BIJVOEGSEL Middelburg 19 Juni. Uit de Staatscourant. FEUILLETON. CHADSJI HOERAT. van onderzoek naar de mogelijkheid eener motorboot, zooals zij zich .die denkt, jaarlps staat te zijn een bekoorlijk verbeteringsplan Donderdag 20 Juni 1912, no. 144. Herstemming voor den gemeenteraad te Vlissingen. De uitslag der Dinsdag aldaar gehouden herstemming is: District I. Aantal kiezers 1041. Uitgebracht 732 stemmen. Van onwaarde 8 Geldig 724 J* J. Krijger (lib.) 364 stemmen. P. G. Laernoes Sr. (a. r.) 360 stemmen. Gekozen is dus de heer J J. Krijger. (Bij de verkiezing op 5 Juni verkreeg de heer Krijger 276 st., de heer Laernoes 327 et. en de heer W. van Boekhoven 137 st.) District III. Aantal kiezers 948. Uitgebracht 705 stemmen. Vbd onwaarde 13 Geldig 692 A. C. van Hal (s. d.) 405 stemmen. P. G. Laernoes Sr. (a. r.) 287 Gekozen is dus de heer A. C. van Hal. (Bij de verkiezing op 5 Juni verkreeg de heer Van Hal 298 st., de heer Laernoes 265, en de heer A. W. Smits 178 st.) betere verbinding tusschen Zuid- en Noord- j een overschot van 1865 wordt Bjj kom. besluit is toestemming verleend aan L. G. Her mans, seoreteris en ontvanger der gemeente Hengstdijk, om tot 1 Juli 1914 te Ossenisse te blijven wonen. De minister van binnenlandsche zaken heeft, op verzoen van de benoemden inge trokken de benoeming van A. Packet, lee- raar aan een hoogere burgerschool met vijfjarigen cursus te 's-Gravenhage, en J. M. Müller, leeraar aan het Gereformeerd gymnasium te Amsterdam, onderscheiden lijk als lid en als plaatsvervangend lid der commissie voor de dezen zomer te houden akte-examens in de Fransche taal, en als nog benoemd: tot lid dier commissieE. Banlan, leeraar in de Fransche taal en letterkunde te Am sterdam en tot plaatsvervangend lid dr C. de Boer, leeraar aan het openbaar gymnasium te Amsterdam. Beveland, en zijn benoemd tot leden dier Commissie de heeren M. Noordijke en W. van Oeveren, leden der Staten van Zeeland, te Colijnsplaat en te Wol- phaartsdqk; L. J. Dorst, P. Tazelaar, J. C. Schippers „i E. C. Priester, leden van de Raden der gemeenten. Kortgeme, Colijnsplaat, Wissekerke en Kats; S. J. de Regt, voorzitter der afdeeling Noord-Beveland van de Maatschappij tot be vordering van landbouw en veeteelt in Zee land, te Kortgene. Voorts hebben Ged Staten den Hoofd ingenieur van den Provincialen waterstaat ver- zocht, den ingenieur to Goes ter beschikking te stellen tot het verschaffen van inlichtin- voor het geval de Commissie die mocht verlangen. In de Najaarszittingi van 1911 deelden Ged. Staten mede, dat van de Commissie onder dagteekening van 19 September 1911 een ver slag was ingekomen, hetwelk bij hun Col- lege in onderzoek was, doch dat zij nog geen .gelegenheid gehad hadden, om ter zake een voorstel te doen. Ged. Staten hebben omtrent het verslag het gevoelen gevraagd van den Hoofdingenieur van den Provincialen waterstaat. Ofsckoc© zoowel het versla# als het rapport van genoemden hoofdambtenaar is gericht tot hun College, stellen zij er prijs op, Prov. Staten daarvan mededeelin# te doen. Aan de mededeelin# van deze stukken wen- schen Gedeputeerden eenige beschouwingen vast te fcrtoopen. Allereerst meenen zij in herinnering te moe ten brepgen, dat de moeilijkheden, om le (geraken tot een goede verbetering van de gemeenschap tusschen Zuid- en Noord-Beve land, in verband met de igroote daaraan ver bonden kosten, haar college noopten, in 1903 het voorstel te doen die verbetering te laten rusten. In verband daarmede en met de verwach ting, [welke blijkbaar ten aanzien van het werk der thans ingestelde Commissie gekoes terd (werd, trekt de aandacht de volgende opmerking in het rapport van den hoofd ingenieur: „Het resultaat is ten slotte geweest, dat de Commissie afgezien heeft van gier- ponten, schipbruggen, stoomponten en stoom- booten en de keuze heeft laten vallen op een motorboot." Inderdaad heeft de Commissie ander middel aan de hand kunnen doen, dan wat in 1902 door den toenmaligen hoofd- ingenieur als laatste middel werd aangege ven; de Commissie houdt ook thans vast aan de opvatting, dat verbetering van de gemeen schap tusschen Noord- en Zuid-Beveland moet Wij Zommitting der Prov. Staten van Zeeland. Verbetering der middelen van gemeenschap tusschen Noord- en Zuid-Beveland. Onder dagteekening van 18 November 1910, werd door Prov. Staten besloten, „aan het Bestuur van de afdeeling Noord-Beveland der Zeeuwsche Landbouwmaatschappif mede te dee- len, dat het voornemen bestaat, den stoom- Ibootdienst tusschen Schouwen, Zuid- en Noord-Beveland en Walcheren na 1 Januari 1912 yoorloopig voort te zetten op de tót dusver igevolgde wijze en omtrent wjjriging of (uitbreiding geen beslissing te nemen al vorens eenige ervaring in deze zaak is op gedaan, doch dat Ged. Staten zjjn uitgenoo- digd een Commissie te benoemen, waarin o. a. vertegenwoordigers voor de gemeenten van Noord-Beveland zittin# hebben, om de moge lijkheid eener betere verbinding te onderzoeken en hierover aan Ged. Staten te rapporteeren." Ter uitvoering van dit besluit is bij besluit van 30 Dec. 1910 ingesteld een Commissie 43. van Leo Tolstoi. (naar de Dgitsch» vertaling). worden .gezocht Lings het veer Wolphaarts- j zou, vervangen worden door een beter vervoer- dijkKortgene, en aan den eisch, dat de middel. Provincie de rechten op de veren tusschen j 2o. Zierikzee zou boven de bestaande verbin- Wolphaartsdijk en Kortgene ovememe of zich dingen krijgen eene verbinding van den snel- althans voor zekeren tijd de beschikking daar-trein, welke ongeveer half twaalf voormiddag over verzekere. in Goes aankomt, en op den sneltrein, welke Waar de Commissie derhalve (geen nieuwe ongeveer twee uur namiddag van daar vertrekt, gezichtspunten opent en eenvoudig herhaalt, 1 3o. Noord-Beveland zou krijgen driemaal per wat in 1902/3 werd aangegeven, zou daar-1 da# eene verbinding Kortgene—Katsche-veer- tegenover kunnen worden volstaan met een Goes. herhaling van het afwijzend advies, waarmede I 4o. De kosten van onteigening of huur v; verga/lering zich toen vereenigde veren, van aanleg en onderhoud van havens e toestand is evenwel belangrijk ongun- en van eene afzonderlijke veerboot worden uit- stiger (geworden. gespaard In de eerste plaats vraagt de eigenaar van I Mocht er op worden gewezen, dat men het veer van Wolphaartsdijk op Kortgene, die in het veer Kortgene—Wolphaartsdijk thans op Izfn in 1902 tevreden wilde zijn met een afkoop- elk uur van den dag kan worden overgezet O ja, antwoordde Chadsji Moerat. De tolk zeido, dat het hem wel bevallen was. En wat heeft daar het meest zjjn aan dacht getrokken? vroeg de officier verder. Chadsji Moerat antwoordde en de tolk zette zijn (woonden ever: het best was hem de schouwburg bevallen. En het bal bij den generalissimus, heeft •hij zich daar niet vermaakt? Chadsji Moerat zag met gefronsde wenk brauwen op; ieder volk, zei hïj, heeft zijn eigen zedoni. Bij ons kleeden de vrouwen zich niet Jaooals daar, zcide hij, en zag daar- ®y Maria Dmitrijewna aan!. Dat is hem dus niet bevallen is bÜ ons een spreekwoord, zei hij J* den tolkdat luidtde hond schaft den muilezel vleesch en de muilezel den hond hooi,en aldus blijven beiden hongerig. J*p die woorden glimlachte hij. Ieder volk heeft juist in zijn eigen gewoonten pleister. teekenen daarbij aan, dat de raming van het getal passagiers door de Commissie niet te hoog kan worden geacht; dit blijkt uit de be cijfering van den Hoofd-ingenieur en vindt, steun in do reeds in 1902 door Burgemeester en Wethouders van Kortgene gegeven verkla ring dat het aantal personen, dat gemiddeld per week van Kortgene naar Wolphaartsdijk en vice-versa wordt overgezet, gevoeglijk kan ge raamd worden op ten minste 500 Ook zij op gemerkt, dat volgens de mededeelingen van den Hoofd-ingenieur de kosten niet onbelangrijk zullen verminderen, Wanneer de door de veer schippers aangewezen motorboot wordt m dienst gesteld in plaats van de door de com missie (gewenschte. Gedeputeerde kunnen geen voorstel doen,om n verbetering aan te brengen in overeenstem ming met de denkl>eelden der commissie. Toch zouden ook rij gaarne de inwoners van Noord-Beveland ter wille zijn. Zij hebben daarom gezonnen op een middel, om zonder groote opoffering eenige verbetering in de ge meenschap tusschen Zuid- en Noord-Beveland te brengen en meenen dat te hebben gevonden Het komt hun voor, dat bij vorige plannen, en ook nu weder bij' de overwegingen der com missie, is uitgegaan van een minder juist standpunt, door vast te houden aan den over gang over de Z andkreek bij het veer Kortgene— Wolphaartsdijk. De overgiang kan langs een anderen weg tot stand gebracht worden. De ondervinding heeft bewezen, dat de stei ger aan het Katsche-veer voor do scheep vaart gunstiger ligt dan die te Wolphaartsdijk. In 1911 was de opbrengst te Wolphaartsdijk f 81.725, te Katsche-veer f 1034.16. Een enkele blik op de kaart doet trouwens reeds zien, dat voor de verbinding van Goes met Zierikzee, waarvoor de steiger in hoofd zaak .gebruikt wordt, die te Katscho-veer veel .gunstiger ligt dan die te Wolphaartsdijk. Het verschil in afstand kan globaal op 15 minuten stoomens en 40 minuten .gaans worden gesteld. Deze goedgelegen steiger kan nog in meer dan één opzicht tot verbetering van de ge meenschap worden aangewend. Aan de eene z'jjde zou hij door middel van een tram aan het station Goes kunnen verbonden worden. Aan de andere rijde bestaat de mogelijk heid, om, wanneer de omstandigheden niet ongunstig zijn, de provinciale boot, welke in den voormiddag te Zierikzee is aangekomen, eene reis te laten maken van Zierikzee langs Katsche-veer naar Kort,gene en terug, waarna rij in den namiddag hare gewone reis van Zie rikzee naar Middelburg kan volbrengen. Uitvoering van idit (denkbeeld (zou Ide volgende voordeelen opleveren: le. De omnibus van Goes naar Katsche-veer van f 6666.661/2, nu .f 9000. In de tweede plaats wenscht die van het veer van Kortgene op Wolphaartsdijk, die zich in 1902 bereid verklaarde het veerrecht te verhuren voor ten minste 10 jaren voor f200 per jaar, thans, dat van de rijde van Ged. Staten een behoorlijk gedefinieerd voorstfel zal uitgaan. Het behoeft wel geen betoog, dat wij daartoe niet kunnen overgaan. In de derde plaats stelt de Commissie thans niet alleen in uitzicht de havens, waarop in 1902/3 werd gezinspeeld, maar vraagt zij bo vendien een Treinverbinding van Wolphaarts- dijksche-veer naar Goes. Bij een en ander voegt zich de door den hoofdingenieur uitgesproken en zeker niet denkbeeldige verwachting, dat, wanneer de Provincie begint met het overnemen, of huren van veren, ook van andere zijde een daartoe strekkende vraag tot haar zal worden gerioht. Ten slotte legt gewicht in de schaal de overweging, dat verbetering in de middelen van overtocht kan worden aangebracht, zon der dat steun van buiten noodig is. De Com missie becijfert zelf, dat bij indienststelling tusschen Wolphaartsdijk en Kortgene van dan zij aangevoerd, dat deze verbinding kan blijven bestaan; dat evenwel voor velen de geregelde correspondentie met eene goede stoomboot en een tram wel verkieselijk zal zija boven de ongeregelde in een open roei boot of hoogaars en in een diligence; voorts, dat Noord-Beveland dan komt in het statium, waarin nog niet zoo heel lang geleden Zeeuw sell-VI aanderen verkeerde, toen het maar twee of driemaal per dag geregeld ver binding had met Walcheren, waarmede Schou wen thans nog niet meer dan tweemaal per dag verbonden is. In tusschen kunnen Ged. Staten de moge lijkheid onderstellen, dat de uitvoering van hun denkbeeld zou stuiten op moeilijkheden van technischen of financieelen aard. Zij ach ten daarom een [onderzoek jgewenscht en stellen. Prov. Staten voor te besluiten: Ged. Staten te verzoeken, een onderzoek in te stellen naar de Degelijkheid van uitvoering van het in hun voorstel aangegeven denkbeeld, en daaromtrent aan de Staten versing te doen. Uit het verslag der commissie van onderzoek bljjkt dat de commissie om eeniger mate in Het onderhoud Vlotte niet erg. De offi- bieren dronken thee of aten. Chadsji Moerat nam' het hem aangeboden glas thee en zette het voor zich neer Misschien wat room? Of een sneedje wittebrood?, vroeg Maria Dmitrijewna en reik te hem beide. Chadsji Moerat schudde het hoofd. Vaarwel dan, zei Butler en klopte hem op de knie: wanneer zien we elkaar terug? Vaarwel, vaarwel, zei Chadsji Moerat glimlachend in het Russisch. Zjjt vriend, ik goede vriend van u. Nu weg, altijd I, zei hij m knikte in de richting, waarheen hij zich [moest hegeven. In de deur van de zaal verscheen Eldar, iets groots en wits over den schouder en met een sabel in de hand, Chadsji Moerat wenkte hem en Eldar kwam met groote stappen op af en reikte hem het witte kloediag-t te kunnen aangeven, besloot twee harer leden, aan te wijzen, om een lokaal onderzoek in te stellen naar verplaatsingsmiddelen, die voor de Zandkreek zouden kunnen dienen en daar toe aanwees de heeren Van Oeveren en De Regt, die locale opname deden van de veren Roosenburg—Maassluis, Schoonhoven—Groot- Ammers, den dienst over het IJ te Amsterdam en de Schipbrug te Vreeswijk. Het resultaat van dit onderzoek was, dat 1 afgevaardigden van meening waren, dat do gierpontdienst over de Lek bij Schoon hoven, mits van dubbele capaciteit, wel als model voor de Zandkreek zou kunnen dienen De Commissie heeft inlichtingen van tech nischen aard ingewonnen bij den ingenieur van den Provincialen Waterstaat te Goes, die daartoe op hun op 26 Mei j.l. gehouden ver gadering bijwoonde en toen van inlichtingen diende. De besprekingen in de toen gehouden ver- gadering hebben de Commissie tot de over tuiging gebracht, dat een pontdienst, om re denen zoowel van technischen als van finan cieelen aard, niet wel uitvoerbaar is. Zij kwam dan ook na ernstige overweging tot het besluit, als minimum verlangen verbetering te moeten aangeven de bediening met een motorboot, die gelegenheid biedt tot het ,geljjktijdig vervoeren van 30 personen en 26 A 30 stuks vee of 2 vierwielige voertuigen met 4 paarden, en waarmede bij elke gele genheid niet anders bèhoeft gevaren te wor den dan van steiger tot steiger Zooals door den ingenieur werd opgemerkt, eischt een zoodanige bediening ook het ma ken eener haven, waarvan het der Commissie niet is mogen gelukken, een kostelooze op gaaf te verkrijgen. Hun conclusie is, dat zij meenen te moe ten adviseeren: „Aan do Staten der Provincie machtiging te vragen met de eigenaren der veerrechten Wolphaartsdijk—Kortgene en KortgeneWol phaartsdijk in onderhandeling te treden tot overname door de Provincie van deze veer rechten en voor zoover koop van het veer recht Korfgene—Wolphaartsdijk onmogelijk mocht blijken, bedoeld veer voor langen ter mijn, b.v. 60 jaren, in huur te verkrijgen De veerschippers J van Wieringen en K. Schippers, beiden bedienende het Catscheveer, de eene van den Zuidbevelandschen, de an dere van den Noordbevelandschen oever, stel len Izich voor een stalen motorboot in de vaart te brengen van minstens 15 paarden krachten, waarin een overdekte kajuit met plaats voor 20 personen en een onoverdekte ruimte voor berging van fietsen, enz. De exploitatiekosten van zoo'n vaartuig be dragen per jaar, zonder de bediening te re kenen: rente kapitaal :f450O a 5 0/0 f225, afschrijving en onderhoud f200, olieverbruik f 250. Samen f 675. Daar die jaarbjjksche uitgaaf de financieele draagkracht der veerschippers te hoven gaat, trachten zij subsidie te bekomen van de bij het veer betrokken gemeenten en ook van de Provincie. Het bedrag, dat aan de gemeenten Goes, Colijnsplaat en Cats is gevraagd, bedraagt te zamen f 200, zoodat, wanneer door die meenten aan hun verzoek wordt voldaan, nog in f475 moet worden voorzien. Mochten Ged, te stellen een jaar- lijksch bedrag van £400, gedurende 10 ja- uit de Provinciale fondsen te subsidi eeren, dan. zouden zij met eigen middelen in de nog ontbrekende f75 trachten te voorzien, Nu, ik dank u, zei Maria Dmetrijewnal en nam den mantel. God zegene u, dat gjj de uwen spoedig moogt ontmoeten, voegde rij erbij: Zeg hem, dat ik hem wensch, dat hij zijn Zoon kan lo3koopen. Chadsji Moerat keek Maria Dmitrijewna aan en knikte goedkeurend. Toen nam hij uit Eldar's handen de sabel en reikte dte aan den majoor. Deze nam de sabel aan en zei de tot Ben tolk Zeg hem, dat hij mijn bruinen ruin kan nemen, anders heb ik niets, om hem te geven. Chadsji Moerat taaakto een handbeweging, die moest beteekenen dat hij niets noodig had en niets zou aannemen. Toen wees hij naar de bergen en naar zijn hart en verwijder de zich. Allen volgden hem tot aan de deur De lofficieren, die in het vertrek achterbleven, trokken do sabel uit de scheede, beschouw den do kling en dachten, dat het een echte De heeren Schippers en V. d. Voorde, be dienaars van het veer Cortgene Wolferlsdijk, deelen mede, dat rij bestoten zijn tot ver betering der veerdienst tusschen Cortgene en Wolfertsdijk [voor gezamenlijke rekening een motorboot in de vaart te brengen, welke geschikt zal zijn, ten allen tijde den dienst te verrichten. Deze boot zal ingericht worden, met een kajuit van minstens 15 personen plaatsruimte, benevens ruimte voor goederen en vee- Voor zij hiertoe besluiten, zijn zij van mee ning, dat er vanwege de provincie of de ver schillende betrokken gemeenten, voor hun re kening jaan weerszijden een geschikte aan legplaats dient aangelegd met een goede ver binding naar den vasten wal, welke zoowel bij laag als bij hoog water voor de motorboot geschikt gal rijn voor het lossen en laden. Wat de kosten van deze aanlegplaatsen zul len rijn.hierover kannen zij niet oordeelen, en ook niet pver liet onderhoud daarvan. Wat de dienstregeling aangaat, deze zouden rij wenbehen als. volgt gedurende de zomermaanden van April tot October van 's morgens 6 uur tot 's avonds 8 uur, telkens om het half uur. Na dien tijd zou er bij gunstig weer per roeiboot Worden overgevaren. Do hoofdingenieur van den provincialen wa terstaat, de heer J. A. J. Sibmaoher Zijnen, na uiteengezet te hebben, dat oen g ierpont - veer, schipbrug, stoompont of stoomboolenveor niet bereikbaar mag worden geacht, bespreekt dan do door de commissie voorgestelde maat regelen. Hot komt den ingenieur voor, dat door de voorgestelde regeling de gelegenheid tot ge regelde (Overvaart niet vergroot wordt, daar in enkele (gevallen, dat de motorboot geen dienst Zal kunnen doen, men aangewezen ia op de roeiboot, en er dus een aantal gevallen zich zullen voordoen, dat, wanneer de roei boot ook geen dienst kan doen, liet overzetten niet zal kunnen plaats hebben, wat thans, door do aanwezigheid der hoogaartsen, slechts hoogst (zeldzaam voorkomt, In verband met het verkeer, dat over het veer plaats heeft en over den geheeten dag verdeeld ftaoet gedacht wonden, is hij van oordeel, dat do bediennig van het veer met een motorboot als do veerschippers zich die denken, even goed kan plaats hebben als met een boot, zooals de commissie zich die voor stelt. Wordt van het voorstel van do veerschip pers gebruik gemaakt, dan zou de Provincie slechts hebben aan le leggen de daarvoor noodige werken, aanlegsteigers en haventje, terwijl wanneer het plan van de commissie ge volgd (wordt, behalve de op ruimere schaal te [maken Werken, zou noodig zijn de aan schaffing van een motorboot en de kosten van bediening on exploitatie, waartegenover zou staan het bedrag der inkomsten, maar waarvoor dan 100b zouden afgekocht moeten worden de veerrechten, of daarvoor huur be taald zou moeten worden, en de veerschippers een schadevergoeding zou toegekend moeten worden, wegens het verliezen van hun bestaan. Het groote bezwaar, aan het voorstel vao de commissie verbonden, is dat de Provincie eigenaresse of huurster wordt van de veren. Bovendien stelt men daardoor een antece dent voor andere in min gunstigen toestand, verkeerende of Teeds opgeheven veren. Naar rijn gevoelen moet men die veer rechten onaangetast laten, en moet de Pro vincie alleen in zoo verre medewerken, om de communicatiemiddelen te verbeteren, dat zij zich bereid verklaart tot den aanleg van lig- en aanlegplaatsen over te gaan, indien besloten wordt door de eigenaars der veer rechten de bijzondere reglementen, bedoeld Sn art. 2 van het reglement op de. overzet- veren, wijzigen in dien zip, dat daarin! be paald (wordt, dat de soort en grootte der vaartuigen, waarmede de veren worden be diend enz., worden veranderd in verband met de eischen, die voor een beter communeatiie- middel worden gesteld. De aan het slot van het rapport der com missie uitgesproken overtuiging omrient de noodzakelijkheid van het hebben van een tram- verbinding tusschen "het Wolphaarlsdïjksche- veer en Goes is zeer vaag, daar daarin niet wordt te kennen gegeven, door wie die ver- bndiing (zou inoefen worden gemaakt. Hangende do aanvraag van E. Huïjghebaert, meent de hoofd-ingenieur dat daarop verder niet 3>ehoeft te worden ingegaan. Subsidie voor de Ambachts school te Oostburg. Van het bestuur der Vereeaiging „de Am- bajcjhtsschool voor Oostburg en omslTeken." te OoBtburg is ingekomen een verzoek om subsidie .uit de provinciale kas. Het komt Ged. Stilten voor, dat er alle reden is, om het voor deze school toegestane subsidie te bestendigen. Echter meenen zij Prov. Staten in overweging te moeten geven, evenals voor andere vakscholen, het subsidie slechls toe te slaan tot en met 1915 en de voorwaarden in overeenstemming te brengen Inet die, voor de Ambachtschool te Middel burg Vafetjge3teld. Zjj stellen daarom voor te besluitenaan het Bestuur der VeTeeniging „de Ambachts school voor Oostburg en omstreken" ten be hoeve van die school, gevestigd te Oostburg voor een tijdvak van drie jaren 1913 tot en met 1915 een subsidie te verleenen, berekend tegen f 25 per leerling en per jaar stuk (liet Was zijn vilten mantel) en de sabelgoerdasabel*) iwas over. Chadsji Moerat stond op, nam den man- Butler was met Chadsji Moerat samen naar tel over den arm, gmg daarmee naar Maria j de voortrap gestapt. Toen rij daar 'stonden Dmitrijewna en reikte haar dien. over, ter- J deed zich iets voor, dat niemand verwachtte wijl hij eenige woorden tot den tolk zeide. en dat licht voor Chadsji Moerat noodlottig! Deze vertaalde die. j had kunnen worden, als zijn slimheid en vasl- U hebt den mantel geprezen, zei hij tot beradenheid hem niet gered hadden Maria Dmitrijewna; nu wil hij, dat gij dien) De bewoners van het Koemikische dorp Tal-1 Bis geschenk behoudt. Katsjoe, die voor Chadsji Moerat groote ach- Waarom dan?, vroeg Maria Dmitrijewna ting koesterden en meermalen naar de vesting blozend. f Het moet. Neem hem, zei Chadsji Moerat.een bijzoader fijne, Kaukasisclie kling. waren gekomen, om den beroemden Nahib te zien, hadden drie dagen voor Chadsji Moerat's Vertrek [boden naar hem toe ge zonden met het verzoek, of hij op Vrijdag in hun moskee wilde verschijnen. De Koemikische vorsten echter, die in Tal-Katsjoe woonden, waren boos met Chadsji Moerat en leefden in bloedwraak met hem. Toen zjj nu van die uit- noodiging hoorden, verklaarden ze het volk, dat ze Chadsji Moerat nooit zouden veroor loven, de moskee te betreden. Daarop raakte het volk in opgewonden stemming en kwam het tot heftige botsingen tusschen hem en de aanhangers der voirsten. De gezaghebbers moesten (Schielijk ingrijpen, om de bergbe woners tot rede te brengen en ze deden aan Chadsji Moerat boodschappen, dat hij niet naar de moskee moest rijden. Chadsji Moerat was daar ook werkelijk niet heen gereden en allen dachten, dat de aange legenheid daarmee van de baan was. Op het oogenblik echter, dat Chadsji Moe rat naar buiten op de stoep trad en op hel punt Was, zijn klaar staand paard te bestijgen, kwam de Koemikische vorst Arslan Chan, dien zoowel Butler als de majoor persoonlijk kende, op het huis toegeralen. Toen hij Chadsji Moerat in het oog kreeg, trok hij de pistolen uit den gordel en richtte die op Chadsji Moerat. Nauwelijks had Ars lan Chan echter den arm geheven, of Chadsji Moerat gleed /trots rijn eene, lamme been met de behendigheid van een kat van de stoep af en wierp zich op Arslan Chan. Deze schoot de pistolen af, trof echter niet. Chad sji Moerat had met de eene hand den teu gel van. ztjn paard gevat, trok met de andera zijn dolk te voorschijn en riep den tegenstan der het een of ander in het Tartaarsch toe. Butler en Eldar schoten tegelijk op de beide vechtersbazen toe en grepen hen bij de armen Bij het hooren van het gebot was ook de majoor verschenen. Arslan, wat bezielt je, voor mijn huis een dergelrjke schanddaad te begaan?, riep hij, toen hij vernam, wat er gaande was Dit is slecht van je, broeder. Buiten, in de vrije natuur, kun je doen wat je wil, hier echter verbied ik je dergelijke rooversstreken. Arslan Chan, een nietig, klein kereltje met Zwarten knevel, was heelomaal bleek ©n sidde rend van het paard gestegen, zag vol haat naar Chadsji Moerat en ging toen met den majoor diens vertrok binnen, terwijl Chadsji Moerat izidh, Zwaar ademend, doch tevens glimlachend, naar de paarden begaf. Waarow wilde hij je dooden vroeg But ler hem door bemiddeling van den tolk. - Hij zegt, bij hen heerscht een dergelijke wet, ver faalde hem de tolk Chadsji Moerat'^ woorden, (Wordt vervolgd)-

Krantenbank Zeeland

Middelburgsche Courant | 1912 | | pagina 5