Giftvrij Eraaille.
Donau-Hypotheekbank.
5 'o Pandbrieven,
BLOOKER'S
CACAO;
DAALDERS
BUITENLAND.
FONGERS-rij wielen hebben stof dichte en oliehou
dende naven en trapas, die slechts nn en dan sneering
behoeven, steeds licht bljjven loepen en hüna niet aan slijtage onderhevig zijn.
BEKENDMAKINGEN.
Advertentiën
Veehouders 111
Magazijn „Groenendraak"
IJ „n
KAMPER EMAILLE FABRIEKEN.
Safe-Deposits,
Kluizen en Kluisdeuren,
Brandkisten en Sloten.
's-Gravenhage
SCOMIlT's Palent feci-
GFBR. POLAK,
Breek met de sleur; drink
in plaats van koffie,
véél goedkooper,
véél gezonder,
altijd goed.
Amstelveenschen weg, naar huis gebracht
onder politiegeleide. Op den hoek van
de le Helmersstraat en het Sophiapark
werden zij door stakers opgewacht, die
hen met steenen begonnen te werpen.
Onmiddellijk snelde van de aan den Over
toom gelegen post bereden politic toe, die
(ie aanvallers uiteen dreef. 'N. R C
Te Bennekom liet een dame, in pen
sion aldaar, haar kind om het zoet te
houden, voor het open raam spelen met
een gouden horlogeketting en twee gou
den armbanden. Korten lijd later werden
alle drie de voorwerpen vermist. Vermoe
delijk zijn ze gestolen door een reizende
„koopvrouw die even tevoren langs hot
mum was gekomen. Hoewel dadelijk de
hulp der politie werd ingeroepen, is het
vermiste niet teruggevonden. (N. Ct.)
Filiaal met ryschool Middelburg, Lange Delft 19, Telef. No. 213.
dert ons een ware stormwind over het
hoofd, en onze haren we zijn beiden
bloothoofds fladderen wild doov el
kaar Hel panorama onder ons is heerlijk,
en het wordt voortdurend uitgestrekter
M'n leidsman wijst me zwijgend et
pour cause I naar Versailles met z'n
prachtige bosschen in de verte, en „en
passant" naar twee andere aéroplanes,
die beneden ons langs-vliegen. Zelfs een
héél stuk beneden ons niet mogelijk dat
we maar op honderd meter zijn.
De heer Karman schijnt m'n gedachten
te raden, want hij draait zich nu naar
me om met een hand voor den mond, en
schreeuwt zoo liard-ie kan. „quat' cents1
quat' cents I!!'' En hij steekt vier vingers
op, uit vrees dat ik niet begrepen heb
We zijn vier honderd meter hoog.
Maar we gaan draaien. M'n lucht-loods
draait zich opnieuw om en schreeuwt
„viragetü" En met z'n hand wijst-ie
schuin naar beneden, bijna verticaal. Z'n
vragende oogen kijken me aan. „durf je?"
Ik heb teruggewenkt „ga je gangt"
En nu gaan we heelemaal scheef liggen
in de bocht. Onze rechtervleugel wijst
naar boven, onze linker naar den grond,
niet veel minder dan verticaal. En de
wind, die we nu op zij krijgen, dondert
tegen de vleugels aan. Maar ik voel, dat
ik dezen prima loods gerust z'n gang kan
laten gaan, en ik lel alleen op in welke
richting we nu komen, wantik heb geen
flauw idee meer waar we zijn en waar
we naar toe gaan. Totdat ik nu opeens, in
de verte vóór ons, het aerodrome zie lig-
liggen. Is het mogelijk?? Dat kleine, ronde
plekje gras. mei de wit-uitgegraven
lijntjes er op, dót is het kolossale veld.
Brievn uit Parijs.
(Nadruk verboden..
Notre aveuïr est dans l'air.
v „Le Matin".
Het is misschien een profetisch woord
geweest van de Matin", zoogoed als het
,,unsere Zukuni't liegt auf dem Wasser"
van keizer Wilhelm dat het trouwens
zonder eenigen twijfel imiteert om niet
te zeggen parodieert. De toekomst van
Frankrijk als tenminste die toekomst
moet afhangen van overwinnen of sneven
in een cventueelen oorlog met den erf
vijand ligt hoogstwaarschijnlijk in de
lucht.
Zouden er tegenwoordig nog menschen
zijn, die nooit in een spoortrein gezeten
hebben?
Voor eonige tientallen jaren waren er
stellig nog massa's. Maar nu zijn het
in elk geval hooge uitzonderingen... als
er zoo zijn. En we zijn allicht niet ver
meer van het tijdstip af, waarop iedereen
in een auto zal hebben geveden In we
reldsteden als Parijs, waar je voor twee
sous een automobiel-omnibus kunt ne
men, is de man, die nooit in een auto
zat. ai zeldzamer dan de man, die nooit
in een irein zal. op het platteland Er is
geen reden om aan te nemen, dat de tijd van waar we vertrokken zijn?? Eu die
niet nadert, waarop hij, die nooit in een kleine speelgoed-huisjes rechts, dót zijn
aéroplane zat, met den vinger zal worden de hangars van de vliegtuigen???
nagewezen. We vliegen over het terrein heen, en
In elk geval zal ik niet behooren tot 'k zie dat we hoogte minderen; het is
de nagewezeueu. In een land, welks toe- het begin van de daling. Dan draaien we
komst in de lucht ligt, vond ik dat hetopnieuw maar nu zonder verticaal te
niet langer góót. En sedert 26 Juni 1913 gafin en al doordraaiende over het
behoor ik niet meer tot de menschen, terrein komen we voortdurend dichter
„We nooit in een aéroplane gezeten heb-hij (len grond. Nu zijn we in de laatste
ben." rechte lijn van aankomst, en nu we nog
Wat wèl grappig is een vriend van me eei1 vijftien of twintig meter van het
uit Holland heeft hier moeten komen g1'35 zÜn zie 'k pas wat een ontzet-
om mij deze nieuwe sensatie te doen on- tende snelheid we hebben Ik wenk den
dergaan Niet dat ik niet al een paar jaar stuurman hoe hard we gaan, en hij
lang het plan in me omdroeg Maar het schreeuwt terug „cent l'heurel!!" We
was er nooit van gekomen.... ik was er gaan dus sneller dan de snelste trein in
nooit speciaal werk van gaan maken, en Holland. Op de groote hoogte van daar-
de gebraden vogel - het beeld is van straks heb ilc me van onze vaart geen
pas „ou jamais" was me nooit in rekenschap gegeven,
den mond gevlogen. Maai- m'n Holland-, Het gebulder van den motor houdt
sche vriend, die zéér terecht vond dat plotseling op. En we rollen weer over
een modern mensch in een vliegtuig be- den grond. We zijn onmerkbaar-zacht
hoort te hebben gezeten, wou niet uil neergekomen.
Parijs weg zonder te hebben gevlogen. En j Als we stilstaan en uilstappen Iaat de
zóó gingen we op een mooien zonnigen heer Farman me den zelf-registrecrenden
middag per trein naar Versailles, en van- barometer zien. We zijn tusschen de 400
daar per auto naar Buc, naar het aéro- jen 450 meter hoog geweest,
drome van de heeren Maurice en Henri Nu is de beurt aan m'n vriend, en om
Farman. g®en „scheele oogen" te maken neemt
We hadden de buitengewone „chance", J onze vriendelijke luchtgids ook hem tot
den heer Henri Farman persoonlijk aan 400 meter mee naar boven. En als ze
te treffen Toen wij arriveerden was de weer beneden zijn m n vriend even
lieer F juist „in de lucht" er vlogen l opgetogen als ik geeft de heer Farman
- - - aéroplanes over de I hem, op z'n verzoek, het volgende sou-
Handel en Jiyverhcid.
Nederlan d—Ma r o k k o
Uit „Handelsberichten" blijkt, dat de
invoer uit Nederland in Marokko in liet
derde kwartaal van 1911 van 392.324
tot 767.656 frank in 1912 steeg. Vooral
de invoer van Nederlandsche suiker is
toegenomen. Daarmee sloeg Nederland in
de drie bedoelde maanden van het vorig
jaar Oostenrijk en België en plaatst het
zich vlak achter Duitschland, met het
vooruitzicht, om ook deze mogendheid
voorbij te streven waarna de strijd met
Frankrijk zal worden aangebonden.
een stuk of zeven aéroplanes over de
velden in het rond met een passagier
in z'n biplan. Een paar van z'n be
kwaamste stuurlui we spreken hier
van een „pilote" vlogen met officieren
aan boord over het terrein, ter beproe
ving van aan-het-leger-te-leveren toestel
len.
Toen de heer Farman met z'n lucht
reiziger beneden was, gingen we op hem
af, en werden direct ontvangen met die
volmaakte „courtoisie", die een welle
vend Franschman tot zoo'n aangenaam
mensch maakt. „Een Hollandsch journa
listU wou een tochtje meemaken?...."
en het was onmiddellijk toegestaan. De
biplan werd gedraaid, de heer Farman
atapte in, en ik ging zitten op de plaats
achter hem.
„We gaan een honderd meter hoog",
zegt m'n vriendelijke gastheer. „Is het
goed?.... daar gaan wel"
Z'n opgestoken hand geeft het teeken
„lachez tout!" De monteurs laten den
biplan, waarvan de schroef al mofor-
knettcrend rondstuift, los, en we rollen
voort over het terrein. We gaan hoe lan
ger hoe sneller..... en. nu zie ik opeens,
dat de grond onder ons verdwijnt. Ik
heb het moment van „décollecren" niet
eens gevoeld.
Het donderend geratel van de motor-
ontploffingen achter m'n rug belet ons,
met elkaar te spreken. Maar ik zie, dat
we snel stijgen. En ik heb het gevoel van
een volkomen veiligheid. Ik zit zoo ste
vig op den bodem onder me, dat ik
moeite heb te gelooven dat ik voortglijd
op de lucht, en niet op water lk voel dat
een geweldige kracht me in de hoogte
houdt, me zelfs nog steeds verder naar
zwart op wit
„J'ai volé 400 m avec
Mr
(get.) Farman.
26-6-1913.'
En in ruil beloof ik onzen charman-
ten gastheer een exemplaar van dezen
brief.
CABOCHON
station; fietssleutel, schipper,
rijksveldw., Grijpskerke; Broche, A. On-
derdijk, Heerenstraat, H 143b; lorgnet,
in etui, W. Remeijn, Werfstraat P 154;
gouden broche, L. Scheijbeler, Pluim-
straat N 230.
Reisabonnementen.
De Administratie van de ,,Mid-
delbnrgsche Courant" is gaarne
bereid aan bare abonne's, die
op reis gaan de courant aan hnn
tijdelyk adres te zenden.
Ook abonnementen voor kor
toren tijd dan een kwartaal
worden verstrekt,
OPGERICHT 1858
Ma&tachappelgk Kapitaal 5.000.000.—
waarvan uitgegeven 3.000.000.—
waarop gestort 2.976.000.—
Reserve 625.000.
Extra Reserve 114.000.—
Verleent credieten tegen eene rente is
rerhouding tot het disconto der Nederlandsche
Bank.
Weeml gelden 4 deposito, rente fchane
met één dag opzegging 3
Agent te Middelburg;
Mr. J. A. FOKKER.
Ruim voorzien 'anpuike platte en ronde
Mals, witte en blauwe Voererwten, prima
ïnlandsche Lijnkoek en Ljjnmeel, puik dubbel
gezeefd Texas Kutoenmeel (nieuwe oogst)
Soyakoek, Bertetskoefe, Grondnotenkoek, Paar
den- en Platteboonen en Haver.
Alles lage prezen.
sjfivmSv
KAMPEK EMAILLEFABEIEKEN, v/h H. BEEK ZOON,
te KAKI-EN.
(Aantal werklied en 700).
Het fabricaat staat onder voortdurende controle van het scheikundig Bureau der
Heeren Dr. VAN HAMEL ROOS HARMENS te Amsterdam.
Alle artikelen zijn voorzien van bovenstaand wettelijk gedeponeerd fabrieksmerk^
De Grootste keuze in
welke zeer duurzaam zjjn en niet afspringen, is bjj
H. GEENSE, Lange Delft B 118.
Be Baiife geeft uit
IÏOF.BS 101
Heeft geen risico's ran Huizen en Bouw
terreinen.
P. J. AHSELBEBGS C«. Bergen op Zoom
Opgericht 1882.
Bedient de eerste Families in Zeeland. Oor
deelkundige behandeling der goederen. Voor
treffelijk ingericht volgens veeljarige practischc
ervaring.
Prijscourant en inlichtingen gratis.
VERKIEZING PROV. STATEN.
Burgemeester en Wethouders van Mid
delburg maken bekend dat bij de op 27
Juni j.l. gehouden herstemming voor drie
leden van de Provinciale Staten van Zee
land in het kiesdistrict Middelburg zijn
gekozen de heeren H P DEN BOUW
MEESTER, F J SPRENGER en W. Z.
VAN TE1JLINGEN.
Middelburg 1 Juli 1913.
Burgemeester en Wethouders voornoemd
M. VAN DEN BRANDELER voorzitter
A H GOEMAN BORGESIUS 1. o sccrt
GEVONDEN VOORWERPEN.
Als zoodanig ziin aangegeven de vol
gende voorwerpen, welke terug te be
komen zijn:
I. Op het politiebureau.
"Lorgnet in etui, leeren ceintuur
II. Bij particulieren.
2 toer roode koralen, W. Hoogesteijn,
Noordpleinportemonnaie inh. cenige
portretjes en 2 2J/a centstukken, A. Kos-
boven drukt. Me dunkt, in het schuitjeter, Noordpoortstraal No. 290; hand-
van een luchtballon kan het geen „ste- taschje, J Switink' Segeersingel V 47;
viger" gevoel zijn. j handschoen, S. de Leeuw, Seissingel
En nu zeg ik toch even tegen mezelf, I R 185; gordijnlat, W. Snoep, Singelstraat
dat ik daar in de lucht zweef op die N 188; portemonnaie inh. f 4.97, A.
paar dunne linnen vleugeltjes. maar ofSchellings, Sleepersingel Q 187; knip-
ik me dat al zeg, het gevoel van veilig- mes? Balans D 8; bos sleutels, Tennink,
beid is te groot om ook maar efen peconde Winterstraat Q 161;.^ draagriem, A. van
met hefboom en met vliegwiel,
met en ponder Wringmnchine.
De beate Waschmachiiie tot dusverre
bekend.
Alleenverkoop voor Zeeland van de echte
SCHMIDT'S WASC'HMACHINES.
MIDDELBURG-VLISSINGEN
Mevr. ADVOCAAT,
Inr. >De Noor derpos f1,
<59 EraMmnHNtrnat 09
ROTTERDAM