BIJVOEGSEL Binnenland. lel Ini, FEUILLETON. In het Land Yan den Dollar, Uit de Staatscourant. k, diploma pap. franoe |r wees M. O. En 28 leer j bleek- ikera en lijke, fcroe- 1 Nieraan- Ben spoedig 3 a n t a 1 - I per koker en eeht- J door ueponeerd. ~>or weder- krjgbaar. jyiaemarkt. Langevielo, jen BAG- Te bevr. JB, boven TB Hoat- en in een MKI», G, boven Remand r waar te TELEURSTELLEND. Aan die neringdoenden bier ter stede welke voordeel kannen verwachten van een ver hoogd vreemdelingen-bezoek tengevolge der Tentoonstelling 1913, bevelen we met aan drang bet in dit nummer opgenomen in gezonden stuk van het uitvoerend comité dier tentoonstelling ter lezing en ter over weging aan. Heel terecht acht dat comité het teleur stellend, nu het moet ervaren dat er onder de direct-belanghbbbenden, zoovelen zijn die óf slechts weinig óf niets over hebben voor bet steunen van een plan, dat toch werkelijk in b u n voordeel is. We boorden zeer krasae staaltjes van per sonen wier voordeel bij zoo'n tentoonstelling als 't ware lastbaar is, on die toch de lijst lieten heengaan, zonder er iets op te teekenen. Bij de argumenten van het comité be hoeven we geen nieuwe te voegen. We sporen alleen aan om 't stuk te lezen. Het zou ons al heel erg tegenvallen, wanneer dan niet bij het opnieuw rondzenden der lijst in deze week alle nu nog zich terug houdende belanghebbenden bet streven der belangstellenden daadwerkelijk gingon I steunen. OE A. S. KAMERVERKIEZINGEN. Nu do afdeeling van den Bond van Vrije i Liberalen ie Veendam met algemeene stemmen op één na ook den heer Herman Snijders te i Middelburg heeft, candidant gesteld voor de I Tivccdo Kamer in dal district, on besloten hoeft deze candidaluur zoo krachtig mogelijk I te steunen, heeft de heer Herman Snijders aan het bestuur der Centrale Vrijzinnige Kiesver- eeniging „de Grondwet" en aan bovengenoem de afdeeling van de Vrije Liberalen bericht gezonden, dat hij bereid is de candidatuur te aanvaarden. Naar wij" vernemen heeft de heer Snijders L besloten in geen ander district, waar hem voorloopigo candidatuur was aangeboden, een definitieve candidatuur te aanvaarden. Ds. H. C. Hogerzoil, le Vlissingen, heeft volgens do N R. C- bedankt, voor do hem door do. centrale autirev. kicsvereenigmg in het district Briellc aangeboden candidaluur. Do federatie der S. D. A. P. in het district Ommen heeft den heer G. Schotveld van Ambt- Almelo candidaat gesteld. Men meldt aan de N. R. C. dal in het district Eist van protestanLsche zijde ernstig als candidaat wordt gonoomd prof. Muller, in Den Haag, oud-hoogleeraar aan de Vrije Uni- I versitet. Men meldt aan de Nederlandor, dat de dis- frictsvergadering van de Christel ijk-historischc I Unie voor het district Bodegraven met algc- meene stemmen hoeft besloten mr. .T. W. II. M. van Idsinga voorloopig candidaat te stel- L len. Nfiar het Nieuwsblad v. Nederland verneemt, zijn do drio rechtschc kiosverecnigingen in I district IX te Amsterdam voornemens om den r heer II. B ijle veld Jr. candidaat tc stellen. De Rijksmiddelen in 1913. De opbrengst der rijksmiddelen (hoofd som en opcenten) over de maand Fbr. 1913 bedroeg f 11.885.368.94 fc Het één-twaalfde der raming over bet gebeele jaar bedraagt f 15.570.066.58. Wij laten hieronder volgen de inkomsten over de eerste twee maanden 1913, verge leken met die over dorste twee maanden 1912. Middelen. 1913. 1912. Grondbelaat. f 722.520.64 J f 715.674 94 Personeel 613.215.41 576 321. Bedrjjfabel 1.520.751.79 1.482.154.97 Vermogbel. 437.249.79 422.533.121 Mjjnreohten 5 500, Invoerrecht. 2 865.429.23 2 622.660.61j Formaatzeg. 5 376 821 5.048 321 Suiker 4 497.224 57 3 899 013 20 Wjjn 41 658.04 47 846 37 Gedistilleerd 4 543 228.56 4 698 412.86 Zout 326.048.37 289 390.95 en Azgn 198.834.23 191.105.82 Geslacht 892.345.35 859^69.11 Goud, zilver 91500.971 96.397 57J Essaailoon 93.311 139 321 Zegelrechten 1 122 123 59 995 258.04 Registratier 1.312,962 711 1 317.484.86 Hypotheekr 138 394.04 128.236 35 Saccessier. 1 837.817 551 1.592 017.90 Domeinen 144 597.16 124161.22 Posterijen 2 750141281 2.669 749.76 Rjjkstelegr. 889 203 - 819.612.- SUatsloterjj 183 514 101 183.497.69j Jacht, vissch 452 50 448. Loodsgelden 588 916.761 5-13 562 22 Totaal t 25,729 099 511 f 24 280.595.13 Bij bet bedrag der bedrijfsbelasting is inbegrepen betgeen aan Ned.-Indib 2al zijn uit te keeren. Roman van LENE HAASE. 63. Loe richtte zich strak op. „Dat zal ik niet!" ,,Wat mankeert u? Waarom niet?" „Omdat ik dan tegen mijn geweten zou bandelen." „Nonsens! Wat heeft uw geweten met zaken le maken? U weet zeker nog niet, dat mr. Griffins de prominentste man in den beelen staat is?" „Dat kan mo niets schelen. Zijn dochter heeft gestolen, en ik heb mijn plicht gedaan en niet de geringste reden om excuses l( gaan. .maken." „U schijnt volstrekt «liet te beseffen wat u mij dan voor onaangenaamheden berokkent!" schreeuwde de. Big. boss driftig. „Ik bedank voor ccn lady-detective, die niet. eens allergeringste tactgevoel toont te bezitten, hoeft zich miet to verbeelden dat we u «a het gebeurde nog zullen engageoren. Zulke measchen als u kunnen we hier niet gebrui ken." „Dat verbeeld ik me ook uiot," antwoordde zg ijskoud. „Ik zie heel good in, dat ik niet voot Amerikaansch' detective deug, want ik houd enkel rekening met do misdaad, niet met het frit of de dader neger of millionnair is, den Bond, ieder die zich aansprakelijk stolt voor bet taaltje, dal haast weck aan week in „de Bode" wordt uitgeslagen, voornamelijk tegenover de hoofden, voorbeelden waarvan er voor 't grijpen liggen en die ik bier dus niet zal herbalen, ieder, die zulks onder neemt behoort niet meer tot de halfbe schaafder!, maar tol de on beschaafden ge rekend lo worden. In do betreffende raadszitting heb ik reeds .,izcgd, dat voor zoover mij bekend is. onze Vlissingscho onderwijzers daarvan gelukkig nog geen blijken bobben gegeven en zoolang zij" niet openlijk kond doen van hun volkomen instem ming mot woord en geest van hun orgaan, bo tloeven zij 'zic-li van mijne kwalificatie dan ook niets «,\n tc trekken." Bij kon. besluit van 7 dezer is lo. ingesteld een Regee- ringscomité tot behartiging van de belangen der Nederlandsc.be kunstenaars op (le in den loop van dit jaar lo M (Indien te houden Internationale Kunsttentoonstelling, en zijn •2o. tot leden van dit comité benoemd prof. Bart van llovc tc Amslerdam, Willy Martens to 's-Gravenhnge, A. M. Gorter to Amsterdam (Si R. Ives Browne tc Vèravenhage, te za- uitmakende het uil de rcreenigingen Pul cbri Studio et Arte et Amic'ikiae gevormde Comité voor Buitonlandsclie Kunsttentoonstel lingen Zijn benoemd tot notaris; te Rotterdam E J. M. de Kat, cand. aldaar; to Metsluwier P. Davelaar, cand. te Ililver- tc Uitgeest J. E. Heenk, cand. te Heem stede; lo 's-Gravcnhage W. G. Pauwels, aldaar. DE HEER STAVERMAN EN DE ONDERWIJZERS. Do opmerking van den heer dr. A Staver- an in de jongste vergadering van den Vtis- singscliCTi gemeenteraad heeft ham den toom op den hals -gehaald van do aid. Vlissingen van dar Bond van Ned. OndervVijzers, welker bestuur in een ingezonden sink in de „Vfis- singsche Crt." protesteerde tegen de kenschet sing der onderwijzers door den heer Staver man als balfontwikkeld en halfbeschaafd. In dat stuk wordt gezegd dat iudien er een tekort aan beschaving is, en de beer Staverman zoekt daarvan de oorzaak in de ontwikkeling en salariëering dor onderwijzers, bij alle recht mist hen daarvan een verwijt lo maken, maar moet hij zich toornig wenden tol zijn politieke geestverwanten in Kamer cn gemeenteraad, die tot op beden in gebreke zijn gebleven verbetering daarin aa'n te brengen „Maar bovendien, zoo zeggen de inzenders, wij betwijfelen het ten zeerste, dat ontwikke ling de graadmeter van beschaving genoemd kan woTden. Waro dit toch zoo, dan zouden onder de studenten, onder hen dus, die de hoogste wetenschappelijke ontwikkeling kunnen deel achtig worden, niet zulko schandalen gebeu ren als laatst nog to Leiden zijn afgespeeld." In bet Zateffda$nummer van genoemd blad heeft de beer Staverman een antwoord gege ven waaraan we bel volgende ontleenen; „Voorts zij door mij er de nadruk op gelegd, dat mij ten onrechte door genoemd )>ostuur in den mond wordt gelegd, dat ik de onder wijzers bij de ballonlwikkcldcn heb ingedeeld. Ik beb ze genoemd halfgeleerd «1 dit niet als verwijt, maar in verband mol (le onvoldoende salariëerinz als psychologische verklaring voor het gebrek aan beschaving, dal een groote categorie zonder twijfel vertoont. Mijn kwa lificatie, die dus niets insinueert maar alleen constateer! handhaaf ik dus ten volle, zoo ge Wilt ook voor de 4—6 jarige ontwikkeling, die men elders buiten de onderwijzers oplei ding opdoet. Wil men wat iemand in zoo'n periode in zich opneemt volle geleerdheid noe men, mij is 'i welik echter versta daar gansoh' wat anders onder. Wat bet derde punt betreft, in mijne kwa lificatie „halfbeschaafd" heb ik mij inder daad vergist. Ieder onderwijzer, die accoord gaat met den schrijftrant van het orgaan van VERDEDIGING VAN NED.-INDIË. Het rapport van de staatscommissie voor de verdediging van Nedtrlhdte zal Zaterdag worden vastgesteld, Hel onlangs gepubliceerde bericht, dat do staatscommissie bij haar voorstellen volko men eenstemmigheid beeft bereikt, is naar wij vernemen niet geheel juist. Vermoede lijk immers zal een van de leden zijn afwij kend gevoelen, in eon afzonderlijke nota toe lichten. (N R. C.). Een aanslag. Naar uit Idi aan do N. R. C. geseind wordt, heeft een fanatiek Atjchov don controleur van Idi C da Wit en den ontvanger der invoerr. enz L. Grevelink zwaar gewond. Do aanvaller is door de bevolking afgemaakt. Good-bye, mr. Irving!" Zo keerde zich naar de deur. „Een greenhorn, is til" riep hij haar nog boos na. Zoodra zo de gang intrad, zag Loe mr. Bell, die uit zijn kamer gekomen was en haar wenkte. „Como in n moment, liflle Saurkraut I" Zo voldeed aan zijn verzoek cn viel in een schommelstoel snoer. Hij wipte op zijn schrijftafel, liet zijn beo- nen bengelen en spuwde over zijn schouder heen, behendig in den porseleinen nap. „Wat heeft u ml uitgevoerd?" zeihjjdroevig. Loo haalde de schouders op. „Ik heb eenvoudig ni'ijn plicht gedaan.' Mr. Bell schudde het hoofd. „Ik had er me at op verheugd, dat u zich er aardig bij ons zou inwerken, en nu begaat u zulke domheden. Waarom wilt li geen ex cuus gaan vragen?" „Omdat ik mezelf dan verachten zou." „Dal is nou weer zoo echt Saurkraut de mooiste zaken beginnen jullie soms van dingen tc pralen, die geen meinscb begrijpt, en dat noem je dan eer oï geweten, of weet ik wall en bederft zoo voor jezelf -de heel© business. Mijn ouwe heer in Chicago was broker (tweedehands koopman) en daar was van zulken onzin «ooit sprake. Als wij boys een dollar konden verdienen, zouden we de beele wereld vergiffenis' hebben gevraagd." „Ja, dat zjjn heel verschillende opvattingen en een totaal andere opvoeding, mr. Bell", zei Loo, flauw glimlachend, „dat kan men niet vergelijken I" Rij spuwde woor over zijn'schouder. OOST-I ND IE. HET ZIONISME ALS JOODSCHE GODSDIENSTPLICHT. In de kleine zaal van Schuttershof alhier hield Zondagavond de afdeeling Middelburg •an den Nederlandschen Zionistenbond een openbare propagawdu-avmul, waarin als spr e ker optrad de Wel Eer w lieer S. Pb. de Vries, rabbijn te Haarlem. f Do vergadering werd geopend door den heer J a c q. Boas son, die de aanwezigen welkom heette. Al leek bet er op, dat de aangekon digde open Sm o vergadering op do lange baan zon worden -geschoven, de afdeeling vond den beer De Vries bereid om nog een spreek beurt te vervullen. Mochten er na de red© van den heer De Vries nog personen zijn die bezwaren hebben tegen bet Zionisme, dan zou de spreker deze gaarne hooien on van repliek dienen. Spr. doelde mede dat het ledental der afdeeling dit jaar constant bleef, doch dat er nog veel meer leden moesten zijn. Alle Joden zouden zich bij den hond moeten aansluiten. Spr. wekte op financieel én daad werkelijk den bond to steunen, ook door zich to abonneeren op het orgaan van den bond ,Do Joodscho Wachter." - Vervolgens werd het woord verleend aan den heer De Vries, clio besprak het onder werp „Het Zionisme als Joodsche Godsdienst plicht. De heer De Vries wees er op, dat bij de de bespreking van zijn onderwerp eigenlijk een juist begrip van het Zionisme noodig mooi zijn, Voor hen die dat begrip nog niet hadden en voor wie dus bezwaren bleven beslaan stelde spr. de gelegenheid open, daarover na de vergadering' te spreken. Een deel del' Joodsche pors, aldus spr., schrijft week aan weck over het on-Joodscbe van het Zionisme. Spr. beeft langen tijd die mee- aring weersproken. Nu evenwel is bij inog verder gegaan en noemt bet een Joodscho plicht. Een 15-tal jaren lenig zou men de uitspraak ,n een groot man met verbazing hebben ge lezen, dat do grootste plicht is van de Joden, het bevolken van het Joodscho land. Men' zou liet hebben gelezen, maar bet zou niet tot het gemoed zijn doorgedrongen. Do Joden waren toen ingeslapen. Ze wa reu vergoten, dal zo buiten Palestina waren in golocs (ballingschap). Dit kwam, doordat zo ongeveer oen eeuw geleden door de eman cipatie werden toegelaten in de maatschappij- Do Joden bobben die emancipatie met beide handen aanvaard. In de eerste plaats omdat ze nu staatsburgers werden, in de zoovoelste plaats om Joden te blijven. Men loefde toen in een tijdperk van cosmopolisnie oir de Joden gingen daarin mode. Ze wilden mensch zijn als de anderenaan hun Jodendom dachten ze niet. Nu de emancipatie kwam de reform. Do Jo den meenden dat ze gekomen waren waar zo moesten zijn; dat ze moesten leven als bun medemenschen en opgaan in de maatschappij Maar, zoo werd gevraagd, wat doet ge dan met uw gebeden om terug fo mogen keeren tot Zion en lot herbouw van Jeruzalem. En de moderne Joden antwoordden, dat ze ook werkelijk die gebeden wilden schrappen en <lo idee aan Zion alleen in gedachten wilton bewaren. Do orthodoxe Joden daarentegen bleven vast houden aan die geboden, ovenwei zonder dat zo tot hun ziel doordrongen. Toen kwam hel Zionisme. Dat zei, daar is een Zion en daar is oen Jeruzalem Ge kun) daar komen. Er is een weg daarheen. Gij hoort daar. Vandaar koint uw verleden cn daar ligt uw geschiedenis. En daar ook ligt uw toekomst. Daar en daar alleen hoort gij Uw goloes is een onnatuurlijke toestand In Zion alleen kunt gij vrede en rust vinden. Gij moet daarvoor werken en strijden. Dat is uw roeping cn dat is uw taaie. Zoo zei hel Zionisme en men stond onthutst. De reform kwam er tegen op. Het Zionisme was een streep door haar rekening-, 'het ging regelrecht tegen do assimilatie van reform en van emancipatie. Maar langzamerhand verhel derden <le geesten. Waren de geboden langen tijd slechts een lippentaal geweest, nu kwa men ze weer uit het liart. Wie ziet hoe de Joden verdwijnen in hun goloes, <lie moot ook inzien dat de Joden buiten Erets Jisroeil (liet Joodsche Land) geen God hebben. Het is dan ook sprekers innige overtuiging, dat ook reeds de orthodoxe Jood door den assimilatie-geest is aangegrepen. Want ieder ziet toch boe langer boe meer bet Jodendom verdwijnen. De ceremoniën worden minder, gemengde huwelijken en doop nomen in aan tal loe. Do optimisten denken dal de Joden ook deze tijden wel to boven zullen komen. Maar ze vergeten dat de toestanden veranderd zijn. In do Gbclto-tijdon leefden de Joden in een Joodsche. ftdmosfeor. Ze vierden at hun Jood scho ceremoniën en feesten; zo konden zich daar na huil verblijf in de maatschappij weer recreëeren. Natuurlijk wil spr. niet naar die tijden te rug. Maar is do emancipatie voor de mensch- heia in 't algemeen een zegen geweest, voor het specifiek Joodsche was zo dal niet. Want de opname in de maatschappij doel stukken Joodscho cultuur verloren gaan. liet leren van den Jood toch gaat samen met do denkrichting van den tijd. De Joodsche cultuur gaat parnlcl met de cultuur van den rijd. Men. vraagt wellicht of er dan nog een Jood scho cultuur is, of er nog, iets specifiek Joodsch is. Die vraag van een Jood is reeds can be wijs van assimilatie. Wat do Jood thans van zijn godsdienst leert, is vrij gering. Do kinderen krijgen godsdienst onderwijs en lecren Ilebreeuwsche woorden. Maar op Interen leeftijd vergeten ze een groot deel daarvan Ze kunnen in do nu bestaande „Well, wij verdienen in. ioder geval geld, en jullie Sauxkrauts niet. Dus trekken wij aan hel langste eind. De Duilscliers die bet hier tot iets gebracht hebben, zijn allemaal net als Wijl'' „Helaas I" „Thanks", zei bij droog. „Gelooft u dan, dat. u mot, één enkelen chef goede vrienden zult bljjven, als u zoo doorgaat?" Loo zweeg. „Jammer, erg jammer, dat u zoo'n stijfkop is!" zuchtte nir. Bell. „Ik mag u werkelijk graag lijden, en als u nog excuus gaat vra gen, zal ik het zaakje wel weer voor u in de fissen brengen bjj den boss." Loe schudde zeer beslist hel hoofd. „U wilt dus niet toegeven?" „No!" „O, you stupid liltlo kid!" Hy nam oen pakje dollarbiljetten op. „Hier heeft u uw vjjf dollars van gisteren!" „Dank u", weerde zo af, ,,die wil ik niet aannemen, nu ik de firma zooveel on a an ge naamheden bezorgd heb." Mr. Bell stond eensklaps naast haar er stopte haar de biljetten zonder Complimenten in haar tasehje. „Wees nu niet zoo dom, juffertje! O, ik zou u een pak slaag kun nen geven. I"- Zijn breed gezicht was vuurrood geworden van. ergernis. „En maak nu maar, dat u weg komt!" Haar bjj eon arm nemende, drong 'hij haar de deur uil. Daarop stak hy nog eens zijn hoofd bniten het schuifraampje van zijn office en riep Jiaar na: „Komt u me oog maar eens opzoeken! En. als u raad noodig omstandigheden niet meer leeron, omdat zo zooveel andere dingen moeten leeron om in do maatschappij te kunnen vooruitkomen. Een Joodsche cultuur kan in golocs niet bereikt worden- Langzamerhand zullen do Jo den alleen Joden van den bloede wOrden. Dan zullen hot verstand en het bloed in botsing ge raken. De Joden zullen meer goostesvoeding verbuigen maar die niet kunnen krijgen. Hel Joodsche zul automatisch worden, ten slotte geheel verdwijnen. I. Zionisme nu heeft zich tegen de as similatie gekeerd. De Zionisten zien in dat hol Jodendom wordt bedreigd ou dat in Ziou redding ligt. Dat is het einddoel. Do ver spreide Joilen moeten zich woor verbinden. Ze moclcu allen met cenzelfden grooteu wil voor eenzelfde mooi doel slrijden. Om koeren moeten ze. Terug naar huis, naar bun eigen oudo huis. Niet vandaag, niet morgen. Dat gaat niet. Eerst moeten de Joden zichzelf vormen lot zich-bewuste, nationaal voelende cn we tende Joden Zo moeten bun land voor do terugkomst gereed mak on. Ze moeten eerst wor den ware Zionisten, dan zullen zo in Erets Jisroeil weer geheel Joden worden. Deze rede van den heer Dc Vries, die mat aandacht werd aangehoord, lok to eon langdurig en enthousiast applaus uit. In de, nu volgende pauze werd gecollec teerd voor het Joodsch Nationaal Fonds daarvoor werd f 10.25 bijeengebracht. Voor het debat gaven zich op mej. M. Cohen en de lieer S. Mondeis. Mej. Cob en was van nieening dat de Joden niet in golocs leven en vroeg daar omtrent nadere inlichtingen van den spreker De heer de Vries lantwoordde, dat hem reeds door een der andere |3(anwezigen was het vorstand gebracht dat bij eigenlijk een gevaarlek mensch wps. Dal de Joden niet in goloes leven. Dat ze geen vreemdelingen zijn liet land wn,ar ze wonen. Als dc Joden zeg gen, dat ze dat wel zijn, hebben anderen recht ben als zoodanig te beschouwen. Maar spr. beeft niet beweerd dat de Joden die in Nederland wonen daar vreemdelingen zijn. Zc zijn Nedcrlandsche staatsburgers ais al de anderen Zc hebben dezelfde rechten en pUclilou als de anderen. Maar ze zijn geen Batavieren en geen Friezen, maar Semieten. Hel verschil lusscben nationaliteit en staats burgerschap wordt door mej. C.ohen en door bedoelden heer over het hoofd gezien. Zeer zeker evenwel leven de Joden bier in goloes, Want hun ziel is in Erets Jisroeil. Dat waarheid die gezegd mag worden Voelt een ander zich niet in goloes, dan kan spr. da,ar niets tegen zeggen, Dan is dat een bewys n assimilatie. Spr. zelve voelt zich wel goloes Niet naar lichaam en verstand, maar wel in zijn ziel. De heer Mondeis heeft, nis traditioneel Jood gestreden tegen de vrees, dat, door hel streven van een vereeniging van niet tradi tioneel© Joden om zich te vestigen in Zion, zou worden vertraagd liet ideaal dat God don Joden in Zion zoude terugvoeren; doordat de Heilige bodem zou W-orden hesmet met ongeloof. Als de heer De Vries heta die kwestie naar genoegen kan oplossen zou spre kor niet aarzelen lid van den Bond te wor den. Evenwel wilde spreker ook nog gaarne hooren, Wnarom de Joden juist nn,ar Palestina terug moeten. Waarom niet, desnoods lijdelijk, naar een ander land. De heer De Vries antwoordde dat, hoe wel dat niet in do statuten is uitgelegd, men het doel niet wil bereiken door on-Joodscho maatregelen. Waar men juist een geheel Jood sche staat wil inrichten is er geen sprake an ongeloof; de orthodoxe of t radiUoneeJe Joden willen het Zionisme niet. Zij belemmeren do beweging en wanneer het doel niet wordt bereikt is het, hun schuld Moeten 'do Jo den dan ondergaan in de assimilatie? Wnaroui zouden zij niet door eigen initiatief, gedreven door verlangen naar echt Joodsch leven, trach ten naar hun oude woonplaats terug te kee ren? Daar kan toch geen kwaad in steken. Wgt betreft de vraag, waarom juist terug naar P,alestina, wees spreker op hel Zio- nisten-tongres, dat, in 1905 te Bazel gehouden is. Er werd toen de vraag besproken of men al of niet Uganda,, de door Engeland aangeboden landstreek zou aanvaarden. De torritoraliaten mi daarvoor. Dat waren Zajigwill en zijn volgelingen. Maar er tegen waren de Russische afgevaardigden De mannen die het incest heeft, komt u dan vooral ook bij me!" Toen liet hij hel raam met een bons neer, spuwde in zijn verontwaardiging midden op den vloer en mompelde zoo iets als: Crazy liltlo Saurkraui I XV. Loe zat naast nws. Mc. Dowcll op de ve randa au doorbladerde met een bedrukt ge zicht de Daily Express. „Alweer niets anders dan advertenties voor dienstmeisjes en winkeljuffrouwen „Ja, zoo'n goed baantje als bij het Dolce- five Institute „Sun" komt niet alle dagen oor. Jammer tocht" „Ja, 't was ook jammer, maar onder zulke omstandigheden kon ik er niet blijven „Waarom heeft u die betrekking niet aange nomen bij dien dokter, die voor een paar dagen een assistente zocht?" „Dat was allemaal kwakzalverij en bedrog! Ten eerste wa3 hij geen gestudeerd medicus, maar zoo'n soort wonderdokter. Ten tweede moest ik niet bij operaties en behandelingen assisteeren, maar een reis met hem doen door allerlei afgelegen kleine plaatsjes en ranches. Daarbjj moest ik de vrouwen het een, of ander onfeilbaar geneesmiddel voor zekeTo kwalen aanprijzen. Dan wou hij ook een drank voor paarde- cn run der ziekten ver- koopen, en dat was hetzelfde middel. Stel u voorl" „Wat wou hij u betalen?" vroeg mrs. Mc Do well heel kalm. „Vijf cn twintig dollars in. de maand en alles vTjj." „En waarom heeft u die betrekking dan niet aangenomen „Maar mrs. Mc. Dowell, ik wil toch eerlyk mensch bljjven!" „Wat heeft dat met business uit te staan?" Do mooie bruine oogen van de jonge vrouw keken baar verbaasd aan. Zooiets ging blijk baar haar begrip tc hoven. „Natuurlijk moet u honest blijven en uw Tienden niet bedriegenMaar in het zaken leven bestaat er geen bedrog, zoolang men niet legen dc wet zondigt! Die dokter is al leen maar smart (handig, gewikst). Wie niet wil, behoeft die medicjjnen immers niet le koopen! Ik zie niet in, waarom u zich om zulke nietige overwegingen die goede job heeft laten ontgaan. Vijf en twintig dollars en alles rijt Bully, bully 1" Loo moest even glimlachen. Haar begrippen van eer en eerlijkheid schenen den Amerika nen eenvoudig onbegrijpelijk. Bmncn do gran der wet achtten ze allo bedriegolijko bluff niet alleen geoorloofd, maar vanzelfspre kend. Do sluwste had steeds gcljjkl Zelfs zulko ®oedo, naïeve menschen als de Mc. Dowells vonden het dus volkomen in den haak, als ze door zwendel geld zou ver dienen. „No, mo, mrs. Mc. Dowell," antwoordde zo lachend, „de betrekking kan ik nu eenmaal niet aannemen; dat veroorlooft me mijd ge weien werkelijk niotl" „EigenaardigI" zuchtte de jonge vrouw. „Ik begrijp u niet".en ik mag u toch zOo erg graag lijden I" (W.ord t vervolgd).

Krantenbank Zeeland

Middelburgsche Courant | 1913 | | pagina 5