MIRDELRFRGSCHE COIRAST.
^64 18S' j2™&- 1812-
Zaterdag
13 Juli.
Onderwijs.
Landbouw.
Provinciale Staten.
eo.r„t T.rwhynt d.g.lük., «iuo.'l.rmg Zo.-
„cwol .oot Middelburg J. roor uil. pluut.eu i» Ned.rl-J ljrooo pp. 12.
Afzonderlijke munmer» kotten 5 oent.
A dvertentiön bij abonnement op voordeelige voorwaarde».
Proipectuiuen daarvan zjjn aan het bureau te bekomen.
Hv.rtotiö. voor het eeritvolgende nummer moeten de. middag, vóór óón nmr
aan het bureau bezorgd zjjn.
Advertentie* 20 cent per regel. By abonnement veel lager. Geboorte-, éood- en
alle andere familieberichten en Dankbetuigingen van 17 regel, f 1.50elk. regel meer
20 cent. Reclame. 40 cent per regel. Groote letter, naar de plaat., die zij innemen.
Tot de plaatiing van advertentiön en reclame», niet afkom.tig uit Zeeland, betreffende
Handel, Nijverheid en Geldwezen, i« gerechtigd het Alxeaeen Adverleitle-BiFtB«
A. DE LA KAB As., N.Z. Voorburgwal £66, Aauterdam.
Dit nnmmer bestaat nit twee bladen.
Do opgaaf van den spoordienst komt voor
op de rierde zijde van het tweede
tdiddelbarg 12 Juli.
TWEEDE KAMER.
Inkoms ten be las ting.
Het Voorloopig Verslag is verschenen om
trent het Wetsontwerp tot heffing van een
inkomstenbelasting
Blijkens dit Verslag hadden verscheidene
leden de indiening van dit wetsontwerp met
ingenomenheid begroet Eenigen hunner be
treurden het, dat het eerst zoo laat aan de
Statera-Generaal was aangeboden. Huns inziens
hadi de behandeling ervan aan die van het ont
werp eeracr nieuwe Tariefwet behooren vooraf
te gaain, ten einde een goede verhouding
tusschen directe en indirecte belastingen te
verkrijgen. Was het ontwerp eerder ingediend
lem zou daarin op een hoogere opbrengst zijn
aangestuurd, dan ware een mindere opdrijving
der indirecte belasting mogelijk gemaakt.
Hiertegenover werd door andere leden erop
gewezen, dat het aan de regeering bekend was,
dat tegen verzwaring der directe belastingen
bij verschillende groepen in deze Kamer groote
bezwaren bestonden. Het zou dan ook op den
weg van den minister hebben gelegen, om
liog krachtiger de spoedige totstandkoming van
de herziening vjam het tarief van invoerrechten
ba bevorderen. H. i. had het hier behandeld
wetsvoorstel zonder schade nog eenigen tijd
achterwege kunnen bljjven.
Waarom de regeeriug het zoo noodzakelijk
acht ten aanzien van de vermogens- en be
drijfsbelastingen in den bestaanden toestand
wijziging te brengen, was dezen leden niet
duidelijk. Er moeten al zeer overtuigende re
denen voor deze wjjze van handelen door den
minister worden aangevoerd, zouden die re
denen in staat zijn deze leden te bewegen
met het wetsontwerp mede te gaan.
Omtrent de aanleiding die den Minister
in de eerste plaats tot deze belangrijke wets
wijziging heeft genoopt, verkeerden deze leden
in het duister. Moet zoo werd door hen
gevraagd. de aanleiding daartoe Voorall
hierin worden gezocht, dat de minister jaar
lijks 3 jmillioen meer met een jaarlijksche
Btijging van f 80.000 uit de directe belas
tingen wenscht te halen en wordt daarbij te
vens van de gelegenheid gebruik gemaakt om
verbeteringen in het stelsel 'aan te brengen
of is vexhooging der opbrengst niet de hoofd
zaak en ligt het voornamelijk in de bedoeling
het stelsel van. onze vermogens- en bedrijfs
belastingen te vervormen, het technisch te
verbeteren
Een onomwonden antwoord pp die vraag
jachtten deze leden vooral van gewicht omdat
zij dm indruk hadden gekregen, dat de minis
ter zich steeds meer tot taak had gesteld
de belastingplannen van zijn ambtsvoorgan
ger uit te voeren, hoewel gebleken was dat
zij geenszins op onverdeelde instemming kon
den bogen. Vooral gold dit gemis van instem
ming de verhooging der directe belastingen.
Het thans besproken wetsontwerp, eenmaal
wet geworden, zal h. i. opnieuw een stoot
geven aan den uittocht uit ons land van ge
goede ingezetenen.
Door verscheidene andere leden werd tegen
deze beschouwingen opgekomen. Dat de re
geering in de eerste plaats de herziening der
'invoerrechten wenscht tot stand te brea-
kon naar hunne meening moeilijk worden ge
wraakt. Echter juichten deze leden het ten
zeerste toe, dat door de indiening van dit
wetsontwerp de regeering toonde volkomen
trouw te bl(jven aan het zeer juiste beginsel
op financieel gebied, door haar herhaaldelijk
als het hare aanvaard, om ter bestriding der
kosten van de Rijkshuishouding niet eenzijdig
steun te zoeken hetzjj in directe, hetzij in
indirecte heffingen maar om de lasten even
redig over heide vormen van inkomsten te
verdeelen.
Bovendien merkten zij op dat sinds 's mi
nisters ambtsvoorganger zijn plannen ontvouw
de, de cischen der schatkist buiten verwach
ting zijn toegenomen, zoodat de thans
het roer zijnde regeering zich niet tevreden
kan stellen met de vermeerdering der gelden.
Welke het nieuwe tarief, naar zij vertrouwt,
zal brengen, doch wel genoojdzaakt is, ge
bruik te maken van heffingen die ook door
het vorige kabinet werden voorgesteld of voor
bereid.
Het laatste werd erkend door eenige leden,
die er echter op wezen, dat de politiek van
bet tegenwoordige bewind eene buitensporige
opdrijving der uitgaven medebrengt.
Eenige leden meenden dat bij dit wetsont
werp opnieuw het gemis eener goed doordach
te lijn in 's ministers belastingpoli tiek tot
uiting komt, Een bewijs hiervoor hadden zij
reeds gezien in het feit dat de-urerhooging
van den (accijns op het gedistilleerd niet aan
de bedoeling heeft beantwoord. Een ander
bewijs is, tdat de minister thans Ide Rijksinkom
sten mot 3 millioen wil vermeerderen,
wijl hij het overgangsrecht op effecten heeft
prijs gegeven waardoor de middelen met 2i/j
millioen worden verminderd. Erger is dat
hieruit bleek, hoe weinig rekening de minister
houdt met den eisch dat roerend en onroerend
vermogton in een juiste verhouding worden be
last.
Anderen gaven niet toe dat het onroerend
vermogen al te zeer wordt achtergesteld bij
de roerende goederen. Slechts uit becijferingen
zou zulks kunnen blijken
Terwijl verscheidene leden het stelsel van
het ontwerp eene algemeene inkomstenbe
lasting met eene belasting van bet vermogen
als aanvulling juist achtten, opperden an
dere leden bezwaren tegen het stelsel of de
uitwerking ervan in het voorstel der regeering.
Op tat' van andere deelen der regeling werd
kritiek uitgeoefend.
Oii Stad en Promcie.
Uit Middelburg.
Morgen (Zaterdag) vertrekt van het 2e bat.
3e reg. inf. te Middelburg per extra-
trein om 5-66 v.m. een. detachement ter sterkte
van 5 onderofficieren en 53 korporaals en
manschappen onder bevel van den kapitein
H. G. M. Mathol de Jongh, ten einde deel te
nemen aan de schietoefeningen van de 8e
serie in de Legerplaats bij Harskamp van
13 tot 23 Juli a.s.
Uit VliBsingeu.
Woensdagavond is door de politie te V11 s-
s i n g e n gearresteerd een Duitscher, van wien
door de Duitsche justitie uitlevering was ge
vraagd wegens een in Dttitschland gepleegd
feit.
De reserve-kapitein J. A. Th. H. F. van
Rijswijk 3e Jong is op zijn verzoek ver
plaatst van het 39ste landweerdistrict V1 i s-
s i n g e n en is bij het 30 landweerdistrict
Gorinchem ingedeeld.
Daar de reizigers van sommige Belgische
badpbaatsen reeds des morgens met de
prov. boot van 9 uur te Vlissingen
kunnen aankomen, heeft de Staatsspoor be
sloten des Donderdags reeds om 9.25 van
daar een extra-trein naar Middelburg te
laten vertrekken.
Voor toeristen van de Belgische bad
plaatsen die met de „Walcherenof andere
booten te Vlissingen aankomen zal iederen
Donderdag gedurende het badseizoen een
extra-trein des morgens 11.05 van daar
vertrekken.
De reizigers keeren des middags 317
weder per extra-trein uit Middelburg naar
Vlissingen terug.
De eerste treinen zullen loopen op Don-
berdag 18 Juli.
De reizigers nemen in België slechts éen
biljet, hetwelk recht geeft op alle reebt-
atreeksche verbinding tot Middelburg.
(VI. Ct.)
Uit Znid-Bnvel&nd.
Ter aanvulling van het verslag van de
te G o e 8 gehouden vergadering van de N.
V. „De Bathpolders", dient nog gemeld dat
tot commissaris werd herkozen de heer D.
J. van der Have, te Kapelle.
land-
Uit Z.-Vlaanderen O.
Toen Donderdag het knechtje vai
bouwer te Terhole met een wagen, be
spannen met twee paarden, een dijk afreed,
sloegen de dieren op hol, aangezien hij de
beesten niet kon inhouden.
Hoe hij ook trok, de dieren holden steeds
harder, zoodat hij, uit vrees voor ongelukken,
zich achter van het voertuig liet glijden,
waardoor hij zich nog al pijnlijk bezeerde.
De kleppers snelden intusscliên voort in de
richting van een. hekkedam, waarvoor zij wel
zouden bljjven staan, meenden do personen,
die van een en ander getuigen waren.
Maar ja well Alsof zij in een circus hun
opleiding hadden genoten, vlogen ze gelijktijdig
over het hek, het tuig knapte af en de
wagen bleef er voor
Een heel eind verder wterdlen de
l tuig
I Begrijpelijkerwijze is er dan
nog al schade.
Uit Z.-Vlaanderen W. D.
Tusschen Zuidzande en Oostburg
zijn jl. Zondagavond te omstreeks negen
ure, op een overigens vrij drukken weg,
twee dienstmeisjes, dis naar Cadzand waren
geweest, even voorbij het voormalig tolhuis
nabij Oostburg, door twee kerels, uit een
herbergje aldaar komende, lastig gevalleD.
Daar zij van de liefelijkheden der kerels
niet gediend waren, wilden ze de vlucht
nemenaan de eene gelukte dit, al werd
ze met steenen geworpen; de andere werd
de japon en de hoed stuk getrokken, ter
wijl tevens getracht werd baar bier tusschen
de kleeren in den hals te gieten.
De aanranders moeten door getuigen
herkend zijn; de zaak is in handen der
Na afgelegd examen is toegelaten tot de
eerste klasse dei- R. H. B. S. te Bergen op
Zoom W. E. I. de Jager van. Waarde.
Tot onderwijzer aan de R. K bijz.
school te Oostburg is benoemd de heer
C. v. d. Eeckhout van Koewacht.
Rijks hoogere burgerschool te
Middelburg
Tot de eerste klasse zijn toegelaten: S.
E. Boasson, H. M. de Broekert, J Dikkenberg,
J. N. van Gelderen, J. W Groenewegen, J.
C. Haart sen, J. van Haarst, C. van der Harst,
W. K. Heriiug, S. Klap, E. C. van Klinken
berg, P. J. Meertens, L. Muller, N. Muller,
T. Paauwe, P- N. Pecrlkamp, W. H. Kleijn van
do Poll, W F de Priester, D. de Putter, C-
J. de Regit, L. E. Riviere, A. C. Schippers
J. J. Schuman, S. C. Abrahamse, A. Suur
mond, A. C. O. J£. R. de^Thouars, G. H
Veriregt, I. van Waarde, E. van der Weel
J A. Wielandt en G. G. Zijlstra, voorwaar
delrjk toegelaten 1 en afgewezen 14 camdi-
daton. Voor de derde klasse is toegelaten
W J. Verheijden.
- Uit Stavenisse meldt men ons dat
de zoo (gevreesde aardappelziekte zich hier
veel meer dan sporadisch vertoont en wel
voornamelijk op die perceelen die er eerst
natuurlijk zoo gul bijstonden. Daar eeu groot
gedeelte van het bouwland met aardappelen
bezet is, moet dus die ziekte, wanneer ze
door gaat, aan deze gemeente een kolossaal
verlies opleveren.
In Oosteljjk Zeeuwsch Vlaan
deren is men begonnen met het snijden van
gerst; de oogst is tamelijk bevredigend.
Ook het vlastrekken heeft een aanvang ge
nomen; het is een zeer zwaar werk, vooral
met deze snikheete dagen; we vernamen van
verscheidene arbeiders, die bet niet vol kon
den houden, vooral de eerste dagen, omdat zij
den arbeid nog niet gewoon warenvan
eenigen vernamen we, dat zij van uitgeputheid
neervielen.
Nu men midden in do perceelen geraakt,
blijkt het al meer, dat de vlasoogst in 'tal-
gemeen niet zal meevallende stengel is klein,
de kleur niet mooi en de zaadopbrengst ge
ring; vele personen, die vlasland hebben ge
huurd, zullen schade hebben te boeken.
In deze streek is het bietengewa3 buiten
gewoon vooruitgegaan, zoodat, in tegenstelling
met hetgeen eenige weken geleden werd vér-
wacht, op een ruimen oogst kan
worden.
In een te Assen gehouden vergadering
van aardappelhandelaren en landbouwers zijn
de volgende conclusies aangenomen:
1. het is wenschelijk, dat de contracten
inzake verkoop van aardappelen schriftelijk
worden aangegaan, met vaststelling van ban-
delsvoorwaarden
2 het is wenschelijk, dat de berechting
van bjj den aardappelhandel gerezen geschil
len geschiedt door arbiters;
3. het hoofdbestuur van het Genootschap
van Landbouw in Drenthe beraoeme
missie van personen om met bekwamen spoed
het in de vergadering besprokene en neerko
mende op het in de beide vorige punten ge
noemde, in bepaalde voorstellen, te belichamen.
De notaris J. W. Verhulst heeft gisteren
avond op de bovenzaal van de Sociëteit
„De Vergenoeging", op de Groote Markt
alhier in bet openbaar verkochteen huis
en erf, aan de Noord rijde van den Dam te
Middelburg, wijk N no. 7. Opgehouden
voor f 5500.
Een huis eu erf, in de Kuiperspoort
aldaar, wijk G no. 80. Verkocht voor f 475.
(Vervolg)
Voor bet eerste deel van het verelsg dor
zitting van beden, zie men het bjjvoegsel.
De beer Van Rompn (lid van G S.)
wenscht een enkel woord te zeggen over de
tram zelve; wanneer zich geen buitengewone
dingen haddes. vooigedaan, zoude Decauville-
tram reeds geloopen hebben en dan zon, vol
gens den heer Kakebeeke niets gekomen zjjn
van de Noord-Bevelandscbe tram.
We hebben hier alleen te doen met de ver
betering van een bestaande verbinding. Er
iB geen enkel nieuw pnnt aan den gezichts
einder. Bjj de oprichting van de Z.-Beve-
landsche tram was al bekend dat die Decan-
ville-tram gelegd zou worden. Wanneer Ged.
Staten op verzoek van Statenleden begonnen
met genomen besluiten op te schorten, kwam
men nooit tot een eind.
De bedoeling van de voorstellers is nog een
andere, zjj willen de aanlegplaats der prov
boot aan de overzjjde maken.
In de nieuwe, daar te maken haven komt
in de eerste plaats een quarantainestation wat
natuurlgk oen groot bezwaar zon zjjn om daar
ook de aanlegplaats der boot te maken. Daar
komt bjj, dat voor de ingang dier haven ver-
moedeljjk in de toekomst vaak schepen znllen
liggen, die het binnenvaren voor de boot
moeiljjk zullen maken.
Spr. meent dat door hot aannemen van het
amendement Mulder-Kakebecke een bedenkeljjk
precedent zou worden gesteld, immers dan
zou naar aanleiding van later ingekomen ver
zoeken een eens genomen besluit ongedaan
zjjn gemaakt.
De heer Frnytier (lid G. S.) verduide
lijkt welke buitengewone omstandigheden zich
hebben voorgedaan, die de nitvoering oer
aanleg van de décauvilletram hebben vertraagd.
Immers, hangende de onderhandelingen is bjj
Ged Staten bericht ontvangen van onderhan
delingen van bet rjjk omtrent den aanleg van
een haven aan de O.zjjde van het kanaal waar
ook een aanlegplaats voor de prov. boot zou
komen. Ged. Staten hebben toen dadeljjk
hun onderhandelingen over de décanville tram
geschorst tot nadere mededoelingen van het
rjjk inkwamen. Toen deze mededeelingen
bevredigend waren ïb direct tot uitvoering
overgegaan.
De beer Fokker noemt de stelling van
Ged. Staten zwak, dat bljjkt uit de houding
van den heer van Rompu. De heer Rompn heeft
gesproken van een opmerking van den heer
Kakebeeke over een sterven van de Z.-B&vel.
tram door den aanleg van de décanville tram
welke opmerking die heer niet gebruikt heeft
Spr. meent dat een verzoek van de drie
noastbjj betrokken Z Bevel, gemeenten ge
rugsteund door 18 leden, dus bjjna de helft
der Staton-leden, meerdere deferentie bjj Ged-
Staten had verdiend.
Wsar zoolang op den Minister is gewacht,
had hier ook nog wel eenigen tjjd gewacht
kunnen worden.
Ernstige belangen van het 5e district staan
hier niet op het spel, wel voor Z.-Beveland.
Spreker zon liever na nog f 10.000 uitgeven
om den aanleg der déoaaville tram ongedaan
te maken, dan de begrooting met de koBten
van onderhond, personeel eto. van deze tram
te bezwaren^
Spr. wjjst don nog eens op het concurrentie-
bezwaar, en eindigt met de opmerking:
«Beter ten halve gekeerd, dan ten heele ge-
dwaald<.
De voorzitter maakt eenige opmerkingen
over de bevoegdheid van Ged. Staten tot het
uitvoeren van besluiten. Art. 63 Prov. Wet
veroorlooft Prov. Staten inlichtingen te vragen
naar de wjjze van nitvoering, doch art. 50
art. 149 waarborgen de nitvoering van genomen
besluiten door Ged. Staten. De bevoogdheid
tot nitvoering van genomen besluiten is on
aantastbaar.
Spr. wjjst op art. 13, waarin bepaald wordt,
dat indien geen termjjn van nitvoering is
noemd, Ged Staten zoo Bpoedig mogeljjk
nomen besluiten uitvoeren.
En hier is het besluit reeds in uitvoering
gekomen. Ten Blotte wjjst spr. e» nog op dat
deze zaak na 1909 ook nog in de zitting van
17 Nov 1911 ter sprake ie gekomen, waarbjj
de heer Dieleman heeft opgemerkt, dat deze
tram een voorloopige waB, waarvan het mate
rieel b.v. later na aanleg van do Zuid Beve-
landsche tram, op Noord-Beveland of elders
weder zoa zjjn te gebruiken.
De hesr Kakebeeke verduideljjkt nog
eens de opvatting van de voorstellers van het
amendement en beBtrjjdt de bezwaron door
heer Van Rompu over de haven aan de
Oostzjjde van het kanaal te berde gebracht.
Spr. heeft vernomen, dat lang niet zeker ia
dat de tegenwoord-ge tramhaven op den duur
zal big ven bestaan.
De heer Merckens merkt op dat het
voorstel van de minderheid der Staten tus-
schentjjds is ingekomen, naar aanleiding waar
van de voorzitter opmerkt, dat voorstellen
bniten de gewone zitting ingediend geen rechts
gevolgen kunnen bobben.
De heer van Dalsum betuigt zjjn in-
Btemmiog mot de houding van Ged. Staten.
De heer Van der Vliet merkt op dat
het feit dat in de Statenzitting van 17 Nov.
1911 niet over de décanville tram gesproken
is, eon gevolg was van een abusieve mede-
deeling van een der leden van Ged. Staten in
de afdeelingen, en wjjst er op dat bjj aan
neming van het amendement de provinoie
met handen en voeten gebonden zou zjja aan
de déoaaville maatschappij, wat groote kosten
met zich zou brengen.
De heer Dekker ondersteunt de opmer
kingen van den vorigen spreker en vraagc nog
oenB of aanneming van het amendement zoo
veel kosten mee zou brengen wat een motief
tegen de aanneming zou zjjn.
De heer Siegers (lid van G. Sdeelt
mede, dat in de oonoessie-voorwaarden mot
het rjjk, voor te late in exploitatie neming
een boete voor de provincie van f 250 is op
genomen, ook al een motief voor Ged. Staten
om de uitvoering niet op te schorten
De heer Frnytier maakt nog eene opmer
king over de trambaven ten O van het ka
naal, waarna de heer Kakebeeke repli
ceert.
Het amendement wordt verworpen met 33
tegen 5 stemman, de hoeren Mulder, Erasmus,
Giljam, Fokker en Kakebeeke.
Hst voorBtel wordt dan z. h. s. aangenomen.
Gemeenschap tusschen Noord
en Zuid-Beveland.
Ged. Staten stellen voor aan Prov. Staten
om hun college te verzoeken een onderzoek
in te stellen naar de mogeljjbbeid van uit
voering van het in han vroeger voorstel aan
gegeven denkbeeld (verbetering steiger Katsche
veer en een tueschendieuat van de provinciale
boot van Zierikzee naar Katsche veer, Kort-
gene en terug) en daaromtrent aan de Staten
verslag te doen.
BljjkenB het afdeelingsverBlag gingen in alle
nfdeelingen stemmen op, dat het voorstel van
Ged. Staten mot in het belang van Noord-
Beveland is, en gaven leden hun spjjt te kennen,
dat niet meer rekening is gehouden met het
rapport van de Oommissie van onderzoek. In
alle afdeelingen waren leden, die meenden, dat
de natuurlijke verkeersweg tusschen Zuid- en
Noord-Bevaland loopt over Wolfaartsdjjk
Kortgene; zg kunnen zich daarom niet ver-
eemgingen met Ged. Staten, die voorstellen
Katsche veer tot nitgangspont te nemen.
Een lid beweert, dat de hoogere opbrengst
van steigerrechten te Katsche veer niet bewjjst
de meerdere belangrijkheid dier aanlegplaats,
daar dit alleen het gevolg is van bet aanloggen
van de Rottcrdaroscbe boot. Wanneer genoemde
boot haar aanlegplaats verwisselde met den
steiger aan Woltaartsdjjk, zouden ook de
steigergelden verplaatst worden. Dit heeft zjjns
inziens met het indirect verkeer van Zuid- en
Noord-Bevelavd niets te maken.
In elke der afdeelingen wordt betoogd, dnt,
om tot eene goede oplossing te komen, h9t
wensoheljjk is. dat de Provincie de rechten
der overzetveren afkoopt, opdat van hot begin
af kan gearbeid worden aan de verbetering der
roiddeneeuwsohe toestanden, welke alhier nog
bestaan. De geldoljjke bezwaren zullen ruim
schoots vergoed worden door de betere com
municatie middelen voor een welvarend eiland
in onze provincie, die toch d«or haar ligging
reeds zoo afgesloten is.
Ook gaan er Btemmen op, om desnoods over
te gaan tot subsidieering van de thans boBtaande
veerschippers, wanne<r zg zullen voldoen aan
wat zg hebben voorgesteld. Hierbjj wordt op
gemerkt, dat er van hen zoo weinig zekerheid
ban verwacht worden, daar zjj slechts paohtora
*ÖD.
Door andere leden wordt er op gewezen, dat
er geen cjjfers aanwezig zjjn van een eventueel
te maken haven voor motorbooten; by een
vroegere bespreking dezer zaak werd toen niet
alleen op de hooge koaten van aanleg, maar
ook vooral op groote kosten van onderhoud
gewezen daar er wellicht gevaar von verzanding
bestaat.
E-n lid van God. Staten betuigt dat we nog
niet veel verder zjjn, dan toen het eersto woord
over deze zaak gesproken is, en hoewel do
afstand Wolfaartsdjjk—Kortgone slechts 300 M.
is, hot moeiljjk en kostbaar zal zjjn, afdoende
verbeteringen aan te brengen Hg meent, dat