MIDBELBEBGSCHE ('01 BUT
r. 262.
Dinsdag
5 November.
lis Terklaring van mr. Tydeman.
165* Jaargaii
1912.
D«z« cooraat verieliyat imgeli,jka, met mtzoaderiag va» Zo»- oFmtdag»».
pjtj» p«r kwartaal, zoowel voor Middelburg alt voor alle plaatiea ia Nederland fraaoo pp. f 2
Afzoiderüjke mammert koitea 5 ceat.
AdverfcentiOn bij aboaaement op voordeelige voorwaardei.
Proipeetuiien dsexvaa zijn aaa het bureau te bekomea.
AdvertentiUa roor het eeriUolgende aummer moeten dei middag, vóór éóa aar
aan het bureau bezorgd zijn.
Aévertenfciön a 20 coat per ragol. By abonnement Teel lager. Geboorte-, iooé- ea
alle andere familieberichten ea Dankbetuigingen van 17 regel* f 1.50elke regel meer
20 cent. Reclame* 40 cent per regel Groot* letter» aaar de plaat», die xy innemea.
Tot de plaateiag van ziverteatiön ea reclame*, niet afkometig uit Zeeland, betreffende
Handel, Nijverheid en Geldwezen, ii gerechtigd het Alfemeei AdT*>rt©nti»£<*f£ur©®>
A. DE LA BAB A*.. N.K. Vo«rb«n.*rnl *«6. 4wiierdaH.
Rp deze courant behoort een
Middelburg 4 November.
Ir dreigt een misverstand te znllen
ontstaan over de verklaring die mr.
Tydeman den 2Bsten October in de Tweede
Kamer aflegde over bet niet voortgaan
door een eventueele liuker regeering met
de invaliditeits- en ouderdoaiswet-Talma,
ook al mocbt deze worden aangenomen.
Het wordt in verscheiden bladen voor
gesteld als de bedoeling van mr. Tyde
man, dat die eventueele regeering van
links de aangenomen wet eenvoudig zou
intrekken.
Dat kan mr. Tydeman nooit bedoeld
hebben, en hij beeft dat ook niet gezegd,
want dat is bij ons niet mi
Een regeering kan wel een wetsont
werp intrekken, zelfs nog vzoolang
de Eerste Kamer nog niet heeft beslist'
(art. 115 Gwt.). Maar als ook de Eerste
Kamer gunstig beschikt heeft, en de
Koning heeft aan het voorstel zijn goed
keuring gehecht, dan ia het wetsontwerp
eea »wet" geworden, en een wet kan
slechts vernietigd worden door dezelfde
macht, die haar schiepde wetgevende
macht, gezamenlijk uitgeoefend door den
Koning en de Staten-Generaal. Er zon
dan voor de intrekking noodig zijn een
voorstel der regeering, aangenomen door
de beide Kamers.
Ook een dergelijk voorstel zou echter
reeds een daad zijn, zonder weerga in
onze wetgeving, en zelfs totaal in strijd
met de continuïteit vau opvolgende
regeering", zooals mr. Troelstra het
uitdrukte. Het is dus wel zaak na te
gaan of er inderdaad voldoende redenen
zijn voor zulk een ongewonen maatregel.
Maar allereerst zullen we ter voor
koming van verkeerde beoordeeling,
precies weergeven wat de heer Tydeman
heeft gezegd. De woorden in de Han
delingen" luiden iets anders, minder
scherp, dan ze in de meeste bladen zijn
weergegeven.
We vinden dan op blz. 170:
>Hoe verleidelyk het nu ook zoude zijn
om ia dergelijke omstandigheden (door de
wyze van behandeling Red.) te zwijgen,
wil ik dit niet doen en mag ik dat ook
miet doen, omdat ik niet wil berusten on
omdat ik dit nu reeds wil zeggen.
Het is in den regel de taak van de min
derheid om te berusten en men moet dan
het beste ervan maken. Kan zeker niet
elke wisselende politieke strooming ook
nieuwe wetgeving brengen, in gevallen als
dit zal men, naar het mij voorkomt, ge
rechtigd zijn, om 'niet te helpen
ophouwen, wat op slechte fundamenten
is gegrond en opgetrokken".
»Om niet te helpen opbouwen", --
het is inderdaad zeer nauwkeurig gefor
muleerd, ea het geeft tevens aan waarom
bjj de wet-Talma een zoo buitengewone
daad geoorloofd zou zijn, ul liet de
beer Tydeman er zich niet verder over uit.
Er zijn wetsontwerpen, die op zich
zelf eèu afgesloten regeling van een
onderwerp vormen. Maar dat is met
de invaliditeitswet-Talma niet het geval.
Ze vormt een onderdeel van een stel
verzekeringswetten, waartoe ook de nog
niet afgehandelde ziektewet en de nog
niet eens onderzochte herziene ongeval
lenwet behooreu.
Gesteld nu dat nog in dit zittingsjaar
de invaliditeits- en ouderdomswet wordt
aangenomen door de Tweede en door de
Eerste Kamer, en dat daarna de verkie
zingen van 1913 een regeeriug met an
dere beginselen aan het roer
Dan zou die nieuwe regeering zitten
met een nog niet ingevoerde wet, berus
tend op geheel andere beginselen dan
waarop zij de overige verzekeringen meent
te moeten optrekken.
Zou het dan niet verstandig zijn van
zoo'n regeering om een voorstel te doen
tot intrekking van die aangenomen in
validiteits* eu ónderdoms-verzekering
Een voorstel tot wijziging zon in deze
weinig baten, want, om één voorbeeld
te noemen, het zal wel niet mogelijk
zijn, die wet, welke invaliditeit en onder-
dom gelijkelijk behandelt, zóó te amen-
deeren, dat men er de invaliditeitsverze
kering uitschakelt om haar onder te
brengen bij de ziekte-wet, overeenkomstig
de beginselen algemeen door de linker
zijde aangenomen.
Dat de huidtge regeering gelegenheid
zou hebbeu vóór Juni 1913 de aange
nomen wet ook in te voeren, is hoogst
onwaarschijnlijk. Die taak zou dus over
blijven voor de regeering die na d<
verkiezingen aan het roer is, en die
taak zou beteekenen de invoeringsmaat
regelen nemen voor een splinternieuwe
regeling.
In den regel zal een nieuwe regeering
zeer zeker dat uitvoeringswerk ter hand
zooals minister Rink loyaal de
van dr. Kuyper heeft uit
gevoerd. Maar in dit speciale geval zon
die uitvoering gepaard moeten gaan met
de schepping van nieuwe instellingen die,
niet alleen geheel onbruikbaar zijn in
de regeling welke de nieuwe regeering
zich voor de andere verzekeringen voor
stelt in te voeren, maar die ook zouden
leiden tot een schromelijke verwarring
van bureaucratische organisaties voor de
eene verzekering, en van een organisatie
uitgaande van bet particulier initiatief
voor de andere.
Een andere vraag is natuurlgk of een
dergeljjk intrekkingsvoorstel niet zou
stuiten op den onwil der Eerste Kamer,
die voorloopig haar meerderheid van
rechts zal behouden. De Haagscbe cor
respondent van »De Tijd" schreef dat
de heer Tydeman bij zijn verklaring met
spek schoot, en dat hij toen >in zijn
gedachten vermoedelijk nog verder links
verzeild was en reeds de Eerste Kamer
We vermoeden echter dat de meerder
heid in de Eerste Kamer haar tegenstand
niet zoo ver zal dry ven, dat ze door
handhaving van de invaliditeits- en ouder-
domsverzekering de eventueele nieuwe re
geeriug zou beletten een volledige regeling
voor te stellen.
Dat alles is toekomstmuziek. Dat geven
we grif toe. Maar niemand weet wat
de verkiezingen van 1913 znllen brengen,
en het is daarom goed te overwegen wat
dan mogelijk zal zijn. De heele verzeke
ringsparagraaf uit het manifest der drie
vrijzinnige party-besturen zou niets, be
teekenen, als men uitging van de meening
dat men gebonden zou zijn door de
aangenomen invaliditeits- en ouderdoms
wet van minister Talma.
Binnenland.
waar zich het familiegraf be
vindt.
Uit hun hnwlijk werden vier kinderen ge
boren gravin Mechtildo,' gehuwd met graaf
Casimir von Castell-Rüdenhausengraaf Wil
helm en graaf Friedrich, 3e eerste luitenant,
de tweede vaandrig hij de Pruisische Lijf
garde en gravin Isabella.
Do overledene was commandeur ui do rid
derlijke Duitsche Orde „Balyo van Utrecht".
In het openbaar leven heeft hij zich zoo
goed als niet bewogen; door het bezoek ruim
twee jaren geleden door keizei' Wilhelm aan
Middachten gebracht is zijn naam echter bij
velen m. herinnering gebleven.
Woensdag a.s. wordt de overledene bijge
zet in hef familie-graf te Ellecon
Qit Stad en Provincie.
Uit Middelburg.
In den vroegen morgen van Zondag wiedde
een felle brand in de b&kkery van den heer
Kieboofn op de Breo alhier.
Toen te c.a_ ner uur de brand ontdekt
werd zagen de bewoners zich den weg langs
de trap reeds afgesneden, men wierp daar
op beddegoed uit het raam van de eerste
verdieping pp straat waarna men eerst de
kinderen en vervolgens de ouderen uit het
raam liet zakken.
Met slangen, op de waterleiding geplaatst,
was men in ruim een uur den brand mees
ter, de uitgerukte spuiten hadden geen dienst
te doen.
De eerste verdieping brandde geheel uit,
en ook de begane grond kreeg ernstige vuor-
schade. Het dak bleef behouden.
Van de oorzaak van den brand is niets
te zeggen, daar het Zondag was, was de oven
sinds den vorige® middag -1 uur niet meer ge
stookt, zoodat daar althans de oorzaak niet
zocht moet worden.
Verzekering dekt de schade.
Uit Zuid-Be vel and.
Op de Zaterdag gehouden veemarkt te
Heinkenszand was aangevoerd één
stuks hoornvee.
Uit Noord-Beveland.
Men. schrjjft ons uit Wissekerke
Het doet na hetgeen door ons gemeente
bestuur, blijkens de in dit blad opgenomen
raadsverslagen, tot verbetering der voet- en
fietspaden gedaan, of beter niet gedaan is - -
eenjgszins zonderling aan, dat dit bestuur m
l de door u aan „De Kampioen" ontleende re
gelen als een voorbeeld ter navolging gesteld
wordt, „omdat het een opzichter over de
wegen heeft aangesteld."
Hoe zit dat nu? vraagt men zich onwille
keurig af; wordt er ten onrechte in
den raad telkens op verbetering aangedron
gen? Of doet die opzichter zijn plicht niet!
Noch het een, noch het ander Maar wat
doet men met een kip, die geen eieren mag
leggen? Wat met een opzichter, als men zijn
voorstellen tot verbetering terzijde schuift?
Enkele weken geleden trad te C o 1 ij n s-
plaat in de Ned. Herv. gem op de heer
Hoekendijk uit Haarlem om eenige bekendheid te
geven, aangaande de stichting te Heemstede
tot verzorging van lijdenden aan vallende
ziekte
Naar aanleiding daarvan hebbeu i een drietal
dametjes op zich genomen de gemeente rond
te gaan, ten einde contribuabclen op te dui
ken voor dat doel. Zij zijn daarin vrij wel
geslaagd, aan,gezien er tot eea bedrag van
pl. m. £70 aan jaarlijkscho contributie is gtv
teekend.
0
Uit Tholen.
De Staatscourant bevat het besluit waarby
Uit Vljiaaingen.
Mailtxem 171 die Zaterdagavond le 11.52
te Vlissingen moest aankomen, kon vlak
voor station Tilburg niet verder, doordat de
machine defect was geraakt Te Tilburg werd
een andere machine voor den trein geplaatst,
terwijl te Rose®daal een tweede machine bij
geplaatst werd.
De trein 3cwam door het oponthoud te
Tilburg I1/2 uur te laat te Vlissingen aan,
zoodat de nachtboot eerst om half twee kon
vertrekken.
Het stoomschip „Vaderland" van de Red-
Starlijn, van Antwerpen naai' New-York be
stemd, heeft Zondagnamiddag te Vlissin
gen een stowaway aan land doen zetten. De
man. is over de grenzen gezet.
Met de nachtboot „Prinses Juliana" kwa
men te Vlissingen hedenmorgen een 40-
tal leden van het Engelsdhe Roode Kruis
Met den Zuid-Duitsche® maillrein van
1 werd de reis via KeulenWieenen naar
Sofia voortgezet, alwaar zij de l
Boelgaren gaan verplegen. Een 150 tal colli
bagage Werden medegevoerd.
GRAAF VAN BENT1NCK t-
Zaterdag is op het kasteel Middachten op
leeftijd van 63 jaar overleden graaf Wil
helm van Bentinck en Waldeck-Limburg, het
hoofd van een der oudste en hoogste adel
lijke geslachte® van ons land, maar in veel
opzichte® meer Duitsch dan Nederlandsch. In
1845 werd door den Duitschen Landdag de
titel „Erlaucht" aan de graven van Bentinck 1
geschonken.
De overledene was gehuwd met barones
Van Heec keren-Wassenaer, die eenige maan
den geleden te Middachten gestorven is, en
begraven [werd op het idyllische kerkhofje
Uit Walcheren.
Iemand die veel hart heeft voor het mooie
van Walcheren zendt ons een klacht overeen
groote slachting die onder do nog op dit
eiland aanwezige hoornen zou worden aange
richt
Behalve het tot heden nog gespaard geble
ven houtgewas van „St&enhave", pullen.,
schrijft hij, dit seizoen o.a. nog gekapt wor
den de hoornen der hofstede .Groot Weren-
dijke" onder Zoulelando, een der fraaiste van
dit eilandde nieuwe eigenaar van „Over-
duin" zal de verleden jaar begonnen kapping
boomen by de uitspanning „De Oranje
zon" voortzettenruim 200 boomen op „Der
Bocde" zullen worden gerooid, en ten slotte
zal de dijk tusschen Nieuw land en het ge
hucht Ouddorp, die met een vierdubbele rij
olmen is beplant, van zijn boomen Worden be
rooid.
Hjj meent dat dat vellen te meer te be
treuren is, omdat een groot gedeelte der bo
vengenoemde boomen toebehoort aan gefortu
neerde®
In de Zaterdagmiddag te Serooskerfce
gehouden raadszitting is behalve de behan
deling van meer huishoudelijke zaken beslpteo
met de gasfabriek te Vlissingen een contract
aan te gaan om de gemeente van gaslicht le
voorzien. Met eenige andere Walckerscho ge
meenten is de gasfabnek nog in onderhan
deling* en zoo ook die toetreden zal het groot
ste deel van 't platteland van Walcheren, waar
tot nu toe do verlichting over 't algemeen
treurig was, van gaslicht voorzien zijn.
St. Maartensdijk
voorschot uit 'sryks kas wordt verstrekt van
ten hoogste f53.000 ten einde de gemeente
in staat te stellen tot den bouw van 43 ar
beiders woningen aldaar
Uit Z. - Vlaanderen 0. D,
in de Zaterdag te Neuzen gehouden ver
gadering van de plaatselijke af deeling; van j
den Bond voor Staatspensioneering deed de
penningmeester rekening en verantwoording,
waaruit bleek dat er een saldo was van f 11
Het ledental bedraagt 72.
Daarna trad in een tamelijk bezochte open
bare vergadering op de heer Jansen, uit Rot
terdam (Peno), die de verschillende stelsels
van pensioneering in de landen waar dit is
ingevoerd besprak en ook het ontwerp dat hier
aan de orde is. Hij beval aan het Deensche j
stelsel, half gemeentelijk, half staatspensioen,
als het beste, terwijl het wetsontwerp-Talma
nog slechter is dan de Duitsche dwangver-
zekering. Waar de linkerpartijen op een en
kele uitzondering na thans alle voorstanders
zijn van staatspensioen, achtte spreker het
de taak van de voorstanders, pm by de
verkiezingen ia het volgend jaar te zorgen dat
alleen voorstanders van dat pensioen worden 1
gekozen. De nu aanhangige wet zal, komt
links in do meerderheid, dan worden inge-1
trokken. Met een krachtige opwekking beëin
digde de spreker zijn met aandacht ge
volgd© rede.
Uit Z.laanderen W. D.
Wal is Esperanto? Over dit onderwerp,
sprak j.l. Zaterdag te Oostburg de heer,
J. C. van Valkenburg uit Goes. Met veel be-
langstelling volgden de ruim 50 aanwezigen,
waaronder eea 13-tal dames de zeer aange
name causerie. Voorloopig hebben eea 10-tal
personen een club gevormd die zich in Es-
I peranto gaan oefenen. Waarschijnlijk zullen
nog meerderen toetreden.
Najaarszitting (er Provinciale
Staten van Zeeland.
Doorvaren provinciale boot naai
Vlissingen.
Ged. Staten hebben geen vrijheid kunnen
vinden om de proef met het doorvaren van dc
booten van den Ooster-Schelde dienst naar
Vlissingen na 1 November voort te zetten.
De proef heeft naar hun meening, overtui
gend aangetoond, dat de verlegging van het
eindpunt van den provincialen stoombootdienst
op do Ooster-Schelde naar Vlissingen
le. nadeelig js voor den stoombootdienst
zelf;
2c. nadeel ig is- voor bestaande handelsbe
trekkingen
3e. ongerief oplevert voor reizigers, die
sedert jaren van den dienst gebruik maken
4e. noch voor reizigers- noch voor góede
ren vervoer van andere zijde noodig is
5e. in de toekomst tot nog grooter nadeel
en opgene' kan leiden.
Zij trekken deze conclusies na het vol
gende te hebben meegedeeld
Ter uitvoering van het besluit betreffende
het laten doorloopcn der booten naar Vlissin
gen, is overleg gepleegd met den havenmees
ter te Vlissingen Volgens diens mcdedeeling
kan ui de kom van deze gemeente goen
ruimte voor de Provinciale boot worden ge-
schikbaar gesteld als ligplaats nabij de slui
zen werd door hem aangewezen het voorste
gedeelte van de eerste binnenhaven achter
het hotel ZccJand
Met het oog op het uur van aankomst van
de eerste boot uit Neuzen en op de open
stelling va® de bruggen over hot kanaal dpo®
Walcheren moest het vertrekuur van de mor
genboot uit Vbssingen worden gesteld op 7
uur, uit Middelburg werd dientengevolge een
halfuur- later vertrokken en te Zierikzee een
halfuur later aangekomen dan tot dusver ge
bruikelijk was. De afvaart van de middagboot
uit Middelburg kon behouden blrjven op 4.45
daaraan aansluitende Werd die uit Vlissin
gen gesteld op 3.50 In de vertrekuren uit
Zierikzee behoefde geene wijziging te wor
den gebracht.
Het tarief voor het vervoer van perso
nen tusschen Middelbrug en Vlissingen werd
even hoog gestold als dat tusschen Middel
burg en Veere, waarvan de onderlinge af
stand ongeveer gelijk is. Ware bet tanef
lager a<angenomen, dan zou de billijkheid me
degebracht hebben, niet alleen het tanefMid-
delburg-Veere eveneens te verlagen, maar
ook de met dit. laatste ui evenredigheid
staande tarieven op alle andere trajecten.
Daartoe kon geene vrijheid worden gevonden
Voor het vervoer va® goederen tusschon
Middelburg en Vlissingen werd een tarief vast
gesteld, [berekend op 10 0/0 van het tarief
voor het vervoer van Middelburg naai' Zienk-
zee, met eene afronding op 5 cent
In verband met de voorbereidende werk
zaamheden en met den termijn, voor «bi
aankondiging gesteld by de wet, kon de diaast
niet vroeger ingaan dan 1 Augustus 1912
Hij is uitgevoerd Tot einde October 1912,
dus oen halve maand langer dan by Staten
besluit was aangegeven.
Do dienst kon vrjj geregeld worden uitge
oefend. De avondboot, uit Zierikzee te Mid
delburg aangekomen, ondervond aldaar her
haaldelijk vertraging, hetzij doordat do brug
te Middelburg gesloten was, hetzy doordat
de lossing van goederen veel tyd eischte
Ten aanzien, van het goederenvervoer is
gebleken, dat de meeste verzendingen wa
ren van en naar Vlissingen en even goed met
een der bestaande transportgelegenheden had
den kunnen worden aangebracht
Teekenend is, dat een handelaar «uit
Ouwerkerk, die een partij graan te vervoeren
had naar Watervliet, uitdrukkelyk verzocht,
dit van Middelburg af „per beurtschipper op.
Breskems" te verzenden Hy gaf daaraan de
voorkeur boven de „directe overlading" te
Vlissingen van de eene provinciale boot op de
andere. Vermoedelijk vond hij daarvoor reden
in de grootere faciliteit. Welke de schipper
geeft en kan geven.
Voor zooveel het personenvervoer betreft,
moet worden opgemerkt, dat hoogstwaarschijn
lijk velen de reis gemaakt hebben, vooral ui
Augustus, omdat men het eens wilde pro
beert®, omdat hel een „nieuwtje" was
Dat overigens voor reizigers uit Vlissingen
het doorvaren naai' die plaats onnoodig 16,
is duidelyk gebleken uit twee voorbeelden.
Een familie van zeven personen uit genoemde
gemeente kwam te Middelburg aan boord
omdat izij, per tram naar dezo plaats reizende,
later van huis kon gaan, dan wanneer zij te
Vlissingen op de boot was gestapt.
Eene andere groote familie vond blijkbaar
den afstand van de aanlegplaats aan de slui
zen naar de stad te ver zij verzocht althans
bij do thuisreis afgezet te worden aan. de
Keersluis, aan welk verzoek niet kon worden
voldaan, pmd.it daar geene. aanlegplaats is
en geen volk om de touwen aan te pakken,
ten ©inde de boot te kunnen meren.
En dat reizigers uit liel 4e of 5e district
even goed, of liever beter, van cfen trein
kunnen gebruik maken, is evenzeer gebleken
Herhaaldelijk is hel voorgekomen, dat de van
Zierikzee vertrokken middagboot de brug te
Middelburg niet kon passceren, voordat deze
gesloten werd met het oog op den trein van
6.21 naar Vlissingen, in welk geval de reizigers
voor Zeeuwsch-Vlaanderen de boot moesten
verlaten en op den trein moesten stappen, indien
zij in Vlissingen nog de laatste boot naar den
overkant wilden halen.
De genomen proef heeft de juistheid beves
tigd van de opvatting van Ged. Staten, dat het
doorvaren naar Vlissingen noch voor het ret
zigers ver keer naar en van Vlissingen, noch
voor dat naar en van Zeeuwsch-Viaanderen,
noch voor het goederenvervoer noodig is.
Zij heeft evenzeer bevestigd, dat daardoor
andere belangen worden geschaad.
Behalve het directe nadeel, dat blijkens de
eveneens afgedrukte opgaven de provinciale