MIRDELRFRGSCHE COIRAST. ^64 18S' j2™&- 1812- Zaterdag 13 Juli. Onderwijs. Landbouw. Provinciale Staten. eo.r„t T.rwhynt d.g.lük., «iuo.'l.rmg Zo.- „cwol .oot Middelburg J. roor uil. pluut.eu i» Ned.rl-J ljrooo pp. 12. Afzonderlijke munmer» kotten 5 oent. A dvertentiön bij abonnement op voordeelige voorwaarde». Proipectuiuen daarvan zjjn aan het bureau te bekomen. Hv.rtotiö. voor het eeritvolgende nummer moeten de. middag, vóór óón nmr aan het bureau bezorgd zjjn. Advertentie* 20 cent per regel. By abonnement veel lager. Geboorte-, éood- en alle andere familieberichten en Dankbetuigingen van 17 regel, f 1.50elk. regel meer 20 cent. Reclame. 40 cent per regel. Groote letter, naar de plaat., die zij innemen. Tot de plaatiing van advertentiön en reclame», niet afkom.tig uit Zeeland, betreffende Handel, Nijverheid en Geldwezen, i« gerechtigd het Alxeaeen Adverleitle-BiFtB« A. DE LA KAB As., N.Z. Voorburgwal £66, Aauterdam. Dit nnmmer bestaat nit twee bladen. Do opgaaf van den spoordienst komt voor op de rierde zijde van het tweede tdiddelbarg 12 Juli. TWEEDE KAMER. Inkoms ten be las ting. Het Voorloopig Verslag is verschenen om trent het Wetsontwerp tot heffing van een inkomstenbelasting Blijkens dit Verslag hadden verscheidene leden de indiening van dit wetsontwerp met ingenomenheid begroet Eenigen hunner be treurden het, dat het eerst zoo laat aan de Statera-Generaal was aangeboden. Huns inziens hadi de behandeling ervan aan die van het ont werp eeracr nieuwe Tariefwet behooren vooraf te gaain, ten einde een goede verhouding tusschen directe en indirecte belastingen te verkrijgen. Was het ontwerp eerder ingediend lem zou daarin op een hoogere opbrengst zijn aangestuurd, dan ware een mindere opdrijving der indirecte belasting mogelijk gemaakt. Hiertegenover werd door andere leden erop gewezen, dat het aan de regeering bekend was, dat tegen verzwaring der directe belastingen bij verschillende groepen in deze Kamer groote bezwaren bestonden. Het zou dan ook op den weg van den minister hebben gelegen, om liog krachtiger de spoedige totstandkoming van de herziening vjam het tarief van invoerrechten ba bevorderen. H. i. had het hier behandeld wetsvoorstel zonder schade nog eenigen tijd achterwege kunnen bljjven. Waarom de regeeriug het zoo noodzakelijk acht ten aanzien van de vermogens- en be drijfsbelastingen in den bestaanden toestand wijziging te brengen, was dezen leden niet duidelijk. Er moeten al zeer overtuigende re denen voor deze wjjze van handelen door den minister worden aangevoerd, zouden die re denen in staat zijn deze leden te bewegen met het wetsontwerp mede te gaan. Omtrent de aanleiding die den Minister in de eerste plaats tot deze belangrijke wets wijziging heeft genoopt, verkeerden deze leden in het duister. Moet zoo werd door hen gevraagd. de aanleiding daartoe Voorall hierin worden gezocht, dat de minister jaar lijks 3 jmillioen meer met een jaarlijksche Btijging van f 80.000 uit de directe belas tingen wenscht te halen en wordt daarbij te vens van de gelegenheid gebruik gemaakt om verbeteringen in het stelsel 'aan te brengen of is vexhooging der opbrengst niet de hoofd zaak en ligt het voornamelijk in de bedoeling het stelsel van. onze vermogens- en bedrijfs belastingen te vervormen, het technisch te verbeteren Een onomwonden antwoord pp die vraag jachtten deze leden vooral van gewicht omdat zij dm indruk hadden gekregen, dat de minis ter zich steeds meer tot taak had gesteld de belastingplannen van zijn ambtsvoorgan ger uit te voeren, hoewel gebleken was dat zij geenszins op onverdeelde instemming kon den bogen. Vooral gold dit gemis van instem ming de verhooging der directe belastingen. Het thans besproken wetsontwerp, eenmaal wet geworden, zal h. i. opnieuw een stoot geven aan den uittocht uit ons land van ge goede ingezetenen. Door verscheidene andere leden werd tegen deze beschouwingen opgekomen. Dat de re geering in de eerste plaats de herziening der 'invoerrechten wenscht tot stand te brea- kon naar hunne meening moeilijk worden ge wraakt. Echter juichten deze leden het ten zeerste toe, dat door de indiening van dit wetsontwerp de regeering toonde volkomen trouw te bl(jven aan het zeer juiste beginsel op financieel gebied, door haar herhaaldelijk als het hare aanvaard, om ter bestriding der kosten van de Rijkshuishouding niet eenzijdig steun te zoeken hetzjj in directe, hetzij in indirecte heffingen maar om de lasten even redig over heide vormen van inkomsten te verdeelen. Bovendien merkten zij op dat sinds 's mi nisters ambtsvoorganger zijn plannen ontvouw de, de cischen der schatkist buiten verwach ting zijn toegenomen, zoodat de thans het roer zijnde regeering zich niet tevreden kan stellen met de vermeerdering der gelden. Welke het nieuwe tarief, naar zij vertrouwt, zal brengen, doch wel genoojdzaakt is, ge bruik te maken van heffingen die ook door het vorige kabinet werden voorgesteld of voor bereid. Het laatste werd erkend door eenige leden, die er echter op wezen, dat de politiek van bet tegenwoordige bewind eene buitensporige opdrijving der uitgaven medebrengt. Eenige leden meenden dat bij dit wetsont werp opnieuw het gemis eener goed doordach te lijn in 's ministers belastingpoli tiek tot uiting komt, Een bewijs hiervoor hadden zij reeds gezien in het feit dat de-urerhooging van den (accijns op het gedistilleerd niet aan de bedoeling heeft beantwoord. Een ander bewijs is, tdat de minister thans Ide Rijksinkom sten mot 3 millioen wil vermeerderen, wijl hij het overgangsrecht op effecten heeft prijs gegeven waardoor de middelen met 2i/j millioen worden verminderd. Erger is dat hieruit bleek, hoe weinig rekening de minister houdt met den eisch dat roerend en onroerend vermogton in een juiste verhouding worden be last. Anderen gaven niet toe dat het onroerend vermogen al te zeer wordt achtergesteld bij de roerende goederen. Slechts uit becijferingen zou zulks kunnen blijken Terwijl verscheidene leden het stelsel van het ontwerp eene algemeene inkomstenbe lasting met eene belasting van bet vermogen als aanvulling juist achtten, opperden an dere leden bezwaren tegen het stelsel of de uitwerking ervan in het voorstel der regeering. Op tat' van andere deelen der regeling werd kritiek uitgeoefend. Oii Stad en Promcie. Uit Middelburg. Morgen (Zaterdag) vertrekt van het 2e bat. 3e reg. inf. te Middelburg per extra- trein om 5-66 v.m. een. detachement ter sterkte van 5 onderofficieren en 53 korporaals en manschappen onder bevel van den kapitein H. G. M. Mathol de Jongh, ten einde deel te nemen aan de schietoefeningen van de 8e serie in de Legerplaats bij Harskamp van 13 tot 23 Juli a.s. Uit VliBsingeu. Woensdagavond is door de politie te V11 s- s i n g e n gearresteerd een Duitscher, van wien door de Duitsche justitie uitlevering was ge vraagd wegens een in Dttitschland gepleegd feit. De reserve-kapitein J. A. Th. H. F. van Rijswijk 3e Jong is op zijn verzoek ver plaatst van het 39ste landweerdistrict V1 i s- s i n g e n en is bij het 30 landweerdistrict Gorinchem ingedeeld. Daar de reizigers van sommige Belgische badpbaatsen reeds des morgens met de prov. boot van 9 uur te Vlissingen kunnen aankomen, heeft de Staatsspoor be sloten des Donderdags reeds om 9.25 van daar een extra-trein naar Middelburg te laten vertrekken. Voor toeristen van de Belgische bad plaatsen die met de „Walcherenof andere booten te Vlissingen aankomen zal iederen Donderdag gedurende het badseizoen een extra-trein des morgens 11.05 van daar vertrekken. De reizigers keeren des middags 317 weder per extra-trein uit Middelburg naar Vlissingen terug. De eerste treinen zullen loopen op Don- berdag 18 Juli. De reizigers nemen in België slechts éen biljet, hetwelk recht geeft op alle reebt- atreeksche verbinding tot Middelburg. (VI. Ct.) Uit Znid-Bnvel&nd. Ter aanvulling van het verslag van de te G o e 8 gehouden vergadering van de N. V. „De Bathpolders", dient nog gemeld dat tot commissaris werd herkozen de heer D. J. van der Have, te Kapelle. land- Uit Z.-Vlaanderen O. Toen Donderdag het knechtje vai bouwer te Terhole met een wagen, be spannen met twee paarden, een dijk afreed, sloegen de dieren op hol, aangezien hij de beesten niet kon inhouden. Hoe hij ook trok, de dieren holden steeds harder, zoodat hij, uit vrees voor ongelukken, zich achter van het voertuig liet glijden, waardoor hij zich nog al pijnlijk bezeerde. De kleppers snelden intusscliên voort in de richting van een. hekkedam, waarvoor zij wel zouden bljjven staan, meenden do personen, die van een en ander getuigen waren. Maar ja well Alsof zij in een circus hun opleiding hadden genoten, vlogen ze gelijktijdig over het hek, het tuig knapte af en de wagen bleef er voor Een heel eind verder wterdlen de l tuig I Begrijpelijkerwijze is er dan nog al schade. Uit Z.-Vlaanderen W. D. Tusschen Zuidzande en Oostburg zijn jl. Zondagavond te omstreeks negen ure, op een overigens vrij drukken weg, twee dienstmeisjes, dis naar Cadzand waren geweest, even voorbij het voormalig tolhuis nabij Oostburg, door twee kerels, uit een herbergje aldaar komende, lastig gevalleD. Daar zij van de liefelijkheden der kerels niet gediend waren, wilden ze de vlucht nemenaan de eene gelukte dit, al werd ze met steenen geworpen; de andere werd de japon en de hoed stuk getrokken, ter wijl tevens getracht werd baar bier tusschen de kleeren in den hals te gieten. De aanranders moeten door getuigen herkend zijn; de zaak is in handen der Na afgelegd examen is toegelaten tot de eerste klasse dei- R. H. B. S. te Bergen op Zoom W. E. I. de Jager van. Waarde. Tot onderwijzer aan de R. K bijz. school te Oostburg is benoemd de heer C. v. d. Eeckhout van Koewacht. Rijks hoogere burgerschool te Middelburg Tot de eerste klasse zijn toegelaten: S. E. Boasson, H. M. de Broekert, J Dikkenberg, J. N. van Gelderen, J. W Groenewegen, J. C. Haart sen, J. van Haarst, C. van der Harst, W. K. Heriiug, S. Klap, E. C. van Klinken berg, P. J. Meertens, L. Muller, N. Muller, T. Paauwe, P- N. Pecrlkamp, W. H. Kleijn van do Poll, W F de Priester, D. de Putter, C- J. de Regit, L. E. Riviere, A. C. Schippers J. J. Schuman, S. C. Abrahamse, A. Suur mond, A. C. O. J£. R. de^Thouars, G. H Veriregt, I. van Waarde, E. van der Weel J A. Wielandt en G. G. Zijlstra, voorwaar delrjk toegelaten 1 en afgewezen 14 camdi- daton. Voor de derde klasse is toegelaten W J. Verheijden. - Uit Stavenisse meldt men ons dat de zoo (gevreesde aardappelziekte zich hier veel meer dan sporadisch vertoont en wel voornamelijk op die perceelen die er eerst natuurlijk zoo gul bijstonden. Daar eeu groot gedeelte van het bouwland met aardappelen bezet is, moet dus die ziekte, wanneer ze door gaat, aan deze gemeente een kolossaal verlies opleveren. In Oosteljjk Zeeuwsch Vlaan deren is men begonnen met het snijden van gerst; de oogst is tamelijk bevredigend. Ook het vlastrekken heeft een aanvang ge nomen; het is een zeer zwaar werk, vooral met deze snikheete dagen; we vernamen van verscheidene arbeiders, die bet niet vol kon den houden, vooral de eerste dagen, omdat zij den arbeid nog niet gewoon warenvan eenigen vernamen we, dat zij van uitgeputheid neervielen. Nu men midden in do perceelen geraakt, blijkt het al meer, dat de vlasoogst in 'tal- gemeen niet zal meevallende stengel is klein, de kleur niet mooi en de zaadopbrengst ge ring; vele personen, die vlasland hebben ge huurd, zullen schade hebben te boeken. In deze streek is het bietengewa3 buiten gewoon vooruitgegaan, zoodat, in tegenstelling met hetgeen eenige weken geleden werd vér- wacht, op een ruimen oogst kan worden. In een te Assen gehouden vergadering van aardappelhandelaren en landbouwers zijn de volgende conclusies aangenomen: 1. het is wenschelijk, dat de contracten inzake verkoop van aardappelen schriftelijk worden aangegaan, met vaststelling van ban- delsvoorwaarden 2 het is wenschelijk, dat de berechting van bjj den aardappelhandel gerezen geschil len geschiedt door arbiters; 3. het hoofdbestuur van het Genootschap van Landbouw in Drenthe beraoeme missie van personen om met bekwamen spoed het in de vergadering besprokene en neerko mende op het in de beide vorige punten ge noemde, in bepaalde voorstellen, te belichamen. De notaris J. W. Verhulst heeft gisteren avond op de bovenzaal van de Sociëteit „De Vergenoeging", op de Groote Markt alhier in bet openbaar verkochteen huis en erf, aan de Noord rijde van den Dam te Middelburg, wijk N no. 7. Opgehouden voor f 5500. Een huis eu erf, in de Kuiperspoort aldaar, wijk G no. 80. Verkocht voor f 475. (Vervolg) Voor bet eerste deel van het verelsg dor zitting van beden, zie men het bjjvoegsel. De beer Van Rompn (lid van G S.) wenscht een enkel woord te zeggen over de tram zelve; wanneer zich geen buitengewone dingen haddes. vooigedaan, zoude Decauville- tram reeds geloopen hebben en dan zon, vol gens den heer Kakebeeke niets gekomen zjjn van de Noord-Bevelandscbe tram. We hebben hier alleen te doen met de ver betering van een bestaande verbinding. Er iB geen enkel nieuw pnnt aan den gezichts einder. Bjj de oprichting van de Z.-Beve- landsche tram was al bekend dat die Decan- ville-tram gelegd zou worden. Wanneer Ged. Staten op verzoek van Statenleden begonnen met genomen besluiten op te schorten, kwam men nooit tot een eind. De bedoeling van de voorstellers is nog een andere, zjj willen de aanlegplaats der prov boot aan de overzjjde maken. In de nieuwe, daar te maken haven komt in de eerste plaats een quarantainestation wat natuurlgk oen groot bezwaar zon zjjn om daar ook de aanlegplaats der boot te maken. Daar komt bjj, dat voor de ingang dier haven ver- moedeljjk in de toekomst vaak schepen znllen liggen, die het binnenvaren voor de boot moeiljjk zullen maken. Spr. meent dat door hot aannemen van het amendement Mulder-Kakebecke een bedenkeljjk precedent zou worden gesteld, immers dan zou naar aanleiding van later ingekomen ver zoeken een eens genomen besluit ongedaan zjjn gemaakt. De heer Frnytier (lid G. S.) verduide lijkt welke buitengewone omstandigheden zich hebben voorgedaan, die de nitvoering oer aanleg van de décauvilletram hebben vertraagd. Immers, hangende de onderhandelingen is bjj Ged Staten bericht ontvangen van onderhan delingen van bet rjjk omtrent den aanleg van een haven aan de O.zjjde van het kanaal waar ook een aanlegplaats voor de prov. boot zou komen. Ged. Staten hebben toen dadeljjk hun onderhandelingen over de décanville tram geschorst tot nadere mededoelingen van het rjjk inkwamen. Toen deze mededeelingen bevredigend waren ïb direct tot uitvoering overgegaan. De beer Fokker noemt de stelling van Ged. Staten zwak, dat bljjkt uit de houding van den heer van Rompu. De heer Rompn heeft gesproken van een opmerking van den heer Kakebeeke over een sterven van de Z.-B&vel. tram door den aanleg van de décanville tram welke opmerking die heer niet gebruikt heeft Spr. meent dat een verzoek van de drie noastbjj betrokken Z Bevel, gemeenten ge rugsteund door 18 leden, dus bjjna de helft der Staton-leden, meerdere deferentie bjj Ged- Staten had verdiend. Wsar zoolang op den Minister is gewacht, had hier ook nog wel eenigen tjjd gewacht kunnen worden. Ernstige belangen van het 5e district staan hier niet op het spel, wel voor Z.-Beveland. Spreker zon liever na nog f 10.000 uitgeven om den aanleg der déoaaville tram ongedaan te maken, dan de begrooting met de koBten van onderhond, personeel eto. van deze tram te bezwaren^ Spr. wjjst don nog eens op het concurrentie- bezwaar, en eindigt met de opmerking: «Beter ten halve gekeerd, dan ten heele ge- dwaald<. De voorzitter maakt eenige opmerkingen over de bevoegdheid van Ged. Staten tot het uitvoeren van besluiten. Art. 63 Prov. Wet veroorlooft Prov. Staten inlichtingen te vragen naar de wjjze van nitvoering, doch art. 50 art. 149 waarborgen de nitvoering van genomen besluiten door Ged. Staten. De bevoogdheid tot nitvoering van genomen besluiten is on aantastbaar. Spr. wjjst op art. 13, waarin bepaald wordt, dat indien geen termjjn van nitvoering is noemd, Ged Staten zoo Bpoedig mogeljjk nomen besluiten uitvoeren. En hier is het besluit reeds in uitvoering gekomen. Ten Blotte wjjst spr. e» nog op dat deze zaak na 1909 ook nog in de zitting van 17 Nov 1911 ter sprake ie gekomen, waarbjj de heer Dieleman heeft opgemerkt, dat deze tram een voorloopige waB, waarvan het mate rieel b.v. later na aanleg van do Zuid Beve- landsche tram, op Noord-Beveland of elders weder zoa zjjn te gebruiken. De hesr Kakebeeke verduideljjkt nog eens de opvatting van de voorstellers van het amendement en beBtrjjdt de bezwaron door heer Van Rompu over de haven aan de Oostzjjde van het kanaal te berde gebracht. Spr. heeft vernomen, dat lang niet zeker ia dat de tegenwoord-ge tramhaven op den duur zal big ven bestaan. De heer Merckens merkt op dat het voorstel van de minderheid der Staten tus- schentjjds is ingekomen, naar aanleiding waar van de voorzitter opmerkt, dat voorstellen bniten de gewone zitting ingediend geen rechts gevolgen kunnen bobben. De heer van Dalsum betuigt zjjn in- Btemmiog mot de houding van Ged. Staten. De heer Van der Vliet merkt op dat het feit dat in de Statenzitting van 17 Nov. 1911 niet over de décanville tram gesproken is, eon gevolg was van een abusieve mede- deeling van een der leden van Ged. Staten in de afdeelingen, en wjjst er op dat bjj aan neming van het amendement de provinoie met handen en voeten gebonden zou zjja aan de déoaaville maatschappij, wat groote kosten met zich zou brengen. De heer Dekker ondersteunt de opmer kingen van den vorigen spreker en vraagc nog oenB of aanneming van het amendement zoo veel kosten mee zou brengen wat een motief tegen de aanneming zou zjjn. De heer Siegers (lid van G. Sdeelt mede, dat in de oonoessie-voorwaarden mot het rjjk, voor te late in exploitatie neming een boete voor de provincie van f 250 is op genomen, ook al een motief voor Ged. Staten om de uitvoering niet op te schorten De heer Frnytier maakt nog eene opmer king over de trambaven ten O van het ka naal, waarna de heer Kakebeeke repli ceert. Het amendement wordt verworpen met 33 tegen 5 stemman, de hoeren Mulder, Erasmus, Giljam, Fokker en Kakebeeke. Hst voorBtel wordt dan z. h. s. aangenomen. Gemeenschap tusschen Noord en Zuid-Beveland. Ged. Staten stellen voor aan Prov. Staten om hun college te verzoeken een onderzoek in te stellen naar de mogeljjbbeid van uit voering van het in han vroeger voorstel aan gegeven denkbeeld (verbetering steiger Katsche veer en een tueschendieuat van de provinciale boot van Zierikzee naar Katsche veer, Kort- gene en terug) en daaromtrent aan de Staten verslag te doen. BljjkenB het afdeelingsverBlag gingen in alle nfdeelingen stemmen op, dat het voorstel van Ged. Staten mot in het belang van Noord- Beveland is, en gaven leden hun spjjt te kennen, dat niet meer rekening is gehouden met het rapport van de Oommissie van onderzoek. In alle afdeelingen waren leden, die meenden, dat de natuurlijke verkeersweg tusschen Zuid- en Noord-Bevaland loopt over Wolfaartsdjjk Kortgene; zg kunnen zich daarom niet ver- eemgingen met Ged. Staten, die voorstellen Katsche veer tot nitgangspont te nemen. Een lid beweert, dat de hoogere opbrengst van steigerrechten te Katsche veer niet bewjjst de meerdere belangrijkheid dier aanlegplaats, daar dit alleen het gevolg is van bet aanloggen van de Rottcrdaroscbe boot. Wanneer genoemde boot haar aanlegplaats verwisselde met den steiger aan Woltaartsdjjk, zouden ook de steigergelden verplaatst worden. Dit heeft zjjns inziens met het indirect verkeer van Zuid- en Noord-Bevelavd niets te maken. In elke der afdeelingen wordt betoogd, dnt, om tot eene goede oplossing te komen, h9t wensoheljjk is. dat de Provincie de rechten der overzetveren afkoopt, opdat van hot begin af kan gearbeid worden aan de verbetering der roiddeneeuwsohe toestanden, welke alhier nog bestaan. De geldoljjke bezwaren zullen ruim schoots vergoed worden door de betere com municatie middelen voor een welvarend eiland in onze provincie, die toch d«or haar ligging reeds zoo afgesloten is. Ook gaan er Btemmen op, om desnoods over te gaan tot subsidieering van de thans boBtaande veerschippers, wanne<r zg zullen voldoen aan wat zg hebben voorgesteld. Hierbjj wordt op gemerkt, dat er van hen zoo weinig zekerheid ban verwacht worden, daar zjj slechts paohtora *ÖD. Door andere leden wordt er op gewezen, dat er geen cjjfers aanwezig zjjn van een eventueel te maken haven voor motorbooten; by een vroegere bespreking dezer zaak werd toen niet alleen op de hooge koaten van aanleg, maar ook vooral op groote kosten van onderhoud gewezen daar er wellicht gevaar von verzanding bestaat. E-n lid van God. Staten betuigt dat we nog niet veel verder zjjn, dan toen het eersto woord over deze zaak gesproken is, en hoewel do afstand Wolfaartsdjjk—Kortgone slechts 300 M. is, hot moeiljjk en kostbaar zal zjjn, afdoende verbeteringen aan te brengen Hg meent, dat

Krantenbank Zeeland

Middelburgsche Courant | 1912 | | pagina 1