Advertentiën.
door hel hooger stellen van het veer
geld, gebillijkt door snelleren overtocht
en meer comfort, welke verhooging
door Ged. Staten kon worden geregeld,
die daartoe de macht bezitten
In twijfel werd ook gelrokken, of hel
verleenen van subsidie aan privaat-veer
diensten niet tot gevolg zou hebben
eene verhooging van veerpacht .waardoor
adressanten dan toch niel zouden gehol
pen zijn in geval van inwilliging van hel
verzoek.
Het verzoek zelf had groole verwon
dering opgewekt bij een lid; hem viel
niet te binnen, al dergelijke verzoeken in
de stalen in handen te hebben gelere-,
gen, waarbij wel een raming van kosten
werd overgelegd, ma,ar hel grootste ge
heim werd bewaard over de ontvang
sten Dal lid hoopte, dat de Staten geen
subsidie zullen verleenen, omdat niets
van den financieeien toestand feitelijk
bekend wordt gemaakt. Stellig zou, vol
gens hem, zoo nog niet genoeg winst
werd verkregen, die te vinden zijn in
verhiO,oging van overzetgeld en in het
vaststellen der keeren van overvaart,
waardoor benzine- en oliebesparing kan
verkregen worden.
De beschouwingen hadden hel gevolg,
dat eene overgroote meerderheid zich
met Ged. Stalen vereenigde tot afwij'r
zing van het verzoek.
Ged, Staten vinden in dit verslag geene
aanleiding, om wijziging te brengen in
hun voorstel.
Hel voorstel wordt z. h. s. aangenomen.
Subsidieverzoek wegsverbete-
rin g St. Philipslanjd J
Alle afdeelingen kunnen zich vereeni
gen met het afwijzend voorslel van Ged.
Staten.
Het voorstel wordt z. h. s. aangenomen.
Subsidieverzoek wegsverbete-
r i n g S ch o re.
Afdeelingsonderzoek.
Naar aanleiding van het voorslel van
Ged. Staten tot afwijzing van liet verzoek
van B. en W. van Schore om subsidie
voor wegsverbelering bleken er in twee
afdeelingen enkele leden te zijn, die het
voorslel van Ged. Stalen bestreden, waar
van ten slotte bij de gehouden stemmin
gen slechts één lid zich daartegen ver
klaarde, terwijl de anderen, hoewel noo-
de, dal niet deden, omdat hel geldende
beginsel inwilliging van hel verzoek niet
toelaat In de nog niet genoemde af-
deeling vereenigden alle leden zich met
het afwijzend voorstel
Een lid zou lliet wenschelijk achten,
dat, evenals eenige jaren geleden aan
St.-Philipslaud, thans ook aan Schore
eene som In eens werd gegeven.
Door een lid van Ged. Stalen wordt
hiertegen aangevoerd, dal deze beide ge
vallen niet met elkaar te vergelijken zijn,
daar de weg van St -Philipsland een in
tercommunale en de Schoorsche-Zoule-
weg een gewone verkeersweg is.
Meer dan één lid acht het treurig,
dat de verbetering van den Zoulcweg niel
kan tot stand komen De vraag werd ge
steld, of de onberijdbare toestand zoo
wel gedurende den winler als den zo
mer moet blijven bestaan? De gemeente
Schore heeft geen belang bij den weg
en heeft geen geld. Wanneer tie gemeen
te Schore niet mede wil werken, kunnen
Ged. Staten dan niel dwingend optreden?
Een lid van liet Ged. College gaf Loe,
dat bedoeld stukje weg iu zeer slechten
toestand verkeert; verbetering zal daar
in moeten komen en hij meent ook,
dat hel lijd wordt om in le' grijpen.
De gemeente heeft in het laatste jaar
achtereenvolgens op verschillende wijzen
steun van de Provincie aangevraagd, naar
aanleiding waarvan aan hel gemeente
bestuur te kenueu is gegeven, dal wel
een renteloos voorschot voor dien weg
in uitzicht gesteld kon worden, doch
geen subsidie-verleening kan plaats heb
ben, voor welken wenk men doof bleef.
Door een lid werd opgemerkt, dat de
eischen, die in den tegenwoordigen tijd
aan de wegen gesteld worden, veel ver
der gaan dan vroeger, nu van de wegen
veel meer gebruik gemaakt wordt dan
vroeger, de te vervoeren lasten steeds
grooter worden en een gedeelte van de
vervoermiddelen van anderen aard zijn
dan vroeger. Afdoende verbetering vau
de kunstbedekking is niet alleen noodig,
doch ook 'dienen vele verbindingswegen
lusschen de gemeenten verbreed of ge
deeltelijk verlegd te worden Waar, zoo
als dat ten opzichte van den Zoulcweg
het geval is, de onderhoudsplichtige zeer
weinig belang heeft bij den te onderhou
den weg en de gemeente tot de noodlij
dende behoort, daar springt ten duide
lijkste in het oog, dat het beheer over
zoo'u weg niel berust bij een college, dat
het onderhoud zal doen plaats hebben
overeenkomstig de huidige eischen. Hij
meent, dat de onderhoudsplicht voor de
verbindingswegen der gemeenten en mo
gelijk ook voor die, welke aansluiting
geven op stations of enkele havens, ge
deeltelijk inocl overgebracht worden bij
hel Rijk en voor het overige bij de Pro
vincie. Het zou evenwel onverantwoorde
lijk zijn, om de Provincie le belasten
met deze nieuwe uiLgaaf, alvorens onder
zocht en gebleken is, welke baten ver
kregen kunnen wortlen, om er de kosten
voor liet onderhoud van hel gedachte
wegennet mede le kunnen bestrijden.
Waar Noord-Brabant in deze wellicht als
voorbeeld kan dienen, wil dit lid de aan
dacht van Ged- Staten op deze denkbeel
den vestigen, in de hoop dal het lol voor-
istellen, zal kunnen leiden, die bij verwezen
lijking het bovendien ook mogelijk zullen
doen zijn, om, onder nader vast te stel
len voorwaarden, ook voor de tweede
maal rentelooze voorschoten te kunnen
verleenen voor wegen, dlie niet zullen
vallen onder die, welke bij hel Rijk
en de Provincie in beheer dienen te
komen.
Door een ander Lid werd de aandacht
gevestigd op het feit, dat in den laat-,
sten tijd uit Schouwen—Duiveland nooit
aanvragen om rentelooze voorschotten in
komen en toch zijn de verbindingswegen
verhard Zelfs in polders, waar tot f 22,
per H A. dijkgeschol betaald wordt, wor
den de wegen begrind en verbeterd-
Tegenover deze bemerking wordt door,
den vorigen spreker de opmerking ge
maakt, dal hij voornamelijk op hel oog
heeft de verbindingswegen, die bij de ge
meenten in onderhoud zijn, en deze kun
nen geen omslag per Hectare heffen,
zooals de polders doen voor de verbete
ring der polderwegen
Een lid van Ged. Staten geeft le ken
nen;- dal dc ter sprake gebrachte denk
beelden van het grootste l)elang zijn Hij
is overtuigd, dat ingegrepen moet wor
den, eensdeels door regleinenleering le
gen wegsvernieling en anderdeels door,
hetzij rechtsstreeks, hetzij middellijk, ver
betering der kunstbedekking le bevorde-
deren.
In de ontwikkelde denkbeelden treden
twee punten op den voorgrond en wel
le. een voorslel, om hel beheer en
onderhoud der verbindingswegen van de
gemeenten over te brengen bij Rijk en
Provincie; en
2e een voorslel, om voor de tweede
maal financieeien steun te kunnen verlee
nen voor verbetering der kunstbedekking.
Ten opzichte vay hel eerste voorslel
acht hij hel niel gewenschl daarop thaus
dieper in te gaan, wijl de verbetering der
verbindingswegen een punt uitmaakt van
ernstige overweging bij hel Rijk.
Wat het tweede voorstel betreft, doet
hij uitkomen, dat, zoolang hel principe
blijft beslaan dal voor een tweede maal
geen geldelijke steun voor eenzelfden weg
aan een onderhoudsplichtige wordt ge
geven, Ged. Staten geen voorstel kunnen
doen lol inwilliging van verzoeken als het
hierbij in behandeling zijnde.
Hij meent ook, dat, vóór men overgaat
tot hel innemen van een ander standpunt
in dezen, onderzocht dient le worden
welke middelen beschikbaar kunnen ko
men om de uitgaven, die zeer groot zul
len zijn, mede le kunnen bestrijden.
Hel lid, dal deze denkbeelden ter spra
ke bracht, zegt, dat het in zijn bedoeling
lag voor te stellen, le besluiten tol aan
houding der subsidie- en der renlelooze-
voorschol-aanvrage, om deze eerst in be
handeling te nemen nadat Ged. Staten
een onderzoek hebben ingesteld omtrent
de uitvoerbaarheid van zijne voorstellen;
doch tengevolge van de gehouden bespre
kingen komt hij op dat denkbeeld terug,
onder voorbehoud, indien hem dit ge
wenschl blijkt deze denkbeelden bij de
Stalen aanhangig te maken.
Ged. Staten vinden in dit verslag geen
aanleiding, om wijziging le brengen in
hun voorslel.
Beraadslaging.
De heer Kakebeeke acht liet stel
sel van 1 maal subsidieering niet houd-,
baar In de najaarsvergadering werd de
principekwestie mei 23 legen 17 stem
men beslist in behoudenden zin. Toch
zal men op den duur van standpunt
moeten veranderen. De uitbreiding van
hel verkeer na de openstelling van den
verbindingsweg zal dit duidelijk in het
licht stellen Vooral in gevallen als de
ze, waai- een gemeente een weg in on
derhoud heeft, waarbij zij geenerlei be
lang heeft. De gemeente is te noodlij
dend om zelf in verbetering le voorzien,
terwijl de verbetering door hel provin
ciaal belang geëischi. wordt.
Eenigszins anders is het gesteld met
Wissekerke (het volgend punt der agen
da i. daar krijgt een gemeente geen sub
sidie omdat zij ruim een halve eeuw
geleden het initiatief lot een kleinere
verbetering genomen heeft en daarvoor
gesubsidieerd is.
Spr koml veel in Brabant waai* de
wegen, dank zij hel geheven weggeld,
hi uitstekenden staat zijn (Stemmen:
Tollen', Neen, zegt spr., geen tollen,
daar stapt men in Zeeland gelukkig vau
af, daar zij de duurste vorm van belas
tingheffing zijn, terwijl het Brabantsche
middel veel goedkooper is.
Spr. geeft in overweging van het oude
standpunt af te stappen en een on
derzoek in te stellen naar de middelen
van buitengewonen aard. die genomen
kunnen worden om tot verbetering van
den Loestaud te geraken.
De heer Elenbaas (lid v. G S.)
merkt op. dat G S. bij de overweging
van de vier op deze kwestie betrek
king hebbende verzoeken, zich hebben
gehouden aan de principieele beslissing,
die dienaangaande in 1897 is genomen
en sinds dien gehandhaafd, in de laat
ste najaarszilling zelfs nog eens prin
cipieel is uitgemaakt.
Het is echter zeer de vraag of, in
dien Ged Stalen niet aan het beginsel
gebonden warén geweest, zij andere
voorstellen hadden gedaan. Zij zouden
het niet hebben kunnen doen met het
oog op den financieeien toestand van de
provincie-. Op de vraag van den heer Ka
kebeeke of het zoo moet blijven, ant
woordt spreker bevestigend Althans zoo-
Lang geen buitengewone middelen ge
vonden worden om in de noodige gel
den te voorzien
Waren de Staten genegen een derge
lijke belasting in te voeren, dan zou de
zaak natuurlijk veranderen. Doch een
voorstel hiertoe is niel aanhangig. Zoo
lang er echter geen manier is gevonden
om hel gekl te verkrijgen moeten alle
aanvragen die voor de ^weede maal inko
men, worden afgewezen Spr is hel ech
ter met den lieer Kakebeeke eens dat de
toestand onhoudbaar is, Ged. Staten zul
len ongetwijfeld de zaak ernstig overwe
gen, maar kunnen niet toezeggen met een
bepaald voorstel te zuilen komen
Bij dit verzoek van Schore moet wel in
het oog worden gehouden, dat het hier
geldt een aanvraag om subsidie, terwijl hqj.
een vaste stelregel van de provincie is
om uitsluitend renlelooze voorschotten te
verleenen
Ongetwijfeld is de toestand van den
Schoorschen Zouleweg onhoudbaar, doch
men kan, vooral per auto en rijtuig den
weg ontgaan. Dat dc weg vernield is en
de laatste twee jaren vrijwel onbruikbaar
komt vnl doordal de haven van Schore
in die jaren de plaats van de haven van
Hansweerl heeft ingenomen. Doch heeft
Schore geen belang bij den weg, dal mag
toch geen motief zijn den weg maar zoo
te laten liggen.
Bovendien, zooals reeds gezegd is, is
Schore te helpen als zij slechts een ren
teloos voorschol wil vragen. Kan zij ae
teruggaaf niel betalen dan lean zij nog al
tijd geholpen worden door een subsidie
in de kosten der huishouding.
-»~cNadal de lieer K a Ic e b o e 1; e Ged. Sta
ten voor hun toezegging dank heeft ge
zegd wordt het voorstel z. li. s. aange
nomen
Subsidieverzoek wegsverbele
ring W e s t k a p e 11 e.
In alle afdeelingen vereenigden zich dc
leden mei het afwijzend voorstel van
Ged. Staten.
De heer Van Teijlingen betreurt
het dal het gemeentebestuur van West-
ka p e 11 c niet den wenk van Ged. Stalen
heeft willen opvolgen om een renteloos
voorschol aan le vragen. Hij hoopt dat
Westkapelle en Domburg nog lot andere
gedachten zullen komen.
Verzoek Wissekerke renteloos
voorschol wegsverbelering.
Afdeelingsonderzoek.
In een der afdeelingen werd geen be
zwaar geopperd tegen wat Ged. Staten
voorstelden, in dc andere afdeelingen
vonden leden, dat het een onbillijkheid
zou zijn tegenover andere aanvragers,
waaraan hulp is geweigerd, omdat reeds
hulp voor hetzelfde doel is verleend ge
worden, en die de verbetering toch lol
stand brachten uit eigen middelen, om nu
hel gevraagde door Wissekerke in te wil
ligen, dal, zoo merkte een lid op, ook nu
weer aanvroeg hulp voor een weg, des
tijds mei hulp van provinciale fondsen
lol stand gebracht. Verdediging van de
aanvraag „Wissekerke" vond hij onge
lukkig gekozen
Toch werd de aanvraag door één lid
sterk verdedigd, hij verklaarde alle der
gelijke gevallen steeds le zullen blijven
verdedigen, totdat de onbillijkheid van
hel principieel bezwaar, dat geldende is,
zal verdwijnen. Dal lid vond het zeer
onbillijk, dat, wanneer een aanvraag in
komt om financieeien steun voor wegs
verbelering, al is de aanvraag voor één
weg of een wegennel en tol een groot of
klein bedrag, principieel geen gelden
meer beschikbaar daarvoor worden ge
steld, omdat vroeger, hoe klein hel be
drag ook moge geweest zijn in vergelij
king van dat bedrag, dat thans word?
noodig geacht, daarvoor reeds gelden zijn
besleed
Een denkbeeld werd geopperd, wat
verschillende leden prijzenswaardig von
den, en welhel slichten van een „weg
fonds' waaruil in de toekomst alle we
gen zouden kunnen geholpen worden;
men sprak den wensch uit, dat het Ged.
College dienaangaande werkzaam zoude
willen zijn.
Men ziet over het hoofd, verklaarde
een lid, dat, wanneer een persoon of een
lichaam destijds financieele hulp genoot
voor instandhouding of daarslelling van
een kunstweg, de aanvrager, of liever de
geholpene, een conlraclueele verbintenis
aanging, om den weg in kwestie voorb-
durend goed te blijven onderhouden.
Hel algemeen gevoelen was ten slotte,
dal inen moest medegaan met het voor
stel van Ged. Staten, qn met groote be
langstelling zullen leden afwachten, hoe
de uitspraak der meeuing van Ged. Sta
ten zijn zal voor het scheppen van een
wegfonds.
Ged Stalen vinden in dit verslag geen
aanleiding, om wijziging le brengen in
hun voorslel.
Den. heer Van Niftr'ik komt hel
onbillijk voor, om het voorschol af le wij
zen. omdat in het plan van f 70.000, één
weg is opgenomen, waarvoor vroeger
reeds een voorschot is verleend Mep zou
dien weg, of liever lie t daarvoor reeds ver
leende bedrag van f 7000 af kunnen trek
ken Hel komt spr. billijk voor niet apo
dictisch elke tweede aanvraag af te wij
zen, doch de door hem voorgestane ge
dragslijnaftrek van liet reeds eenmaal
verleende te volgen
Spr dient een amendement in dien
geest in.
De heer D i e 1 e m a n verklaart hel
principieel volkomen eens te zijn met den
lieer Van Niflrik en met den heer Kake
beeke. Spr is voorstander van de instel
ling van een wegfonds, doch op de gron
den zooeren door den heer Elenbaas ont
vouwd meent hij, dat men thans inciden-
ticel niet af kan stappen van de eenmaal
aangenomen gedragslijn.
Ook de heer Elenbaas bestrijdt hel
amendement, vooral ook mei het oog
op de konsekwenlies waarvoor men dan
komt le slaan Bovendien hebben Ged
Stalen de zaak niet voldoende kimnen
bestudeeren, daar zij handelden naar den
eens gegeven leiddraad. Daarom kan de
vergadering zich thans over liet denk
beeld Van Niftrik niet uitspreken
De heer Kakebeeke motiveert zijn
stem togen het amendement, waarna het
verworpen, wordt met algm stemmen, be
halve die van den voorsteller
Geldleening aan polders.
Zooals wij uitvoerig hebben gemeld
stellen Ged. Staten voor afwijzend le
beschikken op het verzoek van ingelan
den van den Onrustpolder om aan pol
ders geld te leenen voor de uilvoering
van noodzakelijke werken en een bedrag
van f 52000 voor dien polder beschik
baar te stellen.
Afdeelingsonderzoek.
Twee afdeelingen vereenigden zich
unaniem met het voorslel van Ged. Sla-
ten.
In ééne afdeeling werd door een der
leden de meening uitgesproken, dat de
inwilliging van het verzoek geen geld
kost en ook weinig bezwaar voor de
provincie oplevert; calamileusverklaring,
wat voor rijk en provincie zeker duur
der zal uitkomen zal daardoor ounoo-
dig zijn.
Een ander lid waarschuwde hier le
gen, dal met de inwilliging van het
verzoek een gevaarlijke weg zou worden
betreden ,daar het eredlel der provin
cie er onder zou kunnen lijden
Bij stemming verklaarden zich in die
afdeeling 10 leden vóór het voorslel van
Ged Stalen, één tegen, en een wenschte
zich zijn slem voor le behouden.
Ged. Staten vinden in dit verslag geen
aanleiding, om wijziging te brengen in
him voorstel.
Het voorstel wordt z h. s. aangenomen.
Verkoop sloot weg Builenlust
Groede
In alle afdeelingen vereenigde men
zich met liet voorstel van Ged. Staten.
Subsidie Cursus hoefbeslag
Alle leden vereenigden zich in de af
deelingen met hel voorslel van Ged. Sta
len om aan de Z L. M. voor de jaren
1914/15 een subsidie van f 150 'sjaars
le verleenen voor cursussen in hoefbe
slag le Aexl, Cortgene en Zierikzee
Subsidie Paardenfokker ij
Z L. M
Zooals wij1 reeds meldden stellen Ged
Staten voor voor de jaren 1915 en 1916
een crediel te openen van f 1000
's jaars, terwijl dit voor de jaren 1913
en 1911 f 3550 beliep
In twee der afdeelingen ve reenigden
alle leden zich met hel voorslel van Ged.
Statenalleen in eene afdeeling maakten
enkele leden bezwaar legen de voortdu
rende stijging der subsidie
Verhooging subsidie ver
betering g e i t e n r a s.
Alle leden vereenigden zich in de af
deelingen met het voorslel van Ged. Sla-
ten.
Subsidie Openbare leeszalen.
Zooals wij reeds meldden stellen Ged.
Slalen voor afwijzend te beschikken op
de verzoeken van de openb. leeszalen le
Middelburg en Vlissingen om een subsi
die van f 300 's jaars
In de derde afdeeling merkle een dei-
leden op. dat hel vroeger verleend sub
sidie aan Mililaire Tehuizen de conse
quentie medebrengt, om hel verzoek der
Vereenigïngen toe te staan, tiaar juist deze
leeszalen de gelegenheid geven aan jonge
militairen, om hun vrijen tijd nuttig door
te brengen zonder herbergen le bezoeken.
De andere leden der drie afdeelingen
kondeu zich met het voorstel van Ged.
Staten vereenigen.
Ged. Staten vinden in dit verslag geen
aanleiding, om wijziging te brengen in
hun voorstel
Uitzetting en opneming
van kasgeld
Mei het indertijd uitvoerig vermelde
voorslel van Ged. Staten tot uilzetting en
opneming van kasgeld konden alle leden
der drie -afdeelingen zich vereenigen.
Geldleening.
Naar aanleiding van het voorslel van
Ged. Stalen lot sluiting eener geldleening
van ten hoogste f 435,000 vroeg een lid
in de eerste afdeeling, of er voortaan,
geen rekening mede lean worden gehou
den, dal voor de provinciale leeningen
beursnoleering zal kunnen worden aan
gevraagd
De andere leden der drie afdeelingen
konden zich met het voorstel vereenïgcn.
Al deze voorstellen worden z. li s.
aangenomen.
Rekening 1912
Deze wordt onveranderd goedgekeurd
Wijziging begrooting 1911
Deze wijziging is, zooals wij reeds
meldden noodzakelijk met hel oog op de
meerdere kosten voor de nieuwe boo
ten voor den provincialen stoomboot^
dienst
Een lid der eerste afdeeling vroeg
of hel niet mogelijk is de diensten Bres-
kens—Neuzen te verminderen, met het
oog op de grootere kosten van den
nieuwen dienst Neuzen—Hansweerl dan
aanvankelijk was gedacht, en wel, door
dezen nieuwen dienst uit te voeren met
de reserveboot.
Een lid van Ged. Stalen meent, dat dit
niet mogelijk is, daar de ^eheele dienst
niet uitvoerbaar is zonder een reserve
boot.
De andere leden der drie afdeelin
gen konden zich met het voorstel ver1-
eenigen
Ged Staten vinden in dit verslag geen
aanleiding, om wijziging te brengen in
hun voorstel.
Dit voorstel wordl z. h. s. aangenomen.
Begroo ting 1915.
Afdeelingsonderzoek
In eene afdeeling geeft een lid aan
Ged. Staten in overweging, dal de Staten
de stukken iets vroeger zullen ontvangen,
vermits de tijd wel wal kort is, om ze
alle goed na le gaan, in <den korten lijd
lusschen de ontvangst xler stukken en de
vergadering
Bij de uitgaven merkte een lid op, dat
cr feitelijk slechts f 500,— beschikbaar is
voor het aankoopen van boeken voor de
Provinciale bibliotheek, wat voor de tal
rijke vakken wel wat weinig is Hij
wenschl.d al Ged. Stalen bij een volgende
hegrooting met zijne opmerking zullen
rekening houden.
Een lid van Ged. Staten zeide dit toe.
Een lid zou ook wenschen, als mis
schien van praclisch nul, dat dc Provin
ciale bibliotheek 's avonds open is voor
bol publiek.
Een lid "besprak de wenschelijkheid,
dat de leden der Stalen vrijkaarten be
komen op de Provinciale booten, cn dit
in het belang van li unne controle op den
dienst der booten, doch hij maakt er
geen voorslel van.
Andere leden zijn er legen. Een lid
vraagt of hel waar is, dat ook chauffeurs
van automobielen van Ged. Staten een
vrijkaart hebben en acht dit overbodig.
Andere opmerkingen werden niet ge-
üiaakt.
In eene afdeeling sprak een lid even
eens de wenschelijkheid uil. dal zoomo
gelijk de stukken een maand le voren
den leden ter kennisneming worden toe
gezonden Ilij achtte hel 'ook gewenschl,
dal de Statenleden een vrijkaart op de
Provinciale booten krijgen, ten einde de
Provinciale belangen zooveel mogelijk te
helpen bevorderen Andere leden ver
klaarden zich hiertegen, en achten dat
de taak der leden van de Commissie,
uit Ged Staten daarvoor aangewezen
Een lid van Ged. Staten zeide gaarne
persoonlijk te willen medewerken om zoo
mogelijk een maand vóór de verg de stuk
ken te zenden aan de leden Aan het verlee
nen van vrijkaarten aan de leden acht
ditzelfde lid bezwaren verbonden Ook
tegenover de aan de bemanning in be
perkte male uitgereikte vrijkaarten zou
het zijns inziens minder gewenscht zijn,
dat de Statenleden doorgaande vrijkaar
ten ontvingen Het denkbeeld van vrij
kaarten in stemming gebracht, verklaar
den er zich 5 leden vóór en 9 leden le
gen.
Een lid betreurt, dal de goedkoope
relourkaarteu zijn afgeschaft. Hij zou die
die gaarne weer ingevoerd zien, zij het
niet op Zondag, dan op een weekdag, wat
hij in t financieel belang der Provincie
acht.
Een lid van Ged Staten zeide, dat
deze kwestie veel hoofdbreken heeft ge
kost aan Ged Staten. De diensten op Oos-
ler- en Wester-Schelde dienen gelijkelijk
behandeld te worden; en'voor die op de
Westerschelde zouden rctourkaarlen een
groole schadepost kunnen worden met
hel oog op de .Belgen
Voorts vereenigden zich de leden met
het voorstel van Ged Stalen
In eene afdeeling vroeg een lid of
Ged. Staten al een onderzoek hebben in
gesteld naar den aanleg van een fietspad
van IJzendijke naar de Belgische grens
Opgemerkt werd van de zijde van Ged.
Staten, dal dit nog in| onderzoek is.
Een ander lid acht een fietspad eerder
noodig van Biervliet naar Philippine Ook
dit zal in overweging genomen worden.
Op spoed werd aangedrongen naar het
onderzoek naar het aanleggen van een
fietspad Hulst-Walzoorden
Een lid merkle op, dal het tarief lus
schen Hansweert en Walzoorden te hoog
is, vergeleken met de tarieven Neuzen-
Vlissingen-Breskens Hel lid drong aan
op onderzoek, vooral ook om eerder goe
derenvervoer te krijgen met dc tram
Vlake-Hansweert, die op zich zelf ook
te duur is. Van Ged Staten werd me
degedeeld, dal hel wel in de bedoeling
schijnt te liggen eenige verandering aan
te brengen
Een lid merkte op, dat het gewenscht
is, dat er te Zierikzee een paardentrap
gemaakt wordt- Van de zijde van Ged
Staten werd medegedeeld, dal dit al in
onderzoek is Ook werd door bedoeld:
lid opgemerkt, dat de tarieven voor
schoolkinderen van Zierikzee naar Mid
delburg veel le hoog zijn. Ged. Staten
deelden mede, dat er reeds een reductie
is toegepast en dal men nu weer reductie
op de reductie wil en men toch niet tel
kens voor één geval uitzonderingen kan
gaan malcen.
Een ander lid meende, dat toch een
meer commercieel optreden wel ge
wenscht is Hij betreurt het, dal de bij
zondere kaarten op Zon- en feestdagen
zijn afgeschaft, waardoor men op die
dagen goedkooper naar Rotterdam kan
gaan, hetgeen niet in het belang der Pro
vincie is.
Een lid vroeg, of Ged. Stalen hun ge
voelen niet zouden willen mededeelen om
aan de Statenleden vrijkaarten te ver
strekken
(Voor hel vervolg zie men het hoofd
blad)
BURGEMEESTER EN WETHOUDERS van
NIDDELBÜRG breng'n 'er algemeene ken
nis, dat, krachtens Raadsbesluit van 27 Mei
j.l, bet Gemeenteljjk Electrisch Belrjjf gereeh.
tigd is tot den aanleg *an installatiën, op voor-
doelige afbetalingsvoorwaarden, in woningen,
waarvan de kadastrale huurwaarde minder dan
f 350. bedraagt.
Voor nadere inlichtingen bobben belangj
hebbenden zich te vervoegen des morgens tns-
schon 9 en tl uur aan de Stads9chuur.
Middelburg, den 16 Juni 1914,
Burgemeester en Wethouders voornoemd)
P. DÜMON TAK Voorzitter,
W. A. J. SNOUCK HURGONJE,
Secretaris