Juni 1914, Burgemeester en Wethouders voornoemd) P. DÜMON TAK Voorzitter, W. A. J. SNOUCK HURGONJE, Secretaris

Krantenbank Zeeland

Middelburgsche Courant | 1914 | | pagina 7