MIDBELBEBGSCHE ('01 BUT r. 262. Dinsdag 5 November. lis Terklaring van mr. Tydeman. 165* Jaargaii 1912. D«z« cooraat verieliyat imgeli,jka, met mtzoaderiag va» Zo»- oFmtdag»». pjtj» p«r kwartaal, zoowel voor Middelburg alt voor alle plaatiea ia Nederland fraaoo pp. f 2 Afzoiderüjke mammert koitea 5 ceat. AdverfcentiOn bij aboaaement op voordeelige voorwaardei. Proipeetuiien dsexvaa zijn aaa het bureau te bekomea. AdvertentiUa roor het eeriUolgende aummer moeten dei middag, vóór éóa aar aan het bureau bezorgd zijn. Aévertenfciön a 20 coat per ragol. By abonnement Teel lager. Geboorte-, iooé- ea alle andere familieberichten ea Dankbetuigingen van 17 regel* f 1.50elke regel meer 20 cent. Reclame* 40 cent per regel Groot* letter» aaar de plaat», die xy innemea. Tot de plaateiag van ziverteatiön ea reclame*, niet afkometig uit Zeeland, betreffende Handel, Nijverheid en Geldwezen, ii gerechtigd het Alfemeei AdT*>rt©nti»£<*f£ur©®> A. DE LA BAB A*.. N.K. Vo«rb«n.*rnl *«6. 4wiierdaH. Rp deze courant behoort een Middelburg 4 November. Ir dreigt een misverstand te znllen ontstaan over de verklaring die mr. Tydeman den 2Bsten October in de Tweede Kamer aflegde over bet niet voortgaan door een eventueele liuker regeering met de invaliditeits- en ouderdoaiswet-Talma, ook al mocbt deze worden aangenomen. Het wordt in verscheiden bladen voor gesteld als de bedoeling van mr. Tyde man, dat die eventueele regeering van links de aangenomen wet eenvoudig zou intrekken. Dat kan mr. Tydeman nooit bedoeld hebben, en hij beeft dat ook niet gezegd, want dat is bij ons niet mi Een regeering kan wel een wetsont werp intrekken, zelfs nog vzoolang de Eerste Kamer nog niet heeft beslist' (art. 115 Gwt.). Maar als ook de Eerste Kamer gunstig beschikt heeft, en de Koning heeft aan het voorstel zijn goed keuring gehecht, dan ia het wetsontwerp eea »wet" geworden, en een wet kan slechts vernietigd worden door dezelfde macht, die haar schiepde wetgevende macht, gezamenlijk uitgeoefend door den Koning en de Staten-Generaal. Er zon dan voor de intrekking noodig zijn een voorstel der regeering, aangenomen door de beide Kamers. Ook een dergelijk voorstel zou echter reeds een daad zijn, zonder weerga in onze wetgeving, en zelfs totaal in strijd met de continuïteit vau opvolgende regeering", zooals mr. Troelstra het uitdrukte. Het is dus wel zaak na te gaan of er inderdaad voldoende redenen zijn voor zulk een ongewonen maatregel. Maar allereerst zullen we ter voor koming van verkeerde beoordeeling, precies weergeven wat de heer Tydeman heeft gezegd. De woorden in de Han delingen" luiden iets anders, minder scherp, dan ze in de meeste bladen zijn weergegeven. We vinden dan op blz. 170: >Hoe verleidelyk het nu ook zoude zijn om ia dergelijke omstandigheden (door de wyze van behandeling Red.) te zwijgen, wil ik dit niet doen en mag ik dat ook miet doen, omdat ik niet wil berusten on omdat ik dit nu reeds wil zeggen. Het is in den regel de taak van de min derheid om te berusten en men moet dan het beste ervan maken. Kan zeker niet elke wisselende politieke strooming ook nieuwe wetgeving brengen, in gevallen als dit zal men, naar het mij voorkomt, ge rechtigd zijn, om 'niet te helpen ophouwen, wat op slechte fundamenten is gegrond en opgetrokken". »Om niet te helpen opbouwen", -- het is inderdaad zeer nauwkeurig gefor muleerd, ea het geeft tevens aan waarom bjj de wet-Talma een zoo buitengewone daad geoorloofd zou zijn, ul liet de beer Tydeman er zich niet verder over uit. Er zijn wetsontwerpen, die op zich zelf eèu afgesloten regeling van een onderwerp vormen. Maar dat is met de invaliditeitswet-Talma niet het geval. Ze vormt een onderdeel van een stel verzekeringswetten, waartoe ook de nog niet afgehandelde ziektewet en de nog niet eens onderzochte herziene ongeval lenwet behooreu. Gesteld nu dat nog in dit zittingsjaar de invaliditeits- en ouderdomswet wordt aangenomen door de Tweede en door de Eerste Kamer, en dat daarna de verkie zingen van 1913 een regeeriug met an dere beginselen aan het roer Dan zou die nieuwe regeering zitten met een nog niet ingevoerde wet, berus tend op geheel andere beginselen dan waarop zij de overige verzekeringen meent te moeten optrekken. Zou het dan niet verstandig zijn van zoo'n regeering om een voorstel te doen tot intrekking van die aangenomen in validiteits* eu ónderdoms-verzekering Een voorstel tot wijziging zon in deze weinig baten, want, om één voorbeeld te noemen, het zal wel niet mogelijk zijn, die wet, welke invaliditeit en onder- dom gelijkelijk behandelt, zóó te amen- deeren, dat men er de invaliditeitsverze kering uitschakelt om haar onder te brengen bij de ziekte-wet, overeenkomstig de beginselen algemeen door de linker zijde aangenomen. Dat de huidtge regeering gelegenheid zou hebbeu vóór Juni 1913 de aange nomen wet ook in te voeren, is hoogst onwaarschijnlijk. Die taak zou dus over blijven voor de regeering die na d< verkiezingen aan het roer is, en die taak zou beteekenen de invoeringsmaat regelen nemen voor een splinternieuwe regeling. In den regel zal een nieuwe regeering zeer zeker dat uitvoeringswerk ter hand zooals minister Rink loyaal de van dr. Kuyper heeft uit gevoerd. Maar in dit speciale geval zon die uitvoering gepaard moeten gaan met de schepping van nieuwe instellingen die, niet alleen geheel onbruikbaar zijn in de regeling welke de nieuwe regeering zich voor de andere verzekeringen voor stelt in te voeren, maar die ook zouden leiden tot een schromelijke verwarring van bureaucratische organisaties voor de eene verzekering, en van een organisatie uitgaande van bet particulier initiatief voor de andere. Een andere vraag is natuurlgk of een dergeljjk intrekkingsvoorstel niet zou stuiten op den onwil der Eerste Kamer, die voorloopig haar meerderheid van rechts zal behouden. De Haagscbe cor respondent van »De Tijd" schreef dat de heer Tydeman bij zijn verklaring met spek schoot, en dat hij toen >in zijn gedachten vermoedelijk nog verder links verzeild was en reeds de Eerste Kamer We vermoeden echter dat de meerder heid in de Eerste Kamer haar tegenstand niet zoo ver zal dry ven, dat ze door handhaving van de invaliditeits- en ouder- domsverzekering de eventueele nieuwe re geeriug zou beletten een volledige regeling voor te stellen. Dat alles is toekomstmuziek. Dat geven we grif toe. Maar niemand weet wat de verkiezingen van 1913 znllen brengen, en het is daarom goed te overwegen wat dan mogelijk zal zijn. De heele verzeke ringsparagraaf uit het manifest der drie vrijzinnige party-besturen zou niets, be teekenen, als men uitging van de meening dat men gebonden zou zijn door de aangenomen invaliditeits- en ouderdoms wet van minister Talma. Binnenland. waar zich het familiegraf be vindt. Uit hun hnwlijk werden vier kinderen ge boren gravin Mechtildo,' gehuwd met graaf Casimir von Castell-Rüdenhausengraaf Wil helm en graaf Friedrich, 3e eerste luitenant, de tweede vaandrig hij de Pruisische Lijf garde en gravin Isabella. Do overledene was commandeur ui do rid derlijke Duitsche Orde „Balyo van Utrecht". In het openbaar leven heeft hij zich zoo goed als niet bewogen; door het bezoek ruim twee jaren geleden door keizei' Wilhelm aan Middachten gebracht is zijn naam echter bij velen m. herinnering gebleven. Woensdag a.s. wordt de overledene bijge zet in hef familie-graf te Ellecon Qit Stad en Provincie. Uit Middelburg. In den vroegen morgen van Zondag wiedde een felle brand in de b&kkery van den heer Kieboofn op de Breo alhier. Toen te c.a_ ner uur de brand ontdekt werd zagen de bewoners zich den weg langs de trap reeds afgesneden, men wierp daar op beddegoed uit het raam van de eerste verdieping pp straat waarna men eerst de kinderen en vervolgens de ouderen uit het raam liet zakken. Met slangen, op de waterleiding geplaatst, was men in ruim een uur den brand mees ter, de uitgerukte spuiten hadden geen dienst te doen. De eerste verdieping brandde geheel uit, en ook de begane grond kreeg ernstige vuor- schade. Het dak bleef behouden. Van de oorzaak van den brand is niets te zeggen, daar het Zondag was, was de oven sinds den vorige® middag -1 uur niet meer ge stookt, zoodat daar althans de oorzaak niet zocht moet worden. Verzekering dekt de schade. Uit Zuid-Be vel and. Op de Zaterdag gehouden veemarkt te Heinkenszand was aangevoerd één stuks hoornvee. Uit Noord-Beveland. Men. schrjjft ons uit Wissekerke Het doet na hetgeen door ons gemeente bestuur, blijkens de in dit blad opgenomen raadsverslagen, tot verbetering der voet- en fietspaden gedaan, of beter niet gedaan is - - eenjgszins zonderling aan, dat dit bestuur m l de door u aan „De Kampioen" ontleende re gelen als een voorbeeld ter navolging gesteld wordt, „omdat het een opzichter over de wegen heeft aangesteld." Hoe zit dat nu? vraagt men zich onwille keurig af; wordt er ten onrechte in den raad telkens op verbetering aangedron gen? Of doet die opzichter zijn plicht niet! Noch het een, noch het ander Maar wat doet men met een kip, die geen eieren mag leggen? Wat met een opzichter, als men zijn voorstellen tot verbetering terzijde schuift? Enkele weken geleden trad te C o 1 ij n s- plaat in de Ned. Herv. gem op de heer Hoekendijk uit Haarlem om eenige bekendheid te geven, aangaande de stichting te Heemstede tot verzorging van lijdenden aan vallende ziekte Naar aanleiding daarvan hebbeu i een drietal dametjes op zich genomen de gemeente rond te gaan, ten einde contribuabclen op te dui ken voor dat doel. Zij zijn daarin vrij wel geslaagd, aan,gezien er tot eea bedrag van pl. m. £70 aan jaarlijkscho contributie is gtv teekend. 0 Uit Tholen. De Staatscourant bevat het besluit waarby Uit Vljiaaingen. Mailtxem 171 die Zaterdagavond le 11.52 te Vlissingen moest aankomen, kon vlak voor station Tilburg niet verder, doordat de machine defect was geraakt Te Tilburg werd een andere machine voor den trein geplaatst, terwijl te Rose®daal een tweede machine bij geplaatst werd. De trein 3cwam door het oponthoud te Tilburg I1/2 uur te laat te Vlissingen aan, zoodat de nachtboot eerst om half twee kon vertrekken. Het stoomschip „Vaderland" van de Red- Starlijn, van Antwerpen naai' New-York be stemd, heeft Zondagnamiddag te Vlissin gen een stowaway aan land doen zetten. De man. is over de grenzen gezet. Met de nachtboot „Prinses Juliana" kwa men te Vlissingen hedenmorgen een 40- tal leden van het Engelsdhe Roode Kruis Met den Zuid-Duitsche® maillrein van 1 werd de reis via KeulenWieenen naar Sofia voortgezet, alwaar zij de l Boelgaren gaan verplegen. Een 150 tal colli bagage Werden medegevoerd. GRAAF VAN BENT1NCK t- Zaterdag is op het kasteel Middachten op leeftijd van 63 jaar overleden graaf Wil helm van Bentinck en Waldeck-Limburg, het hoofd van een der oudste en hoogste adel lijke geslachte® van ons land, maar in veel opzichte® meer Duitsch dan Nederlandsch. In 1845 werd door den Duitschen Landdag de titel „Erlaucht" aan de graven van Bentinck 1 geschonken. De overledene was gehuwd met barones Van Heec keren-Wassenaer, die eenige maan den geleden te Middachten gestorven is, en begraven [werd op het idyllische kerkhofje Uit Walcheren. Iemand die veel hart heeft voor het mooie van Walcheren zendt ons een klacht overeen groote slachting die onder do nog op dit eiland aanwezige hoornen zou worden aange richt Behalve het tot heden nog gespaard geble ven houtgewas van „St&enhave", pullen., schrijft hij, dit seizoen o.a. nog gekapt wor den de hoornen der hofstede .Groot Weren- dijke" onder Zoulelando, een der fraaiste van dit eilandde nieuwe eigenaar van „Over- duin" zal de verleden jaar begonnen kapping boomen by de uitspanning „De Oranje zon" voortzettenruim 200 boomen op „Der Bocde" zullen worden gerooid, en ten slotte zal de dijk tusschen Nieuw land en het ge hucht Ouddorp, die met een vierdubbele rij olmen is beplant, van zijn boomen Worden be rooid. Hjj meent dat dat vellen te meer te be treuren is, omdat een groot gedeelte der bo vengenoemde boomen toebehoort aan gefortu neerde® In de Zaterdagmiddag te Serooskerfce gehouden raadszitting is behalve de behan deling van meer huishoudelijke zaken beslpteo met de gasfabriek te Vlissingen een contract aan te gaan om de gemeente van gaslicht le voorzien. Met eenige andere Walckerscho ge meenten is de gasfabnek nog in onderhan deling* en zoo ook die toetreden zal het groot ste deel van 't platteland van Walcheren, waar tot nu toe do verlichting over 't algemeen treurig was, van gaslicht voorzien zijn. St. Maartensdijk voorschot uit 'sryks kas wordt verstrekt van ten hoogste f53.000 ten einde de gemeente in staat te stellen tot den bouw van 43 ar beiders woningen aldaar Uit Z. - Vlaanderen 0. D, in de Zaterdag te Neuzen gehouden ver gadering van de plaatselijke af deeling; van j den Bond voor Staatspensioneering deed de penningmeester rekening en verantwoording, waaruit bleek dat er een saldo was van f 11 Het ledental bedraagt 72. Daarna trad in een tamelijk bezochte open bare vergadering op de heer Jansen, uit Rot terdam (Peno), die de verschillende stelsels van pensioneering in de landen waar dit is ingevoerd besprak en ook het ontwerp dat hier aan de orde is. Hij beval aan het Deensche j stelsel, half gemeentelijk, half staatspensioen, als het beste, terwijl het wetsontwerp-Talma nog slechter is dan de Duitsche dwangver- zekering. Waar de linkerpartijen op een en kele uitzondering na thans alle voorstanders zijn van staatspensioen, achtte spreker het de taak van de voorstanders, pm by de verkiezingen ia het volgend jaar te zorgen dat alleen voorstanders van dat pensioen worden 1 gekozen. De nu aanhangige wet zal, komt links in do meerderheid, dan worden inge-1 trokken. Met een krachtige opwekking beëin digde de spreker zijn met aandacht ge volgd© rede. Uit Z.laanderen W. D. Wal is Esperanto? Over dit onderwerp, sprak j.l. Zaterdag te Oostburg de heer, J. C. van Valkenburg uit Goes. Met veel be- langstelling volgden de ruim 50 aanwezigen, waaronder eea 13-tal dames de zeer aange name causerie. Voorloopig hebben eea 10-tal personen een club gevormd die zich in Es- I peranto gaan oefenen. Waarschijnlijk zullen nog meerderen toetreden. Najaarszitting (er Provinciale Staten van Zeeland. Doorvaren provinciale boot naai Vlissingen. Ged. Staten hebben geen vrijheid kunnen vinden om de proef met het doorvaren van dc booten van den Ooster-Schelde dienst naar Vlissingen na 1 November voort te zetten. De proef heeft naar hun meening, overtui gend aangetoond, dat de verlegging van het eindpunt van den provincialen stoombootdienst op do Ooster-Schelde naar Vlissingen le. nadeelig js voor den stoombootdienst zelf; 2c. nadeel ig is- voor bestaande handelsbe trekkingen 3e. ongerief oplevert voor reizigers, die sedert jaren van den dienst gebruik maken 4e. noch voor reizigers- noch voor góede ren vervoer van andere zijde noodig is 5e. in de toekomst tot nog grooter nadeel en opgene' kan leiden. Zij trekken deze conclusies na het vol gende te hebben meegedeeld Ter uitvoering van het besluit betreffende het laten doorloopcn der booten naar Vlissin gen, is overleg gepleegd met den havenmees ter te Vlissingen Volgens diens mcdedeeling kan ui de kom van deze gemeente goen ruimte voor de Provinciale boot worden ge- schikbaar gesteld als ligplaats nabij de slui zen werd door hem aangewezen het voorste gedeelte van de eerste binnenhaven achter het hotel ZccJand Met het oog op het uur van aankomst van de eerste boot uit Neuzen en op de open stelling va® de bruggen over hot kanaal dpo® Walcheren moest het vertrekuur van de mor genboot uit Vbssingen worden gesteld op 7 uur, uit Middelburg werd dientengevolge een halfuur- later vertrokken en te Zierikzee een halfuur later aangekomen dan tot dusver ge bruikelijk was. De afvaart van de middagboot uit Middelburg kon behouden blrjven op 4.45 daaraan aansluitende Werd die uit Vlissin gen gesteld op 3.50 In de vertrekuren uit Zierikzee behoefde geene wijziging te wor den gebracht. Het tarief voor het vervoer van perso nen tusschen Middelbrug en Vlissingen werd even hoog gestold als dat tusschen Middel burg en Veere, waarvan de onderlinge af stand ongeveer gelijk is. Ware bet tanef lager a<angenomen, dan zou de billijkheid me degebracht hebben, niet alleen het tanefMid- delburg-Veere eveneens te verlagen, maar ook de met dit. laatste ui evenredigheid staande tarieven op alle andere trajecten. Daartoe kon geene vrijheid worden gevonden Voor het vervoer va® goederen tusschon Middelburg en Vlissingen werd een tarief vast gesteld, [berekend op 10 0/0 van het tarief voor het vervoer van Middelburg naai' Zienk- zee, met eene afronding op 5 cent In verband met de voorbereidende werk zaamheden en met den termijn, voor «bi aankondiging gesteld by de wet, kon de diaast niet vroeger ingaan dan 1 Augustus 1912 Hij is uitgevoerd Tot einde October 1912, dus oen halve maand langer dan by Staten besluit was aangegeven. Do dienst kon vrjj geregeld worden uitge oefend. De avondboot, uit Zierikzee te Mid delburg aangekomen, ondervond aldaar her haaldelijk vertraging, hetzij doordat do brug te Middelburg gesloten was, hetzy doordat de lossing van goederen veel tyd eischte Ten aanzien, van het goederenvervoer is gebleken, dat de meeste verzendingen wa ren van en naar Vlissingen en even goed met een der bestaande transportgelegenheden had den kunnen worden aangebracht Teekenend is, dat een handelaar «uit Ouwerkerk, die een partij graan te vervoeren had naar Watervliet, uitdrukkelyk verzocht, dit van Middelburg af „per beurtschipper op. Breskems" te verzenden Hy gaf daaraan de voorkeur boven de „directe overlading" te Vlissingen van de eene provinciale boot op de andere. Vermoedelijk vond hij daarvoor reden in de grootere faciliteit. Welke de schipper geeft en kan geven. Voor zooveel het personenvervoer betreft, moet worden opgemerkt, dat hoogstwaarschijn lijk velen de reis gemaakt hebben, vooral ui Augustus, omdat men het eens wilde pro beert®, omdat hel een „nieuwtje" was Dat overigens voor reizigers uit Vlissingen het doorvaren naai' die plaats onnoodig 16, is duidelyk gebleken uit twee voorbeelden. Een familie van zeven personen uit genoemde gemeente kwam te Middelburg aan boord omdat izij, per tram naar dezo plaats reizende, later van huis kon gaan, dan wanneer zij te Vlissingen op de boot was gestapt. Eene andere groote familie vond blijkbaar den afstand van de aanlegplaats aan de slui zen naar de stad te ver zij verzocht althans bij do thuisreis afgezet te worden aan. de Keersluis, aan welk verzoek niet kon worden voldaan, pmd.it daar geene. aanlegplaats is en geen volk om de touwen aan te pakken, ten ©inde de boot te kunnen meren. En dat reizigers uit liel 4e of 5e district even goed, of liever beter, van cfen trein kunnen gebruik maken, is evenzeer gebleken Herhaaldelijk is hel voorgekomen, dat de van Zierikzee vertrokken middagboot de brug te Middelburg niet kon passceren, voordat deze gesloten werd met het oog op den trein van 6.21 naar Vlissingen, in welk geval de reizigers voor Zeeuwsch-Vlaanderen de boot moesten verlaten en op den trein moesten stappen, indien zij in Vlissingen nog de laatste boot naar den overkant wilden halen. De genomen proef heeft de juistheid beves tigd van de opvatting van Ged. Staten, dat het doorvaren naar Vlissingen noch voor het ret zigers ver keer naar en van Vlissingen, noch voor dat naar en van Zeeuwsch-Viaanderen, noch voor het goederenvervoer noodig is. Zij heeft evenzeer bevestigd, dat daardoor andere belangen worden geschaad. Behalve het directe nadeel, dat blijkens de eveneens afgedrukte opgaven de provinciale

Krantenbank Zeeland

Middelburgsche Courant | 1912 | | pagina 1