Ingezonden Mededeelingen Handelsberichten. Prijzen van Effecten Advertentiën k s Firma C. P GILDE, een HUIS, SCHUURTJE, ERF en SPRINK, OPENBARE TERPAGHTING 15 perceelen Matrassen en Bedden. NAARDERMEER. ALLEEN OP DE WERELD. Groote Prachtuitgaaf. Rood IJzeroxyde diSbUU^raS dichteTshock, k tunnel van W "t *Zr K^a«-~ H" u is rnl/rt: hij maakte twaalf groove werk als t- gegoten ijzer, elk twin- ledcr ^aam wa_s in dncën UZy°£ elk daarvan ,dus m de 36 ^ÏTineen werd een werkman geplaatst, af dee ft i(J welken luj voor zich liad, 16 roef of weghakte. Zoodra deze 36 man motgat werk gereed waren, weiden dc ïjze- ramen vooruitgeschoven en de metse laars metselden de tunnel in de aldus vrij gekomen ruimte. Men had van te voren een put gegraven van 63 voet en plaatste op die diepte het eerste ijzeren raam. Twee en een half jaar lang ging men met 'het werk door en had toen bijna 120 meter klaar. Op dat oogenblik barstte evenwel het Theeinswater door den tunnelmuur en men moest de aldus aangerichte schade herstel len voor men verder kon gaan. In Augus tus 1828 gebeulde hetzelfde en terwijl bij de eerste waterbreuk niemand was omge komen, verloren bij de tweede drie werk lieden het leven. Om verschillende redenen heeft men toon de zaak zeven jaar laten rusten ,doch in 1835 begon men er opnieuw mee en in 1843 waren ongeveer 400 meter van de tun nel gereed, waarhij nog verscheidene onge lukken gebeurden en men herhaaldelijk met ■water te kampen had, zoodat in het geheel zeven man hu» leven bij den bouW ver loren De tunnel heeft 468.000 pd st. gekost en was financieel zulk een slechte onder neming, dat de opbrengst nauwlelïjks vol doende was, om de noodige herstellingen aan te bréngen- De maatschappij, die haar exploiteerde ,was dan ook niet rouwig, toen ze m 1865 het zaakje aan de „East Lon don Railway Company" kon overdoen, die er nu nog dagelijks bijna vijftig treinen door laat loopen. Deze tunnel was dus van den beginiao af een mislukking, doch had veel bekijks, zooals blijkt uit advertenties uit dien tijd, waarm het publiek werd medegedeeld, dat het een timnel kon bezichtigen, voor dat die voor het verkeer geopend werd, tegen betaling van een Shilling eotrée. Voor de geschiedenis van het verkeer m Londen is het niet onbelangrijk op te mer ken, dat in die dagen (1838) slechts ééns in het half uur een omnibus of overeen-1 komshg voertuig reed van Charing Cross naar den mond van de tuimel en slechts ééns in het uur een trein van Londew Bridge. De tunnel zelf had zooveel geld gekost, dat er niets over was om behoor-1 'lijk glooiende toegangen naar uitgang en ingang te makenen ook nu, nadat (da East London Railway Company haar heeft overgenomen en haar lijn met eleCtrischd drijfkracht exploiteert wordt men met „lifts" naar beneden gelaten en naar bovein gehaald. Mij is geen treuriger en somberder station bekend dan Wapping Station aan deze lijn. Deze ongelukkige tunnel is de beroemde Theeins Tunnel, waarover men in oude ro mans leest en die Engelsche auteurs van beiderlei kunne veelvuldig hebben gebruikt om helden of heldinnen gelegenheid tot zelf moord te verschaffen, of ook wel misdadige romanfiguren, noodlottige moorden en ande- laten uitvoeren. Het Nederlandsch spreekwoord zegt„drie maal is scheepsrecht" en zoo is dan ook dooi- den London County Council de zaak weer opgevat. Deze heeft op geringen af stand van de vorige (ongeveer drie kwart kilometer) een nieuwe tunnel laten maken, die in Januari 1908 door den Koning geopend is. Zij ligt 75 voet beneden de rivier, is twee kilometer lang, waarvan ongeveer één kwart onder liet water ligt, terwijl de rest Sangzaam glooiend naar boven voort. Men heeft er een rijweg, zestien voet breed, en aan weerskanten een trottoir van vier en drie kwart voet breedte. Deze tunnel wordt jaarlijks door twee en een half millioen men- schen en ruim een millioen voer- en rijtui gen en karren gebruikt. De kosten waren een millioen pond sterling, dus slechts ruim twee maal zooveel als die van Brunei's' mislukt bouwwerk. Een vierde 'tunnel vindt men verder oos telijk Het is de Blackrwall tunnel, in de buurt van de Blackwall Pier, waar vroe ger de booten van de Batavier hare reizi gers opnamen of aan land zetten. Dezid Blackwall tunnel is ruim tien jaar ouder dan de Rotherhithe en is in elk opzicht een grootscher werk dan laatstgenoemde. Ze is ruim twee kilometer lang, waarvan slechts vierhonderd meter onder het water liggen. Ze begint aan weerskanten op grooten af stand van de rivier, doch vlak bij het water zijn trappen aangelegd, waarmede men er in. kan afdalen. Bovendien is zij electrisch ver licht en geheel en al met verglaasde tegels bezet, wat een alleraardigst effect maakt. Ret eenig bezwaar tegen het gebruik van deze tunnel is, dat het ratelen van karren, omni bussen en rijtuigen duizenden malen weer kaatst wordt en een oorverdoovend geluid veroorzaakt. Zij is niet gemetseld, doch evenals do „Tube"-spoorwegen van ijzeren ringen, 27 voet in diameter en twee duim dik, gemaakt. De Tjjweg i s 17i/2 voet breed en op een punt 'ligt de tunnel slechts 51/2 voet beneden het bed der rivier. De kosten waren ruim een-en- een-kwart millioen pond sterling. Behalve deze heeft men nog twee tunnels, een bij Greenwich en een bij Woolwich, die evenwel alleen voor voetgangers zijn ingericht. Die fry Greenwich werd in 1902 geopend kostte slechts 120 duizend pond sterling, dus vrij wat minder dan de Theems tunnel. Men komt er met lifts, die 50 voet diep gaan, in en uitdoch 's nachts, dat wil zeggen van negen uur 's avonds tot vijf uur 's mor gens, moot men do trappen .gebruiken. De Wioolwich tunnel is nog niet gereed, doch zal dezer dagen voor het publiek-verkcer opengesteld worden. Ze zal wel druk gebruikt worden, want de veerbooten, die daar gedu rende de laats le 25 jaar i m dienst zijn geweest, een dienst, die 21.000 pond sterling kostte, vervoerden 8 millioen voetgangers en ruim drie kwart millioen voertuigen in het jaar Dit zipi de tunnels die gebouwd zijn ten behoeve van het straatverkeer. Behalve de Theems tunnel, die nu voor het spoowergverkeer wordt gebruikt, heeft men nog verschillende andore spoorwegtunnels on der de Theems liggen, die door de zoogenaam de „Tube" Railway gebruikt worden. Een ervan loopt van Charing Cross Station naar Waterloo Station en behoort tot de z.g.n. Bakerloo-lijn. De tweede loopt van ditzelfde station naar de Bank en hoot de Waterloo and City Railway, terwijl een derde behoort aan de City and South London Railway en op de hoogte van London Bridge onder de rivier doorgaat. Het laat zich aanzien, dat, naarmate spoor weg- en straatverkeer in Londen toenemen, het aantal tunnels, vooral voor voetgangers, nog wel grooter zal worden, aangezien de kosten door het systeem van ijzeren buizen zoo gering zyn. geworden, naar blijkt^ujt de Greenwich en Woolwich tunnels. Voor verder Buitenland zie men het Bij voegsel. Het best gebleken Voedsel voor4jezonde,aan maag en darm lijdende en zwakke, in de ontwikkeling achterlijk gebleven Kinderen. GRAANMARKTEN ENZ. Oostbukg, 18Sept. Ter graanmarkt van heden was de aanvoer ruim, handel oude oogst goed, nieuwe meest van natte kwaliteit, niet vlug. De prijzen waren als volgt: tarwe f 11.80 a f 12.15, winterger6t 110.a f 10.80, rogge i 6.60 a f 7.20-1 mergerst f10.a f 10.50, haver f 11.50 a f 12.10, paardenboonen f 8.75 a f 9.groene erwten f 10.a f 12.kroonerwten f 14.25 a f 15.75, bruine boonen f 00.00 a i 00.00, koolzaad f 00.00 a f 00.00, karwei f 00.00 f 00.00, maanzaad f 00.00 a f 00.00. per 50 kg. Tarwe en Meel 17 September. Antwerpen. Tarwe.StemmingvaitAmex- disp. 217/b< Donau diep. 21'/«» N e w-V 0 r k.De termjjnmarkt opende prjjsb tot vorige noteeringen, had hetzelfde verloop ale de markt to Chicago en sloot prjjsb. Loco traag. Volgens Bradstreet's verslag is in de afge- loopen week de zichtbare voorraad ten Oosten van do Rocky Mountains vermeerderd met 4.059.000 bushels Chicago. De markt opende prjjah., tot vorige noteeringen, steeg op oogstberiohten uit Europa, op contraminedekkingen en op tele grammen uit Liverpool, daalde toen in verhand met het gonstige weder in Canada, in verband met Bradstreet's verslag en op groote aanvoe ren ait het Noord-Westen, steeg daarna weder op goede vraag voor loco, op groote uitklaiin- ringen op verwachte vermindering der aan voeren en op contraminedekkingen en sloot prijshoudend. Sept. Deo. Mei. Juli. 17 Sept. 92 90'/s 95»/, 92 »/8 90»/4 95'/8 92»/, 91 95»/, Koen Per lelegfaal Vorige van koen. hedei Amsterdam 18 Sep 8TAATSLEEMMAEB, NEDERLAND pCt. Bedrag 8tnkken Obl. N, W. Soh. 3 1000 791/g 791/, dito Cert3 1000 787/8 793/8 dito dito2% 1000 86% 66% dito dito31/l 92 917/„ HONG. Bel. t. Str. '9S/1904Juni/Dec 4 kr. 9000 80% - ITAT.T- Inn. 1869 3% Lire 100-10000 OOSTENRIJK. Jan.-Juli4 8000 871/a 87 ditoObl.Mei-NoT. 4 Kr. 9000 887% 8616% PORT. Obl. Ie .erie 3 64S/8 dito Se S 64 RUSLAND. Gr. Sp. Maats. ObL 18884 d 100 80S/g dito 1867-69.... 4 100 9211% dito 1880 geconi. GJt. 625 871% 87 Z. W. Spoomij. 4 Q.R. 625 856% 85% dito 1889 Hope. 4 625 866/8 861/, dito '94 6e Em. 4 895 805% 867% ■PANJE. O. but. Verpet 4 p«» 900-94000 87 - TORKUEObUmii. 600-9500 84% JAPAN. Loenin* 1899 ObL847/g iRG. REP. Bint. Leeuing 1896/99. 906/B 901% BRAZILIË. Eua. ding 1*. 1898.. «0-100 1037% 1085% dito Obl. 1903.. 6 100 101% 101S/4 dito dito Londen 1889...,4 100 853% VENEZUELA Dipl. •olrald8 100 593/4 591/g INDUSTRIEELE EN FIKANCIEELE ONDERNEMINGEN. NEDERLAND. pCt Ned. Hand.Mij A. I 1000 177% &MERIKA. Unit. State* Steel Corp. Cert. van gew. A and.73% 76S/g fiPQQRWEOLEEHIMflEM. NEDERLAND. pOt. Holl. Spoor A. 87 87 Mij. t 't Eipl. va» St. 8pw Aand. 860 92% 93% N.-L Spir. Aand 8580-1000 3163/* iTALiB. Spoorwe f lteünge»1887-89 8 Lire 60-2500 65% Zuid-Ital. 8p. O. 8 500-5000 627/g 6213% POLEN. W.W.A. Z.R. 100 - t MERIKA. Atsh Top- S. F. Cert. »nl «ew. saai. U». 600-1000 10» 109 dito Alg. Hyp. O. 500-1000 9611% 9016% Illinois Cert. r. A. 500-1000 199% 130% dito Leiu L.8t.Ct. 600-1000 92% Mi«». Kans. Tcx. le Hjry. Obl.4 500-1000 94 V Y. Pensylv. Ohio prior Obl.4% 600-1000 1048% 10416% (Jnion Pac. Rr. Oorap.Cert.T.ire'». A&rttl 180-1000 17016% 172% DoioikPro.QondO. 4 1000 991% 991% West New. Y. A Penns. Ins. Mort. 1000 1063% - ZEEUWSCHE FONDSEN. 960 122 121 dito dito Obl.. inoo 87% Kcn.MijDeSchelicA 1227 - 'ito dito 1900 Obl. i'M Hontb.»/h.G.A.bert« '-euwsohe Hyp. b Vdbr4 94% dito4 b» 100% 100% tl».Mij bel.enttnk. ran Trnchtg. bel. waarden Pdbr 100% 99% tmk. Malde* 81 tr. Mij A. N. C. Beetw. Sui- kerhbrA.T.G.Ob 5 PBENlELEEKINttEN. NEDKRL. 3-, Au. 8 100 10611% 100 1021% 8ELGIE. St. Antw. 18879% n. 100 8011% 80U% 100 15174 161% OOSTENRIJK. Stuntel. I860.... 6 n 600 1607/a 163 100 817 Ored. Anet. 1858. 100 264% 8USL.Staatel.1864. too 466 dito 1866 6 100 344 SPANJE. 8t. Mndr. 8 n 100 «8 70 "fHKJJE.Spoorwl. 8 400 60 3 ^rolongatiekoers 4'/< a 4'/, Heden overleed mjin lieve man, de Heer JOHANNES LDTEIJN, in leven Agent van De Nederlandsche Bank alhier. C. LÜTEIJN— De Kanter. Midd., 17 Sept. 1912. Bezoeken kunnen voorloopig niet worden afgewachtvriendelijk wordt verdocht geen bloemen te zenden. Heden overleed, na langdurig lijden, onze lieve Moeder, Behuwd- en Groot moeder, Mevr. de Wed. J. M. VAN DEN DRIESSEN MAREEUW, gefr. J. E. DE BATS, in den ouderdom van 72 jaren. A. VAN. DEN DRIESSEN MAREEUW. A. D. P. VAN DEN DRIESSEN MAREEUWZuurdeeg. Den Haag. J. M. VAN DEN DRIESSEN MAREEUW. A. W. A. VAN DEN DRIESSEN MAREEUW—Van Houten. Zwolle E. J. VAN DEN DRIESSEN MAREEUW. W. P H. VAN DEN DRIESSEN MAREEUW. A. C. VAN DEN DRIE8SEN MAREEUW—Van Troostenburg de Broun. Utrecht. En Kleinkinderen. Utrecht, 17 September 1912. Poortstraat No. 38. N De draden zijn zoo goed als ONBREEKBAAR N Hrt licht blijft gedmeodo d™ GEHEELEN BRANDDUUR CONSTANT S S HELDER WIT, het ZWARTBRANDEN is UITGESLOTEN I H Seisweg Middelburg. Alleen-verkoop der Davo-Vnlkactiels en Davo- Haardeo, it de fabriek van VAN ZWET te Deventer Beleefd noodigen wjj tot een bezoek uit. J A. TAK Co. ontvangen gelden a DepoMtu niet rentevergoeding, thans 3 pCt Z§ geven wissels af op Lonten. I'aryi, ö<- ijin, Hamhuro, Brunei en Antwerpen. De Notaris Mr JAN LOEFF zal Woensdag 2 October 1912, te BIGGRBBKKB, in het openbaar TE KOOP AANBIEDEN des namiddags om kali 2 «ar, bjj Wu CORBIJN, te Bigg^kerke, aan den 'traatweg naar Kou- dekerko, tusscben den Tol en de Tramkrni- sing, groot 287 c.a, (21'/, r) De kooper komt terstond aan bet gebrnik En na afloop daarvan aan gemeld huis Bed met Toebehooren, 2 Kleerkisten, Kabinetje, Kachel, Tafel, Stoelen, Klok, Nikkelen Horloge, Boeken van oude schrijvers, Kleeren, Kruiwagen, Lad dertje, Haodgereedscbap, Brandhout, IJzer-, Koper-, Blik-, Glas- en Aar dewerk enz. Voor de vele bljjken van bela^xgjstielling, onderwonden hij het overlijden van onze ge liefde echtgenoote en moeder, KORNELIA FAASSE, betuigen wij onzen hartelijken dank. JOHs. BRASSER Jz. en Familie. Westkapelle, 17 Sept. '12. GROOTE KEUZE uit de Kon Fabrieken van v. KEMPEN te Voorsohoten, BEGEER en andeien. Steeds voorradig bjj JACQ. FRANK. Telef- Intero. 188. Hofleverancier. 9V Zlcbtzemllng naar Binnen- en Buitenland. OPGBRldHT 1858 Mantschappeljjk Kapitaal 5.000.000.— waarvan uitgegeven 3.000.000. waarop gestort 2.976.000.— Reserve 625.000.— Extra Reserve 114.000.— Verleent credleten tegen eene rente is ierhouding tot het disconto der NederlandBohi Bank. Neemt gelden deposito, rente thanB: met één dog opzegging 3 Agent te Middelburg Mr. J. A. FOKKER. op Donderdag den S October 1912, des namiddags te nor, in het Café »Pax In- trantibus", op het ZAND, bjj Middelburg ten overstaan van den Cnndidaat Notaris H. M. MARKUSSE, te Middelburg waarnemende het vacante kaDtoor van wjjien den Notaris JOHAN HOSANGvan TE GOES. Aangiften van nieuwe leerlingen, die den leeftijd van 16 jaren moeten hebben be reikt, worden vóór den 15 October n.a. ingewacht bij ondergeteekende, die op aan vrage gratis programma's en alle gewenschte inlichtingen verstrekt. De Directeur, L G. J. KAKEBEEKE, Goes. Wegens feestdug zal de Zaak a. s Vrijdag van af 's avonds 6 nar tot den volgenden dag, Zaterdag 21 September, des avonds 6 uur GESLOTEN zjjn. GEBROEDERS POLAK, Vlissingen. GOEDKOOP ADRES VOOR HET Groote Bergplaats voor het bewaren van meubelen. J. C. DENTZ, Heerengracht. J. YEBHAGE, v/h DIRK L BROEDER. ONTVANGEN VERKADE's Plaatjes-Album liggende in de gemeenten Middelburg en St. Laurens, behoorende tot do Hofstede »KLiaz- beek", van den Heer B. M. BAKKER, aan den Noordwfg te Middelburg, ter gezamenljjke grootte van 11 hectaren, 46 aren, 65 centiaren of 29 Gemeten 65 roeden. De verpachting geschiedt voor den tjjd van zeven jaren van 19121919. Gedrukte Notitiën dezer verpachting zjjn gratis verkrjjgbaar ten kantore te Middelburg, aan de Lange Delft I no 21. HECTOR MALOT, Alleen op de wereld. Nieuwe groote Prachtuitgaaf met 15 Platen, voor slechts f 1.25. Rijk gebonden voor slechts f 1.90. Verkrijgbaar bij den uitgever D. BOLLE, HaDg 98, te Rotterdam, en verder alom franco na ontvangst van Postwissel, waarop melden: Pachtnltgaaf Malot.^J/T PRIMA ZUIVER lOO FegOa, zuurvrij, vuurvast levert geregeld bij elke hoeveelheid de N. V Chemische Industrie „Arasterdam-Holland" te AMSTERDAM TeL No. 6738. Telegr.-Adr. Zinkmyn- P. SLUIS' Zangzaad voor Kanaries, volgent rsoep* van Harzer KanarloKwookort. In zakje» van 25 en 13 en In pakjet van 10 oonts. P. SLUIS' UNIVERSEELVOER voor Lijsters, Leouwerlkkon ani, doot do vogels zingen alt In de vrije natuur. In pakjes van 25 en 13 cents. Vraagt uitsluitend voor IJwo Hoenders: P. SLUIS' OGHTENOVOER en P. SLUIS' 6EHENK0 6RMU Vraagt onze gratis brochure ovor Hoendorverzorglng enz. van 40 pag. Verkrijgbaar In elke prima zaak.. P. SLUIS - AMSTERDAM. Vertegenwoordigers Middelburg D. ALEWIJNSE, G. DEKKER Vlissingen: JOS. OVAA, J. GOETHEER, N. ZANDEE, A. POLDERMAN. GoesJ. VAN ASPEREN VERVENNE, L VERSÉ. Zierikzee: M. J. CONSTANDSE. Ternenzen P. J VAN STRIEN DE KONING IersekoG. D. VAN OOSTEN.

Krantenbank Zeeland

Middelburgsche Courant | 1912 | | pagina 3