Middelburgsclie taant
DERDE BLAD
BINNENLAND.
TA» 'OI
TA»
Zaterdag 22 Nov. 1913. no. 277.
DE GEDEPUTEERDE STATEN.
Nu het uitvoerend college van ons ge
westelijk bestuur een vrijzinnige meerder
heid"* heeft, is het blijkbaar voor „De
Zeeuw" geworden tot een van de trou
wens vele onderworpen waarover zij haar
liberalen-afkeer lucht als ze er leans toe
ziet, vooral door 'l smalend afgeven op
liberale onvolmaaktheid en een, zij 't ook
vaak vermeend, gebrek aan succes
Zoo werd deze week in dat blad een
artikel gewijd aan den minder aangena
mer! dag dien „de nieuwe meerderheid
in Ged, Stalen" zou hebben gehad in de
vergadering der Prov.. Staten van de
vorige week
Maar als het blad nog eens zoo n be
loog op louw zet, dan moet liet toch wal
beter zich eerst op de hoogte stollen van
de werkelijke feilen, want 't is wel wal
erg mal zooals hel nu doordraaft
De volgende feilen worden aangevoerd
voor dat betoog
le. de verkiezing van mr. de Veer lot
buitengewoon lid van Ged. Staten;
2e. dc aanneming „legen den zin van
Ged. Staten", van het voorstel-Kake-
beeke c. s. tot het aan G. Staten opdra
gen der kwestie van een aanlegsteiger
voor Camperland
3e. de aanneming van het aniendc-
ment-Dicle.man bij de behandeling van
het reglement op de wegen en voetpa
den;
'Ie. de aanneming van de motie-De
Veer om de beide stoombootdiensten
onder één directeur te brengen; en
5e. de aanneming van het voorstcl-
Dekker om ook aan Zeeuwsche werven
inschrijvingen voor den houw van sloom-
booten te vragen.
Met een enkel woord moei dal toch
even worden rechtgezet
lo. Wal voor teleurstelling is er voor
een minderheid, zooals de linkerzijde in
de 'Prov. Stalen nu is, om hel bij een
benoeming nog lol een loling te brengen?
Op zoo'n kans zullen de meeste vrijzin
nigen nicl hebben durven hopen.
2o. Het is gewoonweg onwaar dal de
aanneming van het voorstel-Kakebecke
geschiedde legen den zin van Ged. Stalen.
Nadrukkelijk verklaarde dc heer Van
Niflrik namens Ged. Staten dat deze geen
bezwaar hadden legen het voorstel-Kake
beeke. De lieer Van Niflrik wees ér
voorls nog op, dal hel eenige verschil tus-
schen hel aanhoudingsvoorslel van Ged.
S. en dal van den heer Kakebeekc was,
dal de verantwoordelijkheid van Prov.
Stalen wordt overgebracht naar Gedepu
teerden, en dal de zaak er een jaar door
bespoedigd zou worden.
3o. Het amendemont-Dicleman veran
derde praclisch niets aan het voorstel van,
Ged. Slaten om le trachten inbouwing
van de wegen te voorkomen, en zoo de
mogelijkheid lol verbreeding open le la
ten. liet had uitsluitend ten doel aan
eenige juridische bezwaren legemoet le
komen.
4o. De molie-De Voer inzake de di
rectie van de sloombootdiensten werd bij
de stemming gesteund door twee der le
den van „dc nieuwe meerderheid" van
Geo. Staten, nl de hoeren van Niflrik en
Sprenger, evenals trouwens door ver
scheidene andere vrijzinnigen.
5o. En wal hel college van Ged. Sla-
ten, en speciaal die „nieuwe meerder
heid" daarvan te maken hecfl mei de
■motie-Dekker, moei het blad nog maar
eens uitdenken op een regenachligen
middag.
Misschien bevindt het dan, dal heel
andere overwegingen dan politieke daar
bij een hoofdrol hebben gespeeld.
Na al die zakelijke kwesties nog iels
van anderen aard
Het blad vindt het „geen mooie ma-
nofeuver" dal de vrijzinnigen bij de ver
kiezing van buitengewoon lid van Ged.
Staten op den lieer Kakebeekc stemden,
,en de lieer Kakebeekc „die een nobelcn
naam heeft op le houden" had zich daar
loie niet mogen Ieenen. En dal alles om
dat de vrijzinnigen die in de Prov Staten
in minderheid en ide Ged. Slalen dc meer
derheid hebben, nu nog die onbillijkheid
vergrootten door ook den buitengewonen
zetel „voor zich op te cischcn."
Noemt u dal „voor zich op eischen"
als een minderheid bij een stemming op
een eigen candidaat stemt?
HET ANTWOORD DER REGEERING.
De memorie van antwoord op de al-
gcmcenc beschouwingen in liet afdeelings-
verslag over de slaalsbegrooting begint
met een nog al leuke terzijde sell u i vi ti g
van liet vcrkiczingsdcbal:
Van de uitvoerige gcdachtcnvvisscling
die in alle cfdcelingen plaats liad, om
trent den loop en den uitslag der verkie
zingen, heeft de regeering met belang
stelling kennis genomen. Zij geeft haar
geen aanleiding lot eenige opmerking.
De pertinente vraag of de regeering
van de werkzaamheid der Loge op de
hoogte is, beantwoordt zij ontkennend.
Er is haar geen enkel feil bekend dal
een onderzoek noodig zou maken.
Ook liet debat omtrent den loop dei-
crisis, welke uil den uilslag der verkie
zingen voortvloeide, kan dc regeering,
voor Zoover hel haar eigen beleid niet
raakte, voorbijgaan.
Ten opzieble van dc bezwaren, geop
perd legen bet optreden van het n i e u-
we kabinet, worat bel volgende op
gemerkt nadat eerst de doeltreffendheid
van een zakenkabinet is bestreden
De opdracht der Koningin tot vorming
van een oxlra-parleinentair Kabinet scheen
derhalve der regeering niet alleen een
oplossing van de crisis aan te geven waar
voor zij de volle verantwoordelijkheid kon
aanvaarden, maar inderdaad de beste die
bij de gegeven situatie mogelijk was.
Het Kabinet toch had zich in de eer
ste plaats rekenschap te geven van het
feil dal het niet kon zijn een parlSj-
ministeric, d. w. z oen ministerie dat ge
roepen was aoor zijn regeeringsprogram-
ma uitvoering te geven aan liet program
ma van een der parlementaire partijen.
Een parlementair Kabinet ware onge
twijfeld nog mogelijk in den vorm van
een coalitie-ministerie. Maar een derge
lijke coalitie was onbereikbaar gebleken.
Derhalve was bol een logische en poli
tieke noodzakelijkheid, dal de regeering
aan oen extra-parlementair Kabinet werd
toevertrouwd, d. w z aan een Kabinet
dat uit geen der partijen voortgesproten,
buiten ieder partijverband 's lands zaken
z.ou behartigen.
Dat de leden der regeering builen hel
parlement slaan is dus nicl liet eigen
lijke kenmerk van liet Kabinet, maar
veeleer de consequentie van de gedach
te die aan zijn vorming ten grondslag
ligt.
Dal het ministerie een concentratie-
ministerie zou zijn ai dan niet „verkapt"
moet dan ook door de regeering beslist
worden ontkend. Waar is, dal do reg
liet hoofdpunt van liet programma dei-
vrijzinnige partijen tot uitvoering tracht
tc brongen en op een ander belangrijk
punt daarvan aan de wenseheu dier par
tijen grootendeeis tegemoet komt. Waar
is liet ook, dat de mannen die er zitting
in namen de vrijzinnige beginselen zijn
toegedaan en deze ook in de regeering
niet zullen verloochenen. Maar een en
ander geeft geen recht aan hel Kabinet
een karakter loc le kennen dal in strijd
is met de bedoeling die bij zijn vorming
werd beoogt.
Terwijl echter eenerzijds vaststond dal
liet Kabinet niet anders dan extra-parle
mentair kon zijn, was het anderzijds
ei sell van een goede constitutioncclc
staatkunde dat rekening werd gehouden
met do uitspraak der kiezers.
Het gevolg van deze dubbele noodza
kelijkheid - extra-parlementair. en lier-
vormend moet dan ook zijn, dal de
taak van deze regeering zal zijn vol
bracht, zoodra het terrein geëffend is
voor een hervatting van een regelmati-
gen politieleen strijd.
Indien nu gevraagd wordt waar d e
regecring haar steun denkt te
vinden, dan is het antwoord daarop
niet moeilijk.
Allereerst toch meent zij aanspraak
le mogen maken op den steun van de
meerderheid der Kamer en in hel bij
zonder van de vrijzinnige partijen, met
welke zij hel naaste verwant is. Zij heeft
dan ook met voldoening uil het Yoorloo-
pig iVerslag mogen ontwaren dat zij in
haar verwachting niet is teleurgesteld,
Dal de 'regecring bij de hervormingen
die. zij beoogt, hervormingen die bij dc
verkiezingen ook door de soc.-demoeraten
'zijn aanvaard, <op hun stem rekent, ;ligl ju
den aard der zaak. Voor de vrees dal zij
overigens hun steun zou zoeken, waar
mede wel niet anders bedoeld kan zijn
dan dat zij bereid zou zijn de soc.-demo-
cratisclie politiek le steunen of in die
richting concessies te doen, bestaan gee
nerlei aanleiding en liet zal ook door de
soc.-democratcn zeiven niet worden ver
wacht.
De vraag of het Kabinet rekent op de
medewerking der rechlsche partijen wordt
in zoover bevestigend beantwoord, dat cr
voor die partijen geen grond is van hel
Kabinet een haar vijandige houding le
verwachten. IIcl heeft in geen enkel op
zicht stelling genomen tegen de rechter
zijde en liet doel, dat liet Kabinet be
oogt, dwingt niet lot oppositie. De reg.
verwacht niet, dat de maatregelen die zij
zal voorstellen, geen verzet zullen vin
den, wel verwacht zij dat daarbij zakelijke
redenen den doorslag zullen geven. Zij
koestert de hoop, dal de verzoenende
geest, waarin zij hel bewind zal voeren,
tegemoetkoming en erkenning zullen vin
den.
De keuze van den heer T r e u b als
minister van landbouw, nijverheid en
handel kan alleen verwondering wokken
als men geen oog heeft voor de geheel
nieuwe phase, waarin de vorige regec
ring, door de afkondiging der Invalidi
teitswet, hel vraagstuk der Slaatspcnsion-
ncoring heen gebrachl. Welke nieuwe
minister van landbouw, N. on II. ook op-
Ireden zou, sedert 7 Juni j.l. stond vast.
dal dc bevoorrechte groep van ouden
van dagen kosteloos ouderdomsrente ge
nieten zal.
De lieer Treub kwam in geen c'nkcl
opzicht in strijd met hetgeen vroeger
door hem in of huilen de Kamer over
dit onderwerp is gezegd of geschreven,
door Rich bereid te verklaren, als on
derdeel eencr brecderc herziening der
verzekeringswetten, ook aan de opheffing
van die bevoorrechting zijn krachten le
beproeven.
Ten aanzien der gestelde vragen
zij het volgende opgemerkt
le. Geen enkele uitzonderingsmaatre
gel zal worden ingediend om de vrijheid
en den vooruitgang der Roomsch-Kalho-
licken te stuiten. Wat overigens bedoeld
wordl mei voorstellen om de toenemii\g
der macht van Home legen le gaan is
der rog. niet duidelijk.
2e. Hel Kabinet is nicl voornemens
een speciale bescherming aan de Her
vormde kerk lo bevorderen.
3e. Bij benoemingen zal allereerst op
geschiktheid en bekwaamheid worden
acht geslagen. Voor sommige betrekkin
gen kan echt elf do geschiktheid somwij
len afhankelijk, zijn van overeenstemming
in godsdienstige gezindheid van den be
noemde met zijn omgeving.
le. In militaire aangelegenheden zal
het streven der reg. gericht zijn op
een loyale uitvoering der onder hel vo
rige Kabincl lol stand gekomen wetten.
Zij meent daarbij te mogen rekenen op
den steun van allen, lot welke zijde dei-
Kamer ook behooronde, die met haar
van mecning zijn, dal hel geen aanbeve
ling zou verdienen in de eerst volgende
vegecringsperiode wijziging dier wellen,
anders dan 'bij gebleken noodzakelijk
heid. aanhangig le maken.
5o en Ce. De beide vragen onder 5
en C gesteld moei de regeering onbe
antwoord laten. De handelingen en be
sprekingen van Gort van der Linden voor
hij do portefeuille aanvaardde, liggen bui
len de ministeriecle verantwoordelijk
heid. i
Een voorstel lol herziening van art
192 der Grondwet (onderwijs) is van
liet Kabinet niet le verwachten.
Een compromis terzake van zoo he
terogene onderwerpen van constitutioneel
recht, als onderwijs- en kiesrecht uit
den aard der zaak zijn, mag door de
regecring niet worden bevorderd. In bei
de gevallen behoort zelfstandig te wor
den beslist, wat 's lands belang cisclit.
Bovendien echter zou de reg. door art
192 aan de orde le stellen gevaar loo-
pen een feilen beginselstrijd le doen
ontbranden, die haar vermogen om dc
electorale hervorming tot stand te bren
gen aanmerkelijk zou kunnen verzwak
ken. Noch dc koslelooz.e ouderdomsrente
noch het algemeen kiesrecht raken de
hoofdbeginselen der rechlsche partijen
en de mogelijkheid schijnt niet uitgeslo
ten op eendrachtige samenwerking. Ook
met deze overweging moest het aan de
orde stellen van art. 192 vermeden
worden.
Het ligt niet in de bedoeling cr toe
mede le werken, dal de behandeling
der Grondwetsherziening worde uitge
steld tol het einde der legislatieve pe
riode. Het kabinet zal integendeel spoe
dige aanneming zooveel mogelijk bevor
deren. De indiening der voorstellen is
te wachten zoodra een behoorlijke voor
bereiding en een regelmatige werkwijze
liet toelaten. Hel ligt voor de hand, dal
maatregelen ten aanzien der ouderdoms
voorziening aan de Grondwetswijziging
dienen vooraf le gaan. Na aanneming
van rcvisievoorslellen kan geen sprake
meer zijn van ccnigcn Icgislalievcn ar
beid.
Hel zal mede van den uilslag van liet
onderzoek der staatscommissie voor de
evenredige vertegenwoordiging, dal naai
de reg. vertrouwt met bekwamen spoed
zal worden teneinde gebrachl, afhangen
of in liet voorstel lol Grondwetsherzie
ning ecu voorloopig kiesreglement zal
kunnen worden opgenomen.
HeA-zou naar de meening der reg. in
strijd zijn met een der beginselen, welke
aan hel algemeen kiesrecht ten grond
slag liggen, indien den wetgever vrij
heid werd gelaten bij de toekenning van
het kiesrecht aan vrouwen,
eischen le stellen in verband met den
maalscliappelijken welstand.
Een ruime opvatting van de laak die
de regeering op zich hecfl genomen
bracht mode, dal zij zou trachten de
beëindiging van den p o 1 i I i e k e n
s c h o o 1 s l r ij d, die zoolang een krach
tige ontwikkeling van liet volksonderwijs
in den weg stond, voor le bereiden. Zij
is van ooraccl dat dc omstandigheden
daartoe gunstig zijn.
De reg. beoogt niet een forinuie te vin
den van art. 192 der Grondwet, waarbij
beide partijen zicli desnoods kunnen
neerleggen. Wal noodig schijnt is veeleer
vast le stellen den financiëelen grond
slag voor de regeling van ons volkson
derwijs.
Daarbij dient overwogen te worden op
welke wijze de financiëcle en paedago-
gische onafhankelijkheid van hel bijzon
der onderwijs ware te waarborgen en
welke eischen voor goed en deugdelijk
onderwijs van staatswege gesteld moeten
worden. Maar tevens zal dan de vrai«
moeien worden beantwoord, hoe in de
kosten zal bchooren le worden voorzien
ook mei hel oog op een betere opleiding
en salaricering der onderwijzers. Eerst
als omlrcnl deze punlcn overeenstem
ming zal zijn bereikt, is de grond gelegd
voor duurzamen vooruitgang en Iegelijk
voor althans voorloopig duurzamen vre
de Of daarbij wijziging van art. 192.
der Grondwet al dan niet onmisbaar is,
schijnt voor men het over de zaak zelta
eens is, niet op goeden grond uil te
maken.
Een uitzonde ring op de overigens dooi
de reg. als wenschelijk erkende conti
nuïteit in de wetgeving is ten volle ge
wettigd, omdat, afgezien van de bijzon
dere omstandigheden waaronder dc af
kondiging der sociale verzeke-
rings w e 11 e n plaats had. de koslc-
looze ouderdomsrente een der hoofdpun
ten van de verkiezingen heeft uitgemaakt
Bovendien kent art. 369 van do Invali
diteitswet, ouderdomsrente alleen toe aan
een bevoorrechte groep van ouden van
dagen. Zonder ingrijpende wijzigingen
der aangenomen wellen kan aan deze
bevoorrechting niet een eind worden ge
maakt. Een herziening dier wetten is
bovendien noodzakelijk om den admini
stratieve» last daarvan niet boven hel
onvermijdelijke le doen stijgen en om
daaraan haar bureaucratisch karakter te
ontnemen.
Er behoeft geen vrees te bestaan voor
de „bedenkelijke reactie dal de lieer
Trcub zijn verworpen amendementen op
de Radcmvet zou willen doen herleven.
De vereenvoudiging der Hadonwel zal
heel wat ingrijpender moeten zijn dan
door amendeering mogelijk was.
Hel ligt in de bedoeling do ouder
domszorg geheel uit de Invaliditeits
wet le lichten Voorls om hel noodigo
te iloen om do ongevnllenvcrzek o-
r i n g uit le breiden lol den landbouw
alsmede een voorstel voor le bereiden
lot gedeeltelijke invoering van den l i e n-
urigon ar l>e i d s(1 a g De herziening
dor voivckeringsweilcn cischt intussehen
vooreerst de volle aandacht van den mi
nister van landbouw, nijverheid en han
del. Bij de invoering van den (ienurigen
arbeidsdag zal er legen moeten worden
gewaakt dal aan dien maatregel, zoolang
die niet ook elders zal worden toege
past, niet een zoodanige uitbreiding wordt
gegeven dal hij de Nederlandsche nijver
heid bij haar mededinging op de interna
tionale markt le voel bemoeilijken zou
AMSTERDAM ADRESSEERT AAN DE
KAMER.
Bij hel debal over de onlwerp-gcmeon-
tcbegrooting voor 1911 is herhaaldelijk
ter >prake gebracht de noodzakelijkheid,
om aan dc Tweede Kamer der Slalen-
Gcneraal te adresseeren, meL hel doel.
op spoedige behandeling en aanneming
van het wetsontwerp betrekkelijk de hef
fing ten behoeve van do gemeenten van
opcenten op de hoofdsom der bedrijfsbe
lasting van rechtspersonen
B«en W. van Amsterdam, rekening
houdende Jnel deze geuite wenscheii, heb
ben een ontwerp-adres samengesteld, dal
aan de goedkeuring van hel coniité-gene-
raal van den Baad is onderworpen en
de instemming van die vergadering kon
wegdragen.
Het adres zat binnen enkele dagen wor
den verzonden Tel.
STUKKEN VOOR DEN GEMEENTERAAD
VAN MIDDELBURG.
(Voor 't begin zie men het Tweede
Blad).
De Garantie b ij uitbreiding
kabelnet.
Er zijn verschillende verzoeken inge
komen om aansluiting aan liet clcctrisch
kabelnet, die een uitbreiding van dil net
tengevolge zullen hebben.
De eerste dezer aanvragen, die van do
vereetiiging „Kinderzorg' was levens de
eerste van belangrijken aard, nadat door
een raadslid de wenschelijkheid werd
beloogd, om ingeval van uitbreiding van
het kabelnet de beslissing aan den raad
te laten.
Hel komt B. en W wenschelijk voor
om een vast beginsel aan le nemen,
overeenkomstig welk voortaan gehandeld
zal worden.
Zij slellen voor om le besluiten, dat
omtrent alle kabeluitbreidingen van liet
G E. B waarvan de kosten f 200 te bo
ven gaan, dc beslissing bij den Raad be
rusten zal, evenals dal ook nu bij gas-
en waterleiding gebruik is en. ten einde
bij kleine uitbreidingen noodeloozc stag
natie le voorkomen hun collego te mach
tigen zelfstandig le heslissen, indien de
uitbrcidingskostcn minder dan f 200 be
dragen en mils door den aanvrager 10 "o
van die kosten in jaarlijkseh slroomge-
bruik gegarandeerd worden
B en W. leggen daarbij ton opzichte
van „Kinderzorg" een raming der kosten
ad f 1350 over, waarvoor de aanvrager
con jaarlijksch stroomgebruik van lOq»
dier kosten garandeert
De commissie van fabricage
kan zicli met hel eerste deel van hel
voorstel van B. en W. zeer goed vereeni
gen, maar het wil de commissie voorkop
men, dal ecne garantie van 10 «/o der
aanlegkosien dooreengenoinen niet vol-
doende geacht kan worden Ter molir
veering van deze meening wijst zij er op,
dal de 10 "/o niet die bruto winst oplevert
(winst na aftrek van den kostprijs van de
electriciteil aan de oomecnle' die noo
dig is om de algemcene kosten en de
rente en afschrijving le dekken Legt
men als maatstaf aan de garantie, die
door de waterleiding geëischt wordt en
8 o/o bedraagt, dan zou noodig zijn een
garantie van 18 o„.
Toch biedt ccnc garantie van 18 <y„
der aanlegkosien geen voldoenden waar
borg, indien er niet eene beperkende
bepaling aan toegevoegd wordl, om een
in verhouding tol het gemiddeld stroom
verbruik te groot maximum stroomver
bruik le voorkomen, want wanneer deze
verhouding niet in aanmerking geno*
men wordt, is het zeer wel mogelijk,
dal zelfs bij eene garantie van 18 ode
cleclricileitslevering aan den aanvrager
een verlies voor de gcmccnle oplevert
Bij iedere aanvraag zal dus op die
verhouding gelet moeten worden en met
klem wil de commissie hierop wijzen,
omdat dit tol nu toe blijkbaar niet is
geschied en dientengevolge volgens de
ingediende bedrijfsbegrooling die verhou
ding in onze gemeente reeds veel .ongun
stiger schijnt te zijn dan in alle andere
gemeenten, waarvoor dc heer Singels
in zijn rapport die verhouding heeft ge
noemd
De door den aanvrager le installeeren
capaciteit zal niet meer dan 2 K W. mo
gen bedragen om bij f 200 aanlegkosien
en 18 o o garantie ctoorcengenomen geen
verlies le lijden Zulks met het oog
op de maximumhclasling, die aan de
tramwegmij als leverancier \an deelec-
Iricileit moet betaald worden
Hel bovenstaande geldt alleen voor
lichlcapacilcil
Bij de levering van krachteenheden
voor kleine installaties speelt de betas
ting van hel kabelnet in den regel geen
belangrijke rul, doch op dc krachleen-
hedon wordt minder verdiend, zoodat hel
toch wenschelijk zou zijn, ook hiervoor
de garantie op 18 «o le bepalen en de
grens yoor de molorcapacilcit op |>.v.
2' j P.K. vasl le stellen Naar aanleiding
van hol tweede gedeelte van het voor
stel. „Kinderzorg betreffende, kan de
commissie medcdeelcn, dat, volgens den
boven aangegeven maatstaf de vereeniging
15 o/o'van de aanlegkosien of f 196.13 zal
moeten garandeeren wil de gemeente geen
al le groete kans loopen voor verlies
De commissie geeft derhalve B en W.
in overweging, hel tweede gedeelte van
hun voorstel in dien geest te wijzigen
en daaraan nog toe le voegen, voor hoe
veel jaren de garantie zat moeten wor
den gegeven.
Burgemeester en Wethou
ders antwoorden hierop, dal het door
hen voorgestelde percentage ad 10 o,*„ het
rechtstreeks gevolg is van de Ier zake
dende verordening.
Indien derhalve hel gevoelen van de
comm van fabr. werd gevolgd zou de
verordening op dit punt gewijzigd moe
ten worden.
Zoodanige wijziging komt B en W
geenszins wenschelijk voor.
Zij mcenen, dat het niet wenschelijk
is, om hij elke uitbreiding van een nieuw
begonnen bedrijf, welks resultaten tot nu
toe geenszins slecht zijn te noemen, den
eiscli te stellen, dat de eerste aanvrager,
die aanleiding geeft lol een zoodanige
uitbreiding, een waarborg stelle, waar
door die gansclie uitbreiding wordt ge
dekt. Niet alleen zal dit vele aanvragers
er van afschrikken, om zich aan te slui
ten, maar bovendien leert de practijk,
dal zoodra de uitbreiding heeft plaats
gehad, binnen haar gebied zicli meer
personen aansluiten, van wie dan geen
waarborg zal worden geëischt, terwijl,
indien de eerste aanvrager door den vor-
eischlen waarborg wordt afgeschrikt, alle
andere eveneens achterwege blijven.
Naar hun gevoelen is de waarborg
van 10 o.o, op advies van den adviseur
der gemeente kort geleden vastgesteld,
voldoende, indien men daarbij in het oog
houdt, wal daarmede is bedoeld, namelijk
„cehigermale gewaarborgd" maar met
„gedekt" le zijn, welke laatste eisch het
jonge bedrijf, waarvan hier sprake is,
h i geenszins ten goede zou komen
Zij mee non mitsdien hun voorstel, wal
dil punt betreft le moeten "handhaven.
Wat den wenseli betreft, dal aan de hier
bedoelde voorstellen worde toegevoegd,
voor hoeveel jaren de garantie zal moe
ten worden gegeven zij opgemerkt dat
daaromtrent in de geldende verordening
geen bepalingen voorkomen en worden
die voorstellen door hen aangevuld met
de bepaling dal
„de waarborg van 10 o(, z.oolang wordt
geëischt lol een nieuwe consument op
dezelfde uitbreiding van het net is aan
gesloten en in geen geval langer dan
10 jaren, gerekend van af den datum,
waaronder op de aanvrage wordt be
schikt."
De commissie van fabricage
meent uit liet schrijven van B en W. te
moeten opmaken dat volgens hun mee
ning geen garantie geëischt behoeft le
worden, om gedekt te zijn, doch slechts
eene zoodanige om eenigermale gewaar
borgd te wezen
Hel wil der commissie voorkomen, dat
hel wenschelijk is, dat de raad in prin
cipe uilmake, welke van deze beide op
vattingen gevolgd behoorl le worden en
daarom achten zij hel beter, hunne ad
viezen te handhaven, dan deze in ver
hand mol de bedoeling van B en W
van hel „eenigermale gewaarborgd zijn"
le wijzigen.
De commissie van financiën
acht hel ook gewenscht. dat in prin,
cipe worde uitgemaakt of voortaan met
een garantie van 10 o/U genoegen zal
worden genomen. Zij acht dit niet re-