BIJVOEGSEL
Middelburg 19 Juni.
Uit de Staatscourant.
FEUILLETON.
CHADSJI HOERAT.
van onderzoek naar de mogelijkheid eener motorboot, zooals zij zich .die denkt, jaarlps staat te zijn een bekoorlijk verbeteringsplan
Donderdag 20 Juni 1912, no. 144.
Herstemming voor den
gemeenteraad te Vlissingen.
De uitslag der Dinsdag aldaar gehouden
herstemming is:
District I.
Aantal kiezers 1041.
Uitgebracht 732 stemmen.
Van onwaarde 8
Geldig 724
J* J. Krijger (lib.) 364 stemmen.
P. G. Laernoes Sr. (a. r.) 360 stemmen.
Gekozen is dus de heer J J. Krijger.
(Bij de verkiezing op 5 Juni verkreeg de
heer Krijger 276 st., de heer Laernoes
327 et. en de heer W. van Boekhoven
137 st.)
District III.
Aantal kiezers 948.
Uitgebracht 705 stemmen.
Vbd onwaarde 13
Geldig 692
A. C. van Hal (s. d.) 405 stemmen.
P. G. Laernoes Sr. (a. r.) 287
Gekozen is dus de heer A. C. van Hal.
(Bij de verkiezing op 5 Juni verkreeg de
heer Van Hal 298 st., de heer Laernoes
265, en de heer A. W. Smits 178 st.)
betere verbinding tusschen Zuid- en Noord- j een overschot van 1865 wordt
Bjj kom. besluit
is toestemming verleend aan L. G. Her
mans, seoreteris en ontvanger der gemeente
Hengstdijk, om tot 1 Juli 1914 te Ossenisse
te blijven wonen.
De minister van binnenlandsche zaken
heeft, op verzoen van de benoemden inge
trokken de benoeming van A. Packet, lee-
raar aan een hoogere burgerschool met
vijfjarigen cursus te 's-Gravenhage, en J.
M. Müller, leeraar aan het Gereformeerd
gymnasium te Amsterdam, onderscheiden
lijk als lid en als plaatsvervangend lid der
commissie voor de dezen zomer te houden
akte-examens in de Fransche taal, en als
nog benoemd:
tot lid dier commissieE. Banlan, leeraar
in de Fransche taal en letterkunde te Am
sterdam en
tot plaatsvervangend lid dr C. de Boer,
leeraar aan het openbaar gymnasium te
Amsterdam.
Beveland, en zijn benoemd tot leden dier
Commissie de heeren
M. Noordijke en W. van Oeveren, leden der
Staten van Zeeland, te Colijnsplaat en te Wol-
phaartsdqk;
L. J. Dorst, P. Tazelaar, J. C. Schippers
„i E. C. Priester, leden van de Raden der
gemeenten. Kortgeme, Colijnsplaat, Wissekerke
en Kats;
S. J. de Regt, voorzitter der afdeeling
Noord-Beveland van de Maatschappij tot be
vordering van landbouw en veeteelt in Zee
land, te Kortgene.
Voorts hebben Ged Staten den Hoofd
ingenieur van den Provincialen waterstaat ver-
zocht, den ingenieur to Goes ter beschikking
te stellen tot het verschaffen van inlichtin-
voor het geval de Commissie die mocht
verlangen.
In de Najaarszittingi van 1911 deelden Ged.
Staten mede, dat van de Commissie onder
dagteekening van 19 September 1911 een ver
slag was ingekomen, hetwelk bij hun Col-
lege in onderzoek was, doch dat zij nog geen
.gelegenheid gehad hadden, om ter zake een
voorstel te doen.
Ged. Staten hebben omtrent het verslag het
gevoelen gevraagd van den Hoofdingenieur van
den Provincialen waterstaat. Ofsckoc© zoowel
het versla# als het rapport van genoemden
hoofdambtenaar is gericht tot hun College,
stellen zij er prijs op, Prov. Staten daarvan
mededeelin# te doen.
Aan de mededeelin# van deze stukken wen-
schen Gedeputeerden eenige beschouwingen
vast te fcrtoopen.
Allereerst meenen zij in herinnering te moe
ten brepgen, dat de moeilijkheden, om le
(geraken tot een goede verbetering van de
gemeenschap tusschen Zuid- en Noord-Beve
land, in verband met de igroote daaraan ver
bonden kosten, haar college noopten, in 1903
het voorstel te doen die verbetering te laten
rusten.
In verband daarmede en met de verwach
ting, [welke blijkbaar ten aanzien van het
werk der thans ingestelde Commissie gekoes
terd (werd, trekt de aandacht de volgende
opmerking in het rapport van den hoofd
ingenieur: „Het resultaat is ten slotte geweest,
dat de Commissie afgezien heeft van gier-
ponten, schipbruggen, stoomponten en stoom-
booten en de keuze heeft laten vallen op
een motorboot." Inderdaad heeft de Commissie
ander middel aan de hand kunnen doen,
dan wat in 1902 door den toenmaligen hoofd-
ingenieur als laatste middel werd aangege
ven; de Commissie houdt ook thans vast aan
de opvatting, dat verbetering van de gemeen
schap tusschen Noord- en Zuid-Beveland moet
Wij
Zommitting der Prov. Staten
van Zeeland.
Verbetering der middelen van
gemeenschap tusschen
Noord- en Zuid-Beveland.
Onder dagteekening van 18 November 1910,
werd door Prov. Staten besloten, „aan het
Bestuur van de afdeeling Noord-Beveland der
Zeeuwsche Landbouwmaatschappif mede te dee-
len, dat het voornemen bestaat, den stoom-
Ibootdienst tusschen Schouwen, Zuid- en
Noord-Beveland en Walcheren na 1 Januari
1912 yoorloopig voort te zetten op de tót
dusver igevolgde wijze en omtrent wjjriging
of (uitbreiding geen beslissing te nemen al
vorens eenige ervaring in deze zaak is op
gedaan, doch dat Ged. Staten zjjn uitgenoo-
digd een Commissie te benoemen, waarin o. a.
vertegenwoordigers voor de gemeenten van
Noord-Beveland zittin# hebben, om de moge
lijkheid eener betere verbinding te onderzoeken
en hierover aan Ged. Staten te rapporteeren."
Ter uitvoering van dit besluit is bij besluit
van 30 Dec. 1910 ingesteld een Commissie
43. van
Leo Tolstoi.
(naar de Dgitsch» vertaling).
worden .gezocht Lings het veer Wolphaarts- j zou, vervangen worden door een beter vervoer-
dijkKortgene, en aan den eisch, dat de middel.
Provincie de rechten op de veren tusschen j 2o. Zierikzee zou boven de bestaande verbin-
Wolphaartsdijk en Kortgene ovememe of zich dingen krijgen eene verbinding van den snel-
althans voor zekeren tijd de beschikking daar-trein, welke ongeveer half twaalf voormiddag
over verzekere. in Goes aankomt, en op den sneltrein, welke
Waar de Commissie derhalve (geen nieuwe ongeveer twee uur namiddag van daar vertrekt,
gezichtspunten opent en eenvoudig herhaalt, 1 3o. Noord-Beveland zou krijgen driemaal per
wat in 1902/3 werd aangegeven, zou daar-1 da# eene verbinding Kortgene—Katsche-veer-
tegenover kunnen worden volstaan met een Goes.
herhaling van het afwijzend advies, waarmede I 4o. De kosten van onteigening of huur v;
verga/lering zich toen vereenigde veren, van aanleg en onderhoud van havens
e toestand is evenwel belangrijk ongun- en van eene afzonderlijke veerboot worden uit-
stiger (geworden. gespaard
In de eerste plaats vraagt de eigenaar van I Mocht er op worden gewezen, dat men
het veer van Wolphaartsdijk op Kortgene, die in het veer Kortgene—Wolphaartsdijk thans op Izfn
in 1902 tevreden wilde zijn met een afkoop- elk uur van den dag kan worden overgezet
O ja, antwoordde Chadsji Moerat. De
tolk zeido, dat het hem wel bevallen was.
En wat heeft daar het meest zjjn aan
dacht getrokken? vroeg de officier verder.
Chadsji Moerat antwoordde en de tolk zette
zijn (woonden ever: het best was hem de
schouwburg bevallen.
En het bal bij den generalissimus, heeft
•hij zich daar niet vermaakt?
Chadsji Moerat zag met gefronsde wenk
brauwen op; ieder volk, zei hïj, heeft zijn
eigen zedoni. Bij ons kleeden de vrouwen
zich niet Jaooals daar, zcide hij, en zag daar-
®y Maria Dmitrijewna aan!.
Dat is hem dus niet bevallen
is bÜ ons een spreekwoord, zei hij
J* den tolkdat luidtde hond schaft
den muilezel vleesch en de muilezel den
hond hooi,en aldus blijven beiden hongerig.
J*p die woorden glimlachte hij. Ieder volk
heeft juist in zijn eigen gewoonten pleister.
teekenen daarbij aan, dat de raming van het
getal passagiers door de Commissie niet te
hoog kan worden geacht; dit blijkt uit de be
cijfering van den Hoofd-ingenieur en vindt,
steun in do reeds in 1902 door Burgemeester
en Wethouders van Kortgene gegeven verkla
ring dat het aantal personen, dat gemiddeld per
week van Kortgene naar Wolphaartsdijk en
vice-versa wordt overgezet, gevoeglijk kan ge
raamd worden op ten minste 500 Ook zij op
gemerkt, dat volgens de mededeelingen van
den Hoofd-ingenieur de kosten niet onbelangrijk
zullen verminderen, Wanneer de door de veer
schippers aangewezen motorboot wordt m
dienst gesteld in plaats van de door de com
missie (gewenschte.
Gedeputeerde kunnen geen voorstel doen,om
n verbetering aan te brengen in overeenstem
ming met de denkl>eelden der commissie.
Toch zouden ook rij gaarne de inwoners
van Noord-Beveland ter wille zijn. Zij hebben
daarom gezonnen op een middel, om zonder
groote opoffering eenige verbetering in de ge
meenschap tusschen Zuid- en Noord-Beveland
te brengen en meenen dat te hebben gevonden
Het komt hun voor, dat bij vorige plannen,
en ook nu weder bij' de overwegingen der com
missie, is uitgegaan van een minder juist
standpunt, door vast te houden aan den over
gang over de Z andkreek bij het veer Kortgene—
Wolphaartsdijk. De overgiang kan langs een
anderen weg tot stand gebracht worden.
De ondervinding heeft bewezen, dat de stei
ger aan het Katsche-veer voor do scheep
vaart gunstiger ligt dan die te Wolphaartsdijk.
In 1911 was de opbrengst te Wolphaartsdijk
f 81.725, te Katsche-veer f 1034.16.
Een enkele blik op de kaart doet trouwens
reeds zien, dat voor de verbinding van Goes
met Zierikzee, waarvoor de steiger in hoofd
zaak .gebruikt wordt, die te Katscho-veer veel
.gunstiger ligt dan die te Wolphaartsdijk. Het
verschil in afstand kan globaal op 15 minuten
stoomens en 40 minuten .gaans worden gesteld.
Deze goedgelegen steiger kan nog in meer
dan één opzicht tot verbetering van de ge
meenschap worden aangewend. Aan de eene
z'jjde zou hij door middel van een tram aan
het station Goes kunnen verbonden worden.
Aan de andere rijde bestaat de mogelijk
heid, om, wanneer de omstandigheden niet
ongunstig zijn, de provinciale boot, welke
in den voormiddag te Zierikzee is aangekomen,
eene reis te laten maken van Zierikzee langs
Katsche-veer naar Kort,gene en terug, waarna
rij in den namiddag hare gewone reis van Zie
rikzee naar Middelburg kan volbrengen.
Uitvoering van idit (denkbeeld (zou Ide volgende
voordeelen opleveren:
le. De omnibus van Goes naar Katsche-veer
van f 6666.661/2, nu .f 9000.
In de tweede plaats wenscht die van het
veer van Kortgene op Wolphaartsdijk, die zich
in 1902 bereid verklaarde het veerrecht te
verhuren voor ten minste 10 jaren voor f200
per jaar, thans, dat van de rijde van Ged.
Staten een behoorlijk gedefinieerd voorstfel zal
uitgaan. Het behoeft wel geen betoog, dat wij
daartoe niet kunnen overgaan.
In de derde plaats stelt de Commissie thans
niet alleen in uitzicht de havens, waarop in
1902/3 werd gezinspeeld, maar vraagt zij bo
vendien een Treinverbinding van Wolphaarts-
dijksche-veer naar Goes.
Bij een en ander voegt zich de door den
hoofdingenieur uitgesproken en zeker niet
denkbeeldige verwachting, dat, wanneer de
Provincie begint met het overnemen, of huren
van veren, ook van andere zijde een daartoe
strekkende vraag tot haar zal worden gerioht.
Ten slotte legt gewicht in de schaal de
overweging, dat verbetering in de middelen
van overtocht kan worden aangebracht, zon
der dat steun van buiten noodig is. De Com
missie becijfert zelf, dat bij indienststelling
tusschen Wolphaartsdijk en Kortgene van
dan zij aangevoerd, dat deze verbinding kan
blijven bestaan; dat evenwel voor velen de
geregelde correspondentie met eene goede
stoomboot en een tram wel verkieselijk zal
zija boven de ongeregelde in een open roei
boot of hoogaars en in een diligence; voorts,
dat Noord-Beveland dan komt in het statium,
waarin nog niet zoo heel lang geleden
Zeeuw sell-VI aanderen verkeerde, toen het
maar twee of driemaal per dag geregeld ver
binding had met Walcheren, waarmede Schou
wen thans nog niet meer dan tweemaal per
dag verbonden is.
In tusschen kunnen Ged. Staten de moge
lijkheid onderstellen, dat de uitvoering van
hun denkbeeld zou stuiten op moeilijkheden
van technischen of financieelen aard. Zij ach
ten daarom een [onderzoek jgewenscht en stellen.
Prov. Staten voor te besluiten: Ged. Staten te
verzoeken, een onderzoek in te stellen naar
de Degelijkheid van uitvoering van het in hun
voorstel aangegeven denkbeeld, en daaromtrent
aan de Staten versing te doen.
Uit het verslag der commissie van onderzoek
bljjkt dat de commissie om eeniger mate in
Het onderhoud Vlotte niet erg. De offi-
bieren dronken thee of aten. Chadsji Moerat
nam' het hem aangeboden glas thee en zette
het voor zich neer
Misschien wat room? Of een sneedje
wittebrood?, vroeg Maria Dmitrijewna en reik
te hem beide. Chadsji Moerat schudde het
hoofd. Vaarwel dan, zei Butler en klopte
hem op de knie: wanneer zien we elkaar
terug?
Vaarwel, vaarwel, zei Chadsji Moerat
glimlachend in het Russisch. Zjjt vriend,
ik goede vriend van u. Nu weg, altijd I, zei
hij m knikte in de richting, waarheen hij
zich [moest hegeven.
In de deur van de zaal verscheen Eldar,
iets groots en wits over den schouder en met
een sabel in de hand, Chadsji Moerat wenkte
hem en Eldar kwam met groote stappen op
af en reikte hem het witte kloediag-t
te kunnen aangeven, besloot twee harer leden,
aan te wijzen, om een lokaal onderzoek in
te stellen naar verplaatsingsmiddelen, die voor
de Zandkreek zouden kunnen dienen en daar
toe aanwees de heeren Van Oeveren en De
Regt, die locale opname deden van de veren
Roosenburg—Maassluis, Schoonhoven—Groot-
Ammers, den dienst over het IJ te Amsterdam
en de Schipbrug te Vreeswijk.
Het resultaat van dit onderzoek was, dat
1 afgevaardigden van meening waren, dat
do gierpontdienst over de Lek bij Schoon
hoven, mits van dubbele capaciteit, wel als
model voor de Zandkreek zou kunnen dienen
De Commissie heeft inlichtingen van tech
nischen aard ingewonnen bij den ingenieur
van den Provincialen Waterstaat te Goes, die
daartoe op hun op 26 Mei j.l. gehouden ver
gadering bijwoonde en toen van inlichtingen
diende.
De besprekingen in de toen gehouden ver-
gadering hebben de Commissie tot de over
tuiging gebracht, dat een pontdienst, om re
denen zoowel van technischen als van finan
cieelen aard, niet wel uitvoerbaar is.
Zij kwam dan ook na ernstige overweging
tot het besluit, als minimum verlangen
verbetering te moeten aangeven de bediening
met een motorboot, die gelegenheid biedt tot
het ,geljjktijdig vervoeren van 30 personen en
26 A 30 stuks vee of 2 vierwielige voertuigen
met 4 paarden, en waarmede bij elke gele
genheid niet anders bèhoeft gevaren te wor
den dan van steiger tot steiger
Zooals door den ingenieur werd opgemerkt,
eischt een zoodanige bediening ook het ma
ken eener haven, waarvan het der Commissie
niet is mogen gelukken, een kostelooze op
gaaf te verkrijgen.
Hun conclusie is, dat zij meenen te moe
ten adviseeren:
„Aan do Staten der Provincie machtiging
te vragen met de eigenaren der veerrechten
Wolphaartsdijk—Kortgene en KortgeneWol
phaartsdijk in onderhandeling te treden tot
overname door de Provincie van deze veer
rechten en voor zoover koop van het veer
recht Korfgene—Wolphaartsdijk onmogelijk
mocht blijken, bedoeld veer voor langen ter
mijn, b.v. 60 jaren, in huur te verkrijgen
De veerschippers J van Wieringen en K.
Schippers, beiden bedienende het Catscheveer,
de eene van den Zuidbevelandschen, de an
dere van den Noordbevelandschen oever, stel
len Izich voor een stalen motorboot in de
vaart te brengen van minstens 15 paarden
krachten, waarin een overdekte kajuit met
plaats voor 20 personen en een onoverdekte
ruimte voor berging van fietsen, enz.
De exploitatiekosten van zoo'n vaartuig be
dragen per jaar, zonder de bediening te re
kenen: rente kapitaal :f450O a 5 0/0 f225,
afschrijving en onderhoud f200, olieverbruik
f 250. Samen f 675.
Daar die jaarbjjksche uitgaaf de financieele
draagkracht der veerschippers te hoven gaat,
trachten zij subsidie te bekomen van de bij
het veer betrokken gemeenten en ook van
de Provincie.
Het bedrag, dat aan de gemeenten Goes,
Colijnsplaat en Cats is gevraagd, bedraagt te
zamen f 200, zoodat, wanneer door die
meenten aan hun verzoek wordt voldaan, nog
in f475 moet worden voorzien. Mochten Ged,
te stellen een jaar-
lijksch bedrag van £400, gedurende 10 ja-
uit de Provinciale fondsen te subsidi
eeren, dan. zouden zij met eigen middelen in
de nog ontbrekende f75 trachten te voorzien,
Nu, ik dank u, zei Maria Dmetrijewnal
en nam den mantel. God zegene u, dat
gjj de uwen spoedig moogt ontmoeten, voegde
rij erbij: Zeg hem, dat ik hem wensch, dat
hij zijn Zoon kan lo3koopen.
Chadsji Moerat keek Maria Dmitrijewna
aan en knikte goedkeurend. Toen nam hij uit
Eldar's handen de sabel en reikte dte aan den
majoor. Deze nam de sabel aan en zei de tot
Ben tolk
Zeg hem, dat hij mijn bruinen ruin kan
nemen, anders heb ik niets, om hem te geven.
Chadsji Moerat taaakto een handbeweging,
die moest beteekenen dat hij niets noodig
had en niets zou aannemen. Toen wees hij
naar de bergen en naar zijn hart en verwijder
de zich. Allen volgden hem tot aan de deur
De lofficieren, die in het vertrek achterbleven,
trokken do sabel uit de scheede, beschouw
den do kling en dachten, dat het een echte
De heeren Schippers en V. d. Voorde, be
dienaars van het veer Cortgene Wolferlsdijk,
deelen mede, dat rij bestoten zijn tot ver
betering der veerdienst tusschen Cortgene en
Wolfertsdijk [voor gezamenlijke rekening een
motorboot in de vaart te brengen, welke
geschikt zal zijn, ten allen tijde den dienst
te verrichten.
Deze boot zal ingericht worden, met een
kajuit van minstens 15 personen plaatsruimte,
benevens ruimte voor goederen en vee-
Voor zij hiertoe besluiten, zijn zij van mee
ning, dat er vanwege de provincie of de ver
schillende betrokken gemeenten, voor hun re
kening jaan weerszijden een geschikte aan
legplaats dient aangelegd met een goede ver
binding naar den vasten wal, welke zoowel bij
laag als bij hoog water voor de motorboot
geschikt gal rijn voor het lossen en laden.
Wat de kosten van deze aanlegplaatsen zul
len rijn.hierover kannen zij niet oordeelen,
en ook niet pver liet onderhoud daarvan.
Wat de dienstregeling aangaat, deze zouden
rij wenbehen als. volgt
gedurende de zomermaanden van April tot
October van 's morgens 6 uur tot 's avonds
8 uur, telkens om het half uur.
Na dien tijd zou er bij gunstig weer per
roeiboot Worden overgevaren.
Do hoofdingenieur van den provincialen wa
terstaat, de heer J. A. J. Sibmaoher Zijnen,
na uiteengezet te hebben, dat oen g ierpont -
veer, schipbrug, stoompont of stoomboolenveor
niet bereikbaar mag worden geacht, bespreekt
dan do door de commissie voorgestelde maat
regelen.
Hot komt den ingenieur voor, dat door de
voorgestelde regeling de gelegenheid tot ge
regelde (Overvaart niet vergroot wordt, daar
in enkele (gevallen, dat de motorboot geen
dienst Zal kunnen doen, men aangewezen ia
op de roeiboot, en er dus een aantal gevallen
zich zullen voordoen, dat, wanneer de roei
boot ook geen dienst kan doen, liet overzetten
niet zal kunnen plaats hebben, wat thans,
door do aanwezigheid der hoogaartsen, slechts
hoogst (zeldzaam voorkomt,
In verband met het verkeer, dat over het
veer plaats heeft en over den geheeten dag
verdeeld ftaoet gedacht wonden, is hij van
oordeel, dat do bediennig van het veer met
een motorboot als do veerschippers zich die
denken, even goed kan plaats hebben als met
een boot, zooals de commissie zich die voor
stelt.
Wordt van het voorstel van do veerschip
pers gebruik gemaakt, dan zou de Provincie
slechts hebben aan le leggen de daarvoor
noodige werken, aanlegsteigers en haventje,
terwijl wanneer het plan van de commissie ge
volgd (wordt, behalve de op ruimere schaal
te [maken Werken, zou noodig zijn de aan
schaffing van een motorboot en de kosten
van bediening on exploitatie, waartegenover
zou staan het bedrag der inkomsten, maar
waarvoor dan 100b zouden afgekocht moeten
worden de veerrechten, of daarvoor huur be
taald zou moeten worden, en de veerschippers
een schadevergoeding zou toegekend moeten
worden, wegens het verliezen van hun bestaan.
Het groote bezwaar, aan het voorstel vao
de commissie verbonden, is dat de Provincie
eigenaresse of huurster wordt van de veren.
Bovendien stelt men daardoor een antece
dent voor andere in min gunstigen toestand,
verkeerende of Teeds opgeheven veren.
Naar rijn gevoelen moet men die veer
rechten onaangetast laten, en moet de Pro
vincie alleen in zoo verre medewerken, om
de communicatiemiddelen te verbeteren, dat
zij zich bereid verklaart tot den aanleg van
lig- en aanlegplaatsen over te gaan, indien
besloten wordt door de eigenaars der veer
rechten de bijzondere reglementen, bedoeld
Sn art. 2 van het reglement op de. overzet-
veren, wijzigen in dien zip, dat daarin! be
paald (wordt, dat de soort en grootte der
vaartuigen, waarmede de veren worden be
diend enz., worden veranderd in verband met
de eischen, die voor een beter communeatiie-
middel worden gesteld.
De aan het slot van het rapport der com
missie uitgesproken overtuiging omrient de
noodzakelijkheid van het hebben van een tram-
verbinding tusschen "het Wolphaarlsdïjksche-
veer en Goes is zeer vaag, daar daarin niet
wordt te kennen gegeven, door wie die ver-
bndiing (zou inoefen worden gemaakt.
Hangende do aanvraag van E. Huïjghebaert,
meent de hoofd-ingenieur dat daarop verder
niet 3>ehoeft te worden ingegaan.
Subsidie voor de Ambachts
school te Oostburg.
Van het bestuur der Vereeaiging „de Am-
bajcjhtsschool voor Oostburg en omslTeken."
te OoBtburg is ingekomen een verzoek om
subsidie .uit de provinciale kas.
Het komt Ged. Stilten voor, dat er alle
reden is, om het voor deze school toegestane
subsidie te bestendigen. Echter meenen zij
Prov. Staten in overweging te moeten geven,
evenals voor andere vakscholen, het subsidie
slechls toe te slaan tot en met 1915 en de
voorwaarden in overeenstemming te brengen
Inet die, voor de Ambachtschool te Middel
burg Vafetjge3teld.
Zjj stellen daarom voor te besluitenaan
het Bestuur der VeTeeniging „de Ambachts
school voor Oostburg en omstreken" ten be
hoeve van die school, gevestigd te Oostburg
voor een tijdvak van drie jaren 1913 tot
en met 1915 een subsidie te verleenen,
berekend tegen f 25 per leerling en per jaar
stuk (liet Was zijn vilten mantel) en de sabelgoerdasabel*) iwas
over. Chadsji Moerat stond op, nam den man- Butler was met Chadsji Moerat samen naar
tel over den arm, gmg daarmee naar Maria j de voortrap gestapt. Toen rij daar 'stonden
Dmitrijewna en reikte haar dien. over, ter- J deed zich iets voor, dat niemand verwachtte
wijl hij eenige woorden tot den tolk zeide. en dat licht voor Chadsji Moerat noodlottig!
Deze vertaalde die. j had kunnen worden, als zijn slimheid en vasl-
U hebt den mantel geprezen, zei hij tot beradenheid hem niet gered hadden
Maria Dmitrijewna; nu wil hij, dat gij dien) De bewoners van het Koemikische dorp Tal-1
Bis geschenk behoudt. Katsjoe, die voor Chadsji Moerat groote ach-
Waarom dan?, vroeg Maria Dmitrijewna ting koesterden en meermalen naar de vesting
blozend. f
Het moet. Neem hem, zei Chadsji Moerat.een bijzoader fijne, Kaukasisclie kling.
waren gekomen, om den beroemden Nahib
te zien, hadden drie dagen voor Chadsji
Moerat's Vertrek [boden naar hem toe ge
zonden met het verzoek, of hij op Vrijdag in
hun moskee wilde verschijnen. De Koemikische
vorsten echter, die in Tal-Katsjoe woonden,
waren boos met Chadsji Moerat en leefden in
bloedwraak met hem. Toen zjj nu van die uit-
noodiging hoorden, verklaarden ze het volk,
dat ze Chadsji Moerat nooit zouden veroor
loven, de moskee te betreden. Daarop raakte
het volk in opgewonden stemming en kwam
het tot heftige botsingen tusschen hem en
de aanhangers der voirsten. De gezaghebbers
moesten (Schielijk ingrijpen, om de bergbe
woners tot rede te brengen en ze deden aan
Chadsji Moerat boodschappen, dat hij niet
naar de moskee moest rijden.
Chadsji Moerat was daar ook werkelijk niet
heen gereden en allen dachten, dat de aange
legenheid daarmee van de baan was.
Op het oogenblik echter, dat Chadsji Moe
rat naar buiten op de stoep trad en op hel
punt Was, zijn klaar staand paard te bestijgen,
kwam de Koemikische vorst Arslan Chan,
dien zoowel Butler als de majoor persoonlijk
kende, op het huis toegeralen.
Toen hij Chadsji Moerat in het oog kreeg,
trok hij de pistolen uit den gordel en richtte
die op Chadsji Moerat. Nauwelijks had Ars
lan Chan echter den arm geheven, of Chadsji
Moerat gleed /trots rijn eene, lamme been
met de behendigheid van een kat van de
stoep af en wierp zich op Arslan Chan. Deze
schoot de pistolen af, trof echter niet. Chad
sji Moerat had met de eene hand den teu
gel van. ztjn paard gevat, trok met de andera
zijn dolk te voorschijn en riep den tegenstan
der het een of ander in het Tartaarsch toe.
Butler en Eldar schoten tegelijk op de beide
vechtersbazen toe en grepen hen bij de armen
Bij het hooren van het gebot was ook de
majoor verschenen.
Arslan, wat bezielt je, voor mijn huis
een dergelrjke schanddaad te begaan?, riep hij,
toen hij vernam, wat er gaande was Dit
is slecht van je, broeder. Buiten, in de
vrije natuur, kun je doen wat je wil, hier
echter verbied ik je dergelijke rooversstreken.
Arslan Chan, een nietig, klein kereltje met
Zwarten knevel, was heelomaal bleek ©n sidde
rend van het paard gestegen, zag vol haat
naar Chadsji Moerat en ging toen met den
majoor diens vertrok binnen, terwijl Chadsji
Moerat izidh, Zwaar ademend, doch tevens
glimlachend, naar de paarden begaf.
Waarow wilde hij je dooden vroeg But
ler hem door bemiddeling van den tolk.
- Hij zegt, bij hen heerscht een dergelijke
wet, ver faalde hem de tolk Chadsji Moerat'^
woorden,
(Wordt vervolgd)-