Onderwijs.
Landbouw.
BEKENDMAKINGEN.
BUITENLAND.
ingezonden Mededeeiingen.
Ned. Israëlitische Kerk.
Tot leeraar in Den Helder is benoemd de
beer B. Simons te Dieren.
Tot tijdelijk lenraar aan het gymna
sium te Hengelo is benoemd dr H. E. Becht,
leeraar aan de H. B. S. te Vlissingen.
Donderdag slaagde te Wageningen
voor de akte landbouw de heer T. Overtveld,
onderwijzer aan de openbare school te
Arnemuiden.
De heer L. Pirée, geboren te Sluis,
thans onderwijzer te Rotterdam, behaalde
de acte M. O. voor boekhouden.
K. D. PUN T.
We lezen in het »Zeeuwsch Landbouw-
blad"
Zooeven ontvingen wij het treurige be
richt, dat de heer K. D. Punt, kolonel der
veldartillerie en sedert 1901 voorzitter van
de algemeene keurings-commissie voor de
paardenfokkerij, zich om gezondheidsredenen
verplicht heeit gezien zijn ontslag te moe
ten vragen uit laatstgenoemde betrekking.
De paardenfokkerij in Nederland maar
vooral ook in Zeeland, lijdt hierdoor een
gevoelig verlies, en ofschoon wij gaarne
willen toestemmen, dat niemund onmisbaar
is en dat een geleden verlies binnen zekeren
tijd niet meer gemerkt wordt, is het onze
vaste overtuiging, dat de heer Punt ènom
zijn groote kennis van nagenoeg alle paar
denrassen, van het zware Belgische paard
en van het Zeeuwsch-Belgische in het bij
zonder, én om zijn humane wijze van
optreden bij de verschillende keuringen,
bij allen, die met hem in aanraking kwa
men, en in Zeeland niet het minst, nog
lang in aangename en dankbare herinnering
zal voortleven.
Reeds geruimen tijd was de heer Punt
lijdendebij eene der keuringen in Zeeland
was hij tengevolge daarvan verplicht ziek
te Vlissingen achter te blijven; na dien tijd
zoch hij herstel door het gebruik der baden,
maar dat herstel was zoo gering en van zoo
voorbijgaanden aard, dat hij belet werd
geregeld de keuringen bij te wonen, waarom
hij dan ook reeds eenigen tijd zwanger
ging van het voornemen niet meer aan de
keuringen deel te nemen. Thans heeft hij
zijn ontslag aangevraagd.
Moge de rust, die bij nu na zijn werk
zaam leven kan genieten, hem zijne gezond
heid teruggeven, opdat hij nog jaren getuige
moge zijn van den toenemenden bloei der
paardenfokkerij in Nederland, waaraan hij
gedurende vele jaren zijne beste krachten
heeft gewijd.
In Groot-Britannië is het vraagstuk
van de slechte melk aan de orde. Ontstel
lende oyfers worden genoemd van zieke
runderen. Een zekere professor Delépine
betoogde, dat in het vereenigde koninkrijk
1.600.000 stuks vee zich bevindt dat aan
tuberculose lijdt. Een ander hoogleeraar, die
het geheele land door het vee had onder
zocht, verklaarde dat ten minste 40 pet. van
de boerderijkoeien door tuberculose waren
aangetast. In één district vond hij zelfs,
dat op de kleine hoeven 56 pet. op de
proeven reageerde, en niet minder dan
83.66 pet. op de groote.
Veertig percent nu van den geheelen
Britschen veevoorraad bedraagt ongeveer
1.120.000 stuks. Als de gemiddelde waarde
per stuk op 5 pond sterling geschat wordt,
dan zou dus, wilde de staat al die dieren
onschadelijk maken door ze op te koopen,
daartoe ongeveer vijf en een half miljoen
pUmd sterling noodig zijn.
RIJDEN OP DE MARKT OP 2 SEPTEMBER.
De burgemeester van Middelburg maakt be
kend, dat het, in verband met de op Maan
dag 2 September a.s te houden feestelijk
heden, m het belang der openbare orde en
veiligheid van het verkeer verboden zal zijn
op voornoemden datum van des namiddags
7VaIO1/3 uur:
le. op fle Markt met rij- en voertuigen
heen en weer te rijden of daarmede te
blijven stilstaan
2e de Markt, Zuidzijde, in andere richting
te berijden dan van de Gortstraat naar de
Lange Delft.
Middelburg, 27 Augustus 1912.
De Burgemeester voornoemd,
M. VAN DEN BRANDELER.
HOOG WATEK,
te Vlissingen.
Donderdag
29 Aug.
30
nm.
2.24
Vrpdag
2.54
Zaterdag
31
3.25
Zondag
1 Sept.
3.58
Maandag
2
4.31
Dinsdag
3
5.12
Woensdag
4
6.02
te
Domburg.
Donderdag
29' Aug.
nm.
2.33
Vrjjdag
30
3.03
Zaterdag
31
3.34
Zondag
1 Sept.
2
4.07
Maandag
4.40
Dinsdag
3
5.21
Woensdag.
4
6.11
Springvloed.
Verzending en laatste buslichting der MAIL
aan het postkantoor te Middelburg.
(Alles plaatselijke tijd).
O O S T-l N D I
Brindisi (E. d. Singap.) (d) 30 Aug. 1.'snam.
Amsterdam. (Nederl.) (a)30 Aug. 7.21 'snam.
Marseille (Lloyd) (b)3 Sept. 7.21 's nam.
Napels (Duitsche dat.) 4Sept. 1.'snam.
Rotterdam (Lloyd) (f) 6 Sept. 7.21'snam.
Brindisi (E. d., Penang) (e) 6 Sept. 1's nam.
Marseille (Fr. dienst) (c) 7 Sept. 6.'s mor.
Genua (Nederl.) 10 Sept. 7.21 's nam.
(a) Met deze gelegenheid wordt alleen ver
zonden op verlangen van de afzender», bljj
kende git een aanwijzing op het adres of uil
de waarde der aangehechte frankeerzegel».
Postpakketten tot 7.6 B- Q-
(b) Per Rott. Lloyd via Marseille wordt,
tenzij op verlangen der afzenders, geen cor
respondentia verzonden voor Atjeh en onder
hoorigheden, de Residentie Sumatra's Oost
kgst, Palembang, Riouw, Banka, Billiton e®
Romeo.
(c) Mot de Fransche booten via Marseille
wordt de correspondentie voor geheel Indi?
verzonden behalve voor Atjeh en ouderhoorig-
hedm, Sumatra's Westkust en Benkoalen.
't Laatste alleen op verlangen der afzenders.
W E S T - I N D 1
Curasao met K. W. I.
maildienst (1) 29 Au,g. 7.21 's namid.
Suriname via Amster
dam 29 Ajig. 7.21 's namid.
Suriname over Queens-
town 30 Aug. 10.16 's avonds
Curasao over Queens-
town j 30 Aug. 10.16 's avonds
Curasao over Ham
burg (1) 1 Sept. 7.21 's avonds
Suriname via St. Na-
zaire s 8 Sept. 5.57's morg.
Suriname via Sout
hampton 10 Sept. 8.28 "s morg.
Curacao over Amster
dam 24 Sept. 7.21 's avonds
(1) Alleen op verlangen der afzenders.
De Aliddelburgsche Courant wordt avoud»
te zeven uur in DOMBURG uitgegeven
Dagelijks worden, tegen twee gulden
per kwartaal, abonnementen aangenomen
door den agent H. M. KE8TELOO Jr. alda«r
Brieven uit Parijs.
I11 deze benarde tijden, nu de zeeslangen
van komkommers leven, bon pok ik den boule
vard .ontvlucht niet zoozeer omdat het daar
dit jaar van de hitte niet is uit te houden,
maar wel omdat ieder Parijzenanr, die zich
respecteert, in het officieel-snikheeto maar dit
jaar steenkoude seizoen nu eenmaal niet in
Parijs behoort te blijven en ben in het vader
land me gaan veigasteji ja$n liet jang-ontbeerde
genot yan Hollandsche landschappen, Hol-
landsche jbiefstuk, Hollandsche aardappelen
en 'Hollandsch ifoggebrood. Ik heb zelfs in
dezen komkjommertijd Hollandsche komkom
mers geproefd, e#i opnieuw voorgoed de over
tuiging gekregen, dat Holland in het inmaken
van deze goudgele vrucht een superioriteit)
li^eft, die liet beslist de eerste plaats doet in
nemen in de rij Van jie volkeren
Wat is het aardig, zoo pjf en top eens ajs
vreemdeling in je land terug te keeren I De
dingen, die je als inboorling niet zag om
dat je ze alle dagen voor oogen had vallen
je op als je zoo eens een enkelen keer over
de grenzen komt. Je ziet met verheugde oogen
het speciaal-groene groen van de Hollandsche
weilanden, en staat in bewondering voor een
heerlijk rivier-vergezicht met een Jacob-Maris-
lucht er boven. En in do steden, al mis je
overal het Parijsche cachet, de Parijsche élé-
gance vooral, valt je den vooruitgang op bi)
voor-eenige-jaren de mooie electrische trams
waaraan heusch Parijs een voorbeeld zou
kunnen nemenhet veelverbeterde plavei
sel, de mooie winkels, de Hollandsche da
mes die, zij het nog sporadisch, Amerikaan-
scho schoenen durven beginnen to dragein, en
de Haagsche polilie-agenten, dio een witten
stok in de band hebben als hun Parijsche
collega's van de verkeers-politie. Het is voor
al niet-onvermakelijk de heeren er meo te zien
werken Zoo heb ik een agent op de Wagen-
brug in Den Haag zien staan, die met ge
zegden stok wanhopige signalen gaf aan den
koetsier van een vrachtwagen, die naderde uit
de richting van het station II. S. M. Van den
stadskaint arriveerde n.l. een tram, en de
agent vond het blijkbaar noojdjzaJrelijk, den
vrachtwagen, die nog op grooten afstand
aan de andere zijde van de brug was, daar
voor te doen stoppen Misschien ook was
het wel wijs beleid van den man, om der
burgerij belastingpenningen, gediend hebbende
tot aankoop van den stok, productief te doen
zijn. Want een andere directe reden om den
vrachtwagen in het verre verschiet te doen
stoppen, kon ik niet ontdekken.
Edoch, de koetsier van het bedreigde voer-
gesticuleerenden agent allang in do gaten?
tuig was het toeval, of had de man den
keek hardnekkig eon anderen kant uit, reed
onverstoorbaar door, stak de rails over een
flink eind vóórdat do tram in zijn nabijheid
was en besteeg in een drafje van z'n
paard wel te verstaan de hooge Wagenbrug,
terwijl de agent, ziende dat het gevaar, dat
nooit bestaan had, geweken was, zich ver-
standigkjk omdraaide en deed of ie van den
prïns geen kwaad wist. Ik ben ernstig van
plan, bij m'n terugkomst in Parijs den heer
Lép ine op deze geheel origineele wijze het
verkeer te regelen, te gaan opmerkzaam ma
ken. ZEd. kan er, ten bate van het Parijsche
straatverkeer, allicht z'n voordeel mee doen.
De prefect van politie zal met deze on
schatbare. inlichtingen des te meer in z'n
schik zijn, omdat de verkeersregeling in Pa
rijs met den dag moeilijker wordt. Het aantal
voertuigen, vooral auto's dat Parijs, in let
terlijken. zin helaas, onveilig maakt, is de laat
ste jaren zoo ontzaglijk toegenomen, dat ver
stoppingen op straat niet meer uitzondering
maar regel zijn.
Om remedie ajan te brengen in den on
houdbare^ toestand heeft de prefect confe
renties gehouden met den lieer E110, een Ame
rikaan dip van het vorkeer in de groote Amc-
rikaanSclip steden een speciale studie heeft ge
maakt. En zoo hebben we in Parijs hot „sys
teem Eno" gekregen, dat evenals het foefje
met het ei van Columbus alleen maar gevon
den behoefde te worden Een paar van de
voornaamste verkeers-bepalingen van den heer
Eno zijn. het slechts in één richting berijden
van nauwe straten, tenminste wanneer pa
rallel-straten het rijden in beide richtingen
mogelijk maken: het slechts in één richting
rondrijden van pleinen waardoor, op groote
pleinen, wel eens een omweg moet worden ge
reden, maar wat het gevaarlijke tegen-elkaar-
inrijden heeft weggenomen het nooit-an-
ders-dan-rechts rijden, ook bij vóórrijden, voor
huis, dat dus m. a. w ieen koetsier (of chauf
feur) noodzaakt, moet hij aan den linker
kant van de straat zijn, iets te ver door te
rijden, een halven draai te maken en rechts
vóór te rijden. Enzoovoort, emzoovoort.
MaaT om weer op m'n verhaal ik bedoel
op mijn Hollandsclie reisverhaal te komen,
ik heb ook met vreugde gezien hoe goed er
in Holland voor den internationalen toerist
gezorgd wordt. Het was op een zeiltochtje op
den Rijn We gingen in Arnhem de stad bin
nen. Bij de liavou een handwijzer van den
A, N. W- B. en daarop, behalve de aanwijzing
van enkele nabijgelegen steden „Parijs, 566.8
K.M."
Wel te verstaan ik weet volstrekt niet, of
er wel stond 566.8 K.M Er kan opk gestaan
hebben 577.6 K M. of wel 543 2 K.M. Of iets
andiers Ik heb liet niet genoteerd. Maar er
stond beslist: vijfhonderd zóóveel, komma
zóóveel K.M.
Wc hebben denzelfden avond do gelegen
heid gehad, ons to Rheden, bij Hotel „de
Grebbe", rekenschap te geven, dat we ons
bevonden op 582 komma vier kilometer van
Parijs. En in Wageningen op 576 komma
twee. Alweer zonder eenige garantie van
het juistp getal. Maar er stond weer
komma zóóveel.
Wat heb ik dien nacht het was in Wage
ningen gerust geslapen I Moge mij al ooit,
in vprre landen, „sehnsüchtig" het donkbeeld
gpkwpld hebben hoeveT ben ik nu niet van
mijn gplipfd Parijs!dien nacht was
daar geen sprake van Ik sliep in met het ge
ruststellende ideeer is geen twijfel mogelijk!
Ik bevind mij op 500 zóóveel, komma zóóveel
kilometer van de lichtstad van de Seine
Maar toen ik den volgenden morgen wakker
werd, was ik zonderling beklemd. Want ik
had 's nachts gedroomd dat ik per auto op
reis was naar Rome of Madrid, dat wist ik
niet precies meer. En toen ik opnieuw den
handwijzer bekeek, zag ik met schrikdat
nóch de afstand naar Rome, nóch die naar
Madrid was aangegeven. Is het zoo, dacht.,ik,
is het niet onverantwoordelijk, een reiziger
hulpeloos aan. den weg te laten staan, zon
der hem deze eenvoudige aanwijzingen te
verstrekken
Ik wil maar zeggen mochten de „officials"
van dien A. N. W. B. toevallig dit aartikje)
onder oogen krijgen, dan zullen ze zich za-
kjer wel willen haasten, een zóó onver
geeflijk verzuim te herstellen I
Maar omdat ik toch den beer Lépine ga
spreken, denk ik hem meteen op deze uit
stekende Hollandsche verkeersaanwijzingen op
merkzaam te maken. De heer Lépine is een
modem man. Hij zal niet aarzelen, do noodige
maatrpgelen tot verbetering te nemen. En.
binnenkort verwacht ik handwijzers aan de
uitgangen van ParijsPeking, zóóveel dui
zend zóóveel honderd zóóveel, komma zóoi-
vieel, kilometer, Yokohama.enz.
Ik was ook naar Vpjjendam en Marken.
voor hiet .eerst van m'n leven. Hoeveel gewed,
dat 90 0/0 van m'n lezers er nooit waren?
Tusschjem twee haakjes, ik kan hun het
bezoek aan deze nationale bezienswaardige
heden niet als beslist noodzakelijk aanprijzen.
Niet dat het niet aardig was. maar ik als
Hollander heb er per saldo niets gezien dat
nieuw voor me was. Dat de vreemdelingen,
die ons land bezoeken, het buitengewoon!
interessant vinden, kan ik intusschen begrij
pen. Alteen is het jammer dat de heele tocht
vanuit Amsterdam en retour, in een ware
vreemdelingen-exploitatie is ontaard. De ma
nier waarop kinderen in Volendam en Marken
zich opdringen aan de amateur-fotogrefen,
heeft bedenkelijk-veel van bedelanj. Het komt
me voor dat deze Hollandsche excursie er
niet loe zal bijdragen, den vreemdeling een
hooger idee van onzen volksaard te geven.
In Broek-in-Waterland, dat wo ook aan
deden, zag ik een kereltje van hoogstens vier
jaar op z'n miniatuur-klompjes achter 'n paar
Amerikanen aantrippelen. Hij riep aanhou-
dend „goed byegood bye I" totdat-ie een
paar cent van de lachende Yankees kreeg
„Wat doet uw jochie voor do kost, juf
frouw?" r
Hij loopt achter de Amerikanen en roept:
good bye I"
En in Zwolle kon ik, dank zij liet gematigde
winter-seizoen, tóch nog een paar keer aan
het Katerveer zitten, dat i k nog altijd even
mooi vind.
Ik zat daar een keer over het wijde IJssel-
1 andschap te staren, toen er een auto aam-
kwam, die naar dien Gelderschen oever wilde.
Een auto is, zooals u weet, een voertuig
dat geen haast heeft.
De pont was juist naar de overzij onderweg.
En aan den Gelderschen kant moest gewacht
worden op een boerenwagen, die in de verte
op den dijk in 't gezicht was.
Ik dachthoe heerlijk voor het gezelschap
in de autoNu hebben de meoschen allen tijd,
van het heerlijk vergezicht te genieten. Want
stel u nu toch eens voor, dat de brug waar
aan enkele moderne mensehen in Zwolle heusch
nog schijnen te gelooven al gebouwd was
In enkele seconden was de auto aan de overzij
geweesten van de schoone natuur was in
't geheel geen notitie genomen
Én buitendien zoo mijmerde ik hoe
psycholejgisch-juist gezien is het, deze brug
nog altijd niet te hebben geconstrueerd Im
mers, is niet het geduld-oefenen een van de
schoonste, de nuttigste oefeningen des geestes 1
Hebben we het niet in onze jeugd geleerd
Dat zag ik laatst aan onze kat,
Die uren lang gedoken zat
Om pp een muis te loeren.
Maak een brug, en het geduld-oefenen is
voorgoed gedaan
Het duurde een minuut of 25, eer de pont
aan den Overijsselschen oever terug was
CABOCHON,
Maag- en ingewandskwalen,
Em goede spijsvertering is alleen dan 1110
gelijk, wanneer de maag, lever en ingewanden
gelijktijdig samenwerken en het meerendeel der
aandoeningen van deze organen vindt zijn oor
zaak in verstopping.
Wanneer de stoelgang niet geregeld plaats
vindt, worden de achtergebleven stoffen hard,
zij hoopen zich op en belommeren vrije
werking der lever, ©n de gal, die niet meer
vrij m do ingewanden kan vloeien, verspreidt
zich in het bloed (geelzucht).
Onder de verschijnselen, die gewoonlijk het
eerst optreden, noemen wij: hoofdpijn, een
beslagen tong, duizeligheid, een slechte adem,
koorts. Daarna vertoonen zich maag- en buik
krampen, pijn in de maag, een bleeke of gele
gelaatskleur, benauwdheden, brakingesn, enz.
Gjj wordt mager en gevoelt u gedrukt, zenuw
achtig en moedeloos. Het bloed wordt scherp,
hetgeen zich vaak vertoont door huiduitslag.
En als gevolg van verstopping noemen wij de
de dikwijls eruit voortkomende aambciën.
Hetgeen noodig is om verstopping en haar
verwoestende werking op het gestel te overwin
nen is een zeker en zacht werkend laxeer
middel. Foster's Maagpillen zijn het resultaat
van jarenjange ondervinding. Zjj wekken den
eetlust op, vergemakkelijken de vloeiing der
gal, en verschaffen de noodige en onmisbare
vochten voor een goede spijsvertering.
Foster's Maagpillen (let op den juisten naam)
zijn te Middelburg verkrijgbaar bij den heer
Joh. de Roos, Vlasmarkt K 157 4 f 0.65 per
flacon, f 3.60 per zes flacons.
VEBTBEK DBR SPOORTREINEN (ZOMERDIHNST.)
V.iasingen
Middelburg
Arnemuiden
Noord-Kraag ert
Heer-Atendsk.
Goes
Kapelle-Biezel
Ylake
Krniningen—Ier».
Krabbendjjke.
Rilland-Bath.
Woensdrecht.
Borgen op Z. 5.48
Wouw 6.—
Roosendaal6.12 A.
Breda
Rotterdam D. P.
Amst.Wp. o.Gouda
Den Haag 0. R. H.S.
Amsterd. 0. R. H.S.
Utreoht 0. Den B.
Amst. Wp. 0. Utr.
Arnhem 0. Njjm.
Antwerpen
Brueael (Nord)
Parg» (Nord).
Keulen C.S. 0. We».
4.20
(1
4.368
4.45
('4)
(M
-
1®
-
O
0
Is
-
5.45
7.48
6.46
8.11
87.19
8.38
9.02
8.05a
8.58
7.50
-
8.31
8 9.56! -
10.21
112.
10.55
7.10i 9.101 12.25]
7.19 9.20 12.35)
- 9.27 12.41
- 9.35 12.49
- 1 9.43, 12.56]
9.53 l.Od
I0.05r l.iq
10.12 1.22]
10.17r 1.27
10.27 r 1.33
10.33 r 1.42
9.53
10.45
10.56
11.05
11.13
11.45
1.03
2.11
2.19
2.55
«.10
4.31
10.24
11.5
10.55
11.35,11.35 2.15
11.47 11.47, 2.29,
10.18 10.18 12.40,
11.18 11.18! 1.47
5.15 fi 5.15: I 10.46 10.46
3.10'ft 3.1016 8 06, 8.85! II,
5.05
5.43,
8.21
4.29
5.01
2.23|
2.3(
2.44!
2.51
3.02
3.10
4.501
5l06
5.141 -
5.21
5.28'
5.36
5.42,
5.48 -
5.5T -
6.03
6.16
3.27
5-1 -
3.41 4.32 6.3617.36
6.45 - H
7.23
8.57
9.53
9.30
10.08
10.05
8.02
9.1
1.42
§7.10
(5)
9.20
10.$0
10.05
11.05
10.45
11.32
11.35
7.46
7.55
Keulen C.S. 0. Wes. V.
5.26
5.48
5.48
5.48
7.04
10.06
2.27
2.27
7.10
T.S6
8.05
Parijs (Nord)
7.15
'1
11.15
11.15
8.10
12.35
12.35
8.12
BruBBel Nord)
11.57
a
6.001
7.56
9.33
12.831
4.541
6.54
3.20
Antwerpen
4.39
5
7.10
8.49
10.32
1,32
5.55
7.56
3.27
Arnhem 0. Ngmeg.
6.-
T.30
10.53
11.55
11.55
3.37
5.58
7.58
817
3.36
Amsterd. Wp. o.Utr.»
j>
7.35
10.20
1.17
1-17
4.16
6.25
8.46
Utreoht 0. Oen B.
"3
7.04
8.12
11.10
1.56
1.56
4.54
7.05
3.53
Amst, 0. Rott. H.S.
.s
4.48
4.48
7.04
9.30
1.45
1.45
4.15
6.45
8.0C
9.02
Den Haag 0. R. H.S.
7.37
7.37
8.30
10.44
2.39
2.39
5.13
7.50
8.57
9.11
Amst. Wp. 0. Gouda»
■fi
7.10
8.20
9,17
Rotterdam D. P.
4.45
3
8.33
833
9.18
11.40
3.03
3.03
4.38
5.40
8.19
9.47
3.29
Breda.
6.25
a
10.02
1.08
8.39
6.18
6.44
8.54
8.54
855
9.40
Roosendaal 5.10
7.02
7.40
9.-
9.16
9.41
9.59
10.41
1.41
3.40
4.16
4.25
6.40
7.20
9.34
10.38
10.52
11-Og
9.49
Wouw 5.23
7.12
7.53
9.11
.i
a i
10.08
1.50
3.53
4.35
6.53
7.80
a
9.10
9.58
Bergen op Z. 5.34 A.
7.25
8.04
9.34
1 i
10.18
10.57
1.59
4.04
4.32
4.45
T.04
7.40
9.51
rs a
ö'S
-aS
9.47
10.46
Woensdrecht
7.34
9.43
s -
Sri
10.26
2.07
aauk
4.54
aank.
7.49
1
10.43
12.13
RillandBath.
7.46
II
10.09
1®
|a
10.83
2.18
5.07
802
|a
Krabbendgke
7.52
10.16
10.45
2.24
5.14
8.08
11.22
Krniningen—Iers.
8.03
ii
10.25, 3
3
O
2
10.54
2.33
5.24
8.18
10.18
'5 2
1-2.29
8.08
ss
10.30
33
10.59 s
2.38
4.59
5.29
8.28
Q 1
9i
11.35
Kapelie—Biezel.
8.19
g I
10.38
■H
11.09 1
2.48
5.40
8.34
12.17
8.29
li
10.46
O M
SI M ,11.16
11.85
2.57
5.11
5.49
8.45
10.81
Z
'is
's-Heer-Arendsk.
8.87
ti
11.59
a a
m
11.28
3.05
5.57
8.53
10.-
10.47
Noord-Kraajjert
8.44
12.07
a
11.30
3.12
6.05
9.-
a
Sg
11.14
11.26
Arnemuiden
3.53
12.16
H1.38
3.20
6.13
9.08
>2
5.42
Middelburg
9.03
E
12.23
- 11.45
11.55
3.27
6.31
6.21
9.17
10.51
s
Vlissingeu A
9.12
2g
12.32ll0.20j
10.45;11.52
(2 04
3.36
5.38
6.29
9 25
10.59
11.38
1152
12.02
8 Geen 3e kl fll (2), (3) en (5) waohten de aankomst der boot uit Quoenboro len Folkestone al. (4) Neemt de reizigers ;en bagage van.de dagboot over, al» deze te 7.20jgemeerd ligt aan de ponton. Komt de boot later aan dan
dan vertrekken de reiziger» met den Berlgnsohen mailtrein van 7.10, die big ft wachten op de aankomst der boot. In dat^ ge val wordt een extra-rgtuig m dien trein^geplautstvoor^de reiziger^ voor 2°iO:D^t8Milanm ,(1), J2)
vervoeren reizigers van Engeland en Vlissingen voor Holland via Boxtel, Ngmegen, Arnhem, Zwolle naar het Noorden. (1) Zuid-Daitaohland via Goch, Crefeld, Keulen naar Zwitserland en Oostenrijk. (2) en (5) via Goch, Oberhausen
aaar Berlijn Hamburg Kopenhagen en St. Petersburg. (4) en (5) ook reizigers van en voor België. (3) vervoert reizigers naar België en Nederland via Roosendaal, Lage-Zwaluwe. Alle rondreisbiljetten zgn geldig op de D treinen,
zonder bijbetaling - gewone plaatskaarten alleen tegen betaling van f 0.60 voor afstanden minder dan 50, f 1.20 voor meer dan 50 K.M. a) via Woerden, 6) Over Venloo—Kempen, c) Over Kempen-Venloo. Over Bokstel, gOver
Rotterd «9 rBrussel Midi. r) Neemt Dinsdag te Goes geen reizigers op voor deze stations. Neemt Dinsdag m deze stations geen reizigers op voor Goes (looo). Voor Nederland Amsterdamscüe en voor België m Greenwioht&d.
Van Neuzen.
Sluiskil (St.).
81uiskil (brug)
Philippine
8as van Gent
Aank. Selzaete
Gent-Eecloo
(Zuid)
5.56
fe.52,12.19
2.50
5.31
8.35
6,04
9.00
12.27
2.58
5.39
8.43
6 07
9.03
12.30
3.01
5.42
8.46
611
907
12.34
3.06
5.46
8.50
6.19
9.15
12 43
3.15
5.55
8.59
6.04
9.-
12.28
3.18
5.40
8.59 I
6.52
9.3K
fl
7.08
9 50
1.24
4.00
6.85
9.41 II
Van^Gent (Zuid)
Gent-Eeoloo
Selzaete
Sas van Gent
Philippine.
Sluiskil (brug)
Sluiskil (St.)
Aank. Neuzen
5.17j
5.291
6.12
6.42
6.50
6.54
6.57
7.05
11.50
12.02
12.43
1.15
1.23
1.273.44
1.80 3.47
1.38 3.55
8.03
8.15
8.591,:
9.30
9.39
9.42
9.45
9 53"
Neuzen
6.58
10.-
1.48
6.12
Van
Antwerpen
6.47
10.38
2.06
Sluiskil
7.05
10.08
1.56
6.20
Brussel (Nord)
5.59
9.36
12.43
5.45
8.18
Axel
7.12
10.17
2.04
6.29
6.38
10.32
1.29
Kjjkuit
7.19
10.26
2.13
6.37
St. Nioolaas
48
11.43
3.05
7.15
9.43
Hulst
7.2T
10.38
2.22
6.46
Te
8.82
12.34
3.52
8.01
Te
St. Nioolaas.
7.3R
10.54
2.35
7.02
Kjjkuit
8.45
1.05
4.06
8.13
Mechelen
9.17
11.55
3.57
au
Axel
8.52
1.12
4.14
8.27
Brussel (Nord).
9.49
12.24
4.53
8.57
Sluiskil
8.59
IJ 9
4.22
Antwerpen
8.33
12.31
3.26
8.07
Neuzen
9.07
'.26
4.28
Gedrukt ter Stoom-, Boek- en Handelsdrukkerij van de Firm* D. G. KrOber Jr., te Middelbnrg.