Ingezonden Mededeelingen
Handelsberichten.
Prijzen van Effecten
Advertentiën
k s
Firma C. P GILDE,
een HUIS, SCHUURTJE,
ERF en SPRINK,
OPENBARE TERPAGHTING
15 perceelen
Matrassen en Bedden.
NAARDERMEER.
ALLEEN OP
DE WERELD.
Groote
Prachtuitgaaf.
Rood IJzeroxyde
diSbUU^raS
dichteTshock, k tunnel van
W "t *Zr K^a«-~ H"
u is rnl/rt: hij maakte twaalf groove
werk als t- gegoten ijzer, elk twin-
ledcr ^aam wa_s in dncën
UZy°£ elk daarvan ,dus m de 36
^ÏTineen werd een werkman geplaatst,
af dee ft i(J welken luj voor zich liad,
16 roef of weghakte. Zoodra deze 36 man
motgat werk gereed waren, weiden dc ïjze-
ramen vooruitgeschoven en de metse
laars metselden de tunnel in de aldus vrij
gekomen ruimte. Men had van te voren een
put gegraven van 63 voet en plaatste op
die diepte het eerste ijzeren raam. Twee
en een half jaar lang ging men met 'het
werk door en had toen bijna 120 meter
klaar. Op dat oogenblik barstte evenwel het
Theeinswater door den tunnelmuur en men
moest de aldus aangerichte schade herstel
len voor men verder kon gaan. In Augus
tus 1828 gebeulde hetzelfde en terwijl bij
de eerste waterbreuk niemand was omge
komen, verloren bij de tweede drie werk
lieden het leven.
Om verschillende redenen heeft men toon
de zaak zeven jaar laten rusten ,doch in
1835 begon men er opnieuw mee en in
1843 waren ongeveer 400 meter van de tun
nel gereed, waarhij nog verscheidene onge
lukken gebeurden en men herhaaldelijk met
■water te kampen had, zoodat in het geheel
zeven man hu» leven bij den bouW ver
loren
De tunnel heeft 468.000 pd st. gekost
en was financieel zulk een slechte onder
neming, dat de opbrengst nauwlelïjks vol
doende was, om de noodige herstellingen
aan te bréngen- De maatschappij, die haar
exploiteerde ,was dan ook niet rouwig, toen
ze m 1865 het zaakje aan de „East Lon
don Railway Company" kon overdoen, die
er nu nog dagelijks bijna vijftig treinen door
laat loopen.
Deze tunnel was dus van den beginiao
af een mislukking, doch had veel bekijks,
zooals blijkt uit advertenties uit dien tijd,
waarm het publiek werd medegedeeld, dat
het een timnel kon bezichtigen, voor dat
die voor het verkeer geopend werd, tegen
betaling van een Shilling eotrée.
Voor de geschiedenis van het verkeer m
Londen is het niet onbelangrijk op te mer
ken, dat in die dagen (1838) slechts ééns
in het half uur een omnibus of overeen-1
komshg voertuig reed van Charing Cross
naar den mond van de tuimel en slechts
ééns in het uur een trein van Londew
Bridge. De tunnel zelf had zooveel geld
gekost, dat er niets over was om behoor-1
'lijk glooiende toegangen naar uitgang en
ingang te makenen ook nu, nadat (da
East London Railway Company haar heeft
overgenomen en haar lijn met eleCtrischd
drijfkracht exploiteert wordt men met „lifts"
naar beneden gelaten en naar bovein gehaald.
Mij is geen treuriger en somberder station
bekend dan Wapping Station aan deze lijn.
Deze ongelukkige tunnel is de beroemde
Theeins Tunnel, waarover men in oude ro
mans leest en die Engelsche auteurs van
beiderlei kunne veelvuldig hebben gebruikt
om helden of heldinnen gelegenheid tot zelf
moord te verschaffen, of ook wel misdadige
romanfiguren, noodlottige moorden en ande-
laten uitvoeren.
Het Nederlandsch spreekwoord zegt„drie
maal is scheepsrecht" en zoo is dan ook
dooi- den London County Council de zaak
weer opgevat. Deze heeft op geringen af
stand van de vorige (ongeveer drie kwart
kilometer) een nieuwe tunnel laten maken,
die in Januari 1908 door den Koning geopend
is. Zij ligt 75 voet beneden de rivier, is
twee kilometer lang, waarvan ongeveer één
kwart onder liet water ligt, terwijl de rest
Sangzaam glooiend naar boven voort. Men
heeft er een rijweg, zestien voet breed,
en aan weerskanten een trottoir van vier en
drie kwart voet breedte. Deze tunnel wordt
jaarlijks door twee en een half millioen men-
schen en ruim een millioen voer- en rijtui
gen en karren gebruikt. De kosten waren
een millioen pond sterling, dus slechts ruim
twee maal zooveel als die van Brunei's'
mislukt bouwwerk.
Een vierde 'tunnel vindt men verder oos
telijk Het is de Blackrwall tunnel, in de
buurt van de Blackwall Pier, waar vroe
ger de booten van de Batavier hare reizi
gers opnamen of aan land zetten. Dezid
Blackwall tunnel is ruim tien jaar ouder
dan de Rotherhithe en is in elk opzicht
een grootscher werk dan laatstgenoemde. Ze
is ruim twee kilometer lang, waarvan slechts
vierhonderd meter onder het water liggen.
Ze begint aan weerskanten op grooten af
stand van de rivier, doch vlak bij het water
zijn trappen aangelegd, waarmede men er in.
kan afdalen. Bovendien is zij electrisch ver
licht en geheel en al met verglaasde tegels
bezet, wat een alleraardigst effect maakt. Ret
eenig bezwaar tegen het gebruik van deze
tunnel is, dat het ratelen van karren, omni
bussen en rijtuigen duizenden malen weer
kaatst wordt en een oorverdoovend geluid
veroorzaakt.
Zij is niet gemetseld, doch evenals do
„Tube"-spoorwegen van ijzeren ringen, 27
voet in diameter en twee duim dik, gemaakt.
De Tjjweg i s 17i/2 voet breed en op een punt
'ligt de tunnel slechts 51/2 voet beneden het
bed der rivier. De kosten waren ruim een-en-
een-kwart millioen pond sterling.
Behalve deze heeft men nog twee tunnels,
een bij Greenwich en een bij Woolwich, die
evenwel alleen voor voetgangers zijn ingericht.
Die fry Greenwich werd in 1902 geopend
kostte slechts 120 duizend pond sterling,
dus vrij wat minder dan de Theems tunnel.
Men komt er met lifts, die 50 voet diep gaan,
in en uitdoch 's nachts, dat wil zeggen
van negen uur 's avonds tot vijf uur 's mor
gens, moot men do trappen .gebruiken.
De Wioolwich tunnel is nog niet gereed,
doch zal dezer dagen voor het publiek-verkcer
opengesteld worden. Ze zal wel druk gebruikt
worden, want de veerbooten, die daar gedu
rende de laats le 25 jaar i m dienst zijn geweest,
een dienst, die 21.000 pond sterling kostte,
vervoerden 8 millioen voetgangers en ruim
drie kwart millioen voertuigen in het jaar
Dit zipi de tunnels die gebouwd zijn ten
behoeve van het straatverkeer.
Behalve de Theems tunnel, die nu voor het
spoowergverkeer wordt gebruikt, heeft men
nog verschillende andore spoorwegtunnels on
der de Theems liggen, die door de zoogenaam
de „Tube" Railway gebruikt worden. Een
ervan loopt van Charing Cross Station naar
Waterloo Station en behoort tot de z.g.n.
Bakerloo-lijn. De tweede loopt van ditzelfde
station naar de Bank en hoot de Waterloo and
City Railway, terwijl een derde behoort aan
de City and South London Railway en op
de hoogte van London Bridge onder de rivier
doorgaat.
Het laat zich aanzien, dat, naarmate spoor
weg- en straatverkeer in Londen toenemen,
het aantal tunnels, vooral voor voetgangers,
nog wel grooter zal worden, aangezien de
kosten door het systeem van ijzeren buizen
zoo gering zyn. geworden, naar blijkt^ujt de
Greenwich en Woolwich tunnels.
Voor verder Buitenland zie men het Bij
voegsel.
Het best gebleken Voedsel
voor4jezonde,aan
maag en darm lijdende
en zwakke,
in de ontwikkeling
achterlijk gebleven
Kinderen.
GRAANMARKTEN ENZ.
Oostbukg, 18Sept. Ter graanmarkt
van heden was de aanvoer ruim, handel
oude oogst goed, nieuwe meest van natte
kwaliteit, niet vlug.
De prijzen waren als volgt:
tarwe f 11.80 a f 12.15, winterger6t
110.a f 10.80, rogge i 6.60 a f 7.20-1
mergerst f10.a f 10.50, haver f 11.50 a
f 12.10, paardenboonen f 8.75 a f 9.groene
erwten f 10.a f 12.kroonerwten f 14.25
a f 15.75, bruine boonen f 00.00 a i 00.00,
koolzaad f 00.00 a f 00.00, karwei f 00.00
f 00.00, maanzaad f 00.00 a f 00.00. per
50 kg.
Tarwe en Meel
17 September.
Antwerpen. Tarwe.StemmingvaitAmex-
disp. 217/b< Donau diep. 21'/«»
N e w-V 0 r k.De termjjnmarkt opende prjjsb
tot vorige noteeringen, had hetzelfde verloop
ale de markt to Chicago en sloot prjjsb. Loco
traag.
Volgens Bradstreet's verslag is in de afge-
loopen week de zichtbare voorraad ten Oosten
van do Rocky Mountains vermeerderd met
4.059.000 bushels
Chicago. De markt opende prjjah., tot
vorige noteeringen, steeg op oogstberiohten uit
Europa, op contraminedekkingen en op tele
grammen uit Liverpool, daalde toen in verhand
met het gonstige weder in Canada, in verband
met Bradstreet's verslag en op groote aanvoe
ren ait het Noord-Westen, steeg daarna weder
op goede vraag voor loco, op groote uitklaiin-
ringen op verwachte vermindering der aan
voeren en op contraminedekkingen en sloot
prijshoudend.
Sept. Deo. Mei. Juli.
17 Sept. 92 90'/s 95»/,
92 »/8 90»/4 95'/8
92»/, 91 95»/,
Koen
Per lelegfaal Vorige van
koen. hedei
Amsterdam 18 Sep
8TAATSLEEMMAEB,
NEDERLAND pCt. Bedrag 8tnkken
Obl. N, W. Soh. 3 1000 791/g 791/,
dito Cert3 1000 787/8 793/8
dito dito2% 1000 86% 66%
dito dito31/l 92 917/„
HONG. Bel. t. Str.
'9S/1904Juni/Dec 4 kr. 9000 80% -
ITAT.T- Inn. 1869 3% Lire 100-10000
OOSTENRIJK.
Jan.-Juli4 8000 871/a 87
ditoObl.Mei-NoT. 4 Kr. 9000 887% 8616%
PORT. Obl. Ie .erie 3 64S/8
dito Se S 64
RUSLAND. Gr.
Sp. Maats. ObL
18884 d 100 80S/g
dito 1867-69.... 4 100 9211%
dito 1880 geconi. GJt. 625 871% 87
Z. W. Spoomij. 4 Q.R. 625 856% 85%
dito 1889 Hope. 4 625 866/8 861/,
dito '94 6e Em. 4 895 805% 867%
■PANJE. O. but.
Verpet 4 p«» 900-94000 87 -
TORKUEObUmii. 600-9500 84%
JAPAN. Loenin*
1899 ObL847/g
iRG. REP. Bint.
Leeuing 1896/99. 906/B 901%
BRAZILIË. Eua.
ding 1*. 1898.. «0-100 1037% 1085%
dito Obl. 1903.. 6 100 101% 101S/4
dito dito Londen
1889...,4 100 853%
VENEZUELA Dipl.
•olrald8 100 593/4 591/g
INDUSTRIEELE EN FIKANCIEELE
ONDERNEMINGEN.
NEDERLAND. pCt
Ned. Hand.Mij A. I 1000 177%
&MERIKA.
Unit. State* Steel
Corp. Cert. van
gew. A and.73% 76S/g
fiPQQRWEOLEEHIMflEM.
NEDERLAND. pOt.
Holl. Spoor A. 87 87
Mij. t 't Eipl. va»
St. 8pw Aand. 860 92% 93%
N.-L Spir. Aand 8580-1000 3163/*
iTALiB. Spoorwe f
lteünge»1887-89 8 Lire 60-2500 65%
Zuid-Ital. 8p. O. 8 500-5000 627/g 6213%
POLEN. W.W.A. Z.R. 100 - t
MERIKA. Atsh
Top- S. F. Cert.
»nl «ew. saai.
U». 600-1000
10»
109
dito Alg. Hyp. O.
500-1000
9611%
9016%
Illinois Cert. r. A.
500-1000
199%
130%
dito Leiu L.8t.Ct.
600-1000
92%
Mi«». Kans. Tcx.
le Hjry. Obl.4
500-1000
94
V Y. Pensylv.
Ohio prior Obl.4%
600-1000
1048%
10416%
(Jnion Pac. Rr.
Oorap.Cert.T.ire'».
A&rttl
180-1000
17016% 172%
DoioikPro.QondO. 4
1000
991% 991%
West New. Y. A
Penns. Ins. Mort.
1000
1063%
-
ZEEUWSCHE FONDSEN.
960
122
121
dito dito Obl..
inoo
87%
Kcn.MijDeSchelicA
1227
-
'ito dito 1900 Obl. i'M
Hontb.»/h.G.A.bert«
'-euwsohe Hyp. b
Vdbr4
94%
dito4 b»
100%
100%
tl».Mij bel.enttnk.
ran Trnchtg. bel.
waarden Pdbr
100%
99%
tmk. Malde* 81
tr. Mij A.
N. C. Beetw. Sui-
kerhbrA.T.G.Ob 5
PBENlELEEKINttEN.
NEDKRL. 3-, Au. 8
100
10611%
100
1021%
8ELGIE. St. Antw.
18879%
n. 100
8011%
80U%
100
15174
161%
OOSTENRIJK.
Stuntel. I860.... 6
n 600
1607/a
163
100
817
Ored. Anet. 1858.
100
264%
8USL.Staatel.1864.
too
466
dito 1866 6
100
344
SPANJE. 8t. Mndr. 8
n 100
«8
70
"fHKJJE.Spoorwl. 8
400
60
3 ^rolongatiekoers
4'/< a 4'/,
Heden overleed mjin lieve man,
de Heer JOHANNES LDTEIJN,
in leven Agent van De Nederlandsche
Bank alhier.
C. LÜTEIJN—
De Kanter.
Midd., 17 Sept. 1912.
Bezoeken kunnen voorloopig niet worden
afgewachtvriendelijk wordt verdocht geen
bloemen te zenden.
Heden overleed, na langdurig lijden,
onze lieve Moeder, Behuwd- en Groot
moeder,
Mevr. de Wed. J. M. VAN DEN DRIESSEN
MAREEUW, gefr. J. E. DE BATS,
in den ouderdom van 72 jaren.
A. VAN. DEN DRIESSEN
MAREEUW.
A. D. P. VAN DEN DRIESSEN
MAREEUWZuurdeeg.
Den Haag.
J. M. VAN DEN DRIESSEN
MAREEUW.
A. W. A. VAN DEN DRIESSEN
MAREEUW—Van Houten.
Zwolle
E. J. VAN DEN DRIESSEN
MAREEUW.
W. P H. VAN DEN DRIESSEN
MAREEUW.
A. C. VAN DEN DRIE8SEN
MAREEUW—Van Troostenburg
de Broun.
Utrecht.
En Kleinkinderen.
Utrecht, 17 September 1912.
Poortstraat No. 38.
N De draden zijn zoo goed als ONBREEKBAAR
N Hrt licht blijft gedmeodo d™ GEHEELEN BRANDDUUR CONSTANT S
S HELDER WIT, het ZWARTBRANDEN is UITGESLOTEN I H
Seisweg Middelburg.
Alleen-verkoop der
Davo-Vnlkactiels en Davo-
Haardeo,
it de fabriek van VAN ZWET te Deventer
Beleefd noodigen wjj tot een bezoek uit.
J A. TAK Co. ontvangen gelden a
DepoMtu niet rentevergoeding, thans 3 pCt
Z§ geven wissels af op Lonten. I'aryi, ö<-
ijin, Hamhuro, Brunei en Antwerpen.
De Notaris Mr JAN LOEFF zal Woensdag
2 October 1912, te BIGGRBBKKB, in
het openbaar
TE KOOP AANBIEDEN
des namiddags om kali 2 «ar, bjj Wu
CORBIJN,
te Bigg^kerke, aan den 'traatweg naar Kou-
dekerko, tusscben den Tol en de Tramkrni-
sing, groot 287 c.a, (21'/, r)
De kooper komt terstond aan bet gebrnik
En na afloop daarvan aan gemeld huis
Bed met Toebehooren, 2 Kleerkisten,
Kabinetje, Kachel, Tafel, Stoelen, Klok,
Nikkelen Horloge, Boeken van oude
schrijvers, Kleeren, Kruiwagen, Lad
dertje, Haodgereedscbap, Brandhout,
IJzer-, Koper-, Blik-, Glas- en Aar
dewerk enz.
Voor de vele bljjken van bela^xgjstielling,
onderwonden hij het overlijden van onze ge
liefde echtgenoote en moeder,
KORNELIA FAASSE,
betuigen wij onzen hartelijken dank.
JOHs. BRASSER Jz.
en Familie.
Westkapelle, 17 Sept. '12.
GROOTE KEUZE
uit de Kon Fabrieken van
v. KEMPEN te Voorsohoten, BEGEER
en andeien.
Steeds voorradig bjj
JACQ. FRANK.
Telef- Intero. 188. Hofleverancier.
9V Zlcbtzemllng naar Binnen-
en Buitenland.
OPGBRldHT 1858
Mantschappeljjk Kapitaal 5.000.000.—
waarvan uitgegeven 3.000.000.
waarop gestort 2.976.000.—
Reserve 625.000.—
Extra Reserve 114.000.—
Verleent credleten tegen eene rente is
ierhouding tot het disconto der NederlandBohi
Bank.
Neemt gelden deposito, rente thanB:
met één dog opzegging 3
Agent te Middelburg
Mr. J. A. FOKKER.
op Donderdag den S October 1912, des
namiddags te nor, in het Café »Pax In-
trantibus", op het ZAND, bjj Middelburg
ten overstaan van den Cnndidaat Notaris H. M.
MARKUSSE, te Middelburg waarnemende
het vacante kaDtoor van wjjien den Notaris
JOHAN HOSANGvan
TE GOES.
Aangiften van nieuwe leerlingen, die den
leeftijd van 16 jaren moeten hebben be
reikt, worden vóór den 15 October n.a.
ingewacht bij ondergeteekende, die op aan
vrage gratis programma's en alle gewenschte
inlichtingen verstrekt.
De Directeur,
L G. J. KAKEBEEKE, Goes.
Wegens feestdug zal de Zaak a. s Vrijdag
van af 's avonds 6 nar tot den volgenden
dag, Zaterdag 21 September, des avonds
6 uur GESLOTEN zjjn.
GEBROEDERS POLAK,
Vlissingen.
GOEDKOOP ADRES VOOR HET
Groote Bergplaats voor het
bewaren van meubelen.
J. C. DENTZ, Heerengracht.
J. YEBHAGE,
v/h DIRK L BROEDER.
ONTVANGEN
VERKADE's Plaatjes-Album
liggende in de gemeenten Middelburg en St.
Laurens, behoorende tot do Hofstede »KLiaz-
beek", van den Heer B. M. BAKKER, aan den
Noordwfg te Middelburg, ter gezamenljjke
grootte van 11 hectaren, 46 aren, 65 centiaren
of 29 Gemeten 65 roeden.
De verpachting geschiedt voor den tjjd van
zeven jaren van 19121919.
Gedrukte Notitiën dezer verpachting zjjn
gratis verkrjjgbaar ten kantore te Middelburg,
aan de Lange Delft I no 21.
HECTOR MALOT, Alleen op de wereld.
Nieuwe groote Prachtuitgaaf met 15 Platen,
voor slechts f 1.25. Rijk gebonden voor
slechts f 1.90.
Verkrijgbaar bij den uitgever D. BOLLE,
HaDg 98, te Rotterdam, en verder alom
franco na ontvangst van Postwissel, waarop
melden: Pachtnltgaaf Malot.^J/T
PRIMA ZUIVER
lOO FegOa, zuurvrij, vuurvast levert
geregeld bij elke hoeveelheid de
N. V Chemische Industrie
„Arasterdam-Holland"
te AMSTERDAM
TeL No. 6738. Telegr.-Adr. Zinkmyn-
P. SLUIS' Zangzaad
voor Kanaries, volgent rsoep*
van Harzer KanarloKwookort. In
zakje» van 25 en 13 en In pakjet
van 10 oonts.
P. SLUIS' UNIVERSEELVOER
voor Lijsters, Leouwerlkkon ani,
doot do vogels zingen alt In de
vrije natuur. In pakjes van 25
en 13 cents.
Vraagt uitsluitend voor IJwo
Hoenders:
P. SLUIS' OGHTENOVOER en
P. SLUIS' 6EHENK0 6RMU
Vraagt onze gratis brochure ovor
Hoendorverzorglng enz. van 40 pag.
Verkrijgbaar In elke prima zaak..
P. SLUIS - AMSTERDAM.
Vertegenwoordigers
Middelburg D. ALEWIJNSE, G. DEKKER
Vlissingen: JOS. OVAA, J. GOETHEER,
N. ZANDEE, A. POLDERMAN.
GoesJ. VAN ASPEREN VERVENNE, L
VERSÉ.
Zierikzee: M. J. CONSTANDSE.
Ternenzen P. J VAN STRIEN DE KONING
IersekoG. D. VAN OOSTEN.