BIJVOEGSEL
Binnenland.
lel
Ini,
FEUILLETON.
In het Land Yan den Dollar,
Uit de Staatscourant.
k, diploma
pap. franoe
|r wees
M. O.
En 28 leer
j bleek-
ikera en
lijke, fcroe-
1 Nieraan-
Ben spoedig
3 a n t a 1 -
I per koker
en eeht-
J door
ueponeerd.
~>or weder-
krjgbaar.
jyiaemarkt.
Langevielo,
jen BAG-
Te bevr.
JB, boven
TB Hoat-
en in een
MKI»,
G, boven
Remand
r waar te
TELEURSTELLEND.
Aan die neringdoenden bier ter stede welke
voordeel kannen verwachten van een ver
hoogd vreemdelingen-bezoek tengevolge der
Tentoonstelling 1913, bevelen we met aan
drang bet in dit nummer opgenomen in
gezonden stuk van het uitvoerend comité
dier tentoonstelling ter lezing en ter over
weging aan.
Heel terecht acht dat comité het teleur
stellend, nu het moet ervaren dat er onder
de direct-belanghbbbenden, zoovelen zijn
die óf slechts weinig óf niets over hebben
voor bet steunen van een plan, dat toch
werkelijk in b u n voordeel is.
We boorden zeer krasae staaltjes van per
sonen wier voordeel bij zoo'n tentoonstelling
als 't ware lastbaar is, on die toch de lijst
lieten heengaan, zonder er iets op te
teekenen.
Bij de argumenten van het comité be
hoeven we geen nieuwe te voegen. We
sporen alleen aan om 't stuk te lezen. Het zou
ons al heel erg tegenvallen, wanneer dan
niet bij het opnieuw rondzenden der lijst
in deze week alle nu nog zich terug
houdende belanghebbenden bet streven der
belangstellenden daadwerkelijk gingon I
steunen.
OE A. S. KAMERVERKIEZINGEN.
Nu do afdeeling van den Bond van Vrije
i Liberalen ie Veendam met algemeene stemmen
op één na ook den heer Herman Snijders te
i Middelburg heeft, candidant gesteld voor de
I Tivccdo Kamer in dal district, on besloten
hoeft deze candidaluur zoo krachtig mogelijk
I te steunen, heeft de heer Herman Snijders aan
het bestuur der Centrale Vrijzinnige Kiesver-
eeniging „de Grondwet" en aan bovengenoem
de afdeeling van de Vrije Liberalen bericht
gezonden, dat hij bereid is de candidatuur
te aanvaarden.
Naar wij" vernemen heeft de heer Snijders
L besloten in geen ander district, waar hem
voorloopigo candidatuur was aangeboden,
een definitieve candidatuur te aanvaarden.
Ds. H. C. Hogerzoil, le Vlissingen, heeft
volgens do N R. C- bedankt, voor do hem
door do. centrale autirev. kicsvereenigmg in
het district Briellc aangeboden candidaluur.
Do federatie der S. D. A. P. in het district
Ommen heeft den heer G. Schotveld van Ambt-
Almelo candidaat gesteld.
Men meldt aan de N. R. C. dal in het
district Eist van protestanLsche zijde ernstig
als candidaat wordt gonoomd prof. Muller, in
Den Haag, oud-hoogleeraar aan de Vrije Uni-
I versitet.
Men meldt aan de Nederlandor, dat de dis-
frictsvergadering van de Christel ijk-historischc
I Unie voor het district Bodegraven met algc-
meene stemmen hoeft besloten mr. .T. W. II.
M. van Idsinga voorloopig candidaat te stel-
L len.
Nfiar het Nieuwsblad v. Nederland verneemt,
zijn do drio rechtschc kiosverecnigingen in
I district IX te Amsterdam voornemens om den
r heer II. B ijle veld Jr. candidaat tc stellen.
De Rijksmiddelen in 1913.
De opbrengst der rijksmiddelen (hoofd
som en opcenten) over de maand Fbr.
1913 bedroeg f 11.885.368.94 fc
Het één-twaalfde der raming over bet
gebeele jaar bedraagt f 15.570.066.58.
Wij laten hieronder volgen de inkomsten
over de eerste twee maanden 1913, verge
leken met die over dorste twee maanden
1912.
Middelen. 1913. 1912.
Grondbelaat. f 722.520.64 J f 715.674 94
Personeel 613.215.41 576 321.
Bedrjjfabel 1.520.751.79 1.482.154.97
Vermogbel. 437.249.79 422.533.121
Mjjnreohten 5 500,
Invoerrecht. 2 865.429.23 2 622.660.61j
Formaatzeg. 5 376 821 5.048 321
Suiker 4 497.224 57 3 899 013 20
Wjjn 41 658.04 47 846 37
Gedistilleerd 4 543 228.56 4 698 412.86
Zout 326.048.37 289 390.95
en Azgn 198.834.23 191.105.82
Geslacht 892.345.35 859^69.11
Goud, zilver 91500.971 96.397 57J
Essaailoon 93.311 139 321
Zegelrechten 1 122 123 59 995 258.04
Registratier 1.312,962 711 1 317.484.86
Hypotheekr 138 394.04 128.236 35
Saccessier. 1 837.817 551 1.592 017.90
Domeinen 144 597.16 124161.22
Posterijen 2 750141281 2.669 749.76
Rjjkstelegr. 889 203 - 819.612.-
SUatsloterjj 183 514 101 183.497.69j
Jacht, vissch 452 50 448.
Loodsgelden 588 916.761 5-13 562 22
Totaal t 25,729 099 511 f 24 280.595.13
Bij bet bedrag der bedrijfsbelasting is
inbegrepen betgeen aan Ned.-Indib 2al zijn
uit te keeren.
Roman van LENE HAASE.
63.
Loe richtte zich strak op.
„Dat zal ik niet!"
,,Wat mankeert u? Waarom niet?"
„Omdat ik dan tegen mijn geweten zou
bandelen."
„Nonsens! Wat heeft uw geweten met zaken
le maken? U weet zeker nog niet, dat mr.
Griffins de prominentste man in den beelen
staat is?"
„Dat kan mo niets schelen. Zijn dochter
heeft gestolen, en ik heb mijn plicht gedaan
en niet de geringste reden om excuses l(
gaan. .maken."
„U schijnt volstrekt «liet te beseffen wat u
mij dan voor onaangenaamheden berokkent!"
schreeuwde de. Big. boss driftig. „Ik bedank
voor ccn lady-detective, die niet. eens
allergeringste tactgevoel toont te bezitten,
hoeft zich miet to verbeelden dat we u «a
het gebeurde nog zullen engageoren. Zulke
measchen als u kunnen we hier niet gebrui
ken."
„Dat verbeeld ik me ook uiot," antwoordde
zg ijskoud. „Ik zie heel good in, dat ik niet
voot Amerikaansch' detective deug, want ik
houd enkel rekening met do misdaad, niet met
het frit of de dader neger of millionnair is,
den Bond, ieder die zich aansprakelijk stolt
voor bet taaltje, dal haast weck aan week
in „de Bode" wordt uitgeslagen, voornamelijk
tegenover de hoofden, voorbeelden waarvan
er voor 't grijpen liggen en die ik bier dus
niet zal herbalen, ieder, die zulks onder
neemt behoort niet meer tot de halfbe
schaafder!, maar tol de on beschaafden ge
rekend lo worden.
In do betreffende raadszitting heb ik reeds
.,izcgd, dat voor zoover mij bekend is. onze
Vlissingscho onderwijzers daarvan gelukkig nog
geen blijken bobben gegeven en zoolang zij" niet
openlijk kond doen van hun volkomen instem
ming mot woord en geest van hun orgaan, bo
tloeven zij 'zic-li van mijne kwalificatie dan
ook niets «,\n tc trekken."
Bij kon. besluit
van 7 dezer is lo. ingesteld een Regee-
ringscomité tot behartiging van de belangen
der Nederlandsc.be kunstenaars op (le in den
loop van dit jaar lo M (Indien te houden
Internationale Kunsttentoonstelling, en zijn
•2o. tot leden van dit comité benoemd prof.
Bart van llovc tc Amslerdam, Willy Martens
to 's-Gravenhnge, A. M. Gorter to Amsterdam
(Si R. Ives Browne tc Vèravenhage, te za-
uitmakende het uil de rcreenigingen Pul
cbri Studio et Arte et Amic'ikiae gevormde
Comité voor Buitonlandsclie Kunsttentoonstel
lingen
Zijn benoemd tot notaris;
te Rotterdam E J. M. de Kat, cand. aldaar;
to Metsluwier P. Davelaar, cand. te Ililver-
tc Uitgeest J. E. Heenk, cand. te Heem
stede; lo 's-Gravcnhage W. G. Pauwels, aldaar.
DE HEER STAVERMAN EN DE
ONDERWIJZERS.
Do opmerking van den heer dr. A Staver-
an in de jongste vergadering van den Vtis-
singscliCTi gemeenteraad heeft ham den toom
op den hals -gehaald van do aid. Vlissingen
van dar Bond van Ned. OndervVijzers, welker
bestuur in een ingezonden sink in de „Vfis-
singsche Crt." protesteerde tegen de kenschet
sing der onderwijzers door den heer Staver
man als balfontwikkeld en halfbeschaafd.
In dat stuk wordt gezegd dat iudien er
een tekort aan beschaving is, en de beer
Staverman zoekt daarvan de oorzaak in de
ontwikkeling en salariëering dor onderwijzers,
bij alle recht mist hen daarvan een verwijt
lo maken, maar moet hij zich toornig wenden
tol zijn politieke geestverwanten in Kamer cn
gemeenteraad, die tot op beden in gebreke
zijn gebleven verbetering daarin aa'n te brengen
„Maar bovendien, zoo zeggen de inzenders,
wij betwijfelen het ten zeerste, dat ontwikke
ling de graadmeter van beschaving genoemd
kan woTden.
Waro dit toch zoo, dan zouden onder de
studenten, onder hen dus, die de hoogste
wetenschappelijke ontwikkeling kunnen deel
achtig worden, niet zulko schandalen gebeu
ren als laatst nog to Leiden zijn afgespeeld."
In bet Zateffda$nummer van genoemd blad
heeft de beer Staverman een antwoord gege
ven waaraan we bel volgende ontleenen;
„Voorts zij door mij er de nadruk op gelegd,
dat mij ten onrechte door genoemd )>ostuur
in den mond wordt gelegd, dat ik de onder
wijzers bij de ballonlwikkcldcn heb ingedeeld.
Ik beb ze genoemd halfgeleerd «1 dit niet als
verwijt, maar in verband mol (le onvoldoende
salariëerinz als psychologische verklaring voor
het gebrek aan beschaving, dal een groote
categorie zonder twijfel vertoont. Mijn kwa
lificatie, die dus niets insinueert maar alleen
constateer! handhaaf ik dus ten volle, zoo ge
Wilt ook voor de 4—6 jarige ontwikkeling,
die men elders buiten de onderwijzers oplei
ding opdoet. Wil men wat iemand in zoo'n
periode in zich opneemt volle geleerdheid noe
men, mij is 'i welik echter versta daar
gansoh' wat anders onder.
Wat bet derde punt betreft, in mijne kwa
lificatie „halfbeschaafd" heb ik mij inder
daad vergist. Ieder onderwijzer, die accoord
gaat met den schrijftrant van het orgaan van
VERDEDIGING VAN NED.-INDIË.
Het rapport van de staatscommissie voor
de verdediging van Nedtrlhdte zal Zaterdag
worden vastgesteld,
Hel onlangs gepubliceerde bericht, dat do
staatscommissie bij haar voorstellen volko
men eenstemmigheid beeft bereikt, is naar
wij vernemen niet geheel juist. Vermoede
lijk immers zal een van de leden zijn afwij
kend gevoelen, in eon afzonderlijke nota toe
lichten. (N R. C.).
Een aanslag.
Naar uit Idi aan do N. R. C. geseind wordt,
heeft een fanatiek Atjchov don controleur van
Idi C da Wit en den ontvanger der invoerr.
enz L. Grevelink zwaar gewond. Do aanvaller
is door de bevolking afgemaakt.
Good-bye, mr. Irving!"
Zo keerde zich naar de deur.
„Een greenhorn, is til" riep hij haar nog
boos na.
Zoodra zo de gang intrad, zag Loe mr.
Bell, die uit zijn kamer gekomen was en haar
wenkte.
„Como in n moment, liflle Saurkraut I"
Zo voldeed aan zijn verzoek cn viel in een
schommelstoel snoer.
Hij wipte op zijn schrijftafel, liet zijn beo-
nen bengelen en spuwde over zijn schouder
heen, behendig in den porseleinen nap.
„Wat heeft u ml uitgevoerd?" zeihjjdroevig.
Loo haalde de schouders op.
„Ik heb eenvoudig ni'ijn plicht gedaan.'
Mr. Bell schudde het hoofd.
„Ik had er me at op verheugd, dat u zich
er aardig bij ons zou inwerken, en nu begaat
u zulke domheden. Waarom wilt li geen ex
cuus gaan vragen?"
„Omdat ik mezelf dan verachten zou."
„Dal is nou weer zoo echt Saurkraut
de mooiste zaken beginnen jullie soms van
dingen tc pralen, die geen meinscb begrijpt,
en dat noem je dan eer oï geweten, of weet
ik wall en bederft zoo voor jezelf -de heel©
business. Mijn ouwe heer in Chicago was
broker (tweedehands koopman) en daar was
van zulken onzin «ooit sprake. Als wij boys
een dollar konden verdienen, zouden we de
beele wereld vergiffenis' hebben gevraagd."
„Ja, dat zjjn heel verschillende opvattingen
en een totaal andere opvoeding, mr. Bell",
zei Loo, flauw glimlachend, „dat kan men niet
vergelijken I"
Rij spuwde woor over zijn'schouder.
OOST-I ND IE.
HET ZIONISME ALS JOODSCHE
GODSDIENSTPLICHT.
In de kleine zaal van Schuttershof alhier
hield Zondagavond de afdeeling Middelburg
•an den Nederlandschen Zionistenbond een
openbare propagawdu-avmul, waarin als spr e
ker optrad de Wel Eer w lieer S. Pb. de Vries,
rabbijn te Haarlem. f
Do vergadering werd geopend door den heer
J a c q. Boas son, die de aanwezigen welkom
heette. Al leek bet er op, dat de aangekon
digde open Sm o vergadering op do lange baan
zon worden -geschoven, de afdeeling vond
den beer De Vries bereid om nog een spreek
beurt te vervullen. Mochten er na de red©
van den heer De Vries nog personen zijn
die bezwaren hebben tegen bet Zionisme,
dan zou de spreker deze gaarne hooien on
van repliek dienen. Spr. doelde mede dat het
ledental der afdeeling dit jaar constant bleef,
doch dat er nog veel meer leden moesten zijn.
Alle Joden zouden zich bij den hond moeten
aansluiten. Spr. wekte op financieel én daad
werkelijk den bond to steunen, ook door zich
to abonneeren op het orgaan van den bond
,Do Joodscho Wachter."
- Vervolgens werd het woord verleend aan
den heer De Vries, clio besprak het onder
werp „Het Zionisme als Joodsche Godsdienst
plicht.
De heer De Vries wees er op, dat bij de
de bespreking van zijn onderwerp eigenlijk
een juist begrip van het Zionisme noodig mooi
zijn, Voor hen die dat begrip nog niet hadden
en voor wie dus bezwaren bleven beslaan
stelde spr. de gelegenheid open, daarover na
de vergadering' te spreken.
Een deel del' Joodsche pors, aldus spr., schrijft
week aan weck over het on-Joodscbe van
het Zionisme. Spr. beeft langen tijd die mee-
aring weersproken. Nu evenwel is bij inog
verder gegaan en noemt bet een Joodscho
plicht.
Een 15-tal jaren lenig zou men de uitspraak
,n een groot man met verbazing hebben ge
lezen, dat do grootste plicht is van de Joden,
het bevolken van het Joodscho land. Men'
zou liet hebben gelezen, maar bet zou niet tot
het gemoed zijn doorgedrongen.
Do Joden waren toen ingeslapen. Ze wa
reu vergoten, dal zo buiten Palestina waren
in golocs (ballingschap). Dit kwam, doordat
zo ongeveer oen eeuw geleden door de eman
cipatie werden toegelaten in de maatschappij-
Do Joden bobben die emancipatie met beide
handen aanvaard. In de eerste plaats omdat
ze nu staatsburgers werden, in de zoovoelste
plaats om Joden te blijven. Men loefde toen
in een tijdperk van cosmopolisnie oir de Joden
gingen daarin mode. Ze wilden mensch zijn
als de anderenaan hun Jodendom dachten ze
niet.
Nu de emancipatie kwam de reform. Do Jo
den meenden dat ze gekomen waren waar zo
moesten zijn; dat ze moesten leven als bun
medemenschen en opgaan in de maatschappij
Maar, zoo werd gevraagd, wat doet ge dan
met uw gebeden om terug fo mogen keeren
tot Zion en lot herbouw van Jeruzalem. En
de moderne Joden antwoordden, dat ze ook
werkelijk die gebeden wilden schrappen en
<lo idee aan Zion alleen in gedachten wilton
bewaren.
Do orthodoxe Joden daarentegen bleven vast
houden aan die geboden, ovenwei zonder dat
zo tot hun ziel doordrongen.
Toen kwam hel Zionisme. Dat zei, daar is
een Zion en daar is oen Jeruzalem Ge kun)
daar komen. Er is een weg daarheen. Gij
hoort daar. Vandaar koint uw verleden cn
daar ligt uw geschiedenis. En daar ook ligt
uw toekomst. Daar en daar alleen hoort gij
Uw goloes is een onnatuurlijke toestand In
Zion alleen kunt gij vrede en rust vinden.
Gij moet daarvoor werken en strijden. Dat is
uw roeping cn dat is uw taaie.
Zoo zei hel Zionisme en men stond onthutst.
De reform kwam er tegen op. Het Zionisme
was een streep door haar rekening-, 'het ging
regelrecht tegen do assimilatie van reform en
van emancipatie. Maar langzamerhand verhel
derden <le geesten. Waren de geboden langen
tijd slechts een lippentaal geweest, nu kwa
men ze weer uit het liart. Wie ziet hoe de
Joden verdwijnen in hun goloes, <lie moot ook
inzien dat de Joden buiten Erets Jisroeil (liet
Joodsche Land) geen God hebben.
Het is dan ook sprekers innige overtuiging,
dat ook reeds de orthodoxe Jood door den
assimilatie-geest is aangegrepen. Want ieder
ziet toch boe langer boe meer bet Jodendom
verdwijnen. De ceremoniën worden minder,
gemengde huwelijken en doop nomen in aan
tal loe.
Do optimisten denken dal de Joden ook deze
tijden wel to boven zullen komen. Maar ze
vergeten dat de toestanden veranderd zijn.
In do Gbclto-tijdon leefden de Joden in een
Joodsche. ftdmosfeor. Ze vierden at hun Jood
scho ceremoniën en feesten; zo konden zich
daar na huil verblijf in de maatschappij weer
recreëeren.
Natuurlijk wil spr. niet naar die tijden te
rug. Maar is do emancipatie voor de mensch-
heia in 't algemeen een zegen geweest, voor
het specifiek Joodsche was zo dal niet.
Want de opname in de maatschappij doel
stukken Joodscho cultuur verloren gaan. liet
leren van den Jood toch gaat samen met
do denkrichting van den tijd. De Joodsche
cultuur gaat parnlcl met de cultuur van den
rijd.
Men. vraagt wellicht of er dan nog een Jood
scho cultuur is, of er nog, iets specifiek
Joodsch is.
Die vraag van een Jood is reeds can be
wijs van assimilatie.
Wat do Jood thans van zijn godsdienst leert,
is vrij gering. Do kinderen krijgen godsdienst
onderwijs en lecren Ilebreeuwsche woorden.
Maar op Interen leeftijd vergeten ze een groot
deel daarvan Ze kunnen in do nu bestaande
„Well, wij verdienen in. ioder geval geld,
en jullie Sauxkrauts niet. Dus trekken wij aan
hel langste eind. De Duilscliers die bet hier
tot iets gebracht hebben, zijn allemaal net
als Wijl''
„Helaas I"
„Thanks", zei bij droog. „Gelooft u dan,
dat. u mot, één enkelen chef goede vrienden
zult bljjven, als u zoo doorgaat?"
Loo zweeg.
„Jammer, erg jammer, dat u zoo'n stijfkop
is!" zuchtte nir. Bell. „Ik mag u werkelijk
graag lijden, en als u nog excuus gaat vra
gen, zal ik het zaakje wel weer voor u in
de fissen brengen bjj den boss."
Loe schudde zeer beslist hel hoofd.
„U wilt dus niet toegeven?"
„No!"
„O, you stupid liltlo kid!"
Hy nam oen pakje dollarbiljetten op.
„Hier heeft u uw vjjf dollars van gisteren!"
„Dank u", weerde zo af, ,,die wil ik niet
aannemen, nu ik de firma zooveel on a an ge
naamheden bezorgd heb."
Mr. Bell stond eensklaps naast haar er
stopte haar de biljetten zonder Complimenten
in haar tasehje. „Wees nu niet zoo dom,
juffertje! O, ik zou u een pak slaag kun
nen geven. I"-
Zijn breed gezicht was vuurrood geworden
van. ergernis.
„En maak nu maar, dat u weg komt!"
Haar bjj eon arm nemende, drong 'hij haar
de deur uil. Daarop stak hy nog eens zijn
hoofd bniten het schuifraampje van zijn
office en riep Jiaar na: „Komt u me oog
maar eens opzoeken! En. als u raad noodig
omstandigheden niet meer leeron, omdat zo
zooveel andere dingen moeten leeron om in
do maatschappij te kunnen vooruitkomen.
Een Joodsche cultuur kan in golocs niet
bereikt worden- Langzamerhand zullen do Jo
den alleen Joden van den bloede wOrden. Dan
zullen hot verstand en het bloed in botsing ge
raken. De Joden zullen meer goostesvoeding
verbuigen maar die niet kunnen krijgen. Hel
Joodsche zul automatisch worden, ten slotte
geheel verdwijnen.
I. Zionisme nu heeft zich tegen de as
similatie gekeerd. De Zionisten zien in dat
hol Jodendom wordt bedreigd ou dat in Ziou
redding ligt. Dat is het einddoel. Do ver
spreide Joilen moeten zich woor verbinden. Ze
moclcu allen met cenzelfden grooteu wil voor
eenzelfde mooi doel slrijden. Om koeren moeten
ze. Terug naar huis, naar bun eigen oudo
huis. Niet vandaag, niet morgen. Dat gaat
niet. Eerst moeten de Joden zichzelf vormen
lot zich-bewuste, nationaal voelende cn we
tende Joden Zo moeten bun land voor do
terugkomst gereed mak on. Ze moeten eerst wor
den ware Zionisten, dan zullen zo in Erets
Jisroeil weer geheel Joden worden.
Deze rede van den heer Dc Vries, die mat
aandacht werd aangehoord, lok to eon langdurig
en enthousiast applaus uit.
In de, nu volgende pauze werd gecollec
teerd voor het Joodsch Nationaal Fonds
daarvoor werd f 10.25 bijeengebracht.
Voor het debat gaven zich op mej. M.
Cohen en de lieer S. Mondeis.
Mej. Cob en was van nieening dat de
Joden niet in golocs leven en vroeg daar
omtrent nadere inlichtingen van den spreker
De heer de Vries lantwoordde, dat hem
reeds door een der andere |3(anwezigen was
het vorstand gebracht dat bij eigenlijk een
gevaarlek mensch wps. Dal de Joden niet in
goloes leven. Dat ze geen vreemdelingen zijn
liet land wn,ar ze wonen. Als dc Joden zeg
gen, dat ze dat wel zijn, hebben anderen
recht ben als zoodanig te beschouwen.
Maar spr. beeft niet beweerd dat de Joden
die in Nederland wonen daar vreemdelingen
zijn. Zc zijn Nedcrlandsche staatsburgers ais
al de anderen Zc hebben dezelfde rechten
en pUclilou als de anderen. Maar ze zijn geen
Batavieren en geen Friezen, maar Semieten.
Hel verschil lusscben nationaliteit en staats
burgerschap wordt door mej. C.ohen en door
bedoelden heer over het hoofd gezien. Zeer
zeker evenwel leven de Joden bier in goloes,
Want hun ziel is in Erets Jisroeil. Dat
waarheid die gezegd mag worden Voelt
een ander zich niet in goloes, dan kan spr.
da,ar niets tegen zeggen, Dan is dat een bewys
n assimilatie. Spr. zelve voelt zich wel
goloes Niet naar lichaam en verstand, maar
wel in zijn ziel.
De heer Mondeis heeft, nis traditioneel
Jood gestreden tegen de vrees, dat, door hel
streven van een vereeniging van niet tradi
tioneel© Joden om zich te vestigen in Zion,
zou worden vertraagd liet ideaal dat God don
Joden in Zion zoude terugvoeren; doordat
de Heilige bodem zou W-orden hesmet met
ongeloof. Als de heer De Vries heta die
kwestie naar genoegen kan oplossen zou spre
kor niet aarzelen lid van den Bond te wor
den. Evenwel wilde spreker ook nog gaarne
hooren, Wnarom de Joden juist nn,ar Palestina
terug moeten. Waarom niet, desnoods lijdelijk,
naar een ander land.
De heer De Vries antwoordde dat, hoe
wel dat niet in do statuten is uitgelegd, men
het doel niet wil bereiken door on-Joodscho
maatregelen. Waar men juist een geheel Jood
sche staat wil inrichten is er geen sprake
an ongeloof; de orthodoxe of t radiUoneeJe
Joden willen het Zionisme niet. Zij belemmeren
do beweging en wanneer het doel niet wordt
bereikt is het, hun schuld Moeten 'do Jo
den dan ondergaan in de assimilatie? Wnaroui
zouden zij niet door eigen initiatief, gedreven
door verlangen naar echt Joodsch leven, trach
ten naar hun oude woonplaats terug te kee
ren? Daar kan toch geen kwaad in steken.
Wgt betreft de vraag, waarom juist terug
naar P,alestina, wees spreker op hel Zio-
nisten-tongres, dat, in 1905 te Bazel gehouden is.
Er werd toen de vraag besproken of men al
of niet Uganda,, de door Engeland aangeboden
landstreek zou aanvaarden. De torritoraliaten
mi daarvoor. Dat waren Zajigwill en zijn
volgelingen. Maar er tegen waren de Russische
afgevaardigden De mannen die het incest
heeft, komt u dan vooral ook bij me!"
Toen liet hij hel raam met een bons neer,
spuwde in zijn verontwaardiging midden op
den vloer en mompelde zoo iets als: Crazy
liltlo Saurkraui I
XV.
Loe zat naast nws. Mc. Dowcll op de ve
randa au doorbladerde met een bedrukt ge
zicht de Daily Express.
„Alweer niets anders dan advertenties voor
dienstmeisjes en winkeljuffrouwen
„Ja, zoo'n goed baantje als bij het Dolce-
five Institute „Sun" komt niet alle dagen
oor. Jammer tocht"
„Ja, 't was ook jammer, maar onder zulke
omstandigheden kon ik er niet blijven
„Waarom heeft u die betrekking niet aange
nomen bij dien dokter, die voor een paar
dagen een assistente zocht?"
„Dat was allemaal kwakzalverij en bedrog!
Ten eerste wa3 hij geen gestudeerd medicus,
maar zoo'n soort wonderdokter. Ten tweede
moest ik niet bij operaties en behandelingen
assisteeren, maar een reis met hem doen
door allerlei afgelegen kleine plaatsjes en
ranches. Daarbjj moest ik de vrouwen het
een, of ander onfeilbaar geneesmiddel voor
zekeTo kwalen aanprijzen. Dan wou hij ook
een drank voor paarde- cn run der ziekten ver-
koopen, en dat was hetzelfde middel. Stel
u voorl"
„Wat wou hij u betalen?" vroeg mrs. Mc
Do well heel kalm.
„Vijf cn twintig dollars in. de maand en
alles vTjj."
„En waarom heeft u die betrekking dan
niet aangenomen
„Maar mrs. Mc. Dowell, ik wil toch eerlyk
mensch bljjven!"
„Wat heeft dat met business uit te staan?"
Do mooie bruine oogen van de jonge vrouw
keken baar verbaasd aan. Zooiets ging blijk
baar haar begrip tc hoven.
„Natuurlijk moet u honest blijven en uw
Tienden niet bedriegenMaar in het zaken
leven bestaat er geen bedrog, zoolang men
niet legen dc wet zondigt! Die dokter is al
leen maar smart (handig, gewikst). Wie niet
wil, behoeft die medicjjnen immers niet le
koopen! Ik zie niet in, waarom u zich om
zulke nietige overwegingen die goede job heeft
laten ontgaan. Vijf en twintig dollars en alles
rijt Bully, bully 1"
Loo moest even glimlachen. Haar begrippen
van eer en eerlijkheid schenen den Amerika
nen eenvoudig onbegrijpelijk. Bmncn do gran
der wet achtten ze allo bedriegolijko
bluff niet alleen geoorloofd, maar vanzelfspre
kend. Do sluwste had steeds gcljjkl Zelfs
zulko ®oedo, naïeve menschen als de Mc.
Dowells vonden het dus volkomen in den
haak, als ze door zwendel geld zou ver
dienen.
„No, mo, mrs. Mc. Dowell," antwoordde zo
lachend, „de betrekking kan ik nu eenmaal
niet aannemen; dat veroorlooft me mijd ge
weien werkelijk niotl"
„EigenaardigI" zuchtte de jonge vrouw. „Ik
begrijp u niet".en ik mag u toch zOo erg
graag lijden I"
(W.ord t vervolgd).