Alleen op de Wereld Verkeerd Begrepen IF- go llilliïil Advertenties! POPULAIRE BOEKEN wmusmmmmQ FïSSEOR. Ë-SEÜESEK fiüü. fiSSE-if! te Soüiragen R. E. OVING Jr.'s IJzer- en Staalliandel ROTTERDAM. Dp. NANKING's KINADRUPPELS NAAK ZUID-AMERIKA iS oonwaari-M1 „NEDERLAND' J. A. ZIP VAN TEIJLINGEN, m ker op de fiets naar huis, wanneer hij een fietslantaarn hij zich had, verder een koopman met 2 stuks hoornvee welke beesten nu van 4.30 uur tot 7.30 uur in regen en wind moesten blijven staan. De boot die te 5.05 uur van Ter Neu zen vertrokken is, heeft wel aange legd ofschoon er toen een groote re genbui met den noodigen of onnoodigen wind was. Aan het sterke stroomen kon het niet worden toegeschreven, want het was dien avond om 9.02 uur te Ter Neuzen hoogwater. In ieder geval Was er te 4.30 uur minder stroom dan te 5 30 uur. Ook de boot die te 6.35 uur van Vlissingen vertrekt heeft aangelegd omstreeks 7 30 uur, dus in het felste van den vloed. Maar wat niemand begreep: op de boot die toen niet heeft aangelegd, was een lid van Ged. Stalen, tevens lid van de commissie van toezicht op den prov stoombooldienst. Laat ons hopen M. de It., dat in hel vervolg dergelijke gevallen van voor liet publiek onbegrijpelijke toe standen, zich niet meer zullen voor doen. Mijn dank voor de plaatsing. Hojogachlcnd, UEd. Uw dr. M. v d. HOEK Ter Neuzen ,23 Maart 1911 Voor Oud eu Jour. Sputgoedkoope Uitgaven. zooals vele ook bekwame krachten, een tijd werkloos is geweest. Wij wenden dan ook in onzen vrijen lijd alle krachten aan, het besef bij de gezellen aan te kweeken voor een hooger levenspeil. En deze beweging is geen opge schroefde. Ten opzichte der bewering, dat enke len meer hebben dan 21 cent, merken wij op dat er ons twee bekend zijn, die dit krijgen als meesterknecht. Nog ecni- gen hebben 20, die dit hebben als zijude lang aan den winkel of over meerdere ca paciteiten beschikkende, al naar gelang de patroon over bekwaamheid deukt. Een enkele verlangt goed werk, het meeren- deel der patroons zien. graag veel werk, en bekommeren zich over de kwaliteit van het werk tot op een mans hoogte, en komen maar kijken of het nog niet klaar is. Nog willen we wat schrijven over de beunhazerij, die- X. afkeurt. Doch op een andere plaats zegt hij, dat de gezel bij verdiensten moet zoeken. Ook wij zijn geen voorstanders van beunhazerij en zouden dit niet gaarne in bescherming nemen, ware het met dal de nood soms dwingt Willen de patroons in ruil een beter loon geven, we zullen met hand en tand de beunhazerij gaan bestrijden.. Wij kunnen niet aannemen dal X met zijn geschrijf de patroons een plezier heeft gedaan. En hopen ook niet dat X of de patroons op dezelfde manier zullen voortgaan. Wij zouden noodgedwongen op dezelfde manier moeten antwoorden, wat niet in hun belang kan zijn. En waar wij ons zelve te hoog voor achten. Be strijd ons zoo veel ge wilt, doet hot met eer lijke middelen. Wat wij in deze actie hebben gedaan, kan de kritiek ruim schoots doorstaan. Willen de patroons de rust in het be drijf weer gekeerd zien dan dienen zij gevolg te geven aan de door ons aan genomen motie, of met voor ons aanne- lij'ke voorstellen te komen, waarover wij bereid zijn met elkaar te confercercn ffet bestuur der afd. Middelburg Ned Schildersgczollenbond (Nog een derde antwoord aan X. ont vingen wij beden, afkomstig van „een schildersgezel". Uit den aard der zaak komt zijn verweer in veel opzichten met dat van gisteren en met het hier boven staande overeen. We meoncn daarom dit te moeten aanhouden, maar willen er uit aanstippen dal deze inzender bovenal zijn verontwaardiging betuigt over de onwaardige bestrijding door X en over diens ontzegging aan de gezellen van het recht op ook maai' iets meer dan men noodig heeft; op een huiselijk leven, op 't genot van kinderen. Red.]. PROVINCIALE STOOMBOÖTDIENST OP DE WESTER-SCHELDE. M. d Redacteur. Herhaaldelijk heb ik te Borssele hoo- ren klagen over het feit, dat de prov. boot op zijn reis van Vlissingen naar Ter Neuzen te Borssele zelfs bij het meest gunstige weer, zoo vele malen niet aanlegt. Vrijdag waren er 6 passagiers, waar onder ook mijn persoon, die met de boot die te 3 43 uur van Vlissingen naar Ter Neuzen vertrekt, te Borssele op de boot stemden te wachten. Onder die passagiers was er een die naar Axel moest en te Ter Neuzen den trein van 6 12 uur moest hebben. De laatste trein dagelijks in die richting. Die man moest dus terug naar huis, een groot uur van het veer, en kon den volgenden morgen weer daar zijn om dan met den trein van 10 uur van Ter Neuzen te vertrek ken, tenzij hij te Ter Neuzen wilde lo- geeren Dan nog een passagier die naar Zaamslag moest; die kon dan in ln-i don-|b„,.rtB„ ,iet van M ALO T, Volksuitgave, niet 25 illustra tion. I» l'PHt'htbaud voor slechts 1' O 70. van MONTGOMERY, 7e Uitgaaf. Hon rig geïllustreerd. In pracht baud voor slechts l O.ÖO, Verkrjjgbaar bjj don Uitgever D. BOLLE Hang 98, te Rotterdam, en verder alom. Fran- na ontvangst van Postwissel, waarop verlang den titel melden. Het geachte Publiek, dat er prijs op stelt, om Messen, Scharen, Vorken enz. van de al 70 j a r e n in Nederland bekende en door solied en uitmuntend fabrikaat gerenommeerde Firma te koopen, wordt beleefd verzocht, goed op de navolgende Fabrieksmerken te letten, evenzeer als op den naam en de voorletter F Dit zijn mijne Fabrieksmerken liet schopje of de sleutels OÏ Bij de voornaamste Ijzer-, fabrikaat verkrijgbaar. Solingen Galanterie-, Kramerij- en Huishoudelijke Winkels is mijn FRIEDR. HERDER ABR. SOHN Gelderschekvde 31 32. i Bestrijding van Bloedarmoede, Bleekzucht, Malaria (Binnenkoorta), Algameène zwakte, voortdurende Hoofdpijn en Gebrek aan eetlust. lijn alleen ECHT met den naam Dr. H. Manning buiten op de roode doos en nevenstaand fabrieksmerk- Volkomen alcoholvrij. Prijs f 0.75. Dr. H. NANKING'S Pharm. Chemische Fabriek, Den Haag. met de stoomschepen van den Koninklijken Hollandschun LI ©yd. Eerstvolgende vertrekdagen voor Passagiers van Amster dam naar Rio de Janeiro, Santos, Montevideo en Buenos-Ayres S.S. „Tnbantïa" 8 April. SS. „Zeelanöia" April. S.S. „Hollandia" 6 Mei. Voor nadere inlichtingen wende men zich tot der. Koninklijken Hollandscben Lloyd, 131 Prins Hendrikkade, Amsterdam- Koninkl. Wekeiïjksche Maildienst via de Kaap. Maandel^jkscke dienst via het Suez-Kanaal. Nadere inlichtingen bjj de AgentenStoomvaart-Maataokappjj ZEEL AN D,' Vlissintjen. AGENTEN D I E;R M A(A T^S CKAPP IJ, van passage naar Ned.-Indfë en tuaschenliggende plaatsen Makelaar ISIDORE P. J. DE SROGT, i Spanjaaröstraat 9'2. Middelbar Agent der Brand- en Inbraak-Verzek.-Mjj »HOLLANDte Dordrooht. Geopend tot 4 uur. t. a. le aanvaarden, b. o. bf overiep. TE HUÜJB: HÜ1ZEN. 1358 Rotterd. kade, burgerwoning, t. 5 kamers. 1368 Dam Z.-Z. 95, burgerhuis met tuin, torst- 1389 Korte Delft 16, burgerhuis, terstond t. a' 1394 Korte Delft 19, 6 kamers, t. a. Mei. 1395 Dam Z. Z, 92, 4 kamers, 2 zolderkamers t. a. Mei. i Seisbolwerk, 7 kamers met tuin. 1404 Heerenetraat, burgerbuis, 5 kamors. 1405 Hofplein, 5 kamers b. o. HEERENHUIZEN. 1365 Stationstraat met tuin, raitn uitzicht Terstond. 1369 Dam N.-Z„ 8 kamers, t. a terstond. 1370 Singelstraat, met tmn, t. a. Mei. 1380 Noordsiugol met tuin, modern, terstond 1400 Londonscbe Kfyie, met prachtige tuin» b&lcon, t. a. Mei. WINKELHUIZEN. 1285 Korto Deltt met burgerwoning. Terstond. 1356 Markt K 5, BOVENHÜ1Z E;N. 1309 Dam N.Z. 2 kamers, geschikt voor enkoio dame. Terstond. 1374 Londonsohe Kade, b. o 1376 Noordpoortstraat, vrjjon opgang, b. o. 1377 Nieuwstraat. 1387 Heerengracht 36. met vrjjen opgang, modern, terstond. 1388 Seisdam, met vrjjen opgang, modern, t. 1403 Lambrechtstr., vrjj boveuh., f 2 p. week GEMEUBILEERDE BOVENHUIZEN. 1347 Lange Delft, 4 kamers, vrjjen opgang. BENEDENHUIZEN. 1386 Heerengracht 36b met tuin, modern 1.1. a 1397 K. Gortstraat 345, 3 kamers, keuken plaats. 1398 Singelstrnat, vrjjen ingang, 5 kamers met tuin. PAKHUIZEN. 1363 Gbondon Poort bjj de Markt, ook te koop 1364 Kerspel, ook te koop. TE KOOP: 1371 Dam N Z., hoerenhuis, t. a. terstond. 1381 Rouaanache Kade, ruim heerenbuis met moeien tuin, b. o. VLIS81N6BN. TE KOOP: 862 Cluyverstr., met tuin, 3 kamers, aloovi keuken, zoldor. 863 Kanaulstr., met vrjj bovenhuis en tuin 7 kamers, keuken, zolder. 863 4e Dwarsstr., mot erf, 2 kamers, alcove. logeerk., keuken, zolder. 885 B. Ewoutstr., huis met vrjjj bovonk 8 kamers, colder, plaats. Huuropbrengst 6.p. week. 888 B. Ewoutstr., met tuintje, 6 kamors, zolder. Huuropbrengst 4.40 p. week. 910 Walstraat, nieuw gebouwd winkelhuis op beate gedeelte, hoekhuis, terstond. 921 Op goeden stand, 2 huizen met groeten tuin, schuur, w. o. 1 zeer geschikt wei aohilder. TE HUUR 13221326 Noordeee-Boulevard op het mooiste gedeelte met riant zee- en landzicht, nieuw gebouwd, geheel modern en com fortabel ingerichte villa's in verschil lende grootten. Haar of eventaeel koop- prjjs b. o. Vlissingen V.g 4.15 4.3ÖB 4.45 6.25 7.201 9.10112.25 1.27 - 4.50| 9 T.— f 7.10 T.46 ]r.55gKealan C.S. o. Wes. V.' - g Middelburg (1 (2) (3) 8 35 7.29 9.201 12.35 1.38 - - 5.- (4) (5) 7.56 8.05ÏPar8s (Nord) 7.10 - Arnemuiden-. J - - 8:41 - 0.27 12.41 - - - 5.081 - - 8.12*Bru8sel Nord) 11.57 - J Noord-Kraafiert. g.S 5 - 6.49) - 9.351 12.49 - - 5.141— "2 3 3 2 - 8.20»Antwerpen 7 4.Q s Heer-Arendak. |2 3 8 8.58 9.43 12.56 6.21 |S 3" 8.27HArnhem 0. Ngmeg.m Goes|0 Sa - 7.03 T.48 9.53 1.04 1.55 2.28 - 5.291- 2 3 g- 8-t7 8.36| Amsterd. Wp.o.Utr.»; - J KapeUe-Biezel 3 -3 - 7.11 - 10.05r 1.16 - 2.36 - 5.37, s g* - 8.46|jütrocht o. i)eu;B. - Vlnke I: 3 8 - 7.17 - 10.12 1.22 2.06 2.44 - 5.43 - 5; QS 8.28 S.53 Amst, 0. Rott. U.S. Kruiningen—Iers. ±4 A3 - 7.22 - 10.17 r 1.27 - 2.51 - 5.49 - ^5 - 9.02 Den:Haag o. R. N.S. »j 'g Krabbendgke. '3 g* 7.8I - 10.27 r 1.36 - 3.02 - 5.58 - 3* 2. - 9.11 Amst. Wp. 0. Gouda», Rülnnd-Bath. H0" - 7-37 - 10.83r 1.42 - 3.10 - 3.04 - a" 9.17 Rotterdam D. P. 4.45 "fl Woensdrecht. 3 g 7.50 10.45 1.54 3.23 - 6.16 S g jj g - 9.29 Breda. 6.25 ;3 Bergen op Z. 5.48 3® z® 8.— 8.23 10.56 2.03 2.33 3.32 4.20 6.27 7.24 8.57 9.40 Roosendaal 5.10» 7.00 7.40 9.— 9.16 9.42 9.59 10.41 1.41 3.40 4.16 4.25 6.40 7.29 9.34 10.3810.52 11.02 Wouw 6— 8.08 - 11.05 2.11 - 8.41 4.32 6.36 7.36 55 9.49 Wouw 5.23 >j 7.10 7.53 9.11 a j 10.08 1.50 3.53 4.35 6.53 7.85 - - Roosendaal. 6.12A. - - 5.45 8.18, 8.33 1L13 2.19 2.46 8.50 4.44 6.45 7.48 8-02 9.10 9.58nBergen op Z. 5.34 A. 7.23 8.04 9.34tëg S 10.18 10.56 1.59 4.04 4.30 4.45 7.04 7.45 9.51 g - Breda- 7.48 - 9.06 11.45 2.54 3.21 - 7.28 - - - 9.48 10.47 Woensdrecht7.32 g 9.431M - 10.26 - 2.07 aankl 4.54 aank. 7.54 g-g g-0 - Rotterdam D. P. - 6.46 9.58 1.03 4.08 4.08 8.33 9.20 10.41 12.13 Rilland—Bath. T.44 »g 10.10 g -ga 10.83» 2.18 5.07 8.07 g ts g Amst. Wp. o.Gouda 8.10 - - _g 10.50 UKrabbendjjka 7.50 3 g» 10.17 S M Z 10.45 - 2.24 5.14 - 8.13 gfi S - Den HaagO.R.1T.S.» 37.19 - 10.24 1.81 4.87 4.87 8.57 10.05 11,27 HKruiaingen-lers. 8.01 810.26'3 S b 2 10.54» 2.33 524 8.28 10.18 -g" g S Amsterd. 0. EL S.S. - - '9.02 - 11.2$ 2.40 5.39 5.39 3 - 9.53 - 11.05 - 12.29 - UVIake8.03 J»|10J1!? 3 T-3 10.59 - 2.88 4.57J 530 - P.28 - Os Qï Utrecht 0. Den B. 1 8.38 8.388.05a 10.58 1.83 5.02 5.02 - - 9.30 - 10.45 11.35 - fiEapelle-Biezol. 8.17 a g 10.39;"H m "T 11.09 - 2.48 - 5.40 - 8.39 - -éJ - Amst. Wp. 0. Utr.9.18,9.18 - 11.40 2.15 5.40 5.40 10.08 11.29 - 12.17 -1 BGoeB8.27 g 10.4710^ n.i® n.83 2.57 5,09 5.49 - 8.50 10.81 o® - Arnhem 0. Nfim. 8.58 8.58 - - 11.42 2.29 6.21 6.23 - 9.58 11.37 - - U'o-Heer-Arendsk. 8.85 g o ll.59j| g dg 11.23 - 3.05 - 5.57 - 8.58 - 55S M - Antwerpen 7.51 10.17 12.40 4.20 4.20 4.55 8.02 - 9-46 - 10.- 11.58 Noord-Kraagert 8.42j^S 12.07 - s 11.30 - 8.12 6.05 - 9.05 - fl g 3 g - Hfossel (Nord) 8.81 11.18 1.47 5.01 5.01 3 5.57 9.08.— 10.29 11.141 L47flArnemaiden 8.49 cg 12.16, - 11.33 - 3.20 6.13 - 9.18 - S Pttfls(Nord). - - g 5.15 - 10.46 10.46 V - f- - - - 5.32 -S piddelburg 8.571 g fl 12.23 - - |ll.45 11.54 3.27 - 5.28 6.21 - 9.22 10.51 Keulen C.8.0. Wes.gc;9.56 c 2.00|&;8.06 8«Ccll.l2 31-50 1.50 - - 1 Vlissingen A 9.0Slz 12.82|l0.2ö|l0.45]ll.52 12.02 3.86 5.35 1 6.29 9.30 10.59 1U811.52 12.0j g Geen 3e kl. (1) (2), (3) en (5) wachten de annkoms der boot uit Queenboro en Folkestone at. (4) Neenfe de reizigers en bagage van de aagooot over, als deze te 7.20 gemeerd ligt aan de ponton. Komt de boot tater san dan 7.80 dan vertrekken de reizigers met den Berljjnschen mailtroin van 7.10, die big ft wachten op de aankomst der boot. In dat geval wordt een extra-rjjtuig in dien trein geplaatst voor de reizigers voor Znid-Dnitsohland. (1), (2) vervoeren reizigers van Engeland en Vlissingen voor Holland via Boxtel, Njjmegen, Arnhem, Zwolle naar het Noorden. (1) Zuid-Duitaohland via Gooh, Crefeld, Keulen naar Zwitserland en Oostenrgk. (2) en (5) via Gooh, Oberkansen, naar Berljjn, Hamburg, Kopenhagen en St. Petersburg. (4) en (5) ook reizigers van en voor België. (3) vervoort reizigers naar België en Nederland via Roosendaal, Lage-Zwaluwe. Alle rondreisbiljetten zjjn geldig op de D treinen, «onder bjjbetaling; gewone plaatakaarten alleen tegen betaling van f 0.60 voor afstanden minder dan 150, fl.20 voor meer dan 150 K.M. a) via Woerden. 6) Over Venloo—Kempen, c) via Creteld. Brussel Midi. r) Neemt Dinsdag te Goes geen reizigers op voor dese stations. Neemt Dinsdag in dote stations geen reizigers op voor Goes (looo). fl Over Utreoht. aankomst in Keulan 10.20 Voor Nederland Ameterdamsohe, voor Duitsohland Midden foropeesohe, en voor België Greenwichtjjd. Trein 7.20 van Vlies, geeft te Breda aansluiting naar Limburg. Van Neuzen. la'5.56 8.52 12.19 J 5.31 8.35dn Van Dent (Zuid) 5.11 8.19 11.50 2.15 5.04 8.03 Neuzen 6.58 10.— L.48 6.12 Van Antwerpen6.46 10.39 CJ2.06 6.16 1 Sluiskil'(St.) a *6.04 9.00 12.27 5.39 8.43d (I Gent-Eeoloo 5.24 8.31 12.02 2.27 5.16 8.15 1 Sluiskil 7.05 10.08 1.R6 6.20 Brussel (Nord) 5.59 9.36 12.36 •5.29 1 8.18 F» Sluiskil fbragVa 6.07 9.03 12.80 5.42 8.46dl Selzaete 6.12 9.10 12.43 2.59 5.55b 8.59 Axel 7.12 10.17 2.04 6.29 Mochelen 6.37 8.40 10.32 1.29 6.01 8.46 Philippine 7 a 6.11 9.07 12.34 - 5.46 8.50dl 8as van Gent 6.42 9.40 1.15 - 6.25b 9.30c Kgkoit 7.19 10.26 2.13 6.37 - 8t. Nioolaas 7.45 9.33 11.43 3.05 7.15 I 9.43 z Sas van Gent a 6.19 9.15 12.48 5.55 8.59dfl Philippine. 6.50 9.48 1.28 6.33b 9.38 0 Hulst. 7.27 10.38 2.22 6.48 Te Hulst. 8.29 12.34, 3.52 8.01 j Aank. 8elsaete6.04 9.— 12.26 3.05 5.40 8.44 D Sluiskil (brug) 6.54 9.52 1.27 6.37b 9.42c Te St. Nicclaas. 7.38 10.54 2.85 7.02 Kgkuit 8.42 12.55 - 4.06 8.13 Gent-Eeoloe 6.50 9.38 fl Sluiskil (St.) 6.57 9.55 1.80 - 6.40b 9.45o Mechelen 9.17 11.55 3.57 8.14 Axel 8.49 J— 1.02 4.14 8.20 (Zuid). 7.04 9.50 1.24 4.— 6.36 Ö.41 UAank. Neuzen. 7.05 10.08 1 88 «.48b. 9,5?o Brussel (Nord). 9.49 12.24 4.53 8.57 Sluiskil. 8.56 1.09 1 4.22 ',8.27 o. Van en met 3 November rijdt die trein tusschen Neuzen en Sas van Gent nog enkel Zaterdags en Antwerpen. 8.33 12.32 3.28 8.10 Neusen 9.04'gg— 1.16 4.28 8.84' Maandags als ook op 26 December, 2 Januari en 14 April, b. Van en met I November rpdt die trein niet meer Zondags 9.15. tnssshen Selzaete en Neuzen op Zon- of feestdagen, c. Van entmet 2 November rjjdt die trein tusschen Sas van Gent en Neuzen nog enkel Vrndags, Zondags en op gelijkgestelde feestdagen, d. Van en met 1 November Gedrukt ter Stoom-, Boek- ea Handelsdrukkerij van de Firma D. G. Kröber Jr., te Middelburg tffdt die trein niet meer tuiscken Neuzen en Selzaete op Zon- on feestdagen. 5.47 11.15 - 7.56 9.33 8.19 10.32 7.3010.55 7.3510.28' 8.1311.10 7.0410.08. 8.5011.08

Krantenbank Zeeland

Middelburgsche Courant | 1914 | | pagina 6