Onderwijs. Landbouw. BEKENDMAKINGEN. BUITENLAND. ingezonden Mededeeiingen. Ned. Israëlitische Kerk. Tot leeraar in Den Helder is benoemd de beer B. Simons te Dieren. Tot tijdelijk lenraar aan het gymna sium te Hengelo is benoemd dr H. E. Becht, leeraar aan de H. B. S. te Vlissingen. Donderdag slaagde te Wageningen voor de akte landbouw de heer T. Overtveld, onderwijzer aan de openbare school te Arnemuiden. De heer L. Pirée, geboren te Sluis, thans onderwijzer te Rotterdam, behaalde de acte M. O. voor boekhouden. K. D. PUN T. We lezen in het »Zeeuwsch Landbouw- blad" Zooeven ontvingen wij het treurige be richt, dat de heer K. D. Punt, kolonel der veldartillerie en sedert 1901 voorzitter van de algemeene keurings-commissie voor de paardenfokkerij, zich om gezondheidsredenen verplicht heeit gezien zijn ontslag te moe ten vragen uit laatstgenoemde betrekking. De paardenfokkerij in Nederland maar vooral ook in Zeeland, lijdt hierdoor een gevoelig verlies, en ofschoon wij gaarne willen toestemmen, dat niemund onmisbaar is en dat een geleden verlies binnen zekeren tijd niet meer gemerkt wordt, is het onze vaste overtuiging, dat de heer Punt ènom zijn groote kennis van nagenoeg alle paar denrassen, van het zware Belgische paard en van het Zeeuwsch-Belgische in het bij zonder, én om zijn humane wijze van optreden bij de verschillende keuringen, bij allen, die met hem in aanraking kwa men, en in Zeeland niet het minst, nog lang in aangename en dankbare herinnering zal voortleven. Reeds geruimen tijd was de heer Punt lijdendebij eene der keuringen in Zeeland was hij tengevolge daarvan verplicht ziek te Vlissingen achter te blijven; na dien tijd zoch hij herstel door het gebruik der baden, maar dat herstel was zoo gering en van zoo voorbijgaanden aard, dat hij belet werd geregeld de keuringen bij te wonen, waarom hij dan ook reeds eenigen tijd zwanger ging van het voornemen niet meer aan de keuringen deel te nemen. Thans heeft hij zijn ontslag aangevraagd. Moge de rust, die bij nu na zijn werk zaam leven kan genieten, hem zijne gezond heid teruggeven, opdat hij nog jaren getuige moge zijn van den toenemenden bloei der paardenfokkerij in Nederland, waaraan hij gedurende vele jaren zijne beste krachten heeft gewijd. In Groot-Britannië is het vraagstuk van de slechte melk aan de orde. Ontstel lende oyfers worden genoemd van zieke runderen. Een zekere professor Delépine betoogde, dat in het vereenigde koninkrijk 1.600.000 stuks vee zich bevindt dat aan tuberculose lijdt. Een ander hoogleeraar, die het geheele land door het vee had onder zocht, verklaarde dat ten minste 40 pet. van de boerderijkoeien door tuberculose waren aangetast. In één district vond hij zelfs, dat op de kleine hoeven 56 pet. op de proeven reageerde, en niet minder dan 83.66 pet. op de groote. Veertig percent nu van den geheelen Britschen veevoorraad bedraagt ongeveer 1.120.000 stuks. Als de gemiddelde waarde per stuk op 5 pond sterling geschat wordt, dan zou dus, wilde de staat al die dieren onschadelijk maken door ze op te koopen, daartoe ongeveer vijf en een half miljoen pUmd sterling noodig zijn. RIJDEN OP DE MARKT OP 2 SEPTEMBER. De burgemeester van Middelburg maakt be kend, dat het, in verband met de op Maan dag 2 September a.s te houden feestelijk heden, m het belang der openbare orde en veiligheid van het verkeer verboden zal zijn op voornoemden datum van des namiddags 7VaIO1/3 uur: le. op fle Markt met rij- en voertuigen heen en weer te rijden of daarmede te blijven stilstaan 2e de Markt, Zuidzijde, in andere richting te berijden dan van de Gortstraat naar de Lange Delft. Middelburg, 27 Augustus 1912. De Burgemeester voornoemd, M. VAN DEN BRANDELER. HOOG WATEK, te Vlissingen. Donderdag 29 Aug. 30 nm. 2.24 Vrpdag 2.54 Zaterdag 31 3.25 Zondag 1 Sept. 3.58 Maandag 2 4.31 Dinsdag 3 5.12 Woensdag 4 6.02 te Domburg. Donderdag 29' Aug. nm. 2.33 Vrjjdag 30 3.03 Zaterdag 31 3.34 Zondag 1 Sept. 2 4.07 Maandag 4.40 Dinsdag 3 5.21 Woensdag. 4 6.11 Springvloed. Verzending en laatste buslichting der MAIL aan het postkantoor te Middelburg. (Alles plaatselijke tijd). O O S T-l N D I Brindisi (E. d. Singap.) (d) 30 Aug. 1.'snam. Amsterdam. (Nederl.) (a)30 Aug. 7.21 'snam. Marseille (Lloyd) (b)3 Sept. 7.21 's nam. Napels (Duitsche dat.) 4Sept. 1.'snam. Rotterdam (Lloyd) (f) 6 Sept. 7.21'snam. Brindisi (E. d., Penang) (e) 6 Sept. 1's nam. Marseille (Fr. dienst) (c) 7 Sept. 6.'s mor. Genua (Nederl.) 10 Sept. 7.21 's nam. (a) Met deze gelegenheid wordt alleen ver zonden op verlangen van de afzender», bljj kende git een aanwijzing op het adres of uil de waarde der aangehechte frankeerzegel». Postpakketten tot 7.6 B- Q- (b) Per Rott. Lloyd via Marseille wordt, tenzij op verlangen der afzenders, geen cor respondentia verzonden voor Atjeh en onder hoorigheden, de Residentie Sumatra's Oost kgst, Palembang, Riouw, Banka, Billiton e® Romeo. (c) Mot de Fransche booten via Marseille wordt de correspondentie voor geheel Indi? verzonden behalve voor Atjeh en ouderhoorig- hedm, Sumatra's Westkust en Benkoalen. 't Laatste alleen op verlangen der afzenders. W E S T - I N D 1 Curasao met K. W. I. maildienst (1) 29 Au,g. 7.21 's namid. Suriname via Amster dam 29 Ajig. 7.21 's namid. Suriname over Queens- town 30 Aug. 10.16 's avonds Curasao over Queens- town j 30 Aug. 10.16 's avonds Curasao over Ham burg (1) 1 Sept. 7.21 's avonds Suriname via St. Na- zaire s 8 Sept. 5.57's morg. Suriname via Sout hampton 10 Sept. 8.28 "s morg. Curacao over Amster dam 24 Sept. 7.21 's avonds (1) Alleen op verlangen der afzenders. De Aliddelburgsche Courant wordt avoud» te zeven uur in DOMBURG uitgegeven Dagelijks worden, tegen twee gulden per kwartaal, abonnementen aangenomen door den agent H. M. KE8TELOO Jr. alda«r Brieven uit Parijs. I11 deze benarde tijden, nu de zeeslangen van komkommers leven, bon pok ik den boule vard .ontvlucht niet zoozeer omdat het daar dit jaar van de hitte niet is uit te houden, maar wel omdat ieder Parijzenanr, die zich respecteert, in het officieel-snikheeto maar dit jaar steenkoude seizoen nu eenmaal niet in Parijs behoort te blijven en ben in het vader land me gaan veigasteji ja$n liet jang-ontbeerde genot yan Hollandsche landschappen, Hol- landsche jbiefstuk, Hollandsche aardappelen en 'Hollandsch ifoggebrood. Ik heb zelfs in dezen komkjommertijd Hollandsche komkom mers geproefd, e#i opnieuw voorgoed de over tuiging gekregen, dat Holland in het inmaken van deze goudgele vrucht een superioriteit) li^eft, die liet beslist de eerste plaats doet in nemen in de rij Van jie volkeren Wat is het aardig, zoo pjf en top eens ajs vreemdeling in je land terug te keeren I De dingen, die je als inboorling niet zag om dat je ze alle dagen voor oogen had vallen je op als je zoo eens een enkelen keer over de grenzen komt. Je ziet met verheugde oogen het speciaal-groene groen van de Hollandsche weilanden, en staat in bewondering voor een heerlijk rivier-vergezicht met een Jacob-Maris- lucht er boven. En in do steden, al mis je overal het Parijsche cachet, de Parijsche élé- gance vooral, valt je den vooruitgang op bi) voor-eenige-jaren de mooie electrische trams waaraan heusch Parijs een voorbeeld zou kunnen nemenhet veelverbeterde plavei sel, de mooie winkels, de Hollandsche da mes die, zij het nog sporadisch, Amerikaan- scho schoenen durven beginnen to dragein, en de Haagsche polilie-agenten, dio een witten stok in de band hebben als hun Parijsche collega's van de verkeers-politie. Het is voor al niet-onvermakelijk de heeren er meo te zien werken Zoo heb ik een agent op de Wagen- brug in Den Haag zien staan, die met ge zegden stok wanhopige signalen gaf aan den koetsier van een vrachtwagen, die naderde uit de richting van het station II. S. M. Van den stadskaint arriveerde n.l. een tram, en de agent vond het blijkbaar noojdjzaJrelijk, den vrachtwagen, die nog op grooten afstand aan de andere zijde van de brug was, daar voor te doen stoppen Misschien ook was het wel wijs beleid van den man, om der burgerij belastingpenningen, gediend hebbende tot aankoop van den stok, productief te doen zijn. Want een andere directe reden om den vrachtwagen in het verre verschiet te doen stoppen, kon ik niet ontdekken. Edoch, de koetsier van het bedreigde voer- gesticuleerenden agent allang in do gaten? tuig was het toeval, of had de man den keek hardnekkig eon anderen kant uit, reed onverstoorbaar door, stak de rails over een flink eind vóórdat do tram in zijn nabijheid was en besteeg in een drafje van z'n paard wel te verstaan de hooge Wagenbrug, terwijl de agent, ziende dat het gevaar, dat nooit bestaan had, geweken was, zich ver- standigkjk omdraaide en deed of ie van den prïns geen kwaad wist. Ik ben ernstig van plan, bij m'n terugkomst in Parijs den heer Lép ine op deze geheel origineele wijze het verkeer te regelen, te gaan opmerkzaam ma ken. ZEd. kan er, ten bate van het Parijsche straatverkeer, allicht z'n voordeel mee doen. De prefect van politie zal met deze on schatbare. inlichtingen des te meer in z'n schik zijn, omdat de verkeersregeling in Pa rijs met den dag moeilijker wordt. Het aantal voertuigen, vooral auto's dat Parijs, in let terlijken. zin helaas, onveilig maakt, is de laat ste jaren zoo ontzaglijk toegenomen, dat ver stoppingen op straat niet meer uitzondering maar regel zijn. Om remedie ajan te brengen in den on houdbare^ toestand heeft de prefect confe renties gehouden met den lieer E110, een Ame rikaan dip van het vorkeer in de groote Amc- rikaanSclip steden een speciale studie heeft ge maakt. En zoo hebben we in Parijs hot „sys teem Eno" gekregen, dat evenals het foefje met het ei van Columbus alleen maar gevon den behoefde te worden Een paar van de voornaamste verkeers-bepalingen van den heer Eno zijn. het slechts in één richting berijden van nauwe straten, tenminste wanneer pa rallel-straten het rijden in beide richtingen mogelijk maken: het slechts in één richting rondrijden van pleinen waardoor, op groote pleinen, wel eens een omweg moet worden ge reden, maar wat het gevaarlijke tegen-elkaar- inrijden heeft weggenomen het nooit-an- ders-dan-rechts rijden, ook bij vóórrijden, voor huis, dat dus m. a. w ieen koetsier (of chauf feur) noodzaakt, moet hij aan den linker kant van de straat zijn, iets te ver door te rijden, een halven draai te maken en rechts vóór te rijden. Enzoovoort, emzoovoort. MaaT om weer op m'n verhaal ik bedoel op mijn Hollandsclie reisverhaal te komen, ik heb ook met vreugde gezien hoe goed er in Holland voor den internationalen toerist gezorgd wordt. Het was op een zeiltochtje op den Rijn We gingen in Arnhem de stad bin nen. Bij de liavou een handwijzer van den A, N. W- B. en daarop, behalve de aanwijzing van enkele nabijgelegen steden „Parijs, 566.8 K.M." Wel te verstaan ik weet volstrekt niet, of er wel stond 566.8 K.M Er kan opk gestaan hebben 577.6 K M. of wel 543 2 K.M. Of iets andiers Ik heb liet niet genoteerd. Maar er stond beslist: vijfhonderd zóóveel, komma zóóveel K.M. Wc hebben denzelfden avond do gelegen heid gehad, ons to Rheden, bij Hotel „de Grebbe", rekenschap te geven, dat we ons bevonden op 582 komma vier kilometer van Parijs. En in Wageningen op 576 komma twee. Alweer zonder eenige garantie van het juistp getal. Maar er stond weer komma zóóveel. Wat heb ik dien nacht het was in Wage ningen gerust geslapen I Moge mij al ooit, in vprre landen, „sehnsüchtig" het donkbeeld gpkwpld hebben hoeveT ben ik nu niet van mijn gplipfd Parijs!dien nacht was daar geen sprake van Ik sliep in met het ge ruststellende ideeer is geen twijfel mogelijk! Ik bevind mij op 500 zóóveel, komma zóóveel kilometer van de lichtstad van de Seine Maar toen ik den volgenden morgen wakker werd, was ik zonderling beklemd. Want ik had 's nachts gedroomd dat ik per auto op reis was naar Rome of Madrid, dat wist ik niet precies meer. En toen ik opnieuw den handwijzer bekeek, zag ik met schrikdat nóch de afstand naar Rome, nóch die naar Madrid was aangegeven. Is het zoo, dacht.,ik, is het niet onverantwoordelijk, een reiziger hulpeloos aan. den weg te laten staan, zon der hem deze eenvoudige aanwijzingen te verstrekken Ik wil maar zeggen mochten de „officials" van dien A. N. W. B. toevallig dit aartikje) onder oogen krijgen, dan zullen ze zich za- kjer wel willen haasten, een zóó onver geeflijk verzuim te herstellen I Maar omdat ik toch den beer Lépine ga spreken, denk ik hem meteen op deze uit stekende Hollandsche verkeersaanwijzingen op merkzaam te maken. De heer Lépine is een modem man. Hij zal niet aarzelen, do noodige maatrpgelen tot verbetering te nemen. En. binnenkort verwacht ik handwijzers aan de uitgangen van ParijsPeking, zóóveel dui zend zóóveel honderd zóóveel, komma zóoi- vieel, kilometer, Yokohama.enz. Ik was ook naar Vpjjendam en Marken. voor hiet .eerst van m'n leven. Hoeveel gewed, dat 90 0/0 van m'n lezers er nooit waren? Tusschjem twee haakjes, ik kan hun het bezoek aan deze nationale bezienswaardige heden niet als beslist noodzakelijk aanprijzen. Niet dat het niet aardig was. maar ik als Hollander heb er per saldo niets gezien dat nieuw voor me was. Dat de vreemdelingen, die ons land bezoeken, het buitengewoon! interessant vinden, kan ik intusschen begrij pen. Alteen is het jammer dat de heele tocht vanuit Amsterdam en retour, in een ware vreemdelingen-exploitatie is ontaard. De ma nier waarop kinderen in Volendam en Marken zich opdringen aan de amateur-fotogrefen, heeft bedenkelijk-veel van bedelanj. Het komt me voor dat deze Hollandsche excursie er niet loe zal bijdragen, den vreemdeling een hooger idee van onzen volksaard te geven. In Broek-in-Waterland, dat wo ook aan deden, zag ik een kereltje van hoogstens vier jaar op z'n miniatuur-klompjes achter 'n paar Amerikanen aantrippelen. Hij riep aanhou- dend „goed byegood bye I" totdat-ie een paar cent van de lachende Yankees kreeg „Wat doet uw jochie voor do kost, juf frouw?" r Hij loopt achter de Amerikanen en roept: good bye I" En in Zwolle kon ik, dank zij liet gematigde winter-seizoen, tóch nog een paar keer aan het Katerveer zitten, dat i k nog altijd even mooi vind. Ik zat daar een keer over het wijde IJssel- 1 andschap te staren, toen er een auto aam- kwam, die naar dien Gelderschen oever wilde. Een auto is, zooals u weet, een voertuig dat geen haast heeft. De pont was juist naar de overzij onderweg. En aan den Gelderschen kant moest gewacht worden op een boerenwagen, die in de verte op den dijk in 't gezicht was. Ik dachthoe heerlijk voor het gezelschap in de autoNu hebben de meoschen allen tijd, van het heerlijk vergezicht te genieten. Want stel u nu toch eens voor, dat de brug waar aan enkele moderne mensehen in Zwolle heusch nog schijnen te gelooven al gebouwd was In enkele seconden was de auto aan de overzij geweesten van de schoone natuur was in 't geheel geen notitie genomen Én buitendien zoo mijmerde ik hoe psycholejgisch-juist gezien is het, deze brug nog altijd niet te hebben geconstrueerd Im mers, is niet het geduld-oefenen een van de schoonste, de nuttigste oefeningen des geestes 1 Hebben we het niet in onze jeugd geleerd Dat zag ik laatst aan onze kat, Die uren lang gedoken zat Om pp een muis te loeren. Maak een brug, en het geduld-oefenen is voorgoed gedaan Het duurde een minuut of 25, eer de pont aan den Overijsselschen oever terug was CABOCHON, Maag- en ingewandskwalen, Em goede spijsvertering is alleen dan 1110 gelijk, wanneer de maag, lever en ingewanden gelijktijdig samenwerken en het meerendeel der aandoeningen van deze organen vindt zijn oor zaak in verstopping. Wanneer de stoelgang niet geregeld plaats vindt, worden de achtergebleven stoffen hard, zij hoopen zich op en belommeren vrije werking der lever, ©n de gal, die niet meer vrij m do ingewanden kan vloeien, verspreidt zich in het bloed (geelzucht). Onder de verschijnselen, die gewoonlijk het eerst optreden, noemen wij: hoofdpijn, een beslagen tong, duizeligheid, een slechte adem, koorts. Daarna vertoonen zich maag- en buik krampen, pijn in de maag, een bleeke of gele gelaatskleur, benauwdheden, brakingesn, enz. Gjj wordt mager en gevoelt u gedrukt, zenuw achtig en moedeloos. Het bloed wordt scherp, hetgeen zich vaak vertoont door huiduitslag. En als gevolg van verstopping noemen wij de de dikwijls eruit voortkomende aambciën. Hetgeen noodig is om verstopping en haar verwoestende werking op het gestel te overwin nen is een zeker en zacht werkend laxeer middel. Foster's Maagpillen zijn het resultaat van jarenjange ondervinding. Zjj wekken den eetlust op, vergemakkelijken de vloeiing der gal, en verschaffen de noodige en onmisbare vochten voor een goede spijsvertering. Foster's Maagpillen (let op den juisten naam) zijn te Middelburg verkrijgbaar bij den heer Joh. de Roos, Vlasmarkt K 157 4 f 0.65 per flacon, f 3.60 per zes flacons. VEBTBEK DBR SPOORTREINEN (ZOMERDIHNST.) V.iasingen Middelburg Arnemuiden Noord-Kraag ert Heer-Atendsk. Goes Kapelle-Biezel Ylake Krniningen—Ier». Krabbendjjke. Rilland-Bath. Woensdrecht. Borgen op Z. 5.48 Wouw 6.— Roosendaal6.12 A. Breda Rotterdam D. P. Amst.Wp. o.Gouda Den Haag 0. R. H.S. Amsterd. 0. R. H.S. Utreoht 0. Den B. Amst. Wp. 0. Utr. Arnhem 0. Njjm. Antwerpen Brueael (Nord) Parg» (Nord). Keulen C.S. 0. We». 4.20 (1 4.368 4.45 ('4) (M - 1® - O 0 Is - 5.45 7.48 6.46 8.11 87.19 8.38 9.02 8.05a 8.58 7.50 - 8.31 8 9.56! - 10.21 112. 10.55 7.10i 9.101 12.25] 7.19 9.20 12.35) - 9.27 12.41 - 9.35 12.49 - 1 9.43, 12.56] 9.53 l.Od I0.05r l.iq 10.12 1.22] 10.17r 1.27 10.27 r 1.33 10.33 r 1.42 9.53 10.45 10.56 11.05 11.13 11.45 1.03 2.11 2.19 2.55 «.10 4.31 10.24 11.5 10.55 11.35,11.35 2.15 11.47 11.47, 2.29, 10.18 10.18 12.40, 11.18 11.18! 1.47 5.15 fi 5.15: I 10.46 10.46 3.10'ft 3.1016 8 06, 8.85! II, 5.05 5.43, 8.21 4.29 5.01 2.23| 2.3( 2.44! 2.51 3.02 3.10 4.501 5l06 5.141 - 5.21 5.28' 5.36 5.42, 5.48 - 5.5T - 6.03 6.16 3.27 5-1 - 3.41 4.32 6.3617.36 6.45 - H 7.23 8.57 9.53 9.30 10.08 10.05 8.02 9.1 1.42 §7.10 (5) 9.20 10.$0 10.05 11.05 10.45 11.32 11.35 7.46 7.55 Keulen C.S. 0. Wes. V. 5.26 5.48 5.48 5.48 7.04 10.06 2.27 2.27 7.10 T.S6 8.05 Parijs (Nord) 7.15 '1 11.15 11.15 8.10 12.35 12.35 8.12 BruBBel Nord) 11.57 a 6.001 7.56 9.33 12.831 4.541 6.54 3.20 Antwerpen 4.39 5 7.10 8.49 10.32 1,32 5.55 7.56 3.27 Arnhem 0. Ngmeg. 6.- T.30 10.53 11.55 11.55 3.37 5.58 7.58 817 3.36 Amsterd. Wp. o.Utr.» j> 7.35 10.20 1.17 1-17 4.16 6.25 8.46 Utreoht 0. Oen B. "3 7.04 8.12 11.10 1.56 1.56 4.54 7.05 3.53 Amst, 0. Rott. H.S. .s 4.48 4.48 7.04 9.30 1.45 1.45 4.15 6.45 8.0C 9.02 Den Haag 0. R. H.S. 7.37 7.37 8.30 10.44 2.39 2.39 5.13 7.50 8.57 9.11 Amst. Wp. 0. Gouda» ■fi 7.10 8.20 9,17 Rotterdam D. P. 4.45 3 8.33 833 9.18 11.40 3.03 3.03 4.38 5.40 8.19 9.47 3.29 Breda. 6.25 a 10.02 1.08 8.39 6.18 6.44 8.54 8.54 855 9.40 Roosendaal 5.10 7.02 7.40 9.- 9.16 9.41 9.59 10.41 1.41 3.40 4.16 4.25 6.40 7.20 9.34 10.38 10.52 11-Og 9.49 Wouw 5.23 7.12 7.53 9.11 .i a i 10.08 1.50 3.53 4.35 6.53 7.80 a 9.10 9.58 Bergen op Z. 5.34 A. 7.25 8.04 9.34 1 i 10.18 10.57 1.59 4.04 4.32 4.45 T.04 7.40 9.51 rs a ö'S -aS 9.47 10.46 Woensdrecht 7.34 9.43 s - Sri 10.26 2.07 aauk 4.54 aank. 7.49 1 10.43 12.13 RillandBath. 7.46 II 10.09 1® |a 10.83 2.18 5.07 802 |a Krabbendgke 7.52 10.16 10.45 2.24 5.14 8.08 11.22 Krniningen—Iers. 8.03 ii 10.25, 3 3 O 2 10.54 2.33 5.24 8.18 10.18 '5 2 1-2.29 8.08 ss 10.30 33 10.59 s 2.38 4.59 5.29 8.28 Q 1 9i 11.35 Kapelie—Biezel. 8.19 g I 10.38 ■H 11.09 1 2.48 5.40 8.34 12.17 8.29 li 10.46 O M SI M ,11.16 11.85 2.57 5.11 5.49 8.45 10.81 Z 'is 's-Heer-Arendsk. 8.87 ti 11.59 a a m 11.28 3.05 5.57 8.53 10.- 10.47 Noord-Kraajjert 8.44 12.07 a 11.30 3.12 6.05 9.- a Sg 11.14 11.26 Arnemuiden 3.53 12.16 H1.38 3.20 6.13 9.08 >2 5.42 Middelburg 9.03 E 12.23 - 11.45 11.55 3.27 6.31 6.21 9.17 10.51 s Vlissingeu A 9.12 2g 12.32ll0.20j 10.45;11.52 (2 04 3.36 5.38 6.29 9 25 10.59 11.38 1152 12.02 8 Geen 3e kl fll (2), (3) en (5) waohten de aankomst der boot uit Quoenboro len Folkestone al. (4) Neemt de reizigers ;en bagage van.de dagboot over, al» deze te 7.20jgemeerd ligt aan de ponton. Komt de boot later aan dan dan vertrekken de reiziger» met den Berlgnsohen mailtrein van 7.10, die big ft wachten op de aankomst der boot. In dat^ ge val wordt een extra-rgtuig m dien trein^geplautstvoor^de reiziger^ voor 2°iO:D^t8Milanm ,(1), J2) vervoeren reizigers van Engeland en Vlissingen voor Holland via Boxtel, Ngmegen, Arnhem, Zwolle naar het Noorden. (1) Zuid-Daitaohland via Goch, Crefeld, Keulen naar Zwitserland en Oostenrijk. (2) en (5) via Goch, Oberhausen aaar Berlijn Hamburg Kopenhagen en St. Petersburg. (4) en (5) ook reizigers van en voor België. (3) vervoert reizigers naar België en Nederland via Roosendaal, Lage-Zwaluwe. Alle rondreisbiljetten zgn geldig op de D treinen, zonder bijbetaling - gewone plaatskaarten alleen tegen betaling van f 0.60 voor afstanden minder dan 50, f 1.20 voor meer dan 50 K.M. a) via Woerden, 6) Over Venloo—Kempen, c) Over Kempen-Venloo. Over Bokstel, gOver Rotterd «9 rBrussel Midi. r) Neemt Dinsdag te Goes geen reizigers op voor deze stations. Neemt Dinsdag m deze stations geen reizigers op voor Goes (looo). Voor Nederland Amsterdamscüe en voor België m Greenwioht&d. Van Neuzen. Sluiskil (St.). 81uiskil (brug) Philippine 8as van Gent Aank. Selzaete Gent-Eecloo (Zuid) 5.56 fe.52,12.19 2.50 5.31 8.35 6,04 9.00 12.27 2.58 5.39 8.43 6 07 9.03 12.30 3.01 5.42 8.46 611 907 12.34 3.06 5.46 8.50 6.19 9.15 12 43 3.15 5.55 8.59 6.04 9.- 12.28 3.18 5.40 8.59 I 6.52 9.3K fl 7.08 9 50 1.24 4.00 6.85 9.41 II Van^Gent (Zuid) Gent-Eeoloo Selzaete Sas van Gent Philippine. Sluiskil (brug) Sluiskil (St.) Aank. Neuzen 5.17j 5.291 6.12 6.42 6.50 6.54 6.57 7.05 11.50 12.02 12.43 1.15 1.23 1.273.44 1.80 3.47 1.38 3.55 8.03 8.15 8.591,: 9.30 9.39 9.42 9.45 9 53" Neuzen 6.58 10.- 1.48 6.12 Van Antwerpen 6.47 10.38 2.06 Sluiskil 7.05 10.08 1.56 6.20 Brussel (Nord) 5.59 9.36 12.43 5.45 8.18 Axel 7.12 10.17 2.04 6.29 6.38 10.32 1.29 Kjjkuit 7.19 10.26 2.13 6.37 St. Nioolaas 48 11.43 3.05 7.15 9.43 Hulst 7.2T 10.38 2.22 6.46 Te 8.82 12.34 3.52 8.01 Te St. Nioolaas. 7.3R 10.54 2.35 7.02 Kjjkuit 8.45 1.05 4.06 8.13 Mechelen 9.17 11.55 3.57 au Axel 8.52 1.12 4.14 8.27 Brussel (Nord). 9.49 12.24 4.53 8.57 Sluiskil 8.59 IJ 9 4.22 Antwerpen 8.33 12.31 3.26 8.07 Neuzen 9.07 '.26 4.28 Gedrukt ter Stoom-, Boek- en Handelsdrukkerij van de Firm* D. G. KrOber Jr., te Middelbnrg.

Krantenbank Zeeland

Middelburgsche Courant | 1912 | | pagina 6