Middelburgsclie taant DERDE BLAD BINNENLAND. TA» 'OI TA» Zaterdag 22 Nov. 1913. no. 277. DE GEDEPUTEERDE STATEN. Nu het uitvoerend college van ons ge westelijk bestuur een vrijzinnige meerder heid"* heeft, is het blijkbaar voor „De Zeeuw" geworden tot een van de trou wens vele onderworpen waarover zij haar liberalen-afkeer lucht als ze er leans toe ziet, vooral door 'l smalend afgeven op liberale onvolmaaktheid en een, zij 't ook vaak vermeend, gebrek aan succes Zoo werd deze week in dat blad een artikel gewijd aan den minder aangena mer! dag dien „de nieuwe meerderheid in Ged, Stalen" zou hebben gehad in de vergadering der Prov.. Staten van de vorige week Maar als het blad nog eens zoo n be loog op louw zet, dan moet liet toch wal beter zich eerst op de hoogte stollen van de werkelijke feilen, want 't is wel wal erg mal zooals hel nu doordraaft De volgende feilen worden aangevoerd voor dat betoog le. de verkiezing van mr. de Veer lot buitengewoon lid van Ged. Staten; 2e. dc aanneming „legen den zin van Ged. Staten", van het voorstel-Kake- beeke c. s. tot het aan G. Staten opdra gen der kwestie van een aanlegsteiger voor Camperland 3e. de aanneming van het aniendc- ment-Dicle.man bij de behandeling van het reglement op de wegen en voetpa den; 'Ie. de aanneming van de motie-De Veer om de beide stoombootdiensten onder één directeur te brengen; en 5e. de aanneming van het voorstcl- Dekker om ook aan Zeeuwsche werven inschrijvingen voor den houw van sloom- booten te vragen. Met een enkel woord moei dal toch even worden rechtgezet lo. Wal voor teleurstelling is er voor een minderheid, zooals de linkerzijde in de 'Prov. Stalen nu is, om hel bij een benoeming nog lol een loling te brengen? Op zoo'n kans zullen de meeste vrijzin nigen nicl hebben durven hopen. 2o. Het is gewoonweg onwaar dal de aanneming van het voorstel-Kakebecke geschiedde legen den zin van Ged. Stalen. Nadrukkelijk verklaarde dc heer Van Niflrik namens Ged. Staten dat deze geen bezwaar hadden legen het voorstel-Kake beeke. De lieer Van Niflrik wees ér voorls nog op, dal hel eenige verschil tus- schen hel aanhoudingsvoorslel van Ged. S. en dal van den heer Kakebeekc was, dal de verantwoordelijkheid van Prov. Stalen wordt overgebracht naar Gedepu teerden, en dal de zaak er een jaar door bespoedigd zou worden. 3o. Het amendemont-Dicleman veran derde praclisch niets aan het voorstel van, Ged. Slaten om le trachten inbouwing van de wegen te voorkomen, en zoo de mogelijkheid lol verbreeding open le la ten. liet had uitsluitend ten doel aan eenige juridische bezwaren legemoet le komen. 4o. De molie-De Voer inzake de di rectie van de sloombootdiensten werd bij de stemming gesteund door twee der le den van „dc nieuwe meerderheid" van Geo. Staten, nl de hoeren van Niflrik en Sprenger, evenals trouwens door ver scheidene andere vrijzinnigen. 5o. En wal hel college van Ged. Sla- ten, en speciaal die „nieuwe meerder heid" daarvan te maken hecfl mei de ■motie-Dekker, moei het blad nog maar eens uitdenken op een regenachligen middag. Misschien bevindt het dan, dal heel andere overwegingen dan politieke daar bij een hoofdrol hebben gespeeld. Na al die zakelijke kwesties nog iels van anderen aard Het blad vindt het „geen mooie ma- nofeuver" dal de vrijzinnigen bij de ver kiezing van buitengewoon lid van Ged. Staten op den lieer Kakebeekc stemden, ,en de lieer Kakebeekc „die een nobelcn naam heeft op le houden" had zich daar loie niet mogen Ieenen. En dal alles om dat de vrijzinnigen die in de Prov Staten in minderheid en ide Ged. Slalen dc meer derheid hebben, nu nog die onbillijkheid vergrootten door ook den buitengewonen zetel „voor zich op te cischcn." Noemt u dal „voor zich op eischen" als een minderheid bij een stemming op een eigen candidaat stemt? HET ANTWOORD DER REGEERING. De memorie van antwoord op de al- gcmcenc beschouwingen in liet afdeelings- verslag over de slaalsbegrooting begint met een nog al leuke terzijde sell u i vi ti g van liet vcrkiczingsdcbal: Van de uitvoerige gcdachtcnvvisscling die in alle cfdcelingen plaats liad, om trent den loop en den uitslag der verkie zingen, heeft de regeering met belang stelling kennis genomen. Zij geeft haar geen aanleiding lot eenige opmerking. De pertinente vraag of de regeering van de werkzaamheid der Loge op de hoogte is, beantwoordt zij ontkennend. Er is haar geen enkel feil bekend dal een onderzoek noodig zou maken. Ook liet debat omtrent den loop dei- crisis, welke uil den uilslag der verkie zingen voortvloeide, kan dc regeering, voor Zoover hel haar eigen beleid niet raakte, voorbijgaan. Ten opzieble van dc bezwaren, geop perd legen bet optreden van het n i e u- we kabinet, worat bel volgende op gemerkt nadat eerst de doeltreffendheid van een zakenkabinet is bestreden De opdracht der Koningin tot vorming van een oxlra-parleinentair Kabinet scheen derhalve der regeering niet alleen een oplossing van de crisis aan te geven waar voor zij de volle verantwoordelijkheid kon aanvaarden, maar inderdaad de beste die bij de gegeven situatie mogelijk was. Het Kabinet toch had zich in de eer ste plaats rekenschap te geven van het feil dal het niet kon zijn een parlSj- ministeric, d. w. z oen ministerie dat ge roepen was aoor zijn regeeringsprogram- ma uitvoering te geven aan liet program ma van een der parlementaire partijen. Een parlementair Kabinet ware onge twijfeld nog mogelijk in den vorm van een coalitie-ministerie. Maar een derge lijke coalitie was onbereikbaar gebleken. Derhalve was bol een logische en poli tieke noodzakelijkheid, dal de regeering aan oen extra-parlementair Kabinet werd toevertrouwd, d. w z aan een Kabinet dat uit geen der partijen voortgesproten, buiten ieder partijverband 's lands zaken z.ou behartigen. Dat de leden der regeering builen hel parlement slaan is dus nicl liet eigen lijke kenmerk van liet Kabinet, maar veeleer de consequentie van de gedach te die aan zijn vorming ten grondslag ligt. Dal het ministerie een concentratie- ministerie zou zijn ai dan niet „verkapt" moet dan ook door de regeering beslist worden ontkend. Waar is, dal do reg liet hoofdpunt van liet programma dei- vrijzinnige partijen tot uitvoering tracht tc brongen en op een ander belangrijk punt daarvan aan de wenseheu dier par tijen grootendeeis tegemoet komt. Waar is liet ook, dat de mannen die er zitting in namen de vrijzinnige beginselen zijn toegedaan en deze ook in de regeering niet zullen verloochenen. Maar een en ander geeft geen recht aan hel Kabinet een karakter loc le kennen dal in strijd is met de bedoeling die bij zijn vorming werd beoogt. Terwijl echter eenerzijds vaststond dal liet Kabinet niet anders dan extra-parle mentair kon zijn, was het anderzijds ei sell van een goede constitutioncclc staatkunde dat rekening werd gehouden met do uitspraak der kiezers. Het gevolg van deze dubbele noodza kelijkheid - extra-parlementair. en lier- vormend moet dan ook zijn, dal de taak van deze regeering zal zijn vol bracht, zoodra het terrein geëffend is voor een hervatting van een regelmati- gen politieleen strijd. Indien nu gevraagd wordt waar d e regecring haar steun denkt te vinden, dan is het antwoord daarop niet moeilijk. Allereerst toch meent zij aanspraak le mogen maken op den steun van de meerderheid der Kamer en in hel bij zonder van de vrijzinnige partijen, met welke zij hel naaste verwant is. Zij heeft dan ook met voldoening uil het Yoorloo- pig iVerslag mogen ontwaren dat zij in haar verwachting niet is teleurgesteld, Dal de 'regecring bij de hervormingen die. zij beoogt, hervormingen die bij dc verkiezingen ook door de soc.-demoeraten 'zijn aanvaard, <op hun stem rekent, ;ligl ju den aard der zaak. Voor de vrees dal zij overigens hun steun zou zoeken, waar mede wel niet anders bedoeld kan zijn dan dat zij bereid zou zijn de soc.-demo- cratisclie politiek le steunen of in die richting concessies te doen, bestaan gee nerlei aanleiding en liet zal ook door de soc.-democratcn zeiven niet worden ver wacht. De vraag of het Kabinet rekent op de medewerking der rechlsche partijen wordt in zoover bevestigend beantwoord, dat cr voor die partijen geen grond is van hel Kabinet een haar vijandige houding le verwachten. IIcl heeft in geen enkel op zicht stelling genomen tegen de rechter zijde en liet doel, dat liet Kabinet be oogt, dwingt niet lot oppositie. De reg. verwacht niet, dat de maatregelen die zij zal voorstellen, geen verzet zullen vin den, wel verwacht zij dat daarbij zakelijke redenen den doorslag zullen geven. Zij koestert de hoop, dal de verzoenende geest, waarin zij hel bewind zal voeren, tegemoetkoming en erkenning zullen vin den. De keuze van den heer T r e u b als minister van landbouw, nijverheid en handel kan alleen verwondering wokken als men geen oog heeft voor de geheel nieuwe phase, waarin de vorige regec ring, door de afkondiging der Invalidi teitswet, hel vraagstuk der Slaatspcnsion- ncoring heen gebrachl. Welke nieuwe minister van landbouw, N. on II. ook op- Ireden zou, sedert 7 Juni j.l. stond vast. dal dc bevoorrechte groep van ouden van dagen kosteloos ouderdomsrente ge nieten zal. De lieer Treub kwam in geen c'nkcl opzicht in strijd met hetgeen vroeger door hem in of huilen de Kamer over dit onderwerp is gezegd of geschreven, door Rich bereid te verklaren, als on derdeel eencr brecderc herziening der verzekeringswetten, ook aan de opheffing van die bevoorrechting zijn krachten le beproeven. Ten aanzien der gestelde vragen zij het volgende opgemerkt le. Geen enkele uitzonderingsmaatre gel zal worden ingediend om de vrijheid en den vooruitgang der Roomsch-Kalho- licken te stuiten. Wat overigens bedoeld wordl mei voorstellen om de toenemii\g der macht van Home legen le gaan is der rog. niet duidelijk. 2e. Hel Kabinet is nicl voornemens een speciale bescherming aan de Her vormde kerk lo bevorderen. 3e. Bij benoemingen zal allereerst op geschiktheid en bekwaamheid worden acht geslagen. Voor sommige betrekkin gen kan echt elf do geschiktheid somwij len afhankelijk, zijn van overeenstemming in godsdienstige gezindheid van den be noemde met zijn omgeving. le. In militaire aangelegenheden zal het streven der reg. gericht zijn op een loyale uitvoering der onder hel vo rige Kabincl lol stand gekomen wetten. Zij meent daarbij te mogen rekenen op den steun van allen, lot welke zijde dei- Kamer ook behooronde, die met haar van mecning zijn, dal hel geen aanbeve ling zou verdienen in de eerst volgende vegecringsperiode wijziging dier wellen, anders dan 'bij gebleken noodzakelijk heid. aanhangig le maken. 5o en Ce. De beide vragen onder 5 en C gesteld moei de regeering onbe antwoord laten. De handelingen en be sprekingen van Gort van der Linden voor hij do portefeuille aanvaardde, liggen bui len de ministeriecle verantwoordelijk heid. i Een voorstel lol herziening van art 192 der Grondwet (onderwijs) is van liet Kabinet niet le verwachten. Een compromis terzake van zoo he terogene onderwerpen van constitutioneel recht, als onderwijs- en kiesrecht uit den aard der zaak zijn, mag door de regecring niet worden bevorderd. In bei de gevallen behoort zelfstandig te wor den beslist, wat 's lands belang cisclit. Bovendien echter zou de reg. door art 192 aan de orde le stellen gevaar loo- pen een feilen beginselstrijd le doen ontbranden, die haar vermogen om dc electorale hervorming tot stand te bren gen aanmerkelijk zou kunnen verzwak ken. Noch dc koslelooz.e ouderdomsrente noch het algemeen kiesrecht raken de hoofdbeginselen der rechlsche partijen en de mogelijkheid schijnt niet uitgeslo ten op eendrachtige samenwerking. Ook met deze overweging moest het aan de orde stellen van art. 192 vermeden worden. Het ligt niet in de bedoeling cr toe mede le werken, dal de behandeling der Grondwetsherziening worde uitge steld tol het einde der legislatieve pe riode. Het kabinet zal integendeel spoe dige aanneming zooveel mogelijk bevor deren. De indiening der voorstellen is te wachten zoodra een behoorlijke voor bereiding en een regelmatige werkwijze liet toelaten. Hel ligt voor de hand, dal maatregelen ten aanzien der ouderdoms voorziening aan de Grondwetswijziging dienen vooraf le gaan. Na aanneming van rcvisievoorslellen kan geen sprake meer zijn van ccnigcn Icgislalievcn ar beid. Hel zal mede van den uilslag van liet onderzoek der staatscommissie voor de evenredige vertegenwoordiging, dal naai de reg. vertrouwt met bekwamen spoed zal worden teneinde gebrachl, afhangen of in liet voorstel lol Grondwetsherzie ning ecu voorloopig kiesreglement zal kunnen worden opgenomen. HeA-zou naar de meening der reg. in strijd zijn met een der beginselen, welke aan hel algemeen kiesrecht ten grond slag liggen, indien den wetgever vrij heid werd gelaten bij de toekenning van het kiesrecht aan vrouwen, eischen le stellen in verband met den maalscliappelijken welstand. Een ruime opvatting van de laak die de regeering op zich hecfl genomen bracht mode, dal zij zou trachten de beëindiging van den p o 1 i I i e k e n s c h o o 1 s l r ij d, die zoolang een krach tige ontwikkeling van liet volksonderwijs in den weg stond, voor le bereiden. Zij is van ooraccl dat dc omstandigheden daartoe gunstig zijn. De reg. beoogt niet een forinuie te vin den van art. 192 der Grondwet, waarbij beide partijen zicli desnoods kunnen neerleggen. Wal noodig schijnt is veeleer vast le stellen den financiëelen grond slag voor de regeling van ons volkson derwijs. Daarbij dient overwogen te worden op welke wijze de financiëcle en paedago- gische onafhankelijkheid van hel bijzon der onderwijs ware te waarborgen en welke eischen voor goed en deugdelijk onderwijs van staatswege gesteld moeten worden. Maar tevens zal dan de vrai« moeien worden beantwoord, hoe in de kosten zal bchooren le worden voorzien ook mei hel oog op een betere opleiding en salaricering der onderwijzers. Eerst als omlrcnl deze punlcn overeenstem ming zal zijn bereikt, is de grond gelegd voor duurzamen vooruitgang en Iegelijk voor althans voorloopig duurzamen vre de Of daarbij wijziging van art. 192. der Grondwet al dan niet onmisbaar is, schijnt voor men het over de zaak zelta eens is, niet op goeden grond uil te maken. Een uitzonde ring op de overigens dooi de reg. als wenschelijk erkende conti nuïteit in de wetgeving is ten volle ge wettigd, omdat, afgezien van de bijzon dere omstandigheden waaronder dc af kondiging der sociale verzeke- rings w e 11 e n plaats had. de koslc- looze ouderdomsrente een der hoofdpun ten van de verkiezingen heeft uitgemaakt Bovendien kent art. 369 van do Invali diteitswet, ouderdomsrente alleen toe aan een bevoorrechte groep van ouden van dagen. Zonder ingrijpende wijzigingen der aangenomen wellen kan aan deze bevoorrechting niet een eind worden ge maakt. Een herziening dier wetten is bovendien noodzakelijk om den admini stratieve» last daarvan niet boven hel onvermijdelijke le doen stijgen en om daaraan haar bureaucratisch karakter te ontnemen. Er behoeft geen vrees te bestaan voor de „bedenkelijke reactie dal de lieer Trcub zijn verworpen amendementen op de Radcmvet zou willen doen herleven. De vereenvoudiging der Hadonwel zal heel wat ingrijpender moeten zijn dan door amendeering mogelijk was. Hel ligt in de bedoeling do ouder domszorg geheel uit de Invaliditeits wet le lichten Voorls om hel noodigo te iloen om do ongevnllenvcrzek o- r i n g uit le breiden lol den landbouw alsmede een voorstel voor le bereiden lot gedeeltelijke invoering van den l i e n- urigon ar l>e i d s(1 a g De herziening dor voivckeringsweilcn cischt intussehen vooreerst de volle aandacht van den mi nister van landbouw, nijverheid en han del. Bij de invoering van den (ienurigen arbeidsdag zal er legen moeten worden gewaakt dal aan dien maatregel, zoolang die niet ook elders zal worden toege past, niet een zoodanige uitbreiding wordt gegeven dal hij de Nederlandsche nijver heid bij haar mededinging op de interna tionale markt le voel bemoeilijken zou AMSTERDAM ADRESSEERT AAN DE KAMER. Bij hel debal over de onlwerp-gcmeon- tcbegrooting voor 1911 is herhaaldelijk ter >prake gebracht de noodzakelijkheid, om aan dc Tweede Kamer der Slalen- Gcneraal te adresseeren, meL hel doel. op spoedige behandeling en aanneming van het wetsontwerp betrekkelijk de hef fing ten behoeve van do gemeenten van opcenten op de hoofdsom der bedrijfsbe lasting van rechtspersonen B«en W. van Amsterdam, rekening houdende Jnel deze geuite wenscheii, heb ben een ontwerp-adres samengesteld, dal aan de goedkeuring van hel coniité-gene- raal van den Baad is onderworpen en de instemming van die vergadering kon wegdragen. Het adres zat binnen enkele dagen wor den verzonden Tel. STUKKEN VOOR DEN GEMEENTERAAD VAN MIDDELBURG. (Voor 't begin zie men het Tweede Blad). De Garantie b ij uitbreiding kabelnet. Er zijn verschillende verzoeken inge komen om aansluiting aan liet clcctrisch kabelnet, die een uitbreiding van dil net tengevolge zullen hebben. De eerste dezer aanvragen, die van do vereetiiging „Kinderzorg' was levens de eerste van belangrijken aard, nadat door een raadslid de wenschelijkheid werd beloogd, om ingeval van uitbreiding van het kabelnet de beslissing aan den raad te laten. Hel komt B. en W wenschelijk voor om een vast beginsel aan le nemen, overeenkomstig welk voortaan gehandeld zal worden. Zij slellen voor om le besluiten, dat omtrent alle kabeluitbreidingen van liet G E. B waarvan de kosten f 200 te bo ven gaan, dc beslissing bij den Raad be rusten zal, evenals dal ook nu bij gas- en waterleiding gebruik is en. ten einde bij kleine uitbreidingen noodeloozc stag natie le voorkomen hun collego te mach tigen zelfstandig le heslissen, indien de uitbrcidingskostcn minder dan f 200 be dragen en mils door den aanvrager 10 "o van die kosten in jaarlijkseh slroomge- bruik gegarandeerd worden B en W. leggen daarbij ton opzichte van „Kinderzorg" een raming der kosten ad f 1350 over, waarvoor de aanvrager con jaarlijksch stroomgebruik van lOq» dier kosten garandeert De commissie van fabricage kan zicli met hel eerste deel van hel voorstel van B. en W. zeer goed vereeni gen, maar het wil de commissie voorkop men, dal ecne garantie van 10 «/o der aanlegkosien dooreengenoinen niet vol- doende geacht kan worden Ter molir veering van deze meening wijst zij er op, dal de 10 "/o niet die bruto winst oplevert (winst na aftrek van den kostprijs van de electriciteil aan de oomecnle' die noo dig is om de algemcene kosten en de rente en afschrijving le dekken Legt men als maatstaf aan de garantie, die door de waterleiding geëischt wordt en 8 o/o bedraagt, dan zou noodig zijn een garantie van 18 o„. Toch biedt ccnc garantie van 18 <y„ der aanlegkosien geen voldoenden waar borg, indien er niet eene beperkende bepaling aan toegevoegd wordl, om een in verhouding tol het gemiddeld stroom verbruik te groot maximum stroomver bruik le voorkomen, want wanneer deze verhouding niet in aanmerking geno* men wordt, is het zeer wel mogelijk, dal zelfs bij eene garantie van 18 ode cleclricileitslevering aan den aanvrager een verlies voor de gcmccnle oplevert Bij iedere aanvraag zal dus op die verhouding gelet moeten worden en met klem wil de commissie hierop wijzen, omdat dit tol nu toe blijkbaar niet is geschied en dientengevolge volgens de ingediende bedrijfsbegrooling die verhou ding in onze gemeente reeds veel .ongun stiger schijnt te zijn dan in alle andere gemeenten, waarvoor dc heer Singels in zijn rapport die verhouding heeft ge noemd De door den aanvrager le installeeren capaciteit zal niet meer dan 2 K W. mo gen bedragen om bij f 200 aanlegkosien en 18 o o garantie ctoorcengenomen geen verlies le lijden Zulks met het oog op de maximumhclasling, die aan de tramwegmij als leverancier \an deelec- Iricileit moet betaald worden Hel bovenstaande geldt alleen voor lichlcapacilcil Bij de levering van krachteenheden voor kleine installaties speelt de betas ting van hel kabelnet in den regel geen belangrijke rul, doch op dc krachleen- hedon wordt minder verdiend, zoodat hel toch wenschelijk zou zijn, ook hiervoor de garantie op 18 «o le bepalen en de grens yoor de molorcapacilcit op |>.v. 2' j P.K. vasl le stellen Naar aanleiding van hol tweede gedeelte van het voor stel. „Kinderzorg betreffende, kan de commissie medcdeelcn, dat, volgens den boven aangegeven maatstaf de vereeniging 15 o/o'van de aanlegkosien of f 196.13 zal moeten garandeeren wil de gemeente geen al le groete kans loopen voor verlies De commissie geeft derhalve B en W. in overweging, hel tweede gedeelte van hun voorstel in dien geest te wijzigen en daaraan nog toe le voegen, voor hoe veel jaren de garantie zat moeten wor den gegeven. Burgemeester en Wethou ders antwoorden hierop, dal het door hen voorgestelde percentage ad 10 o,*„ het rechtstreeks gevolg is van de Ier zake dende verordening. Indien derhalve hel gevoelen van de comm van fabr. werd gevolgd zou de verordening op dit punt gewijzigd moe ten worden. Zoodanige wijziging komt B en W geenszins wenschelijk voor. Zij mcenen, dat het niet wenschelijk is, om hij elke uitbreiding van een nieuw begonnen bedrijf, welks resultaten tot nu toe geenszins slecht zijn te noemen, den eiscli te stellen, dat de eerste aanvrager, die aanleiding geeft lol een zoodanige uitbreiding, een waarborg stelle, waar door die gansclie uitbreiding wordt ge dekt. Niet alleen zal dit vele aanvragers er van afschrikken, om zich aan te slui ten, maar bovendien leert de practijk, dal zoodra de uitbreiding heeft plaats gehad, binnen haar gebied zicli meer personen aansluiten, van wie dan geen waarborg zal worden geëischt, terwijl, indien de eerste aanvrager door den vor- eischlen waarborg wordt afgeschrikt, alle andere eveneens achterwege blijven. Naar hun gevoelen is de waarborg van 10 o.o, op advies van den adviseur der gemeente kort geleden vastgesteld, voldoende, indien men daarbij in het oog houdt, wal daarmede is bedoeld, namelijk „cehigermale gewaarborgd" maar met „gedekt" le zijn, welke laatste eisch het jonge bedrijf, waarvan hier sprake is, h i geenszins ten goede zou komen Zij mee non mitsdien hun voorstel, wal dil punt betreft le moeten "handhaven. Wat den wenseli betreft, dal aan de hier bedoelde voorstellen worde toegevoegd, voor hoeveel jaren de garantie zal moe ten worden gegeven zij opgemerkt dat daaromtrent in de geldende verordening geen bepalingen voorkomen en worden die voorstellen door hen aangevuld met de bepaling dal „de waarborg van 10 o(, z.oolang wordt geëischt lol een nieuwe consument op dezelfde uitbreiding van het net is aan gesloten en in geen geval langer dan 10 jaren, gerekend van af den datum, waaronder op de aanvrage wordt be schikt." De commissie van fabricage meent uit liet schrijven van B en W. te moeten opmaken dat volgens hun mee ning geen garantie geëischt behoeft le worden, om gedekt te zijn, doch slechts eene zoodanige om eenigermale gewaar borgd te wezen Hel wil der commissie voorkomen, dat hel wenschelijk is, dat de raad in prin cipe uilmake, welke van deze beide op vattingen gevolgd behoorl le worden en daarom achten zij hel beter, hunne ad viezen te handhaven, dan deze in ver hand mol de bedoeling van B en W van hel „eenigermale gewaarborgd zijn" le wijzigen. De commissie van financiën acht hel ook gewenscht. dat in prin, cipe worde uitgemaakt of voortaan met een garantie van 10 o/U genoegen zal worden genomen. Zij acht dit niet re-

Krantenbank Zeeland

Middelburgsche Courant | 1913 | | pagina 9