Giftvrij Eraaille. Donau-Hypotheekbank. 5 'o Pandbrieven, BLOOKER'S CACAO; DAALDERS BUITENLAND. FONGERS-rij wielen hebben stof dichte en oliehou dende naven en trapas, die slechts nn en dan sneering behoeven, steeds licht bljjven loepen en hüna niet aan slijtage onderhevig zijn. BEKENDMAKINGEN. Advertentiën Veehouders 111 Magazijn „Groenendraak" IJ „n KAMPER EMAILLE FABRIEKEN. Safe-Deposits, Kluizen en Kluisdeuren, Brandkisten en Sloten. 's-Gravenhage SCOMIlT's Palent feci- GFBR. POLAK, Breek met de sleur; drink in plaats van koffie, véél goedkooper, véél gezonder, altijd goed. Amstelveenschen weg, naar huis gebracht onder politiegeleide. Op den hoek van de le Helmersstraat en het Sophiapark werden zij door stakers opgewacht, die hen met steenen begonnen te werpen. Onmiddellijk snelde van de aan den Over toom gelegen post bereden politic toe, die (ie aanvallers uiteen dreef. 'N. R C Te Bennekom liet een dame, in pen sion aldaar, haar kind om het zoet te houden, voor het open raam spelen met een gouden horlogeketting en twee gou den armbanden. Korten lijd later werden alle drie de voorwerpen vermist. Vermoe delijk zijn ze gestolen door een reizende „koopvrouw die even tevoren langs hot mum was gekomen. Hoewel dadelijk de hulp der politie werd ingeroepen, is het vermiste niet teruggevonden. (N. Ct.) Filiaal met ryschool Middelburg, Lange Delft 19, Telef. No. 213. dert ons een ware stormwind over het hoofd, en onze haren we zijn beiden bloothoofds fladderen wild doov el kaar Hel panorama onder ons is heerlijk, en het wordt voortdurend uitgestrekter M'n leidsman wijst me zwijgend et pour cause I naar Versailles met z'n prachtige bosschen in de verte, en „en passant" naar twee andere aéroplanes, die beneden ons langs-vliegen. Zelfs een héél stuk beneden ons niet mogelijk dat we maar op honderd meter zijn. De heer Karman schijnt m'n gedachten te raden, want hij draait zich nu naar me om met een hand voor den mond, en schreeuwt zoo liard-ie kan. „quat' cents1 quat' cents I!!'' En hij steekt vier vingers op, uit vrees dat ik niet begrepen heb We zijn vier honderd meter hoog. Maar we gaan draaien. M'n lucht-loods draait zich opnieuw om en schreeuwt „viragetü" En met z'n hand wijst-ie schuin naar beneden, bijna verticaal. Z'n vragende oogen kijken me aan. „durf je?" Ik heb teruggewenkt „ga je gangt" En nu gaan we heelemaal scheef liggen in de bocht. Onze rechtervleugel wijst naar boven, onze linker naar den grond, niet veel minder dan verticaal. En de wind, die we nu op zij krijgen, dondert tegen de vleugels aan. Maar ik voel, dat ik dezen prima loods gerust z'n gang kan laten gaan, en ik lel alleen op in welke richting we nu komen, wantik heb geen flauw idee meer waar we zijn en waar we naar toe gaan. Totdat ik nu opeens, in de verte vóór ons, het aerodrome zie lig- liggen. Is het mogelijk?? Dat kleine, ronde plekje gras. mei de wit-uitgegraven lijntjes er op, dót is het kolossale veld. Brievn uit Parijs. (Nadruk verboden.. Notre aveuïr est dans l'air. v „Le Matin". Het is misschien een profetisch woord geweest van de Matin", zoogoed als het ,,unsere Zukuni't liegt auf dem Wasser" van keizer Wilhelm dat het trouwens zonder eenigen twijfel imiteert om niet te zeggen parodieert. De toekomst van Frankrijk als tenminste die toekomst moet afhangen van overwinnen of sneven in een cventueelen oorlog met den erf vijand ligt hoogstwaarschijnlijk in de lucht. Zouden er tegenwoordig nog menschen zijn, die nooit in een spoortrein gezeten hebben? Voor eonige tientallen jaren waren er stellig nog massa's. Maar nu zijn het in elk geval hooge uitzonderingen... als er zoo zijn. En we zijn allicht niet ver meer van het tijdstip af, waarop iedereen in een auto zal hebben geveden In we reldsteden als Parijs, waar je voor twee sous een automobiel-omnibus kunt ne men, is de man, die nooit in een auto zat. ai zeldzamer dan de man, die nooit in een irein zal. op het platteland Er is geen reden om aan te nemen, dat de tijd van waar we vertrokken zijn?? Eu die niet nadert, waarop hij, die nooit in een kleine speelgoed-huisjes rechts, dót zijn aéroplane zat, met den vinger zal worden de hangars van de vliegtuigen??? nagewezen. We vliegen over het terrein heen, en In elk geval zal ik niet behooren tot 'k zie dat we hoogte minderen; het is de nagewezeueu. In een land, welks toe- het begin van de daling. Dan draaien we komst in de lucht ligt, vond ik dat hetopnieuw maar nu zonder verticaal te niet langer góót. En sedert 26 Juni 1913 gafin en al doordraaiende over het behoor ik niet meer tot de menschen, terrein komen we voortdurend dichter „We nooit in een aéroplane gezeten heb-hij (len grond. Nu zijn we in de laatste ben." rechte lijn van aankomst, en nu we nog Wat wèl grappig is een vriend van me eei1 vijftien of twintig meter van het uit Holland heeft hier moeten komen g1'35 zÜn zie 'k pas wat een ontzet- om mij deze nieuwe sensatie te doen on- tende snelheid we hebben Ik wenk den dergaan Niet dat ik niet al een paar jaar stuurman hoe hard we gaan, en hij lang het plan in me omdroeg Maar het schreeuwt terug „cent l'heurel!!" We was er nooit van gekomen.... ik was er gaan dus sneller dan de snelste trein in nooit speciaal werk van gaan maken, en Holland. Op de groote hoogte van daar- de gebraden vogel - het beeld is van straks heb ilc me van onze vaart geen pas „ou jamais" was me nooit in rekenschap gegeven, den mond gevlogen. Maai- m'n Holland-, Het gebulder van den motor houdt sche vriend, die zéér terecht vond dat plotseling op. En we rollen weer over een modern mensch in een vliegtuig be- den grond. We zijn onmerkbaar-zacht hoort te hebben gezeten, wou niet uil neergekomen. Parijs weg zonder te hebben gevlogen. En j Als we stilstaan en uilstappen Iaat de zóó gingen we op een mooien zonnigen heer Farman me den zelf-registrecrenden middag per trein naar Versailles, en van- barometer zien. We zijn tusschen de 400 daar per auto naar Buc, naar het aéro- jen 450 meter hoog geweest, drome van de heeren Maurice en Henri Nu is de beurt aan m'n vriend, en om Farman. g®en „scheele oogen" te maken neemt We hadden de buitengewone „chance", J onze vriendelijke luchtgids ook hem tot den heer Henri Farman persoonlijk aan 400 meter mee naar boven. En als ze te treffen Toen wij arriveerden was de weer beneden zijn m n vriend even lieer F juist „in de lucht" er vlogen l opgetogen als ik geeft de heer Farman - - - aéroplanes over de I hem, op z'n verzoek, het volgende sou- Handel en Jiyverhcid. Nederlan d—Ma r o k k o Uit „Handelsberichten" blijkt, dat de invoer uit Nederland in Marokko in liet derde kwartaal van 1911 van 392.324 tot 767.656 frank in 1912 steeg. Vooral de invoer van Nederlandsche suiker is toegenomen. Daarmee sloeg Nederland in de drie bedoelde maanden van het vorig jaar Oostenrijk en België en plaatst het zich vlak achter Duitschland, met het vooruitzicht, om ook deze mogendheid voorbij te streven waarna de strijd met Frankrijk zal worden aangebonden. een stuk of zeven aéroplanes over de velden in het rond met een passagier in z'n biplan. Een paar van z'n be kwaamste stuurlui we spreken hier van een „pilote" vlogen met officieren aan boord over het terrein, ter beproe ving van aan-het-leger-te-leveren toestel len. Toen de heer Farman met z'n lucht reiziger beneden was, gingen we op hem af, en werden direct ontvangen met die volmaakte „courtoisie", die een welle vend Franschman tot zoo'n aangenaam mensch maakt. „Een Hollandsch journa listU wou een tochtje meemaken?...." en het was onmiddellijk toegestaan. De biplan werd gedraaid, de heer Farman atapte in, en ik ging zitten op de plaats achter hem. „We gaan een honderd meter hoog", zegt m'n vriendelijke gastheer. „Is het goed?.... daar gaan wel" Z'n opgestoken hand geeft het teeken „lachez tout!" De monteurs laten den biplan, waarvan de schroef al mofor- knettcrend rondstuift, los, en we rollen voort over het terrein. We gaan hoe lan ger hoe sneller..... en. nu zie ik opeens, dat de grond onder ons verdwijnt. Ik heb het moment van „décollecren" niet eens gevoeld. Het donderend geratel van de motor- ontploffingen achter m'n rug belet ons, met elkaar te spreken. Maar ik zie, dat we snel stijgen. En ik heb het gevoel van een volkomen veiligheid. Ik zit zoo ste vig op den bodem onder me, dat ik moeite heb te gelooven dat ik voortglijd op de lucht, en niet op water lk voel dat een geweldige kracht me in de hoogte houdt, me zelfs nog steeds verder naar zwart op wit „J'ai volé 400 m avec Mr (get.) Farman. 26-6-1913.' En in ruil beloof ik onzen charman- ten gastheer een exemplaar van dezen brief. CABOCHON station; fietssleutel, schipper, rijksveldw., Grijpskerke; Broche, A. On- derdijk, Heerenstraat, H 143b; lorgnet, in etui, W. Remeijn, Werfstraat P 154; gouden broche, L. Scheijbeler, Pluim- straat N 230. Reisabonnementen. De Administratie van de ,,Mid- delbnrgsche Courant" is gaarne bereid aan bare abonne's, die op reis gaan de courant aan hnn tijdelyk adres te zenden. Ook abonnementen voor kor toren tijd dan een kwartaal worden verstrekt, OPGERICHT 1858 Ma&tachappelgk Kapitaal 5.000.000.— waarvan uitgegeven 3.000.000.— waarop gestort 2.976.000.— Reserve 625.000. Extra Reserve 114.000.— Verleent credieten tegen eene rente is rerhouding tot het disconto der Nederlandsche Bank. Weeml gelden 4 deposito, rente fchane met één dag opzegging 3 Agent te Middelburg; Mr. J. A. FOKKER. Ruim voorzien 'anpuike platte en ronde Mals, witte en blauwe Voererwten, prima ïnlandsche Lijnkoek en Ljjnmeel, puik dubbel gezeefd Texas Kutoenmeel (nieuwe oogst) Soyakoek, Bertetskoefe, Grondnotenkoek, Paar den- en Platteboonen en Haver. Alles lage prezen. sjfivmSv KAMPEK EMAILLEFABEIEKEN, v/h H. BEEK ZOON, te KAKI-EN. (Aantal werklied en 700). Het fabricaat staat onder voortdurende controle van het scheikundig Bureau der Heeren Dr. VAN HAMEL ROOS HARMENS te Amsterdam. Alle artikelen zijn voorzien van bovenstaand wettelijk gedeponeerd fabrieksmerk^ De Grootste keuze in welke zeer duurzaam zjjn en niet afspringen, is bjj H. GEENSE, Lange Delft B 118. Be Baiife geeft uit IÏOF.BS 101 Heeft geen risico's ran Huizen en Bouw terreinen. P. J. AHSELBEBGS C«. Bergen op Zoom Opgericht 1882. Bedient de eerste Families in Zeeland. Oor deelkundige behandeling der goederen. Voor treffelijk ingericht volgens veeljarige practischc ervaring. Prijscourant en inlichtingen gratis. VERKIEZING PROV. STATEN. Burgemeester en Wethouders van Mid delburg maken bekend dat bij de op 27 Juni j.l. gehouden herstemming voor drie leden van de Provinciale Staten van Zee land in het kiesdistrict Middelburg zijn gekozen de heeren H P DEN BOUW MEESTER, F J SPRENGER en W. Z. VAN TE1JLINGEN. Middelburg 1 Juli 1913. Burgemeester en Wethouders voornoemd M. VAN DEN BRANDELER voorzitter A H GOEMAN BORGESIUS 1. o sccrt GEVONDEN VOORWERPEN. Als zoodanig ziin aangegeven de vol gende voorwerpen, welke terug te be komen zijn: I. Op het politiebureau. "Lorgnet in etui, leeren ceintuur II. Bij particulieren. 2 toer roode koralen, W. Hoogesteijn, Noordpleinportemonnaie inh. cenige portretjes en 2 2J/a centstukken, A. Kos- boven drukt. Me dunkt, in het schuitjeter, Noordpoortstraal No. 290; hand- van een luchtballon kan het geen „ste- taschje, J Switink' Segeersingel V 47; viger" gevoel zijn. j handschoen, S. de Leeuw, Seissingel En nu zeg ik toch even tegen mezelf, I R 185; gordijnlat, W. Snoep, Singelstraat dat ik daar in de lucht zweef op die N 188; portemonnaie inh. f 4.97, A. paar dunne linnen vleugeltjes. maar ofSchellings, Sleepersingel Q 187; knip- ik me dat al zeg, het gevoel van veilig- mes? Balans D 8; bos sleutels, Tennink, beid is te groot om ook maar efen peconde Winterstraat Q 161;.^ draagriem, A. van met hefboom en met vliegwiel, met en ponder Wringmnchine. De beate Waschmachiiie tot dusverre bekend. Alleenverkoop voor Zeeland van de echte SCHMIDT'S WASC'HMACHINES. MIDDELBURG-VLISSINGEN Mevr. ADVOCAAT, Inr. >De Noor derpos f1, <59 EraMmnHNtrnat 09 ROTTERDAM

Krantenbank Zeeland

Middelburgsche Courant | 1913 | | pagina 6